Fettien virran kestotsta

Fetman

Moro!

Tarkoitus olisi ohjata 12v vinssin moottoria feteillä josta täällä jo joku aika sitten kyselin ja joku ehdotti H-siltakytkentää joka osoittautui hyväksi.

Fettejä joita olen suunnitellut:

http://www.ebay.com/itm/50PCS-IRL3803-Manu-IR-Encapsulation-TO-220-Power-MOSFET-Vdss-30V-/371080978507?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item566626604b

http://www.ebay.com/itm/50-x-New-IRF4905-IRF-4905-Power-MOSFET-74A-55V-TO-220-/270932891880?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f14dbd8e8

Ja datasheetit :

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/68854/IRF/IRL3803.html

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/68156/IRF/IRF4905.html

En voi uskoa että TO220 koteloon mahtuva fetti kestää 74A tai jopa 140A virtaa, vai pitääkö siihen kokoajan suihkuttaa kylmäspraytä?

Moottori ottaa helposti kiihdytyksessä 400A ja hetkellisesti voi käydä jopa lähempänä vajaata 1kA. Paljonko noita fettejä pitäisi kytkeä rinnan että kestää kiinalainenkin laatu? Ajattelin että pistän 50kpl rinnan alkuun, riittääkö jos on kunnon jäädytyslevy?

19

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P = I² x R

      Se suuri virrankesto perustuu siihen, että täysin auki ohjattuna fetin sisäinen vastus on pieni, esim RDS(on) = 0.02Ω. Pieni sisäinen vastus merkitsee vähäistä lämpötehoa suurillakin virroilla. Eli tuo häviöteho on I² x RDS.

    • P*R = U2

      Mietin että jos fetti kestää niin palaa poikki fetin kintut tuollaisesta virrasta mutta tuossa datalehdessä ilmoitetaan noita lämpötiloja eli pitää varmaan kylmäspraytä suihkuttaa parista paukkupullosta täydellä teholla että ei kintut pääse palamaan poikki, eli aika teoreettinen virrankesto jos ei ajatellut fettejä mennnä ulkoavaruuteen käyttämään.

      Taidan pistää 50kpl rinnan vielä kun ovat kiinan laatua niin saattaa olla suuriakin eroja feteissä, saa 10 fettiä ainakin poksahtaa ennen kuin virta alkaa olemaan jäljelläoleville kohtalokas :)

      • Joakim1

        Tuossa ensimmäisessä datasheetissähän sanottiin, että virta-arvo on jatkuva ja että tehoa dissipoituu 200 W. Saat siis aikamoisen jäähdytyssysteemin rakentaa tuolle, jos meinaat suuria virtoja käyttää. Jalat ovat paksulta osaltaan n. 0,7 mm2 ja 4 mm pitkiä. 140 A virralla jalkoihin tulee 600 W/m tehohäviö eli kahteen 4 mm jalkaan yhteensä n. 5 W. Kaipa ne tuon kestää sellaisessa konfiguraatiossa, jossa koko paketti kestää 200 W dissipaation.


    • Liquid cooling

      Joo, käsittääkseni ihan sama kokonaisteho muutetaan lämmöksi isommallakin määrällä fettejä, tosin pinta-alaa tulee samalla lisää ja yksittäinen fetti pääsee vähemmällä.

      Jos vaikka ruuvaisi fetit kiinni rhs-putken pätkään ja pistäisi bilteman lasinpesurisarjalla nesteen menemään putken läpi takaisin lasinpesusäiliöön, jos vielä meinaa lämmetä niin sisätilan kenno tai crossin syylari mukaan.

      • hdhrfhj

        Mietippä uudestaan.


      • df76g8
        hdhrfhj kirjoitti:

        Mietippä uudestaan.

        P = I² x R
        1/R = 1/R1 1/R2 1/R3 jne...


    • parta muistaa

      Kyllä ne fetin kintut yllättävän paljon virtaa kestää. Muistuu mieleeni perusfysiikan tunnilta lukiosta, kun opettaja poltti 0.1mm paksun Cu-johtimen poikki ja mittasi samalla virtaa. Tuli samalla keksittyä lamppu, mutta se virta oli muistaakseni 3-5A jo tuolla paksuudella, että fetin jalkaan kun vertaa paksuutta, niin.. 50A ainakin menisi?

    • PoltaJaPaukutaOsio1

      Jospa olis helpompi tilata 2 kpl jämäkkää kontaktoria tai relettä ohjaamaan sitä moottoria, jos tarve on vain täysillä eteen, stop ja täysillä taakse.

      Jos taas tarpeen on portaaton kierrosnopeuden säätö molempiin suuntiin, niin H-siltaa pitää ohjata PWM-säätimellä, muuten tulee lämpöongelmia ja poks-ääniä.

      Veikkaan, että jostain ebaysta tai aliexpressistä saat pikkuhinnalla valmiin PWM-ohjatun H-sillan tasavirtamoottorille ja säästät rahaa sekä tupakkia, jos ei ole paljon kokemusta elektroniikan parissa.

      En viitsi nyt "googlata", mutta ehkä joku toinen tekee sen puolestasi.

      • mitoitusta?

        Kontrollerilla on tarkoitus ohjata, eli releet voi unohtaa tyystin.

        Itse asiassa tuo h-silta ei näytäkään sellaisenaan toimivan kun kyseessä on yleisvirtamoottori. Tuli yllätyksenä myös minulle että motti ei vaihtanutkaan suuntaansa napaisuutta kääntämällä vaikka olisihan se vaihtovirrasta pitänyt osata päätellä.

        Eli nyt ne fetit pitää änkeä molempien staattorikäämien väliin niin että saadaan pelkän staattorin virran kulkusuuntaa muutettua Tähän kytkentään pähkäilin kuusi fettiä joista kolmea vedetään kerrallaan

        Mutta nyt en enää tiedä että onko parempi olla N vai P-kanava kun fetit joutuu laittamaan keskelle staattorin ja roottorin väliin eikä suinkaan positiiviseen tai negatiiviseen jännitteeseen.

        Mitä tarkoitat että h-siltaa pitää ohjata PWM-säätimellä tai muuten kuumenee ja sanoo poks?? Kyllähän täydellä teholla fetin päälläolokerroin on joka tapauksessa yksi, eli mitä eroa on ohjata 100% PWM-säätimen läpi tai että tökkii hiloja suoraan maihin tai jännitteeseen vaikka paljain käsin?

        Fetti kärähtää virrasta/lämpötilasta ja käsittääkseni se on ihan mitoituskysymys että kestävät ykkösen päälläolokerrointa jolloin piirin virta riippuu pääasiassa moottorin vastuksesta ja syötettävästä jännitteestä?


      • PoltaJaPaukutaOsio2
        mitoitusta? kirjoitti:

        Kontrollerilla on tarkoitus ohjata, eli releet voi unohtaa tyystin.

        Itse asiassa tuo h-silta ei näytäkään sellaisenaan toimivan kun kyseessä on yleisvirtamoottori. Tuli yllätyksenä myös minulle että motti ei vaihtanutkaan suuntaansa napaisuutta kääntämällä vaikka olisihan se vaihtovirrasta pitänyt osata päätellä.

        Eli nyt ne fetit pitää änkeä molempien staattorikäämien väliin niin että saadaan pelkän staattorin virran kulkusuuntaa muutettua Tähän kytkentään pähkäilin kuusi fettiä joista kolmea vedetään kerrallaan

        Mutta nyt en enää tiedä että onko parempi olla N vai P-kanava kun fetit joutuu laittamaan keskelle staattorin ja roottorin väliin eikä suinkaan positiiviseen tai negatiiviseen jännitteeseen.

        Mitä tarkoitat että h-siltaa pitää ohjata PWM-säätimellä tai muuten kuumenee ja sanoo poks?? Kyllähän täydellä teholla fetin päälläolokerroin on joka tapauksessa yksi, eli mitä eroa on ohjata 100% PWM-säätimen läpi tai että tökkii hiloja suoraan maihin tai jännitteeseen vaikka paljain käsin?

        Fetti kärähtää virrasta/lämpötilasta ja käsittääkseni se on ihan mitoituskysymys että kestävät ykkösen päälläolokerrointa jolloin piirin virta riippuu pääasiassa moottorin vastuksesta ja syötettävästä jännitteestä?

        "Mitä tarkoitat että h-siltaa pitää ohjata PWM-säätimellä tai muuten kuumenee ja sanoo poks?? Kyllähän täydellä teholla fetin päälläolokerroin on joka tapauksessa yksi, eli mitä eroa on ohjata 100% PWM-säätimen läpi tai että tökkii hiloja suoraan maihin tai jännitteeseen vaikka paljain käsin?"

        Sitä vain tarkoitin, että lineaarisella kierrosluvun säädöllä (fettien ohjausjännitettä säädetään) tulee suuria häviötehoja fetteihin. Täytyy siis tehdä pulssinleveysmodulaatiolla (PWM), eli fetti on joko täysin kiinni tai täysin auki ja pulssinleveyttä vain säädetään.


        "Eli nyt ne fetit pitää änkeä molempien staattorikäämien väliin niin että saadaan pelkän staattorin virran kulkusuuntaa muutettua Tähän kytkentään pähkäilin kuusi fettiä joista kolmea vedetään kerrallaan "

        Sarjamoottorissa tosiaan on staattorikäämit sarjassa roottorikäämien kanssa, mikä tuottaa ongelmia stattorikäämien napojen vaihdossa. Koska vaihtokohdissa on kelluva jännite, niin PWM-ohjaus feteille pitäisi tuoda muuntajien kautta. Lisäksi staattorikäämien puolikkaat ovat ulommaisina sarjakytkennässä, eli ne toimivat häiriönpoistokuristimena kommutaattorin kipinöinnin suhteen.

        Tuohon kyllä on näppärä ratkaisu. Staattorikäämien ja roottorin hiiliharjojen väliin asennetaan tasasuuntaussilta siten, että ja - kohtio tulee roottorin hiiliharjoille ja ~ merkityt kohtiot tulevat staattorikäämien päihin, mitkä menivät ennen muutosta hiiliharjoille. Tällöin roottorin virransuunta ei vaihdu, mutta staattorin virransuunta vaihtuu, mikä on sama asia, jos staattorin virransuunta ei vaihtuisi, mutta roottorin virransuunta vaihtuisi.

        Moottorin staattorikäämit vois laittaa myös suoraan virtalähteeseen ja ohjata säätövirta vain roottorikäämitykseen. Tällöin se vastais kestomagneettistaattoria. Mutta moottorin luonne muuttuu (vääntömomenttikäyrä), jos se muutetaan sarjamoottorista rinnakkaismoottoriksi.

        Mutta on vielä eräs ongelma, mikä pitää tarkastaa moottorista ennen rakentelua. Monet tasa-/yleisvirtamoottorit ovat tehty vain yhtä kiertosuuntaa varten. Jos ne laitetaan pyörimään vastakkaiseen suuntaan, seurauksena on hiiliharjojen ankara kipinöinti.

        Syynä on se, että moottorissa on huomioitu ns. ankkurireaktio eli roottorikäämin päät ovat yhdistetty kommutaattoriin siten, että syntyy ennakkoa. Tällä minimoidaan harjojen kipinöinti ja maksimoidaan vääntö. Väärään suuntaan pyöriessä ennakko menee pyllylleen ja seurauksena on ankara kipinöinti.


      • vinssimoottori
        PoltaJaPaukutaOsio2 kirjoitti:

        "Mitä tarkoitat että h-siltaa pitää ohjata PWM-säätimellä tai muuten kuumenee ja sanoo poks?? Kyllähän täydellä teholla fetin päälläolokerroin on joka tapauksessa yksi, eli mitä eroa on ohjata 100% PWM-säätimen läpi tai että tökkii hiloja suoraan maihin tai jännitteeseen vaikka paljain käsin?"

        Sitä vain tarkoitin, että lineaarisella kierrosluvun säädöllä (fettien ohjausjännitettä säädetään) tulee suuria häviötehoja fetteihin. Täytyy siis tehdä pulssinleveysmodulaatiolla (PWM), eli fetti on joko täysin kiinni tai täysin auki ja pulssinleveyttä vain säädetään.


        "Eli nyt ne fetit pitää änkeä molempien staattorikäämien väliin niin että saadaan pelkän staattorin virran kulkusuuntaa muutettua Tähän kytkentään pähkäilin kuusi fettiä joista kolmea vedetään kerrallaan "

        Sarjamoottorissa tosiaan on staattorikäämit sarjassa roottorikäämien kanssa, mikä tuottaa ongelmia stattorikäämien napojen vaihdossa. Koska vaihtokohdissa on kelluva jännite, niin PWM-ohjaus feteille pitäisi tuoda muuntajien kautta. Lisäksi staattorikäämien puolikkaat ovat ulommaisina sarjakytkennässä, eli ne toimivat häiriönpoistokuristimena kommutaattorin kipinöinnin suhteen.

        Tuohon kyllä on näppärä ratkaisu. Staattorikäämien ja roottorin hiiliharjojen väliin asennetaan tasasuuntaussilta siten, että ja - kohtio tulee roottorin hiiliharjoille ja ~ merkityt kohtiot tulevat staattorikäämien päihin, mitkä menivät ennen muutosta hiiliharjoille. Tällöin roottorin virransuunta ei vaihdu, mutta staattorin virransuunta vaihtuu, mikä on sama asia, jos staattorin virransuunta ei vaihtuisi, mutta roottorin virransuunta vaihtuisi.

        Moottorin staattorikäämit vois laittaa myös suoraan virtalähteeseen ja ohjata säätövirta vain roottorikäämitykseen. Tällöin se vastais kestomagneettistaattoria. Mutta moottorin luonne muuttuu (vääntömomenttikäyrä), jos se muutetaan sarjamoottorista rinnakkaismoottoriksi.

        Mutta on vielä eräs ongelma, mikä pitää tarkastaa moottorista ennen rakentelua. Monet tasa-/yleisvirtamoottorit ovat tehty vain yhtä kiertosuuntaa varten. Jos ne laitetaan pyörimään vastakkaiseen suuntaan, seurauksena on hiiliharjojen ankara kipinöinti.

        Syynä on se, että moottorissa on huomioitu ns. ankkurireaktio eli roottorikäämin päät ovat yhdistetty kommutaattoriin siten, että syntyy ennakkoa. Tällä minimoidaan harjojen kipinöinti ja maksimoidaan vääntö. Väärään suuntaan pyöriessä ennakko menee pyllylleen ja seurauksena on ankara kipinöinti.

        Itseasiassa joo! noihan se pitää tehdä että silta ankkurin eteen tietysti kiitos!

        Harmi vaan että 400A diodit voi vähän maksaa, saisikohan vähän aikaa kestävän virityksen tämmöiseen testiräpellykseen jos vaan ostaisi ebaystä jotain halpoja diodeita ja kytkisi tolkuttomasti rinnan. Ei tuolla nyt niin pitkää ikää tarvikkaan olla kuhan ei heti lähtisi diodit yksikerrallan rajähtelemään...

        Moottorissa ei ole harjaennakkoa, yhtätehokas molempiin suuntiin..

        Pitää vähän tänään tutustua diodivalikoimaan mitä olis saatavilla. Sen jälkeen moottorin vois pistää suoraan H-siltaan. Palaan huomisessa asiaan jos oon päättänyt jotian..

        Kiitos!


    • 10+20

      Miksi tasasuuntaussilta? Johdot 2-nap vaihtokytkimellä ristiin oikean suunnan valitsemiseksi.
      Paljonko siltaan jäisi häviötehoa? Esim. 4 * 0.7V * 50A = 140W, ei hyvä.

      • vinssimoottori 12V

        No tuolla puolijohdetekniikalla saisi jarrunkin, kytkimestä/releestä tulee viivettä jarrutustilanteessa.

        http://www.ebay.com/itm/200PCS-1A-1000V-DO-41-Diode-1N4007-IN4007-Rectifie-Diodes-New-/281423439944?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item418624e848

        kestäisiköhän jos laittaisi noita 800kpl rinnan, siinä olisi halvimmalla ammppeereita? mutta kalliiksi tulee sekin jos diodit paukkuu ekalla kokeilulla kuin papattimatto.

        Toisalta kyllä kohtuuhintaisen suunnanvaihtokontaktorin voisi onnistua rakentamaan 4x bilteman pääkytkin jousi pyörötanko käämilanka

        Joku aditan pääkytkin oli koeajossa ja se on ainakin toistaiseksi kestänyt moottorin virtaa vaikka luvattu virta taitaa olla 100A jatkuvaa/250A hetkellinen. onko sitten resistiivistä vai induktiivista, sitä ei sanota mutta moottori ainakin on voimakkaasti induktiivinen kuorma.


      • niihän se pitää tehä
        vinssimoottori 12V kirjoitti:

        No tuolla puolijohdetekniikalla saisi jarrunkin, kytkimestä/releestä tulee viivettä jarrutustilanteessa.

        http://www.ebay.com/itm/200PCS-1A-1000V-DO-41-Diode-1N4007-IN4007-Rectifie-Diodes-New-/281423439944?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item418624e848

        kestäisiköhän jos laittaisi noita 800kpl rinnan, siinä olisi halvimmalla ammppeereita? mutta kalliiksi tulee sekin jos diodit paukkuu ekalla kokeilulla kuin papattimatto.

        Toisalta kyllä kohtuuhintaisen suunnanvaihtokontaktorin voisi onnistua rakentamaan 4x bilteman pääkytkin jousi pyörötanko käämilanka

        Joku aditan pääkytkin oli koeajossa ja se on ainakin toistaiseksi kestänyt moottorin virtaa vaikka luvattu virta taitaa olla 100A jatkuvaa/250A hetkellinen. onko sitten resistiivistä vai induktiivista, sitä ei sanota mutta moottori ainakin on voimakkaasti induktiivinen kuorma.

        Hetkonen rupesin tos piirtelee ruutupaperille, ni jos antaa mennä aina samojepäin virran staattorista ja vetäsee h-sillan suoraa hiiliharjan väliin? Silloin jäis moottorin puolijohdetarve 4kpl fettirykelmiä plus itseinduktiodiodit


      • Yksi vaan.
        niihän se pitää tehä kirjoitti:

        Hetkonen rupesin tos piirtelee ruutupaperille, ni jos antaa mennä aina samojepäin virran staattorista ja vetäsee h-sillan suoraa hiiliharjan väliin? Silloin jäis moottorin puolijohdetarve 4kpl fettirykelmiä plus itseinduktiodiodit

        suunnan vaihto voisi tapahtua kontaktorilla jossa kaksi vaihtokosketinta,kun vaihto tapahtuisi virrattomana ei kipinöintiäkään tapahtuisi ja fetteiä tarvittaisi vain yksi tosi isovirtainen tai yksi sarja.


    • vinssimoottori 12v

      Joo niin se nyt on suunnitelmissa mutta kun nuo tuon virtaluokan kontaktorit maksaa aika huolella niin mietin rakentaa itse 4x bilteman pääkytkin ja pyörötangon ympärille käämi.

      Kontaktorit vedetään kiinni hieman ennen kuin aloitetaan fetin ohjaus ja vapautetaan sen jälkeen kun ohjaus on lopetettu.

      Tilasin nyt tuota aloituksessa olevaa 8303 n-kanavaa 50kpl ja kytken kaikki rinnan. saa nähdä kestääkö. Laitan fetit kahden rhs-putken väliin jotta jäähtyvät molemmilta puolilta ja putkiin vesikierron.

      ihmeen vaikeasti olin tuotakin suunnanvaihtoa aluksi toteuttamassa mutta ylläolevilla vinkeillä alkoi raksuttaa...

    • axrctvybun
    • ♫♪♫

      Kontaktoreista. Tilasin italialaiseen miggiin kunnon kontaktorin, kun alkuperäisen leikkikontaktorin ( 4 x 6A) kärjet olivat palaneet.
      Eli niitäkin löytyy kohtuuhinnalla, kun viitsii vähän etsiä.

      Nyt 4 x 40A ( resistiivistä kuormaa 4 x 50A) kärjet ovat kytketty rinnan ja kestää koneen hitsausvirran

      Tuolta tilasin ja tuli kohtuunopeasti.
      http://www.ebay.com/itm/40-AMP-24-VAC-4-POLE-CONTACTOR-HVAC-PACKARD-NEW-C440A-/161092723617?ssPageName=ADME:L:OC:GB:3160

      Mielenkiinnosta kysyn, mitä laitetta sinä oikein duunaat? Eihän vain Time Machinen aikadeviraattorihyrrän balansointikentän stabiloinnin ohjausta?

      • Duunaan ihan

        harrastuksena opettelumielessä pulssinleveysmodulaatio-ohjausta vinssimoottorille. Osat on 95% tallin nurkista kerättyä romua eikä mikään saa taas maksaa mitään:

        http://www.jimnybits.co.uk/shop/winches/t-max-outback-12v-12500-lbs-winch/prod_180.html

        Moottori on peräisin tuollaisesta vinssistä josta vedin staattorin käämit pihalle, kuin imurin kelalta liitäntäjohdon… Sitten käämin noin 30% paksummalla langalla uudestaan. roottori osoittautui liian vaikeaksi purkaa eikä sillä nyt niin ole sarjakäämimoottorissa väliä kun koko piirin virta kasvaa aina kun vastus pienenee. :)

        Moottorinhan rikkoo virta/lämpeneminen. Eli nyt kun tulee pulssinleveys-ohjaus moottorin yli vaikuttavaa jännitettä voi kasvattaa alkuperäisestä 12V kun se saavuttaa kierrosnopeutta. Eli laitetaan max. jännitteeksi 24V ja kun taidot kehittyy pyrin rajoittamaan kontrollerilla vain moottorin virtaa. Ja saamaan näin suuremman tehoalueen käyttöön.

        Alustavassa kokeessa pistin moottorin kiinni 6” ilmakumipyörillä varustettuun ostoskärrynkokoiseen räpellykseen. ja pääkytkimestä suoraan 12V moottorille, vähän aikaa roikuin runkoputkissa avuttomana kunnes pääsin takaisin kyytiin ja sain otteen pääkytkimestä ja virrat pois eikä kyhäelmä kerinnyt törmätä mihinkään :D :D

        Taka-akselilla ei tietenkään ole mitään tasauspyörästöä joten ekan akullisen aikana meni yli puolet takarenkaiden kulutuspinnasta tonttiin kun pyörittelin tuota häkkyrää kiinteistön pihalla. Moottori vaan kuumenee ihan pirun nopeasti.

        Aina pitää kehittyä, on kääminy vähän kaikenlaista paremmalla ja huonommalla menestyksellä mutta oppia on tullut joka kerta! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe