Päiväkausiin

to..

ei kukaan mormoni ole nähnyt tätä kysymystäni vaikka olen toistanut sen muutamaankin kertaan. Huomaakohan kukaan sen nyt?

"Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, meidän isiemme Jumala, on korottanut kirkkauteen palvelijansa Jeesuksen" Ap.t. 3:13
Kuka korotti ja kenet? Missä vaiheessa Raamatun jumala, Jahve, vaihtuu kolobin jumalaan, elohimiin?"

23

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selkeyttä

      Ei tuota tarvitse ottaa kirjaimellisesti.

      • manivesti

        Millä kriteereillä päätät mitkä asiat kirjoituksista ja ilmoituksista otetaan kirjaimellisesti ja mitkä jätetään peräti täysin huomioimatta?


      • to..

        Arvasin. En odottanutkaan rehellistä vastausta .


      • Selkeyttä
        manivesti kirjoitti:

        Millä kriteereillä päätät mitkä asiat kirjoituksista ja ilmoituksista otetaan kirjaimellisesti ja mitkä jätetään peräti täysin huomioimatta?

        Sen perusteella mikä aiheuttaa iloa ja lämpimiä tunteita.


    • Kuinkahan

      kolmiyhteiseen Jumalaan uskova näkee tuon asian?

      • ???

        Nyt pyydettiin MORMONIEN vastausta esitettyyn kysymykseen. Miksi et uskaltanut vastata?


    • Selkeyttä

      Joku on vastannut nimimerkilläni asiattomuuksia. Vastaan:
      Elohim, joka on Jeesuksen fyysinen Isä ja meidän kaikkien henkien Isä, korotti kirkkauteen Poikansa Jeesuksen, joka oli aluksi VT:n Jehova. Silloin Hänellä ei ollut vielä fyysistä ruumista.

      Jehova toimi VT:n aikana Elohimin puolesta. Tuolloin ei ollut tarpeen erotella Heitä toisistaan. Jehova toimi kaikessa Elohimin tahdon mukaan..

      • to..

        Eli tuo ei ollut sinun vastaksesi, vaan joku oli käyttänyt värin nimimerkkiäsi?
        "Selkeyttä
        22.9.2014 17:38
        0
        Sulje
        Ei tuota tarvitse ottaa kirjaimellisesti."


        Aabrahamin,Iisakin ja Jaakobin jumala on JHWH, ei missään kohtaa Raamatussa kukaan tai mikään muu.
        Elohim ei antamassani kohdassa korota ketään, vaan Jahve palvelijansa Jeesuksen. Kukaan ei korota Israelin jumalaa minnekään. Et näköjään ymmärrä ettei Raamattuun tuhansia vuosia myöhemmin voi kukaan vaihtaa uutta jumalaa tai muuttaa JHWH:n asemaa . Raamattu ei ole Ganeshin eikä Zeuksen eikä Ukon kirja eikä Kolobin elohimin ne kuluvat muihin uskontoihin, ketään heistä ei ole Raamatussa koska eivät sinne kuulu. Sinun uskontosi on elohimin ja rouvan uskonto, mutta ei kannata yrittää tarjota elohimia muille.

        JHWH muuten on elävien olevien ihmisten isä henkilapseus on omaa keksintöänne. .


      • ............

        Jahve ja Jeesus on ihan eri asia,Jeesus itsekin sen sanoi kun Matteuksen ja muidenkin evankeliumeissa siteerasi Psalmia 110:

        22:41 Ja fariseusten ollessa koolla Jeesus kysyi heiltä
        22:42 sanoen: "Mitä arvelette Kristuksesta? Kenen poika hän on?" He sanoivat hänelle: "Daavidin."
        22:43 Hän sanoi heille: "Kuinka sitten Daavid Hengessä kutsuu häntä Herraksi, sanoen:
        22:44 'Herra (Jahve) sanoi minun Herralleni (adoni): Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle.'
        22:45 Jos siis Daavid kutsuu häntä Herraksi (adoni), kuinka hän on hänen poikansa?"


      • Selkeyttä
        ............ kirjoitti:

        Jahve ja Jeesus on ihan eri asia,Jeesus itsekin sen sanoi kun Matteuksen ja muidenkin evankeliumeissa siteerasi Psalmia 110:

        22:41 Ja fariseusten ollessa koolla Jeesus kysyi heiltä
        22:42 sanoen: "Mitä arvelette Kristuksesta? Kenen poika hän on?" He sanoivat hänelle: "Daavidin."
        22:43 Hän sanoi heille: "Kuinka sitten Daavid Hengessä kutsuu häntä Herraksi, sanoen:
        22:44 'Herra (Jahve) sanoi minun Herralleni (adoni): Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle.'
        22:45 Jos siis Daavid kutsuu häntä Herraksi (adoni), kuinka hän on hänen poikansa?"

        Tässähän se sanotaan. Tämä onkin oikein hyvä kohta:
        "22:44 'Herra (Jahve) sanoi minun Herralleni (adoni): Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle.'
        22:45 Jos siis Daavid kutsuu häntä Herraksi (adoni), kuinka hän on hänen poikansa?"

        Siis: Herra (Elohim) sanoi minun Herralleni (Jehova tai Jahve), istu minun (Elohimin) oikealle puolelleni...
        David kutsui Jahvea Herraksi, joka on Jumalan Poika eli Jeesus Kristus.


      • manivesti
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tässähän se sanotaan. Tämä onkin oikein hyvä kohta:
        "22:44 'Herra (Jahve) sanoi minun Herralleni (adoni): Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle.'
        22:45 Jos siis Daavid kutsuu häntä Herraksi (adoni), kuinka hän on hänen poikansa?"

        Siis: Herra (Elohim) sanoi minun Herralleni (Jehova tai Jahve), istu minun (Elohimin) oikealle puolelleni...
        David kutsui Jahvea Herraksi, joka on Jumalan Poika eli Jeesus Kristus.

        Tapani. Jahve ei ole erisnimeltään Elohim. Millä valtuudella sinä muuttelet pyhien kirjoitusten tekstejä niin että kun tulee hankaluuksia jumalakäsityksenne kanssa korvaatkin Jahven korotetulla ihmisellä nimeltään Elohim?


      • manivesti
        manivesti kirjoitti:

        Tapani. Jahve ei ole erisnimeltään Elohim. Millä valtuudella sinä muuttelet pyhien kirjoitusten tekstejä niin että kun tulee hankaluuksia jumalakäsityksenne kanssa korvaatkin Jahven korotetulla ihmisellä nimeltään Elohim?

        Elohim ei siis ole Jumalan nimi, kuten Jahve/Jehova.

        Jos Uudessa Testamentissa sanotaan että että Jahve (= Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala) on korottanut palvelijansa Jeesuksen kirkkauteen et voi mielivaltaisesti muuttaa tekstiä että Elohim korotti palvelijansa Jehova-Jeesuksen kirkkauteen.

        Itse ongelmaan eli jumalien vaihtumiseen ei ole kukaan mormoni koskaan antanut mitään järkevää selitystä.
        Isä-Elohim korotettuna lihaluuruumiin omaavana on mormonien mielestä korkeammassa asemassa kuin pelkkä henkiruumiin omaava, esim. Jeesus Jehovana tai Pyhä Henki.
        Millä logiikalla siis henki eli Jehova-Jeesus on kuitenkin Jumala koko Vanhan Testamentin ja Mormonin kirjan ajan, mutta heti kun Jeesus saa korotetun ja kirkastetun lihaluuruumiin ylösnousemuksessan ja korotuksessaan niin hän lakkaa olemasta rukousten ja palvonnan kohteena oleva Jumala?


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tässähän se sanotaan. Tämä onkin oikein hyvä kohta:
        "22:44 'Herra (Jahve) sanoi minun Herralleni (adoni): Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle.'
        22:45 Jos siis Daavid kutsuu häntä Herraksi (adoni), kuinka hän on hänen poikansa?"

        Siis: Herra (Elohim) sanoi minun Herralleni (Jehova tai Jahve), istu minun (Elohimin) oikealle puolelleni...
        David kutsui Jahvea Herraksi, joka on Jumalan Poika eli Jeesus Kristus.

        Alkujae hepreaksi, aivan alku "Davidin laulu" tai laulu Davidille on myöhempi lisäys, ei siis David sano kenellekään mitään mutta laulun runoilija sanoo :"Jahve sanoo herralleni ( "adoni" adon tarkoittaa herraa, kuningasta tai muuta henkilö jolle piti olla kohtelias puhuteltiin noin) istu oikealle puolelleni".

        Jahve taistelee tuossa kuninkaan, voideltunsa apuna, surmaa tämän viholliset ja
        "Hän (Jahve)tuomitsee kansat: kaikkialla on ruumiita, joka puolella on katkottuja päitä. 7 Kuningas juo purosta matkansa varrella. Voittoisana hän kohottaa päänsä ."
        Tähän ei tule, ei sanota, eikä ole kirjoitettu yhtäkkiä sen paremmin elohimia(mormonit) , Jeesusta (kristityt) kuin ketään muutakaan .Ei psalmi liioin ole hengellinen, hallitsijoiden vastustajilta katkottiin kaulat eli ei kuvata mitään myöhempien uskontojen rakentamaa taivasta tai kuvitella hengellistä taistelua. Veri virtasi oikeasti.
        Ja alku on נְאֻ֤ם יְהוָ֨ה ׀ לַֽאדֹנִ֗י Jahve sanoo herralleni, ei elohim . Tässäkään ei voi valehdella kun alkutesti on edessä .
        Psalmi ei muutenkaan sano mitä "selkeyttä" tuossa väittää sen sanovan , eli hän tarjoaa kristittyjen tulkintaa .


      • Ent. mormoni
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tässähän se sanotaan. Tämä onkin oikein hyvä kohta:
        "22:44 'Herra (Jahve) sanoi minun Herralleni (adoni): Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle.'
        22:45 Jos siis Daavid kutsuu häntä Herraksi (adoni), kuinka hän on hänen poikansa?"

        Siis: Herra (Elohim) sanoi minun Herralleni (Jehova tai Jahve), istu minun (Elohimin) oikealle puolelleni...
        David kutsui Jahvea Herraksi, joka on Jumalan Poika eli Jeesus Kristus.

        Eihän ruumiittoman 'Jeesuksen'/jahven oikealle puolelle voi kukaan istua! Juuri sanoit, että Jahvella ei vielä VT:n aikana ollut ruumista.

        Ihme sekoilua. Kyllä on oppinne perustavanlaatuisesti sekava.


      • Selkeyttä
        manivesti kirjoitti:

        Elohim ei siis ole Jumalan nimi, kuten Jahve/Jehova.

        Jos Uudessa Testamentissa sanotaan että että Jahve (= Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala) on korottanut palvelijansa Jeesuksen kirkkauteen et voi mielivaltaisesti muuttaa tekstiä että Elohim korotti palvelijansa Jehova-Jeesuksen kirkkauteen.

        Itse ongelmaan eli jumalien vaihtumiseen ei ole kukaan mormoni koskaan antanut mitään järkevää selitystä.
        Isä-Elohim korotettuna lihaluuruumiin omaavana on mormonien mielestä korkeammassa asemassa kuin pelkkä henkiruumiin omaava, esim. Jeesus Jehovana tai Pyhä Henki.
        Millä logiikalla siis henki eli Jehova-Jeesus on kuitenkin Jumala koko Vanhan Testamentin ja Mormonin kirjan ajan, mutta heti kun Jeesus saa korotetun ja kirkastetun lihaluuruumiin ylösnousemuksessan ja korotuksessaan niin hän lakkaa olemasta rukousten ja palvonnan kohteena oleva Jumala?

        Elohim -nimen käyttäminen selventää eroa ei Herroja kesken sellaiselle, joka ymmärtää, että täytyy olla kaksi eri Herraa, kun sanotaan "Herra sanoi minun Herralleni". Sekä Elohim että Jahve eli Kristus ovat Herroja. Jahve on Elohimin Poika.


      • Selkeyttä
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Eihän ruumiittoman 'Jeesuksen'/jahven oikealle puolelle voi kukaan istua! Juuri sanoit, että Jahvella ei vielä VT:n aikana ollut ruumista.

        Ihme sekoilua. Kyllä on oppinne perustavanlaatuisesti sekava.

        Etkö ymmärrä? Jeesuksen Isä sanoi Pojalleen" Istu minun oikealle puolelleni:" Tässä puhutaan tulevasta eli ajasta kun Jeesuksella on jo ruumis. Miksi ei muuten hengen oikealle puolellekin voisi pyytää istumaan? Henkikin on ainetta, mutta hienompaa. "Aineetonta ainetta ei ole olemassa."


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Elohim -nimen käyttäminen selventää eroa ei Herroja kesken sellaiselle, joka ymmärtää, että täytyy olla kaksi eri Herraa, kun sanotaan "Herra sanoi minun Herralleni". Sekä Elohim että Jahve eli Kristus ovat Herroja. Jahve on Elohimin Poika.

        Et mormonina tietenkään tiedä alkukielen ja käännöksen eroa, mutta psalmi alkaa näin suoraan suomentaen :
        "Jahve sanoo minun herralleni: "Istu oikealle puolelleni." KÄÄNNÖS laittaa Jahven tilalle sanan herra SIKSI siinä on kaksi herraa, mutta siitä huolimatta lukija joka lukee tekstin näkee että herra josta laulaja puhuu, on kuningas koska kuningas on se jota Jahve auttaa.surmaamalla tämän viholliset .

        Mistä olet keksinyt että elohim on herra, kyllä substantiivin elohim sai ja saa lausua eikä sitä käännöksissä koskaan muuteta. Jos siis elohim on jumalane nimi ja hän on teille herra, ette raamatusta löydä sillekään perusteta.


      • M.E.L.
        Selkeyttä kirjoitti:

        Etkö ymmärrä? Jeesuksen Isä sanoi Pojalleen" Istu minun oikealle puolelleni:" Tässä puhutaan tulevasta eli ajasta kun Jeesuksella on jo ruumis. Miksi ei muuten hengen oikealle puolellekin voisi pyytää istumaan? Henkikin on ainetta, mutta hienompaa. "Aineetonta ainetta ei ole olemassa."

        Mutta aivottomia mormoneja on paljonkin.


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Etkö ymmärrä? Jeesuksen Isä sanoi Pojalleen" Istu minun oikealle puolelleni:" Tässä puhutaan tulevasta eli ajasta kun Jeesuksella on jo ruumis. Miksi ei muuten hengen oikealle puolellekin voisi pyytää istumaan? Henkikin on ainetta, mutta hienompaa. "Aineetonta ainetta ei ole olemassa."

        Sinä et itse ymmärrä, psalmissa Jahve sanoo jollekin, tässä tapauksessa kuninkaalle . Arvohenkilöiden järjestys on peräisin Mesopotamiasta, sen kulttuurit jotka edelsivät Israelin uskontoa joka lainasi ajatuksen sieltä.
        Taivaassa jumalat istuivat pääjuma keskellä oikealla seuraava arvossa ,samoin maallisissa hoveissa, kuninkaan oikealla -hyvällä puolella , oli vallassa seuraava. Kuningas taas sai aina vallan joltain jumalalta eli hänen valtaoikeutensa perustui siihen että hänellä oli jumalallista valtaa ja joissain lähi-idän kulttuureissa hän oli jumalallinen hahmo itsekin, maallisista arvohenkilöistä hänoli se joka istui " jumalan oikealla puolella."

        Jos Jahve sanoo pojalleen joka olísi Jeesus- kuten kristityt alkoivat psalmia tulkita- silloin Jeesus on Jahven poika ja niinhän hän itsekin sanoo. .Jahve joka tapauksessa pyytää jotakuta " istumaan" oikealle puolelleen.


      • Selkeyttä
        to.. kirjoitti:

        Sinä et itse ymmärrä, psalmissa Jahve sanoo jollekin, tässä tapauksessa kuninkaalle . Arvohenkilöiden järjestys on peräisin Mesopotamiasta, sen kulttuurit jotka edelsivät Israelin uskontoa joka lainasi ajatuksen sieltä.
        Taivaassa jumalat istuivat pääjuma keskellä oikealla seuraava arvossa ,samoin maallisissa hoveissa, kuninkaan oikealla -hyvällä puolella , oli vallassa seuraava. Kuningas taas sai aina vallan joltain jumalalta eli hänen valtaoikeutensa perustui siihen että hänellä oli jumalallista valtaa ja joissain lähi-idän kulttuureissa hän oli jumalallinen hahmo itsekin, maallisista arvohenkilöistä hänoli se joka istui " jumalan oikealla puolella."

        Jos Jahve sanoo pojalleen joka olísi Jeesus- kuten kristityt alkoivat psalmia tulkita- silloin Jeesus on Jahven poika ja niinhän hän itsekin sanoo. .Jahve joka tapauksessa pyytää jotakuta " istumaan" oikealle puolelleen.

        Miten perustelet tämän: "Jahve joka tapauksessa pyytää jotakuta 'istumaan' oikealle puolelleen. " Entäpä, jos pyytäjä onkin Jahven Isä? Näin on selkeää ymmärtää. Muuten tuolla lausumalla ei ole mittään mieltä. Molemmat ovat Herroja.

        Davidin Isä on meidän kaikkien taivaallinen Isä ja Herra. Jahven Herra on Hänen Isänsä. On siis kaksi itsenäistä Herraa, joista Davidin Herra, Jehova, on alisteinen Isälleen, joka myös meidän kaikkien Herra. Palvelemme Isää Hänen Pokansa Jeesuksen Kristuksen kautta, sillä Poika on Välimies ja Sovittajamme suhteessamme Isään.


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Miten perustelet tämän: "Jahve joka tapauksessa pyytää jotakuta 'istumaan' oikealle puolelleen. " Entäpä, jos pyytäjä onkin Jahven Isä? Näin on selkeää ymmärtää. Muuten tuolla lausumalla ei ole mittään mieltä. Molemmat ovat Herroja.

        Davidin Isä on meidän kaikkien taivaallinen Isä ja Herra. Jahven Herra on Hänen Isänsä. On siis kaksi itsenäistä Herraa, joista Davidin Herra, Jehova, on alisteinen Isälleen, joka myös meidän kaikkien Herra. Palvelemme Isää Hänen Pokansa Jeesuksen Kristuksen kautta, sillä Poika on Välimies ja Sovittajamme suhteessamme Isään.

        Ei sinä ole kyse Davidista mutta Davidinkin isä on Jahve kuten kaikkien ihmisten koska Jahve VT:n mukaan on maailman ja ihmisten luoja.
        Pyytäjä ei ole Jahven isä koska psalmissa sanotaan että Jahve pyytää ja tekeehän VT muualla selväksi että Jahve on ainoa jumala eikä hänellä ole isää.

        Molemmat eivät ole herroja koska herra- sana on psalmissa vain kerran,ei sinä ole elohmia eikä Jahvea jonkun toisen uuden jumalan poikana.


    • Siltä se

      saattaa näyttää...

      • Sivullinen.

        Et siis osaa vastata noinkaan yksinkertaisiin kysymyksiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe