Näkeekö lääkäri?

askarruttaa

Siis kun kilpirauhanen leikataan pois, niin näkeeköhän leikkaava lääkäri jo heti, että onko kilpparissa jotain häikkää eli syöpää?

10

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi se leikataan pois? Struuma vai syöpä vai tuntematon kyhmy?
      Joka tapauksessa ratkaiseva on vasta ns. patologis-anatominen diagnoosi eli PAD, jossa kudos analysoidaan mikroskooppikuvasta. Ennen sitä ei ole mikään varmaa ellei PAD ole tehty jo ennen leikkausta koepalasta tms.

      • askarruttaa....

        Oli isokokoinen monikyhmystruuma. Aiheutti aikamoista painetta koko kaulaan ja vaikeutti hengitystä. Tuo PAD-lausunto tulee kuulemma sit kotiin postitse.
        Kilpparisyöpä-96 tuossa kirjoitti, että jo siinä leikkauksen aikana katottiin tuota kilpparikudosta. Mulla sitä ei varmaankaan tehty, joten kai toi kertoo jo sitä, että siinä ei tule olemaankaan mitään...I hope so :)


      • askarruttaa...
        askarruttaa.... kirjoitti:

        Oli isokokoinen monikyhmystruuma. Aiheutti aikamoista painetta koko kaulaan ja vaikeutti hengitystä. Tuo PAD-lausunto tulee kuulemma sit kotiin postitse.
        Kilpparisyöpä-96 tuossa kirjoitti, että jo siinä leikkauksen aikana katottiin tuota kilpparikudosta. Mulla sitä ei varmaankaan tehty, joten kai toi kertoo jo sitä, että siinä ei tule olemaankaan mitään...I hope so :)

        Niin, unohtu se kirjoittaa, että kilppari poistettiin kokonaan ja ei kuulemma jätetty yhtään kilpparikudostakaan. (Varmaan ehkä siks, ettei kasva uudestaan)

        Harmittaa, ku en tajunnu lekurilta silloin kysellä oikein mitään..


    • Kilpparisyöpä -96

      Minulla leikkauksen aikana patologi tutki poistetun lohkon ns jääleikkeenä, ja todettuaan siinä olevan syöpäkudosta leikkaava kirurgi jatkoi leikkausta ja poisti loputkin. Leikkauksen alkuperäisenä syynä oli hyvänlaatuinen kyhmy. Koepalasta ei syöpää löytynyt.

      Eli jos on aihetta epäillä syöpää tai kirurgi leikatessaan näkee syöpää muistuttavaa kudosta, silloin jo leikkauksen aikana asia varmistetaan patologin tutkimuksella.

      • askarruttaa...

        Tuossa jo Boxille kirjoitinkin, että mulla ei tehty varmaankaan tollasta jääleikejuttua, joten varmaanki se kilppari näytti hyvältä..heh..heh..

        Muutes,muistakko kestikö sulla kauan noi kivut kurkussa ja koko kaulassa tuon leikkauksen jälkeen? Nyt leikkauksesta on viikko ja nieleminen vieläkin kivuliasta. Koko ruokatorvi ja nielu on niiku "palanut".


      • askarruttaa... kirjoitti:

        Tuossa jo Boxille kirjoitinkin, että mulla ei tehty varmaankaan tollasta jääleikejuttua, joten varmaanki se kilppari näytti hyvältä..heh..heh..

        Muutes,muistakko kestikö sulla kauan noi kivut kurkussa ja koko kaulassa tuon leikkauksen jälkeen? Nyt leikkauksesta on viikko ja nieleminen vieläkin kivuliasta. Koko ruokatorvi ja nielu on niiku "palanut".

        Itse asiassa olet oikeassa. Jääleike tehdään vain ja ainoastaan silloin, kun yksi vaihtoehto on syöpä ja se on saman tien poistettava. Jos jääleikettä ei tehty, se näytti hyvältä kudokselta. Jääleikkeestä huolimatta lopullinen diagnoosi tehdään rauhassa mikroskoopin alla. Jääleike ei ole yhtä tarkka.


      • askarruttaa...
        boxi kirjoitti:

        Itse asiassa olet oikeassa. Jääleike tehdään vain ja ainoastaan silloin, kun yksi vaihtoehto on syöpä ja se on saman tien poistettava. Jos jääleikettä ei tehty, se näytti hyvältä kudokselta. Jääleikkeestä huolimatta lopullinen diagnoosi tehdään rauhassa mikroskoopin alla. Jääleike ei ole yhtä tarkka.

        Muistin tässä, että endo kerran sanoi, että syövän mahdollisuus pystyy sulkemaan pois vasta sitten, kun kilpirauhanen leikataan pois. Meinasi sitä, kun oli tuo monikyhmystruuma.


      • askarruttaa... kirjoitti:

        Muistin tässä, että endo kerran sanoi, että syövän mahdollisuus pystyy sulkemaan pois vasta sitten, kun kilpirauhanen leikataan pois. Meinasi sitä, kun oli tuo monikyhmystruuma.

        Ihan se on kuten jo alussa sanoin ja tässä uudelleen: vasta kun on kunnon PAD on diagnoosi selvä. Eli on syytä odotella sitä PAD-vastausta. Ihan maltilla vaan, kyllä se sieltä tulee. Ihan hyvällä mielellä nyt vain!


      • Kilpparisyöpä -96
        askarruttaa... kirjoitti:

        Tuossa jo Boxille kirjoitinkin, että mulla ei tehty varmaankaan tollasta jääleikejuttua, joten varmaanki se kilppari näytti hyvältä..heh..heh..

        Muutes,muistakko kestikö sulla kauan noi kivut kurkussa ja koko kaulassa tuon leikkauksen jälkeen? Nyt leikkauksesta on viikko ja nieleminen vieläkin kivuliasta. Koko ruokatorvi ja nielu on niiku "palanut".

        Askarruttaa: Muistelen, että kyllä oli kurkku/kaula kipeä useamman viikon. Yhdessä viikossa ei kivut vielä ohi olleet. Mulla kävi vielä hassu juttu, että radiojodihoidon jälkeen makuaisti oli kateissa 3kk. Lääkäri sanoi, ettei vastaavaa kuulemma ennen ole kuullut. Sairaalan huonekaverin kanssa jälkeenpäin tavattaessa hän sanoi saman tapahtuneen hänelle, että esim makkara/nakit maistui jauholle. Onneksi aisti palasi sitten hiljalleen.

        Boxille: aivan totta, lopullinen tarkka Pad-vastaus tuli sitten jälkeenpäin. Minun tapauksessani lähdettiin leikkaamaan suurta kyhmyä hyvälaatuisena, koska koepalassa ei pahanlaatuisuutta ollut. Ja leikkauksen aikana jääleike-tutkimuksen syynä oli juuri kirurgin epäily syövästä näkemänsä perusteella.

        Minulla tuo syöpä ei näkynyt kilpirauhasarvoissa mitenkään, ne olivat normaalit. Kyhmy aiheutti ongelmia lähinnä nukkuessa, kun painoi ja ahtautti kaulaa niin, että öisin heräsin paniikissa tukehtumisen tunteeseen. Minulla on ollut sellainen käsitys, että se syöpäinenkin kilpirauhaskudos tuottaa ihan samalla tavalla hormoonia kuin tervekin kudos, ettei syöpä välttämättä noissa arvoissa tule esiin?

        Tästä minun operaatiosta on jo pitkä aika, enkä tiedä onko esim. hoitosysteemit miten muuttuneet vuosien saatossa. Seurannassa keskussairaalassa olin pitkään, 12 vuotta.

        Tsemppiä askarruttaa!


      • askarruttaa..
        Kilpparisyöpä -96 kirjoitti:

        Askarruttaa: Muistelen, että kyllä oli kurkku/kaula kipeä useamman viikon. Yhdessä viikossa ei kivut vielä ohi olleet. Mulla kävi vielä hassu juttu, että radiojodihoidon jälkeen makuaisti oli kateissa 3kk. Lääkäri sanoi, ettei vastaavaa kuulemma ennen ole kuullut. Sairaalan huonekaverin kanssa jälkeenpäin tavattaessa hän sanoi saman tapahtuneen hänelle, että esim makkara/nakit maistui jauholle. Onneksi aisti palasi sitten hiljalleen.

        Boxille: aivan totta, lopullinen tarkka Pad-vastaus tuli sitten jälkeenpäin. Minun tapauksessani lähdettiin leikkaamaan suurta kyhmyä hyvälaatuisena, koska koepalassa ei pahanlaatuisuutta ollut. Ja leikkauksen aikana jääleike-tutkimuksen syynä oli juuri kirurgin epäily syövästä näkemänsä perusteella.

        Minulla tuo syöpä ei näkynyt kilpirauhasarvoissa mitenkään, ne olivat normaalit. Kyhmy aiheutti ongelmia lähinnä nukkuessa, kun painoi ja ahtautti kaulaa niin, että öisin heräsin paniikissa tukehtumisen tunteeseen. Minulla on ollut sellainen käsitys, että se syöpäinenkin kilpirauhaskudos tuottaa ihan samalla tavalla hormoonia kuin tervekin kudos, ettei syöpä välttämättä noissa arvoissa tule esiin?

        Tästä minun operaatiosta on jo pitkä aika, enkä tiedä onko esim. hoitosysteemit miten muuttuneet vuosien saatossa. Seurannassa keskussairaalassa olin pitkään, 12 vuotta.

        Tsemppiä askarruttaa!

        Kiitti Kilpparisyöpä-96. Juu,ei kai toi kurkku ja kaula heti paranekkaan, mutta kun alkaa jo jotenkin ärsyttää kun nieleminen on vaikeaa. Muutenkin on vielä niin voimat pois, että tuntuu ettei musta tuu ihmistä enää ollenkaan.
        Kaippa se tästä..Mulla katos oli kuvitelmat, että olen täyttä terästä heti saman tien...:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe