Pyöräily Helsingissä

Pyöräil ( l ) en

Kyllä on Suomen pääkaupungissa huono tilanne pyöräteiden osalta. Kantakaupungin alueella joudut poikkeuksetta ajamaan muun liikenteen seassa autoille tarkoitetuilla ajoväylillä. Siihen vielä raitiovaunuliikenne lisäksi hankaloittamaan polkupyörällä liikkumista- ratakiskoineen.

Täytyy muistaa että pyöräilijöitä on olemassa, jokaisessa kategoriassa ( lapset, nuoret, aikuiset ja vanhukset )

Päijät- Hämeen maakuntaan kuuluvassa Lahdessa ( hyvänä esimerkkinä ) on minun mielestäni onnistuttu erinomaisesti polkupyöräilijöille suunnitelluissa ajoväylissä.

15

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Morebike

      Kyllä ja jos pyörätie löytyy, siinä on todennäköisesti autoja pysäköitynä tai aluetta käytetään työmaan varastointialueena. Ja taas olet ajoradalla.

      • Juu_ei

        "... joudut poikkeuksetta ajamaan muun liikenteen seassa autoille tarkoitetuilla ajoväylillä...."

        Ei näin. Sitä ajoväylää sanotaan kaduksi. Se _ei_ ole mitenkään erikseen suunniteltu autoille. Itse asiassa siinä on kulkenut autoja vasta vähän yli sata vuotta, sitä ennen se oli kävelijöiden ja hevospelien väylä.

        Jos kadun rinnalla ei ole pyörätietä, pyöräilijän kuuluu ajaa ajoradalla kuten muidenkin ajoneuvojen kuljettajien. Nopeusrajoituksen ollessa 30 tai 40km/h on ihan järjetöntä ja varsin tarpeetonta muutenkaan erotella eri ajoneuvoja eri väylille.


      • stongakosullaperseessä

        Plaa plaa plaa...


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Tilannehan on hyvä, kun kantakaupungissa ei ole tarpeettomia ja kalliita pyöräteitä. Kun rajoitus on 30 tai 40 km/h, kuuluu polkupyörä pääosin muun liikenteen sekaan. Pyöräboxeja on tullut kiitettävästi ja ne lisäävät turvallisuuta. Lapsethan saavat ajaa jalkakäytävällä, joten tuokin argumentti oli virheellinen.

      Vilkkaimmille kaduille on tullut hyvin pyöräkaistoja, mikä on paljon parempi ratkaisu kuin erillinen pyörätie. Se on pyörätietä nopeampi ja turvallisempi, koska pyöräilijä on autoilijan näkökentässä.

      Kevyenliikenteenväylät kuuluvat ulosmenoväylien varteen. Niissä on paljonkin kehittämistä. Nykyisin ne poukkoilevat satunnaisesti väylä puolelta toiselle. Eikä niissä yleensä ole minkäänlaista järjellistä viitoitusta. Olisi kiva nähdä se toope, joka niitä suunnittelee!

      • 9+16

        Suurimmat ongelmat Helsingin pyöräliikenneverkossa ovat kantakaupungissa, pyöräteitä on harvassa ja reitit ovat katkonaisia. Nykyisillä järjestelyillä polkupyöräilijä on usein hätää kärsimässä.

        Myös monista Euroopan maista tutut pyöräilykaistat loistavat Helsingissä hyvin pitkälti poissaolollaan. Läheltä piti tilanteita tulee usein, jos ei ihan viikottain niin useita kertoja kesässä. Pyöräilyn ongelmat korostuvat Helsingissä.

        Muun liikenteen seassa pyöräileminen on vaarallista jokaisen kohdalla. Erityisen vaarallista se on vanhuksien osalta. Kannattaa muistaa että polkupyöräilijä on aina altavastaajana liikkenne onnettomuuksissa.

        Suomalaiset kaupungit voisivat pyöräily määrissä ottaa alkuun mallia Oulusta. Oulussa yli 20 prosenttia matkoista pyöräillään, kun Helsingissä luku on noin 7 prosenttia.

        Kaupunkipyöräilyn suosioon vaikuttaa pyöräteiden laatu ei määrä. Esimerkiksi 50 000 asukkaan Houtenin kaupungissa Alankomaissa on pyöräteitä vain 21 kilometriä, Tampereella taas lähes 800. Kuitenkin Houtenissa tehdään pyörällä puolet matkoista ja Tampereella vain 8 prosenttia. Kansainvälisessä vertailussa suomalaisen pyöräilyn tavoitteet ovat hyvin vaatimattomia.


      • 17+19
        9+16 kirjoitti:

        Suurimmat ongelmat Helsingin pyöräliikenneverkossa ovat kantakaupungissa, pyöräteitä on harvassa ja reitit ovat katkonaisia. Nykyisillä järjestelyillä polkupyöräilijä on usein hätää kärsimässä.

        Myös monista Euroopan maista tutut pyöräilykaistat loistavat Helsingissä hyvin pitkälti poissaolollaan. Läheltä piti tilanteita tulee usein, jos ei ihan viikottain niin useita kertoja kesässä. Pyöräilyn ongelmat korostuvat Helsingissä.

        Muun liikenteen seassa pyöräileminen on vaarallista jokaisen kohdalla. Erityisen vaarallista se on vanhuksien osalta. Kannattaa muistaa että polkupyöräilijä on aina altavastaajana liikkenne onnettomuuksissa.

        Suomalaiset kaupungit voisivat pyöräily määrissä ottaa alkuun mallia Oulusta. Oulussa yli 20 prosenttia matkoista pyöräillään, kun Helsingissä luku on noin 7 prosenttia.

        Kaupunkipyöräilyn suosioon vaikuttaa pyöräteiden laatu ei määrä. Esimerkiksi 50 000 asukkaan Houtenin kaupungissa Alankomaissa on pyöräteitä vain 21 kilometriä, Tampereella taas lähes 800. Kuitenkin Houtenissa tehdään pyörällä puolet matkoista ja Tampereella vain 8 prosenttia. Kansainvälisessä vertailussa suomalaisen pyöräilyn tavoitteet ovat hyvin vaatimattomia.

        Ja tiedetään... se on yhdyssana ;)


      • Perusmaukka
        9+16 kirjoitti:

        Suurimmat ongelmat Helsingin pyöräliikenneverkossa ovat kantakaupungissa, pyöräteitä on harvassa ja reitit ovat katkonaisia. Nykyisillä järjestelyillä polkupyöräilijä on usein hätää kärsimässä.

        Myös monista Euroopan maista tutut pyöräilykaistat loistavat Helsingissä hyvin pitkälti poissaolollaan. Läheltä piti tilanteita tulee usein, jos ei ihan viikottain niin useita kertoja kesässä. Pyöräilyn ongelmat korostuvat Helsingissä.

        Muun liikenteen seassa pyöräileminen on vaarallista jokaisen kohdalla. Erityisen vaarallista se on vanhuksien osalta. Kannattaa muistaa että polkupyöräilijä on aina altavastaajana liikkenne onnettomuuksissa.

        Suomalaiset kaupungit voisivat pyöräily määrissä ottaa alkuun mallia Oulusta. Oulussa yli 20 prosenttia matkoista pyöräillään, kun Helsingissä luku on noin 7 prosenttia.

        Kaupunkipyöräilyn suosioon vaikuttaa pyöräteiden laatu ei määrä. Esimerkiksi 50 000 asukkaan Houtenin kaupungissa Alankomaissa on pyöräteitä vain 21 kilometriä, Tampereella taas lähes 800. Kuitenkin Houtenissa tehdään pyörällä puolet matkoista ja Tampereella vain 8 prosenttia. Kansainvälisessä vertailussa suomalaisen pyöräilyn tavoitteet ovat hyvin vaatimattomia.

        ”Suurimmat ongelmat Helsingin pyöräliikenneverkossa ovat kantakaupungissa, pyöräteitä on harvassa ja reitit ovat katkonaisia. Nykyisillä järjestelyillä polkupyöräilijä on usein hätää kärsimässä.
        Muun liikenteen seassa pyöräileminen on vaarallista jokaisen kohdalla. Erityisen vaarallista se on vanhuksien osalta. Kannattaa muistaa että polkupyöräilijä on aina altavastaajana liikkenne onnettomuuksissa.”

        Höpönhöpön.
        Annat surkean ja vaarallisen kuvan pyöräilystä Helsingissä ja erityisesti ajoradalla.
        Tutkimuskin kertoo toista. Helsinki saattaa olla jopa kaikkein turvallisin kaikista Euroopan suurkaupungeista.
        http://yle.fi/uutiset/helsinki_on_yllattaen_harvinaisen_turvallinen_pyorailykaupunki/7426399

        Olen samaa mieltä #Alkup. Maantiepyöräi# kanssa, että
        ”Tilannehan on hyvä, kun kantakaupungissa ei ole tarpeettomia ja kalliita pyöräteitä. Kun rajoitus on 30 tai 40 km/h, kuuluu polkupyörä pääosin muun liikenteen sekaan.”
        Mielestäni kaikki kantakaupungin pyörätiet voisi poistaa ja yhdistetyt palauttaa alkuperäiseen vain jalankulkijoiden käyttöön. Pyörätiet ovat vaarallisia jalankulkijoille, autoilijoille ja pyöräilijöille itselleen. Lisäksi pyöräteihin ja yhdistettyihin kuvitellaan perusteettomia etuoikeuksia.


      • 16+2
        Perusmaukka kirjoitti:

        ”Suurimmat ongelmat Helsingin pyöräliikenneverkossa ovat kantakaupungissa, pyöräteitä on harvassa ja reitit ovat katkonaisia. Nykyisillä järjestelyillä polkupyöräilijä on usein hätää kärsimässä.
        Muun liikenteen seassa pyöräileminen on vaarallista jokaisen kohdalla. Erityisen vaarallista se on vanhuksien osalta. Kannattaa muistaa että polkupyöräilijä on aina altavastaajana liikkenne onnettomuuksissa.”

        Höpönhöpön.
        Annat surkean ja vaarallisen kuvan pyöräilystä Helsingissä ja erityisesti ajoradalla.
        Tutkimuskin kertoo toista. Helsinki saattaa olla jopa kaikkein turvallisin kaikista Euroopan suurkaupungeista.
        http://yle.fi/uutiset/helsinki_on_yllattaen_harvinaisen_turvallinen_pyorailykaupunki/7426399

        Olen samaa mieltä #Alkup. Maantiepyöräi# kanssa, että
        ”Tilannehan on hyvä, kun kantakaupungissa ei ole tarpeettomia ja kalliita pyöräteitä. Kun rajoitus on 30 tai 40 km/h, kuuluu polkupyörä pääosin muun liikenteen sekaan.”
        Mielestäni kaikki kantakaupungin pyörätiet voisi poistaa ja yhdistetyt palauttaa alkuperäiseen vain jalankulkijoiden käyttöön. Pyörätiet ovat vaarallisia jalankulkijoille, autoilijoille ja pyöräilijöille itselleen. Lisäksi pyöräteihin ja yhdistettyihin kuvitellaan perusteettomia etuoikeuksia.

        Tästä asiasta voitaisiin pitää kansanäänestys. Onko Helsingin kantakaupungin polkupyöräverkosto surkea, vaarallinen ja toimimaton ? Sen jälkeen ei jää enään spekuloinnille tilaa. Yhtenä merkittävänä ongelmapaikkana Hämeentie.

        http://hameentie.fi/viisi-perustelua/


      • Alkup. Maantiepyöräi
        16+2 kirjoitti:

        Tästä asiasta voitaisiin pitää kansanäänestys. Onko Helsingin kantakaupungin polkupyöräverkosto surkea, vaarallinen ja toimimaton ? Sen jälkeen ei jää enään spekuloinnille tilaa. Yhtenä merkittävänä ongelmapaikkana Hämeentie.

        http://hameentie.fi/viisi-perustelua/

        Hämeentien ongelma on tarpeeton bussiliikenne. Kun se saadaan pois Hämeentietlä, sinne mahtuvat niin pyöräkaistat, lisää paikoitusta kuin henkilö- ja jakeluautot sekä spåratkin.

        Nyt jotkut bussikuskit öykkäröivät ja sen takia osa pyöräilijöistä ei uskalla ajaa Hämeentietä. Alueen liikeiden kannalta kaikki neljä keskeistä liikennemuotoa ovat tärkeitä: henkilöauto, spåra, polkupyörä ja jalan.


      • Perusmaukka
        16+2 kirjoitti:

        Tästä asiasta voitaisiin pitää kansanäänestys. Onko Helsingin kantakaupungin polkupyöräverkosto surkea, vaarallinen ja toimimaton ? Sen jälkeen ei jää enään spekuloinnille tilaa. Yhtenä merkittävänä ongelmapaikkana Hämeentie.

        http://hameentie.fi/viisi-perustelua/

        ”Onko Helsingin kantakaupungin polkupyöräverkosto surkea, vaarallinen ja toimimaton ?”
        Ei ole mitään noista. Pyöräteitä ja yhdistettyjä väyliä on aivan liikaa, jonka takia ( tarpeettomia ) vaaratilanteita väistämättä syntyy.

        Hämeentie.
        Jos lähtöpaikka on kartan mukaisesti tuo Mäkelänkadun risteys Hämeentiellä, niin olen käyttänyt reittiä alas oikealle Aleksis Kivenkatu → vasemmalle Kinaporinkatu ( entinen Pengerkatu, jossa oli aikaisemmin suora yhteys yli Helsinginkadun ja, jonka korvaa nyt onkohan Vaasanaukion nimellä olevan läpi kulkeva Terassipolku Hesarille ) → Hesarin yli Pengerkadulle → Pengerkadun alakautta sen päähän Viidennelle linjalle → oikealle 5. linjalle → vasemmalle Porthaninkatua alas metroasemalle.
        Usein on ettei samaan aikaan ole yhtään autoa samalla pätkällä ennenkuin 5. linjalla jokunen ( 50 m ) ja Porthaninkadulla sporan lisäksi jonkin verran ( 200 m ).
        No problemos.
        En ole mitannut, mutta metreissä taitaa olla saman kuin Hämeentietä tai oliskohan jopa lyhyempi.
        Mitatkoon ketä kiinnostaa.

        Jos olen menossa Hakaniemen torille tai hallille, niin Hämeentieltä alas Sörnäisten rantatietä tai tuosta edellisestä Pengerkadun päästä vasemmalle 5. linjalle yli Hämeentien → ennen Sörnäisten rantatietä oikealle Helmiäispolku → Näkinpolku → vasemmalle Näkinkuja → oikealle Sörnäisten rantatie torille ( 2. linjan kautta on ikävän ruuhkainen ja ahdas katu bussien lisäksi ).

        En siis tarvitse Hämeentietä lainkaan.

        Tästäkin olen samaa mieltä *Alkup. Maantiepyöräi* kanssa
        "Hämeentien ongelma on tarpeeton bussiliikenne. Kun se saadaan pois Hämeentietlä, sinne mahtuvat niin pyöräkaistat, lisää paikoitusta kuin henkilö- ja jakeluautot sekä spåratkin.
        Alueen liikeiden kannalta kaikki neljä keskeistä liikennemuotoa ovat tärkeitä: henkilöauto, spåra, polkupyörä ja jalan."


    • 37m

      Pyöräily pitäisi kieltää kehä3:sen sisältä aikuisilta......on vaaralista jalankulkijoille (esim.työkaveri pari kuukautta sairaalassa ja saikkarit päälle ja sukulaismies sama juttu)....autoja tarvitaan kun pyöröllä ei voi hoitaa ostoksia ja viedä lapsia hoitoon....ja ihmiset ikääntyy niinkuin minäkin eikä kaikkea voi hoitaa julkisilla...verorahat menee älyttömiin siltoihin joita tuskin kukaan käyttää ja ruuhka metrohan täyttyy ns. urheilullista työntekijöistä jota ajaa 100m kotoa asemalle ja saman työpaikalle.......Hesa ei valitettavasti ole Köpis eikä Damis....... Yrittäkää pyöräilijät ymmärtää meitä muitakin niin eiköhän tästä lopulta saada kaikille hyvä kaupunki 😉

      • Alkup_maantiepyöräi

        Pyörällä voi hoitaa niin kauppa-asiat kuin lastenkin viennin, kunhan ostaa siihen sopivan pyörän, mutta olet oikeassa tuon vaarallisuuden suhteen.

        https://www.tavarapyora-asiantuntija.fi/tavarapyora-asiantuntija-koti.php

        Vaarallisia pyöräilijöistä tekee laiton ajelu jalkakäytävillä. Vain idiootti aikuinen ajaa jalkakäytävällä. Polkupyörä kuuluu muun kumipyöräliikenteen sekaan ajoradalle.

        Jostain syystä poliisilla ei tänä keväänä ollut ollenkaan sakotuskampanjaa jalkakäytävällä ajelun kitkemiseksi. Se on aikaisempina vuosina tehonnut kohtuullisesti, koska HS on kirjoittanut asiasta. Meno joillakin kadunpätkillä on kohtuullisen vaarallista.


      • Jepa_jep

        Yksityisautoilu pitäisi kieltää KehäIII:n sisäpuolella. Autoilla ajetaan muiden kulkijoiden päälle. Autot saastuttavat ilmaa seisoessaan itse aiheutetuissa ruuhkissa. Yksityisautot haittaavat joukkoliikenteen sujuvaa kulkua. Yksityisautoa ei vain tarvitse oikeassa kaupungissa, missä kaikki tarvittava on lähellä ja julkinen liikenne toimii.


      • Olen-idiootti
        Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:

        Pyörällä voi hoitaa niin kauppa-asiat kuin lastenkin viennin, kunhan ostaa siihen sopivan pyörän, mutta olet oikeassa tuon vaarallisuuden suhteen.

        https://www.tavarapyora-asiantuntija.fi/tavarapyora-asiantuntija-koti.php

        Vaarallisia pyöräilijöistä tekee laiton ajelu jalkakäytävillä. Vain idiootti aikuinen ajaa jalkakäytävällä. Polkupyörä kuuluu muun kumipyöräliikenteen sekaan ajoradalle.

        Jostain syystä poliisilla ei tänä keväänä ollut ollenkaan sakotuskampanjaa jalkakäytävällä ajelun kitkemiseksi. Se on aikaisempina vuosina tehonnut kohtuullisesti, koska HS on kirjoittanut asiasta. Meno joillakin kadunpätkillä on kohtuullisen vaarallista.

        > Vain idiootti aikuinen ajaa jalkakäytävällä. Polkupyörä kuuluu muun kumipyöräliikenteen sekaan ajoradalle.

        Itse ajan aina jalkakäytävällä kun vain mahdollista. Se on turvallisempaa kaikille ja joustavampaa autoilijoille. Usein tilanne on myös niin, että pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty, eikä aina erota sitä, milloin tuo yhdistelmä muuttuukin pelkäksi jalkakäytäväksi.

        (Ja hei, ei tarvitse vittuilla sen enempää - idiootiksi haukkuminen oli ihan jees.)


      • vai_joustavaa
        Olen-idiootti kirjoitti:

        > Vain idiootti aikuinen ajaa jalkakäytävällä. Polkupyörä kuuluu muun kumipyöräliikenteen sekaan ajoradalle.

        Itse ajan aina jalkakäytävällä kun vain mahdollista. Se on turvallisempaa kaikille ja joustavampaa autoilijoille. Usein tilanne on myös niin, että pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty, eikä aina erota sitä, milloin tuo yhdistelmä muuttuukin pelkäksi jalkakäytäväksi.

        (Ja hei, ei tarvitse vittuilla sen enempää - idiootiksi haukkuminen oli ihan jees.)

        Just just.

        Autoilijoille ei tarvitse järjestää joustavaa liikennettä, ei ainakaan pyöräilemällä jalkakäytävällä. Jos et erota, milloin yhdistetty pyörätie-jalkakäytävä muuttuu jalkakäytäväksi, sinun EI kuulu pyöräillä ollenkaan.

        Tuollaiset idiootit pitäisi aina potkia nurin pyörineen kun tulevat jalkakäytävällä vastaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe