Imetyksestä ja allergioista

Mietinpähän vaan

Olen miettinyt paljonkin imetyksen etuja omien imetyksieni jälkeen. Elikkäs oma imetyshistoriani on tämä tiivistettynä; Esikoistani imetin n. 2kk. Se oli ensimmäisen kanssa sitä etten tiennyt tiheänimun kausista mitään, enkä saanut oikeastaan tukea imetykseen. Keskimmäinen syntyi esikoisen ollessa 7v. Häntä imetin ensimmäiset kolme kuukautta ja annoin sen jälkeen myös korviketta kunnes lapsen ollessa 5kk päätin siirtyä neuvolan ohjeistuksen mukaan takaisin imetykseen ja korvike jäi kokonaan pois ja imetin häntä 11kk asti. Kuopuksen imetys sujui hyvin ja täysimetin häntä suositusten mukaan 6kk. Hänen imetyksen lopettelin hänen ollessa 1v3kk.
Esikoisella ei ole ollut mitään allergioita, hän on 11v. Keskimmäisellä ei ole muita allergioita kuin yliherkkyyttä laktoosille ja pikkuhiljaa kokeilemalla olemme siirtyneet ensin laktoosittomista tuotteista vähälaktoosisiin ja alkaneet nyt antaa pieninä määrinä tavallisia maitotuotteita, hän on 3v. Kuopuksemme kävi allergiatesteissä ja niistä löytyivät eläinallergia (kissa, koira, hevonen), siitepölyt (koivu, timotei, pujo) ja ruoka-aineet (vehnä, soija, maapähkinä), hänelle ruoka-aineista oireita aiheuttavat myös kiivi ja raaka tomaatti, hän on 2v.
Ihmettelen vain sitä, että täyimetystä suositellaan sen terveysvaikutuksen vuoksi. Ja olen jopa kuullut sen vähentävän allergioita, infektioita ym.. Mutta toisin kävi. Silti olen onnellinen siitä, että imetys kuopuksen kohdalla onnistui alusta asti, sillä siitä nautin myös minä itse vauvan lisäksi:) Kuitenkin mieltäni on jäänyt kaivamaan se, että olisinko voinut vähentää hänen allergioitaan, jos olisin aloittanut soseet 4kk iässä, kuten tein aikaisempien lasten kohdalla? Jossitteluahan tämä on, mutta silti.

18

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------------

      Aika pieni otos tutkimuksessasi on kolme lastasi. Tutkimusten valossa et olisi voinut vaikuttaa nuorimmaisesi allergioihin siirtymällä soseisiin aikaisemmin. Pahimmassa tapauksessa olisit voinut pahentaa niitä, mutta käytännössä tuskin parin kuukauden aikaisempi tai myöhäisempi täysimetys vaikutti asiaan mitenkään.

      Itselläni on viisi lasta, joista kaikkia on imetetty pitkään, kukaan ei ole saanut koskaan korvikkeita. Kenelläkään lapsellani ei ole mitään allergioita tai muitakaan terveysongelmia. Kukaan ei ole edes sairastanut korvatulehdusta koskaan tai saanut mihinkään antibioottikuuria. Minun empiirisen tutkimukseni mukaan siis imetys suojaa kaikilta mahdollisilta lastentaudeilta ja ongelmilta. Kuulostaako sinusta luotettavalle tutkimukselle?

      Aina on ihmisiä, jotka polttavat tupakkaa koko elämänsä ja elävät silti pitkään. Silti tupakointi tutkitusti lyhentää elinikää. Aina on tupakoimattomia, jotka jäävät auton alle jo lapsena ja kuolevat. Ihmisen elämään vaikuttavat niin monet muutkin tekijät, ei pelkästään jokin yksi, että on ihan turhaa tehdä kolmen tai viiden lapsen otoksella tutkimuksia imetyksen hyödyllisyydestä. Jos imetys olisi vaarallista, niin ihmiset olisivat kuolleet sukupuuttoon jo paljon ennen korvikkeiden ja teollisten lastensoseiden keksimistä.

    • Mietinpähän vaan

      En tarkoita nyt sitä, että kannustaisin äitejä olemaan imettämättä. Päinvastoin kannustan imettämään, sillä se on totta, että se oman äidin maito on kaikkein paras ravinto sille pienelle vauvalle:) Hienoa, että olet onnistunut imettämään viisi lastasi. Itse en ollut niin onnekas. Imetykseen olisin tarvinnut paljon enemmän tukea ja ohjausta kuin mitä ensimmäisen kohdalla sain. Onnekseni seuraavan lapseni kohdalla sain apua neuvolasta ja pääsin silloin osittaisimetyksestä täysimetykseen takaisin. Kolmannen lapsen kohdalla tiesin jo mitä imetys on, kokemus toi minun kohdallani varmuutta. Enkä ole sanonut, että imetys olisi vaarallista.
      Mutta googlaamalla kyllä löysin tutkimuksen jonka mukaan pitkä täysimetys joidenkin tutkimusten mukaan lisää allergioita, jos pelkkää täysimetystä jatketaan yli 6kk.

      • ----------

        Kyllä, se on hienoa, että olen onnistunut imettämään kaikkia lapsiani pitkään. Havaitsin myös saman kuin sinä, että ensimmäisen kanssa ei juuri tukea ja ohjausta imetykseen mistään tullut, mutta sattumoisin sekin sattui menemään minulla (alkuvaikeuksien jälkeen) hyvin. Tiedän silti, että kaikilla se ei mene hyvin syystä tai toisesta enkä todellakaan ole syyllistämässä tai arvostelemassa ketään sen takia. Jokainen tekee siten kuin kuvittelee omalle perheelleen olevan paras ratkaisu.

        Kirjoituksesi ovat vain jotenkin ristiriitaisia tai sitten minä en osaa tulkita niitä oikein. Ensimmäisessä viestissä kyselet, että olisitko voinut ehkäistä lapsesi allergioita lopettamalla täysimetyksen aikaisemmin. Toisessa viestissä kuitenkin kannustat äitejä imettämään. Jos imetysaiheuttaisi allergioita, niin silloin se olisi vaarallista. Tai ainakin haitallista.

        Tutkimuksia löytyy jokaisesta aiheesta ja jokaisella lopputuloksella. Tärkeintä on osata lukea tutkimuksia kriittisesti ja vertailla sitä, miten ne sopivat yhteen muiden samasta aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa. Jos yhdestä tai kahdesta tutkimuksesta saadaan jokin tulos, niin se ei välttämättä ole vielä todenmukainen. Huomaathan, että meidänkin perheiden sisäisistä imetystutkimuksista tuli näin erilaisia tuloksia.

        Se, mitä yritän sanoa on, että ET olisi voinut vaikuttaa lapsesi allergioihin aloittamalla kiinteitä ruokia aikaisemmin. Allergioihin vaikuttaa monet muut asiat, niin geneettiset kuin ympäristötekijät, että tuollaisella ei todellakaan ole mitään merkitystä. Ja toisaalta ihmiset ovat yksilöitä. Ehkä jollekin lapselle ideaali täysimetyspituus on eri kuin jollekin toiselle ja kukaanhan ei voi oikeasti tietää, mikä kenenkin kohdalla on juuri se paras. Sitä kun ei voi tutkia vaan jokainen yksilö voidaan täysimettää vain kerran.

        Näin sivumennen sanoen, yksi meidän lapsista on täysimetetty 9 kk ikään asti. Hän osasi kävellä ennen kuin nieli ensimmäisen kerran mitään muuta kuin äidinmaitoa. Eikä hänelläkään ole mitään allergioita tai muita sairauksia.


    • Mietinpähän vaan

      Ja lisäksi keskimmäisellä ja kuopuksellamme on atooppinen iho, esikoisella ei. Olen itsekin atoopikko, onneksi se murrosiän myötä muuttui todella lieväksi.

    • kolmen äiti

      Minusta imetys ei saisi olla asia jonka epäonnistumisesta syyllistetään ja pelotellaan sairauksilla. Sen pitäisi antaa olla jokaisen henkilökohtainen asia, johon jokaisella on omat syynsä, ilman että tarvitsee selitellä ja puolustautua. Minun kokemukseni on myös kolmesta lapsesta, jotka 2 kk imetyksellä kasvoivat ja kehittyivät normaalisti, ei allergioita eikä muitakaan sairasteluja.

      Toivoisin että imetykseen suhtauduttaisiin rauhallisemmin ja luonnollisena asiana, joka saa olla eri perheissä erilaista. Jos maitoa ei tule, on pullo ihan hyvä ja toimiva ratkaisu, ei sen kummempaa.

      Mitä allergioihin tulee, viimeisimpien tutkimusten mukaan allergioiden suurin syy on ylihygieenisyys ja se ettei lasta totuteta kaikenlaisiin ruokiin, monipuoliseen bakteerikantaan ja luonnonmukaiseen elämään.

    • ...,,,...

      Yksittäistapauksista ei voi yleistää, on vaan tilastollisia todennäköisyyksiä. Äidinmaidolla on muitakin hyötyjä, esim. edullisuus, kätevä matkaeväs, terveysvaikutukset myös imettävälle äidille (syöpäriskin alentuminen jne). Laskisin eduksi myös että lasta voi täysimettää 6kk ikään asti, kun pelkästään korvikkeella olevien kanssa aloitetaan kiinteät aiemmin. Rintamaidon syöminen on niin siistiä verrattuna soseiden tai sormiruan kanssa sotkemiseen, tulee vähemmän tiskiä ja pyykkiä :D

      Olen 5-lapsisen perheen esikoinen ja meitä on vauvoina imetetty 6kk-1 vuosi. Yhdellä oli pienenä korvatulehduskierre. Lapsena kukaan meistä ei ollut allerginen, mutta aikuisena kolmelle meistä on puhjennut siitepöly- ym. allergiaa. Ilmeisesti allergioihin on meidän suvussa geneettistä taipumusta.

      Oma lapseni oli melkein puolivuotiaaksi täysimetetty ja 1-vuotiaana osittaisimetys jatkuu vielä. Ei ole mitään ruoka-aineallergioita, ja hyvin on ollut terve ja pirteä lapsi.

      Muistelen tutkimuksista, että allergiariski kasvaa, jos lapsi on YLI 6kk täysimetyksellä? Eli 4 vai 6kk aloittaa kiinteät, ei ole niin väliä? Osa lapsista on niin nirsoja, että alle 1-vuotiaana syövät huonosti kiinteitä.

    • Mietinpähän vaan

      En ehkä olisi voinut ehkäistä lapseni allergioita vaikka olisin aloittanut kiinteät aikaisemmin. Vai ovat kirjoitukseni olleet ristiriitaisia:) Imetys ei edelleenkään ole vaarallista, mutta kyllähän jotkut vauvat reagoivat äidin syömiin ruokiin rintamaidon kauttakin, niin kuin tuntui kuopuksemmekin reagoivan.
      Kuopuksemme kiinteiden aloitus meni todella hitaaseen tahtiin, sillä hänen vatsansa tuntui ensialkuun reagoivan herkästi jokaiseen ruoka-aineeseen ja neuvolasta kehotettiin antamaan vain puoli teelusikallista viikon ajan kutakin ruoka-ainetta ja siitä varovaisesti lisätä määriä. Soseet tein itse, niin kuin kaikille lapsillemme. Olen todella onnellinen, että kolmas imetys onnistui lähes täydellisesti. Eväs kulki mukana ja aina oikean lämpöisenä:) Oli se senkin puolesta kätevää sen puoli vuotta ettei tarvinnut soseita laitella kun keskimmäinenkin oli silloin 2v. korvilla ja päivät hurahtivat aikamoista vauhtia:)
      Mutta mielestäni imetys ei ole hyvän äitiyden mitta. Pullo vai tissi, sama se kunhan äiti ja vauva voivat hyvin ja molemmat voivat nauttia vauva-ajasta:) Olen iloinen siitä, että olen voinut kokea molemmat ja viettää kolme ihanaa vauva-aikaa.
      Ja tämä ajatus on vain pyörinyt mielessäni ja ajattelin laittaa avauksen tänne jos muilla olisi samanlaisia kokemuksia.

    • etkö muka

      oikeasti ole tiennyt ettei kaikki pulloruokitut ole allergisia tai kaikki täysimetetyt vailla allergiaa!!

      • Mietinpähän vasn

        Kyllä olen tiennyt:) Mistähän se johtuu, että kun on kyse jollain tavalla imetyksestä niin näillä palstoilla aletaan sitten heti raivota? Ja jokainen on oikeassa ominen mielipiteineen ja välimuotoahan ei ole olemassa, huh.
        Omalla kohdallani vain täysimetys ei estänyt vauvaani saamasta allergioita ja hänellä oli siitäkin huolimatta korvatulehdus kierre. Onnittelut teille superäideille, jotka koette onnistuneenne äitinä ihan joka suhteessa.


    • en tiedä mistä

      superäidit ja onnistumiset tähän keksit mutta todellakin viesteistäsi saa kuvan että ilman imetystä lapsesi olisi ilman allergiaa.Tosiasia on että myös imetetyille tulee allergiaa ja pulloruokitut ovat terveitä,tämä on asia minkä nyt luulisi kaikkien tajuavan.
      Itse en ole koskaan edes ajatellut että imetys olisi ollut huono juttu vaikka myös yhdelle minun lapsistani tuli allergiaa.

    • Kolmen äitee

      Meillä on myös se tilanne, että pisimpään imetetty lapsi on allergisin ja muutenkin sairastellut eniten ja pulloruokittu on terve kuin pukki. Kaikilla lapsilla soseisiin totuttelu on aloitettu 3 kk:n iässä, mikä tuolloin oli suositusikäraja. lapseni ovat nyt aikuisia, joten voin tarkastella tätä asiaa pitkällä aikavälillä.

      Kaikilla lapsilla on täysin ehjät hampaat eli tähän ei pulloruokinnalla ja imetyksellä ole ollut eroa. Huonoin vastustuskyky on selvästi tällä pitkään imetetyllä. Jos tyhmä olisin, sanoisin, että pulloruokinta on lapselle eduksi, mutta otantani on yhtä pieni kuin avaajalla. :)

      • Mietinpähän vaan

        Ihan vaan tiedoksi pointtini on se et olisiko kiinteät kannattanut aloittaa aiemmin kuin puolivuotiaana. Pointtini ei ole se että mitenkään
        väheksyisin imetystä.


      • kyllähän suosituksia
        Mietinpähän vaan kirjoitti:

        Ihan vaan tiedoksi pointtini on se et olisiko kiinteät kannattanut aloittaa aiemmin kuin puolivuotiaana. Pointtini ei ole se että mitenkään
        väheksyisin imetystä.

        muutettaisiin jos 6 kk täysimetys aiheuttaa allergiaa.YLI puolivuotiaan täysimetys lisää riskiä mutta ei tarkoita että näin käy.


      • Mietinpähän vaan
        kyllähän suosituksia kirjoitti:

        muutettaisiin jos 6 kk täysimetys aiheuttaa allergiaa.YLI puolivuotiaan täysimetys lisää riskiä mutta ei tarkoita että näin käy.

        Ja onhan silläkin tietenkin merkitystä, että esikoisemme oli kouluikäinen kun kuopus syntyi ja koulussa pöpöt liikkuu. Totta se on,että olisin tehnyt niin tai näin niin en olisi voinut estää lapseni allergioita. Täytyy vain olla iloinen että viimeinen imetyksistä onnistui. Olisinpa saanut parempaa tukea aikaisempia imetyksiä ajatellen. Omasta mielestäni imetys oli helppoa ei tarvinnut pestä ja keittää pulloja, eikä lähteä yöllä maitoa lämmittämään. Ja jos kuopus olisi saanut korviketta niin eihän sitä tiedä miten hänen vatsansa olisi siihen reagoinut kun muutenkin tuntuu olevan herkkävatsainen,tippaakaan hän ei ole korviketta saanut.


    • turha riita

      Mielestäni imetystä ihannoidaan liikaa, ja jotkut joutuvat ponnistelemaan imetyksen onnistumiseksi enemmän kuin on kohtuullista tai kenellekään hyväksi. Pitäisin asiaa vapaaehtoisena valintakysymyksenä sen mukaan mikä kellekin parhaiten sopii. En ymmärrä, miksi imettävät äidit niin kiihkeästi paheksuvat toisten toisenlaista valintaa. Ettekö voi antaa toisten ruokkia pullolla, kun se kerran sopii heille paremmin?

      Kummassakin ruokintatavassa on tunnetusti hankaluutensa ja etunsa, eikä niitä tarvinne erikseen luetella. Lapset kasvavat ja ovat terveitä tai sairaita yhtä paljon kummassakin tapauksessa. Eikä ole myöskään hyvän tai huonon äidin mitta, kumpi ruokintatapa sujuu parhaiten. Kertakaikkiaan maailman turhin asia riidellä ja syytellä toisia. Pitäkää huoli vain omista asioistanne.

      • ei tässä

        ketjussa kyllä ollutkaan kyse etteikö saisi imettää tai antaa pulloa.
        Minua taas hämmästyttää aina miten imetyksestä ei saisi antaa ikinä hyvää kuvaa..


    • Mietinpähän vaan

      Sinulle turha riita kirjoitat kyllä asiaa:)

      • Kolmen äitee

        Siinä mielessä olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että soseiden antamiseen sopivampi ikä on lähempänä 3 kk:a kuin 6 kk:a.

        Olen myös pitkän elämäni aikana törmännyt äiteihin, jotka eivät anna lapselleen riittävästi tai ei ollenkaan lisäruokaa rintamaidon lisäksi, vaikka lapsen kasvu on jo pidemäällä aikajaksolla häiriintynyt ja lapsi on selvästi jopa nälkiintynyt. Meitä on moneen junaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe