Käsittämätöntä pyöräilyä Stadissa

ilkka kukkanen

Olen muutaman kerran varoittanut väärällä puolen tietä(toisella on SE pyörätie) ajaneita pyöräilijöitä vaarasta, joka ninmenomaaan heitä ja myös samaan ahtaaseen paikkaan kovaa ajettaessa odottavan, mutta olen kuullut jos minkälaista kyläpoliisin määritelmää.

Siis varoittamisesta haukutaan varoittajaa.

En varoita enää.

Luen sitten lehdestä, miten sinulle pyöräilijä ja jalankulkija kävi. Ja lastenvaunuissa vauvalle.

11

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mjoo, mä olen myös toisinaan hieman ärsyntyynyt pyöräilijöistä. Lähinnä siksi, että joskus jotkut rinkuttavat niin kovin vihaisenoloisesti eivät välttämättä hirveästi varo jalankulkijoita. Osin syynä on sekin, että kun pyöräteille on varattu tilaa ja jalkakäytäviä rajattu puoliksi pyöräteiksi, ei tila aina kuitenkaan joka paikassa tahdo riittää kaikille. Silti, liikenteessähän pitäisi toimia aina "heikoimman (eli jalankulkijan) ehdoilla".

      Pyöräilystä on tullut viime vuosina jonkinlainen trendi täällä - siis paljon esim. tehty noita pyöräteitä. Eikös nyt esim. Kiasman sivussa oleva katutyö ole osin sitä, että siinä erotetaan jalankulku ja pyöräily?

      Eipä silti, itse odotan suht. innolla kyllä kaupunkipyöriä.

      • en väistä fillaria

        Kun vaan pyöräilijät tutustuisivat tieliikkennelakiin.Yksikertaistettuna pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen jalakulkijaan nähden.


      • Kiasman katutyöstä:
        siiinähän on se Baanan jalankulku- ja pyörätie sekä sama risteävästi Mannerheimintien suuntaisesti.
        Baana alkaa (päättyy) tunnelista ja siinä on näköesteenä se tunnelin seinä. Kun vaikkapa Musiikkitalolta tulee pyörä vauhdilla alamäkeä Kiasmaa kohti niin Baanalta Kiasmalle (vauhdilla) tuleva pyöräilijä tai vaikkapa jalankulkija on vaarassa jäädä alle. Joskus niissä Musatalolta alamäkeä tulevissa pyörissä ei vaikuttaisi olevan jarruja ;)

        Sitä menoa kun olen hiukan on seurannut, niin näen sen olevan riskipaikka. Käsittääkseni sitä Mannerheimintien suuntaisen pyörätien kohtaamispaikkaa Baanan kohdalla jotenkin eriytetään niin, että siinä on mutka ja pakko jarruttaa.
        Lieneekö siinä tullut valmista jo?


      • traveller111 kirjoitti:

        Kiasman katutyöstä:
        siiinähän on se Baanan jalankulku- ja pyörätie sekä sama risteävästi Mannerheimintien suuntaisesti.
        Baana alkaa (päättyy) tunnelista ja siinä on näköesteenä se tunnelin seinä. Kun vaikkapa Musiikkitalolta tulee pyörä vauhdilla alamäkeä Kiasmaa kohti niin Baanalta Kiasmalle (vauhdilla) tuleva pyöräilijä tai vaikkapa jalankulkija on vaarassa jäädä alle. Joskus niissä Musatalolta alamäkeä tulevissa pyörissä ei vaikuttaisi olevan jarruja ;)

        Sitä menoa kun olen hiukan on seurannut, niin näen sen olevan riskipaikka. Käsittääkseni sitä Mannerheimintien suuntaisen pyörätien kohtaamispaikkaa Baanan kohdalla jotenkin eriytetään niin, että siinä on mutka ja pakko jarruttaa.
        Lieneekö siinä tullut valmista jo?

        Okei, kuulostaa järkevältä. Se on tosiaan paha paikka.


    • Yx vaa

      Useimmat pyöräilijät kuvittelevat jalankulkijalle mitä ihmeellisempiä velvollisuuksia jalkakäytävällä ja kevyen liikenteen väylällä. Kevyen liikenteen palstalla näkee miten pyöräilijän sosiaalinen asema ja asema liikenteessä nousee tajuttomiin sfääreihin – heidän mielestä.
      Tiivistettynä sanottuna edellyttävät jalankulkijan kumartavan heitä ja väistävän ojanpuolelle heidän kulkiessa missä tahansa.

      Osa pyöräilijöistä on ilmoittanutkin olevansa ituhippivasureita, joiden tarkoitus on aiheuttaa anarkiaa ja haittaa autoilijoita kohtaan. Ja siinä haitanteossa ei näköjään säästetä jalankulkijoitakaan. Kun ongelmapyöräilijöitä ei ole pelkästään Helsingissä, niin epäilys herää, että tätä anarkiaa johdetaan kootusti puoluetoimistoista.

      Tähän asti Helsingissä on pyöräilyyn käytetty verorahoja vuosittain 5-7 milj. euroa. Nyt on tarkoitus käyttää 20 milj. euroa vuosittain seuraavan kymmenen vuoden aikana. Järkyttäviä summia ja jokainen ymmärtää, että täysin sopimattomia Stadin nykyiseen taloudelliseen tilaan.
      Vertailun vuoksi Paloheinän joukkoliikennetunnelin kokonaishinta on 28 milj. euroa.
      http://mattiniiranen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/132796-pyorailyn-edistamispaketin-hintalappu-helsingissa-olisi-220-miljoonaa-euroa

    • valivali!

      No jaa-a. Muutama viikko stadiin muuttaneena ja pyörällä koko elämäni kulkeneena voin kertoa - keskustan tuntumassa on aivan perseestä pyöräillä!! Ensimmäisenä aamuna kun lähdin polkemaan kouluun sain jo vartin sisällä huimasti vihaisia huutoja, kun pyöräilin väärällä kohdalla. Joo, varmasti itse aiheutettua, mutta ei kaikkialla näy missä saa ja missä ei kulkea pyörällä. Mistä voisin tietää jos ei ole merkintöjä?! Kaikkiin teihin saisi tulla jako jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden väliin... Ja niin, vilkaassa liikenteessä ei välttämättä kaikki edes uskalla pyöräillä, anarkistipyöräilijöiden lisäksi kun joukossa näkyy olevan anarkistiautoilijoita, jotka vähät välittää heiveröisistä pyörällä liikkujasta. Ja kyllä, osaan väistää mummot ja lastenrattaat, tottakai vauhti tulee suhteuttaa väkeen, mutta epäselvyyttä aiheuttaa moni paikka. Vihaisten huutojen sijaan olisin toivonut ystävällistä opastusta, mutta kukapa sellaista antaa. Typerä kaupunki, pakottaa kulkemaan julkisilla. Summa summarun- stadissa on edelleen perseestä pyöräillä.

      • xszdszd

      • ilkka kukkanen

        Jos astuu ulos kerrostalon ovesta ja lastenvaunujen työntäjä on kohdalla sekä tietysti pysäköidyt autot, Ei kovaa vauhtia ajava pyöräilijä mahdu siihen aiheuttamatta pahaa onnettomuutta.

        Pyörätie on tien toisella puolen ja selkeästi merkittynä.

        Pyöräilyä vastaan ei minulla ole mitään.


      • Craddoggi

        Stadissa pyörätie on aina jollain tavalla merkitty. Joko liikennemerkillä, valkoisella jakoviivalla jalkakäytävällä tai pyöräilijän kuvalla. Joissain paikoin on käytetty eri tavalla asetettuja katukiviä.
        Jos ei ole mitään merkintää ja on jonkinlainen korotettu tien osa, niin se on vain jalkakäytävä, jolla saa pyörällä ajaa vain alle 12v. Lapsen on talutettava pyörä kadun yli seuraavalle jalkakäytävälle vaikka on suojatie.

        "Kaikkiin teihin saisi tulla jako jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden väliin..."
        Lähes kaikki kantakaupungissa olevat pyörätiet ja yhdistetyt kevyen liikenteen väylätilat on ryöstetty jalankulkijoilta ts. ne ovat aikaisemmin olleet vain jalkakäytäviä.
        Aina ajettaessa, mutta varsinkin yhdistetyllä väylällä pyöräilijän pitää olla erityisen varovainen jalankulkijan kanssa. Se on jalankulkijalle jalkakäytävä, jossa hän saa muuttaa kulkusuuntaansa koska vain pyöräilijöistä välittämättä.
        Pyörän päälle noustessasi oikeudet eivät kasva, vain vastuut ja velvollisuudet kasvavat.

        "Vihaisten huutojen sijaan olisin toivonut ystävällistä opastusta, mutta kukapa sellaista antaa."
        Stadilainen jalankulkija/pyöräilijä neuvoo kyllä, kun vaan vaivaudut kysymään, mutta tuo kartta voi helpottaa.
        En tiedä miten tarkkaan ajantasalla tämä on
        http://www.ulkoilukartta.fi/
        ( jos karttaan merkitty pyöräilyreitti KÄÄNTYY kadun yli suojatietä pitkin toiselle puolelle katua, niin se ei tarkoita, että suojatie ylitetään ajamalla )
        Paperisena karttaa saa
        http://www.hel.fi/www/liv/fi/usein-kysyttya/materiaalit/pyoraily-ja-ulkoilukartan-jakelupisteet

        "keskustan tuntumassa on aivan perseestä pyöräillä!!"
        Pyöräilijänä todettava, että jalan tai millään vehkeellä tai julkisilla ei ole niin helppoa liikkua Stadissa kuin pyörällä. Edetä voi ajaen, nostaen tai taluttaen, kaikkialle pääsee. Ja, jos väsähtää, niin metro ja juna jeesaa.


    • Niin se kai on, että ihmiset ärsyyntyvät herkästi jos joku asiallisestikin ikäänkuin 'puuttuu' heidän asioihinsa/elämäänsä. Tai sellaisena asia halutaan joskus ottaa.

      Pyöräily on hyvä tapa liikkua sekin, mutta pyörätie ei minusta pitäisi olla samassa tasossa jalkakäytävän kanssa. Miksi? No usein pyöräilijä ajaa 'tuhattajasataa' eikä ehdi jarruttaa (vaikka pitäisi) jos ajattelematon/ajatuksissaan oleva jalankulkija vaikkapa kääntyykin yllättäen pyörätielle katsomatta taakseen. Kovempaa kulkevan pitää tietysti havaita hitaampi/pienempi/heikompi.

      Jalankulkijoita on kuitenkin myös heikentyneillä aisteilla olevia, kuten joitakin vanhuksia, kuulo- ja näkövammaisia ja heilläkin pitää olla turvallista liikkua joskus aivan 'liian' lujaa ajavista pyöräilijöistä huolimatta.

      Meiltä taitaa puuttua asiallisen ja ystävällisen asioihin puuttumisen kulttuuri? (En viittaa aloittajaan :)

    • "Meiltä taitaa puuttua asiallisen ja ystävällisen asioihin puuttumisen kulttuuri?"

      No juu, tämä on varmaan totta. Käsittääkseni muuten etenkin ammattiautoilijoiden (bussikuskit/taksikuskit) suhtautuminen pyöräilijöihin on varsin karua. Eikös taannoin ollut joku juttu, että bussikuski oli päättänyt "kouluttaa" pyöräilijää (olikohan Hämeentiellä) ja ilmeisesti kiilannut pahemman kerran?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe