R-kioski ja tauot (joita ei käytännössä ole)

Pöyristynyt

Siis ihanko oikein sallitaan sellainen, että on 8 tunnin työpäivä ja pahimmassa tapauksessa et ehdi haukata mitään koko työpäivän aikana? Ja vessaankin pitää juosta jossain välissä (housuihinsa ei kai sentään tarvi laskea)

Miksi tuollainen sallitaan...se on epäinhimillistä, työntekijän nöyryyttämistä!!! Miksi ei kukaan välitä tai puutu asiaan... Mitäköhän varten liittokin on olemassa... sitä ei kiinnosta kuin maksetut jäsenmaksut, mutta todellista apua et sieltä saa.

12

1643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksiplusyksion

      Tyyppiesimerkki :ei ole haluja tai varaa palkata tuuraajaa tai osa-aikaista.Pankaa boikottiin kaikki yhden myyjän ärrät.

    • 5+12

      Soita Ihalaiselle. Älä täällä ruikuta.

    • Ei laittomuuksille!

      Ei varmasti ole laillista! Sinulle kuuluu 8 tunnin työpäivän aikana 2 kahvitaukoa ja ½ tunnin ruokatunti! Jos toista työntekijää ei kioskissa ole, niin laitat R-kioskin kiinni! Mitä R-kioskin kauppias on ohjeistanut tauoista ja ruokatunneista? Jos suostut ilman taukoja ja ruokatuntia työskentelyyn, hyväksyt laittomuudet.

      Onko R-kioskeissa luottamusmiestä tai työsuojeluvaltuutettua? Oletko ottanut yhteyttä ammattiliitto Pamiin? Työsuojelupiireissä on tarkastajia ja heihin voit ottaa yhteyttä, jos työpaikalla ei noudateta lakeja!

    • heijjuu1

      Aivan sama asia myös aika monessa Siwa kaupassa..Joskus työpäivät myös 10 tuntisia. Siinä sitten hoidat koko kauppaa sekä palvelet asiakkaat samalla,ja mietit uskaltaskos porhaltaa vaikka pisulle ja siinä samassa lappaa asiakasta ovesta sisään. Noh, onneksi pidätyskyky huippuluokkaa,,no joo vähän huumoria.

      • Ei laittomuuksille!

        Laitonta touhua on Lähikaupassakin! Onko siellä Siwassakin vielä vuonna 2015 epäselvää, että 10 tunnin työpäivän aikana myyjälle kuuluu lakisääteiset kahvi- ja ruokatunnit??? Ei kannata suostua moiseen pompottamiseen, vaan laitatte Siwan kiinni, lapun ulko-oveen ja ulko-oven lukkoon tauon ajaksi! Jos on kyse yksintyöskentelystä, näin on pakko toimia.

        Työehtosopimuksesta löytyy ohjeet, mitä taukoja työpäivään kuuluu.


      • eipä pompotella
        Ei laittomuuksille! kirjoitti:

        Laitonta touhua on Lähikaupassakin! Onko siellä Siwassakin vielä vuonna 2015 epäselvää, että 10 tunnin työpäivän aikana myyjälle kuuluu lakisääteiset kahvi- ja ruokatunnit??? Ei kannata suostua moiseen pompottamiseen, vaan laitatte Siwan kiinni, lapun ulko-oveen ja ulko-oven lukkoon tauon ajaksi! Jos on kyse yksintyöskentelystä, näin on pakko toimia.

        Työehtosopimuksesta löytyy ohjeet, mitä taukoja työpäivään kuuluu.

        kyllä minä ainakin pidän taukoni, lappu vaan kylmästi oveen, ovi lukkoon ja tauolle. onhan siitä tullut narinaa niin asiakkailta kuin työtovereiltakin, mutta minä pidän kiinni oikeuksistani, jos kenkää tulee, niin tulkoon.


    • Toimi näin

      Laitat vaan kiskan kiinni ja pidät 30min ruokatunnin.

      Turhaa siinä itket, että on laitonta. Tee noin ja ihmettele sitten myöhemmin mitä sinä teet työttömyyskortistossa.

      • exä

        Kauppias r-kioskit yleensä ok. Pahimpia ovat rautakirjan omat kioskit. Pitkiä jopa 9 tunnin päiviä yksin ja ilman taukoa. Sulkemisajan jälkeen on 15 min. palkallista aikaa laskea kassa ja siivota. Jos ei ehdi aloittaa siivousta ym. vuoron aikana, niin palkattomalle ylityölle menee. Kiireisissä paikoissa asiakkaita on jonottamassa vielä silloinkin pitää sulkea. Joissain kioskeissa vaaditaan jopa maksamaan myymättömät porukkaveikkauksetkin. Ei pidä suostua, täysin lainvastaista. Muutosta ei tule koska suurin osa työntekijöistä on naisia tai opiskelijoita. Naiset eivät uskalla perätä oikeuksiaan, nuorilla taas on "evvk" asenne, koska työ on vain väliaikaista.


    • 13+14

      Ei saa olla avuton. Hae uusi työ ja muista laittaa jo työjakemukseen kusitauot.

      • laillinen tauko

        Minä ainakin kävin tauolla vaikka oli asiakkaita..jumalauta minä rupia seisomaan 8tuntia putkeen!


      • 17+5
        laillinen tauko kirjoitti:

        Minä ainakin kävin tauolla vaikka oli asiakkaita..jumalauta minä rupia seisomaan 8tuntia putkeen!

        Hyvä tietää!


    • vittuuntunutärräntäti

      Oon ollu ärrällä nyt yli kolme vuotta töissä, ensin opiskeluiden ohella ja nyt opiskeluiden loputtua olen edelleen, vakisopimuksella. todella, taukoja ei voi pitää; asiakkaita on meijän kiskalla koko ajan, ja kun kerkeät vessaan mennä nii jo on jono oottamassa kassalla. sitte katotaan myyjää vihasena, kun on jouduttu oottamaan. yleensä pahottelen, ja sanon että olin vessassa.. ja sitten kun on nälkä, niin syön tiskin takana.. ja ihmiset sanoo että syö vaan rauhassa loppuun.. mutta sitte sen ihmisen taakse tulee toinen, ja taas toinen jne.. eihän siinä nyt kukaan ala vaan syömään ja toinen oottaa lappu kourassa, vaikka toinen ois ensin nii sanonukki.. sitte kun paat suun täyteen ruokaa ja joku tulee just tiskille, nii yritä siinä sitte palvella hyvin asiakasta. on se vaan nii kiusallista syyä siinä toisten nokan eessä. sitte jos meet takahuoneeseen nii kuulee ihmisten huutelevan: "ja taas ei oo myyjää missään". monesti on niin kiire että eväät on illalla vielä syömättä, ku ei vaan kerkeä millään syömään, just ja just kerkeää käyä vessassa. mutta kyllä nykyään oman terveydenki takia jo käyn vessassa just sen aikaa ku tarvii, ja syön eväät vaikka pakolla siinä 8,5h työvuoron aikana! oon nimittäin huomannu että terveys alkanu kärsimään kun ei kunnolla syö.. niin, ja oon samaa mieltä että ne tauot yms meille kuuluis, mutta ilman töitä sitte oot jos meet omin päin mitään kiskaa kiinni laittamaan. työterveyshoitaja oli vuosi sitte huolissaan ku kerroin etten kerkeä syömään töissä, ja ehotti myös että laita kiska kiinni ja syö, mutta sanoin siihen ettei yritys taitais oikeen tykätä siitä.. kyllä tuntuu että tähän joskus on joku ratkaisu löydettävä.. ilmeisesti kauppiaat on se ketjun ratkaisu tähän ongelmaan, siirretään vastuu yrittäjälle, jolla ei oo varaa palkata muita työntekijöitä, ja kärvistelee sitte ite yksin töissä yötä päivää.. tiedän useamman kauppiaan joka näin tekee, valitettavasti. nyt kun oon valmistunut vähän aikaa sitten, en halua jäädä töihin paikkaan, jossa henkinen hyvinvointikin kärsii, saati muu terveys, jos tätä jatkuu vielä kauaa. täytyis vaan löytyä niitä oman alan hommia! vaikka sitten marketin kassalta että sais pitää ne tauot jotka itelle kuuluuki!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe