Kausi paketissa, paljonko tuli ajeltua?

SeiLaiLee

Veneilykausi alkaa monilla olemaan ohi. Paljonko tuli kauden aikana tunteja, ja meripeninkulmia mittariin?

Omalla veneelläni matkaa taitettiin vajaa 80h, ja 748mpk

35

389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no tasan

      700 mailia ja 140h.

    • Ei enempää

      101 h ja 804 mpk.

      Vene vedessä mut lisää ei isommin enää tule.

    • Maa Krapu

      Paljonko tulee tunnille hintaa, kaikki kustannukset yhteen ynnättynä?

      • Rahua

        Ei noita kovin tarkkaan kannata laskea. Eiks se mene just niin, et ei se oo harrastus eikä mikään jos ei kaikki rahat mene.
        Veikkaisin että tän kesän ajotunti on maksanut keskimäärin 40€.


      • laskin

        Oma purjevene, 10 eur/h, selvästi halvempaa kuin esim. ratsastus vuokrahevosella (18 eur/h). Hinta halpenee, mitä useamman vuoden venettä omistan.


      • Joakim1
        laskin kirjoitti:

        Oma purjevene, 10 eur/h, selvästi halvempaa kuin esim. ratsastus vuokrahevosella (18 eur/h). Hinta halpenee, mitä useamman vuoden venettä omistan.

        Miten laskit tuon? Otitko huomioon myös pääomakustannukset, arvonaleneman, tarvittavat päivitykset jne? Entä miten määrittelit tunnit? Konetunnit, purjehdustunnit, yöpymistunnit, kotisatamassa näpertelytunnit, kunnostustunnit?


    • Tryben

      n.3500nm, 9000litraa kieseliä ja bensinkiä n. 750litraa vajaa 520 tuntia. 3 hanhea ja 1 lokki.
      Tosin mereily jatkuu kun saan vehkeet kuntoon. Talviteloille sit Tammikuussa.

      • 2 x kad44

        Mitä noille linnuille kävi, jauhelihaa vai? Ei niitten päälle saa ajaa...


      • Tryben
        2 x kad44 kirjoitti:

        Mitä noille linnuille kävi, jauhelihaa vai? Ei niitten päälle saa ajaa...

        Lokin rinnat leivitettiin ja paistettiin hanhet savustettiin.


    • Solee Solei

      124 h, n, 1010 mpk, vene nousee lokakuun lopussa, joten vielä 2 - 3 reissua keleistä riippuen.

      • 42 h, noin 750 mpk ja löpöä paloi suunnilleen 1000 litraa.


      • Normalnoje leto
        louhen_isanta kirjoitti:

        42 h, noin 750 mpk ja löpöä paloi suunnilleen 1000 litraa.

        n. 1200 mailia, n. 200 purjehdustuntia, n. 40 konetuntia, n. 50 l dieselpolttoainetta ja 10 l valopetroolia.


    • 1ooooooooooooooooooo

      Kuka laskee ? maileja, ne jotka haluaa päteä tai olla kovia merimiehiä ? Tärkeintä veneellä vietetty aika? Kaikki olivat kysymyksiä.Ei tarvitse vetää hernettä nenään.

      • Kippari44

        Lokikirjasta on mukava ynnätä kauden päätteeksi tunnit ja kuljettu matka. Ei se yhtään kovemmaksi kippariksi ketään tee, mutta siitä voi vuosien varrella päätellä esim. ennakkohuoltotarvetta kuluville osille, ja laskea veneen todellisen keskikulutuksen.


      • lokikirja=dokumentti
        Kippari44 kirjoitti:

        Lokikirjasta on mukava ynnätä kauden päätteeksi tunnit ja kuljettu matka. Ei se yhtään kovemmaksi kippariksi ketään tee, mutta siitä voi vuosien varrella päätellä esim. ennakkohuoltotarvetta kuluville osille, ja laskea veneen todellisen keskikulutuksen.

        Tuollainen varmaan sopii moottoriveneeseen. Purjeveneen lokikirjoihini en ole laskenut tunteja enkä viime vuosina aina edes kaikkia lokilukemiakaan. Minulle on riittänyt satamien ja ankkuripaikkojen tiedot tulo- ja lähtöaikoineen sekä sään ja tapahtuminen merkinnät. Isojen merten ylityksissä olen kirjannut 24 tunnissa kuljetun matkan (gps:stä). Vanhoja lokikirjoja on kiva lueskella ja ovat dokumentteja uusille reissuille.

        Tänä vuonna gps:n lokilukeman mukaan tuli purjehdittua yht. yli 4000 mpk. Osa tietysti oli koneajoa, mutta en ole eritellyt sen osuutta. Eläkkeelle päästyäni/jouduttuani purjehdusreissut pitenivät roimasti.
        "Kippari44":n mainitsema moottorin keskikulutus on oleellinen tieto joka veneessä. (Omalla 42hv mitsulla se on 1.8 litraa tunnissa, kun veneen nopeus on 5.5 kn. Tankki riittäisi vaikkapa stadista Kieliin).


      • lokikirja=dokumentti kirjoitti:

        Tuollainen varmaan sopii moottoriveneeseen. Purjeveneen lokikirjoihini en ole laskenut tunteja enkä viime vuosina aina edes kaikkia lokilukemiakaan. Minulle on riittänyt satamien ja ankkuripaikkojen tiedot tulo- ja lähtöaikoineen sekä sään ja tapahtuminen merkinnät. Isojen merten ylityksissä olen kirjannut 24 tunnissa kuljetun matkan (gps:stä). Vanhoja lokikirjoja on kiva lueskella ja ovat dokumentteja uusille reissuille.

        Tänä vuonna gps:n lokilukeman mukaan tuli purjehdittua yht. yli 4000 mpk. Osa tietysti oli koneajoa, mutta en ole eritellyt sen osuutta. Eläkkeelle päästyäni/jouduttuani purjehdusreissut pitenivät roimasti.
        "Kippari44":n mainitsema moottorin keskikulutus on oleellinen tieto joka veneessä. (Omalla 42hv mitsulla se on 1.8 litraa tunnissa, kun veneen nopeus on 5.5 kn. Tankki riittäisi vaikkapa stadista Kieliin).

        Jos maltan ajaa uppoumanopeutta 5 kn vauhtia on kulutus tuolloin 2.4 litraa tunnissa. Plaanissa menee vähän yli 30 litraa tunnissa. Kone on 250 hp diesel.
        Kyllä tuommoisellakin pääsee vähällä kulutuksella kun malttaa körötellä.


      • Normaalnoje leto

        Loki laskee maileja, ja minä merkkaan lokilukeman lokikirjaan. Kauden päättyessä teen vähennyslaskutoimituksen ja saa selville paljonko maileja on kesässä kertynyt. Samoin auton katsastuksen yhteydessä vilkaisen paljonko vuodessa on kertynyt ajokilometrejä. Siitä huolimatta en halua olla kova automies tai päteä (kenelle? miten?)

        Lokilukeman merkintä on kait vanhaa tottumusta, silloin kun Itämeren ylityksessä navigointiavuina oli lokin ja kompassilukeman perusteella pidetty merkintälasku radiopeilaus myös apuna.

        Kuka ihmettelee sitä että kuka laskee maileja, ja miksi?


      • kumpi, l/h vai l/mpk
        louhen_isanta kirjoitti:

        Jos maltan ajaa uppoumanopeutta 5 kn vauhtia on kulutus tuolloin 2.4 litraa tunnissa. Plaanissa menee vähän yli 30 litraa tunnissa. Kone on 250 hp diesel.
        Kyllä tuommoisellakin pääsee vähällä kulutuksella kun malttaa körötellä.

        Moottoriveneessä luulisi olevan tärkeämpää tietää, miten paljon milläkin vaudilla kuluu polttoainetta mpk:aa kohti eli riittääkö tankissa ainetta seuraavalle bensikselle asti. Jos 5 kn vauhdissa kuluu vaikkapa 2 l/mpk, mikä on vastaava luku plaanissa?

        Purkkarin apumoottori ei kilpaile hevosvoimissa moottoriveneen kanssa. Jos on vähänkin aallokkoa, vastavirtaa tai vastatuulta, koneajovauhti putoaa suhteellisesti roimasti enemmän kuin vaikkapa plaanaavalla mv:llä. Siksi purkarissa on mielekkäämpää tietää paljonko kulutus on tietyllä kierrosluvulla tuntia kohti.

        Omassa purkkarissani ei ole polttoainemittaria, mutta tankatessa merkitsen konetuntilukeman lokikirjaan. Tuntilukeman perusteella tiedän litran tai parin tarkkuudella paljonko polttoainetta tankissa kulloinkin on.


      • Joakim1
        kumpi, l/h vai l/mpk kirjoitti:

        Moottoriveneessä luulisi olevan tärkeämpää tietää, miten paljon milläkin vaudilla kuluu polttoainetta mpk:aa kohti eli riittääkö tankissa ainetta seuraavalle bensikselle asti. Jos 5 kn vauhdissa kuluu vaikkapa 2 l/mpk, mikä on vastaava luku plaanissa?

        Purkkarin apumoottori ei kilpaile hevosvoimissa moottoriveneen kanssa. Jos on vähänkin aallokkoa, vastavirtaa tai vastatuulta, koneajovauhti putoaa suhteellisesti roimasti enemmän kuin vaikkapa plaanaavalla mv:llä. Siksi purkarissa on mielekkäämpää tietää paljonko kulutus on tietyllä kierrosluvulla tuntia kohti.

        Omassa purkkarissani ei ole polttoainemittaria, mutta tankatessa merkitsen konetuntilukeman lokikirjaan. Tuntilukeman perusteella tiedän litran tai parin tarkkuudella paljonko polttoainetta tankissa kulloinkin on.

        Tuostahan sen saa helposti laskettua. Puhtaassa uppoumanopeudessa n. 0,5 l/mpk ja taloidellisella liukunopeudella n. 1,5 l/h. Tuo ensimmäinen on enintään 6 solmua. 7 solmussa menee jo enemmän kuin liukunopeudella matkaa kohti.


      • tolkkua peliin....
        Joakim1 kirjoitti:

        Tuostahan sen saa helposti laskettua. Puhtaassa uppoumanopeudessa n. 0,5 l/mpk ja taloidellisella liukunopeudella n. 1,5 l/h. Tuo ensimmäinen on enintään 6 solmua. 7 solmussa menee jo enemmän kuin liukunopeudella matkaa kohti.

        Kävi tänään Kouvolassa.
        Paljonko autoni kulutti kun läksin aamulla ja matkalla kävin kerran kahvilla ja sitten istuin palaverissa puoli päivää ja ajoin kotiin. Polttoainetta meni neljännestankillinen?
        Ainoa oikea veneen polttoaineen kulutusyksikkö on litraa / merimaili. Autossa litraa / 100 km.
        Litraa / tunti voi puhua jos käyttää vaikka betonimyllyä tai sirkkeliä polttomoottorilla. Tai ei veneile ensinkään vaan käyttää moottoria laiturissa.
        Vai ettekö te tee matkaa veneillänne? Millä nopeudella hyvänsä.


      • venevauhti vs SOG
        tolkkua peliin.... kirjoitti:

        Kävi tänään Kouvolassa.
        Paljonko autoni kulutti kun läksin aamulla ja matkalla kävin kerran kahvilla ja sitten istuin palaverissa puoli päivää ja ajoin kotiin. Polttoainetta meni neljännestankillinen?
        Ainoa oikea veneen polttoaineen kulutusyksikkö on litraa / merimaili. Autossa litraa / 100 km.
        Litraa / tunti voi puhua jos käyttää vaikka betonimyllyä tai sirkkeliä polttomoottorilla. Tai ei veneile ensinkään vaan käyttää moottoria laiturissa.
        Vai ettekö te tee matkaa veneillänne? Millä nopeudella hyvänsä.

        En näköjään tullut ymmärretyksi kertoessani litraa/tunti kulutuksesta.

        Nimimerkille "tolkkua peliin.." totean, että "teen matkaa veneelläni" - vieläpä paljon pitempiä reissuja kuin Kouvola-esimerkkisi.
        Autolijana ei ehkä tule huomanneeksi, että merellä on aivan erilainen tilanne kuin maanteillä.
        Valaisen esimerkeillä. Veneeni matkanopeus veden suhteen on tyynellä kelillä n. 5.5 kn, maksimikierroksilla 6,5 kn. Jos vastavirta Elbellä on 4-5 kn, veneeni nopeus pohjan suhteen (SOG) on vain yhden solmun luokkaa - aika moni meistä on saanut ensikosketuksen vuoroveteen Elbellä. Sama tilanne on vasta-aallokossa. Vauhti veden ja pohjan suhteen voi pudota minimaaliseksi, vaikka kone käy isoilla kierroksilla. Jos on vasta-aallokko myötävirta, nopeusloki voi näyttää 0-1 kn lukemia, vaikka SOG on kohtuullisen hyvä. Tilanne on erilainen myötävirrassa. SOG on usein yli 10 kn, vaikka nopeus veden suhteen on normaali matkanopeus.
        Siksi merellä koneella ajessani minulle on tärkeämpi tietää paljonko polttoainetta kuluu tunnissa. Jos meri on tyyni eikä ole merivirtoja, on tietenkin helppo laskea kulutus matkaa kohti.


      • Joakim1
        venevauhti vs SOG kirjoitti:

        En näköjään tullut ymmärretyksi kertoessani litraa/tunti kulutuksesta.

        Nimimerkille "tolkkua peliin.." totean, että "teen matkaa veneelläni" - vieläpä paljon pitempiä reissuja kuin Kouvola-esimerkkisi.
        Autolijana ei ehkä tule huomanneeksi, että merellä on aivan erilainen tilanne kuin maanteillä.
        Valaisen esimerkeillä. Veneeni matkanopeus veden suhteen on tyynellä kelillä n. 5.5 kn, maksimikierroksilla 6,5 kn. Jos vastavirta Elbellä on 4-5 kn, veneeni nopeus pohjan suhteen (SOG) on vain yhden solmun luokkaa - aika moni meistä on saanut ensikosketuksen vuoroveteen Elbellä. Sama tilanne on vasta-aallokossa. Vauhti veden ja pohjan suhteen voi pudota minimaaliseksi, vaikka kone käy isoilla kierroksilla. Jos on vasta-aallokko myötävirta, nopeusloki voi näyttää 0-1 kn lukemia, vaikka SOG on kohtuullisen hyvä. Tilanne on erilainen myötävirrassa. SOG on usein yli 10 kn, vaikka nopeus veden suhteen on normaali matkanopeus.
        Siksi merellä koneella ajessani minulle on tärkeämpi tietää paljonko polttoainetta kuluu tunnissa. Jos meri on tyyni eikä ole merivirtoja, on tietenkin helppo laskea kulutus matkaa kohti.

        Jos vasta-aallokko tai -tuuli on niin paha, että nopeus veden suhteen tipahtaa 0-1 solmun lukemiin, vene ei enää ole ohjattavissa oli SOG mikä tahansa ja samoilla kierroksilla kulutus on paljon suurempi kuin tyynessä. Eikö olisi järkevämpi purjehtia silloin?

        Esimerkiksi oman veneeni tiedoilla laskettaessa matkakierrokset 2500 rpm vaatii tyynessä 6,2 solmun vauhdilla potkuriakselitehoa melko tarkasti puolet siitä, mitä samat 2500 rpm ottaa 1 solmun vauhdissa. Tällöin tietysti kulutus l/h myös kutakuinkin tuplaantuu veneen vauhdin tippuessa noin reilusti.

        Tuossa 4.10. lähettämässäni viestissä on näppihäirlö. Tuon liukuvan veneen kulutus taloudellisella liukunopeudella on tietysti 1,5 l/mpk.


      • -paikasta toiseen-
        venevauhti vs SOG kirjoitti:

        En näköjään tullut ymmärretyksi kertoessani litraa/tunti kulutuksesta.

        Nimimerkille "tolkkua peliin.." totean, että "teen matkaa veneelläni" - vieläpä paljon pitempiä reissuja kuin Kouvola-esimerkkisi.
        Autolijana ei ehkä tule huomanneeksi, että merellä on aivan erilainen tilanne kuin maanteillä.
        Valaisen esimerkeillä. Veneeni matkanopeus veden suhteen on tyynellä kelillä n. 5.5 kn, maksimikierroksilla 6,5 kn. Jos vastavirta Elbellä on 4-5 kn, veneeni nopeus pohjan suhteen (SOG) on vain yhden solmun luokkaa - aika moni meistä on saanut ensikosketuksen vuoroveteen Elbellä. Sama tilanne on vasta-aallokossa. Vauhti veden ja pohjan suhteen voi pudota minimaaliseksi, vaikka kone käy isoilla kierroksilla. Jos on vasta-aallokko myötävirta, nopeusloki voi näyttää 0-1 kn lukemia, vaikka SOG on kohtuullisen hyvä. Tilanne on erilainen myötävirrassa. SOG on usein yli 10 kn, vaikka nopeus veden suhteen on normaali matkanopeus.
        Siksi merellä koneella ajessani minulle on tärkeämpi tietää paljonko polttoainetta kuluu tunnissa. Jos meri on tyyni eikä ole merivirtoja, on tietenkin helppo laskea kulutus matkaa kohti.

        Tähänhän on ratkaisu. menet veneilemään vaikka Tenojoelle. Laitat veneesi keulasta kiinni laituriin ja annat virran heilutella venettäsi ja olet veneilevinäsi. On sikäli halpaa ettei tarvitse karttoja eikä gepsejä ostaa eikä silti eksy. Humalassakin voi olla jos haluaa, ihan laillisesti.


    • lkdsjhgf

      No retkiveneillään sitten; Paljonko vietetty öitä tällä kaudella veneessä.

      Itsellä 65, muutama tullee vielä

      • ZZZ2

        2300 mpk, runsaat 90 yötä veneessä


    • Nauticatti

      62 yötä, 200l löpöä ja 500l kaljaa. Löydetty 4 fendaria ja heittoliina.

      • Tyhjänpantti

        72 yötä. 350h ja kulut noin 3,5e/h. Put.put. Kausi jatkunee noin2kk.


    • nyt 1892 nm

      Kausi jatkunee joulukuun puoliväliin. Perheveneilykausi toki on jo ohi.

      • Reino Teisko

        Jep. Näin se on, keikun ankkurissa Saimaalla. Perheitä ei näy, hyvä niin. Kotio palaan heti kun loppuu mehtähallituksen liitereistä puut. Vihuunko täsä hoppu, joutomiehellä.


    • hyvä meno

      600 mailia
      30 tuntia
      600 litraa bensaa
      9 litraa 2t-ölppää

      Kokonaiskulut jotain puolitoistatonnia. Mökkimatkoja saareen.

      • venemies

        Kamiina hohkaa lämpöä, kausi jatkuu jäiden tuloon, rahat on mennyt kutakuinkin ne jotka oli budjetoitukin, eli kaikki. Saa nähdä teenkö uuden vuoden risteilyn...


    • venen pito on tärkeä

      Keväällä ajoi talvitelakointipaikalta kotilaituriin 16 M. Kaksi kertaa kävi ajamassa, yhteensä n. 30 M. Suivaannuin kun mukana ollut nainen ei antanut vaan alkoi inisemään että ensin pitää tutustua paremmin. Arvelin että pidä pillllus ja läksin ulkomaankomennukselle. Syksyllä ajoin veneen taas talviteloille sen 16 M.
      Siinä sitä tuli hintaa jos mille ja sillekin mitä ei saanut.
      Ensi kesänä on taas kesä, onneksi ja veneily jatkuu....

    • Juggeli

      Työnantaja järjesti ohjelmaa kahden kolmiviikkoisen ulkomaankomennuksen, kolmen vähän lyhyemmän kotimaankomennuksen ja muutaman viikonloppugineksen muodossa. Ehkä ens kesänä vähän parempi tuuri ja pysyyhän tuollaisia reissuja tehdessä venebudjetti hyvässä iskussa. Tuli merellä silti kolmisenkymmentä yotä vietettyä. Maileja ehkä pari-kolmesataa ja lukematon määrä muistoja ja elämyksiä, joita ei ehkä aina siinä hetkessä tajua arvostaa, mutta jälkeenpäin ymmärtää niiden arvon.

    • halpaa veneilyä

      Venepaikalta vierasvenelaituriin, notkuin siinä koko kesän, oisko yhteensä 300m, vanhaa verotonta löpöö tankissa, ei paljoa polttoaine kustannukset olleet, oisko 10e /kesä, kun välillä latas akkua... tosin olutta kyllä meni ja paljon

    • KustannuksetOk

      Tervehdys, minulla on kaksi venettä.

      - Soutuveneellä sousin kesällä kaikenkaikkiaan 63 meripeninkulmaa.

      - Moottoriveneellä, eli busterilla, 30 hp, menin 28 merinpeninkulmaa.

      Kaikenkakkiaan tuli noin 90 meripeninkulmaa, mutta pirunmonta hyvää reissua.

      Eipä tullut kalliiksi kokonaiskustannus molemmilla hommilla huoltoineen, akkuineen, laskennallisine poistoineen on kaikissa tapauksissa alle 1000 €:n luokkaa.

      Veneilykustannuksena kohtuullinen, toki tuo soutuvene on veneistä kalliimpi, ja kuntosoutuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe