Pankit sortavat sinkkuja asuntolaina-asioissa

12+1

30

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ätmi

      Naiset sortavat alemman tason miehiä pilluasioissa.

    • Ikisinkku M

      Jaa vai sortavat? Minusta pikemminkin suojelevat kun tässä menneinä vuosina sitä lainaa on tuntunut tyrkytettävän ihan liiankin helposti. Yksi kaveri joka asuu pääkaupunkiseudulla olisi vielä viime keväänä saanut 200te lainaa mutta tarvitsikin vain 150te jonka sitten otti. Onhan sillä toki hyvät tulot mutta silti aika hyvin kun ei sillä edes tainnut olla niitä omasäästöosuuksia kasassa kun kaikki säästöt oli osakkeissa kiinni. Helsingin seudulla asunnot onkin kyllä jo ylikalliita, kannattaa muuttaa jos vain sopivaa työtä löytyy sieltä muualta.

    • Hyvä vaan että

      sinkkunaisille ei myönnetä asuntolainoja. Joutuvat ottamaan miehen ja vieläpä sellaisen miehen jonka kanssa laina-asiat järjestyvät ( sossun elättämä tatuoitu paska ei kelpaa)

      • Ei tatuointi

        tarkoita sitä, että mies on työtön


      • Äädämi
        Ei tatuointi kirjoitti:

        tarkoita sitä, että mies on työtön

        Kuitenkin veikkaan, että työttömistä suurempi prosenttiosuus on tatuoitu kuin professoreista ja johtajaylilääkäreistä.


      • 7+18
        Äädämi kirjoitti:

        Kuitenkin veikkaan, että työttömistä suurempi prosenttiosuus on tatuoitu kuin professoreista ja johtajaylilääkäreistä.

        Miten olet päätynyt käsitykseen, ettei professoreilla tai johtajaylilääkäreillä olisi tatuointeja? Oletko useinkin käynyt yliopistolla, ehkä jopa vahtimestari?


    • 15+19

      Lisäksi pienissä asunnoissa on paljon suuremmat neliöhinnat kuin suuremmissa ainakin pk-seudulla.

    • Ei kurkoteta kuuseen

      Minä säästelin vuosikausia, etsin pitkään sopivaa asuntoa ja menin selvien suunnitelmien kanssa käymään kolmessa pankissa. Sitten ostin saunallisen kaksion vehreältä, rauhalliselta paikalta muutaman kilometrin päästä Mannerheimintiestä.

      Minä en parikymppisenäkään ruikuttanut turhia enkä , vaan asuin pienissä ja joskus hyvin surkeissa asunnoissa ja tein likaisia töitä ja erittäin tylsiä konttoritöitä opintolainan täydentämiseksi ja maksamiseksi takaisin. Rakensin itselleni tulevaisuutta nimenomaan omien toiveideni mukaisesti enkä langennut ajattelemaan, että sitten vasta pariskunnan toisena puoliskona rupean tekemään jotain hyvinvointini ja mukavuuteni eteen. Suosittelen samaa kaikille lähtökohtiin ja sukupuoleen katsomatta - vielä kolmikymppisenä ehtii aivan mainiosti aloittaa!

      Huonoja aikoja on ollut ennenkin, joten ei missään tapauksessa pidä tuudittautua siihen, että mitään ei edes voi saada laman ja korkojen vuoksi. Kiroilla niitä voi, mutta ei niille pidä kokonaan alistua.

      P.S. Sitten, kun sitä puolisoa ei yli nelikymppisenäkään ole löytänyt, ei harmita kovin hirveästi, kun asiat ovat muuten kunnossa.

      • 3+18

        En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka ostavat maailman kalleinta pyykinkuivaustilaa (huoneistokohtainen sauna).


      • Ei kurkoteta kuuseen
        3+18 kirjoitti:

        En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka ostavat maailman kalleinta pyykinkuivaustilaa (huoneistokohtainen sauna).

        En minäkään. Rakastan saunomista, tässäkin juuri kuivattelen viimeisimpien löylyjen jälkeen.

        Missään taloyhtiössä ei saa yksityistä saunavuoroa puolen tunnin varoitusajalla aina silloin, kun löylyttelynhimo iskee. En yhtään kaipaa myöskään juoksemista kylpytakissa pitkin kellarikäytäviä, vaikka uima-allas siellä edellisessä saunaosastossa olikin houkuttelemassa. Oma sauna on pala paratiisia. :)


      • 3+18
        Ei kurkoteta kuuseen kirjoitti:

        En minäkään. Rakastan saunomista, tässäkin juuri kuivattelen viimeisimpien löylyjen jälkeen.

        Missään taloyhtiössä ei saa yksityistä saunavuoroa puolen tunnin varoitusajalla aina silloin, kun löylyttelynhimo iskee. En yhtään kaipaa myöskään juoksemista kylpytakissa pitkin kellarikäytäviä, vaikka uima-allas siellä edellisessä saunaosastossa olikin houkuttelemassa. Oma sauna on pala paratiisia. :)

        Sitten perun sanani ja onnittelen :) Suurimmalla osalla ihmisiä sauna on kuitenkin pyykinkuivaustila ja romuvarasto.


      • Ei kurkoteta kuuseen
        3+18 kirjoitti:

        Sitten perun sanani ja onnittelen :) Suurimmalla osalla ihmisiä sauna on kuitenkin pyykinkuivaustila ja romuvarasto.

        Kiitos, onnittelen minäkin itseäni, vaikka olen tässä jo vuosia asunut. Parina ensimmäisenä vuotena sauna lämpeni joka päivä. Sähkölaskun maksoin hammasta purren, mutta saunomista en vähentänyt.

        Pyykkitelineen paikka on pitkän eteisen toisessa päässä. Ei sitä voi suihkuhuoneessakaan pitää, kun se on saunoessa aina tiellä.

        Ennen kuin minulla oli oma sauna, kävin silloin tällöin talonvahtina talossa, jossa oli ihastuttava sauna ja ikkunasta näkymä mäntymetsään. Sitten isäntäväki purki saunan ja rakensi tilalle vierashuoneen. En tajua, en. Yhtä vähän ymmärrän ihmisiä, jotka irrottavat kiukaan ja rakentavat lauteiden paikalle vaatehuoneen, johon pääsee vain märkätilojen läpi rämpimällä.

        Muinoin suomalaiset uudisasukkaat rakensivat ensimmäiseksi saunan ja asuivat siinä, kunnes pellot oli raivattu ja tupa rakennettu. Nämä nykysuomalaiset varmaan rakentaisivat vaatehuoneen...


      • 3+18
        Ei kurkoteta kuuseen kirjoitti:

        Kiitos, onnittelen minäkin itseäni, vaikka olen tässä jo vuosia asunut. Parina ensimmäisenä vuotena sauna lämpeni joka päivä. Sähkölaskun maksoin hammasta purren, mutta saunomista en vähentänyt.

        Pyykkitelineen paikka on pitkän eteisen toisessa päässä. Ei sitä voi suihkuhuoneessakaan pitää, kun se on saunoessa aina tiellä.

        Ennen kuin minulla oli oma sauna, kävin silloin tällöin talonvahtina talossa, jossa oli ihastuttava sauna ja ikkunasta näkymä mäntymetsään. Sitten isäntäväki purki saunan ja rakensi tilalle vierashuoneen. En tajua, en. Yhtä vähän ymmärrän ihmisiä, jotka irrottavat kiukaan ja rakentavat lauteiden paikalle vaatehuoneen, johon pääsee vain märkätilojen läpi rämpimällä.

        Muinoin suomalaiset uudisasukkaat rakensivat ensimmäiseksi saunan ja asuivat siinä, kunnes pellot oli raivattu ja tupa rakennettu. Nämä nykysuomalaiset varmaan rakentaisivat vaatehuoneen...

        Etsin 12 vuotta sitten kotia. Löysin yhden jugendasunnon, jossa ihanat kaakeliuunit. Rahani olisivat riittäneet itse asuntoon, mutta olisi pitänyt repiä jälkeenpäin rakennettu sauna pois ja palauttaa kylpyhuone ammeineen, olisi tullut liian kalliiksi.

        Kylpyhuoneessa kuuluu olla amme.


      • Ei kurkoteta kuuseen
        3+18 kirjoitti:

        Etsin 12 vuotta sitten kotia. Löysin yhden jugendasunnon, jossa ihanat kaakeliuunit. Rahani olisivat riittäneet itse asuntoon, mutta olisi pitänyt repiä jälkeenpäin rakennettu sauna pois ja palauttaa kylpyhuone ammeineen, olisi tullut liian kalliiksi.

        Kylpyhuoneessa kuuluu olla amme.

        Jos huoneistossa olisi korkeat katot ja kakluunit tai oikea takka, "tyytyisin" riemusta kiljuen täysmittaiseen ammeeseen ja kelluisin siinä joka ilta suolakylvyissä ja yrttivellissä. Minulla oli kerran Kruununhaassa oikeasti antiikkinen tassuamme ja 20-luvun hanat, mutta haittana vuokra-asuminen ja kanankakkaseinät, joilla oli pilkottu ikivanhaa kivitaloa pieniin koppeihin.

        Minua ei harmita se, etten koskaan sitten löytänyt itselleni puolisoa. Se minua harmittaa, että yhden ainoan, vaikkakin aika hyvätuloisen ihmisen ansioilla ei osteta saunallista tai ammeellista keskustakämppää tai kaikilla namuilla varustettua omakotitaloa kauempaa. Mutta pitää muistaa se, että ei tässä elämisessä ole pienintäkään valittamisen aihetta näillä kehyksillä. :)


    • Black Star

      Höpö höpö, jokainen vakavarainen sinkku saa kyllä asianmukaisen lainan. Sen sijaan pankit suojelevat itseään white trashilta ja niiden loputtomilta kaljanhuuruisilta selityksiltä kuinka "vitun pomo kusetti vittu palkat".

    • nokumutku

      Itse ostin vähän päälle parikymppisenä vähän kauempaa halvimman mahdollisen pienen rähjäisen kerrostalohuoneiston, jota kunnostin pikkuhiljaa palkkarahoillani. Remontointi oli hauska harrastus ja opin paljon remppahommista ihan itse tekemällä.

      Ehkä iso ongelma on nykyään se, että mitään ei haluta tehdä, kaiken pitäisi olla valmista ja mitään epämukavuutta ei ainakaan siedetä. Ymmärrän, että joillakin asuntohaave ei ole mahdollista pätkätöiden tai työttömyyden takia, mutta monelle ei kelpaa ne kaikista halvimmat asunnot esim. lähiöistä.

      Nykyisin on edelleen asuntolainaa, mutta asunnon taso on jo kivempi ja kokokin vähän isompi. Kannatan omistusasumista, vaikka se joskus stressiä tuokin esim. lomautusuhan aikana.

      • 16+20

        Minulla on kyllä kamalimpia uhkakuvia ajatus joutua lähiöön.Tietysti ymmärrän, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä ja erilaisia mahdollisuuksia, mutta lähiöön!!! Muovimatto lattialla, sälekaihtimet ikkunoissa, lastulevykomerot....Arggh!


      • Ikisinkku M
        16+20 kirjoitti:

        Minulla on kyllä kamalimpia uhkakuvia ajatus joutua lähiöön.Tietysti ymmärrän, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä ja erilaisia mahdollisuuksia, mutta lähiöön!!! Muovimatto lattialla, sälekaihtimet ikkunoissa, lastulevykomerot....Arggh!

        sinulla on sitten käynyt munkki kun ei ole tarvinnut lähiöliikettä tehdä. Itse tein ihan samoin kuin nokumutku ja oli hyvä liike, silloin kun ostin sen rempattavan lähiökämpän kerran jotkut paikalliset muijat alkoi nauramaan kun kerroin millä alueella asun mutta tuskinpa nauravaisivat enää kun taitaa mulla olla arvostetumpi alue kuin niillä nykyään. Elämä on valintoja se ensiasunto kannattaa hankkia pienellä velalla, pistää kuntoon ja myydä voitolla tai vähintäänkin omillaan niin seuraavan hankinta onkin sitten helppo juttu eikä ne lähiöt niin kamalia ole silloin kun niissä itse asuu.


      • 2+3
        Ikisinkku M kirjoitti:

        sinulla on sitten käynyt munkki kun ei ole tarvinnut lähiöliikettä tehdä. Itse tein ihan samoin kuin nokumutku ja oli hyvä liike, silloin kun ostin sen rempattavan lähiökämpän kerran jotkut paikalliset muijat alkoi nauramaan kun kerroin millä alueella asun mutta tuskinpa nauravaisivat enää kun taitaa mulla olla arvostetumpi alue kuin niillä nykyään. Elämä on valintoja se ensiasunto kannattaa hankkia pienellä velalla, pistää kuntoon ja myydä voitolla tai vähintäänkin omillaan niin seuraavan hankinta onkin sitten helppo juttu eikä ne lähiöt niin kamalia ole silloin kun niissä itse asuu.

        Näköyhteys Stockmanniin on vähimmäisvaatimus asuinpaikkaa valitessa!


      • wannabeATM
        2+3 kirjoitti:

        Näköyhteys Stockmanniin on vähimmäisvaatimus asuinpaikkaa valitessa!

        Ehdottomasti! Kyseessä on vähintäänkin "ihmisoikeuskysymys" ja Töölön asumaan joutuminen vastaakin jo karkotusta Siperiaan.


      • 12+14
        Ikisinkku M kirjoitti:

        sinulla on sitten käynyt munkki kun ei ole tarvinnut lähiöliikettä tehdä. Itse tein ihan samoin kuin nokumutku ja oli hyvä liike, silloin kun ostin sen rempattavan lähiökämpän kerran jotkut paikalliset muijat alkoi nauramaan kun kerroin millä alueella asun mutta tuskinpa nauravaisivat enää kun taitaa mulla olla arvostetumpi alue kuin niillä nykyään. Elämä on valintoja se ensiasunto kannattaa hankkia pienellä velalla, pistää kuntoon ja myydä voitolla tai vähintäänkin omillaan niin seuraavan hankinta onkin sitten helppo juttu eikä ne lähiöt niin kamalia ole silloin kun niissä itse asuu.

        Ystäväni asuu lähiössä. Hänellä on itsellään lapsia, joten tilanteensa on aivan toinen kuin minun. Alue on siisti, ei näy juoppoja notkumassa, mutta valtavasti pikkulapsia. En tiedä kummat ovat pahmpia.

        Kyllä kaupungissa on ihmisen hyvä :)


      • l9l7hk lö
        wannabeATM kirjoitti:

        Ehdottomasti! Kyseessä on vähintäänkin "ihmisoikeuskysymys" ja Töölön asumaan joutuminen vastaakin jo karkotusta Siperiaan.

        Ei lähiöissä asuminen ole niin kamalaa kuin luullaan. Monessa lähiössä maine perustuu joihinkin ikivanhoihin tapahtumiin. Ei täällä Suomessa tarvitse lähiöissäkään tarvitse pelätä henkensä puolesta. Uskon, että monelle ihmiselle olisi avartava kokemus asua lähiössä ja huomata ennakkoluulojensa karisevan.

        Jos pitäisi valita, että asunko yhä vuokralla vai ostanko omistusasunnon lähiöstä, niin ostaisin sen lähiöasunnon. Kun lainaa on lyhentänyt joitakin vuosia, niin aina voi vaihtaa asuntoa vähän isompaan tai siirtyä vähän paremman sijainnin asuntoihin.


      • ei-ikinä-bussilla
        l9l7hk lö kirjoitti:

        Ei lähiöissä asuminen ole niin kamalaa kuin luullaan. Monessa lähiössä maine perustuu joihinkin ikivanhoihin tapahtumiin. Ei täällä Suomessa tarvitse lähiöissäkään tarvitse pelätä henkensä puolesta. Uskon, että monelle ihmiselle olisi avartava kokemus asua lähiössä ja huomata ennakkoluulojensa karisevan.

        Jos pitäisi valita, että asunko yhä vuokralla vai ostanko omistusasunnon lähiöstä, niin ostaisin sen lähiöasunnon. Kun lainaa on lyhentänyt joitakin vuosia, niin aina voi vaihtaa asuntoa vähän isompaan tai siirtyä vähän paremman sijainnin asuntoihin.

        Kulkea bussilla ihmisten ilmoille!


    • wannabeATM

      Joku on ilmeisesti taas unohtanut, että elämme markkinataloudessa jossa pankit päättävät itsenäisesti kennelle myöntävät lainaa ja kenelle eivät.

      Asuntolainaa myönnettäessä ratkaisevaa on yleensä takaisinmaksukyky, joten onhan se täysin loogista, että yksi keskituloinen (n. 3000 €/kk) saa vähemmän lainaa kuin kahden keskituloisen muodostama kotitalous (tulot yhteensä n. 6000 €/kk).

      Muutenkin koko artikkeli vaikuttaa sanavalintoineen "raikkaalta" tuulahdukselta jostain vasemmiston kultakaudelta: "...maksaa kiskurihintoja vuokranantajan pussiin vasten tahtoaan."!

    • outkast

      Jutusta voinee vetää johtopäätöksen, että a) kannattaa pariutua ja b) kannattaa pariutua maksukykyisen, työtä tekevän etc. kanssa. Köyhää ja työtöntä ei kannata ottaa. Sosiaalinen eriarvoisuus lienee seuraava "uutinen", kun köyhät ja työttömät jäävät huonoina sijoituksina pariutumatta.

      • Köyhyys johtuu

        lahjattomuudesta


    • joku ätmi

      Itse sain lainan juuri ennen lamaa 2008, pankissa tuli silloin vielä jenkeissä vellonut kriisi puheeksi. Mietittiin tuleeko se tännekin. No tulihan se vaikka herra Käteinen kuinka vakuutti ettei koske Suomea.

    • Ooooh lamooooree

      Ei yllätä yhtään, että Yle taas levittää tätä samaa propagandaa. Ennen kaikkeahan tämä koskee naisia, joiden huonot palkat ei ole muuta kuin yhteiskunnallinen kusetuskeino saada naiset alistumaan miesten miellyttäjiksi ja tuottamaan lisää veronmaksajia elättämään vallassa olevat. Ja tietysti maahanmuuttajia joita tämä yhteiskunta muutenkin tänne haluaa vain ja ainoastaan toisen luokan orjakansalaisiksi hoitamaan kaiken sen paskan, minkä saamaton, pilalle hemmoteltu kantaväestö on järjestänyt eikä kykene enää hoitamaan.

    • kantakaupungin laita

      Sain pari vuotta sitten 220 KE lainaa nykyisen kaksioni ostoon, omarahoitusta oli kolmisen kymppiä, Kesän aikana sain painettua lainapääoman juuri alla kahdensadan tonnin. Se harmittaa, että en tehnyt tätä jo 5v. sitten, niin jäisi vastaavasti enemmän aktiivivuosia lainan maksun jälkeen, jolloin vielä palkka ropisee tilille ja on varaa elää miettimättä pikkusummien perään. Onko kalliin asunnon maksamisessa sitten järkeä - liian monesta vuokra-asunnosta jouduin ennen lähtemään sen mentyä myyntiin, ja rauhattomilla alueilla en viihdy. Lisäksi vuokra muodostuisi yksinäiselle kohtuuttomaksi viimeistään sitten, kun aktiivinen työura päättyy.
      Kämppä jäänee aikanaan veljentyttärelle tai hyväntekeväisyyteen, jos tilanne jatkuu samana kuin tähänkin asti, eli meikäläinen on naisille vain ilmaa.

      • 18+9

        Voit tokit testamentata sen minulle. Perintövero on suuri, mutta tuskin nyt sentään kämpän arvoa enemmän :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe