synnytyskipu vs. erittäin kova kuukautiskipu

menkkakipu

Olen rv 36 5 ja tuleva synnytys ja erityisesti synnytyskipu ja sen sietäminen on alkanut mietityttää. Olen lukenut, että synnytyskipu saattaa olla samankaltaista kuin tavallinen kuukautiskipu, mutta monin kerroin kovempaa. Minulla on 13-v. alkaen ollut erittäin kivuliaat kuukautiset ja kuukautiskipu ei pysy kurissa edes särkylääkkeillä. Syön kuukautisten aikana päivittäin 3 annosta 800mg buranaa ja 1000mg panadolia sekä 2x/pv ketesse-kipulääkettä. Ennen raskautta sain reumakivun hoitoon tarkoitetut kipulääkkeet kuukautisiin ja nekään eivät kaikkea kipua vieneet pois. Käytin päivittäin myös kylmähoitoa kivun kurissa pitämiseen. Ilman lääkkeitä olen kuukautisten aikaan sänkypotilas.

Eli kysymys kuuluu, että jos kärsii näin kovista kuukautiskivuista, niin voikohan sitten sanoa, että tietää jotain synnytyskivusta etukäteen, kun kipulääkketkään ei kuukautisten aikaan aina auta? Vai onko luvassa vielä kipua potenssiin tuhat? Osaisiko joku avata tätä, kun kipeiden kuukautisten takia olen alkanut nyt pelätä synnytystä aika paljon? :/ Ja sen vielä sanon, että mitään fyysistä sairautta, endometrioosia ym., minulla ei ole, mikä kuukautiskivut aiheuttaisi, ne vain ovat toiminnallinen vaiva.

15

3568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittaliisa2

      Hei! Olen synnyttänyt yhdesti ja aika vasta, joten on muistissa hyvin millaista se oli. Juurikin niillä kuukautiskipumaisilla tuntemuksilla homma alkoi. Minulla ei kylläkään kuukautiskivut ole koskaan olleet kovat, joten minusta se jomotus oli pientä ja todella hyvin kestettävää. Koska minulla oli vielä raskausviikkoja niin vähän, en tajunnut edes synnytyksen olevan käynnissä. Kuuntelin niitä supistuksia la-illasta seuraavaan iltapäivään saakka enkä vielä silloinkaan voinut puhua kivusta, mutta alkoi vaan epäilyttää tosiaan niin varhaisilla viikoilla, niin siksi lähdin sairaalaan ja sain kuulla, että synnytys on täydessä käynnissä. Kipu lisääntyi onneksi tasaiseen ja kaiken aikaan siedettävään tahtiin. Kun aloin tuntea todellakin napakoita supistuksia, sain epiduraalin ja se toimi minulla mahtavasti. Ei tuntunut kipua, ainoastaan pieni aalto, kun supistus tuli. En voi siis sanoa, että avautumisvaihe olisi ollut minulle kivulias missään vaiheessa, Se oli todellakin yllättävän "helppoa" ja ehdin mukautua hyvin tilanteeseen. Ja minä joka pelkäsin synnytystä melko paljonkin etukäteen. Tarinoita on monia, eikä kaikilla näin "mukavia", mutta toivoisin, että saisit tästä vähän positiivista mieltä ja uskoa siihen, että me naiset kyllä selviydymme synnytyksestä. :)

    • annemarinen

      minä en osaa valitettavasti tuohon vastata, vaikka minullakin on olleet todella kipeät kuukautiset monta, monta vuotta ja olen saanut lapsen. minulle tehtiin keisarinleikkaus, niin en siksi tuota synnytyskipu-asiaa tiedä, mutta siksi halusin kirjoittaa, että minulla ainakin raskauden jälkeen menkkakipu on helpottanut erittäin paljon. enää tarvii ottaa silloin tällöin pieni kipulääke kun ennen vedin minäkin niitä kourakaupalla. en tiedä, mikä raskaudessa sai kivut poistumaan, mutta nyt oon kuukautisten aikaan tosi onnellinen kun tulee ehkä vaan pari kovempaa kipupiikkiä päivässä kun ennen olin tuskissani 24/7 koko ajan.

      • kärsimystä

        Synnytyskivut ovat voimakkaimpiakin kuukautiskipuja sata kertaa kovemmat. Ei niitä voi verrata ollenkaan.


      • 20+2
        kärsimystä kirjoitti:

        Synnytyskivut ovat voimakkaimpiakin kuukautiskipuja sata kertaa kovemmat. Ei niitä voi verrata ollenkaan.

        Komppaan nim. kärsimystä, ja lisäisin vielä, että kivunsietokyky on jokaisella ihmisellä yksilöllinen.
        Sen takia vertailua on mahdoton tehdä.

        Tsemppiä nyt kuitenkin synnytykseesi, AP!


    • Ainainen ristiriita

      Sama ongelma etten oikein tiedä mitä ajatella kun ne jotka puhuu "tavallista kovemmat menkkakivut" eivät ole yleensä kunnon menkkakipuja edes kokeneet..
      Sitä on todella mahdoton selittää kenellekään, että tosiaan on sänkypotilaana menkkojen ajan kun ne on vaan silleen "no ota särkylääke"
      ja oikein vittuillessaan vielä lisää pökkyä pesään että "juu, siitä vielä tuhatkertaiset kivut kuvitteleppa"
      Kun mahdoton hahmottaa yhteistä määritelmää kivusta, kun suurin osa naisista ei vielä tiedä mitä edes on kuukautiskipu pahimmillaan.
      Mut sen voin sanoa että jos mun kuukautiskivut kerrottaisi vielä yhdelläkään pykälällä ylöspäin, niin multa lähtisi taju,...
      Eli monellako lähtee synnytyksessä taju? Varmaan aika monella ehkä ilman kivunlievitystä?
      Koska mulle menkkakivut kertaa tuhat meinaa jo sitä että olen kuollut, koska ei niistä menkkakivuista kovin paljoo kipeämmäksi enää mennä kuolematta tai menettämättä tajuntaansa.

      • Ainainen ristiriita

        Joo ja toinen on se ainainen "kivunsietokyky"..
        Siis onko mulla tavallista kipeämmät menkat siksi, että mulla on jotenkin alentunut kyky sietää kipua? Että se kipu on oikeasti ihan pierun vertaista, mutta olen vaan niin poikkeuksellisen herkkä ihminen että sitten luulen kuolevani?
        Jotenkin menee hermot jo näihin kliseisiin ja tekee mieli ampua ittensä kostoksi ja sanoa että siinä teille saatana tuhatkertaiset menkkakivut, ja haistakaa kaikki v*ttu sitten.
        Mutta minkäs teet, terkkarit ei ole tajuavinaan, toiset ei tajua, kukaan ei tajua mitään siitä pelosta ja kivusta mikä meitä ehkä tulevaisuudessa odottaa.
        Mut lohtuna on se, että joka päivä syntyy lapsia ja olipa se kipu millaista tahansa, niin ei se voi kestää ikuisesti. Kaikki päättyy tavalla tai toisella.
        Mulle alkaa olla jo ihan sama kuolenko vai elänkö siinä tietyssä kivun vaiheessa.


      • mvkafh
        Ainainen ristiriita kirjoitti:

        Joo ja toinen on se ainainen "kivunsietokyky"..
        Siis onko mulla tavallista kipeämmät menkat siksi, että mulla on jotenkin alentunut kyky sietää kipua? Että se kipu on oikeasti ihan pierun vertaista, mutta olen vaan niin poikkeuksellisen herkkä ihminen että sitten luulen kuolevani?
        Jotenkin menee hermot jo näihin kliseisiin ja tekee mieli ampua ittensä kostoksi ja sanoa että siinä teille saatana tuhatkertaiset menkkakivut, ja haistakaa kaikki v*ttu sitten.
        Mutta minkäs teet, terkkarit ei ole tajuavinaan, toiset ei tajua, kukaan ei tajua mitään siitä pelosta ja kivusta mikä meitä ehkä tulevaisuudessa odottaa.
        Mut lohtuna on se, että joka päivä syntyy lapsia ja olipa se kipu millaista tahansa, niin ei se voi kestää ikuisesti. Kaikki päättyy tavalla tai toisella.
        Mulle alkaa olla jo ihan sama kuolenko vai elänkö siinä tietyssä kivun vaiheessa.

        Yksilöllinen kivunsietokykyhän on juurikin sitä, että jokainen kokee sen kivun ERI LAILLA. Olkoonkin sitten vaikka klisee, niin se on myös totta.
        Myös pelko tai pelkotilat voivat voimistaa kivun tunnetta.

        MUTTA: on myös ihmisiä, kellä on normaalia suuremmat esim. nyt sitten vaikka menkkakivut. Ja sellaisen ihmisen, kellä ei tällaisia kipuja ole, niin on niitä toki vaikea myös ymmärtää.

        Tämä pätee melko moneenkin asiaan elämässä: jollekin synnytys on sitä, että "sieltä se vaan pullahti", kun toiselle se on "yhtä helvettiä". Onko toisella siis parempi kivunsietokyky vai vaan helppo synnytys, ja toisella vaikea?
        Sitä kun ei täysin pysty kukaan kertomaan, koska ihmiset eivät voi vertailla fyysisiä tuntemuksiaan muuten kuin sanallisesti.

        Minusta menkkakivut ja synnytyskivut eivät ole millään lailla verrannollisia; mutta mulla onkin olllut ns. ihan normaalimenkat. Mua ei myöskään supistele menkkojen aikana eikä mun reikä repee 10cm auki..:P
        Itsellä synnytyskipu oli sen verta kova, että en päässyt ylös sängystä, ei puhettakaan että olisin kokeillut mitään jumppapalloja sun muita.
        Miksi sitten monet muut pystyvät liikkumaan synnytyksen aikana? Ehkä he pystyvät kivusta HUOLIMATTA, tai, että he kokevat kivun lievempänä.

        Jospa jättäisit ampumisen väliin, ainakin noin huonosta syystä. :P Eikä tuosta kostoa saa tekemälläkään. En myöskään ymmärrä sun päättelyä tästä: "Että se kipu on oikeasti ihan pierun vertaista, mutta olen vaan niin poikkeuksellisen herkkä ihminen että sitten luulen kuolevani?"
        Sulla nyt vaan on kivuliaat menkat (potenssiin tuhat). Eikä sillä oo mitään tekemistä herkkyyden tai kivunsietokyvyn kanssa.
        Tää on vähän sama, kun vertailis päänsärkyjä tai migreeniä, että kellä se tuntuu miltäkin, ja miten pahana. No, se riippuu särystä. Ei kivunsietokyvystä. Niin ihan sama juttu menkoissa; toisilla on enemmän kipuja/runsaampi vuoto, ja toisilla ei.


      • Ainainen ristiriita
        mvkafh kirjoitti:

        Yksilöllinen kivunsietokykyhän on juurikin sitä, että jokainen kokee sen kivun ERI LAILLA. Olkoonkin sitten vaikka klisee, niin se on myös totta.
        Myös pelko tai pelkotilat voivat voimistaa kivun tunnetta.

        MUTTA: on myös ihmisiä, kellä on normaalia suuremmat esim. nyt sitten vaikka menkkakivut. Ja sellaisen ihmisen, kellä ei tällaisia kipuja ole, niin on niitä toki vaikea myös ymmärtää.

        Tämä pätee melko moneenkin asiaan elämässä: jollekin synnytys on sitä, että "sieltä se vaan pullahti", kun toiselle se on "yhtä helvettiä". Onko toisella siis parempi kivunsietokyky vai vaan helppo synnytys, ja toisella vaikea?
        Sitä kun ei täysin pysty kukaan kertomaan, koska ihmiset eivät voi vertailla fyysisiä tuntemuksiaan muuten kuin sanallisesti.

        Minusta menkkakivut ja synnytyskivut eivät ole millään lailla verrannollisia; mutta mulla onkin olllut ns. ihan normaalimenkat. Mua ei myöskään supistele menkkojen aikana eikä mun reikä repee 10cm auki..:P
        Itsellä synnytyskipu oli sen verta kova, että en päässyt ylös sängystä, ei puhettakaan että olisin kokeillut mitään jumppapalloja sun muita.
        Miksi sitten monet muut pystyvät liikkumaan synnytyksen aikana? Ehkä he pystyvät kivusta HUOLIMATTA, tai, että he kokevat kivun lievempänä.

        Jospa jättäisit ampumisen väliin, ainakin noin huonosta syystä. :P Eikä tuosta kostoa saa tekemälläkään. En myöskään ymmärrä sun päättelyä tästä: "Että se kipu on oikeasti ihan pierun vertaista, mutta olen vaan niin poikkeuksellisen herkkä ihminen että sitten luulen kuolevani?"
        Sulla nyt vaan on kivuliaat menkat (potenssiin tuhat). Eikä sillä oo mitään tekemistä herkkyyden tai kivunsietokyvyn kanssa.
        Tää on vähän sama, kun vertailis päänsärkyjä tai migreeniä, että kellä se tuntuu miltäkin, ja miten pahana. No, se riippuu särystä. Ei kivunsietokyvystä. Niin ihan sama juttu menkoissa; toisilla on enemmän kipuja/runsaampi vuoto, ja toisilla ei.

        No se vaan ärsyttää, että annetaan ikäänkuin ymmärtää, että se kivun tunne on minun oma syy! Ei muuta. Se siinä sanassa "kivunsietokyky" niin tuntuu huonolta termiltä, kun se viittaa KYKYYN eli sen vastakohta on osaamattomuus ja kyvyttömyys, ja en todellakaan pidä itseäni mitenkään vähä älyisenä tai kyvyttömänä monissakaan asioissa. Tilalle voisi vaihtaa että kokemuksen eri asteisuus, mut ärsyttää se kivunsieto KYKY. Ihan kun en olisi parhaani yrittänyt.


      • ap.
        Ainainen ristiriita kirjoitti:

        No se vaan ärsyttää, että annetaan ikäänkuin ymmärtää, että se kivun tunne on minun oma syy! Ei muuta. Se siinä sanassa "kivunsietokyky" niin tuntuu huonolta termiltä, kun se viittaa KYKYYN eli sen vastakohta on osaamattomuus ja kyvyttömyys, ja en todellakaan pidä itseäni mitenkään vähä älyisenä tai kyvyttömänä monissakaan asioissa. Tilalle voisi vaihtaa että kokemuksen eri asteisuus, mut ärsyttää se kivunsieto KYKY. Ihan kun en olisi parhaani yrittänyt.

        Kiitos kaikille vastauksista. Sen verran minäkin haluaisin kommentoida, ettei kova kuukautiskipu ole todellakaan kivunsietokyvystä kiinni, vaan ihan oikea vaiva, jolle on lääketieteellinen diagnoosi (ks. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00147 ) . minulla myös on muuten mielestäni hyvä kivunsietokyky, sillä minulla on krooninen niskakipu johtuen purentavirheestä ja pystyn kivun kanssa elämään päivittäin ilman särkylääkkeitä. myös leukani on leikkauksessa murrettu, josta on jäänyt pientä hermovaivaa ja tuonkin kivun kestin ja kestän hyvin. mutta ne kuukautiset, voi elämä, että ne koskee.

        ja sillä minä kyselin tuota synnytyskipuasiaa, kun joku aiemmin mainitsi, että hänellä ei ole kuukautisten aikana "supistuksia" tai kramppeja, kun minulla niitä on reisissä ja alaselässä asti. ja tosiaan kun ne lääkkeet eivät auta, niin ajattelin, että onkohan synnytyssupistukset sitten vielä miten paljon pahempia. toki tiedän, että synnytykseen liittyy muutakin kuin supistuskipua kun paikat venyy ja vauva painaa hermoihin ja ties minne. mutta hyvä tietää, että edessä on vielä omia kuukautiskipuja pahempia kipuja, eipähän tule yllätyksenä. :D


    • äåpöloikmjuyhnbgtrfv

      Mulla oli nuorempana varsinkin kovat kuukautiskivut, muutaman kerran on jalat lähteneet alta silloin alle ja n.15-vuotiaana.

      Kaksi olen synnyttänyt alateitse, eikä se tosiaan mitään herkkua ollut, mutta siitä selviää! Molemmat synnytykset ovat myös olleet pitkiä, ekasta oltiin synnytyssalissa (jonne pääsee kun synnytys on kunnolla käynnissä) 24 h, ennen kuin vauva syntyi. Tokasta 12h. Mutta muutama lohdutuksen sana:

      - Jokainen supistus on lähempänä syntymää. Ei tiedä montako niitä on jäljellä, mutta takaisin ne ei tule, jokaisella on merkitys.

      - Supistuskipujen välissä olin lähes kivuton avautimisvaiheessa. Jokainen supistus kyllä iski päin naamaa, kuin märkä rätti, mutta siinä välissä pystyi keräämään voimia.

      - Liikkuminen auttaa. Jos mahdollista, ainakin alkuvaiheessa kannattaa liikkkua ja pysytellä pystyasennossa (Vaikka heijata lantiota), silloin myös painovoima on puolella, t.s. painovoima painaa vauvaa alas- ja ulospäin, näinollen saattaa jopa nopeuttaa syntymää.

      - Kipulääkkeitä on tarjolla. Niistä kannattaa kätilön kanssa neuvotella. Kätilöt ovat kuitenkin asiantuntijoita, he osaavat ehdottaa oikeianlaista kipulääkettä kuhunkin synnytyksen vaiheeeseen.

      - Lopputulos on palkinto! Ehkei ne kivut unohdu sillä hetkellä, kun lapsi syntyy, mutta jotenkin se tuntuu ihan urakan arvoiselta.

    • Hei kaikille minultakin!

      Voi todellakin olla myös niin, että synnytyskipusi ei ole kokemuksesi mukaan paljoa kuukautisia pahempaa. Tunnen yhden äidin jolla on pahat kuukautiskivut ja hän kuvasi synnytyskipuaan "vähän kuukautiskipuja pahemmaksi" ja kuukautiskipujaan hän kuvaa "minisynnytykseksi". Toivotaan, että synnytys olisi sinulle hyvä kokemus!

      Onko muuten Tens-laite sinulle tuttu? Se on sähköimpulssein toimiva lääkkeetön kivunlievitys, pieni patterilla toimiva kone. Sitä voi kokeilla myös kuukautiskipuihin. Kannattaa googlailla asiaa.

      T. Sinikka-pappi, jolla äitiysasiat ovat myös lähellä sydäntä :)

    • mammmmmmmmmma

      Itse olen synnyttänyt vähän aikaa sitten (n.5 kk) ja mielestäni supistukset tuntuivat ennemmin kourasuilta kuin menkka jomotukselta. Ne siis alkoivat menkka kipuina, aaltoilevasti tulivat, mutta kun pahenivat vertaisin ennemmin kauheeseen ripulin omaiseen maha kouristukseen niin, että tulee kylmähiki ja pitää mennä kaksinkerroin.

      • ap.

        no juuri tuollaisia minun kuukautiskipuni pahimmillaan ovatkin....


    • werewre

      Mielestäni synnytyskipua on sikäli helpompi kestää kuin esim. monta muuta kipua, koska supistuksissa on selkeä alku ja loppu eli supistusten välissä on kuitenkin kivutontakin aikaa. Lisäksi itselläni synnytykset kestivät 8h ja 3h, joten sitä tietää, että pian lapsi syntyy ja kipu loppuu ja synnytyksen jälkeen se kipu on poissa saman tien. Toki supistusten aikana (kesto alussa ehkä 40 sekuntia, lopussa minuutin) kipu on ennen ponnistusvaihetta kovaa, mutta itselläni auttoi kun supistuksen alkaessa hengitin/puuskutin kovasti ilokaasumaskiin. Supistuksen aikana ei pysty puhumaan ja lopussa en itse ainakaan pystynyt olemaan enää hiljaakaan vaan huusin aina "AAAA". Nyt kolmannen kohdalla en pelkää enää itse synnytystä, vaan esim. valvomista. Synnytys kestää vähän aikaa, mutta valvominen pahimmillaan 1-2 vuotta...mutta siihenkin tottuu :-)

    • vddcv

      Synnytyskipu, kun et pysty kun makaamaan lattialla ja huutamaan kivusta on synnytys alkamassa, näin minua ohjeistettiin ja niin se oli. Huom eka lapsi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      1
      1136
    Aihe