Soijajuustosta puuttuu maku?

Poisonapple

Olen ollut vuosia lakto-ovo-kasvissyöjä mutta tahtoisin nyt vähentää maitotuotteiden ja kananmunan käyttöä.
Ostin kokeeksi tofutti-merkkisiä viipaleita ja vegaanista margariinia, ja täytyy kyllä sanoa, etten ole eläessäni syönyt yhtä mautonta juustovoileipää..
Seuraavan kokeilin salaatinlehden ja kurkun kanssa, mutta edelleen juusto on kuin söisi kosteaa pahvia.
Ostin myös pehmeämmän (scheese tms?) merkkisen "juusto"mötikän jossa piti olla chilipaprikan maku, mutta en taas maista mitään muuta kuin pahvia.
Ei edes pientä suolaisuutta?
Vegaanista pestoa en löytänyt prismasta, harmillista, sillä siitä tulisi sekä kosteutta että makua.
Mitään erikoiskauppoja paikkakunnallani ei ole, joten tuohon Prismaan on luotettava jatkossakin...
Vinkkejä ja apuja?

21

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohnis1

      Jos maistuu pahville niin ole puolivuotta ilman mitään muuta leivänpäällistä kuin margariinia ja sekin pelkällä ruisleivällä. Jopas sen jälkeen rupeaa vegaaninenjuusto maistumaan Olympoksen jumalien herkuilta.

      Prismalta voit tietenkin pyytää, että ottaisi valikoimaansa joitain vegaanisia tuotteita ja laitat heille vaikka listaa toiveistasi.

    • Sedä

      Paras -ja monen mielestä ainoa syömäkelpoinen- vegejuusto on Wilmersburger. Sitä tosin saa ainoastaan Ekolosta, ja oisko Runsaudensarvesta vai mistä? Pääasiassa kannattaa kyllä korvata juusto jollain ihan muulla. Kannattaa kokeilla erilaisia paputahnoja, kuten hummusta (surauta sauvasekoittimella muussiksi keitetyt kikherneet, hyvää oliiviöljyä, juustokuminaa, sitruunamehua ja vähän suolaa.) Pestokin syntyy helposti kotona! Yrttivoita saa margariinista ja muutamasta kourallisesta tuoreita yrttejä. Itse laitan leivälle yleensä pelkkää sinistä Keijua, mutta esim maapähkinävoi-hilloleipä on tosi hyvää :D Leivälle sopii myös pala tofua tai seitania. Lisäksi kannattaa ostaa tarpeeksi hyvää leipää, niin toimii vaikka sellaisenaan :P

    • Toinen tohelo

      Paras apu sinulle on, kun jatkat terveellisten maitotuotteiden käyttöä ja hylkäät epäterveelliset soijajuustot.

    • Sannnnnnni

      Olen samaa mieltä, vaikka ei kai vegaanin sopisikaan, että soijajuustot ovat luokattoman pahoja.

      Hummuksen ja yrttikeijun (itse teen chillikeijua) lisäksi voin suositella surauttamaan paprikatahnoja kotona (kaupastakin saa mutta kalliilla) -ja jos kukkaro kestää niin Tartex-niminen levite jota saa aika yleisesti on kallista, mutta hyvää.

      Vikahan näissä on se etteivät ne ole juustoa, ja itse olin aivan juustoaddikti, varsinkin nukkumaanmenon aikaan oli pakko saada palanen tai ei nukuttanut lainkaan. Huomasin että kyse olikin tryptofaani-nimisestä aminohaposta. Hyvä uutinen on se että sitä löytyy myös kasveista, mm spirulina-levää voi lisätä siihen keiju-yrttimössöön ja syntyy juuri se juustovoileivän jälkeinen tunne että nyt on saanut kunnollista ruokaa. Muista myös että öljyä ja keijua voi käyttää aika reippaasti; vaikka hirvittääkin hulauttaa runsaskätisesti rasvaa ruokaan niin voit sen tehdä kun juuston piilorasvat jäävät.

      • tryptofaani

        Tryptofaani. Se on vaikuttava ainesosa mielialalääkkeissä ja joissakin pitkävaikutteisissa kipulääkkeissä .
        Itse jouduin leikkauksen ennen ja jälkeen syömään sitä kipuun.. mulla maksimi 100 mg ja mielenterveyteen kuulema minimi 250 mg / päivä.
        Niin että siitä vaan kaikki vekkaanit laskeskelemaan päivän saantia merilevästä
        tai keijumössöstä, googlesta varmaan löytyy määrät.

        Niin että onko kipuja vai vinttaako päästä.

        Juustokasvikset; hollantilaista goudaa menoos justiin uuniin kakaleikkeiden kaveriks . Päälle vielä sitten valkosipuli- aromivoit

        No mutta - hienoa varmaan syödä merilevää .. on se niiiin ylevää hommaa. Kylmänäkö se sitten vedellään vai miten.


      • pohnis1
        tryptofaani kirjoitti:

        Tryptofaani. Se on vaikuttava ainesosa mielialalääkkeissä ja joissakin pitkävaikutteisissa kipulääkkeissä .
        Itse jouduin leikkauksen ennen ja jälkeen syömään sitä kipuun.. mulla maksimi 100 mg ja mielenterveyteen kuulema minimi 250 mg / päivä.
        Niin että siitä vaan kaikki vekkaanit laskeskelemaan päivän saantia merilevästä
        tai keijumössöstä, googlesta varmaan löytyy määrät.

        Niin että onko kipuja vai vinttaako päästä.

        Juustokasvikset; hollantilaista goudaa menoos justiin uuniin kakaleikkeiden kaveriks . Päälle vielä sitten valkosipuli- aromivoit

        No mutta - hienoa varmaan syödä merilevää .. on se niiiin ylevää hommaa. Kylmänäkö se sitten vedellään vai miten.

        Sitä tryptofaania kertyykin kuukaudessa lähes tappava määrä, kun syö levää pienissä määrin silloin tällöin. Varokaa kasviruuan vaaroja! *aavemaista ulinaa*


      • tryptofaani kirjoitti:

        Tryptofaani. Se on vaikuttava ainesosa mielialalääkkeissä ja joissakin pitkävaikutteisissa kipulääkkeissä .
        Itse jouduin leikkauksen ennen ja jälkeen syömään sitä kipuun.. mulla maksimi 100 mg ja mielenterveyteen kuulema minimi 250 mg / päivä.
        Niin että siitä vaan kaikki vekkaanit laskeskelemaan päivän saantia merilevästä
        tai keijumössöstä, googlesta varmaan löytyy määrät.

        Niin että onko kipuja vai vinttaako päästä.

        Juustokasvikset; hollantilaista goudaa menoos justiin uuniin kakaleikkeiden kaveriks . Päälle vielä sitten valkosipuli- aromivoit

        No mutta - hienoa varmaan syödä merilevää .. on se niiiin ylevää hommaa. Kylmänäkö se sitten vedellään vai miten.

        Itse olen syönyt vain Nori-levää. Se kuuluu tietysti sushiin, mutta antaa kivaa merellistä makua myös muihin ruokiin. Kun sen pilkkoo ruuan joukkoon, se hajoaa aika huomaamattomiksi paloiksi. Aika hauska feikki-kalaruoka syntyy kun käyttää savutofua ja merilevää, esimerkiksi paellan täytteenä :D


      • Sannnnnnni
        tulikirahvi kirjoitti:

        Itse olen syönyt vain Nori-levää. Se kuuluu tietysti sushiin, mutta antaa kivaa merellistä makua myös muihin ruokiin. Kun sen pilkkoo ruuan joukkoon, se hajoaa aika huomaamattomiksi paloiksi. Aika hauska feikki-kalaruoka syntyy kun käyttää savutofua ja merilevää, esimerkiksi paellan täytteenä :D

        Laittaisitko tarkemman reseptin tuohon norisavu-paellaan?


      • Sannnnnnni kirjoitti:

        Laittaisitko tarkemman reseptin tuohon norisavu-paellaan?

        Tjaa, taisin tehdä niin että paistoin pannussa jotain kasviksia, laitoin sekaan paella/risottoriisiä mausteineen ja lisäsin vettä että riisit keittyy, loppuvaiheessa lisäsin savutofun kuutioina (se kun ei kypsentämistä vaadi), ja pieniksi paloiksi pilkottua noria. Tarkempaa hienosäätöä voi varmaan luntata jostain hienostuneemmasta paellareseptistä :D


      • kaksytviis m
        tulikirahvi kirjoitti:

        Tjaa, taisin tehdä niin että paistoin pannussa jotain kasviksia, laitoin sekaan paella/risottoriisiä mausteineen ja lisäsin vettä että riisit keittyy, loppuvaiheessa lisäsin savutofun kuutioina (se kun ei kypsentämistä vaadi), ja pieniksi paloiksi pilkottua noria. Tarkempaa hienosäätöä voi varmaan luntata jostain hienostuneemmasta paellareseptistä :D

        Millä perusteella tää on PAELLA ? No ei yhtään millään. Riisi-levä-tofusotku.
        Ei ees feikkaamalla- jota veget niiin rakastaa harrastaa saa tuosta kun sössön.
        Koitappa tulikirhavi feikata itestäs hetero.
        Onnistuu yhtä hyvin kun tuo on paella.

        Äläkä jaa enää suurta tyhmyyttäsi; feikkaa että oot fiksu.


      • Sedä
        kaksytviis m kirjoitti:

        Millä perusteella tää on PAELLA ? No ei yhtään millään. Riisi-levä-tofusotku.
        Ei ees feikkaamalla- jota veget niiin rakastaa harrastaa saa tuosta kun sössön.
        Koitappa tulikirhavi feikata itestäs hetero.
        Onnistuu yhtä hyvin kun tuo on paella.

        Äläkä jaa enää suurta tyhmyyttäsi; feikkaa että oot fiksu.

        No sillä perusteella että se on paella :D Valmistan sen niinkuin paella valmistetaan ja maustan sen niin, ja lopputulos maistuu paellalta :P Kuten sanoin, en jaksanut selostaa koko paellanvalmistuksen prosessia alusta loppuun, vaan ohjasin Sannnnnia vielä jonkun perusteellisemman reseptin äärelle.... Mahdatko itse kuulua siihen ryhmään suomalaisia, jotka ei edes osaa ääntää ko. ruuan nimeä oikein..?


      • kakskytviis m
        Sedä kirjoitti:

        No sillä perusteella että se on paella :D Valmistan sen niinkuin paella valmistetaan ja maustan sen niin, ja lopputulos maistuu paellalta :P Kuten sanoin, en jaksanut selostaa koko paellanvalmistuksen prosessia alusta loppuun, vaan ohjasin Sannnnnia vielä jonkun perusteellisemman reseptin äärelle.... Mahdatko itse kuulua siihen ryhmään suomalaisia, jotka ei edes osaa ääntää ko. ruuan nimeä oikein..?

        Hahaa.. luulen että olen sitä syönyt Välimeren maissa ennenkuin sedät ja lesbot on ees syntynytkään.
        No nyt sitte : alkaakaas keksiä korviketta / feikkiä katkaravulle ja simpukalle.
        Kalalle on kuulema levä.

        Ohjaa vaan sössö ruokiesi ääreen ja keksi niille sitten myös nimet.
        Levärisotto, levä-riisi sörsseli. Levä jotain.

        ei paella.


      • kakskytviis m kirjoitti:

        Hahaa.. luulen että olen sitä syönyt Välimeren maissa ennenkuin sedät ja lesbot on ees syntynytkään.
        No nyt sitte : alkaakaas keksiä korviketta / feikkiä katkaravulle ja simpukalle.
        Kalalle on kuulema levä.

        Ohjaa vaan sössö ruokiesi ääreen ja keksi niille sitten myös nimet.
        Levärisotto, levä-riisi sörsseli. Levä jotain.

        ei paella.

        Paellasta on olemassa aika lukematon määrä muitakin muunnelmia, kuin merenelävä-versio ;) Harmi että vaikka olisit syönyt paellaa vaikka kuinka aikaisin, se ei ole antanut sinulle siitä kovin hyvää tietämystä...

        En kutsuisi reseptiäni levä-miksikään, koska levä ei ole siinä mitenkään keskeisessä roolissa, se on vain mauste. Ehkä savutofu-paella, riippuen mitä muuta täytettä siihen milloinkin laittaisin. Risotto? No joo miksipä ei, paella toki on tavallaan erään tyyppinen risotto. Tosin tekisin ihan eri ruokaa tehdessäni savutofu-risottoa, vaikka suurin ero varmaan olisi mausteissa.

        Levä ei ole "kalan korvike", se vain maistuu mereltä. Niinpä jos tahtoo niin levä sopii hyvin maultaan korvaamaan myös simpukat yms. Vähän sama juttu savutofun kanssa, itse totuin sekis-aikoina assosioimaan savun maun savukalaan, joten savun mausta tulee mieleen kala. Jos sattuu tykkäämään siitä makukombinaatiosta joka esim. savukalassa on, merilevä savutofu voi hyvinkin maistua.


      • kakskytviis m
        tulikirahvi kirjoitti:

        Paellasta on olemassa aika lukematon määrä muitakin muunnelmia, kuin merenelävä-versio ;) Harmi että vaikka olisit syönyt paellaa vaikka kuinka aikaisin, se ei ole antanut sinulle siitä kovin hyvää tietämystä...

        En kutsuisi reseptiäni levä-miksikään, koska levä ei ole siinä mitenkään keskeisessä roolissa, se on vain mauste. Ehkä savutofu-paella, riippuen mitä muuta täytettä siihen milloinkin laittaisin. Risotto? No joo miksipä ei, paella toki on tavallaan erään tyyppinen risotto. Tosin tekisin ihan eri ruokaa tehdessäni savutofu-risottoa, vaikka suurin ero varmaan olisi mausteissa.

        Levä ei ole "kalan korvike", se vain maistuu mereltä. Niinpä jos tahtoo niin levä sopii hyvin maultaan korvaamaan myös simpukat yms. Vähän sama juttu savutofun kanssa, itse totuin sekis-aikoina assosioimaan savun maun savukalaan, joten savun mausta tulee mieleen kala. Jos sattuu tykkäämään siitä makukombinaatiosta joka esim. savukalassa on, merilevä savutofu voi hyvinkin maistua.

        Korvaamaan ?
        Korvaamaan ?
        Korvaamaan ?

        EIKÖ TEILLÄ OLE MITÄÄN OMAA , reseptejä, tms.. siis tajuatko yhtään kuinka naurettavaa on korvata vaikkapa kala levällä ? tajuatko yhtään sen naurettavuuden .

        Levä on levä.
        Kala on kala.

        Kumpikaan ei korvaa toisiaan

        Mitehköhän paljon pitää olla rautalankaa ennenkuin tuo menee jakeluun vai onko aivopesu mennyt ääriin vai mantelitumake jo tuhoutunut .


      • kakskytviis m kirjoitti:

        Korvaamaan ?
        Korvaamaan ?
        Korvaamaan ?

        EIKÖ TEILLÄ OLE MITÄÄN OMAA , reseptejä, tms.. siis tajuatko yhtään kuinka naurettavaa on korvata vaikkapa kala levällä ? tajuatko yhtään sen naurettavuuden .

        Levä on levä.
        Kala on kala.

        Kumpikaan ei korvaa toisiaan

        Mitehköhän paljon pitää olla rautalankaa ennenkuin tuo menee jakeluun vai onko aivopesu mennyt ääriin vai mantelitumake jo tuhoutunut .

        Et ihan huviksesi haluaisi lukea tätä ketjua läpi ja tarkastaa kumpikohan on enemmän höpissyt korvaamisesta ja feikkaamisesta, sinä vai minä? Niinpä.

        "EIKÖ TEILLÄ OLE MITÄÄN OMAA"
        -Mä jotenkin kuvittelin että tässä oltaisiin just sellaisen kasvissyöjien oman reseptin äärellä, "merellistä paellaa savutofusta ja norista"..?

        "Kumpikaan ei korvaa toisiaan"
        -Hienoa, ollaan samaa mieltä. Saanko nyt syödä rauhassa?


      • Riisiä
        kaksytviis m kirjoitti:

        Millä perusteella tää on PAELLA ? No ei yhtään millään. Riisi-levä-tofusotku.
        Ei ees feikkaamalla- jota veget niiin rakastaa harrastaa saa tuosta kun sössön.
        Koitappa tulikirhavi feikata itestäs hetero.
        Onnistuu yhtä hyvin kun tuo on paella.

        Äläkä jaa enää suurta tyhmyyttäsi; feikkaa että oot fiksu.

        Sillä perusteella, että siinä on riisiä, persiaksi pollo. Paella on siis oikeastaan mikä tahansa riisipohjainen ruoka.


      • ei korvaaja
        Riisiä kirjoitti:

        Sillä perusteella, että siinä on riisiä, persiaksi pollo. Paella on siis oikeastaan mikä tahansa riisipohjainen ruoka.

        Meillä tehään riisipuuroa, riisipiirakoita, riisipyörösiä mutta ei sitä kyllä paellaksi kutsuta. Saatikka risottoa.
        Kai sille riisi-kasvis sörsselille pitää vegen saada hieno nimi, kuten paella. Tässä tapauksessa meidän lapset on syöneet paellaa jo lapsesta lähtien, on se kuulkaas hieno ja elitistinen nimi riisi-kana-kasvispadalle .
        Pitäs sitten varmaan olla myös paellapuuroa, paellapiirakoita ja paellapyörösiä.
        Vau.


      • ei korvaaja kirjoitti:

        Meillä tehään riisipuuroa, riisipiirakoita, riisipyörösiä mutta ei sitä kyllä paellaksi kutsuta. Saatikka risottoa.
        Kai sille riisi-kasvis sörsselille pitää vegen saada hieno nimi, kuten paella. Tässä tapauksessa meidän lapset on syöneet paellaa jo lapsesta lähtien, on se kuulkaas hieno ja elitistinen nimi riisi-kana-kasvispadalle .
        Pitäs sitten varmaan olla myös paellapuuroa, paellapiirakoita ja paellapyörösiä.
        Vau.

        "Tässä tapauksessa meidän lapset on syöneet paellaa jo lapsesta lähtien"

        Niin minäkin :) Noo, jos joku tekisi riisipiirakan paellatäytteellä, niin kai se sitten olisi paellapiirakka :D Paellapuuro syntyy kätevästi kun keittää riisit yli...


    • ............

      Juu, Wilhelmsburgerissa ja No Moossa (Vegusto) on makua enemmän kuin soijajuustoissa, mutta niissä ei ole juuri proteiinia. Ne ovat ravitsemuksellisesti (kookos)rasvaa ja tärkkelystä.

      Mutta milloinkas juusto terveysruokaa on ollutkaan.

      http://www.vegusto.ch/shop/?lang=en

    • vege is murder

      kuka tollasta paskallemaistuvaa sontaa syö,hommaa pari vanhaa kengänpohjaa ja syö ne----et huomaa eroa

      • and you're an idiot

        Työnnä keppi perseesees, dorka!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe