Suomea ruotsalaisille vaikka väkisin!

Pesta tittare

Arto Nybergin ohjelmassa 13.10.2014 haastateltu tunnettu maailmanmatkaaja Arman Alizad oli voimakkaasti sitä mieltä, että ruotsalaisille ja muillekin maahanmuuttajille pitää opettaa ennen kaikkea suomen kieltä, sillä ilman sitä ei maahan pysty kunnolla kotoutumaan. Ja tämähän on nähty käytännössäkin: ruotsalaiset eivät ole vieläkään kotoutuneet, vaikka aikaa on ollut.

Olen samaa mieltä Armanin kanssa.

34

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nettisuom. (-fenno)

      > Ja tämähän on nähty käytännössäkin: ruotsalaiset eivät ole vieläkään kotoutuneet, vaikka aikaa on ollut.

      Siinäpä oli neffeääliön väite.

      • hehehehehe

        Mutta Arman on vaan täysin oikeassa.


    • .linkki.
    • niin.

      Arman uskaltaa sanoa noin, kun oma ohjelma ei ole YLE:n kanavilla.

      Arton täytyy pitää kieli keskellä suuta, vaikka onkin samaa mieltä.

      Kuitenkin rohkeasti Arman sanoi totuuden!

    • Nettisuom. (-fenno)

      Säälittävä ja typerä avaus.

      • Tack men nej tack

        Suurin osa suomalaisista, joilla on ruotsi äidinkielenä hallitsee hyvin suomen.
        Maahanmuuttajien kotouttamisohjelmaan voidaan integroide ne, joiden kielitaidossa on puutteita.
        Kansantalous ei kestä kaksikielisyyden aiheuttamia kustannuksia.
        Maahanmuuton myötä ihmisiä, jotka eivät saa palveluita äidinkielellään kasvaa.
        Pitää nähdä, että ruotsi on vieraskieli muiden joukossa. Alunperin vihollisen ja miehittäjän kieli. On ryhdyttävä toimenpiteisiin, jotta päästään miljardi säästöihin perustuslakia muuttamalla, niin että Suomi on itsenäinen vapaa ja yksikielinen.


      • jotain rotia

        Minulla ei ole mitään ruosinkieltä vastaan. Jos olisi tilaisuus opettelisin sen mieluusti. Mutta pakkoa vastustan.
        Suomalaisten oikeudet omankieliseen palveluun on heikentynyt vauhdilla.
        On outoa jos pieni kielivähemmistö saa takuut omakielisille palveluille jopa terveyskeskuksessa jossa suomalainen saa lääkärinvastaanottoajan huonosti suomenkieltä osaavalta lääkäriltä niinkuin meillä nykyään on tilanne.


      • niin.
        jotain rotia kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään ruosinkieltä vastaan. Jos olisi tilaisuus opettelisin sen mieluusti. Mutta pakkoa vastustan.
        Suomalaisten oikeudet omankieliseen palveluun on heikentynyt vauhdilla.
        On outoa jos pieni kielivähemmistö saa takuut omakielisille palveluille jopa terveyskeskuksessa jossa suomalainen saa lääkärinvastaanottoajan huonosti suomenkieltä osaavalta lääkäriltä niinkuin meillä nykyään on tilanne.

        Minullakaan ei ole mitään ruotsia vastaan, kuten ei ole muitakaan kieliä vastaan. Minulla on ollut oiva tilaisuus opetella ruotsia, mutta en ole viitsinyt panostaa turhaan kieleen, jota ei missään tarvita.


      • itsesstäänselvyys.
        niin. kirjoitti:

        Minullakaan ei ole mitään ruotsia vastaan, kuten ei ole muitakaan kieliä vastaan. Minulla on ollut oiva tilaisuus opetella ruotsia, mutta en ole viitsinyt panostaa turhaan kieleen, jota ei missään tarvita.

        Ei teidän tarvitse selitellä, ettei ole mitään ruotsin kieltä vastaan. Ei tarvitse tässä tilanteessa nöyristellä, suomalaiset on nöyristelleet jo tarpeeksi. Se, ettei suomalaisella ole mitään muita kieliä vastaan, in itsestäänselvyys jopa RKP:n kiihkomielisimmillekin propagandan levittäjille.


    • ha he he

      Joka Henrikssonilta tuli "paimenkirje".

    • huh huh

      Nyt Arman sai sitten svekojen vihat päälleen.

      • ++++++++++++

        Se on varma.


      • PORTTIKIELTO YLEEN:.
        ++++++++++++ kirjoitti:

        Se on varma.

        .

        "Ylen virallista *totuutta* ei voi kyseenlalaistaa rangaistuksetta"

        .


      • break the åpårtheid

        YLE ei ole mitään, eikä svekojen viha ole muuta kuin itsekästä ininää.


    • Umayah abu Hannah.

      Kuten muutkin kauan maassa asuneet mamut, Arman tietää kielisysteemimme järjettömän luonteen. Siksi surutahot värväävät uusia mamuja mannekiineikseen.

    • Pesta tittare

      Minullakaan ei ole mitään ruotsin kieltä vastaan. Sitä saa kukin halukas puhua ja kuunnellakin ihan vapaasti. Minäkin aion opetella sitä heti kun löydän tärkeämmiltä kiireiltäni aikaa. Näillä näkymin ehdin aloittaa ruotsin opiskelun kuolinvuoteellani juuri ennen viimeistä hengenvetoani.

      • Rehellinen kysymys

        Mistähän johtuu, että Suomen ruotsinkielisillä alueilla, ainakin Pohjanmaalla maahanmuuttajat kotoutuvat hetkessä ja vuoden, parin päästä heistä on tullut todella ahkeria ja vastuuntuntoisia työntekijöitä ja veronmaksajia. Muita työllistäviä yrittäjiäkin. Eivätkä juurikaan valita mistään. Fennoalueilla sen sijaan jäävät ostoskeskuksiin lorvimaan soskun ja työttömyyskortiston turvin. Ja mummoja ryöstämään.


      • jokapäiväiset murhat
        Rehellinen kysymys kirjoitti:

        Mistähän johtuu, että Suomen ruotsinkielisillä alueilla, ainakin Pohjanmaalla maahanmuuttajat kotoutuvat hetkessä ja vuoden, parin päästä heistä on tullut todella ahkeria ja vastuuntuntoisia työntekijöitä ja veronmaksajia. Muita työllistäviä yrittäjiäkin. Eivätkä juurikaan valita mistään. Fennoalueilla sen sijaan jäävät ostoskeskuksiin lorvimaan soskun ja työttömyyskortiston turvin. Ja mummoja ryöstämään.

        Oiskohan median propagandasta? Malmössä asuneena tämä aihe on minulle enemmän kuin tuttu.


      • Valepukki valehtelee
        jokapäiväiset murhat kirjoitti:

        Oiskohan median propagandasta? Malmössä asuneena tämä aihe on minulle enemmän kuin tuttu.

        Sinä olet tuskin käynyt Malmössä turistiretkelläkään. Fenno tapansa mukaan valehtelee.


      • Pakkoruotsi on tuho
        Valepukki valehtelee kirjoitti:

        Sinä olet tuskin käynyt Malmössä turistiretkelläkään. Fenno tapansa mukaan valehtelee.

        Pakkoruotsi on Suomen kielelle ja kulttuurille pahin vihollinen.

        "Kirjoitan suomeksi, koska se on äidinkieleni, ja kiitos kääntäjien, se että edustan pientä kielialuetta ja pieniä alkuperäiskansoja, ei ole ollut este maailmanlaajuisen lukijakunnan saavuttamiselle. Suomen kieli on kirjailijalle kerrassaan verraton alkusointuineen, loputtomine taivutusmahdollisuuksineen", Oksanen sanoi.

        "Sitä paitsi jos me suomalaiset olisimme jättäneet kielemme ja kirjallisuutemme kehittämisen sikseen, teillä ei ehkä olisi J. R. R. Tolkienin Tarua sormusten herrasta, sillä Tolkien rakasti tätä 'hassunkurista kieltä', joka loi pohjan Tolkienin suurhaltiakielelle."

        Oksasen puhe oli otsikoitu "Joulupukki puhuu suomea". Puheensa päätteeksi hän viittasi joulupukkiin.

        "Ennen kaikkea on syytä muistaa, että joulupukin äidinkieli on todennäköisesti suomi tai saame, joka myös on yksi suomalais-ugrilaisista kielistä. Joulupukki nimittäin asuu meillä päin, Suomen ja Venäjän nykyisellä rajalla sijaitsevalla tunturilla, mutta lapsienne onneksi hän hyvin koulutettuna pohjoismaalaisena ymmärtää monia kieliä."

        Muuan Ahlgvist piti Aleksis Kiven kyhäelmiä alaarvoisina ja ajoi stackars Alksin kuolemaan Saa nähdä, kuka sivistynyt Sveko rupeaa mollaamaan Sofia


      • väriä ja värinää
        Valepukki valehtelee kirjoitti:

        Sinä olet tuskin käynyt Malmössä turistiretkelläkään. Fenno tapansa mukaan valehtelee.

        http://www.rd.fi/malmo-ruotsin-ruutitynnyri


        He, he....kyllä on onnistunut Ruotsin kotoutuspolitiikka.


      • jokapäiväiset murhat kirjoitti:

        Oiskohan median propagandasta? Malmössä asuneena tämä aihe on minulle enemmän kuin tuttu.

        Mitenköhän Malmö (Sverige) ja ruotsinkielinen Pohjanmaa (Finland) mahtavat liittyä toisiinsa?

        Tuntuu olevan ihan täysin mahdotonta nefen ymmärtää että me surut emme ole Suomessa asuvia sverigeläisiä vaan ihan ehta aitoja suomalaisia!!! Olemme yhtä kauan olleet suomalaisia kuin sinäkin ja valtaosan esi-isät ovat asuneet täällä suurinpiirtein yhtä kauan kuin te suomenkielisetkin! Vai oletko kenties itse ryssä?

        Miten ihmeessä kuvittelet tutustuneesi suomenruotsalaisiin Malmössä??
        I Skåne, Sverige!!

        Jos olet asunut Ruotsissa olet itse asiassa ruotsalaisempi kuin minä, jolla ei ole minkäänlaisia yhteyksiä Ruotsiin (Sverige) eikä kenelläkään esi-isällänikään ainakaan 500 vuoteen!! Ainoastaan yksi riikinruotsalaisuusepäily löytyy. Äitini suvun, joka on kotoisin Itä Suomesta, esi-isän oletetaan saapuneen tuolta nykyisen Ruotsin puolelta rakentamaan Viipurin linnaa, jota alettiin rakentaa vuonna 1293.


      • Tora ja närä
        Ankdam kirjoitti:

        Mitenköhän Malmö (Sverige) ja ruotsinkielinen Pohjanmaa (Finland) mahtavat liittyä toisiinsa?

        Tuntuu olevan ihan täysin mahdotonta nefen ymmärtää että me surut emme ole Suomessa asuvia sverigeläisiä vaan ihan ehta aitoja suomalaisia!!! Olemme yhtä kauan olleet suomalaisia kuin sinäkin ja valtaosan esi-isät ovat asuneet täällä suurinpiirtein yhtä kauan kuin te suomenkielisetkin! Vai oletko kenties itse ryssä?

        Miten ihmeessä kuvittelet tutustuneesi suomenruotsalaisiin Malmössä??
        I Skåne, Sverige!!

        Jos olet asunut Ruotsissa olet itse asiassa ruotsalaisempi kuin minä, jolla ei ole minkäänlaisia yhteyksiä Ruotsiin (Sverige) eikä kenelläkään esi-isällänikään ainakaan 500 vuoteen!! Ainoastaan yksi riikinruotsalaisuusepäily löytyy. Äitini suvun, joka on kotoisin Itä Suomesta, esi-isän oletetaan saapuneen tuolta nykyisen Ruotsin puolelta rakentamaan Viipurin linnaa, jota alettiin rakentaa vuonna 1293.

        Keitä ovat nefet, fennot, ugrit ym. joista ruotsinmieliset täällä puhuvat purkaessaan patoutumiaan.


      • Tora ja närä kirjoitti:

        Keitä ovat nefet, fennot, ugrit ym. joista ruotsinmieliset täällä puhuvat purkaessaan patoutumiaan.

        Seuraa palstaa! Ehkä se sinullekin selviää pikkuhiljaa.
        Ugreista en tosin ole kuullut kenenkään muun täällä puhuvan kuin fennojen itse, joten se lienee normikäsite teille, me surut emme sitä käytä juurikaan, ainakaan tällä palstalla ei ole näkynyt.


      • paluu maanpinnalle..
        Ankdam kirjoitti:

        Mitenköhän Malmö (Sverige) ja ruotsinkielinen Pohjanmaa (Finland) mahtavat liittyä toisiinsa?

        Tuntuu olevan ihan täysin mahdotonta nefen ymmärtää että me surut emme ole Suomessa asuvia sverigeläisiä vaan ihan ehta aitoja suomalaisia!!! Olemme yhtä kauan olleet suomalaisia kuin sinäkin ja valtaosan esi-isät ovat asuneet täällä suurinpiirtein yhtä kauan kuin te suomenkielisetkin! Vai oletko kenties itse ryssä?

        Miten ihmeessä kuvittelet tutustuneesi suomenruotsalaisiin Malmössä??
        I Skåne, Sverige!!

        Jos olet asunut Ruotsissa olet itse asiassa ruotsalaisempi kuin minä, jolla ei ole minkäänlaisia yhteyksiä Ruotsiin (Sverige) eikä kenelläkään esi-isällänikään ainakaan 500 vuoteen!! Ainoastaan yksi riikinruotsalaisuusepäily löytyy. Äitini suvun, joka on kotoisin Itä Suomesta, esi-isän oletetaan saapuneen tuolta nykyisen Ruotsin puolelta rakentamaan Viipurin linnaa, jota alettiin rakentaa vuonna 1293.

        "Äitini suvun, joka on kotoisin Itä Suomesta, esi-isän oletetaan saapuneen tuolta nykyisen Ruotsin puolelta rakentamaan Viipurin linnaa, jota alettiin rakentaa vuonna 1293"

        Täydellistä mielisairasta hopinää.. Kukaan ei voi vetää sukulinjojaan 1200 l. Asti. Jospa äitisi suku onkin ihan vain suomenkielisiä karjalaisia jonka suku on vaihtanut kielensä jossain vaiheessa tai ollut vaihtamatta....olisiko tämän liian rahvas vaihtoehto?

        Huomautan myös että tuolta ajalta (v. 1293 ) sinulla on 1 048576 kpl. Esi-isiä ja äitejä.....voidaan olla vaikka sukulaisia :)


      • alkusuomalainen
        Ankdam kirjoitti:

        Mitenköhän Malmö (Sverige) ja ruotsinkielinen Pohjanmaa (Finland) mahtavat liittyä toisiinsa?

        Tuntuu olevan ihan täysin mahdotonta nefen ymmärtää että me surut emme ole Suomessa asuvia sverigeläisiä vaan ihan ehta aitoja suomalaisia!!! Olemme yhtä kauan olleet suomalaisia kuin sinäkin ja valtaosan esi-isät ovat asuneet täällä suurinpiirtein yhtä kauan kuin te suomenkielisetkin! Vai oletko kenties itse ryssä?

        Miten ihmeessä kuvittelet tutustuneesi suomenruotsalaisiin Malmössä??
        I Skåne, Sverige!!

        Jos olet asunut Ruotsissa olet itse asiassa ruotsalaisempi kuin minä, jolla ei ole minkäänlaisia yhteyksiä Ruotsiin (Sverige) eikä kenelläkään esi-isällänikään ainakaan 500 vuoteen!! Ainoastaan yksi riikinruotsalaisuusepäily löytyy. Äitini suvun, joka on kotoisin Itä Suomesta, esi-isän oletetaan saapuneen tuolta nykyisen Ruotsin puolelta rakentamaan Viipurin linnaa, jota alettiin rakentaa vuonna 1293.

        Suomessa puhutaan ja kirjoitetaan ruotsista ja ruotsalaisista silloin kuin ko. Kirjoitus on suomeksi. Ei siis mitään sekakieltä tyyliin: "...surut emme ole Suomessa asuvia sverigeläisiä vaan ihan ehta...".
        Antaa hölmän vaikutelman.
        Siinä olet oikeassa "Ankka" että kaikkiiin suruihin on sekoittunut vuosisatojen aikana suomalaisia geenejä aina siitä saakka kun ensimmäsiet svealaiset tulivat suomenkieliselle Ahvenanmaalle 1100 l. Alkaen. Ruotsinkieli kuitenkin on ainakin Manner-Suomessa vieraan vallan kolonisaattoreiden kieli joka tuli tänne Ruotsin kruunun tietoisella asutus ja valloituspolitiikalla 1250 l.


      • Padonmurtaja
        Ankdam kirjoitti:

        Mitenköhän Malmö (Sverige) ja ruotsinkielinen Pohjanmaa (Finland) mahtavat liittyä toisiinsa?

        Tuntuu olevan ihan täysin mahdotonta nefen ymmärtää että me surut emme ole Suomessa asuvia sverigeläisiä vaan ihan ehta aitoja suomalaisia!!! Olemme yhtä kauan olleet suomalaisia kuin sinäkin ja valtaosan esi-isät ovat asuneet täällä suurinpiirtein yhtä kauan kuin te suomenkielisetkin! Vai oletko kenties itse ryssä?

        Miten ihmeessä kuvittelet tutustuneesi suomenruotsalaisiin Malmössä??
        I Skåne, Sverige!!

        Jos olet asunut Ruotsissa olet itse asiassa ruotsalaisempi kuin minä, jolla ei ole minkäänlaisia yhteyksiä Ruotsiin (Sverige) eikä kenelläkään esi-isällänikään ainakaan 500 vuoteen!! Ainoastaan yksi riikinruotsalaisuusepäily löytyy. Äitini suvun, joka on kotoisin Itä Suomesta, esi-isän oletetaan saapuneen tuolta nykyisen Ruotsin puolelta rakentamaan Viipurin linnaa, jota alettiin rakentaa vuonna 1293.

        Ruotsalaiset haluavat itse määritellä mitä he ovat, kussakin tilanteessa tarpeensa mukaan. Ja saahan niin tehdä. Hurrrit ovat kuitenkin hurrreja , vaikka voissa paistaisi, kuten ankkapato itsekin hyvin tietää.


    • pakolla-

      Ja jos ei hur.reja kiinnosta oppia Suomea, niin sitten vaan muutto ruotsiin.

    • suseik

      Kohta alkaa Armanin jahtaus mediassa kaikilla mahdollisilla keinoilla. Mitä menee lausumaan totuuksia, jotka kaikki tietävät, mutta vellihousut eivät uskalla sanoa ääneen. Ainoastaan ihaillaan keisarin uusia vaatteita.

      • Alkoi jo!

        Iltalehti teki jutun Armanin tatuoinneista, koska joukossa oli intialainen ikivanha hengellinen symboli kvastika. Se muistuttaa natsien hakaristiä ja siihenhän svekolehti jutullaan pyrki.


    • Skrattare

      Päivän vitsi, dagens vitz: "(Me ruotsalaiset olemme) ihan ehta aitoja suomalaisia!"
      Pitääköhän rkp:n propaganda-osaston ankkadaami-työryhmältä pyytää lupa, ennen kuin tälle saa nauraa?

      • Lukiolainen LPR

        On aivan sama, mistä on tultu ja mitä kieltä on puhuttu aiemmin.
        Tosiasia, että täysin ruotsinkielisiä on mantereella niin vähän, ettei palveluita ruotsiksi kannata järjestää.

        MTV on ruotsalaisten omistuksessa, muttei lähetä ruotsinkielisiä uutisia.
        Kaikki palvelut tuotetaan veronmaksajien rahoilla. Ruotsilla ei ole taloudellista merkitystä, kuin kustannuksena jokaisen palkkapussissa.
        Maahanmuuttajat, jotka joutuvat opiskelemaan suomen, toisin kuin maassa asuvat surut joutuvat asioimaan suomeksi. On päättäjien vastuulla, ettei verojamme tuhlata turhuuteen. Kauniaisissa asuu niin varakasta väkeä, että pystyvät palkkaamaan suomenkielisen avustajan. Muille voidaan järjestää tulkkaus apua.
        Kukaan ei kärsi eikä jää ilman palveluja.


      • Tack men nej tack
        Lukiolainen LPR kirjoitti:

        On aivan sama, mistä on tultu ja mitä kieltä on puhuttu aiemmin.
        Tosiasia, että täysin ruotsinkielisiä on mantereella niin vähän, ettei palveluita ruotsiksi kannata järjestää.

        MTV on ruotsalaisten omistuksessa, muttei lähetä ruotsinkielisiä uutisia.
        Kaikki palvelut tuotetaan veronmaksajien rahoilla. Ruotsilla ei ole taloudellista merkitystä, kuin kustannuksena jokaisen palkkapussissa.
        Maahanmuuttajat, jotka joutuvat opiskelemaan suomen, toisin kuin maassa asuvat surut joutuvat asioimaan suomeksi. On päättäjien vastuulla, ettei verojamme tuhlata turhuuteen. Kauniaisissa asuu niin varakasta väkeä, että pystyvät palkkaamaan suomenkielisen avustajan. Muille voidaan järjestää tulkkaus apua.
        Kukaan ei kärsi eikä jää ilman palveluja.

        Arman on tosi fiksu Mamu. Valitkaa hänet vuosikymmenen maahanmuuttajaksi.
        Hänelle pitäisi myöntää Axel Freudenthal mitali. Tontti Kauniaisita ja kesämökki Närpiöön.


    • Minerva.

      Olen Rasti ruutuun ruotsinkielinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe