Asiakastyypit eri kaupoissa

Pewsus

Seinäjoella on 3 ns isoa markettia. Prisma, CM, ja Minimani. Yleissilmäyksellä näyttää että jokaisessa kaupassa käy hieman erilaiset asiakastyypit. Nyt aion hieman kärjistäen yleistää näitä asiakastyyppejä, jotka ainakin omaan silmään ovat ottaneet.

Elikkäs.

Prismassa käy ns hyväosainen parempi keskiluokka. Päällä on hieman parempaa vaatetta kuin mattimeikäläisellä. Ostoksissa ei tuijoteta tarjouksia, vaan enemmänkin ostetaan kärry täyteen, hieman kerskaillen, jotta muut tulisivat kateelliseksi. Kauppa on heille aineellisen tavaran haun lisäksi myös näyttäytymispaikka, siellä näytetään muille että meillä menee hyvin.

CM:ssä käy normaali keskiluokka, joilla ei ole kuitenkaan tarvetta pröystäilyyn. Asiakkaiden vaatetus on keskivertoa, ei ylipukeutumista, mutta ei myöskään kumisaappaat jalassa. Tarjouksiakin hieman katsellaan, ja ostetaan lähinnä tarpeellinen, se mitä oikeasti tarvitaan. Kaupassa tehdään ostossuoritus, ja poistutaan sen ihmeempiä kommervenkkejä.

Minimanissa käy sitten tuulipukukansa ja kumisaapasväki. Asiakkaiden käyttäytyminen on muutenkin jotenkin juntimpaa. Näyttää äkkiseltään siltä, kuin maalaisisännät/emännät olisivat ensi kertaa isossa kaupassa, osaamatta minkäänlaisia sivistyneitä käytöstapoja. Samaa väkeä mitkä laivan buffetissa ottavat lautaset väärästä päästä, ja noolivat jonojen välistä ruokaa lautaselle kyynärpäätaktiikalla.

Tämä siis näin kärjistäen yleistettynä. Mitä mieltä? Kertokaa jos olin väärässä.

53

471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun Alkokin tulee

      Minimanin parkkipaikalta suora yhteys Teollisuustielle.
      Toivotaan.

    • Hieno mies

      Väärässä olet. Kaupoissa tapaa harvoin fiksumpaa väkeä. Kaikissa näissä kolmessa kaupassa asiakaskunta on yleissilmäykseltä hyvin rahvaanomaisen näköisiä.

      • Huonompi mies

        Olipa tyhjentävä vastaus. Tästä eivät enää perustelut parane. Tätä on syytä uskoa täytenä totuutena. Kaikki muu on väärää tietoa paitsi tämän "Hieno mies" nimimerkin TOTUUS. Tästä pitäisi antaa Nobelin palkinto, niin hienot olivat perustelut, ettei asiasta kannata esittää mitään muuta mielipidettä. Älkää esittäkö hyvät ihmiset mitään muuta mielipidettä, "Hieno mies" on AINA oikeassa, ja muut ovat AINA väärässä. Kaikenlainen keskustelu yms on kiellettävä.


    • Havaintoja.

      Noinhan se suurin piirtein menee.

      K-Kaupoissa käy Kokoomuslaiset ja KD ( tyylikäsporukka)

      S-ketjunkaupoissa Keskustalaiset ja joskus SDP:läiset. (ei muotitietoiset)

      Vasemmisto ja Vihreät taas ramppaa Valintataloissa ja Lidleissä (nuhujuset ja juopot)

      Kateeliset ja kommunistit sitten Lidl kaupoissa (karehtivat niin suomalaisia viljelijöitä) Vihaisen näköiset ihmiset.

      Nuoret käy missä vaan mistä saa tarjouskaljaa tai sidukkaa.

      • ei uskollinen ostaja

        Voi teitä ressukat, ruokaa ja tavaraa tarvitaan ja sieltä ostetaan missä niitä on. Prismassa on aika kattava tarjonta ja hintakin on kohdallaan. Toki siellä on puutteita ja tämän takia käyn myös muissa kaupoissa Minimanissa on hyvä kalatiski, tarjouksiakin on jonkin verran. Lidissä taas on omat hyvät tarjoukset ja käydään siellä välillä, kun matkan varrelle sattuu. Pukeutuminen on joka kauppareissulla suurin piirtein samanlaista, siis puhtaat, siistit vaatteet ja kengätkin jalkaan on saatu.


      • tietty tyyli
        ei uskollinen ostaja kirjoitti:

        Voi teitä ressukat, ruokaa ja tavaraa tarvitaan ja sieltä ostetaan missä niitä on. Prismassa on aika kattava tarjonta ja hintakin on kohdallaan. Toki siellä on puutteita ja tämän takia käyn myös muissa kaupoissa Minimanissa on hyvä kalatiski, tarjouksiakin on jonkin verran. Lidissä taas on omat hyvät tarjoukset ja käydään siellä välillä, kun matkan varrelle sattuu. Pukeutuminen on joka kauppareissulla suurin piirtein samanlaista, siis puhtaat, siistit vaatteet ja kengätkin jalkaan on saatu.

        Mutta sinuakin tarkkaillaan.


      • matkaillut savossa

        S-kaupassa ainakin savossa käy kepulaiset juntit.
        Pennut istuu likakenkineen kärryssä ja huutavat suoraa huutoa.

        Ulkona sinustoilla vetävät sätkää ja syleksivät ja juovat olvia keskikettärän muuodossa.

        Kannattaa kiertää kaukaa s-kaupat!


    • adfjs

      Köyhät käy Prismassa ja luulevat että niistä S-bonuksista on jotain hyötyä.
      S-ryhmän kaupat on persuille.

      Sen sijaan viisas käy Lidlissä tai Minimanissa ilman mitään bonusjärjestelyjä.

    • rgtxjfrxjfrx

      Aloittaja näköjään oikein vahtaamalla vahtaa minkälaisia ihmisiä kaupoissa käy ja mitä kukin ostaa.

    • sosssoss

      Jotakihan sen pitää teherä sossun aukeamista orotelles

    • Päivölän CM paras

      Itseni mielestä Citymarketissa käy kaupunkilaiset ja nuoret kansalaiset. Ainaki päivölän sittari on nuorien suosima, itsekki suosin kyseistä kauppaa. Prismassa käy melko junttimaiset ihmiset ja ylimieliset emännät /isännät. Minimanista vaikea sanoa kun en ole käynyt sielä yli vuoteen. Huomenna voisi käydä kattomassa menoa siellä.

      • Pst. älä kerro kaikille.

        Kyllä. Päivölä on paras. Mutta älkää hemmetissä tunkeko kaikki sinne! Pysykää siellä prismassa ja minimanissa, tai missä olette käynyt tähänkin asti...


    • NäinMeitä viedään.

      Hyvin on Tuurissakin tämä asia oivallettu. Mikko Keskisellä käy kaikki jotka karehtivat Vesaa, eivät halua siis käydä siellä vaan "pikku-Keskisellä".

      Tietynlainen porukka siis.

    • Manimini

      Minimanissa on se hyvä puoli, että se ei ole keskusliikkeiden kuristuksessa.
      On enemmän vaihtelua ja vähän harvinaisempiakin juttuja myynnissä.

      • avaa jo silmäsi

        Minimanissa ei kyllä ole mitään hyviä puolia. Ei halpa, ei hyvä mikään osasto. Harvinaista siellä on ne huonot hedelmät mitä muualta ei saa. Ei ole käyty piiiitkään aikaan, eikä käydä.


      • se on sun mielestäs
        avaa jo silmäsi kirjoitti:

        Minimanissa ei kyllä ole mitään hyviä puolia. Ei halpa, ei hyvä mikään osasto. Harvinaista siellä on ne huonot hedelmät mitä muualta ei saa. Ei ole käyty piiiitkään aikaan, eikä käydä.

        No vänkää ny siitä mikä kauppa on kenenkin mieleen, jos joku tykkää mitä sitte? Esim elintarvikkeet, kuten maitotuotteet, kuivat elintarvikkeet on ihan samoja kun muuallakin, ja aika monessa muussakin osastossa.


    • Prisma+CM

      Aloitusviesti on täyttä asiaa, huvittavaa, mutta totta

    • Tilato..

      Lidlin asiakaskunnasta on ihan tutkimuksiakin tehty ja siellä käy kaksi ääripäätä. Ne jotka hakee kaikkein halvinta ja ne jotka haluaa Deluxea edullisesti eli joilla on kyllä rahaa säästössä mutta on pirun nuukia ja säästää ruoassa voidakseen ajaa mahdollisimmna hienolla Mersulla. Ja ne toiset ajaa sitten 90-luvun Toyotalla.

    • Nejlidl

      Maahanmuuttajat ja romanit suosivat Lidl-kauppaa.

      • Autoauto

        Voi Tilato hyvä, taas tämä Mersu-kateus. Tuskin parin euron säästöllä ruokaostoksissa mersuja ostellaan.


      • AsIasKas
        Autoauto kirjoitti:

        Voi Tilato hyvä, taas tämä Mersu-kateus. Tuskin parin euron säästöllä ruokaostoksissa mersuja ostellaan.

        Kyllä Prismassa käy maakunnan väki ja kepulaiset, Citymarketissa kaikenlaista kansaa, Lidlissä ulkolaiset opiskelijat ja ne joilla on aikaa hakea tarjoustuotteita.


    • M. Körtti

      Ketäs Halapahallis käy?

      • j uu

        Uskovia.


      • EI hyvä

        Jotenkin "päähänpotkittujen", masentuneitten kauppa. Olen pari kertaa käynyt ja asiakkaat niin alakuloisen oloisia ja köyhän näköisiä. Sitten vanhoja eläkeukkoja istuu ruokaosaston nurkassa jonkillaisen ruokapöydän ääressä (onko kahvio??) ja vahtaa (vahtii??) muita asiakkaita ja molisevät häiritsevästi.


    • ääliölle

      Aloottaja on ääliöiren ääliö

      • Heh heh

        Taidat käydä minimanissa.


      • h aloo
        Heh heh kirjoitti:

        Taidat käydä minimanissa.

        Tiedän erään kovan kommunistin joka käy Lidlissä 60km päässä vain siksi ettei kannataisi Suomalaisia viljelijöitä. Tosi on.


      • Noloa!

        No oon kyllä samaa mieltä. Ruokaa haetaan sieltä mistä sitä saa, pitääkö siitä oikein erikseen aloittaa keskusteluketju " kun Prismassa käy sellasia ja Minimanissa tälläsiä".. Eikö tosiaan ole mitään tekemistä aikansa kuluksi?


    • so what??

      Pitää ottaa huomioon että Seinäjoki nyt on maalaiskaupunki ja täällä porukka käy kaupassa vaikka sitten niillä kumisaappailla suoraan pellolta, ja ihmiset tässä pienessä maalaiskaupungissa on sellaisia kun on.

    • allaS 06

      Ja Lidlissä käy huonompi osaiset ja maahanmuuttajat ja työssäkäyvät ketkä on nuukia. Halpahallissa vanhukset ja keski-iästä ylös päin.
      Mihinkäs ryhmään aloittaja itse kuuluu kun arvostelee niin kovasti muitakin kaupassa käyviä ihmisiä, paitsi itseään?
      Yhteenvetona vois ajatella että vaikka kävis missä niin aina on jotain "vikaa"..

    • lestadiolaisetko

      Ketäs siellä Alkossa käy?

      • n oim

        Kaikenlaista sakkia mutta jo ovella tietää vaatetuksen perusteella mitä kukin ostaa.
        En ala nyt tekemään listaa.


      • Typerää kirjoittelua
        n oim kirjoitti:

        Kaikenlaista sakkia mutta jo ovella tietää vaatetuksen perusteella mitä kukin ostaa.
        En ala nyt tekemään listaa.

        Vaatetuksesta ei todsiaankaan tiedä. Ei ole koiraa karvoihin katsomista.Lähes päinvastoin.
        Kun asun länsipuolella, käyn viikonloppuostoksilla isossa marketissa, missä on suht¨hyvä valikoima. Viikolla käyn pienemmässä ja lähempänä olevassa toisen kirjaimen marketissa.
        Tänään piti tosin käydä kolmessa kaupassa, ennen kuin löytyi tavallista MAUSTAMATONTA broilerin paistilihaa.
        Niin ja apteekissa käy iäkkäät vanhemmat naiset (ei vanhukset). Miehet ovat jo kuolleet sydänvikoihin tai ovat kotona aamutohveleissa tai sängyssä.


    • torppukiri

      Mutta kukas käy kirpputoreilla????????

      • n oin

        Kirpputorilla käy hitaasti liikkuvat ihmiset, huomioitu on.


    • niinniin1

      No minkälaaset ihimiset käy Apteekis

      • xxxxxxz

        Pääasiassa naisvanhukset.


    • kakkakuappa

      Onko kukaan pannu merkille minkälaaset ihimiset käy kukkakaupoos ja minkälaasis verhoos

      • tarkkailija.

        Kukkakaupoissa käy sen verran vähän ihmisiä joten kategorioiden teko on miltei mahdotonta. Mahdollista silloin kun on jokin sesonkiaika esim.Pääsiäinen tai Joulu. Perheellisethän käy paljolti keväällä kun päästään ripille.


    • eksynyt oon?

      Mihinkä ryhmään minä kuulun kun minä käyn citymarketissa, prismassa, minimanissa, alkossa, apteekissa, epstorilla, torikeskuksessa, k-supermarketissa, S-marketissa, joskus jopa lääkärissä, en oo kauhian vanha, en nainen, en oo köyhä, en oo rikas, en oo keskituloinen, muuta toimeen tuun...??

      • Mihinkäs mä kuulun?

        Moon muuten samanlaanen, mutta oon nainen ja en käy alkos...?


      • Tarkkailija.
        Mihinkäs mä kuulun? kirjoitti:

        Moon muuten samanlaanen, mutta oon nainen ja en käy alkos...?

        Nyt hän ei siis arvioida yksittäistä ihmistä vaan kauppojen asiakkaita. Kiitos.


    • noppanirppa

      Sä kuulut nirppanokkiin jonset alkos käy

      • Mihinkäs mä kuulun?

        Noku mä oksennan, jos juon viinaa. Oon saanu syntymälahajaksi niin huonon viinapään, jotta aiva harmittaa...


      • noppanirkka
        Mihinkäs mä kuulun? kirjoitti:

        Noku mä oksennan, jos juon viinaa. Oon saanu syntymälahajaksi niin huonon viinapään, jotta aiva harmittaa...

        et sä oo sitten mikään nirppanokka jos sunon nuan käyny


    • Kong Hong

      Minkälaaset ihimiset käy Hong-Kongis haluaasin tietää

      • tarkkailija,.

        Ei sitä joka kauppaan ehdi havaintoja tekemään, tarvittaisiin lisää resulsseja. Ilmoittelen jos sinne asti ehdin havaintoja sitten tekemään.


    • Aamulla taas reissu

      Minä työttömänä käyn lähes päivittäin ostosmatkalla Tuurin Keskisellä, ostan aina niin paljon että saan kulut peittoon, käyn Keskisellä ainakin neljästi viikossa ja kun minulla on aikaa niin koen sen hyväksi terapiaksi samalla. Tankkaan siellä aina jos vain mahdollista kun bensa hieman halvempaa kuin täällä seinäjoella. Lähden yleensä aamusta varhain liikkeelle ja palaan reissulta kun kauppa siellä menee kiinni, ruokailen siellä hyvässä ravintolassa melko usein, mutta näin työttömänä joudun ottamaan eväitä ja kahvia termariin :)

      • voi surkiaa

        Keskisen ravintolan ruuat ovat kuin vanhainkodissä, siis siellä navettaravintolan noutopöydässä. Kaikki sellaista survokseksi laitettua paistossa jossa esim. sokerinpalan kokoisia lohipaloja tai liharuoka samankokoisia paloja sotkettuna johonkin vihannesmössöön. Lihapullat sormenpään kokoisia. Kyllä on mennyt ruuat köppääseksi ja hinta melkein kympin. Ennen noutopöytä oli hyvä kuin juhlapöytä. Pitäis mennä ravintolan pitäjän ottamaan mallia Tei tuvan noutopöydän antimista Ikaalisesta. Tei tuvassa on noutopöytä runsaine vaihtoehtoineen aina elämys ja makunautinto, sinne mennään syömään pitkien matkojenkin takaa, Luulis nyt Keskisenkin pystyvän samaan, kun on oma ruokakauppakin.


    • kaskisenkerehtia

      Taas tämä KESKISEN karehtia vuoratti aivan perättömiä

    • Ison omaava

      Mä käyn Seinäjoellaainoastaan sexivälinekaupassa.

      • ehhhehe

        Taidat olla anustappimiehiä... Ehhehe.


    • Feeling sorry.

      Suomen tylsimmässä kaupungissa, Seinäjoella, ihmisten elämä ja sosiaalinen kanssakäyminen näyttää typistyneen pelkkään kauppakeskuksissa kiertelyyn ja johptoäätösten tekoon toisista itsensäkaltaisista niissä ainoissa merkityksiä luovassa ympäristöissä.

      Säälittävän pientä elämää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe