voimansiirron uusiminen

cyclisti

Hellurei! Paljonkos kannattaa maksaa voimansiirron uusimisesta huoltoliikkeessä? Tiagrasta esim ultegraan sisältäen kaiken paitsi kahvat?

25

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fifo_

      Tuohan on sellainen kysymys, johon ei kukaan muu voi vastata kuin sinä itse.

      Ultegra osasarjan kahvoineen saa reilulla 600 €. Itse en maksaisi sen enempää, koska työn voisin tehdä itsekin.

      • cyclisti

        Ok ..ja kiitos! Mitäköhän sit kustantaisi josvain päivittäisin etu/takapakan ketjuineen? Onko joku 150-200e likikään totuutta?


      • Fifo_
        cyclisti kirjoitti:

        Ok ..ja kiitos! Mitäköhän sit kustantaisi josvain päivittäisin etu/takapakan ketjuineen? Onko joku 150-200e likikään totuutta?

        Netti on pullollaan alan kauppoja kivijaloista puhumattakaan. Eikös olisi helpointa itse katsella mitä tarvitsee.


      • j h
        cyclisti kirjoitti:

        Ok ..ja kiitos! Mitäköhän sit kustantaisi josvain päivittäisin etu/takapakan ketjuineen? Onko joku 150-200e likikään totuutta?

        Usein työ on jotain saman verran kuin osatkin. Tavallisessa huollossa osat maksanee tuplasti verrattuna nettikauppaan (kuten http://www.bike-components.de/en/ ) eli kerro neljällä tuolta löytyvä osien summa.

        Yksittäiset eturattaat ehkä saat varmimmin nettikaupasta ja vaihto on helppoa -- kuusiokoloavaimella auki... Takapakalle tarvii avaimen (ei paljoa maksa). Hyvä ketjun katkaisin voi olla kallein hankinta. 10-ketjulle ei riitä hempulein katkaisija (jolla ehkä pärjää 9:n kanssa).

        Alkuperäiseen vaatimukseen: Tiagra voi olla 10 tai 9 vaihteinen (ja onko vielä vanhempia)...


    • Aimo Nauska

      Onko nykyinen osasarja viallinen tai loppuun kulunut? Usein henkilö pönkittää itsetuntoaan vaihtamalla pyörään osia, jotka aktiivisella kuntoilijallakin kuluvat loppuun kovalla ajolla. Näin ikäänkuin itsekkin olisi ajanut paljon ja voi asiasta raportoida ystävilleen ylpeänä. Tämä jälkimmäinen tapa on ikävän yleistä.
      Hyvä laatuiset ketjut ja rattaat kestää kesäisiä kilometrejä hieman hoidettuna järjettömän määrän, joten ajaisitko kuitenkin vain nykyisillä voimansiirron osilla?

      • cyclisti

        Joo itseasiassa tiagralla olen ajanut yli 10.000km ja nyt tuntuu pikkuhiljaa olevan tiensä päässä...alkanut vaihteet pomppimaan eikä enää oikein saa säädettyä jouheaksi ni aattelin et kerralla varmaan kandee vaihtaa kaikki kerralla uusiksi


      • Fifo_
        cyclisti kirjoitti:

        Joo itseasiassa tiagralla olen ajanut yli 10.000km ja nyt tuntuu pikkuhiljaa olevan tiensä päässä...alkanut vaihteet pomppimaan eikä enää oikein saa säädettyä jouheaksi ni aattelin et kerralla varmaan kandee vaihtaa kaikki kerralla uusiksi

        Uudet ketjut ja takapakka tekee kyllä jo ihmeitä noihin oireisiin. Loppuosien vaihtaminen ei enää tuo merkittävää muutosta jos ovat muuten kunnossa.


      • cyclisti
        Fifo_ kirjoitti:

        Uudet ketjut ja takapakka tekee kyllä jo ihmeitä noihin oireisiin. Loppuosien vaihtaminen ei enää tuo merkittävää muutosta jos ovat muuten kunnossa.

        Ok! Hyvä tietää :) uskon että on suht kunnossa muuten.silloin tällöin kyllä putsailen ja puunailen. Jos selviää takapakan ja ketjujen vaihdolla niinhyvä nii n


      • j h
        Fifo_ kirjoitti:

        Uudet ketjut ja takapakka tekee kyllä jo ihmeitä noihin oireisiin. Loppuosien vaihtaminen ei enää tuo merkittävää muutosta jos ovat muuten kunnossa.

        Mites on takavaihtajan rullien vaihto? Jos yhtenä ongelmana on että vaihteita ei saa säädettyä vaihtuun jouhevasti. (Vaijereiden voitelukin voisi auttaa myös.)

        Siis tollasia osia:
        http://www.bike-components.de/products/info/p1370_Schaltraedchen-Paar-9--10-fach.html

        Jos niissä olisi kuulalaakerit niin kestäis pidempään (linkin malli ei ole sitä).


      • cyclisti
        j h kirjoitti:

        Mites on takavaihtajan rullien vaihto? Jos yhtenä ongelmana on että vaihteita ei saa säädettyä vaihtuun jouhevasti. (Vaijereiden voitelukin voisi auttaa myös.)

        Siis tollasia osia:
        http://www.bike-components.de/products/info/p1370_Schaltraedchen-Paar-9--10-fach.html

        Jos niissä olisi kuulalaakerit niin kestäis pidempään (linkin malli ei ole sitä).

        Joo takavaihtajan rullat näyttäs olevan ihan ok...rattaat ja ketjut ne alkaa vaan olla tiensä päässä...mutta pitää vaihtaa/vaihdattaa ja katsoa kuinka käyttäyttyy...hyvihä tuo on palvellukin muutaman vuoden ajot


      • www1
        j h kirjoitti:

        Mites on takavaihtajan rullien vaihto? Jos yhtenä ongelmana on että vaihteita ei saa säädettyä vaihtuun jouhevasti. (Vaijereiden voitelukin voisi auttaa myös.)

        Siis tollasia osia:
        http://www.bike-components.de/products/info/p1370_Schaltraedchen-Paar-9--10-fach.html

        Jos niissä olisi kuulalaakerit niin kestäis pidempään (linkin malli ei ole sitä).

        "(Vaijereiden voitelukin voisi auttaa myös.)"

        Vaijereita ei välttämättä kannata voidella ollenkaan. Öljy tuntuu auttavan kun se saa vaijerin hetkellisesti taas toimimaan mutta öljy myös kerää töhnää ja se alkaa jumittaa lisää. Jos vaijeri tuntuu kanittavan niin uutta vaijeria vaan kehiin.


    • cyclisti

      jahans ja tänään nasahti vaihde vaijeri poikki ja käytin sen työmatkalla korjausliikkeessä jossa kaveri sanoi kun hain sen tunnin päästä pois että vaijeri on vaihdettu mutta säätöihin ei pyörää tahdo enää saada ....tokaisi ettei ole ettei ole ennen nähnyt noin loppuun ajettua tiagraa :D takavaihtajan rullissakin niin paljon klappia että vaihtoa vailla nekin .....korjaustoimenpiteeksi totesi koko voimansiirto uusiksi ja päälle täysi huolto ja yht hinnaksi n.300e ....onhan se paljon mutta täytyy nyt vähän makustella asiaa ...

      • jatka vanhoilla

        minkä arvonen sun pyörä on muuten? kannattaako laittaa 300e vanhaan vai rupeisko katteleen uutta?

        mulle kans sanottiin 5000km sitten, ettei oo ennen nähny noin kuluneita osia. näinhän sen kuluman toki itsekin, mutta pidin huoltamista kalliina pyörän arvoon nähden ja jatkoin vaan polkemista.


    • cyclisti

      mulla on mallia 2012 cyclo crossari ...tarjouksessa oli tonnin silloin....nyky arvoa en osaa arvioida mutta tykkään sillä ajaa joten kyllä sen kuntoonkin vielä laitatutan tässä syksyn mittaan :)

    • Duuuuuuuuuuude

      CRC:stä tilaat nämä:

      NEW! Shimano Tiagra 4600 10sp Cassette Chain
      €34.48

      Shimano Tiagra 4601 10 Speed Rear Mech
      €30.99

      Siis jos haluat tiagralla jatkaa ja sinulla on 10sp tiagra-sarja, ja vaihdat osat itse. Ei tosiaan ole vaikeaa ja tulee huomattavasti halvemmaksi kuin mihinkään huoltoliikkeeseen vieminen. Jos et osaa, opettele, se kannattaa. Kokemuksen rintaäänellä voin näin sanoa.

      Haet biltemasta tai motonetistä halvalla pakan avaimen, ketjuruoskan ja ketjunkatkaisija. Nämä kannattaa hankkia, koska niitä tarvitsee kuitenkin jatkossa jos paljon pyörällä ajaa.

      Etuvaihtaja varmaa toimii edelleen hyvin, ongelmathan tulevat ennemminkin taakse. Eturattaita ei myöskään välttämättä tarvitse lähteä vaihtamaan, koska ketjuhan ei niissä tee niin paljoa sivuttaisliikettä kuin takana, ja täten eturattaat eivät kulu samalla tavalla kuin takarattaat.

      Ja sit eikun väsäämään.

      Ps. Shimanolla sora on paskaa, tiagra toimii 1000km ja on sen jälkeen paskaa, 105 ok, ultegra hyvä ja dura-ace TODELLA HYVÄ. Suosittelen siis panostamaan näihin osiin muutaman kympin enemmän ja siirtymään vaikka edes 105-sarjaan, erot on hämmästyttäviä ja ne pitää itse kokea käytännössä eikä kuunnella pelkästään puheita "kestää isältä pojalle", ei kestä. Kuluvia osia täytyy vaihtaa. Näin myös autoissa, joskushan niitä kannattaa vaihtaa ennen kuin ovat aivan paskana ja hajottaa sitten siinä samalla jotain muutakin, kuin pelkästään jonkun tietyn yhden osan.

      • www1

        "koska ketjuhan ei niissä tee niin paljoa sivuttaisliikettä kuin takana, ja täten eturattaat eivät kulu samalla tavalla kuin takarattaat."

        Juu , mutta siinä voi käydä myös niin että se kuluneempi eturatas jäytää sen ketjun joka venyy ennen aikojaan ja syö pyöriessään sen uuden takarattaan nopeammin vaihtokuntoon.

        Jos alkaa voimansiirtoa fiksaamaan niin kantsii laittaa kaikki uusiksi ja käyttää kahta ketjua jota sitten vaihtelee tietyn kilsamäärän välein.

        Itse kantsii väsätä ehdottomasti. Kun vaihtaa tuon ketjun riittävän usein niin rattaat kestää pidempään.


      • j h
        www1 kirjoitti:

        "koska ketjuhan ei niissä tee niin paljoa sivuttaisliikettä kuin takana, ja täten eturattaat eivät kulu samalla tavalla kuin takarattaat."

        Juu , mutta siinä voi käydä myös niin että se kuluneempi eturatas jäytää sen ketjun joka venyy ennen aikojaan ja syö pyöriessään sen uuden takarattaan nopeammin vaihtokuntoon.

        Jos alkaa voimansiirtoa fiksaamaan niin kantsii laittaa kaikki uusiksi ja käyttää kahta ketjua jota sitten vaihtelee tietyn kilsamäärän välein.

        Itse kantsii väsätä ehdottomasti. Kun vaihtaa tuon ketjun riittävän usein niin rattaat kestää pidempään.

        Eturattaan uusiminen ei ole edes kallista. Tiagran 39 hampainen eturatas (130mm) maksaa 13e ( postikulut). Samalla vaihtaa myös 50:n, jos ja kun on kulunut. Hinta on ehkä 20..30e lisää. Eturattaiden pulttikehän halkaisija tarvii joko tietää tai mitata. Tiagraankin taitaa olla kaksi vaihtoehtoa.

        Noiden rattaiden itse vaihto on helppoa, kun pärjää kuusiokoloavaimella.


      • cyclisti
        j h kirjoitti:

        Eturattaan uusiminen ei ole edes kallista. Tiagran 39 hampainen eturatas (130mm) maksaa 13e ( postikulut). Samalla vaihtaa myös 50:n, jos ja kun on kulunut. Hinta on ehkä 20..30e lisää. Eturattaiden pulttikehän halkaisija tarvii joko tietää tai mitata. Tiagraankin taitaa olla kaksi vaihtoehtoa.

        Noiden rattaiden itse vaihto on helppoa, kun pärjää kuusiokoloavaimella.

        Kiitoksia asiallisista viesteistä!! Kyl mä meinaan päivittää nyt samal vähintää 105 tai ultegraan vaikkakin tiagrakin on ollut ihan positiivinen yllätys :)


      • Fifo_

        Duuuuude,

        Osaatko sanoa mikä siinä Sorassa tai tiagrassa menee "paskaksi" 1000 km jälkeen. Itse kun en ole ollut tästä tietoinen ja olen erehtynyt ajamaan Soralla jo n. 6000 km ilman, että olisin huomannut itse vaihtajassa vielä mitään kulumisen oireita.

        En väitä etteivätkö 105 tai Ultegra olisi parempia, mutta tarvitseeko nyt ihan puutaheinää hölistä vai mihin tietosi perustuu?


      • Duuuuuuuuude
        Fifo_ kirjoitti:

        Duuuuude,

        Osaatko sanoa mikä siinä Sorassa tai tiagrassa menee "paskaksi" 1000 km jälkeen. Itse kun en ole ollut tästä tietoinen ja olen erehtynyt ajamaan Soralla jo n. 6000 km ilman, että olisin huomannut itse vaihtajassa vielä mitään kulumisen oireita.

        En väitä etteivätkö 105 tai Ultegra olisi parempia, mutta tarvitseeko nyt ihan puutaheinää hölistä vai mihin tietosi perustuu?

        Tieto perustuu kokemukseen. Olen fillaroinut kaikennäköisillä maantiefillareilla ja niin se vaan menee, että lada ei ole parempi kuin ferrari. Sori nyt vaan. Ei ne siis mene "paskaksi" vaan on "paskaa" verrattuna kalliimpiin osasarjoihin. Ja nimenomaan osasarjoihin, ei yhteen tiettyyn yksittäiseen osaan.

        Varmaan itsekin ymmärrät, että esim sora ja tiagra eivät pysy säädöissä samalla tavalla kuin ultegra. Vai onko sulle sattunut just se soran osasarja mikä sattuukin olemaan täydellinen, vaihtaa tarkasti ja toimii nimenomaan isältä pojalle, eikä sille ole tarvinnut tehdä mitää säätöjä tms?

        Siis kuntoilumielessä ja ei niin hyvää tarvitsevalle/haluavalle sora ja tiagra ovat ihan ok. Mutta oikeasti jos joskus päivität osiasi/kokeilet parempaa pyörää paremmilla osilla niin huomaat kyllä eron ja sen jälkeen et todellakaan tule kaipaamaan soraa tai tiagraa.


      • Fifo_
        Duuuuuuuuude kirjoitti:

        Tieto perustuu kokemukseen. Olen fillaroinut kaikennäköisillä maantiefillareilla ja niin se vaan menee, että lada ei ole parempi kuin ferrari. Sori nyt vaan. Ei ne siis mene "paskaksi" vaan on "paskaa" verrattuna kalliimpiin osasarjoihin. Ja nimenomaan osasarjoihin, ei yhteen tiettyyn yksittäiseen osaan.

        Varmaan itsekin ymmärrät, että esim sora ja tiagra eivät pysy säädöissä samalla tavalla kuin ultegra. Vai onko sulle sattunut just se soran osasarja mikä sattuukin olemaan täydellinen, vaihtaa tarkasti ja toimii nimenomaan isältä pojalle, eikä sille ole tarvinnut tehdä mitää säätöjä tms?

        Siis kuntoilumielessä ja ei niin hyvää tarvitsevalle/haluavalle sora ja tiagra ovat ihan ok. Mutta oikeasti jos joskus päivität osiasi/kokeilet parempaa pyörää paremmilla osilla niin huomaat kyllä eron ja sen jälkeen et todellakaan tule kaipaamaan soraa tai tiagraa.

        Itselläni on vain reilun 30 vuoden kokemus hieman vakavammasta kuntoilu ja hyötypyöräilystä, joten jotain voin sanoa kokemuksesta kai minäkin. Kaikkihan sen tietävät, että kalliimpi on yleensä parempi. Eihän siitä ollut edes kyse.

        Itseäni vain hieman nyppii tuollainen asenne, jossa "kokemuksen syvällä rintaäänellä" haukutaan kaikki halvemmat osat kestämättömäksi paskaksi.

        Oikeasti kokenut tietää minkä tasoisia osia saa missäkin hintaluokassa. Oikeasti kokenut tietää myös, että se halvinkin paska kestää tuhansia kilometrejä, jos osia viitsi edes vähän huoltaa. Oikeasti kokenut osaa myös valita sopivan tasoiset osat omaan käyttöönsä, tiedostaen varsin hyvin, että rahalla saa parempaakin. Oikeasti kokeneella ei myöskään ole tarvetta ostaa aina sitä kalleinta vain sen takia, että voi sitten halventavaan sävyyn paukutella henkseleitään ja esittää omaa erinomaisuuttaan parhaalla mahdollisella osavalinnalla.


      • Duuuuude
        Fifo_ kirjoitti:

        Itselläni on vain reilun 30 vuoden kokemus hieman vakavammasta kuntoilu ja hyötypyöräilystä, joten jotain voin sanoa kokemuksesta kai minäkin. Kaikkihan sen tietävät, että kalliimpi on yleensä parempi. Eihän siitä ollut edes kyse.

        Itseäni vain hieman nyppii tuollainen asenne, jossa "kokemuksen syvällä rintaäänellä" haukutaan kaikki halvemmat osat kestämättömäksi paskaksi.

        Oikeasti kokenut tietää minkä tasoisia osia saa missäkin hintaluokassa. Oikeasti kokenut tietää myös, että se halvinkin paska kestää tuhansia kilometrejä, jos osia viitsi edes vähän huoltaa. Oikeasti kokenut osaa myös valita sopivan tasoiset osat omaan käyttöönsä, tiedostaen varsin hyvin, että rahalla saa parempaakin. Oikeasti kokeneella ei myöskään ole tarvetta ostaa aina sitä kalleinta vain sen takia, että voi sitten halventavaan sävyyn paukutella henkseleitään ja esittää omaa erinomaisuuttaan parhaalla mahdollisella osavalinnalla.

        Joo sua näytti myös aiemmin nyppivän sekin, että joku täällä kysyy jotain. Perussuomalainen juro, joka nyt täällä väittää harrastavansa "vakavaa" kuntoilua soran osilla. Jännä juttu. Mua nyppii just tuommoiset jyyrät, jotka luulevat olevansa joka asiassa oikeassa ja jos joku sattuu mollaamaan just sitä omaa rakasta halvinta osasarjaa, niin vedetään herneet nenään ja aletaan selittelemään. Kohta varmaa kerrot olevasi joku maajoukkueajaja?

        Oikeasti kokenut ostaa vähän paremman osan, huoltaa sitä säännöllisesti ja se kestää pitempään ehjänä JA ON PAREMPI KÄYTÖSSÄ. Ei siinä mitään henkseleitä tarvitse paukutella, se on vaan fakta. Kukaan oikeasti kokenut ei oikeasti suosittele mitään sora-osia kenellekkään varsinkin jos kysyjä on jo ajanut pykälää paremmalla osasarjalla.


      • Fifo_
        Duuuuude kirjoitti:

        Joo sua näytti myös aiemmin nyppivän sekin, että joku täällä kysyy jotain. Perussuomalainen juro, joka nyt täällä väittää harrastavansa "vakavaa" kuntoilua soran osilla. Jännä juttu. Mua nyppii just tuommoiset jyyrät, jotka luulevat olevansa joka asiassa oikeassa ja jos joku sattuu mollaamaan just sitä omaa rakasta halvinta osasarjaa, niin vedetään herneet nenään ja aletaan selittelemään. Kohta varmaa kerrot olevasi joku maajoukkueajaja?

        Oikeasti kokenut ostaa vähän paremman osan, huoltaa sitä säännöllisesti ja se kestää pitempään ehjänä JA ON PAREMPI KÄYTÖSSÄ. Ei siinä mitään henkseleitä tarvitse paukutella, se on vaan fakta. Kukaan oikeasti kokenut ei oikeasti suosittele mitään sora-osia kenellekkään varsinkin jos kysyjä on jo ajanut pykälää paremmalla osasarjalla.

        Mun pointti oli ainoastaan se, että on paskapuhettta väittää halvemman osasarjan kestävän alle tuhat kilometriä. Enkä minä suositellut mitään sarjaa kenellekään. Kokenut valitsee sen minkä tarvitsee. Vähemmän kokenut ostaa sen mihin rahat riittää ja mitä suositellaan. Kaikki tietävät että rahalla saa parempaa, mutta halvemmallakin pärjää. Ei lisättävää.


    • keskiöö

      Missä kunnossa on keskiö. Kun polkimista pyöräyttää silloin kun ketjut ei ole päällä, niin sen pitäisi mennä useita kierroksia.

    • cyclisti

      joo keskiö on kyllä pelikunnossa....pyörii kun frööbelin palikat ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe