Vahaa veneen pohjaan?

3+11

Nyt kun myrkkyjen käyttö pohjassa on kielletty, niin miten lienee jos vahaa vetäisisi keväällä pohjaan 4-5 kertaa. Miten pitkälle kautta se riittää? MIkä vaikutus sillä olisi venevauhtiin? Ilmeisesti käsitys on ollut että hieman karhennettu pohja toimii kisaillessa paremmin kuin sileä.

53

4674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myrkyt pois

      Kyllä vahaus riittäisi kun putsaisi pohjan heinäkuun alusta pari kertaa kuukaudessa.
      Alkukesästä ei mitään tartu pohjaan, vaikka ei olis myrkkyjä. Sitä mikä kisatessa toimii ja mikä ei toimi on hämärän peitossa. Se kuitenkin tiedetään, että purjehdustaito vaikuttaa venevauhtiin suuresti.

    • vahaa ihmeessä

      " Ilmeisesti käsitys on ollut että hieman karhennettu pohja toimii kisaillessa paremmin kuin sileä. "

      Jollapurjehtiat huomaavat onko jollan pohja vahattu vai ei, tuntuma on tahmeampi ja vene hitaampi ilman vahausta.

      • Joakim1

        Sileä toimii paremmin kuin karhea ja hiomisen tarkoitus on tehdä pohjasta sileämpi ei karhenettu. Vahaus ei tee pohjasta sileämpää, vaan kiiltävämmän ja myös muuttaa sen pintajännitystä. Kumpikaan ei vaikuta vedenvastukseen, mutta pintajännitys toki vaikuttaa pisaroiden muodostumiseen.

        Varmasti ei purjehtimalla erota vahattua ja vahaamatonta pohjaa kukaan ellei sitten pohja ollut huomattavan likainen ennen vahausta.


      • gwehqehrwqeth
        Joakim1 kirjoitti:

        Sileä toimii paremmin kuin karhea ja hiomisen tarkoitus on tehdä pohjasta sileämpi ei karhenettu. Vahaus ei tee pohjasta sileämpää, vaan kiiltävämmän ja myös muuttaa sen pintajännitystä. Kumpikaan ei vaikuta vedenvastukseen, mutta pintajännitys toki vaikuttaa pisaroiden muodostumiseen.

        Varmasti ei purjehtimalla erota vahattua ja vahaamatonta pohjaa kukaan ellei sitten pohja ollut huomattavan likainen ennen vahausta.

        "Varmasti ei purjehtimalla erota vahattua ja vahaamatonta pohjaa kukaan ellei sitten pohja ollut huomattavan likainen ennen vahausta. "

        Varmasti kukaan jollapurjehtija huipputasolla ei purjehdi vahaamatomalla pohjalla, joten huomaa. Jos ei huomaisi, niin miksi ihmeessä sitten vahata. Fysikaalisesti selittäisin asian siten, että vahaamaton gelgoatpinta on huokoinen ja siksi hitaampi.


      • 2+8
        gwehqehrwqeth kirjoitti:

        "Varmasti ei purjehtimalla erota vahattua ja vahaamatonta pohjaa kukaan ellei sitten pohja ollut huomattavan likainen ennen vahausta. "

        Varmasti kukaan jollapurjehtija huipputasolla ei purjehdi vahaamatomalla pohjalla, joten huomaa. Jos ei huomaisi, niin miksi ihmeessä sitten vahata. Fysikaalisesti selittäisin asian siten, että vahaamaton gelgoatpinta on huokoinen ja siksi hitaampi.

        Saattavat vahata ihan uskon vuoksi. Kun "on aina tehty näin" eikä kukaan uskalla kokeilla ilman.


      • markkinatotuus

      • 6+2
        markkinatotuus kirjoitti:

        Ja sitten ihan uskon vuoksi näitä tuotteita valmistetaan,-)

        http://www.apsltd.com/c-4445-performancecoatings.aspx

        Niin, mikä ettei? Jos joku uskoo olevan hyötyä ja toinen uskoo olevan ostajia.

        Ihan aikuisten oikeasti, kuvitteletko sinä vakavissasi, ettei markkinoilla ole mitään hyödyttömiä tuotteita tai että sellaiset eivät menisi kaupaksi eli kukaan ei uskoisi niihin, vaikka todellista faktaa hyödyistä ei olisikaan?

        Etenkin urheilupuolella tulee ja menee jatkuvasti muoti-ilmiöitä. Joissain taannoisissa futiksen arvokisoissa joka toisella pelaajalla oli jonkinlainen teippi nenän päällä, kun joku oli saanut uskomaan, että sen avulla hengitys tehostuisi. Eipä ole enää näkynyt.


      • markkinatotuus
        6+2 kirjoitti:

        Niin, mikä ettei? Jos joku uskoo olevan hyötyä ja toinen uskoo olevan ostajia.

        Ihan aikuisten oikeasti, kuvitteletko sinä vakavissasi, ettei markkinoilla ole mitään hyödyttömiä tuotteita tai että sellaiset eivät menisi kaupaksi eli kukaan ei uskoisi niihin, vaikka todellista faktaa hyödyistä ei olisikaan?

        Etenkin urheilupuolella tulee ja menee jatkuvasti muoti-ilmiöitä. Joissain taannoisissa futiksen arvokisoissa joka toisella pelaajalla oli jonkinlainen teippi nenän päällä, kun joku oli saanut uskomaan, että sen avulla hengitys tehostuisi. Eipä ole enää näkynyt.

        Vahuksesta on oikeasti hyötyä ja huippupurjehdus todistaa sen.

        http://www.volvooceanrace.com/static/assets/content/media/files/m24709_vo65-class-rules-inc-amendment-3-140130.pdf
        "(f) Waxing, polishing and application of small quantities of friction-
        reducing compounds (for example, McLube) on the hull is
        permitted provided the intention and effect is to polish only.

        "


      • Joakim1
        gwehqehrwqeth kirjoitti:

        "Varmasti ei purjehtimalla erota vahattua ja vahaamatonta pohjaa kukaan ellei sitten pohja ollut huomattavan likainen ennen vahausta. "

        Varmasti kukaan jollapurjehtija huipputasolla ei purjehdi vahaamatomalla pohjalla, joten huomaa. Jos ei huomaisi, niin miksi ihmeessä sitten vahata. Fysikaalisesti selittäisin asian siten, että vahaamaton gelgoatpinta on huokoinen ja siksi hitaampi.

        En tiedä nykyisten jollapurjehtijoiden vahaamisista. Onko sinulla siis todellista ttietoa, että kaikki vahaavat?

        Tässä artikkeli, jossa kerrotaan miten America Cup veneiden pohjat viimeistellään. Siellä sanotaan "wax is not recommended". http://www.sail.ie/SW/Bottom Finishes.htm

        Tässä juttu hydrofiilisestä aineesta, jonka väitetään vähentävän vastusta. Se on siis vahan vastakohta eli pienentää pintajännitystä: http://forum.sailingscuttlebutt.com/DISCUSSION_C6/Dock_Talk_F5/Hull_coatings_P8414/


      • 15+5
        Joakim1 kirjoitti:

        En tiedä nykyisten jollapurjehtijoiden vahaamisista. Onko sinulla siis todellista ttietoa, että kaikki vahaavat?

        Tässä artikkeli, jossa kerrotaan miten America Cup veneiden pohjat viimeistellään. Siellä sanotaan "wax is not recommended". http://www.sail.ie/SW/Bottom Finishes.htm

        Tässä juttu hydrofiilisestä aineesta, jonka väitetään vähentävän vastusta. Se on siis vahan vastakohta eli pienentää pintajännitystä: http://forum.sailingscuttlebutt.com/DISCUSSION_C6/Dock_Talk_F5/Hull_coatings_P8414/

        Mainitsemastasi keskustelusta läytyi linkki tuotteeseen joka kestäisi kokokauden. Muut aineet näyttäisi kestävän viikosta kuukauteen.

        Greenfieldin Hulspeed lienee jonkinlainen on primeri ja lienee käytetty Volvo ocean racessa Telefonica veneessä?

        http://www.hullspeed.us/index.php/products#!/HullSpeed®-SuperGlide-Performance-Clear-Coat/p/39293758/category=10282075


      • 4+5
        Joakim1 kirjoitti:

        En tiedä nykyisten jollapurjehtijoiden vahaamisista. Onko sinulla siis todellista ttietoa, että kaikki vahaavat?

        Tässä artikkeli, jossa kerrotaan miten America Cup veneiden pohjat viimeistellään. Siellä sanotaan "wax is not recommended". http://www.sail.ie/SW/Bottom Finishes.htm

        Tässä juttu hydrofiilisestä aineesta, jonka väitetään vähentävän vastusta. Se on siis vahan vastakohta eli pienentää pintajännitystä: http://forum.sailingscuttlebutt.com/DISCUSSION_C6/Dock_Talk_F5/Hull_coatings_P8414/

        "En tiedä nykyisten jollapurjehtijoiden vahaamisista. Onko sinulla siis todellista ttietoa, että kaikki vahaavat?"

        Onko sinulla todellista tietoa, että joku huipputason jollapurjehtia purjehtisi ilman mitään aineita pohjassa?

        "Tässä artikkeli, jossa kerrotaan miten America Cup veneiden pohjat viimeistellään. Siellä sanotaan "wax is not recommended". http://www.sail.ie/SW/Bottom Finishes.htm
        "

        Amercas Cup venee ovat monirunkoveneitä ja kulkevat selvästi kovempaa kuin jollat tai köliveneet, joten hyöyty on tietenkin vähäisempi.


      • Joakim1
        4+5 kirjoitti:

        "En tiedä nykyisten jollapurjehtijoiden vahaamisista. Onko sinulla siis todellista ttietoa, että kaikki vahaavat?"

        Onko sinulla todellista tietoa, että joku huipputason jollapurjehtia purjehtisi ilman mitään aineita pohjassa?

        "Tässä artikkeli, jossa kerrotaan miten America Cup veneiden pohjat viimeistellään. Siellä sanotaan "wax is not recommended". http://www.sail.ie/SW/Bottom Finishes.htm
        "

        Amercas Cup venee ovat monirunkoveneitä ja kulkevat selvästi kovempaa kuin jollat tai köliveneet, joten hyöyty on tietenkin vähäisempi.

        Huomaa, että tuo on kirjoitettu 1996, jolloin AC-veneet eivät olleet monirunkoveneitä.

        Minulla ei ole tietoa, miten kukin huipputason jollapurjehtija viimeistelee pohjan. Jokin aine on eri asia kuin vahaaminen. Yksi tyypillinen tapa on ollut jättää pesuainetta pohjaan. Sen tarkoituksena on pyrkiä estämään lian tarttumista pohjaan satama-altaassa.

        Erilaisia aineita myydään kovaan hintaan hyväuskoisille, joita riittää huippu-urheilijoissa, ilman että niistä olisi välttämättä iloa. Puhumattakaan siitä, että aineiden myyjät saattavat olla sponsoreina huipuille, jotta suuri yleisö niitä ostaisi.

        Jalkapallo on tuosta hyvä esimerkki. Nenäteipit jo mainittiin ja nyt on muotia "suorituskykyä parantavat" tiukat paidat ja lihaksiin laitettavat teipit.

        Sitten kun näen jonkun puolueettoman arvostetun mittauslaitoksen tekemän vertailun, jossa todetaan jonkun aineen selkeästi vähentävän virtausvastusta, voin alkaa uskoa, että noista on hyötyä.

        Tai onhan niitä ja olen itsekin ollut mukana niitä tutkimassa, mutta ne ovat kiellettyjä kilpapurjehduksessa ja vaativat jatkuvaa syöttöä. Niitä käytetään pitkissä putkilinjoissa pumppauskulujen vähentämiseen ja luetettavaa mittaustietoa löytyy runsaasti. Muutama ppm riittää, mutta sekin on paljon, kun koko venettä ympäröivään veteen pitäisi jatkuvasti saada tuo pitoisuus.


      • kysy noilta
        Joakim1 kirjoitti:

        Huomaa, että tuo on kirjoitettu 1996, jolloin AC-veneet eivät olleet monirunkoveneitä.

        Minulla ei ole tietoa, miten kukin huipputason jollapurjehtija viimeistelee pohjan. Jokin aine on eri asia kuin vahaaminen. Yksi tyypillinen tapa on ollut jättää pesuainetta pohjaan. Sen tarkoituksena on pyrkiä estämään lian tarttumista pohjaan satama-altaassa.

        Erilaisia aineita myydään kovaan hintaan hyväuskoisille, joita riittää huippu-urheilijoissa, ilman että niistä olisi välttämättä iloa. Puhumattakaan siitä, että aineiden myyjät saattavat olla sponsoreina huipuille, jotta suuri yleisö niitä ostaisi.

        Jalkapallo on tuosta hyvä esimerkki. Nenäteipit jo mainittiin ja nyt on muotia "suorituskykyä parantavat" tiukat paidat ja lihaksiin laitettavat teipit.

        Sitten kun näen jonkun puolueettoman arvostetun mittauslaitoksen tekemän vertailun, jossa todetaan jonkun aineen selkeästi vähentävän virtausvastusta, voin alkaa uskoa, että noista on hyötyä.

        Tai onhan niitä ja olen itsekin ollut mukana niitä tutkimassa, mutta ne ovat kiellettyjä kilpapurjehduksessa ja vaativat jatkuvaa syöttöä. Niitä käytetään pitkissä putkilinjoissa pumppauskulujen vähentämiseen ja luetettavaa mittaustietoa löytyy runsaasti. Muutama ppm riittää, mutta sekin on paljon, kun koko venettä ympäröivään veteen pitäisi jatkuvasti saada tuo pitoisuus.

        "Minulla ei ole tietoa, miten kukin huipputason jollapurjehtija viimeistelee pohjan"

        http://www.sailing.org/news/36337.php


      • Joakim1
        kysy noilta kirjoitti:

        "Minulla ei ole tietoa, miten kukin huipputason jollapurjehtija viimeistelee pohjan"

        http://www.sailing.org/news/36337.php

        Eiköhän sen pitäisi kysyä, joka väitti kaikkien vahaavan. Voin uteliasuuttani kysyä joskus ohimennen parilta Suomen maajoukkuepurjehtijalta, mutta enempää en viitsi.


      • korvien väli
        Joakim1 kirjoitti:

        Eiköhän sen pitäisi kysyä, joka väitti kaikkien vahaavan. Voin uteliasuuttani kysyä joskus ohimennen parilta Suomen maajoukkuepurjehtijalta, mutta enempää en viitsi.

        Eiköhän tuossa sekoitella asioita. Vahattuun pintaan ei tartu likaa yhtä helposti. Ja likainen pohja on varmaankin hitaampi kuin puhdas itse pohjan kitkaominaisuuksista riippumatta. Ja tietenkin se pohjan ulkonäön psyykkinen merkitys on tärkeä.


      • exjollailija...
        Joakim1 kirjoitti:

        Eiköhän sen pitäisi kysyä, joka väitti kaikkien vahaavan. Voin uteliasuuttani kysyä joskus ohimennen parilta Suomen maajoukkuepurjehtijalta, mutta enempää en viitsi.

        Kun itse olin aktiivinen jollakisaaja niin olin kyllä aika heikko vahaaja. Tuon teki vain sen takia, että pohja pysyi paremmin puhtaana eikä niin hävettänyt mennä radalle... Kyllä kaikki oleellliset vauhtiin vaikuttavat asiat löyty muualta. Mutta siitä, että huomaako eroa? Itseasiassa se hetki kun hyppää rannassa _juuri_ vahattuun veneeseen niin kyllä, se tuntui ihan erille muutaman sekunnin ajan. Tuossa tosin tuske kyse ihan itse "vahauksesta" vaan jostain vahapinnan päälle jääneestä aineesta? Sillä liukkausvaikutus hävisi niin nopeasti. Kuollaksenikaan en muista millä vahalla vahasin...


    • Antilla 36

      Kannattaa kuitenkin muistaa primerit. Gelcoatpinta kun imee vettä, joka imeytyy lasikuituun. Jos vene on vedessä koko kesän, en suosittele primer kerrosten poisjättöä. Liukkaudesta sen verran, että ainakin LAser luokassa oli aikoinaan pohjan hiominen kielletty. Vain paikatun alueen sai hioa. Vahaaminen oli täysin sallittua eli ainakin siitä voisi päätellä, että vahaus ei tee pohjasta liukkaampaa, kuin hionta. Itselläni on 5-6 kerrosta primeria ja 2-kerrosta Hempellin kovaa myrkkymaalia, joka on vesihiottu kevyesti 400-500grid paperilla. Hyvin kulkee ;-)

      • tukitukki

        nono,
        tiedon päivitys.
        Ei gelcoat pinta ime vettä. Oikein tehty gelcoat-maalaus ei läpäise vettä.
        Sitä kautta vettä ei lamiin pääse.

        Sisävesillä pohja ei tarvii mitään. Ja edelleenkin purjehdustaidolla on suurin merkitys kulkuun.


      • Antilla 36
        tukitukki kirjoitti:

        nono,
        tiedon päivitys.
        Ei gelcoat pinta ime vettä. Oikein tehty gelcoat-maalaus ei läpäise vettä.
        Sitä kautta vettä ei lamiin pääse.

        Sisävesillä pohja ei tarvii mitään. Ja edelleenkin purjehdustaidolla on suurin merkitys kulkuun.

        Gelcoat on imenyt tai itseasiassa läpäissyt vettä tähän päivään asti. Enkä ainakaan minä ole missään nähnyt tietoa, että asia olisi johonkin muuttunut. Tuollainen käsitys oli vallalla 70-luvulla eli myrkkymaaleja vedettiin suoraan gelcoatin päälle. Nyt sitten näitä osmoosivaurioisia veneitä korjaillaan. Eli enpä ole yhtään venevalmistajaa tavannut, joka käskisi nykyään jättää primerikerrokset pois. Itseasiassa kerrospaksuussuositukset ovat vain lisääntyneet.


      • Myrkyt ön
        Antilla 36 kirjoitti:

        Gelcoat on imenyt tai itseasiassa läpäissyt vettä tähän päivään asti. Enkä ainakaan minä ole missään nähnyt tietoa, että asia olisi johonkin muuttunut. Tuollainen käsitys oli vallalla 70-luvulla eli myrkkymaaleja vedettiin suoraan gelcoatin päälle. Nyt sitten näitä osmoosivaurioisia veneitä korjaillaan. Eli enpä ole yhtään venevalmistajaa tavannut, joka käskisi nykyään jättää primerikerrokset pois. Itseasiassa kerrospaksuussuositukset ovat vain lisääntyneet.

        Ei kannata vetää kumpaakaan Primeriä eikä myrkkyä. Eikä missään tapauksessa rikkoa gelgoat pintaa. Jos pohjassa on primeri, niin vene ei pääse koskaan kuivumaan siitä vedestä joka tulee runkoon veneen sisältäpäin. Melkein kaiksiaa veneissä on pilssissä enenmmän tai vähemmän vettä. Itsellä oli vene valmistettu 1988 ei prineria, vain myrkky. kun myin sen 20 vuotta myöhemmin, ei ollut rungossa yhtään kosteutta. Ven kannattaa pestä pohjastaan kerran kuukaudessa, niin ei myrkkyjen kanssa pelleillä.


      • huokoinen gelcoat
        Myrkyt ön kirjoitti:

        Ei kannata vetää kumpaakaan Primeriä eikä myrkkyä. Eikä missään tapauksessa rikkoa gelgoat pintaa. Jos pohjassa on primeri, niin vene ei pääse koskaan kuivumaan siitä vedestä joka tulee runkoon veneen sisältäpäin. Melkein kaiksiaa veneissä on pilssissä enenmmän tai vähemmän vettä. Itsellä oli vene valmistettu 1988 ei prineria, vain myrkky. kun myin sen 20 vuotta myöhemmin, ei ollut rungossa yhtään kosteutta. Ven kannattaa pestä pohjastaan kerran kuukaudessa, niin ei myrkkyjen kanssa pelleillä.

        Varmaankin joskus lasikuituveneiden alkuaikoina 1960-luvulla uskottiin, että gelcoat olisi vettä läpäisemätön pinnoite. Uskomus karisi, kun suojaamattomiin vedenalaisiin gelcoat-pintoihin alkoi muodostui rakkulointia. Punnituksissa havaittiin, että lasikuiturungon paino saattoi lisääntyä kymmenillä kiloilla jo yhden kesän aikana runkoon imeytyneen kosteuden takia. Onneksi runko ehti kuivua telakointikuukausien kuluressa.
        Laitapa googlen hakusanoiksi "gelcoat permeability", jos haluat lukea asiasta. Antifouling-maali on tarpeellinen meriveneissä, ei suolattomilla alueilla. Vedenpitävä epoksimaali suojaa vettymiseltä. Varmaankin myös pilssi kannattaisi maalata, jos siellä on lähes aina vettä.

        Gelcoatin huokoisuudella on merkitystä myös pohjan vahaamisessa. Jos vaha sisältää vähänkin silikonia (niinkuin useimmat vahat), sitä jää gelcoatin huokosiin. Jos vene myöhemmin maalataan, maali voi irrota silikonin takia. Tämä koskee tietysti myös veneen kylkiä, jotka pitää pestä liuottimilla ja hioa huolellisesti silikonijäämien poistamiseksi, jotta pinnoitemaali tarttuisi kunnolla.


      • Käytön mukan
        huokoinen gelcoat kirjoitti:

        Varmaankin joskus lasikuituveneiden alkuaikoina 1960-luvulla uskottiin, että gelcoat olisi vettä läpäisemätön pinnoite. Uskomus karisi, kun suojaamattomiin vedenalaisiin gelcoat-pintoihin alkoi muodostui rakkulointia. Punnituksissa havaittiin, että lasikuiturungon paino saattoi lisääntyä kymmenillä kiloilla jo yhden kesän aikana runkoon imeytyneen kosteuden takia. Onneksi runko ehti kuivua telakointikuukausien kuluressa.
        Laitapa googlen hakusanoiksi "gelcoat permeability", jos haluat lukea asiasta. Antifouling-maali on tarpeellinen meriveneissä, ei suolattomilla alueilla. Vedenpitävä epoksimaali suojaa vettymiseltä. Varmaankin myös pilssi kannattaisi maalata, jos siellä on lähes aina vettä.

        Gelcoatin huokoisuudella on merkitystä myös pohjan vahaamisessa. Jos vaha sisältää vähänkin silikonia (niinkuin useimmat vahat), sitä jää gelcoatin huokosiin. Jos vene myöhemmin maalataan, maali voi irrota silikonin takia. Tämä koskee tietysti myös veneen kylkiä, jotka pitää pestä liuottimilla ja hioa huolellisesti silikonijäämien poistamiseksi, jotta pinnoitemaali tarttuisi kunnolla.

        Onkohan tässä nyt puurot ja vellit sekaisin. Laiturissa kesän säilytettävä vene tarvitsee primerin. Vain kilpailuissa käytettävä kevytvene, joka muuten seisoo trailerilla ei tarvitse primeria.


    • öldsjsy6

      Myrkkyvärin käyttöä pohjassa ei ole kielletty.

      • 17+12

        Mikä on myrkkyväri? Sääntöjä on tiukennettu jokin aikaa sitten ja esim järvialueilla ei saa käyttää antifouling tuotteita. Eikä niitä edes nykyään edes löydy sisämaan kaupoista. Primereita vaan.


    • Keijo3

      Mattapinta pinta kerää paremmin pieniä ilmakuplia kuin vahattu. Tästä johtuen se on nopeampi kuin vahattu.

      • Joppe

        Siis golfpallon tapaan? Golfpallo tosin lentää enimmäkseen ilmassa, mutta vaikutus lienee sama?


      • 54345

        Just ja olympiapurjehtioiden veneiden pohjat ovat mattapintaisia;-)


    • Ramppanen

      Miulla 24 vuotta vator 15 ,,pohjaan hemppelin primeri pariin kertaan ja hemppelin kova myrkkymaali ,,Vaikka syksyisin tuli jäissä ajettua ,,myrkkyväri kului pois mut primeri vain kölin kohdalta kului pois,,,Eli lasikuituveneseen suosittelen edellä mainittuja,,primeri suojaa myös hyvin lasikuiturutolta....

    • Tervaskanto

      Veneen pohjahan pitää tervata joka kevät. maalis- hutikuussa terva pohjaan kyllä toimii ja pitää vettä.

      • vissi ero

        Vuan kumpoo tervoo laittelit, kivihiil vae hautatervoo ?


    • purjehduksen_harrast

      Telkkarissa pyörii suosittu tositeeveesarja, nimeltä "myytinmurtajat". Tämä vahaamishölynpöly olis oivallinen aihe sinne tutkittavaksi. Idean saa vapaasti käyttää!

      • v4r

        On aineita, jotka vähentävät vedestä aiheutuvaa kitkaa. Se että itse käyttää myrkkkymaalia ei poista sitä faktaa, että esim maalamaton vahattu pohja on nopeampi kuin myrkkymaalattu.

        Suomessa esim huipputason h-veneet ovat trailerilla tai pukilla jos niillä ei purjehdita.


      • Joakim1
        v4r kirjoitti:

        On aineita, jotka vähentävät vedestä aiheutuvaa kitkaa. Se että itse käyttää myrkkkymaalia ei poista sitä faktaa, että esim maalamaton vahattu pohja on nopeampi kuin myrkkymaalattu.

        Suomessa esim huipputason h-veneet ovat trailerilla tai pukilla jos niillä ei purjehdita.

        On tosiaan virtauksen kitkaa vähentäviä aineita, mutta ne ovat nestemäisiä veteen (tai öljyyn tms) lisättäviä EI pinnale levitettäviä. Yleensä ne ovat hyvin pitkäketjuisia polymeerejä, jotka vähentävät turbulenssiä pinnan lähellä.

        Se, että trailerilla säilytettävät veneet eivät käytä myrkkymaalia on aivan toinen juttu. Ne eivät tarvitse myrkkymaalia ja myrkkymaalatun pohjan hiominen täydelliseen kisakuntoon on kova homma, jota ei viitsi tehdä, jos ei ole tarvetta. Lisäksi ainakin jotkut kovatkin myrkkymaalit ovat turhan pehmeitä hyvään hiottavuuteen eli niistä ei saa välttämättä yhtä sileitä kuin kovasta maalista.


    • Myrkyt ön

      Jos nyt ostaisin uuden veneen, niin en ensitöikseni repisi sen puhjaa paskaksi, ja maalaisi päälle primeriä, vaan pitäisin samalla tavoin kun nämä trailerityypit vaikka vene olisikin koko ajan vedessä.Veneen pohjaan tarttuu aina limää ja levää oli siinä minkälainen myrkky tahansa (tääs jo tänä syksynä todettu) ja näkki taas tarttuu ainoastan parin viikon aikana heinä-elokuun vaihteessa. Kun silloin putsaa veneen pohjan niin näkki ei tartu vaikka olis paljas jelkkaripinta. Enkä siis usko tähän vettymisteoriaan.Sitäpaitsi jos pitää venettä 30 vuotta ja maalaa joka vuosi myrkkykerroksen ( jota monet vielä tekee vaikka se on järjetöntä) ja uusii prinerit kaksi-kolme kertaa sen 30 vuoden aikana, niin se tulee maksamaan 15-20 tonnia, samalla hintaa tettää massiivisen osmoosirempan, jos niin huono tuuri kävisi että rakkuloita alkais näkyä.

      En muuten yhtään ihmettele, että pehmeiden myrkkyjen käyttö ainakin helsingissä kielletään jatkossa. Vasta yksi nosto meillä tehty ja telekointialue on myrkytetty tehokkaasti.

      • nontoxic antifouling

        Nimimerkki “Myrkyt ön”:illä on omat uskomuksensa “vettymisteoriasta” ja veneen pohjan vesieristyksen aihellisuudesta (epoksi-primer). Vahvoja uskon asioita ei kannata yrittää kumota faktatiedolla.

        Kuitenkin muutama käytännön pointti lienee sallittua. Köliveneen pohjan pesu kesken purjehduskautta vaatii joko veneen noston tai sukeltajan. Pieniä moottoriveneitä varten on olemassa pesurilaitteita. Jos veneen pohjassa ei ole minkäänlaista eliönestoa eikä sitä puhdisteta, pohjaan kiinnittynyt kasvullisuus on syksyyn mennessä runsas. Minulla on valokuvia, joissa näkyy n. 5 cm paksuinen nukkakerros erään purjeveneen pohjassa. Koneajossa veneen pohjan kasvullisuus merkitsee lisääntynytttä polttoaineen kulutusta, purjehtiessa huonontunutta vauhtia. Pohjan limaisuus ei ole ongelma, vesikasavit ja näkit ovat.

        Antifouling eli eliönesto voidaan nykyisin toteuttaa myrkyttömästi tai vähäisin kuparipäästöin. Myrkyttömiä antifoulingmaaleja kehitellään eri puolilla maailmaa. Ultraäänijärjestelmiäkin kokeillaan. On aika vanhanaikaista puhua “pehmeistä myrkkymaaleista”, koska varsinaiset myrkyt (kuten aikanaan olivat arsenikki ja tinayhdisteet ) on kielletty jo vuosia sitten.
        Siinä olet varsin oikeassa, että jokavuotinen veneenpohjan maalaus on jokseenkin tarpeetonta (paitsi antifouling-maalien valmistajille). Nykyiset eliönestomaalit toimivat niin kauan kuin maalia on jäljellä. Maalia ei kannattaisi pestä pois. Sekin vähentäisi ympäristökuormitusta.

        Tässä on pari myrkyttömiin eliönestomaaleihin liittyvää linkkiä:
        http://www.fpu-coatings.com/Products/DataSheets/NAFDACMarine.html
        http://ucanr.edu/sites/coast/Nontoxic_Antifouling_Strategies/


      • seppomartti
        nontoxic antifouling kirjoitti:

        Nimimerkki “Myrkyt ön”:illä on omat uskomuksensa “vettymisteoriasta” ja veneen pohjan vesieristyksen aihellisuudesta (epoksi-primer). Vahvoja uskon asioita ei kannata yrittää kumota faktatiedolla.

        Kuitenkin muutama käytännön pointti lienee sallittua. Köliveneen pohjan pesu kesken purjehduskautta vaatii joko veneen noston tai sukeltajan. Pieniä moottoriveneitä varten on olemassa pesurilaitteita. Jos veneen pohjassa ei ole minkäänlaista eliönestoa eikä sitä puhdisteta, pohjaan kiinnittynyt kasvullisuus on syksyyn mennessä runsas. Minulla on valokuvia, joissa näkyy n. 5 cm paksuinen nukkakerros erään purjeveneen pohjassa. Koneajossa veneen pohjan kasvullisuus merkitsee lisääntynytttä polttoaineen kulutusta, purjehtiessa huonontunutta vauhtia. Pohjan limaisuus ei ole ongelma, vesikasavit ja näkit ovat.

        Antifouling eli eliönesto voidaan nykyisin toteuttaa myrkyttömästi tai vähäisin kuparipäästöin. Myrkyttömiä antifoulingmaaleja kehitellään eri puolilla maailmaa. Ultraäänijärjestelmiäkin kokeillaan. On aika vanhanaikaista puhua “pehmeistä myrkkymaaleista”, koska varsinaiset myrkyt (kuten aikanaan olivat arsenikki ja tinayhdisteet ) on kielletty jo vuosia sitten.
        Siinä olet varsin oikeassa, että jokavuotinen veneenpohjan maalaus on jokseenkin tarpeetonta (paitsi antifouling-maalien valmistajille). Nykyiset eliönestomaalit toimivat niin kauan kuin maalia on jäljellä. Maalia ei kannattaisi pestä pois. Sekin vähentäisi ympäristökuormitusta.

        Tässä on pari myrkyttömiin eliönestomaaleihin liittyvää linkkiä:
        http://www.fpu-coatings.com/Products/DataSheets/NAFDACMarine.html
        http://ucanr.edu/sites/coast/Nontoxic_Antifouling_Strategies/

        Itämeren ulkopuolella ongelma on monin verroin suurempi. Oikeiden myrkkyjen jouduttua epäsuosioon on entinen pohjan maalaustahti kerran vuodessa ollut riittämätön. Pari viime vuotta maalasin Milleä ja muuta itsekiilloittuvaa kahdesti vuodessa. Pohjan hoitokustannukset itse tehtyinä olivat jo parin tonnin luokkaa. Nyt on VC Offshore kokeilussa ja ensivaikutelma on parempi, ehkä 1.5 vuotta. Joku myrkytön vaihtoehto olisi hyvä mutta en usko ennen kuin näen. Kauppanimi puuttuu eikä viitteestä käy ilmi kuin elastinen liukas polyuretaani. Kyllä näkki iskee kiinni liukkaaseenkin pintaan kun vene on paikallaan.


    • Myrkyt ön

      Ensinnäkin mulla ei ole mitään uskomuksia, vaan 40 vuoden kokemukseen perustuvaa omakohtaista tietoa viidestä omasta ja muutamasta faijan veneestä. Ainakaan minun veneeni ilman prineriä ja pohjan rikkomista ei vettynyt mihinkään 20 vuoden aikana. Toiseksi olen viimeiset kolme vuotta pessyt veneeni pohjan kesän aikana laiturissa (ilman ylösnostamista tai sukeltamista) niin ettei ole syksyllä tarvinnut muuta kun makealla vedellä huuhtaista (ei painetta)
      Ja vuonna 2010 tehdyn pohjarempan (entisen omistajan jäljiltä) en ole maalannut pohjaa kertaakaan, eikä näkin näkkiä ole näkynyt. Repikää siitä.
      Miksi muuten näkki ei iske vahalla kiiloitettuun potkuriin, potkuriakseliin, tai perävetolaitteeseen vaikka naapureiden kiiloittamattomiin iskee.
      Siihen Seppomarttin asiaan mitä itämeren ulkopuolella tapahtuu, en ota kantaa, koska en tiedä siitä hevon paskaa, mutta uskon kaiken mitä mulle siitä kerrotaan.

      • Antilla 36

        Ei oikein vakuuttavaa. Nykyisen veneesi entinen omistaja teki pohjarempan eli veneessäsi on primerit. Jos peset sen säännöllisesti ei sinne mitään tartukkaan. Jos sinulla on ollut 40 vuoden kokemus faijasi muutamasta ja viidestä omasta veneestä, on kokemus/vene keskimäärin noin 5-vuotta. Eli sinulla ei ole kokemusta mitä 20v tai enemmän vaikuttaa primerittömään veneen pohjaan. Asiasta on niin paljon tutkimustietoa, että on aika turha väittää, että vedeneristysmaalaus jatkuvasti vedessä säilytettävien veneiden pohjassa olisi turhaa. Itselläni on myös moottorivene, missä 5-6 vuotta sitten viimeksi maalattu myrkkymaali. Veneeni huippunopeus laski heinäkuun lopulla maksimista (46s) noin 2s. Kaverillani on samankokoinen vene, jonka pohja on käsittelemätön tai siis vain vahattu. Sen huippunopeus oli pudonnut 50 solmusta 36 solmuun valtavan eliökasvuston vuoksi. Eli kyllä jopa vanhakin myrkkymaali tai nykyään eliönestomaali on paljon tehokkaampaa, kuin vahaus. Siispä suosittelen kaikkia huomioimaan sekä primerit että myrkkymaalin. Uskokaa venevalmistajia ja tutkimuksia ennemmin kuin näitä myrkyttömien ohjeita.


      • Myrkyt ön
        Antilla 36 kirjoitti:

        Ei oikein vakuuttavaa. Nykyisen veneesi entinen omistaja teki pohjarempan eli veneessäsi on primerit. Jos peset sen säännöllisesti ei sinne mitään tartukkaan. Jos sinulla on ollut 40 vuoden kokemus faijasi muutamasta ja viidestä omasta veneestä, on kokemus/vene keskimäärin noin 5-vuotta. Eli sinulla ei ole kokemusta mitä 20v tai enemmän vaikuttaa primerittömään veneen pohjaan. Asiasta on niin paljon tutkimustietoa, että on aika turha väittää, että vedeneristysmaalaus jatkuvasti vedessä säilytettävien veneiden pohjassa olisi turhaa. Itselläni on myös moottorivene, missä 5-6 vuotta sitten viimeksi maalattu myrkkymaali. Veneeni huippunopeus laski heinäkuun lopulla maksimista (46s) noin 2s. Kaverillani on samankokoinen vene, jonka pohja on käsittelemätön tai siis vain vahattu. Sen huippunopeus oli pudonnut 50 solmusta 36 solmuun valtavan eliökasvuston vuoksi. Eli kyllä jopa vanhakin myrkkymaali tai nykyään eliönestomaali on paljon tehokkaampaa, kuin vahaus. Siispä suosittelen kaikkia huomioimaan sekä primerit että myrkkymaalin. Uskokaa venevalmistajia ja tutkimuksia ennemmin kuin näitä myrkyttömien ohjeita.

        Moi, käsitit vääri. Kyllä mulla on yksi vene ollut 20 vuotta ilman primeriä. Ja nykyisen veneeni kun ostin, niin siinä tosiaan oli ptimerit ja maalit, mutta maalia oli niin paksusti, että se lohkeili ja oli epätasainen. Myös primeri oli paikka paikoin irronnut kokonaan. Oli siis pakko tehdä pohjaremppa (tiesin sen jo ensisilmäyksellä kun veneen näin) maksoi 4000 euroa teetettynä.
        Muissa veneissä on kaikissa ollut ostettaessa primerit. Yksi oli uusi, mutta senkin pohjan myyjäliike oli repinyt rikki, ja peittänyt vaurion primerillä. Omissa veneissäni ei ole ollut lasikuituruttoa missään, mutta olen nähnyt monta jossa on ollut. Kaikissa on ollut primerit alla. Oletko varma että se käsittelemätön moottorivene oli varmasti vahattu. Ja tuon kasvuston vuoksi kaikki veneet (ei ainoastaan kilpa) kannataa kyllä pestä kesän aikana. Itse laski veneeni veteen 24.3 ja ensimmäisen kerran pesin sitä jussin jälkeen vaikka ei siinä vielä silloin ollut edes limaa eliöistä puhumattakaan. Pohjan putsaus laiturissa on pikku homma.
        Ps. Minulla siis ei ole kokemusta veneen pitämisestä vedessä koko kautta ilman maalauksia tai primereitä, mutta sanoinkin, että jos nyt ostaisin uuden veneen niin en laittaisi pohjaan muuta kuin vahaa, ja luotan siihen, että ainakin mulla se toimisi.


      • Myrkyt ön
        Myrkyt ön kirjoitti:

        Moi, käsitit vääri. Kyllä mulla on yksi vene ollut 20 vuotta ilman primeriä. Ja nykyisen veneeni kun ostin, niin siinä tosiaan oli ptimerit ja maalit, mutta maalia oli niin paksusti, että se lohkeili ja oli epätasainen. Myös primeri oli paikka paikoin irronnut kokonaan. Oli siis pakko tehdä pohjaremppa (tiesin sen jo ensisilmäyksellä kun veneen näin) maksoi 4000 euroa teetettynä.
        Muissa veneissä on kaikissa ollut ostettaessa primerit. Yksi oli uusi, mutta senkin pohjan myyjäliike oli repinyt rikki, ja peittänyt vaurion primerillä. Omissa veneissäni ei ole ollut lasikuituruttoa missään, mutta olen nähnyt monta jossa on ollut. Kaikissa on ollut primerit alla. Oletko varma että se käsittelemätön moottorivene oli varmasti vahattu. Ja tuon kasvuston vuoksi kaikki veneet (ei ainoastaan kilpa) kannataa kyllä pestä kesän aikana. Itse laski veneeni veteen 24.3 ja ensimmäisen kerran pesin sitä jussin jälkeen vaikka ei siinä vielä silloin ollut edes limaa eliöistä puhumattakaan. Pohjan putsaus laiturissa on pikku homma.
        Ps. Minulla siis ei ole kokemusta veneen pitämisestä vedessä koko kautta ilman maalauksia tai primereitä, mutta sanoinkin, että jos nyt ostaisin uuden veneen niin en laittaisi pohjaan muuta kuin vahaa, ja luotan siihen, että ainakin mulla se toimisi.

        Korjaus. Oli mulla toinenkin vene jossa ei ollut primeriä, Kun ostin sen se oli 13 vuotta vanha ja siinä oli maalin alla VC-17 terva, joka oli laitettu hiomattoman jelkkarin päälle. Se oli aivan priima ostaessa ja kolmen vuoden jälkeen myydessä.
        Kaikki veneeni on on kosteusmitattu, sekä ostaessa että myydessä, eikä missään ole ollut kosteutta.


      • antifouling
        Myrkyt ön kirjoitti:

        Korjaus. Oli mulla toinenkin vene jossa ei ollut primeriä, Kun ostin sen se oli 13 vuotta vanha ja siinä oli maalin alla VC-17 terva, joka oli laitettu hiomattoman jelkkarin päälle. Se oli aivan priima ostaessa ja kolmen vuoden jälkeen myydessä.
        Kaikki veneeni on on kosteusmitattu, sekä ostaessa että myydessä, eikä missään ole ollut kosteutta.

        Internationalin epoksitervan nimi on VC tar2. Se on epoksiterva, eli primeri. Vedeneristykseen. Eliönestomaalin nimi on VC 17m ja kalliimpi versio VC 17m extra. Noita olen keväisin pohjaan laittanut, en joka kevät, välillä yhden, joskus kaksikin purkkia. Paremmuudesta en osaa sanoa. Aina syksyllä on näkkiä mielivaltaisessa kohdassa. Milloin missäkin.


      • "todistelu" riitti
        Myrkyt ön kirjoitti:

        Moi, käsitit vääri. Kyllä mulla on yksi vene ollut 20 vuotta ilman primeriä. Ja nykyisen veneeni kun ostin, niin siinä tosiaan oli ptimerit ja maalit, mutta maalia oli niin paksusti, että se lohkeili ja oli epätasainen. Myös primeri oli paikka paikoin irronnut kokonaan. Oli siis pakko tehdä pohjaremppa (tiesin sen jo ensisilmäyksellä kun veneen näin) maksoi 4000 euroa teetettynä.
        Muissa veneissä on kaikissa ollut ostettaessa primerit. Yksi oli uusi, mutta senkin pohjan myyjäliike oli repinyt rikki, ja peittänyt vaurion primerillä. Omissa veneissäni ei ole ollut lasikuituruttoa missään, mutta olen nähnyt monta jossa on ollut. Kaikissa on ollut primerit alla. Oletko varma että se käsittelemätön moottorivene oli varmasti vahattu. Ja tuon kasvuston vuoksi kaikki veneet (ei ainoastaan kilpa) kannataa kyllä pestä kesän aikana. Itse laski veneeni veteen 24.3 ja ensimmäisen kerran pesin sitä jussin jälkeen vaikka ei siinä vielä silloin ollut edes limaa eliöistä puhumattakaan. Pohjan putsaus laiturissa on pikku homma.
        Ps. Minulla siis ei ole kokemusta veneen pitämisestä vedessä koko kautta ilman maalauksia tai primereitä, mutta sanoinkin, että jos nyt ostaisin uuden veneen niin en laittaisi pohjaan muuta kuin vahaa, ja luotan siihen, että ainakin mulla se toimisi.

        Kerrot toistuvasti "pohjan rikkomisesta" ja primeri (tai prinerin, ptimerin) tarpeettomuudesta. Kerroit myös, että käytettyinä ostamissasi veneissä on ollut ostettaessa primerit. "Yksi oli uusi, mutta senkin pohjan myyjäliike oli repinyt rikki ja peittänyt vaurion primerillä".
        Mistä oikeastaan on kysymys? Miten "pohjat revitään rikki"? Tarkoitatko kenties gelcoatpinnan hiontaa epoksimaalin tarttumiseksi vai kivikoissa syntyneitä pohjavaurioita?
        Yritit todistella, ettei vesi läpäise gelcoatpintaa ja että pelkkä vaahaaminen estäisi kosteuden pääsyn runkoon. Sitten toteat, ettet olekaan pitänyt veneitäsi "vedessä koko kautta ilman maalauksia tai primereitä" ja "omissa veneissäni ei ole ollut lasikuituruttoa missään".
        Mielestäsi "pohjan putsaus laiturissa on pikku homma". Ehkä se on pikku homma pienelle mottoriveneelle tehtynä, mutta ei esim. yli 2 m syväyksisen matkapurren kohdalla (maailmaa kiertäessäni jouduin useamman kerran sukeltamaan puhdistaakseni potkurin näkeistä ja silloin tällöin pyyhkimään antifouling-maalatun pohjankin, mutta tein sen aina muualla kuin laiturissa).

        Arvoisa "Myrkyt ön", vaikka gelcoat pohjan vahaaminen sopii sinun veneilyysi, se ei ole käypä yleissuositus kaikille veneille eikä kaikille merialueille.


      • Myrkyt ön
        "todistelu" riitti kirjoitti:

        Kerrot toistuvasti "pohjan rikkomisesta" ja primeri (tai prinerin, ptimerin) tarpeettomuudesta. Kerroit myös, että käytettyinä ostamissasi veneissä on ollut ostettaessa primerit. "Yksi oli uusi, mutta senkin pohjan myyjäliike oli repinyt rikki ja peittänyt vaurion primerillä".
        Mistä oikeastaan on kysymys? Miten "pohjat revitään rikki"? Tarkoitatko kenties gelcoatpinnan hiontaa epoksimaalin tarttumiseksi vai kivikoissa syntyneitä pohjavaurioita?
        Yritit todistella, ettei vesi läpäise gelcoatpintaa ja että pelkkä vaahaaminen estäisi kosteuden pääsyn runkoon. Sitten toteat, ettet olekaan pitänyt veneitäsi "vedessä koko kautta ilman maalauksia tai primereitä" ja "omissa veneissäni ei ole ollut lasikuituruttoa missään".
        Mielestäsi "pohjan putsaus laiturissa on pikku homma". Ehkä se on pikku homma pienelle mottoriveneelle tehtynä, mutta ei esim. yli 2 m syväyksisen matkapurren kohdalla (maailmaa kiertäessäni jouduin useamman kerran sukeltamaan puhdistaakseni potkurin näkeistä ja silloin tällöin pyyhkimään antifouling-maalatun pohjankin, mutta tein sen aina muualla kuin laiturissa).

        Arvoisa "Myrkyt ön", vaikka gelcoat pohjan vahaaminen sopii sinun veneilyysi, se ei ole käypä yleissuositus kaikille veneille eikä kaikille merialueille.

        Enhän minä ole mitään suositellut. Kerroin vaan että itse en enää hioisi uuden veneen jelkkaripintaa rikki, koska kokemukseni mukaan siitä eikä primeristä ole mitään hyötyä. Molemmissa veneissäni josa pintaa ei ollut rikottu oli maalina VC 17, toisessa siis vaan pelkkää maali ja toisessa sen alla Tar (terva). Voihan se tietenkin olla niinkin, että se maali vaikutti asiaan jotenkin mutta en oikein usko.


      • ensi kerralla...
        Myrkyt ön kirjoitti:

        Enhän minä ole mitään suositellut. Kerroin vaan että itse en enää hioisi uuden veneen jelkkaripintaa rikki, koska kokemukseni mukaan siitä eikä primeristä ole mitään hyötyä. Molemmissa veneissäni josa pintaa ei ollut rikottu oli maalina VC 17, toisessa siis vaan pelkkää maali ja toisessa sen alla Tar (terva). Voihan se tietenkin olla niinkin, että se maali vaikutti asiaan jotenkin mutta en oikein usko.

        No se oli hyvä päätös. Uuden veneen gelcoat-pintaa ei pidäkään rikkoa liian voimallisella hinkkaamisella.

        Jos vielä hankit uuden veneen, poista rungossa oleva muottivaha asetonilla tai Degreaserilla. Hio pinta vesihiomapaperilla karkeudella 150-180 ja pese pohja. Sitten pyyhi vielä uudelleen asetonilla käyttäen pehmeää, nukkaamaton liinaa. Sitten maalaa pohja 2-komponenttisella epoksimaalilla maalivalmistajan ohjeiden mukaan.

        Epoksi toimii vesieristeenä ja suojaa alla olevaa gelcoatia (joka ei ole täysin vesitiivis). Aika usein näkee gelcoatin rakkulointia pohjamaalin yläpuolella vesilinjan tuntumassa, koska epoksin suoja ei ole ulottunut riittävän korkealle veden pinnasta.


      • seppomartti
        Myrkyt ön kirjoitti:

        Enhän minä ole mitään suositellut. Kerroin vaan että itse en enää hioisi uuden veneen jelkkaripintaa rikki, koska kokemukseni mukaan siitä eikä primeristä ole mitään hyötyä. Molemmissa veneissäni josa pintaa ei ollut rikottu oli maalina VC 17, toisessa siis vaan pelkkää maali ja toisessa sen alla Tar (terva). Voihan se tietenkin olla niinkin, että se maali vaikutti asiaan jotenkin mutta en oikein usko.

        "Myrkyt ön" huono viittaus myrkyttömiin vaihtoehtoihin taisi sikäli olla pielessä, että kyseessä saattoi olla Interin VC- sarja. Myrkkynä niissä on kupari. Ja sen vapautumisesta ympäristöön pidettiin ongelmana. Vaatimus maalarin suojautumisesta silmälaseilla, hanskoilla, hengitysssuojaimella ja suoja-asula ei viittaa kovin myrkyttömään vaihtoehtoon. Vehikkeli on sitten "microfluoroadditiivia jne". VC- maalit saattavat olla vettä läpäisemättömämpiä kuin gelcoat.
        Epoksitervaa olen aina käyttänyt uuden veneen kosteussulkuun- jos sitä vain on ollut saatavilla. Ei ole mikää primeritön vaihtoehto.
        Jos ei ole näkkiä potkurissa eikä pohjassa niin purjehdit ilmeisesti makeassa vedessä?


      • Myrkyt ön
        seppomartti kirjoitti:

        "Myrkyt ön" huono viittaus myrkyttömiin vaihtoehtoihin taisi sikäli olla pielessä, että kyseessä saattoi olla Interin VC- sarja. Myrkkynä niissä on kupari. Ja sen vapautumisesta ympäristöön pidettiin ongelmana. Vaatimus maalarin suojautumisesta silmälaseilla, hanskoilla, hengitysssuojaimella ja suoja-asula ei viittaa kovin myrkyttömään vaihtoehtoon. Vehikkeli on sitten "microfluoroadditiivia jne". VC- maalit saattavat olla vettä läpäisemättömämpiä kuin gelcoat.
        Epoksitervaa olen aina käyttänyt uuden veneen kosteussulkuun- jos sitä vain on ollut saatavilla. Ei ole mikää primeritön vaihtoehto.
        Jos ei ole näkkiä potkurissa eikä pohjassa niin purjehdit ilmeisesti makeassa vedessä?

        Ei tästä nyt tule valmista. En purjehdi juomavessä, ja näkkiä ei tule potkuriin, potkuriakseliin, koska ne on kiilloitettu vahalla, eikä pohjaan koska pohja puhdistetaan silloin kun näki yrittää iskeä. Riippumatta siis yhtään siitä onko siellä pohjassa vähemmän vai enemmän myrkyllisiä aineita, tai ei mitään aineita.
        Mutta älä nyt vaan taas sotke tähän itämerenulkopuolisia juttuja, koska minulla ei minkäänlaista meininkiä lähtea sinne asti ikuna koskaan.

        Ottakaa mielummin kantaa siihen, mitä aiotte tehdä, nyt kun itsekiilloittuvat värit (oli sitten myrkkyä tai ei) kielletään 2016, eikä veneitä enää sen jälkeen nosteta telakointialueelle, jos siellä pohjassa on jotain mikä pesemällä irtoaa.


      • seppomartti
        Myrkyt ön kirjoitti:

        Ei tästä nyt tule valmista. En purjehdi juomavessä, ja näkkiä ei tule potkuriin, potkuriakseliin, koska ne on kiilloitettu vahalla, eikä pohjaan koska pohja puhdistetaan silloin kun näki yrittää iskeä. Riippumatta siis yhtään siitä onko siellä pohjassa vähemmän vai enemmän myrkyllisiä aineita, tai ei mitään aineita.
        Mutta älä nyt vaan taas sotke tähän itämerenulkopuolisia juttuja, koska minulla ei minkäänlaista meininkiä lähtea sinne asti ikuna koskaan.

        Ottakaa mielummin kantaa siihen, mitä aiotte tehdä, nyt kun itsekiilloittuvat värit (oli sitten myrkkyä tai ei) kielletään 2016, eikä veneitä enää sen jälkeen nosteta telakointialueelle, jos siellä pohjassa on jotain mikä pesemällä irtoaa.

        " En purjehdi juomavessä, ja näkkiä ei tule potkuriin, potkuriakseliin, koska ne on kiilloitettu vahalla". Ei ole minullakaan tullut Suomipurkkarissa viime vuosina-vahaamattomuudesta huolimatta. Vahalla ei ole mitään tekemistä tämän ilmiön kanssa. Veden suolattomuudella sen sijaan luultavasti on. Turskat jo kuoli ja pian kuolee näkkikin ellei uutta suolapulssia saada.


      • Myrkyt ön
        seppomartti kirjoitti:

        " En purjehdi juomavessä, ja näkkiä ei tule potkuriin, potkuriakseliin, koska ne on kiilloitettu vahalla". Ei ole minullakaan tullut Suomipurkkarissa viime vuosina-vahaamattomuudesta huolimatta. Vahalla ei ole mitään tekemistä tämän ilmiön kanssa. Veden suolattomuudella sen sijaan luultavasti on. Turskat jo kuoli ja pian kuolee näkkikin ellei uutta suolapulssia saada.

        Höpö höpö. kyllähän sen voi mennä vaikka heti stekkaamma, ja totemaan että niiden veneiden potkureissa ja potkuriakselissa on näkkiä, joissa nämä on kiilloitamatta. Toisaalta monent ovat myrkkymaalanneet molemmat, ja silti niissä on näkkiä. Tuu vaikka stekkaa meille.


      • Potkurin puhtaus
        Myrkyt ön kirjoitti:

        Höpö höpö. kyllähän sen voi mennä vaikka heti stekkaamma, ja totemaan että niiden veneiden potkureissa ja potkuriakselissa on näkkiä, joissa nämä on kiilloitamatta. Toisaalta monent ovat myrkkymaalanneet molemmat, ja silti niissä on näkkiä. Tuu vaikka stekkaa meille.

        Onpa sinulla uskomuksia ja haluat uskoa omaan "todisteluusi"! Potkurin kiillottaminen voi ehkä hidastaa, mutta ei estä näkkien tarttumista siihen. Sitä enemmän näkkejä kiinnittyy potkuriin mitä kauemmin vene on liikkumattomana paikallaan. Suolaisten ja lämpimien merten alueella taittolapapotkuri saattaa jumittua näkkien ja leväkasvuston takia jo parin viikon laiturissaolon aikana. Antifoulingmaali ei tahdo pysyä potkurin pinnassa, ei varsinkaan itsekiillottuva antifouling. Taitto- tai kääntölapapotkurin toiminta voi häiriintyä paksun maalin takia. Vahauksella ei ole merkitystä. Potkuriin tarkoitettua, kallista nanovahaa mainostettiin. Venenaapuri käytti sitä suurin odotuksin ja pettyi.
        Jos haluat tehdä vertailututkimuksen siitä, mikä menetelmä pitää potkurin puhtaimpana, veneiden laituriseisokkien tulisi olla samanpituiset ja mieluiten samassa laiturissa.
        Myös antifoulingmaaleissa on suuria eroja. Samoin olosuhteissa on eroja. Vähäsuolaisessa murtovedessä tai suolattomassa järvivedessä ei ole samaa ongelmaa kuin suolaisilla merialueilla. Pohjanlahdella suolapitoisuus taitaa olla 0,3prosentin luokkaa, jopa vähemmän. Jo Skagerakilla se on 3,5 prosentin tasoa eli sama kuin valtamerissä. Ruotsin länsirannikolla on sallittu käyttää tehokkaampia eliöestomaaleja kuin Ruotsin itärannikolla. Jos vesi on suolatonta, eliönestomaalaus on tarpeeton.


      • Myrkyt ön
        Potkurin puhtaus kirjoitti:

        Onpa sinulla uskomuksia ja haluat uskoa omaan "todisteluusi"! Potkurin kiillottaminen voi ehkä hidastaa, mutta ei estä näkkien tarttumista siihen. Sitä enemmän näkkejä kiinnittyy potkuriin mitä kauemmin vene on liikkumattomana paikallaan. Suolaisten ja lämpimien merten alueella taittolapapotkuri saattaa jumittua näkkien ja leväkasvuston takia jo parin viikon laiturissaolon aikana. Antifoulingmaali ei tahdo pysyä potkurin pinnassa, ei varsinkaan itsekiillottuva antifouling. Taitto- tai kääntölapapotkurin toiminta voi häiriintyä paksun maalin takia. Vahauksella ei ole merkitystä. Potkuriin tarkoitettua, kallista nanovahaa mainostettiin. Venenaapuri käytti sitä suurin odotuksin ja pettyi.
        Jos haluat tehdä vertailututkimuksen siitä, mikä menetelmä pitää potkurin puhtaimpana, veneiden laituriseisokkien tulisi olla samanpituiset ja mieluiten samassa laiturissa.
        Myös antifoulingmaaleissa on suuria eroja. Samoin olosuhteissa on eroja. Vähäsuolaisessa murtovedessä tai suolattomassa järvivedessä ei ole samaa ongelmaa kuin suolaisilla merialueilla. Pohjanlahdella suolapitoisuus taitaa olla 0,3prosentin luokkaa, jopa vähemmän. Jo Skagerakilla se on 3,5 prosentin tasoa eli sama kuin valtamerissä. Ruotsin länsirannikolla on sallittu käyttää tehokkaampia eliöestomaaleja kuin Ruotsin itärannikolla. Jos vesi on suolatonta, eliönestomaalaus on tarpeeton.

        Olen kertonut monta kertaa, että minulla ei ole mitään uskomuksia. Kaikki mistä kirjoitan on kokemukseen perustuvaa TIETOA. Näkki ei ole koskaan tarttunut veneeni potkuriin, koska se potkuri on aina ollut kiiloitettu. En myöskään koskaan ole laittanut kolmelapaisen potkurin hampaisiin mitään rasvaa, enkä vaseliinia ja pystyn syksyllä samoin kun keväällä avaamaan supussa olevan potkurin lavat puhaltamalla.Ja taas kerran, en ole ollut suolaisten ja lämpimien vesien aluella,eikä 90 % musitakaan jotka tänne kirjoittavat, joten unohdä ne lämpimät vedet ja keskity olennaiseen.


    • -Mika-

      Näkki ja suomenlahti.
      Olen ollut siinä uskossa, että näkki tarttuu vaan viikon, kahden ajan heinäkuun aikana.
      Ei se niin taida mennäkään, ei ainakaan suomenlahdella/Helsingissä.
      Tänään hain purkkarilta kumiveneen pois. Kumppari jäi veteen elokuun lopussa. Ja elokuun lopun/tämän päivän välillä oli kumpparin pohjaan tullut yllättän runsas näkkikasvusto. Paljon sellasta täyskasvusta, isoa näkkiä. Mutta vielä enemmän ihan pientä, muutaman millin kokoista näkkiä...

      Okei, tämä on vaan yksi kokemus, mutta yllättävä kuitenkin...

      • 1+20

        Minulla on veneen pohja käsitttelemättä ainakin tämän kauden. Vesi on ollut likaisempaa kuin aikaisempina kesinä. Yhtään yli kahden viikon ei ole kannattanut antaa veneen olla ilman pohjan pesua. Jos oli yli kaksi viikkoa, niin vihreä leväparta oli todella inhottava hangata pois. Nyt viikonloppuna vesi tuntui olevan reilusti kylmempää kuin aiemmin, ehkä se vesikin vielä kirkastuu.


      • Voi vaihdella

        Laititko veneen veteen vasta elokuusa, vai oliko se käynyt siellä jo aikaisemmin. Näkkiä ei huomaa silmällä silloin kin se kiinnityy. Voi myös olla että tuo kaksiviikkoinen ei aina ole ihan samaan aikaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe