Mitä ujous tarkoittaa?

Ujo Piimä

Mitä ujous on? Vastauksen ei riitä punastuminen.

12

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuorena ujo

      Ehkä joidenkin kohdalla kyseessä on herkkyys? Ujo on muita herkempi.

      Ujoudesta voi minusta päästä eroon, Jos ihmiset ympärillä ovat rohkaisevia ja itse menee toisinaan myös vaikeisiin tilanteisiin.

    • muiru

      Minusta ujo on sellainen joka on arka sosiaalisissa tilanteissa tai ei luota ihmisiin heti vaan piiloutuu kuorensa alle. Mitä enemmän negatiivisia kokemuksia muista ihmisistä sitä enemmän piiloutuu kuorenalle ja hankalampi puhua ihmisille, koska luottamus menee. Saattaa pelätä muiden reaktiota häneen tai että kämmää jotenkin pahasti.

      Ujoudesta voi päästä eroon, mutta siihen vaikuttaa sisäiset että ulkoiset tekijät kuten ympäristö, kokemus ja ihmisten hyvyyteen uskominen luottaminen. Mikäli on mukavia ihmisiä ympärillä se kasvattaa itseluottamusta ja vähentää ujoutta.

    • Ujjoo itekin

      Ujolla ei ole rohkeutta tehdä jossakin tietyissä tilanteissa sitä, mitä pitäisi vaan hän miettii liikaa mitä muut ajattelevat hänestä ja miten muut suhtautuvat häneen jos hän tekee jonkin asian jollakin tavalla tai sanoo jotakin jostakin aiheesta. Siis ei elä hetkessä, vaan muiden odotuksissa. Lisäksi ujo on varautunut uusien ihmisten läsnäollessa, eikä pysty avautumaan niin helposti.

      Ehkä tämä johtuu vain siitä, että ujo ei ole tottunut olemaan aktiivinen esim. keskusteluissa ja hänellä ei siksi ole siitä niin hyvää kokemusta, kuin keskusteluissa paljon äänessä olevilla. Ujo ei ole tottunut tuomaan itseään esiin ja olemaan äänessä.

      Mietippä selllaista, että rohkea ja itsevarma keskustelija todennäköisesti puhuu kymmenien ihmisten kanssa päivittäin. Rohkeus ja itsevarmuus kasvaa koko ajan, mitä enemmän on kanssakäymisissä ihmisten kanssa. Sitten mietit ujoa. Hän keskustelee ehkä muutaman parhaan ystävän kanssa ja harvojen ulkopuolisten kanssa päivittäin. Siis huomattavasti vähemmän kokemusta erilaisista keskusteluista ja taidoista jatkaa keskustelua eteenpäin. Ja sitten vielä tulee tähän päälle se, että alkaa miettimään muiden suhtautumista omiin sanomisiin. Ei hyvä.

      Ja kyllä ujoudesta pääsee eroon. Tai ainakin sen vaikutusta pystyy lieventämään. Mutta siihen ei ole mielestäni kovin montaa keinoa ja ainoa taitaa olla, että koittaa väkisin saada itsestään enemmän irti keskuteluissa osallistumalla keskusteluun, eikä vain seuraa vierestä.

      Tietty jos joka ilta nukkumaan mennessä ajattelee, että olen ujo, niin sitten olet. Sillä tulet siksi, mitä ajatteletkin. Ajattele, että olet keskusteluissa rohkea ja sanavalmis, niin pikkuhiljaa kasvat rohkeaksi ja sanavalmiiksi.

    • ujomies.

      Hyvää keskustelua. Mun mielestä ujous on vahvasti peritty ominaisuus josta ei voi päästä eroon. Itse olen ujouteni lisäksi myös introvertti ja herkkä.
      Vielä jos saa kokea kiusaamista kuin yleensä tällaiset ihmiset kuten minä saavat niin se voi saada vetäytymään kuoreensa ja ei pysty enää täysin luottamaan ihmisiin ja sitten muut ihmiset sitä kovasti ihmettelee. Olen jo seonnut laskuissa moniko ihminen on minulta kysynyt että "miksi olet niin hiljainen" "voisit sä joskus jotain jutellakin"

      • wsxdfg

        "miksi olet niin hiljainen" "voisit sä joskus jotain jutellakin..."

        Nuo ovat juuri yksiä pahimmsita mitä ujolle kerrotaan, aivankuin hän ei itse sitä tietäisi joten se pitää sitten sano ihan varmuuden vuoksi että ujo tietäisi tämän. Itsehän olen ollut ujo lapsena ja kiusattu sen takia. Vasta kun vaihdoin paikkakuntaa ja menin kouluun jossa kukaan ei tuntenut ketään sekä saamaan ystäviä aloin olemaan rohkeampi ja iloisempi ei opettaja uskonut kun sanoin että olen ujo.

        Kun myöhemmin vaihdoin koulupaikkaa jossa alkoi olemaan ryhmittymiä ja minua pidettiin outona kun en osannut keskustella samoista asioista kuin muut jäin porukan ulkopuolelle ja olin hiljaisempi ja vetäydyin syrjään niin eräänä kauniina päivänä piti sitten opettajan "sylkäistä" minulle että olen hirveän ujo ja hiljainen... Eipä siinä sitten kiinostanut enää paljoa jutella enään melkein kenellekkään.

        Paitsi niille joidenkanssa kahdestaan ollessaan harjottelussa juttu luisti niin ylläri pylläri siellä sitten eräs opettaja taas kehui kuinka minä tulen hyvin porukan kanssa juttuun ( 2-3 ihmistä minun lisäksi eli pieni ryhmä siis). Oikea syy oli se että juttu vain luisti hyvin näin pienen ryhmän kanssa.


      • ujomies.
        wsxdfg kirjoitti:

        "miksi olet niin hiljainen" "voisit sä joskus jotain jutellakin..."

        Nuo ovat juuri yksiä pahimmsita mitä ujolle kerrotaan, aivankuin hän ei itse sitä tietäisi joten se pitää sitten sano ihan varmuuden vuoksi että ujo tietäisi tämän. Itsehän olen ollut ujo lapsena ja kiusattu sen takia. Vasta kun vaihdoin paikkakuntaa ja menin kouluun jossa kukaan ei tuntenut ketään sekä saamaan ystäviä aloin olemaan rohkeampi ja iloisempi ei opettaja uskonut kun sanoin että olen ujo.

        Kun myöhemmin vaihdoin koulupaikkaa jossa alkoi olemaan ryhmittymiä ja minua pidettiin outona kun en osannut keskustella samoista asioista kuin muut jäin porukan ulkopuolelle ja olin hiljaisempi ja vetäydyin syrjään niin eräänä kauniina päivänä piti sitten opettajan "sylkäistä" minulle että olen hirveän ujo ja hiljainen... Eipä siinä sitten kiinostanut enää paljoa jutella enään melkein kenellekkään.

        Paitsi niille joidenkanssa kahdestaan ollessaan harjottelussa juttu luisti niin ylläri pylläri siellä sitten eräs opettaja taas kehui kuinka minä tulen hyvin porukan kanssa juttuun ( 2-3 ihmistä minun lisäksi eli pieni ryhmä siis). Oikea syy oli se että juttu vain luisti hyvin näin pienen ryhmän kanssa.

        Joo, eihän lihaville ihmisillekään jatkuvasti huomauteta että "tiesitkös muuten että olet sairaalloisen lihava" "voisit sinä laihduttaakin joskus".

        Mulle on myös yhdessä koulussa opettaja töksäyttänyt että "ethän sinä voi ujouteen vetoamalla olla puhumatta ihmisille" jonkin työharjoittelun arviointitilaisuudessa.. Oli ilmeisesti ohjaajani antanut vähän palautetta opettajalleni koska ohjaaja itse ei ollut hiljaisuudestani mitään minulle siitä suoraan sanonut työharjoittelun aikana.

        On väärin mun mielestä että ekstrovertit puheliaat ihmiset syyllistää ja haukkuu meitä ujoja ja hiljaisia vaikka me emme ikinä hauku heitä vaikka itse pidän heitä yhtä omituisena kuin he meitä.


      • Eivät vain ymmärrä
        ujomies. kirjoitti:

        Joo, eihän lihaville ihmisillekään jatkuvasti huomauteta että "tiesitkös muuten että olet sairaalloisen lihava" "voisit sinä laihduttaakin joskus".

        Mulle on myös yhdessä koulussa opettaja töksäyttänyt että "ethän sinä voi ujouteen vetoamalla olla puhumatta ihmisille" jonkin työharjoittelun arviointitilaisuudessa.. Oli ilmeisesti ohjaajani antanut vähän palautetta opettajalleni koska ohjaaja itse ei ollut hiljaisuudestani mitään minulle siitä suoraan sanonut työharjoittelun aikana.

        On väärin mun mielestä että ekstrovertit puheliaat ihmiset syyllistää ja haukkuu meitä ujoja ja hiljaisia vaikka me emme ikinä hauku heitä vaikka itse pidän heitä yhtä omituisena kuin he meitä.

        Joillekkin näyttää vain olevan niin, että eivät vain ymmärrä kuinka vaikeaa se on kun pitää väen vängällä keksiä keskustelua muiden kanssa että kuuluu porukkaan. Toisilla se tulee luonnostaan toisilla ei. Kerran olen joutunut tähänmennessä tilanteeseen missä oikeasti jouduin tekemään töitä olemalla sosiaalisempi että pääsin porukkaan. 3 päivässä alkoi tuntua että revin kohta hiukset pois päästä. Hyvin ahistavaa,masentavaa ja ressaavaa hommaa.


      • ujomies.
        Eivät vain ymmärrä kirjoitti:

        Joillekkin näyttää vain olevan niin, että eivät vain ymmärrä kuinka vaikeaa se on kun pitää väen vängällä keksiä keskustelua muiden kanssa että kuuluu porukkaan. Toisilla se tulee luonnostaan toisilla ei. Kerran olen joutunut tähänmennessä tilanteeseen missä oikeasti jouduin tekemään töitä olemalla sosiaalisempi että pääsin porukkaan. 3 päivässä alkoi tuntua että revin kohta hiukset pois päästä. Hyvin ahistavaa,masentavaa ja ressaavaa hommaa.

        Tuo ymmärrättömyys on kyllä huomattu, puheliaat ihmiset alkaa oikeasti luulla että toinen ei halua puhua tai olla toisten kanssa tekemisissä vaikka se ei vain luonnistu minulta helposti.
        Minustakin yksi luokkkaveri sanoi yhdessä arviointitilaisuudessa opettajien edessä että "hän viihtyy hyvin yksin", itse mietin että miksi minusta piti sanoa negatiivisesti kun minä aioin puhua hänestä vain positiivisia asioita? Tosiasia on että en pahemmin viihdy yksin vaan pikemminkin siedän yksinoloa koska kavereiden hankkiminen on mulle vaikeaa.

        Myöhemmin saman koulun tunneilla havaitsin jo nälvimistäkin, kuulin kun joku arveli ääneen että olisin "wow-nörtti"
        Minä mietin vain että mitä olen tehnyt ansaitakseni kaiken tämän, hiljaisuus näköjään riittää perusteeksi olla toiselle epäystävällinen.


      • introvertit.net
        ujomies. kirjoitti:

        Tuo ymmärrättömyys on kyllä huomattu, puheliaat ihmiset alkaa oikeasti luulla että toinen ei halua puhua tai olla toisten kanssa tekemisissä vaikka se ei vain luonnistu minulta helposti.
        Minustakin yksi luokkkaveri sanoi yhdessä arviointitilaisuudessa opettajien edessä että "hän viihtyy hyvin yksin", itse mietin että miksi minusta piti sanoa negatiivisesti kun minä aioin puhua hänestä vain positiivisia asioita? Tosiasia on että en pahemmin viihdy yksin vaan pikemminkin siedän yksinoloa koska kavereiden hankkiminen on mulle vaikeaa.

        Myöhemmin saman koulun tunneilla havaitsin jo nälvimistäkin, kuulin kun joku arveli ääneen että olisin "wow-nörtti"
        Minä mietin vain että mitä olen tehnyt ansaitakseni kaiken tämän, hiljaisuus näköjään riittää perusteeksi olla toiselle epäystävällinen.

        Jep, se, että on ujo ja hiljainen tarkoittaa monesti ihmisille samoja asioita kuin "outo, syrjäänvetäytyvä, sosiaalisesti epäpätevä, tahdoton". Minusta tuntuu myös, että koska en osaa keskustella sujuvasti enkä heittää älykästä läppää, minua pidetään tyhmänä. Monesti kuulen, että ensivaikutelma minusta on vahva, itsenäinen ja ylpeä. Vain koska olen hiljainen enkä osaa ottaa kontaktia ihmisiin. Vaikka omasta mielestäni olen kohtelias, lämmin ja muut huomioonottava ja pikemminkin herkkä kuin vahva. Enkä mitenkään hidasälyinen tai sellainen etten ymmärtäisi asioita. Joskus olen jollekin yliekstrovertille sanonutkin, että se, että en sano mitään ei tarkoita, ettenkö ymmärtäisi, mutta eipä se vitt.uilu siihen loppunut.

        Joskus kyllä kyllästyn ja töksäyttelen ihmisille epäkohteliaasti totuuksia mutta samalla tavalla mulle töksäytellään epäkohteliaasti "totuuksia" minusta itsestäni. Olen jotenkuten alkanut selviytyä siitä että minulle ilkeillään sillä, että mietin etukäteen miten suhtaudun minulle esitettyihin haukkuihin ja mietin jonkun lyhyen mutta informatiivisen vastauksen valmiiksi, mutta useimmiten en jaksa edes välittää. Eihän sellaisen ihmisen haukuilla ole väliä, joka ajattelee umpimielisesti että ujot on vääränlaisia, siihen pitää vain tottua että saa osakseen vaikka mitä ennakkoluuloja ja ihmissuhteiden solmiminen on joskus todella vaikeaa.


    • Ujouttaeiole

      Ujo ei ole yhtä kuin hiljainen. Minä puhun vain asiaa, mutta en ole yhtään ujo. Esiinnyn mielelläni ja asiayhteyksissä minulla onkin paljon sanottavaa. Mutta kahvipöydän löpinäkeskusteluun en osallistu, mitään ei yleensä tule mieleen.

      Minä en ole ujo myöskään siitä syystä, etten mieti koskaan, mitä muut minusta ajattelevat. Itse asiassa muita ihmisiä ei ole minulle olemassa kuin välineinä jonkun asian hoitamiseksi. Siksi koen kaiken yksityisasialöpinän rasittavaksi.

      Koko käsite ujo on pepusta. Käsite ei kuvaa mitään ja käsitteen alle pistetään asioita, jotka eivät sinne kuulu.

    • DiX

      Enpäs tiedä itsekään, voiko ujoudesta sillä tavalla ikinä kokonaan päästä. Mutta ehdottomasti voi päästä ainakin semmoiseen tilaan, että sen ei tarvitse antaa heikentää omaa elämänlaatua mitenkään. Koska minkään muun vaihtoehdon näkeminen olisi jotenkin hassua.

      Kyllä se ujous minulla ainakin ihan juontaa tuonne lapsuuteen. Sitä mitä on oppinut omilta vanhemmiltaan ja sitä miten he käsittelivät tunteita (vai nimenomaan käsiteltiinkö niitä). Jos on lapsena saanut paljon kokemuksia siitä, että ympäristö ei hyväksy sinua sellaisena kuin olet ja tunteitasi ei kuunnella, eikä niiden äärelle pysähdytä, niin tämä altistaa sille että ihminen alkaa vetäytymään kuoreensa. Ja epäilemään omaa arvokkuuttaan ihmisenä. Ihmiseen sitoutuu paljon häpeää.

      Monethan sitten tekee niin että murtautuakseen ulos siitä ujoudesta ruvetaan vetämään se homma ihan toiseen ääripäähän, eli pitää olla aina kaikessa esillä, joka on omanlaisensa selviytymiskeino jonka ihminen kehittää sen ujoutensa kanssa toimeen tulemiseen. Mutta tietenkin jos ihminen tällä tavalla kieltää itseään kohtaamasta niitä todellisia tunteita, jotka sitä ujoutta aiheuttaa, niin ihminen rupeaa olemaan silloin jotain semmoista jota hän ei oikeasti ole joka taas synnyttää onnettomuutta. Alkoholi on varmasti se suurin vauhdittaja tässäkin maassa, jonka avulla sieltä ujoudesta murtaudutaan ulos.

      • Mies30

        Alkoholi on hyvälääke liiallisesta ujoudesta pois pyrkiessä. Itse olen ujo ja saanut lähes kaikki kaverit juopotellessa...Nykyään on kavereita (sekä mies että nais) ihan riittävästi ja juttu luistaa myös selvinpäin kun jää on murrettu kännissä.

        Suosittelen ujoille kaljoittelua kylillä...!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe