Mitä teen??

Jaaa-a.....

Tää on jotenkin vaikee tilanne... Suurimman osan ajasta tuntuu että olen tässä suhteessa se kantava voima: teen 2vuoroa duunia jne. ja toinen vaan on ja masistelee... Koitan kysyä mikä on ja kuinka voin auttaa, eikä tule vastausta.. Jos lähden viihteelle tai tapaamaan vanhoja ystäviä, hän valvoo aina vähintään siihen kun tulen kotio... Tai oikeastaan nykyään hän nukkuu suurimmaksi osaksi jo sohvalla... Kaiken lisäksi sain omaan terveyteeni liittyen huolestuttavia uutisia, ja hän sitten ahdistui siitä kun oli ensin monta viikkoa jankannut etten saa antaa sen lannistaa minua ja pitää odottaa lopulliset tuomiot... Tuntuu kuin olisin enemmän äiti ja kämppis tässä suhteessa enkä kaivannut tätä ollenkaan.... Hän ei kestä riitelyä, vaan ahdistuu siitä ja sulkeutuu kuoreensa... Asioita ei ole puhuttu läpi ja sitten jos en hetkeen sano mistään, tuntuu että hän kuvittelee että kaikki on taas hyvin.... Itse neuvoisin jotain muuta varmastikin eroamaan, en siis ymmärrä miksi tää tuntuu vaikealta siis omassa päässä... Huolettaa ehkä liikaa mitä hänelle eron jälkeen tapahtuu.. En tiiä..

10

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Give him a boot

      Sinä et ole vastuussa hänen ongelmistaan. Hän itse on. Masennus on myrkkyä parisuhteessa ja se masentaa helposti myös toisenkin.

      Ihan viisaan päätöksen teet, kun otat eron. Ihmisellä on rajalliset voimat.

    • Jaaa-a.....

      Tiedän sen kyllä, ja olen yrittänyt häntä mm ohjata psykologin paikkeille missä kävi kääntämässä pari kertaa... Mutta suurimmaksi osaksi unohti tapaamiset, niinkuin unohtelee paljon muutakin koko ajan, tai ainakin vetoaa siihen ettei muista..
      Hauskintahan tässä on että itse olen sairastanut vakavaa masennusta ja kävin terapiassa pitkään että sain itseni kuntoon ja olen saanut pidettyä itseni kunnossa. Kun tapasimme olin jo siinä vaiheessa ettei masennusta itsestäni huomannut joten en usko että se olisi häneen edes vaikuttanut.

    • Hei Jaaa-a.....

      Kerrot suhteesta, jossa et koe tasapuolisuutta. Yhteys toisiinne ei ole sinun käsityksesi mukaan sellainen, jota parisuhteelta odotat.
      Parisuhteen keskeiset asiat ovat läheisyys, erillisyys ja sitoutuminen.
      Vain kaksi erillistä ihmistä (jotka 'kantavat' itsensä ja tunteensa, itsenäistä aikuista ihmistä) uskaltavat tulla niin lähelle toisiaan, että voivat sitoutua.

      Viestistäsi kuulsi, että tilanteessanne ei ole puhuttu sitoutumisen ja parisuhteen tavoitteista ja odotuksista. Tilanteenne on vaan ikään kuin ajautunut.

      Kukaan toinen ihminen ei voi tietää, kannattaako teidän erota ja jatkaa. Mutta teidän kannattaa ottaa siitä selvä!
      Keskustelkaa mahdollisimman avoimesti, mitä odotatte elämältä ja kumppanuudelta. Mitä toivotte toisiltanne. Ovatko odotukset ja toiveet niin yhteneväisiä, että haluatte vapaaehtoisesti sitoutua toisiinne - pelkohan ei riitä sitoutumisen motiiviksi.
      Oletteko itse kumpikin vastuussa omista tunteistanne ja niiden ilmaisusta? Vai odotatteko toisen ratkaisevan oman ahdistuksenne?

      Joskus parisuhdekurssista tai ryhmistä voisi olla hyötyä. Siellä tämmöiseen keskusteluun ohjataan niin, että se on turvallista käydä, ei liian isoin askelein kerrallaan.
      Voisiko se toimia teillä
      Esimerkiksi:http://www.katajary.fi/suhteen-kriiseihin
      Muutkin parisuhdetahot järjestävät vastaavanlaisia, eri paikkakunnilla.

      ottakaa selvä, mitä kumpikin voi tehdä parisuhteenne eteen ja tehkää ratkaisut vasta sitten.

      Keskusteluyhteyteen kannustaen
      diakoni Meiju

    • Jaaa-a.....

      Kiitos viestistä.. Siis itseasiassa, asioista on yritetty puhua useita kertoja ja sovittu tiettyjä juttuja, kuitenkin aina ne unohtuu ja "unohdetaan" varsinkin vastapuolen puolelta.. Olen suoraan sanonut mitä odotan ja haluan, niin hänkin sanoi joskus, mutta kuitenkin ollaan tässä tilanteessa ettei todellisuus todellakaan vastaa sitä mitä mm näytämme muille... Se on tosiaan omalla tavallaan raskasta ku en sais edes omille kavereille näistä puhua ja kun mitään negatiivista ei saisi sanoo toiselle, vaikka kuinka rakentavasti ja rauhallisesti yrittäis.. En itsekään kyllä mikään puhdas pulmunen varmasti ole, tässä on nyt itsekin alkanut sulkeutuu ja käyttäytyy huonosti parisuhteellisesti (mm kommunikointi) ku ei vaan jaksa enää yrittää kaivaa sitä pientäkään esille ku olis tosiaan omiakin huolia.. Varmasti tekee oman osansa, mut sekin etten mä voi kyllä yksinkään kannatella tätä suhdetta..

    • eräs vaan

      Oletko kysynyt itseltäsi, että miksi tyydyt tuollaiseen suhteeseen?? Rimasi on todella alhaalla. Taidat olla läheisriippuvainen ja pelkäät hylätyksi tulemista? Kun ottaa itselleen reppanan, jota elättää, niin voi kokea turvallisuutta, että toinen ei lähde.

      • Jaaa-a.....

        Oikeastaan sillo ku tavattiin ja alettiin seurustelee, hän oli ihan erilainen.. Tää muutos alkoi vajaa pari vuotta sitten pikku hiljaa ja joskus ollu jopa parempia kausia.. Nää huonot kaudet nyt vaan alkanut lisääntyy ja pidentyy koko ajan pikku hiljaa.. Ja miks olen vielä tässä? No koska rakastan häntä tietysti vielä ja olen huolissani, mutta omat voimat vaan alkaa loppumaan pikku hiljaa kun yrittää pitää tätä pakettia kasassa.. Yksin oleminen ei oo mulle ollut ikinä ongelma, oon ollu pitkiä pätkiä ilman miestä kuitenkin vuosien saatossa


      • Rakkaus on voima
        Jaaa-a..... kirjoitti:

        Oikeastaan sillo ku tavattiin ja alettiin seurustelee, hän oli ihan erilainen.. Tää muutos alkoi vajaa pari vuotta sitten pikku hiljaa ja joskus ollu jopa parempia kausia.. Nää huonot kaudet nyt vaan alkanut lisääntyy ja pidentyy koko ajan pikku hiljaa.. Ja miks olen vielä tässä? No koska rakastan häntä tietysti vielä ja olen huolissani, mutta omat voimat vaan alkaa loppumaan pikku hiljaa kun yrittää pitää tätä pakettia kasassa.. Yksin oleminen ei oo mulle ollut ikinä ongelma, oon ollu pitkiä pätkiä ilman miestä kuitenkin vuosien saatossa

        Mitä tarkoitat kun sanot että rakastat häntä? Mitä se sulle merkitsee? Luottamusta,kunnioitusta,uskollisuutta,rehellisyyttä,avoimuutta,luottamusta,yhteen hiiren puhaltamista. Sitä on rakkaus.


      • Rakkaus antaa voimaa
        Rakkaus on voima kirjoitti:

        Mitä tarkoitat kun sanot että rakastat häntä? Mitä se sulle merkitsee? Luottamusta,kunnioitusta,uskollisuutta,rehellisyyttä,avoimuutta,luottamusta,yhteen hiiren puhaltamista. Sitä on rakkaus.

        Otetaan uusiksi. Tuo edellinen on sekava. Siis luottamus,kunnioitus,uskollisuus,rehellisyys,avoimuus,yhteen hiileen puhaltaminen. Sitä on rakkaus.


      • Jaaa-a.....
        Rakkaus antaa voimaa kirjoitti:

        Otetaan uusiksi. Tuo edellinen on sekava. Siis luottamus,kunnioitus,uskollisuus,rehellisyys,avoimuus,yhteen hiileen puhaltaminen. Sitä on rakkaus.

        Tiedän mitä rakkaus on. Luotan häneen, en usko missään nimessä että hän olisi pettänyt minua... Kunnioitan ja tuen hänen valintojaan (mm opiskelemaan lähtö), puhun rehellisesti ja avoimesti hänelle, mutta se tuottaa ongelmia kun hän ottaa kaiken niin pahasti itseensä ja kun asioita ei saisi kohdistaa häneen, mutta ei kuulemma ymmärrä jos puhun yleismaailmallisesti. Olen myös useita kertoja sanonut miten haluaisin hänen kohtelevan minua. Yritän puhaltaa yhteen hiileen ja tehdä kompromisseja. Hänen puolelta ei taas niitä kompromisseja tule vain niin paljon.
        Nytkin suoraan sanoin että haluan keskustella tästä tilanteesta, sovittiin että tänään ennen töitäni puhuttaisiin, mutta hän heräsi hetki ennen kuin mun piti lähteä. Taas jos oisin herättänyt hänet, siitä olisi syttynyt riita koska hän ei helposti herää joten joskus pitää herättää vähän epämiellyttävästi. Näistä suurin osa ongelmista juontaa juurensa.
        Myös sekin satuttaa minua kun ajoittain käy tällain: yritän lähestyä häntä ja hän alkaa suojaamaan itseään kun kuvittelee että lyön. Enkä ikinä ole lyönyt häntä kunnolla, pari kertaa läpsässyt joko niin kuin miehet läpsii toisiaan kaverillisesti ja kerran läpsäsin takaraivoon kun hän humalassa käyttäytyi seksuaalisesti mua kohtaan ahdistavasti. Silti hän haluaisi hellyyttä ja rakkautta minulta.


    • toinenjaa-a

      Rakkaudesta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe