Katto dc-veneeseen

Wenesebbä

Onko tietoa, valokuvia, linkkejä sivuille jossa kuvia dc-veneen kattamisesta?
Yhden sivun löysin ja tietenkin hukkasin, missä Bayliner 2455/ vastaavaan omistaja teki hienon katon. Tämän linkki myös on tervetullut!
Itseä kiinnostaisi samanlainen projekti talvella, niin kaikki tieto on tervetullutta!
Saako joiltain veneveistämöiltä ostettua kattoja? Tiedättekö hintoja?
Eräällä tuttavalla tuli talvella lumet katon läpi hyttiin ja hän tilasi valmistajalta uuden katon veneeseensä, mutta hänen valmistajan venemallit eivät sovellu minun ajatuksiini...

30

2538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katollinen

      Olen teettänyt hiukan saman tapaisen työn suunnittelusta toteutukseen FG Topsailillä. Tulos oli hyvä ja ulkonäkö saanut kehuja.

    • Jos vaan jostain löytäisit tuon mainitsemasi linkin, niin olisin itsekin hyvin kiinnostunut muiden kokemuksista.

      Mä olen puurtanut omaa projektiani. bayliner265.blogspot.fi

      Ei voi tietää, mitä tästä tulee, kun ei ole valmis vielä. Pitää varmaan miettiä hiilikuitua, jotta sinne kolmen metrin korkeuteen ei tulisi liikaa painoa, katolle kuitenkin tulee mittaa 2,75 x 2 m.

      • 2 x kad44

        Oletko miettinyt merialumiinista, kevyt kestävä, helppo työstää ja taivuttaa yms.


    • En löydä linkkiä

      Hiilikuidusta ei ola sanottavammin hyötyä tuossa projektissa. Katon runkoon pitää kuitenkin tehdä jäykisteet ja kiinnikkeet. Todennäköisesti haluat korvata targakaaren ylös nousevalla kynnykselä, jonka päälle saat suoraan kiinni antennit, hakuvalot, tutkan tai muut härpäkkeet.

      Tämä kynnys jäykistää rakennetta niin paljon, että hiilikuitu ei tuo mitään lisää. Katon täytyy olla riittävän kestävä päällä käveltäväksi ja riittävän paksu että sen saa kiinni ja siihen saa tavaraa kiinni. Jos teet sen minimpaksuuksilla, siitä voi helposti tulla resonoiva kaikupohja moottorin äänelle.

      Suurempi ongelma on kuitenkin sen kiinnittäminen tukevasti runkoon niin, että se pysyy ja joustaa veneen joustaessa. Myös ikkunoiden kanssa voi tulla ongelmia.

      • Ajattelin, että istuttaisi siihen kattoon kiinteästi laminoimalla targan sivut kiinni, ja lisäksi takanurkkiin toiset lasikuituiset kapeammat tolpat. Sitten kun nämä on kunnolla kiinni, nostaa systeemin veneen päälle, ja pulttaa laitoihin kiinni siten, että laittaa väliin oikean kokoiset muotoon leikatut ja hiotut kumilätkät.

        Tuo targakaaren yläosa kannattaa varmaankin jättää katon alapuolelle. Saa peitelevyt kaapelivetoja varten istutettua siihen siistimmin.

        Tuota kaikupohjailmiötä pitäisi pystyä vähentämään niin paljon kuin mahdollista. Kangaskattohan ei anna kaikua takaisin, vaan moottori kuulostaa mukavan hiljaiselta. Joka tapauksessa pitää käyttää ydinlevyä kattorakenteessa, jotain Armaformia tai vastaavaa, ehkä se ei sitten resonoi niin paljoa. Venemessuilla näin, olikohan se Flipper 880:ssa, jotain äänenvaimennuslevyä siinä katon takalaidassa.

        Vinylesterihartsista voisi myös saada riittävän kevyen mutta tukevan ratkaisun.


      • jsk1234 kirjoitti:

        Ajattelin, että istuttaisi siihen kattoon kiinteästi laminoimalla targan sivut kiinni, ja lisäksi takanurkkiin toiset lasikuituiset kapeammat tolpat. Sitten kun nämä on kunnolla kiinni, nostaa systeemin veneen päälle, ja pulttaa laitoihin kiinni siten, että laittaa väliin oikean kokoiset muotoon leikatut ja hiotut kumilätkät.

        Tuo targakaaren yläosa kannattaa varmaankin jättää katon alapuolelle. Saa peitelevyt kaapelivetoja varten istutettua siihen siistimmin.

        Tuota kaikupohjailmiötä pitäisi pystyä vähentämään niin paljon kuin mahdollista. Kangaskattohan ei anna kaikua takaisin, vaan moottori kuulostaa mukavan hiljaiselta. Joka tapauksessa pitää käyttää ydinlevyä kattorakenteessa, jotain Armaformia tai vastaavaa, ehkä se ei sitten resonoi niin paljoa. Venemessuilla näin, olikohan se Flipper 880:ssa, jotain äänenvaimennuslevyä siinä katon takalaidassa.

        Vinylesterihartsista voisi myös saada riittävän kevyen mutta tukevan ratkaisun.

        Ja ikkunoita tähän ei tule ollenkaan.


      • jsk1234 kirjoitti:

        Ja ikkunoita tähän ei tule ollenkaan.

        Kannattaa sitten samalla huomioda muotoilu ja asennuskulma, 20 solmun nopeus 10 m/s vastatuulessa vastaa yhteensä 73 km/h viimaa. Eli väärään kulmaan asennettu katto, tai väärän muotoinen katto, alkaakin toimia lentokoneen siiven lailla. Yleensä lopputuloksena on silloin meressä kelluva kaatopaikkatavara.

        Mutta tämän olet varmaan huomioinut kiinnitystä suunnitellessäsi :)


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kannattaa sitten samalla huomioda muotoilu ja asennuskulma, 20 solmun nopeus 10 m/s vastatuulessa vastaa yhteensä 73 km/h viimaa. Eli väärään kulmaan asennettu katto, tai väärän muotoinen katto, alkaakin toimia lentokoneen siiven lailla. Yleensä lopputuloksena on silloin meressä kelluva kaatopaikkatavara.

        Mutta tämän olet varmaan huomioinut kiinnitystä suunnitellessäsi :)

        Kiitos huomiosta.


    • Aloittaja-.,

      Tuossa dc -> ht löytämässäni projektissa katoksi tuli Grandezzan tapainen ja istui todella hienosti!

    • Kokemusta asiasta

      Jäykkyyden ja hiljaisuuden voi yhdistää tekemällä esim 5 cm ristikkojäykkärit, joiden alle saa suoran sisäkaton. Sisäkatto on helpompi tehdä suorana kuin taivuttaa. Kattojen väliin jää tarpeeksi tilaa johdoille ja siihen voi upottaa parit ledivalot antamaan valoa ja luomaan tunnelmaa.

      En laittaisi poikittaista kynnystä alapuolelle koska kattohärpäkkeet pitää kuitenkin nostaa kattotasoa korkeammalle. Veneen keula nousee aika korkealle ja tasaisella katolla olevan tutkan säde hukkuu kattoon. Jos kynnys on esim 10 cm, siihen voi laittaa tutkan ihan suoraan kiinni ja säde ylittää katon etuosan.

      Sama pätee esimerkiksi hakuvalolle ja anteneille.

      Jos kynnys on alapuolella, tarvitset sen päälle targakaaren jolloin rakenne tulee entistä painavammaksi ja vaikeammaksi toteuttaa.

    • Pyyliiteri

      Tulee kyllä vääjämättä todella kökön näköisiä kopperoita ! Jälleenmyyntiarvo kärsii noissa virityksissä pahasti. Mieti nyt vielä.

      • katollinen

        Omassani tuli hyvän näköinen ja arvo todennäköisesti nousi, ainakin käyttöarvo.
        Kannattaa kuitenkin panostaa aika paljon suunnitteluun ettei näytä telkänpöntöltä :)


      • Ei omia virityksiä
        katollinen kirjoitti:

        Omassani tuli hyvän näköinen ja arvo todennäköisesti nousi, ainakin käyttöarvo.
        Kannattaa kuitenkin panostaa aika paljon suunnitteluun ettei näytä telkänpöntöltä :)

        Ehkä tuli hyvä itsesi mielestä, mutta mitäs luulet, kuinka muut näkevät asian ? Yleensäkin kaikenmaailman omat "pilluviritykset" pilaavat veneen ja takaavat sen' että jos joskus haluaa veneestään eroon, niin eipä juurikaan onnista !


      • Ei kyse välttämättä ole kopperosta. Kukin tyylillään ja tarpeidensa mukaan, mutta omaan tarpeeseeni sopii paremmin targakaari, johon on liitetty kovakatto, hard top bimini. Sinne päälle saa pari antennia, valon ja vaikka aurinkopaneelinkin. Ei mitään uusia ikkunoita tai ovia minnekään. Sitten teetetään uudet biminille sopivat sivupressut satamakäyttöä varten, tai oikeammin muovejahan ne hyvin pitkälle ovat. Edelleenkin ajon aikana tuuli tuivertaa tukkaa, mutta rumana roikkuvan rätin sijasta on paremmin muotoiltu bimini siinä päällä aurinkosuojana. Eikä kaikki rättikatot ole rumia, mutta Baylinerin katto on kyllä hiukan ruma.

        Veneen arvo voi laskea, tai jos tulee hienon näköinen, voi se arvo noustakin. Sillä ei oikeastaan ole väliä, koska vene ei ole myytävänä. Ei myöskään kiinnosta, mitä muut ajattelee. Tuossa oli muuten yhdellä kirjoittajalla hyviä huomioita tutkan sijoituskorkeudesta jne, kiitos niistä.


      • ABF
        jsk1234 kirjoitti:

        Ei kyse välttämättä ole kopperosta. Kukin tyylillään ja tarpeidensa mukaan, mutta omaan tarpeeseeni sopii paremmin targakaari, johon on liitetty kovakatto, hard top bimini. Sinne päälle saa pari antennia, valon ja vaikka aurinkopaneelinkin. Ei mitään uusia ikkunoita tai ovia minnekään. Sitten teetetään uudet biminille sopivat sivupressut satamakäyttöä varten, tai oikeammin muovejahan ne hyvin pitkälle ovat. Edelleenkin ajon aikana tuuli tuivertaa tukkaa, mutta rumana roikkuvan rätin sijasta on paremmin muotoiltu bimini siinä päällä aurinkosuojana. Eikä kaikki rättikatot ole rumia, mutta Baylinerin katto on kyllä hiukan ruma.

        Veneen arvo voi laskea, tai jos tulee hienon näköinen, voi se arvo noustakin. Sillä ei oikeastaan ole väliä, koska vene ei ole myytävänä. Ei myöskään kiinnosta, mitä muut ajattelee. Tuossa oli muuten yhdellä kirjoittajalla hyviä huomioita tutkan sijoituskorkeudesta jne, kiitos niistä.

        Oma savotta oli viime talvena rakentaa2 ft;n jatkopalat runkoon ajo-ominaisuuksien parantamiseksi hiljaisella vauhdilla, sekä nostaa ja jatkaa uimatasoa. Kohteena oli vanha Bayliner 2850.

        Ajatauksena/haaveena oli/on jatkossa tehdä siitä "katettu", mutta nyt viime kesän jälkeen, en ole enää ollenkaan varma, haluanko umpivenettä ;)


    • kaikki haluaa,osaako

      Mä en tiedä kuin yhden tyypin Suomessa, joka osaa tehdä ja suostuu tekemään siistin, toimivan ja turvallisen katon avoveneeseen.

    • Karri86

      Olisiko markkinarakoa jollekkin alkaa tekemään ihan tavallisiin veneisiin Rättejä"? Tarkoitan normiveneitä a la saimaaata pienempiä järviä? Meitä voipi olla paljon jotka e haluta kastua syksyisin haukivedossa mökillä.

      • kuomutusta

        Ota yhteys Kuopioon VA-Varuste yhtiöön ja sovi kaavojen tekoaika. Seviät halvemmalla jos viet veneen sinne sitä varten. Saat siellä teetettyä aivan sellaisen kuomun kun haluat.


    • hjj

      DC. veneen katon rakentamunen ei oo mikään pikkujuttu. Jäykkyys ja paino ei oo onkelma .Biltema esim, myy sitä väliainet 10mm paksuu helposti työstettävää "korppuu" en muista nimee ,käytin kun pidensin hyttiä 30sm. Hartsia ja lasikuitu mattoa . Mut muotin teko on vaativaa , kun tartis kaareutuu molempiin suuntiin jotta tulis siisti .Myös kulmien teko on tyoläs . Muottina voi käyttää ohutta filmifanetia . Malli kannattaa pitää aika samana mitä se pressukin on ollut . Katos on siis kerrosrakenne ,lasikuitu molemmin puolin jäykistettä . pinta puoli on tietykin se muotin fanerin sisäpinta ,mihin laminoidaa , ja mist valmis tuote irrotetaan ja varmasti joudutaan vielä hiomaan ja maalaamaan . Kiinnittäminen venee ikkunakehykseen ja tarkakaareen ,on sit toinen juttu .....

      • hjj

        Siis katto on sanvik rakenne sivut ykskerroksiset , jotain 4kerrost laskuitu mattoo 450g ......


      • lddldlzl
        hjj kirjoitti:

        Siis katto on sanvik rakenne sivut ykskerroksiset , jotain 4kerrost laskuitu mattoo 450g ......

        Miksi pitänyt ostaa Suomen olosuhteisiin huonosti sopiva dc jos kerran katto pitää olla....? Mulla ns. koppivene, kesähelteillä kaipaa avovenettä mutta suurimman osan kaudesta (jäiden lähdöstä joulukuun alkuun) on koppi todella mukava kun ei tarvi palella ja sisätilat kuivat.


      • lddldlzl kirjoitti:

        Miksi pitänyt ostaa Suomen olosuhteisiin huonosti sopiva dc jos kerran katto pitää olla....? Mulla ns. koppivene, kesähelteillä kaipaa avovenettä mutta suurimman osan kaudesta (jäiden lähdöstä joulukuun alkuun) on koppi todella mukava kun ei tarvi palella ja sisätilat kuivat.

        Mulle tärkein valintaperuste oli se, että ympäristöön on täysin vapaa näkyvyys ja tuntuma. Vähän niin kuin purjehtijoillakin. Pipoa ja takkia pitää käyttää viileämmillä keleillä. Äitienpäivästä syyskuun puoliväliin menee ihan hyvin DC:lläkin.

        Siinä kuomun alla on muuten aika lämpöistä satamassa oleilla viileälläkin kelillä, jos vaan vähänkään aurinko paistaa.


    • Mitähän mahdat.....

      Onko siis tuollainen "kova" bimini top jota haet, se kai ei täytä ainakaan minun mielestäni ihan aja ketetun veneen ajatusta, miksi näkisi vaivaa ja väkäisi "kovan" bimini topin, siis ei sillä, jos on aikaa ja taitoa, mutta mutta ??

      Mikäli taas kyse on aidosta DC;n kattamisesta, useimmissa tapauksessa pitää lasikehykset vaihtaa, tai tehdä sivuseinät kuidusta, ja hankkia kehyslasit.
      Yleensä myös varsinkin uudemmat DC;t ovat sen verran "korkealla" ohjaamon lattialla varustettuja, ettei siihen voi oikein ajatella kovaa kattoa, siitä tulee puhelinkiskan näköinen.

      • Ainakin mun projektissa on kyse harrasteesta, ei niinkään järjestä. Ja juurikin hard top bimini. Pelkkä targakaari ratkaisisi tietysti monen tältä projektilta haluamani asian.

        En käytä mitään sivupressuja ajon aikana. Kangaskatto vaan on ruma erityisesti ajaessa ja satamassakin. Loppukesästä se on homeinen. Viime vuonna se saamarin rätti repesi saumoistaan, kun vanhat ompeleet eivät kestäneet tuulta ajossa.

        Hyviä katettuja veneitä on myynnissä, jos sellaisen haluaa.


      • Mitähän mahdat .....
        jsk1234 kirjoitti:

        Ainakin mun projektissa on kyse harrasteesta, ei niinkään järjestä. Ja juurikin hard top bimini. Pelkkä targakaari ratkaisisi tietysti monen tältä projektilta haluamani asian.

        En käytä mitään sivupressuja ajon aikana. Kangaskatto vaan on ruma erityisesti ajaessa ja satamassakin. Loppukesästä se on homeinen. Viime vuonna se saamarin rätti repesi saumoistaan, kun vanhat ompeleet eivät kestäneet tuulta ajossa.

        Hyviä katettuja veneitä on myynnissä, jos sellaisen haluaa.

        Ok ! Ihan päteviä pointteja, mutta tuollaisten puuhastelu onnistuneesti, edellyttää kyllä vahvaa halua nikkaroinnin harrastamiseen. Itselläni noita kykyjä ei ole, joten "kriittisyys" voi sisältää "ripauksen" kateutta ;)


      • Mitähän mahdat ..... kirjoitti:

        Ok ! Ihan päteviä pointteja, mutta tuollaisten puuhastelu onnistuneesti, edellyttää kyllä vahvaa halua nikkaroinnin harrastamiseen. Itselläni noita kykyjä ei ole, joten "kriittisyys" voi sisältää "ripauksen" kateutta ;)

        Luulin muotin jo olevan valmis, mutta kun roudasin sen talvea vasten säilöön, niin näin, miten valo peilasi toisesta suunnasta kuin miten se oli kun hioin sitä. Aika monta virhettä, vaikka olin parhaani mukaan muottia paklaamalla yrittänyt taistella sitä tosiasiaa vastaan, että 4mm vaneri taipuu nätisti yhteen suuntaan ja kupruilee toiseen suuntaan. Ja nämä kaikki tulisivat näkymään valmiissa katossa. Joten hiilikuitu... no ei. Muotista vaan ei saa täydellistä. Pitää tehdä vinylesteriresiinistä, ja sitten viimeistellä valmis katto kuitenkin paklauksella.

        Rahaa palaa pirusti, ja halvemmaksi tulisi hankkia uusi kuomu. Aikaa mennyt ihan todella paljon. Varmaan on niinkin, että kun kysyn lopulta tarjouksia tämän hard top projektin räätälöidyille sivupressuille, niin hinta on posketon. Sinuna en olisi kateellinen hullulle, vaikka kiitos kuitenkin kannustuksesta. :-)


      • jsk1234 kirjoitti:

        Luulin muotin jo olevan valmis, mutta kun roudasin sen talvea vasten säilöön, niin näin, miten valo peilasi toisesta suunnasta kuin miten se oli kun hioin sitä. Aika monta virhettä, vaikka olin parhaani mukaan muottia paklaamalla yrittänyt taistella sitä tosiasiaa vastaan, että 4mm vaneri taipuu nätisti yhteen suuntaan ja kupruilee toiseen suuntaan. Ja nämä kaikki tulisivat näkymään valmiissa katossa. Joten hiilikuitu... no ei. Muotista vaan ei saa täydellistä. Pitää tehdä vinylesteriresiinistä, ja sitten viimeistellä valmis katto kuitenkin paklauksella.

        Rahaa palaa pirusti, ja halvemmaksi tulisi hankkia uusi kuomu. Aikaa mennyt ihan todella paljon. Varmaan on niinkin, että kun kysyn lopulta tarjouksia tämän hard top projektin räätälöidyille sivupressuille, niin hinta on posketon. Sinuna en olisi kateellinen hullulle, vaikka kiitos kuitenkin kannustuksesta. :-)

        Jaa niin. Nämä muotit ja rensselit on sitten joskus lopulta myynnissä, jos homma onnistuu. Beikku 265, mutta varmaan onnistuu modata muihinkin 2,59 m leveisiin beikkuihin.


    • hjj

      Mikä on bimini top ????? , ei san mittää vaik olen veneitten kans touhunu paljon .

      • Bimini Top

      • hjj

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe