Airiston Mosse

hipp

Tsaukki taukit!!

Olen ihan tosissani ajatellut ostaa Barlitin. Viestiketjuja tästä veneestä on useita ja niissä varotellan kaiken muailman asioista, jotka piinaavat venettä.

Voisiko joku Barlitin oikea omistaja "heittää" pienen vinkkilistan mitä tulisi ainakin tarkistaa.

Tai voihan tietysti ehdottaa muutakin venettä, mutta MS900 en osta.

28

1312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsaukii, tsaukiii

      Terve vaan kolleega, ehdotan suomenlinnanlauttaa, sillä se kulkee lähes kelissä kun kelissä eikä matkustajan tarvitse osallistua lainkaan merenkulutehtäviin.

    • hipp

      Arvelinkin, että täällä on pelkkiä vatipäitä. Kiitos kuitenkin asiantuntevasta vastauksestasi.

      • terve maalaisjärki

        Hyvin tehty Barlit on kelpo vene. Barlitit ovat kaikki itserakentajien tekemiä ja kirjo on laaja. Kyllä sen yleensä näkee melkein ensisilmäyksellä kannattaako harkita tarjousta. Sähköjen asennusta itse tutkisin hiukan tarkemminkin muuten samat kohteet kuin missä tahansa veneessä.


    • vuororeissaajat

      Kapeana veneenä on ahdas mutta vastavuoroisesti kulkee edullisesti ja pienellä koneella. Kaverin Barlitilla on retkeilty järvialueella paljonkin kahteen mieheen eikä sisätilojen kapeutta lukuun ottamatta ole pahaa sanottavaa.
      Oma saman pituinen mutta leveämpi vaatii huomattavasti enemmän tehoa samaan nopeuteen ja kuluttaa enemmän.

    • hipp

      Kiitoksia.
      Barlit ja Sampi ovat käsittääkseni hyvin lähellä toisiaan, mutta Sampi on yleensä varustettu huomattavasti voimakkaammalla koneella. Onko sen perä kantavampi vai mistä on kyse? Olisiko jollain selitystä tähän?

      • HJJ

        Juu Sampi ja Barlit olivat samoi venei ,mutta sampiin muutettiin ensteks hiukan kölilinjaa ,mutta vähän ei edes huomannut pelkäl silmäl eroo. Sen jälkeen Sampin pohjaa ja takapäätä muutettiin paljon katavammaski .Mutta kysymykseen,,,, Barlit on hidas vene ,se täytyy hyväksyy jos yrittää ajaa yli runkonopeutta (7-8) Sol.. keula nousee ylös . Kävelykannet on leveät ja hyvät ja se kaventaa sisätiloi . Merenkäynnis se menee vasta jamyötäaaltoo ihan hyvin ,mut sivuaaltoon keinuu ,niikuin kyl muutkin merläiset pakkaa tekemään . Mä itse olen ajanut sellases 15-16 m.s tuules ,hyvin pärjäs .Kölipainoo sais olla jotain 2-300 kg . Mul oli köliraudas potkurin alla pieni taso ,kulki paremmas asennos . Nyt jos tekisin ,tai hankisin yrittäisin löytää veneen jossa olis runkon ja kannen välis korotus 12-13 sm. Moottorin teho sais olla n.50hv. ....


    • Ei kiire, mutta

      Niin.. Sanotaanhan sitä, ettei vesillä saa olla kiire minnekään ja olen oikeastaan samaa mieltä. Kuitenkin 7 solmun nopeus (~13 km/h) tarkoittaa ettei koskaan saa, eikä voi olla kiire minnekään. Työpäivän mittaisella 8 tunnin cruisailulla tuolla nopeudella kun etenee huikeat 100 km ja sekin = ilman taukoja.

      Ehkä tuollaisella kerran kesässä voisi kauniilla kelillä viettää viikonlopun Saimaalla, mutta siihen jäisi.. Ei sovellu minule, hermot menisi - joku 20 solmua on ihan minimi.. No, kuka tykkää mistäkin, saahan sitä puksutella vaikka aamusta iltaan läpi kesä, jos on aikaa ja halua moiseen. Minulle tuollaisella (olen ollut vastaavan kyydissä) matkanteko on tuskaa. Tulee tunne, ettei päästä ikinä perille.

      • Anonyymi

        niinhän se on. Kiire keretä näyttämään menopeliään mahdollisimman monessa paikassa.


    • Lisäys äskeiseen

      Ei se pelkkä hitaus, vaan se p**keleellinen uppoumarunkoisten koppiveneiden meteli... Sitä saa kuunnella tunnista toiseen ja pahimmillaan koko päivän. Jytinä jatkuu päässä vielä unissakin.

      • Teppo Tyynilahti

        Nyt pitäisi eroittaa termit "sinkoilu" ja veneily. Monet ihmiset on yhtä rauhallisia kuin heroiinin vieroitus oireista kärsivä narkkari. Näitä tyyppejä näkee vesillä heinäkuun viikonloppuina omine "veneineen".


      • Beikulla mennään
        Teppo Tyynilahti kirjoitti:

        Nyt pitäisi eroittaa termit "sinkoilu" ja veneily. Monet ihmiset on yhtä rauhallisia kuin heroiinin vieroitus oireista kärsivä narkkari. Näitä tyyppejä näkee vesillä heinäkuun viikonloppuina omine "veneineen".

        Vesillä ei tosiaankaan ole yleensä kiire, varsinkaan jos et edes ole oikein menossa mihinkään. Noita kuvailemiasi "sinkoilijoita" kyllä näkyy vesillä, joskin talouden heiketessä vähenevissä määrin. Kun oleellisinta on veneily, ei ole kiire mihinkään. Mikäli pitää nopeasti päästä johonkin jostain syystä, silloin vene ei muutenkaan ole se oikeia kulkuväline.
        Liikumme liikumme saaristossa "jenkkiveneellä", jossa iso bensamasiina, mutta siitä huolimatta vaikka resurssit 25 solmun matkavauhtiin olisikin, ajamme yleensä sellaista 7-8 solmun vauhtia. Uppoamarunkoinen vene ihan toimiva ja mukava, kun sen muutamat "heikkoudet" hyväksyy. Barlit/Sampi yms. aivan päteviä laitteita vesillä liikkumiseen.


      • hjj
        Beikulla mennään kirjoitti:

        Vesillä ei tosiaankaan ole yleensä kiire, varsinkaan jos et edes ole oikein menossa mihinkään. Noita kuvailemiasi "sinkoilijoita" kyllä näkyy vesillä, joskin talouden heiketessä vähenevissä määrin. Kun oleellisinta on veneily, ei ole kiire mihinkään. Mikäli pitää nopeasti päästä johonkin jostain syystä, silloin vene ei muutenkaan ole se oikeia kulkuväline.
        Liikumme liikumme saaristossa "jenkkiveneellä", jossa iso bensamasiina, mutta siitä huolimatta vaikka resurssit 25 solmun matkavauhtiin olisikin, ajamme yleensä sellaista 7-8 solmun vauhtia. Uppoamarunkoinen vene ihan toimiva ja mukava, kun sen muutamat "heikkoudet" hyväksyy. Barlit/Sampi yms. aivan päteviä laitteita vesillä liikkumiseen.

        No juu ,viime kesänä isot nopeat veneet ajoi monesti hiljaa ,Runko nopeutta ",Polttoaine kallista" Siihen meteliin pitää kyllä kiinnittää huomiota , äänieristys kuntoon ,ja hieman ylikokoinen kone ettei tartte huudattaa täysil , silloin on mielyttävämpi ääni . Ei minusta kannata mitään 8tunnin ajoaikoi ottaa ,senvertaa mikä mukaval tuntuu ja sit johonkin saareen rantautuu ja nauttii elämäst :)


      • Anonyymi
        Beikulla mennään kirjoitti:

        Vesillä ei tosiaankaan ole yleensä kiire, varsinkaan jos et edes ole oikein menossa mihinkään. Noita kuvailemiasi "sinkoilijoita" kyllä näkyy vesillä, joskin talouden heiketessä vähenevissä määrin. Kun oleellisinta on veneily, ei ole kiire mihinkään. Mikäli pitää nopeasti päästä johonkin jostain syystä, silloin vene ei muutenkaan ole se oikeia kulkuväline.
        Liikumme liikumme saaristossa "jenkkiveneellä", jossa iso bensamasiina, mutta siitä huolimatta vaikka resurssit 25 solmun matkavauhtiin olisikin, ajamme yleensä sellaista 7-8 solmun vauhtia. Uppoamarunkoinen vene ihan toimiva ja mukava, kun sen muutamat "heikkoudet" hyväksyy. Barlit/Sampi yms. aivan päteviä laitteita vesillä liikkumiseen.

        itsellä 76 mallin Barlit.mukavaa puuhastelua syksyisin ,ja keväisin.
        Toinen vene Suvi 5050 .50hp koneella. Molemmat on vain. Yleensä keväisin ajan Barlitilla pikku lenkin ,telakalta laituriin. Perämoottorilla kävin 5 kertaa uistelemassa viime kesänä.
        Mökkiranta näyttäisi jotenkin oudolta ellei siinä olis vähintään yhtä venettä.
        Tykkään olla vesillä kanotilla. 5 kesä. noin 2000 km hiljaista vihreiden mieleistä menoa.
        Kanotti noin 50 v vanha. ite 73v.


    • 9 m 9 kn

      Minulla on juuri tuo kammoksumasi MS 900 (tai tarkemmin sanottuna sen viimeiseksi jäänyt versio MS 900/90. Olen ajellut sillä ihan mielikseni 13 vuotta ja lisää vuosia on luvassa, jos vain itse pysyn kondiksessa. Minulle harvinaisen passeli vene! Edellinen oli Fodimar, jossa oli mielestäni liikaa kompromisseja – oli yritetty ahtaa liikaa venettä 7,65-metriseen roviin, jolloin asuttavuus ja käytännöllisyys kärsivät liiaksi.

      Barlitin kyydissä olen ollut ja ajanutkin sellaista. Sisätilat matalat ja kapeat eivätkä sellaisina minun mieleeni, mutta ajo-ominaisuuksiltaan ihan kelvollinen paatti. Ennen kaikkea kulkee runkonopeuttaan vähällä teholla ja polttoaineella!

      Ajelen MS 900/90:llä normaalisti noin yhdeksää solmua. Barlitilla kannattaa tyytyä kahdeksaan, mutta kulutus on silloin vain noin puolet siitä mitä minulla menee. Riippuu tietenkin vähän moottorista ja potkuristakin. Yhdeksän solmua Barlitilla vaatii tehoja ja kakkua, eikä kulkuasento ole enää mitenkään kaunis ja miellyttävä.

      Barlitit eivät ole pahasti hinnan kiroissa, joten niissä saattaa saada kohtuurahalla melkoisesti venettä – kunhan tyytyy mataliin ja kapeisiin tiloihin.

      • Anonyymi

        tein omaan Barlittiin kölin kahtapuolen 20cm metrin mittaiset levikkeet. 2,5cm nousulla.
        60 volvo pentalla ajoasento todella kaunis. perä nousee kivasti..Toisekseen vaimentaa jonkun verran pituus suuntaista keinumista.
        olen suunnitellut toista ohjauspistettä,ettei kokoajan tarvitsisi istua kuskin pukilla.

        500.00 eurolla itse asennettuna näyttäis saavan. Jotain pientä puuhaa eläkepäiviksi.


    • Ei kiire, mutta

      Niin.. Kuten tuossa kirjoitin, ei minullakaan ole vesillä kiire. Kuitenkin ja jos ajattelisin tekeväni tuollaisella veneellä päiväretken vaikkapa mökiltä lähimpään kaupunkiin (50 km), niin sellainen ei käytännössä ole toteutettavissa yhden päivän aikana. Ja moinen ajelu olisi vähintäänkin turhauttavaa.. Kauppareissu lähimpään kauppaan kestäisi tunnin suuntaansa jne..
      Kuitenkin jo ~20 solmun kivalla cruisailunopeudella tuolaiset reissut käytännössäkin toteutettavissa.. Enkä kyllä moista ~20 solmun nopeutta osaa minään "sinkoilunopeutena" pitää. Johan nuo nykyiset laivatkin kulkevat samaa vauhtia.

      Toki, jos olisin vaikka eläkkeellä ja aikaa rajattomasti - paitsi se moottorin meteli. Mieluummin sitten purkkarilla - jos kerran ei saa olla yhtään hoppu :-)

      Vaan kukin tyylillään.. Minulle on ihan ok, jos joku moisesta veneilystä tykkää. En vään oikein sisäistä sitä, mikä siinä on ihanaa.

      • 6-20

        Niin että sen verran barlitin hitaus häiritsi että piti yrittää käännytys työtä nopeampaan... Jos ketjun aloittaja aikoo barlitin hankkia niin hän on varmaan sinut barlitin nopeuden kanssa.


      • Veneily rentouttaa
        6-20 kirjoitti:

        Niin että sen verran barlitin hitaus häiritsi että piti yrittää käännytys työtä nopeampaan... Jos ketjun aloittaja aikoo barlitin hankkia niin hän on varmaan sinut barlitin nopeuden kanssa.

        Veneellä ajelu se mukavaa on, ei se että saa nopeasti köydet kiinni. Mitä vähemmän veneenajo muistuttaa autolla ajoa sitä nautinnollisempaa se on.
        Meitä on moneksi mutta riittäähän vesistöjä jokaiselle.


    • Raum

      Olen Barlitilla 17 kesää ajellut. Hyvin on mennyt kun tyytyy 7-8 solmun matkavauhtiin.
      Mul on 45 hv moottori joka kuluttaa n. 3-4 litraa tunnissa kierrokset 2400-2500.
      Äänieristystä on sen verran ettei tarvii omaa ääntä korottaa kun keskustelee kaverin kanssa.

      • Barlit sampi

        Ostin barlitin elokuun viimeinen päivä tänä vuonna ja ajoin noin 20h ja sen perusteella kokemuksia..

        Sähköt menee ensitalvena purkuun siinä määrin sekailainen määrä johtoja on siellä täällä.. En ole mikään autonrassaaja luonne mut uskon selviäväni 12v sähköasennuksista? Onko foorumilaisilla muuten tietoa mistä saisi sulakerasian jossa tyyliin 10kpl lehtisulakkeita ja siihen tullaan akulta yhdellä kaapeliparilla. Mun veneessä sähköt rajoittuu sisävalaistukseen, pyyhkiän moottorit, lämmitin, mittaristo, ajovalot/hakuvalo, uskon selviäväni.

        Samalla kun uusin sähköt teen myös ajohyttiin pintaremontin..

        Mulla on kemiallinen wc veneen keulassa, sinne pintafiksin teen myös.

        Kunnostukset uskon saavani valmiiksi n. 1000€ hankinnoilla..

        Itse veneeseen olen kohtalaisen tyytyväinen ja jos maksamani hinnan ottaa huomioon niin olen erittäin tyytyväinen.. Moottorina on perkins 49hv ja käy kuin kello. Potkurin on joku joskus vaihtanut ja se on ilmeisesti liian jyrkkä. Vene kulkee 8knots / 2000rpm joka on hyvä mut huippu hierrokset pysähtyy 2300rpm eli koneesta loppuu puhti, tyhjäkäynnillä ottaa 4000rpm. Jos joku tietää hyvän potkurimallin tuolle kokoonpanolle niin saa vinkata..

        Äänieristystä fikasailen myös talven aikana. Itse moottori on varsin hiljainen, voimansiirto ja ilmeisesti pakoputken peräpää pitää omanlaistaan meteliä. Tutkin veneen peräosan sisäpuolisia rakenteita ja sänkyn rungot on luonnollisesti vaneria ja niitä ei ole sisäpuolelta eristetty millään ja toimivat kuin kitaran kaikukoppa.. Eli eristettä peliin peräosaan..

        Vene on hyvä ajettava ja suuntavakaa, rantautuminen ja käsittely satamissa ilman keulapotkuria vaatii harjoittelua. Kelillä saa tuulen vaikutuksen ottaa huomioon.

        Olen itse 188cm ja 90 kg ja mahdun veneessä liikkumaan. Toki enemmän tilaa saa aina olla mutta kun muistetaan taas hinta niin..


    • hipp

      Heipparallalaa!!!!
      Toksia oikein paljon oikeasti hyvistä kannanotoista. Nimimerkille 9m 9kn sanoisin, että ei minulla mitään kammoksuntaa MS900 kohtaan ole. Se ny vaan oli sellainen heitto (sori siitä).
      Olen yrittänyt etsiä meidän perheelle venettä, jossa olisi makuutilat 2 2:lle (erilliset hytit), edes välttävä pentry, avotilaa hieman ja mikä tärkeintä WC. WC:nä en pidä avotilaan sijoitettua kemssaa. Hintana on ollut jotain 10ke: luokka. Seuraavat paatit olen "hylännyt": Ekerö 25, Albatross 26, Maria 75, Kalaisa 8, SeaBee Lady 27, Finnark 75, matala Barlit, Tristan 270, Koskelo 25, Hamariina 640, Bella 660. Eli näitä olen tutkiskellut ja käynyt katsomassa.
      Kesällä kävin "korotetussa" Barlitissa, joka oli omistajan toimesta sisustettu 80-luvun puolessa välissä ja oli edelleen upeassa kunnossa. Tilat vaikuttivat kohtuullisen toimivilta, mutta kapeilta.
      Luulen, että jos en hanki pian Barlittia on minun lisättävä budjettiini yksi tai kaksi 10ke:tä lisää ja aloitettava etsiskelemään norjalaisia veneitä. Niissä tuntuu olevan hyvin suunniteltuja ratkaisuja tyylikkäästi.
      Ehkäpä suomalaisista tulisi kysymykseen isommat Tristanit ja Albatross 30.
      Liukuvaa venettä en edelleenkään suostu hankkimaan, vaikkakin jokin 27 - 30 Sea Ray tms. noin 50 hp diesel moottorilla voisi olla vinkeä vekotin :-)

    • hipp

      Heeeeeeeiii!!!!
      Tuosta keskimoottorin aiheuttamasta metelistä olen kanssanne täysin samaa mieltä, että se ärsyttävää ja pistää hermostumaan pitemmänpäälle. Taitaapa olla kuitenkin niin, että kaikkea ei voi saada varsinkin jos budjetti on noin 10ke:tä

    • simola

      Ehkäpä sitten juuri se mitä et halunnut:) Muovi-Simola ei tietenkään kuulosta kovin houkuttelevalta, MS900 on mun mielestä mainio vene yhden kesän kokemuksen perusteella. Meillä on vanhempi MS 900 takakajuutalla ja tehdasvalmisteisena, näitähän sai myös puolivalmiina.

      Leveämpi kuin Barlit, seisomakorkeuskin hyvä, itsetyhjentyvä avotila, pressut on mun mielestä aika hanurista. Meidän veneessä on takakannen päällä penkit nurkissa ja mä olen siihen keskelle sitonut arkkumallisen kaasujääkaapin pöydäksi, kaasupullo on sidottu penkkiin. Veneessä on sähköjääkaappikin, mutta aika pieni ja kylmä juoma on hyvää. Ajelen usein takakannelta autopilotin kauko-ohjaimella ja joskus jaloilla kattoluukusta.

      Kaipa vene sitä 8 solmua hyvin kulkisi, itse ajelen usein kuuttakin solmua, silloin on hiljaista ja ei mulla lomalla mihinkään kiire ole. Reissut ovat vähintään viikonlopun ja pari viikkoa oli nyt pisin reissu.

      Onhan se aika iso vene ja vaati kääntyäkseen kaasua, kaasun kanssa sen kääntää paikallaan. Vaatii tietty vähän reeniä.

      En nyt oikein ole vikoja veneestä löytänyt. Uppoamarunkoisessa on uppoamarunkoisen ominaisuudet, rullaa sivutakatuulessa jne. MS 900 on aika painava, meillä on vielä lyijyä kölissä, jolloin rullaa vähemmän.

    • hipp

      Juuup
      Olen seurannut MS900 veneiden hintoja ja ne ovat mielestäni aika yläkanttiin verrattuna vuosimalliin!?

      • turhankin vahva

        Muovi Simolan lasikuitutyö on ehkä parasta mitä olen tavannut. Runko ei natise eikä pauku. Niitä on paljon myyty itserakentajille joten sisustuksissa löytyy kirjoa laidasta laitaan. Toinen pomminkestävä on Keihässalmi 1030.


    • hipp

      Voe mahoton.


      Nyt tämä homma kääntyy ihan ympäri ja silleen.

      Olin Barlittia ostamassa ja nyt alkoi tuo hyljeksimäni MS900 kiinnostaa niin paljon, että täytyy se ainakin nähdä ja kokea livenä.

      KS1030 on minulle liian iso.

    • hjj

      Puoliliukuva Finmar Family , siin in kiva vene . Olen ajallut sellasel 4-5 vuotta .Käyttäutyy mukavasti , matka nopeus voi olla esim, 7-15 solmuu sil alueel menee tosi kivasti , Diisseli kone on mun mielest paras siihen paattiin ,n.80-130 hv .. ja sil voi ajaa vaik runkonopeutta ja kulutus on kohtuullisen pieni ...

    • Barlits

      Moro. Yhdyn puheisiin siitä hitaudesta, nopeus jää vakiopohjalla alle 8 solmun, mutta jos sen hyväksyy, niin mukava tapa viettää aikaa, kunhan kölipainoa on tarpeeksi porkkalanselällä ja vielä matala malli, niin ei ole kovin kiikkerä. Korkeutta saisi olla enemmän matalassa mallissa, mutta puolensa kummassakin. Noilla kulutuksilla ei tarvitse polttoaineen saannnista juurikaan huolta kantaa. Ei montaakaan identtistä Barlitia olekaan, mutta samankaltaisia ominaisuuksia niissä on. Kunto on kirjavaa ja näkyy hinnoissakin. Eivät ne enää kalliita ole, joten turhapa sellaista on myydä rahan takia jos siitä itselle iloa on. Tekniikka on yleensä niin simppeliä ja traktorimaista ettei isoja ongelmia pääse tulemaankaan. Monet yksilöt on varusteltu niin kattavasti hintaansa nähden, ettei itse kannata aikaa haaskata projektien parissa, vaan valita itselleen sopiva ja yksilö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe