Löytyykö tätä mieltä olevia ???

Ajatusghklööö

Aikuisten aspergerien tuki- ja vertaistukitoiminta pitäisi saada johonkin uuteen malliin Suomessa . Nykytilanteesta kärsii moni.
Asiaa hoitamaan tarvittaisiin joku taho, joka pystyy pitämään homman hanskassa.
(se ei ole ainakaan minä tai kaltaiseni)

84

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vertaistukihlö

      Kuka sinä sitten olet ja millainen ihminen omasta mielestäsi?

    • Mitä konkreettista

      ketjun aloittaja toivoo "aikuisten aspergerien tuki- ja vertaistukitoiminnalta"?

      • kysynvaan

        Mikset voi kirjoittaa Aspergerinfoon noita samoja asioita? Aspergerinfon yp on luotettava, toisin kuin tämän foorumin luotsit ylläpitoineen.
        Onko joku levittänyt Aspergerinfosta vääränlaista kuvaa kateuksissaan netissä, jos, niin mikä taho? Olisi vihdoin mielenkiintoista kuulla totuus ennenkuin tämän foorumin sekä sen jäsenten mustamaalausta jatketaan.


      • konkretiaa

        Mikseivät emppitoimikunnan jäsenet tai liiton vertaistukihenkilöt voi kirjoittaa tänne omalla oikealla nimellään avoimesti ja rehelisesti? Siksikö,että he poimivat täältä idioita, joista sitten parhaat toteuttavat ja vetävät kaiken kunnian itselleen liiton nimissä.


    • Ketjun aloittaja

      No ensinnäkin toiminnan pitäisi mielestäni olla niin hallitusti hanskassa, ettei siitä voi olla riskiä osallistujien tasapainolle.
      Tuo olisi minusta kaiken a ja o.
      Mikäli vertaistuki kuormittaa osallistujat niin, että riskinä on, että kohta koko joukolla pää kiertää vain umpiossa jumissa kehäänsä, toiminnassa olisi mielestäni kehittämisen varaa.

      Eli sekä omakohtaista aspergertietämystä, että sosiaalista taitoa tarvittaisiin varmaankin.
      Mutta tietysti on erityisen vaativa tehtävä olla sosiaalisesti taitava aspergerien kirjavan joukon keskuudessa. Mutta sellainen ekspertti olisi minusta kyllä arvokas, jos olisi jossain sellainen henkilö. (tarkoitan, ettei minusta ole sellaiseksi ekspertiksi ollenkaan alkuunkaan lähinmainkaan eikä sinne päinkään, vaan tuli tämä ajatuksena mieleen teoriassa.)

      • No niin, mutta

        mikä olisi SE TOIMINNAN YDINSISÄLTÖ, jota hoitamaan tarvittaisiin sellainen "ekspertti, jota ei oikeasti ole olemassa"?


      • ketjunaloittaja

        Tarkoitan, että yksinäisten aspergertietäjien tahoillaan on ehkä liian vaikeaa käytännössä sellaista sosiaalista toimintaa tai ryhmää pyörittää,
        Eikä nenttien ehdoillakaan toimiminen ole ratkaisu.
        Ehkä tarvittaisiin joku erittäin aspergerystävällinen, mutta sosiaalisesti taitava ja riittävän voimakas henkilö mukaan pitämään kokonaisuus koossa.
        Olisikohan sellaisia niin taitavia olemassa halukkaita missään ?


      • ketjunaloittaja
        ketjunaloittaja kirjoitti:

        Tarkoitan, että yksinäisten aspergertietäjien tahoillaan on ehkä liian vaikeaa käytännössä sellaista sosiaalista toimintaa tai ryhmää pyörittää,
        Eikä nenttien ehdoillakaan toimiminen ole ratkaisu.
        Ehkä tarvittaisiin joku erittäin aspergerystävällinen, mutta sosiaalisesti taitava ja riittävän voimakas henkilö mukaan pitämään kokonaisuus koossa.
        Olisikohan sellaisia niin taitavia olemassa halukkaita missään ?

        Niin, en nimenomaan ole luomassa mitään uutta toimintaa kaikkine sisältöineen päivineen, koska en sovellu sosiaalisen ryhmän pyörittäjäksi mitenkään..Tarkoitan, että tarvittaisiin sisältö, sekä toiminnan ulkoisen toiminnan pyörittämiseen kykenevä henkilö, koska, jos mukana olisi tarkoitus olla monia asseja, se olisi eräänlaista sosiaalista toimintaa, joka sisältöeksperttien on kenties vaikeaa voida saada yksin ulkoisesti pyörimään.
        Kuten kenties huomaatte, täällä on jo riitaa. Olisiko maailmassa ketään niin viisasta, joka osaisi esim. nämä riidat ratkoa assien eduksi ?


      • Et vieläkään
        ketjunaloittaja kirjoitti:

        Tarkoitan, että yksinäisten aspergertietäjien tahoillaan on ehkä liian vaikeaa käytännössä sellaista sosiaalista toimintaa tai ryhmää pyörittää,
        Eikä nenttien ehdoillakaan toimiminen ole ratkaisu.
        Ehkä tarvittaisiin joku erittäin aspergerystävällinen, mutta sosiaalisesti taitava ja riittävän voimakas henkilö mukaan pitämään kokonaisuus koossa.
        Olisikohan sellaisia niin taitavia olemassa halukkaita missään ?

        kertonut, mikä olisi SE TOIMINNAN YDINSISÄLTÖ, jota kaipaat: tee- tai kahvikutsut pullakahvein, karateharjoitukset, small talk -rupattelu, horoskooppiopintopiiri, vai ...?


      • ketjunaloittaja
        Et vieläkään kirjoitti:

        kertonut, mikä olisi SE TOIMINNAN YDINSISÄLTÖ, jota kaipaat: tee- tai kahvikutsut pullakahvein, karateharjoitukset, small talk -rupattelu, horoskooppiopintopiiri, vai ...?

        No en ainakaan syö pullaa (ellei ole gluteenitonta), enkä juo kahvia, eikä nuo loputkaan kiinnosta.

        Luin juuri eilen jonkin kirjan sisällöstä (unohdin mikä kirja se oli), että:
        Usein ei riitä, että olet oikeassa, vaan päivän onnistuminen vaatii myös taitoa suostutella ihmisiä. jotka eivät ole halukkaita suostuteltaviksi.
        (Ja tämä on tullut nähtyä maailmassa monet kerrat. Kova koulu aspergerille hyväksyä, että maailma on sellainen, koska se ei välttämättä tunnu oikealle.
        Myönnän, ettei itseänikään tuo kirjan lause oikein miellytä, mutta siinä lienee totta kuitenkin.)


      • Toisin sanottuna
        ketjunaloittaja kirjoitti:

        No en ainakaan syö pullaa (ellei ole gluteenitonta), enkä juo kahvia, eikä nuo loputkaan kiinnosta.

        Luin juuri eilen jonkin kirjan sisällöstä (unohdin mikä kirja se oli), että:
        Usein ei riitä, että olet oikeassa, vaan päivän onnistuminen vaatii myös taitoa suostutella ihmisiä. jotka eivät ole halukkaita suostuteltaviksi.
        (Ja tämä on tullut nähtyä maailmassa monet kerrat. Kova koulu aspergerille hyväksyä, että maailma on sellainen, koska se ei välttämättä tunnu oikealle.
        Myönnän, ettei itseänikään tuo kirjan lause oikein miellytä, mutta siinä lienee totta kuitenkin.)

        haluat, että jostakin ilmestyisi joku, joka osaisi arvata, mitä sitä haluat, mutta et itse osaa antaa edes mitään vihjettä siitä, mitä se kaipaamasi voisi olla.


      • ketjunaloittaja
        Toisin sanottuna kirjoitti:

        haluat, että jostakin ilmestyisi joku, joka osaisi arvata, mitä sitä haluat, mutta et itse osaa antaa edes mitään vihjettä siitä, mitä se kaipaamasi voisi olla.

        Se on jokseenkin eri teema mitä minä kaipaisin. Ajattelin asiaa yleisellä tasolla siltä kannalta, kun sen minulle näyttäytyy.

        Minä ehkä kaipasin sitä, että yhteiskunnassa olisi enemmän jaossa ihmisille tietoa neurologiasta monipuolisesti jokaisen ulottuvilla, niin ehkä silloin neurologisista erilaisuuksista tai sairauksista kärsivän olisi helpompi kommunikoida.


      • ketjunaloittaja
        ketjunaloittaja kirjoitti:

        Se on jokseenkin eri teema mitä minä kaipaisin. Ajattelin asiaa yleisellä tasolla siltä kannalta, kun sen minulle näyttäytyy.

        Minä ehkä kaipasin sitä, että yhteiskunnassa olisi enemmän jaossa ihmisille tietoa neurologiasta monipuolisesti jokaisen ulottuvilla, niin ehkä silloin neurologisista erilaisuuksista tai sairauksista kärsivän olisi helpompi kommunikoida.

        Toiminnan sisällön toivoisin lähinnä sisältävän neurologista tietoa ja ymmärtämystä erilaisen neurologian kanssa elämiseen, ja tilaisuuksien teemojen toivoisin koskevan lähinnä suoranaisesti aspergeria ja autismia neurologiselta ja tieteelliseltä kannalta. Mutta vastaan vaan, koska kysyttiin. En tarvitse mitään.


    • Aspergerinfo

      En ymmärrä miksi tuota asiaa pitää täällä puida? Meillä alkaa todennäköisimmin (neuvottelut tilojen vuokrasta vielä toistaiseksi kesken) , mutta asiassa on edistytty) tämän vuoden aikana tai viimeistään ensi vuoden alussa täällä Töölössä vertaisryhmä, johon ovat kaikki tervetulleita, ikään ja sukupuoleen katsomatta. Mitä pienempi ryhmä sen parempi Kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä [email protected]. Tällä hetkellä kiinnostuneita on 5 kpl.

      • ketjunaloittaja

        No en minäkään tiedä miksi pitää puida, mutta valitettava tosiasia on, kun aspergeraiheisia keskusteluja netissä lukee, niin tuo teema jotenkin päällisin puolin vaikuttaa korostuvan ja saa ehkä vaikutelman, että aspergertoiminta on jotakin hieman erikoista "pullakahvit vastaan foorumi" -juttua tai sen tyyppistä, jos siitä nyt ylipäätään ymmärtää mitä se on. Ja siitä tulee sellainen vaikutelma, että toiminta ei ole kovin vakaalla pohjalla, joten sieltä ei sitten niin helposti ala hakemaan tukea.
        En sano, että asia näin olisi, tai kritisoi sinällään.
        Tarkoitan, ettei yleisellä tasolla oikein käytännössä ole sallaista selkeää tahoa, josta yhteiskunta voisi neuvoa aikuisia aspergereja etsimään tukea. Toisaalta aspergerien voi olla vaikea etsiä tukea tahoilta, jotka eivät tiedä aspergerista tai neurologiasta mitään, koska silloin väärinkäsitysten riski on suuri.

        Minusta sellainen aspergeria, autismin kirjoa ja neurologiaa tunteva taho olisi hyvä olla yhteiskunnassa olemassa ja kyselen sitä, että onko kukaan samaa mieltä ?
        En tarkoita, että olisi realistista toivoa sellaista voivan olla olemassa. Ajatus vain.

        Enkä tarkoita, että vertaistukiryhmänne ei olisi ihan hyvä aikaansaannos.

        Muutenkin kirjoitan tässä vain yhden henkilön näkemyksiä.


    • ketjunaloittaja

      Ihanteellista varmaan olisi jos kyseessä olisi jonkinlainen taho, jolla olisi jonkinlaista auktoriteettia asiassa, jotta se pystyisi kohentaan aspergerien sosiaalista asemaa tms. Että ihmiset voisivat esim. tarvittaessa sanoa autismia tuntemattomille ihmisille, että sieltä autistien tukitaholta neuvottiin näin ja näin. Tällöin ehkä muutkin henkilöt yhteiskunnassa kuuntelisivat autistista henkilöä paremmin.

      Noh, tämä nyt vaan on jonkinlaista kuvitelmaa varmaankin.

      • Suomessahan

        on Autismi- ja Aspergerliitto! Miksi se ei mielestäsi täytä tuota tarvetta, jonka arvelit aspergerhenkilöillä olevan, vaikka itse sanomasi mukaan, jos oikein ymmärsin, et mitään tarvitsekaan?


      • ketjunaloittaja
        Suomessahan kirjoitti:

        on Autismi- ja Aspergerliitto! Miksi se ei mielestäsi täytä tuota tarvetta, jonka arvelit aspergerhenkilöillä olevan, vaikka itse sanomasi mukaan, jos oikein ymmärsin, et mitään tarvitsekaan?

        Millaisessa ongelmassa sinne voi ottaa yhteyttä saadakseen tukea ?


      • En minä vain
        ketjunaloittaja kirjoitti:

        Millaisessa ongelmassa sinne voi ottaa yhteyttä saadakseen tukea ?

        tiedä! Käsittääkseni se kuitenkin on olevinaan jonkinlainen sellainen taho, millaista ymmärsin sinun yllä kirjoittamasi mukaan kuvittelevan muiden kaipaavan.


      • ketjunloittaja
        ketjunaloittaja kirjoitti:

        Millaisessa ongelmassa sinne voi ottaa yhteyttä saadakseen tukea ?

        Ei näitä nettipalstoja lukemalla ainakaan minä saa vaikutelmaa, että aikuisilla aspergereilla olisi saatavilla kaipaansa tukea, ymmärtämystä jne.
        Ja jotenkin luulisi autististen ja aspergerien kommunikoivan nimenomaan netissä, eikä ole mitään kovin aktiivista ja toimivaa nettipalstaa edes.
        Voi toki olla hyviä nettipalstoja luotu, mutta keskustelupalstat ovat tylsiä, jos niissä on yksi viesti kerran päivässä tai yksi kirjoittaja tms.(vaikka sopisihan se aspergerimagoon kenties sellaiset nettipalstat, joissa on yksi kirjoittaja ja yksi viesti vähän liioitellusti.)


      • ketjunaloittaja
        En minä vain kirjoitti:

        tiedä! Käsittääkseni se kuitenkin on olevinaan jonkinlainen sellainen taho, millaista ymmärsin sinun yllä kirjoittamasi mukaan kuvittelevan muiden kaipaavan.

        Niin, kyllä minusta vähän siltä tuntuu, että jos vaikka minä soittaisin sinne jossakin asiassani, niin kyllä ehkä olisi hämmentävää ja tulisi olo, että soitin ehkä väärään paikkaan väärässä asiassa.
        Olisi ehkä hyvä, jos ilmoittaisivat nettisivuillaan tarkemmin millaisissa asioissa heiltä voi pyytää tukea. Konkreettisempia esimerkkejä kenties.
        Kun ei se kai ole sitä varten, että jokainen autisti voi soittaa sinne ja selostaa jotakin omaa asiaansa mihin kaipaa tukea tms. ? Minä olen ymmärtänyt toiminnan olevan jotenkin yleisemmellä tasolla. Tai ehkei niinkään ? En minäkään vaan tiedä...


      • Silloin, kun
        ketjunloittaja kirjoitti:

        Ei näitä nettipalstoja lukemalla ainakaan minä saa vaikutelmaa, että aikuisilla aspergereilla olisi saatavilla kaipaansa tukea, ymmärtämystä jne.
        Ja jotenkin luulisi autististen ja aspergerien kommunikoivan nimenomaan netissä, eikä ole mitään kovin aktiivista ja toimivaa nettipalstaa edes.
        Voi toki olla hyviä nettipalstoja luotu, mutta keskustelupalstat ovat tylsiä, jos niissä on yksi viesti kerran päivässä tai yksi kirjoittaja tms.(vaikka sopisihan se aspergerimagoon kenties sellaiset nettipalstat, joissa on yksi kirjoittaja ja yksi viesti vähän liioitellusti.)

        aspalsta vielä oli toiminnassa, eli ennen viime helmikuuta, oliko se mielestäsi "riittävän aktiivinen ja toimiva" nettipalsta?


      • ketjunaloittaja
        Silloin, kun kirjoitti:

        aspalsta vielä oli toiminnassa, eli ennen viime helmikuuta, oliko se mielestäsi "riittävän aktiivinen ja toimiva" nettipalsta?

        Miksi se lakkasi toimimasta ?


      • Taisi "moottori"
        ketjunaloittaja kirjoitti:

        Miksi se lakkasi toimimasta ?

        mennä "rikki" ohjelmistopäivityksen vuoksi.


      • ketjunaloittaja
        Taisi "moottori" kirjoitti:

        mennä "rikki" ohjelmistopäivityksen vuoksi.

        Keskustelupalstoja voi perustaa nettiin ilmaiseksi ilman juuri minkäänlaista tietotekniikan asiantuntemusta käsitykseni mukaan.
        Haastatteluvastaukset päättyvät .
        Kiitoksia ja öitä :)


      • ketjunlopettaja
        ketjunaloittaja kirjoitti:

        Keskustelupalstoja voi perustaa nettiin ilmaiseksi ilman juuri minkäänlaista tietotekniikan asiantuntemusta käsitykseni mukaan.
        Haastatteluvastaukset päättyvät .
        Kiitoksia ja öitä :)

        Kiitoksia vain avustanne. Teen yhteenvedon aiheesta ja käyn tenttimässä sen avustuksella yliopiston lopputenttini ts kopioin sen suoraan täältä opinahjoni gradunohjaajalle.


      • ^ Tuosta näkee,
        ketjunlopettaja kirjoitti:

        Kiitoksia vain avustanne. Teen yhteenvedon aiheesta ja käyn tenttimässä sen avustuksella yliopiston lopputenttini ts kopioin sen suoraan täältä opinahjoni gradunohjaajalle.

        ettei KEllä ole minkäänlaista käsitystä yliopisto-opiskelusta.


    • Ketjunaloittaja

      Olisiko hyvä vielä joku kurssi missä aspergerit saisivat tietoa kiusaamisen tunnistamisesta ?

      Moni on varmaan tullut itse kiusatuksi tajuamatta niin tapahtuneen, joten ei tajua mitä kiusaaminen on ?
      Voisiko siinä olla yksi selitys, jos kiusaaminen jyllää aspergerien keskuudessa ?

    • Aspergerinfo

      En tahdo kehua itseäni enkä missään nimessä ole mikään ammattilainen, mutta minulla on asiantuntemusta, sekä teoriatietoa että omakohtaista kokemusta assiudesta, ocd:sta, masennuksesta yli 30 vuoden ajalta, AS-diagnoosin olen saanut sekä yksityiseltä että julkiselta. Tunnen neuropsykiatrian ammattilaisia sekä useita neuropsykiatriaa tuntevia psykiatreja pääkaupunkiseudulta.

      Teen vertaistuellista työtä ilman järjestöjä, sillä en voi sitoutua toimintaan, mikä ei palvele aikuisia Asperger-henkilöitä täysipainoisestieikä kunnioita Aspergerinfo-foorumin arvoja. Autan käytännössä myös ikääntyviä asseja, jotka ovat lähettäneet minulle sähköpostia ilmaisten kiinnostuksensa yhteistyöhön. Enempää en tällä hetkellä voi tehdä kaikkien hyväksi.

      Ja nuo kirjoitukset mitä minusta on täällä kirjoiteltu ovat täyttä valhetta. Oikeasti. Minun luullaan kirjoittaneen sellaisia viestejä joissa epätasa-arvoistetaan autisminkirjolaisia, vaikka asia on täysin päinvastoin! Olisi mielenkiintoista tietää, mistä nämä valheelliset juorut ovat saaneet alkunsa. Itse tiedän sen 99 prosentin varmuudella, muttei siitä tässä nyt enää enempää.

      Kiusaamisesta vielä; en ole kokenut päivää elämässäni, jolloin en ole joutunut kiusatuksi, ikävintä on se, että ymmärrän sen vasta jälkeenpäin, jolloin asioille ei välttämättä enää voi tehdä kovinkaan paljoa. Tällä hetkellä tukiverkostoni on sen verran vahva, ettei kiusaamista enää kohdallani sallita ilman, että siihen puututaan ammattilaisten toimesta. Tällä tukiverkostollani ei ole mitään tekemistä liiton eikä minkään järjestöjen kanssa, olen itse saanut sen muodostettua ystävällisten yhteistyökykyisten aspergeriutta ymmärtävien tahojen kanssa.

    • tiedotustipu

      Ainakin Helsingissä toimii jo useampikin vertaisryhmä. Ryhmillä on kullakin omanlaisensa yleinen teema mutta tulemalla mukaan voit vaikuttaa tarkemmin siihen mitä tehdään. Jos tarvetta on myös uusia ryhmiä voidaan jatkossa perustaa. Ryhmien lisäksi järjestämme myös retkiä, leirejä ja seminaareja. Vertaisryhmien tiedot löytyvät osoitteesta www.asy.fi ja osallistua voivat kaikki autisminkirjon henkilöt riippumatta siitä ovatko he yhdistyksen jäseniä vai eivät. Tervetuloa mukaan!

    • No aloittaja,

      eikö tuo "tiedotustipun" linkki www.asy.fi näyttäisi olevan (ainakin helsinkiläisten osalta) juuri sitä, mitä näytät kuvitelleen muiden kuin itsesi kaipaavan? Jos ei, miksi ei?

      • mie.

        Siksi, koska vuosien ajalta löytyy kieroista toimintatavoista sekä vertaisten kiusaamisesta faktaa. Siksi en liity yhdistykseen enkä tahdo tavata ketään koskaan ketkä siihen kuuluvat.


      • Ketjunaloittaja

        No jos nyt vieläkin vastaan.

        En ole ollenkaan mistään ryhmäretkeilystä kiinnostunut henkilö, enkä oikein edes pysty selviytymään minkäänlaisilla leireillä, joten tuo toiminta ei ole minua varten, ja arvelen, että voi olla muitakin tässä suhteessa kaltaisiani.


      • Ketjunaloittaja
        Ketjunaloittaja kirjoitti:

        No jos nyt vieläkin vastaan.

        En ole ollenkaan mistään ryhmäretkeilystä kiinnostunut henkilö, enkä oikein edes pysty selviytymään minkäänlaisilla leireillä, joten tuo toiminta ei ole minua varten, ja arvelen, että voi olla muitakin tässä suhteessa kaltaisiani.

        ja jos pystyisin retkeilemään ja leireillä oleilemaan, pakko myöntää että löytäisin paljon mielenkiintoisempia retkiä ja leirejä vaikkapa erityiskiinnostusteni ympäriltä.


    • pääkaupunkiseutu

      Todella typerä veto virallisen emppitoimikunnan jäsenistöltä. Fredriksson naulasi arkunsa juuri lopullisesti kiinni. Noin kieroa toimintaa näkee harvoin. Kaiken kukkuraksi nämä asylaiset eivät ymmärrä sitä, että koko yhdistys on ollut lakkautusuhan alla jo vuosia toimintatapojensa vuoksi. Autismiliiton toimitusjohtaja kertoi, että Asyn perustaja Janne sanotaan määräaikaisesta työsuhteestaan irti liiton palveluksesta, sillä hän ei ole pystynyt täyttämään velvollisuuksiaan vertaistyöntekijänä. Näin siis Hagman. Puhelut ovat nauhoitettu. Kuka valehtelee?

      • ^ Tuossa yllä on

        taas esimerkki siitä, miten "januskasvoinen" KE/CJL on: Tunnusten "mie." ja "pääkaupunkiseutu" takaa KE kirjoittaa herjoja ja toisaalta tunnuksen "Aspergerinfo" takaa seuraavaa:

        "Teen vertaistuellista työtä ilman järjestöjä, sillä en voi sitoutua toimintaan, mikä ei palvele aikuisia Asperger-henkilöitä täysipainoisestieikä kunnioita Aspergerinfo-foorumin arvoja. Autan käytännössä myös ikääntyviä asseja, jotka ovat lähettäneet minulle sähköpostia ilmaisten kiinnostuksensa yhteistyöhön. Enempää en tällä hetkellä voi tehdä kaikkien hyväksi.

        Ja nuo kirjoitukset mitä minusta on täällä kirjoiteltu ovat täyttä valhetta. Oikeasti. Minun luullaan kirjoittaneen sellaisia viestejä joissa epätasa-arvoistetaan autisminkirjolaisia, vaikka asia on täysin päinvastoin! ..."

        KE on kaikkein kieroin julkinen "toimija" suomalaisessa autismipiirissä.


    • Ketjunaloittaja

      En ole aivan innostunut tentattavaksi, koska ketjun aloituksessani ei ole tarkoituksenani pystyä yksin ratkomaan koko assien ongelmallista tilannetta kaikkineen päivineen.

      Valhejuoruja on maailma pullollaan, ja useimmiten oletettavimminkin varmaankin juurikin vilpittömistä ihmisistä.
      En ollenkaan sano, että ainakaan kaikissa täällä esitetyissä tahoissa olisi mielestäni jotakin vikaa, mutta aavistan kuitenkin, ettei niillä olisi kapasitettia tukea vaikkapa minun asioissani, joten tietenkin kuvitteellisesti voisin toivoa sellaista tahoa, jolla olisi.
      Se tuskin on realistista, mutta teoreettisesti ajateltavissa kuitenkin.

      Uskon kyllä, että esim. nimimerkillä aspergerinfo on runsaasti omakohtaista kokemusta mm. aspergerista ja hyvä tahtoa ja pyrkimystä auttaa toisia samankaltaisissa ongelmissa. Vaikka en kyllä aspergerinfoa mitenkään omakohtaisesti tunne. Tämä on vain tulkintani kyseisen nimimerkin kirjoituksista. Mutta en minä ainakaan tarvitse tästä aspergerinfon kirjoittavan tänne toistamiseen vakuutuksia. Minulle ainakin asia on jo selvä.
      Mutta ymmärrän myös, ettei aspergerinfollakaan voi olla kapasiteettia auttaa kaikenlaisia ihmisiä kaikenlaisissa tilanteissa. Aspergeritkin oikeastaan voivat joutua elämässään niin monenlaisiin tilanteisiin jne.
      Ja yksittäisen ihmisen, jolla ei ole esim. jotakin järjestöä tukenaan, on todellakin aika vaikea ryhtyä kaikkia auttamaan, vaikka kuinka teoriassa olisi hyvää tahtoa, tietoa jne.

      Tarkoitan tässä kai lähinnä sitä että esim. puitteet ilman toimivaa sisältöä eivät oikein johda mihinkään, eikä sisältökään ilman puitteita yksistään kovin pitkälle voi pötkiä. Tarkoitan sitä, että tarvittaisiin mielestäni taho, jossa nämä yhdistyisivät.
      Ihmiset jotka ovat taitavia järjestämään puitteita ovat mielestäni yhtä arvokas voimavara kuin ihmiset, jotka ovat taitavia tuottamaan sisältöä, noin lopullisen konkreettisen lopputuloksen kannalta. Kumpikin on yksistään hieman huteralla pohjalla mielestäni.
      Luin juuri jostakin neurotieteilijän kirjasta kuinka erilaisia tehtäviä erilaisilla aivosoluillakin on aivojen "aivosolujen yhteisössä", ja tärkeitä ovat onnistuneen kokonaisuuden kannalta monenlaiset erilaiset esim. nekin, jotka vain istuskelevat ympäriinsä ja murehtivat.

      • Ketjunaloittaja

        Minä toivoisin aspergereille enemmän virtuaalista tukitoimintaa.
        Eikö aspergereille ja autistisille voisi olla vaikkapa virtuaalisia tukihenkilöitä kuten vaikkapa jossakin mielenterveysseuran tukinetissä ?
        Kun sellainen tukinet ei välttämättä taas ole aspergerien tueksi, jos siellä ei ole tietoa aspergista riittävästi jne.
        Ehkä netissä on halukkaita yksityishenkilöitä aspergerien tueksi, ja vaikka he olisivat luotettavia, niin luottamusta herättävämpää yleisellä tasolla olisi, että taustalla olisi joku järjestö, joka olisi ikäänkuin muodollisesti vastuussa toiminnan asianmukaisuudesta yhteiskunnan silmissä.(Tukihenkilöillä olisi myös salassapitovelvollisuus. mutta aina maailmassa kuitenkin sellaistakin tapahtuu, että salapitovelvolliset rikkovat velvollisuuttaan. se on hyvä huomioida elämässä mahdollisuuksien mukaan ennenkuin oppi tulee kantapään kautta.)

        Minua myös kiinnostaisi henkilökohtaisesti joku laajempi nettisivusto, jolla aspergerit ja autistit voisivat toimia laajemmin.
        Oih...eräs juttu olisi minulle oikein unelma....
        Löytyykö ketään aspergeria, joka osaisi luoda nettiin virtuaalimaaiman, jossa autistiset voisivat kävellä sellaisina piirroshenkilöinä ja seikkailla eri paikoissa ja tavata toisiaan ???
        Vielä hienompaa olisi jos sinne voisi jokainen luoda omantyylistään ympäristöä, jonne voisi vaikka kutsua muita virtuaaliaspergereja kylään.
        Minä olisin innostunut tuollaisesta, vaikken ole kovin nuorikaan.
        Oikein innostun jo kuvitelmastakin...

        Jos kukaan kiinnostui tästä, niin ideani saa mielihyvin "varastaa" ja ilahdun siitä.

        Ymmärrän muuten noitakin nimimerkkejä, jotka kirjoittelevat gradun tekstien varastamisesta, koska olen itse aikoinaan nähnyt tilanteen, jossa ei ollut mitään aspergeriin liittyvää, mutta jossa gradua tekevä selvästi sormet syyhyten halusi päästä käsiksi itseään vähemmän kouluja käyneen henkilön kirjoituksiin. Sellaista tapahtuu kanssa maailmassa kyllä.


      • Katjunaloittaja
        Ketjunaloittaja kirjoitti:

        Minä toivoisin aspergereille enemmän virtuaalista tukitoimintaa.
        Eikö aspergereille ja autistisille voisi olla vaikkapa virtuaalisia tukihenkilöitä kuten vaikkapa jossakin mielenterveysseuran tukinetissä ?
        Kun sellainen tukinet ei välttämättä taas ole aspergerien tueksi, jos siellä ei ole tietoa aspergista riittävästi jne.
        Ehkä netissä on halukkaita yksityishenkilöitä aspergerien tueksi, ja vaikka he olisivat luotettavia, niin luottamusta herättävämpää yleisellä tasolla olisi, että taustalla olisi joku järjestö, joka olisi ikäänkuin muodollisesti vastuussa toiminnan asianmukaisuudesta yhteiskunnan silmissä.(Tukihenkilöillä olisi myös salassapitovelvollisuus. mutta aina maailmassa kuitenkin sellaistakin tapahtuu, että salapitovelvolliset rikkovat velvollisuuttaan. se on hyvä huomioida elämässä mahdollisuuksien mukaan ennenkuin oppi tulee kantapään kautta.)

        Minua myös kiinnostaisi henkilökohtaisesti joku laajempi nettisivusto, jolla aspergerit ja autistit voisivat toimia laajemmin.
        Oih...eräs juttu olisi minulle oikein unelma....
        Löytyykö ketään aspergeria, joka osaisi luoda nettiin virtuaalimaaiman, jossa autistiset voisivat kävellä sellaisina piirroshenkilöinä ja seikkailla eri paikoissa ja tavata toisiaan ???
        Vielä hienompaa olisi jos sinne voisi jokainen luoda omantyylistään ympäristöä, jonne voisi vaikka kutsua muita virtuaaliaspergereja kylään.
        Minä olisin innostunut tuollaisesta, vaikken ole kovin nuorikaan.
        Oikein innostun jo kuvitelmastakin...

        Jos kukaan kiinnostui tästä, niin ideani saa mielihyvin "varastaa" ja ilahdun siitä.

        Ymmärrän muuten noitakin nimimerkkejä, jotka kirjoittelevat gradun tekstien varastamisesta, koska olen itse aikoinaan nähnyt tilanteen, jossa ei ollut mitään aspergeriin liittyvää, mutta jossa gradua tekevä selvästi sormet syyhyten halusi päästä käsiksi itseään vähemmän kouluja käyneen henkilön kirjoituksiin. Sellaista tapahtuu kanssa maailmassa kyllä.

        Ja kun täällä nyt jotkut niin haluavat tietää mitä minä henkilökohtaisesti haluaisin niin kerron tässä, että jos minä olisin joku pomo määräilemässä ja saisin vaikka päättää miten yhteiskunnan varoja käytetään autistien hyväksi, niin jos päättäisin siltä pohjalta mitä MINÄ haluan, niin nyt ekana palkattasiin joku tietokoneen kanssa taitava autisti luomaan sellainen virtuaalimaailma kunnon asiallisella palkalla.

        Ehkä nyt selvisi sekin riittävästi millainen henkilö MINÄ olen. Toivon mukaan.
        ja kiitoksia. :)


      • Ketjunaloittaja
        Katjunaloittaja kirjoitti:

        Ja kun täällä nyt jotkut niin haluavat tietää mitä minä henkilökohtaisesti haluaisin niin kerron tässä, että jos minä olisin joku pomo määräilemässä ja saisin vaikka päättää miten yhteiskunnan varoja käytetään autistien hyväksi, niin jos päättäisin siltä pohjalta mitä MINÄ haluan, niin nyt ekana palkattasiin joku tietokoneen kanssa taitava autisti luomaan sellainen virtuaalimaailma kunnon asiallisella palkalla.

        Ehkä nyt selvisi sekin riittävästi millainen henkilö MINÄ olen. Toivon mukaan.
        ja kiitoksia. :)

        niin...
        ajattelin että autistien keskuudesta löytyy varmaan ainakin tiekonepelien maailmaan upputuneita henkilöitä. Osaisiko joku tehdä sellaisen virtuaalisen assimaailman, jossa sitten kaikenlaiset aspergerit voisivat seikkailla ???

        Sinne minäkin rekisteröityisin kokeilemaan uutta. :)


      • "Löytyykö ketään
        Ketjunaloittaja kirjoitti:

        Minä toivoisin aspergereille enemmän virtuaalista tukitoimintaa.
        Eikö aspergereille ja autistisille voisi olla vaikkapa virtuaalisia tukihenkilöitä kuten vaikkapa jossakin mielenterveysseuran tukinetissä ?
        Kun sellainen tukinet ei välttämättä taas ole aspergerien tueksi, jos siellä ei ole tietoa aspergista riittävästi jne.
        Ehkä netissä on halukkaita yksityishenkilöitä aspergerien tueksi, ja vaikka he olisivat luotettavia, niin luottamusta herättävämpää yleisellä tasolla olisi, että taustalla olisi joku järjestö, joka olisi ikäänkuin muodollisesti vastuussa toiminnan asianmukaisuudesta yhteiskunnan silmissä.(Tukihenkilöillä olisi myös salassapitovelvollisuus. mutta aina maailmassa kuitenkin sellaistakin tapahtuu, että salapitovelvolliset rikkovat velvollisuuttaan. se on hyvä huomioida elämässä mahdollisuuksien mukaan ennenkuin oppi tulee kantapään kautta.)

        Minua myös kiinnostaisi henkilökohtaisesti joku laajempi nettisivusto, jolla aspergerit ja autistit voisivat toimia laajemmin.
        Oih...eräs juttu olisi minulle oikein unelma....
        Löytyykö ketään aspergeria, joka osaisi luoda nettiin virtuaalimaaiman, jossa autistiset voisivat kävellä sellaisina piirroshenkilöinä ja seikkailla eri paikoissa ja tavata toisiaan ???
        Vielä hienompaa olisi jos sinne voisi jokainen luoda omantyylistään ympäristöä, jonne voisi vaikka kutsua muita virtuaaliaspergereja kylään.
        Minä olisin innostunut tuollaisesta, vaikken ole kovin nuorikaan.
        Oikein innostun jo kuvitelmastakin...

        Jos kukaan kiinnostui tästä, niin ideani saa mielihyvin "varastaa" ja ilahdun siitä.

        Ymmärrän muuten noitakin nimimerkkejä, jotka kirjoittelevat gradun tekstien varastamisesta, koska olen itse aikoinaan nähnyt tilanteen, jossa ei ollut mitään aspergeriin liittyvää, mutta jossa gradua tekevä selvästi sormet syyhyten halusi päästä käsiksi itseään vähemmän kouluja käyneen henkilön kirjoituksiin. Sellaista tapahtuu kanssa maailmassa kyllä.

        aspergeria, joka osaisi luoda nettiin virtuaalimaaiman, jossa autistiset voisivat kävellä sellaisina piirroshenkilöinä ja seikkailla eri paikoissa ja tavata toisiaan ???"

        Miksi sen pitäisi olla aspergerin luoma? Miksi ei jo valmis http://secondlife.com/ kelpaa? Voisit yrittää kutsua sinne muita itsesi henkisiä. Kuinka paljon sitten mahtaisi olla sellaisia, jollaiselle tuollainen "virtuaalielämä" tuottaa tyydytystä? Itse en ainakaan ole yksi niistä enkä myöskään kuulu niihin, joita ASYn tai asinfon "kerhoilu" innostaisi.


      • Ketjunaloittaja
        "Löytyykö ketään kirjoitti:

        aspergeria, joka osaisi luoda nettiin virtuaalimaaiman, jossa autistiset voisivat kävellä sellaisina piirroshenkilöinä ja seikkailla eri paikoissa ja tavata toisiaan ???"

        Miksi sen pitäisi olla aspergerin luoma? Miksi ei jo valmis http://secondlife.com/ kelpaa? Voisit yrittää kutsua sinne muita itsesi henkisiä. Kuinka paljon sitten mahtaisi olla sellaisia, jollaiselle tuollainen "virtuaalielämä" tuottaa tyydytystä? Itse en ainakaan ole yksi niistä enkä myöskään kuulu niihin, joita ASYn tai asinfon "kerhoilu" innostaisi.

        Niin en ollenkaan tarkoitakaan, että minun itselleni toivomani olisi samaa kuin muiden itselleen toivoma.
        Tuo oli nyt minun vastaukseni itselleni toivomaani. Tonne second lifeen menemiseen on minulla liian iso kynnys. Ja ajatukseni oli, että se olisi virtuaalimaailma, jonka aiheena on joka paikassa asperger ja henkilöt siellä olisivat pääasiassa aspergereja jota kautta voisi tutustua toisiin aspergereihin. Se olisi autistien oma maailma ikäänkuin. Ei minua haitta vaikka nentti olisi sen teknisesti luonut.
        Eli se olisi niinkuin nettipalsta, mutta eläväisemmässä mielikuvamaailmassa.
        Tämä minun ideani tulee siitä, että siellä pystyisi vaikkapa lisäksi liikuntavammaisenakin liikkumaan jne.
        Siis tarkoitus ei olekaan muuta kuin olla pikkusen mielenkiintoisempi "nettipalsta" kuin esim. tämä tässä näin. Ei mitenkään korvata oikeaa maailmaa.
        Mutta on hyvinkin mahdollista että vain minä yksinäni semmoisesta tykkäisin, enk' sitä kelleen tuputa tätä ideaa.


      • Ketjunaloittaja
        Ketjunaloittaja kirjoitti:

        Niin en ollenkaan tarkoitakaan, että minun itselleni toivomani olisi samaa kuin muiden itselleen toivoma.
        Tuo oli nyt minun vastaukseni itselleni toivomaani. Tonne second lifeen menemiseen on minulla liian iso kynnys. Ja ajatukseni oli, että se olisi virtuaalimaailma, jonka aiheena on joka paikassa asperger ja henkilöt siellä olisivat pääasiassa aspergereja jota kautta voisi tutustua toisiin aspergereihin. Se olisi autistien oma maailma ikäänkuin. Ei minua haitta vaikka nentti olisi sen teknisesti luonut.
        Eli se olisi niinkuin nettipalsta, mutta eläväisemmässä mielikuvamaailmassa.
        Tämä minun ideani tulee siitä, että siellä pystyisi vaikkapa lisäksi liikuntavammaisenakin liikkumaan jne.
        Siis tarkoitus ei olekaan muuta kuin olla pikkusen mielenkiintoisempi "nettipalsta" kuin esim. tämä tässä näin. Ei mitenkään korvata oikeaa maailmaa.
        Mutta on hyvinkin mahdollista että vain minä yksinäni semmoisesta tykkäisin, enk' sitä kelleen tuputa tätä ideaa.

        Sinä kommentoijani.
        Kertoisitko sinä mitä toivoisit itsellesi ?
        Siis mahdollisimman konkreettisesti.


      • Ketjunaloittaja
        Ketjunaloittaja kirjoitti:

        Sinä kommentoijani.
        Kertoisitko sinä mitä toivoisit itsellesi ?
        Siis mahdollisimman konkreettisesti.

        Voisiko muutkin tyytymättömät kirjoittaa tänne konkreettisesti vaikkapa "utopioistaan" mitä toivoisivat assien tukitoiminnalta ?

        Tuo minun toiveeni on toki todella pieni, eikä varsinaisesti ratkaisu mihinkään.
        Se tietyllä tavalla vain korvaisi nettipalstan ja olisi minusta hieman nettipalstaa hauskempi, varsinkin kun minulle nämä asiat käytännössä mitä kaikkea netillä voi tehdä, niin ovat omakohtaisesti aika uutta, eli siten ikäänkuin koen ne "laajennukseksi" elämääni eikä kutistukseksi virtuaaliseksi.


    • Ketjunaloittoja

      Siellä virtuaalimaailmassa voisi sitten olla vaikka assien kirjasto, jossa olisi tietoa aspergerista, aspergerien kirjoittamia tekstejä jne.
      Sitten voisi olla yksi talo, assien ateneum tai jotain, jossa olisi monta salia assien taidetta...
      sitten olisi puutarhoja...
      ja joku pelien pelaustalo,
      ja kaikkea mistä assit voi vain unelmoida...
      heh
      ja noissa paikoissa voisi sitten tavata toisia aspergereja.
      Ja tuolla pystyisi kulkemaan melko huonokuntoisenakin.
      En tiedä voisko tollasta olla olemassa ???

    • Ketjunaloittaja

      Olisi mukavaa välillä unohtaa stressaava maailma köpötellen sellasena piirroshenkilönä.
      En ole koskaan tutustunut netin virtuaalimaailmoihin onko siellä mitään mihin voisi osallistua ja soveltuisi vanhemmillekin henkilöille.
      Vaikuttaa jotenkin vaikealle lähteä yrittämäänkään.
      Joten sellainen iäkkäille aloittelijoille sopiva olisi kiva.

    • K.E.

      Mielestäni tuo assien virtuaalimaailma on aivan loistava idea. En ole aikonut alkaa pyörittää mitään "kerhoiluiltoja/päiviä" vaan tuolla kuva-/käsityötaiteisiin keskittyvällä ryhmällä, minkä mahdollistumiseksi ajan asiaa eteenpäin, olisi vain tarkoitus tarjota joskus myös livetapaamisia asseille. Itsekään en ole mikään "kerhoilija" enkä koskaan ole viihtynyt missään kerhoissa ts. vastaavissa kokoontumisissa. Mutta sellainenKIN olisi hyvä olla olemassa siltä varalta, jos joskus jollain tulee halu tavata muita. Kokoontumisia ei tarvitse olla joka viikko vaan ihan sen mukaan miten ihmisiä kiinnostaa milloinkin tavata. Ei siis ole mikään pakko tavata ketään jos ei sellainen tunnu hyvältä. Se olisi vain yksi mahdollisuus pitää toimintakykyä yllä muiden ohella. Sitten ajattelin, että kun minulla on kaikenlaisia taiteilijatarvikkeita ihan älyttömän paljon, niin voisin lainata niitä tallaisissa tapaamisissa muillekin, ei tulisi ylimääräisiä kuluja kuten uusia välineitä ostettaessa.

      • Ketjunaloittaja

        Aspergerinfo

        Jos saat aikaiseksi tuollaisen virtuaalimaailman, saatan rekisteröityä sinne kokeilemaan virtuaaliseikkailua :)


      • Ketjunaloittaja
        Ketjunaloittaja kirjoitti:

        Aspergerinfo

        Jos saat aikaiseksi tuollaisen virtuaalimaailman, saatan rekisteröityä sinne kokeilemaan virtuaaliseikkailua :)

        Ja vielä Aspergerinfolle

        Olen myös kiinnostunut kehittämään käsityötaitojani, koska en osaa muuta kuin virkata yhtä suoraa pötköä. Olin juuri ostanut lankaakin sitä varten, että koittaisin virkata jotakin tuolla yksinkertaisimmalla silmukalla mitä on.
        Mutta en pysty virkkaamaan vieraissa tiloissa muiden ihmisten keskellä.
        Siitä ei tule mitään.
        Jos lähden asseja tapaamaan silloin tahdon keskittyä vain siihen vieraassa tilassa liikkumiseen ja puhumiseen.


      • Tuollaisen virtuaa-
        Ketjunaloittaja kirjoitti:

        Aspergerinfo

        Jos saat aikaiseksi tuollaisen virtuaalimaailman, saatan rekisteröityä sinne kokeilemaan virtuaaliseikkailua :)

        limaailman aikaansaaminen edellyttää vuosien tai vuosiKYMMENIEN työtä AMMATTITAITOISELTA ohjelmoijalta. Siten on turha odottaa, että YKSI ASSI voisi sellaisen tehdä. Käytännössä siis vaaditaan useiden keskenään yhteistyökykyisten ammattitaitoisten ohjelmoijien vuosien työpanos. On selvää, että nentit siinä vievän voiton.


      • Ketjunaloittaja
        Tuollaisen virtuaa- kirjoitti:

        limaailman aikaansaaminen edellyttää vuosien tai vuosiKYMMENIEN työtä AMMATTITAITOISELTA ohjelmoijalta. Siten on turha odottaa, että YKSI ASSI voisi sellaisen tehdä. Käytännössä siis vaaditaan useiden keskenään yhteistyökykyisten ammattitaitoisten ohjelmoijien vuosien työpanos. On selvää, että nentit siinä vievän voiton.

        Kiitoksia faktatiedoista, minähän täällä vain unelmoin ...heh
        Mutta ehkä nämä haaveet tämmöisistä ohjelmoijista ovat hieman liian suuria :)

        Onko netissä jotakin semmoisia helppoversioita, joiden avulla mitään osaamaton voisi vain klikkailemalla ilmaiseksi tehdä virtuaalimaailman vain itselleen, mutta ei lasten sivustoa ???


      • grefffggde
        Ketjunaloittaja kirjoitti:

        Kiitoksia faktatiedoista, minähän täällä vain unelmoin ...heh
        Mutta ehkä nämä haaveet tämmöisistä ohjelmoijista ovat hieman liian suuria :)

        Onko netissä jotakin semmoisia helppoversioita, joiden avulla mitään osaamaton voisi vain klikkailemalla ilmaiseksi tehdä virtuaalimaailman vain itselleen, mutta ei lasten sivustoa ???

        Secondlife kuulostaa sellaiselta virtuaalikohtauspaikalta jota visioit. Siis ihan olemassaoleva alusta ja siellä on ainakin englanninkielisiä aspergerryhmiä. Äkkiäkös sinne joku suomalaisenkin ryhmän perustaa jos kokee sen tarpeelliseksi.


      • Joitakin linkkejä
        grefffggde kirjoitti:

        Secondlife kuulostaa sellaiselta virtuaalikohtauspaikalta jota visioit. Siis ihan olemassaoleva alusta ja siellä on ainakin englanninkielisiä aspergerryhmiä. Äkkiäkös sinne joku suomalaisenkin ryhmän perustaa jos kokee sen tarpeelliseksi.

        englanninkielisiin seconf life asperger -juttuihin: https://my.secondlife.com/groups/8400b8ca-f198-4677-249c-7ef0c5745c8e , http://www.apa.org/monitor/2009/09/second-life.aspx , http://abcnews.go.com/Technology/OnCall/story?id=4133184 , http://www.nbcnews.com/id/7012645/ns/health-mental_health/t/virtual-world-teaches-real-world-skills/#.VBSIIWM0LIU .


      • K.E. / Aspergerinfo
        Ketjunaloittaja kirjoitti:

        Ja vielä Aspergerinfolle

        Olen myös kiinnostunut kehittämään käsityötaitojani, koska en osaa muuta kuin virkata yhtä suoraa pötköä. Olin juuri ostanut lankaakin sitä varten, että koittaisin virkata jotakin tuolla yksinkertaisimmalla silmukalla mitä on.
        Mutta en pysty virkkaamaan vieraissa tiloissa muiden ihmisten keskellä.
        Siitä ei tule mitään.
        Jos lähden asseja tapaamaan silloin tahdon keskittyä vain siihen vieraassa tilassa liikkumiseen ja puhumiseen.

        Tahtoisitko siis toteuttaa itseäsi siten, ettei kukaan muu olisi paikalla samanaikaisesti ja silti kuitenkin aina halutessasi voisit saada tukea sitä tarvitessasi?

        En minäkään ole hyvä käsitöissä ollut koskaan, mutta mitä väliä, kaikkea oppii jos tahtoo, harjoittelemalla asioita pikkuhiljaa. Maalaaminen ja savityöt sen sijaan sujuvat.


    • K.E.

      Minua ihan oikeasti kiinnostaa tämä juttu. Olen käynyt multimediakäsikirjoittaja -kurssin aikoinaan sekä osaan käyttää PhotoShop -ohjelmaa sekä Freehandia, mutta taidot ovat päässeet jonkin verran ruostumaan vuosien aikana. Jos osaisin, laatisin tuollaisen virtuaalimaailman heti. Itse asiassa voisinkin perehtyä asiaan hieman tarkemmin.

      Jos tuollaisen saisi olemassaolemaan, siellä pitäisi olla jokaiselle jäsenelle omat huoneet, jossa voisi tarvittaessa käydä välillä hiljaisuudessa lepäämässä. Sitten sen oman huoneen voisi sisustaa mieleisillään väreillä ja huonekaluilla/tavaroilla ja sinne kutsua vieraitakin välillä.

    • K.E.

      Teen koosteen pääkaupunkiseudun sairaalassa suoritetun tutkimusjakson jälkeen neuropsykiatrian yksikössä ja jos jossain vaiheessa jaksan avata uudelleen blogini ja päivittää sitä, sieltä voi lukea yksityiskohtaisen selostuksen aiheesta eli miksi minut lähetettiin tutkimukseen, miten se eteni ja mitä sen jälkeen tapahtui. Ja jos virtuaalimaailma toteutuu, sinne voisi linkittää erilaisia assi-blogeja, jossa kerrotaan assin elämästä omakohtaisella tasolla. Myös luotettaviin tutkimuksiin voisi olla linkit, mutta se, millaista tutkimusta ja keiden tekeminä voidaan pitää luotettavina, onkin sitten eri juttu. Assimaailmassa kaiken pitää perustua faktaan, huuhaatutkimuksiin linkittäminen ei ole kovin assimaista.

      • ...........

        Ahaa, viesti onkin nollattu, kuka sen on nollauttanut. En sitten tee sitä koostetta tänne enkä minnekään muualle nettiin vaan annan sen suoraan neuropsykologeille/neuropsykiatreille. Tämä onkin viisaampi vaihtoehto, ettei minun omakohtaisia henkilökohtaisia kokemuksiani pääsisi kukaan hyväksikäyttämään.


    • Ketjunaloittaja

      Osaako joku neuvoa saako netissä mitä vain sivuja linkittää mihin vain ? Saako esimerkiksi lääketieteellisten sivustojen tutkimuksia linkittää esimerkiksi omille nettisivuilleen ? Onko näissä linkittämisissä jotakin sääntöjä ?
      Pitääkö kysyä jotakin lupia tms., että kaikki tekijänoikeusasiat yms. täyttyvät ?
      Vai voiko kuka vain linkittää omille sivustoilleen jonkun toisen kenen vain tai minkä tahansa tahon nettisivustoja kysymättä edes lupaa ?
      Minusta juuri tieteellisten tutkimusten linkittäminen olisi hyvä juttu, mutta minulla ei ole tietoa saako sellaista vapaasti tehdä ?

      Kiva jos joku muukin tykkää virtuaalimaailma-ajatuksesta.
      Tiedänköhän tuosta Second lifesta kaiken tarpeellisen, jotta voisin sitä kokeilla.
      Se on totta, että tuollaisiin ryhtyminen vaatii aika paljon aikaa, vaikka olisi valmiit pohjatkin.

      • K.E.

        Mielestäni jos perustaa jonkin sivuston, saa sen ylläpitäjä/perustaja ihan vapaasti mille sivustolle tahansa linkittää mitä vain. Korjatkaa jos olen väärässä. Sen sijaan toisten tekstien käyttäminen/kopioiminen on kiellettyä ilman lupaa, paitsi omiin tarkoituksiinsa, mikä tarkoittaa sitä että omalle koneelleen voi kopioida ihan mitä vain, kunhan sitä ei julkaise omana tekeleenään tai sitä käytä kaupallisiin tarkoituksiin. Se taas, kuinka näitä juttuja pystytään valvomaan onkin eri juttu, muttei kannata ihan tieten tahtoen ryhtyä toimimaan lainvastaisesti, koska aina on mahdollisuus jäädä kiinni.
        Jos tahdot apua tuollaisen virtuaalimaailman luomisessa, voin yrittää parhaani mukaan auttaa jos tulee ongelmia vastaan. Tietotekninen osaamiseni on kohtuu vahvaa (tällä en nyt sitten kehu tässä itseäni, kunhan vain kerroin jos joku tarvitsee apua, monessa asiassa on myös erittäin huono, mutta mielestäni voi kertoa missä on hyvä ilman että se olisi itsekehua)


      • korj.
        K.E. kirjoitti:

        Mielestäni jos perustaa jonkin sivuston, saa sen ylläpitäjä/perustaja ihan vapaasti mille sivustolle tahansa linkittää mitä vain. Korjatkaa jos olen väärässä. Sen sijaan toisten tekstien käyttäminen/kopioiminen on kiellettyä ilman lupaa, paitsi omiin tarkoituksiinsa, mikä tarkoittaa sitä että omalle koneelleen voi kopioida ihan mitä vain, kunhan sitä ei julkaise omana tekeleenään tai sitä käytä kaupallisiin tarkoituksiin. Se taas, kuinka näitä juttuja pystytään valvomaan onkin eri juttu, muttei kannata ihan tieten tahtoen ryhtyä toimimaan lainvastaisesti, koska aina on mahdollisuus jäädä kiinni.
        Jos tahdot apua tuollaisen virtuaalimaailman luomisessa, voin yrittää parhaani mukaan auttaa jos tulee ongelmia vastaan. Tietotekninen osaamiseni on kohtuu vahvaa (tällä en nyt sitten kehu tässä itseäni, kunhan vain kerroin jos joku tarvitsee apua, monessa asiassa on myös erittäin huono, mutta mielestäni voi kertoa missä on hyvä ilman että se olisi itsekehua)

        monessa asiassa on myös erittäin huono
        =monessa asiassa olen myös erittäin huono


    • Ketjunaloittaja

      Ehkä jossain vaiheessa kokeilenkin, mutta pitää katsoa milloin olisi aikaa uppoutua virtuaalimaailmaan.

      Onkohan kaikkialla maailmassa tämmöstä kulttuuria, että kaikkien pitää olla huono kaikessa. Mihinköhän sillä pyritään, että kaikkien pitää olla huono kaikessa ?
      Itsekin tätä oppia eläneenä en ole saavuttanut mitään hyviä tuloksia.

    • K.E.

      Ei ole. Mutta Suomessa on. Jos kertoo omista positiivisista puolistaan, saa katkerien kateellisten ääliöiden vihat niskaansa, joskin itse kerron silläkin uhalla.

      Sitten niistä hyvistä puolistani; tiedostan ja tunnistan sekä omat hyvät että huonot puoleni sekä kerron niistä avoimesti, toisin kuin eräät, joiden päämääränä on yrittää luoda itsestään kiiltokuvanomainen profiili kaikkialle, vaikka todellisuus olisi täysin päinvastainen. Aito Asperger-henkilö ei teeskentele mitään muuta mitä aidosti on.

    • Ketjunaloittaja

      Siinä Second lifes alussa pitää valita avatar.
      Siinä ei ollut yhtään sellasta, joka olisin halunnut olla, joten jätin suunnitelman sikseen ...heh

      • "Siinä Second lifes

        alussa pitää valita avatar. Siinä ei ollut yhtään sellasta, joka olisin halunnut olla, joten jätin suunnitelman sikseen ...heh"

        Tuo vaikuttaa tekosyyltä olla liittymättä, sillä, ainakin sen mukaan, mitä siinä alla englanniksi kerrotaan, omaa "ulkoasuaan" voi liittymisen jälkeen muokata. Eikö esimerkiksi https://d27jyp35i1l6s7.cloudfront.net/v3.2/agni/assets/create-f-carousel.png olisi ollut ihan "riittävän siveä" aloitusulkoasu. Se on siis yksi yläotsikon "Classic" takaa löytyvistä vaihtoehdoista.


    • Ketjunaloittaja

      No jos saa ilmaiseksi muokata ehkä sitten. Vaikka olisi kuinka kiva, niin jos siihen ei samaistu mitenkään se ei mielestäni ole sopiva. Klassisuudestaan huolimatta nuo on vähän liian muodikkaita. Minä en ole noin muodikas. :)

      Noh, aika näyttää tulenko tuonne liittyvään tai en.

    • Palkattua neuvontaa
    • Ketjunaloittaja

      Toivottavasti löytävät sopivan henkilön vaativaan tehtävään.


      (minulla esim. ei edellytykset täyty)

    • ...

      Minulla täyttyvät muuten muttei kielitaidon osalta, sillä kuullunymmärtäminen on heikointa osa-aluettani. Kirjoittamaan ja organisoimaan asioita olen hyvä.Läkärini mukaan olen hyvä monessa muussakin, mitä tj:n tehtävä edellyttäisi. Ilman kielitaitovaatimuksia voisin pystyä hoitamaan tuon.Ruotsia ymmärrän sujuvasti ja suomenkielessä olen mestaritasoa. Englantia ymmärrän ja pystyn hetkessä kääntämään tekstejä, mutten puhu.

      • Vai täyttyvät muka:

        siinä edellytetään muun muassa ylempää korkeakoulututkintoa ja matkustusvalmiutta. Ammattikoulutason tutkinto ei ole "ylempi korkeakoulututkinto" ja matkustamaan kykenemättömällä tuskin voi sanoa olevan "matkustusvalmiutta".


      • Ketjunaloittaja
        Vai täyttyvät muka: kirjoitti:

        siinä edellytetään muun muassa ylempää korkeakoulututkintoa ja matkustusvalmiutta. Ammattikoulutason tutkinto ei ole "ylempi korkeakoulututkinto" ja matkustamaan kykenemättömällä tuskin voi sanoa olevan "matkustusvalmiutta".

        Aika harvalla assilla varmaan nuo kaikki täyttyy ???

        Mutta toisaalta, jos työnhakija on aiheessa niin alkeissa, että työnhakijalle tarvitsee selitää mitä on autismi, niin se on sitten toinen pointti...

        Eli varmaan ihanteellinen henkilö tuossa olisi sisäistänyt sekä autistisen, että nenttimaailman...

        Onkohan sellainen mahdollista ?


      • darialle EI
        Vai täyttyvät muka: kirjoitti:

        siinä edellytetään muun muassa ylempää korkeakoulututkintoa ja matkustusvalmiutta. Ammattikoulutason tutkinto ei ole "ylempi korkeakoulututkinto" ja matkustamaan kykenemättömällä tuskin voi sanoa olevan "matkustusvalmiutta".

        "Ylempi korkeakoulututkinto" = -0.

        MItäs sanotte tähän: "pari ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanutta joutui tuossa jonkin aikaa sitten vankilaan, koska oli ollut osallisena rikolliseen toimintaan. Tai siihen, että eräs yliopisto-opiskelija uhkailee tälläkin hetkellä vielä lähitalossa asuvan as-henkilön henkeä, eikä poliisi tee asialle mitään. Että se noista "korkeakoulutetuista". Yksi muuten tappoi kaverinsa tuossa lähipuistossa muutama vuosi sitten.

        Ihmistä ei voi arvottaa jonkun typerän tutkinnon perusteella, tärkeintä kanssaihmisten auttamisen kannalta on kyky empatiaan sekä ei-vain-omaneduntavoitteluun.


    • Tuossahan
    • <<<....

      Mie oon eri mieltä.

    • asioista tietävä

      Täällä mainostaminen on kiellettyä. Mikset vie tuota ilmoitusta työvoimatoimistoon, sitenhän liitto viimeksikin kehoitti hankkimaan sinne lisätyövoimaa. Paikka kuitenkin täytettiin sisäpiiriläisten kesken siitä minnekään ulkopuoliselle taholle ilmoittamatta.
      Nuo kaikki mitä tarjotaan, voidaan tehdä talkoovoimin ilman mitään liittoja tai yhdistyksiä, kuten aiemminkin.

    • huhhh

      Just noin. Sitäpaitsi liitossahan on ollut yleisesti tapana, ettei tälle foorumille kirjoiteta mitään, koska tämä on heidän mukaansa ns. "paskaa" täynnä oleva "sontapalsta". Tilanteen täytyy olla todella vakava, että sieltä käsin lähdetään vastoin suomi24-foorumin sääntöjä mainostamaan ja hakemaan lisätyövoimaa varsinkin toimitusjohtajaa!

    • Ketjunaloittajalle

      Kiitokset ketjunaloittajan kirjoituksista! Muut kirjoitukset (etunenässä kai KE:n ristiriitaiset sekoilut) sitten ryvettävätkin tämän niin että tämä alkaa muistuttamaan sitä tyypillistä Suomi24:ää eli ...mikä se nyt oli...AVOVIEMÄRIÄ.
      Siitä ei voi kuitenkaan millään lailla syyttää ketjunaloittajaa, joka tuo esiin mielenkiintoisia pointteja. Kiitos vielä kerran!

      • Ketjunaloittaja

        Eipä kestä.
        Kiva, jos oli jonkun mielestä jotain pointtia. :)


      • Todellakaan K.E.:llä

        ei ole päätä eikä häntää. Hänhän kaiken muun pahan lisäksi on myötävaikuttanut siihen, että eräs varsin ansiokkaasti aspergerien vertaistukea tehnyt päätyi tappaamaan itsensä.


    • kiusaajan os.tiedot?

      Aivan täysin sairasta tekstiä ja taas kerran vertaistukijan eli K.E. nimimerkin törkeää herjausta jolla ei ole päätä eikä häntää eikä kukaan ymmärrä miksi tätä henkilöä herjataan syyttä. Hän on tehnyt paljon vertaistensa eteen ihan käytännön tasolla toisin kuin ne ketkä täällä aukovat päätään ihan huvikseen koska eivät muuhun pysty. Tällaisiako persoonallisuushäiriöisiä sitten pidetään "asseina" joidenkin valelääkärien diagnostiikan mukaan? Täysin uskomatonta!

      • Todellakaan K.E.:llä

        ei ole päätä eikä häntää. Hänhän kaiken muun pahan lisäksi on myötävaikuttanut siihen, että eräs varsin ansiokkaasti aspergerien vertaistukea tehnyt päätyi tappaamaan itsensä.


    • taivaasta

      Nyt tänne kirjoittelevat nähtävästi ainoastaan enää saat*na ja perke*e helvet*stä. Hakeudu hoitoon mahdollisimman pian. Samaan mielisairaalaan, mikä on sinulle jo tuttu ennestään.

    • Temokraatti

      Miksi kaikkien pitäisi ajatella samalla lailla?

    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe