Miten lähestyä kasvattajaa/mitä kertoa?

elämäkertako

Heippa ja anteeksi varsin kliseisestä otsikosta! :D

Kysymys on, että miten lähestyä kasvattajaa ja mitä kerron itsestäni? Minulla on ikäni ollut sekarotuisia koiria, enkä ole yhtäkään koiraa tällälailla ostanut.

Tiedän siis että itsestäni, millainen olen ja mitä etsin, mitä tiedän rodusta, miksi juuri tämä rotu ja tämä kasvattaja jne..... mutta! Onko koko pitkä vuodatus ok laittaa heti yhteen viestiin? Onko kasvattajille ok jos lähestyy pienin elein, kuten kyselee vaikka onko pentueesta vielä vapaana pentua? Millainen ylipäätään on hyvä ensimmäinen viesti kasvattajalle? Kun jos pentuja ei olekaan vapaita, niin tuntuu hölmöltä kun on lähettänyt A4 verran tekstiä tulevasta kodista. Toisaalta - tämä kasvattaja on sellainen, että häneltä voisin vuodenkin pentua odottaa. :)

Mutta kertokaas fiksummat, millainen viesti teihin iskisi? Miten te olette lähestyneet kasvattajia? :)

21

5219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Basic settiä

      Muutaman kerran kasvattajalta ja halutulta sellaselta saanut pennun:
      -Kuka olet ja mistä päin, ikäsi,perheenjäsenet
      -Elämäntilanne ja asuinmuoto, kuvaile sijaintia
      -Tulevaisuuden suunnitelmat (opiskelu, perhe) ja harrastus haaveet koiran kanssa
      -Onko muita koiria
      -Miksi tämä rotu ja mitä tiedät ennalta, kysy lisää tähän pohjalle

      Ehdoton: Älä heti kysy hintaa vaan vasta muutaman viestin jälkeen voit heittää kysymyksenä hinta-arvion. Jotkut kasvattajat tosin kertoo suoraan ja toiset haluaa varmistaa ostajan ennen hintakeskusteluja eli etene kasvattajan mukaan.

      • isoisoäiti

        Yleensä ostaja joka tietää keltä ja mistä pentueesta koiransa haluaa, ei ensimmäiseksi kysy hintaa. Hinnan kysyminenhän on mielestäni aika oleellinen asia muuten, paitsi nuo määrättyä pentua ostavat tekevät sen myöhäisessä vaiheessa, toisinsanoen silloin kun ovat maksamassakin.


      • miksi tabu?

        Miksi se hinnan kysyminen on tuollainen tabu? Miten kasvattaja voi siitä pahastua? Mitä kasvattaja ajattelee, jos hintaa kysytään alussa? Ei sen pitäisi merkitä mitään muuta, kuin että halutaan tietää paljonko maksetaan ja mistä.
        Miksi oletetaan, että kun kysytään hintaa alussa, niin hinnan kuultua ostaja peruuttaisikin aikeensa?


      • siksipä juuri
        miksi tabu? kirjoitti:

        Miksi se hinnan kysyminen on tuollainen tabu? Miten kasvattaja voi siitä pahastua? Mitä kasvattaja ajattelee, jos hintaa kysytään alussa? Ei sen pitäisi merkitä mitään muuta, kuin että halutaan tietää paljonko maksetaan ja mistä.
        Miksi oletetaan, että kun kysytään hintaa alussa, niin hinnan kuultua ostaja peruuttaisikin aikeensa?

        Siksi, koska osa myy täysin samaa rotua ja terveiden vanhempien pentuja satasiakin halvemmalla. Ja osalle joutuu maksamaan enemmän ja tulee vaatimuksia näyttelyyn viemisestä jne.


      • isoisoäiti
        siksipä juuri kirjoitti:

        Siksi, koska osa myy täysin samaa rotua ja terveiden vanhempien pentuja satasiakin halvemmalla. Ja osalle joutuu maksamaan enemmän ja tulee vaatimuksia näyttelyyn viemisestä jne.

        Miksi luulet että hinnan kysyminen olisi jotain salamyhkäistä touhua, kyllä hinta kysy ä pitää ja myyjän siihen vastata. Olisi järjetöntä kuvitella ostavansa jotain kalliimpaa hinnasta puhumatta,

        Jokaisen kasvattajan oma asia on minkä hän pennuillaan pitää, siinä ei ole kilpailuasetelmaa.


    • vou vou

      Tarpeeksi ilkeän ja hankalan koirarodun kasvattajille riittää rahat pöytään. Tarjoa heti setelirahaa kouraan, ei ne mitään kysele.

    • Kasvattajan kaveri

      Valitettavasti osa pennun kyselijöistä pitää hinnan ilmoittamista jo kauppana, ja sitten saa ikävää haukkumista takanpäin kun ei ollutkaan "luvattua" pentua myydä.

      Kasvattaja mieluummin myy pennun sellaiselle joka on kiinnostunut juuri kyseisestä yhdistelmästä tai kiinnostunut ylipäätään tämän kasvattajan koirista.
      Moni hinnankyselijä etsii sitä rodun halvinta, heille ei ole merkitystä kuka kasvattaa ja millaisia pentuja.

      Ymmärrän oikein hyvin, että kasvattajat eivät ensimmäiseksi vastaa hintatiedusteluun.

    • mäykkytyty

      Pennun hinta on mielestäni aika oleellinen asia pentua ostettaessa. Jos hinta poikkeaa olennaisesti keskiarvosta alaspäin, niin silloin pitää miettiä, että miksi koira myydään normaalia halvemmalla = pentutehtailua?

      • 19+9

        Omassa rodussani muutamat kasvattajat pyytävät reippaasti yläkanttiin, yli 2000e. Normaalisti hinnat ovat siinä /- 1200e. Minun on pakko sanoa, että en mistään koirasta tuota 2 tonnia maksaisi, nimittäin ei pennustakaan pysty luvata tervettä näyttelyvaliota, etenkin kun rodussa pyörii autoimmuunisairauksia, jotka ovat melko salakavalia ilmestymään, eikä puhdasta sukua/linjaa Suomessa ole. Tällaisen kanssa olisi ikävä ensin keskustella pennusta ja kaikesta, ja sitten lopuksi kun kuulee hinnan..... kehtaako siinä vielä kauppoja perua ja kieltäytyä? Koska ihan todella, jos pyytää tonnin yläkanttiin, pennussa pitää olla jotain ihmeellistä.

        Siispä kehotan AP:tä ja muitakin leikkimään hieman salapoliisia, etsimään hintakeskusteluja koskien rotua, toiset kasvattajat saattavat avoimestikin kertoa mitä itse pyytävät, eikä hinta tule sitten yllärinä.


      • isoisoäiti
        19+9 kirjoitti:

        Omassa rodussani muutamat kasvattajat pyytävät reippaasti yläkanttiin, yli 2000e. Normaalisti hinnat ovat siinä /- 1200e. Minun on pakko sanoa, että en mistään koirasta tuota 2 tonnia maksaisi, nimittäin ei pennustakaan pysty luvata tervettä näyttelyvaliota, etenkin kun rodussa pyörii autoimmuunisairauksia, jotka ovat melko salakavalia ilmestymään, eikä puhdasta sukua/linjaa Suomessa ole. Tällaisen kanssa olisi ikävä ensin keskustella pennusta ja kaikesta, ja sitten lopuksi kun kuulee hinnan..... kehtaako siinä vielä kauppoja perua ja kieltäytyä? Koska ihan todella, jos pyytää tonnin yläkanttiin, pennussa pitää olla jotain ihmeellistä.

        Siispä kehotan AP:tä ja muitakin leikkimään hieman salapoliisia, etsimään hintakeskusteluja koskien rotua, toiset kasvattajat saattavat avoimestikin kertoa mitä itse pyytävät, eikä hinta tule sitten yllärinä.

        Tuo 19 9 taisi nostattaa hieman kademieltä. Pennuilla kun ei määrättyä hintaa eikä edes hintasuositusta. Silloin ei katsos voi pyytää eikä myydä reippaasti yläkanttiin, niinkuin tuossa sanot.
        Salapoliisikaan ei tarvitse olla, jokainen pitää pennuillaan hinnan jonka haluaa,,oikeushan ostajalla on jättää ostamatta jos hinta pahalle tuntuu ja sanoa että on minulle liian kallis.


      • sinähän sen tiedät?
        isoisoäiti kirjoitti:

        Tuo 19 9 taisi nostattaa hieman kademieltä. Pennuilla kun ei määrättyä hintaa eikä edes hintasuositusta. Silloin ei katsos voi pyytää eikä myydä reippaasti yläkanttiin, niinkuin tuossa sanot.
        Salapoliisikaan ei tarvitse olla, jokainen pitää pennuillaan hinnan jonka haluaa,,oikeushan ostajalla on jättää ostamatta jos hinta pahalle tuntuu ja sanoa että on minulle liian kallis.

        Juu ei määrättyä, mutta jos pentu lähes kaikilla muilla maksaa sen tavanomaisen hinnan, ja jollakin tuplasti, niin kyllä se oudolta tuntuu. Mitä lie tarkoituksena pennulla rahoittaa.


      • isoisoäiti
        sinähän sen tiedät? kirjoitti:

        Juu ei määrättyä, mutta jos pentu lähes kaikilla muilla maksaa sen tavanomaisen hinnan, ja jollakin tuplasti, niin kyllä se oudolta tuntuu. Mitä lie tarkoituksena pennulla rahoittaa.

        Olisihan toisten rahantarpeet tietysti mukava tietää, mutta nämä kalliimmalla myyvät omaavat kenties näyttöjä koirillaan enemmän kuin ale myyjät, voivat kai arvella että ei menisi kaupaksi jos hintaa nostaa.
        Minä sen tiedän kun olen pitkänlinjan kasvattaja ja aikojen kuluessa myös hintaa nostamaan


      • ahneet kasvattajat
        isoisoäiti kirjoitti:

        Olisihan toisten rahantarpeet tietysti mukava tietää, mutta nämä kalliimmalla myyvät omaavat kenties näyttöjä koirillaan enemmän kuin ale myyjät, voivat kai arvella että ei menisi kaupaksi jos hintaa nostaa.
        Minä sen tiedän kun olen pitkänlinjan kasvattaja ja aikojen kuluessa myös hintaa nostamaan

        Miten vanhempien näyttelyt voivat vaikuttaa hintaan? Itsekkäät kasvattajat maksattavat näyttelyt pennuillaan. Lisäksi olkoon vaikka mikä muotovalio hyvänsä, se ei takaa pennusta yhtä lupaavaa menestyjää. Kyseisen kasvattajan yksikin kallis pentu oli saanut vain H:ta pääasiassa.
        Ja mitä näyttöjen määrään tulee, ihan yhtä lailla ja hyvinkin menestyneitä ovat kyllä muissakin rodun kenneleissä, ja silti hintaa ei ole tarvetta nostaa tuplasti.


      • isoisoäiti
        ahneet kasvattajat kirjoitti:

        Miten vanhempien näyttelyt voivat vaikuttaa hintaan? Itsekkäät kasvattajat maksattavat näyttelyt pennuillaan. Lisäksi olkoon vaikka mikä muotovalio hyvänsä, se ei takaa pennusta yhtä lupaavaa menestyjää. Kyseisen kasvattajan yksikin kallis pentu oli saanut vain H:ta pääasiassa.
        Ja mitä näyttöjen määrään tulee, ihan yhtä lailla ja hyvinkin menestyneitä ovat kyllä muissakin rodun kenneleissä, ja silti hintaa ei ole tarvetta nostaa tuplasti.

        Tuosta yhdestä sanasta tuli sekaannusta. En suinkaan tarkoittanut pelkästään näyttelyitä, vaan kasvattajalla on meriittiä joka aihealalta, terveistä pitkäikäisistä kasvateista ja niiden rodunomaisesta toiminnasta. Ostajalla on silloin suurempi mahdollisuus saada haluamanlaisensa koira, kuin ihan melkein pystymetsästä ostettu on. Sekin voi silti olla vaikka kuinka erinomainen, eipä silti, mutta pitkä jatkumo hyvistä kasvateista puuttuu.

        Yksikin kallis pentu.......pääasiassa saanut H:n, tuohon sanon että niitä syntyy jokapaikasta, mutta mitä ajattelee omistaja kun kuskaa sen arvoista näyttelyissä, koira on ihan yhtä hyvä ilman maailmanmainettakin.

        Olet niin kiinnostunut siitä mihin pennuista saatava raha käytetään, mikä olisi sinusta sellainen oikea kohde?
        Minä käytän ne toisiin koiriin, terveystarkastuksiin, näyttelyihin , urosmaksuihin, rekisteröinteihin, koirien ruokaan ja hyvinvointiin. Varaton ei selviä koirankasvatuksesta, eikä niiden tulojen varaan voi mitään laskea. Epäonneen täytyy varautua.


    • Soittamalla selviää

      Soita äläkä lähettele mitään sähköposteja. Muutaman pentueen kasvattaneena minä en ainakaan sähköpostin perusteella tee yhtään kauppaa. Minuutin puhelu kertoo enemmän kuin 5 sivua tekstiä kummallekkin osapuolelle. Multa voi ainakin kysyä hintaa ensimmäisenä. Monella on tietty budjetti eikä siitä pidä pahastua. Kaikissa pentueissa monet lähestyvät sähköpostilla joihin vastaan vain että lisätiedot saa puhelimella. Moni jättää soittamatta joten se siitä kiinnostuksesta. Kasvattaja kyllä kysyy itselleen tärkeistä asioista. Joitakin koiria myydään tarkoilla vaatimuksilla. Joe esim. vanhemmat huippuja metsällä niin ei niitä sohvalle myydä. Tosin sellaiset ovat yleensä varattuja kauan etukäteen. Meillekin tuli hiljan yksi koira lisää terveitä ja hyviä metsäkoiria kasvattaneesta kennelistä. Sitä odotettiin lähes 3 vuotta.

      • 2+2

        Mutta jos kasvattaja kehottaa itse laittamaan ensin sähköpostia, niin turhaa siinä heti soitella. Puheluun kun ei välttämättä ole aikaa, sen sijaan sähköpostiin voi vastata kun kerkeää. Enkä nyt sano että kaikkea viestittelyä pitäisi sähköisesti hoitaa.


    • ............

      Sähköposti on aivan hyvä tapa. Itse olen tehnyt yhden pohjan, jota olen käyttänyt. Kysymysosiota muokannut sitten tiettyä kasvattajaa koskevaksi. Miksi ihmeessä kirjoittaisin muka aina kaiken alusta, kun voi yhtäkin pohjaa käyttää. Hintaakin kysyn aina, eikä kauppa ole jäänyt koskaan siitä kiinni, että olen sen hinnankin kysynyt jo ihan ekassa yhteydenotossa. Se nyt vaan on aika oleellinen tieto. Ja kyllä saa aika herkkähipiäinen kasvattaja, joka siitä nokkiinsa ottaa. Saa ottaakkin sitten. Niin harvoin loppupeleissä sitä koiraa hankkimaan joutuu. Mutta ajoissa kannattaa olla liikkeellä, ainakinitse kun olen kartoittanut tuollaisia pienempilukuisia rotuja, niin niitäei edesvälttämättä vuosittain synny. Vieläkin jotkin kasvattajat ovat laitelleen minulle postia, jossa kertovat, että nyt on pentue suunnitteilla, vieläkö on kiinnostusta. Ja vastaan, että ei ole tällä hetkellä, Edellinen koira on liian nuori ja keskentekoinenuuden tuloon, mutta mahdollisesti myöhemmin. JOlloin yleisin vastaus on, että ok, palataan asiaan sitten myöhemmin.

      MIksi pitäisi muka soitella? Ei todellakaan, vaan nimenomaan kasvattajat usein toivovat lähestymistä joko vieraskirjansa kautta taikka sähköpostitse! Soittelun aika tulee sitten myöhemmin. Sähköposti on aivan käypänen kommunikoinnin väline. Ja tehokas. Sen voi lähettää, kun itselleen se sopii, ja kasvattajakin vastata, kun kerkiää. Niillä kasvattajillakin on paljon muutakin hommaa, kuin odotella yhteydenottoja puhelimitse.

      Eli siis. Tee ajatuksen kanssa sähköposti, jossa kartoitat elämäntilannettasi, ja sitä millaista koiraa haet, ja mihin rahkeet riittävät. Kysyt juuri sitä nimenomaista rotua koskevia lisäkysymyksiä, ja jos sinulla on jo tietty yhdistelmä/pentue mielessäsi, voit aivan hyvin kysyä siitäkin jo yksityiskohtaisempaa. Kasvattajat ainakin oman kokemukseni mukaan arvostavat sitä, että yhteydenotot on tehty huolella ja näin olleen siinä yhdessäkin jo tiiviisti saa paljon tietoa.

    • Christopher12322

      Hyvää päivää teille kaikille teille nimeni on Christopher Miles, olen Yhdysvalloissa, Texas, olen erittäin tyytyväinen, koska olen kirjallisesti todistuksen miten sain laina tästä laina lainanantaja, uskon Jumala on suunnitelma minulle, kun olen oli huijatuksi rahani monet ns lainanantajista, i petettiin ja melkein mielestä ottaa elämäni, mutta Jumala on tarkoitus minulle, jos haluat saada lainaa tahansa yritys täytyy valita Mike Johnson Firm, kun olin ensimmäinen alkoi hänen kanssaan, ajattelin hän oli kuin loput, ja minun Greatest yllätys sain lainaa $ 69,000.00 tililläni ja se oli tarkka summa i haettu hänen yritys, ja teille, että on tunne, että siellä mitään toivoa sinulle? on valhe, koska jos olet kiinnostunut saamaan tahansa laina, voit ottaa yhteyttä häneen sähköpostitse, hänen sähköposti on: [email protected], God Bless pidät hän siunannut minua Mike Johnson saamalla lainaani jälkeen ollut laskussa käsissä huijauksia.

      Kiitos.
      Christopher Miles.

      • Justjoojavalotpäälle

        Oi Christopher. Olen niin onnellinen puolestasi. Jo pelkästään koska asut Texas ja saanut lainaa. Se kun ei ole näinä ankeina aikoina mikään itsestäänselvyys.


    • de_facto

      Kasvattajan kaveri kirjoitti:"Ymmärrän oikein hyvin, että kasvattajat eivät ensimmäiseksi vastaa hintatiedusteluun."

      Näämmä onkin koomasta herätetty viestiketju, mutta vastaan silti. Kasvattajan ei tarvitsisi vastailla hintakyselyihin, jos laittaisivat sen hinnan siihen myynti-ilmoitukseen!

      Tällaiset kommentit vaikuttavat idioottimaisilta: "en vastaa hintakyselyihin". No laita sitten se hinta siihen ilmoitukseen, Tahvo!

      En ymmärrä mikä into joillakin on salata pennun hinta. Hinnan pitäisi hyvän kauppatavan mukaan olla nähtävillä aina kun jotain myydään tai vuokrataan.

    • separrain

      Omakoira järjestelmän pentuvälityksessä näkyy ko. rodun keski hinnat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe