Raskaana olevat julkisissa kulkuvälineissä

paikanansainnut

On päivänselvää, että vanhuksille ja sairaille pitää antaa istumapaikka julkisissa kulkuvälineissä, mutta miksi raskaanaoleville pitäisi? En todellakaan antaisi pallomahalle omaa istumapaikkaani, raskaus ei ole sairaus.

292

4473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raskaudet kokenut

      Kokeile itse pallomahailua, niin tiedät että etenkin loppuraskaudessa olo voi olla tukala. Selkäkipuja voi olla tai harjoitussupistuksia joiden aikana mielellään istuisi hetkeksi paikalleen. Että kyllä ne istumapaikat myös raskaana oleville on ihan syystäkin. Joillain voi olla oireeton ja helppo loppuraskaus mutta kaikilla ei ole.

      • Von Appel

        En koskaan, missään tapauksesa anna paikkaani! Olen nuri ja erittäin hyväkuntoinenkin ja olen saanut hyvän kotikasvatuksenkin. EN ANNA!


      • ....................
        Von Appel kirjoitti:

        En koskaan, missään tapauksesa anna paikkaani! Olen nuri ja erittäin hyväkuntoinenkin ja olen saanut hyvän kotikasvatuksenkin. EN ANNA!

        Olet saanut huonon kotikasvatuksen ja sinut on lellitty piloille.
        Olet lellipentu, tissiposki!!! Hah hah :D


      • Ön päikköjä
        .................... kirjoitti:

        Olet saanut huonon kotikasvatuksen ja sinut on lellitty piloille.
        Olet lellipentu, tissiposki!!! Hah hah :D

        Kyl päikköjä vöi väihdellä ne jötkä hälyää


      • Nimimerkille .......
        .................... kirjoitti:

        Olet saanut huonon kotikasvatuksen ja sinut on lellitty piloille.
        Olet lellipentu, tissiposki!!! Hah hah :D

        Juuri tällaiset kommentit saavat lukijan suhtautumaan negatiivisesti koko aiheeseen, jossa sinällään voisi olla pohjaakin rakentavalle tai viihdyttävälle keskustelulle. Miksi tällaisia kommentteja kirjoitetaan? Millainen on henkilö, joka puhuttelee toista julkisesti tällä tavalla? Onko meistä suomalaisista nykyään suurikin osa tällä tavalla käyttäytyviä?


      • kaikenlaista
        Von Appel kirjoitti:

        En koskaan, missään tapauksesa anna paikkaani! Olen nuri ja erittäin hyväkuntoinenkin ja olen saanut hyvän kotikasvatuksenkin. EN ANNA!

        Jos sentään sanoisit, että "rouva on tarkkana, parin pysäkin päästä mä jään pois".


      • Valtionelättejä,,,
        Ön päikköjä kirjoitti:

        Kyl päikköjä vöi väihdellä ne jötkä hälyää

        Jos on YH-Äiti niin ei mitään istumapaikkoja sellaisille, tuntekoot nahoissaan jos on siemennestettä mieheltä huijannut.


      • Von Appel kirjoitti:

        En koskaan, missään tapauksesa anna paikkaani! Olen nuri ja erittäin hyväkuntoinenkin ja olen saanut hyvän kotikasvatuksenkin. EN ANNA!

        Joo kyl huomaa et oot nuori,Ikää vissiin viisi vuotta " Mut kun tää on mun paikka"-vikinää.


      • Annanpas
        Von Appel kirjoitti:

        En koskaan, missään tapauksesa anna paikkaani! Olen nuri ja erittäin hyväkuntoinenkin ja olen saanut hyvän kotikasvatuksenkin. EN ANNA!

        Anna ny - eres viikoks ;-)


      • Misantroppi
        Nimimerkille ....... kirjoitti:

        Juuri tällaiset kommentit saavat lukijan suhtautumaan negatiivisesti koko aiheeseen, jossa sinällään voisi olla pohjaakin rakentavalle tai viihdyttävälle keskustelulle. Miksi tällaisia kommentteja kirjoitetaan? Millainen on henkilö, joka puhuttelee toista julkisesti tällä tavalla? Onko meistä suomalaisista nykyään suurikin osa tällä tavalla käyttäytyviä?

        Lisäksi herää kysymys onko vanhuus sitten muka sairaus? Näkyvätkö kaikki sairaudet ja tunnot päällepäin? Mikä todistus pitää esittää ja kenelle? Julkisiin liikennevälineisiin voisi varsin hyvin laittaa merkatut kiintiöpaikat itsekkäille ääliöille, kun sellaisia tuntuu riittävän joka junaan ja vaunuun.


      • en antaisi.

        Olisit käyttänyt kortsuja. en antaisi istumapaikkaa! seisköön kullinlientä maistanut?


      • No voi voi tyhmiä
        Von Appel kirjoitti:

        En koskaan, missään tapauksesa anna paikkaani! Olen nuri ja erittäin hyväkuntoinenkin ja olen saanut hyvän kotikasvatuksenkin. EN ANNA!

        Olen ihmetellyt, miksi Suoni24:ssä on palstat kasvatukselle, kasvattajille ja kurinpidolle, mutta huomaan nyt, että ohjesivustoja tulisi olla hyvin paljon enemmänkin.
        Jos nämä kirjoittajat kuvittelevat olevansa hauskoja, fiksuja, hyvän kotikasvatuksen saaneita, niin olisi syytä pieni terapiaistunto jokaiselle.


      • ISOMULKKU 21
        Valtionelättejä,,, kirjoitti:

        Jos on YH-Äiti niin ei mitään istumapaikkoja sellaisille, tuntekoot nahoissaan jos on siemennestettä mieheltä huijannut.

        jos en itse ole siementänyt sitä pallomahaa, niin EN WARMASTI ANNA PAIKKAANI.


      • ,,,,,,
        ISOMULKKU 21 kirjoitti:

        jos en itse ole siementänyt sitä pallomahaa, niin EN WARMASTI ANNA PAIKKAANI.

        Säälin äitiäsi.


      • Kesäkurpitsa
        Valtionelättejä,,, kirjoitti:

        Jos on YH-Äiti niin ei mitään istumapaikkoja sellaisille, tuntekoot nahoissaan jos on siemennestettä mieheltä huijannut.

        Kerropa mistä erotat entuudestaan tuntemattoman naisen yh-äidiksi, tai parisuhteessa eläväksi naiseksi? Toinen kysymys on se, että mistä tiedät ventovieraan siemenesteen olevan huijattua joltakulta mieheltä? Yh-äidin saama siemenneste voi ihan hyvin olla peräsin hedelmöitysklinakalta, siinä missä kuin esim. kolarissa kuolleelta rakastavalta avopuolisolta... Jos luulet naisten reijittävän alituisesti kondomejaan, niin olet väärässä. Jos nainen haluaa lapsen, niin hän saa kyllä kyllikseen siemennestettä mieheltä, ihan ilman miehen huijaamistakin.


      • muita ja itseäsi
        Von Appel kirjoitti:

        En koskaan, missään tapauksesa anna paikkaani! Olen nuri ja erittäin hyväkuntoinenkin ja olen saanut hyvän kotikasvatuksenkin. EN ANNA!

        Olet huonokäytöksinen ja nurja nuori...kunnioita itseäsi ja muita! Olet varmaan saanut kotikasvatuksesi vihervasuriperheessä.....nehän on juuri tuollaisia!


      • kumi pamppu
        en antaisi. kirjoitti:

        Olisit käyttänyt kortsuja. en antaisi istumapaikkaa! seisköön kullinlientä maistanut?

        se vaan on sillai, että kaikki olette saaneet alkunne sieltä Pallosta ja kulliliemestä ym.
        joten turpa tukkoon!


      • palloperse!
        Von Appel kirjoitti:

        En koskaan, missään tapauksesa anna paikkaani! Olen nuri ja erittäin hyväkuntoinenkin ja olen saanut hyvän kotikasvatuksenkin. EN ANNA!

        Ja sitten vielä nyrpeän ja vihaisen näköinen pattivatsa, varmaan syntyy samanlainen synkkä, mielisairas vauva..... Miksei mies anna kyytiä sille akalleen, ettei juokse vatsapystyssä yleisillä kulkuvälineillä. Pysyköön kotonaan läskimaha. Odottakoon rauhassa käsityötään ja yönvalvottajaa....


      • takkaapäin?
        Annanpas kirjoitti:

        Anna ny - eres viikoks ;-)

        Lisää kyrpääettä tulee kolmoset?


      • sanavalmis!
        kumi pamppu kirjoitti:

        se vaan on sillai, että kaikki olette saaneet alkunne sieltä Pallosta ja kulliliemestä ym.
        joten turpa tukkoon!

        Hevosella on turpa!


      • Kielipoliisi
        Kesäkurpitsa kirjoitti:

        Kerropa mistä erotat entuudestaan tuntemattoman naisen yh-äidiksi, tai parisuhteessa eläväksi naiseksi? Toinen kysymys on se, että mistä tiedät ventovieraan siemenesteen olevan huijattua joltakulta mieheltä? Yh-äidin saama siemenneste voi ihan hyvin olla peräsin hedelmöitysklinakalta, siinä missä kuin esim. kolarissa kuolleelta rakastavalta avopuolisolta... Jos luulet naisten reijittävän alituisesti kondomejaan, niin olet väärässä. Jos nainen haluaa lapsen, niin hän saa kyllä kyllikseen siemennestettä mieheltä, ihan ilman miehen huijaamistakin.

        Se on Rei´ittää, eikä reijittää.


      • kielipoliisi2
        Kielipoliisi kirjoitti:

        Se on Rei´ittää, eikä reijittää.

        Ei se ala isolla alkukirjaimella lauseen keskellä, eli rei'ittää..


      • sanavalmis2
        sanavalmis! kirjoitti:

        Hevosella on turpa!

        En yhtään ihmettelisi, vaikka näillä kyrpäotsillakin olisi turpa.


      • Jaahas...
        kielipoliisi2 kirjoitti:

        Ei se ala isolla alkukirjaimella lauseen keskellä, eli rei'ittää..

        Taitaa olla reikiä perseessä teillä kun tuommoiset on jutut


      • isomulkku21
        ,,,,,, kirjoitti:

        Säälin äitiäsi.

        Sääli ihan vapaasti.


      • on paikkoja
        Ön päikköjä kirjoitti:

        Kyl päikköjä vöi väihdellä ne jötkä hälyää

        Kyllä paikkoja voi vaihdella ne jotka haluaa.


      • punastelia
        Kesäkurpitsa kirjoitti:

        Kerropa mistä erotat entuudestaan tuntemattoman naisen yh-äidiksi, tai parisuhteessa eläväksi naiseksi? Toinen kysymys on se, että mistä tiedät ventovieraan siemenesteen olevan huijattua joltakulta mieheltä? Yh-äidin saama siemenneste voi ihan hyvin olla peräsin hedelmöitysklinakalta, siinä missä kuin esim. kolarissa kuolleelta rakastavalta avopuolisolta... Jos luulet naisten reijittävän alituisesti kondomejaan, niin olet väärässä. Jos nainen haluaa lapsen, niin hän saa kyllä kyllikseen siemennestettä mieheltä, ihan ilman miehen huijaamistakin.

        Eihän niitä alituiseen tarvitsekaan rieittää.
        Kertakin yhtä kohden piisaa


      • ei vänhyksille
        Ön päikköjä kirjoitti:

        Kyl päikköjä vöi väihdellä ne jötkä hälyää

        Ei käikki vänhyksetkään säiräitä öle. Kyllä ne jäksää seistä. Se ön hyvää jymppää.


      • Helppo juttu
        Kesäkurpitsa kirjoitti:

        Kerropa mistä erotat entuudestaan tuntemattoman naisen yh-äidiksi, tai parisuhteessa eläväksi naiseksi? Toinen kysymys on se, että mistä tiedät ventovieraan siemenesteen olevan huijattua joltakulta mieheltä? Yh-äidin saama siemenneste voi ihan hyvin olla peräsin hedelmöitysklinakalta, siinä missä kuin esim. kolarissa kuolleelta rakastavalta avopuolisolta... Jos luulet naisten reijittävän alituisesti kondomejaan, niin olet väärässä. Jos nainen haluaa lapsen, niin hän saa kyllä kyllikseen siemennestettä mieheltä, ihan ilman miehen huijaamistakin.

        Jos odottava nainen on valkoihoinen ja puhuu suomea, niin kyseessä on 99% varmuudella yh, sillä Suomessa ei tee lapsia juuri muut kuin muslimimamut ja suomalaiset Yh-äidit, koska sillä yh-äitiydellä pääsee kaikissa jonoissa etuilemaan ja saa kaikki mahdolliset tuet.

        Tunnen ns kapakkaperhosia, jotka elävät yksinhuoltajuudella. Parhaat asunnot annetaan yh-äideille ja sossu maksaa vuokrat ym asumiskulut, kuten lasten sotkemat seinät ym tuhojen remontit.
        Yhteiskunnan sosiaalikoneistot maksavat maksimituet ja lisäksi voi rahastaa oletettujen isien lompakot tyhjäksi, koska Suomessa ei miehillä ole mitään oikeusturvaa ja mm isyyslaki on täysin mätä ja perustuslainkin vastainen, mutta mehän elämmekin feministisessä hirmuvallassa, joka tulee tuhoutumaan vielä omaan mahdottomuuteensa.


      • Raskaaksi tuleminen on jo lähtökohtaisesti moraalisesti väärin kun otetaan ylikansoittuminen huomioon ja se kuinka pajon tällä pallolla on jo ennestään lapsia surkeissa oloissa. Itsekkäämpää tekoa ei äkkiseltään tule mieleen.


      • huhhhuh
        Jaahas... kirjoitti:

        Taitaa olla reikiä perseessä teillä kun tuommoiset on jutut

        joo, yksi iso reikä keskellä persettä. Olisin huolestunut, jollei olisi.


      • hohhoijax
        Helppo juttu kirjoitti:

        Jos odottava nainen on valkoihoinen ja puhuu suomea, niin kyseessä on 99% varmuudella yh, sillä Suomessa ei tee lapsia juuri muut kuin muslimimamut ja suomalaiset Yh-äidit, koska sillä yh-äitiydellä pääsee kaikissa jonoissa etuilemaan ja saa kaikki mahdolliset tuet.

        Tunnen ns kapakkaperhosia, jotka elävät yksinhuoltajuudella. Parhaat asunnot annetaan yh-äideille ja sossu maksaa vuokrat ym asumiskulut, kuten lasten sotkemat seinät ym tuhojen remontit.
        Yhteiskunnan sosiaalikoneistot maksavat maksimituet ja lisäksi voi rahastaa oletettujen isien lompakot tyhjäksi, koska Suomessa ei miehillä ole mitään oikeusturvaa ja mm isyyslaki on täysin mätä ja perustuslainkin vastainen, mutta mehän elämmekin feministisessä hirmuvallassa, joka tulee tuhoutumaan vielä omaan mahdottomuuteensa.

        Pakko kommentoida.

        En todellakaan saanut "parasta asuntoa."
        En päässyt mistään jonosta koskaan ohi.
        Sossu ei koskaan maksanut mitään remontteja minulle.
        En myöskään "rahastanut isän lompakkoa tyhjäksi." Itseasiassa en saanut isältä yhtään mitään.
        Ainoat tuet jotka sain olivat asumistuki (myönnetään kaikille!) ja elatustuki sekä lapsilisä (Kela).

        Mistä kummasta näitä harhaluuloja aina sikiää yksinhuoltajuuden "ihanuudesta"?.


    • "................,,,,,

      Itseäni on pyörryttänyt paikallaan seisominen jo melkein alusta asti. Kaveri pyörtyi kerran bussissa raskaana ollessaan, kun ei päässyt istumaan huolimatta isosta pallomahastaan. Aika noloa ympärillä istuville...

      • ei ikinä bussilla

        Kyllä se on noloa itse pallomahalle, kun riskeeraa lapsen änkeämällä viimeisillään täysiin busseihin. Sen verran voi ajatella, että hankkii taloudellisesti vakaat olot ja kunnon miehen, jotta ei tarvitse bussilla kulkea. ap valittajalle voisin myös todeta, jätä linja-autot, pääset paljon vähemmällä, näissä kulkuneuvoissa on muutakin ärsyttävää, kuin pallomahat.


      • sori vaan kamut
        ei ikinä bussilla kirjoitti:

        Kyllä se on noloa itse pallomahalle, kun riskeeraa lapsen änkeämällä viimeisillään täysiin busseihin. Sen verran voi ajatella, että hankkii taloudellisesti vakaat olot ja kunnon miehen, jotta ei tarvitse bussilla kulkea. ap valittajalle voisin myös todeta, jätä linja-autot, pääset paljon vähemmällä, näissä kulkuneuvoissa on muutakin ärsyttävää, kuin pallomahat.

        En anna ikinä kellekään paikkaani bussissa.
        Olen 20-vuotias terve nainen, mutta kun minä olen päässyt istumaan niin en siitä väistä.


      • hahhaahhh

        Jos siinä tilanteessa jotain noloa oli niin mietipä uudestaan mikä oli noloa


      • sulla ÄO 5
        ei ikinä bussilla kirjoitti:

        Kyllä se on noloa itse pallomahalle, kun riskeeraa lapsen änkeämällä viimeisillään täysiin busseihin. Sen verran voi ajatella, että hankkii taloudellisesti vakaat olot ja kunnon miehen, jotta ei tarvitse bussilla kulkea. ap valittajalle voisin myös todeta, jätä linja-autot, pääset paljon vähemmällä, näissä kulkuneuvoissa on muutakin ärsyttävää, kuin pallomahat.

        No ei se raskaana oleva voi sinne kotio jämähtää, vaan liikkua pitää jo oman ja tulevan lapsenkin terveyden takia. Kyllä on taas idiootteja täällä kirjoittelemassa. Voikohan enää olemattomampia syitä ärsytykseen olla kuin joku raskaana oleva nainen. Sinäkin lahopää olet joskus ollut pallona äitisi mahassa.


      • ei ikinä bussilla
        sulla ÄO 5 kirjoitti:

        No ei se raskaana oleva voi sinne kotio jämähtää, vaan liikkua pitää jo oman ja tulevan lapsenkin terveyden takia. Kyllä on taas idiootteja täällä kirjoittelemassa. Voikohan enää olemattomampia syitä ärsytykseen olla kuin joku raskaana oleva nainen. Sinäkin lahopää olet joskus ollut pallona äitisi mahassa.

        Kuules nyt lahopääpallomaha, äitini ei koskaan kulkenut bussilla ollessaan raskaana, eikä muutenkaan, aina järjestyi kyyti henkilöautolla. Isä oli kunnollinen, joka toi perheeseen rahaa ja aina oma auto käytettävissä. Toista se on teillä narkeilla, mahdollinen isä linnassa ja sinulta ne viimeisetkin rahat menee tupakkaan, päihteisiin ja roskaruokaan.


      • itsekyys
        sori vaan kamut kirjoitti:

        En anna ikinä kellekään paikkaani bussissa.
        Olen 20-vuotias terve nainen, mutta kun minä olen päässyt istumaan niin en siitä väistä.

        se raskaus ei saa olla este siihen että ei joku terve jha ei oleva raskaana voi väistyy se raskaus ei ole sairaus mutta siitä huolimati tulee selkäkipeä ja ja pyöryttävä olo tuommoinen ihminen joka on itsekäs paskiainen ei tarvi päästä kyyttiin en ottaisi ainakaan mun kyytiin raskaana oleva nainen otan kyllä kyytiin itsekyydestä on paska loppu itseleen


      • MEillä on auto
        ei ikinä bussilla kirjoitti:

        Kuules nyt lahopääpallomaha, äitini ei koskaan kulkenut bussilla ollessaan raskaana, eikä muutenkaan, aina järjestyi kyyti henkilöautolla. Isä oli kunnollinen, joka toi perheeseen rahaa ja aina oma auto käytettävissä. Toista se on teillä narkeilla, mahdollinen isä linnassa ja sinulta ne viimeisetkin rahat menee tupakkaan, päihteisiin ja roskaruokaan.

        Ei kaikki halua autoa, vaikka olis rahaakin. Mitä sillä kaupungissa tekee?


      • ei ole pakko pyörtyä
        MEillä on auto kirjoitti:

        Ei kaikki halua autoa, vaikka olis rahaakin. Mitä sillä kaupungissa tekee?

        Juuri sitä, että ei tarvitse pyörtyillä ja kenties synnyttää bussissa, on se muutenkin parempi kulkea ja kuljettaa omilla kulkuvälineillä.


      • nähtyä ja koettua
        ei ikinä bussilla kirjoitti:

        Kuules nyt lahopääpallomaha, äitini ei koskaan kulkenut bussilla ollessaan raskaana, eikä muutenkaan, aina järjestyi kyyti henkilöautolla. Isä oli kunnollinen, joka toi perheeseen rahaa ja aina oma auto käytettävissä. Toista se on teillä narkeilla, mahdollinen isä linnassa ja sinulta ne viimeisetkin rahat menee tupakkaan, päihteisiin ja roskaruokaan.

        Minä sen sijaan kuljin 50 km:n työmatkani suuntaansa julkisilla myös raskaana ollessani ja tienasin oman ja perheeni elatuksen sekä maksoin veroja yhteiskunnalle. En muista, sainko istumapaikkaa, mutta varmaan sain. Nyt on ikää 67 vuotta, työssä käyn edelleen ja annan automaattisesti tarvittaessa istumapaikkani sairaille, vanhuksille, raskaana oleville sekä pienten lasten äideille ja heidän lapsilleen. Hävettäisi toimia toisin, sen verran hyvän kotikasvatuksen olen saanut. Myös lapseni luovuttavat paikkansa niille, jotka ovat enemmän sen tarpeessa.
        Ihmettelen, miksi jotkut ovat aivan vapaaehtoisesti öykkärimäisiä vetelyksiä.


    • järki vs. ääliö

      Niin no ei se sairaus ole, mutta jos bussissa ei olisi tilaa vanhukselle, uskon, että joku hänelle tilaa antaa. Ja sama raskaana olevalle. Olisi mielestäni itsekästä katsoa vieressä ja näpytellä puhelinta, kun joku tuskailee ja tasapainoilee ison mahan kanssa kipujensa kanssa. Järkeä voi käyttää.

      • sivusta seurannut

        Täällä Hämeessä nuoret istuvat inva-, vanhus-, raskauspaikoilla, joita on bussissa vain neljä, kuin muita paikkoja on liki 50. Eikä tule kuuloonkaan, että monikaan heistä invapaikkaansa antaa, mutta enhän tiedä, jos he ovat "invaliideja", mutta ainakin jalta toimii heillä hyvin, sitten kun bussista joskus poistuvat.
        Mutta nyt yleistin "nuoret", on niitä nuoria jotka istuessaan INVA-paikalla ja huomaavat esim.kepin kanssa liikkuvan vaihtavat siitä pois.
        On aika paljon myös vähän vanhemmissa ihmisissä huomaamattomuutta, etenkin jos ovat astuneet korkin päälle.
        Täällä yleensä naiset paremmin antaa paikkansa heikompikuntoiselle tai raskaana olevalle. Kiitos siitä heille!


      • määmäämää
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Täällä Hämeessä nuoret istuvat inva-, vanhus-, raskauspaikoilla, joita on bussissa vain neljä, kuin muita paikkoja on liki 50. Eikä tule kuuloonkaan, että monikaan heistä invapaikkaansa antaa, mutta enhän tiedä, jos he ovat "invaliideja", mutta ainakin jalta toimii heillä hyvin, sitten kun bussista joskus poistuvat.
        Mutta nyt yleistin "nuoret", on niitä nuoria jotka istuessaan INVA-paikalla ja huomaavat esim.kepin kanssa liikkuvan vaihtavat siitä pois.
        On aika paljon myös vähän vanhemmissa ihmisissä huomaamattomuutta, etenkin jos ovat astuneet korkin päälle.
        Täällä yleensä naiset paremmin antaa paikkansa heikompikuntoiselle tai raskaana olevalle. Kiitos siitä heille!

        Nuo nuoret ovatkin ns. asennevammaisia, joten kyllä heille "kuuluu" istua vammaispaikoilla aivan kuten myös ne terveet auton omistajat, jotka pysäköivät inva-paikoille.

        Asennevamma on sairaus, joka estää olemasta yhteiskuntakelpoinen ja muut kanssaihmiset huomioiva eli kyseessä on "minäminäminä-tauti.


      • nuori vammutunut yh
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Täällä Hämeessä nuoret istuvat inva-, vanhus-, raskauspaikoilla, joita on bussissa vain neljä, kuin muita paikkoja on liki 50. Eikä tule kuuloonkaan, että monikaan heistä invapaikkaansa antaa, mutta enhän tiedä, jos he ovat "invaliideja", mutta ainakin jalta toimii heillä hyvin, sitten kun bussista joskus poistuvat.
        Mutta nyt yleistin "nuoret", on niitä nuoria jotka istuessaan INVA-paikalla ja huomaavat esim.kepin kanssa liikkuvan vaihtavat siitä pois.
        On aika paljon myös vähän vanhemmissa ihmisissä huomaamattomuutta, etenkin jos ovat astuneet korkin päälle.
        Täällä yleensä naiset paremmin antaa paikkansa heikompikuntoiselle tai raskaana olevalle. Kiitos siitä heille!

        saman huomanut nyt kun reilu vuoden verran Hämeenlinnassa asustellut ja paljon joudun julkisilla kulkemaan, koska en itse saa enää autoa ajaa...
        monesti kulkiessani mukana ovat myös 3- ja 5-vuotiaat lapseni.. (itsellä ikää 26) ja yh-olen tosin ilman että itselläni olisi vaikutusta asiaan, mieheni menehtyi samassa onnettomuudessa jossa minä loukkaannuin vakavasti.. eli siis liikun keppien kanssa, lisäksi minulla on toisessa jalassa selvästi näkyvä metalli tuki.. ja lähes joka kerta turhaan odottelen että joku nuori/terve minulle paikkansa luovuttaisi...

        sitten täytyy hieman kehua yhtä nuorta ettei mene yleistykseksi.. eli siis olin lasteni kanssa matkalla hämeenlinnan torilta rautatieasemalle noin viikko sitten.. eräs nuori (noin15v) poika oli nousemassa kyytiin samalta pysäkiltä ja auttoi lasten rattaiden bussiin saamisessa ja kun kukaan ei minulle tilaa antanut tämä samainen nuori herrasmies pyysi nuorta noin 12v tyttöä tekemään minulle tilaa..


      • Voi miten kamalaa :(
        nuori vammutunut yh kirjoitti:

        saman huomanut nyt kun reilu vuoden verran Hämeenlinnassa asustellut ja paljon joudun julkisilla kulkemaan, koska en itse saa enää autoa ajaa...
        monesti kulkiessani mukana ovat myös 3- ja 5-vuotiaat lapseni.. (itsellä ikää 26) ja yh-olen tosin ilman että itselläni olisi vaikutusta asiaan, mieheni menehtyi samassa onnettomuudessa jossa minä loukkaannuin vakavasti.. eli siis liikun keppien kanssa, lisäksi minulla on toisessa jalassa selvästi näkyvä metalli tuki.. ja lähes joka kerta turhaan odottelen että joku nuori/terve minulle paikkansa luovuttaisi...

        sitten täytyy hieman kehua yhtä nuorta ettei mene yleistykseksi.. eli siis olin lasteni kanssa matkalla hämeenlinnan torilta rautatieasemalle noin viikko sitten.. eräs nuori (noin15v) poika oli nousemassa kyytiin samalta pysäkiltä ja auttoi lasten rattaiden bussiin saamisessa ja kun kukaan ei minulle tilaa antanut tämä samainen nuori herrasmies pyysi nuorta noin 12v tyttöä tekemään minulle tilaa..

        Elämä on joillekin rankkaa, voimia sinulle ja perheellesi!


      • Otan osaa
        nuori vammutunut yh kirjoitti:

        saman huomanut nyt kun reilu vuoden verran Hämeenlinnassa asustellut ja paljon joudun julkisilla kulkemaan, koska en itse saa enää autoa ajaa...
        monesti kulkiessani mukana ovat myös 3- ja 5-vuotiaat lapseni.. (itsellä ikää 26) ja yh-olen tosin ilman että itselläni olisi vaikutusta asiaan, mieheni menehtyi samassa onnettomuudessa jossa minä loukkaannuin vakavasti.. eli siis liikun keppien kanssa, lisäksi minulla on toisessa jalassa selvästi näkyvä metalli tuki.. ja lähes joka kerta turhaan odottelen että joku nuori/terve minulle paikkansa luovuttaisi...

        sitten täytyy hieman kehua yhtä nuorta ettei mene yleistykseksi.. eli siis olin lasteni kanssa matkalla hämeenlinnan torilta rautatieasemalle noin viikko sitten.. eräs nuori (noin15v) poika oli nousemassa kyytiin samalta pysäkiltä ja auttoi lasten rattaiden bussiin saamisessa ja kun kukaan ei minulle tilaa antanut tämä samainen nuori herrasmies pyysi nuorta noin 12v tyttöä tekemään minulle tilaa..

        Paljon voimia ja onnellisuutta tuleviin päiviinne!


    • paikanansainnut

      Raskaus on oma valinta, sairastuminen ja vanhuus ei. En halua lapsia, joten pallomahailun kokeileminen ei tule kuuloonkaan.

      • KT.

        Tyhmyys on myös "omavalinta", myös sen näyttäminen toisille.


      • ,...................

        niin on idiotismikin, ja näköjään narsistikin olet...


      • ....................

        Äitisikin olisi kannattanut valita toisin...


      • KT:lle
        KT. kirjoitti:

        Tyhmyys on myös "omavalinta", myös sen näyttäminen toisille.

        ja hänen kannanottoaan peukuttaneille:
        Wikipedian mukaan "tyhmyys on ominaisuus tai tila, jossa tietoisuus ei ole järkevä. Kyse on vain älykkyyden negaatiosta tai matalasta älykkyydestä."

        En ymmärrä, miten älykkyyden puute voisi olla omavalinta. Minusta on tyhmyyden osoitus syyttää henkilöä sellaisesta ominaisuudesta, jolle hän ei itse voi mitään.

        Kokonaan eri asia on sitten se, että jostakin käsittämättömästä syystä tietyt keskustelunaiheet tai esitetyt kommentit näyttävät aina saavan jotkut keskustelijat sellaiseen raivoon, että pitää purkautua syyttelemään tai arvostelemaan suorasanaisesti muita. Ei näitä keskusteluja ole pakko lukea, jos ei psyyke kestä omasta näkemyksestä poikkeavia kommentteja.


      • pösilö

        Kaikki tässä maailmassa on omaa valintaa. Ei se vanheneminen mikään pakko ole, eikun ranteet auki vaan, niin muutama murhe vähemmän.


      • seisköön seisottaja!

        Ja kävelköön .... pallomahansa kanssa. laihtuu raukka... makeanliemen maistaja. sisäänpäästäjä. kullikäyny vierailulla.


      • Oppia ottava

        Iloitkoon tuo, joka on paikanansainnut!
        Ikäihmisenä ei ole paikoista pulaa, kun ei ole nuoria niitä valtaamassa.
        Jos lapsensaantia halveksitaan tässä mitassa, niin eipä teidän ikäluokkanne jälkeen paljon eläkkeenmaksajia synny.

        Siitä vaan invapaikalle!


      • kaunotar!

        Mitäpä sitä vittuansa repimään kauhukakaroilla. Synnyttäköön kiinalaiset niillä on isompi maa ja mahtuu. Suomi on pieni maa ei tänne mahdu kuin, pakolaiset.


      • KT. kirjoitti:

        Tyhmyys on myös "omavalinta", myös sen näyttäminen toisille.

        Raskaaksi hankkiutuminen jos mikä on paitsi tyhmää myös moraalisesti väärin. Olet varmaankin kuullut ylikansoittumisesta ja siitä kuinka pajon tällä pallolla on jo ennestään lapsia surkeissa oloissa. Itsekkäämpää tekoa ei äkkiseltään tule mieleen.


      • Oletko todella
        seisköön seisottaja! kirjoitti:

        Ja kävelköön .... pallomahansa kanssa. laihtuu raukka... makeanliemen maistaja. sisäänpäästäjä. kullikäyny vierailulla.

        noin kateellinen, että joku on ilmeisesti harrastanut seksiä, ja vieläpä onnelliseen loppuun asti? Miten voi olla noin käsittämättömän pikkusieluisia ja typeriä ihmisiä? Sen tiedän, ettet edes ymmärrä hävetä, kapasiteettisi ei siihen riitä.

        Enkä tiedä ketään, joka reiíttäisi kondomeja, jokainen normiälyinen ymmärtää, miten suuri työ vastuu lapsista on, varsinkin yksin. Eiköhän ne ole ne miehet, joilla ei kantti kestä samoja asioita, ja liukenevat.

        Ja joillain voi raskaus olla hyvinkin tukala, jo puolesta välistä lähtien. Kuvittele itse, kuinka sisäelimesi ahtautuvat hiljalleen nieluasi kohti, niveliä särkee, koska pehmenevät, jalat niin turvoksisa, ettei voi ilman kipua kävellä.
        Sehän on jo testeillä todistettukin, etteivät miehet edes lieviä synnytyskipuja kestä.


      • paikanansainnut
        Oletko todella kirjoitti:

        noin kateellinen, että joku on ilmeisesti harrastanut seksiä, ja vieläpä onnelliseen loppuun asti? Miten voi olla noin käsittämättömän pikkusieluisia ja typeriä ihmisiä? Sen tiedän, ettet edes ymmärrä hävetä, kapasiteettisi ei siihen riitä.

        Enkä tiedä ketään, joka reiíttäisi kondomeja, jokainen normiälyinen ymmärtää, miten suuri työ vastuu lapsista on, varsinkin yksin. Eiköhän ne ole ne miehet, joilla ei kantti kestä samoja asioita, ja liukenevat.

        Ja joillain voi raskaus olla hyvinkin tukala, jo puolesta välistä lähtien. Kuvittele itse, kuinka sisäelimesi ahtautuvat hiljalleen nieluasi kohti, niveliä särkee, koska pehmenevät, jalat niin turvoksisa, ettei voi ilman kipua kävellä.
        Sehän on jo testeillä todistettukin, etteivät miehet edes lieviä synnytyskipuja kestä.

        Lapsiahan ei ole pakko hankkia!


      • veromaksaja
        seisköön seisottaja! kirjoitti:

        Ja kävelköön .... pallomahansa kanssa. laihtuu raukka... makeanliemen maistaja. sisäänpäästäjä. kullikäyny vierailulla.

        sillon kuin on raskaana niin silloin ei saa laihduttaa vitun paskaa puheita tääläkin on ihminen joka on raskaana pitää kunnioittaa ennemmän kuin kuin teitä itsekkäitä ääliöitä te terveitä nuoria ihmisiä kokekaa nuoret naiset olla raskaana melkein viimeisillä ja katsotaan miten jaksatte ja te jotka ette ole raskaana niin voittekin laihduttaa ja kävellä koska kuin ei ole pyörätuolia tai osaa kävellä kuin on terve niin se voi kävellä tai pysykää kotona se kulkuväline eli bussi ja autot on myös kaikkien raskaana olevien veroista pois että terveet nuoret itsekkät saatte matkustaa ylipäätäätn bussilla


    • gjfgdjklfdzkjl

      semmoinen pointti, että meidän kaupungissa on niihin invalideille ja vanhuksille osoitettut paikat oikeutettu myös raskaana oleville, ne on tarroin osoitettu. että jossain kuitenkin osataan ajatella poksahtamaisillaan olevia äitejä. ja on ne bussien etuosassa ja ovien vieressä olevat paikat myös turvallisuustekijä. itselle kävi niin, että 3 vkoa ennen laskettua aikaa nousin bussiin ja vanhukset istui noilla invapaikoilla enkä mennyt tietenkään heitä pois ajamaan, vaan suuntasin tyhjille paikoille bussin takaosaan. kuski ei kuitenkaan odottanut, että lyllersin istumaan asti, vaan lähti ajamaan ennen kuin istuin. bussin nykäisy horjutti tasapainoa ja törmäsin maha edellä penkin selkänojaan ja niskatukiin. kyllä sattui ja kyllä sai bussikuski palautetta, oli aika nolona. :P

      • ....................

        Vitut sinun kivustasi, vaan kun siihen vauvaan voi sattua tai se voi vaurioitua!!!


      • ???
        .................... kirjoitti:

        Vitut sinun kivustasi, vaan kun siihen vauvaan voi sattua tai se voi vaurioitua!!!

        ???


      • ....................
        ??? kirjoitti:

        ???

        No sitä vaan, että ei ne äidit yleensä oman mukavuuden takia aina ensisijaisesti varo sitä vatsaa, vaan sen vauvan.
        Esim jos ponnistelee liikaa raskaana voi istukka irrota ja synnytys käynnistyä ennen aikojaan ja lapsi alikehittyneenä (keuhkot esim) vaurioitua pysyvästi.
        Eikä se vauva enää loppuaikoina ole "suojassa lapsivedessä", koska on jo niin iso. Monesti loppuvaiheessa pienen selkäkn voi tuntua vatsan läpi ja jos siihen kova isku osuu voi vaurioitua.
        Siksi juuri olisi päästävä istumaan, koska linja-auto heiluu ja raskauden takia sitä on huonompi tasapaino, koska paino jakautuu eritavalla kuin normaalisti.


      • ....................
        .................... kirjoitti:

        No sitä vaan, että ei ne äidit yleensä oman mukavuuden takia aina ensisijaisesti varo sitä vatsaa, vaan sen vauvan.
        Esim jos ponnistelee liikaa raskaana voi istukka irrota ja synnytys käynnistyä ennen aikojaan ja lapsi alikehittyneenä (keuhkot esim) vaurioitua pysyvästi.
        Eikä se vauva enää loppuaikoina ole "suojassa lapsivedessä", koska on jo niin iso. Monesti loppuvaiheessa pienen selkäkn voi tuntua vatsan läpi ja jos siihen kova isku osuu voi vaurioitua.
        Siksi juuri olisi päästävä istumaan, koska linja-auto heiluu ja raskauden takia sitä on huonompi tasapaino, koska paino jakautuu eritavalla kuin normaalisti.

        Suora lainaus vauvakirjasta: "Raskaudessa voi mennä niin moni asia vikaan, että on suoranainen ihme, että lapsia ylipäätään syntyy."
        Niimpä, jokainen syntyvä lapsi on "pieni ihme!" :)
        Etenkin terve lapsi...

        Ja kun aina länkytetään että ennen vanhaan ja ennen vanhaan...
        Noh, minun mummoni synnytti kuolleen lapsen (täysiaikaisen) koska teki liian rankkaa fyysistä työtä.
        Että se siitä ennenvanhastakin sitten...
        Ja ei taatusti ole ainut tapaus, vaan niitä on taatusti sattunut ennenvanhaan paljon.


      • kaikki ei vaan tajuu

        Ihan vaan äipälle tiedoks, että bussikuskit ei voi millään odottaa että jokainen matkustaja on lyllertäny paikalleen. Muuten bussit olis koko ajan myöhässä, ja siitäkös taas itkua ja kitinää tulis. Fiksu matkustaja ymmärtää ottaa tukea penkeistä kun bussi nytkähtää liikkeelle.


      • gjfgdjklfdzkjl
        .................... kirjoitti:

        Vitut sinun kivustasi, vaan kun siihen vauvaan voi sattua tai se voi vaurioitua!!!

        mistähän luulet, että se kuski sai palautetta? siitä, että jos minuun sattui, niin mitähän hän luuli vauvalle käyneen. voi luoja, kun täällä saa typeryksille vääntää asiat rautalangasta.


      • gjfgdjklfdzkjl
        kaikki ei vaan tajuu kirjoitti:

        Ihan vaan äipälle tiedoks, että bussikuskit ei voi millään odottaa että jokainen matkustaja on lyllertäny paikalleen. Muuten bussit olis koko ajan myöhässä, ja siitäkös taas itkua ja kitinää tulis. Fiksu matkustaja ymmärtää ottaa tukea penkeistä kun bussi nytkähtää liikkeelle.

        olin ottamassa tukea penkistä ja juuri istumassa, kun bussi nytkähti liikkeelle. siinä on vähän vaikea kenekään ilman vauvamahaakin pysyä pystyssä, kun juuri on istumassa ja bussi nytkähtää rajusti liikkeelle. ja kyllä, fiksut kuskit odottavat, että matkustaja on istumassa. en ole kenenkään kuullut valittavan siitä, että kuski ei odota matkustajien pääsemistä paikalleen, vaan juuri päinvastaisesta.


      • Bussikuskeista
        gjfgdjklfdzkjl kirjoitti:

        olin ottamassa tukea penkistä ja juuri istumassa, kun bussi nytkähti liikkeelle. siinä on vähän vaikea kenekään ilman vauvamahaakin pysyä pystyssä, kun juuri on istumassa ja bussi nytkähtää rajusti liikkeelle. ja kyllä, fiksut kuskit odottavat, että matkustaja on istumassa. en ole kenenkään kuullut valittavan siitä, että kuski ei odota matkustajien pääsemistä paikalleen, vaan juuri päinvastaisesta.

        Meillä alkaa olla jo liikaa niitä osaamattomia mamukuskeja, jotka saavat ajokortin ilmaiseksi ilman kunnon koulutusta. Hymyilevät ja imartelevat lähes jokaista naista, mutta bussia eivät osaa ajaa.
        Itsellä on 2 miljoonaa km kokemusta raskaan kaluston ratin ääressä ja ajaisin puolet mamukuskeista hemmettiin.
        Kyllä se on kuskista kiinni, liikkuuko auto rauhallisin liikkein vai äkkinäisesti nykäisten.


    • liikaa paapoo

      Onko raskaus sairaus?
      Nykyään paapotaan ja paapotaan kaikkea ja silti lapsosista yhä useammin moniongelmaisia eikö äippä päässyt istumaan bussissa.
      Sitten kun kaikki odottavat äidit lopettavat tupakoinnin heti voi odottaa kohtelua mutta jos itse ei edusta odottavaa äitiä vaan kaljakuppilan ruusua.

    • Nokkonen

      Onpa aika tylyä tekstiä, toivottavasti äitisi ei lue. On ollut pallomahana, kun odotti sinua... Ja hyi olkoon, mitä sieltä pallosta tuli!

    • hökö

      Onko vanhuus sitten sairaus

      • pointti tässä

        Tätä olisin itsekin kysynyt.


    • neljän äitee

      No ainakin täällä on busseissa ns. merkittyjä paikkoja, kuvilla oikein, että tyhmimmätkin tajuaa, kuvissa on kepin kanssa kulkeva ihminen, vanhus ja raskaana oleva. Paikoille saa mennä jos on vapaana, mutta jos joku noista kolmesta tulee eikä ole vapaata, kuskit kyllä sanoo että on ylös sieltä, jos on tyhmiän eivätkä tajua oma-aloitteisesti nousta.

    • Kyllälähteetaas

      Minä olen mieluummin mukava kuin kusipää, mutta se on tietenkin jokaisen oma valinta.

      • rakastunut vain!

        Mukavampi rakastuneena kahden kuin, joku kolmas rääkyvä paskatulee persseestä. kahden aina mukavampi.


    • junttilan väkeä?

      Itse kävin kummassakin raskaudessa töissä siihen saakka, kunnes äitiysloma alkoi. Tosin kummassakin raskaudessa kärsin esim. selkäkivuista, supisteluista, liitoskivuista ja turvotuksesta. Ainakin toisessa raskaudessa olin jonkun aikaa sairaslomallakin, koska oli ennenaikaisen synnytyksen vaara.

      Itse ainakin olin kiitollinen, että sain raskaana ollessa istumapaikan, koska olo oli kieltämättä todella tukala varsinkin kesähelteellä raskauden ollessa loppuvaiheessa. Pienet tauot helpottivat jaksamista, vaikka se olisi sitten ollut vain se, että pääsee vartiksi istumaan bussissa.

      Yleisesti ottaen käytöstavat ovat kyllä huonontuneet. Minä pidän auki esimerkiksi ovea ihan kaikenikäisille, mutta esimerkiksi nelikymppiset miehetkin saattavat marssia ovesta sisään kiitosta tai edes hymyä antamatta. Lähimmäisiä ei näköjään edes haluta huomioida.

      • Lottastiina

        Suomalaiset miehet käyttäytyvät monesti moukkamaisesti, rynnätään vanhusten ohi ja tönitään vammaisia, viedään parkkipaikka ohi vaikka toinen on peruuttamassa siihen jne. Huudellaan ihmiselle ja kiroillaan lasten kuullen.
        Suomiukot ovat törkyturpia juntteja!


      • Oma kokemus
        Lottastiina kirjoitti:

        Suomalaiset miehet käyttäytyvät monesti moukkamaisesti, rynnätään vanhusten ohi ja tönitään vammaisia, viedään parkkipaikka ohi vaikka toinen on peruuttamassa siihen jne. Huudellaan ihmiselle ja kiroillaan lasten kuullen.
        Suomiukot ovat törkyturpia juntteja!

        Asun ulkomailla ja aina käydessäni Suomessa, kiinnittyy huomioni erityisesti suomalaisten naisten röyhkeyteen ja huonoihin käytöstapoihin.
        Kaikkein pahimpia ovat n 50v Stockmannin asiakkaat. Myyjätkin ovat asiakkaittensa kaltaisia nokka pystyssä elvistelijöitä, enkä siksi ole käynyt kyseisessä tavaratalossa enää vuosiakusiin, vaan vien rahani sinne, missä saan kunnon palvelua ja ihmiset ovat ystävällisiä toisilleen.
        Samaa toivoisin myös kaupunkien julkisiin liikennevälineisiin, mutta kaikkialla heijastuu feministisen hirmuvallan aiheuttama henkinen pahoinvointi, mikä tekee ihmiset ärtyisiksi ja siten he eivät huomioi myönteisesti edes raskaana olevia naisia.


    • Keskustelija435

      Jos näkee että jollain on tukala olo niin kyllä sitä voi yrittää helpottaa tilanteesta riippumatta ihan oman mielensä mukaan, oli kyseessä sairaus tai ei.

      Tokihan maailma on sellainen että hyviä töitä ei läheskään aina palkita joten se ajaa välinpitämättömyyteen enkä syytä siitä ketään koska itsekin monesti miettinyt että miksei sitä vaan voisi pitää huolen omista asioistaan koska omassakin hyvinvoinnissa on tarpeeksi työsarkaa ja haasteita.

      • ....................

        Minä syytän! Välinpitämättömyys tuollaisessa tilanteessa kielii omantunnon puutteesta tai sen huonosta toimivuudesta. Luonneviasta siis pahimmillaan. Ja mitä tekee luonnevikaisilla ihmisillä, ei niin mitään!
        Eihän sellainen ole ihminen ensinkään! Apinahäkkiin odottamaan evoluution kehityksen osuvan omallekkin kohdalle!


      • ....................
        .................... kirjoitti:

        Minä syytän! Välinpitämättömyys tuollaisessa tilanteessa kielii omantunnon puutteesta tai sen huonosta toimivuudesta. Luonneviasta siis pahimmillaan. Ja mitä tekee luonnevikaisilla ihmisillä, ei niin mitään!
        Eihän sellainen ole ihminen ensinkään! Apinahäkkiin odottamaan evoluution kehityksen osuvan omallekkin kohdalle!

        Ei hyvistä töistä kuulukkaan saada kiitosta, vaan hyvän mielen itselleen tampio!


      • liygkyuh
        .................... kirjoitti:

        Ei hyvistä töistä kuulukkaan saada kiitosta, vaan hyvän mielen itselleen tampio!

        Väärin. Hyvistä töistä kuuluu saada hyvä mieli itselleen, ja lisäksi niistä kuuluu antaa kiitosta. Siitä tulee vielä lisää hyvää mieltä molemmille osapuolille.


      • ....................
        liygkyuh kirjoitti:

        Väärin. Hyvistä töistä kuuluu saada hyvä mieli itselleen, ja lisäksi niistä kuuluu antaa kiitosta. Siitä tulee vielä lisää hyvää mieltä molemmille osapuolille.

        Oikeinpa! :)
        Ei siitä AINA tarvitse saada kiitosta, mutta se on bonusta, jos saa...


      • ohi aiheen
        .................... kirjoitti:

        Minä syytän! Välinpitämättömyys tuollaisessa tilanteessa kielii omantunnon puutteesta tai sen huonosta toimivuudesta. Luonneviasta siis pahimmillaan. Ja mitä tekee luonnevikaisilla ihmisillä, ei niin mitään!
        Eihän sellainen ole ihminen ensinkään! Apinahäkkiin odottamaan evoluution kehityksen osuvan omallekkin kohdalle!

        " Ja mitä tekee luonnevikaisilla ihmisillä, ei niin mitään!"
        Niistä tulee poliiseja.
        "Eihän sellainen ole ihminen ensinkään!"
        Totta! Niinpä kyylät on vain olioita.


      • narsismia tuollainen

        Palkkion toivossako sitä helpotetaan toisten oloa ? Voi jee, jätät siis hädässä olevat katuun makaamaan kun et saa tajuttomalta palkkiota ? Olen huomannut, että kun auttaa jotakuta, sitä apua saa sitten kun itse tarvitsee.


      • Minulle on ainakin tarpeeksi "palkintoa", että tiedän itse tehneeni jonkun hyvän teon - eli olen aina valmis pyyteettömästi auttamaan kanssaihmistä - oli sitten kyse "julkisissa" antaa toiselle, sitä enemmän tarvitsevalle, istumapaikan, pitää ovea auki, nostaa joltain kaatunut keppi/kyynärsauva yms.! Tätä ei ole minulle koskaan tolkutettu vanhempien taholta, joko se on luonteessani oleva piirre, tai olen seurannut vanhempieni esimerkkiä tai molempia! Ainakin itselläni on hyvä mieli, jos olen tehnyt jotain toisten avuksi! Valitettavan paljon on kuitenkin joukossamme näitä narisijoita ja marisijoita, joilla tuntuu olevan pakonomainen tarve kaivaa ihan joka asiasta esille jonkun ärsytysmomentin ja valituksen aiheen! Mukavaa syksyä - harmaista keleistä huolimatta!


    • ÖnÖn

      On päivänselvää, että julkiset kulkuvälineet ovat ihmisten käytössä, mutt amielestäni eivät ole tarkoitettu idiooteille.

      Mielestäni idiotismi ei ole sairaus.

    • ....................

      Kumpa äitisi olisi liukastunut suihkussa, kun sinua odotti...
      Pallomaha... Siellä "pallomahassa" on VAUVA sisällä! Idiootti...

      • ....................

        Itsekö se vauva sinne pötsiin on ilmestynyt?


      • liukastu itse

        Toivottavasti sinulle käy vielä pahemmin..... tuommoisia haudot....Potkukelkat on teidänkaltaisille, eikä yleisille kulkuneuvoille tientukoksi työssäkäyville ihmisille, sulla on aikaa kotona nyhjätä, mutta työpaikalle pitää ehtiä ja vaimoni on mustasukkainen ei sovi että alan antamaan vieraalle ämmälle istumapaikkaa... luulee vielä äpäräsi isäksi ...


    • NarsistienTasavalta

      Liikun todella harvoin julkisissa, mutta todellakin ruuhkaisessa bussissa antaisin paikkani... kyllä jaksan tervein jaloin seistä

      Suomi narsistien ry

    • Mallia Belgiasta

      Belgiassa on otettu mukavasti huomioon se, että raskaana oleva nainen ei välttämättä jaksa seistä täydessä junassa samalla tavoin kuin ihminen joka ei ole raskaana. Viidennestä raskauskuukaudesta eteenpäin nainen saa matkustaa kaikissa junissa ykkösluokassa vaikka olisi vain kakkosluokan lippu. Tämä on ystävällinen ele ja onhan siinä sekin etu että aloittajan kaltaisten ei tarvitse tarjota heille istumapaikkaansa.

      • eionnistutäällä

        Suomalainen kateus estää moiset hyväntahdon eleet. Miespoliitikot kun eivät itse näitä palveluja tarvitse, niin eivät muillekaan niitä halua.
        Ovat kuitenkin innokkaita vaatimaan lisää "paksumahoja" että saavat veronmaksajia ökypalkoilleen ja tuleville ökyeläkkeilleen.


    • Onnellinen äiti

      Näin neljän lapsen ja kohta viiden lapsenlapsen äitinä/mummona, en voi kuin sääliä aloittajaa. Mistä tuollaisia kylmiä kantturoita sikiää? Olen myös nähnyt ihmisiä, jotka ovat noin itsekkäitä olleet ja valinneet lapsettomuuden, mutta vanhuksena itkeneet sairaalan osastoilla, kuinka ei ole ketään, joka tulisi katsomaan heitä, kun nyt ei tullut tehtyä lapsiakaan. Itse en voi käsittää siksikään, että lapset ovat minulle elämäni tärkein juttu. Heistä on iloa joka päivä. Raskaana liikuin yleisissä, etenkin Helsingissä asuessani. Oli pakko kulkea ja kerran alkoi synnytys-supistukset bussissa ja pelkäsin kovasti, pystynkö astumaan edes ulos bussista. Lapsi syntyi seuraavana yönä. Muutenkin nyt, kun tytär raskaana jo toista lasta saamassa, hänen kertomuksia kuunnellessa junista ja busseista, ei voi kuin ihmetellä. Moni ei halua auttaa esim. vaunujen nostossa. Kerran pudonneet laiturille, kun ei autettu. No onneksi tullut matalalattia juttuja. Mutta sinulle aloittaja toivon oikein ikävää yksinäistä loppuelämää. Tuskin sinulla on ystäviäkään. Mä en ainakaan olisi.

      • VELa

        "Olen myös nähnyt ihmisiä, jotka ovat noin itsekkäitä olleet ja valinneet lapsettomuuden, mutta vanhuksena itkeneet sairaalan osastoilla, kuinka ei ole ketään, joka tulisi katsomaan heitä"

        Minä olen tehnyt töitä vuosikausia vanhusten parissa ja huomattavasti enemmän on niitä jotka surevat sitä että lapset eivät tule käymään juuri koskaan.

        Ne jotka ovat tietoisesti valinneet lapsettomuuden itse asiassa surevat mahdollista vieraiden puutetta huomattavasti vähemmän, koska he varmasti tietävät että ei edes ole olemassa mitään lapsia jotka voisivat heidän luonaan vierailla. Siispä he ovat jo ennen vanhuusaikaa usein pitäneet yllä vilkasta sosiaalista elämää ja yhteyksiä sukuunsa,niin että niitä vieraita riittää vaikka ei omia lapsia olisikaan.

        Itse olen valinnut lapsettomuuden ja haluaisin kysyä sinulta, että ketä kohtaan minä olen ollut itsekäs?? Itse asiassa nykyisessä maailman tilanteessa lasten hankkiminen se vasta itsekäs teko onkin, varsinkin länsimaissa.

        Niin ja todellakin annan paikkani liikennevälineessä kaikille jotka sitä tarvitsevat. Ja autan niiden vaunujenkin kanssa.


      • ....................
        VELa kirjoitti:

        "Olen myös nähnyt ihmisiä, jotka ovat noin itsekkäitä olleet ja valinneet lapsettomuuden, mutta vanhuksena itkeneet sairaalan osastoilla, kuinka ei ole ketään, joka tulisi katsomaan heitä"

        Minä olen tehnyt töitä vuosikausia vanhusten parissa ja huomattavasti enemmän on niitä jotka surevat sitä että lapset eivät tule käymään juuri koskaan.

        Ne jotka ovat tietoisesti valinneet lapsettomuuden itse asiassa surevat mahdollista vieraiden puutetta huomattavasti vähemmän, koska he varmasti tietävät että ei edes ole olemassa mitään lapsia jotka voisivat heidän luonaan vierailla. Siispä he ovat jo ennen vanhuusaikaa usein pitäneet yllä vilkasta sosiaalista elämää ja yhteyksiä sukuunsa,niin että niitä vieraita riittää vaikka ei omia lapsia olisikaan.

        Itse olen valinnut lapsettomuuden ja haluaisin kysyä sinulta, että ketä kohtaan minä olen ollut itsekäs?? Itse asiassa nykyisessä maailman tilanteessa lasten hankkiminen se vasta itsekäs teko onkin, varsinkin länsimaissa.

        Niin ja todellakin annan paikkani liikennevälineessä kaikille jotka sitä tarvitsevat. Ja autan niiden vaunujenkin kanssa.

        Äitis oli itsekäs kun sinut teki, ois kannattanu jättää tekemättä!

        Toisilla naisilla on katsos hoivavietti ja tarve RAKASTAA ja olla Äiti!
        Kyllä: Isolla Ä:llä, koska sen pitäisi olla melkein erisnimi.
        Meillä on TUNTEET, jotka sinulta tuntuu täysin puuttuvan.
        Hyvä, että olet ymmärtänyt jäädä velaksi, varmasti makuuhuoneessakin vain jää ritisee, jos sinne ketään olet saanut manipuloitua edes...

        Äidit tekee arvokasta, vaativaa ja erittäin vastuullista työtä, hatunnostoni kaikille Suomen Äideille!!! (Paitsi raskausaikana tupakoiville...)


      • VELa
        .................... kirjoitti:

        Äitis oli itsekäs kun sinut teki, ois kannattanu jättää tekemättä!

        Toisilla naisilla on katsos hoivavietti ja tarve RAKASTAA ja olla Äiti!
        Kyllä: Isolla Ä:llä, koska sen pitäisi olla melkein erisnimi.
        Meillä on TUNTEET, jotka sinulta tuntuu täysin puuttuvan.
        Hyvä, että olet ymmärtänyt jäädä velaksi, varmasti makuuhuoneessakin vain jää ritisee, jos sinne ketään olet saanut manipuloitua edes...

        Äidit tekee arvokasta, vaativaa ja erittäin vastuullista työtä, hatunnostoni kaikille Suomen Äideille!!! (Paitsi raskausaikana tupakoiville...)

        Olet niin säälittävä että itkettäisi jos ei samalla naurattaisi niin paljon.

        Siksi, että en ole lapsia halunnut, olen siis sinun mielestäsi automaattisesti tunteeton jääkalikka joka ei voi rakastaa ketään eikä mitään?

        Tiedoksesi, että olen erittäin lämminsydäminen ja rakastava ihminen, joka on ollut onnellisessa ja antoisassa parisuhteessa kohta kaksi vuosikymmentä.

        Se, että emme yhteisestä päätöksestä halunneet lapsia, on meidän valintamme eikä sinulla tai kenelläkään muullakaan ole mitään oikeutta meitä siitä valinnasta tuomita.


      • ....................
        VELa kirjoitti:

        Olet niin säälittävä että itkettäisi jos ei samalla naurattaisi niin paljon.

        Siksi, että en ole lapsia halunnut, olen siis sinun mielestäsi automaattisesti tunteeton jääkalikka joka ei voi rakastaa ketään eikä mitään?

        Tiedoksesi, että olen erittäin lämminsydäminen ja rakastava ihminen, joka on ollut onnellisessa ja antoisassa parisuhteessa kohta kaksi vuosikymmentä.

        Se, että emme yhteisestä päätöksestä halunneet lapsia, on meidän valintamme eikä sinulla tai kenelläkään muullakaan ole mitään oikeutta meitä siitä valinnasta tuomita.

        Perustele sana "säälittävä"? :) Miksi juuri säälittävä... :) Vai onko liian vaativa tehtävä... :)
        Voithan tuota länkyttää ihan mitä haluat, ei tunnu kuule missään jonkun tuntemattoman länkytykset... Hah hah :D
        Ja uskoo ken haluaa nuita juttujasi... Minä suhtaudun kyllä hieman skeptisesti... ;)
        Raskaus sitäpaitsi ei ole aina valinta, ehkäisy voi pettää, eikä kukaan täysjärkinen aborttia tee! (Enkä puhu nyt itsestäni...)

        Ps. No itkaseppa joskus vaikka ihan piruuttas. Saattaa helpottaa... ;)


      • ....................
        .................... kirjoitti:

        Perustele sana "säälittävä"? :) Miksi juuri säälittävä... :) Vai onko liian vaativa tehtävä... :)
        Voithan tuota länkyttää ihan mitä haluat, ei tunnu kuule missään jonkun tuntemattoman länkytykset... Hah hah :D
        Ja uskoo ken haluaa nuita juttujasi... Minä suhtaudun kyllä hieman skeptisesti... ;)
        Raskaus sitäpaitsi ei ole aina valinta, ehkäisy voi pettää, eikä kukaan täysjärkinen aborttia tee! (Enkä puhu nyt itsestäni...)

        Ps. No itkaseppa joskus vaikka ihan piruuttas. Saattaa helpottaa... ;)

        Ja kylläpä on oikeus tuomita, jos itse tuomitset Äidit itsekkäiksi!
        KATSE NYT VIIMEIN SINNE PEILIIN!!!! :)


      • VELa
        .................... kirjoitti:

        Ja kylläpä on oikeus tuomita, jos itse tuomitset Äidit itsekkäiksi!
        KATSE NYT VIIMEIN SINNE PEILIIN!!!! :)

        Minut itseni tässä ensin itsekkääksi tuomittiin, tämän "onnellisen äidin" toimesta..

        Johon syytteeseen minusta on täysin asiallista huomauttaa että itse asiassa lasten tekeminen todellakin on ITSEKÄSTÄ. Totta kai se on! Vai väitätkö todellakin että yksikään joka Suomessa tänä päivänä lapsen saa, sen saa siksi että jotenkin ajattelisi siinä jotain suurta suunnitelmaa tai yhteiskunnan etua tai muuta korkealentoista? Ehei! Ihmiset hankkivat lapsia siksi että he haluavat niitä, ja tämä halu lähtee poikkeuksetta itsekkäistä lähtökohdista.

        Jokainen länsimaissa syntyvä lapsi kuluttaa luonnonvaroja siihen malliin että jos kaikki kuluttaisivat samalla tavalla, tarvittaisiin viisi maapalloa.


      • ....................
        VELa kirjoitti:

        Minut itseni tässä ensin itsekkääksi tuomittiin, tämän "onnellisen äidin" toimesta..

        Johon syytteeseen minusta on täysin asiallista huomauttaa että itse asiassa lasten tekeminen todellakin on ITSEKÄSTÄ. Totta kai se on! Vai väitätkö todellakin että yksikään joka Suomessa tänä päivänä lapsen saa, sen saa siksi että jotenkin ajattelisi siinä jotain suurta suunnitelmaa tai yhteiskunnan etua tai muuta korkealentoista? Ehei! Ihmiset hankkivat lapsia siksi että he haluavat niitä, ja tämä halu lähtee poikkeuksetta itsekkäistä lähtökohdista.

        Jokainen länsimaissa syntyvä lapsi kuluttaa luonnonvaroja siihen malliin että jos kaikki kuluttaisivat samalla tavalla, tarvittaisiin viisi maapalloa.

        Herää kysymys, mitä vittua se sinulle kuuluu, miksi muut tekee lapsia ja sinä et. Pitäisit vain huolen omista asioistasi vai luuletko, että tuolla lapsentekovastaisella pöpinälläsi saisit muut suomalaiset lopettamaan lapsien tekemisen.
        Täysin turhaa länkytystä tuo on, kuin "hevonen veteen paskantaisi." *blop, blop, blop* :)
        Pointti oli mielestäni aloittajalla siinä, että kun se vauva jo on siellä vatsassa, niin antaisiko paikkaansa... Tai, että ei halua antaa, how ever...
        Ei siis siinä, kannattaako niitä pis-tää a-lul-le.


      • VELa
        .................... kirjoitti:

        Herää kysymys, mitä vittua se sinulle kuuluu, miksi muut tekee lapsia ja sinä et. Pitäisit vain huolen omista asioistasi vai luuletko, että tuolla lapsentekovastaisella pöpinälläsi saisit muut suomalaiset lopettamaan lapsien tekemisen.
        Täysin turhaa länkytystä tuo on, kuin "hevonen veteen paskantaisi." *blop, blop, blop* :)
        Pointti oli mielestäni aloittajalla siinä, että kun se vauva jo on siellä vatsassa, niin antaisiko paikkaansa... Tai, että ei halua antaa, how ever...
        Ei siis siinä, kannattaako niitä pis-tää a-lul-le.

        Huomaa, että minä en vetänyt tätä asiaa tähän ketjuun, vaan nimimerkki "Onnellinen äiti" jonka oli aivan pakko omassa viestissään todeta: "Olen myös nähnyt ihmisiä, jotka ovat noin itsekkäitä olleet ja valinneet lapsettomuuden..".

        Jos minua haukutaan itsekkääksi täysin ilman mitään syytä, niin minulla on toki oikeus puolustautua.

        Joten ehkä voisit tuolta neljän lapsen äidiltä ja viiden lapsen isoäidiltä ensin kysyä,mitä "vittua" se hänelle kuuluu jos muut eivät tee lapsia?

        Kielenkäyttösi on muuten niin ala-arvoista että lapsiasi todellakin käy sääliksi. Sinulta eivät ainakaan saa mallia siitä miten tässä yhteiskunnassa käyttäydytään ja eletään ihmisiksi muiden kanssa.


      • ei tarvetta

        "Mutta sinulle aloittaja toivon oikein ikävää yksinäistä loppuelämää. Tuskin sinulla on ystäviäkään. Mä en ainakaan olisi."
        Tuskin kaltaisesi kusipään ystävyyttä kukaan kaipaakaan ja vielä vähemmän kestäisi.


      • huh huh
        .................... kirjoitti:

        Äitis oli itsekäs kun sinut teki, ois kannattanu jättää tekemättä!

        Toisilla naisilla on katsos hoivavietti ja tarve RAKASTAA ja olla Äiti!
        Kyllä: Isolla Ä:llä, koska sen pitäisi olla melkein erisnimi.
        Meillä on TUNTEET, jotka sinulta tuntuu täysin puuttuvan.
        Hyvä, että olet ymmärtänyt jäädä velaksi, varmasti makuuhuoneessakin vain jää ritisee, jos sinne ketään olet saanut manipuloitua edes...

        Äidit tekee arvokasta, vaativaa ja erittäin vastuullista työtä, hatunnostoni kaikille Suomen Äideille!!! (Paitsi raskausaikana tupakoiville...)

        Äitinä tähän sanoisin, että melkoisen ristiriitaista tekstiä. Minulla oli tunteet myös ennen lasten saamista, eikö sinulla ollut? Sinulta ei ole pois se, että joku ei lapsia halua, asia ei kuulu sinulle pätkääkään. On melkoisen itseriittoista ajatella, että ihminen on kokonainen vasta lapsen saatuaan ja ennen sitä kylmä ja ei oikeastaan ihminen ollenkaan, etkö sinäkään ollut? Toivottavasti teillä tärppäsi lapsensaanti ensimmäisestä laakista, jos lapsettomien makuuhuoneessa rätisee jää, ei voi kuin nauraa tälle mielikuvalle.. Äidillekin on melkoisen tärkeää osata ottaa myös eriävät mielipiteet ja valinnat ja kunnioittaa niitä, jos ei siihen kykene, on turha odottaa samaa myöskään muilta. Viestistäsi sai sinusta kylmän ja joustamattoman kuvan. Kiinnostaa totisesti tietää, miksi koet tarpeelliseksi tuollaisen hyökkäyksen ihmistä kohtaan vain koska hän ei elämässään ole halunnut samoja asiota kuin sinä? Vaadit kunnioitusta ja arvostusta, koska teet arvokasta työtä äitinä, mutta itse et siihen kykene, kunnioitus tulee ansaita, se ei ole automaatio vaikka onkin lapsia pyöräyttänyt. Äideillä on tärkeä työ kasvattaa lapsistaan empaattisia aikuisia, miten se voi onnistua, jos tuomitsee ja raivoaa täysin vieraalle ihmiselle hänen henkilökohtaisista valinnoista.. Minä nostan hattua kaikille äideille, jotka kasvattavat lapsistaan empaattisia ja ymmärtäväisiä kaikkia ihmisiä kohtaan, myös niitä, jotka eivät jaa samoja arvoja tai mielipiteitä.

        Ihmettelen syvästi mistä tämä vastakkain asettelu johtuu? Lapsettomat ovat ihmisiä siinä missä lapsellisetkin, miksi jotkut yksilöt kummassakin leirissä ei voi hyväksyä sitä, että ihmiset tekevät erilaisia valintoja? Kaikki vaativat oikeuksia ja oman valinnan kunnioittamista, mutta ei ole valmiita tekemään samoin muille, omituista.


      • neljän äitee

        Neljän äitinä voin sanoa, että olemme itsekkäästi päättäneet tehdä nämä neljä lasta, joo tiedän että on lapsettomia, jotka eivät saa lapsia halustaan huolimatta, mutta minä olen voinut päättää haluanko vai en lapsia, kolme oli tarkoitus mutta tuli yksi ylimääräinen viimeisellä kerralla (kaksoset). Mutta kyllä itsekkäästi lapset on tehty, eli teet niin tai näin (lapsia tai et), on se päätös aina itsekäs. Itsekästä on haluta lapsi ja itsekästä on olla haluamatta, silti ketään tuomitsematta.


      • ....................
        VELa kirjoitti:

        Huomaa, että minä en vetänyt tätä asiaa tähän ketjuun, vaan nimimerkki "Onnellinen äiti" jonka oli aivan pakko omassa viestissään todeta: "Olen myös nähnyt ihmisiä, jotka ovat noin itsekkäitä olleet ja valinneet lapsettomuuden..".

        Jos minua haukutaan itsekkääksi täysin ilman mitään syytä, niin minulla on toki oikeus puolustautua.

        Joten ehkä voisit tuolta neljän lapsen äidiltä ja viiden lapsen isoäidiltä ensin kysyä,mitä "vittua" se hänelle kuuluu jos muut eivät tee lapsia?

        Kielenkäyttösi on muuten niin ala-arvoista että lapsiasi todellakin käy sääliksi. Sinulta eivät ainakaan saa mallia siitä miten tässä yhteiskunnassa käyttäydytään ja eletään ihmisiksi muiden kanssa.

        En ota kuuleviin korviini arvosteluja ihmiseltä, jolla ei ole lapsia, eli ts. ei mitään KOKEMUSTA asiasta... :)
        Plus, on kuuleppa aivan eriasia, millä tavalla puhun lapselleni. Lapseni aikana en kiroile.
        Ja on todella ala-arvoista arvostella, sitä minkälainen toinen on äitinä tai kasvattajana.
        Olletikkaan, ettet edes tiedä, kuinka minä kasvatan ja hoidan, koska et tunne minua irl.
        Ja vielä se, että tässä ketjussa, kuin koko suomi24:lla on monta, jotka käyttävät samaa nimimerkkiä!
        Kireää loppuelämää....


      • VELa
        .................... kirjoitti:

        En ota kuuleviin korviini arvosteluja ihmiseltä, jolla ei ole lapsia, eli ts. ei mitään KOKEMUSTA asiasta... :)
        Plus, on kuuleppa aivan eriasia, millä tavalla puhun lapselleni. Lapseni aikana en kiroile.
        Ja on todella ala-arvoista arvostella, sitä minkälainen toinen on äitinä tai kasvattajana.
        Olletikkaan, ettet edes tiedä, kuinka minä kasvatan ja hoidan, koska et tunne minua irl.
        Ja vielä se, että tässä ketjussa, kuin koko suomi24:lla on monta, jotka käyttävät samaa nimimerkkiä!
        Kireää loppuelämää....

        Nimimerkki "huh huh" tuossa alempana sanoo juuri sen mitä minä haluaisin sanoa, ja huomattavasti paremmin kuin itse koskaan osaisin. Suosittelen lämpimästi että luet hänen tekstinsä ja myös yrität sisäistää sen.


      • ....................
        huh huh kirjoitti:

        Äitinä tähän sanoisin, että melkoisen ristiriitaista tekstiä. Minulla oli tunteet myös ennen lasten saamista, eikö sinulla ollut? Sinulta ei ole pois se, että joku ei lapsia halua, asia ei kuulu sinulle pätkääkään. On melkoisen itseriittoista ajatella, että ihminen on kokonainen vasta lapsen saatuaan ja ennen sitä kylmä ja ei oikeastaan ihminen ollenkaan, etkö sinäkään ollut? Toivottavasti teillä tärppäsi lapsensaanti ensimmäisestä laakista, jos lapsettomien makuuhuoneessa rätisee jää, ei voi kuin nauraa tälle mielikuvalle.. Äidillekin on melkoisen tärkeää osata ottaa myös eriävät mielipiteet ja valinnat ja kunnioittaa niitä, jos ei siihen kykene, on turha odottaa samaa myöskään muilta. Viestistäsi sai sinusta kylmän ja joustamattoman kuvan. Kiinnostaa totisesti tietää, miksi koet tarpeelliseksi tuollaisen hyökkäyksen ihmistä kohtaan vain koska hän ei elämässään ole halunnut samoja asiota kuin sinä? Vaadit kunnioitusta ja arvostusta, koska teet arvokasta työtä äitinä, mutta itse et siihen kykene, kunnioitus tulee ansaita, se ei ole automaatio vaikka onkin lapsia pyöräyttänyt. Äideillä on tärkeä työ kasvattaa lapsistaan empaattisia aikuisia, miten se voi onnistua, jos tuomitsee ja raivoaa täysin vieraalle ihmiselle hänen henkilökohtaisista valinnoista.. Minä nostan hattua kaikille äideille, jotka kasvattavat lapsistaan empaattisia ja ymmärtäväisiä kaikkia ihmisiä kohtaan, myös niitä, jotka eivät jaa samoja arvoja tai mielipiteitä.

        Ihmettelen syvästi mistä tämä vastakkain asettelu johtuu? Lapsettomat ovat ihmisiä siinä missä lapsellisetkin, miksi jotkut yksilöt kummassakin leirissä ei voi hyväksyä sitä, että ihmiset tekevät erilaisia valintoja? Kaikki vaativat oikeuksia ja oman valinnan kunnioittamista, mutta ei ole valmiita tekemään samoin muille, omituista.

        Eikä pitäisi olla myöskään velalta pois, jos joku haluaa lapsia, nih! :)
        Muuta en jaksanut lätinästäsi lukea...
        Mielestäni ristiriitaa ei ollut: Juuri siksi, että minulla on tunteet, hankin lapsia...
        Heippa! :)
        Poistuu irl...


      • huh huh
        .................... kirjoitti:

        Eikä pitäisi olla myöskään velalta pois, jos joku haluaa lapsia, nih! :)
        Muuta en jaksanut lätinästäsi lukea...
        Mielestäni ristiriitaa ei ollut: Juuri siksi, että minulla on tunteet, hankin lapsia...
        Heippa! :)
        Poistuu irl...

        Sitä juuri ihmettelen tekstissäsi, sinä et sanonut, että hankit lapsia koska sinulla on tunteet, vaan sinulla on tunteet koska hankit lapsia.. Mielestäni olisi suotavaa, että ihminen kasvaa myös tunnetasolla riittävästi, ennen kuin lapsia hankkii, jotta lapsi ei joudu kasvattamaan vanhempaa, sillä juuri näinhän sinä asian esität.

        Mutta toki ymmärrän, että provoat, tai ainakin toivon niin.


      • ~Lapseton~
        huh huh kirjoitti:

        Sitä juuri ihmettelen tekstissäsi, sinä et sanonut, että hankit lapsia koska sinulla on tunteet, vaan sinulla on tunteet koska hankit lapsia.. Mielestäni olisi suotavaa, että ihminen kasvaa myös tunnetasolla riittävästi, ennen kuin lapsia hankkii, jotta lapsi ei joudu kasvattamaan vanhempaa, sillä juuri näinhän sinä asian esität.

        Mutta toki ymmärrän, että provoat, tai ainakin toivon niin.

        Tuo "ylpeä äiti" on ennen kaikkea ylimielinen. Kuvittelee olevansa jotenkin erinomainen vain sen takia, että hän on puskenut lapsia ulos kohdustaan. Tiedoksi vain, että kuka tahansa toimivat synnytyselimet omistava nainen kykenee samaan.

        Veikkaanpa, että lapsettomien naisten älykkyysosamäärä on keskimäärin paljon suurempi kuin äideillä, varsinkin tällaisilla ansiotta "ylpeillä" yksilöillä.

        Itse valitsen lapsettomuuden sen takia, että en haluaisi kasvattaa lasta tällaisessa maailmassa. Lapsen synnyttäminen ei tee maailmasta yhtään parempaa paikkaa, joten käytän oman aikani "maailman parantamiseen" lasten hoitamisen sijaan.

        P.S. Rakastan lapsia, ja olen hoitanut niitä myös työkseni. Ja olen nähnyt, että monen olisi ollut hyvä jättää lapset kokonaan hankkimatta.


      • ....................
        neljän äitee kirjoitti:

        Neljän äitinä voin sanoa, että olemme itsekkäästi päättäneet tehdä nämä neljä lasta, joo tiedän että on lapsettomia, jotka eivät saa lapsia halustaan huolimatta, mutta minä olen voinut päättää haluanko vai en lapsia, kolme oli tarkoitus mutta tuli yksi ylimääräinen viimeisellä kerralla (kaksoset). Mutta kyllä itsekkäästi lapset on tehty, eli teet niin tai näin (lapsia tai et), on se päätös aina itsekäs. Itsekästä on haluta lapsi ja itsekästä on olla haluamatta, silti ketään tuomitsematta.

        Millä tavalla on itsekästä olla haluamatta lapsia? Mikä velvollisuus lasten tekeminen muka on ja kenen etuja maailman ylikansoittaminen palvelee? En ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat puskea pentuja tällaiseen maailmaan ja vielä tällaisena aikana. Pentujen tekeminen lähtee aina täysin itsekkäistä haluista. Tässäkin ketjussa on tullut ilmi, että ne lapset ovat ilo nimenomaan itselle ja he ovat niitä joiden oletetaan pitävän huoli vanhemmistaan, kun ovat vanhuksia. Niin, tuskinpa kukaan hankkii akvaariotakaan niiden kalojen parasta ajatellen.


      • huh huh
        ~Lapseton~ kirjoitti:

        Tuo "ylpeä äiti" on ennen kaikkea ylimielinen. Kuvittelee olevansa jotenkin erinomainen vain sen takia, että hän on puskenut lapsia ulos kohdustaan. Tiedoksi vain, että kuka tahansa toimivat synnytyselimet omistava nainen kykenee samaan.

        Veikkaanpa, että lapsettomien naisten älykkyysosamäärä on keskimäärin paljon suurempi kuin äideillä, varsinkin tällaisilla ansiotta "ylpeillä" yksilöillä.

        Itse valitsen lapsettomuuden sen takia, että en haluaisi kasvattaa lasta tällaisessa maailmassa. Lapsen synnyttäminen ei tee maailmasta yhtään parempaa paikkaa, joten käytän oman aikani "maailman parantamiseen" lasten hoitamisen sijaan.

        P.S. Rakastan lapsia, ja olen hoitanut niitä myös työkseni. Ja olen nähnyt, että monen olisi ollut hyvä jättää lapset kokonaan hankkimatta.

        Itse en näe näiden vastakkainasetteluiden välillä mitää eroa, molemmat nostavat itseään jalustalle oman valintansa vuoksi. Toinen syyttää lapsettomia itsekkäiksi ja samaa tekee myös vastapuoli, lisäten vielä että äidit ovat myös tämän lisäksi tyhmiä, millä perusteella? Minulle on lapsen saaminen ollut itsestään selvää, se on itsekäs valinta, mutta mikä ei olisi? Kukaan ei tässä maailmassa pysty käsi sydämmellä väittämään, että olisi täydellisen epäitsekäs, se on mahdotonta. Siinä vaiheessa kun tämä täysin normaali itsekkyys satuttaa muita asia onkin jo aivan toinen. Lasten saaminen on jollekin elämän tärkein asia, mikä kukaan on arvostelemaan tätä, mikä oikeus kenelläkään on tuomita valintaa joka tekee tämän yksilön elämästä merkityksellistä? Lapsen synnyttäminen ei maailmaa muuta mihinkään, mutta nämä synnytetyt lapset voivat sen tehdä, itse ehkä hieman naivisti tähän uskon, mutta olenhan vain tyhmä äiti.


      • rakkaus on
        .................... kirjoitti:

        Millä tavalla on itsekästä olla haluamatta lapsia? Mikä velvollisuus lasten tekeminen muka on ja kenen etuja maailman ylikansoittaminen palvelee? En ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat puskea pentuja tällaiseen maailmaan ja vielä tällaisena aikana. Pentujen tekeminen lähtee aina täysin itsekkäistä haluista. Tässäkin ketjussa on tullut ilmi, että ne lapset ovat ilo nimenomaan itselle ja he ovat niitä joiden oletetaan pitävän huoli vanhemmistaan, kun ovat vanhuksia. Niin, tuskinpa kukaan hankkii akvaariotakaan niiden kalojen parasta ajatellen.

        Väärin. Kyllä lapset ovat iloksi myös muille kuin vanhemmilleen, jos lapsista siis tykkää. Sinulla on muutenkin jotenkin käsittämättömän nurinkurinen ajatusmaailma. Esim. "tuskinpa kukaan hankkii akvaariotakaan niiden kalojen parasta ajatellen". Kyllä se akvaario hankitaan juuri niiden kalojen parasta ajatellen. Sitä paitsi lasten hankkiminen ei ole siinä mielessä itsekästä, että se on, tai ainakin pitäisi olla vuorovaikutussuhde jossa molemmat antaa toiselle iloa ja onnen tunnetta jota rakkaudeksi kutsutaan. Lapsi vanhemmilleen ja vanhemmat lapselle.

        Näiltä "pallomahoiksi" nimittelijöiltä tuo edellä kuvatun kaltainen suhde on jäänyt syntymättä, siitä syystä tämä ketjun ikävä kirjoittelu kääntää väkisin ajatteluun siitä, minkälainen on ollut lapsuus siellä päässä kun on jäänyt karvaat tunnelmat "pallomahoista".


      • itsestä kaikki
        .................... kirjoitti:

        Millä tavalla on itsekästä olla haluamatta lapsia? Mikä velvollisuus lasten tekeminen muka on ja kenen etuja maailman ylikansoittaminen palvelee? En ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat puskea pentuja tällaiseen maailmaan ja vielä tällaisena aikana. Pentujen tekeminen lähtee aina täysin itsekkäistä haluista. Tässäkin ketjussa on tullut ilmi, että ne lapset ovat ilo nimenomaan itselle ja he ovat niitä joiden oletetaan pitävän huoli vanhemmistaan, kun ovat vanhuksia. Niin, tuskinpa kukaan hankkii akvaariotakaan niiden kalojen parasta ajatellen.

        Kuulepa kaikki mitä teet tai olet tekemättä = itsekästä, et todellakaan ajattele muita kuin itseäsi, jos tai kun et halua lapsia tai haluat. Samoin itse valitset mitä syöt, mitä teet tai olet tekemättä.


      • Städäm
        .................... kirjoitti:

        En ota kuuleviin korviini arvosteluja ihmiseltä, jolla ei ole lapsia, eli ts. ei mitään KOKEMUSTA asiasta... :)
        Plus, on kuuleppa aivan eriasia, millä tavalla puhun lapselleni. Lapseni aikana en kiroile.
        Ja on todella ala-arvoista arvostella, sitä minkälainen toinen on äitinä tai kasvattajana.
        Olletikkaan, ettet edes tiedä, kuinka minä kasvatan ja hoidan, koska et tunne minua irl.
        Ja vielä se, että tässä ketjussa, kuin koko suomi24:lla on monta, jotka käyttävät samaa nimimerkkiä!
        Kireää loppuelämää....

        Oman elinikäni aikana (reilu 30 vee) on maailman populaatio kasvanut reilulla 3 miljardilla. Varsinaista epäitsekkyyttä kun maailma hukkuu ihmispas*aan ja lisää niitä hellanlettasia nyyttejä tänne pukkaa vaan hallitsemattomasti.

        Itse olen myös työn kautta nähnyt enemmän sellaisia vanhuksia, joilla on lapsia, mutta lasten kiinnostus tulla tapaamaan vanhempiaan rajoittuu lyhyisiin jouluvierailuihin tai ns. "perintöä odotellessa" - hetkiin (jos vanhuksen terveyden kanssa suunta huononee). Kuka hemmetti nyt lapsen hankkii omaksi vanhuudenajan orjakseen, ja kutsuu itseensä epäitsekkääksi?

        Ja sitten kun katsoo minkämoisia "tähtiä" keskiverto nykynuoriso on, niin huhhuh... Taidetaan suurin osa lapsista vaan hankkia kuin muutkin hankkivat ja "niin kuuluu tehdä". Mitään suunnitelmaa tai oman elämän / itsensä hallintaa ei ole (=vastuu siitäkin muille ja lapsista niin rutkasti hyötyvälle yhteiskunnalle).


      • ....................
        rakkaus on kirjoitti:

        Väärin. Kyllä lapset ovat iloksi myös muille kuin vanhemmilleen, jos lapsista siis tykkää. Sinulla on muutenkin jotenkin käsittämättömän nurinkurinen ajatusmaailma. Esim. "tuskinpa kukaan hankkii akvaariotakaan niiden kalojen parasta ajatellen". Kyllä se akvaario hankitaan juuri niiden kalojen parasta ajatellen. Sitä paitsi lasten hankkiminen ei ole siinä mielessä itsekästä, että se on, tai ainakin pitäisi olla vuorovaikutussuhde jossa molemmat antaa toiselle iloa ja onnen tunnetta jota rakkaudeksi kutsutaan. Lapsi vanhemmilleen ja vanhemmat lapselle.

        Näiltä "pallomahoiksi" nimittelijöiltä tuo edellä kuvatun kaltainen suhde on jäänyt syntymättä, siitä syystä tämä ketjun ikävä kirjoittelu kääntää väkisin ajatteluun siitä, minkälainen on ollut lapsuus siellä päässä kun on jäänyt karvaat tunnelmat "pallomahoista".

        Älä puhu paskaa. Kyllähän lemmikit ja muut ovat vain ja ainoastaan palvelemassa omistajan haluja. Se, että koira koulutetaan omistajalleen mieleiseksi, ei ole mitään muuta kuin omistajan miellyttämistä. Vaikka niistä lemmikeistä kuinka pitäisi hyvää huolta, on tosiasia se, että ne ovat vain omia nukkeleikkejä varten.

        Kuinka moni ajattelee lisääntymistä loppuun asti? Lapsi voi syntyä kehitysvammaisena, tyhmänä, rumana, tai huonogeenisten ja ajattelemattomien vanhempiensa takia, huonogeenisenä. Tasan tarkkaan hän joutuu nielemään paskaa ainakin jossain vaiheessa elämäänsä noiden takia. Sitten kun huonojen geeniensä takia joutuu elämään koko elämänsä yksin ja vetää sen takia itsensä jojoon, alkaa syyllistäminen tätä henkilöä kohtaan, kuinka hän oli itsekäs, eikä ajatellut läheisiään jne. Monet vanhemmat eivät ole kelvollisia vanhemmuuteen ja lapsi saa alusta alkaen niellä paskaa näiden takia. Alkoholistit, tupakoitsijat, ja muuten vaan välinpitämättömät paskiaiset saavat halutessaan tuottaa uutta elämää jostain äkkinäisestä ja itsekkäästä päähänistosta. Eivät tuollaiset lastaan ajattele, vaan itseään, aivan kuten kaikki muutkin lisääntyjät.

        Jo pelkästään se klassinen: "elämän ei kuulukaan olla kivaa", kun joku valittelee kivan puutetta ja jatkuvaa puurtamista, kyseenalaistaa lisääntyvän ihmisen motiivit. Miksi kukaan haluaisi tuottaa tänne ketään, jos elämän tietää olevan rankkaa? Ei siinä ainakaan lasta ajatella.


      • ....................
        itsestä kaikki kirjoitti:

        Kuulepa kaikki mitä teet tai olet tekemättä = itsekästä, et todellakaan ajattele muita kuin itseäsi, jos tai kun et halua lapsia tai haluat. Samoin itse valitset mitä syöt, mitä teet tai olet tekemättä.

        Törkeämpää on olla itsekäs muiden kustannuksella. Jos lisäännyt omista haluistasi, lisäät tähän loukkoon yhden tietoisuuden mahdollisesti kärsimään. Jos päätät olla lisääntymättä tajuten tuon mahdollisuuden, olet vähemmän itsekäs, koska otat myös sen lapsen huomioon.


      • vela2
        VELa kirjoitti:

        Nimimerkki "huh huh" tuossa alempana sanoo juuri sen mitä minä haluaisin sanoa, ja huomattavasti paremmin kuin itse koskaan osaisin. Suosittelen lämpimästi että luet hänen tekstinsä ja myös yrität sisäistää sen.

        Hei, älä tartu tuon koukkuun, tottakai sitä täytyy mesota ja purkaa surkeaa elämäänsä, kun on se ainoa annettu mahdollisuus menty itse pilaamaan hankkimalla lapsia, vaikka selvästi nyt sitä katuu.


      • jouluauto
        huh huh kirjoitti:

        Äitinä tähän sanoisin, että melkoisen ristiriitaista tekstiä. Minulla oli tunteet myös ennen lasten saamista, eikö sinulla ollut? Sinulta ei ole pois se, että joku ei lapsia halua, asia ei kuulu sinulle pätkääkään. On melkoisen itseriittoista ajatella, että ihminen on kokonainen vasta lapsen saatuaan ja ennen sitä kylmä ja ei oikeastaan ihminen ollenkaan, etkö sinäkään ollut? Toivottavasti teillä tärppäsi lapsensaanti ensimmäisestä laakista, jos lapsettomien makuuhuoneessa rätisee jää, ei voi kuin nauraa tälle mielikuvalle.. Äidillekin on melkoisen tärkeää osata ottaa myös eriävät mielipiteet ja valinnat ja kunnioittaa niitä, jos ei siihen kykene, on turha odottaa samaa myöskään muilta. Viestistäsi sai sinusta kylmän ja joustamattoman kuvan. Kiinnostaa totisesti tietää, miksi koet tarpeelliseksi tuollaisen hyökkäyksen ihmistä kohtaan vain koska hän ei elämässään ole halunnut samoja asiota kuin sinä? Vaadit kunnioitusta ja arvostusta, koska teet arvokasta työtä äitinä, mutta itse et siihen kykene, kunnioitus tulee ansaita, se ei ole automaatio vaikka onkin lapsia pyöräyttänyt. Äideillä on tärkeä työ kasvattaa lapsistaan empaattisia aikuisia, miten se voi onnistua, jos tuomitsee ja raivoaa täysin vieraalle ihmiselle hänen henkilökohtaisista valinnoista.. Minä nostan hattua kaikille äideille, jotka kasvattavat lapsistaan empaattisia ja ymmärtäväisiä kaikkia ihmisiä kohtaan, myös niitä, jotka eivät jaa samoja arvoja tai mielipiteitä.

        Ihmettelen syvästi mistä tämä vastakkain asettelu johtuu? Lapsettomat ovat ihmisiä siinä missä lapsellisetkin, miksi jotkut yksilöt kummassakin leirissä ei voi hyväksyä sitä, että ihmiset tekevät erilaisia valintoja? Kaikki vaativat oikeuksia ja oman valinnan kunnioittamista, mutta ei ole valmiita tekemään samoin muille, omituista.

        https://www.facebook.com/jouluauto2014?ref=hl


    • en anna paikkaa

      Minäkään en anna mitään erityishuomiota pallomahoille. Vanhuksille ja liikuntavammaisille paikkani annan, lapsille, raskaanaoleville ym en. Ei ole minun ongelma, jos on tukalaa sen mahansa kanssa.

      • ....................

        Lisään viellä, että yhden ihmisen tulkinta sanonnasta, ei tee siitä "vihaviestiä"... Mitä edes tarkoittaa turkinhihaan vatkaaminen, en minä tiedä? Tiedätkö sinä? :)
        Loppuosa oli rivosti sanottu kylläkin...
        Kuitenkaan tuota ei ollut ns. "vihaviestiksi" tarkoitettu, vaan se oli aivan oma t.u.l.k.i.n.t.a.s.i...
        Toiseksi: Sinä "herjasit" (jos sen niin haluaisi tulkita) minua mieleltäni sairaaksi, mutta minulle se on samantekevää, kun ei tuo sanonta ole minun käsialaani...
        Minun puolestani viestini voi hyvin poistaa... :)


      • ihmisrakas

        lapsille ja raskaana olevalle joutuu antaa paikka koska jos tulee kolari niin se joka ei antanut paikkaa joutuu maksamaan sakon ja liikeenteenvaarantamisest ja kuolemantuottamuksesta se joutuu maksamaan minulle on ihan sama jos minä kuollen mutta että se haittaa minua että jos lapselle tai raskaana olevalle naiselle käy huonosti se on inhottava


    • Kun iloittelee

      hunajakepin kansa ja saa sitä hunajaa eise olesairaus vaan onnellinen olotila sitä saa mitä pyytää.

      • tämä selvä.

        En anna paikkaani jännämiehen nus.simalle naiselle. Istukoot lattialla kun kerran on pimppiään jakanut jännämiehille.


    • Jonissa

      Olet saanut huonon kotikasvatuksen ja sinut on lellitty piloille.
      Olet lellipentu, tissiposki!!! Hah hah :D http://goo.gl/AysFJ9

    • nainen 68

      No, aika vähän kuljen julkisissa, mutta kyllä antaisin paikkani kenelle tahansa ihmiselle jonka on vaikea olla seisomapaikalla, voisi olla vaikka lapsi tai nuorikin. Raskaana olevia säälin, varsinkin jos pikkulapsia mukana, ei ole helppo matkustaa.
      Itselläni on paljon nivelvikaa ja ikää 68 joten totta kai arvioisin onko tarve todellinen.
      Mutta minua on paljon autettu, siksi yritän itsekin auttaa.

    • stooooopppp

      kaikesta sitä keskustellaankin.. vanhuksille ja raskanaoleville on annettava paikka linja-autossa. tämä on turha keskustelu.

      • ent mami

        Ei ole turha keskustelu, koska kukkokaan ei muni käskemällä. On kiva tietää että noita kohteliaitakin jukossa.


    • N28

      Sama täällä, vanhuksille ja liikuntavammaisille annan paikkani, mutta raskaanaoleville en. Jos heillä jotain ongelmia on, niin voivat täydessä bussissa pyytää että anteeksi nyt supistaa saisinko istua. Minä en automaattisesti heille anna paikkaani. Itsepähän ovat valinneet. Enkä rinnasta mielessäni raskaanaolevaa yhtä raihnaiseksi kuin vanhusta tai liikuntavammaista. Kyllä niillä jäsenet toimii. Joutuuhan muutkin terveen näköiset pyytämään paikkaa jos täydessä bussissa huono olo yllättää, miksei sitten raskaanaolevatkin. Terve kunnes toisin ilmoitetaan.

      Terv. vapaaehtoisesti lapseton ja lastentekoa itsekkäänä tekona pitävä. Samoilla linjoilla kuin nimimerkki VELa ylempänä.

      • ....................

        Eli toisinsanoen täysin turha ihminen...


      • kaiken maailman...

        Kaikenlaisia paskiaisia maa päällään kantaa. Jotkut lähtevät oikein tappamaan ISISiin, toiset tyytyvät lievempään pahoinpitelyyn. Lapsettomuuden valinnalla ei ole paikan antamisen kanssa mitään yhteyttä.


    • almah

      Jo on provo taas, omg =)

    • raskaana ollut

      Jos kukaan suomalainen nainen ei synnyttäisi lapsia, maamme täyttyisi ulkomaalaisista, koska jonkun kuitenkin täytyy tehdä työt ja maksaa verot. Tietenkään ne, jotka eivät nytkään anna julkisessa kulkuneuvossa istuinpaikkaa näkyvästi raskaana oleville, eivät tulevaisuudessakaan niin tekisi.

      Itse kolmen nyt jo aikuisen lapsen äitinä olen onnellinen siitä, että itse sain aina bussissa istumapaikan loppuraskauden aikana. Mutta se olikin 1980-luvulla Helsingissä...

    • ÖN CÄPSLÖCK

      KYL RÄSKÄÄLLE VÖI ÄNTÄÄ ISTYMÄPÄIKÄN JÖS HÄLYÄÄ

      • ent mami

        hyvä sä.


      • mieheni kanssa.

        Me mieheni kanssa emme halua lapsia. Olemme onnellisia kahden ja kahden istumme vierekkäin penkillä. Vieras nainen pallomahansa kanssa istuu mieheni vierelle, niin pallomaha lentää ovesta kuin leppäkeihäs, avionraikkoja mikä lie, lähentelijä. Minä ja mieheni olemme onnellisia ja vain kahden suutelemme linja-autossa kielisuudelmia ja pitkään...


      • ON CAPSLOCK

        KYLLÄ RASKAALE VOI ANTAA ISTUMAPAIKAN JOS HALUAA


    • empatikakykyinen

      Taas näiden 5-vuotiaan tasolle jääneiden kiukutteluja. Ensinnäkin tiedoksesi, että raskaus voi todellalkin olla myös sairaus. Jos kärsii ympärivuorokautisesta pahoinvoinnista, hiumauksesta tai vaikkapa pahoista liitos- ja selkäkivuista niin se ei eroa millän tavalla raskaana olemattoman huonosta olosta tai kivuista.

      Raskaanakin on pakko jatkaa elämistä. Pitää käydä kaupassa, neuvolassa, hammaslääkärissä yms., joten ikävä kyllä, joudut sietämään jatkossakin näitä huonovointisia pallomahoja julkisilla paikoilla. Jos omaisit edes himppasen verran järkeä, niin älyäisit itse pysyä kotona neljän seinän sisällä.

    • Jormassa voi istua

      Antaisin raskaana olevan milfin istua paljalle tatille...

      • tatille haluava!

        Saako ei raskaana olevakin istua paljaalle tatillesi. hyväntuulinen hymy kasvoillaan töyssyjen kohdalla mielihyvää tuottaen. Tulen mielelläni tatillesi paljain pyllyin istumme sylikkäin. Jätän alushousuni kotiin.


      • Jormaa tarjolla
        tatille haluava! kirjoitti:

        Saako ei raskaana olevakin istua paljaalle tatillesi. hyväntuulinen hymy kasvoillaan töyssyjen kohdalla mielihyvää tuottaen. Tulen mielelläni tatillesi paljain pyllyin istumme sylikkäin. Jätän alushousuni kotiin.

        Jos olet nainen, mikä ettei.


    • ent mami

      Eipä ole sinullakaan ollut kasvatusta. Noin ajattelevat juuri ne ihmiset, jotka eivät ymmärrä, koska aivot eivät ole tulleet vanhenemisen mukana. Kun saadaan kaikki valmiina nokan eteen on näkemykset justiin tuota, minä ite tyyliä. Monilla voi raskaus olla alkumetreilläkin vaikeaa ja keskenmenoja sattuu paljonkin, alkuaikoina. Mutta ennenkaikkea kohteliaisuutta hyvät ihmiset, hän on tuleva äiti tai jo useamman lapsen äiti, voitte olla sankareita monesti antaessanne paikkanne kenelle vaan. Minä arvostin aikoinaan.

    • siirryn
    • qerg

      Raskaus on oma valinta.. Jos ei sen kanssa pärjää vinkumatta niin erilaisia ehkäisykeinoja on tarjalla vaikka kuinka paljon.
      Tai pysyy sitten kotona siihen asti kunnes taas pystyy elämään normaalisti.

      • mietis nyt

        No, mistäs sen tietää etukäteen, kuinka vaikea raskaus tulee ? En minäkään tiennyt, etten saa kahden viimeisen raskauden aikana seisoskella (en siis tehdä edes kotitöitä), silti piti tutkimuksissa juosta, ajokortittomalla ei ollut vaihtoehtoja kuin julkinen, mies ei töistään päässyt kuskaamaan.

        Muista sitten jos esim. katkaiset jalkasi, loukkaat selkäsi tms. se on sinun omavalinta ja seisoskelet sitten bussissa, koska et pistänyt nastoja kenkiisi tai nostatun taakkaa oikein jne.


      • Tai jos sä pysyisit vaan kotona...


      • olet sairas

        henkisesti. Raskaana olevat nyt sattuu siellä julkisilla niin kuin muutkin matkustelemaan. Siihen on sinun tyytyminen vaikka oletkin sairas tai henkisesti vammainen. Joskus tulevaisuudessa ehkä ei enää ole näitä anonyymisaitteja, jokaisen pärstä näkyisi kommenteissa. Olisi todella hyvä nähdä minkälaisia ovat naamaltaan nämä henkisesti vajaaksi jääneet, jotka tänne suoltaa näitä typeriä juttujaan..


    • härmäläinen

      Hai tietysti antaisin jos hammaslääkärini vain siihen suostunee.

    • Mökinmuori

      Minulla on kaksi lasta, minä todella häpeäisin jos minun kasvattaman lapsen suusta tulis tuommoista tekstiä. Itkisin ja miettisin mikä meni pieleen, vai muutenko vain päässä viiraa. Itsekeskeinen ihminen ei saa eikä ansaitse toisten kunnioitusta, Kun maailmaa katselee mehupillinreiästä ei pysty näkemään muuta kuin omat kenkänsä kapeaksi jää ajatusmaailma. Laajenna hyvä ihminen näkökenttääsi jospa sinustakin vielä kunnon kasalainen tulisi. Asioita on opittava katsomaan laajemmin ja ne hyvät käytöstavat kunniaan.

    • hv007

      TROLLI PEIKKO!

    • kuvosen helli

      Onko vanhuus sairaus? xD No joo okei, Suomessa oot satavarmasti vanha ja sairas. Tarkemmin ottaen myöskin nuori ja sairas alkaa pätemään suureen osaan tän mätäyhteiskunnan lampaana laahustajiin. Tuli vaan mieleen.

    • äitiomastatahosta

      Aloittaja varmasti arvostaisi kun joutuisi sitten kätilöksi linja-autos.. Jos kukaan ei tajuais että yleensä se raskaus on tila jota varjellaan, että lapsi syntyisi terveenä ja ei ennenaikaisenaa, niin varmaan aika moni ihminen/pariskunta kokisi keskenmenon. JOS olisi kyse omasta äitistäs aikoinaan, ja sivusta oisit tilannetta seurannu ja nähny kuinka toisella voi olla TODELLA paha olla seisaallaan viimeisillään liikkuvassa linkus, niin ehkäpä ajatusmaailmasi olisi toisenlainen, tai sitten jos todella kokisit itse sen olon. EI ole mikään ihana tunne kun pelkää kaatuvansa linkussa ja pelkää että vauva vahingoittuu, tai sitten yrittää syntyä ennenaikojaan liian kovasta rasituksesta. Ei kaikilla ole sitä riskiä, mutta yllättävän monella raskaana olevalla ihmisellä on terveydellisiävaivoja, joihin monesti lääkäri puuttuukin. Ja mitä tuohon julkiseen liikenteeseen tulee, niin siihenhän kaikkia kannustetaan nykyään, eikä kaikilla ole varaa ajokorttiin saati autoon. Onneks en oo ite kohdannut aloittajan kaltaisia tolloja. Että pistää tollanen vihaksi kun ei tajuta asiaa.. Sama kuin menisit hakkaamaan niitä vauvamahoja kerran niin paljon vihaat ihmisiä jotka yrittävät varjella elämää, kun et tajua että jos se raskaana oleva kaatuu mahansa päälle, niin siinä on vauvalle suuri riski menehtyä.. Tympii todella paljon tommoset ajattelemattomat ihmiset jotka pahottaa mielensä mitä ihmeellisemmistä asioista. Jos et itse ole vanhus, liikuntavammainen yms, niin onhan sulla terveet jalat itelläkin ja jos näät että toinen ei ehkä enää loppuajasta omastakaan valinnasta jaksa seistä, meinaa pyörtyä, kärsii supistuksista yms, niin voisit tehdä niinkuin valtaosa ihmisistä tekee ja olla inhimillinen!!!!!!!!

    • Paikka pitää antaa

      Nykyään on niin lihavia ettei tiedä ovatko he raskaana vai ei niin olisi aika noloa alkaa paikkaa antamaan kaikille isomahaisille. Selvempää olisi jos raskaana oleva pyytäisi paikkaa jos tuntee sen tarvitsevan. Mielelläni luovuttaisin paikkani.

    • Narsisti ku oot.....et vaa älyy, et raskaana olevat naiset, heidän ON ISTUTTAVA KO-KO sen oman matkansa ajan, koska silloin tulevan lapsen henki voi olla vaarassa..... Et kai säkään haluu tänne maailmaan vammaisia lapsia/nuoria/aikuisia enempää, ku -in nykyään on ??? Varsinkin MIESTEN ON ANNETTAVA paikkansa NAISELLE, miesten KUULUU SEISTÄ !

      • pidän mielessä

        Bussissakin kuuluu seistä? Onneksi kuljen omalla autolla! Ei häiritse seisokit muita.


      • limittäin....
        pidän mielessä kirjoitti:

        Bussissakin kuuluu seistä? Onneksi kuljen omalla autolla! Ei häiritse seisokit muita.

        Bussin käytävällä voi olla päällekkäin, nussikkain.


      • blonditonhuoria

        Et kai säkään haluu tänne maailmaan vammaisia lapsia/nuoria/aikuisia enempää, ku -in nykyään on ???

        2014 lähes kaikki nykyiset kakarat ovat vammaisia/idiootteja/huoranpenikoita,kuten vanhempansa ovat olleet aikanaan samanlaisia apinoita!!

        50-70 luvulla näitä paviaaneja ei ollut kun ongelmaperheissä,niitäkin älykääpiöperheitä oli vain murto-osa verrattuna nykyiseen!!

        80-luvulla näiden paviaanien kakarasukupolvi lähti lisääntymään huolettavasti,lopputulos on täälläkin luettavissa näistä huoranputkuttelemien kirjotuksista


      • tasa-arvo

        "miesten KUULUU SEISTÄ"

        ja naisten kuuluu olla keittiössä? oikein ilahduttavan tasa-arvomyönteinen asenne

        raskaana olevalle ja vanhukselle annan kyllä paikkani mutta en kenelle tahansa naisihmiselle


      • on saanut?

        Parempi on olla kevyenä ja hoikkana. Raskas on painava!


    • näin se menee

      Ei mikää laki velvoita antamaan paikkaa kenellekään. Vaan hyvä tapa ja kohteliaisuus. Nykyään varsinkin nuoremat, terveimmät ja kyvykkäimmät tykkää istua ja katsoa itseään heikompien seisovan.

    • astra5236

      tosi törkeät, raskaus voi olla tosi raskasta, pahoinvointia ja muita oireita. Huonosti opeteltu ihmiset ketkä eivät antaa paikkaa raskaana oleville.

      • maksettu on!

        Olen maksanut istumapaikan ja ....


    • auto + juna

      Sinun ei edes pitäisi liikkua julkisilla kulkuvälineillä.

    • Ketutuskeiju

      Antaisin paikkani kelle vaan joka näyttää sitä tarvitsevan oikeasti. Miettikääpä sitä kun ihminen kuin ihminen tuntee; voi olla jalka pas*ana, kuume iskeny töissä, verensokerit alhaalla niin että meinaa pyörtyä, taikka sitten raskaana, jossa monesti tulee tuo kuvotus olo ja selkä/maha-kivut, miksi se ihminen niitä ei tuntis? olen itsekin ollut raskaana, välillä ei ollut ongelmia, sitten meinasin synnyttää aivan liian aikasin, joho tuli sitten sairaslomaa, jonka ansiosta ennenaikaisen synnytyksen riski meni ohi ja pääsin takaisin hommiin. Viimeisilläni oisin varmaan vetässyt aloittajaa turpaan, oli ihme että noi pökkelöjalat ees kantoi mua enää sillon. Nyt olen jalkavammasena ollut pitkään ja edelleen ihmiset ovat monesti aloittajan kaltaisia taukapäitä, joille oma per*e on tärkein. Toivottavasti se leviää että jäät siihen penkkiin kiinni niin että saa kaikki töllistellä laiskaa yhteiskunnan kasvattia joka on niin itsekeskeinen sohvaperuna, kun ei jaksa nostaa sitä äässiään sen verran että toisella ois ees vähän helpompi olo. En usko että aloittaja nostaa itseään siitä penkiltä edes niitten muittenkaan tieltä. Ja taitaapi olla taas näitä provoja nää viestit.

    • Kyllä itseään ja lastaan arvostava äiti kulkee omalla autolla. Ei tiedä kuka heiluu puukon tai kirveen kanssa noissa julkisissa.

    • Kyllä näitä

      lapsiperheitä ja tiineitä akkoja taas hyysätään jo on tarpeeksi hyysätty Mitenkä kävisi jos täytyisi elää -50 ja -60 luvulla.

      • silloin...

        Silloin ei olisi voinut kuvitellakaan paikan antamisen kyseenalaistamista. Se olisi ollut itsestään selvää. Eli silloin ilmeisesti hyysättiin enemmän.


    • vittuuntunut 16v.

      C'moon ihmiset. Se on vain bussimatka. Kuinka pitkiä ne ovat siellä päin, täällä vain jtn 40 minuuttia, jos kulkee kakskymppisellä. Tai no on se ymmärrettävää, jos on melkein tunnin matka ja väsymystä, ettei halua omasta paikastaan luopua, mutta sitten nämä parin pysäkin matkustajat ovat asia erikseen. Kyllä minä antaisin pallomahalle paikan, jos heitä samalla bussilla kulkisi samaan aikaan kuin minä. Viime kesästä en tosin ole varma, sillä istuin ruuhka-aikoina takana ja ikkunan vieressä auringonpistoksesta nauttien, joten meni hiukkasen ohi.

      Kuitenkin. Jos jolla kulla on muitakin seisomisongelmia, kuin erektiohäiriö, niin kyllä minä voin seistä sen bussimatkan, kun hän on istumassa. Mielestäni myös krapulainen voisi pyrkiä istumaan jonnekin, koska ei ollut yhtään kivaa olla koko matkaa krapulaisen amiksen(?) ja bussin oven välissä. Ja koska tässä ketjussa myös jokaisella on perustelu sillekin, miksi juuri HÄNEN pitää saada paikka bussissa, niin miksei. Istukoot, kun ei seisomaankaan pysty.

      Ihme aikuisia. Itketään siitä, kun raskaana olevalle pitäisi antaa paikka "Kun minun perseeni nyt on ansainnut tämän paikan. Raskaus on sen oma valinta". Muuten hyvä, mutta tuolla menttaliteetillä ei oikein saa toisilta sitä kunnioitusta. Joskus on pakko sietää niitä muidenkin valintoja ja koittaa elää niiden kanssa. Kyllä minäkin joudun sietämään teidän äänestämiä päättäjiä, jotka märisevät jostain Paavo Pesusienestä ja viettävät loput ajastaan Twitterissä.

      • ....................

        Ompa fiksua tekstiä 16 kesäseltä! :)
        Sopis velankin lukaista tämä.


      • ällöukot
        .................... kirjoitti:

        Ompa fiksua tekstiä 16 kesäseltä! :)
        Sopis velankin lukaista tämä.

        Samaa mieltä, ehkäpä sittenkin nuoret ovat fiksumpia ja nämä esim. kylläpäetoo nimimerkki onkin joku ällöttävän näköinen viiskymppinen pallomaha äijä.


    • kylläpäetoo

      Tiineenä olevat valaat saavat seistä minun puolestani maailmantappiin. Minä en paikkaani kenellekään säälittävälle läskiperseelle luovuta.
      Pallomaha porukkaa katsellessa ei voi kuin ihmetellä että joku on tökännyt paksuksi moisen hyypiön. Ihmetellä täytyy miten voi oksentamatta paritella moisten hylkiöiden kanssa, yäk.

      • näitäkin riittää

        Eipä huolta sen suhteen, että kukaan täysjärkinen huolisi tämän etojan. Sääli vain, että siitä kahden vähämielisenkin paneskelusta voi seurata lisää vähämielisiä.


    • Kyllä pällömähöjä

      pitää ärvöstää. Öllään jöskys itsekin ölty mähän sisällä pällönä. Se ön elävä ölentö siellä mähässä jä se väätii kynniöitystä.

    • Kimuli!

      No eihän vanhuuskaan ole sairaus. Mut itsehän ovat puksineet ittesä paksuks :D

    • d324efddsdsfsdfsdf

      Raskaus on itseaiheuttu olotila, jos ei kestä pahoinvointia yms juttuja mitä siitä seuraa ei kannata tehdä lasta.

      En myöskään antaisi paikkaani bussissa raskaana olevalle, mutta selvästi sairaalle tai tosi vanhoille kyllä.

      • Näin se on

        Sinuakaan ei olisi jos äitisi olisi samalla tavalla ajatellut.


    • nämä nyky

      akat eivät etes tiedä kuka sen todellisen lapsen isä on.

      • Kyllä tietää

        Tietävät ainakin paremmin kuin ennen
        "Isyysjutut saivat alkujaan uuden käänteen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa. Sinne meni valituksena Suomesta päätös, jonka mukaan Suomen isyyslaki loukkasi ihmisoikeuksia. Laki kun esti Suomessa isyyden selvittämisen kanneajan päättymisen jälkeen.

        Uuden perillisen ilmestyminen voi hämmentää perheitä ja perinnönjakoja, koska myös lehtolapsi pääsee osalliseksi omaisuuksista."

        http://yle.fi/uutiset/perheissa_yllatyksia_-_isan_lehtolapset_paasevat_nyt_perinnonjaolle/6738264


    • Äly hoi matkustajat!

      Totta kai annan paikkani. On vaarallista jos raskaana oleva kaatuu bussissa tai muut likistävät tulevan äidin ahtauteen.

    • Kohteliasta

      Olisihan se ainakin kohteliasta antaa se paikka mutta tässä maassa nyt ei kohteliaisuuden perään kyllä kannata odotella.

      Ehkä kyllä toinen puoli asiasta on, että jos raskaana olo on vaikeaa, ei pysy tolpillaan jne, niin ehkä ei tietentahtoen kannata hankkiutua tilanteisiin, joissa siitä tulee suuri ongelma. Kuten bussiin.

      • mietipä

        joidenkin on pakko käyttää bussia, ei kaikilla ole autoa ja välimatkat kehä kolmosen ulkopuolella pitkät esim. kauppoihin, virastoihin, postiin, lääkäriin, neuvolaan.


    • Mammanen

      Tottakai raskaana olevalle tulee antaa paikka! Ajatelkaa esim. jos raskaana oleva joutuu seisomaan, linja auto äkkijarruttaa..saattais olla mahdollista, että raskaana oleva kaatuisi ja vauva mahassa saattaisi olla vaarassa.

      Ja vaikka raskaus ei olekaan sairaus, odottavalla äidillä voi olla fyysisesti huono olo..esim. hengitys voi olla hankaloitunut/verenpaineet normaalia korkeammalla tms...Joten kyllä jokainen viisas ihminen antaisi raskaana olevalle paikan! Suurin osa raskaana olleista kyllä tietää, että raskaus ei välttämättä ole aina ruusuilla tanssimista, mutta se on todella tärkeä tehtävä ja mielestä raskaana olevia tulisi arvostaa!

    • Ei sairaus mutta...

      Esikoiseni syntyi 90 luvun alussa.Silloin ei vielä automaattisesti päässyt raskaan ja kovaäänisen työn takia aiemmin äitiys tai sairausvapaalle.Hitsasin tarkkuushioin/nostelin raskaita metallilaatikoita melkein äitiysloman alkuun asti,jolloin huomattiin raskausmyrkytys ja siirrettiin suoraan loppuajaksi sairaalaan.
      Lapsi syntyi vähän päälle kaksikiloisena,mutta reippaana.Hyvin kasvoi,mutta itseäni on ärsyttänyt tuolloisen työnantajan suhtautuminen raskaana olevaan työntekijään.Alennusta painonnostosta ei juuri saanut.Toisaalta pahahan se olisi ollut apunostajaakaan kustantaa jos vuorossa oli vain yksi työntekijä kerrallaan.

      Bussissakaan en heitellyt kaipaavia katseita istumapaikan suuntaan.Eipä sitä juuri tarjottukkaan.Tosin olin aika pienivatsainen äiti.Varmaan kukaan ei huomannut.

      Mitenhän nykyään on raskauden kanssa jos äiti tekee "miesten hommia".
      Vaikkapa telineasentajana?Loppuuko työt?

      • itse nostelit

        90-luvun alussa, ja jo 80-luvulla oli kyllä ihmisillä työnantajia myöten, ettei raskaana olevien pidä nostella raskaita taakkoja, joten älä syytä työnantajaa vaan itseäsi, kun nostelit. Olin itse töissä 90-luvun alussa, ja kyllä työnantaja tiesi ettei minun pidä nostella, koska olin raskaana.


    • Itsekkyys ei huomioi

      Raskaus ei ole sairaus, mutta ei vanhuuskaan.

      On aika itsekästä olla antamatta paikkaa, jos joku toinen syytä tai toisesta ei jaksa seisoa. Jos ei halua itse omia lapsia, niin ei se ole syy olla antamatta toiselle paikkaa, jos hän sitä kipeästi tarvitsee.

    • yksinäinenjou

      ....kai nyt jokaisen äly kertoo, että tilanteen mukaisesti toimitaan. Miksi haukut raskaanaolevaa naista pallomahaksi....olteko itse pallopää?

    • Itsekkyys voidaan kyllä laskea sairaudeksi..... Sitä sinulta tuntuu löytyvän. Ikävä juttu.

    • 4 kertaa äiti

      Raskaus ei ole sairaus, mutta se tuo sairauden oireita ja muita vaivoja mitä pidemmällä raskaus on! Ja todellakinl, jos julkisessa liikennevälineessä tulee vastaan raskauden loppuvaiheilla oleva henkilö annan ilman muuta hänelle paikkani siinä missä invalidille tai huonokuntoiselle vanhuksellekin.. Itse 4 kertaa raskaana olleena tiedän miten raskasta loppuaika voi olla ja ymmärrän muita äideiksi tulevia paremmin kuin hyvin!

    • Jahas..oletkohan mies tai sitten et ole itse uutta elämää kehossasi kantanut..Kyllä,raskaus ei ole sairaus,mutta toisinaan aiheuttaa sairauden kaltaisen tilan, jolloin elimistö joutuu äärimmäiseen rasitukseen ja kyllä minä katsoisin, että yleisiin hyviin tapoihin kuuluisi
      tarjota paikkaansa raskaana olevalle.Huolestuttavaan suuntaan ollaan kyllä menossa kun tällaisista asioista nousee puheenaihe..itsekästä ajattelumallia edustaa nimimerkki paikanansainnut. Oletko muissakin asioissa minä,minä ja minä?

    • kysyn vaan

      On se mukava nähdä kuinka moni menee halpaa näiden provojen kanssa

    • raskaana oleva

      On vaarallista raskaana olevalle seisoa bussissa. Äkkijarrutuksessa voi raskaana oleva kaatua helposti tai törmätä mahan kanssa johonkin ja pahimmassa tapauksessa lapsi voi menehtyä tai loukkaantua. Siksi sinulla ap on velvollisuus väistyä vanhuksille ja raskaana olevilta paikoilta, olit sitten asiasta mitä mieltä tahansa. Tarvittaessa bussikuski voi sinut siitä poistaa.

      • gkvlbb

        Eikä pelkästään vaarallista lapselle, vaan äiti voi kaatumisen, istukan irtoamisen seurauksena mm menehtyä verenvuotoon! Jää varmaan hyvä mieli kun toinen kuolee ja ap saa istua sen 15 minuuttia.


      • aviopari!

        Onpahan yksi huostaanotettava vähemmän. avioerolapsi?


    • ching chong <3

      Mikä niissä paskatykeissä on niin ihmeellistä?
      Minulla on pikkusisaruksia ja ne on ihan kivoja mutta jos he eivät olisi syntyneet elämässä olisi moni asia paremmin. Rahaa ei jää ikinä säästöön ja pitää yhteiskunnan tuella (muiden maksamilla veroilla) elää. Hyh! En hanki ikinä lasta.
      Ja jos hankin niin adoptoin jonkun viisaan kiinalaistytön josta tulee isona sitten kirurgi, lakimies tai joku muu arvostettu hyvintienaava ammati.

    • NO Huh Huh

      Mä oon aikas varma etttä tän ketjun on aloittanut joku erittäin egoistinen mies xD ja toivon ettei tuollaisen älykkyysosamäärän ja ajattelutavan omaava koskaan pääse itse lisääntymään. :p voi kun raskauksien aikana saisi jo tietää onko sieltä syntymässä idiootti vai ei :D uskoisin että sun oma äiti olis sut kyllä abortoinu jos olis tienny :D

      • miehet egoisteja

        Siltä vaikuttaa. Miehillä toi egoismi on yleensä yleinen sairaustila. Kaikki ikävä on aina muiden syytä ja itselle pitäisi kaikki tulla kuin manulle illallinen. Kaikki, mikä on pienimmässäkään määrin itseltä pois saa suunnattomaan ärsytystilaan kuten naisen raskaustilasta johtuva istumapaikan tarve. Kuulostaako tutulta?


    • Nuori nainen

      Niin no, itse olen nuori ihminen mutta minulla on synnynnäinen, parantumaton vakava sairaus jota ei näe päällepäin. Toki hyvinä päivinä annan mieluusti paikan raskaana olevalle/vanhukselle/kepeillä kulkevalle, mutta en huonoina päivinä. Voi toki olla itsekästä ajatella etunenässä omaa turvallisuutta ja hyvinvointia, mutta ne ovat kaksi asiaa missä olen itsekäs täysin häpeilemättä. Ja vanhusten yms. on tosiaankin hyvä muistaa, että kun itse joutuvat seisomaan niin se penkissä istuva nuori, täysin terveen näkönen ihminen voi myös olla mm. rättiväsynyt pitkän työ- tai koulupäivän jälkeen, hiukan kipeä (päänsärkyä yms.), pitkäaikaissairas tai muuten vaan pidemmällä matkalla eikä haluaa seistä koko aikaa. Siihen "itsekkyyteen" voi olla monia päällepäin näkymättömiä syitä, jotka eivät loppujen lopuksi ole niin itsekkäitä.

    • :-(

      Sinä "paikanansainnut" ET todellakaan ole ansainnut paikkaasi - missään olosuhteissa! Taidat olla reppana naisten vihaaja...

    • paskan hailee
    • ,x-öv,cöv

      Minä antaisin. Se pallomaha rasittaa selkää ja voihan tarjotusta paikasta kieltäytyä. Vaikuttaa liikkumiseen ja siksi riski kaatua liikkuvassa kulkuvälineessä. Toiseksi, voin samaistua ko. henkilöön. Ollessani raskaana 80-luvulla olin erittäin pahoinvoiva koko raskausajan. Niinpä bussissa ihmisten kastuneet, haisevat päällystakit saivat aikaan kuvotuksen ja olin jo muutenkin äärettömän uupunut oksentamisesta. Olisin mieluusti istunut bussimatkan töihin. Se toteutui harvoin ja paikkaa ei tarjonnut kukaan. Naiset on yleensä ymmärtäväisempiä. Nyt kun hiukset on harmaantuneet enkä värjää niitä, istumapaikkaa on tarjottu useinkin vaikka en sitä tarvitse ja yleensä kiitänkin tarjouksesta enkä ota paikkaa vastaan.

    • vkkckcn

      Itse olen raskaana, nyt laskettu aikakin ohitettu. Raskaana oleviin suhtaudutaan hyvin eri tavalla kun vanhuksiin, kaupassa tai ruuhkassa saatetaan töniä ja ollaan hyvinkin tarkkoja siitä ettei raskaana oleva vaan etuile, vaikka olisi pyörtymäisillään. Olen kantanut raskaita tavaroita ja kauppakasseja, kukaan ei ole koskaan tarjonnut apua. Muutaman vanhemman herrasmiehen olen tavannut joka on esim avannut oven. Varsinkin raskaana olevan töniminen on minusta uskomatonta, ihan oikeasti ettekö yhtään mieti sitä vauvaa, mitä jos hän syntyy vammaisena sen takia että tönäisette raskaana olevan kumoon!!

      • Pyydä apua

        Tarkoitatko, että raskaana olevalla on jotenkin muita suurempi oikeus etuilla? Ja mitä siihen avun ja paikan antoon tulee, oletko itse ikinä PYYTÄNYT apua? Oman kokemukseni mukaan harva uskaltaa kieltäytyä, jos sitä apua suoraan pyydetään. Kyllä sitä itsekin voi jotain asian eteen tehdä :)


      • pidä tunkkis
        Pyydä apua kirjoitti:

        Tarkoitatko, että raskaana olevalla on jotenkin muita suurempi oikeus etuilla? Ja mitä siihen avun ja paikan antoon tulee, oletko itse ikinä PYYTÄNYT apua? Oman kokemukseni mukaan harva uskaltaa kieltäytyä, jos sitä apua suoraan pyydetään. Kyllä sitä itsekin voi jotain asian eteen tehdä :)

        Vai pitää raskaana olleessa oikein pyytää ettei tönitä?
        Suomiukot eivät välitä muusta kuin siitä omasta pikkupilistään joka siellä aivojen paikalla on ajatustoimintaa hoitamassa. Miehen viisari ei värähdä raskaana olevista naisista, siksi he eivät välitä käyttäytyä ihmisiksi. Joku pornopissis taas saa ukot pörräämään ja paikka löytyy hetkessä. Kamalia ihmisiä täällä, käytöstavat kuin porsaalla.


    • gkvnlcn

      Ap nyt sattuu olemaan henkisesti sairas, siksi et voi ymmärtää ympärilläsi tapahtua asioita.

      • ....................

        Niimpä. :) Thank's, you made my day... :) Tästä on hyvä jatkaa päivä, kiitos! :)


    • ei aina helppoa

      Minulla esim oli etinen istukka ja vaarallinen raskaus. Verenvuotoriski oli koholla jo hyvin aikaisin raskaudessa, jo silloin kun kävin vielä töissä (kuljin työmatkat bussilla). Kaksi kertaa jouduinkin sairaalaan verenvuodon takia. Sen lisäksi kohtu painoi niin voimakkaasti keuhkoja mm. ylisuuren lapsivesimäärän vuoksi että sisätautilääkäri päätti laittaa minut sairaslomalle hengitysvaikeuksien takia jo paljon ennen kuin synnytyslääkärit laittoivat minut sairaslomalle etisen istukan takia.

    • Moarie

      Ootkin huonokäytöksinen törppö!

    • Itsehän ovat jalkansa levittäneet,ei ole sairaus,vapaaehtoinen epämukavuus.

      • säälittävä

        Proflech on hyvin yksinäinen mies. Ymmärrämme hänen naisvihansa raskaana olevia ja kaikkia muitakin naisia kohtaan. Hän kun ei ole naisia saanut eikä tule saamaankaan.


    • mene itseesi

      Myötätunto huipussaan. Totta helvetissä raskaana oleville ja vanhukselle annetaan paikat.

    • Onko mitään pahaa?

      En tarvitse kenenkään istumapaikkaa, olen 63-vuotias terve työssäkäyvä nainen. 10-20 vuotiaat istuvat kun ikäisiäni, vanhempia ja raskaana olevia seisoo käytävällä. Opetetaanko nykyään enää lainkaan näitä tapoja? Siis jos joku antaa paikkansa, se on 30-40 vuotias nainen tai mies, en ole nähnyt yhdenkään nuoren nousevan. Olen käyttänyt päivittäin 8 vuotta Hgissä Ruoholahti-Sörnäinen-välin busseja, ratikoita ja metroja.

      En muista että olisin omille lapsille moista kohteliaisuutta opettanut. Menivät aniharvoin bussilla minnekään, kun kotoa kuskattiin, en tiedä miten käyttäytyivät julkisissa. Niin että ehkä monet vanhemmat eivät vain hoksaa neuvoa, itse en ainakaan muistanut koko juttua. Olen käyttänyt julkisia vasta Hgin työpaikoissa.

    • Madame C

      Olen raskaana 5 kuukaudella ja ilokseni olen huomannut, että täällä Pariisissa minulle annetaan aina metrossa istumapaikka. Raskaus ei ole sairaus, mutta ei tämä kyllä mikään helppo ja miellyttävä olotila ole kun on 10 kiloa ylimäärästä kannettavaa!
      Lämmin kiitos kaikille, jotka luovuttavat paikkansa meille raskaana oleville!

    • ei julkista

      Annan paikkani, ajan aina omalla.

    • Vitsi vitsinä

      Totta kai pitää antaa istumapaikka!

      No, tosin klassikko vitsi vuosien takaa helpottaa ajattelua:

      Turkkiin puettu iäkkäämpi nainen kysyy nuorelta naiselta, joka istuu penkillä, että onko hän raskaana, kun ei anna iäkkäämmille istuinta.

      Nuori nainen: Olen raskaana - jo tunnin.

    • olen samaa mieltä ei paksuna olo ole sairaus , jos sitä ei lasketa että haalaa itsensä vasiten siihen tilaan =)

    • 4+13

      Ja sä tarttet sitä istumapaikkaa sit enemmän? Järjen käyttö sallittu! Paikkaa pitää ehdottomasti aina tarjota sellaiselle, jolle seisominen on jostain syystä työläämpää kuin sinulle itsellesi! Pienille lapsille, jotka ei meinaa pystyssä pysyä bussin ryskeessä, ikäihmisille, raskaana oleville, kaikille jotka sitä tarvitsee enemmän kuin sinä. Raskaus ei ole sairaus, mutta mahassa olevaa vauvaa pitää suojata takaamalla äidin hyvinvointi. Ja pahoinvointiaki voi olla ja vaikea tasapainotella ison masun kanssa. Olisikko halunnu että omalle äidilles annettais tilaa? Mieti itse että tarvisitko istumapaikan samassa tilanteessa? Bussi on yleensä täynnä terveitä nuoria ihmisiä jotka kyllä jumalauta jaksaa seistä viistoista minuuttia paremmin kuin raskaana oleva ihminen!

    • naurettavaatouhua!!!

      Tässä herääkin kysymys, että pitäisikö sitten kulkea päällään paita, jossa lukee esim. SYÖPÄ, REUMA, VÄLILEVYNPULLISTUMA, LIIAN AIKAISET SUPISTUKSET ,jotta te typerät pilalle lellityt äidin pojat ja tytöt annatte raskaana olevalle sen istumapaikan, jossa teidän perseenne "lepää".. Todellakin, säälin vanhempianne, kun on noin huonon kasvatuksen teille antaneet,...

    • jajajaja

      on se niin saatanan tärkeää. vittu miten pienistä asioista ihmiset jaksaa itkeä. lopeta ja hanki oma elämä.

      • Kahden kesken!

        Meidänkin vittumme on tärkeä miehelleni ainakin. molemmat käytämme ahkerasti sukupuolielimiämme ja vain toistemme iloksi. Nussimmeja nautimme. Mekin tarvitsemme istumapaikan ettei, pillumme rasitu.


    • ...

      Antaisin paikan raskaana olevalle, tosin vain ja ainoastaan sosiaalisen ryhmäpaineen vuoksi - omasta puolestani saisi kantaa valintansa seuraukset omin avuin aivan miten päin lystää. Raskaus on tietoisesti hankittu tila ja täysin hankkiutujan oma päätös, ehkäisyvalistuksemme on nykyisin sillä tasolla, etten voi käsittää miten syntyvyys voi olla edelleen näin huikean korkealla, kuinka se ei vieläkään tavoita kaikkia.

      • ckxlklöxkl

        Muista puheesi silloin kun esim. jalkasi on kipsissä tai muuten vaan olisit istumapaikkaa vailla.


      • ...
        ckxlklöxkl kirjoitti:

        Muista puheesi silloin kun esim. jalkasi on kipsissä tai muuten vaan olisit istumapaikkaa vailla.

        Jalka kipsissä on poikkeuksetta tietoisesti valittu hankinta, niinkö? Tai mikä tahansa vamma tai sairaus? Aika jännä ajatusmaailma.

        Et tainnut osata käyttää ehkäisyä ja nyt kiukuttaa? Koita kestää.


    • Kylä lähtee

      Annan kyllä paikkani jos tarve vaatii. Tai huomaan että joku ei nyt pärjää. Ystävällisten ihmisten kanssa on vaan niin paljon kivempi elää.

    • Anna kun arvaan. Ketjun aloittaja on miespuolinen trolli?

    • Bastrado

      On se hienoa lukea ja todeta ,että käytöstavat ja lähimmäisen huomioiminen on hanskassa. Eikös tuon nyt järkikin(sikäli jos sitä yhtään on) jo sano että vanhuksille,raskaana oleville,invalideille on kohteliasta luovuttaa paikkansa?? Omaan napaan tuijottajia on jo tarpeeksi.

    • Riippuu matkasta

      Rehellisesti sanon että riippu kuinka pitkän matkan joudun seisomaan. Jos matka on lyhyt niin miksi en voisi? Tosin riippuu myös siitä että näyttääkö pallomaha siltä, että tarvitsee istumapaikkaa. Mikäli minulla on pitempi matka enkä tiedä kuinka kauan tämä meinaa istua en tarjoa paikkaa ellei hän itse osaa kysyä sitä. Itsekästä? ehkä, mutta ei ole koskaan tullut vastaan joten tuo on vain arvaus.

    • Tuo ajattelutapahan on suoraan keskiajalta, että niin kauan kuin raskaus on päällepäin ilmeinen, naisen ei tulisi olla ihmisten ilmoilla.

    • hyi!

      Et vaikuta kovin mukavalta ihmiseltä.

      • SEISOTAN!

        Minä voin seistä käytävällä, jos takanani on ihanamies jolla seisoo ja mulla hameen alla ei alushousuja. Voi panna takaapäin. ihanaa.. matka taittuu joutuisasti....


    • kohteliasko

      Tyhmä saa olla mutta pitää olla kohtelias, se kuuluu sivistykseen.

    • suometar3

      raskaus aikana on hyvä seistä ja liikkua.

    • ressu1

      annan paikkani kaikille en ole paskakuntoinen

    • Kyllä annan raskaana oleville. Mutta pitää toisaalta näkyä ulospäin että on raskaana.

    • säälittäväää!!

      Onpa taas kaikinpuolin eimistään kotoisin oleva ketju tämä.En edes jaksanu lukea kuin muutaman kirjoituksen alusta.No..lisättäköön vielä että itse kyllä annan istumapaikan vanhuksille,sairaille tai jotenkin jolla on liikunnallinen rajoite ja tottakai raskaana oleville.Ja arvatkaa minkä vuoksi???? Vain sen takia,että itseltäni löytyy vielä inhimillisyyttä,ystävällisyyttä ja myötätuntoa kanssa ihmisiä kohtaan.Niin yksinkertaisesta syystä.Katoava ominaisuus nykyihmisillä,valitettavasti.

    • ............

      Toivottavasti ajattelet näin myös sitten kun itse tulet raskaaksi tai vaimosi odottaa lasta.

    • lusikalla annettu

      Istumapaikka ei ole "omasi", sen omistaa liikenneyhtiö jonka määräys on, että annat paikan raskaanaoleville, vanhuksille ja sairaille tarvittaessa. Raskaanaoleville annetaan se paikka siksi, että he ovat raskaana ja silloin keho on herkemmässä tilassa kuin muulloin. Älysitkö?

    • 100kgKeijukaine

      Kai ny raskaana saa olla jos tahtoo....

    • Reeturock

      En anna isomahaisille miehillekään istumapaikkaa. Ja naisille en sen kummemmin kuin miehille, se on tasa-arvoa se.

    • nolis

      Kuka pallopää se täällä sulputtaa?

    • mmjkdhfuesfyhe

      Oot varmaan mies joka ei tajua raskaudesta mitään. xD Toisaalta etsä kyllä voikkaan tajuta...

    • asdfghhhygb

      Jos tämä pallomaha on niin Urpo että täytyy tunkea itsensä täyteen bussiin niin kyllä sietää sitten seistäkin.

      • kateutta?

        Kuule sinä urpo. Se on myös ympäristön velvollisuus suojella sitä vauvaa sisällä pallossaan, joskus vain on raskaanaolevienkin pakko kulkea bussilla siitä huolimatta että ympäristö on täynnä tuollaisia ymmärtämättömiä hyypiöitä.


    • Olet typerys

      "En todellakaan antaisi pallomahalle omaa istumapaikkaani, raskaus ei ole sairaus."

      Sinulla ei ole mitään myöntätuntoa tai empatiaa kyseisille ihmisille, häpeäpilkku.

    • Kusta meni mukaan

      "Pallomahattelijalle". Susta varmaan on ihan oikein sekin että äitiäsi olisi kohdelu samalla lailla kun sinä olit pallona äitisi mahassa, äitiäsi rasittamassa. Äidillesi et antaisi paikkaa?

      Kulllinliemistä sinäkin olet saanut alkusi, vaikka tuollaisia puheita lukiessa herää epäilys, että sillä kullittelijalla eli biologisella isälläs on kyllä mennyt aimo annos kusta mukana. :D

    • Harri Nissilä

      Annan aina! Ja jos joku itsekäs hippi ei tajua sitä paikkaa antaa, niin annan oman paikkani tai sitten heitän sen hipin/itsekkään vapaankasvatuken tuloksen helvettiin siitä paikalta. Kaikki lähtee vanhemmista miten ne lapsensa kasvattaa... valitettavasti liian usein lapsesta kasvatetaan itsekäs tai ajattelematon kusipää.

    • no kato

      jos ei anna paikkaa, niin se sikiö voi saada tällejä vaikka päähänsä ja sitten syntyy lisää kaltaisiasi.

      • veromaksaja

        tuollaisia negatiiviä kommentteja ei tarvitse julkaista toivon että jos olet nainen raskaana tiedät miltä tuntuu kuin ett saa paikkaa


    • ajattele muitakin

      Hankkiudu raskaaksi niin saat tietää. Jos olet mies, niin sinulla ei ole mitään asiaa kommentoida raskaana olevien tuntemuksia ja tarpeita, kun et voi niistä koskaan mitään tietää. Jos haluat aina istua rauhassa omalla paikallasi, niin hanki oma auto. Julkiset kulkuvälineet tai julkiset paikat muutoinkaan eivät ole itsekkäille omaan napaan tuijottajille sopivia paikkoja.

    • Smummix 60 vuotta

      Liikkuvassa linja-autossa raskaana olevan naisen on vaarallista seisoa, koska äkkipysähdyksen seurauksen kaatuminen voi olla vaaraksi sikiölle

      En ole kuullut moisesta, etteikö raskaana olevalle naiselle anneta istuinpaikkaa kulkuneuvossa.

      Pidän "paikanansansainneen" kirjoitusta todella ajattelemattomana kannanottona.

      • fyssari

        että ärsyttää nämä raskaus ei ole sairaus -jupinat. ei se olekaan, mutta se voi aiheuttaa tiloja, jotka diagnosoidaan sairaudeksi: korkeaa verenpainetta (raskausmyrkytyksen), diabetestä, iskiasta ja nivelvaivoja. eikä nämä todellakaan ole aina itse aiheutettuja, vaan useimmille ei voi mitään. Minäkin olen ammatiltani fysioterapeutti ja aina pitänyt kehostani huolta ja niin vain paha iskias iski raskausaikana. loppui synnytyksen jälkeen ja sen jälkeen ei ole näkynyt.


    • owiuequehdkhdq

      Minä ainakin voin todella pahoin raskauden alkuvaiheessa kun pallomahasta ei ollut vielä tietoakaan. Kerran pyysin joltain vähän yllättyneeltä kaverilta päästä täydessä bussissa istumaan, sillä muuten olisin menettänyt tajuntani.

    • RASKAANA OLEVAT OVAT VAIN SUOMESSA TULEVIA YH-MAMMOJA !! :( .
      NETTII VERO-ELI NETTIVERO NI SUOMI NOUSEE TAAS !!! :) .
      LIVE-ELÄMÄ KUNNIAAN !! :) .

      • shkiffeli

        Niistä vauvoista tulee vielä veronmaksajia ja eläkkeiden maksajia sekä valtionvelan takaisinmaksun kustantajia, olipa vanhempia yks tai kaks niin parasta ois kohdella lapsosia kuin kukkia kämmenellä, niinkuin asiaan kuuluukin.


    • 0909770099909

      Tuollainen nulkki pitää nostaa niskasta ylös.

    • huono provo

      keksi parempi

      • huono provo 2

        keksi parempi


    • keskenmeno..

      et varmaan ole ikinä ollut "pallomaha"?

    • dumbass

      Ei se mikään pakko ole, mutta olisihan se hyvin huomaavaista ja ystävällistä. Odottavalla kuitenkin saattaa olla hyvin tukala olo välillä.

      Mutta eihän muista tarvi huolta pitää, kuhan oman perseen saa penkkiin. :))))))))

    • Heart to heart

      Aloittaja, olet selvästi lasten ja raskaanaolevien naisten vihaaja. Mitä tekisit siinä vaiheessa, kun näkisit raskaana olevan naisen lyhistymässä? Ojentaisitko auttavan käden vai antaisitko asian olla? Mieti itseäsi vastaavassa tilanteessa, jos saisit kohtauksen, kaatuisit tjm. tarvitsisit apua. Kuinkahan moni ajattelisi, että en auta sinua tai anna paikkaa, kun pärstäkertoimesi ei viehätä, haiset, olet läski, tai jotain muuta. Mieti lähimmäisen rakkautta ja hyviä tekoja, jotka eivät maksa mitään, mutta antavat paljon enemmän sinulle ja muille, toisin kuin negatiiviset ajatukset ja teot kanssaihmisiä kohtaan.

      • joku muu vastaa

        Entäpä näkövammainen mies, joka joutui pahoinpitelemäksi bussissa, eikä kukaan auttanut häntä ollenkaan? Siitä tuli aikamoinen kohu uutislehdissä! Mitä sitten he tekisivät, jos he olisivat vastaanlaisessa tilanteessa? Hekin kärsisivät ilman apua, siinä kaikki!


    • trollotintrollo

      Onnea suoli 24 taas loistavan provo aiheen valinnasta etusivulle.
      Sillä tuskin aloittajan kaltasia urpoja on oikesti olemassa. X'''D
      Toivottavasti tää päätyy rasia tubeen ja muihin jakoihin.

      • trollotintrollo 2

        Onnea suoli 24 taas loistavan provo aiheen valinnasta etusivulle.
        Sillä tuskin aloittajan kaltasia urpoja on oikesti olemassa. X'''D
        Toivottavasti tää päätyy rasia tubeen ja muihin jakoihin.


    • SUOMI ON YH-MAMMOJEN ELI VARATTUSINKKU:JEN LUVATTU MAA !!!!! :)

      • Nouseeko v-käyrä?

        Ja nämä yh-mammat ei vilkaisekaan sinunlaisia amislippis-teinipemari-sossunavustus - teinejä. Eipä ihme että sinulla raivo purkautuu näppäimistön kautta.


      • Yleensä se vika kyllä tuohon löytyy jostain kusipää miehestä,kun pussit on tyhjät ni tattis,moro,hei.


    • jopas taas

      Miksi se on mielestäsi päivänselvää että vanhuksille ja sairaille pitää antaa istumapaikka julkisissa kulkuvälineissä?

      Oikeuttaako lippu istumapaikkaan?

      Onko penkeissä numerot?

      Niinpä....

      Nopeat syö hitaat jos penkeistä taistellaan :D

      • tollaset tyypit pitäis jauhaa koiran ruuaksi


      • tehdään lämpöä
        jerry67 kirjoitti:

        tollaset tyypit pitäis jauhaa koiran ruuaksi

        Ei taitaisi kulkukoirillekaan kelvata tuollainen ruoka. Aloittaja voisi olla yhteiskunnalle hyödyksi ja pyytää pikaisesti eutanasiaa ja ruumiin hävittämistä jätteenpolttolaitoksella. Saataisiin ainakin lämpöenergiaa tuotettua.


    • paikanansainnut

      Kiitos kaikille vastauksista! Olen päälle parikymppinen nainen, joten en ole miestrolli enkä naistenvihaaja. Joku mainitsi, että turha minun on pyytää sitten paikkaa jos olen jalkani satuttanut tjsp. En kuitenkaan ole niin itsetuhoinen, että jalkaani tahallani teloisin. Raskaus on kuitenkin yleensä _TAHALLINEN_ tila. Luulisi, että jos on varaa perhe perustaa, niin on varaa myös autoon. Ja olen onnellisessa avoliitossa, en vain halua lapsia, joten kateudestakaan ei ole kyse.

      • Mutta itsekeskeisestä tyhmyydestä taitaa kovastikkin olla kyse :)


      • ..--..--..--..

        Noh, päälle parikymppisen naisen ajatukset lapsista saattaa vielä hyvinki muuttua. Toi on muutenki paha ikä kun luulee tietävänsä jo kaiken, vaikkei oikeesti tiedä vielä yhtään mitään. Oma maailmankuva on vielä niin mustavalkoinen. Kaikkea hyvää sinun henkiselle kasvullesi!


    • "paksu" täti

      Kertoo paljonkin yhteiskunnan arvoista. Monilla suomalaisilla on samanlainen asenne naisia kohtaan kuin monilla ääri talibaneilla.
      Naista ei saisi näkyä muualla kuin miehen sänkykammarissa. Varsinkin monet nuoret miehet joilla on jatkuva tarve pitää pipoa kaljussa päässä ovat esimerkkejä tästä miehekkydestä.
      Nämä uroot näyttävät vahvaa arjalaista mieskuntoa jossa naisella on vain yksi paikka.
      Eihän naisen sovi tulla ollenkaan julkisille paikoille "paksuna" koska sehän voisi antaa viitteen näille uroille siitä, että heilläkin olisi jokin elatusvelvollisuus edessä. Eihän kukaan nainen tule "paksuksi" ilman miestä.
      Joten "paksuna" olevat naiset pysyköön poissa miesten silmistä.

      Suomi on suomalaisten "talibaanien" maa.

    • TOENPERÄÄN

      EMÄSIKA !!!!!!!!!!!!!!!!

    • gpsdr

      Samaa mieltä aloittajan kanssa.

      Annan paikkani raskaana olevalle sitten, kun sen myönnetään olevan sairautta vastaava tila. Sehän aiheuttaa aamupahoinvointia ja huimat terveysriskit ihmiselle eikä hän pysty käymään lopulta edes töissä.

      Niin kauan, kun huudetaan kuorossa, että se ei ole sairaus, mutta moni muu hoitoa vaativa tila määritellään kyseenalaisesti sairaudeksi, voitte puolestani seisoa kamalan anomalian näköisten vatsojenne kanssa ihan miten huvittaa. Itse olette itsenne siihen tilaan päättäneet hankkiutua.

      • Raavas äijä.

        Eli 90-vuotiaalle, rollaattorin kanssa töpöttävälle vanhuksellekaan et anna paikkaasi, koska vanhuus ei ole sairaus.
        Minun mielestä ei ole mitään seksikkäämpää, kuin raskaana oleva nainen, turvoksissa olevine rintoineen. Ja kokemuksesta voin sanoa, että elämäni parhaimmat seksikokemukset on olleet viimeisillä raskaana olevan naisen kanssa. Mitäpä sinunlaiset räkänokat sellaisesta ymmärtää.


      • Raavas äijä. kirjoitti:

        Eli 90-vuotiaalle, rollaattorin kanssa töpöttävälle vanhuksellekaan et anna paikkaasi, koska vanhuus ei ole sairaus.
        Minun mielestä ei ole mitään seksikkäämpää, kuin raskaana oleva nainen, turvoksissa olevine rintoineen. Ja kokemuksesta voin sanoa, että elämäni parhaimmat seksikokemukset on olleet viimeisillä raskaana olevan naisen kanssa. Mitäpä sinunlaiset räkänokat sellaisesta ymmärtää.

        Ja tää on tosi,myös itse kyseisen asian todennut :)


    • Bussissa

      Mielelläni luovutan paikan raskaanaolevalle. Varmaan on tukala seisoa, mutta miettikää kun bussi tekee äkkijarrutuksen - siinä on vauvankin henki vaarassa kun kaatuu pahasti.

    • röhönauraisin!

      Toivottavasti aloittaja ja palstan perskärpäset joutuu tällaisen kohteeksi:

      www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/helsingin-metrossa-silmiton-veriteko/1993472

    • asda

      Miten vi7un tyhmä pitää olla?Tai sitten lankesin p4askaan rölliin.

    • veromaksaja

      kaikilta raskaana olevilta menee myös vero rahoja siihen että terveet nuoreet ovat ilkeitä ja te nuoret ja ei raskaan oleva voi kyllä laihduttaa ja kävellä niitä on kuule nuoria ei raskaana olevat jotka myös on 130 kg te voitte lopettaa syömään lihottavia ruokia grilleiltä ja kävellä että laihtuu ei kenenkään 130 kg nuori mennä bussilla minäkin maksan veroja siitä että paskiaisia ihmisiä on moneksi sellaiset saavat jäädä pois kyydistä

    • Pitäiskö sitten sotapojiltakin kieltää kaikki erikois edut julkisissa kulkuneuvoissa,noin esimerkiksi.kyllä te ootte vitun tyhmää sakkia kun maalaisjärki puuttuu kokonaan,helvetin idiootit

    • naine58

      Kokeille laitta vatsalle tai selälle pussi 20 kg, ja sitten sinä pähkinäpää tunsit miksi pitäisi anna raskaanoleville naiselle istumapaikkaa. Heillä on myöskin ja erilaisia sairauksia: reumat, sydänvikaa erilaisia tulehduksia. Kyllä, julkisilla on vaarallista seisoa ja kaikille muille ihmisille. siellä kulkevat juopuvia ja huono seisovia jalassa ihmisiä. Voivat tulla erilaisia tapaturmia, kolareita. Kun sinä tyhmäpäinen katui, ei tapahtui mitään, mitta mieti itse kun katui raskaana oleva nainen. Kun sinä ei halua ymmärtää jatkuvasti, sitten Suomi voittaa ilman sinua. Älä ole 1 arvoinen ihminen.

    • ei kai?

      Et voi tietää, vaikka juurikin tuon raskauden vuoksi äidillä on erilaisia liitännäissairauksia. Voi olla keskenmenon riski, hepatoosia, turvotuksia jne, jotka eivät oloa ainakaan siedettävämmäksi tee. Musta on jo peruskohteliaisuutta antaa paikka raskaana olevalle, jos siihen ei muuten itsellä esim terveyden vuoksi ole. Vai ovatko suomalaiset jo näin juntteja :(?

    • kckbnm

      Työtön/opiskelija ap, joka on yhteiskunnan elätti ei ole ansainnut paikkaa, mutta raskaana olevat töissä käyvät ovat uraihmisiä lasten teon lisäksi. Ja kuka käyttää julkisia? En minä ainakaan, kuljen omalla.

      • paikanansainnut

        Millä perusteella olen työtön? Ja millä perusteella opiskelu on hyödytöntä? Koen olevani riittäväinen yhteiskunnalle ilman, että olisin synnytyskone.


    • Kohtelias yh äiti

      Minä tarjoan aina paikan vanhuksille, sairaille ja raskaana oleville. Toivottavasti ne nuoret ja terveet, jotka jonkn ihmeen periaatteen takia, eivät tarjoa, niin Karma kostaa... elämä opettaa...

    • Panisin.
    • Jalmarixx

      Jos on joku antanut, ei voi olettaa kaikkien antavan...

      • romu auto

        Ei kukaan halua tollasta romua edes ilmaiseksi.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe