Monta ongelmaa...

987yt8 7qv7yn

Tiedän miltä tuo tuntuu,itselläni hyvin yleistä.

Olen 36vuotias ja mm. hankalien kuukautisten vuoksi olen rukoillut lääkäreiltä kohdun poistoa!
Mutta olen kuulemma liian nuori. Vaikka itse tiedän etten halua missään nimessä lisää lapsiakaan!

Tutkimuksissa on ilmennyt mm. endrometrioosia ja myoomeja kohdussa(ei kai vakavasti).

Ennen lapsia minulla ei ollut koskaan kuukautiskipuja tms, ainut haitta oli epäsäännölliset ja runsaat kuukautiset. Lasten jälkeen kivut ovat joskus sellaisia että kipulääkkeet ei tehoa, ja en pysty olla pystyasennossa ollenkaan.
Kivut on niin kovat etten voi käyttää tamponeja ja siteitä en ole lasten saannin jälkeen voinut käyttää koska aiheuttavat minulle kystia alapäähän ja nivusiin(jotkut kasvavat jopa kananmunan kokoisiksi). Lääkärit vain tuumaavat että kun kasvavat noin isoiksi niin pitää käydä terv.keskuksessa avaamassa niitä. Eli keskimäärin 2kertaa kuukaudessa pitäisi käydä kystia avaamassa!
Jos tunnen että kysta(patti) on tulossa niin toivon aina ettei ala kuukautiset samaan aikaan, koska kuukautisvuoto ärsyttää niitä niin paljon että kasvavat äkkiä tosi isoiksi ja kivuliaiksi. Ja kun minulla on kuukautiset jotka kestävät joskus 3vkoakin ja erittäin runsaat niin koska en voi käyttää siteitä enkä pikkuhousuja(saumat ärsyttävät ihoa niin että tulee kystia), istun tai olen konttausasennossa monien pyyheliinojen päällä. Heitän aina välillä päällimmäisen pyyhkeen pyykkiin ja vaihdan mustia löhöhousujani ja miesten boksereita koko ajan ja käyn n.30min välein vessassa pesemässä alapään jottei vuoto ärsytä liikaa ihoa. Mieheni pesee näitä kuukautispyyhkeitäni ja vaatteitani 1-2 kertaa päivässä ja siis joskus jopa 3vko putkeen. Joskus voi olla vain1-2vkoa väliä ja taas alkaa sama ********! Joskus onneksi kuukautiset kestävät vain 5pvää ja väliä on 3vkoa.
Ja öisinkin siis nukun 10pyyhekerroksen päällä ja herään usein märkyyteen ja viskasen päällimmäiset pyyhkeet pois ja herään n.1-2h välein pesemään alapääni!

Eli olen aika usein vankina kotonani!
Teini-ikäisenä ei onneksi ollut kysta-ongelmaa, eikä kipuja.
mutta muistan ajan koulussa kun käytin tampoonia 2sidettä päällekkäin ja limittäin ja odotin välituntia jolloin juoksin kiireellä vessaan ja vaihdoin siis joka välitunti tampoonin ja siteet!
Monta vuotta kärsin noin ennen kuin puhuin äidilleni. Sain e-pillerit ja kuukautiseni muuttuivat normaaleiksi. Lasten saannin jälkeen ******** alkoi uudelleen entistä vaikeampana!
Olen kokeillut kaikki ehkäisykapseleista kierukkaan. Kierukka oli pahin, aiheutti lisää myoomeja ja isoja patteja myös kainaloihin. Lisäksi kierukan aikana ei voinut käyttää kivuttomina päivinä edes tampooneja joten olin taas miesten boxereiden, mustien housujen, pyyhkeiden ja suihkun vankina kotonani!

Ainut ratkaisu nähdäkseni on KOHDUNPOISTO!
Mutta tämä minun ikäni pistää lääkärit aina miettimään.
Perjantaina minulla on taas aika varattuna naisten tautien poliklinikalle.
PITÄKÄÄ PEUKKUJA MINULLE!
Ei jaksaisi enään tätä touhua!

7

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös isovarpaat

      Karmeeta. Ota tämä tekstisi mukaan, kun menet lääkärille.

    • rosvoroope

      Onneks en ole nainen

    • totuus julki

      Oliko tuo kierukka perinteinen kuparikierukka vai hormonikierukka? Minulla vuodot väheni ja loppui kokonaan hormonikerukan ansiosta. nuo ulkopuoliset paiseet ei kyllä todellakaan kuullosta hyvältä, mutta en itsekään siedä siteiden käyttöä van ärsyttävät ihoa.
      Kohdunpoisto nyt on kumminkin viimeinen konsti. Tosin vaivojen määrä vaikuttaa siihen, millaiseksi kokee elämän poiston jälkeen.
      Jos nuorehkona poistetaan, loppuelämää jää enemmän ja siinä ajassa ehtii tulla lisää alapään vaivoja, joita joutuu sitten korjailemaan. tätä ne lääkärit ei yleensä poistopotilaalle kerro muutoin kuin vähätellen.

      • monta ongelmaa...

        Molemmat kierukat kokeiltu. kuparikierukasta en muista mikä oli ongelmana, mutta hormonikierukka ollut se huonoin kokeilu minulla, aiheutti juuri näitä paiseita, vuoto väheni mutta vain ns. normaaliksi, ja kun joutui käyttämään siteitä niin paiseet paisui kananmunan kokeisiksi joita jouduin käydä jatkuvasti leikkauttamassa, ja olin enemmän sairaslomalla kuin töissä!


    • monta ongelmaa...

      Hei!
      Ilouutisia...
      Pääsen kohdunpoistoon, monta kertaa vielä varmistettiin että olenko nyt aivan varma, ja ultran aikana lääkäri vielä sanoi että ei haluaisi leikata ja että mulla on kaiken lisäksi vielä niin nätti pieni kohtu!
      Siihen tokaisin: saat sen jos haluat ja ihan ilmaiseksi!
      Naurahti, mutta sen jälkeen tajus lopettaa mun ylipuhumisen!
      Aika olisi ollut 4vkon päästä, mutta tänään mulle soitettiin peruutusajasta, jonka otin.
      Eli mun kohtu poistetaan jo ens maanantaina!!!!!!
      Niiiiiiiin ihanaa...
      Ei enään kuukautisia, ei kipuja, ei tarvi vuorata sohvia ja sänkyä pyyheliinoilla, ei tarvi käydä alapääpesulla 30min-1h välein.
      Pystyn nyt elämään pattieni kanssa kun ne eivät vuodon vuoksi ärry niin isoiksi(pattiongelmaa ei kohdunpoisto siis kokonaan poista), pääsen taas aina kun haluan kotoani pois, voin käydä lenkeillä,ostoksilla, ystävien luona koska haluan kun ei tarvi välillä pitkäänkin jatkuvien kuukautisten takia nyhjöttää kodin vankina!
      VOIN ALKAA ELÄMÄÄN!!!!!!!
      Olen niin niin onnellinen ja helpottunut!

    • mie itte

      mulla on niukat menkat et en tarvii edes sidettä aina.

      • iauwi9 yvn8yuyuc

        voi sua onnellista mie itte!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe