onko ruokajonossa käyminen suuri häpeä?

lihava työtön

Olen nyt vuoden työttömänä käynyt satunnaisesti ruokajonossa hakemassa kassillisen ruokaa.
En ole tästä kertonut edes omille läheisille ystävilleni enkä omille vanhemmilleni.
Myös välillä ruokajonossa kun seisoskelen ja jonotan olen miettinyt mitä jos joku uusi tuttuvuus näkee minut tuossa jonossa ajatteleeko hän minusta kaikkea negatiivista.

En ole tehnyt suurta numeroa siitä että olen työtön ja käyn ruokajonossa.
En hirveästi viitsi kertoa uusille ihmisille näistä asioista vaan olen vähän valehdellut että käyn töissä.
Vaikka todellisuudessa olen syrjäytynyt pitkäaikais työtön.


Sitä olen ihmetellyt kun olen ollut useilla te-toimiston kursseilla jossa muitakin työttömiä. Heitä en ole ikinä nähnyt ruokajonossa.


Tämmöisiä työttömän köyhän mietteitä tänään.

30

1081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SOSSUUUU!!!!!

      Ei oo jos muistat huutaa sossua!
      Huudat kaikille siel oleville koska niin saadaan muutki huutaa ja sitku kaikki huutaa ni poliitikot tajuu et tukii pitää nostaa!

    • Nälkäkurkiainen

      Ei se ole häpeä. Aluksi ihminen ajattelee, että on. Mutta lopulta ruokajonot oivat kuitenkin olennainen osa elntarvikeoikeudenmukaisuuden toteutumisesta.

      Kuitenkin olisi hyvä, että saamaansa ravintoa vastaan ihmisillä olisi oikeus tehdä jotain hyödyllistä kansalaistyötä.

      • nyt taas työtön

        Minusta on jotenkin hävettävää käydä ruokajonossa. Muutaman kerran oon käynyt kun työpätkä on päättynyt ja korvausten saaminen on viivästynyt. Normitilanteessa pärjään ihan hyvin ilman ruokajonoa. Minäkään en ole kenellekään kertonut et oon ruokajonossa käynyt.


      • syökääsilakkaa

        Kun uusi hallitus aloittaa saatte aivan vapaasti huutaa sossua kurkur suorina silti mitään ei enää tapahdu.
        Loismassojen elättäminen loppui nyt.


    • häpeä se

      Ruokajonossa käyminen ei ole häpeä. Valehteleminen, että käy töissä, vaikka ei käy, on häpeä.

    • työt ei kannata

      Ei ole, koska se ei ole kansalaisten vika. Ministerit ja edustjat tekevät semmoisia päätöksiä tahallaan että saait iste enemmän rahaaj a ottavat köyhiltä.

      Mene vaan hakemaan minäkinkäyn neljä kertaa viikossa, pakko kun ei ole rahaa enää ruokaan.
      Kursseille ei kannata mennä, sieltä et työölisty kuseen vaan joudut kun tulot tippuu.

    • Oma mielipiteeni

      Ei ole häpeä käydä ruokajonossa, jos on oikeasti sen tarpeessa. Silloin se on häpeä, jos tuhlaa rahansa alkoholiin ja tupakkaan (eikä yritä vierottautua riippuvuudestaan), käy etelänmatkoilla vaikka rahat ei oikein riitä tai hankkii itselleen kalliit rakennekynnet vaikka kaapeista loppuu ruoka.

      Työttömillä on niin hyvät tuet, että normaali ihminen pärjää niillä ihan hyvin. Yllättävä poikkeustilanne voi tietysti tulle kenelle tahansa, ja ruokaa on hyvä jakaa myös niille, jotka ei sairauden, vamman tai jonkun muun syyn takia osaa tai pysty pitämään taloudestaan huolta.

      • ehdotusta

        Mitä luulet millaiset tuet työttömillä on? Ja millaisella tuella työtön pärjää ihan hyvin? Millaisia menoja työttömällä saa/voi olla?

        Paljonko esim. n. 185 cm mies tai 170 cm nainen voi käyttää ruokaan vaikka viikossa. Tuo kalorinkulutus ei mene ihan yksyhteen sen kanssa minkä verran tukia tulee siihen nähden mitä työtön tarvitsee siihen pituuteensa nähden. Kalorinkulutus kun on erilainen eri ihmisillä. Mutta jos lasket ihan sellaisen viikottaisen rahamäärän joka sisältää välttämättömät vitamiinit ja hivenaineet, proteiinit jne. että pysyy terveenä ja työkykyisenä jos ja kun joskus niin onnellisesti kävisi että joku ottaisi töihin ja pitäisi olla riittävän terveessä kunnossa sitä tekemään.

        Paljonko voi mennä puhelimeen- ja nettiin, vuokraan (huomioi paikkakunta), sähköön, vakuutukseen (kotivakuutushan on pakollinen useimmissa vuokra-asunnoissa), korjausmenoihin esim. telkkari, kännykkä, tietokone, pyykinpesukone jne. polkupyörän huolto, kuukausimatkakortti, parturi, vaatteet, kengät, hygieniatuotteet (shampoo, hammastahna, saippua, meikit, astian- ja pyykinpesuaineet).

        Eli ihan oma arvaus mitä nuo kaikki maksavat ja mikä olisi kohtuullinen summa millä voisi hankkia välttämättömät tarvikkeet ja maksaa laskut.


    • ex-leipäjonottaja

      Tämä on sanottu täällä ennenkin, mutta sanonpa vielä toistamiseen: Heikki Hurstin ruokajono Kalliossa on hyvin monen osalta KIRJAIMELLISESTI pelkkä Alkon alennuslippu. Ruokarahaa säästyy joka menee viinaan...se on häpeä, mutta häpeä ei ole se jos todella olet nälissäsi etkä käytä säästyneitä rahoja kossuun.

      Itse jouduin turvautumaan Hurstin pöpöröihin pari vuotta sitten ja kyllä se sattui syvällä sielussa alkuvaiheessa, hirveät itsesyytökset ja alemmuudentunteet, mutta muutaman viikon päästä siihen turtuu eikä sitä edes ajattele muuta kuin että sieltä saa safkaa vähäksi aikaa. Olisin todennäköisesti joutunut tonkimaan poisheitettyä ruokaa sieltä sun täältä ellen olisi saanut ruokaa, sen verran olin ahtaalla n. vuoden verran.

    • Ei ole häpeä!

      Käyhän leipäjonossa kaikenlaista porukkaa, että ei meinaa löytyä autolle parkkipaikkaa... Tuskin Suomessa kenelläkään on ihan todellista tarvetta käydä leipäjonossa hakemassa ruokaa, mutta sitä haetaan sieltä, kun saa ilmaiseksi.

      Olen itsekin käynnyt muutaman kerran hakemassa, kun monet ovat valittaneet sieltä saatua ruokaa. Ihan kokeeksi kävin muutaman kerran ja hyvää ruokaa oli, oikeaa näkkileipää useampaa laatua, kaurahiutaleita, makaroonia ja jauhoja eri laatuja. Säilykkeitä oli, sika-nautaa purkissa. Eli ei mitään kummoisia, mutta laatutavaraa, tosin pakkauksiin oli painettu taikka leimattu maininta EU:n ruoka-avusta ja tuotetta ei ole tarkoitettu myyntiin. Vaan eipä tuo näytä tahtia haittaavan, kun näitä samoja tuotteita näkyin Venäjän Karjalassa olevan myynnissä mm. Pitkärannan torilla taannoin siellä käydessäni. Harva paikallinen edes ymmärsi suomenkielistä tekstiä pakettien kyljestä...

      Pellehommaahan tuo ruuan jakaminen tavallaan on, nuoret hakee ruokaa sen vuoksi, että jää rahaa biletykseen, alkkikset hakee sen vuoksi, että rahaa riittä horjunta-aineisiin, tavis perheellinen jatkaa ruokatalouttaan ilmaisilla tarvikkeilla. Säästö se on pienikin säästö, eihän kaurahiutaleet ja makaroonit oikeasti ketään konkurssiin vie, vaikka ne itse ostaisikin, mutta jos ne saa ilmaiseksi, niin miksi sitten maksaa niistä. Ja harva "todellisessa tarpeessa" oleva edes huolii kaurahiutaleita sieltä jakopaikalta, niin tavallinen perheen isä saa herkästi mukaansa suuren pahvilaatikollisen kaurahiutaleita taikka näkkileipää.

      Huvittavin juttu sattui, kun vaimoni kanssa lahjoitimme eräälle vähävaraiselle porukalle ruokaa, oli makaroonia, ketsuppia, ja säilykepurkeissa lihapullia, sekä sika-nautaa. Lihapullat olivat repäisykannella varustetussa purkissa , mutta sika-nauta säilykkeet olivat vanhanajan säilykepurkissa, johon tarvitaan purkinavaaja. Uskokaa taikka älkää, mutta nuo sika-nauta säilykkeet tulivat kaikki takaisin, kun tämä porukka ei saannut niitä purkkeja auki!!! Makaroonit oli osattu keittää ja ketsuppi saada pois muovipullosta, sekä lihapullat purkista, kun kannen sai auki repäisemällä, mutta normaalia säilykepurkkia ei saatu auki!!! Kaikki 20 purkkia sika-nauta säilykettä tuli takaisin, eivät kelvanneet. Söimme niitä sitten perheen kanssa, mehän ne oltiin maksetukin, mutta hieman kyllä ihmeteltiin ihmisten uus*avuttomuutta

      • 10+3

        "Tuskin Suomessa kenelläkään on ihan todellista tarvetta käydä leipäjonossa hakemassa ruokaa, mutta sitä haetaan sieltä, kun saa ilmaiseksi."

        Kyllä sitä todellista tarvettakin joskus on, kun rahaa ei vaan saa mistään. On karenssiaikoja ja muita ja joskus hakemuksille annetaan aiheetta kielteisiä päätöksiä, joiden kumoaminen kestää aikansa (jos niitä lopulta kumotaan). Kaikenlaista enemmän tai vähemmän yllättävää voi myös sattua, joka pistää budjetin hetkeksi ihan sekaisin.


      • Tuskin tarvetta
        10+3 kirjoitti:

        "Tuskin Suomessa kenelläkään on ihan todellista tarvetta käydä leipäjonossa hakemassa ruokaa, mutta sitä haetaan sieltä, kun saa ilmaiseksi."

        Kyllä sitä todellista tarvettakin joskus on, kun rahaa ei vaan saa mistään. On karenssiaikoja ja muita ja joskus hakemuksille annetaan aiheetta kielteisiä päätöksiä, joiden kumoaminen kestää aikansa (jos niitä lopulta kumotaan). Kaikenlaista enemmän tai vähemmän yllättävää voi myös sattua, joka pistää budjetin hetkeksi ihan sekaisin.

        No voihan sitä tietty olla tarvetta, mutta voiko joku muka väittää, ettei saa mistään kokoon paria euroa, joilla saa kassillisen makaroonia ja vaikka kananmunia 10kpl rasian. Siis aika halvat emmeet on ne, mitä noista leipäjonoista jaetaan. Ruokaahan saa muutenkin kohtuu halvalla, muutamalla pantillisella tölkillä taikka pullolla saa ruokaa vaikka kuinka.
        Me käydään ostamassa leipomon myymälästä leipää, muovikassi maksaa enemän, mitä leivät. Putin-juusto maksaa niin vähän, että ihan naurattaa. Toisaalta kyllä me on haettu ilmaista ruokaa näistä jakopisteista, kun sitä kerta saa ilmaiseksi, eikä se ruoka sieltä kelpaa juuri kenellekään. Asutaan pienellä paikkakunnalla, niin ihmiset pelkää leimautuvansa, niin ne eivät hae ilmaista ruokaa. Me ollaan riittävän kylähulluja, niin kukaan ei välitä ja me ei välitetä.

        Joku ihmeen uus*avuttomuus on kansaan iskenyt, kun ei osata ruokaa hankkia. Kalaa on järvet täynnä ja jos ei viitsi itse kalastaa, niin hoitokalastajilta saa ilmaiseksi kalaa niin paljon kuin haluaa, vaikka hakee auton peräkärryllisen. Leipomosta saa leipää peräkärryllisen ilmaiseksi. Karkkitehtaalta saa suklaavohveleita suursäkillisen, kun sitoutuu vaan olemaan myymättä niitä edelleen. Munintansa lopettaneita kanoja saa jopa rahan kanssa, eli saa rahaa ja ne kanat, kun vaan pystyy ottamaan ne. Siis maksamatta mitään saa hetkessä monta tuhatta kiloa ruokaa ja vielä rahaa!!


    • hei, asiaan komment

      Ylipaino näkyy olevan ongelma nettikiusaajille... Luulisi, että nälässä lähimmäisen elopainoon ei olisi katsominen, mutta kun täällä saa kaiken maailman idiootit julkaista, voisi ensin kysyä, että kuka v*ttu teidän älypuhelimet on maksanut?!? Mulla ainakaan ei rehtinä pienituloisena ole ollut koskaan varaa sellaisiin, eikä yhteiskunta ole muutenkaan hengissä pysymistäni taannut, vaikka lainpykälät ovat tukien määrissä toteuttaneet.

      En usko, että itselleni - kysymykseen vastaus - leipäjonossa käyminen olisi "häpeän asia", mutta siten se maksaisi liikaa, että ei voi. Täällä pienemmissä kaupungeissa ei ole mitään ruokajakelua, eli en maksa kymmentä euroa bussimaksuissa siitä, että pääsisin jonottamaan vanhentunutta ranskanleipää. Autoa ei ole, eli en ole varakas.

      Suuri häpeä on korkeintaan se, että jos joku saa ILMAN TYÖSSÄKÄYMISTÄ joku perhe JOKA KUUKAUSI valtiolta 1000-1500 euroa työttömyys sosiaalitukia, kun valehtelematta ( ja toivottavasti kukaan tuttu ei nyt tunnista minua tästä) itse olen koko vuoden elänyt 7000 eurolla.

      Ja kiitos toki valtiollekin kaikista elämässäni saamistani sosiaalituista ( pienimpiä luultavasti ikäisteni kategoriassa koko ikäisteni väestösegmentistä se mitä minä olen saanut), mutta jos itse olisin - vaikkapa- kansanedustaja, laskisin, että valtion "auttamista" ei ole summat, joilla perheet itse elättää omansa. Toki voin olla ylpeä, että elän yli kahdeksan kuukautta summalla noin 7000 euroa, joka on jonkun tukiasiakkaista nillittävän taviskeskiluokan edustajan kuukausipalkka, ja että se on totuus kulutuksestani. Mutta minusta on väärin, että v*ttu miten pienen osan siitäkin summasta olen saanut valtiolta. Tässä maassa kuolee oikeasti nälkään ilman sukulaisia, oikeasti. Ehkä Esko Seppänen on jossakin oikeassa, mitenkään en ole kateellinen, nillikat.

    • köyhä mies.

      On se. Siksi mielummin kärsin nälkää tai kuolen nälkään kun käyn jonossa.

      • ei sossulle

        Köyhä mies, olen samaa mieltä. En millään kehtaisi mennä leipäjonoon. Toinen asia mitä en koskaan ilkiäisi tehdä on käydä sossussa ! Mulla on työmarkkinatuki ja asumistuki tulona ja tiedän että olisin oikeutettu 150 €/kk toimeentulotukeen em. tulojen lisäksi mut ei tulis mieleenkään asioida sossuun ja levitellä henk.koht. raha-asiani ja tiliotteeni jonkun tuikituntemattoman tiirailtavaksi !!


      • lohfrf
        ei sossulle kirjoitti:

        Köyhä mies, olen samaa mieltä. En millään kehtaisi mennä leipäjonoon. Toinen asia mitä en koskaan ilkiäisi tehdä on käydä sossussa ! Mulla on työmarkkinatuki ja asumistuki tulona ja tiedän että olisin oikeutettu 150 €/kk toimeentulotukeen em. tulojen lisäksi mut ei tulis mieleenkään asioida sossuun ja levitellä henk.koht. raha-asiani ja tiliotteeni jonkun tuikituntemattoman tiirailtavaksi !!

        Ei kai se kenellekään kivaa ole, se on se viimeisin keino kun ei yksinkertaisesti pärjää ansio tai muilla tuloillaan.
        En ole koskaan ymmärtänyt näitä jotka ilkeävät tulla ylpistelemään köyhille kuinka "minä en nöyrry soskuun en!" ettekö ymmärrä että monen on pakko ?
        Moni toimeentulotukea tarvitseva on ollut vuosia työelämässä mistä maksaneet suolaiset verot että suojaverkko toimii pahanpäivän varalla, miksi siis heidän tulisi hävetä sitä, että hakevat heille laillisesti kuuluvaa toimeentuloapua?


    • ocde

      Ruokajonosta saa paskaa ruokaa. Viiminen käyttöpäivämäärä korkeintaan niissä tuotteissa on, mikä tarkoittaa että syöt seisonutta ruokaa. Ei se hyvää ole. Yhteiskunta takaa kelan tai sossun rahoilla jokaiselle suomalaiselle parempaa ruokaa jos vain on onnea.

    • ljgf

      Mikäli ihan yleisesti puhutaan että asutaan sivistys- ja hyvinvointivaltiossa, niin sellaisen maan työttömien kansalaisten pitkät leipäjonot (jossa jonotetaan vanhentuneita myynnistäpoistettuja leipiä ja ruokia) ovat suuri häpeä. Että ihmiset joutuvat oikeasti jonottamaan leipää omassa kotimaassaan, koska töitä ei ole saatavilla ja sosiaalituet laitettu minimiin millä ei pärjää perhe eikä sinkku.

      • mitäihmettätaas

        Ja täyttä puppua, ettei muka jaeta rahaa, miten muka sitten monet pärjää näillä tuilla ja ostelee vielä niillä vaikka mitä, mamutkin lähettää rahaa vielä entiseen kotimaahankin. Ja mikä häpeä se muka on jonottaa ruokaa, monet jonottaa ihan huvikseen ilman minkäänlaista tarvetta sitä ilmaista ruokaa. Töitäkin löytyy aktiiviselle työnhakijalle ja yrittäjäksi voi aina ryhtyä, siihenkin löytyy melkoinen turvaverkko. Monella alalla jopa työvoimapula ja työntekijöitä tuodaan ulkomailta tekemään tänne töitä. Ulkomaille työnhakuun autetaan jne. Tietääkseni Suomessa ei kukaan ole kuollut nälkään.


      • munmielestä

        Vuosia sitten kun olin hyvin sairas mutta eläkkeelle en päässyt vaikka
        lääkäreiltä oli todistukset,
        olin niin rahaton ettei ollut mitään syötävää, silloin kävin hakemassa
        ruokakassin parikin kertaa, hävetti se kyllä,tuli vastaan pari nuorta miestä jotka oli ollut samalla asialla ja nolona ne katsoi minua,
        eivät kai arvanneet että samalla asialla olen,
        diakonissa tyrkytti ison kassin omppujakin ,oli poiminut ne puutarhastaan,olin kiitollinen.

        Kerran minulla oli vain markka ja oli päätettävä ostanko leivän vai maitoa,
        löysin maasta markan lisäksi mutta molempiin ei se olisi riittänyt,
        löin sen pajatsoon ja sain kaksi markkaa,
        viikon leipä ja maito tuli siitä,

        Joskus vain tulee tilanteita ettei sitä rahaa ole, varsinkin silloin kun maksaa laskunsa, eikä niitä voi jättää maksamatta.

        On myös hyvätuloisia ihmisiä jotka säästääkseen käyvät hakemassa
        ilmaisruokaa, se on häpeällistä.


    • eläkemuori

      Työttömänä ollessani kävin leipäjonossa enkä hävennyt ollenkaan. Yhteiskunnan ja päättäätjien pitäisi osata hävetä, mutta eiväthän ne osaa. Kerran viikossa hain kassin, ja oli ihan hyvää ruokaa. Sanoin antajille etten ota sokeroituja jukurtteja, enkä makkaroita enkä pullaa. Oli jauhelihaa, juustoa, tomaatteja, banaaneja, paprikoita, leipää ym. Joskus enemmän, josku vähemmän.

      Ei köyhiä pidä syyllistää ja haukkua, syyllistäkää niitä, jotka ovat vieneet Suomen tähän tilaan. Köyhä tuskin siihen on pystynyt vaikuttamaan. Sitä paitsi yhteiskunnan tuet vähäväkisille ovat vain promille niistä rahoista, joita tässä maassa maksetaan yritys- ja maatalous- ja ym.rikkaiden tukina.

      • Kukahansyyllistää

        Maataloustuki on juuri sitä köyhille menevää tukea, muuten ruoka maksaisi niin, että keskituloisetkaan eivät sitä pystyisi ostamaan. Ei se tuki sinne maatiloille jää! Olisiko parempi, että miljoona suomalaista olisi sossujonossa hakemassa ruokalappuja. Nyt homma hoidetaan siististi maataloustuella, muutama kymmenen tuhatta maalaista saa olla yhteiskunnan "kusipuuna", joita syyllistetään.


      • eläkemuori

        Joo, hyvä että tukia on, mutta sosiaalietuudet ja tuet ovat todella minimaalisia näihin tukiin nähden. Enkä minä syyllistä maajusseja, lähinna puhuin tukien määristä Jonkun sitä ruokaa pitää tuottaa. Aina vaan syyllistetään näitä vähäväkisiä. Suurin osa heistä on osaansa syyttömiä, työttömiä, sairaita eivätkä jaksa ja kykyne puolustamaan itseään, kun jokapäiväisen leivän hankkiminen, laskut ja ainainen pennin venyttäminen vie voimat henkisesti. Tiedän: olen tehnyt sitä muutamia vuosia.


    • AnnaApua

      Ei ole häpeä käydä leipäjonossa.
      Miksi pitäisi heittää pois syötäväksi kelpaavaa ruokaa? Se ei ole niiltä pois, joilla on varaa ostaa ruokansa itse. On hyvä, että vähempiosaisia autetaan. Maahanmuuttaja-sompuille annetaan kunnon asunnot, merkkivaatteet lapsille, mutta miten voi pienellä eläkkeellä kitkuttava vanhus? Omista pitäisi ensin pitää huolta!

    • lakos

      Mikäli suomessa ei olisi näitä tuikitarpeellisia mutta säälittäviä leipäjonoja varsinkin kun työttömyystilasto on korkealla maassamme,
      niin saattaisi olla että ilman leipäapua aika moni nääkkäisi kun ei jaksaisi enää yksinkertaisesti yrittää sitkutella eteenpäin.
      Tästä huolimatta ei voi kuin hämmästellä mistä löytyy näitä kansalaisia jotka vuosi toisensa jälkeen äänestävät kansanedustajiksi pahimmillaan krapulassa toikkaroivia pellejä jotka ikään kuin tsoukkina ovat paikkaa hakeneet tai vastaavasti julkkishenkilöitä joilla ei ole alkeellisintakaan käsitystä politiikan teosta. Kansanedustajilla ei ole YT pelkoa, mutta kansalaiset jonottaa leipää.

    • köyhämies

      Ruokajono ruuta on vanhoja ja osin pilaantuneita. Yks kaverini käy ja oon katsonut että kaksikin viikkoa vanhoja ruokia antavat. Itse en menisi.

      • kljhio

        Ihmiset jonottaa pilaantunutta ruokaa, työttöminä = meidän sivistysvaltiomme. Mikä häpeä.
        Onneksi meillä on nyt uusi viisas hallitus tulossa.


    • klfyer

      Porvoossakin jo pitkiä ruokajonoja. Yllättävän monelle tarjoaa ko ruoka-apu tarpeellista tukea nykytaloustilanteessa, leipäjonossa olijoiden ei todellakaan tarvitse hävetä, vaan heidän jotka voisivat palkkansa edestä edustaa kansalaisia niin ettei jonoja tarvittaisi, tai heidän jotka keskittyvät puhtaasti omien etujensa ajamiseen.
      "Porvoonkin ruokajonossa on usein lähemmäs kaksisataa ihmistä, suurin osa vanhuksia ja yksinhuoltajia. " Yhden ruokajonolaisen kokemuksia tässä linkissä
      http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1429600964155.html

    • lkhgvb

      Triviakysymys:

      Kuka nykyisistä (valituista) politiikoista kävi henkilökohtaisesti paikalla pitkässä leipäjonossa ensin jonottamassa muiden mukana, sitten jakamassa kaupasta poistettua ruokaa työttömille ja juttelemassa heidän kanssaan.

      Oikein vastannut voi saada palkinnoksi ehkäpä hapankorppupaketin jonka viimeinen myyntipäivä oli viime kesänä.

    • kirves

      No onhan ruuanjakelussa viimeisen pvm:n ruokaa, siihenhän se perustuukin että saavat kaupoista vanhentuvaa ruokaa jota vapaaehtoiset valmistavat ja jakavat.
      Kenellä on tositarve niin kelpaavat...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe