onko tukirahojen varassa eläminen häpeä?

lihava työtön

Pidättekö pelkkien tukirahojen kuten kelasta saanut tuet rahoilla elämistä suureana häpeänä?
Entäpä sossusta rahan hakeminen kuinka moni häpeää tätä asiaa?
Uskon että vanhemmissa sukupolvissa on paljon tälläisiä ihmisiä.

Mieluummin oltaisiin työelämässä kun elättäisiin tukirahoilla.
Nuoremmissa taas ainakin osa on jo tottunut siihen että elää tukirahojen varassa tekemättä mitään.

15

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hallituksen syy

      Siismillon ihmiset loeptas itsensä syyllistämisen asioista jotka ei heistä riipu?

      Tämä suomen köyhä tilanne johtuu surkeasta politiikasta, jossa veroja ja maksuja vaan nostetaan ja loeptetaan palveluja jotia verorahoilla pitäisi tuottaa.

      Ihmienn tekee töitä mutta kun niitä tuloja aina vaan alennetaan ja maksuja korotetaan, niin eihän sillä voi ihminen elää, se johtuu huonoista poliitikoista ja heidän itselleen keräämisllä huijaamilla rahoilla, he ottavat köyhiltä istselleen.

      Ei jää muuta vaihtoehtoa kun elää tukien varassa, se ei ole häpeä, vaan oikeus, ja pakko.

      En tajua tätä itseääns yyllistämistä, eihän se ole duuanrin vika,. Itsekin sain tuotannollisista ja taloudellisista syistä potkut vuosi sitten, ja se ei ollutmun vika, olin siinä puljussa 6 v... mutta fima päätti toisinlopettaa koko paskan.. jäin firman takia ftyöttömäksi, se ei ole mun vika.

      Loepta tuo syllisyys, vika on tämän maan hallituksessa, jos yhtään seuraat politiikkaa. He ovat ajaneet suomen tähän jamaan... ja katso miten he tienaa ja kerää rahaa... se kaikki on meiltä köyhiltä pois.

      • Pieniä rahoja

        Meinaat et politikkojen palkat ja edut on syynä jos vienti ei vedä ? Ei ole hallituksen tehtävä toimia yksityisten yrityksien markkinoinnissa.


      • ent ja nykyinen
        Pieniä rahoja kirjoitti:

        Meinaat et politikkojen palkat ja edut on syynä jos vienti ei vedä ? Ei ole hallituksen tehtävä toimia yksityisten yrityksien markkinoinnissa.

        Meinaat että jos auto suistuu ulos tieltä, niin mitään syytä eikä vikaa ei ole kuljettajassa? Herää pahvi! Poliitikothan ne olosuhteet tänne luo? Itsellä loppui kanssa kovaa ammattitaitoa vaativat työt. Minkäs teet, nyt olen kotona ja teen kotitöitä, harrastan liikuntaa. Toisaalta tämäkin kivaa niin kauan kuin sitä vähäistäkin rahaa riittää.


      • kenenvika

        "jäin firman takia ftyöttömäksi, se ei ole mun vika."

        Ei tietenkään ole sun vika, että jäit työttömäksi. Mutta olet ollut työttömänä jo vuoden. Se on sun vika, ei kenenkään muun. Toivottavasti pääset pian taas töihin ja saat kunnon otteen elämästä.


      • tsemppiä sulle
        kenenvika kirjoitti:

        "jäin firman takia ftyöttömäksi, se ei ole mun vika."

        Ei tietenkään ole sun vika, että jäit työttömäksi. Mutta olet ollut työttömänä jo vuoden. Se on sun vika, ei kenenkään muun. Toivottavasti pääset pian taas töihin ja saat kunnon otteen elämästä.

        Sitä minäkin toivon että saisin palkkatöitä. Tykäsin olla tuolla juuri sitä mitä tahdoin aina tehdä. iahnne työpaikka.

        Pidä sinä peukkuja mulle niin minä pidän sulle että saat sinä sen otteen elämään, ettet ole noin syrjäytynyt kuin puheista päätellen olet.

        Mulla emee hyvin vaikken nyt ole töissä, ansiosidonnaiseta tulee sen verran ettei kiire ole, pieni loma tekee aina hyvää. Aioinkin jäädä vuorotteluvapaalle jossain vaiheessa, mutta eipä sitten tarvinnutkaan. Nyt ollan lomaalla ja iloisia siitä.


    • en kehtaisi

      Minä elän omalla työllä ansaitulla eläkkeelläni. Mitään tukia ja apuja tai lisiä en saa. Olisi suuri häpeä joutua sossun asiakkaaksi, en ikinä kehtaisi.

      Ymmärränkin hyvin, että jotkut kääntävät yhteiskunnan tuilla elämisensä ikäänkuin kunnia-asiaksi. Niin suuri häpeä se tosiasiassa on.

    • eläkeläis Jukka

      Minusta palkanmaksu pitäisi lopettaa ja varsinkin ylitöistä ei pitäisi maksaa ollenkaan.
      Joku semmoinen 1 e/ päiväpalkka olisi tänä aikana tosi hyvä, tottakai siitä vielä verot yh kulut pois. Nyt pitäisi rakentaa yhteiskuntaa ja palkka ei saisi määrittää työtehtäviä.

      Palkka pois ja ylityökkorvausket pois. Työpäivää pitäisi pidetntää 10 tuntia päivä, ja 6 päiväinen viikko. Töihin pitisi lähteä myös kauemmaksikin jos omalla paikkakunnalla ei ole tarjota, semmoinen 300 km olisi hyvä raja.

      Sillä saisimme suomen nousuun, ja karenssi heti ellei suostu.

      Minä olen tosi jo eläkkeellä kun selkä ei kestä, joten ihan hyvä että olen antanut paikkani nuoremmille ja terveille. Nautin suuresta eläkkeestäni, ja pidä peukkuja kaikille jotka saavat tpakkotöitä.

    • minä elän ainakin tu

      Ei missään nimessä ole häpeä. Sen vuoksihan ne on kehitetty että pienituloiset pärjää erittäin kalliissa suomessa.

      Sinen vaan hakemaan,, jos se olisi häpeä, ei niitä kelassa tarjottaisikaan eikä esiteiteä jettaisi.

      Ei kannata noista kateellisista ihmistä välittää ketkä täällä huutalee, itse ovat myös niitä tukien käyttäjiä, mutta kaikkea täällä voi sanoa ... pitää vaan leikkiä kovaa ja ylpeetä... älä usko heidän naljailuun, he ovat myös niitä jotka käyttää kaikki tuet.

    • elämän arvot

      Jaa uskot siis ettei vanhakoira opi istumaan?

      Suuret ikäluokat nyt ne "vanhat", ovat ajaneet lakeihin ja asetuksiin sosiaaliturvan. Mikään ei tullut itsestään monien työehtosopimusten tuottona, varsinki Metalli- ja Paperiteollisuuden palkkaneuvottelut olivat aina myös sosiaaliturvan saamista.

      Sosiaaliturvasta olen itse käyttänyt / saanut sairaslomia ja äitiyslomaa kahdesti oli 1970-luvun lopulla 3 kk.
      No tietysti neuvolat äitiys ja lastenneuvolla oli aikanaan käytössä.

      Oli Palkkaneuvoteluita joissa vankenetiin / nostetiin vain sosiaaliturvaa
      rahaa ei saatu tiliin penniäkään. (1960-luvun loppu).
      Oli kuukausi kokouksia ja liiton toimitsijoiden tapaamisia ei saatu kokouspalkioita ei tullut edes mieleen mutta sosiaaliturvaa saatiin kirjattua sekä sopimuksiin että lakeihin.

      Ja kyllä... jo silloin tiedetiin että tulee olemaan ihmisiä, jotka käyttävät etuudet hyväkseen ei todella viimeisenä turvana.
      Suomen kansan viihteessä olivat hahmot Lapatossu ja Vinski, ei näitä hahmoja tempaistu avaruudesta, he ovat aina eläneet keskuudessamme.

      Nyky hintatasolla olisi 750 €/kk tai 25 €/ 30 vrk / kk saatava elämiseen yksin asuvana, tulisi se sitten suojattuna ulosotolta tai peruselämän päivärahana.
      Siihen voisi olla vuoden jakso ja toiselle vuodelle ja siitä eteenpäin 600€/kk tai 20 €/30vrk/kk.

      • elämän arvot

        " Pidättekö pelkkien tukirahojen kuten kelasta saanut tuet rahoilla elämistä suureana häpeänä?
        Entäpä sossusta rahan hakeminen kuinka moni häpeää tätä asiaa?
        Uskon että vanhemmissa sukupolvissa on paljon tälläisiä ihmisiä.

        Mieluummin oltaisiin työelämässä kun elättäisiin tukirahoilla.
        Nuoremmissa taas ainakin osa on jo tottunut siihen että elää tukirahojen varassa tekemättä mitään. "

        Luin tuon uudelleen, enkä enää tiedä: mitä sanot?
        Oletin, ettet ole ymmärtänyt 1940-luvulla syntyneiden tietävän sosiaaliturvan historian, taistelun, sopimukset, joiden kautta ne saatiin.
        Maalta kaupunkiin 1960-1970 luvuilla siirtynyt väestö sai aikaan sosiaaliturvan. Sitä ennen maaton - ja asunnoton väestö eli loisina talojen hyvän tahdon varassa.
        Hae ihna ajankuluksi entisajan luokkayhteisön määritteet:
        Loinen
        Mäkitupalainen
        Torppari
        Pien maanviljelijä
        Renki
        Piika
        Meijeskä
        Tilanhoitaja
        mylläri
        taxvärkki jne.


    • säälittäviä ovat

      On tosi kurjaa, kun nämä elämään eksyneet apua vastaan olevat ihmiset sitten käyvätt täällä köyhyyspastalla? Miksi, jos kerran eivät apua tavi ja toisten ihmisten kokomuksia lukea!!

      Eikö heille ole omat pörssi ja sijotussivut, jossa voivat kehua miten ei tarvi tukea missään.

      Luulenpa vaan että kaikki jotka täällä huutelevat köyhiä vastaan ovat iste niitä jotka sitä tukea eniten tarvii.

    • Jos tukea saa niin pitäisikö siitä kieltäytyä?
      Ehkä se voi hävettää mutta jos ei ole vaihtoehtoja niin mitä sitten.
      Saan lääkkeet ilmaiseksi mutta "tietysti haluaisin maksaa ne itse."

    • mothafuca

      Menkää sossuun rohkeasti vaan ja hakekaa rahaa ja antakaa rahan kiertää.Sitä vartenhan se raha on luotu.Olen sen verran kovaksi keitetty ihminen ,että mä en häpeä mitään milloinkaan.

    • edunsaaja

      Olen pätkätyöläinen ja en tosissaan aina halua töihin ja voisin jäädä jo eläkkeelle, mutta ikä ei vielä oikeuta siihen. Jos on terve, niin kyllä pitää tehdä jotain hyödyllistä ihmis- ja yhteiskunnan eteen, jos nostaa tukia. Ei jouten olo olisi muutenkaan mielekästä.

    • Aloittajalle,
      Jos tarvitset neuvoja niin profiilini on avoin saatan jotain tietää ja jos en tiedä niin tiedän kuka tietää.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe