Noloa(ko?)

tuulii

En tiedä onko ihan ok kategoria tälle kirjoitukselle, mutta toinen minne tätä yritin niin ei avautunut...

Jokatapauksessa kysyisin teidän mielipiteitä asioista. Eli olen juuri 20 vuotta täyttänyt nuori nainen ja asun vielä vanhempien luona. Mua jotenkin ''hävettää'' asua vielä porukoilla, kun suurin osa parhaista kavereista asuu jo omissa kodeissa, yhdellä omanikäiselläni (ei ole vielä edes täyttänyt 20) on jopa omakotitalo ja on menossa naimisiin. Muutamalla ystävällä on jo lapsi tai on tulossa. Näistä kaikki on 20 vuotiaita myös.

Mun mielestä tuollainen on turhaa kiirehtimistä. Ei se, että asuu omassa kämpässä, mutta esimerkiksi että pitää jo olla omakotitalo ja lapset ja kaikkea, kun aikuiselämä on vasta aluillaan. Silti mua ahdistaa ajatella, että muut on jo niin vauhdissa elämänsä kanssa ja mä vielä roikun vanhempien nurkissa. Mutta toisaalta, mulla on hyvä olla täällä. Välillä on hetkiä, että kaipaisi jo omaa rauhaa ja vakiintumista, mutta elämäntilannekin on sellainen, että lapsia en voisi kuvitella vielä vuosikausiin.

Jokainen varmasti ''aikuistuu'' eri aikaan, mutta jotenkin en tiedä mitä musta ajatellaan, kun asun vielä kotona? Mulla on suunnitelmissa muuttaa kotoa pois viimeistään parin vuoden sisällä, ehkä jo ensi vuonna jos kaikki hyvin menee. En muuta mitenkään pakolla pois tai siksi että ''hävettää'', vaan ihan omasta tahdosta kylläkin.

Itse olen töissä tässä ihan lähellä mun kotoa, niin ehkä se on osasyy miksi ei ole ollut tarvetta lähteä omille teille vielä. Toinen syy on, että tässä alkukesästä tuli ero pitkäaikaisen poikaystävän kanssa (6 v kestänyt suhde), niin meni muuttosuunnitelmat ihan uusiksi...

Mutta siis mielipiteitä kiitos! Onko noloa? Miten vanhana itse olette muuttaneet pois kotoa ja jos nyt saisit päättää, olisitko muuttanut sen ikäisenä? Onko muita jotka pohtii samoja asioita/samanikäisiä kotona asuvia? :)

5

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kommentti Keijo

      Tuon ikäisten ei pitäisi vielä ottaa 300000 eken velkataakkaa ja lapsia harteillensa vaan elää, tulla ja mennä, kokea maailmaa. Vanhempana katuu sitä miksei mennyt nuorempana. Myöhemminkin ehtii leikkiä kotia.

      Se on ihan itsestäs kiinni jos tykkäät elää raikuli elämää niin helpompaa se on omassa kämpässä tehdä. Omassa kämpässä on se oma rauha, mutta myös vastuu. Siksi yksin eläminen onkin kasvamista ja aikuistumista. Kotona mutsi tekee ruoan parhaassa tapauksessa ja pesee pyykit niin tavallaan olet edelleen se lapsi. Tosin vaan iso lapsi.

      Jos stereotypisia vielä ollaan niin naiselle on "hyväksyttävämpää" asua vanhempien luona kuin miesten yli 20 vuotiaina. Miehiä haukutaan heti vähänkin yli 20 vuotiaana peräkammaripojaksi jos asuu kotona. Lisäksi suomi on vähän outo maa, että suomessa arvostetaan itsenäisyyttä hirveesti. Siksi on kai niin paljon yksinäisyyttä ja syrjäytyneisyyttä, kun meidän yhteiskunnassa patistetaan, että muutat yksin asumaan aikaisin ja sitä kautta itsenäistyt. Jotkut kenties vastointahtoisesti ja jotkut eivät ole valmiita siihen heti. Sitten asiatkin menee yksinollessa päin prinkkalaa.

      Eli muuta sitten yksin, kun olet ITSE valmis ja varma asiasta. Älä anna muiden mielipiteiden vaikuttaa siihen.

      • tuulii

        Kiitos kommentistasi. :) Oon kyllä samaa mieltä.

        Tiedän, että pärjäisin omillani ja tavallaan olis jo ihan kivakin asua omassa asunnossa, mutta en kyllä aiokkaan kiirehtiä. Nyt on oikeastaan vasta ''alamäki'' elämässä vaihtumassa ylämäeksi, niin muutto voisi vihdoin olla ajankohtainen.

        Mulla ei henk.kohtaisesti ole asia ihan niin, että elän täällä ''äidin hellässä huomassa''. Minä maksan omat asiani, kun töissä kerta käyn. Jos äiti sattuu tekemään ruokaa kun olen kotona, tottakai syön, mutta 90% ajasta ostan omat ruokanikin. Maksan omat autokuluni, vaatteet, kissani kulut ja kaiken mitä tarvitsen. Joten olen kyllä tottunut huolehtimaan omista asioistani, vaikka tottakai oma asunto tuo paljon vastuuta vielä lisää.

        Mutta silti, vaikka pidänkin monia ystäviäni kiirehtijöinä, niin silti hävettää asua vielä kotona...


      • miesvm_1967x
        tuulii kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. :) Oon kyllä samaa mieltä.

        Tiedän, että pärjäisin omillani ja tavallaan olis jo ihan kivakin asua omassa asunnossa, mutta en kyllä aiokkaan kiirehtiä. Nyt on oikeastaan vasta ''alamäki'' elämässä vaihtumassa ylämäeksi, niin muutto voisi vihdoin olla ajankohtainen.

        Mulla ei henk.kohtaisesti ole asia ihan niin, että elän täällä ''äidin hellässä huomassa''. Minä maksan omat asiani, kun töissä kerta käyn. Jos äiti sattuu tekemään ruokaa kun olen kotona, tottakai syön, mutta 90% ajasta ostan omat ruokanikin. Maksan omat autokuluni, vaatteet, kissani kulut ja kaiken mitä tarvitsen. Joten olen kyllä tottunut huolehtimaan omista asioistani, vaikka tottakai oma asunto tuo paljon vastuuta vielä lisää.

        Mutta silti, vaikka pidänkin monia ystäviäni kiirehtijöinä, niin silti hävettää asua vielä kotona...

        Turha häpeillä. Vaikka itse lähdin opiskelemaan heti lukion jälkeen toiselle paikkakunnalle niin asustelin oppilas-asuntoloissa ja soluasunnoissa. Lomat ja viikonloput vanhempieni luona. Ekan oman vuokrakämpän hommasin kun lähdin toiselle puolelle maata töihin jolloin olin jo peräti 25-vuotias. Siihen asti tosiaan asuin erilaisissa opiskelijasysteemeissä. Olin ikäänkuin puoli-itsenäinen, hoidin omat safkani, pyykkini yms. kouluaikaan mutta todellisuudessa olin mutsin hoteissa koska hän osti mulle vaatteita, antoi rahaa ja hoiti pyykit ja ruoat lomilla ja viikonloppuisin kun olin himassa. Joskus mäkin ajattelin että vittu mähän oon täysi mato ja loisija mutta vanhemmat tykkäs jeesata ;)

        Omakotitalon ostin 40-vuotiaana, siihen asti vuokralla, tässä samassa omakotitalossa tämä "peräkammarinpoika" (kiitti keke :D ) edelleen asuu. Naimisiin menen 9 päivän kuluttua. Lapset on 10v. ja 14v. Että tuskin sulla mikään hoppu pitäis olla, onnistuu se näinkin.

        Sulla on siis vähän sama tilanne muuten, oot niinkus puoli-itsenäinen, hyvää harjotusta tulevaa varten mutta otahan iisisti. Voi olla että 5-10 vuoden kuluttua sun asiat on PALJON paremmin kuin noiden hoppuilijoiden. Nuoruus täytyy ELÄÄ, ei kannata leikkiä liian vanhaa ja aikuista liian aikaisin, se nimittäin lyö näpeille vuosien saatossa.


      • Ikisinkku M
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Turha häpeillä. Vaikka itse lähdin opiskelemaan heti lukion jälkeen toiselle paikkakunnalle niin asustelin oppilas-asuntoloissa ja soluasunnoissa. Lomat ja viikonloput vanhempieni luona. Ekan oman vuokrakämpän hommasin kun lähdin toiselle puolelle maata töihin jolloin olin jo peräti 25-vuotias. Siihen asti tosiaan asuin erilaisissa opiskelijasysteemeissä. Olin ikäänkuin puoli-itsenäinen, hoidin omat safkani, pyykkini yms. kouluaikaan mutta todellisuudessa olin mutsin hoteissa koska hän osti mulle vaatteita, antoi rahaa ja hoiti pyykit ja ruoat lomilla ja viikonloppuisin kun olin himassa. Joskus mäkin ajattelin että vittu mähän oon täysi mato ja loisija mutta vanhemmat tykkäs jeesata ;)

        Omakotitalon ostin 40-vuotiaana, siihen asti vuokralla, tässä samassa omakotitalossa tämä "peräkammarinpoika" (kiitti keke :D ) edelleen asuu. Naimisiin menen 9 päivän kuluttua. Lapset on 10v. ja 14v. Että tuskin sulla mikään hoppu pitäis olla, onnistuu se näinkin.

        Sulla on siis vähän sama tilanne muuten, oot niinkus puoli-itsenäinen, hyvää harjotusta tulevaa varten mutta otahan iisisti. Voi olla että 5-10 vuoden kuluttua sun asiat on PALJON paremmin kuin noiden hoppuilijoiden. Nuoruus täytyy ELÄÄ, ei kannata leikkiä liian vanhaa ja aikuista liian aikaisin, se nimittäin lyö näpeille vuosien saatossa.

        Me ollaan vuoden kaunein pari


      • tuulii
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Turha häpeillä. Vaikka itse lähdin opiskelemaan heti lukion jälkeen toiselle paikkakunnalle niin asustelin oppilas-asuntoloissa ja soluasunnoissa. Lomat ja viikonloput vanhempieni luona. Ekan oman vuokrakämpän hommasin kun lähdin toiselle puolelle maata töihin jolloin olin jo peräti 25-vuotias. Siihen asti tosiaan asuin erilaisissa opiskelijasysteemeissä. Olin ikäänkuin puoli-itsenäinen, hoidin omat safkani, pyykkini yms. kouluaikaan mutta todellisuudessa olin mutsin hoteissa koska hän osti mulle vaatteita, antoi rahaa ja hoiti pyykit ja ruoat lomilla ja viikonloppuisin kun olin himassa. Joskus mäkin ajattelin että vittu mähän oon täysi mato ja loisija mutta vanhemmat tykkäs jeesata ;)

        Omakotitalon ostin 40-vuotiaana, siihen asti vuokralla, tässä samassa omakotitalossa tämä "peräkammarinpoika" (kiitti keke :D ) edelleen asuu. Naimisiin menen 9 päivän kuluttua. Lapset on 10v. ja 14v. Että tuskin sulla mikään hoppu pitäis olla, onnistuu se näinkin.

        Sulla on siis vähän sama tilanne muuten, oot niinkus puoli-itsenäinen, hyvää harjotusta tulevaa varten mutta otahan iisisti. Voi olla että 5-10 vuoden kuluttua sun asiat on PALJON paremmin kuin noiden hoppuilijoiden. Nuoruus täytyy ELÄÄ, ei kannata leikkiä liian vanhaa ja aikuista liian aikaisin, se nimittäin lyö näpeille vuosien saatossa.

        Kiitos, olipa kivan asiallinen vastaus!

        Omat vanhempanikin on kumpikin sitä mieltä, että kotona saa ja kannattaa pysyä niin kauan kuin siltä tuntuu. Tottakai on ihanaa, että on tuollaiset vanhemmat jotka on tuota mieltä, vaikka kyllä välillä tekeekin kovasti mieli jo ''omille teille''. Vielä ei ehkä niinkään tunnu siltä, että on ihan kauhean outoa asua kotona 20-vuotiaana, mutta jännittää ajatus siitä, että mitä jos vaan pitkitän ja pitkitän sitä lähtöä ja asun kotona vielä vuosienkin päästä... Oma äitini muutti kotoaan pois vasta myös 23-vuotiaana, ehkä hän siksi toivoo samaa minulle, kun on todennut että se oli hyvä ratkaisu.

        Tuntuu kyllä tavallaan tuolta mitä sanoitkin, että on niin sanotusti puoliksi itsenäinen. Periaatteessahan mitään muuta mun vanhemmat ei mun puolesta tee tai maksa, kun katon pään päälle ja tietysti yksittäisiä pieniä asioita, ja hyvä näin! Maksan enemmän kuin mielelläni omat kuluni ja hoidan omat asiani, jos en niin tekisi, niin silloin tuntisin kyllä oloni jo oikein kunnon loiseksi. :D

        Toivotaan todella, että itsenäistymisen rauhallinen odottaminen palkitaan tulevaisuudessa. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe