krooninen unettomuus,kokemuksia

vertaistukea antakaa

Kertoisitteko omia kokemuksianne?

Oma ongelmani alkoi 5 vuotta sitten, en vain saanut nukahdetuksi. Aloitettiin 7,5mg Imovani puolikkaalla tabletilla. Aluksi auttoi. Nukahdin ja nukuin koko yön.
Toleranssi kasvoi, nostettiin annos 1:een tbltiin. Ajan myötä toleranssi kasvoi jälleen. Sitten mentiin jo 3 tbl illalla ja kylkeen määrättiin ketipinoria 4 tbl. Sitten tuli sivuvaikutuksena kuvioihin levottomat jalat, tarkoituksena oli siis nukahtaa ennen kuin levottomat jalat kerkeisivät tulla.
Päälle laitettin Tenox ja lopuksi vielä rivatril. Hetken oli ok, kauhea kasa tosin lääkkeitä..

Lopulta en enää nukkunut juuri mitään. Kävin TAYS:ssa unitutkimuksessa. Todettiin että tuo lääkekasa häiritsi untani. Itse en ollut hoksannut lääkäreille ehdottaa, että mitäpä jos otettaisiin yksi lääke pois ennenkuin aloitetaan uusi.

Näin alettiin purkamaan unilääkekasaa. Uni meni kauheaksi. Vain pari tuntia yössä, välillä se putkeen, välillä pätkissä. Mukaan tuli alavireisyys ja muistiongelmat. Sain oheen DG:n keskivaikea masennus. Tällä hetkellä olen purkanut lääkkeet puoleen jo (6kk:ssa) ja vierellä on helpottamassa (olevinaan) melatoniini 6mg ja pitkävaikutteinen melatoniini 2mg. Näistä tosin ei ole apua.

Olen ollut töistä s.lomalla kohta 2 kuukautta. Työni vaatii erittäin tarkkaa keskittymistä, ei parane tehdä virheitä ja unohdella asioita. Työterveyden kautta pääsin siis lääkepurun aloituksen jälkeen psy.polille, Käyn säännöllisesti psyk.erikoislääkärillä ja muutaman kerran kkdessa mthoitajalla. Mielialalääkkeitä on määrätty, uniongelmat pahenivat enkä nukkunut ollenkaan, makasin vain zombiena. Lääke vaihdettiin. Mieleen ne eivät ole auttaneet.

Alan olla epätoivoinen tämän unen kanssa. Olen tolkuttoman väsynyt, puhe takkuilee, en muista tapahtuiko jokin asia tänään, eilen vai toissapäivänä, saatan kertoa tai kysyä saman asian kolme kertaa päivässä, koska en muista joko kysyneeni tai saaneeni vastausta.

Peitän tämän kaiken huumorilla ja toisten edessä skarppaaminen vie todella voimia. Usein kysytään nukunko päiväunia, no nukkuisin jos saisin unta. Nukkuisin illasta aamuun jos vain pystyisin... Yöllä itkeskelen, kun muu perhe nukkuu. Toivon teidän muiden kokemuksia, oletteko päässeet kroonisesta unettomuudesta täydellisiin yöuniin?

Mitä unihygieniaan ja kaikkiin muihin lampaiden laskemisiin tulee; uskokaa, kaikki on kokeiltu. Lääkärit eivät pysty enää auttamaan...

268

17400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no sleep

      Ompa toden totta kurja tuo tilanteesi.Ja tiedän tuon tunteen kun uni ei tule ja kello käy aamua kohti.Siitä niin helposti kierre sitten tulee että jo pelkää nukkumaan menemistä.Ainakin minulla kävi niin.Olen myös kokeillut kaikki mahdolliset unilääkkeet,samatta niistä mitään apua.Minulla tilanne koheni masennuslääke Mirtatsapiinilla.Onko sinulle sitä kokeiltu?Vieläkin joskus tulee huonoja kausia ja valvotuttaa mutta pääosin nukun ihan hyvin nykyään.

      • Kokeile

        Joo, mielialalääke usein parempi kuin unilääkkeet.


      • ffdfffdfdfd

        Mirtatsapiini auttaa, mutta siitä tulee hirveä ruokahalu ja makean himo. Itse lihoin ko. lääkkeellä.


      • Eräs mies
        ffdfffdfdfd kirjoitti:

        Mirtatsapiini auttaa, mutta siitä tulee hirveä ruokahalu ja makean himo. Itse lihoin ko. lääkkeellä.

        Itse olen käyttänyt mirtatsapiinia ja tenoxia vuoronperään ja on toiminut minulla eikä ole tarvinnut kasvattaa annoksia. Mirtatsapiinissa on kyllä huonona puolena se että aiheuttaa kauhean ruokahalun ja makean himon.

        Mirtatsapiini on myös hieman liian väsyttävä lääke kun sillä nukkuu vaikka 13 tuntia putkeen. Ei oikein aamulla pysty heräämään vaikka olis kuinka monta herätyskelloa herättämässä.


      • Elisa <3
        Eräs mies kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt mirtatsapiinia ja tenoxia vuoronperään ja on toiminut minulla eikä ole tarvinnut kasvattaa annoksia. Mirtatsapiinissa on kyllä huonona puolena se että aiheuttaa kauhean ruokahalun ja makean himon.

        Mirtatsapiini on myös hieman liian väsyttävä lääke kun sillä nukkuu vaikka 13 tuntia putkeen. Ei oikein aamulla pysty heräämään vaikka olis kuinka monta herätyskelloa herättämässä.

        Kun ajoissa menee nhukkumaan ei todellakaan väsytä aamulla enään, ainakaan minua. makean himoon ostin kromia, joten sen sain siinä ohessa sillä kuriin. Kumpi on pahempi asia jos vähän tulee kiloja, vai se että ei saa nukutuksi?? Ruokahalusta huolimatta myös jokainen ite päättää työntääkö sitä ruokaa suuhunsa joka mieliteossa vai ei. Nälän tunteeseen kannattaa myös koittaa veden juomista. Lääke on tosi hyvin toiminut ainakin mulla :)


      • Anonyymi

    • !!!

      Jos ei noilla lääkemäärillä uni katoa, niin ei sitten millään (kokemukseni).

      Kannattaa alkaa miettimään lääkkeetöntä vaihtoehtoa, joka voi olla sekä helppo tai hyvin vaikea tie. Toisille auttaa kerrasta poikki systeemi, mutta tuskin on mahdollista noin suurten lääkemäärien jälkeen.

      Suosittelen, vaikka en tiedä auttaako, lukemaan pari kirjaa; Stefan Borg; "Irti unilääkkeistä" ja Pihl-Aronen; "Unen taidot".
      Ei noidenkaan mukaiset ratkaisut helppoja ole, mutta tuskin on olemassa helppoa ratkaisua. Yksi vaihtoehto on jatkaa noiden "unilääkkeiden", mutta se on jokaisen oma asia.

      Perusteena mielipiteisiini on se että olen itse päässyt tuhoavista "unilääkkeistä" pois luontaistuotteiden avulla, enkä ole enää millään tavalla riippuvainen noista "aineista".

      • olen nainen

        Noin 2 vuotta sitten sain monia unitapletteja kun en voinut nukkua yöllä enkä päivällä . Illalla otin nukahtamistapletin ja tunnin päästä unitapletin . Ne auttoi vain 1 tunnin unen . Lisäsin lääkitystä niin sitten nukuin 3 tuntia yössä . Sitten päätin että en ota mitään unitapletteja . Valvoin 3 yötä peräkkäin . Mutta sitten neljäntenä yönä nukuin koko yön . Ja sitä on nyt jatkunut noin 2 vuotta että saan nukuttua koko yöt . Olen päättänyt että en enään koskaan ota unitapletteja .


      • Ön yntä
        olen nainen kirjoitti:

        Noin 2 vuotta sitten sain monia unitapletteja kun en voinut nukkua yöllä enkä päivällä . Illalla otin nukahtamistapletin ja tunnin päästä unitapletin . Ne auttoi vain 1 tunnin unen . Lisäsin lääkitystä niin sitten nukuin 3 tuntia yössä . Sitten päätin että en ota mitään unitapletteja . Valvoin 3 yötä peräkkäin . Mutta sitten neljäntenä yönä nukuin koko yön . Ja sitä on nyt jatkunut noin 2 vuotta että saan nukuttua koko yöt . Olen päättänyt että en enään koskaan ota unitapletteja .

        Kyl välvöä jä nykkyä sää jös hälyää


      • smösmös
        Ön yntä kirjoitti:

        Kyl välvöä jä nykkyä sää jös hälyää

        Hehee there you are! :)


      • Öökkönen
        Ön yntä kirjoitti:

        Kyl välvöä jä nykkyä sää jös hälyää

        Eipäs nyt vitsäillä väkävillä äsiöillä.


      • totuustakapihalla
        smösmös kirjoitti:

        Hehee there you are! :)

        oliskos the öökkösellä näkemystä työ-dilemmaan, tuohon pallon-laajuiseen ilmiöön? saattais selkeyttää äjätöksiä tms. Ps. oletteko ehkä from outter-space?

        Alkup. kysyjälle ehdotan kahta työtä: vedät 250t/kk ittes ns piippuun, sitten toisesta loparit kun alkaa riittämään. Lidlin 1olutta vois kokeilla. Jos karkaa niin ei ollu hyötyy. Valvoin 10v 3-5krt/vk 90lamassa, lama jatkuu, mutta en välitä. Nukun ja herään klo07.50. Odotan ei-mitäätä.


      • Ei öle yntä
        Ön yntä kirjoitti:

        Kyl välvöä jä nykkyä sää jös hälyää

        Ei öle öllenkään mykävää kun vään välvöö. Yni kyn ei tyle!


    • aloittajavaan

      Kuten aloittaessani kerroin jo että lääkekasan purku meneillään. Näin illalla jo tuijottaa kelloa, jos menen sänkyyn klo 22 nukahdan n.24 ja herään n3.. Tavoitteena on siis poistaa unilääkkeet ja turvautua melatoniiniin mutta on tää unettomuus niin kauheaa. Mirtatsapiini ei sopinut mulle

      • Tiedoksi;

        On olemassa seuraavanlaisia melatoniineja;
        - nopeavaikutteisia
        - normaalivaikutteisia
        - pitkävaikutteisia
        - ja noiden yhdistelmiä.
        (yhdistelmä tulee myös siitä kun ottaa erilaisia ...)

        Ainakin minun kokemuksen mukaan seuraavat luontaistuotteet tukevat unta ja sen saantia;
        - teaniini
        - kamomilla
        - tryptofaani
        (valeriaanakin, jos käy..)
        - kauranversouute


      • mek

        Ooletko koekillut fyysistä rasitusta eli 5-20 km lenkki töiden jälkeen niin varmasti nutkuttaa ja vapaapäivinä fyysistä rasitusta niin paljon että oelt ihan piipussa niin pitäsisi nukkua ja hyvin.


      • Kokenut ja edelleenk
        Tiedoksi; kirjoitti:

        On olemassa seuraavanlaisia melatoniineja;
        - nopeavaikutteisia
        - normaalivaikutteisia
        - pitkävaikutteisia
        - ja noiden yhdistelmiä.
        (yhdistelmä tulee myös siitä kun ottaa erilaisia ...)

        Ainakin minun kokemuksen mukaan seuraavat luontaistuotteet tukevat unta ja sen saantia;
        - teaniini
        - kamomilla
        - tryptofaani
        (valeriaanakin, jos käy..)
        - kauranversouute

        Nuo ei auta olen itse nukkunut vain puoikin tunta yössä, aikoinanakun olin vielä työelämässä nukuin noin 10min ja se riitti, lääkäriltä pyysin unitabuja vaan eipä niistä apua ollut eikä muistakan luonnon tuotteista ajan kanssa olen oppinut hyväksymään sen vaikka en nuku kuin tunnin yössä päivälläkin unet on poissa.
        Tämä on kokemus ja en siitä valiat kun tiedän tarkallen että unta ei saa pakottamalla,, meistä kaikki on rakennettu erillaisiksi joten olkaamme sitä.
        Kaikkea voi kokeilla halusta vaan avun löytyminen onkin eri asai, yksi työelämässä on apuna PITÄÄ JÄTTÄÄ TYÖT TYÖMALLE.


      • nukutaan jos nukutaa
        Kokenut ja edelleenk kirjoitti:

        Nuo ei auta olen itse nukkunut vain puoikin tunta yössä, aikoinanakun olin vielä työelämässä nukuin noin 10min ja se riitti, lääkäriltä pyysin unitabuja vaan eipä niistä apua ollut eikä muistakan luonnon tuotteista ajan kanssa olen oppinut hyväksymään sen vaikka en nuku kuin tunnin yössä päivälläkin unet on poissa.
        Tämä on kokemus ja en siitä valiat kun tiedän tarkallen että unta ei saa pakottamalla,, meistä kaikki on rakennettu erillaisiksi joten olkaamme sitä.
        Kaikkea voi kokeilla halusta vaan avun löytyminen onkin eri asai, yksi työelämässä on apuna PITÄÄ JÄTTÄÄ TYÖT TYÖMALLE.

        Juuri noin, aloittaja nukkuu kuitenkin kolme tuntia. Itse olen joskus pari tuntia nukkunut, yleensä neljä-viisi, sitten taas joskus viikonloppuna melkein kellon ympäri. Olen lopettanut totaalisesti stressaamasta, jos nuku niin ei nuku, turha tuota taistella. Helpompi elää näin, kuin sen mukaan, että joku sanelee että kahdeksan tuntia joka yö, vaan kun ei nukuta, niin miksi väkisillä. Entinen työkaveri kertoi nukkuvansa 3-4 tuntia yössä, ei päikkäreitä (en itsekään nuku) ja se riitti, sillä selvä. Ei ole koskaan käynyt mielessäkään, että tässä jotain häiriöitä olisi, ettei nuku kahdeksaa tuntia joka yö, miksi olisi ? Unilääkkeisiin en koske, en jaksa uskoa että keinotekoinen uni virkistäisi.


      • tämäkin konsti
        Tiedoksi; kirjoitti:

        On olemassa seuraavanlaisia melatoniineja;
        - nopeavaikutteisia
        - normaalivaikutteisia
        - pitkävaikutteisia
        - ja noiden yhdistelmiä.
        (yhdistelmä tulee myös siitä kun ottaa erilaisia ...)

        Ainakin minun kokemuksen mukaan seuraavat luontaistuotteet tukevat unta ja sen saantia;
        - teaniini
        - kamomilla
        - tryptofaani
        (valeriaanakin, jos käy..)
        - kauranversouute

        Antihistamiinitkin väsyttää. Joskus otan niitä yhden illalla jos uni ei tule. Mutta allergiaan määrättyjä.


      • 24-48

        En usko unettomuuteen!
        Kun ihminen on tarpeeksi väsynyt, pari vuorokautta valvonut (liikkeellä, ei sängyssä) varmasti nukkuu!

        Olen koko ikäni nukkunut huonosti. Teen 3-vuorotyötä (vrk-rytmi sekaisin), lisäksi hermosärkyä ja nyt myös vaihdevuodet, kuumia aaltoja: ensin palelee ja sitten herää hikimärkänä muutaman kerran yössä.

        Olen kokeillut melatoniinia ja erilaisia särkylääkkeitä, aika vähän apua nukkumiseen. Varsinaisia nukahtamis/ unilääkkeitä en halua käyttää.

        Kokemukseni mukaan paras nukahtamislääke on liikunta/ raskas ruumiillinen työ. Kokeile liikkua vuorokausi tai kaksikin, takaan, että nukuttaa!
        Vältä päivätorkahduksia.


      • Pxykiatr
        Tiedoksi; kirjoitti:

        On olemassa seuraavanlaisia melatoniineja;
        - nopeavaikutteisia
        - normaalivaikutteisia
        - pitkävaikutteisia
        - ja noiden yhdistelmiä.
        (yhdistelmä tulee myös siitä kun ottaa erilaisia ...)

        Ainakin minun kokemuksen mukaan seuraavat luontaistuotteet tukevat unta ja sen saantia;
        - teaniini
        - kamomilla
        - tryptofaani
        (valeriaanakin, jos käy..)
        - kauranversouute

        Melatoniini on melatoniini eikä se toinen vaikuta toistaan kummemmin. >Elimistön oma hormoni, jonak aongelma lienee sama kuin masennuslääkkiellä, jotka toimivat jossain reseptorissa: elimistö lakkaa valmistamasta niitä itse eli hyöty katoaa ajan myötä. Sitten kun lääke lopetetaan, ei elimistö enää sitä edes tuota. Seuraa krooninen masennus, väsymys tai kuten tässä unettomuus. Ole ilman lääkkeitä ja kärsi niin kyllä se siitä josku hiemna paranee. Unettomuus on muuten aivan ylivalitettu oire. Se on tavallista eikä siitä kannata numeroa tehdä!


      • näin se koin

        ELI: lepäilet 22-24 joka on ihan tavallista, voi vaikka lueskella. Sitten nukut syvää unta 3 tuntia eli kaksi 90 minuutin unijaksoa, sekin ihan tavallista että herää. Sitten ilmeisesti alat murehtia unta? Mihin aikaan nouset jalkeille? Miten päiväsi kuluu, kuuluuko siihen loikoilua tms lepoa?
        Olen ollut aina huono nukkuja itsekin. Minulle sopi kumminkin vuorotyö aika hyvin, koska nukuin hyvin päiväsaikaan, syytä en tiedä miksi niin oli. Aamuyön heräämisissä minua auttoi aivan pieni venyttely päästä varpaisiin, usein nukahdin kesken sen ohjelman. Myös pieni yövalo auttoi parempaan uneen.
        Työssäni kohtasin paljon unettomuusongelmaa ja seurasin potilaita joilla oli univaikeuksia, seurannassa hyvin monet nukkuivat paljon enemmän ja paljon syvemmin kuin itse aamulla kuvasivat nukkuneensa, mutta uni oli katkonaista ja uneksumisjaksoja runsaasti, uni oli siis ohutta ja he kokivat heräävänsä usein.
        Päivän aktiviteeteista, liikunnasta, ulkoilusta oli lähes jokaiselle selkeä hyöty. Päivätorkun mitta oli 15 minuuttia, sitten ylös. Keskusteluissa unettomuus monesti avautui selviksi syiksi ja seurauksiksi ja nukkumaympäristön parantamisesta oli apua, kuten myös omien unirutiinien ja unimantrojen kehittämisestä ja päivien levollisuus ja säännöllisyys heijastui myös uneen. Unilääkkeet ovat parhaimmillaan lyhyessä käytössä, pari viikkoa. Sitten alkaa riittää tietoisuus että tarvitessa voin sen ottaa.


      • sdfddfdds
        nukutaan jos nukutaa kirjoitti:

        Juuri noin, aloittaja nukkuu kuitenkin kolme tuntia. Itse olen joskus pari tuntia nukkunut, yleensä neljä-viisi, sitten taas joskus viikonloppuna melkein kellon ympäri. Olen lopettanut totaalisesti stressaamasta, jos nuku niin ei nuku, turha tuota taistella. Helpompi elää näin, kuin sen mukaan, että joku sanelee että kahdeksan tuntia joka yö, vaan kun ei nukuta, niin miksi väkisillä. Entinen työkaveri kertoi nukkuvansa 3-4 tuntia yössä, ei päikkäreitä (en itsekään nuku) ja se riitti, sillä selvä. Ei ole koskaan käynyt mielessäkään, että tässä jotain häiriöitä olisi, ettei nuku kahdeksaa tuntia joka yö, miksi olisi ? Unilääkkeisiin en koske, en jaksa uskoa että keinotekoinen uni virkistäisi.

        Ei tuo nyt ihan noin mene. Aloittaja ei käsittääkseni valita sitä pientä tuntimääräänsä, vaan sitä, että keho ja aivot eivät saa riittävästi unta, josta seuraa sietämätön elämä. Jos on virkeä ja normaali olo vaikka parin tunnin unien jälkeen niin ei siinä sillloin mitään ongelmaa ole.

        Ja huonosti nukuttuja öitä voi tulla jokaiselle normaalisti nukkuvallekin silloin tällöin.


      • niin valittaa
        sdfddfdds kirjoitti:

        Ei tuo nyt ihan noin mene. Aloittaja ei käsittääkseni valita sitä pientä tuntimääräänsä, vaan sitä, että keho ja aivot eivät saa riittävästi unta, josta seuraa sietämätön elämä. Jos on virkeä ja normaali olo vaikka parin tunnin unien jälkeen niin ei siinä sillloin mitään ongelmaa ole.

        Ja huonosti nukuttuja öitä voi tulla jokaiselle normaalisti nukkuvallekin silloin tällöin.

        Lopettaa sen kofeiinin kokonaan niin nukkuu. ja kyllä, sillä on vaikutusta ihmiseen, jos kuuntelee "asiantuntijoita" , se psykosomaattista, muuttaa asennetta.


      • Psykiatri neuvoi

        Heti ensimmäiseksi roudaat kellon pois näkymättömiin! Mitä lääkkeitä syöt keskivaikeaan masennukseen?


      • Peratietää
        nukutaan jos nukutaa kirjoitti:

        Juuri noin, aloittaja nukkuu kuitenkin kolme tuntia. Itse olen joskus pari tuntia nukkunut, yleensä neljä-viisi, sitten taas joskus viikonloppuna melkein kellon ympäri. Olen lopettanut totaalisesti stressaamasta, jos nuku niin ei nuku, turha tuota taistella. Helpompi elää näin, kuin sen mukaan, että joku sanelee että kahdeksan tuntia joka yö, vaan kun ei nukuta, niin miksi väkisillä. Entinen työkaveri kertoi nukkuvansa 3-4 tuntia yössä, ei päikkäreitä (en itsekään nuku) ja se riitti, sillä selvä. Ei ole koskaan käynyt mielessäkään, että tässä jotain häiriöitä olisi, ettei nuku kahdeksaa tuntia joka yö, miksi olisi ? Unilääkkeisiin en koske, en jaksa uskoa että keinotekoinen uni virkistäisi.

        Ei tuo unen pituus kerro kaikkea, se on yksilöllistä, mikä määrä auttaa ketäkin, unen syvyys vaihtelee.


      • Urjeilija
        24-48 kirjoitti:

        En usko unettomuuteen!
        Kun ihminen on tarpeeksi väsynyt, pari vuorokautta valvonut (liikkeellä, ei sängyssä) varmasti nukkuu!

        Olen koko ikäni nukkunut huonosti. Teen 3-vuorotyötä (vrk-rytmi sekaisin), lisäksi hermosärkyä ja nyt myös vaihdevuodet, kuumia aaltoja: ensin palelee ja sitten herää hikimärkänä muutaman kerran yössä.

        Olen kokeillut melatoniinia ja erilaisia särkylääkkeitä, aika vähän apua nukkumiseen. Varsinaisia nukahtamis/ unilääkkeitä en halua käyttää.

        Kokemukseni mukaan paras nukahtamislääke on liikunta/ raskas ruumiillinen työ. Kokeile liikkua vuorokausi tai kaksikin, takaan, että nukuttaa!
        Vältä päivätorkahduksia.

        Nii noh, itse urheilen puoliammattimaisesti ja lisäksi työskentelen liikkunaohjaana, voin taata että unihäiriö ei johdu liikkunnan puutteesta


      • Anonyymi
        24-48 kirjoitti:

        En usko unettomuuteen!
        Kun ihminen on tarpeeksi väsynyt, pari vuorokautta valvonut (liikkeellä, ei sängyssä) varmasti nukkuu!

        Olen koko ikäni nukkunut huonosti. Teen 3-vuorotyötä (vrk-rytmi sekaisin), lisäksi hermosärkyä ja nyt myös vaihdevuodet, kuumia aaltoja: ensin palelee ja sitten herää hikimärkänä muutaman kerran yössä.

        Olen kokeillut melatoniinia ja erilaisia särkylääkkeitä, aika vähän apua nukkumiseen. Varsinaisia nukahtamis/ unilääkkeitä en halua käyttää.

        Kokemukseni mukaan paras nukahtamislääke on liikunta/ raskas ruumiillinen työ. Kokeile liikkua vuorokausi tai kaksikin, takaan, että nukuttaa!
        Vältä päivätorkahduksia.

        Tuo on turhaa jaaritusta että kun on tarpeeksi väsynyt nukkuu olen totaalisest valvonut 8yötä enkä senkän jäĺeen saanut unta lilma lääkitystä, .


    • Joo.

      Uni on myös "kokonaisvaltainen" asia. Jos elämän muut asiat eivät ole kunnossa, uni ei tule edes lääkkeillä.
      Vaikka tuo tuntuu höpöltä se on enemmän kuin totta. Unettomuus ei koskaan tule tyhjästä, "ei mistään" sillä on aina jokin todellinen, konkreettinen syy. Jos tuon asian hoitaminen unohdetaan, unohdetaan unettomuuden syy ja yritetään paikata asiaa kemikaaleilla. Asia on järjeton, ihmisen aliarviointia ja "huoraamista".

      Mitä on sitten "kokonaisvaltainen" elämä ? Niin, se on juuri sitä, että elämän (ainakin meilkein) kaikki palaset ovat pääsääntöisesti kunnossa. Jos eivät ole, se voi näkyä mm. unettomuutena, kun ihminen ei ole tyytyväinen elämäänsä ja yrittää ratkaista aktiivisesti tai passiivisesti puuttuvia tai rempallaan olevia asioita sängyssä. Ja on aika lailla varmaa, uni häviää, koska elimistön vireystila nousee adrenaliinin myötä.
      Unettomuus ei ole syy tai itsenäinen sairaus, se on seuraus jostakin. Minun mielestä se "jostakin" kannattaa yrittää selvittää..

      Joskus toiste lisää. Tuosta tuli mieleen se että elimistöä rauhoittava aine on kuulemme esim. burana tai vastaava särkylääke. Oma kokemukseni vahvistaa tuota tietoa, se auttaa nukkumisessa.

    • ei selvästi kokemust

      Edelliselle tiedoksi, unettomuus voi olla myös neurologista (aivojen toiminta ja välittäjä-aineet) . Ei se tarvitse mitään elämää mullistavaa...

      • Joo.

        Mistähän tulee se neurologinen unettomuus ?


    • otaselvääsinä

      Esim aivot eivät tuota rem-unta jolloin levollisin unenvaihe jää väliin. Epileptikoilla on aivojen viestinnässä häikkää,uniapnea jne.

      • Edellinenvielä

        Tai siis ei ehkä levollosinta unta mutta rem vaiheen vähäisyys/väliinjäänti voi aiheuttaa väsymystä,muistiongelmia,masennusta. Aivot voivat jättäö jonkin muunkin unenvaiheen väliin. Se on neurologista,eli elimellistä


      • Joo...
        Edellinenvielä kirjoitti:

        Tai siis ei ehkä levollosinta unta mutta rem vaiheen vähäisyys/väliinjäänti voi aiheuttaa väsymystä,muistiongelmia,masennusta. Aivot voivat jättäö jonkin muunkin unenvaiheen väliin. Se on neurologista,eli elimellistä

        Mikä tahansa sairaus voi aiheuttaa mitä tahansa... myös unettomuutta. Olet oikeassa.

        Tällä palstalla tunnutaan kuitenkin käsiteltävän palstan teeman mukaisesti
        "Terveys / Henkinen hyvinvointi ja mielenterveys / Uni ja unihäiriöt / Uni ja unihairiöt"
        enemmän "henkisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden" näkövinkkelistä unettomuutta. Ja minun kirjoitukseni liittyi tähän, ehkä vajavaisena, mutta kumminkin.

        En kiistä fyysisten, elimellisten sairauksien, asioiden aiheuttavan unettomuutta, en tietenkään. Miksi tekisin. Halusin pysyä vain palstan teemassa. Eikä minulla tässä vaiheessa ja kiireessä ole tuohon oikein lisättävää nytkään, ehkä eniten ajan puutteen vuoksi.

        Eräs asia joka minun mielestä vahvistaa mieltä ja sitä kautta tukee itsenäistä kykyä nukkua, on kirja nimeltä "Ihmisyyden rajalla", kirjoittajana neurologian ja psykologian tohtori V E Frankl. Frankl oli laajasti sivistynyt henkilö. Yksi hänen erikoisalojaan oli masennuksen hoito. Ja kuten tiedämme masennus, mitä se sitten onkaan, aiheuttaa myös unihäiriöitä. Tuo kirja ei käsittele tarkasti ottaen masennusta tai unettomuutta, mutta välillisesti kylläkin koska kirja on hyvin viisas ja elämänfilosofinen. Kirjassa on enemmän kuin paljon hyviä elämää ylläpitäviä oivalluksia, joko suoraan tai käänteisesti, sanoisko Frankl'in tapaan paradoksaalisesti. Suosittelen.


    • Exembolikko

      Unettomuuson useineurausta jostain vakavastakin sairaudesta. Iselläni ollut kaksi kertaa tulppa keuhkoissa jamolempiin kertoihin oireena on ollut unettomuus. Mikä valitettavaa lääkärimme ei ymmärrä tätä

    • 11+33

      Monet lienevät saaneet apua uniasioihin myös uninauhoitteista. Niitä löytyy mm. Youtubesta. Hakusanoiksi käy; White noise, relaxing, 8 hours waves, 8 hours rain, jne. Tuosta on apua myös silloin kun ympäristössä on unta häiritsevää melua, se jää noiden nauhoitteiden alle siten ettei se häiritse.

    • Hyvä unijuoma....

      on hibiscus hunajajuoma...

      Ei ainakaan vähennä univalmiutta.

      Kokemuksesta...

    • nukkujakukkuja

      Itellä alkoi viitisen vuotta sitte uni ongelmat. Nukahtaminen oli vaikeeta, nukkuilut oli lyhyitä pätkiä. Töissä olin sit todella väsynny, oli muistikatkoksia, keskittyminen vaikeeta. Joskus töistä lähtiessä en muistannu olenko tulossa vai menossa, kellosta tarkastin että on se jo viis, kotio kohti siis.
      Tätä jatku aikansa kunnes aloin olla aika loppu. Työterveyden kautta psykiatrille, siitä neurologille, taas psykiatrille ja lopulta mielenterveystoimiston asiakkaaks (burnout masennus). Otin lopputilin helvetinmoisen stressin ja väsymyksen takia. Neurologisella otettiin pään magneettikuvat ja tehtiin jotain vilkkuvalo ja unitestejä piuhat päässä. Epäilivät epilepsiaa mutta ei ollu. Lääkkeitä on ollu iso liuta mutta olen jostain syystä kovin hrrkkä lääkkeille, sivuoireet tulee aina isolla voimalla.
      Nykyään syön circadinia, ketipinoria, doxalia, voxraa, levozinia. Unta saan pätkissä pitkin yötä, normaalit unet on vielä kaukana. kerran läksin reissuun ilman lääkkeitä, mökillä hakkaan halkoja niin kyllähän se uni tulee ajattelin. Niin vissiin juu. kroppa oli väsynny mutta pää ei vaipunnu lepoon, aivan totaalisen hanurista tämä. Tietyn ajan kun valvoo alkaa nähä kummia, kuulemaan omituisia. Ajankulku muuttuu eikä tajua onko menny 20min vai 3h.

      Olen työtön, en tiedä pärjäisinkö työelämässä.

      • Muuan käsitys;

        Terve sielu terveessä ruumiissa ja terveessä elämässä... Niin kai se menee, jos mielii nukkua.
        Minä olen sitä mieltä ettei unen pidäkään tulla jos syö tuollaisen kasan lääkkeitä.
        Ehdottaisin että lukisit kirjat; S Borg; "Irti unilääkkeistä..." ja Pihl-Aronen; "Unen taidot". Nuo kirjat valaisevat aika lailla unen logiikkaa ja syy-yhteyksiä.

        Luontaistuotteita jotka korvaavat syömiäsi lääkkeitä unettomudessa, voivat olla mm. seuraavia;
        - L-teaniini
        - kamomilla
        - melatoniini, hidas, nopea ja normaalivaikutteinen tai joku niiden yhdistelmä
        - valeriaana
        - kauranversouute
        Tai joku noiden yhdistelmä.
        Itse käytin aikoinaan suuria annoksia kun siirryin unilääkkeistä luontaistuotteisiin. Nyt on menossa vaihe ; "pois luontaistuotteistakin". Pikkuhiljaa sekin onnistuu.. Ja uni tulee aika-ajoin ilman mitään lisäainetta.

        Lisäksi tietysti unihygieniset asiat pitää olla kunnossa.


      • Lisäys;
        Muuan käsitys; kirjoitti:

        Terve sielu terveessä ruumiissa ja terveessä elämässä... Niin kai se menee, jos mielii nukkua.
        Minä olen sitä mieltä ettei unen pidäkään tulla jos syö tuollaisen kasan lääkkeitä.
        Ehdottaisin että lukisit kirjat; S Borg; "Irti unilääkkeistä..." ja Pihl-Aronen; "Unen taidot". Nuo kirjat valaisevat aika lailla unen logiikkaa ja syy-yhteyksiä.

        Luontaistuotteita jotka korvaavat syömiäsi lääkkeitä unettomudessa, voivat olla mm. seuraavia;
        - L-teaniini
        - kamomilla
        - melatoniini, hidas, nopea ja normaalivaikutteinen tai joku niiden yhdistelmä
        - valeriaana
        - kauranversouute
        Tai joku noiden yhdistelmä.
        Itse käytin aikoinaan suuria annoksia kun siirryin unilääkkeistä luontaistuotteisiin. Nyt on menossa vaihe ; "pois luontaistuotteistakin". Pikkuhiljaa sekin onnistuu.. Ja uni tulee aika-ajoin ilman mitään lisäainetta.

        Lisäksi tietysti unihygieniset asiat pitää olla kunnossa.

        Niin ja tietysti myös elämän tulee olla normaalissa kunnossa...
        Ja elämän laittaminen kuntoon vaatii vaan ponnistuksia, enemmän tai vähemmän, vaatii kuitenkin. HannuAnkkoja ei ole muualla kuin elokuvissa, ihmiset keskimäärin ovat tavallisia ihmisiä 95%:sti.


    • self help

      Pura kaikki muut lääkkeet pois, mutta älä bentsoja tai jos purat, niin hyyyvin hitaasti (vuosia). Muista mainitsemistasi lääkkeistä on pelkkää haittaa unettomuudessa.

      Minusta on paljon parempi käyttää kohtuullista annosta jotain z-lääkettä ja pysyä työkykyisenä, kuin kärvistellä kuvaamassasi tilanteessa kotona sängyn pohjalla. Muutama nukahtamislääke, peitto korville ja seuraavana päivänä olet kuin uusi ihminen!

    • ihme juttu

      Kun ääkköspelle ei ole hälynnyt mitään

      • skördä

        Ei se kerkiä, kun se on vetämässä käteen.


      • Ei yksinäinen unta saa

        Yksi ylitse muiden: iso lautasellinen spagettia myöhään illalla ennen nukkumaan menoa. Sitten täyden vatsan viereen tyytyväisenä nukkumaan. Jos uni ei vieläkään tule, voi ajatella miten mukavaa on, ettei ole nälkä, märkä vaippa eikä vilu.


    • mitä ihmettä?
    • Psykiatrisi

      Uni ei tule, jos ei ole väsynyt päivän tapahtumista. Mene vaikka metsätöihin päivisin, niin kuviteltu ongelmasi on ohi. Nyt loisit viikosta toiseen.

      • lääkkeetön

        Lääkkeet pois ja ulkoilua ennen nukkumaan menoa, lämmin suihku ja tee. Ei kahvia. Tämän jälkeen rauhoitut vaikka katsot tv;tä. tai kuuntelet rauhoittavaa musiikkia. Ei saa miettiä työasioita. Sitten nukkumaan. Tämä voisi tehota.


      • anonyymi_90
        lääkkeetön kirjoitti:

        Lääkkeet pois ja ulkoilua ennen nukkumaan menoa, lämmin suihku ja tee. Ei kahvia. Tämän jälkeen rauhoitut vaikka katsot tv;tä. tai kuuntelet rauhoittavaa musiikkia. Ei saa miettiä työasioita. Sitten nukkumaan. Tämä voisi tehota.

        Ylläolevassa jotain hyviä pointteja. Varmasti olet kokeillut paljon kaikkea, mutta näkisin, että suurin auttava asia olisi stressin vähentäminen. Nukkumisesta stressaaminen, saako unta vai ei, estää ainakin itselläni nukkumista tehokkaasti. Jonkin asian keksiminen, jolla ajatukset saa pois nukkumisen ajattelemisesta auttaisi varmasti, tämä voisi olla esimerkiksi

        - rauhallisen musiikin (esim. meditaatio tai klassinen) kuunteleminen

        - rauhallinen teehetki (kamomillateetä, itselläni kaksikin kuppia riittää rauhoittumiseen, mutta sinun varmaan pitää kokeilla sinulle sopiva määrä)

        - huolihetki, 30 minuuttia varataan huolien kirjoittamiseen ranskalaisilla viivoilla päiväkirjaan tms., jolloin asiat saa purettua eivätkä ne toivottavasti enää sängyssä vaivaa. Samalla voi kuunnella rauhallista musiikkia ja juoda teetä, jolloin ahdistus ei nouse liian korkeaksi ja vireystila nouse liikaa.

        - ajan viettäminen läheisten kanssa, läheiset ihanteellisessa tilanteessa rakastavat sinua ongelmistasi huolimatta, jolloin hyväksynnän kokeminen on elintärkeää ja läheisiltä ihmisiltä sitä saa parhaiten.

        - liikunta aluksi pienissä määrin tai muu harrastus, mistä saat muuta ajateltavaa. Auringonvalo saattaa myös auttaa. Liikunnan aloittaminen on varmasti vaikeaa tuossa tilanteessa, mutta vaikkapa 20 min lenkki läheisen kanssa kerran päivässä on ihan hyvä alku. Liikunnasta ei saa kuitenkaan ottaa stressiä, vaan lempeästi ja pikkuhiljaa aloittaen.

        - psykologin apu voi auttaa. Huolien purkaminen auttaa.

        - rauhoittavat lääkkeet. Ei liiallisissa määrin (lääkäri osaa paremmin neuvoa siinä), mutta niistäkin on apua.

        - Rauhallinen hengitys, esimerkiksi 4 s sisäänhengitystä, 6 s uloshengitystä. Samalla voit esimerkiksi laskea yksi, kaksi, kolme, neljä ja aloittaa alusta hengitysten mukaan. Esimerksi: Yk - sisäänhengitys - si - uloshengitys. Kak - sisäänhengitys - si - uloshengitys. Keskitytään hengittämiseen.
        Myös muut rentoutumisharjoitukset tai -ääninauhat voivat olla avuksi.

        - Jos unettomuus johtuu esim. fyysisestä sairaudesta niin silloin kannattaa kysyä lääkäriltä mahdollisia verikokeita tai labratestejä tms.

        - Ennen kaikkea lempeys itseä kohtaan. Stressin vähentäminen, ansaitun loman viettäminen ja aikaa paranemiseen. Voit lukea kirjoja, lehtiä, kuunnella musiikkia (klassista esim.), tehdä käsitöitä, neuloa, askarrella, kirjoittaa itse, levätä. Olet ansainnut loman.

        Tässä minun 3 vuotta masennusta sairastaneen kokemuksia univaikeuksiin. Stressin vähentäminen, huolihetkien pitäminen, kamomillatee ja musiikki ovat olleet minun toipumiskeinoistani parhaat. Toivottavasti näistä ylläolevista keinoista on apua ja paranemisia sinulle ja tsemppiä! :)


    • ÄääÖÖ

      Kyll nykkyä sää jös hälyää

      • ödöteltiin jö

        Tylithän sä vihdöin! Kännättää jätkössä köittää kiilätä kärkeen.


      • Pääkköset

        Mä olen 1.kerran ja sit monesti lukenut että "hälyää" olisi älyää et humoristinen h-alku,mut se onkin "haluaa"..Mut monesti se onkin sopinut niinkuin nyt,"saa nukkua jos älyää.."


      • Uneton Turussa
        ödöteltiin jö kirjoitti:

        Tylithän sä vihdöin! Kännättää jätkössä köittää kiilätä kärkeen.

        Unettomuus on vittumainen tauti! siinä käsrii koko akri, töitsä ja ajren pikkuaksareitsa ei tule oikein mitää. Lääkkeitä määrätään mielellään, mutta iste ognemla voi olla hyvikni syvällä.


    • Sleepless in Stadi

      Itse olen nyt kärsinyt unettomuudesta sellaiset 30 vuotta, vähän ylikin. Hyvä nukkuja en ollut sitä ennenkään. Se ilmeisesti on äitimuorilta periytynyt vaiva, hän kun vieläkin kärsii huonounisuudesta vajaat 90-vuotiaana. Vaikka muuten on yllättävänkin hyvässä kunnossa, matkustelee vielä ulkomaillekin yms.

      Olen kokeillut kaikkia keinoja, mutta ainoa, joka on auttanut löytyi aika sattumalta. Olin Japanissa matkoilla ja siellä tietysti söin kala- ja vihannespitoista ruokaa, kuten paikallisetkin. Ja ihme tapahtui! Sain nukuttua paremmin kuin vuosiin ja vaikka siellä Tyynen Valtameren rannoilla oli yhtenä yönä taifuuni, ei sekään unta häirinnyt. Sen jälkeen olen koittanut Suomessa panostaa ruokavalioon ja se on auttanut. Ongelma on vain, että töissä ollessa on välillä pakko syödä sitä mitä kulloinkin on tarjolla. Olen vielä vaihtelevasti eri työpisteissä päivittäin, joten en aina etukäteen arvaa mitä ruokailumahdollisuuksia tarjoutuu.

      Eli, ruokavaliota suosittelen. Minulla on auttanut ja ollut ainoa asia, joka siihen on pystynyt.

    • haluaisin elää

      Hei aloittaja, minä myös uniongelmainen, luulen, että tällaisetkin ongelmat kulkee suvusssa.
      Noh, en sitä tiedä, mutta olen ollut uniongelmainen niinkaukan kun muistan, mutta olen myös liikuntarajotteinen, Minua on leikattu selästä, lonkat on vaihdettu, viimeksi todettu keliakia.
      Sen tiedän, että jatkuvat säryt aiheuttavat nukkumisvaikeuksia. Minä nukun myös noin 2-3 tuntia kun menen nukkuun mutta herään levottomiin jalkoihin, lihaskramppeihin, nykyisin polvi- ja niska/hartiasärkyihin kun kääntyminen sattuu. UUdestaan nukahtaminen on vaikeaa. loppuyö on useasti yhtä pyörimistä ja kävelyä edestakaisin. Useasti yritän yöllä venytellä lihaksia jotta saisin lihaskrampit pois.

      Olen ollut jo kolmevuotta saikulla koska en jaksa olla töissä. Unettomuus vaikuttaa kaikkeen, ruokahaluunkin, keskittymiskykyyn ja muistiin kuten sanoit.
      Minulle on myös tullut pahatapa syödä yöllä jonka jälkeen kyllä nukahdan. Yösyöminen aiheuttaa myös huonoa omaatuntoa. koska se nostaa painoa.

      OLen syönyt monia lääkkeitä mirtsban, zyrek, lihaskramppeihin söin madopigcomppia(parkinssonilääke) vuosia mutta niiden vaikutus katosi. Ne vaihdettiin Saroteniin. Ne auttoi ehkä kuukauden ja taas kramppasi enkä nukkunut.

      Nyt on toinen lonkka leikattu uudestaan (lonkankuppi oli rikki) eikä ihme että en nukkunut. Noh, olen kohta vuoden odotellut että tilanne leikkauksen jälkeen paranisi. Mutta turhaan,

      Nyt olen kohta kaks kuukautta ollut kuntoutuksessa jonka tarkoitus saada elämäni raiteilleen. Toivoin sitä hartaasti itsekin. Ensin kipeyti niska ja olkapää niin että harjoituksia piti rajoittaa, särkylääkkeitä lisättiin. Syön paraflexcomppia. Särkylääkkeet auttaa nukkumisessa.
      Sain myös Norspan laastareita mutta voin niistä niin huonosti että oksensin ja joten se yritys jäi vain vuorokauden miattaiseksi.
      Noh, olen kuitenkin kulkenut ahkerasti kuntoutuksessa toivoen tilanteen parenemista. Nukkumiseen se ei ole ainakaan vielä vaikuttanut.
      Edelleen nukun vain 2-3 tuntia ja lopun yötä pyörin sängyssäni hakien asentoa joka ei satu. Monesti kävelen ja venytelen.

      Jotain olen kyllä keksinyt yötyökseni, särkylääkkeitten vaikutuksen alasena jaksan touhuta yöllä kun en nuku. Pesen pyykkiä, siivoan kaappeja. Luen, kudon. Sitten kun olen kertakaikkiaan niin väysnyt että en jaksa ajatellakaan, useasti noin 4, 5 aikaan aamuyöstä laitan nukkuun uudestaan ja sitten nukun taa sen 2-3 tuntia heräten samaan vaivaan kuin yölläkin.

    • ääöö

      vöi vättö!!!!! ät ölät ääliö.... äö????? 0%

    • silleestih

      Sinä nim. lääkkeetön: nimenomaan ei ulkoilua ennen nukkumaanmenoa, ihan simppeli juttu, ennen nukkumaanmenoa pitää rauhoittua vähintään pari tuntia, myöskään näyttöjen tuijottaminen ei auta unta tuomaan, esim. tv, tietokone, kännykkä jne. Suihkuhan yleensä piristää eikä päinvastoin.... Ja kun sanoo ei saa miettiä sitä tätä ja tuota, on ehkä helpommin sanottu kuin tehty.

      Tässä ketjussa on ehkä yksi ihan oikea vastaus alkuperäiselle kirjoittajalle. Muu on jonninjoutavaa shaibaa...

    • Vastaus ongelmaasi

      En halua mitenkään loukata, mutta haluan sanoa, että ehkä näen jutustasi hieman sellaista, ettet tunne Jeesusta vielä ylilääkärinä. En ole ammattiapua vastaan, mutta sinuna rukoilisin Isää Jumalaa Jeesuksen nimessä. Mene messuun tai kokouksiin ja ehtoolliselle. Luterilaisia on siis erikseen sellaisia, jotka todella ovat uskossa eivätkä "askossa". Pääpiirteissään samaa opetusta Jeesuksesta on helluntaiseurakunnissakin.

      En lupaa että saat paremmin unen, mutta Jumala on sadoille miljoonille ihmisille kyllä vastannutkin mitä eriskummallisimpiin ongelmiin. Eräällä uskovalla on samaa ongelmaa kuin sinulla. Ei ole varsinaisesti parantunut, mutta varmasti tila olisi paljon pahempi ilman Herraa.

    • fghjklk

      sressi tai masennusta pohjalla pitkän aikaa niin unilääkitys ei välttämättä auta uneen.ensin pitäisi selvittää mistä unettomuus johtuu.

    • ilman kemikaaleja

      Hei, olen käyttänyt reilun 10 vuotta esim Zopinoxia ja Melatoniinia (en yhtäaikaa), ihan hurja tuo Sinun lääkearsenaali, - mutta, toukokuussa ostin B12vitamiinia, jonka jälkeen sain heittää uni- sun muut nukahtamislääkkeet pois. Ihan ihme juttu. Otan B12 vitamiinin aamulla.Satuin katsomaan toukokuussa studio55-ohjelmaa, josa professorin mielestä kaikilta yli 55-vuotiailta tulisi mitata B12 pitoisuus (ei siinä yhteydessä puhuttu mitään uniongelmista). ilman mittauttamisia ostin ko vitamiinia. Mitä lie. kaikki vaikuttaa kaikkeen. Hyvää jatkoa!

      • etsi unet,

        Hanki kirja jossa noita vitamiineja ja hivenaineita käsitellään,
        esim, b-vitamiinit tarvitsee mangnesiumia imeytyäkseen,
        ja kaikki pitäisi olla jonkinlaisessa tasapainossa.

        Levottomat jalat huutaa kaliumia ja kalsiumia,hierontaa
        hermoratahieronta tehoaa, mutta liekö lähistöllä saatavissa,
        ja se myös maksaa.

        Muitakin on, akupunktio?


    • truxal

      Kokeile Truxalia. Se on vähän muuhun tarkoitettu, mutta toimii unettomuuteen hyvin. Illalla kun ottaa, niin tunti-pari ja uni tulee. Kandee kokeilla aluksi aika pieniä määriä, kun voi jo auttaa. Ei muita haittavaikutuksia, kuin suuremmilla määrillä aamupäivällä hieman väsynyt, mutta helpottaa päivän mittaan.

    • hyvin nukkuva

      Juo kahvia vain aamupäivällä, älä enää sen jälkeen. Ihmettelen todella että osa syö ennemmin unilääkkeitä kuin vähentää kahvin juontia, samaa tekee tee, kolajuomat, energiajuomat jne. Oletteko kokeilleet ?

    • Joskus yökukkuja

      Olen samaa mieltä siinä, että mitä vähemmän lääkkeitä sen parempi. Lääkkeet eivät ole mikään ratkaisu tai eivät saa olla sitä. Niillä voi tilapäisesti helpottaa elämää, mutta pitkäaikainen ja varsinkin sekakäyttö on huono asia, kun ei ole kyse jostain sellaisesta fyysisestä sairaudesta, jossa kuolee, jos ei käytä jotain tiettyä lääkettä.
      Itse olen myös perinyt uneni äidiltäni. Olen hidas nukahtaja ja jos en ole ihan überväsynyt luen itseni uneen ja olen aina kadehtinut niitä, jotka voivat vaan painaa pään tyynyyn, sulkea silmänsä ja nukahtaa - ei onnistu multa. Välillä on sellaisia öitä, että en nuku kuin hetken. Lapsena olin aivan hädissäni siitä, että en saanut illalla unta vaikka olisi pitänyt nukkua hyvin, kun seuraavana päivänä oli koe. Äidin ratkaisu asiaan oli, että piti tehdä jotain - lukea kirjaa, katsoa televisiota, tehdä ristikkoa tms. Myöhemmin olen ymmärtänyt, että sellaisella toiminnalla saa ajatukset pois siitä stressin aiheuttajasta eli ajatuksesta: "MÄ EN SAA UNTA!". Jos kaiken muun väsymyksen ja stressin lisäksi vielä stressaa sitä, ettei saa nukuttua niin noidankehä on valmis. Kuten joku tuolla aiemmin jo viittasi aiheeseen, meidät on tehty erilaisiksi ja se koskee myös unta ja sen laatua - turha siitä on stressata. Mutta jos se silti vaivaa, sille pitää tehdä jotain ja lääkitys ei välttämättä ole paras mahdollinen ratkaisu ainakaan pidemmän päälle.
      Liikunta on hyvä unilääke kunhan ehtii rauhoittua sen jälkeen ennen nukkumaan menoa. Suihkulla tai kylvyllä on rauhoittava vaikutus. Liiallista syömistä kannattaa välttää juuri ennen nukkumaan menemistä. Liian jännittävää ohjelmaa tai kirjaa ei kannata lukea ennen nukkumaan menemistä. Tietokoneen, tabletin tai kännyn ääressä ei kannata ihan viimeiseen asti touhuta. Rentoutumisohjelmia tai piikkimattoa kannattaa kokeilla, jos ei muuten tule uni. Nuo keinot auttavat mulla henkilökohtaisesti ja silti on joskus sellainen yö, että totean nukkuneeni tunnista kolmeen tuntiin. Se yleensä johtuu jostain sen hetkisestä stressitilasta, jotka olen oppinut jo tiedostamaan.
      Kyllä oma vartalo tietää paljonko aikaa nukkumiseen tarvitsee jos on antaa luonnon tehdä tehtävänsä eikä joka ikinen kerta tukeudu pillereihin. Erilaiset sairaudet on eri juttu ja niihin en ota mitään kantaa.

    • Fifi

      Kannattaa selvittää olisiko kyseessä kilpirauhasen vajaatoiminta, se voi olla myös vaikka arvot olisivatkin viitteiden sisällä. Itselläni oli sama ongelma,aloin itse selvittää asiaa,taistelin tuon diagnoosin itselleni ja kas kummaa, poistui pikkuhiljaa tyroksiini-lääkityksellä.Nykyään nukun täysin ilman lääkkeitä!

      • voi v**ttu näitä

        Kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole jos arvot on viitearvojen sisällä. Mikä v*tun muoti nykyään on, jos jollakulla on joku ongelma = kilpirauhasen vajaatoiminta. Voi v**ttu tunkekaan se kilpirauhanen sinne mihin ei paista.

        -apua, tuli flunssa ja ruoka ei maistu = kilpirauhasen vajaatoiminta
        -väsyttää kun juhlin koko viikolopun = kilpirauhasen vajaatoiminta
        - olen alkoholisti, miten eroon viinasta = kilpirauhasen vajaatoiminta
        - 103 vuotias mummoni kuoli ja suru suuri, itkettää = kilpirauhasen vajaatoiminta, niin kuin oli mummollasikin, kuoli koska sitä ei hoidettu
        - söin mustikkapiirakkaa kolme palaa ja tuli ähky = kilpirauhasen vajaatoiminta
        - auto lähti käsistä koska oli musta jäätä ja ajoin ojaan, voiko auton korjata = kilpirauhasen vajaatoiminta, sinulla että autolla jne.


      • ljkvhcgfujhvuvuvuj
        voi v**ttu näitä kirjoitti:

        Kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole jos arvot on viitearvojen sisällä. Mikä v*tun muoti nykyään on, jos jollakulla on joku ongelma = kilpirauhasen vajaatoiminta. Voi v**ttu tunkekaan se kilpirauhanen sinne mihin ei paista.

        -apua, tuli flunssa ja ruoka ei maistu = kilpirauhasen vajaatoiminta
        -väsyttää kun juhlin koko viikolopun = kilpirauhasen vajaatoiminta
        - olen alkoholisti, miten eroon viinasta = kilpirauhasen vajaatoiminta
        - 103 vuotias mummoni kuoli ja suru suuri, itkettää = kilpirauhasen vajaatoiminta, niin kuin oli mummollasikin, kuoli koska sitä ei hoidettu
        - söin mustikkapiirakkaa kolme palaa ja tuli ähky = kilpirauhasen vajaatoiminta
        - auto lähti käsistä koska oli musta jäätä ja ajoin ojaan, voiko auton korjata = kilpirauhasen vajaatoiminta, sinulla että autolla jne.

        "Kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole jos arvot on viitearvojen sisällä."

        Kyllä se vaan voi olla. Kun siitä kilpirauhasesta ei mitata kaikkia hormooneja, vaan vain pari, voi niissä mitä ei mitata, olla ihan hyvin vajausta.

        Muutenkin noi viitearvot on vain jonkun keksimät arvot, joiden sisään menee noin 90% ihmisistä. 10% ihmisistä sitten ihmettelee mikä heitä vaivaa, kun ovat viitearvoissa, ja silti olo on huono. Ihmiset on sittenkin yksilöitä.

        En ihan ymmärrä riehumistasi, mutta kun keksitään jokin uusi asia, sillä voidaan selittää hyvin paljon, suurien ihmismassojen ongelmia, siksi niitä tarjotaan selitykseksi moneen juttuun.

        Sitä ehkä kannattaisi yksilötasolla miettiä enemmän, mistä tuo vajaatoiminta mahtaa johtua, jos sitä esiintyy. Aina se valmiin hormonin ottaminen ei ole se viisain ratkaisu, vaikkakin helppo. Sitä kilpirauhasta voisi yrittää "herätellä" ihan niinkin yksinkertaisin konstein kuin syömällä oikeita aminohappoja siten, että ne myös imeytyvät elimistöön.


      • älkää jaksako
        ljkvhcgfujhvuvuvuj kirjoitti:

        "Kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole jos arvot on viitearvojen sisällä."

        Kyllä se vaan voi olla. Kun siitä kilpirauhasesta ei mitata kaikkia hormooneja, vaan vain pari, voi niissä mitä ei mitata, olla ihan hyvin vajausta.

        Muutenkin noi viitearvot on vain jonkun keksimät arvot, joiden sisään menee noin 90% ihmisistä. 10% ihmisistä sitten ihmettelee mikä heitä vaivaa, kun ovat viitearvoissa, ja silti olo on huono. Ihmiset on sittenkin yksilöitä.

        En ihan ymmärrä riehumistasi, mutta kun keksitään jokin uusi asia, sillä voidaan selittää hyvin paljon, suurien ihmismassojen ongelmia, siksi niitä tarjotaan selitykseksi moneen juttuun.

        Sitä ehkä kannattaisi yksilötasolla miettiä enemmän, mistä tuo vajaatoiminta mahtaa johtua, jos sitä esiintyy. Aina se valmiin hormonin ottaminen ei ole se viisain ratkaisu, vaikkakin helppo. Sitä kilpirauhasta voisi yrittää "herätellä" ihan niinkin yksinkertaisin konstein kuin syömällä oikeita aminohappoja siten, että ne myös imeytyvät elimistöön.

        Joo, lääkärit jotka tietää enemmän asioista, kuin joku laiska syöppö, ei nyt tiedäkään. Ne kilpirauhaslääkkeet ei ole mikään oikotie onneen, varsinkaan jos niitä ei tarvitse.


    • ainakin happea

      Kokeile jotain radikaalia. Osta pieni teltta ja untuvamakuupussi ja mene ulos nukkumaan. Jätä kello sisälle.

    • Nukkkuuuuu

      Osanottoni sinulle. Omassa elämässä on ollut kaksi vaihetta, jolloin unta tuli vai kolmisen tuntia yössä yleensä. Elämänolosuhteiden korjaannuttua uniongelmatkin jäi. Muistikatkokset olivat hyvin tavallisia, sähkölevy jäi usein päälle, suusta saattoi tulla eri sana kuin olin tarkoittanut jne. Melatoniinia kokeilin kahteen kertaan ja niistä seurasi selvä mielialan lasku, vaikka ne pidempään käytettynä vaikuttivatkin. Sinulta on varmaankin tutkittu myös verenpaine? Jos se on luonnostaan alhaalla, voi uni loppua aamuyöstä. Nyt kärsin vain satunnaisesta unettomuudesta. Unilääkettä paremmin ovat auttaneet allergian vuoksi määrätyt antihistamiinit, kun niitä ottaa nukkumaan mennessä.
      Toivottavasti ongelmasi ratkeaa ja saat aivan uuden elämän ja tämä aika on muistoissasi vain pahaa unta.

    • Imovane

      Imovane, Imovane, Imovane!!!:)

    • Älä vikise

      Olet lihava ja laiska. Sen vuoksi sinulla ei ole seksielämääkään. Päivät vietät makaillen tai istuen. Miksi sinun pitäisi vielä erikseen nukkua, kun nukut koko elämäsi läpi.

    • KMTM

      Kannattaisi kokeilla myös pienentää melatoniiniannosta. Itselläni ei ole kokemusta unilääkkeistä, mutta melatomiinia olen käyttänyt pitkään.

      Aloitin melatoniini n 3-4 mg annoksilla, ja jonkin ajan kuluttua annos oli noussut 10mg tienoille, mutta se ei tuntunut auttavan.

      Nettiä selatessani löysin tutkimuksia ja kokemuksia pienistä annostuksista, joiden väitettiin toimivan jopa paremmin. Olin melko epäileväinen, mutta kokeilin 0,3mg (=300ug) annostusta. Ja se auttoi.

      Nykyisin käytän 1-3mg annosta, eikä toleranssia ole tullut.

      Tuossa googlaamaalla ensimmäinen vastaan tullut juttu aiheesta: http://newsoffice.mit.edu/2005/melatonin

    • Unta vailla

      Minulla ongelmana on ollut nukahtaminen viimeiset viisi vuotta. Nykyään saan aika hyvin unen päästä kiinni Melatonin 3 mg, Diapam 5 mg ja Stella 10 mg. Masennukseen käytettävät unilääkkeet vaan sotkee nupin pahemmin. Niistä kannattaa pyrkiä eroon.

      • ApuaOnOlemassa

        Niin samaa mieltä. Nuo ovat parhaat rohdot. Tai no, kaksi ensimmäistä eivät ainakaan häiritse nukkumista. Viimeinen; Stella = Stilnoct = Ambien on se, jota tarvitaan kunnon yöuneen. Kaikki sen tietävät, myös lääkärit. Miksi he eivät millään haluaisi määrätä lääkettä potilailleen, sitä ei vaan voi ymmärtää.

        Aloittajalle: Unettomuuteen on siis olemassa täydellinen lääke. Nukut hyvin, heräät virkeänä. Ei päiväväsymystä. Oikein käytettynä lääkkeellä ei ole juuri lainkaan sivuvaikutuksia.


      • Höpöhöpö80
        ApuaOnOlemassa kirjoitti:

        Niin samaa mieltä. Nuo ovat parhaat rohdot. Tai no, kaksi ensimmäistä eivät ainakaan häiritse nukkumista. Viimeinen; Stella = Stilnoct = Ambien on se, jota tarvitaan kunnon yöuneen. Kaikki sen tietävät, myös lääkärit. Miksi he eivät millään haluaisi määrätä lääkettä potilailleen, sitä ei vaan voi ymmärtää.

        Aloittajalle: Unettomuuteen on siis olemassa täydellinen lääke. Nukut hyvin, heräät virkeänä. Ei päiväväsymystä. Oikein käytettynä lääkkeellä ei ole juuri lainkaan sivuvaikutuksia.

        Voi kuule kun lääkkeeseen tulee äkkiä toleranssi ja annosta nostetaan ja nostetaan ja nostetaan ja lopulta ei enää toimi. Terveisin entinen Stilnoctin käyttäjä


      • Anonyymi

        Mitä vittua, ota zopinox 7,5 mg ,pilleri tai pari, saat nukutuksi, voit olla aamulla vähän tokkurassa, mutta sehän on vaan hyvä juttu, tässä menossa


    • Olisiko vinkiksi

      Raskaalta vaikuttaa tuo uniongelmasi. Lääkkeitä on liikaa ja niistä olisi päästävä eroon vähitellen tai ainakin tulisi vähentää niitä. Unilääke menettää tehonsa jos niitä jatkuvasti syö.
      Illalla noin tunti tai pari ennen nukkumaan menoa syö hiilihydraatteja, älä mitään piristävää. Juomaksi lämmintä juomaa. Älä syö liikaa, se haittaa unta. Laita peti miellyttäväksi rentouttavaksi paikaksi jossa rentoudutaan. Mene sänkyyn vasta kun alkaa nukuttaa. Käy lenkillä viimeistään pari tuntia ennen nukkumaan menoa.
      Aivoja rasittava tarkkuutta vaativa työ on voinut saada aikaan sen että aivot ovat yliaktiivisessa tilassa. Tee ruumiillista työtä ulkona tai lenkkeile päivisin joka rasittaa kehoasi. Sen jälkeen syö kunnon ateria. Yleensä sekin alkaa nukuttamaan.

    • Loveeveryone

      Jospa unohtaisit ne lääkkeet kokonaan ja miettisit mistä unettomuus oikeasti johtuu.
      Mieti ainakin seuraavia asioita:

      - elämäntilanteesi, perhe, raha, työ jne. aiheuttaako näistä jokin harmaita hiuksia vai onko kaikki kunnossa eli sulje pois ajatuksia ja mieltä häritisevät asiat

      - ajatteletko ylipäätään negatiivisesti vai positiivisesti, tarkoitan siis sitä, että vaikka hymyilet niin onko se elämäsi totuus vaiko negatiivinen ajattelu eli huomaat kaiken inohttavan ym. ja keskityt liikaa niihin, jos näin on niin sulje kaikki turha negatiivinen elämästäsi eli jos telkusta tulee sitä yhtä ja samaa sota ym. uutisista jne. niin vaihda kanavaa ---> oikeasti positiivinen asenne ja ajattelu auttaa jaksamaan, turhia negatiivisia asioita mihin ei voi vaikuttaa niin vältä

      - sitten yksi tärkeä asia mitä monet ei edes ajattele eli ravinto, mitä syöt ja milloin syöt, vääränlainen ravinto esim. illalla saattaa hyvinkin aiheuttaa levottomuutta ja unettomuutta tai vähintäänkin uni on kaikkea muuta kuin tasainen

      Älä syö liian raskaasti, hyviä juttuja on kuuma kaakao ja juusto iltapalaksi, mutta esim. kurkku ennen nukkumaanmenoa aiheuttaa epätasaista unta aika monella ja samoin kasvikset ylipäätään vaikka muuten ovatkin terveellisiä, kaikenlainen piristävä syöminen ja juominen illalla ei ole unelle hyväksi ja esim. mäkea pulla tai cokis on ihan vääriä juomia ennen unta.

      - Liikunta, tämä myös auttaa unen saannissa eli kun liikkuu, kuluttaa energiaa ja pysyy kunnossa ja kestää kuormitukset paremmin, vaikuttaa myös yleiskuntoon.

      - Unirytmi, oletko katsonut mihinkä aikaan menet nukkumaan ja mikä olisi paras hetki mennä nukkumaan ja herätä, tähän asiaan liittyy meinaan ns. se ns. syväuni osuus, jos se osuu esim. siihen kohtaan kun pitää herätä niin sulla on jatkuvasti univaje eikä uni ole tarpeeksi hyvää ja kroppa sekä mieli lepää.
      Rytmitä uni siten, että menet nukkumaan oikeaan aikaan ja heräät oikeaan aikaan.

      Itellä oli vaikeuksia unen kanssa ja tajusin, että lääkkeet ei auta vaan noi kaikki muut mainitsemani asiat auttavat, lääkkeet vain itseasiassa pahentavat tilannetta ja vievät rahaa esim. masennuslääkkeet ja niiden pitkäaikainen käyttö.

      Toivon sulle kaikkea hyvää ja että saat ratkaistua uniongelmasi ja että elämä hymyilee sinulle lämpimästi ja rakkautta riittää :D

    • Valle..

      Minulla myös ajottaisia univaikeuksia, osittain kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä johtuvia. Jossain vaiheessa minullakin oli Ketipinor-lääkitys mutten pitänyt sen jättämästä ainaisesta aamutokkurasta. Iltaisin oli myös pahoinvointia, oksetusta.

      Avun sain pahimpaan tilanteeseen Valeriaanasta. Tosin pitää katsoa mitä valmistetta käyttää. Kliiniset valkoiset pillerit eivät auttaneet minulla mitään, aine on moneen kertaan puhdistettu ja prosessoitu. Kapselit jotka sisälsivät kasvia itseään auttoivat tosi hyvin. Ensin rauhoituin ja sitten alkoi nukuttaa, sellainen luonnollinen unetus, ei mikään pölkyllä päähän ja puhe sammaltaa meininki kuin Ketipinorin kanssa. Se lääke kun kolahti niin olin kuin kolmen promillen känniin sammumassa.

      Valeriaanan ainut huono puoli on maku. Siis maistuu suoraansanoen jollekin haisunäädän anaalirauhaselle. Siis aivan hirveälle. Mutta silloin kun vaihtoehto oli katsella vanhoja leffoja youtubesta yöt pitkät ja olla täysin univajekoomassa päivisin niin kestin sen makuhaitan.

      Tuo yhdistettynä näihin unihygieniajuttuihin (ei kirkkaita valoja, ei tietokoneruutua illalla/yöllä, ei piristäviä ja mieltä kiihottavia puuhia/harrasteita iltaisin yms.) toimi minulla hyvin.

      Tilanteesi kuulostaa kyllä paljon pahemmalta kuin minulla oli. Toivottavasti saat avun jostain.

    • sleeples

      Hei.Et ole ainoa mutta tiedän,ettei se lohduta.Itse en ole nukkunut muutamaan vuoteen yli 6 tuntia.Herään viideltä vaikka menisin kolmelta nukkumaan.Nukahdan onneksi nykyään,käyn kuntosalilla ja kävelyillä.Urheilu pitää olla melko rankkaa,jotta tulee väsymys eikä se saa olla illalla kuuden jälkeen.Melatoniini on auttanut jnk verran, 3mg illalla, tunti ennen nukkumaanmenoa.Kestää hetken ,ennenkuin vaikutus alkaa eli ekana iltana ei ihmettä kannata odottaa.Illalla vielä jotain sokerista ja hiilarista syötävää auttaa ehkä myös.Mulla myös muistissa ongelmia ja laihtuminen tyssäsi kun ei saa tarpeeksi nukuttua, muutenkin ketuttaa......mutta tsemppiä sulle.Ja koita ottaa alle tunnin päikkärit ennen klo 16:sta.

      • ei öö lääkkeitä

        En määkää öö nykkyny kynnöllee mönnee yöhö enkä mää mitää pillereitä tärvinny


    • mömmö

      Kuulostaa hyvin tutulta. Aloitin 1,5kk sitten Triptyl lääkityksen unettomuuteen,(unettomuus jonka seurauksena tuli sit ahdistus). Ja nyt tuntuu, että elämä voittaa sittenkin. Suosittelen ainaskin kokeilemaan. Aloitus 20mg ja sitä pikkuhiljaa lisäämään 50mg asti. Saattaa riittää pienempikin annostus.

    • unettomuutta20v.

      Ensinnäkin lopeta pakonomainen unen odottaminen ilalla.
      Ei auta yhtään että mietit joka ilta että voi uni ei tuu, tai tarkailet kelloa.
      Ne molemmat tavat lisää pysymään pakon omasesti virkeänä jos tarve on.
      Tee jotain semoista äly ja pohdista harrrastustusta etttä väsyt.
      Kun aivot työskentelee tulee lisä tarvetta unelle.
      Tai vanha totuus väsytä itsesi kunolla fyysisesti.
      Käy ulkona kunnon raitis ilma lenkeillä.
      Tarkista ettei sinulla oo kilpirauhasen liikatoimintaa
      Tarkista mielen terveyden puolelta ettet sairasta adhd tai kaksisuuntaista.
      Tee ympäristostäsi rauhallinen ja sopiva nukkumiselle.
      Meteliä (korvatulpat käyttöön) ei saa olla tai esim kylmä ei saa tulla.
      Katso onko parishuhteessa ongelmia joita alat miettiä just illalla.
      Tai muualla , töissä ja ihmisusteissa tai lapsilla.
      Kahvi ja muut piristeet pois ruokavaliosta.
      Muummoas sokeri , suklaa ja hiilarit vaikuttaa vilkkauteen paljonki.
      Paranna fyysistä kuntoasi. Laiskemat ja läskimmät nukkuvat
      Huonomin ko sitä unta ei tartte.....
      Mutta en oo kuullu urheilioden ja kehonrakentajien valittavan unettomuudesta koskaan.

    • sorry for youuu

      samoista ongelmista kärsinyt... 2 vuotta sitten erosin rakennekynsi vaimostani, myin talon pois, veneen pois, vaihdoin auton halvempaan, muutin 50km pähään stadista (maalainen kun olen syntyjään) ostin pienen talon piharakennuksineen 70K eurolla. Teen osa-aika töitä mökkitalkkarina ja jakelen 2 kertaa viikossa postia. Lopun aikaa käytän kunnostelemalla taloa ja pihapiiriä, tekemällä lämmitys/saunapuita vaeltelen luonnossa. Joka ilta kun menen nukkumaan ajattelen kuinka onnellinen olen ja todellakin nukun hyvät yöunet! Elintaso on laskenut mutta elämisentaso on noussut 300%. En todellakaan kaipaa muka tärkeää, kiireistä työtäni toimistossa ja turhanpäiväisiä tyky viikonloppuja. Mieti mikä tekisi SINUT onnelliseksi ja ala pyrkimään siihen pienin askelin!

    • nukuttaajo

      Itseäni on n.7 vuoden univaikeuksien jälkeen vihdoinkin helpottanut seuraava ydistelmä: keskusteluapu/terapia 1krt/vko,melatoniinin ja valeriaanan yhdistelmä,tarvittaessa myös unitee ennen sänkyyn menoa,rauhoittava meditaatiomusiikki/meditointi/rentoutusharjoitus ennen nukkumista,tietoisen läsnäolon säännöllinen harjoitus sek'ä säännöllinen,muttei liian rankka liikunta. Kaikkein oleellisinta on oikeasta viikko/päivärytmistä kiinni pitäminen,liiallisten hermostoa ja ajatuksenjuoksua/tunteita kiihdyttävien tekemisten ja toimintojen minimointi,varsinkin ennen iltaa. Luonnolliset konstit ovat parhaat:kuuntele kehoasi,älä vaadi itseltäsi mitään muuta kuin hyvää kohtelua itseäsi kohtaan- kaikki lääkitykset pois asteitttain,samanaikaisesti lisäten hyvinvointia tukevia tekijöitä,oikotietä ei ole.
      Minullekin noita ketipinoreja nukkumiseen määrättiin,mutta edellä mainitsemani keinot ovat auttaneet irti niistä myrkyistä :) Ja muista se ruokavalio,ylempnä oli hyviä vinkkejä :) Hyviä unia :)

      • Joo ja lisäksi...

        oikein tervettä ja luonnollista elämää :))

        Ihminen on syntynyt elämään.


    • 7+5

      Kohta teet itsemurhan...
      Lopeta tuo lääkeitten käyttö niin pian kuin mahdollista.
      Uni lääkeeksi ota kirja.
      Ota lomaa työstä, arjesta.

    • Jalkavaivoihin suosittelen kokeilemaan MSM rikkijauhetta. Mun unilääke on reseptillä antihistamiini Atararaks , on toiminut.

    • Body & Mind

      Haastavia tilanteita ja niihin vaikuttaa niin monet eri tekijät, myös yksilölliset, sillä ihminen on psyko-fyysinen kokonaisuus. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

      Mitähän siellä noin viisi vuotta siten tapahtui jolloin univaikeudet alkoivat, siitä ilmeisemminkin olet psykologin kanssa keskustellut.

      Ihan vain yleisellä tasolla. Mikäli elämänsä saa henkisesti noin suunnilleen tyydyttävään ja seesteiseen malliin, niin se on pohjana myös levollisemmille öille.

      Edellä olevaan liittyy taito hyväksyä erilaisia "häiritseviä" elämän asioita normaaleina elämään kuuluvina asioina (irroittaa niistä ote ja olla taistelematta niitä vastaan, vain hyväksyä ne), sillä elämä kostuu myönteisistä ja osin vähemän myöteisistä elementeistä.

      On kahdenlaisia asioita, niitä joihin voi vaikutta ja joita voi edes osin muuttaa ja sitten niitä joita ei voi muuttaa. Moni stresaa ja "taistelee" monia sellaisia ulkoisia asioita vastaan joita ei voi muuttaa (vaikkapa verotus, ellei sistten muuta pienemmän verotuksen maahan).

      Sitten ihan yleinen elämän hygienia, eli terveet ravintottottumukset ja säännöllinen liikunta.

      Toki uupuneena ja univajeisena on haastellisempaa lähteä päivisin liikkeelle, eikä silloin ehkä tulisikaan ylirasittaa itseään fyysisesti, eli tulisi hakea sopiva maltillisempi tahti.

      Aktiivista, raskasta liikuntaa ei tule harrastaa neljää tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa.

      Kylpy ja suihku annetaan usein neuvoksi. Usein se riskeeraa olla jurikin unta häiritsevä tekijä jos se otataan liian myöhään, sillä se nostaa kehon sisäistä lämpötilaa. Kehon toimintojen rauhoittuminen ja uni edellyttää ja tarkoittaa juurikin normaalia vuorokausirymin aihettamaa kehon lämmön laskua ennen unien lähestymistä.

      Ruokavalioonsa / tottumuksiinsa kannattaa kiinnitää huomiota ja tehdä tarvittessa muutoksia siihen.

      On todettu, että ns. roskaruoka epäterveellisyytensä lisäksi aiheuttaa mm. masennusta: http://www.tohtori.fi/?page=4031888&id=9027191

      "Roskaruoka masentaa ja pilaa aivot"

      - http://www.kauppalehti.fi/etusivu/tutkimus roskaruoka masentaa ja pilaa aivosi/201212323097

      "Syö kasviksia, nukut paremmin!"

      "Hermoston välittäjäaineilla on keskeinen rooli unen ja valveillaolo säätelyssä. Näihin välittäjäaineisiin pystyy vaikuttamaan ravinnolla."

      - http://www.iltalehti.fi/elintavat/2013061917174354_el.shtml

      "Unettomuudesta eroon ilman lääkkeitä"

      - http://www.iltalehti.fi/terveys/2012050915411398_tr.shtml

      "Näin teet makuuhuoneestasi uniystävällisen"

      - http://www.iltalehti.fi/asuminen/2012090716053449_an.shtml

      "Värillä on väliä makuuhuoneessa....Makuuhuoneen värivalinnat voivat häiritä unta."

      (ps. Itse olen yllättynyt keltaisen sopivuudesta, näkisin tummat ja rauhalliset värit loogisempina)

      - http://www.iltalehti.fi/terveys/201401240152158_tr.shtml

      "Valolla ja värillä on väliä, kun uni ei meinaa tulla. Herkkäunisen kannattaa satsata sisutukseen, sillä pienilläkin muutoksilla saa aikaan unta edistävän makuuhuoneen. "

      - http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288335020656.html

      .

    • insomnia

      Älä mieti sitä et millon saat sen unen vaan anna tulla ku tulee

    • ensin lenkille

      sen jälkee saunaa ja 21,00 nukkumaan sammuu,kun saunalyhty aamulla 06,00 hereillä ja 07,00 työmaalla hyväksi todennut.

    • juuja15

      Kyllä riittävän suuruisen määrän diapamia pitäisi tuoda unen. Levozinia ainakin pitäisi välttää. Siihen kasvaa toleranssi nopeasti ja pitäisi kasvattaa annoksia koko ajan.

    • tiedän omalta kohdalta tuon tilanteen. esim. atarax tai panacod auttavat minua. unilääkkeistä ei ole mitään apua ainakaan mulle ollut, en saa myöskään päivällä nukuttua. Isäni tokaisi aikainaan, että hermoissa vika jos ei saa nukuttua. niin miten tuon nyt ottaisi. jaksamista!

      • käytän myös

        Ataraxin vaikutus kestää vain pari tuntia. Ei estä unen pätkimistä.


    • NukahdanMinuutissa

      Unohda lääkkeet, unohda lampaat. Sun ongelmas on se, että mietit koko ajan "tuleeko uni", "tuleeko uni", "kello on yksi","kello on kaksi","kello on kolme", "kahden tunnin päästä pitää jo nousta". Murehdit liikaa. Älä murehdi, anna hevosen murehtia, koska sillä on isompi pää.

      Ota illalla pari drinkkiä, sauno, ota muutama orgasmi ja viis veisaat siitä pitääkö aamulla nousta ja uni tulee. Vie herätyskello pois näkösältä, jottet maanisesti kyttää sitä. On aivan sama mitä se kello yöllä on. Haravoi, hakkaa halkoja tai liiku rankasti ja uni hiipuu silmään väkisin.

    • se oli siinä

      Unettomuuden henki lähde hänestä Jeesuksen nimessä

      • Älä ny hallusinoi

        Pöljyys lähde yo. kirjoittajasta järjenkäytön nimissä.


      • Anonyymi

        Rukoile lammaslaumaa sulostuttamaan yötäsi, niitä kun laskeskelet, uni tulee mukavasti. Kyllä se on laskeskelet


    • ..........

      Oletko vaihdevuosi-ikäinen?
      Sitten on normaalia.
      Älä syö mitään klo 18 jälkeen.
      Tuuleta makuuhuone illalla.
      Riisu alusvaatteisilleen pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, että on hiukan kylmä mennessäsi peiton alle.

    • avun saanut

      itselläni unettomuutta on ollut 4 vuotta, johtuen hyvin pitkällisestä stressistä. Erilaisia lääkkeitä olen kokeillut kuten SSRI-lääkkeitä Fluvoksamiini, Sertralin, Mirtatsapiini, Ketipinoria, Tenoksia, Imovanea, Melatoniinia. Lääkityksestä apu on tullut vain hetkellisesti ja sitten tietysti roppakaupalla sivuoireita, joista pahimpina ahdistusta ja haluttomuutta. Viimein jäin pitkälle vapaalle työstäni ja päätin olla stressaamatta mistään. Lopetin lääkkeiden käytön kokonaan ja ahdistus helpotti 3 kk:n päästä. Lääkärini suositteli minulle luettavaksi Arto Pietikäisen kirjan: Joustava mieli, vapaudu stressin, uupumuksen ja masennuksen yliotteesta. Kirjassa on myös oma lukunsa koskien unettomuutta. Se ainakin sai minut näkemään asian uudella tavalla. Ja ihme tapahtui!! 4 vuoden jälkeen aloin nukkua luonnollista unta ensin tunnin kerrallaan sitten jopa 4-5 tuntia :). 1. Hyväksy unettomuus ja itsesi sellaisena kuin olet 2. Älä stressaa unettomuudesta vaan valvo ja keksi itsellesi jotain rauhallista puuhaa, jos uni ei tule. Pahinta mitä voit tehdä on murehtia unettomuutta! 3.Tee elämässäsi tarpeellisia muutoksia, jos jokin asia stressaa sinua elämän eri alueilla 4. Kemiallisista lääkityksistä ei saa ongelmaan ratkaisua kuin hetkellisesti, joten lopeta lääkkeiden käyttö. VOIMIA SINULLE ja usko itseesi, sillä voit selvitä siitä!!

      • Kiitos,

        hyvä mielipide !


    • WAKE UP

      Itselläni oli aikanaan samaa (vikaa)sain lääkäriltä 25mg levozin nimistä lääkettä,siitä lähtien nukkunut kuin tukki! SUOSITTELEN

    • Tiedonantaja9

      Minä pystyn sinua auttamaan. Olen itse sitä "keinoa" käyttänyt ja se tepsii varmasti. Eilen illalla viimeksi, minä heitin murheeni Herran Jeesuksen päälle ja nukuin makeasti koko yön. Heräsin aamulla klo 8.30 ja keitin aamukahvit ja olin pirteä ja iho hyvän näköinen! Elämässäni on ollut monenlaista "harmia" isojakin, mutta Hän on KÄSKENYTyt :"Heittäkää kaikki murheeni minun päälleni ja minä pidän teistä hiolen!"Tämä tieto poistetaan varmasti pian pois, koska uskontokeskustelut ovat tosella palstalla, mutta muista neuvoni, voin opastaa sinua aina, jos kysyt! Varmasti tiedät kuka tämä Herra Jeesus on....jo on ihme jos et sitä tietäisi Suomessa kun asut!

      • En jaksa pöljiä

        Sun pitäis kuule palata sinne suljetulle... Siellä on pehmeet seinät ja paljon kavereita, joita Mr J on käskenyt nukahtaa.


      • Body & Mind

        Tiedonantaja9:lle

        Nuo ideologia-uskonjulistus-tyrkytykset eivät kuulu lainkaan tälle palstalle.

        Tarinoit uskonvaraisesta blasebosta, jossa samalla yhdistyy jopa vaarallinen oman vastuun toisaalle siirto, joka joillakin elämän alueilla voi johtaa jopa henkiseen edesvastuuttomuuteen.

        Ps. Mitä vastaat toisenlaisiin jumaluuksiin uskoville, vaikkapa islamilaisille, jotka voivat kertoa tapaasi saavansa rauhan mielelleen heittäessään huolensa Allahille?

        PsPs. Kun ja jos Raamatun Jumalan VT raakoja ja sadistisia toimintatapoja tutkii lähemmin, analysoi, ajattelee ja pohtii objektiivisesti, sekä pysähtyy ajattelemaan fundamentalistiuskovien sairaasta h.elevetin kidutuksella pelottelua ja sillä kiristämistä, niin riskeeraa yöunien raha häiriintyä.

        Ole siis hyvä ja pysy siellä omalla aatepalstallasi. Tämä on aivan väärä alusta subjektiivisille uskonjulistuksillesi.

        - ->

        Mieluummin iltarauhoittumiseksi uskomusvapaita oikeita toimiviksi todistettuja metodeja ja vaikkapa hieman joogaa.

        Moni mileikuvaharjoittelulla laittaa nukkumaan mennessä huolensa pieneen pöytälaatikkoon tai johonkin rasiaan odottamaan kaikessa rauhassa virkeää huomista ja keskittyvät rentoutumiseen. Toimii monllakin.


      • Tiedonantaja9
        En jaksa pöljiä kirjoitti:

        Sun pitäis kuule palata sinne suljetulle... Siellä on pehmeet seinät ja paljon kavereita, joita Mr J on käskenyt nukahtaa.

        No ei minun tarvitse palata suljetulle osastolle, kun en ole siellä koskaan ollutkaan! Arvasin, että kyllä tältäkin palstalta löytyy " se eräs", joka haukkuu kaikki uskovat mielipuoliksi, mutta ymmärrän sinua hyvin. Olet varmaankin ateisti, joten jatka sinä uskomasta siihen uskontoo joka uskoo kaiken syntyneen tyhjästä minä taas uskon kaiken syntyneen Jumalan sanan voimasta! Sanot ettet jaksa pöljiä samma här!


      • haittaakse ?
        Body & Mind kirjoitti:

        Tiedonantaja9:lle

        Nuo ideologia-uskonjulistus-tyrkytykset eivät kuulu lainkaan tälle palstalle.

        Tarinoit uskonvaraisesta blasebosta, jossa samalla yhdistyy jopa vaarallinen oman vastuun toisaalle siirto, joka joillakin elämän alueilla voi johtaa jopa henkiseen edesvastuuttomuuteen.

        Ps. Mitä vastaat toisenlaisiin jumaluuksiin uskoville, vaikkapa islamilaisille, jotka voivat kertoa tapaasi saavansa rauhan mielelleen heittäessään huolensa Allahille?

        PsPs. Kun ja jos Raamatun Jumalan VT raakoja ja sadistisia toimintatapoja tutkii lähemmin, analysoi, ajattelee ja pohtii objektiivisesti, sekä pysähtyy ajattelemaan fundamentalistiuskovien sairaasta h.elevetin kidutuksella pelottelua ja sillä kiristämistä, niin riskeeraa yöunien raha häiriintyä.

        Ole siis hyvä ja pysy siellä omalla aatepalstallasi. Tämä on aivan väärä alusta subjektiivisille uskonjulistuksillesi.

        - ->

        Mieluummin iltarauhoittumiseksi uskomusvapaita oikeita toimiviksi todistettuja metodeja ja vaikkapa hieman joogaa.

        Moni mileikuvaharjoittelulla laittaa nukkumaan mennessä huolensa pieneen pöytälaatikkoon tai johonkin rasiaan odottamaan kaikessa rauhassa virkeää huomista ja keskittyvät rentoutumiseen. Toimii monllakin.

        Olen ateisti, mutta jos joku saa uskostaan apua, niin haittaako se ? Jos on masentunut ja piristyy ja jaksaa taas elää vaikka sen jeesuksen tähden, haittaako se vai olisko parempi vetää kaikenmaailman onnellisuuspillereitä? Tunnen ex-narkkeja ja juoppoja jotka ovat uskonnosta löytäneet sen paremman elämän ilman mömmöjä, niin ei siitä heille haittaakaan ole päinvastoin.


      • Body & Mind
        haittaakse ? kirjoitti:

        Olen ateisti, mutta jos joku saa uskostaan apua, niin haittaako se ? Jos on masentunut ja piristyy ja jaksaa taas elää vaikka sen jeesuksen tähden, haittaako se vai olisko parempi vetää kaikenmaailman onnellisuuspillereitä? Tunnen ex-narkkeja ja juoppoja jotka ovat uskonnosta löytäneet sen paremman elämän ilman mömmöjä, niin ei siitä heille haittaakaan ole päinvastoin.

        haittaakse ?:lle

        Yksilön hekilökohtaset uskomukset eivät haittaa ja niitä on maailmassa valtaisa määrä.

        Mutta sitten kuin noita uskomuksia aletaan julistaa ja tyrkyttää toisille ehdottomina totuuksina, pyritään niille alistamaan, niiden kautta toisten elämää ahallitsemaan, jo kypsymättömät lapset niihin ehdollistaen aivopesten ja kun niiden ympärille rakennetaan ihmisvetoisia uskonnollisia organisaatioita erilaisine alistamismetodeineen h.elvetipelotteluineen, niin silloin mennään yli terveen rajan.

        Valitettavan usein fundamentaliset ideologiat, uskomukset mukaanlukien johatavat, suvaitsemattomuuteen, ahdasmielisyyteen, separatitisuuteen ja eri tavoin elävien ja / tai uskovien tai ei uskovien röyhkeään luokitteluun.

        Hieman syvemmälle vaikkapa kristinuskoon porautuen, on intouskovilla tarjottavana vain kehäpäätelmiä ja röyhkeää ad hominemia - Raamattu: http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3441

        Koko ihmiskunnan historian karmeimmat rikokset ja raakuudet itse universaalia ihmisyyttä vastaan on toteutettu jumaluuksien ja kiihkouskojen nimissä ja tämä kristinuskot ristiretkien laajamitaiset kidutukset, vainoamiset ja lahtaamiset mukaanlukien.

        Missä näidenkin palstojen uskonintoilijat olisivat ilman pakolla ja tappamalla levitettyä "kristillistä rakkautta"?

        Mitä ex-narkomaanien kuiville pääsyyn uskontojen avulla tulee, niin se herättää ristiriitaisia ajatuksia. Miten sellaiselle käy tilanteessa josa usko loppuu ja päätyy eri raiteille ihmisvetoisten dogmien kanssa?

        Miksi yksi riippuvuus pitää vaihtaa toiseen riippuvuuteen ja ihmisvetoisille dogmeille alistumiseen. Moni ex-narkomaani pääsee kuiville ilman uskontoja.

        Ei turhaan sanota, että usko / uskonto voi olla kuin huumetta kansalle ja organisoidut uskonnot toimivat myös tehokkaina hallinnan ja kontroloinnin välineinä.


    • ? hhip

      hiiippp vapautua
      ois paras sopia tapaaminen

      j9os te kunnioittaisitte
      jos hän kunnioittaisi minua
      ( Rukoilkaa!!!! että saatte nukkua!!!
      Käykää Kirkossa! Healing Room ! ?

      joku pieni ei jaksa teidän voimia
      olkaa k´pienenmpi

    • sitrunaa a utaa

      EI LÄÄKKEITÄ !!

    • Armeijan aikana

      sain tulehdukseen lääkekuurin 3 x Burana 600mg päivässä. Tuo Burana väsytti niin paljon, että meinasin nukahtaa useasti kesken palveluksen ja iltanimenhuudon jälkeen menin samantien nukkumaan ja heräsin vasta aamulla.

      • Totta !

        Tulehduskipulääkkeet auttavat nukkumaan. Ne estävät jonkin sellaisen aineen kehittymistä elimistöön, jotka estävät nukkumasta. Jos joku tietää tuon aineen, kertokoon meille muillekin.


    • Funchal

      B-vitamiinit ja magnesium auttavat joitakin, magnesium illalla ja b-vitamiinit jo aiemmin päivällä.

      • Toikin on totta !

        !!!


    • ...

      vain psykopaatti popsi lääkkeitä

      • psykoaatti

        Melkein puolet meidän kansakunnasta popsii lääkkeittä.
        Uskotto tosiaan,että joka toinen on psykoaatti?

        Tiedätkö edes mikä on psykoaatti?


    • jytjytfjt

      Mulla oli sama ongelma. Sitten hain pimeesti lobotomian puolalaiselta klinikalta. Kyllä nyt uni maittaa.

    • sää ynettää

      sää ynettää jös hälyää

    • ön önilöökkeitä

      Köllä önilöökköitö söö köyttöö jös hölöää

    • Uniongelmaton

      Minun uniongelmiini on auttanut Levozin 25 mg 1-2 tabattia yöksi. Nukun nykyään tosi levollisesti koko yön ja herään virkeänä. Eikä muuten ole edes kolmio-lääke.

    • KOKEILE ASMR!

      Ikävää kuulla. Itsellä auttoi tuo melatoniini. Ehkäpä osa unettomuudesta johtuu toisaalta kasvaneesta lääkeresistenssistä, eli nukkumisesta ei tule enää mitään, jollei sitä kemiallisesti käynnistetä? Toisaalta kun lopettaa lääkkeet, niin vieroitusoireina on sitten jälleen unettomuutta. Ehkä olisi parempi vain odottaa, että hiljokseen kroppa tokenee/puhdistuu?

      Itse sain apua myös eräänlaisesta suggestiivisesta menetelmästä, jollaiseksi luen ASMR:n. Tämä ASMR muistuttaa kevyttä hypnoosia ja moni näyttää löytäneen siitä avun unettomuuteensa.

      Löydät täysin ilmaiseksi näitä videoita Youtubesta, johon on syntynyt valtaisa joukko nuoria vanhoihin, jotka pitävät näistä videoista. Niitä tekee myös iso joukko. Eli mene youtubeen ja etsi sieltä videoita hakusanalla ASMR ja kokeile niitä. Löydät varmasti sellaisen "asmr-artistin", joka antaa sinulle hyvät unet. Itse saan noilla itseni uneen jopa 5 minuutissa!!!

      • Onnittelut terveen

        "unilääkkeen" löytämisestä !! :)


    • nukkumatti 1

      Unettomuus on yhtä helvettiä,se jos mikään syö ihmistä. On niin helppo sanoa et tee niin ja näin niin kyllä se uni tulee. Onneksi on Stilnocteja vaikka pitkässä juoksussa niistä ei ole kuin harmia.Me ihmiset emme vaan osaa elää stressitöntä elämää.

      • Miksi Alistut?

        "Me ihmiset emme vaan osaa elää stressitöntä elämää."

        Totta kai osaamme, jos vain haluamme. Stressiin on yksi hyvin yksinkertainen ja äärimmäisen tehokas parannuskeino, ja se on meditaatio. Meditaatio auttaa kaikkeen muuhunkin, ja sen kautta voisit ymmärtää asioita, joita et nyt mitä ilmeisimmin ymmärrä.

        Olet oman elämäsi herra, mutta kuvittelet olevasi orja, joka ei pysty vaikuttamaan itse mihinkään!

        Jos haluat elämäsi kuntoon, muutosten täytyy tapahtua syvällisellä tasolla. Lääkkeet ei paranna yhtään mitään!


    • Kauniita unia

      Omia kokemuksia:
      yksittäin (välillä kaksittainkin) minimiannoksin Mirtazapin, (Ketipinor), Zopinox, Opamox. Toiset parempia kuin toiset
      välillä päätin että tänä iltana otan unilääkettä, välillä kokeilin ilman ja otin sitten jos tuntui ettei uni tule yöllä herättyäkin
      kylmägeeli tms. jalkoihin ennen nukkumaanmenoa
      sopivalla alhaisella annoksella masennuslääkkettä mielenrauhaa (cipralex, sertralin)
      fyysinen rasitus
      päiväuni, jos nukuttaa

      - liian suuri annos esim. Sertralinia 100mg aiheuttaa unettomuutta/levottomuutta, vähemmällä annoksella uni parani .100mg turrutti pään (=pikku hiljaa masennuksesta/uupumuksesta eroon), mutta aiheutti unettomuutta joka oli muutenkin ongelma, nyt 50mg, enkä tarvi unilääkettä, ehkä satunnaisesti
      - Melatoniini melko turha, ei aua.
      - kahvi

      Kuuntele itse omaa kehoasi, lääkäri ei sitä tunne. Lääkäri voi antaa vinkkejä ja lääkkeitä, mutta itse päätät omasta kehostasi.

      • Niin ne väittää

        Kokeile kannabista, se kuulemma auttaa unettomuuteen ja moneen muuhun vaivaan.


      • kati!!!!!
        Niin ne väittää kirjoitti:

        Kokeile kannabista, se kuulemma auttaa unettomuuteen ja moneen muuhun vaivaan.

        Säännöllinen päivärytmi ja hyvä tyyny esim tempurtyyny


      • mirtzapiini out

        Älkää alkako käyttään Mirtzapiinia. Melkein kaikille tulee hirveä ruokahalu ja lihoo ja lihoo...Kaikkea muuta vaan sitä ei kannata aloittaa. Ja mitä tiedän ei pitkäaikasta apua ja jos masennusta ja ahdistusta niin ei apua.


      • yötötn
        kati!!!!! kirjoitti:

        Säännöllinen päivärytmi ja hyvä tyyny esim tempurtyyny

        Et tajuu mitään.


      • Vain mun mietteitä!
        mirtzapiini out kirjoitti:

        Älkää alkako käyttään Mirtzapiinia. Melkein kaikille tulee hirveä ruokahalu ja lihoo ja lihoo...Kaikkea muuta vaan sitä ei kannata aloittaa. Ja mitä tiedän ei pitkäaikasta apua ja jos masennusta ja ahdistusta niin ei apua.

        Masennukseen ja ahdistukseen muut lääkkeet! Mirtazapinia voi kokeilla univaikeuksissa. Ei sitä tarvi ottaa päivittäin tai viikottain tolkulla, vaan kuunnellen omaa kehoa ja kokeilla eri valmisteita. Toista toisena iltana, toista toisena iltana.


    • toiounut

      Ulkoilu ja liikunta autta todella paljon. Pääkin tulletuu, kunhan on tarpeeksi pitkiä kävelylenkkejä, kotona masennus ei parane. Lääkkeitä vähemmmälle ja ulos kotisohvalta. Käytä omaa ja perheen ajatusta, psykologiat ja psykiatrit vaan yrittvät aina löytä jonkún syypään asioihin. Toivottavasti sinulla on koku ystävä joka alkaisi esim. lenkkeillä kanssasi.

      • Ja pieraisee

        Jos ei spagetti auta, kokeile näkkileipää: se tekee kireeksi kuin viulun kieli, laihduttaa ja tekee puheliaaksi. Seksikin maistuu, kun on sanainen arkku laihana auennut.


    • rasvainen ruoka ja

      l ä ä k k e t ......ovat...... M Y R K K Y Ä !

      • niin se on

        Joskus lääkkeisiin on vaan turvauduttava.


    • Saman kokenut

      Toimivia vaihtoehtoja löytyy, mutta ne on todella rajuja ratkaisuja.
      -Ero.
      -Työpaikan vaihto.
      -Kaupungin ja kaveripiirin vaihto.

      Todennäköisesti kaikki kolme tarvitaan, ellei sitten halua jatkaa nykyisellä linjalla.

    • Kilpirauhasesta joht

      Kilpirauhasen vajaatoiminta aika monella ollut syynä unettomuuteen. Lääkärit vaan ei tahdo tyroksiiniä kirjoittaa ilmoittavat vaan että viite arvot ok, mutta kun menet endokrinologille niin siellä monen unettomuus on selvinnyt, viikon kun tyroksiiniä syöt niin johan nukut 8 tunnin yö unet nimimerkki kokemusta on omakohtaisesti.

    • NaturalCure=OnlyCure

      Lääkkeet eivät paranna ongelmaa (koskaan), ne vain korkeintaan helpottavat oireita. Usein lääkkeet vain pahentavat tilannetta, ja niiden määrä vain lisääntyy, kun edellisten lääkkeiden aiheuttamiin sairauksiin tai ongelmiin otetaan entistä enemmän pillereitä.

      Ainut vaihtoehto on selvittää, mistä unettomuus ensinnäkin lähti liikkeelle, ja lähteä parantamaan unettomuutta sitä kautta luonnollisesti. Tapahtuiko 5 vuotta sitten jotain erityistä? Stressaako työ tai jokin muu asia sinua? Millainen on ruokavaliosi/liikuntatottumuksesi? Käytätkö päihteitä?

    • Näistä apua

      Hei-


      Älä käytä varsinaisia unilääkkeitä. Niistä jää riippuvaisiksi ja yöuni ei ole normaalia.

      Vieroita itsesi unta auttavalla lääkkeellä esi. Doxal on sellainen josta ei jää koukkuun ja voi käyttää tarpeen mukaan. Voit sitten yrittää ilman lääkettä.

      Sitten;
      - Liikunta, esim.- opettelet reippaan sauvakävelyn. 1-2 tuntia päivittäin.
      Siihe 1 viikon jälkeen jo tottuu.
      - Raittius on ehdoton asia. Kun tulee ikääkin ei elimistö millään siedä mitään ns. nautintoaineita.
      - Syö terveellisesti. Minä käytän hyvää ruokavaliota, ja jos syön yhden päivän jotakin missä esim. lisäaineita, makkaraa, esim. se tuntuu heti pahana olona.
      - Avantouinti on tehokas stressin poistaja ja unilääke.

      Noista on apua.

    • nukkumatti 1

      Nimimerkillä "miksi alistut" kiitos vastauksestasi. Luit minua kuin avointa kirjaa. En tiedä miksi alistun, se on totta tunnen itseni ihan orjaksi. Ainainen paha mieli ja olo sais jo loppua. Vastauksesi pysäytti minut,ajattelemisen aihetta annoit,koko sydämestäni kiitän sinua.Nimimerkki "nukkumatti 1"

    • rukous parantaa

      Käy healing rooms.ssa. Siellä tapahtuu isompiakin ihmeitä.

    • KÄNNI PÄÄLLE

      RUPEET RYYPPÄÄMÄÄN. KOVA KÄNNI NYT PÄÄLLE!! KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!KÄNNI PÄÄLLE!!!!!!

    • Hyviä unia

      Jos haluat jotakin ilta juomaa, niin juo "hopeateetä," joka koostuu kuumasta vedestä, joka jäähdytettään juomakelpoiseksi rasvattomalla, tai kevyt maidolla.

      Jos kaipaat siihen makeutta, niin pilko sokeripalat neljään osaan. Yksi neljännes sokeri riittää, kun laitat sen suuhun ja sitten hörpit juoman sen lävitse.

      Hyvin tuuletettu raikas makuuhuone, voit kokeilla vaikka ikkuna raollaan nukkumista.

      Pitkä viileä suihku illalla ennen nukkumaan menoa jäähdyttää kehon pintakerroksia. Sitten vain polveen asti ylettyvät villasukat jalkaan ja lämpöiseen petiin. (Jos jalkoja palelee, ei uni tule.)

      Kokeile näitä :)

    • YöelämäKunnonElämä!

      Omat unenhoitokonstini ovat vähän ehkä normista poikkeavia, mutta niinhän mä oon muutenkin. Joskus elämässäni päädyin vuorotyöhön ja se oli paljolti ilta- yöpainotteista. Siellä sain huomata, että sellainen erittäin vähän aamuja sisältävä elämä ja epäsäännöllisyyden tuoma virkistys toimivat kuin häkä ja siitä lähtien aina uni maistui, kun oli nukkumisen aika. Muutuin terveemmäksi ja virkeämmäksi kuin koskaan ennen.

      Joten edelleenkin elämänrytmini on paljolti kesäisin se, että nukkumaan klo 6 aamulla ja herään siinä klo 12 paikkeilla. Kaamoksen takia ikävä kyllä unet venyy ja tulee nukuttua joskus pitkältikin iltapäivän puolelle. Mutta ainakin uni on laadukasta ja levon antavaa! Aina jos yritän nukkua öisin, niin unen laatu on erittäin huonoa, jos yleensäkään unta saan. Ja niillä yöunilla olen päivät aivan sumussa väsymyksen takia.

      Ruokavalio oli yksi iso apu. Niihän se on että ihmiset on erilaisia. Joillekin sopii joku merellinen ruokavalio, joillekin sopii viljapainotteinen kasvirruokavalio, mutta suomessa on paljon vielä noita alkukantaisia ihmisiä, jotka polveutuu jostain lappalaisista tai mistä lie alkuasukkaista. Minäkin tällainen olen, o-veriryhmäläinen (se on veriryhmistä vanhin). Kun tajusin jättää viljat pois ruokavaliosta, niin pää rauhoittui, levottomuus loppui. Punainen liha väsyttää sillai juuri sopivasti ja siinä sitten jo alkoikin iltasella silmät lupsua!

      Tosin elimistö tottui metästäjä-keräilijän ruokavalioon niin, ettei se illan unettava vaikkutus riitä ihan sentään yöunien saantiin. Mutta levottoman pään tämä viljaton ja lihapitoinen ruokavalio rauhoitti.

      Youtubesta löytyvät unimeditaatiojutut joku täällä mainitsikin. Mulle ainakin toimivat kanssa. Unihypnoosit, ohjatut unimeditaatiot.. Se on kumma, vaikka tekisi meditaatiota tarkoituksenaan pysyä hereillä, niin se rauhallinen puheääni vaan aina laittaa tajun kankaalle! Se on kyllä varmaan tehokkain juttu mitä tiiän.

      Mitkään unihygienianeuvot mulle ei oo koskaan toiminut. Kokeiltu on nuorempana ja ihan turhaan. Minulle on pillereistä auttaneet nuo luonnontuotteet, el Tryptomax tyrosiini glutamiini. Joku noista taisi olla kilpirauhasen toimintaakin tehostava, olikohan se tuo tyrosiini. Minulla nyt on sekavan unirytmin aiheuttajana myös nuo adhd/asperger -oireet, joten siksikin saattaa nuo tietyt lisäravinteet olla juuri tähän vaivaan sopivia.

    • Juuri näi

      Kahvit, energiajuomat ja muut lääkkeet vittuun. Pitkä juoksulenkki ja viinaa pää täyteen niin että sammut.

    • Psy.Kaltsuhovi

      Hai pihtarin vaivaahan tuo selvästi viittaa kun ei vielä ole löytänyt sitä arkielämän gitteriä ja kun työsikin on vielä varbaalitonta ja aconitonta niin diagnoosiahan on aivan selvä.

    • Zzzzzz

      Kaksi äärimmäisen tärkeää asiaa vaikuttaa uneen: Stressi --> jos sinulla on stressiä, ei varmasti uni tule. Ruokavalio --> jos ruokavaliosi ei ole kunnossa, etkä syö laadukasta, terveellistä, ravintorikasta ruokaa ja tarpeeksi, et varmasti saa unta. Nämä molemmat saavat kehosi tulehdustilaan ja voit huonosti ja vaikuttaa merkittävästi uneen.

    • jarno 112

      Minulla unettomuus helpotti kun vaihdoin työpaikkaa, en vaihtanut ammattia.
      mieti mikä sinua tressaa? et ehkä huomaa mutta se saattaa olla työ.
      olisin itse vaihtanut työpaikkaa aikaisemminkin muta en vaan tiedostanut unettomuuden johtuvan työstä.

    • 9 tuntia nukun

      Minulla ei ole vielä koskaan ollut univaikeuksia elämässäni, menen illalla nukkumaan n klo 22, menen sinne täysin alasti niin että on aluksi jopa kylmä ja sitten ruumiinlämpö alkaa lämmittää peiton sisällä ja syvään uneen vaivun n 10- 20 minuutissa heräten aamulla klo 07.00 viimeisen kahvikupposen juon ennen klo 18 ja en myöskään juurikaan syö mitään tuon jälkeen enää. Nukun siis yössä sikeästi noin 9h :) Töissä kun saa liikuntaa niin johan uni illalla tulee. Varmaan on monilla työttömillä tai eläkeläisillä juurikin näitä uni ongelmia?

      • Herkkä

        Onneksi olkoon. Unettomuus on mielestäni herkkien, stressaavien, uupuneiden, masentuneiden ym. ongelma, ei tarvi olla edes työtön tai vanhus.


    • kerrostalohelvetti

      Uniongelmat aiheutuvat minulla ainoastaan huonoista naapureista, kiitti vtusti taas viimeyöstä.

      • älä mulle satuja ...

        Kiitos että sanoit sen, kerrostalohelvetti. Se on tuhat ja yksi satua, jouta joutuu asumismuotonsa vuoksi sepittämään.


      • kerrostalohelvetti
        älä mulle satuja ... kirjoitti:

        Kiitos että sanoit sen, kerrostalohelvetti. Se on tuhat ja yksi satua, jouta joutuu asumismuotonsa vuoksi sepittämään.

        Väität että valehtelen? Haistappa paska.


      • 1919
        kerrostalohelvetti kirjoitti:

        Väität että valehtelen? Haistappa paska.

        En asu samassa talossa kuin sinä, mutta ymmärsin mitä kirjoitit. Opettele haistattelemaan vähemmän ja ymmärtämään paremmin lukemaasi. Kiitos!


    • yuttghk

      Kehossa tulee olla serotoniinia, jotta melatoniinia voidaan muodostaa. Kokeile SSRI lääkkeitä. Monia nukuttaa.

    • zopinox

      Paljonpa täällä on tullutkin jo hyviä vinkkejä ja kohtalotovereita, toivottavasti näistä jutuista on apua... Myös muille kuin aloittajalle. Itselläni tuli mieleeni vielä yksi asia.

      Aloittaja kertoo, että univaikeudet alkoivat 5-vuotta sitten. Eli nukkuiko normaalisti tätä ennen? Ilmeisesti... Eli jos kelataan tuota aikaa taakseppäin tuon reilut 5-vuotta, niin mitä tuona aikana on tapahtunut? Suuria elämänmuutoksia? Surua? Suurta stressiä, myös alitajuisesti vaikuttavaa? Muuta, mitä? Itse siis lähtisin purkamaan tuota vyyhtiä tuota kautta.

      Saattaa tietysti olla, että ihminen ei ainakaan tietoisesti koe kokeneensa mitään erikoista joka voisi selittää yhtäkkisen muutoksen unensaannissa. Ihmisen keho on kuitenkin senverran mielenkiintoinen kapistus, että henkilökohtaisesti uskon vakaasti siihen, että kehon/mielen ongelmat ovat syvästi yhteyksissä toisiinsa. Toisin sanoen, ihminen saattaa esim. olla lopen kyllästynyt oman elämänsä oravanpyörään, muttei kykene/halua tätä asiaa itselleen rehellisesti myöntää. Mieli täytyy täyttymistään kunnes keho alkaa reagoida eri tavoin, kuten nyt vaikka sitten univaikeuksina. Aloittaja esim. kertoo, että univaikeudet alkoivat "hitaasti" eikö vain?

      Siihen kun sitten lähdetään keinotekoisesti puuttumaan, eli teollisesti tuotettujen lääkeaineiden avulla kuten vaikka erinäiset unilääkkeet, niin ne hetkellisesti tosiaan helpottavat oireita mutta se perimmäinen syy ja ongelma on edelleen olemassa. Se ei sieltä poistu vaikka kiskoisit kilotolkulla lääkkeitä, keho kyllä löytää sen keinon yrittääkseen kertoa, että nyt ei kaikki ole kohdallaan.

      Älkää toki ymmärtäkö väärin, en siis ole missään nimessä sitä mieltä, että lääkkeet olisivat jotenkin huono asia tai etteikö niitä tarvittaisi. Haluaisin kuitenkin muistuttaa siitä, että hyvin usein se ongelma on jossain aivan muualla ja se ei sieltä poistu jollei sitä saa kohdatuksi/selvitetyksi. Otetaan nyt hyvänä esimerkkinä vaikka huumeet tai alkoholi. Ovat "oivia" keinoja tukahduttamaan sitä sisäistä hätähuutoa joka yrittää kertoa, että nyt kaikki ei ole hyvin. Turruttavat hmisen kyllä, mutta se paha olo ei sillä siltikäänminnekään katoa. Jos nyt joku ymmärtää mitä tarkoitan...

      Voimia kaikille univaikeuksien kanssa taisteleville.

    • bibbix

      Huomioi ruokavalio.
      Puhdista kehosi.
      Älä odota nopeita tuloksia.

    • Yön yksinäinen

      Voi, kuulostaa niin tutulta ja saamasi vastaukset suurimmalta osin sellaisia huuhaa-mielipiteitä joita saa ihmisiltä, jotka ei todellista unettomuutta ole kokenut.

      Itse kävin todella pitkän tien tutkimuksia ennen kuin ratkaisu löytyi. Kärsin vaikeasta kroonisesta unettomuudesta. Syytä siihen ei löydetty mutta lääkäri totesi, että joudun todennäköisesti loppuelämäni lääkkeitä syömään.

      Se mikä jollekkin toiselle toimii, ei välttämättä toimi juuri sinulle. Itselläni toimi Stella-lääke nukahtamiseen ja Doxal-lääke pitää yöunen yhtenäisenä.

      Meille vuosia unettomuudesta kärsineille on aivan turha tulla puhumaan kahvin, liikunnan tai stressin vaikutuksista:me todellakin tiedämme ne. Joskus unettomuuteen ei vain yksinkertaisesti ole syytä. Tällöin on tärkeintä vain löytää oikea lääkitys.

      Mielestäni lääkkeiden runsaus ei ole ratkaisu vaan oikean lääkeyhdistelmän
      löytyminen.

      • Jaa vai niin.

        Jos joku saa (vuosien unettomuuden jälkeen) avun liikunnasta, unihygeniasta ja luontaistuotteista tms:sta, niin turha tulla väittämään että "oikea lääkeyhdistelmien löytäminen" on ainoa oikea ratkaisu. Ja turha tulla jauhaanpaskaa että vain lääkkeiden käyttäjät ovat kokeneet kovan unettomuuden, voivittu. Jos sinä et löydä tai tiedä muuta ratkaisua kuin "lääkkeet", se ei tarkoita, etteikö joku tiedä ja löydä. Kuten tämäkin sivu kertoo.

        Ja jos professoritason kaveri sanoo masennuslääkkeistä seuraavaa;
        "Tanskalainen professori Peter Gøtzsche paljastaa videoesitelmässään ja kirjassaan (Deadly medicine and Organized Criminality) lääketeollisuuden suurhuijauksen erityisesti masennuksen lääkehoidossa. Gøtzschen mukaan lääketeollisuus tappaa enemmän ihmisiä kuin mafia. Hän on Nordic Cochrane Centren johtaja ja siinä tehtävässään perehtynyt syvällisesti kliinisiin lääketukimuksiin ja lääkkeiden tehokkuuteen/tehokkomuuteen.
        Professori Peter Gøtzschen videoesitelmä (noin tunti, lokakuu 2013)."
        (Unilääkkeet kuuluvat paljolti samaan ryhmään kuin masennuslääkkeet)

        http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=185

        niin on turha tulla väittämään etteivätkö ihmiset yritä hakea turvallista ja toimivaa "lääkitystä" myös unettomuuteen, koko elämänsä ajaksi.
        Ihmiset ovat aidosti huolissaan omasta koko elämän kestävästä terveydestä ja se on hyvä, vihdoinkin.


      • Hyvä Yötä

        Z-lääkkeet toimivat. Mikään muu ei toimi, niin se vaan on. Aloittaja on ihan turhaan sairauslomalla, hänellä on väärät lääkkeet. Masennuslääkkeet eivät auta univaikeuksissa. Uneen auttaa UNILÄÄKE. Tätä ohjetta saa lainata ja kopioida.


      • Yön yksinäinen
        Jaa vai niin. kirjoitti:

        Jos joku saa (vuosien unettomuuden jälkeen) avun liikunnasta, unihygeniasta ja luontaistuotteista tms:sta, niin turha tulla väittämään että "oikea lääkeyhdistelmien löytäminen" on ainoa oikea ratkaisu. Ja turha tulla jauhaanpaskaa että vain lääkkeiden käyttäjät ovat kokeneet kovan unettomuuden, voivittu. Jos sinä et löydä tai tiedä muuta ratkaisua kuin "lääkkeet", se ei tarkoita, etteikö joku tiedä ja löydä. Kuten tämäkin sivu kertoo.

        Ja jos professoritason kaveri sanoo masennuslääkkeistä seuraavaa;
        "Tanskalainen professori Peter Gøtzsche paljastaa videoesitelmässään ja kirjassaan (Deadly medicine and Organized Criminality) lääketeollisuuden suurhuijauksen erityisesti masennuksen lääkehoidossa. Gøtzschen mukaan lääketeollisuus tappaa enemmän ihmisiä kuin mafia. Hän on Nordic Cochrane Centren johtaja ja siinä tehtävässään perehtynyt syvällisesti kliinisiin lääketukimuksiin ja lääkkeiden tehokkuuteen/tehokkomuuteen.
        Professori Peter Gøtzschen videoesitelmä (noin tunti, lokakuu 2013)."
        (Unilääkkeet kuuluvat paljolti samaan ryhmään kuin masennuslääkkeet)

        http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=185

        niin on turha tulla väittämään etteivätkö ihmiset yritä hakea turvallista ja toimivaa "lääkitystä" myös unettomuuteen, koko elämänsä ajaksi.
        Ihmiset ovat aidosti huolissaan omasta koko elämän kestävästä terveydestä ja se on hyvä, vihdoinkin.

        Hmm., niin en siis ole väittänyt etteikö liikunta yms. toimisi jollakin tai että lääkkeet olisi ainoa vaihtoehto. Kerroin vain oman kokemukseni, kun tuli todistetuksi, ettei liikunta, kofeiinittomuus yms., luontaistuotteet, vyöhyketerapia yms. auttaneet. Silloin tuli tärkeimmäksi löytää oikea lääkeyhdistelmä.

        Että joskus siis ei vain ole muuta keinoa. Itselläni on ollut unettomuus yli 10 vuotta. Ongelmani on erityisesti nukahtamisessa. Saatoin valvoa jopa 7-10 vrk ilman nukahtamista, tämä todettiin myös sairaalan osastotutkimusjaksolla. Minua siis väsytti ihan mielettömästi mutta ns. valot ei vain sammuneet. Aika toimintakyvyttömäksihän tuo vei.


    • Tämä ei joke

      Sellainen vanha konsti auttaa, että nait niin kauna kuin suinkin jaksat. Ja vielä kerran sen päälle. Kyllä ramasee. Ei pitäisi mennä naimatta nukkumaan.

    • kannattaa kokeilla

      Itse sain yöuneni takaisin magnesiumilla - otan joka ilta pari tuntia ennen nukkumaan menoa hyvin imeytyvää sitraattimuotoista runsaan veden kera.

      Magnesiumin vajausta aiheuttavat mm. stressi, yksipuolinen ruokavalio ja runsas kofeiinin käyttö ja se saattaa auttaa myös esim. levottomiin jalkoihin lihaskramppien ohella.

      • yövalo

        Hei
        Ketjun aloittaja, kuulut vain niihin ihmisiin jotka eivät nuku niin paljon kuin muut. Olen itse samanlainen. Useat kerrat olen lähtenyt töihin ilman että en ole yöllä nukkunut yhtään. Se on kurjaa, mutta tiedän kokemuksesta että jaksan sen päivän tehdä raskasta hoitotyötä vaikken ole yöllä nukkunut. Yleensä en ota päiväunia mutta sellaisen päivän jälkeen sallin itselleni 15-30 min. unta olohuoneessa sohvalla. En mene sänkyyn että jaksan paremmin nousta.

        Normaali yöni menee niin että nukun puolenyön jälkeen 1-2 h sitten herään ja valvon 1-2 h sitten nukun pätkäunta, usein heräillen. Sitten joskus on yö jolloin nukun melko hyvin, mutta välillä heräilen.

        Minä olen joskus käyttänyt Tenoxia, en enää. On vaan hyväksyttävä asia, niin ihana kuin olisikin nukkua yhtäjaksoisesti 8 tuntia.


    • Jos mää juon enemmän kuin yhden kupin kahvia päivässä, multa ainakin menee yöunet koko seuraavaksi yöksi, etenkin, jos juo esim. klo 12 tai sen jälkeen, yhdellä kupilla nukkuu vielä ku tukki.

    • Unihiekka

      Hanki solumineraaleja numerot 2, 7 ja 11. Niitä saa koulutetuilta terapeuteilta tai joistakin apteekeista. Jonkun aikaa käytettyäsi saat kunnon yöunet, toimii ainakin itselläni!!!

    • 12+9

      Mitäs jos jättäisit kaikki piristeet pois? Kahvi, tee, limu, energiajuomat jne.
      Juo tarpeeksi vettä ja huuhtele kroppasi sillä. Menee aikaa, mutta saattaa parantaa kykysi nukkua ellei kroppasi tasapaino ole mennyt liian sekaisin noista unilääkekokeiluista...

    • koekenguru

      Epäilen että unesi tasapaino on kaiken lääkityksen ansiosta todella järkkynyt. Sinun pitäisi pyrkiä nollaamaan tilanne ja nukkua vaikka päivällä, jos siltä tuntuu. Vähitellen se on tapahduttava, sillä eihän ongelmakaan syntynyt yhdessä yössä. Nukahdat silloin, kun väsyttää, oli se mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Vähitellen opit, mikä on sinulle luontaisin aika nukahtaa ja siirtää sitä varovasti tunnilla. Herkkäuniselle se on pitkä prosessi, puoli tuntia kerralla. Voit helpottaa väsähtämistä aamupäivän ja päivän kovalla kuntoilulla. Sinulla taitaa pää olla stressitilassa tarkkaavaisuutta vaativan työn kanssa, mutta kun kroppa ei seuraa mukana, jää stressi purkamatta ja painostaa yöllä. Fyysinen toiminta on aina hyväksi myös alakuloiselle, joten reippaasti ulos ja lenkille tai mikä nyt miellyttääkin. Nappien napsimisen voit unohtaa jo tänään.

    • liikaa lääkkeitä

      Tässä oli hyvä esimerkki siitä, miten mömmöillä saadaan ihminen lopulta vielä pahemmaksi, kuin olisi alussa ollutkaan

      En ymmärrä, miten niin monet uskaltavat antaa aivonsa erehtyvien ihmisten käsiin ja kaiken maailman lääkekokeiluihin ja ryhtyvät koekaniineiksi.

      Syvä myötätuntoni aloittajalle.

    • Peili_

      Täällä myös yksi uniongelmainen. Ongelmat alkoivat lukiossa, nyt ikää 40 vuotta. Joudun turvautumaan nukahtamislääkkeisiin, mutta syön niitä säästeliäästi, että teho säilyy. Olen myös kokeillut kaiken maailman luomukonsteja (oikeanlainen ravinto, liikunta, lämpötila, pimeys ym).

      Tässä suosikkini luomuvaihtoehdoista : osta sähköllä toimiva lämpötyyny:
      http://www.clasohlson.com/fi/Lämpötyyny-HK-Comfort,-Beurer/Pr341315000

      Makuuhuone kylmäksi ( 17), lämpötyyny hartioiden alle, korvatulpat korviin ja kun lämpö ryömii hartoihin ja rentouttaa ne, unirefleksi raukeaa.

      Tätä EN suosittele: luontaistuote Sedomium. Kokeilin ja se toimikin, mutta vaikutti maksa-arvoihin!

    • shakashiel

      Toi noin paha unettomuus kielii yleensä masennuksesta. Itselläni meni jotain puoltoista vuotta, kun nukuin vaan 2-6 tuntia yössä. Ei tohon mun mielestä auta kun vahvat psykoosilääkkeet (älä syö niitä) tai masennuslääkkeet. Masennuslääke ei auta heti ja voi olla, että joudut kokeileen useita lääkkeitä ennen kuin löytyy oikea.

      Mulla oli jossain vaiheessa semmonen fiilisi, että kohta tapan itseni, että saan ainakin nukkua. Mulla auttoi kanssa toi mirtatzapiini. Lopulta se korjasi sen masennuksen ja unikin tuli. Voimia!

      • Päänsärkypotilas

        Kärsin kroonisesta päänsärystä, johon ainoa helpotus tulee syvästä unesta. Koska päänsäryn vuoksi nukun paljon, tulee jaksoja, jolloin on vaikeaa saada unta. Silloin ei auta kuin odottaa ja uskoa, että päänsärky lakkaa jonain pvänä. Unen odottelun olen tehnyt niin miellyttäväksi kuin vain voin ilman lääkkeitä. Unta odotellen!


      • selvisin itse

        Vastuutonta suositella ja tuputtaa lääkkeitä, ilman pärjää yllättävän pitkälle varsinkin sellainen jolla ei ole aiempaa tarvetta ollut.


    • .....

      liikaa kahvia tai liian vähän alkoholia

    • Unettomuudesta paran

      Toivoa on! :)

      Mä kärsin myös unettomuudesta noin viisi vuotta, ennen kuin sain apua mistään. Ulkoilin, urheilin, söin terveellisesti ja yritin kokeilla kaikkia konsteja, joita tässäkin ketjussa on mainittu, että saisin unen päästä kiinni. Jos nukuin neljä tuntia yössä, se oli hyvin. Joskus en tietysti nukkunut ollenkaan. Unettomuuden alkamisen aikoihin tein opintoja ja töitä yhtaikaa ja jouduin opiskelemaan öisinkin, jotta sain kurssit tehtyä määräajassa.
      Vaikka stressi sitten purkautui, kun jätin opinnot ja keskityin vain työntekoon, en saanut unta edes viikonloppuisin. Olin aivan loppu ja ymmälläni, sillä tunsin, että olen muuten terve, mutta en vain pysty nukkumaan.
      Pääsin sitten terapeutille juttelemaan vaivastani. Keskusteluapu oli ihan jees, mutta ei sekään unta tuonut. Kun aloitin masennuslääkkeen Cipralex (myös nimellä Essitalopram), aloin vasta nukkua. En hyväksynyt aluksi olevani masentunut, mutta sitä olin, nukkumattomuuden takia. Tai kumpi oli ensin, en tiedä. Siitä lähtien olen nukkunut normaaleja yöunia tai välillä liiankin pitkiä. Tunnen kuitenkin itseni levänneeksi ja toimeliaaksi. Unettomuuden takia olen kärsinyt myös hampaiden narskutuksesta, mikä vaikeuttaa välillä nukahtamista. Lääke lisää narskuttelua. Olen kuitenkin oppinut hieromaan narskutuksen aiheuttamia kipuja ja jännityksiä pois Method Putkisto -kasvokoulun harjoitteiden avulla. Tosin minun pitäisi kyllä jo varmaan lopettaa masennuslääke, olen syönyt sitä jo monta vuotta.
      Kyllä sinäkin vielä avun löydät! TSEMPPIÄ!

    • Ei se muutu siitä

      Kello on nyt 05.08. En ole nukkunut vielä yhtään. Eikä nukuta vieläkään.
      Valvottu on jo ainakin 45 vuotta.
      Joskus nukuttaa. Sekin jonkun mielestä väärään aikaan eli päivällä. Ei koskaan yöllä unta. Ei nyt, ei ennen, ei siis koskaan.
      Ei se muutu siitä. Nukkuu silloin kun nukuttaa. Kova fyysinen rasitus on paras rentouttaja ja unen tuoja.
      Kokeilen ihan lähiaikoina infrared-lämpösaunaa. Ostin sen juuri. Se pitää ensin koota. Sanovat että se auttaa unen saantiin kaikkien muiten lukuisten terveysvaikutusien lisäksi.

      Lääkkeitä (myrkkyjä) ei kannata käyttää. Pilaavat terveyden. Vievät lähimuistin jne...

    • Harkitsen

      Saisisipa oman lääkärin ymärtätätämään ton,kun ei saa unta,niin ei saa.
      Voi valvoa kolmekin päivää,elä siinä ja ole riski duuniin.

      Ohjeet lekurilta,voi sitä yöllä muutakin tehdä...

      Tekis mieli ampua k.o. lääkäri,enkä katuis vähääkään.

      Voin sen tehdäkin....
      Pääsis ainakin huilaamaan.

      • uneton ui

        Älä helhetissä,koita jotain muuta lääkäriä,mee vaikka yksityiseen,
        Kyllä apua löytyy.


      • ei jaksa

        ammu vvaan se lekuri,auttaitsit meitä muita aika paljon.

        Tee se!


      • Harkitsen
        ei jaksa kirjoitti:

        ammu vvaan se lekuri,auttaitsit meitä muita aika paljon.

        Tee se!

        Ei mulla velä oo asetta,mutt metsästys kurllia























        Ei mulla vielä oo asetta.
        Mur käyn metsäjä kurssia.Tän kun läpäisen,niin haulikon saan.

        Lue lehtiä.








        oon.


    • kohtalotoveri2

      Zopinox oli asian ytimessä, jotain on elämässäsi muuttunut silloin 5 vuotta sitten..omalla kohdalla oli monien asioiden summa: vuorotyö, rakennusurakka, rahahuolet nyt päällimmäisinä. Unettomuusjaksot kestivät useita päiviä. Lääkärit hoitivat unettomuutta masennuksen oireena, Monenlaista lääkitystä kokeilitiin ilman apua. Minut "pelasti" täydellinen katkeaminen joka vei psykiatriselle osastolle. Masennusdiagnoosi vaihtui siellä uupumiseen ja loppuunpalamiseen. Lääkityksen kohdalla apu löytyi ketiapiinista pienenä annoksena. Tietysti yhdistettynä pitkään sairaslomaan ja terapiaistuntoihin joissa käytiin läpi kaiken aiheuttaneita asioita. Hitaasti mutta varmasti. Tuosta ajasta kohta kymmenen vuotta, nykyään unettomia öitä enää satunnaisesti, lääkitykseen ei juuri tarvitse turvautua. Toivoa siis on, toivottavasti löydät itsellesi sopivan hoitomuodon!!

    • Hei, tsemppiä!

      Olen päässyt uniongelmasta eroon. Tilanne oli se, että nukuin vain pätkiä ja olin koko ajan väsyneempi ja väsyneempi. Pääsin kierteestä eroon nukahtamislääkkeiden satunnaisella käytöllä ja pääsemällä eroon stressistä. Huomasin, että lomalla sitä nukuin aina hyvin. Joten en tiedä oliko kyseessä krooninen tila, vaan kuitenkin paha kierre joka meni vain huonompaan suuntaan. Toipuminen ottaa myös aikansa, että lähimuisti palaa ja keskittyminen ja uuden oppiminen helpottuu.

      • boyzone

        Vähän samalla tavalla olen siitä eroon päässyt.Lomalla toimii,mutt sitten taas ei kun pitäs herätä aamulla,niin ei saa unta illalla.

        Itsellä Klotriptyl,ei toimi,sanoin et ei vaikuta,lisäsi vaan annosta...vitut auttanu yhtään.
        Miks ei lääkärit usko.....!


      • boyzone
        boyzone kirjoitti:

        Vähän samalla tavalla olen siitä eroon päässyt.Lomalla toimii,mutt sitten taas ei kun pitäs herätä aamulla,niin ei saa unta illalla.

        Itsellä Klotriptyl,ei toimi,sanoin et ei vaikuta,lisäsi vaan annosta...vitut auttanu yhtään.
        Miks ei lääkärit usko.....!

        No joo,ulkonäystä ne jo narkkarin tuntee,mutt en mä tollasii säälittäviä kamoja mitä niillä' on.
        Ne vaan auttais mua pidemmälle,kovista aineista,joka päivä olis parempi ilman aineita.

        Luuletko, ett mä jotain spidii pidän ok juttuna,en se vaan tuo mulle elämää.
        Olisko mulla ilman sitä mitään elämää?

        Tuskin.


    • eräs vaihtoehto

      Selvitä unettomuutesi syyt. Ja sitten ala poistaa niitä syitä eli pane elämäsi järjestykseen.
      Jos elämässä on jatkuvasti stressitekijöitä niin ei ole mikään ihme, että unettomuus alkaa vaivata.
      Itsellä oli ongelmia taloudellisten asioiden kanssa ja nämä aiheuttivat minulle unihäiriöitä unettomuutena. Kun lopulta oivalsin nämä syyt niin sitten eteen tulikin elämän järjestely uusiksi tältä osin.
      Tein radikaalin ratkaisun, myin firmani pois (olin pienyrittäjä) ja siirryin uuden ammattikoulutuksen jälkeen kokonaan toiselle alalle mutta vain palkansaajan roolissa. Kappas vaan ne unihäiriöt poistuivat kokonaan koska ei ollut enää niitä pienyrittäjän ongelmia.
      Uskokaa tai älkää, nettotuloni verojen jälkeen on nyt paremmat kuin yrittäjänä olon aikana !! Ne yrittäjävelatkin on jo maksettu pois.

      Elämän uudelleenjärjestely auttaa useimmin. Eli lyhyesti voisi sanoa:
      vaikuta niihin stressitekijöihin eli poista ne syyt.

      • boyzone

        Uneettomuuden syyt: elämän pelko
        ei mulla taloudellissia ongelmia oo,kaikki mitä tulee,niin menee.

        Ongelmat on ihmissuhteissa,tykkään pojista,mutt ne ei aina tykkää musta..
        Siitten vaan ku tulen torjutuksi,niin mietin vaan mikä mussa on vikana.

        Vaan kun oikeesti suurin
        osa pojista on heteroita.En vaan osaa sitä ajatella,vaan mietin miks mua wei haluta.
        Ja se elämän pelko,kaikille ei voi homouttaan kertoa,niin paljon on ennakko luuloja.


    • jgfdkljfdkl

      Pelottavaa, että kaduillamme kulkee niin paljon lääkezombieita, ette itse huomaa miten lääkkeet vaikuttavat ulkoiseen olemukseenne ja käytökseenne. Kuvittelette, että se yksi tai kaksi pikku pilleriä auttoivat ongelmaan hyvin, mutta ette näe kuinka muututte vähitellen pilleristeiksi ja aivonne poistuvat keskuudestamme ja olette vaaraksi ympäristöllenne. Useita lääkepöllyssä ajelleita arvokkaita vanhoja rouvia on löytynyt tänäkin vuonna teiltä autoinensa tunaroimasta.. kuka pääsee seuraavana hengestään?

      • TYO-668

        Joo,ei lääkkeet vaikuta ulkoiseen olemukseen,arvaa vaan nauroinko??

        Itselläni lääkkeet tekevät minusta varmemman ja terävämmän autoilijan liikenteessä.
        Osaan ottaa muutkin huomioon....ei oo kiirettä mihinkään...


    • Trypto

      Minulle auttoivat aikoinaan, kun Zopinoxin lopetin, 1kpl Doxal iltaisin, jo 19-20 aikaan otettuna,
      puolikas melatoniini ennen nukkumaan menoa, sekä uksi josta en enää luovu:
      Tryptofaanijauhe.
      Finnmaxin, ja sitä löytyy esim citymarketin luontaishyllystä, urheiluravinnepuolelta.
      Tryptofaanihan on yksi tärkeä osatekijä serotoniinisynteesissä.

      Jokin henkinen syy unettomuuden taustalta löytynee, sen kun tiedostaa, ja alkaa asiaa purkaa, eiköhän tilannekin ala pikkuhiljaa muuttua.
      Se ei tapahdu hetkessä, tietenkään.
      Tiedän, että unettomuus"kuluttaa" ihmisen loppuun.

      Mutta onko elämässäsi jokin asia, ihminen, tilanne, joka on kuluttava tai lamauttava?

      Vahvat masennus ja unilääkkeet voivat ikävä kyllä pahentaa tilannetta oikein huomattavasti, ja vieroitusoireet saattavat kestää pitkään,
      mutta niitäkin puretaan pois pikkuhiljaa...

      Otan myös 2 vahvaa magnesiumia, toisen illalla(sitraattimuodossa).
      Makeansyönnistä illalla huonoja kokemuksia, pahentaa unettomuutta ja aiheuttaa levottoman unen.

    • videoita

      Unettomuudesta kärsinyt ystäväni löysi avun youtubesta löytyvistä rentoutusvideoista. Hänen onglemansa eivät tosin käsittääkseni olleet ihan yhtä pahat kuin aloittajalla. videoita löytyy hakusanalla ASMR ja ilmiö on ilmeisesti tunnetumpi amerikassa ja briteissä joten videoita on paljon englanniksi mutta joitakin löytyy kuulemma suomeksikin.

    • habby

      Unettomuus on oire jostain asiasta mikä ei ole kunnossa omassa elämässä.

      kärsin pari vuotta unettomuudesta masennuksen ja stressin takia. Kun pääsin vapaaksi stressin jq masennuksen aiheuttajista, uni tuli takaisin samana päivänä.. unilääkkeet ovat hyviä yksittäisiin ja lyhyt aikaisiin unettomuus jaksoihin, mutta krooniseen unettomuuteen ne ovat myrkkyä.

      mieti asiat jotka vaivaavat mieltäsi ja muuta elämääsi mielekkäänpään suuntaan. Unettomuus on oire epämiellyttävästä elämästä ja ainoa oikea tapa saada uudestaan unta on muuttaa elämä mielekkäämmäksi. Kun unettomuus johtuu masennuksesta ja stressistä niin unihygienialla ei ole oikeastaan ollenkaan vaikutusta. Lääkkeetkään eivät auta kauaa koska keho yrittää viestittää unettomuudella asioiden olevan huonosti. Joten kuuntele itseäsi.

    • viiskymppinen nainen

      Viime yönä kun yritin analysoida mistä univaikeuteni johtuu,tulin siihen tulokseen että hyvin turvaton lapsuus,se kai on suurin syy. Sitten avioerot,muutto,velat jne. Yksin kun elää rakkaudettomuudessa niin ei se ole mikään ihme että uni ei tule. Stressi on ihmiskunnan tuho,eikä sitä niin vaan poisteta. Oispa joku ihana mies jota saisin rakastaa ja sais ripauksen edes vastarakkautta.Ei ihmisen ole hyvä olla yksin.

    • aamutyöläinen

      Mulla oli samanlaisia ongelmia. Työni alkaa aamulla aikaisin ja herään töihin 04.00-05.00 välillä. Työni on hyvin tarkkuutta vaativaa, ei kä saa olla väsynyt. Ensin viilensin makkarini noin 18 asteeseen.
      Paransin tuuletusta. Poistin makkarin ikkunan alareunasta kaikki tiivisteet, että tulee koko ajan raitista ilmaa sisään ja kosteus poistuu. Pidän makkarin oven auki ja keittiön ja kylppärin oven 10cm raollaan, että ilma poistuu poistoventtiilien kautta. Tarkista, poistoventtilit paperinpalalla, että poisto toimii. Paperi pitää pysyä itsestään venttiilin päällä. Jos ei pysy, avaa venttiliä isommaksi. Tarkista, että edellinen asukas ei ole työntänyt karhuntaljaa tms. hormiin tukkeeksi. Jos huoneessa on kosteutta, uni ei tule!!! Lopetin kokonaan alkoholin ja kaljanjuonnin. Otan nukkumaan mennessä puolikkaan mangnesium tabletin ja juon lasin kylmää vettä.Joskus otan Lacto7 maitohappobakteerin. En ota mitään vitamiiniä illalla, koska ne piristää. Aamulla otan joskus multivitan tai B multivitan. Joka aamu otan yhden kalaöljykapselin Illalla noin 2h ennen käyn puolentunnin hölkällä, tai 1.5 h reippaalla kävelyllä. Aamulla juon vahvan teemukin. Siinä on pirkka ealgreytee- ja vihreäteepussi (vesi max 80C). Ruisleipää teen kanssa. Kaikki äänet herättää. Asensin rappuun johtavaan oveen sisäoven ja tiivistin sen hyvin. Nyt ei kuulu rapun äänet. Oven väliin laitan villapuseron, joka vaimentaa kun aamulehti tipahtaa. Huomasin herääväni lehden kolahtamiseen. Kaikki äänet herättää, vaikka niitä ei kuule, koska on ollut unessa, mutta silti herännyt. Myös korvatulppia voi kokeilla! Myös taloyhtiössä putkien vinkuminen, pissan lorotus tai naapurin wc:n veto voi herättää. Kannattaa miettiä/muuttaa uuteen hyvin äänieristettyyn taloon (alle 10 vanhaan). Lopetin kuuntelemasta masentavia suominaisten vollotusbiisejä (jotka on listaykkösiä), jotka on masentaneet puolet suomen kansasta. Kuuntelen iloisia lennokkaita iskelmiä, discoo, räppiä, teknoo jne..Ne antaa elämänilon.

    • moon3333

      Mä olen 13 vuotta käyttänyt ketiapiinia unettomuuteen ja hyvin on annostus pysynyt samana ja nukuttanut.

    • ,,,,22

      13v. hoh, sulla on nyt sydänvika 98%

    • piimä.

      KEVYT iltapala

      • Eräs mies

        "Sellainen vanha konsti auttaa, että nait niin kauna kuin suinkin jaksat. Ja vielä kerran sen päälle. Kyllä ramasee. Ei pitäisi mennä naimatta nukkumaan."

        Mitä jos ei ole panokaveria?


    • toivoa Sinulle

      Halaus Sinulle, ymmärrän tilanteesi tosi hyvin, yli 30v unettomuudesta kärsineenä, kaikki kokeiltu, ei apua normista uni/masennuslääkkeistä, paino vaan nousi. Pääsin v.2008 Hkiin Neurolle (ei tietääkseni enää toiminnassa)unitutkimukseen, sain apua unitutkija Jukka Alihangalta, sain Häneltä nestemäisen lääkkeen josta tuli pelastukseni, lääke on YO-apteekin tuote, nimeltään:Dicyclopherin hydrochlorid, pyydä lääkäriltäsi jos kirjoittaisi reseptin, on 200ml pullo, lääkettä on käytetty tabletteina mm vatsaongelmiin, uniasiassa kuulemma toimii paremmin nesteenä, toivon sydämestäni että saisit apua, kaikkea hyvää.

    • Omakohtainen kokemus

      Lukaisin pikaisesti ja pintapuolisesti läpi kaikki kirjoitukset, ja odotin jos joku olisi kiinnitänyt yhteen asiaan huomiota: "Lääkärit eivät pysty enää auttamaan..."

      Itse törmäsin samaan ongelmaan, että länsimainen lääketiede ei pystynyt minua auttamaan. Kävin 25 vuotta erilaisilla lääkäreillä, sillä minulla oli erilaisia oireita, kuten masennusta, nivelkipuja, iho-ongelmia, valvomista, itsetuhoisia-ajatuksia ym ym.

      Sain avuksi masennuslääkkeitä (jotka itse lopetin jo alkuvaiheessa, kun asiaa hieman selvitin ja tulin siihen käsitykseen, että niistä ei seuraa mitään hyvää), sen lisäksi minut ohjattiin terapiaan ja sen jälkeen vaihtoehtona olisi ollut siirto psykiatriselle osastolle ja raskaamman sarjan lääkehoito.

      Vaihtoehdot olivat siis itsemurha tai lääkitys lääkkeillä, jotka eivät paranna, vaan parhaimmillaankin turruttavat oireita vain pienemmiksi, jos edes sitä. Joten sisuunnuin ja aloin itse selvittämään asioita.

      Luin netistä aiheesta satoja tunteja, ja aloin saada käsityksen siitä, että ihmisiä korjataan länsimaisessa lääketieteessä periaatteessa vain lääkkeillä. Luin lisää ja lisää ja pääsin kärryille siitä että olemme riippuvaisia erilaisista aminohapoista, vitamiineistä ja kivennäisaineista. Minkä tahansa edellämainitun puutos, tai liiallinen saanti vie ihmisen pois tasapainotilasta.

      No, kun vielä luin lisää, aloin ymmärtämään sitä, että nykyinen ruokavalio ei ehkä sovikaan meille kaikille, viljat, mausteet, maitotuotteet ym ym. Jokin voi aiheuttaa suoria ja näkyviä ongelmia, mutta esimerkiksi viljan aiheuttama tulehdustila suolistossa, ei selviä muuten kuin lopettamalla viljojen käyttö kokonaan ja tunnustelemalla olotilaa.

      Ja nyt pääsen siihen oleelliseen: ilmeisesti viljat aiheuttavatkin monelle tulehdustilan suolistoon, jonka seurauksena jotkin asiat imeytyvät huonommin kuin normaalisti.

      Itselleni tuo aine joka ei imeytynyt oli D-vitamiini. Nyt kun syön sitä aivan tolkuttoman isoa annosta, elämäni on palannut normaaliksi ja kaikki oireet ovat hävinneet. Selvitin tuon asian ostamalla kaikki mahdolliset vitamiinit, hivenaineet ja aminohapot ja kokeilemalla yksi kerrallaan, mistä se olo paranee.

      Kun sain asian selville, otin yhteyttä terveykskeskukseen ja olin siinä uskossa että pääsen jatkotutkimuksiin, mutta vastaus oli: "nämä vitamiinit ja hivenaineet eivät kuulu meille, voi mennä niiden kanssa jollekin humpuukiasiantuntijalle".

      Eli, jos jokin on noissa asioissa pielessä, lääkärit eivät todellakaan pysty auttamaan, he ovat koulutuksensa uhreja ja ohjelmoituja tarjoamaan lääkkeitä.

      Valitettavaa ja surullista.

      • ...........

        Vitamiineilla ja hivenaineilla voi olla yllättäviä vaikutuksia, kiitos kun jaoit tarinasi.

        Ruoka, mitä ihmiset syövät nykyään, on muutenkin ravinneköyhempää kuin aiemmin (tehoviljely, maaperän köyhtyminen ym.) ja imeytymishäiriöt ovat tosiaan yleisiä.

        Minullekin sanottiin kerran lääkärissä, ettei magnesiumin puutos voi nykyaikana mitenkään olla mahdollista, koska "sitä on kaikissa ruuissa" kun kerroin hyötyneeni siitä rytmihäiriöiden ja ahdistuneisuuden hoidossa.


      • kyllä lääkäri tietää
        ........... kirjoitti:

        Vitamiineilla ja hivenaineilla voi olla yllättäviä vaikutuksia, kiitos kun jaoit tarinasi.

        Ruoka, mitä ihmiset syövät nykyään, on muutenkin ravinneköyhempää kuin aiemmin (tehoviljely, maaperän köyhtyminen ym.) ja imeytymishäiriöt ovat tosiaan yleisiä.

        Minullekin sanottiin kerran lääkärissä, ettei magnesiumin puutos voi nykyaikana mitenkään olla mahdollista, koska "sitä on kaikissa ruuissa" kun kerroin hyötyneeni siitä rytmihäiriöiden ja ahdistuneisuuden hoidossa.

        Siinä oli lääkäri ajantasalla magnesiumin kanssa:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00818

        Sivulla kerrotaan että magnesiumin puutos on aivan mahdollinen, ja vaikka se ei näkyisi verikokeessa, se on silti mahdollinen.

        Lisäksi magnesiumia käytetään jopa suonensisäisesti rytmihäiriöiden hoidossa.


    • Myös uneton

      Olen myös ongelmainen unen kanssa. Lääkkeitä ei kannata lisätä.
      Hae jostain rentoutus cd levyjä esim. kirjastosta. Laita hiljaa kuulumaan ja saahan niitä ostettuakin. Helpottaa jonkin verran.

    • pete1976

      Itsekkein kärsin no voi sanoa kroonisesta unettomuudesta on se jo niin monta vuotta jatkunut, mutta mirtazapin rivatril zopinox yhdistelmällä nukun 8-10 tuntia per yö. Noista parhaiten auttaa mirtazapin, sen kun antaa noin tunnin vaikuttaa niin tulee nälkä ja sitten kun syö niin väsymys tulee nopeasti. Joskus aikoinaan kokeilin levotziniakin, sillä kyllä nukku, mutta oli zompi olo seuraavana päivänä.

    • Vaihda lääkäriä

      Mikä on nykyinen lääkityksesi?

    • Ihmetys

      Kiireesti SSRI-lääkkeet peliin, jos ei ole vielä kokeiltu!

    • eräs vaan

      Sinun ongelmasi lähtee psyykkiseltä tasolta. Ne asiat voivat olla niin syvällä alitajunnassa, ettet niitä välttämättä tiedosta, mutta kehosi ilmentää oireillaan ne.

      Itselläni on ollut eri tasoisia unihäiriöitä 11 vuotta. Ne alkoivat rankasta psyykkisestä kriisistä, joka kesti vuoden. Psyykkinen kriisi helpotti, mutta unihäiriöt jatkuivat. Pahat unihäiriöt kestivät noin 5 vuotta. Koko kehoni sätki rajusti ison osan yöstä. Päivisin olin todella väsynyt. Kaikki ärsykkeet tuntuivat voimakkaasti, unohtelin asioita ja havaintokyky heikkeni. Töiden tekeminen oli hankalaa ja olinkin lähes kaksi vuotta työttömänä, kun minusta ei vain ollut töihin.

      Unihäiriöihin kokeilin kaikenlaista. Olin taysin unitutkimuksissa. Sain lääkkeet levottomiin jalkoihin. Lääke veivät loputkin unet, joten lopetin ne alkuunsa. Kokeilin vaihtoehtohoitoja. Kävin kymmenillä eri hoitajilla yhteensä noin kymmenen vuoden ajan. Kävin muun muassa akupunktiossa, hermoratahieronnassa, kiropraktikolla, horstman hoidossa, ravintoterapiassa, shiatsussa ja jne. Jotkut hoidot auttoivat hetkellisesti. Kokeilin luontaistuotteita. Mistään ei ollut mitään apua.

      Uniongelmat alkoivat helpottaa, kun olin seurustellut nykyisen mieheni kanssa 3 vuotta. Kehon sätkiminen oli muuttunut jalkojen sätkimiseksi ja sekin oli välillä poissa. Mutta kärsin yhä liian usein huonosta unesta ja en kokenut eläväni täysipainoista elämää.

      Kaikkien vuosien aikana olin lukenut valtavan määrän kirjoja ihmisen henkisestä kasvusta ja lapsuuden vaikutuksesta ihmiseen. Lopulta tuli voimakas selvä tunne, että ongelmani ovat psyykkisiä. Kävin eräällä mieshoitajalla, joka hoiti minua energiatasolla ja teki minulle suggestiolevyn. Kuunneltuani tätä levyä 3kuukautta menin eräälle erittäin hyvälle (fysioterapeutti) rosenterapeutille. Siellä päästiin lopulta purkamaan ongelmieni ydintä, joka sijaitsi minun kohtuajoissani ja syntymässäni ja ekassa elinvuodessani, jolloin olin menettää kummatkin vanhemmat. Jäätävä pelko ja ahdistus purkautui kehostani pienen vauvan ja lapsen tärisevänä itkuna, huutona, kehon vavistuksina.. reilun tunnin aikana purkautui sellainen setti, että huh, huh... nämä elämäni alkukokemukset olivat olleet kuormana aivan koko elämäni! Monesti ihmettelin, että miksi kannoin henkisesti vanhempiani ja miksi pelkäsin niin kovasti heidän kuolemistaan. Olin kokenut lapsuudessa paljon laiminlyöntiä. Kaikki asiat loksahtivat paikoilleen.

      Oloni oli valtavan kevyt hoidosta lähtiessäni. Olin tiputtanut suuren kuorman pois. Minulla meni 11 vuotta etsiessäni ratkaisu ongelmiini ja vasta sitten olin valmis käymään läpi nämä jäätävät tunteet.

    • fdsfdsfewsdewsd

      Vaikea neuvoa, koska en ole itse ollut koskaan samassa tilanteessa. Itse saan yleensä todella hyvin unta. Ongelmia ilmenee ainoastaan silloin kun minun pitää mennä nukkumaan. Uskoisin, että sinunkin ongelmasi pääsyy on siinä.

      Menet nukkumaan ja ajattelet, että sinun pitää nukahtaa. Otat asiasta stressin ja yrität pakottaa unta tulemaan. Sillä tavoin se ei varmasti tule, koska uni tulee silloin kun rentoudut. Olet kokenut epäonnistumisia asian suhteen, joten tilanne on mennyt entistä pahemmaksi. Todennäköisesti pelkäät nukkumaan menemistä, koska se ei onnistu. Ajatuksesi ovat utuisia vähäisen unen ja lääkkeiden takia, etkä pysty ajattelemaan selkeästi.

      Tilanteesi on päässyt vaikeaksi, mutta ratkaisu on ainakin ajatuksen tasolla yksinkertainen. Sinun tulee oppia rentoutumaan ja unohtaa nukahtaminen. Itse en mene juuri koskaan nukkumaan ellen ole todella väsynyt. Menen sänkyyn ja alan lukemaan kirjaa. Yhtäkkiä nukahdan, koska rentoudun. Silmät eivät enää pysy auki kirjaa lukiessa ja uni tulee väkisin. Tuossa tilanteessa nukkumisen aiheuttaman stressin unohtaminen ei varmasti ole helppoa. Itselläni on toisia stressistä aiheutuvia oireita ja tiedän, että tuon stressin unohtaminen on todella haastavaa. Olen kuitenkin onnistunut pääsemään omista ongelmistani aika hyvin yli ja se onnistuu parhaiten määrätietoisesti ajattelemalla jotain muuta. Itse menen positiivisiin muistoihin tai johonkin aivopähkinään, jolloin stressille ei jää tilaa. Tuo on toiminut erittäin hyvin ja suosittelen sinun kokeilevan samaa.

    • mitza

      omasta kokemuksesta suosittelisin kokeilemaan mirtatzapiinia. toiminu ainaki mulla. kannattaa kysyä lekurilta.

    • Elisa <3

      Aloittajalle. Mä sain pojan kuoleman jälkeen tulleisiin univaikeuksiin Mirtazabinia, puolikas tabletti illalla tuntia ennen nukkumaan menoaikaa on auttanu tosi hyvin.
      Nyt siitä on jo 4 vuotta aikaa, ja välillä pidän taukoja lääkkeessä ja valvon jos en saa nukutuksi. Mutta jos tiedän että mun on pakko saada nukuttua jos pitää aamulla vaikka herätä ajoissa, niin otan silloin. Kun en enään ole työssä, niin ei tarvii joka ilta ottaa lääkettä...kun enään ei ahdista niinkuin alussa. Se lääke on nukkumiseen ja poistaa ahdistusta. Mä olen tykännyt että on hyvä lääke.

    • ssri-aineista on
    • mulle auttoi

      Itse sain Oxamin tapletteja,, uni tulee puolessa tunnissa, otan usein puolikkaan, tai neljänneksen. Kokonaisen pillerin vain lennolle lähdön yhteydessä jotta rauhoitun.
      korvauksen jälkeen alle 5eur pkt.. 30kpl

    • Jotkut nuoret sukulaiseni ovat saaneet apua unettomuuteensa
      melatoniinin käytöstä. Sinun kannattaa kysyä melatoniinista lääkäriltäsi.

      Sitten minulla on pari vanhempaa sukulaista, jotka ovat VUOSIKAUSIA käyttäneet, lyhyin tauoin, sekä nukahtamis- että unilääkkeitä. HEILLÄ, ehkä noiden edellä mainitsemieni viikkojen taukojen ansiosta, SEN PAREMMIN NUKAHTAMIS-KUIN VARSINAISTEN UNILÄÄKKEIDENKÄÄN KÄYTTÖMÄÄRÄT - eivät ole vuosien saatossa kasvaneet.

      Itse en ole koskaan joutunut käyttämään sen paremmin nukahtamis - kuin unilääkkeitäkään. Kokemuksia "bentso"-koukusta ei siis ole. Tunnen kuitenkin syvää myötätuntoa niitä turhaan karsastettuja UNETTOMUUDESTA KÄRSIVIÄ IHMISIÄ KOHTAAN, jotka käyttävät vuosikausia bentsodiatsepiinipohjaisia valmisteita maltilla, annosmäärien koskaan kasvamatta. He joutuvat turhan epäluulon kohteeksi, lääkkeiden väärinkäyttäjien vuoksi.

      • Minäkin tunnen

        syvää myötätuntoa sen vuoksi että bentsodiatsepiinit tuhoavat ihmiset normaalin kyvyn nukkua... viikon kaksi käytettyään he ovat elinikäisessä koukussa.

        Ja tästä lääketiede / lääketehtaat / lääkärit eivät puhu mitään.


      • arvailen vain

        Melatoniini on aminohappo trypofaanista elimistön valmistama aine.

        Jos siis tryptofaanin saanti ravinnosta on alentunut => melatoniinin määrä alenee.

        Kyllähän tuo varmaaankin toimii, tuo melatoniinin nauttiminen, ohi "valmistusprosessin", mutta kun tryptofaanista valmistetaan muitakin aineita, mm. serotoniiniä, joiden tasot saattavat siten jäädä alhaisiksi.

        Itse olisin taipuvainen arvailemaan että jos yhdenkään aminohapon tai sen johdannaisen nauttiminen suoraan, vaikuttaa mihinkään, on ruokavaliossa ongelmia tai sitten on niitä imeytymisongelmia.


      • Siihen lääketehtaat
        Minäkin tunnen kirjoitti:

        syvää myötätuntoa sen vuoksi että bentsodiatsepiinit tuhoavat ihmiset normaalin kyvyn nukkua... viikon kaksi käytettyään he ovat elinikäisessä koukussa.

        Ja tästä lääketiede / lääketehtaat / lääkärit eivät puhu mitään.

        pyrkivät, koukuttamiseen. Varma asiakas hautaan asti.

        Usein lääkkeet heikentävät vielä elimistön vastustuskykyä, joten yksi lääke saa aikaan muitakin sairauksia ja monisairauksinen on varsinainen kultakaivos lääketehtaille.


    • hiki päivässä

      Moni kaverini valittaa ettei saa yöllä nukuttua ja nukkuvat sitten päivällä kunnon päikkärit, se on virhe, ei pitäisi nukkua päivällä, toiseksi he eivät käy juurikaan ulkona eivätkä tee mitään kuntonsa eteen, kunnon piiitkä lenkki päivällä jos on sellaisessa kunnossa että pystyy kävelemään, hyvä harrastus on myös ok.

      Unilääkkeisiin ei pitäsisi sortua vaan pitäisi löytää muu vaihtoehto.

      Toki ymmärrän heitä joilla hyvin vaikea tilanne mutta nyt oli kyse muutamasta ystävästä joilla uni-ongelmat on ihan itse aiheutettu.

    • vinsentti

      Minkä verran rasitat kroppaasi päivän mittaan?
      Teetkö mitään, mistä syke nousee. Epäilen, että kroppasi kaipaa liikuntaa. Liiku vaikka tunti joka päivä rivakkaa tahtia.
      Kokeile edes.

    • mikä auttaisi?
    • Lääkkeet on . . . .

      Minulla massiiviset uniongelmat ja ne korostuivat syksyllä, ilmojen pimetessä.
      Circadin 2mg debot, auttoi. Ensin meni univelka, sitten olo normalisoitui.
      Stressin aiheuttamat iho-ongelmat paranivat ja nyt olo tuntuu terveeltä.
      Unirytmi nykyisin ... herään 9:00 , nukun siinä 22:00.

      • niinno mutta....

        Kun ilmat pimenee, vähenee myös luonnosta saatava UV-valon määrä josta aiheutuu D-vitamiinin tason lasku.

        Olisin melkeinpä valmis lyömään vetoa siitä, että ottamalla riittävää D-vitamiiniannosta, ongelmasi poistuu.


    • eri vaikutus

      Lääkkeet vaikuttavat ihmisiin erilailla.

      Mä en saanut vuosikausiin unta... valitin siitä että en jaksa keskittyä päivällä tehdä mitään (lääkäri ei kiinnittänyt huomiota siihen että en nukkunut yössä kun 2h)... määräsi mulla piristyslääkettä... joka vaikutti muhun nukuttavasti.
      Unilääke ei muhun vaikuta.

      Nyt mä otan siis piristettä illalla (puolikaan pilleriä vaan: sen vaikutus kestää 6h ja se yöuni riittää mulle)
      Anteeksi, en muista nimeä, luulin muistavani, mutta verkosta ei löytynyt sen nimistä. Se on kuitenkin käsitääkseni aika yleinen.

      On siis vaan kokeiltava...

    • matkustanut?

      Ota AURINKOLOMAA, lähde etelän helteeseen viikoksi, kahdeksi...

    • Tietämätön

      Olen 13 vuotias tyttö ja en saa unta millään. Tässä iässä olisi tärkeä mennä aikaisin nukkumaan, jotta herää ajoissa, mutta en vain saa unta.

      Unilääkkeitä en haluaisi käyttää, koska pelkään sivuvaikutuksia (joita voi tulla.)

      Nukun yksin, omassa huoneessa. Nukun aina valot kiinni, verhot kiinni ja en saa unta jos minulla ei ole peittoa. Huoneessani on valkeaa ja harmaata (enimmäkseen)

      Koulussa alan olla toivoton. Arvosana on laskenut 9.2 nyt 8.4 :( Unettomuudesta olen siis kärsinyt noin vuoden.

      Olen koulussa aina masentunut ja väsynyt. Nukun yössä ehkä 2 tuntia (joskus enemmän) mitä pitäisi tehdä? Unilääkkeiden käyttöä en halua aloittaa! Anteeksi, kirjoitusvirheet.

      • plkgt

        kerro ongelmasta vanhemmillesi,harrasta fyysistä liikuntaa,ulkoilua riittävästi minkä jälkeen hetki hyvän kirjan parissa niin kyllä se siitä


    • raks,riks.

      Eräs unta häiritsevä tekijä saattaa olla makuuhuoneessa oleva raksuttava kello. Kellon raksutus saattaa valpastuttaa nukkujan niin että hän heräilee useita kertoja yössä ?

      • UNETON SUOMESSA

        Minä olen eliminoinut raksuttavat kellot. Myös kännykän laitan komeroon jos joku tampio soittaa yöllä tai tulee joku viesti niin se kännykän valo herättää minut.


    • tapahtuu hyviä unia
      • Itse olen kärsinyt unettomuudesta 7V. No bensot (tenox, halcion, imovane ja dormicum) on auttanut jonkun aikaa. Sitten antipsykootteja (levozin, truxal, olantsapiini ja ketipinor) ainoastaan truxal toimi ja hyvin. Jouduin vaan vaihtaan sen. No sitten mirtatsapiini autto jonkin aikaa hyvin, mutta sitten ei enää sekään auttanu. Atarax ja melatoniini ei auttanut. Tällä hetkellä menee triptyl 200-300mg 2-3 tuntia, ennen nukkumaan menoa. Bentsot on hyviä tilapäiseen unettomuuteen. Pidempään unettomuuteen ei kannata käyttää, koska toleranssi kasvaa.


      • Pakkosuositella
        ateisti81 kirjoitti:

        Itse olen kärsinyt unettomuudesta 7V. No bensot (tenox, halcion, imovane ja dormicum) on auttanut jonkun aikaa. Sitten antipsykootteja (levozin, truxal, olantsapiini ja ketipinor) ainoastaan truxal toimi ja hyvin. Jouduin vaan vaihtaan sen. No sitten mirtatsapiini autto jonkin aikaa hyvin, mutta sitten ei enää sekään auttanu. Atarax ja melatoniini ei auttanut. Tällä hetkellä menee triptyl 200-300mg 2-3 tuntia, ennen nukkumaan menoa. Bentsot on hyviä tilapäiseen unettomuuteen. Pidempään unettomuuteen ei kannata käyttää, koska toleranssi kasvaa.

        Stilnoct auttaa. Annostusta joutuu vahtimaan, mutta auttaa. Sopii myös pitkäaikaiseen käyttöön. Toleranssi ei kasva kun jättää välillä yhden yön väliin, seuraavana nukkuu sitä paremmin.


      • 17sdaa
        ateisti81 kirjoitti:

        Itse olen kärsinyt unettomuudesta 7V. No bensot (tenox, halcion, imovane ja dormicum) on auttanut jonkun aikaa. Sitten antipsykootteja (levozin, truxal, olantsapiini ja ketipinor) ainoastaan truxal toimi ja hyvin. Jouduin vaan vaihtaan sen. No sitten mirtatsapiini autto jonkin aikaa hyvin, mutta sitten ei enää sekään auttanu. Atarax ja melatoniini ei auttanut. Tällä hetkellä menee triptyl 200-300mg 2-3 tuntia, ennen nukkumaan menoa. Bentsot on hyviä tilapäiseen unettomuuteen. Pidempään unettomuuteen ei kannata käyttää, koska toleranssi kasvaa.

        Sama homma esim . Dormicumin kanssa joka on teholtaan lähinnä imidatsopyriddiiniä nimeltä zolpideemi(stilnoct,stella,somnor..) ja imidatsobentso on tuo dormari..(Dormicum 15mg)


    • väsymys pois

      Moikka!

      Käypä katsomassa EFT-tekniikka,auttoi ainakin minulla!Joissakin kirjapörsseissä myydään myös kirjana...kannattaa kokeilla. Saattaa aluksi tuntua kummalliselta,mutta jos on pitkään kärsinyt unettomuudesta,niin silloin haluaa kokeilla vaikka jos mitä,eiks vaan?Se on naputtelu tekniikka,käytetään psykoterapiassakin paljon. Tuloksia monella tullut tosi nopeasti. Naputtelussa ideana on naputella akupunktiopisteitä ja samalla lausua aloitus ja muistutuslauseita,näin ohjelmoidaan aivoille uusi ajattelutapa. Vaikutetaan mantelitumakkeeseen. Voi aluksi naputella esim. pelkästään unettomuuta ja sen jälkeen esim. mitä tunteita unettomuuden ajattelu herättää sekä fyysisiä oireita esim. hikoilu,tärinä,sydämen nopea syke yms.....tässä nyt muutama vinkki.Halusin sulle kertoa tästä,jotta saisit mielellesi rauhan..toki voin auttaa ihan yksityisestikin,vaikka s-postin kautta!!!

    • parempaan päin

      Menetin yötöiden vuoksi uneni opiskeluaikana. Nykyisin olen hyväksynyt sen, että nukun vain viisi tuntia vrk. Se on aika paljon, mutta olisin pirteämpi, jos nukkuisin enemmän. On ollut vuosia, että nukuin vain pari tuntia yössä, silloin oli aika takkuista.

      Olen ottanut joskus pari kolme kertaa nukahtamislääkettä, ei se jatka yöunia vaikka nukahtaa, parin tunnin päästä jo herää. Lääkäri kirjoitti kerran jonkin keskushermostoon vaikuttavan lääkkeen, mutta kun vaimo ei saanut minua hereille, niin lopetin sen käytön, koska eihän sitä tiedä, jos vaikka talo syttyy yöllä tuleen. Siitä lääkkeestä tuli yökkö olo.

      Nykyisin käytän luonnonmenetelmiä:
      - en mene liian aikaisin nukkumaan, olen tietokoneella ja katson TV, niin yö ei tule niin pitkäksi
      -jos uni ei tule heti, niin käyn syömässä, pelkällä veden juonnilla pystyy narraamaan veren mahalaukkuun ja uni tulee
      - istualleen nukahtaa paremmin kuin makuulleen, sinulla pitäisi olla sellainen tuoli, jossa pysyt vaikka nukahdat, säädettävä sänky olisi varmaan hyvä, mutta minulla ei sellaista ainakaan ole
      - yön rutiinit kannattaa pitää mahdollisimman samanlaisina, niin sinä ikään kuin laskeudut uneen niiden myötä

    • ..,

      Ketipinor aiheuttaa levottomat jalat mullakin.

    • Julkineneitoimi

      Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa unettomuutta. Se on yleisin syy Suomessa.
      Yksityisillä eri raja-arvot labroissa huom!

    • valvoen

      Voi ystävä hyvä, jos näin saan sanoa. Otan osaa unettomuuteesi ja väitän tasan tarkkaan valitettavasti ymmärtäväni tilanteesi. Itse olen varmaan tuolta vähän yli kolmekymppisestä kärsinyt unettomuudesta ja jo lapsena muistan odotelleeni iltaisin unentuloa silloin tällöin. Vuorotyössä ollessani meni torstaihin vuoron vaihduttua maanantaina, että pääsin uuteen rytmiin, kunnes taas seuraavalla viikolla sama juttu. Alta nelikymppisenä sain Imovanea, Opamoxia jaTenoxia, mutta ei siis samanaikaisesti. Masennuslääkkeitäkin kokeiltiin, mutta ei niistä ollut mitään apua, päiväväsymystä vain.Ja ihan samanlaisia keskittymiskyvyn ja muistin ongelmia kuin sulla pahenevassa määrin. Sitten laajaan unitutkimukseen, jossa rekisteröinti ja psykologin kartoitus. Ei löydetty psyykkistä syytä, ainoastaan tällainen perfektionismiin taipuvainen ja jännittäjä taidan olla. Melatoniinia ja allergialääkettä sen väsyttävyyden vuoksi kokeiltiin. Allergialääkkeellä olin ihan tokkurassa päivät ja melatoniini tuntuu joskus vähä auttavan, joskus ei, eli ei voi sitäkään ihmeidentekijäksi sanoa. Työttömänä ollessani päätin lopettaa uni- ja nukahtamislääkkeiden käytön ja muutaman vuoden sinnittelin ilman troppeja, mutta nyt taas syön unilääkkeitä ja koitan pitää muutamassa tabletissa viikossa. enkä siis todellakaan aina nuku niilläkään. Unettomuuteni on sellaista, että pahimpina öinä tunti kaksi menee unen odotteluun, sitten torkahtelen ja heräilen 6-7kertaa.En usko tilanteen enää muuksi muuttuvan. Hain työkyvyttömyyseläkettä ja se hylättiin. Tuntui, että vedettiin matto alta pois, jos vielä töihinkin vaikka viideltä joutuis heräämään edelläkuvatunlaisten öiden jälkeen. Kännissä ei saa mennä töihin, mutta unettomien tai tosi huonosti nukuttujen öiden jälkeen tarttis mennä töihin unihumalassa, onhan tutkittu että huonosti nukuttu tai valvottu yö vastaa promillen humalaa. Tässä tämä mun tarinani, voimia sulle

    • prian

      ei tarvi minkäänlaista imovanea.......2rkl hunaja sekotetaan puoli teelus
      jauhet.muskot.pähkin.kanssa,,,,ota 1 tuunn. ennen nukkum.menoa-
      se toimii hyvin,,,,,vaikka yrittäisi olla uskomatta siitä vastahakoisesti
      kokeile.
      makeita unejia

    • The mekaanikko

      Itse kärsinyt unettomuudesta nyt n. puoli vuotta putkeen. koittanut tenox/imovane ketipinor jne. lääkäri epäillyt siis kaksisuuntaistakin. Olen tällä hetkellä aivan lamaantunut. Yritän urheilla, mutta hermosto alkaa olemaan niin tukossa, ettei esim. tänään pystynyt yksinkertaisesti juoksemaan. Nukkunut n.1-3 tuntia yössä viimeiset puoli vuotta siinä kaikki. Taustalla on hyvin traumaattinen kokemus tällä unettomuusjaksolla, joka on elämäni vaikein tähn mennessä. Todellakin alkaa olemaan aika kuutamolla ja toimintakyky todella kaukana todellisesta potentiaalista. Toivoo vain että saisi nukuttua, pakko kait mennä sairaalaolosuhteisiin nukkuun kun mulla ei ihan oikeasti toimi enään mikään muu. Toleranssi on aivan pilvissä. Alkoholia en ole ottanut, koska tiedän että silloin voi lähteä jalat alta ja muutenkin aivan lapasesta.

      Toivottavasti elämä hymyilee taas joskus....

      • Rentoutuminen

        Hei, oli pakko vastata tähän viestiin. Itse olen kärsinyt koko elämäni huono unisuudesta ja parista pahasta unettomuusjaksosta. Ongelmaksi minulle on muodostunut se, että noiden unettomuusjaksojen jälkeen olen ruvennut jännittämään unettomuutta. Jotta ihminen pystyy nukkumaan tulee olla rentoutunut. Näissä neuvoissa kun sanotaan, että mene nukkumaan samaan aikaan, käy lenkillä, juo maitoa, unohtuu yksi tärkeä pointti, joka on että RENTOUDU. Se on ihan sama mitä teet ennen nukkumaan menoa, jos et pysty rentoutumaan et pysty nukkumaan. Se on biologinen fakta, että jännittyneenä ei voi nukkua.

        Pitkittyneessä unettomuudessa keho menee stressitilaan, jolloin se luulee olevana hyökkäyksen kohteena. Tästä seuraa, että se yrittää pitää sinut hereilla, vaikka lääke sen stressitilan laukaisemiseksi olisi hyvin nukuttu uni. Se "paniikkikeskus" joka tässä tilanteessa menee päälle ei pysty erottelemaan, onko uhka oikea. Se ajan kanssa ehdollistuu tietttyihin tilanteisiin ja menee päälle automaattisesti.

        Tämän oivalluksen jälkeen, tajusin, että minun pitää ehdollistaa itseni takaisin tilaan, jossa kun menen nukkumaan alitajuntani yhdistää sen rentoutumiseen, ei paniikkiin/jännitykseen, että saanko nukuttua.

        Eli, jotta voit nukkua sinun pitää olla rentoutunut. Itse olen vuosi taistellut mistä saisin sen ehdollistettua itselleni, että rentoutuisin kun menen nukkumaan ja löysin vihdoin minulle toimivan tavan: ASMR

        Tässä ketjussa aikasemminkin on mainittu kyseinen tekniikka ja kohdallani se on toimiva.

        https://www.youtube.com/user/WhispersRedASMR

        Otan puhelimeni ja laitan korvakuullokkeet ennen kuin menen nukkumaan ja kuuntelen 20min-40min joitan edellä mainituista videoista ja rentoudun automaattisesti.

        Kannattaa tutustua ilmiöön, siitä voi olla apua.


    • Hei!

      Unettomuus voi tosiaan olla erittäin vakava ja elämää häiritsevä vaiva. Jokainen nukkuu joskus huonosti, mutta mikäli unettomuus alkaa hallita elämää ja pitkittyy, on syytä hakea apua.

      Moni on saanut apua melatoniinista tai aikaiseen aamuun sijoitetusta kirkasvalohoidosta. Näiden hoitokeinojen ajatuksena on vaikuttaa elimistön uni-valve -rytmiin ja tätä kautta auttaa nukkumisessa. Positiivisista vaikutuksista on myös selvää tutkimuksellista näyttöä.

      Mikäli kevyet keinot eivät auta, lääkäri voi joutua kirjoittamaan uneen vaikuttavia lääkkeitä. Ns. perinteiset unilääkkeet (Imovane, Tenox jne) ovat lyhytaikaisesti käytettyinä tehokkaita, mutta niihin kehittyy käytännössä aina riippuvuus ja teho häviää jopa muutamassa viikossa. Tässä keskustelussa mainittu mirtatsapiini on myös käytetty lääke, mutta siinä on omat sivuvaikutuksensa. Edelleen käytetään mm. väsyttäviä antihistamiineja (kuten Atarax) tai muita mielenterveyteen vaikuttavia lääkkeitä (kuten ketiapiinia). Joillain paikkakunnilla on lisäksi erityisiä unen laatuun keskittyneitä uniklinikoita, jotka voivat tehdä unirekisteröintejä ja pyrkiä löytämään syitä unettomuuden taustalta.

      Pääasia on, ettei pitkittyneen unettomuuden kanssa jää yksin. Kätevän infopaketin unettomuuden syistä, ennaltaehkäisystä ja hoidosta voi lukea esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/unettomuus

      Jaksamista ja parempia unia kaikille!

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

      • 34e5rtsdf

        väsyttäviä antihistamiineja on vain atarax ja difenhydramiini joka on oikeasti väsyttävä! difenhydramiinia en ole löytänyt unilääkkeenä.

        kysyisinkin siis, onko sitä markkinoilla unettomuuten? henk koht. ei minulla ataraxit ala väsyttämään ennenkuin on noin 800mg ja ylöspäin...


    • masennusta
    • sfgs

      sairastuin burnouttiin ja siitä seuranneeseen kilpirauhasen liikatoimintaan 3 vuotta sitten josta jäi jäljelle piinaava unettomuus. on kausia jolloin nukun täysin normaalisti ja kausia jollloin olen hyvin ahdistunut ja kärsin unettomuudesta. työelämässä en ole kokopäiväisesti.
      lääkkeitä on kokeiltu liuta ja ne koukuttaa.... loppujen lopuksi tässä on aivan täysin sen seikan armoilla että uni tulee kun tulee ja niistä ajanjaksoista pitäisi yrittää nauttia. kyllähän tää masentaa.
      pohjalla pelko syrjäytymisestä ja lopullisesta romahdukseta.

      jotain tuo burnout tekee aivoille koska hyvin pian oireet tulevat takaisin jos on liikaa projekteja auki / stressiä.....stressinsietokyky ei ole entisensä.

      joku sanoi että unettomuus on "ylivalitettu" vaiva.... älä viitti. sä et oo ollut tässä tilanteessa.

      UNETTOMUS ON HELVETTIÄ !

    • NäinSeMenee

      Olen itse nukkunut aina melko huonosti ja välillä en ole saanut öisin hetkeäkään unta. Mutta sen olen huomannut että jos teen päivisin jotain mielenkiintoista ja itseä kiinnostavaa, niin silloin nukuin hyvin ja lyhyetkin yöunet (n.5-6 tuntia) riitti. Esimerkiksi kun olin vähän aikaa sitten viikon lomareissulla, niin eipä tullut nukuttua paljon, mutta kun nukuin niin uni oli (päihteiden sekakäytöstä huolimatta) todella hyvää ja aamulla oli virkeä olo.

      Joten ainoa neuvo mikä mulla on, on se että ala tehdä päivisin kaikkea mahdollisimman kiinnostavaa ja mukavaa. Ryyppää vaikka tai urheile, kunhan se on jotain mistä nautit! Elämä joka on stressaavaa ja ahdistavaa, aiheuttaa kenessä tahansa pahaakin unettomuutta joka ei välttämättä lääkkeilläkään lähde!

    • OjastaAllikkoonMenneee

      Psyykenlääkkeet vahingoittavat unensaantia ihan tunnetusti. Jos haluat kroonistaa uniongelmasi kokeile SSRI:tä, neurolepteja tai vastaavaa. Ei varmasti tule unta pian ilman niitä tai niiden kanssakaan.

    • oiuh6

      iuhuhuy

    • sleeples

      Te,jotka hunajaa suosittelette niin uskokaa vaan siihen ihan itse.Ihminen,joka kärsii unettomuudesta on ihan varmasti ensin koittanut kotikonstit.Itse valvoin 2,5 vuotta erään traumaattisen tapahtuman jälkeen,kokeilin kotikonstit,melatoniinit ensin apteekista ja sitten lääkäriltä, imovanet yms yms.Kunnes meinasin tappaa itseni väsymyksen takia,koska en vaan enää jaksanut valvoa.Sain sitten Ketipinor-lääkkeen,joita otan 1/2- 1 tabl.iltaisin klo 20 maissa ja nukun kuin tukki.Jos satun heräämään vessaan niin nukahdan uudestaan.Lääke väsyttää jnk verran,etenkin jos otan se liian myöhään mutta keho on nyt kuitenkin saanut levätä enkä enää pelkää mennä sänkyyn odottamaan unta.Mun ongelma oli se,että nukahdin ja heräsin 2-3 tunnin kuluttua enkä saanut enää sen jälkeen unta.Kyllä yöt oli pitkiä ja päivisin väsymys painoi päälle niin,että luulin tulevani hulluksi.Nyt on asiat toisin, onneksi.

    • SysteemiOnSairasKuinMikä

      Kyllä tää länsimainen kiireen systeemi sairastuttaa kaikki ihmiset, vaikka ihminen olisikin terve niin pakollisessa kiireen kulttuurissa ja pakkotöissä ilman päivän siestaa käy juuri aloittajan kirjoittaman mukaan.

    • 800C

      Ei ole yhtä vastausta unettomuuteen, on ihmisiä joilla on krooninen kipu tai muu vastaava joka vaikuttaa unen saantiin, itse nukun 2-3h vuorokaudessa nykyisin ja sillä
      unimäärällä ei voi tehdä töitä tai ajaa autoa, ikää alle 40v kipu johtuu reiteen tulleesta vammasta nuorena.
      Sitä ei voi leikata tms. Kipu lääkkeiden mahdollisuus kokeiltu, sivuvaikutukset tekee vielä pahempaa. Siinä pakko yrittää suhtautua tilanteeseen.

    • UnetonOulussa

      Takana 25 vuotta unettomuutta. Ikää nyt reilut 40 ja kysessä mieshenkilö. Tenoxilla on nukuttu niin kauan kuin muistan. Ja välillä alkohin avulla mutta tosin harvemmin. Kaikki unettomuus ei johdu psyykkisistä tekijöistä ainakaan minun osaltani. Eli minua ei vain yksinkertaisesti nukuta useinkaan ja kun lääkkeillä on alkanut nukkumaan niin eipä niitä oikein lopettaakaan voi. Äitini on myös samanlainen uneton kuin minäkin. Kaikki kotikonstit on kokeiltu mitä ikinä on vastaan tullut. Ei pahemmin auta. Kevyt liikunta kuten kävely auttaa joskus mutta sekään ei auta aina. Elintapani ovat terveelliset mutta niistäkään ei ole apua ollut. Itse epäilen jonkinlaista aivoperäistä tai hormonaalista poikkeavuutta. Kenties vikaa hypotalamuksessa tai käpyrauhasessa. Eipä lääkäritkään ole osanneet asiaan sanoa yhtään mitään.

      • ARGHHHHHHH

        Kiitos Uneton Oulussa kommentistasi! Naurattaa ja raivostuttaa samanaikaisesti nämä melatoniinin, fyysisen rasituksen, tryptofaanin, lämpöisten sukkien ym. ehdottelijat. Kun se uni ei tule, niin se ei tule! Minäkin olen kärsinyt kroonisesta unettomuudesta n. 13 v, eikä apua ole toistaiserksi löytynyt mistään - EI SIIS MISTÄÄN! Itse olen kokeillut n. 40 eri lääkettä (rauhoittavaa, mielialalääkettä, untatuovaa, unilääketta) eikä mikään auta. Olen käynyt psykiatrilla monta kymmentä kertaa höpöttämässä, ollut psyk. päiväsairaalassa pari kk, osastohoidossa psyk. klinikassa 1,5 kk, unipatjatutkimuksessa, hypnotisoitavana, rentoutuksessa, kuntoutuksessa, homeopaatilla jne. jne. jne. Ei mitään parannusta!!! Kaikki alkoi jatkuvista (pakollisista) ylitöistä, joita olin tehnyt jo lähes 30 v. Nyt olen tk-eläkkeellä ja joka päivä yhtä väsynyt, ärtynyt ja kiukkuinen, kun en pysty nukkumaan, vaikka olen eläkkeellä ollut jo 10 v. Minulle on siis täysin turha enää ehdotella mitään lapsellisia kikkoja tai neuvoa vain yksinkertaisesti jättämään lääkkeet pois. Se uni kun ei tule vaikka olisin monta vrk nukkumatta ja muka jo niin väsynyt, että uni tulisi väkisin. VAAN KUN EI TULE!!!

        Tätähän ei ymmärrä joku "vähän huonosti" nukkuva tai silloin tällöin unettomuudesta kärsivä. Jättäkää siis turhat, lapselliset neuvonne, kiitos!


    • TuntiKaksiYöEiPäivällä

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01157

      Yksi mahdollinen syy unettomuuteen yli 40-vuotiailla naisilla on vaihdevuodet tai jopa esivaihdevuodet, jolloin oma unettomuuteni alkoi. Riittävällä estrogeenimäärällä sain nukuttua, mutta en tiedä, onko toleranssi estrogeeniin noussut, kun ei meinaa riittää edes 4 mg vuorokausiannos ja silti vain valvon.

      Tosin gynekologi Maija Kajan kertoo näin: http://www.studio55.fi/terveys/article/unettomuutta-masennusta-ja-lihaskipuja-gynekologilla-yllattava-selitys-oireisiin/124350

      Huijaavat oireet:
      Suuri osa oireista on sellaisia, että niitä ei tunnisteta vaihdevuosioireiksi, Kajan kertoo. Esimerkiksi yli 45-vuotiaan naisen unettomuus johtuu useimmiten estrogeenin vähenemisestä.

      – Nainen herää aamuyöllä kolmen tai neljän aikaan, käy vessassa ja palatessaan nukkumaan alkaa miettiä työ- tai muita stressejä. Kun hän ei pääse uneen, hän herkästi syyttää unettomuudesta stressiä. Kovin usein unettomuuden varsinainen syy on estrogeenin vähyys, Kajan paljastaa.

      • Kiinnostunut5

        Auttaiskohan muakin??Oon mies


    • Neuro

      Onks kukaan kokeilut neurosonic hoitoa?

      • Anonyymi

        Minulla on Neurosonic mobiilipatja, ei ole auttanut unettomuuteen ollenkaan.


    • Olen654

      Lapsuuden ja geenien syytä ittellä, jonka jälkeen lääke Sero sitä pahensi vielä entisestään.

    • Paskapuhetta nuo sinun lääkitykset! Olen kärsinyt pahasta unettomuudesta ja syönyt unilääkkeitä vuosia. Ja kukaan lääkäri ei määrää 3 x Imovane 7,5mg:sta, ei edes sairaalaolosuhteissa, se on jo yliannostus ja varsinkaan niinkuin sanot niin siihen päälle Tenoxia. Imovanea ja Tenoxia ei missään nimessä käytetä yhdessä. 2 Tenox 20mg:sta voi ottaa muttei enempää, samoin Imovanea max. 2 tabl.

      Jos noilla ei tule apua niin sitten syötetään Ketipinoria, voimakkaita antihistamiineja tai mirtatsapiinia. Ja jos ei niilläkään uni tule niin sitten vedetään zombieksi esim. Levozinilla.

      Mutta ei nukahtamislääkkeitä noin syötetä kuten mainitsit tai sitten lääkäri leikkii jos sinun hengellä ja omalla urallaan.

    • PS. Ja jos ongelmasi on mennyt jo noin pahaksi niin vaarassa on jo muukin kuin psyykesi. Ihmettelen miksi et ole sairaalahoidossa? Kun kyse on korviesi välistä etkä kärsi mistää fatal familia insomniasta.

    • sleep

      Vanhaan aloitusviestiin kommentoisin kun tämän löysin. Oon kohtalotoveri erityisesti mitä unettomuus aiheuttaa oireina. Puhe takkuaa, muisti ja keskittymiskyky olemattomat lisäksi lihakset kuin viulunkieli ja dystonianykimistä päässä ja kaulan lihaksissa. Lääkkeitä en niin paljon ole syönyt mutta melatoonit ja nukahtamislääkkeet on tuttuja sanoin luontaituotekaupan tropit . Työkyvyttömyys eläkkeelle hakenu ei toivoakaan päästä kun unettomuus ei ole muka sairaus jota ei voida parantaa vaikka välillä niin väsyny että tuntuu että elimistö sanoo pian sopimuksensa irti varsinkaan kun en enää ihan nuori ole, muutaman vuoden päästä kuudenkymmenen. Kauheeta ajatellakkin että tarttis vielä töihinkin mennä tässä kunnossa. Kuka vastaa jos tulee ja siis taatusti tulisi, virheitä töissä.

    • Näinmeillä

      Kun pääsisi edes tuohon unettomuusvaiheeseen mutta kuin ei. Mitä kauemmin valvon sitä pirteämmäksi tulen. Täydellisesti viikon valvomisen jälkeen ei pienintäkään väsymystä! Sellaista kuin unisuus en ole koskaan kokenut en ede lapsena. Silloin tosin nukkui muutaman tunnin oltuaan ensin vuoteessa hereillä neljä tuntia. Ruumiini tosin rasittui ja sairastuin moneen ns. pitkäaikaissairauteen. Tuli suolistotulehdukset, vatsahaava, munuaisten rakkulatauti, migreeni, jatkuvat virtstietulehdukset, nilvelkivut, psoriaasi, menieeri jne. Lääkäri heitti huulena että kuuluisin psykiatrille ja niin menin ja psykiatri nauroi ja sanoi etten minä ainakaan sinne kuulu. Yksi lääkäri niputti koko homman fibromyalgian alle. Ei sen väliä koska olen perinyt viallisen geenin jonka yhdistelmä on todella kattava. Suvusta on ihmisiä kuollut juuri tähän tai tämän aiheuttamaan sairauteen hyvinkin nuorena. Toiset kituuttaa pidempään. Matkan varrella kohtaa vaikka minkälaisia lääkäreitä mutta kukaan ei todellakaan ehkä kustannussyistä vaivaudu geenitutkintaan ja mitäpä se hyödyttää koska jokainen vaiva on kuitenkin hoidettava eri tavalla. Ihan oikean nukahtamisen koin vasta nukahtamislääkkeellä ja oikeaa unta! Siihen asti olin joskus nuorempana torkkunut koiranunta missä on koko ajan tarkkana ympäristöstä. Minulla oli hyvä lämmin ja turvallinen lapsuus. En kokenut mitän pelottavaa missään vaiheessa. Opiskelusta suoriuduin keskitasoa paremmin, samoin työelämässä. Ainoa hälytys on tämä vaivainen keho joka jostain omituisesta syystä haluaisi jotain minulle täysin käsittämätöntä unta. Kiitos kuitenkin lääkärille joka nukahtamislääkkeellä vaiensi pahimman kipukierteen. Mutta aina siitä on taisteltava uudestaan vaikka ei tosiaankaan tarvitse mitään muuta kuin muutaman tunnin oikeaa unta.

    • jooses

      Itse sain apua unettomuuteen Zopinoxista. Nyt seitsemän vuotta takana ja elämänlaatuni on todella hyvä. Ehkä olen riippuvainen, koska en saa unta ilman, mutta mitä sitten? Jotkut popsii SSRI/SNRI-lääkkeitä, jotkut neurolepteja, jotkun käyttää insuliinia, jotkut antihistamiinia.

      • KYSYMYS---

        minkä kokoinen annos / ilta ?
        Onko annos pysynyt samana 7vuotta ?
        Onko päiväaikaisia tuntemuksia vai olo selkeä ja siisti ?


      • Anonyymi
        KYSYMYS--- kirjoitti:

        minkä kokoinen annos / ilta ?
        Onko annos pysynyt samana 7vuotta ?
        Onko päiväaikaisia tuntemuksia vai olo selkeä ja siisti ?

        Suurimmalla osalla unilääkkeet eivät toimi montaa vuotta, mutta kun olen lueskellut netistä, niin juuri Imovane tuntuu olevan sellainen että se yksittäisillä ihmisillä toimii monen vuoden ajan. Mutta se on kamalaa jos siihen tulee riippuvuus ja jos sitten vielä myöhemmin loppuvat ne positiiviset vaikutukset.


    • Anonyymi

      Itselläni on / oli voisi sanoa keskivaikea unettomuus. Ehkä jopa pahempi. Sitä tuli kokeiltua unilääkkeet ja mieliala lääkkeet ja rentouttavat yms. uniapneakin todettiin.. eivät auttaneet ilman lisäongelmia joten päätin vain kärsiä iman.

      Kunnes. Ja tämä voi joistain kuulostaa täysin naurettavalta. Enkä itsekkään tätä olisi uskonut / kokeillut. Mutta.

      10 vuotta huonoja unia. Joka yö. Noh yksi hyvä viikko siihen 10 vuoden jaksoon.. anyways.

      Sain nukuttua yhden yön hyvin. Ja seuraava meni taas päin sitä itseään. Noh mietin tulisesti kuten aiemminkin että mistä johtui se hyvä yö. Ja muistin yhtäkkiä että olin kuunnellut kellon viisarin ääntä. Eli TIKTAK. Ja voi yhden kerran. Se todellakin toimii.. nyt olen nukkunut kuin tukki n. 3 viikkoa!!!

      Aivan loistavaa!!!

      Toivon että tästä on jollekkin hyötyä. Eli kuuntele kellon tikitystä. Liity TIKTAK unikerhoon.

      Luulen että siinä on apuna se ääni mikä menee stressi ajatusten yli. Eli hautaa ne. Ja toiseksi sekuntti rytmi sopii minulle myös ilmeisesti tasaamaan hengityksen jos on taipuvainen ylihengittämään.

      Tsemiä kaikille kohtalotovereille. Stressi on se isoin ongelma. Sen tajusin nyt viimeistään tällä TIKTAK metodilla.

      p.s. jos saatte avun niin levittäkää sanaa... tiktak

      • Anonyymi

        ...lisäyksenä että toimii myös yöllä heräämiseen jos stressiajatukset alkaa vyörymään yli. Hautaa stressiajatukset tikityksen alle. 👍


    • Anonyymi

      Oisko kannabis hyvä. Itselle toimii

    • Anonyymi

      Unettomuuden yksi syy voi olla uniapnea sinulle suosittelen suppeaa unipolygrafiaa

    • Anonyymi

      Vähä unisuus alkoi lapsena, jatkui läpi nuoruuden, aloin hallita sitä, selvisin hyvin eläkeikään.
      Alle kouluikäisenä, menin nukkumaan koko perheeni kanssa yhtä aikaa n. klo 22. Illalla.
      Heräsin kerran yöllä ” vessakäynnille” ja valvoin vähän aikaa, nukahdin ja nousin pirteänä
      ylös aamulla klo 6. Varhaisnuorena kesäisin vein illalla päivävaatteeni ulko-oven viereen, josta sain ne ääneti mukaani ulos poistuessani, toisten jäädessä nukkumaan. Näin toimin siksi, etten herättäisi muuta väkeä. Silloin pisimmät tunnit olivat juuri aamuisin ulkona yksin... Koko työikäni olen nukkunut n. 6 t. yö ja tehnyt tuötä n. 60t. viikko.
      Koin ongelmaksi ajokortin saatuani väsymyksen autoilessani. Aikuisena käydessäni nukkumaan klo 22, heräsin yöllä klo 02 ja valvoin useita tunteja. Koska olin puhetyöläinen, tein töitä yöllä useita tunteja, joko illalla lähelle puoltayötä, tai aamuöisin.
      Se osoittatui mielekkääksi ja mielenkiitoiseksi, se oli tosi tehokasta työaikaa.
      Pidin työstäni ja siihen liittyvästä tutkivasta lukemisesta, suorastaan nautin siitä!
      Lääkkeillä kohtuullsesti hallittu verenpainetauti minussa todettiin, yhdessä korkean hemoklubiiniarvojen kanssa 195. Luovutin verta joka toinen kk. Sain sillä tavoin arvot 170 lukemiin.
      Nyt totean, että olen tehnyt vaativan työurani liian vähällä unimäärällä.
      Olen viimeisen 20 v. Aikana sairastanut ja operoitu kolme erityypin syöpää, kuusi operointia, mm. Kantasolusiirtohoidot. Juoksin vuosi sitten 50 x 100 kuntoporrasta, kävelin ne myös alas, pidin kaksi taukoa, nestettä ja panaani, Aikaa meni 2t15min. Olen 70:v. 182 cm. 81 kg. Nautin vähäunisuudestani.
      En ole tupakoinut, enkä ollut kertaakaan humalassa. Teen työtäni edelleenkin harrasteisesti.

    • Anonyymi

      Suomi on pihalla hyvin monista pitkäaikaissairauksista ja kaikken emiten sukusairuksista joista avoperäinen unettomuus eli täydellinen nukahtamiskyvyttömyys on yksi eniten väärinymmärretty. Univikeuset laitetaan automaattisesti potilasta tutkimatta psyykisten häiriöiten piikkiin. Jos on jalka pokki lääkäri näkee sen eikä käske kävellä molemmilla jaloilla. Aivoja hän ei näe. Ja hän laittaa yleisesti liikkeelle tiedon ei elimellinen. Eri paikkakunnalla tutkitut tiedot ennen ihmisen sairauksen yleistä levittämistä tietokoneella eivät riitä todeisteeksi. Sitä on vain se minkä lääkäri on viidenminuutin tapaamisella päättänyt. Olen samassa ja vielä pahemmassakin purkutilanteesa ja kuolemaa vain odotellaan. Ja purkutilanne jatkuu vaikka on jo puolikkaassa miten siitä sitten saa neljäsosan jasiitä neljäsosasta puole jne.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe