Miksi ette budjetoi?

Tiedän kaiken

Täällä tulee jokainen viikonloppu, nimipäivä, syntymäpäivä ja joulu ihmisille näemmä yllätyksenä. Miksi ette säästä vararahastoa ja tee vaikkapa exceliin koko vuoden budjettia ja tarkenna sitä aina kuukausittain. Miksi ette annan jokaiselle eurolle nimeä ennen kuin käytette sen? Kyllä varmasti riittää rahat jos kuussa on 150e ruokaan ja 20e huvituksiin jne. Kun tietää paljon saa käyttää ja löytyy itsekuria niin rahat riittävät.

Ongelma taitaa olla vähän sama kuin terveellisen ruoan tekemisessä ja ostamisessa. Vaikka on halvempaa ostaa hedelmiä ja vihanneksia ja tehdä itse oma ruokansa kuin ostaa prosessoitua valmisruokaa niin köyhät EIVÄT VIITSI näin tehdä. Ilmeisesti ETTE VIITSI myöskään budjetoida.

Game, set and match! Olen puhunut!

31

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pimeä poika

      Minä olen käyttänyt budjettia jo vuoskaudet. Kaikki mitkä ansaitsen kirpparilta ja pimeesti laitan aina sivuun. TT tuesta laitan aina satasen.. ja näin ollen on hyvä pesämuna jo. Kaikkia raha asioita ei kannata viedä pankkiin vaan kannattaa pitää kotona, vaikkei kasva korkoa, mutta paremmassa tallessa. Eihän tosin pakistakaan enää korkoa saa, joten siellä turha makottaa ja tt tukea hakiessa ne kyttää tiliotteet.

    • Vanha Nainen

      "mikään ei ole tuonnut maailmaan niin paljon riitaa ja sotia kuin mielipide."

    • "Miksi ette budjetoi?"

      Köyhyys ei ole sama asia kuin tyhmyys ainakaan yleensä.
      Kyllä tulee joka euro laskettua ja nimetkin on melkein annettu.
      Exceliä parempiakin ohjelmia on.

      • SELITÄ HETI!

        Kyllä se tällä palstalla tuntuu olevan. Minkä vuoksi arvon moderaattori puolustelee laiskuutta ja saamattomuutta? Oleppa hyvä ja vastaa heti??


      • SELITÄ HETI! kirjoitti:

        Kyllä se tällä palstalla tuntuu olevan. Minkä vuoksi arvon moderaattori puolustelee laiskuutta ja saamattomuutta? Oleppa hyvä ja vastaa heti??

        Tottakai selitän laita vaikka sähköpostia tai viesti profiiliini.


    • Penni Markkanen

      Mitää monimutkaisia taulukoita tarvita.

      Itselläni aina ollut A4 ruutuvihko, siinä sarakkeet nimeämilleni menoille.
      asuminen ruoka vaatteet liikenne harrastus APTEEKKI terveys-ja puhtaus Media lahjat lotto sosiaalisetsuhteet.
      Nyt huomaa 2012 > 2014 eron
      Lahjat; ovat säästö lapsenlapsilleni
      Ruokakulu, aivan samanlaisella taloudella, on noussut 35 % hintojen nousua, hankin samoin kyttään tarjoukset.
      Apteekin osuus on noussut 28,7 % omavastuuosuus noussut

      Jos olet nuori ihminen, voisi olla jopa mielenkiintoista 15-20 vuoden päästä, tutkia tämän päivän menoja. Pidä kirjaa ihan itsellesi, nuo asiat unohtuvat hyvin pian.

    • euro vei hinnat taiv

      Köyhän on paha budjeoida, kun ei ole sitä rahaa mitä budjetoi. Kaikki menee mitä tulee eikä riitä. Markka aikana sai kaksi pussillista ruokaa 100 markalla, nyt hyvä kun saat maito leipää ja margariinia, ja lauantaimakkaraa, se on 20 e (120 mk) per.. lään eikä siinä ole vielä edes kun särpimet.
      Lohi oli halpaa kalaa markka aikana, muistan kun me ostimme sitä 20 markalla kokonaisen lohen, nyt se maksaa 8 e kilo, silakat 3mk50 p, nyt silakatkin maskaa 6-8 e kilo...

      • 12+12

        Ei mikään ihme ettei sulta jää rahaa säästöön, jos syöt lauantaimakkaraa. Halpakin lauantaimakkara maksaa yli 3 € / kg, ja lihaa siitä on alle puolet -> lihan kilohinnaksi tulee yli 6 € / kg. Kaupan päälle saat reilusti vettä, vähän arvottomia jauhoja ja joukon lisäaineita, joista osa on todistetusti terveydelle vahingollisia.


    • Pikkumenot

      Perheellisen on vaikea budjgetoida, kun tulee jotain yllättävää ja B on sitä myöden vesittynyt? Itse olen nykyään sinkku ja budjekti onnistuu aina! Olenkin käyttänyt hyödyksi sitä. Vuokra, ruoka, pieni elari, auton vakuutus. Liikkuvia osia on vähän ja budjektit plussalla. Nyt on vain sisustusvillitys ja kaikki mikä tulee, niin menee! Mutta hauskaa on koko rahan edestä! Kirpputorista Finishdesingshop.iin!

      • Voi eikä!

        "Yllätyksiä" varten aikuinen ihminen säästää rahaa. Yllätykset eivät ole yllätyksiä. Mikä ihme sinua oikein vaivaa jos et tätä vielä ole ymmärtänyt????


      • Pikkumenot
        Voi eikä! kirjoitti:

        "Yllätyksiä" varten aikuinen ihminen säästää rahaa. Yllätykset eivät ole yllätyksiä. Mikä ihme sinua oikein vaivaa jos et tätä vielä ole ymmärtänyt????

        Voi voi eikä! Ensinnäkin minulla on hätävaran hätävara. Mutta jos vaikka remontoi, tai jotain muuta vastaavaa tekee, mikä vaatii rahaa, niin meneehän sitä! Kuitenkin kun hommat on tehty, niin laitan taas sivuun. Tämä on ihan totta että yllätyksiä tulee aina! Pienelle pieniä, suurelle suuria?


      • Voi eikääää!11
        Pikkumenot kirjoitti:

        Voi voi eikä! Ensinnäkin minulla on hätävaran hätävara. Mutta jos vaikka remontoi, tai jotain muuta vastaavaa tekee, mikä vaatii rahaa, niin meneehän sitä! Kuitenkin kun hommat on tehty, niin laitan taas sivuun. Tämä on ihan totta että yllätyksiä tulee aina! Pienelle pieniä, suurelle suuria?

        Viestisi on täysin sekava. Eihän remontti voi tulla aikuiselle ihmiselle yllätyksenä???? Mitä oikein selität????


      • tai katto tai jotain
        Voi eikääää!11 kirjoitti:

        Viestisi on täysin sekava. Eihän remontti voi tulla aikuiselle ihmiselle yllätyksenä???? Mitä oikein selität????

        jot putki posahtaa, niin tuleehan se putkiremppa yllärinä..


      • checking

        Huom! Oikeinkirjoitus huomioikaa. Se on BUDJETTI, ei siis budjgetti tai budjekti.


      • Laspet nukkumaan!
        checking kirjoitti:

        Huom! Oikeinkirjoitus huomioikaa. Se on BUDJETTI, ei siis budjgetti tai budjekti.

        Mut kun myö ollaan niin kööhii, ettei meillä ole varaa oikeinkiroitukseen! Ei mulla muuta! Kooluunkaan ei ole varaa!


      • yllättäjä
        tai katto tai jotain kirjoitti:

        jot putki posahtaa, niin tuleehan se putkiremppa yllärinä..

        Köyhäkin voi posahtaa myös paksuksi ja taas menee rahaa.


      • VOI EI!
        yllättäjä kirjoitti:

        Köyhäkin voi posahtaa myös paksuksi ja taas menee rahaa.

        Jos raskaus on yllätys niin silloin täytyy lopettaa se seksin harrastaminen. Jos ihminen ei tiedä mistä lapset tulevat niin ei ole kypsä seksielämään.

        Täysin uskomatonta tekstiä sieltä tulee, herranjumalata!


    • fekyouan

      Joo hei ihan oikeesti kulutan exel taulukon tekemiseen kymmeniä tunteja johon sitten kirjaan kaikkien synttärit, juhlapyhät, jne,..

      Hei imbesilli ei köyhän rahat olet kiinni itsekurista.

      • -lightning-

        Ei kaikilla, mutta hyvin monilla on. Aika moni esim. heti rahaa saatuaan ryntää tuhlaamaan ne, vaikka nimenomaan pitäisi tarkkaan miettiä, että mihin rahaa käyttää niin, että sen saa riittämään mahdollisimman pitkään. Yllättävän usein niillä samoilla ihmisillä loppuu rahat kesken aina.

        Minä seuraan kuukausittain kulujani. Sen vuoksi tiedän, että montako euroa pitää varata ruokaan, sähköön, lääkkeisiin jne. Sen vuoksi ei tule yllätyksenä esim. siitepölyaika, auton katsastus jne.

        Tällä hetkellä rahaa kerään kahta asiaa varten. Toinen on joulu ja toinen on uudet talvirenkaat autoon. Joulua varten olen jo ostanut jonkun verran lahjoja esim. kesän alennusmyynneistä. Uudet talvirenkaat ostan todennäköisesti lokakuussa, jolloin ehdin siis säästää vielä syyskuussa sitä varten rahaa.


      • Mikset osta
        -lightning- kirjoitti:

        Ei kaikilla, mutta hyvin monilla on. Aika moni esim. heti rahaa saatuaan ryntää tuhlaamaan ne, vaikka nimenomaan pitäisi tarkkaan miettiä, että mihin rahaa käyttää niin, että sen saa riittämään mahdollisimman pitkään. Yllättävän usein niillä samoilla ihmisillä loppuu rahat kesken aina.

        Minä seuraan kuukausittain kulujani. Sen vuoksi tiedän, että montako euroa pitää varata ruokaan, sähköön, lääkkeisiin jne. Sen vuoksi ei tule yllätyksenä esim. siitepölyaika, auton katsastus jne.

        Tällä hetkellä rahaa kerään kahta asiaa varten. Toinen on joulu ja toinen on uudet talvirenkaat autoon. Joulua varten olen jo ostanut jonkun verran lahjoja esim. kesän alennusmyynneistä. Uudet talvirenkaat ostan todennäköisesti lokakuussa, jolloin ehdin siis säästää vielä syyskuussa sitä varten rahaa.

        talvirenkaitasi jo kesällä jolloin ne ovat paljon halvempia. Renkaiden ei tarvitse olla edes uusia kun niillä pärjää jo hyvin eikä hintakaan huimaa. Koskee sekä yksityieltä ostettuja että liikkeiden renkaita. Vielä kun ostat kitkarenkaat, voit käyttää ne loppuun kesäaikaan. Näin syntyvät todelliset säästöt.


    • AiEttäSieppaa.

      Parasta olisi poistaa kaikki kirjoituksissa tahallisesti sivuutetut tuet, näyttäähän tulevan toimeen ilmankin.

      Miten työtön jolla on aikaa mittaamattomasti, voi sivuuttaa myöskin rahankäytön suunnittelun?

      Fatan tulisi vaatia ennen tukien maksua kuukausittainen suunnitelma tukirahojen käytöstä. Ilman hyväksyttyä suunnitelmaa ei rahoja yksinkertaisesti maksettaisi.

      Lähes kaikki työssäkäyvät joutuvat suunnittelemaan rahankäyttöä, miksei sosiaalisilla tuilla elävän tarvitsisi suunnitella, ja ymmärtää mihin tukirahansa käyttävät.

    • kussi

      Pitäisi ensin päästä ilmaiselle taulukkolaskenta kurssille.

    • Boomja

      Mikä rikas elämästä vieraantunut virkamies siellä huutelee? Kuule äkilliseen rahapulaan ei ole apua exel-taulukosta. Tyhjästä on paha nyhjästä. Köyhän rahat riittävät juuri ja juuri elämiseen. Sitten hajoaa vaikka kengät, niin pakko ne ostaa kun en voi mennä pistämään jonkun naapurin kukkahattutädin puudelia nahoiksi ja tehdä niistä kenkiäkään. Mitä vaan voi tapahtua ja köyhän on mahdoton ennakoida näitä menoja, saati sitten yrittää muka säästää pahan päivän varalle. Pari euroa pystyy säästämään kuussa ja tämäkin menee heti kun jotain ihan pakollista ostettavaa tulee.

      • 44444

        Ehkäpä niihin kenkiin voisi varata rahaa järjestämällisesti, jokaista käveltyä 10 km kohti vaikka 50c.

        Ja mitä ihan pakollista ostettavaa tupsahtelee päivittäin tai viikoittain?
        Vaikka minulla onkin rahaa ostaa mitä mieleen juolahtaa, ei viikoittain tai edes kuukausittain tule mitään nyt on pakko hankkia heti, tai mörkö minut korjaa.

        Selkeästi suunnittelematon rahankäyttö on suuri ongelmien lähde pientuloisille.

        Itse nytkin suunnittelen rahankäyttöä 4 kk päähän, silloin pitää maksaa osuuksia ja viettää joulua maalla. Nyt tuhlaamalla pankissa olevaa rahaa, menettäisi tulevaisuudessa huomattavia summia.

        Joten kaikkien pitää suunnitella rahankäyttöä, vaikka elämässä onkin yllätyksiä, suunnittelu joka tapauksessa parantaa elämän laatua ja lisää mahdollisuuksia.

        Suunnittelemattomuus on käytännössä tyhmyyttä.


    • gnljnag

      Näkyyhän nettipankissa tiliote eli kaikki menot ja tulot.

    • PaskaJaska

      Kertokaapahan joitakin yllättäen tulevia pakollisia ostoksia?

      Näihin aina viitataan, mutta ovat jotenkin mysteerio reaalimaailmassa.

      Viimeisinä vuosina muistan ainoan yllättäen hankittavan esineen, perheen pesukone laukesi.

      Toinen mysteeri jota täällä viljellään, on hygienia tuotteet, ovat joku mystisen kokoinen menoerä, kertoisiko joku kuinka paljon hygienia tuotteita ostaa kuukaudessa ihan euroissa?

      • Tulee heti mieleen että jokin laite kosahtaa kuten vaikka pesukone.
        Pari vuotta sitten auto oli tärkeä mutta jouduin laittamaan seisomaan ja tuossahan se pihalla onkin. Aika nopeasti sitä tottui kulkemaan julkisilla, pyöräilemään tai kävelemään.

        Onneksi näin miehenä ei tarvitse kuin ostaa halpaa saippuaa ja hiustenpesuainetta se riittää ihan hyvin minulle.
        Vähän aikaa sitten kävin parturilla ja kehui hiuksiani vahvoiksi joten on saatu ammattilaisen mielipidekin ja 28euroa meni siihen.

        Imurihan minulta kosahti ja ostin sellaisen pienen imurin joka on silti tehokas ja ihan riittävä yksiölle.
        Pesuaineissa riittänyt ihan fairi, pesupulveri ja jotain väkevämpää vessaa varten tietysti myös luuttuamista varten jokin halppis.

        Aika halvaksi on tullut ja silti ei tarvitse liassa elää tai olla likainen.


      • Kyykkyjaska

        Arvoisa puolikaimani,

        yllättäen tulevia ostoksia ovat esimerkiksi juuri ne kengät. Itselläni ei ole varaa ostaa uusia, joten ne lujilta ja hyviltä kirppiksellä tuntuneet kengät voivat äkisti hajota. Esim. sohjoaikana on sitten ikävä haljenneilla kengillä ruveta etsiskelemään uusia, ja joskus on pakko hätätilassa pistää niihin kenkiin enemmän kuin oli ajatellut. Itselläni on vielä helppo löytää kenkiä koska minulla on varmaankin yleisin kengänkoko, mutta yhtä köyhällä kaverillani on jalan koko 47 tai mallista riippuen jopa 48. Etsipä siinä halvat kengät sitten kun kauppojenkin tarjonta pysähtyy kokoon 46. Epäilemättä hänen tulisi varmaan lyhentää kirveellä jalkojaan eikä aina valittaa, mutta ehjät jalatkin on ihan kivat.

        Yllättäviä lääkeostoksiakin tulee. En osannut itse kesällä ennakoida saavani kurkkutulehdusta johon piti ostaa antibiootteja. Lääkärikäynti ja apteekki haukkasivat lompakkoon aika ison loven (en ole toimeentulotuella joten lääkkeet pitää ostaa työmarkkinatuesta. Ja kyllä, olen kysynyt sossusta, eivät auttaneet).

        Hygieniatuotteista en osaa sanoa muuta kuin että itselläni ne ovat vessapaperi sekä Rainbow-shampoo ja -suihkusaippua.


      • Hiustenleikkuu
        ml77 kirjoitti:

        Tulee heti mieleen että jokin laite kosahtaa kuten vaikka pesukone.
        Pari vuotta sitten auto oli tärkeä mutta jouduin laittamaan seisomaan ja tuossahan se pihalla onkin. Aika nopeasti sitä tottui kulkemaan julkisilla, pyöräilemään tai kävelemään.

        Onneksi näin miehenä ei tarvitse kuin ostaa halpaa saippuaa ja hiustenpesuainetta se riittää ihan hyvin minulle.
        Vähän aikaa sitten kävin parturilla ja kehui hiuksiani vahvoiksi joten on saatu ammattilaisen mielipidekin ja 28euroa meni siihen.

        Imurihan minulta kosahti ja ostin sellaisen pienen imurin joka on silti tehokas ja ihan riittävä yksiölle.
        Pesuaineissa riittänyt ihan fairi, pesupulveri ja jotain väkevämpää vessaa varten tietysti myös luuttuamista varten jokin halppis.

        Aika halvaksi on tullut ja silti ei tarvitse liassa elää tai olla likainen.

        maksaa meilläpäin kympin ja hyvä pieni imuri kierrätyskeskuksesta 8€. Pesukone maksoi vähän käytettynä markka-aikaan pari-kolmesataa ja koska on kunnollinen Electrolux, korjauskulut tähän saakka 0€. Shampookulut muutaman euron vuodessa, nestesaippua Lidlissä alle euron ja riittää melkein vuodeksi. Autoon menee bensaa mutta koska on 20 vuotta vanha Volvo, se tuntuu kestävän ongelmitta. Varaa olisi tuhlata oikein kunnolla mutta se ei vaan ole minun juttu.


      • isokenkäinen46
        Kyykkyjaska kirjoitti:

        Arvoisa puolikaimani,

        yllättäen tulevia ostoksia ovat esimerkiksi juuri ne kengät. Itselläni ei ole varaa ostaa uusia, joten ne lujilta ja hyviltä kirppiksellä tuntuneet kengät voivat äkisti hajota. Esim. sohjoaikana on sitten ikävä haljenneilla kengillä ruveta etsiskelemään uusia, ja joskus on pakko hätätilassa pistää niihin kenkiin enemmän kuin oli ajatellut. Itselläni on vielä helppo löytää kenkiä koska minulla on varmaankin yleisin kengänkoko, mutta yhtä köyhällä kaverillani on jalan koko 47 tai mallista riippuen jopa 48. Etsipä siinä halvat kengät sitten kun kauppojenkin tarjonta pysähtyy kokoon 46. Epäilemättä hänen tulisi varmaan lyhentää kirveellä jalkojaan eikä aina valittaa, mutta ehjät jalatkin on ihan kivat.

        Yllättäviä lääkeostoksiakin tulee. En osannut itse kesällä ennakoida saavani kurkkutulehdusta johon piti ostaa antibiootteja. Lääkärikäynti ja apteekki haukkasivat lompakkoon aika ison loven (en ole toimeentulotuella joten lääkkeet pitää ostaa työmarkkinatuesta. Ja kyllä, olen kysynyt sossusta, eivät auttaneet).

        Hygieniatuotteista en osaa sanoa muuta kuin että itselläni ne ovat vessapaperi sekä Rainbow-shampoo ja -suihkusaippua.

        Hyvä Kykkyjaska.

        Toimeentulotuen perusosan mukaan yksin asuva lapseton saa kuukaudessa 480,20 € eli 16,01 €/pv. Tästä ruuan osuudeksi arvioidaan 49% eli noin 8 (KAHDEKSAN) euroa päivässä. Ne toiset 8 (KAHDEKSAN) euroa päivässä on tarkoitettu niihin muihin kuluihin, esim. henkilökohtaiseen hygieniaan.

        Mikään ei estä laittamasta näistä summista pikkuisen sivuun niitä yllättäviä hankintoja varten. Laki ei velvoita käyttämään joka euroa joka kuukausi. Esim. yhden antibioottikuurin verran euroja olisi kyllä syytäkin pitää sukanvarressa. Joka tapauksessa tuon antibioottikuurin hinnan saa sitten seuraavassa kuussa hyvitettyä toimeentulotuesta.

        Kirjoitit eläväsi työmarkkinatuella. Sinullekin on taattu elintaso, joka on vähintään toimeentulotuen perusosan suuruinen. Kerroit kysyneesi korvausta lääkärimenohin ja lääkkeisiin sossusta. Oletko vain "kysynyt", vai oletko hakenut ihan kirjallisesti? Kirjallinen hakemus täytyy aina käsitellä sossussa, ja siitä pitää tehdä valituskelpoinen päätös. Jos peruspäivärahalla elelet jokseenkin toimeentulotuen rajoilla, saatat silti olla oikeutettu harkinnavaraiseen.

        Jos toimeentulotukiasiakkaalla on erityisiä menoja, joiden ei voi olettaa sisältyvän perusosaan, voi aina hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea. Esim. epätavallisen iso kengänkoko ja vaikeus löytää kohtuuhintaisia kenkiä on oikein hyvä syy hakea harkinnavaraista tukea (kirjallisesti, tietenkin). Muu erityinen tarve voi olla esim. erikoisruokavalio.

        Mainokset yrittävät sanoa meille, että kodinhoito vaatii sataa eri tuotetta, tai se henkilökohtainen hygienia. Näinhän se ei ole. Itselläni on kodinhoitoon käytössä mäntysuopa ja tiskiaine, niillä saa aivan kaiken puhtaaksi. Henkilökohtaiseen hygieniaan saippua, deodorantti, partavaahto, partahöylä, shampoo, kampa, hammasharja ja hammastahna.

        Tässä kaverillesi vihje isokokoisista miesten kengistä alta satasella, laatu on todennäköisesti hyvä ja kengät kestävät. Kyseisestä firmasta voi tilata kotiin tavaraa, ja vaihto-oikeuskin on käsittääkseni ilmainen, jos vaikka koko tai malli ei sovikaan.

        http://www.andypola.fi/tienda-a/312206-12-COGNAC/ficha/Miesten-konjakinruskeat-nupukkinahka-keng%C3%A4t..html

        Tässä toinen vinkki torilta. Nämä ovat vähän pienempiä kokoja. Kokoa 47 oli tällä kertaa myynnissä vain yksi pari (mutta oli kuitenkin!).

        http://www.tori.fi/koko_suomi/vaatteet_ja_kengat?ca=15&q=isot%20keng%E4t&cg=3050&st=s&cs=2&w=3&ck=16&csz=135


    • tarkka euro

      En minäkään oikein ymmärrä, että miten joillakin ihmisillä tulee aina jatkuvasti eteen yllättäviä kuluja. Jos esimerkiksi samoilla talvikengillä on kuljettu jo 7 vuotta, niin ei tarvitse olla ennustaja ymmärtääkseen, että kenkien elinkaari alkaa olla lopussa ja on aika alkaa katsella kirppikseltä uusia talvikenkiä. Kun talvikengät sitten löytyy, niin voihan sitä edelleen kulkea niissä vanhoissa kengissä ja aina välillä "sisäänajaa" uusia kenkiä. Pitää siis osata ennakoida tulevaa tarvetta ja ostaa silloin, kun löytyy sopivaa ja tarpeellista. Turhaa himphamppua ei pidä ostaa kaapin täytteeksi!!!

      Jos imuri hajoaa, niin harjalla ja rikkalapiolla pärjää niin kauan kunnes on varaa ostaa uusi imuri. Pyykinpesukonettakaan ei ole pakko ostaa samana päivänä, sillä usein kaveri tai naapuri auttaa sen verran, että saa pestyä esim. koneellisen viikossa pyykkiä, jos ei jaksa kaikkea nyrkkipyykkinä pestä. Oma pyykinpesukoneeni on 10-v vanha, joten olen pistänyt sitä varten muutaman euron kuukaudessa sivuun. Tällä hetkellä uutta pyykinpesukonetta varten on kasassa noin puolet hinnasta. Ajattelin, että ehkä jo ensi vuonna ostaisin uuden koneen ja myisin vanhan pois, niin saisin siitä vielä jonkun kympin rahaa.

      Lääkäriin pääsee edullisemmin, kun käy terveyskeskuksessa eikä yksityisellä. Lääkkeitä jne varten on hyvä säästää vähän ennakkoon. Tavallisimmat antibiootit saa usein alle 10 eurolla. Jos ei ole ketään, jolta saisi autokyytiä, niin äkillistä sairastumista varten on tietysti hyvä pitää säästössä taksirahaa.

      Minä varaan 100 euroa kuukaudessa ruokaan. Nostan satasen käteisenä ja jaan sen viikkoa kohti, jotta tiedän, että paljonko on rahaa ruokaan. Tiedän myös, että paljonko sähkölasku tai puhelinlasku tekee kuukautta kohti. Jos on kuukausi, jolloin rahaa jää yli, siirrän sen säästötilille. Kun kasaantuu yhdelle kuukaudelle enempi laskuja, niin otan ylimenevän osan säästötililtä tai pihistelen ruoassa, jotta saan taas talouden balanssiin.

      En ole sossun asiakas.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe