Enemmän sekaisin psyk.hoidosta

apuaaa66

Mitä jos kokee että pää menee vain enemmän sekaisin psykiatrisesta hoidosta? Tai on jo mennyt. Kaikki mitä itse koet ja tunnet sivuutetaan ja tungetaan omia ajatusmalleja ja oletetaan että sinä et ymmärrä mistään mitään ja se miten sinä elät tätä elämääsi ja ajattelet on väärin. Voiko olla mitään kauheampaa? Miten se potilasta auttaa? Potilashan menee vain entisestä enemmän sekaisin, menettää kosketuksen omaan sisimpäänsä ja tulee näin itse asiassa onnettomammaksi ja sairaammaksi. Olen niin vihainen siitä että minut on täysin lytätty ja sivuutettu. Annettu ymmärtää etten minä tajua mistään mitään ja että mun ongelmat johtuu siitä että ajattelen jotenkin "väärällä" tavalla vaikka itse asiassa oireiden ja pahan olon syyt on selvästi todennettavissa, johtuvat menneistä traumoista. Eli minut on syyllistetty joidenkin ammattilaisten toimesta, väitetty että voin huonosti koska en osaa elää "oikealla" tavalla! Minun pitäisi alkaa ajattelemaan ja elämään kuten he kokevat oikeaksi. Tämän seurauksena olen nykyään ihan sekaisin, en tiedä miten päin olla ja miten elää ja käyttäytyä kun toisaalta mielessä kummittelevat ne sanat mitä mulle on sanottu ja se minkä itse koen oikeaksi. Olen kamalassa ristipaineessa. Onko tässä nyt kaikki mennyt ihan oikein??

54

550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perussettiä

      Sanotaan niin, että kaikki on mennyt, kuten psykiatriassa normaalisti meneekin, eli päin vittua. Älä mene psykiatriseen ansaa vaan kierrä kaukaa. Opit viimeistään kantapään kautta.

      Voit harkita hakea oikeaa apua kolmannelta sektorilta, tai jos olet uskonnollinen niin vaikka kirkolta tai vastaavalta. Apupuhelimia on useampia, josta voi saada akuuttia keskusteluapua ja myös neuvoja mihin voit hakeutua psykiatrisen järjestelmän sijaan. Onnea jatkoon.

    • kaikkee hyvää

      Ei noista kannata itseensä ottaa vaan keskustella asioista, sillä on hyvinkin mahdollista, että olet oikeasti ajatellut väärällä tavalla. Kannattaa olla kriittinen omille ajatuksilleen, koska meillä on paha tapa huijata itseämme. Kysy ensinnäkin itseltäsi, onko noista omista ajatuksista itselle jotain hyötyä ja ovatko nuo ajatukset jopa tuhoisia itselle.

      • apuaaa66

        Ymmärrätkö ettei ajatukset voi olla vääriä tai oikeita? Ne on vain ajatuksia! Miten kukaan voi määritellä mitkä ajatukset on oikeita ja vääriä. Pitäisikö valtion jaella kaikille kansalaisilleen joku ohjekirja että miten pitää ajatella ja miten elää? Ei auttaminen ole sitä että väitetään potilaalle että hän on jotenkin viallinen ja ajattelee väärällä tavalla.


      • minä oon oikeas
        apuaaa66 kirjoitti:

        Ymmärrätkö ettei ajatukset voi olla vääriä tai oikeita? Ne on vain ajatuksia! Miten kukaan voi määritellä mitkä ajatukset on oikeita ja vääriä. Pitäisikö valtion jaella kaikille kansalaisilleen joku ohjekirja että miten pitää ajatella ja miten elää? Ei auttaminen ole sitä että väitetään potilaalle että hän on jotenkin viallinen ja ajattelee väärällä tavalla.

        "Pitäisikö valtion jaella kaikille kansalaisilleen joku ohjekirja että miten pitää ajatella ja miten elää?"

        Ööö... oletko kuullut Suomen lakikirjasta? Tai säädöskokoelmasta http://www.finlex.fi/fi/ ?? Lakien mukaan väärät ajatukset voidaan usein täsmällisesti määritellä.

        Entä ihmisyhteisöjen aikojen kuluessa oppimat yleiset moraalisäännöt, käsitykset, arvot? Jos ympäröivällä yhteisöllä on tietty käsitys oikeasta ja väärästä, niin kyllä toinen yksilö voi oikeutetusti pitää poikkeavasti ajattelevan yksilön ajatuksia väärinä. Toisen yhteisön mielestä ne voivat olla "oikeitakin", mutta samaan tapaan valtioilla on erilaiset lait.


      • kaikkee hyvää
        apuaaa66 kirjoitti:

        Ymmärrätkö ettei ajatukset voi olla vääriä tai oikeita? Ne on vain ajatuksia! Miten kukaan voi määritellä mitkä ajatukset on oikeita ja vääriä. Pitäisikö valtion jaella kaikille kansalaisilleen joku ohjekirja että miten pitää ajatella ja miten elää? Ei auttaminen ole sitä että väitetään potilaalle että hän on jotenkin viallinen ja ajattelee väärällä tavalla.

        Oleellista kai tässä on se kärsimys. Jos omat ajatukset aiheuttaa kärsimystä, niin voisiko ajattelussa olla korjattavaa? Onko kaikki omat ajatukset totta? Mietippä sitä.


      • rottotooo
        minä oon oikeas kirjoitti:

        "Pitäisikö valtion jaella kaikille kansalaisilleen joku ohjekirja että miten pitää ajatella ja miten elää?"

        Ööö... oletko kuullut Suomen lakikirjasta? Tai säädöskokoelmasta http://www.finlex.fi/fi/ ?? Lakien mukaan väärät ajatukset voidaan usein täsmällisesti määritellä.

        Entä ihmisyhteisöjen aikojen kuluessa oppimat yleiset moraalisäännöt, käsitykset, arvot? Jos ympäröivällä yhteisöllä on tietty käsitys oikeasta ja väärästä, niin kyllä toinen yksilö voi oikeutetusti pitää poikkeavasti ajattelevan yksilön ajatuksia väärinä. Toisen yhteisön mielestä ne voivat olla "oikeitakin", mutta samaan tapaan valtioilla on erilaiset lait.

        Lakiko sinusta määrää mitä ja miten ihmisten kuuluu ajatella?? Et kai sentään.

        Yleiset moraalisäännöt ja arvot? Mitä ne ovat? Mistä kulttuurista puhut? Mikä aikakausi? Onko Suomen moraalisäännöt "parempia" kuin Venäjän tai Yhdysvaltain tai Japanin, entä Kiinan tai Kambodzan ja millä vuosisadalla?

        "Jos ympäröivällä yhteisöllä on tietty käsitys oikeasta ja väärästä, niin kyllä toinen yksilö voi oikeutetusti pitää poikkeavasti ajattelevan yksilön ajatuksia väärinä."

        Ei voi. Tai kaikkeahan voi maailmassa tehdä ja tehdään. Kapitalismia tai kommunismia voi pitää vääränä ajatuksena sen mukaan kumpaa mieltä on, mutta sekin mitä sinä pitäisit "normaalina" tai oikeana ajatuksena riippuisi siis siitä mikä puolue on vallassa?? Samoin, jos kannattaa väärää urheiluseuraa olisi hoidon tarpeessa? Varsinkin, jos ei ole kyseiseltä paikkakunnalta edes kotoisin. Kaikkea voi. Ei sentäs.

        Viimeisestäkin lauseesta käy ilmi, että ilmeisesti sekoitat lain ja moraalin keskenään. Laki ei ole yhtä kuin moraali. Moraalikäsityshän on kaiken lisäksi jokaisella omanlaisensa, uniikki. Laki määrää ainoastaan mitä saa tehdä, se ei ota kantaa siihen mitä tai miten saa ajatella.


      • apuaaa66
        kaikkee hyvää kirjoitti:

        Oleellista kai tässä on se kärsimys. Jos omat ajatukset aiheuttaa kärsimystä, niin voisiko ajattelussa olla korjattavaa? Onko kaikki omat ajatukset totta? Mietippä sitä.

        Niin se on minun itseni päätettävissä tuottavatko ajatukseni minulle kärsimystä ja minun itseni päätettävissä haenko siihen apua muilta vai yritänkö itse ajatuksiani muuttaa. Kuitenkin minun ongelmani juontavat jostain paljon syvempää kuin siitä että ajattelen vaikka jotenkin negatiivisesti. Siksi koen naurettavana että minulle on väitetty että ongelmani johtuvat siitä etten jotenkin osaa elää tai ajatella oikein.

        Kun mulle on noin sanottu on syy ongelmiini laitettu minusta johtuvaksi joka on väärin. Tottakai olen itse vastuussa elämästäni mutta ei sairasta ihmistä voi syyllistää sairaudestaan koska usein vaikeat mielen sairaudet johtuvat varhaislapsuuden tapahtumista.

        .


      • kaikkee hyvää
        apuaaa66 kirjoitti:

        Niin se on minun itseni päätettävissä tuottavatko ajatukseni minulle kärsimystä ja minun itseni päätettävissä haenko siihen apua muilta vai yritänkö itse ajatuksiani muuttaa. Kuitenkin minun ongelmani juontavat jostain paljon syvempää kuin siitä että ajattelen vaikka jotenkin negatiivisesti. Siksi koen naurettavana että minulle on väitetty että ongelmani johtuvat siitä etten jotenkin osaa elää tai ajatella oikein.

        Kun mulle on noin sanottu on syy ongelmiini laitettu minusta johtuvaksi joka on väärin. Tottakai olen itse vastuussa elämästäni mutta ei sairasta ihmistä voi syyllistää sairaudestaan koska usein vaikeat mielen sairaudet johtuvat varhaislapsuuden tapahtumista.

        .

        "Niin se on minun itseni päätettävissä tuottavatko ajatukseni minulle kärsimystä ja minun itseni päätettävissä haenko siihen apua muilta vai yritänkö itse ajatuksiani muuttaa."

        Näinpä.

        Miksi reagoit tuohon niin, että sinua syyllistetään asiasta? Onko sinulle sanottu, että tuo kaikki on sinun omaa syytäsi vai tuliktsetko asian vain noin? Tiedän itsekin, miten vaikeaa masennuksesta on selviytyä ja olen kulkenut pitkän tien päästäkseni suht hyvään psyykkiseen kuntoon. Yksi tärkeimmistä asioista, mikä on helpottanut, on ollut se, miten reagoin masentuneisiin ajatuksiin. Nykyään ajatukset tulee ja menee ja minä itse uskon, mitä ajatuksia uskon ja mitä en.

        Tässä pieni lukuvinkki, josta uskon sinulle olevan apua.

        http://www.thehappinesstrap.com/

        Löytyy e-kirjana esim. iBooksista.

        Mutta jatka ihmeessä myös terapeutin kanssa keskustelua. Hän saattaa ymmärtää sinua paremmin kuin uskotkaan.

        Jos ei kemiat toimi, kokeile jotain muuta.


      • apuaaa66
        kaikkee hyvää kirjoitti:

        "Niin se on minun itseni päätettävissä tuottavatko ajatukseni minulle kärsimystä ja minun itseni päätettävissä haenko siihen apua muilta vai yritänkö itse ajatuksiani muuttaa."

        Näinpä.

        Miksi reagoit tuohon niin, että sinua syyllistetään asiasta? Onko sinulle sanottu, että tuo kaikki on sinun omaa syytäsi vai tuliktsetko asian vain noin? Tiedän itsekin, miten vaikeaa masennuksesta on selviytyä ja olen kulkenut pitkän tien päästäkseni suht hyvään psyykkiseen kuntoon. Yksi tärkeimmistä asioista, mikä on helpottanut, on ollut se, miten reagoin masentuneisiin ajatuksiin. Nykyään ajatukset tulee ja menee ja minä itse uskon, mitä ajatuksia uskon ja mitä en.

        Tässä pieni lukuvinkki, josta uskon sinulle olevan apua.

        http://www.thehappinesstrap.com/

        Löytyy e-kirjana esim. iBooksista.

        Mutta jatka ihmeessä myös terapeutin kanssa keskustelua. Hän saattaa ymmärtää sinua paremmin kuin uskotkaan.

        Jos ei kemiat toimi, kokeile jotain muuta.

        Ongelmani ei ole masennus eivätkä ongelmani johdu jotenkin "vääränlaisista" ajatuksista.

        "Miksi reagoit tuohon niin, että sinua syyllistetään asiasta? Onko sinulle sanottu, että tuo kaikki on sinun omaa syytäsi vai tulkitsetko asian vain noin? "

        Siksi koska minulle on erään henkilön toimesta mm. suoraan sanottu että minun tapani elää ja toimia ei ole toiminut joten minun pitäisi kuunnella häntä (eli siis tätä henkilöä, mielenterveysalan ammattilaista). Ja tämä sanottiin vielä kaiken lisäksi töykeään sävyyn. Eli tämä ihminen antoi ymmärtää että olen elänyt jotenkin väärällä tavalla ja että hänellä on vastaus siihen mikä on oikea tapa elää. Tuo oli vain yksi esimerkki asiasta.

        Sinä näytät olettavan että kärsin masennuksesta ja että minulla myös on masentuneita ajatuksia kuin sinulla. Ei kannata tehdä olettamuksia. En aloituksessa puhunut mitään masennuksesta. En käy terapiassa tällä hetkellä enkä haluakaan käydä. Ainakaan sellaisen henkilön luona joka ei pysty ottamaan minua vastaan ihmisenä vaan diagnoosinumerona/hulluna.


      • Päähän pälkähti
        apuaaa66 kirjoitti:

        Ongelmani ei ole masennus eivätkä ongelmani johdu jotenkin "vääränlaisista" ajatuksista.

        "Miksi reagoit tuohon niin, että sinua syyllistetään asiasta? Onko sinulle sanottu, että tuo kaikki on sinun omaa syytäsi vai tulkitsetko asian vain noin? "

        Siksi koska minulle on erään henkilön toimesta mm. suoraan sanottu että minun tapani elää ja toimia ei ole toiminut joten minun pitäisi kuunnella häntä (eli siis tätä henkilöä, mielenterveysalan ammattilaista). Ja tämä sanottiin vielä kaiken lisäksi töykeään sävyyn. Eli tämä ihminen antoi ymmärtää että olen elänyt jotenkin väärällä tavalla ja että hänellä on vastaus siihen mikä on oikea tapa elää. Tuo oli vain yksi esimerkki asiasta.

        Sinä näytät olettavan että kärsin masennuksesta ja että minulla myös on masentuneita ajatuksia kuin sinulla. Ei kannata tehdä olettamuksia. En aloituksessa puhunut mitään masennuksesta. En käy terapiassa tällä hetkellä enkä haluakaan käydä. Ainakaan sellaisen henkilön luona joka ei pysty ottamaan minua vastaan ihmisenä vaan diagnoosinumerona/hulluna.

        Et sinä ole varmastikaan ainoa, joka ajattelee ja kokee noin. Ehkä löytäisit vertaistukea ajattelutavoillesi kirjoista?

        Ehkä et osaa päästää irti ja antaa anteeksi? Sen voi opetella, mutta ei ehkä terapeutin tarkoittamalla tavalla, vaan ylipääsemiseen voi olla monia keinoja. Vellominen suossa ja vihan kasvattaminen ei ole keino päästää irti. Mikä olisi päinvastainen tapa?

        Kohdata ja keskustella henkilön kanssa, jota ehkä syytät tilanteestasi?

        Myös erilaiset vaihtoehtohoidot voivat antaa rauhaa ja voimistaa anteeksiantoa. Vyöhyketerapia muun muassa on auttanut minua. Keho menee lukkoon mielen voimasta ja kehon lukosta mieli lukkiutuu pahemmin. Se on kehä. Kun kehon saa "auki", niin mielikin avautuu. Tästä on kyse meditaatiossakin.

        Mielekkyys elämälle löytyy usein hyvin yksinkertaisista asioista. Puunhakkuu, saunanlämmitys ja oman ruuan valmistaminen ja näistä asioista nauttiminen, siinä se elämä perustaltaan on. Kun oppii pitämään luonnosta, oppii pitämään itsestään, sitten voi pitää myös muista ja siten saada perheen, joka tuo sen elämään, mitä me elämältä haemme. Perhe ei välttämättä tarkoita lapsia, vaan sitä yhteisöä, jossa koemme olevamme rakastettuja ja saamme rakastaa.

        Anteeksi, tämä oli tällaista tajunnanvirtaa, mikä vain tuli mieleeni kirjoituksestasi.

        Tunteet eivät koskaan ole väärin. Ajatuksetkaan eivät ole vääriä tai oikeita, mutta ne voivat olla itsellesi vahingollisia. Ei sinun tarvitse muuttaa ajatuksiasi, mutta ajattelutapaa voit muuttaa tietoisesti. Hae ja etsi itsellesi sopiva, ei sitä voi toinen antaa. Keskustelut eri ihmisten kanssa tuovat perspektiiviä.


      • mielenkiintoista...
        apuaaa66 kirjoitti:

        Ongelmani ei ole masennus eivätkä ongelmani johdu jotenkin "vääränlaisista" ajatuksista.

        "Miksi reagoit tuohon niin, että sinua syyllistetään asiasta? Onko sinulle sanottu, että tuo kaikki on sinun omaa syytäsi vai tulkitsetko asian vain noin? "

        Siksi koska minulle on erään henkilön toimesta mm. suoraan sanottu että minun tapani elää ja toimia ei ole toiminut joten minun pitäisi kuunnella häntä (eli siis tätä henkilöä, mielenterveysalan ammattilaista). Ja tämä sanottiin vielä kaiken lisäksi töykeään sävyyn. Eli tämä ihminen antoi ymmärtää että olen elänyt jotenkin väärällä tavalla ja että hänellä on vastaus siihen mikä on oikea tapa elää. Tuo oli vain yksi esimerkki asiasta.

        Sinä näytät olettavan että kärsin masennuksesta ja että minulla myös on masentuneita ajatuksia kuin sinulla. Ei kannata tehdä olettamuksia. En aloituksessa puhunut mitään masennuksesta. En käy terapiassa tällä hetkellä enkä haluakaan käydä. Ainakaan sellaisen henkilön luona joka ei pysty ottamaan minua vastaan ihmisenä vaan diagnoosinumerona/hulluna.

        Oletko sitten psyykkisesti terve ja kaikki ok ja ajattelutapasi ja toimintatapasi on ehdottomasti sellaisia, jotka johtavat hyvään elämään?


      • apuaaa66
        mielenkiintoista... kirjoitti:

        Oletko sitten psyykkisesti terve ja kaikki ok ja ajattelutapasi ja toimintatapasi on ehdottomasti sellaisia, jotka johtavat hyvään elämään?

        En tiedä oliko tämä minulle tarkoitettu mutta en ole psyykkisesti terve. En vain usko siihen että ongelmani oikeasti johtuvat siitä mitä minun on annettu ymmärtää psyk.hoidossa. Työstän itse ajatuksiani koko ajan ja yritän muuttaa elämäntapaani. Se tyyli miten minulle on psykiatrisessa hoidossa puhuttu ja miten minua on kohdeltu ei ole tehnyt minulle millään tavalla hyvää. Minä tiedän tämän, minä olen kokenut tämän ja se on aivan sama mitä täällä muut asiasta ajattelevat.

        Tiedän että minun päätäni on vain entisestään sekoitettu ja että minua on kohdeltu töykeästi. En väitä ettäkö kaikkien toimesta mutta aivan liian monen ihmisen kohdalta. Kuten ensimmäinen ihminen joka tähän ketjuun vastasi en ole AINOA joka näin ajattelee.

        Yritän koko ajan tulla onnellisemmaksi ja voida paremmin. Minä oikeasti yritän enkä tarvitse ketään kertomaan minulle muka oikeita ratkaisuja hyvään elämään. Niitä minä en kaipaa ja niitä minulle on tuputettu. Minun ongelmat jotka pahaa oloa aiheuttavat johtuvat jo kauan sitten johtuneista asioista, ei vääristä ajattelutavoista. Ei minun arvoistani tai elämännäkemyksistäni.

        Yritän sanoa että sen sijaan että olisin saanut apua niihin asioihin jotka ovat oikeasti ongelmia ollaan keskitytty täysin vääriin asioihin joiden kautta tunnen että menen vain enemmän sekaisin ja ne ihan oikeat ongelmat on jätetty lähes kokonaan hoitamatta!!


    • Ustink2

      Tuosta taas tulikin mieleeni, me lampaan painajat voitais muodostaa
      ens alkuun jokin yhdistys, voimaannuttas yhdessä elämään yhteisöllistä
      elämää toisten lampaanpainajien kanssa.

      Toivoteltais sitten vaan muille, kuinka me ollaan niin hyviä ihmisiä, eikä
      se nyt ole keneltäkään pois jos me ny ollaankin lampaanpainajia.
      Meijän pitäis saada meijän lahkolaiset sitten solutettua joka paikkaan,
      tottakai jo pieniä lapsia myös jo opettamaan, ja kouluihin kans, ei
      lampaan painaminen ole mikään sairaus.

      Ihmisellä pitää olla vapaus harjoittaa seksuaalista suuntautumistaan
      vapaasti, jokainen mätämedia myös meidän pitää saada solutettua
      meijän oppia julistamaan. Tottakai meijän pitää myös päästä
      kirkoissa viettämään häitä, kun kaks lampaanpainajaa yhdistyy
      yhdeksi laumaksi, ei se ole keneltäkään pois.

      Meitähän te että alista, me emme lannistu.
      Sillä lampaanpainajien on tämä maailma, kaikki muuta saarnaavat
      ovat vääräuskoisia harhaoppisia ja pahoja sairaita ihmisiä.

    • itse on haluttava parant

      Se mitä aloittajalle on todennäköisesti esitetty on, että vellominen jatkuvasti samojen raivon, pettymysten ym. tunteiden kanssa ei paranna ketään. Pitää ottaa etäisyyttä tunteisiin, jotta aivoihin syntyy uudenlaisia kytköksiä. Mutta jos ei halua ottaa vastuuta omasta paranemisestaan pysyy ikuisesti sairaana.

      "Hyväksyvä tietoinen läsnäolo luo muurin negatiivisen, masentavan virikkeen tai mielialan ja negatiivisen ajattelun kierteen väliin. Se pysäyttää masentavan mielialan ja negatiivisen ajattelun kierteen. Menetelmä ei yritä muuttaa ihmisen ajattelumalleja. Kielteiset ajatukset kuihtuvat itsestään, koska niihin ei tartuta, vaan niiden annetaan olla reagoimatta niihin. Tapahtuman voi rinnastaa aivojen hermosoluissa tapahtuvaan reaktion sammumiseen. Hermosolujen välille syntynyt kytkentäpiiri ja vaste heikkenevät, jos sen käynnistävä ärsyke esiintyy useita kertoja, ilman että vasteen syntyminen tapahtuu.

      Sekä tutkimustulokset että omakohtaiset kokemukseni pitämieni kurssien osallistujapalautteesta tukevat ajatusta, että vasta kun ihmiset oppivat ottamaan uudenlaisen asenteen suhteessa ajatustensa ja tunteidensa ’taistelukenttään’ he kykenevät tunnistamaan vaikeat tilanteet ajoissa ja selviämään niiden kanssa taitavammin. Hyväksyvä ja läsnäoleva mielentila antaa mahdollisuuden nähdä selvemmin ja luovemmin erilaisia selviytymisen mahdollisuuksia, oivalluksia, omissa vaikeuksissa."


      http://www.mindfulness.fi/apua_masennukseen.html

      • apuaaa66

        Et näytä sinäkään ymmärtävän mitä olen yrittänyt sanoa. Tiedän että olen negatiivinen ja vihainen, aika paljon hoidossa sattuneiden asioiden vuoksi, siksi yritänkin purkaa sitä pahaa oloa ettei se jää sisälleni aiheuttamaan tuhoa ja myös muillakin tavoin. Tunteet eivät kuitenkaan häviä toivomalla tai muuttamalla niitä väkisin positiiviseksi. Se viha ja katkeruus pitää saada käydä läpi ja tuntea ne tunteet, sitten ihminen voi mennä eteenpäin. Vaikkapa sitten tänne kirjoittamalla.

        Mutta tämä negatiivisuus ja viha ei ole se asia mistä minulle on hoidossa huomautettu ja puututtu vaan ihan eri jutut. Kannattaisi lukea se aloitus ajatuksella eikä tehdä omia olettamuksia.


      • jhggffdd

        Omien palveluiden markkinointi ei ole tällä palstalla sallittua.

        Kaikensorttiset "ammattiauttajat" tulevat kerta toisensa jälkeen tänne vertaistukipalstalle pätemään, antamaan "hyvää hyvyttään" neuvoja ja oheita markkinoiden samalla omia maksullisia palveluita kuvittellen olevansa elämisen ja etenkin toisten, vieraiden ihmisten elämien "asiantuntijoita".Vaikka eivät ole koskaan edes ihmistä nähneet... tietämättä kirjoittajasta, hänen ajatuksista, kokemuksista, arvomaailmasta tai elämäntilanteesta yhtään mitään.

        Ikinä en ole pitänyt siitä, että kaikensorttiset "ammattilaiset" ja "asiantuntijat" alkavat ylimieliseen ja tuomitsevaan sävyyn määrittelemään muille ihmisille miten heidän tulee ajatella, tuntea ja elää. En pidä myöskään siitä, että mielenterveyspotilaita pidetään tyhminä tai muuten vaan kyvyttöminä ihmisinä jotka nyt ei vaan tajua ottaa itseään niskasta kiinni....että potilas ei nyt vaan ikään kuin halua parantua. Pakko, potilaiden tunteiden, ajatusten ja kokemusten mitätöinti,minätiedänkaikestakaiken- ja potilasolehiljaa-asenne on psykiatrian henkilökuntaa vaivaava syöpä. Ammattitauti, joka tuhoaa ympäriltään kaiken kauniin, hyvän ja arvokkaan.

        Aloittajalle lämpimiä ajatuksia : )


      • itse on haluttava pa
        apuaaa66 kirjoitti:

        Et näytä sinäkään ymmärtävän mitä olen yrittänyt sanoa. Tiedän että olen negatiivinen ja vihainen, aika paljon hoidossa sattuneiden asioiden vuoksi, siksi yritänkin purkaa sitä pahaa oloa ettei se jää sisälleni aiheuttamaan tuhoa ja myös muillakin tavoin. Tunteet eivät kuitenkaan häviä toivomalla tai muuttamalla niitä väkisin positiiviseksi. Se viha ja katkeruus pitää saada käydä läpi ja tuntea ne tunteet, sitten ihminen voi mennä eteenpäin. Vaikkapa sitten tänne kirjoittamalla.

        Mutta tämä negatiivisuus ja viha ei ole se asia mistä minulle on hoidossa huomautettu ja puututtu vaan ihan eri jutut. Kannattaisi lukea se aloitus ajatuksella eikä tehdä omia olettamuksia.

        Olen minäkin ollut negatiivinen ja vihainen hoidossa sattuneiden asioiden vuoksi ja yrittänyt purkaa sitä pahaa oloa kelaamalla asioita niin, että savu nousee korvista. Raivo vaan yltyi, eli ei ollut tehokas tapa.

        Minulla on myös lapsuuden traumoja, lisäksi koulukiusatun tausta. Niitäkin jauhoin terapiassa vuosikausia. Asioiden jauhaminen ei vaan ole tuonut lopullista onnea. Olen tajunnut, että negatiivisten ajatusten ja kokemusten ei pidä antaa tehdä pysyvää majaa omaan pääkoppaan. Asiat on käsiteltävä, mutta jatkuva märehtiminen on haitallista. On keskityttävä tähän hetkeen.


      • itse on haluttava pa
        jhggffdd kirjoitti:

        Omien palveluiden markkinointi ei ole tällä palstalla sallittua.

        Kaikensorttiset "ammattiauttajat" tulevat kerta toisensa jälkeen tänne vertaistukipalstalle pätemään, antamaan "hyvää hyvyttään" neuvoja ja oheita markkinoiden samalla omia maksullisia palveluita kuvittellen olevansa elämisen ja etenkin toisten, vieraiden ihmisten elämien "asiantuntijoita".Vaikka eivät ole koskaan edes ihmistä nähneet... tietämättä kirjoittajasta, hänen ajatuksista, kokemuksista, arvomaailmasta tai elämäntilanteesta yhtään mitään.

        Ikinä en ole pitänyt siitä, että kaikensorttiset "ammattilaiset" ja "asiantuntijat" alkavat ylimieliseen ja tuomitsevaan sävyyn määrittelemään muille ihmisille miten heidän tulee ajatella, tuntea ja elää. En pidä myöskään siitä, että mielenterveyspotilaita pidetään tyhminä tai muuten vaan kyvyttöminä ihmisinä jotka nyt ei vaan tajua ottaa itseään niskasta kiinni....että potilas ei nyt vaan ikään kuin halua parantua. Pakko, potilaiden tunteiden, ajatusten ja kokemusten mitätöinti,minätiedänkaikestakaiken- ja potilasolehiljaa-asenne on psykiatrian henkilökuntaa vaivaava syöpä. Ammattitauti, joka tuhoaa ympäriltään kaiken kauniin, hyvän ja arvokkaan.

        Aloittajalle lämpimiä ajatuksia : )

        "Omien palveluiden markkinointi ei ole tällä palstalla sallittua."

        Ei ole mitään omaa palvelua. Osui vaan selatessa silmään. Mutta näe ihmeessä tässäkin joku salaliitto. Pidä tuo asenne, että ei oikeasti haluta auttaa ihmisiä, vaan aivopestä, murentaa oma tahto, pitää tyhminä jne. Näillä ajatuksilla saat varmaan hyvän olon.


      • jhggffdd
        itse on haluttava pa kirjoitti:

        "Omien palveluiden markkinointi ei ole tällä palstalla sallittua."

        Ei ole mitään omaa palvelua. Osui vaan selatessa silmään. Mutta näe ihmeessä tässäkin joku salaliitto. Pidä tuo asenne, että ei oikeasti haluta auttaa ihmisiä, vaan aivopestä, murentaa oma tahto, pitää tyhminä jne. Näillä ajatuksilla saat varmaan hyvän olon.

        "Sekä tutkimustulokset että omakohtaiset kokemukseni pitämieni kurssien osallistujapalautteesta tukevat ajatusta..."

        Kaikella ystävyydellä, en lähde aiheesta enempää väittelemään : )


      • apuaaa66
        itse on haluttava pa kirjoitti:

        Olen minäkin ollut negatiivinen ja vihainen hoidossa sattuneiden asioiden vuoksi ja yrittänyt purkaa sitä pahaa oloa kelaamalla asioita niin, että savu nousee korvista. Raivo vaan yltyi, eli ei ollut tehokas tapa.

        Minulla on myös lapsuuden traumoja, lisäksi koulukiusatun tausta. Niitäkin jauhoin terapiassa vuosikausia. Asioiden jauhaminen ei vaan ole tuonut lopullista onnea. Olen tajunnut, että negatiivisten ajatusten ja kokemusten ei pidä antaa tehdä pysyvää majaa omaan pääkoppaan. Asiat on käsiteltävä, mutta jatkuva märehtiminen on haitallista. On keskityttävä tähän hetkeen.

        Mitä sinä tiedät minun elämästäni ja siitä kuinka paljon näitä asioita käsittelen? Olen kyllä tietoinen miten haitallista jatkuva negatiivisuus on ja asioiden märehtiminen. Siksi haluankin välillä purkaa pahaa oloani mm. tälle palstalle. Parempi se kuin pitää ne asiat oman pään sisällä pelkästään. Se ei tarkoita ettäkö koko loppuelämäni jäisin murehtimaan tätä yhtä ja samaa asiaa.


      • 11+2
        jhggffdd kirjoitti:

        "Sekä tutkimustulokset että omakohtaiset kokemukseni pitämieni kurssien osallistujapalautteesta tukevat ajatusta..."

        Kaikella ystävyydellä, en lähde aiheesta enempää väittelemään : )

        Tuo lainauksesi on osa pidempää lainausta.


      • apuaaa66
        itse on haluttava pa kirjoitti:

        "Omien palveluiden markkinointi ei ole tällä palstalla sallittua."

        Ei ole mitään omaa palvelua. Osui vaan selatessa silmään. Mutta näe ihmeessä tässäkin joku salaliitto. Pidä tuo asenne, että ei oikeasti haluta auttaa ihmisiä, vaan aivopestä, murentaa oma tahto, pitää tyhminä jne. Näillä ajatuksilla saat varmaan hyvän olon.

        Ainakin asenteesi on ylimielinen ja holhoava kuten monilla psyk.alan työntekijöillä. Taidat olla sama kirjoittaja joka aloitti ketjun "Yritättekö edes parantua". Kukaan ei oikeasti halua olla sairas. Koittakaa jo ymmärtää tämä.


      • Luepa tarkemmin...
        jhggffdd kirjoitti:

        "Sekä tutkimustulokset että omakohtaiset kokemukseni pitämieni kurssien osallistujapalautteesta tukevat ajatusta..."

        Kaikella ystävyydellä, en lähde aiheesta enempää väittelemään : )

        Kannattaisi kuitnekin ensin lukea se viesti toiseenkin kertaan...

        Lainaushan oli toisen kirjoittajan kertomaa, ei sen tänne kirjoittaneen.

        Kyllä kaikkea kannattaa kokeilla.


    • vastamuutos

      Myötätuntoni aloittajalle. Tekstisi olisi voinut olla minun kirjoittama. Itse olen psyk.hoidossa edelleen, mutta työntekijät ovat vaihtuneet. Aikaisempi terapiani oli tuhoava. Opin usean vuoden aikana etten ole mitään tällaisena kuin olen. Ajatukseni ja tunteeni ovat huonoja ja vääriä. Minä olen huono ja väärä. Olen ihmisjäte, kun en pystynyt elämään terapeuttini ohjeiden mukaisesti. Kun en pystynyt parantumaan ja muuttumaan siten kuin olisi pitänyt. Epäonnistuin terapiassa.

      Nykyisin voin vähän paremmin. Uudet auttajat ovat nostaneet minua pikku hiljaa jaloilleni. Minua on kuunneltu, jokainen tunne, ajatus ja olo on otettu vastaan sellaisena kuin se on. Tuomitsematta sitä. Muuttamatta sitä. Tuomitsematta ja muuttamatta minua.

      Saan olla tällainen. Olen hyväksytty ja tärkeä ihminen, vaikka en koskaan muuttuisi. Ja sen oivaltaminen, on vienyt minua eteenpäin, auttanut minua muuttamaan itse itseäni - siten ja siinä tahdissa kuin koen oikeaksi, jotta voisin paremmin.

      Ei kukaan muu ihminen voi sanella miten kenenkäkin kuuluu elää. Mitä ammattiauttajat voivat tehdä, on tukea sitä mitä ihminen jo on. Koska se kaikki on todellista, olemassa olevaa, oli se sitten hyvää tai huonoa. Ei asioita, tunteita ja ajatuksia voi lakaista maton alle, ei niitä voi ulkopuolinen arvottaa. Ihmistä voi toinen ihminen tukea, mutta ei ketään voi eikä pidä väkisin muuttaa.

    • samaa mieltä ku ap

      Kyllä ne jotain siellä väärin tekee, voisin jopa sano että olen traumatisoitunut puolet lisää psykiatrisesta "hoidosta". Itsellä loppui kaikki itsetuhoisuus kun vaan lopetin niiden kanssa juttelun. Sitä vaan luotti jotenkin että ne on lääkkeidensä tuputuksien yms kanssa oikeassa, kun ovat "ammattilaisia". Olen ollut pitämättä niihin yhteyttä puoli vuotta ja nyt pikkuhiljaa paranemassa masennuksesta. Kävin heidän luonaan rupattelemassa 10v ja tilanne senkus paheni kokoajan, itsetuhoisuutta oli jokaisen käynnin jälkeen. Siis aina kun puhuin niiden kanssa, sen jälkeen yritin tappaa itseni/viiltelin tms. Kai se siellä käyminen jotain pahoja vihantunteita aiheutti.

    • Hyvä tietää

      Psykiatrisessa hoidossa hoidetaan pääasiassa lääkkeiden tuomia haittoja ja persoonallisuuden muutoksia, ei itse ihmistä.

      • Jurid. lisäys

        Vain lisäyksenä, että mainitsemiasikin "tarjotaan" ilman potilas- ja ihmisoikeuksia perustuslain vastaisesti. Näin ollen psykiatria on laittomuutta ja vääryyttä, joka kaiken lisäksi ei ole tiedettä, koska tieteellinen status on nolla.


    • kafkamainen juttu

      Se nyt on vain niin, että tietyt kokemisen tavat, tunteet ja ajatukset ovat sairaita tässä kulttuurisessa kontekstissa, eikä siinä sinänsä ole mitään ihmeellistä eikä yllättävää. Sitä paitsi rikkaassa kapitalistisessa hyvinvointiyhteiskunnassa ei ole pahuutta eikä vääryttää, joten kaikki johtuu yksilöiden vioista ja puutteista. Esimerkiksi keskiluokkaisissa materiaalisesti hyvinvoivissa perheissä ei esiinny koskaan insestiä eikä alkoholismia eikä psyykkistä/ fyysistä väkivaltaa, ja sitä paitsi jos jotain näistä esiintyy, niin nämä karaisevat ja sinänsä tarpeelliset kokemukset lannistavat vain heikot ja lahjattomat, jotka ovat todennäköisesti synnynnäisesti jotenkin henkisesti vammaisia, tai ainakin heidän välittäjäainetuotantonsa on kroonisesti epätasapainossa, mikä estää heitä näkemästä tämän kapitalistisen paratiisin ja hyvinvointivaltion jumalaisen Totuuden ja Hyvyyden. Psykiatrian tehtävänä on korjata tämä potilaiden "aivovamma", jotta he taas näkisivät Suuren totuuden ja palaisivat takaisin synkästä ja harhaisesta varjojen maailmasta kapitalistisen paratiisin ihmeelliseen, hohtavaan kirkkauteen, jossa kaikki on selkää, absoluuttisen objektiivista ja ymmärrettävää. Olen tosiaan pahoillani, ettet ole oikein ole vielä ymmärtänyt psykiatrian tehtävää tässä maailmassa. Sen tehtävä on legitimoida hegemonista valtadiskurssia, ei sinun subjektiivista kokemusmaailmaasi. Sinä olet irrelevantti sivuseikka ja sinun elämälläsi ei ole mitään väliä. Yritä samaistua vaikka kehitysmaiden jätetunkioita työkseen kaivaviin pikkulapsiin, ehkä joku lääkeyhtiö palkkaa joskus heidät koekaniinineikseen uuden ihmepillerin testausta varten? Sellainen sinä olet lääketeollisuudelle ja psykiatrialle, hyödyllinen epätoivoinen lypsylehmä. Psykiatrian veronmaksajia kuppaavien byrokraattien avuliaisuuteen luottaminen on vähän kuin ampuisia itseään jalkaan --haitallista mielenterveydelle ja osoitus hirvittävästä naiviudesta.

      • apuaaa66

        Olen samaa mieltä kanssasi. Olen vain niin hyväuskoinen, että minun pitää lyödä päätäni seinään aika monta kertaa ennen kuin uskon ettei tuolla käymisestä hirveästi hyötyä ole. Kyllä siitä on silloin jotain hyötyä kun on ihan hirveä kriisi päällä enkä oikeasti pärjää yksin, mutta olisi näin jälkikäteen ajatellen pitänyt tajuta jo ajoissa että käy tilapäisesti vain silloin kun on se kriisi päällä. (Tosin nykyään silloinkaan ei välttämättä saa apua. Et välttämättä pääse sairaalaan tai edes lääkärille päivystyksessä jne..) Mutta toisaalta jos olet Kelan rahoilla on sun senkin vuoksi käytävä säännöllisesti jossain, vaikka vain muodon vuoksi. Sehän tässä kaikista ärsyttävintä on. Alkaa ottamaan päästä miten yhteiskunta yrittää pakottamalla ihmiset parantaa, eli on käytävä vaikka väkisin ja vaikka hoidosta ei hyötyä edes olisi, muuten jäät ilman rahaa, tai hyvin pienelle toimeentulotuelle. Sitten se että ihmiset käytännössä pakotetaan syömään lääkkeitäkin, koska käsittääkseni Kela voi evätä esim. sairaspäivärahan jos et ainakin kokeile jotain lääkettä vaikka itse kokisit ettei niistä ole apua. Lääkäri voi kirjoittaa papereihin että potilas on hoitovastainen koska ei suostu syömään lääkkeitä jos hän oikein veemäinen on. Että sairasta menoa ja kaiken tämän tajuaminenkin aiheuttaa välillä hirveää ahdistusta. Melkein toivoisi ettei tietäisi ja ymmärtäisi, että pysyttäytyisi siinä tietämättömyydessä ja naivuudessa, mutta ei kai niin voi loputtominkaan tehdä. En vain silloin aikanaan voinut tajuta että tämä tilanne voisi olla näin paha, että yhteiskunta ei ihmisiä oikeastaan edes halua auttaa vaan ihmiset yritetään pakottamalla sopeuttaa yhteiskuntaan ja pakottamalla parantaa.


    • elv3

      Tuo niin tuttua tekstiä, psykiatrit ja mielenterveyshoitajat ovat yhtä hulluja kuin pahimmat potilaansa. Olin kerran hoidossa ja mielenterveyshoitaja totesi työelämästäni, että "Mitä varten olet mennyt nyt sitten tuollaisia töitä tekemään"? vaikka työni oli normi työtä tosin raskasta sellaista. Ja sitten seuraava kommentti"Muuta jonnekin maaseudulle nyt sitten asumaan, ehkä sieltä löytyy joku työ sinulle ". Ellet ole "hullu" hoitoon mennessäsi, sinusta tehdään siellä sellainen.

    • I.Haapamäki.

      maalle kannattaakin muuttaa, kaupungit on pereseestä

    • varttihullu

      Olen itse sairastanut sairaalahoitoa vaativaa masennusta. Mieleeni tuli monta kertaa hoitojen aikana, että miten ihmeessä terapeutit ja psykologit osaavat auttaa oikein, koska heillä ei ole omaa kokemusta asiasta. Monellako terapeutilla on kokemusta mistään psyykkisestä sairaudesta? Jos heidän tietonsa perustuu vain kirjasta luettuun tekstiin, eikä oikeisiin kokemuksiin, miten he pystyvät täysin varmasti tietämään miten asiaa tulisi käsitellä?
      Kaikkien ei tietenkään tarvitse sairastaa, että pystyisi hoitamaan potilasta. Muuten hoitoalalla ei paljon ihmisiä olisi.
      Pidän myös hyvin tärkeänä psykiatrista/tavallista hoitotyötä. Monelle ihmiselle ne ovat tuoneet avun.
      Silti oivalsin itse jossain vaiheessa, että olen itse paras asiantuntia omaan sairauteeni. Ystävien, sukulaisten, seurakunnan avulla olen päässyt suurimmasta osasta sairauttani eroon.
      Kehottaisin sinua luottamaan itseesi ja tunteisiisi. Avun vastaanottaminen ei ole paha asia, mutta luota myös omiin tunteisiinkin.

    • ihan hullu mukamas

      Kaikki psykiatrit ja lääkärit ovat samassa juonessa eläkeyhtiöiden ja kelan kanssa ja lääkefirmojen että yritetään sairaat ihmiset vain tappaa lääkkeillä ja kiusaamisilla ja hylätyillä eläkehakemuksilla .
      Elkää ottako lääkkeitä

    • Tappavat tabletit?

      Katsokaa aiheeseen liittyvä A-Studion ohjelma:

      Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus. Näin lääketeollisuus on turmellut terveydenhuollon.

      Perustuu tanskalaisen lääketieteen tohtorin, Pohjoismaiden Cochrane-keskuksen johtajan Peter C. Gøtzschen kirjoittamaan samannimiseen kirjaan.

    • asennevammainen

      "Kaikki mitä itse koet ja tunnet sivuutetaan ja tungetaan omia ajatusmalleja ja oletetaan että sinä et ymmärrä mistään mitään ja se miten sinä elät tätä elämääsi ja ajattelet on väärin."

      Aloittaja ei kertonut tarkemmin millaisia hänen tunteitaan ja ajatuksiaan on sivuutettu, mutta omalla kohdallani ajatukset ja ajatusmallit joista psykoterapeuttini ja lääkärit ja psykiatrisen polin hoitsu ovat yrittäneet minua kannustaa pois ovat kyllä juurikin sellaisia ajatuksia ja ajatusmalleja jotka oikeasti ovat vahingollisia ja joista pitäisi pyrkiä pois, lähinnä yltiönegatiivisuutta, sitä että miksi yrittää mitään kun ei mistään tule mitään ikinä kuitenkaan, miksi nousta sängystä kun en saa aikaan kuitenkaan yhtään mitään, miksi käydä illalla nukkumaan kun ei sillä ole kuitenkaan mitään väliä nukunko vai heräänkö kun elämälläni ei ole mitään merkitystä.

      Negatiivisella ja positiivisella ajattelulla on merkitystä lopputulokseen. Ja minun asenteellani en tule koskaan paranemaan, opiskelemaan ammattia, hakeutumaan töihin. Tiedostan että asenteessani ja ajattelutavassani on vikaa, mutten silti pysty sitä muuttamaan koska minulla nyt ei ole himpunkaan verran uskoa mihinkään - ei sen paremmin itseeni, tähän maahan, tähän maailmaan, työelämään, kuin ympäröivien ihmisten järkeenkään. Silti tiedostan myös sen, että hoitavat ihmiset tekevät oikein kun yrittävät saada minua tuosta epätoivon noidankehästä ulos.

      Muista asioista taas, esim. kulutuskriittisyydestä ja siitä johtuvasta nykymallisen kulutusyhteiskunnan vihaamisesta, en ole koskaan tuntenut että minua lytättäisiin tai arvosteltaisiin. Useimmat hoitohenkilöt ovat todenneet että kunkin tulee seurata niitä omia arvoja omassa elämässään kun olen vaahdonnut siitä miten sairas nykymallinen elämäntyyli on ja miten en kestä katsella tätä elämänmenoa sairastumatta masennukseen ja haluamatta suurinpiirtein räjäyttää koko v-tun maapalloa että päästäisi eroon tällaisesta ihmissaastasta joka kuluttaa ja kuluttaa ja ahnehtii ja kuluttaa lisää. Tuossa, kuten huomaatte, lipsahti taas yli. Hoitavat henkilöt eivät ole lytänneet kulutuskriittisyyttäni, mutta noihin ihmisten tappamis- ja tuhoamisajatuksiin ovat kyllä puuttuneet sanomalla että ei sekään taas ole oikein, että ei minulla ole oikeutta jakaa toisille kuolemantuomioita.

      Näetkö? On ajatuksia ja ajatusmalleja joihin hoitavien tahojen pitääkin puuttua. Kuten myös niitä arvoja ja ajatuksia joita heidän on kunnioitettava vaikka ne omista eroaisivatkin.

      • apuaaa66

        Ei ole kyse tälläisistä ajatuksista kuin mistä kirjoitit. Itsellä on niitä jonkun verran ajoittain ja tiedostan että ne eivät tilannettani auta, mutta tässä postauksessa ei siitä ollut kyse. Osa on näköjään ymmärtänyt väärin ja olettanut että hoitohenkilökunta on tehnyt ihan oikein. Eivät ole.


      • olet väärillä jäljil

        EIkös ole aika negatiivista hoitohenkilökunnalta valittaa sinun negatiivisesta ajattelutavastasi? Luuletko tosiaan että tekopositiivinen ajattelutapa auttaisi sinua? Sittenhän sun on helppo parantua! Kun näet jotain negatiivista, vaikka auton alle jääneen eläimen. Mietihän siitä positiiviset puolet. Jokaisesta asiasta positiiviset puolet. Itsellänikin toimi tuo ammattiauttajien suosittelema tyyli pari kk, kunnes aina tuli paha romahdus kun lipsahdin ajattelemaan realistisesti.

        Ajattelutapasi ei ole suurin ongelmasi.


    • oletko trolli?

      Jos haluat että kanssasi tässäkin ketjussa keskustelevat ihmiset eivät koko ajan tee vääriä olettamuksia, kirjoita eksaktimmin tilanteestasi ja kokemuksistasi. Kerro mikä oikeasti on vialla, anna esimerkkejä. Ehkä sitten syntyisi jotain muutakin keskustelua kuin sitä että ihmiset yrittävät jutella kanssasi ja sinä lyttäät heidät.

      • apuaaa66

        En ole lytännyt ketään. Hieman vaan ärsyttää kun oletetaan että minä valitan turhasta. Koska näin ei ole. En ole trolli. Oletko sinä?


    • apuaaa66

      Jos mä tarvin apua, mä pyydän sitä. Mulle ei tarvitse tuputtaa omia näkemyksiään siitä mikä on oikea tapa ajatella ja elää. Vai ovatko osa ihmisistä oikeasti niin avuttomia etteivät he osaa tehdä mitään ilman että lukevat kirjasta tai ilman että joku terapeutti sanoo heille miten? Jokainen ihminen saa elää kuten haluaa, kunhan ei muita ihmisiä vahingoita, ja jokainen löytää sen oman polun ja sen miten sillä polulla kävelee ihan itse. Siihen ei tarvita kenenkään toisen ihmisen apua!!! En ole hankala ihminen vain sen takia etten enää jaksa kuunnella noita neuvoja joka **** asiasta. Olenpa nyt pahalla päällä. Pitäisikö nyt yrittää olla pakkopositiivinen ja jotenkin kääntää ajatukset väkisin positiiviseksi? Ehkä olen vihainen koska mulla on siihen SYY. Minä koen tarvetta selvittää syyt asioille ja korjata se syy että asia selviää. Nyt olen vihainen koska olen niin kauan sietänyt jo tuota että mua kohdellaan kuin jotain idioottia. Olen niin väsynyt kuuntelemaan neuvoja kun en niitä useinkaan tarvitse. Haluan vain elää kuten itse haluan. Ei kai se ole väärin.

      • en ymmärrä

        Mikä se syy on, miksi olet vihainen?

        Jos saamasi apu ei ollut mieleistä, minkälaista apua olisit halunnut?


      • apuaaa66
        en ymmärrä kirjoitti:

        Mikä se syy on, miksi olet vihainen?

        Jos saamasi apu ei ollut mieleistä, minkälaista apua olisit halunnut?

        Sellaista apua missä mua oltaisiin kuunneltu eikä leikitty kaikkitietävää Jumalaa joka tietää vastauksen kaikkiin asioihin. Olen kohdannut myös järkeviä ihmisiä psyk.hoidossa, mutta kaikista eniten mua korpeaa tämä minä tiedän kaikesta kaiken-asenne mikä monella psykiatrisen alan työntekijällä on. Ja jos olet jostain asiasta eri mieltä, et suostu kaikkeen mitä he ehdottavat niin olet hankala potilas. Et yritä parantua ym. Myönnän että tilanteeni on monimutkainen ja ymmärrän sen että hekin ovat vain ihmisiä ja tekevät virheitä, mutta se että käyttäydytään ylimielisesti, syyllistävästi ja töykeästi, niin sitä ei voi selittää millään.. Muistan kyllä ne lääkärit tai hoitajat jotka ovat minua kuunnelleet ja olleet ymmärtäväisiä ja empaattisia. Olen heille kiitollinen.


      • en ymmärrä
        apuaaa66 kirjoitti:

        Sellaista apua missä mua oltaisiin kuunneltu eikä leikitty kaikkitietävää Jumalaa joka tietää vastauksen kaikkiin asioihin. Olen kohdannut myös järkeviä ihmisiä psyk.hoidossa, mutta kaikista eniten mua korpeaa tämä minä tiedän kaikesta kaiken-asenne mikä monella psykiatrisen alan työntekijällä on. Ja jos olet jostain asiasta eri mieltä, et suostu kaikkeen mitä he ehdottavat niin olet hankala potilas. Et yritä parantua ym. Myönnän että tilanteeni on monimutkainen ja ymmärrän sen että hekin ovat vain ihmisiä ja tekevät virheitä, mutta se että käyttäydytään ylimielisesti, syyllistävästi ja töykeästi, niin sitä ei voi selittää millään.. Muistan kyllä ne lääkärit tai hoitajat jotka ovat minua kuunnelleet ja olleet ymmärtäväisiä ja empaattisia. Olen heille kiitollinen.

        Vaikea sanoa mitään siihen, onko sinua kohdeltu huonosti tai ylimielisesti, kun et kerro enempää ongelmistasi.

        Me voidaan vain arvailla, mikä se ongelma on. Sinulle joku/jotkut on tehnyt jotain, josta koet traumoja, etkä pääse siitä yli, on arvaukseni, mutta mene ja tiedä....


    • niih

      Ymmärrän sua "apuaaa66". Ja eihän tässä ole yhtään vaikea sanoa onko "apuaa" kohdeltu ylimielisesti. Ihan selkeästi on!
      Ja niin minuakin. Mulle on yksityinen diagnosoinut että mulla on trauma. Kysyinpä julkiselta onko heillä jotain hoitoa/apua traumoihin. Vastaus oli EI. Eikä suostunut myöskään kirjoittamaan lähetettä traumaterapiaankaan, sanoi vaan, että jokainen on joskus kokenut jotain traumaattista ja ettei muut jää märehtimään menneitä. Kivat. Sanoinpa että tuskin on kuule samanlaista kovin moni kokenut kun minä. Tuntui pahalta ettei psykiatri yhtään edes yrittänyt ymmärtää :(

    • Painostus/lääkitys

      Psykiatrinen hoito on kaikkea muuta kuin hoitoa kuinka nämä sairaaloiden Johtava psykiatri ja tietysti Sairaalan johtavat lääkärit ovat vastuussa hoitolinjauksista sekä hoitavat Psykiatrit he tekevät niinkuin johto-rinki määrää ja sitä rataa jatkaa Lähihoitajat Sairaanhoitajat Mielisairaan hoitajat Potilailla ei ole oikeuksia Ja sen takaavat kirjaukset Sairaudentunnoton Lääkekieleteinen kehämäinen puhe ei ota katsekontaktia liikkuu levottomasti tuolilla ym.potilas kysyy kuinka kauan hoito jatkuu tähän ei vastausta saa tai/Olet täällä vuosia hoidossa !
      hoidoissa ei ole minkäänlaista suunnitelmaa potilaalle ei kerrota vaan lisätää lääkitystä se on ainoa tapa hoitaa ja potilaan tilasta kirjaukset mielettömän pitkiä heti alkuu negatiivisiä se jatkuma on tämä/ Psykiatrit kirjoittavat todistetusti täysin ja paljon perätöntä yksi aloittaa toinen jatkaa/ potilaille annetaan toivoa siirretään huonokuntoisten osastolta hyväkuntoisten os:lle tämä jatkuu kun annetaan toivoa jmistä potilas on todella iloinen ja taas perättömillä kirjauksilla huonokuntoisten os:lle Potilaat eivät valita hoitoon määräämis päätöksistä kun ovat toivekkaita kunnes huomaavat mikä homman nimi on mm. potilas /valitti /Hallinto-oikeus käsitteli asiaa Yliopston Psykiatri otti monet torkut käsittelyn aikana(hän myös tiesi mikä tulee olemaan päätös)Sairaalan Psykiatrit mies ja nainen olivat tietysti potilaan oikeuksia vastaan nainen oli niin mömmöissä että kaula ei meinnannut päätä kannattaa ja mies kertoi yhden häiriön minkä potilas oli aiheuttanut 3vuoden aikana/Potilas piti ihmeellistä ääntä joka muistutti KANAN KOTKOTUSTA pot:s oli siirretty juuri Hyväkuntoisten os:ta Kuntoutus os:lle joka oli tuttu os.Potilas ei nähnyt ketään istui kiikkutuolissa ja muutaman kerran sanoi KOT KOT KOT KOOT
      Ei uskaltanut Psyk:tri kertoa mitään perätöntä kun (minä olin läsnä ulopuolisena)
      Kotkotuksesta hermostunut mies oli tullut pitkän käytävän päästä sanoi haluutsä turpaas"henkilökunta tuli paikalle pot:s sanoi en tarkoittanut ärsyttää ketää pot:laat
      sopivat asia . Kunnes putkahti ihan Hallinto-Oikeuteen tämä KOT KOT .
      Sairaalan johtavalla Psykiatrilla on oikea käsi Ylilääkäri joka tekee likaisen työn ja
      hänellä on NS.hännystelijät sh.msh apulais os:hoit.os:n hoitaja mm.Potilaan oma hoitajat:ja ne pitävät potilaita henkisesti niin kovilla tehtävä annettu heille murtaa potilaita jonka jälkeen tulee Pomppiva Pupu jussi Psykiatri 3:me vastaanottoa ja siirto huonommalle osastolle ja täysin perätöntä ovat kirjaukset Yhteis työssä Sairaaloiden Johtoa myöden tätä tehdään:Sosiaali ja Terveys Ministeriö Valvira
      Mielenterveyden Keskus liitto Eduskunnan Oikeusasiamies:HE ovat tietoisia 100% Mitä hoitoa Psykiatrian potilaille annetaan Lääkitys kova ja Painostus kova !
      Tässä on vai pieni hippu todellisuudesta Miksi potilaiden hoito ei tuota tulosta!!
      Puuttukaa kirjoittakaa tänne ym.jos teillä on Faktaa tietoa.tahdosta Riippumattomasta Hoidosta ELI PAKKO HOIDOSTA

      Sivut jossa lukee useampi Otsikko Niuvannien Sairaala ja yhdessä lisänä Jukka Rusi sinne voi sivulle kirjoittaa hän on tietoisesti puuttunut Potilaiden kohteluun oikeuksiin ym.asiaan liittyvään.

      • kummallista.

        Mitä ihmeellistä siinä on jos ihminen sanoo "kot kot"? Itsekin välillä lauleskelen mitä sattuu esim kotonani. Kai sitä saa sanoa vaikka röhröh jos haluaa, ei sen pitäisi olla pakkohoidon syy! Olen itseki laulanu itsekseni ja jopa karaokessa laulua missä sanottiin "tipitipitii" tms.


      • Henkinen Vankila
        kummallista. kirjoitti:

        Mitä ihmeellistä siinä on jos ihminen sanoo "kot kot"? Itsekin välillä lauleskelen mitä sattuu esim kotonani. Kai sitä saa sanoa vaikka röhröh jos haluaa, ei sen pitäisi olla pakkohoidon syy! Olen itseki laulanu itsekseni ja jopa karaokessa laulua missä sanottiin "tipitipitii" tms.

        Kiitos konmentista kirjoittaneelle nimimerkillä KUMMALLISTA 7.10-2014
        KOT KOT ......JUTTUSTA!

        Jatkoa Nimimerkillä Painostus/lääkitys kirjoitettu 7.10-14

        Siis Os:Psykiatri joka tunsi hyvin potilaan ja piti potilaasta, olisi pitänyt kirjata ,Psyykkinen tyytyväisyys reaktio= istui keinussa helpottuneena Kot Kot Kotkotteli keinussa kiikkuen kun pääsi tutulle Hoitoosastolle takaisin.
        Omahoitaja mies "NARSISTI" pahemmasta päästä Hyväkuntoisten Potilaiden Osastolta teki tilaustyötä painosti potilasta täydellä mielivallalla, Ylilääkärin luvalla,
        häiritsi työ yhteisöä eli vei työnviihtyisyydenkin jotkut työtovereista eivät kestäneet
        Osaston ainoaa "Pimpopäätä"ja pyysivät siirtoa toiselle osastolle,tämä kertoo jo paljon sairaalasta, Johtoa ei kiinnosta viihtyykö henkilökunta vai ei, uusia on haussa jatkuvasti ja sinne pääsee helposti töihin Tämä Sairaala on Paratiisi
        Narsistisille Hoitajille !!!!!!!! Potilaille tämä HENKINEN VANKILA ilman potilaan
        oikeuksia.


    • vapaa nyt.

      K_usipäitä siellä osastonjohtajissa/lääkäreissä toimii.

      ei muuta sanottavaa.

    • nvbnvbnv

      Fyysisten sairauksienkin hoidossa voi joutua kohtaamaan hoitohenkilökunnan karkeankin mielivallan ja edesvastuuttomuuden...ja joskus jopa suoranaisen yhteisökiusaamiseenkin, vaikka "kiusaaminen" on liian lievä ilmaus silloin kun vakavia hoitovirheitä ja laiminlyöntejä peitellään mm. väärillä lausunnoillla ja väärin suoritetuilla leikkauksilla... ja tahallisuudestakin voi aivan perustellusti puhua silloin kun erikoislääkärin taitoja vaativan leikkauksen suorittaakin apulaislääkäri ja leikkaus epäonnistuu, eikä sitä vaivauduta uusimaan.

      Usein voi olla hyvin vaikea saada oikaistua diagnoosia, joka on tehty yliopistollisessa keskussairaalassa...ja vaikka se joskus onnistuisikin, niin vastuukysymyksiä erikoisylilääkärit osaavat vältellä kollegojensa avulla. Se menee käytännössä niin, että joku toisen suomalaisen kaupungin professori kirjoittaa mielipiteensä, vaikka ei ole koskaan potilasta - uhria - tavannutkaan ja toteaa, että hoito on ollut asianmukaista. Potilasta hoitaneen ja tämän toisessa sairaalassa leikanneen kokeneen erikoislääkärin lausunnot voidaan tarvittaessa sivuuttaa kokonaan....ja röyhkeästi ja ylimielisesti olla edelleen sitä mieltä, että potilaan oireiden syy on jäänyt selvittämättä(jälkihoitoa ko. yliopistosairaalassa annettiin kunkin tulehdusvaurioihin useita vuosia).

      Eli: tutkittu vuosia yliopsitosairaalassa vaikeiden oireiden tähden, mutta mitään syytä oireisiin ei lausuntojen mukaan löydetty(allekirjoittajina osaston ylilääkäri ja klinikan ylilääkäri), mutta kun sitten joku tuon yliopistolaitoksen ulkopuolinen ja erittäin kokenut erikoislääkäri löytääkin syyn oireiin ja pyrkii hoitamaan sen mikä vielä hoidettavissa on, niin sillepä ei sitten annetakaan mitään arvoa ...ei edes virkakoneistossa jonka tehtävä on valvoa terveydenhoitohenkilöstön tekemisiä, eikä myöskään oikeuslaitoksessa.

      Kun tuollainen on suomalaista todellisuutta, niin en suuresti enää ihmetele, että niinkin monet kärsivät mielenterveyshäiriöistä tässä maassa.

    • fhfhfhg

      Jatkoa tuohon viela:

      Niin, kyse oli siis toisessa sairaalassa suoritetusta leikkauksesta ja leikanneen lääkärin suosituksesta tehdystä jatkohoidosta yliopistosairaalassa (kesti melkein
      viisi vuotta), koska sairaalassa, jossa leikkaus tehtiin, ei sitä tekniikkaa ollut.

      Mielestäni käsittämätöntä ylimielisyyttä kun ensin tutkitaan YO-sairaalassa vuosikausia löytämättä mukamas yhtään mitään syytä oireiin. Myöhemmin selvisin, että jo vuosia sittenTT-kuvissa oli nähtävissä selvä oireidenmukainen leikkausindikaatio (lausunnon kirjoitti yliopistosairaalan ulkopuolinen erikoislääkäri ja kirurgi). TT-kuvien ottovaiheessa mitään parantumattomia vaurioita ei vielä ollut syntynyt, mutta kun tutkitaan ja viivytellään vuosikausia........

      • fhfhgfhfg

        .......tämän ketjun varsinaisesta aiheesta huolimatta en ole itse psykoosissa, mutta ei olisi kyllä mikään ihme, vaikka olisinkin.


      • höhh

        No ei ne omia mokiaan halua kyllä millään myöntää. Tuntevatkohan olevansa jotenkin vahvempia kun heikkoa ja sairasta kiusaavat :(


    • Psykiatrian Vihaaja.

      psykiatrian kiero järjestelmä ja "psykoosit"

    • Janne.

      "No ei ne omia mokiaan halua kyllä millään myöntää. Tuntevatkohan olevansa jotenkin vahvempia kun heikkoa ja sairasta kiusaavat :( "


      Olisi kiva lukea joskus uutisista miten valkotakkinatsi on saanut kunnolla TURPAANSA!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe