Ovatko sekarotuiset oikeasti terveempiä?

mikä totuus?

Niin ihan yleisesti ottaen terveempiä?

125

1089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ne ovat vain vähemmän tutkituja. Vai onko joku järjestelmällisesti kuvauttanut sekarotuisia, vienyt silmätarkkeihin, teettänyt perinnöllisten tautien tutkimuksia, ym. sukupolvesta toiseen...

      • Ovat terveempiä

        Kyllä sen nyt näkee omalla silmällä kokemusten myötä, onko koira terve vai ei. Aina välillä vilahtelee noita "onko kuvattu, tutkittu..". No kyllä prkle ne seropitkin tutkitaan jos niillä ongelmia tulee! Ja ihan samalla tavalla hoidetaan. Totta on ettei niitä pentuina esikuvata tms varmuuden vuoksi, eikä vanhempia tutkita ovatko pennutukseen terveitä, koska pentueet ovat usein vahinkoja. Mutta seropissa ei yhdisty kahden saman rotuisen geenit ja "tyyppiviat", esim bokseri voi saada tervekuonoisia pentuja, jos yhtyy oikeanlaisen rodun kanssa. Jos taas bokserin kanssa, lyttykuonojen hengitysongelmat ja lonkkaviat ovat taattuja.

        Tämä seropien terveysasia on todettu niin miljoonissa lähteissä ja ihmisten kokemuksissa, että mitä sitä nyt enää ihmettelemään, fakta mikä fakta ja täysin järjellä ymmärrettävissä. Tässä on nyt kyse siitä ovatko terveemPIÄ, ei terVEITÄ. Todennäköisesti ovat. On esim sairauksia mitkä tulevat esiin vain silloin jos molemmat vanhemmat kantavat geeniä, vain toisen kantamana pentu ei sairaudesta kärsi.


      • ön rötüjä

        Kyl köirärötyjä vöi seköittää jös hälyää


      • Ei PEVISAN silmänpeilaukset poista rotukoirien jälkeläisten muita sairauksia. Allergioita esim uraattikiteet, sydänvikoja, munuaisvikoja ymm... Ei sen puolen pevisan lonkka ja kyynertutkimuksetkaan. Silmänpeiluksesssa ja lonkka ja kyynerkuvauksissa keskitytään rotukoirien sairuksissa yhteen osa-alueeseen. Itse hiljakkoin juttelin molssikoiran omistajan kanssa livessä heidän koirastaan, millä on etujaloissa nivelrikkoa, koiralla ei ole muita sairauksia.

        Samoja sairauksia esiintyy sekarotuisilla kun tutkituilla rotukoirilla, siitä ei päästä yli eikä ympäri, se on ihmisten omista valinnoista kiiinni haluaakos sekarotuisen tai rotukoiran, itse en hyväksy rescuekoirien tuontia niin kauan kun suomessa löytyy kodinvaihtajia.

        Eilen lukasin 4 rotikasta minkä kohdalla oli kaikki virheet tehty, koira oli ollut perheessä mikä oli ottannut ihan väärän rodun, tervelonkkainen koira etsii tällähetkellä uuutta kotia. Niitä löytyy pilvin pimein suomsta puhtaasti sekarotuisiakin koiria mitkä kaipaa uuutta kotia jonka esivanhemmista ei ihan heti saa selkoa.


      • Oma tuntuma asiaan
        Ovat terveempiä kirjoitti:

        Kyllä sen nyt näkee omalla silmällä kokemusten myötä, onko koira terve vai ei. Aina välillä vilahtelee noita "onko kuvattu, tutkittu..". No kyllä prkle ne seropitkin tutkitaan jos niillä ongelmia tulee! Ja ihan samalla tavalla hoidetaan. Totta on ettei niitä pentuina esikuvata tms varmuuden vuoksi, eikä vanhempia tutkita ovatko pennutukseen terveitä, koska pentueet ovat usein vahinkoja. Mutta seropissa ei yhdisty kahden saman rotuisen geenit ja "tyyppiviat", esim bokseri voi saada tervekuonoisia pentuja, jos yhtyy oikeanlaisen rodun kanssa. Jos taas bokserin kanssa, lyttykuonojen hengitysongelmat ja lonkkaviat ovat taattuja.

        Tämä seropien terveysasia on todettu niin miljoonissa lähteissä ja ihmisten kokemuksissa, että mitä sitä nyt enää ihmettelemään, fakta mikä fakta ja täysin järjellä ymmärrettävissä. Tässä on nyt kyse siitä ovatko terveemPIÄ, ei terVEITÄ. Todennäköisesti ovat. On esim sairauksia mitkä tulevat esiin vain silloin jos molemmat vanhemmat kantavat geeniä, vain toisen kantamana pentu ei sairaudesta kärsi.

        Minulla on 2koiraa, lyttykuonoinen rotukoira(joka ei kärsi hengitysvaikeuksista) ja sekarotuinen jossa on 1/4 osa mopsia mutta kuono on pitkähkö eli normaali, tälle koiralle tulee hengityskatkoksia kun oikeen innostuu jostain, usein silloin kuin hotkii ruokaansa. Sierainten peittäminen hetkeksi auttaa, niin koira vetää henkeä taas normaalisti.
        Muuten sekarotuinen on terveempi. Rotukoiralla on lievää skolioosia selässä, ja nuorempana löysä polvilumpio joka ei ole moneen vuoteen vaivannut. Flunssat ja vatsataudit silloin harvoin kun niitä tulee niin yleensä rotukoiramme saa sen ensin ja tartuttaa sitten sekarotuiseen.
        Jos muistelen koko elämäni koiria, lapsuudesta lähtien. niin jotenkin sekarotuiset ovat olleet yleisesti ottaen terveempiä kuin rotukoiramme, ja myös muutman vuoden pitkäikäisempiäkin. Pisimpään eli kyllä bostoninterrieri vilma17v joka eli muutenkin terveen elämän(muutamaa loukkaantumista lukuunottamatta)


      • isoisoäiti
        power.light kirjoitti:

        Ei PEVISAN silmänpeilaukset poista rotukoirien jälkeläisten muita sairauksia. Allergioita esim uraattikiteet, sydänvikoja, munuaisvikoja ymm... Ei sen puolen pevisan lonkka ja kyynertutkimuksetkaan. Silmänpeiluksesssa ja lonkka ja kyynerkuvauksissa keskitytään rotukoirien sairuksissa yhteen osa-alueeseen. Itse hiljakkoin juttelin molssikoiran omistajan kanssa livessä heidän koirastaan, millä on etujaloissa nivelrikkoa, koiralla ei ole muita sairauksia.

        Samoja sairauksia esiintyy sekarotuisilla kun tutkituilla rotukoirilla, siitä ei päästä yli eikä ympäri, se on ihmisten omista valinnoista kiiinni haluaakos sekarotuisen tai rotukoiran, itse en hyväksy rescuekoirien tuontia niin kauan kun suomessa löytyy kodinvaihtajia.

        Eilen lukasin 4 rotikasta minkä kohdalla oli kaikki virheet tehty, koira oli ollut perheessä mikä oli ottannut ihan väärän rodun, tervelonkkainen koira etsii tällähetkellä uuutta kotia. Niitä löytyy pilvin pimein suomsta puhtaasti sekarotuisiakin koiria mitkä kaipaa uuutta kotia jonka esivanhemmista ei ihan heti saa selkoa.

        Kinaatko sinä yksinäsi,vai mikä purkaus tuo oli?
        Kukakohan on väittänyt että tutkimukset poistaa sairauksia. Ei tee sitä, mutta silloin jokainen tietää mitä on siitokseen käyttämässä, jos huomaa huomioida koiran suvun vähän kayempaa, eikä vain niitä mitä meinaa käyttää.Näppituntuma rotuun täytyy olla kaukaa, ei riitä että meidän tessu on niin pukava, sille täytyy teettää pennut.
        Eikä saa tulla "kennelsokeaksi", pitää pystyä karsimaan omiaankin, eikä kyttäämään toisten tekemisiä.Itselläni on tuossa yksi tapaus6v jolla ei ole yksiäkään pentuja ollut, rodunomaiset tutkimukset tehty ja terve on, mutta ne lääkärit ei näe että sen luonne ei ole rotutyypille ominainen. Riittää minulle olla pennuttamatta, koska hyviäkin on käytettävänä.
        Tuosta rescuekoirista olen samaa mieltä, niitä ei tänne kaivata.
        Kasvattajienkin ikuinen moittiminen tulee lopulta omille käsille, mistä ne pennut sitten otetaan, kun kukaan ei teetä.


      • isoisoäiti
        isoisoäiti kirjoitti:

        Kinaatko sinä yksinäsi,vai mikä purkaus tuo oli?
        Kukakohan on väittänyt että tutkimukset poistaa sairauksia. Ei tee sitä, mutta silloin jokainen tietää mitä on siitokseen käyttämässä, jos huomaa huomioida koiran suvun vähän kayempaa, eikä vain niitä mitä meinaa käyttää.Näppituntuma rotuun täytyy olla kaukaa, ei riitä että meidän tessu on niin pukava, sille täytyy teettää pennut.
        Eikä saa tulla "kennelsokeaksi", pitää pystyä karsimaan omiaankin, eikä kyttäämään toisten tekemisiä.Itselläni on tuossa yksi tapaus6v jolla ei ole yksiäkään pentuja ollut, rodunomaiset tutkimukset tehty ja terve on, mutta ne lääkärit ei näe että sen luonne ei ole rotutyypille ominainen. Riittää minulle olla pennuttamatta, koska hyviäkin on käytettävänä.
        Tuosta rescuekoirista olen samaa mieltä, niitä ei tänne kaivata.
        Kasvattajienkin ikuinen moittiminen tulee lopulta omille käsille, mistä ne pennut sitten otetaan, kun kukaan ei teetä.

        jatkoa ed.
        Tuossa tuo yksi aloitus :koiran astutus, on varmasti pitkälle astutusta suunnitellut ja suree jo etukäteen jääkö pentue pieneksi. Noita vaan paljon, kyllä sairaita saadaan lisää, vaikka voihan käydä hyvä tuurikin.


      • minV2
        isoisoäiti kirjoitti:

        Kinaatko sinä yksinäsi,vai mikä purkaus tuo oli?
        Kukakohan on väittänyt että tutkimukset poistaa sairauksia. Ei tee sitä, mutta silloin jokainen tietää mitä on siitokseen käyttämässä, jos huomaa huomioida koiran suvun vähän kayempaa, eikä vain niitä mitä meinaa käyttää.Näppituntuma rotuun täytyy olla kaukaa, ei riitä että meidän tessu on niin pukava, sille täytyy teettää pennut.
        Eikä saa tulla "kennelsokeaksi", pitää pystyä karsimaan omiaankin, eikä kyttäämään toisten tekemisiä.Itselläni on tuossa yksi tapaus6v jolla ei ole yksiäkään pentuja ollut, rodunomaiset tutkimukset tehty ja terve on, mutta ne lääkärit ei näe että sen luonne ei ole rotutyypille ominainen. Riittää minulle olla pennuttamatta, koska hyviäkin on käytettävänä.
        Tuosta rescuekoirista olen samaa mieltä, niitä ei tänne kaivata.
        Kasvattajienkin ikuinen moittiminen tulee lopulta omille käsille, mistä ne pennut sitten otetaan, kun kukaan ei teetä.

        Opettele kirjoittamaan. sanot Tuosta rescuekoirista olen samaa mieltä, niitä ei tänne kaivata. niin SINÄ et kaipaa, ÄLÄ YLEISTÄ, et puhu kaikkien puolesta! Meillä on 6v rescue ja paras koira tähän saakka, et sillee... ja rotupentuja tehdään just sen takia et vanhemmat on vaan niin muksia, ostajia on vaikka kuinka paljon, niin ei tarvi tutkituttaa edes eläinlääkärillä kun kaupaksi menee vai etkö ole huomannut


      • isoisoäiti
        minV2 kirjoitti:

        Opettele kirjoittamaan. sanot Tuosta rescuekoirista olen samaa mieltä, niitä ei tänne kaivata. niin SINÄ et kaipaa, ÄLÄ YLEISTÄ, et puhu kaikkien puolesta! Meillä on 6v rescue ja paras koira tähän saakka, et sillee... ja rotupentuja tehdään just sen takia et vanhemmat on vaan niin muksia, ostajia on vaikka kuinka paljon, niin ei tarvi tutkituttaa edes eläinlääkärillä kun kaupaksi menee vai etkö ole huomannut

        Pitikö viisastakin leikkiä,puhuin vain edelliselle kirjoittajalle, missä käytin sanaa me?Sitä käytetään silloin kun tarkoitetaan kahta tai useampaa henkilöä, niistä rakeista olen ITSE hänen kanssa samaa mieltä. Sinusta eikä hurtistasi ollut kirjoituksessani sanaakaan. Vai oletko niin omahyväinen otus että luulet kaikkien kirjoittavan vain sinulle.


      • Isoisoäidille
        isoisoäiti kirjoitti:

        Pitikö viisastakin leikkiä,puhuin vain edelliselle kirjoittajalle, missä käytin sanaa me?Sitä käytetään silloin kun tarkoitetaan kahta tai useampaa henkilöä, niistä rakeista olen ITSE hänen kanssa samaa mieltä. Sinusta eikä hurtistasi ollut kirjoituksessani sanaakaan. Vai oletko niin omahyväinen otus että luulet kaikkien kirjoittavan vain sinulle.

        LOPETA SINÄ PIKKUPERK-LE TUO MUIDEN HAUKKUMINEN, sinä oot ite säälittävin ikinä. Oot kaikkea sitä ite mistä kehtaat muita haukkua!


      • isoisoäiti
        Isoisoäidille kirjoitti:

        LOPETA SINÄ PIKKUPERK-LE TUO MUIDEN HAUKKUMINEN, sinä oot ite säälittävin ikinä. Oot kaikkea sitä ite mistä kehtaat muita haukkua!

        odota kun pääs kasvaa niin lakkaat huutamasta, isompaan päähän mahtuu sitten aivotkin


      • Isoisoäidille
        isoisoäiti kirjoitti:

        odota kun pääs kasvaa niin lakkaat huutamasta, isompaan päähän mahtuu sitten aivotkin

        Niin että lopeta EDELLEEN, mikä ei mene nainen jakeluun?! Oletko tyhmä vai miks et ymmärrä suomea?


      • isoisoäiti kirjoitti:

        Kinaatko sinä yksinäsi,vai mikä purkaus tuo oli?
        Kukakohan on väittänyt että tutkimukset poistaa sairauksia. Ei tee sitä, mutta silloin jokainen tietää mitä on siitokseen käyttämässä, jos huomaa huomioida koiran suvun vähän kayempaa, eikä vain niitä mitä meinaa käyttää.Näppituntuma rotuun täytyy olla kaukaa, ei riitä että meidän tessu on niin pukava, sille täytyy teettää pennut.
        Eikä saa tulla "kennelsokeaksi", pitää pystyä karsimaan omiaankin, eikä kyttäämään toisten tekemisiä.Itselläni on tuossa yksi tapaus6v jolla ei ole yksiäkään pentuja ollut, rodunomaiset tutkimukset tehty ja terve on, mutta ne lääkärit ei näe että sen luonne ei ole rotutyypille ominainen. Riittää minulle olla pennuttamatta, koska hyviäkin on käytettävänä.
        Tuosta rescuekoirista olen samaa mieltä, niitä ei tänne kaivata.
        Kasvattajienkin ikuinen moittiminen tulee lopulta omille käsille, mistä ne pennut sitten otetaan, kun kukaan ei teetä.

        Viestin piti mennä kakkos vastaajalle et se siitä.

        Ongelma on maissa ihmisten aseenteessa niissä maissa missä suomeen tuodaan rescukoiria. Ihmiset ottaa koiran siihen kyllästyy niin koira laitetaan kadulle ja uutta koiraa tilalle. Ei suomessakaan ole hurraamista, rotukoiriakin lopetaan kun ne ei näyttelyissä pärjää se on vaijettu tabu, jopa tuontikoiria lopetetaan.
        Jos itse sekarotuisen koiran ottaisin ajatelisin eettisiä arvoja, katsoisin suomesta sekarotuisen koiran niitä löytyy ja paljon.

        EI ole oikein suomessa lopetetaan sekarotuisia koiria kun kukaan niitä ei huoli.

        Itsellä ei rotukoirat ole katselleet tai kyselleet suomessa syntyneiden tai ulkomaantuonti sekarotuislita koira kavereita oletkos paperikoira, kaikki rotukoirat on jalostuksen tulosta ei ne ole sekarotuisia koiria yhtään parempia.

        Lukasin äkkiä ketjua niin omituista tekstiä oli ,kyllä sekarotuisten koirien omistajilla löytyy rahaa ja huolehtiii koiristaan siinä kun rotukoirienkin omistajat, erään entisen rotukoirani sekarotuisen kaveriin onnetomuuden takia meni muutamisen tuhatta euroa, sillä hinnalla olisi saannut omistajat parerikoiran, heille koira on perheenjäsen eikä koiraa piikille viety vaan se hoidettiin kuntoon, jossakin on kuviakin kun poijaat leikki keskenänsä nauttien koirana olosta.

        Jean-Claude Van Damme mm. vaikka on rahaa niin hänellä on vallan sekarotuisia koiria, se ei koiria yhtään paremmiksi ja terveemiksi onko paperit koiralla tai ei, onhan viranomaisillakin suomessa ja muualla päin maailmaa sekarotuisia koiria käytössä työtehtävissä , moneen paikkaan pääsee sekarotuisten koirien kanssa harrastamaan ja se on hyvä, yhtä rakkaita on sekarotuiset koirat omistajilleen kun rotukoirien omistajille koirat.


      • 12--1
        power.light kirjoitti:

        Viestin piti mennä kakkos vastaajalle et se siitä.

        Ongelma on maissa ihmisten aseenteessa niissä maissa missä suomeen tuodaan rescukoiria. Ihmiset ottaa koiran siihen kyllästyy niin koira laitetaan kadulle ja uutta koiraa tilalle. Ei suomessakaan ole hurraamista, rotukoiriakin lopetaan kun ne ei näyttelyissä pärjää se on vaijettu tabu, jopa tuontikoiria lopetetaan.
        Jos itse sekarotuisen koiran ottaisin ajatelisin eettisiä arvoja, katsoisin suomesta sekarotuisen koiran niitä löytyy ja paljon.

        EI ole oikein suomessa lopetetaan sekarotuisia koiria kun kukaan niitä ei huoli.

        Itsellä ei rotukoirat ole katselleet tai kyselleet suomessa syntyneiden tai ulkomaantuonti sekarotuislita koira kavereita oletkos paperikoira, kaikki rotukoirat on jalostuksen tulosta ei ne ole sekarotuisia koiria yhtään parempia.

        Lukasin äkkiä ketjua niin omituista tekstiä oli ,kyllä sekarotuisten koirien omistajilla löytyy rahaa ja huolehtiii koiristaan siinä kun rotukoirienkin omistajat, erään entisen rotukoirani sekarotuisen kaveriin onnetomuuden takia meni muutamisen tuhatta euroa, sillä hinnalla olisi saannut omistajat parerikoiran, heille koira on perheenjäsen eikä koiraa piikille viety vaan se hoidettiin kuntoon, jossakin on kuviakin kun poijaat leikki keskenänsä nauttien koirana olosta.

        Jean-Claude Van Damme mm. vaikka on rahaa niin hänellä on vallan sekarotuisia koiria, se ei koiria yhtään paremmiksi ja terveemiksi onko paperit koiralla tai ei, onhan viranomaisillakin suomessa ja muualla päin maailmaa sekarotuisia koiria käytössä työtehtävissä , moneen paikkaan pääsee sekarotuisten koirien kanssa harrastamaan ja se on hyvä, yhtä rakkaita on sekarotuiset koirat omistajilleen kun rotukoirien omistajille koirat.

        Ongelma on todellakin ihmisissä. Ja mettäkoiriakin hyljitään jos ei ole hyvät metsävietit. Mutta silloin on hoidettava seurausta kun ei voi hoitaa syytä. Kyllähän tiedotusta leikkauksista ja hylkäämisestä varmaan yritetään ihmisille mutta ei ne mihinkään muutu! Eettistä on auttaa koiria jos ne apua tarvii! Oli sitten kyse kylmissään olevasta koirasta tai rescuesta. Se koira ei itteään pysty auttamaan ja loppu viimeen on aika sama mikä sen tausta on kun se on jo tänne syntynyt kerran. Ihmisillekin jaetaan huonoja kortteja elämässä mutta niitä varten yhteiskunnassa on sossut ja kirkot jne.


      • Ollikuhta
        Oma tuntuma asiaan kirjoitti:

        Minulla on 2koiraa, lyttykuonoinen rotukoira(joka ei kärsi hengitysvaikeuksista) ja sekarotuinen jossa on 1/4 osa mopsia mutta kuono on pitkähkö eli normaali, tälle koiralle tulee hengityskatkoksia kun oikeen innostuu jostain, usein silloin kuin hotkii ruokaansa. Sierainten peittäminen hetkeksi auttaa, niin koira vetää henkeä taas normaalisti.
        Muuten sekarotuinen on terveempi. Rotukoiralla on lievää skolioosia selässä, ja nuorempana löysä polvilumpio joka ei ole moneen vuoteen vaivannut. Flunssat ja vatsataudit silloin harvoin kun niitä tulee niin yleensä rotukoiramme saa sen ensin ja tartuttaa sitten sekarotuiseen.
        Jos muistelen koko elämäni koiria, lapsuudesta lähtien. niin jotenkin sekarotuiset ovat olleet yleisesti ottaen terveempiä kuin rotukoiramme, ja myös muutman vuoden pitkäikäisempiäkin. Pisimpään eli kyllä bostoninterrieri vilma17v joka eli muutenkin terveen elämän(muutamaa loukkaantumista lukuunottamatta)

        Sama koskee ihmisiä. Jos lisäännytään koko ajan samojen sukujen kesken, kuten uskovaiset, on tulos nähtävissä


      • Köiriä
        ön rötüjä kirjoitti:

        Kyl köirärötyjä vöi seköittää jös hälyää

        Mönenläistä köyrää löytyy jös köyrii köireä


      • 12--1 kirjoitti:

        Ongelma on todellakin ihmisissä. Ja mettäkoiriakin hyljitään jos ei ole hyvät metsävietit. Mutta silloin on hoidettava seurausta kun ei voi hoitaa syytä. Kyllähän tiedotusta leikkauksista ja hylkäämisestä varmaan yritetään ihmisille mutta ei ne mihinkään muutu! Eettistä on auttaa koiria jos ne apua tarvii! Oli sitten kyse kylmissään olevasta koirasta tai rescuesta. Se koira ei itteään pysty auttamaan ja loppu viimeen on aika sama mikä sen tausta on kun se on jo tänne syntynyt kerran. Ihmisillekin jaetaan huonoja kortteja elämässä mutta niitä varten yhteiskunnassa on sossut ja kirkot jne.

        Ihmiset mitkä tekee ihan missäpäin maailmaa, töitä auttaen eläimiä heille pitää nostaa hattua, ei eläimet voi omia etujaan ajaa ja heidän elämäänsä puolustella, sitä varten ollaa me ihmiset.

        Ongelmat todelisuudessa on maissa mistä koiria tänne tuodaan ihmisten asenteessa koiriin, jokaisen ihmisen oma asiansa jos haluaa rescukoiran tai ottaakos suomesta sekarotuisen koiran, tärkeintä on että koirilla on sen lyhyen ajan mitä elävät hyvä olla ja saa nauttia hyvän koiran elämän.

        Itse puolustan suomessa olevia koiria itse tossa juuri tänään töiden jälkeen luin taas kauhean kohtalon suomalaisita koirista ja kissoista iltapäivälehdestä, täällä omassakin maassa on asenneongelmia ja eläimet kärsivät siinä kun toiselllapuolella maapalloakin.

        Pst: Itse tunnen ihmisiä täällä suomessa mitkä on etsineet kotia sadoillekkin kodittomille koirille

        Silloin kun ihminen on sinut itsensä kanssa, on sinut luonnon, eläinten ja muiden ihmisten kanssa. Välittää muistakin kun vaan omasta navastaan.

        Jotkut ihimset tekee lähetystyötää toisellapuolella maapalloa ja toiset auttavat suomalaisia ihmisiä(myöskin vapaaehtoisia ihmisiäkin on mitkä auttavat ilman palkkaa ihmisiä)


      • addfadfs

        rotukoiria tutkitaan ilman, että tutkimustulokset johtavat mihinkään toimenpiteisiin esim jalostamisen suhteen. Rotukoirien kasvattajat keskittyvät rotumääritelmään ja sen mahdollisimman puhtaaseen noudattamiseen ja pokaalipalkintoihin. Koirien terveys tulee korkeintaan kolmantena tärkeysjärjestyksessä.
        Rotukoirajärjestöt ja kasvattajat vastustavat viimeiseen asti sairaiden puhdasrotuistein koirien risteyttämistä esim toisenrotuisten koirien kanssa, joka olisi vältämätöntä rodun tervehdyttämisen kannalta. Tästä syystä rotukoirista tulee koko ajan sairaampia vähitellen. Kaikki keinot ja välineet on tehdä terveitä koiria, mutta kasvattajien narsismi ja puhdasroittuisuus-fasismi estävät normaalin kehityksen.
        Välineet on - aivoja ei.


    • Samoja sairauksia esiintyy sekarotuisilla koirilla kun rotukoirillakin, aikonaan sekarotuisen kohdalta omistajalta kuulin semmoisen erikoisen allergian miksi koira lopetettiin, koira oli ihmisten hilseelle allerginen.

      Meillä mukulana sekarotuisessa esim sakemannin ja pystiksen mixerissä ei ollut mitään sairauksia, luonne oli sakemannin ja pystiksen luonnetta, tosin ei ollut mikään haukkuherkkä mutta kovuutta luonteesta löytyi ja vartioviettiä, ainoa asia miksi pakollisten käyntien lisäksi eläinlääkäri kotia kutsuttiin (eräs tunnettu lekuri, liekös jo eläkkeellä) leikkasi koiran kannukset ettei koira loukkaa kannuksien takia itseensä, mutta muuten riitti pakolliset rokotukset koiralle.

      Eipä lapsuuden kotimme toisissakaan sekarotuisissa koirissa mitään sairauksia ollut ,ei karjalankarhukoira mixissäkään, mutta se luonne: siitäkin löytyi periksiantamatonta luonetta mitkä karjalankarhukoirillakin on. Elikäs kun ostaa sekarotuisen niin koirien luonteesta ei aina etukäteen tiedä mitä saa roduista vaikka koira olisi muuten terve koira.

      Mutta sitten on nämä rotukoirat erikseen mitkä on sairaaksi jalostettuja rotuja asia ihan erikseen, niitä rotuja on moniakin.

      • Näille rescukoiran puolestapuhujille, sakemannin ja pystiksen mixerille pieneläinikalla annettiin kaksi päivää elinaikaa, jos olisimme ottanneet rescukoiran koiran, koira oltaisi lopetettu, suomessa löytyy omastakin takaa pelastettavaia sekarotuisia koiria, ainakin ennen meni niin sattaa nykyisinkin viellä mennä(en jaksa tarkistaa)jos kahdessa viikossa ei löydy omistajaa koira lopetetaan.


      • isoisoäiti

        Sekarotuinenkin on terve juuri niin kauan kuin sairaaksi todetaan, sitten viedään lopetetavaksi.
        Elikkä toisinsanoen oli terve koko ikänsä.


      • isoisoäiti kirjoitti:

        Sekarotuinenkin on terve juuri niin kauan kuin sairaaksi todetaan, sitten viedään lopetetavaksi.
        Elikkä toisinsanoen oli terve koko ikänsä.

        Ei ne paperit tee koiria yhtään sen terveemiksi yhtä sairaita sekarotuiset ovat kun rotukoiratkin, se on on tosiasia, on vaan ihmeen urbaanilegendaa sekarotuiset olisi rotukoiria terveempiä, tai tutkitut rotukoirat olisi terveempiä.


      • e5tdeydry

        "Muuten on terve koira, paitsi että piti leikata rakenteellisen haitan vuoksi."

        Ei se koira ole ollut terve, jos on pitänyt leikata. Ei bulldoggikaan ole terve, jos "muuten on terve, paitsi että kuonohan tuolla on avattu, kun ei meinannut pystyä hengittämään." Vai rinnastuuko kannuksien poisto jotenkin typpäykseen, eli koira olisi pärjännyt hyvin ilmankin, mutta omistajat vaativat leikkauksen? Noh, sitten vedän sanani takaisin... jos se leikkaus oli ns. 'kosmeettisista syistä'.


      • Hmm!
        power.light kirjoitti:

        Ei ne paperit tee koiria yhtään sen terveemiksi yhtä sairaita sekarotuiset ovat kun rotukoiratkin, se on on tosiasia, on vaan ihmeen urbaanilegendaa sekarotuiset olisi rotukoiria terveempiä, tai tutkitut rotukoirat olisi terveempiä.

        Ennenkaikkea niinpäin että on urbaanilegendaa että tutkitut rotukoirat olisivat terveempiä kuin seropit.


      • power.light kirjoitti:

        Ei ne paperit tee koiria yhtään sen terveemiksi yhtä sairaita sekarotuiset ovat kun rotukoiratkin, se on on tosiasia, on vaan ihmeen urbaanilegendaa sekarotuiset olisi rotukoiria terveempiä, tai tutkitut rotukoirat olisi terveempiä.

        joku sentään täälläki puhuu asiaa!


      • sama periaate
        isoisoäiti kirjoitti:

        Sekarotuinenkin on terve juuri niin kauan kuin sairaaksi todetaan, sitten viedään lopetetavaksi.
        Elikkä toisinsanoen oli terve koko ikänsä.

        Sellainen on hyvä elämä, noita rotupiskejä käytetään jatkuvasti lääkärissä kunnes sitten sairauksiinsa kuolevat.


      • 2+18
        isoisoäiti kirjoitti:

        Sekarotuinenkin on terve juuri niin kauan kuin sairaaksi todetaan, sitten viedään lopetetavaksi.
        Elikkä toisinsanoen oli terve koko ikänsä.

        Rotukoira on terve juuri niin kauan kuin sairaaksi todetaan, sitten viedään lopetetavaksi.
        Elikkä toisinsanoen oli terve koko ikänsä.


      • isoisoäiti
        sama periaate kirjoitti:

        Sellainen on hyvä elämä, noita rotupiskejä käytetään jatkuvasti lääkärissä kunnes sitten sairauksiinsa kuolevat.

        Laske siitä kuinka paljon rotukoiria kuskataan lääkärissä, itselläni näitä on ollut muutamat kymmenet vuodet. Normaalit ter. tarkit tietysti määräajoin ja rokotukset.
        Yksi on keisarileikattu (pentu poikittain tulossa) ja yksi hieman koheltaessaan loukkasi itseään.Siinä on minun koirieni lääkärissä käynnit.


      • isoisoäiti
        2+18 kirjoitti:

        Rotukoira on terve juuri niin kauan kuin sairaaksi todetaan, sitten viedään lopetetavaksi.
        Elikkä toisinsanoen oli terve koko ikänsä.

        Tuo pitää paikkansa noinkin päin sanottuna, jos sairaus on kyllin vakava.


      • juu varmaan
        isoisoäiti kirjoitti:

        Laske siitä kuinka paljon rotukoiria kuskataan lääkärissä, itselläni näitä on ollut muutamat kymmenet vuodet. Normaalit ter. tarkit tietysti määräajoin ja rokotukset.
        Yksi on keisarileikattu (pentu poikittain tulossa) ja yksi hieman koheltaessaan loukkasi itseään.Siinä on minun koirieni lääkärissä käynnit.

        Sinun = kaikkien.


      • 19+18
        isoisoäiti kirjoitti:

        Tuo pitää paikkansa noinkin päin sanottuna, jos sairaus on kyllin vakava.

        Jos sairaus on kyllin vakava? Miksi seropit lopetettaisiin yhtään sen herkemmin? Ei miksikään. Turhaan rupeat enempää päätäsi aukomaan - sekarotuiset ovat aivan yhtä tärkeitä koiria kuin rotukoirat, joita hoidetaan ihan yhtä lailla. Luule mitä luulet, luonnevikainen mummeli.


      • pilkunviilaaja
        sama periaate kirjoitti:

        Sellainen on hyvä elämä, noita rotupiskejä käytetään jatkuvasti lääkärissä kunnes sitten sairauksiinsa kuolevat.

        Piski-sana on kyllä aina tarkoittanut sekoitusta, sekarotuista, suvutonta koiraa ihan sanakirjankin mukaan. Rotupiskiksi voisi sanoa ehkä, jos sekarotuisessa koirassa on selvästi tunnistettavissa yksi rotu ulkomuodollisesti. Muuten piski sana sopii parhaiten SEkaROtuinenPIski-sanaan. Saavat rakkikoiratkin tavallaan jonkun rotunimen, seropi.


    • rotuinen

      Jos koirat saa lisääntyä vapaasti keskenään, vain terveimmät/vahvimmat yleensä pääsee astumaan. Muutaman sukupolven päästä niiden ulkonäkö alkaa muuttua kohti alkuperäistä koiraeläintä. Tämä ei Suomessa ole onneksi mahdollista, mellä ei ole villikoiralaumoja.

      • pro koirat

        Monenko koirarodun pitäisikin muuttua kohti alkuperäistä koiraeläintä?

        Täältä voi asiaan saada osviittaa:
        https://sites.google.com/site/prokoirat/jalostus

        ...valitettavasti suunta on ollut kokonaan toinen, kuten yo. sivun kautta siis voi lukea.


        Ja mitä terveysasiaan tulee:

        https://sites.google.com/site/prokoirat/koira-faq#TOC-Ovatko-sekarotuiset-koirat-terveempi-


        isoisoäidille tiedoksi;
        sekarotuiset koirat ovat omistajilleen aivan tasan yhtä tärkeitä ja arvokkaita kuin rotukoiratkin. Isoisoäidin avoimen halveksuva asenne sekarotuisia kohtaan ei tätä muuksi muuta. Koira on koira, ja fiksut ihmiset ymmärtävät että koira on omistajilleen yhtä tärkeä, oli siinä sitten yhtä tai useampaa rotua. Moni nimenomaan haluaa sekarotuisen, terveen näköisen koiran, itse olen myös jokseenkin kallellaan tähän suuntaan. Yksikään *todellinen koiraihminen* ei avoimesti mollaisia, halveksuisi, vähättelisi yhtään seropia tai tällaisen omistajaa, sen enempää kuin rotupiakaan, tai tämän omistajaa. Tuollainen syrjivä asenne on käytännössä aivan yhtä järjetön ja tarpeeton, kuin ei pitäisi vanhempaa ihmistä enää juuri minkään arvoisena, sehän on jo niin vanhakin.

        Power.light; kyllä ihmisille allergisia koiria on yhä, itsekin tiedän yhden. Pelastettavia koiria on suomessa vain kourallinen, kodinvaihtajia on sitten enemmän. Suomessa koiriin suhtaudutaan terveesti, ja ne ovat tärkeitä perheenjäseniä. Jos millään ei uutta kotia löydy, täällä ainakin koirat pääsevät ikiuneen kivutta, inhimillisesti, yleensä hyvä elämän eläneenä. Tällainen ero löytyy.. ja poikkeustapauksia on toki aina. Jos joku koiran pelastaa, mistä tahansa, ja/tai antaa sille uuden kodin, niin hatunnosto ja kumarrus lähtee täältä ja koiraltani iloiset hännänheilutukset :)


      • suomesta saa
        pro koirat kirjoitti:

        Monenko koirarodun pitäisikin muuttua kohti alkuperäistä koiraeläintä?

        Täältä voi asiaan saada osviittaa:
        https://sites.google.com/site/prokoirat/jalostus

        ...valitettavasti suunta on ollut kokonaan toinen, kuten yo. sivun kautta siis voi lukea.


        Ja mitä terveysasiaan tulee:

        https://sites.google.com/site/prokoirat/koira-faq#TOC-Ovatko-sekarotuiset-koirat-terveempi-


        isoisoäidille tiedoksi;
        sekarotuiset koirat ovat omistajilleen aivan tasan yhtä tärkeitä ja arvokkaita kuin rotukoiratkin. Isoisoäidin avoimen halveksuva asenne sekarotuisia kohtaan ei tätä muuksi muuta. Koira on koira, ja fiksut ihmiset ymmärtävät että koira on omistajilleen yhtä tärkeä, oli siinä sitten yhtä tai useampaa rotua. Moni nimenomaan haluaa sekarotuisen, terveen näköisen koiran, itse olen myös jokseenkin kallellaan tähän suuntaan. Yksikään *todellinen koiraihminen* ei avoimesti mollaisia, halveksuisi, vähättelisi yhtään seropia tai tällaisen omistajaa, sen enempää kuin rotupiakaan, tai tämän omistajaa. Tuollainen syrjivä asenne on käytännössä aivan yhtä järjetön ja tarpeeton, kuin ei pitäisi vanhempaa ihmistä enää juuri minkään arvoisena, sehän on jo niin vanhakin.

        Power.light; kyllä ihmisille allergisia koiria on yhä, itsekin tiedän yhden. Pelastettavia koiria on suomessa vain kourallinen, kodinvaihtajia on sitten enemmän. Suomessa koiriin suhtaudutaan terveesti, ja ne ovat tärkeitä perheenjäseniä. Jos millään ei uutta kotia löydy, täällä ainakin koirat pääsevät ikiuneen kivutta, inhimillisesti, yleensä hyvä elämän eläneenä. Tällainen ero löytyy.. ja poikkeustapauksia on toki aina. Jos joku koiran pelastaa, mistä tahansa, ja/tai antaa sille uuden kodin, niin hatunnosto ja kumarrus lähtee täältä ja koiraltani iloiset hännänheilutukset :)

        Kodinvaihtokoira on yleensä lopetusuhan alla myös suomessa, puhtaita ja sekoituksia.Valitettavan moni vanha koira on myös tyrkyllä uuteen kotiin.Siinä kohtaa kyllä voisi omistaja ne viimeiset vuodetkin koiraansa katsoa, jos on jo seitsemän tai kahdeksan vuottakin jaksanut.Täytyy olla rohkeutta pitää koira myös loppuun asti, jos koiran ottaa.
        Ensin yritetään saada koira uuteen paikkaan, mutta jos aikaa kulluuu, eikä ottajaa löydy.Vaihtoehtoja ei ole, ja viedään lopetettavaksi.Nuorten koirien kohdalla se on sääli.
        Eli ottakaa noita kodinvaihtajia suomesta, varsinkin nuoria, niitä voi käydä monesti katsomassa, ja taluttelemassa, niin tietää mitä on tulossa.
        Itse olen ottanut nuoren kodinvaihtajan, ja mahtavan koiran sain.Koulutuksissa tietysti kävin, mutta en koiran käytös ongelmien vuoksi.Vaan että saan koiraan paremmin kontaktia, ja yhteistä tekemistä.Arkitottelevaisuus koulutus on hyväksi kaikille koirille, ja kodinvaihtaja koira näin oppii samalla uuden omistajan kanssa tavoille.


      • isoisoäiti
        pro koirat kirjoitti:

        Monenko koirarodun pitäisikin muuttua kohti alkuperäistä koiraeläintä?

        Täältä voi asiaan saada osviittaa:
        https://sites.google.com/site/prokoirat/jalostus

        ...valitettavasti suunta on ollut kokonaan toinen, kuten yo. sivun kautta siis voi lukea.


        Ja mitä terveysasiaan tulee:

        https://sites.google.com/site/prokoirat/koira-faq#TOC-Ovatko-sekarotuiset-koirat-terveempi-


        isoisoäidille tiedoksi;
        sekarotuiset koirat ovat omistajilleen aivan tasan yhtä tärkeitä ja arvokkaita kuin rotukoiratkin. Isoisoäidin avoimen halveksuva asenne sekarotuisia kohtaan ei tätä muuksi muuta. Koira on koira, ja fiksut ihmiset ymmärtävät että koira on omistajilleen yhtä tärkeä, oli siinä sitten yhtä tai useampaa rotua. Moni nimenomaan haluaa sekarotuisen, terveen näköisen koiran, itse olen myös jokseenkin kallellaan tähän suuntaan. Yksikään *todellinen koiraihminen* ei avoimesti mollaisia, halveksuisi, vähättelisi yhtään seropia tai tällaisen omistajaa, sen enempää kuin rotupiakaan, tai tämän omistajaa. Tuollainen syrjivä asenne on käytännössä aivan yhtä järjetön ja tarpeeton, kuin ei pitäisi vanhempaa ihmistä enää juuri minkään arvoisena, sehän on jo niin vanhakin.

        Power.light; kyllä ihmisille allergisia koiria on yhä, itsekin tiedän yhden. Pelastettavia koiria on suomessa vain kourallinen, kodinvaihtajia on sitten enemmän. Suomessa koiriin suhtaudutaan terveesti, ja ne ovat tärkeitä perheenjäseniä. Jos millään ei uutta kotia löydy, täällä ainakin koirat pääsevät ikiuneen kivutta, inhimillisesti, yleensä hyvä elämän eläneenä. Tällainen ero löytyy.. ja poikkeustapauksia on toki aina. Jos joku koiran pelastaa, mistä tahansa, ja/tai antaa sille uuden kodin, niin hatunnosto ja kumarrus lähtee täältä ja koiraltani iloiset hännänheilutukset :)

        En kaipaa linkkimaakarin yhtään neuvoa,enkä vielä kertaakaan ole linkkejäsi avannut.
        En tunne sekarotuista kohtaan halveksuntaa sen ihmeemmin mutta niiden sairauksista ei puhuta niin paljon kuin rotukoirien, koska niin kattavia tutkimuksia niille ei tehdä kuin rotukoirille.

        Kodin vaihtajissa on paljon noita "pelastettuja" koiria, jotka ei kaduilla syntyessään ja eläessään opikkaan sitten kotikoiraksi. Eikä siinä hatun nostot tilannetta paranna.

        Tuo ihmisen vanhemmuus on viimeistään tällä palstalla huomattu:Kuole pois vanha akka,,,et ymmärräkkään enää mitään,,,mene vanhainkotiin ym ym tuollaista täällä kirjoitellaan jatkuvasti, et ole sinäkään voinut välttyä niitä näkemästä, noin ala-arvoisena en sentään pidä seropin omistajia että heille kuolemaa toivoisin, enkä seropeillekaan. Meillä jokaisella vaan on omanlaisensa mielipiteet.


      • pro koirat
        suomesta saa kirjoitti:

        Kodinvaihtokoira on yleensä lopetusuhan alla myös suomessa, puhtaita ja sekoituksia.Valitettavan moni vanha koira on myös tyrkyllä uuteen kotiin.Siinä kohtaa kyllä voisi omistaja ne viimeiset vuodetkin koiraansa katsoa, jos on jo seitsemän tai kahdeksan vuottakin jaksanut.Täytyy olla rohkeutta pitää koira myös loppuun asti, jos koiran ottaa.
        Ensin yritetään saada koira uuteen paikkaan, mutta jos aikaa kulluuu, eikä ottajaa löydy.Vaihtoehtoja ei ole, ja viedään lopetettavaksi.Nuorten koirien kohdalla se on sääli.
        Eli ottakaa noita kodinvaihtajia suomesta, varsinkin nuoria, niitä voi käydä monesti katsomassa, ja taluttelemassa, niin tietää mitä on tulossa.
        Itse olen ottanut nuoren kodinvaihtajan, ja mahtavan koiran sain.Koulutuksissa tietysti kävin, mutta en koiran käytös ongelmien vuoksi.Vaan että saan koiraan paremmin kontaktia, ja yhteistä tekemistä.Arkitottelevaisuus koulutus on hyväksi kaikille koirille, ja kodinvaihtaja koira näin oppii samalla uuden omistajan kanssa tavoille.

        "Kodinvaihtokoira on yleensä lopetusuhan alla myös suomessa, puhtaita ja sekoituksia."

        Tuohon en usko ollenkaan. Tai no, viime kädessä tämäkin on toki joillekin vaihtoehto, kuten jo ylläkin kirjoitin.
        Mutta apulaa kun seuraa, sinne tulevat ilmoitukset eivät yleensä kauaa siellä vanhene, kun koti jo on käytännössä löytynyt. Suomessa on yli 650000 koiraa, eli markkinat ovat siis todella isot. Vanhan koiran tilalle halutaan uusi, tai vanhalle koiralle uusi kaveri. Kannatan kyllä kodinvaihtajan ottamista 100x ennemmin kuin pennuttamista, mutta aina ei varmasti sopivaa koiraa näin löydy, vaatimuksia ja mieltymyksiäkin on niin monenlaisia, ja pitäähän sen koiran juuri oikeanlainen itselleen ollakin. Itse esim. haluaisin lyhytkarvaisen, alusvillaisen, keskikokoisen, terveen näköisen koiran, joka jo yksin rajaa vaihtoehtoja melkoisesti, mitä olen apulaa seurannut.

        Mutta ei omaa rakasta koiraa piikille haluta viedä, kuin viimeisenä vaihtoehtona. Ja jos näin on, siitä varmasti mainitaan (olisi syytä! miten sen muuten "pelastaa"?) jo ilmoituksessa, jos tilanne on näinkin paha. Mielestäni tästä viime kädessä osin kertoo myös lauseesi "Valitettavan moni vanha koira on myös tyrkyllä uuteen kotiin". Ihmiset jotka koiransa lopettavat herkästi, eivät varmasti paljoa (jos ollenkaan) viitsi nähdä vaivaa uuden kodin löytämiseksi, jolloin näitä on myös aivan mahdoton piikiltä tai aivolaukaukselta pelastaa, kun ne vain hiljaisesti sinne viedään.

        Sinänsä hyvä pointti tuo, että kun ottaa suomalaisen kodinvaihtajan, siitä yleensä saa paremmin tietoa mikä se on koiriaan. Aivan kuten Suomessa kotia odottelevista rescue-koiristakin, ainakin milloin ovat kotihoidossa, tai sitten edellinen omistaja voidaan vielä tavoittaa. Sinänsä en kuitenkaan kodinvaihtajia pidä yleensä "pelastettavina", kuten suomalaisilla löytöeläin- ymv. tarhoilla uutta kotia odottavia koiria, niille lain mukaan kunnan pitää kustantaa se 2vkon ylläpito, ennen kuin ne viedään, tai voidaan viedä, piikille.


      • pro koirat
        isoisoäiti kirjoitti:

        En kaipaa linkkimaakarin yhtään neuvoa,enkä vielä kertaakaan ole linkkejäsi avannut.
        En tunne sekarotuista kohtaan halveksuntaa sen ihmeemmin mutta niiden sairauksista ei puhuta niin paljon kuin rotukoirien, koska niin kattavia tutkimuksia niille ei tehdä kuin rotukoirille.

        Kodin vaihtajissa on paljon noita "pelastettuja" koiria, jotka ei kaduilla syntyessään ja eläessään opikkaan sitten kotikoiraksi. Eikä siinä hatun nostot tilannetta paranna.

        Tuo ihmisen vanhemmuus on viimeistään tällä palstalla huomattu:Kuole pois vanha akka,,,et ymmärräkkään enää mitään,,,mene vanhainkotiin ym ym tuollaista täällä kirjoitellaan jatkuvasti, et ole sinäkään voinut välttyä niitä näkemästä, noin ala-arvoisena en sentään pidä seropin omistajia että heille kuolemaa toivoisin, enkä seropeillekaan. Meillä jokaisella vaan on omanlaisensa mielipiteet.

        "En kaipaa linkkimaakarin yhtään neuvoa,enkä vielä kertaakaan ole linkkejäsi avannut."

        Oletkohan huomannut, mutta et ole ainoa lukija täällä? Eipä tuo nyt minua paljon hetkauta mitä sinä teet tai et tee, en kirjoita täällä vain sinulle, linkkejäni on luettu, ja lukee ken haluaa, ihan oma päätös. Tarjoan linkkejä silloin milloin ne tuovat lisäarvoa postaukseeni, ja esim. nuo pari linkattua artikkelia seropien terveydestä taatusti sen tekevät.

        "En tunne sekarotuista kohtaan halveksuntaa sen ihmeemmin mutta niiden sairauksista ei puhuta niin paljon kuin rotukoirien, koska niin kattavia tutkimuksia niille ei tehdä kuin rotukoirille."

        Asenteesi sekarotuisia kohtaan on ollut varsin selvä ihan aina, ei tuo yo. terveyskommentti ollut suinkaan ainoa tapaus. Sinun mukaasi kun sekarotuiselle tulee tauti, se lopetetaan, koska se on sekarotuinen, arvoton siis. Ja näin se on elänyt koko elämänsä terveenä, sukkelaa. Sukkelaa joo, mutta jos tämä ei kerro asenteestasi, niin mikä sitten?

        Hatun noston ansaitsee minulta ihminen joka pyrkii tekemään parhaansa koirien hyväksi. Uuden pennun ostaja ei tee mitään mikä hatunnoston aiheuttaisi (neutraali asia, paitsi jos tukee sairaaksi jalostettujen rotujen myyntiä), mutta esim. uuden kodin koiralle antava ansaitsee minulta hatunnoston. Samoin vaikka koirien hyväksi lahjoittava ihminen, ja vaikka kuinka moni muukin.

        "Tuo ihmisen vanhemmuus on viimeistään tällä palstalla huomattu:Kuole pois vanha akka,,,et ymmärräkkään enää mitään,,,"

        Sen mitä olen tätä palstaa seurannut, sinun asenteesi, mistä annoit jo ylläkin esimerkin ("Sekarotuinenkin on terve juuri niin kauan kuin sairaaksi todetaan, sitten viedään lopetetavaksi. Elikkä toisinsanoen oli terve koko ikänsä."), ei varmasti kannusta keskustelemaan yhtään sen arvostavammin sinun suuntaasi, mitä itse täällä teet. En anna tuollaiselle akattelulle siunaustani, mutta en toisaalta paljoa ihmettelekään jos noin käy.


      • isoisoäiti
        pro koirat kirjoitti:

        "En kaipaa linkkimaakarin yhtään neuvoa,enkä vielä kertaakaan ole linkkejäsi avannut."

        Oletkohan huomannut, mutta et ole ainoa lukija täällä? Eipä tuo nyt minua paljon hetkauta mitä sinä teet tai et tee, en kirjoita täällä vain sinulle, linkkejäni on luettu, ja lukee ken haluaa, ihan oma päätös. Tarjoan linkkejä silloin milloin ne tuovat lisäarvoa postaukseeni, ja esim. nuo pari linkattua artikkelia seropien terveydestä taatusti sen tekevät.

        "En tunne sekarotuista kohtaan halveksuntaa sen ihmeemmin mutta niiden sairauksista ei puhuta niin paljon kuin rotukoirien, koska niin kattavia tutkimuksia niille ei tehdä kuin rotukoirille."

        Asenteesi sekarotuisia kohtaan on ollut varsin selvä ihan aina, ei tuo yo. terveyskommentti ollut suinkaan ainoa tapaus. Sinun mukaasi kun sekarotuiselle tulee tauti, se lopetetaan, koska se on sekarotuinen, arvoton siis. Ja näin se on elänyt koko elämänsä terveenä, sukkelaa. Sukkelaa joo, mutta jos tämä ei kerro asenteestasi, niin mikä sitten?

        Hatun noston ansaitsee minulta ihminen joka pyrkii tekemään parhaansa koirien hyväksi. Uuden pennun ostaja ei tee mitään mikä hatunnoston aiheuttaisi (neutraali asia, paitsi jos tukee sairaaksi jalostettujen rotujen myyntiä), mutta esim. uuden kodin koiralle antava ansaitsee minulta hatunnoston. Samoin vaikka koirien hyväksi lahjoittava ihminen, ja vaikka kuinka moni muukin.

        "Tuo ihmisen vanhemmuus on viimeistään tällä palstalla huomattu:Kuole pois vanha akka,,,et ymmärräkkään enää mitään,,,"

        Sen mitä olen tätä palstaa seurannut, sinun asenteesi, mistä annoit jo ylläkin esimerkin ("Sekarotuinenkin on terve juuri niin kauan kuin sairaaksi todetaan, sitten viedään lopetetavaksi. Elikkä toisinsanoen oli terve koko ikänsä."), ei varmasti kannusta keskustelemaan yhtään sen arvostavammin sinun suuntaasi, mitä itse täällä teet. En anna tuollaiselle akattelulle siunaustani, mutta en toisaalta paljoa ihmettelekään jos noin käy.

        Jos et kerran osoittanut kirjoitustasi minulle, älä sitten suuntaa sitä nimimerkilleni, kirjoittele ihan yleisesti vaan.


      • 2+13
        isoisoäiti kirjoitti:

        En kaipaa linkkimaakarin yhtään neuvoa,enkä vielä kertaakaan ole linkkejäsi avannut.
        En tunne sekarotuista kohtaan halveksuntaa sen ihmeemmin mutta niiden sairauksista ei puhuta niin paljon kuin rotukoirien, koska niin kattavia tutkimuksia niille ei tehdä kuin rotukoirille.

        Kodin vaihtajissa on paljon noita "pelastettuja" koiria, jotka ei kaduilla syntyessään ja eläessään opikkaan sitten kotikoiraksi. Eikä siinä hatun nostot tilannetta paranna.

        Tuo ihmisen vanhemmuus on viimeistään tällä palstalla huomattu:Kuole pois vanha akka,,,et ymmärräkkään enää mitään,,,mene vanhainkotiin ym ym tuollaista täällä kirjoitellaan jatkuvasti, et ole sinäkään voinut välttyä niitä näkemästä, noin ala-arvoisena en sentään pidä seropin omistajia että heille kuolemaa toivoisin, enkä seropeillekaan. Meillä jokaisella vaan on omanlaisensa mielipiteet.

        Mistä isoisoäiti tietää että rescueissa on paljon kotikoiraksi soveltumattomia? Olisiko kuitenkin oikea kommentti että niissä on yhtä paljon kotikoiraksi soveltumattomia kuin suomestakin pentuna hommatuissa? Taitaa olla isoisoäidin omaa keksintöä, koska ainahan hän on muita vastaan, aina väittelemässä.

        Ensimmäisessä lauseessasi jo käytit linkkimaakari-sanaa alentavassa merkityksessä, ja ihmettelet kun ihmiset laukovat sinulle asioita aika suoraan. Prokoirat sanoi erittäin hyvin asiansa. Sinulla on asenteessa vikaa, siksi sinua trolliksi sanotaankin. Aikuisena ymmärrät myös sen että kuolemantoivotukset ovat pelkkää ärsyyntymistä, jonka sinä ihan itse aiheutat. Saat mitä tilaat.


      • pro koirat kirjoitti:

        "Kodinvaihtokoira on yleensä lopetusuhan alla myös suomessa, puhtaita ja sekoituksia."

        Tuohon en usko ollenkaan. Tai no, viime kädessä tämäkin on toki joillekin vaihtoehto, kuten jo ylläkin kirjoitin.
        Mutta apulaa kun seuraa, sinne tulevat ilmoitukset eivät yleensä kauaa siellä vanhene, kun koti jo on käytännössä löytynyt. Suomessa on yli 650000 koiraa, eli markkinat ovat siis todella isot. Vanhan koiran tilalle halutaan uusi, tai vanhalle koiralle uusi kaveri. Kannatan kyllä kodinvaihtajan ottamista 100x ennemmin kuin pennuttamista, mutta aina ei varmasti sopivaa koiraa näin löydy, vaatimuksia ja mieltymyksiäkin on niin monenlaisia, ja pitäähän sen koiran juuri oikeanlainen itselleen ollakin. Itse esim. haluaisin lyhytkarvaisen, alusvillaisen, keskikokoisen, terveen näköisen koiran, joka jo yksin rajaa vaihtoehtoja melkoisesti, mitä olen apulaa seurannut.

        Mutta ei omaa rakasta koiraa piikille haluta viedä, kuin viimeisenä vaihtoehtona. Ja jos näin on, siitä varmasti mainitaan (olisi syytä! miten sen muuten "pelastaa"?) jo ilmoituksessa, jos tilanne on näinkin paha. Mielestäni tästä viime kädessä osin kertoo myös lauseesi "Valitettavan moni vanha koira on myös tyrkyllä uuteen kotiin". Ihmiset jotka koiransa lopettavat herkästi, eivät varmasti paljoa (jos ollenkaan) viitsi nähdä vaivaa uuden kodin löytämiseksi, jolloin näitä on myös aivan mahdoton piikiltä tai aivolaukaukselta pelastaa, kun ne vain hiljaisesti sinne viedään.

        Sinänsä hyvä pointti tuo, että kun ottaa suomalaisen kodinvaihtajan, siitä yleensä saa paremmin tietoa mikä se on koiriaan. Aivan kuten Suomessa kotia odottelevista rescue-koiristakin, ainakin milloin ovat kotihoidossa, tai sitten edellinen omistaja voidaan vielä tavoittaa. Sinänsä en kuitenkaan kodinvaihtajia pidä yleensä "pelastettavina", kuten suomalaisilla löytöeläin- ymv. tarhoilla uutta kotia odottavia koiria, niille lain mukaan kunnan pitää kustantaa se 2vkon ylläpito, ennen kuin ne viedään, tai voidaan viedä, piikille.

        Kyllä isoisoäidin puheissa pointtia myös on.Kyllä noita rescue koirissa omat riskinsä on.Kun niistä ei tiedetä paljon mitään monestakaan.Sitten otetaan aikuinen koira,eikä pärjätäkkään,kun ongelmia tulee.Kyllä niitä on jo jokusia sitten repareerattavana ongelmakoirakouluttajillakin.Ja kaikki ei edes viitsi yrittää,vaan pistetään koira eteenpäin.
        Ja kyllä,kyllä noissa(sekiksissäkin) kuoppaankin pistetään,osaksi siinä mielessä helpommin,kun on halvalla hankittu,niin ei viitsitä nähdä aina vaivaa terveyden tai luonteiden ongelmien ilmetessä.Valitettavasti lisääntymään päin on vain se,että kunhan maailmaa tässä nyt pelastan...
        Ja sama koskee myös siis sekarotuisia.Kun hinta on halpa,harkitaan vielä vähemmän,ja sitten käy samoin koiralle.Juuri tuossa yhden ystäväni suht lähellä samansuuntainen tilanne...
        Mutta ei siinä mitään,jos joku noita haluaa ottaa.Kunhan sitten sitoutuu kunnolla koiraansa ja miettii tarkoin rasurssinsa.Ja katsoo,ettei tue epäeettistä toimintaa(sekarotuisissa ja paperittomissa lähinnä) rahan kustannuksella.

        Minä en myöskään allekirjoita,että sekikset on terveempiä.Ja muistaakseni viimeisemmät tiedot ei tuota tue.Noita artikkeleitä en tähän hätään muista.
        Toki riippuu mihin vertaa.Onhan noita rotuja,jotka on hyvinkin huonoissa kuosissa.
        Kunnon vanhanajan sekiksiähän ei taida pahemmin edes olla.Kyllä ne on tarkoituksella tehtyjä.Ja jos siellä vanhemmilla on periytyvää,niin ei se mitään pelasta,vaikka on sekarotuinen.

        Ja tuo,että näkee kokemuksesta omallakin silmällä...Jaa-a.Aika meedio täytyy välillä sitten olla.Luustossa voi olla häikkää,VAIKKA koira ei itse oieile(tai omistaja ei huomaa/silmä tottunut),ja silmissäkin vikaa ym.Jotka sitten periytyy...
        Ja kun vielä tiedetään,niin osalla ihmisillä on tapana muutenkin arvioida koiriaan vaaleanpunaisten lasien takaa,syystä jos toisesta.
        Ja eiköhän noita sekarotuisia kuitenkin vähemmän tutkita.Ja mikä estää perustamasta vaikka omaa yhdistystä taasen noillekkin,sinne sitten tietokanta pystyyn,niin sitten tulisi tietoa,kuinka paljon tutkitaan,edes jossain määrin...


      • isoisoäiti
        2+13 kirjoitti:

        Mistä isoisoäiti tietää että rescueissa on paljon kotikoiraksi soveltumattomia? Olisiko kuitenkin oikea kommentti että niissä on yhtä paljon kotikoiraksi soveltumattomia kuin suomestakin pentuna hommatuissa? Taitaa olla isoisoäidin omaa keksintöä, koska ainahan hän on muita vastaan, aina väittelemässä.

        Ensimmäisessä lauseessasi jo käytit linkkimaakari-sanaa alentavassa merkityksessä, ja ihmettelet kun ihmiset laukovat sinulle asioita aika suoraan. Prokoirat sanoi erittäin hyvin asiansa. Sinulla on asenteessa vikaa, siksi sinua trolliksi sanotaankin. Aikuisena ymmärrät myös sen että kuolemantoivotukset ovat pelkkää ärsyyntymistä, jonka sinä ihan itse aiheutat. Saat mitä tilaat.

        En nyt ole sillä tuulella että saisit riitakaveria minusta, vaikka parastasi yritätkin.
        Kierrän muuten noita tarhoja sen verran, että tiedän sanoa millaista kodinvaihtajaa niissä on tyrkyllä, niillä vaihtuu koti suht usein, ja kukaan ei tiedä niiden alkuperää.
        Sen kai tiedät itsekkin, ettet tänne maailman tolpaksi jää sinäkään, ei tarvitse toivotella ennenaikaista kuolemaa.
        Mitään en ainakaan toistaiseksi ole tältä palstalta tilannut, yleensäkin ostan suoraan kaupasta. Päivien jatkoja oikein hyviä!


      • heh heh
        2+13 kirjoitti:

        Mistä isoisoäiti tietää että rescueissa on paljon kotikoiraksi soveltumattomia? Olisiko kuitenkin oikea kommentti että niissä on yhtä paljon kotikoiraksi soveltumattomia kuin suomestakin pentuna hommatuissa? Taitaa olla isoisoäidin omaa keksintöä, koska ainahan hän on muita vastaan, aina väittelemässä.

        Ensimmäisessä lauseessasi jo käytit linkkimaakari-sanaa alentavassa merkityksessä, ja ihmettelet kun ihmiset laukovat sinulle asioita aika suoraan. Prokoirat sanoi erittäin hyvin asiansa. Sinulla on asenteessa vikaa, siksi sinua trolliksi sanotaankin. Aikuisena ymmärrät myös sen että kuolemantoivotukset ovat pelkkää ärsyyntymistä, jonka sinä ihan itse aiheutat. Saat mitä tilaat.

        ---Kierrän muuten noita tarhoja sen verran, että tiedän---

        no niin nyt on iiä oikea rescue ammattilainenkin vielä kun tuommoisenkin päästään keksi! vale, emävale, iiä kommentti! Uskoo ken tahtoo :D


      • isoisoäiti
        heh heh kirjoitti:

        ---Kierrän muuten noita tarhoja sen verran, että tiedän---

        no niin nyt on iiä oikea rescue ammattilainenkin vielä kun tuommoisenkin päästään keksi! vale, emävale, iiä kommentti! Uskoo ken tahtoo :D

        Älä nyt taas keksi asioita niillä pienillä aivoillasi ja vielä kuvittelet minun niin sanoneen. Vai lukeeko kirjoituksessani jossain näkymättömässä kohdassa recue koirista tai vastaanotto tarhoista?

        Mutta niitä kerääntyy ihan näihin kotimaisiinkin löytö-ja hoitokoiratarhoihin.


      • 40+41
        isoisoäiti kirjoitti:

        Älä nyt taas keksi asioita niillä pienillä aivoillasi ja vielä kuvittelet minun niin sanoneen. Vai lukeeko kirjoituksessani jossain näkymättömässä kohdassa recue koirista tai vastaanotto tarhoista?

        Mutta niitä kerääntyy ihan näihin kotimaisiinkin löytö-ja hoitokoiratarhoihin.

        miksi riitelet joka keskustelijan kanssa? saatko hyvän mielen riitelemällä ihmisten kanssa?


    • asioita tutkinut

      Jos ajattelen tuttavien koiria, niin eivät ole sekoitukset sen terveempiä.Ovat usein teetettyjä yleensä kahdesta puhtaasta rodusta, joiden yksilöissä vika jonka vuoksi eivät sovellu puhdasrotuisten rekisteröityjen pentujen vahemmiksi.Seropi vanhemmiksi kyllä omistajien mielestä käyvät.Eli ihan rahan vuoksi tehtyjä, ei rodun jalostuksen.Ja valitettavasti viat petiytyivät.Eikä sekoitusten vahemmat käy missään terveys tai muissa testeissä.Rotukoiran voi valita niin, että vanhemmillä on testit ja terveystiedot näkyvissä.Puhtaan otan seuraavaksi.

      • Rinkeli0

        Minulla on ollut puhdasrotuinen, sitä en tiedä oliko tarkoituksella teetetty pennut vai oliko vahinkopentue. Vanhemmat oli sisaruksia keskenään, ja olivat samalla omistajalla. Koira oli sairain ikinä, oli täynnä periytyviä sekä pelkän huonon onnen sairauksia, ja lisäksi oli muutama pieni tapaturma. Kaikki sairaudet tosin lääkkeillä pysyi kurissa, siinä oli hyvä tuuri vaikkei muuten ollut. Muistutuksena vain että se, että on "puhdas", ei takaa että on terve. Tuossa koirassa näkyi äärimmilleen vietynä se mitä ongelmia pahimmillaan "rotukoirien" siittäminen tarkoittaa. Kaikki rotukoirailu on mielestäni eräänlaista "tehtailua", rahankuvat silmissähän sitä tehdään.
        Toki on koiransa tutkivia ja asiallisiakin kasvattajia, mutta varsinkin pikkurodut ovat nykypäivänä sellaista bisnestä, että oksat pois, ja niitä tehtaillaan välillä ihan liukuhihnalta, on vanhemmat terveitä tai ei.

        Tällä hetkellä omistan 2 seropia jotka terveitä. Jatkossa hankin myös seropeja koska en pidä siitä että ihminen muokkaa eläintä haluamakseen, pidän luonnollisista karvaturreista. Sanasen voin myös sanoa koiranäyttelyistä, jotka ovat turhamaisen ihmisen tapa selvittää kellä on hienoin turre, sinne sitten juostaan niiden rotupien kanssa kisaamaan maineesta ja mammonasta. En hyväksy ollenkaan.


      • Kommentti-
        Rinkeli0 kirjoitti:

        Minulla on ollut puhdasrotuinen, sitä en tiedä oliko tarkoituksella teetetty pennut vai oliko vahinkopentue. Vanhemmat oli sisaruksia keskenään, ja olivat samalla omistajalla. Koira oli sairain ikinä, oli täynnä periytyviä sekä pelkän huonon onnen sairauksia, ja lisäksi oli muutama pieni tapaturma. Kaikki sairaudet tosin lääkkeillä pysyi kurissa, siinä oli hyvä tuuri vaikkei muuten ollut. Muistutuksena vain että se, että on "puhdas", ei takaa että on terve. Tuossa koirassa näkyi äärimmilleen vietynä se mitä ongelmia pahimmillaan "rotukoirien" siittäminen tarkoittaa. Kaikki rotukoirailu on mielestäni eräänlaista "tehtailua", rahankuvat silmissähän sitä tehdään.
        Toki on koiransa tutkivia ja asiallisiakin kasvattajia, mutta varsinkin pikkurodut ovat nykypäivänä sellaista bisnestä, että oksat pois, ja niitä tehtaillaan välillä ihan liukuhihnalta, on vanhemmat terveitä tai ei.

        Tällä hetkellä omistan 2 seropia jotka terveitä. Jatkossa hankin myös seropeja koska en pidä siitä että ihminen muokkaa eläintä haluamakseen, pidän luonnollisista karvaturreista. Sanasen voin myös sanoa koiranäyttelyistä, jotka ovat turhamaisen ihmisen tapa selvittää kellä on hienoin turre, sinne sitten juostaan niiden rotupien kanssa kisaamaan maineesta ja mammonasta. En hyväksy ollenkaan.

        Puhdas voi monessa rodussa kyllä taata että on sairas. Laitappa yhteen terve terrieri rotu ja cavalierspanieli niin saat 90% takuulla paremman koiran kun pelkkä cava. Jos sitten ei jostain syystä tule ihan cavan kopiota tuosta mikä on epätodennäköistä. Tiesittekö että cavan pää on jalostettu niin pieneksi että sen aivot ei mahdu päähän ja silmätkin pullottaa pihalla? Cava on vain yksi esimerkki.


      • Rinkeli0
        Kommentti- kirjoitti:

        Puhdas voi monessa rodussa kyllä taata että on sairas. Laitappa yhteen terve terrieri rotu ja cavalierspanieli niin saat 90% takuulla paremman koiran kun pelkkä cava. Jos sitten ei jostain syystä tule ihan cavan kopiota tuosta mikä on epätodennäköistä. Tiesittekö että cavan pää on jalostettu niin pieneksi että sen aivot ei mahdu päähän ja silmätkin pullottaa pihalla? Cava on vain yksi esimerkki.

        Tiesin ainakin minä ja moni muukin, ja noinhan se menee. Tuota "rotu" koirien terveys pahimmillaan on, sairautta. Taitaa vaan olla niin ettei esimerkiksi bulldogin omistajat myönnä oman koiransa olevan sairas, se on vain kröhöm...rotuominaisuus. Ettei pysty hengittämään, juoksemaan tai synnyttämään luonnollisesti. Surkeinta on että nämä on bulldogille "normaalia" ja sitä jalostuksella haetaan.


      • parasseropiski

        Eihäs kahdesta sairaaksijalostetusta voi olettaa tervettä tulevankaan.
        Puhtaat seropit ovat terveitä.


      • 0sukusiitosprosentti
        Rinkeli0 kirjoitti:

        Minulla on ollut puhdasrotuinen, sitä en tiedä oliko tarkoituksella teetetty pennut vai oliko vahinkopentue. Vanhemmat oli sisaruksia keskenään, ja olivat samalla omistajalla. Koira oli sairain ikinä, oli täynnä periytyviä sekä pelkän huonon onnen sairauksia, ja lisäksi oli muutama pieni tapaturma. Kaikki sairaudet tosin lääkkeillä pysyi kurissa, siinä oli hyvä tuuri vaikkei muuten ollut. Muistutuksena vain että se, että on "puhdas", ei takaa että on terve. Tuossa koirassa näkyi äärimmilleen vietynä se mitä ongelmia pahimmillaan "rotukoirien" siittäminen tarkoittaa. Kaikki rotukoirailu on mielestäni eräänlaista "tehtailua", rahankuvat silmissähän sitä tehdään.
        Toki on koiransa tutkivia ja asiallisiakin kasvattajia, mutta varsinkin pikkurodut ovat nykypäivänä sellaista bisnestä, että oksat pois, ja niitä tehtaillaan välillä ihan liukuhihnalta, on vanhemmat terveitä tai ei.

        Tällä hetkellä omistan 2 seropia jotka terveitä. Jatkossa hankin myös seropeja koska en pidä siitä että ihminen muokkaa eläintä haluamakseen, pidän luonnollisista karvaturreista. Sanasen voin myös sanoa koiranäyttelyistä, jotka ovat turhamaisen ihmisen tapa selvittää kellä on hienoin turre, sinne sitten juostaan niiden rotupien kanssa kisaamaan maineesta ja mammonasta. En hyväksy ollenkaan.

        Jos sulla oli puhdas sukurutsainen koira, ei ole ihme jos sillä sairauksia on paljon.Sitä ei voi edes verrata puhtaaseen koiraan jolla sukusiitos prossa tasan 0.Kun teetetään puhtaita rekattavia koiria, ei teetetä niitä sukulaisilla, ei tietenkään sisaruksilla.
        Kukaan täyspäinen ei teetä tarkoituksella rotupentuja joissa sisarukset vanhempina.Joten huno kasvattaja oli koirallasi, en tuollaiselta ottaisi, edes ilmaiseksi.Koska se kannustaa samanlaiseen touhuun, ei tervettä, juurikin tehtailua.

        Sen vanhempien sairauden näkee sieltä tuloksista, jos ei ole tutkittu, ei kannata ottaa.

        Näyttelyissä katsotaan onko koira rotumääritelmän mukainen.Monissa roduissa on jo eksytty terveydestä kauas, syynä että tuomarit suosivat sairaita piirteitä.Ja jos haluaa koiran menestyvän näyttelyissä, on teetettävä pentuja joita tuomarit arvostavat.Eli tuomareille on annettava uudet ohjeet , että rotuja saadaan jalostetuksi terveempään suuntaan.Tuomareiden on suosittava terveitä piirteitä, ei sairaita, niin kuin monissa roduissa nykyään.
        Onneksi on viellä mistä valita, ja valinnoillaankin voi vaikuttaa , en itse suosi rotuja joissa on ylilyöntejä, vaan tervettä hyvin liikkuvaa sopusuhtaista rotukoiraa.Jonka vanhemmat on tutkittu lonkkien ja silmien osalta terveeksi.Jokainen valitsee mieleisensä, oli sitten rotukoira tai sekoitus.


      • nähty on
        parasseropiski kirjoitti:

        Eihäs kahdesta sairaaksijalostetusta voi olettaa tervettä tulevankaan.
        Puhtaat seropit ovat terveitä.

        niitä ei ole ollut aikoihin, on vain muutamien rotujen sekoituksia...


      • Rinkeli0
        0sukusiitosprosentti kirjoitti:

        Jos sulla oli puhdas sukurutsainen koira, ei ole ihme jos sillä sairauksia on paljon.Sitä ei voi edes verrata puhtaaseen koiraan jolla sukusiitos prossa tasan 0.Kun teetetään puhtaita rekattavia koiria, ei teetetä niitä sukulaisilla, ei tietenkään sisaruksilla.
        Kukaan täyspäinen ei teetä tarkoituksella rotupentuja joissa sisarukset vanhempina.Joten huno kasvattaja oli koirallasi, en tuollaiselta ottaisi, edes ilmaiseksi.Koska se kannustaa samanlaiseen touhuun, ei tervettä, juurikin tehtailua.

        Sen vanhempien sairauden näkee sieltä tuloksista, jos ei ole tutkittu, ei kannata ottaa.

        Näyttelyissä katsotaan onko koira rotumääritelmän mukainen.Monissa roduissa on jo eksytty terveydestä kauas, syynä että tuomarit suosivat sairaita piirteitä.Ja jos haluaa koiran menestyvän näyttelyissä, on teetettävä pentuja joita tuomarit arvostavat.Eli tuomareille on annettava uudet ohjeet , että rotuja saadaan jalostetuksi terveempään suuntaan.Tuomareiden on suosittava terveitä piirteitä, ei sairaita, niin kuin monissa roduissa nykyään.
        Onneksi on viellä mistä valita, ja valinnoillaankin voi vaikuttaa , en itse suosi rotuja joissa on ylilyöntejä, vaan tervettä hyvin liikkuvaa sopusuhtaista rotukoiraa.Jonka vanhemmat on tutkittu lonkkien ja silmien osalta terveeksi.Jokainen valitsee mieleisensä, oli sitten rotukoira tai sekoitus.

        Annoin esimerkin pahimmasta skenaariosta, jos et tajunnut vaikka suoraan sanoin. Enkä edelleenkään tiedä oliko suunniteltu vai vahinkopentue, kun molemmat vanhemmat asuivat samassa perheessä. Aikaakin siitä on pitkän aikaa, en enää edes muista kaikkea tarkasti. Sitäpaitsi, oli sukurutsaus tai ei, kyllä siinä sairaudet periytyy, jos on rodulle tyypillisiä sairauksia molemmilla vanhemmilla.
        Ja kyllä sitä voi verrata. Tyypillinen esimerkki sairaasta rotukoiran jalostuksesta on cavalierin kallo, ja on hyvin hyvin todennäköistä että cavan pentu saa kallo-ongelmia, kun vanhemmatkin ovat cavoja. Voiko tätä asiaa nyt enää yksinkertaisemmin sanoa.

        Huom. Kaikki rotukoirat eivät ole rekattuja, tutkittuja, terveitä. Niitä kaikkia ei myöskään todellakaan kasvateta/pennuteta ihanne-olosuhteissa. Tehtailu kuuluu myös rotukoirabisnekseen, valitettavasti. Ei voi siis sanoa että rotukoirakaan on seropia yhtään terveempi.


      • katso peiliin
        Rinkeli0 kirjoitti:

        Minulla on ollut puhdasrotuinen, sitä en tiedä oliko tarkoituksella teetetty pennut vai oliko vahinkopentue. Vanhemmat oli sisaruksia keskenään, ja olivat samalla omistajalla. Koira oli sairain ikinä, oli täynnä periytyviä sekä pelkän huonon onnen sairauksia, ja lisäksi oli muutama pieni tapaturma. Kaikki sairaudet tosin lääkkeillä pysyi kurissa, siinä oli hyvä tuuri vaikkei muuten ollut. Muistutuksena vain että se, että on "puhdas", ei takaa että on terve. Tuossa koirassa näkyi äärimmilleen vietynä se mitä ongelmia pahimmillaan "rotukoirien" siittäminen tarkoittaa. Kaikki rotukoirailu on mielestäni eräänlaista "tehtailua", rahankuvat silmissähän sitä tehdään.
        Toki on koiransa tutkivia ja asiallisiakin kasvattajia, mutta varsinkin pikkurodut ovat nykypäivänä sellaista bisnestä, että oksat pois, ja niitä tehtaillaan välillä ihan liukuhihnalta, on vanhemmat terveitä tai ei.

        Tällä hetkellä omistan 2 seropia jotka terveitä. Jatkossa hankin myös seropeja koska en pidä siitä että ihminen muokkaa eläintä haluamakseen, pidän luonnollisista karvaturreista. Sanasen voin myös sanoa koiranäyttelyistä, jotka ovat turhamaisen ihmisen tapa selvittää kellä on hienoin turre, sinne sitten juostaan niiden rotupien kanssa kisaamaan maineesta ja mammonasta. En hyväksy ollenkaan.

        Sinä olet omistanut paljon vihaamasi tehdaskoiran. Ei tollasia sukurutsauksia kennelliitossa hyväksytä. Paperittomia rotukoiria valitettavasti tehtaillaan ja se on pelkkää rahantekoa. Mutta eihän mistään pentutehtaista olla puhuttukaan, vaan rekisterikoirista. Niitähän tutkitaan sairauksien periytymisessä eikä tehdaspentuja. Rotukoiralla tulee olla paperit, ennenkuin voidaan puhua puhdasrotuisesta jalostuskoirasta.
        Kennelliiton rekisterissä löytyvä kasvattaja käy läpi niin monet vaaditut tutkimukset, luonnetestit, näyttelyt ja käyttää omaa aikaansa ja rahaansa koiran terveen pennuttamisen eteen, etten voi kyllä puhua sitä minään bisneksenä. Toisin kuin seropit, joille haetaan mm. netistä astutusparia tarkoituksena pennuttaa ilman mitään kulukustannuksia ja myydä netissä voitolla. Seropit eivät ole mitään vahinkopentuja enää nykyisin, NE ovat juuri niitä myös vihaamiasi ihmisen tehtailubisneksen tuotoksia.
        Näyttelyttäminen olisi suosittua seropeillakin, siksi on kehitetty epävirallisia match show-näyttelyitä, joissa paperittomatkin turret pääsevät kisaamaan vihaamastasi turhamaisesta hienoilusta ulkomuodollisesti.
        Edustat siis juuri sitä tietämätöntä pöljää, joka itse omilla vihaamillaan valinnoilla pitää pystyssä niitä vihaamiaan asioita ja syyttää sitten tyhmyyttään niitä, jotka ovat vastuun jalostuksessa tosiaan kantaneet ja uskaltavat näyttää mustaa valkoisella tekemisistään ihan julkisestikin.
        Ja rotupi ei tarkoita mitään, sillä piski-sana tarkoittaa sekarotuista, sekoitusta, sekasikiö koiraa sanakirjankin ja sananalkuperän mukaan.


      • Vo hyvänen aika
        katso peiliin kirjoitti:

        Sinä olet omistanut paljon vihaamasi tehdaskoiran. Ei tollasia sukurutsauksia kennelliitossa hyväksytä. Paperittomia rotukoiria valitettavasti tehtaillaan ja se on pelkkää rahantekoa. Mutta eihän mistään pentutehtaista olla puhuttukaan, vaan rekisterikoirista. Niitähän tutkitaan sairauksien periytymisessä eikä tehdaspentuja. Rotukoiralla tulee olla paperit, ennenkuin voidaan puhua puhdasrotuisesta jalostuskoirasta.
        Kennelliiton rekisterissä löytyvä kasvattaja käy läpi niin monet vaaditut tutkimukset, luonnetestit, näyttelyt ja käyttää omaa aikaansa ja rahaansa koiran terveen pennuttamisen eteen, etten voi kyllä puhua sitä minään bisneksenä. Toisin kuin seropit, joille haetaan mm. netistä astutusparia tarkoituksena pennuttaa ilman mitään kulukustannuksia ja myydä netissä voitolla. Seropit eivät ole mitään vahinkopentuja enää nykyisin, NE ovat juuri niitä myös vihaamiasi ihmisen tehtailubisneksen tuotoksia.
        Näyttelyttäminen olisi suosittua seropeillakin, siksi on kehitetty epävirallisia match show-näyttelyitä, joissa paperittomatkin turret pääsevät kisaamaan vihaamastasi turhamaisesta hienoilusta ulkomuodollisesti.
        Edustat siis juuri sitä tietämätöntä pöljää, joka itse omilla vihaamillaan valinnoilla pitää pystyssä niitä vihaamiaan asioita ja syyttää sitten tyhmyyttään niitä, jotka ovat vastuun jalostuksessa tosiaan kantaneet ja uskaltavat näyttää mustaa valkoisella tekemisistään ihan julkisestikin.
        Ja rotupi ei tarkoita mitään, sillä piski-sana tarkoittaa sekarotuista, sekoitusta, sekasikiö koiraa sanakirjankin ja sananalkuperän mukaan.

        Typerää yleistystä. Niin typerää. Kyllä se tehtailu kuule tehdään koirilla joita ei saa piskeiksi sanoa. Niistä saa huomattavasti paremmat rahat ja niillä on suurempi kysyntä. Näin itsekin tekisin jos tehtailisin, muu olisi typerää. Tehdään myös välipentueita ja vahinkopentuja nämä ei missään näy, ja tuetaan sairaaksi jalostamista. C-lonkkaiselle vaaditaan jalostusoikeutta kun on niin hyvin näyttelyssä pärjännyt! Melkein joka rotu pitäisi miksata terveemmäksi. Sakujakaan ei poliisi enää käytä kuten ennen kun ei löydy kunnollisia koiria, vaikka ovat tasan kirjat käyneet läpi ja vaikka on kuinka "puhtaita" koirat. Koirien irvikuviahan nuokin luiskaperseineen ovat, hyi helvetti! Tuollaisiakin sitten pitäisi ostaa kun ovat kuitenkin "aitoja ja puhtaita". Minä lähden nyt ulos piskini kanssa, on muuten parempi koira kaikin tavoin kuin yksikään sisäsiittoinen rotukoira :)
        Rotupihan on kaina sisäsiittoinen, tätähän nuo näyttelyt kovasti kannustavat, kilpaillaan kuka on eniten rodunmukainen, ts. eniten vituralleen jalostettu, terveyttä ja luonnetta nuo eivät katsele mutta saapa taas myydä näyttelyssä pärjänneet ROTUkoiran!


      • Rotupiski
        katso peiliin kirjoitti:

        Sinä olet omistanut paljon vihaamasi tehdaskoiran. Ei tollasia sukurutsauksia kennelliitossa hyväksytä. Paperittomia rotukoiria valitettavasti tehtaillaan ja se on pelkkää rahantekoa. Mutta eihän mistään pentutehtaista olla puhuttukaan, vaan rekisterikoirista. Niitähän tutkitaan sairauksien periytymisessä eikä tehdaspentuja. Rotukoiralla tulee olla paperit, ennenkuin voidaan puhua puhdasrotuisesta jalostuskoirasta.
        Kennelliiton rekisterissä löytyvä kasvattaja käy läpi niin monet vaaditut tutkimukset, luonnetestit, näyttelyt ja käyttää omaa aikaansa ja rahaansa koiran terveen pennuttamisen eteen, etten voi kyllä puhua sitä minään bisneksenä. Toisin kuin seropit, joille haetaan mm. netistä astutusparia tarkoituksena pennuttaa ilman mitään kulukustannuksia ja myydä netissä voitolla. Seropit eivät ole mitään vahinkopentuja enää nykyisin, NE ovat juuri niitä myös vihaamiasi ihmisen tehtailubisneksen tuotoksia.
        Näyttelyttäminen olisi suosittua seropeillakin, siksi on kehitetty epävirallisia match show-näyttelyitä, joissa paperittomatkin turret pääsevät kisaamaan vihaamastasi turhamaisesta hienoilusta ulkomuodollisesti.
        Edustat siis juuri sitä tietämätöntä pöljää, joka itse omilla vihaamillaan valinnoilla pitää pystyssä niitä vihaamiaan asioita ja syyttää sitten tyhmyyttään niitä, jotka ovat vastuun jalostuksessa tosiaan kantaneet ja uskaltavat näyttää mustaa valkoisella tekemisistään ihan julkisestikin.
        Ja rotupi ei tarkoita mitään, sillä piski-sana tarkoittaa sekarotuista, sekoitusta, sekasikiö koiraa sanakirjankin ja sananalkuperän mukaan.

        Vaikka sinä kuinka käännät ja väännät, totuus on se että rotupiskien jalostus on rahankuvia silmissä, sitten hienot rouvat kulkevat tuolla fifeineen: "tää on ihan rotukoira!". Elävässä elämässä tapahtunut, kun en tunnistanut harvinaisemman rodun edustajaa ja luulin seropiksi. Äkkiä akka korjas ettei hänellä mutiaista ole.
        Tehtailua se on jos suunnitellaan pentue, olkoonkin vaikka kuinka virheettömistä vanhemmista, ja kehdataan pyytää 1500e-/pentu. Luuletko ettei niillä rahaa tehdä. Aika hyvät tulot kääritään esim 6 pennun sakista. Jos se ei olis rahastusta, pennut olisivat halvempia. Rekisteröimättömät on halvempia, niillä kun ei ole "arvoa".
        Puhtaat metsästyskoirat pistetään kuoppaan kun lopettavat ajamisen, omaan koiraan petytään kun ei pärjää näyttelyissä. Harvoin seropi ei "käykään siihen mihin on suunniteltu" koska se on usein vain kotikoira, ja ehkä vielä rakkaampi kuin ne rotupit, koska sille ei aseteta liikaa vaatimuksia. Minä en odota omilta seropeiltani yhtään mitään muuta kun vähän käytöstapoja.

        Rotupi, seropi, sanat ovat lyhenteitä, jos et sinä slangia, puhekieltä, ymmärrä, niin olet vähän vajaa. Tyypillinen rotuPISKIN puolustaja. Kanna ne miljoonasi sinne sairaisiin rakkeihin, arvot kohdillaan näköjään!


      • katso peiliin
        Rotupiski kirjoitti:

        Vaikka sinä kuinka käännät ja väännät, totuus on se että rotupiskien jalostus on rahankuvia silmissä, sitten hienot rouvat kulkevat tuolla fifeineen: "tää on ihan rotukoira!". Elävässä elämässä tapahtunut, kun en tunnistanut harvinaisemman rodun edustajaa ja luulin seropiksi. Äkkiä akka korjas ettei hänellä mutiaista ole.
        Tehtailua se on jos suunnitellaan pentue, olkoonkin vaikka kuinka virheettömistä vanhemmista, ja kehdataan pyytää 1500e-/pentu. Luuletko ettei niillä rahaa tehdä. Aika hyvät tulot kääritään esim 6 pennun sakista. Jos se ei olis rahastusta, pennut olisivat halvempia. Rekisteröimättömät on halvempia, niillä kun ei ole "arvoa".
        Puhtaat metsästyskoirat pistetään kuoppaan kun lopettavat ajamisen, omaan koiraan petytään kun ei pärjää näyttelyissä. Harvoin seropi ei "käykään siihen mihin on suunniteltu" koska se on usein vain kotikoira, ja ehkä vielä rakkaampi kuin ne rotupit, koska sille ei aseteta liikaa vaatimuksia. Minä en odota omilta seropeiltani yhtään mitään muuta kun vähän käytöstapoja.

        Rotupi, seropi, sanat ovat lyhenteitä, jos et sinä slangia, puhekieltä, ymmärrä, niin olet vähän vajaa. Tyypillinen rotuPISKIN puolustaja. Kanna ne miljoonasi sinne sairaisiin rakkeihin, arvot kohdillaan näköjään!

        Avainsanahan onkin rekisteröinti eikä rotuisuus tai roduttomuus. Rekisteröinti takaa, että jalostustoimintaa valvotaan ja tutkitaan. Pennuttamiseen vaaditaan muutakin kuin narttu ja uros ja penturuokapussi.
        Olen seurannut sijoituskoirani kaikki vaiheet pennusta pennuttamiseen, eikä se kuule ole tullut halvaksi kasvattajalle. Ne näyttelyt (vähintään H vaaditaan vanhemmilta, että pennut saavat rekisterin), luonnetesti, lonkkakuvat, silmä-, polvi-, sydäntutkimukset, nämä siis ennen astutusta. Itse pennuttaminen vaatii, astutusmaksun, progesteroinnit, tiineysröntgenin, pentutarkastukset, sirutukset, rekisteröintimaksut, penturuuat...Nämä kaikki maksavat kasvattajalle useamman satasen ja joita ei seropeille ja paperittomille rotukoirille useinkaan tehdä. Rekisterikoirien hinnalle on perusteita, kun taas seropista pyydetty 500e tai paperittoman rotukoiran myyminen 700e ei sisällä mitään. SE on rahastusta.

        Omanrotuni koiran saa 800e hintaan papereineen, eikä ole pilalle jalostettu vaan kuuluu alkukantaisiin rotuihin eli jalostusta näyttelylinjaisuuteen ei sallita, eikä ulkomuodolle ja väritykselle ole liian tiukkoja kriteereitä, jotta perimästä ei tulisi suppeaa. En todellakaan kannata siis sairasta rodunjalostamista.

        Käyttökoirien kohtalo luultavasti on kotikoiruus ennemminkin kuin kuoppa, jos viettiä ei käyttötarkoitukseen löydy. Enkä usko suomessa näyttelytulosten ohjaavan koiraa ennenaikaiseen hautaan. Vaivalla koulutettu kehässä tottelevaksi ja käsiteltäväksi totutettu koira papereilla löytää varman kodin.

        Eettisten arvojen takia juuri rekisteröinti takaa pennun lähtökohdat oikeiksi niin käyttö- kuin kotikoirallekin. Omistaja tietää ettei tukenut tehtailua omalla toiminnallaan. Myös seropit voidaan rekisteröidä kennelliittoon omistajuusrekisteriin nykyisin.


    • Ei ole sen terveempiä,samat rotu kohtaset ongelmat kuin muillakin,mut käytät samallain rokouksissa ja tarkastuksessa kuin muitakin koiria !

    • Mulla ollu narttukoiria niin puhtaita kuin tämä joka nyt on kaksi rotua.Puhdas ajokoira eli pitkän elämän synnytti ja sai silti valeraskauksia ja tämä nykyinen Howavart/Puolan vintti koira vasta nyt 10v sai valeraskauden ja iho ongelmia ja ripulia mistä ei meinannu päästä eroon,nyt raaka ravintoa ja menny tutkimuksiin ja ruokiin tonnin verran ihan kokeilun vuoksi,ei diagnoosia paitsi valeraskaus josta ei kuulemma pääse eroon kuin sterilisoinnilla,mutta kohdun poisto ei kuulu uuteen suunnitelmaaan joka maksaa taas tonnin tai yli.Ihmeellisintä on että ensin leikataan ja sitä ennen tietysti röntgen,mutta labra saa tehdä kokeet vasta kun olen pulittanut ehkä turhan leikkausen,koska minusta nännit jotka sököna ja kohtu kuuluisi poistaa samalla ja röntgenin tulokset mitä löytyy silti arpapeliä koska labra tietää viikon päästä tulokset onko pahan laatuinen vai ei?Imisiltä kuten minulta otettiin verta ja paksuneula näytteet kolmesti,myös tähystys,siinä saisi tiedon 150e. noin suunnilleen mutta tämä nykyinen työ järjestys maksaa ainnakin yhden nollan perään. Kaikki pystykorvat kotimökillä elivät 15-17v. ilman mitään myös Karhukoira piti lopettaa noin 10v. kun tuli vihaiseksi joten luulen että se koko touhu on pelkän tuurin ja sattuman varassa,vaikka meillä sekarotuiset jäi voitolle 100-0 puhtaisiin verraten,mutta silti kuolee ja sairastuu ne ihmisetkin joita kutsutaan siniverisiksi.

      • poijknlm,ö.ä-

        Hölmöä hoitaa vanhaa koiraa ja listä vain sen kärsimyksiä.
        Kun sairastelut vanhuksella alkaa, on usein parasta armahtaa se, ja kiittää kuluneita vuosista.


    • kiistaton totuus

      No tottakai on, jokainen täysjärkinen sen tietää.

    • eiköhä nykki ollu vaan kyse et onko sekarotunen terveempi ,eikä mistään muusta!
      jos kerranki pysysitte aiheessa

    • kyselkää niiltä.

      Onhan niitä sekarotuisia ihmisiäki pilvin pimein!Luulis olevan melko yksinkertaista tutkia*

      • Puhdasrotuinen

        No eipä niitä puhdasrotuisiakaan ihmisiä ole jalostettu, että esim. ruotsalaisilla pitäisi olla suippo pää ja suomalaisilla lattapää, espanjalaisilla väärät sääret ja ylimääräistä ihoa poimuilla nilkoissa ja briteillä tuuhea rintakarvoitus myös naisilla jne. jne... Jos puhdasrotuiset koiratkin olisivat saaneet aina valkata ihan itse yksilön jonka kanssa parittelisivat, niin olisivat varmaan ulkonäöllisesti aika vaihtelevia, mutta myös terveempiä.


    • Jari 48

      Sehän nyt on selvä asia ...serobit on aina terveempiä yksilöitä...sama koskee ihmisiä myös ...jos olet saman luun purija ollut 20 vuotta niin ei hyvää seuraa tulevaisuudessa ... Monet koirani on serobeja ... Myös. Vaimoni ...aina ...ja tulos on paras aina ...48 vuotias mies ja 6 lapsi tulossa ....sekä 4 lasten lasta ...mut kohta Pankki on täynnä ...jos ei muuta niin ainakin lappilaisia sääskiä
      TV mustikkaaaaaa

    • aikaa vie

      Eivät ole terveempiä.Niitä ei vain tutkita, ei niin kuin rotukoiria, niin monet sairaudet jäävät toteamatta.
      Sekoituksia suosivat yleensä ne, jotka haluavat nopeasti koiran.Eivät jaksa säästää, tai ottaa selkoa roduista.Eivätkä odota että saisivat tietystä yhdistelmästä pennun, valitsevat sen mikä on halvin, ja lähimpänä.Ostavat pennun, tietämättä mitään sen taipumuksista, saatika rotujen yhteen sopivuudesta.Sika säkissä, joskus voi käydä hyvinkin, ja luonteenpiirteet ja taipumukset ovat niitä joita ostaja halusikin.
      Usein ostajapiireissä suositaan yhdistelmiä, joissa on vähän sakemannia, tai jotain muuta palvelusrotua luppakorvaa.Sitten sitä ulkonäköä ollaan näkevinään koirassa, vaikka ei selkeää sakemannin näköä ropellikorvista ole helppo muiden erottaa.
      Usein ihmettelen, miksi omistajankin puheiden mukaan sekarotuisen sitten pitäisi näyttä sakemannilta, vaikka se ei sellainen ole ....usein omistajan suusta kuulee "näyttää ihan...."...kuin haluaisi koiransa olevan sittenkin puhdasrotuinen.

      Teveitä rotujakin on, ei kannata suosia niitä sairaaksi jalostettuja äärimmilleen vietyjä ulkonaisia piirteitä.Kuten -lyhyt kuono,-liippa lantio, -pullottavat silmät, -pitkä selkä, -tynkäjalat.
      Vaan sellaisia rotuja kannattaa välttää, kannattaa myös tutkia tarkkaan pennun vanhempien suvuissa olevat sairaudet, kasvattajan koirien eliniät, kuolinsyyt yms.Ja valita pentu terveistä pitkäikäisistä suvuista.Vie aikaa ja vaivaa selvittää asiaa, mutta se kannattaa.Muutama vuosikin voi mennä, että sopiva pentu löytyy.
      Ei kannata kiirehtiä, ja hakea ensimmäistä jonka halvalla saa.Vaan miettiä millaisen koiran haluaa, ja mihin käyttötarkoitukseen.Ja millaisia vaistoja ja luonteenpiirteitä koiraltaan haluaa.Rodun valita on tärkeä.Ja haastavaa on myös löytää se oikea yhdistelmä josta pennun ottaa.

      • seropisakun omistaja

        Uskomattominta paskaa mitä olen täältä hetkeen lukenut. Ei viitsinut lukea edes loppuun saakka.


      • ftthjkj

        En ole koskaan käyttänyt aikaa ja vaivaa koiran löytämiseen. Koirat ovat aina löytäneet minut. Kaikki sekarotuisia terveitä ja pitkäikäisiä yhtä lukuunottamatta. Eli kai se sekarotuinenkin voi sairastaa.


    • hersy

      Näin se kyllä on,ei skarotuinen ole sen terveempi kuin jalostettukaan,on kotona 14.5 vuotias puhdasrotuinen työkoira eikä aiokkaan kuolla,eikä lääkärissä ole käynyt kuin työtapaturman vuoksi kerran,ei rokotuksia lasketa sairaudeksi:)Toisallta sekarotuisen jouduin lopettaan ennenaikojaan pahan perinnöllisen taudin vuoksi,ja muitakin tapauksia on,ne ei vaan lompsi niin herkästi julkisuuteen noitten sekarotuisten perinnölliset sairaudet,toisaalta on puhtaissa roduissa joitakin rotuja joita ihminen on jalostanut suuressa viisaudessaan ihan paskoiksi,se onnistuu vain ihmiseltä,ei luonnolta,mutta rodut joissa ei yritetä ihan mahdottomia,ne on melko hyvällä tasolla sairauksien suhteen.

    • kuinka on ?

      Tuon uskomuksen mukaan sekarotuiset ihmisetki on terveempä kuin rehellisesti valkoinen tai rehellisesti musta.

    • totuus on tämä!

      ...Kahden keskenään erirotuisen koiran risteytys on todennäköisesti puhdasrotuista terveempi, vahvistaa koirien geenitutkimusryhmä. Rotukoira puolestaan on aina sisäsiittoinen, sukulaiskeskeisen jalostuksen tulos....

      kasvattajat laskee paljonko on sukusiitos prosentti polvissa taaksepäin mutta kun vaikka terrieri ja spanieli laitetaan yhteen on sukusiitosprosentti puhdas nolla! Ei tarvi pelätä sisäsiittoisia tauteja! Vielä kun on kaksi tervettä koiraa niin tulos on paras mahdollinen.

      • isoisoäiti

        Molempien rotujen perimässä kulkee samoja sairauksia, huonolla tuurila mikään ei korjaannu, ulkonäkö vähän vaan kärsii sekin


      • minV2
        isoisoäiti kirjoitti:

        Molempien rotujen perimässä kulkee samoja sairauksia, huonolla tuurila mikään ei korjaannu, ulkonäkö vähän vaan kärsii sekin

        sairaudet voi kulkea eri geeneissä kun on eri rodut! Eli ne voi VÄISTYÄ toisin kuin kahden saman rodun jälkeläisessä. Eri rodut voi kantaa eplilepsia geenejä mutta jälkeläinen ei mitä todennäköisemmin sairastu kun on eri geenit!


      • Rinkeli0
        minV2 kirjoitti:

        sairaudet voi kulkea eri geeneissä kun on eri rodut! Eli ne voi VÄISTYÄ toisin kuin kahden saman rodun jälkeläisessä. Eri rodut voi kantaa eplilepsia geenejä mutta jälkeläinen ei mitä todennäköisemmin sairastu kun on eri geenit!

        Aivan totta puhut! Jos otetaan sattumanvaraisesti valitut 100 kpl rotupeja ja seropeja (kummistakaan ei tiedetä terveyshistoriaa) ja teetetään niillä puhtaita rotupipentuja ja seropipentuja, tod.näköisemmin seropit ovat terveempiä. Miten niille edes voisi tulla "rotutyypillisiä" sairauksia kun molemmilta vanhemmalta ei tule samoja sairaita geenejä? Otetaan esimerkiksi ihmisillä lyhytkasvuisuus: jos toinen vanhempi on lyhytkasvuinen ja toinen "normaalikasvuinen", he voivat saada normaalipituisen lapsen. Jos molemmat vanhemmat ovat lyhytkasvuisia, lapsestakin tulee tod.näköisesti lyhytkasvuinen.

        Tilanne jossa toinen vanhemmista lyhyt:

        "-Vallitsevasti periytyvä-
        kasvuhäiriö siirtyy 50 %:n todennäköisyydellä syntyvälle lapselle. Usein se johtuu kuitenkin uudesta perintötekijän muutoksesta, joka tapahtuu toisen terveen vanhemman sukusolussa. Perheen toisilla lapsilla ei välttämättä ole tätä lyhytkasvuisuutta.

        -Peittyvästi periytyvä-
        kasvuhäiriö johtuu molempien terveiden vanhempien kantamasta perintötekijän muutoksesta. Heidän mahdollisuus saada lyhytkasvuinen lapsi on jokaisessa raskaudessa 25 %. Peittyvästi periytyvää lyhytkasvuisuutta sairastavan henkilön mahdollisuus saada lyhytkasvuinen lapsi on yleensä hyvin pieni."

        (Lyhytkasvuiset.fi)

        Mikäänhän ei tietenkään estä tervettä ihmistä, tai koiraa, sairastumasta mihin tahansa tautiin, mutta riski on paljon suurempi tietenkin suvussa jossa kulkee perinnöllisiä sairauksia.


      • isoisoäiti
        minV2 kirjoitti:

        sairaudet voi kulkea eri geeneissä kun on eri rodut! Eli ne voi VÄISTYÄ toisin kuin kahden saman rodun jälkeläisessä. Eri rodut voi kantaa eplilepsia geenejä mutta jälkeläinen ei mitä todennäköisemmin sairastu kun on eri geenit!

        Aivan, monelta sairaudelta pennut voi säästyä, mutta kantajana kulkevat, elikkä seuraavassa sukupolvessa saattaakin taas putkahtaa esille.Siksi olisikin oltava selvillä mitä juuri kyseiset suvut kantaa, muuten kaikki on arpapeliä.


      • Rinkeli0 kirjoitti:

        Aivan totta puhut! Jos otetaan sattumanvaraisesti valitut 100 kpl rotupeja ja seropeja (kummistakaan ei tiedetä terveyshistoriaa) ja teetetään niillä puhtaita rotupipentuja ja seropipentuja, tod.näköisemmin seropit ovat terveempiä. Miten niille edes voisi tulla "rotutyypillisiä" sairauksia kun molemmilta vanhemmalta ei tule samoja sairaita geenejä? Otetaan esimerkiksi ihmisillä lyhytkasvuisuus: jos toinen vanhempi on lyhytkasvuinen ja toinen "normaalikasvuinen", he voivat saada normaalipituisen lapsen. Jos molemmat vanhemmat ovat lyhytkasvuisia, lapsestakin tulee tod.näköisesti lyhytkasvuinen.

        Tilanne jossa toinen vanhemmista lyhyt:

        "-Vallitsevasti periytyvä-
        kasvuhäiriö siirtyy 50 %:n todennäköisyydellä syntyvälle lapselle. Usein se johtuu kuitenkin uudesta perintötekijän muutoksesta, joka tapahtuu toisen terveen vanhemman sukusolussa. Perheen toisilla lapsilla ei välttämättä ole tätä lyhytkasvuisuutta.

        -Peittyvästi periytyvä-
        kasvuhäiriö johtuu molempien terveiden vanhempien kantamasta perintötekijän muutoksesta. Heidän mahdollisuus saada lyhytkasvuinen lapsi on jokaisessa raskaudessa 25 %. Peittyvästi periytyvää lyhytkasvuisuutta sairastavan henkilön mahdollisuus saada lyhytkasvuinen lapsi on yleensä hyvin pieni."

        (Lyhytkasvuiset.fi)

        Mikäänhän ei tietenkään estä tervettä ihmistä, tai koiraa, sairastumasta mihin tahansa tautiin, mutta riski on paljon suurempi tietenkin suvussa jossa kulkee perinnöllisiä sairauksia.

        "Mikäänhän ei tietenkään..."Aivan niin.Ja kun se sekarotuisuuskaan ei itsessään niitä geenejä poista,joita suvuissa on...


      • 12+24
        molossi kirjoitti:

        "Mikäänhän ei tietenkään..."Aivan niin.Ja kun se sekarotuisuuskaan ei itsessään niitä geenejä poista,joita suvuissa on...

        Kyse on todennäköisyyksistä. Rinkelillä oli hyvät faktat yllä. Tänään oli juuri juttu poliisikoirista ja hienovaraisesti yrittivät siellä kiertää faktaa että saksanpaimenkoirat on menneet pitkälti ns. kuralle kun mainitsivat että ovat alkaneet käyttää belgejä nyt myös, jos vaikka tarve tulee... Läpi paisti tuo seikka mikä hyvin kyllä tiedetäänkin. Saksanpaimenkoirat ja belgit ristiin hyvät yksilöt niin olisi edes vähän asiaa autettu ei olisi sisäsiitosta niin paljoa. Rotukoira on aina sisäsiittoinen siitä ei pääse mihinkään. Molosseilla yleisesti lonkkaongelmia. Kaikilla molosseihin lukeutuvilla. Sattumaa?


      • Rinkeli0
        molossi kirjoitti:

        "Mikäänhän ei tietenkään..."Aivan niin.Ja kun se sekarotuisuuskaan ei itsessään niitä geenejä poista,joita suvuissa on...

        Sairaan vanhemman geenit siirtyy lapselle/pennulle, terveeltä vanhemmalta ei näitä sairaita geenejä tule.
        Eikö silloin jos molemmat vanhemmat on sairaita, geenejä siirry tuplasti eli todennäköisyys sairaaseen lapseen/pentuun kasvaa? Eikö näin sano ihan maalaisjärki?


      • 12+24 kirjoitti:

        Kyse on todennäköisyyksistä. Rinkelillä oli hyvät faktat yllä. Tänään oli juuri juttu poliisikoirista ja hienovaraisesti yrittivät siellä kiertää faktaa että saksanpaimenkoirat on menneet pitkälti ns. kuralle kun mainitsivat että ovat alkaneet käyttää belgejä nyt myös, jos vaikka tarve tulee... Läpi paisti tuo seikka mikä hyvin kyllä tiedetäänkin. Saksanpaimenkoirat ja belgit ristiin hyvät yksilöt niin olisi edes vähän asiaa autettu ei olisi sisäsiitosta niin paljoa. Rotukoira on aina sisäsiittoinen siitä ei pääse mihinkään. Molosseilla yleisesti lonkkaongelmia. Kaikilla molosseihin lukeutuvilla. Sattumaa?

        En näe yhä edelleen todennäköisyyttä.Ja kun varsinkin ne sekarotuiset mitä tulee,on ihan puhdasta tekemistä,ei mitään satunnaisia vahingonlaukauksia terveemmistä entisajan koirista...
        Eli kun/jos ne vanhemmat ei ole terveitä,niin ei se sekarotuisuus vaan mitään itsessään siis tee...

        Joo,tuo virkakoirajuttu on tuttua.Mutta eiköhän siinä tiedetä ne koirien taustat hyvin,ei niitä vaan roiskita yhteen.Ja osaltaan ehkäpä haetaan myös luonteen puolesta tiettyjä juttuja,puolin ja toisin.
        On koirat sisäsiittoisia,mutta niin moni sekarotuinen myös.Koska takana on rotukoiraa myöskin.

        "Molosseilla yleisesti..." Riippuu roduista.On esim.pieniä molossityyppisiä,joilla ei ole.Ja isommissakin eroavuuksia määrissä.Mutta paljon on,ja on rotuja,joilla se on suuri ongelma.
        Eipä se välttämättä ihan sattumaa ole.Eiköhän se ole ihan sitä,että on käytetty sairaita koiria,ja ihan liikaa ja yhdistelty.Jos tuohon puoleen olisi kiinnitetty kunnolla huomioita,niin tuskinpa oltaisiin missä oltaisiin.Mutta siis sama juttu se olisi,vaikka laitettaisiin kaksi erirotuista molossia yhteen eli tehdään sekiksiä,niin ei se itsessään lonkkavikaa poista.jos sairaita koiria käytetään,vielä miten satuu ja sillä linjalla mennään,vaikka sekisiä tulisikin...


      • kysymys.
        molossi kirjoitti:

        En näe yhä edelleen todennäköisyyttä.Ja kun varsinkin ne sekarotuiset mitä tulee,on ihan puhdasta tekemistä,ei mitään satunnaisia vahingonlaukauksia terveemmistä entisajan koirista...
        Eli kun/jos ne vanhemmat ei ole terveitä,niin ei se sekarotuisuus vaan mitään itsessään siis tee...

        Joo,tuo virkakoirajuttu on tuttua.Mutta eiköhän siinä tiedetä ne koirien taustat hyvin,ei niitä vaan roiskita yhteen.Ja osaltaan ehkäpä haetaan myös luonteen puolesta tiettyjä juttuja,puolin ja toisin.
        On koirat sisäsiittoisia,mutta niin moni sekarotuinen myös.Koska takana on rotukoiraa myöskin.

        "Molosseilla yleisesti..." Riippuu roduista.On esim.pieniä molossityyppisiä,joilla ei ole.Ja isommissakin eroavuuksia määrissä.Mutta paljon on,ja on rotuja,joilla se on suuri ongelma.
        Eipä se välttämättä ihan sattumaa ole.Eiköhän se ole ihan sitä,että on käytetty sairaita koiria,ja ihan liikaa ja yhdistelty.Jos tuohon puoleen olisi kiinnitetty kunnolla huomioita,niin tuskinpa oltaisiin missä oltaisiin.Mutta siis sama juttu se olisi,vaikka laitettaisiin kaksi erirotuista molossia yhteen eli tehdään sekiksiä,niin ei se itsessään lonkkavikaa poista.jos sairaita koiria käytetään,vielä miten satuu ja sillä linjalla mennään,vaikka sekisiä tulisikin...

        poliisikoiria ei haeta apulasta mita vaan koiria vaan ne katsotaan vähän paremmin. Parhaita koiria ei edes myydä kuin tosi käyttöön. Perheeseen et saa niitä, niin miten silti voi saksanpaimenkoira mennä tuollaiseen malliin? Kun siinä varmasti tehdään kunnon tausta työt? Miksi ei voisi tehdä uutta palvelus rotua ihan nollasta niin että sillä on oikein tosi kovat vaatimukset sillä rodulla? Miksi ei voi aloittaa alusta? Käyttö kokeet olisi minimi vaatimus ja täysin terve rakenne.


      • blenderiinkö vaan
        Rinkeli0 kirjoitti:

        Aivan totta puhut! Jos otetaan sattumanvaraisesti valitut 100 kpl rotupeja ja seropeja (kummistakaan ei tiedetä terveyshistoriaa) ja teetetään niillä puhtaita rotupipentuja ja seropipentuja, tod.näköisemmin seropit ovat terveempiä. Miten niille edes voisi tulla "rotutyypillisiä" sairauksia kun molemmilta vanhemmalta ei tule samoja sairaita geenejä? Otetaan esimerkiksi ihmisillä lyhytkasvuisuus: jos toinen vanhempi on lyhytkasvuinen ja toinen "normaalikasvuinen", he voivat saada normaalipituisen lapsen. Jos molemmat vanhemmat ovat lyhytkasvuisia, lapsestakin tulee tod.näköisesti lyhytkasvuinen.

        Tilanne jossa toinen vanhemmista lyhyt:

        "-Vallitsevasti periytyvä-
        kasvuhäiriö siirtyy 50 %:n todennäköisyydellä syntyvälle lapselle. Usein se johtuu kuitenkin uudesta perintötekijän muutoksesta, joka tapahtuu toisen terveen vanhemman sukusolussa. Perheen toisilla lapsilla ei välttämättä ole tätä lyhytkasvuisuutta.

        -Peittyvästi periytyvä-
        kasvuhäiriö johtuu molempien terveiden vanhempien kantamasta perintötekijän muutoksesta. Heidän mahdollisuus saada lyhytkasvuinen lapsi on jokaisessa raskaudessa 25 %. Peittyvästi periytyvää lyhytkasvuisuutta sairastavan henkilön mahdollisuus saada lyhytkasvuinen lapsi on yleensä hyvin pieni."

        (Lyhytkasvuiset.fi)

        Mikäänhän ei tietenkään estä tervettä ihmistä, tai koiraa, sairastumasta mihin tahansa tautiin, mutta riski on paljon suurempi tietenkin suvussa jossa kulkee perinnöllisiä sairauksia.

        Juuri tuohon perinnöllisyysoppiin kaikki kennelliiton rek. kasvattajat ovat perehtyneet rotunsa jalostuksen takia. En nyt puhu niistä pilalle menneistä, erittäin sairaista roduista, joita on kuitenkin n.400sta koirarodusta kuitenkin pieni prosentti, mutta vetää lokaan kaikkien muidenkin paperikoirien maineen. Juuri tuo perinnöllisyysoppi on se jota pentutehtailijat ja "seropikasvattajat" eivät ole ikinä voineet käyttää vaillinaisten terveystutkimustulosten puuttuessa. Ei ole tarvinnut, kun tuloksella ei ole niin väliä eikä sitä kukaan valvo.


      • Juuri näin
        blenderiinkö vaan kirjoitti:

        Juuri tuohon perinnöllisyysoppiin kaikki kennelliiton rek. kasvattajat ovat perehtyneet rotunsa jalostuksen takia. En nyt puhu niistä pilalle menneistä, erittäin sairaista roduista, joita on kuitenkin n.400sta koirarodusta kuitenkin pieni prosentti, mutta vetää lokaan kaikkien muidenkin paperikoirien maineen. Juuri tuo perinnöllisyysoppi on se jota pentutehtailijat ja "seropikasvattajat" eivät ole ikinä voineet käyttää vaillinaisten terveystutkimustulosten puuttuessa. Ei ole tarvinnut, kun tuloksella ei ole niin väliä eikä sitä kukaan valvo.

        Ja opista huolimatta takuulla puhtaat sakutkin on jäämässä poliisikoirista sivuun belgien tieltä, noita puhtaita kun on riittävän paljon sisäsiitetty, vituiksihan koirat silloin menevät auttamatta. Rotupi on aina sisäsiittoinen.


      • Rotupi
        blenderiinkö vaan kirjoitti:

        Juuri tuohon perinnöllisyysoppiin kaikki kennelliiton rek. kasvattajat ovat perehtyneet rotunsa jalostuksen takia. En nyt puhu niistä pilalle menneistä, erittäin sairaista roduista, joita on kuitenkin n.400sta koirarodusta kuitenkin pieni prosentti, mutta vetää lokaan kaikkien muidenkin paperikoirien maineen. Juuri tuo perinnöllisyysoppi on se jota pentutehtailijat ja "seropikasvattajat" eivät ole ikinä voineet käyttää vaillinaisten terveystutkimustulosten puuttuessa. Ei ole tarvinnut, kun tuloksella ei ole niin väliä eikä sitä kukaan valvo.

        Pieni prosentti? Listaanpa tässä nyt muutamia sairaita rotuja, jotka ovat sairaita jalostuksensa vuoksi. Mieti sitten kuinka pieni % näitä on kaikista suomen koirista, rotujen yleisyys huomioon ottaen:

        Saksanpaimenkoira
        Cavalier
        Kultainen noutaja
        Irlis
        Berni
        Berhandilainen
        Mopsi
        Bokseri
        Bulldoggi
        Nöffi

        Pelkästään näiden rotujen perusteella aika suuri osa koirista on sairaita. Irliskin voisi saada terveemmät mittasuhteet ja pidemmän elämän jos sekottuisi vaikka labriksen kanssa. Puhtaan irliksen keski-ikä on noin 8v. Pienet rodut terveimpiä, esim joku bichoni 15v tms. Ei tässä kukaan ole väittänyt että kaikki rodut olisivat täynnä perinnöllisiä sairauksia, mutta kennelliitto pa-skat välittää jostain mopsin hengitysongelmista. Koska puhtaalla mopsilla niitä on AINA, koska se on "rotuominaisuus", jos ei ole lyttykuonoa niin ei näyttelyissäkään pärjää. Sairasta ja todella ei-hyväksyttävää. Olen sata kertaa mieluimmin terveen näköisen seropin omistaja kuin pilalle jalostetun rotupin, en kehtaisi edes mopsin kanssa kulkea ulkona kun sen näkee jo päälle päin ettei koiralla ole hyvä olla. Mopsi on ihana rotu muuten, mutta ulkonäkökeskeinen ihminen voisi joskus valita koirankin kannalta viisaasti ja ottaa niitä "terveempiä" rotupeja, tai seropeja.


    • on ne terveempiä

      Puhdasrotuisia on niin vähän, että alkavat olla pikkuhiljaa kaikki jonkinlaista sukua keskenään.
      Meillä lapsuudenkodissa maalla oli aina monta koiraa yhtaikaa, eri rotuisia ja yli puolet sekarotuisia. Eli niitä on ollut vanhemmillani kymmenittäin. Eri paikoista hankittuja ja siis täysin eri omistajilta kaikki tuli.

      Yksi ainoa puhdasrotuinen oli terve. Muilla kaikilla puhdasrotuisilla oli rodulle tyypillisiä sairauksia. Sekarotuiset oli kaikki terveitä ja eli vanhaksi.

    • 2+17

      Kun geenit ja perimät sekoittuu, riski perinnöllisiin ja rodunomaisiin sairauksiin pienenee. Voi myös käydä niin, että sekoitus periikin kaikki.

      On ja ei.

      • minV2

        niin, eli todennäköisemmin on siis. Koirien sisäsiittoisuus on johtanut erilaisiin sairauksiin ja rotukoira on aina sisäsiittoinen. kysymys vain kuuluu monessako polvessa.


    • Sekarotuista.

      Erittäin harvoin lonkka, tai etupäätä kuvataan, silmäpeilauksesta nyt puhumattakaan,eikä myöskään luonnetestata. Sekarotuisten koirien omistajien väittämä,että heidän koiransa olisi terveempiä on puhtaasti mututietoa. Itselläni on ollut 6 puhdasrotuista koiraa 5 :llä niistä on ollut A-lonkat ja 0 etupäät ja vain yhdellä B-lonkat ja kaikilla terveet silmät eikä muitakaan sairauksia ole todettu ja kaikki ovat olleet palveluskoirarotuja ei siis sohvakoiria.

      • Rinkeli0

        Sinä oletkin valinnut suht terveeksi tiedetyn rodun, rodut. Otetaanpa se 100 seropi- ja rotupitapausta, ja kunnon kirjo eri rotuja, ja katsotaan sitten uudestaan.
        Havainnollistan myös näin:
        Minulla toisessa koirassa kahta rotua joista toisen rodun vikoihin kuuluu lonkkavika. Toinen rotu edustaa terveehköä rotua. Seropini on täysin terve.
        Toisessa koirassani on rotuja joista toisessa rodussa esiintyy epilepsiaa ja kasvaimia. Toisessa rodussa on mm sydänvikaa. Tämäkin koira on täysin terve.
        Ainoa rotukoirani jonka omistin aikanaan, sairasti mm allergiaa ja epilepsiaa. Molemmat sairaudet ovat ko. rodulle tyypillisiä. Vaikka olikin sisarusten välinen pentu, mutta vaikkei olisi ollut, siltikin rodussa kyseiset vaivat kulkevat.


      • en ottas
        Rinkeli0 kirjoitti:

        Sinä oletkin valinnut suht terveeksi tiedetyn rodun, rodut. Otetaanpa se 100 seropi- ja rotupitapausta, ja kunnon kirjo eri rotuja, ja katsotaan sitten uudestaan.
        Havainnollistan myös näin:
        Minulla toisessa koirassa kahta rotua joista toisen rodun vikoihin kuuluu lonkkavika. Toinen rotu edustaa terveehköä rotua. Seropini on täysin terve.
        Toisessa koirassani on rotuja joista toisessa rodussa esiintyy epilepsiaa ja kasvaimia. Toisessa rodussa on mm sydänvikaa. Tämäkin koira on täysin terve.
        Ainoa rotukoirani jonka omistin aikanaan, sairasti mm allergiaa ja epilepsiaa. Molemmat sairaudet ovat ko. rodulle tyypillisiä. Vaikka olikin sisarusten välinen pentu, mutta vaikkei olisi ollut, siltikin rodussa kyseiset vaivat kulkevat.

        Sukusiitos pentua ei kannata ottaa, se saa kaikki sukunsa viat perintönä.Eli on ihan eri kuin puhdasrotuinen jolla ei sukusiitosta käytetty.


      • Rinkeli0
        en ottas kirjoitti:

        Sukusiitos pentua ei kannata ottaa, se saa kaikki sukunsa viat perintönä.Eli on ihan eri kuin puhdasrotuinen jolla ei sukusiitosta käytetty.

        Tietenkään ei pidä ottaa, mutta siitä en täällä puhu vaan havainnollistin oman kokemukseni kautta kyseistä asiaa. Risteytä cavalier cavalierin kanssa, sekä cavalier spanielin kanssa, saat varmasti terveydeltään aika erilaisia pentuja. Kaikki mopsit ovat sairaita. Kaikki bulldogit, irlikset jne. Rotujen jalostaminen tuo myös ns einiinvaarallisia sairauksia mukanaan, ja jokaiselle rodulle muodostuu väkisinkin tyyppiviat. Esim suomen ajokoira joka on suht terve rotu, niilläkin tyypillisinä sairauksina mm allergioita, vain yhtenä esimerkkinä.


    • faktaa on

      Puhdasrotuiset ovat paljon testatumpia ja siksi terveempiä. Niistä tiedetään paljon, koska niitä tutkitaan, kuvataan, koulutetaan, rasitetaan ja kilpaillaan jne. jne. Sekarotuisuus merkitsee rappiota. Sekarotuisilka ei tee mitään. Nitäei voi viedä edes näyttelyihin tai nillä kilpailla.

      • 4+11

        Se, että käytät koiraa kuvissa, ei meinaa että koira on terve. Sairauksia ja ongelmia vaan todetaan enemmän.

        Koulutetaan? Sekarotuisiako ei kouluteta? Voi vttu näitä provoja.

        Katsos, meillä meidän seropi on perheenjäsen, joka on koulutettu kyllä talon tavoille. Koira on meillä PERHEENJÄSEN, ei näyttelyesine eikä kilpaväline.

        Mieluummin sekarotuisen omistaja, kuin tuollainen kylmä narsisti, jonka ainut päämäärä on menestyä koiran kustannuksella.


      • Nolla pistettä

        Typerää typerää, ja vailla tiedon murustakaan. Minä en tule omia koiriani IKINÄ käyttämään näyttelyissä pyörimässä kehää ympäri, niin ulkonäkökeskeinen en ole. On ne sitten sekarotuisia tai rotuisia, ne on minulle perheenjäseniä. Sinä voit mälläillä itsekeskeisyyksinesi niillä ruusukkeilla, mene nyt saman tien ite missikisoihin ja vie vaikka lapseskin jos sellasta touhua arvostatte. Sietäis kieltää kaikki kauneuskisat!


      • varmasti ....
        4+11 kirjoitti:

        Se, että käytät koiraa kuvissa, ei meinaa että koira on terve. Sairauksia ja ongelmia vaan todetaan enemmän.

        Koulutetaan? Sekarotuisiako ei kouluteta? Voi vttu näitä provoja.

        Katsos, meillä meidän seropi on perheenjäsen, joka on koulutettu kyllä talon tavoille. Koira on meillä PERHEENJÄSEN, ei näyttelyesine eikä kilpaväline.

        Mieluummin sekarotuisen omistaja, kuin tuollainen kylmä narsisti, jonka ainut päämäärä on menestyä koiran kustannuksella.

        Koira menestyy kyllä omistajan kustannuksella.


      • niinku tiedoks vaa
        4+11 kirjoitti:

        Se, että käytät koiraa kuvissa, ei meinaa että koira on terve. Sairauksia ja ongelmia vaan todetaan enemmän.

        Koulutetaan? Sekarotuisiako ei kouluteta? Voi vttu näitä provoja.

        Katsos, meillä meidän seropi on perheenjäsen, joka on koulutettu kyllä talon tavoille. Koira on meillä PERHEENJÄSEN, ei näyttelyesine eikä kilpaväline.

        Mieluummin sekarotuisen omistaja, kuin tuollainen kylmä narsisti, jonka ainut päämäärä on menestyä koiran kustannuksella.

        Pentutehtailijat idealisoivat sekarotuisia rakkeja ja sitten yrittävät myydä ylihinnalla roskaa ihmisille.


      • vai mitä
        niinku tiedoks vaa kirjoitti:

        Pentutehtailijat idealisoivat sekarotuisia rakkeja ja sitten yrittävät myydä ylihinnalla roskaa ihmisille.

        Melkoista roskaa ovat myös ne rotukoirat, joista ei näyttelyihin olekaan! ;(


      • 2+6
        niinku tiedoks vaa kirjoitti:

        Pentutehtailijat idealisoivat sekarotuisia rakkeja ja sitten yrittävät myydä ylihinnalla roskaa ihmisille.

        Minulla on sekarotuinen rakki, joka on kultaakin arvokkaampi! Toisen roska on toisen aarre.


      • Väärin meni!
        niinku tiedoks vaa kirjoitti:

        Pentutehtailijat idealisoivat sekarotuisia rakkeja ja sitten yrittävät myydä ylihinnalla roskaa ihmisille.

        Pentutehtailijat eivät yleensä kyllä seropeja tee, koska yhtä monesta rotupista voi pyytää paremmat rahat! Varmimmin pentutehtailua tuet ostamalla rotupin jota ei ole rekattu. Näyttelyistä ei koira kostu paskaakaan ne on naurettavaa touhua. Minä menen ennemmin lenkille koirani kanssa mikä edistää molempien hyvinvointia kun kiikutan koiraa näyttelyyn jotain hiton ruusukkeita saadakseni jotta voin sanoa että koira on palkittu! Näyttelyissä sitä paitsi palkitaan aivan luonnevikaisia koiria. Kunhan vaan näyttää hyvältä. Pikku murina tai pelko ei estä ruusukkeen antamista! "Myydään palkituista vanhemmista" lukee sitten ilmoituksessa. Anna mun oksentaa!


      • voi raasua
        Väärin meni! kirjoitti:

        Pentutehtailijat eivät yleensä kyllä seropeja tee, koska yhtä monesta rotupista voi pyytää paremmat rahat! Varmimmin pentutehtailua tuet ostamalla rotupin jota ei ole rekattu. Näyttelyistä ei koira kostu paskaakaan ne on naurettavaa touhua. Minä menen ennemmin lenkille koirani kanssa mikä edistää molempien hyvinvointia kun kiikutan koiraa näyttelyyn jotain hiton ruusukkeita saadakseni jotta voin sanoa että koira on palkittu! Näyttelyissä sitä paitsi palkitaan aivan luonnevikaisia koiria. Kunhan vaan näyttää hyvältä. Pikku murina tai pelko ei estä ruusukkeen antamista! "Myydään palkituista vanhemmista" lukee sitten ilmoituksessa. Anna mun oksentaa!

        Kateusko noin pahasti kuvottaa?


      • 4567890
        Nolla pistettä kirjoitti:

        Typerää typerää, ja vailla tiedon murustakaan. Minä en tule omia koiriani IKINÄ käyttämään näyttelyissä pyörimässä kehää ympäri, niin ulkonäkökeskeinen en ole. On ne sitten sekarotuisia tai rotuisia, ne on minulle perheenjäseniä. Sinä voit mälläillä itsekeskeisyyksinesi niillä ruusukkeilla, mene nyt saman tien ite missikisoihin ja vie vaikka lapseskin jos sellasta touhua arvostatte. Sietäis kieltää kaikki kauneuskisat!

        Mitä haittaa on näyttelyssä käynnistä, siinä vain näkee onko koira rodunmukainen.Eli sellainen minkä rodun edustajaksi on rekisteröity.Ilman näyttelyä, ei voi tietää, voi olla aivan väärän tyyppinen.En ostais rotukoiraa jonka vahemmat ei olis rodun mukasia.Enkä pentua, jonka vanhemmilla ei ole teetetty terveystarkastuksia ja kuvauksia.Niistähän se hinta koostuu, että on tuloksia.


      • Täysin turhaa touhua
        voi raasua kirjoitti:

        Kateusko noin pahasti kuvottaa?

        Mitähän kadehdittavaa on ulkonäkökeskeisessä ihmisessä. Pyyhkisin ruusukkeilla perseeni, yhtä tyhjän kanssa!


      • Nolla pistettä
        4567890 kirjoitti:

        Mitä haittaa on näyttelyssä käynnistä, siinä vain näkee onko koira rodunmukainen.Eli sellainen minkä rodun edustajaksi on rekisteröity.Ilman näyttelyä, ei voi tietää, voi olla aivan väärän tyyppinen.En ostais rotukoiraa jonka vahemmat ei olis rodun mukasia.Enkä pentua, jonka vanhemmilla ei ole teetetty terveystarkastuksia ja kuvauksia.Niistähän se hinta koostuu, että on tuloksia.

        Ei siinä "vain nähdä onko koira rodunmukainen", siellä kilpaillaan voitosta ja maineesta, koiran ollessa välikappaleena ihmisen omaan huomionhakuisuuteen.
        Tuosta "rodunmukaisuudesta", jos näyttelyitä ei harrasta, sillä ei pitäis olla merkitystä sojottaako joku viiksikarva väärään suuntaan tai onko tassu väärän värinen. Merkitystä pitäis olla vaan sillä että koira on onnellinen ja terve.
        Minä en ikipäivänä maksais mistään tuloksista kun niillä ei ole merkitystä oikeasti minkään kannalta, turhaa hömppää. Ihminen keksiny vaan uuden rahastuskeinon, näytellään koiria kellä hienoin ja jaellaan vähän muovia ja plakaattia takkaa koristamaan. Sit voidaankin jo naapurille hehkuttaa kuinka meidän Musti on muotovalio, teidän turre on nolla kun ei ole saavuttanut mitään. Ja jos koirasta ei muuten ilman näyttelyitä tunnista onko "rodunomainen", onneks olkoon olet hankkinut seropin.


      • Siis apua!
        Nolla pistettä kirjoitti:

        Ei siinä "vain nähdä onko koira rodunmukainen", siellä kilpaillaan voitosta ja maineesta, koiran ollessa välikappaleena ihmisen omaan huomionhakuisuuteen.
        Tuosta "rodunmukaisuudesta", jos näyttelyitä ei harrasta, sillä ei pitäis olla merkitystä sojottaako joku viiksikarva väärään suuntaan tai onko tassu väärän värinen. Merkitystä pitäis olla vaan sillä että koira on onnellinen ja terve.
        Minä en ikipäivänä maksais mistään tuloksista kun niillä ei ole merkitystä oikeasti minkään kannalta, turhaa hömppää. Ihminen keksiny vaan uuden rahastuskeinon, näytellään koiria kellä hienoin ja jaellaan vähän muovia ja plakaattia takkaa koristamaan. Sit voidaankin jo naapurille hehkuttaa kuinka meidän Musti on muotovalio, teidän turre on nolla kun ei ole saavuttanut mitään. Ja jos koirasta ei muuten ilman näyttelyitä tunnista onko "rodunomainen", onneks olkoon olet hankkinut seropin.

        Juuri näin. Mitä hiton väliä sillä on, onko se koira "rodunmukainen" vai ei? Mitä sitten jos koiralla on sentin liian korkea säkä? Pitäisikö olla pettynyt tai jotain? Kallis rotupi ostettu ja oltiin niin kaun tyytyväisiä, kunnes paljastui että koiralla on jokin mitättömän pieni virhe ulkomuodossa, niinkö? Entä jos koira paljastuikin rodunmukaiseksi? Pitääkö sitä nyt sitten kuuluttaa joka paikassa tai olla ylpeä, ja miksi? Ketä kiinnostaa koiransa tai jo kun toisen koira noin tarkasti? Ja millaisia ihmisiä ne on keille tuollaiset ulkonäköjutut on niin tärkeitä että pitää näyttelyissäkin käydä jotta tietää rodunmukaisuuden?

        Pitäisköhän viedä meidänkin rekku näyttelyyn? Mutta mitä sitten jos kuuleekin että sillä on ylimääräisiä ripsiä?! Ajatella jos koira ei olekaan rodunmukainen!!! Siis apua!!


      • En ymmärrä
        voi raasua kirjoitti:

        Kateusko noin pahasti kuvottaa?

        Mistä seikoista tarkkaan ottaen pitäisi olla kateellinen? En ymmärrä alkuunkaan, voit varmaan selventää?
        Meillä on tosi hyväluontoinen, terve, mielettömän suloinen ja ihana koira. Parempaa ei voisi toivoa. On juuri sopiva meille. Suuri suru ja kaipaus jää kun tuosta aika joskus jättää. Miten tuo koira nyt olisi parempi ja KADEHDITTAVAMPI, jos siinä olisi kahden rodun sijasta vain yhtä? En vain pysty ymmärtämään? Mitä minun pitäisi kadehtia jossain toisessa koirassa tai rodussa missä on vain yhtä rotua?


      • Nolla pistettä kirjoitti:

        Ei siinä "vain nähdä onko koira rodunmukainen", siellä kilpaillaan voitosta ja maineesta, koiran ollessa välikappaleena ihmisen omaan huomionhakuisuuteen.
        Tuosta "rodunmukaisuudesta", jos näyttelyitä ei harrasta, sillä ei pitäis olla merkitystä sojottaako joku viiksikarva väärään suuntaan tai onko tassu väärän värinen. Merkitystä pitäis olla vaan sillä että koira on onnellinen ja terve.
        Minä en ikipäivänä maksais mistään tuloksista kun niillä ei ole merkitystä oikeasti minkään kannalta, turhaa hömppää. Ihminen keksiny vaan uuden rahastuskeinon, näytellään koiria kellä hienoin ja jaellaan vähän muovia ja plakaattia takkaa koristamaan. Sit voidaankin jo naapurille hehkuttaa kuinka meidän Musti on muotovalio, teidän turre on nolla kun ei ole saavuttanut mitään. Ja jos koirasta ei muuten ilman näyttelyitä tunnista onko "rodunomainen", onneks olkoon olet hankkinut seropin.

        Paperikoirakoduilta usein vaaditaan näyttelytuloksena väh. EH, että saa luvan käyttää jalostustoimintaan ylipäätään. Näyttelytulosvaaditaan myös osassa koiraharrastuslajeista, kun ruvetaan kisaamaan. Motivaatio näyttelyyn menemisestä voi olla saada lupa siirtyä varsinaiseen tavoitteeseen, ei mikään hienohelmojen sertinkalastusmissio.


      • n9g0
        Väärin meni! kirjoitti:

        Pentutehtailijat eivät yleensä kyllä seropeja tee, koska yhtä monesta rotupista voi pyytää paremmat rahat! Varmimmin pentutehtailua tuet ostamalla rotupin jota ei ole rekattu. Näyttelyistä ei koira kostu paskaakaan ne on naurettavaa touhua. Minä menen ennemmin lenkille koirani kanssa mikä edistää molempien hyvinvointia kun kiikutan koiraa näyttelyyn jotain hiton ruusukkeita saadakseni jotta voin sanoa että koira on palkittu! Näyttelyissä sitä paitsi palkitaan aivan luonnevikaisia koiria. Kunhan vaan näyttää hyvältä. Pikku murina tai pelko ei estä ruusukkeen antamista! "Myydään palkituista vanhemmista" lukee sitten ilmoituksessa. Anna mun oksentaa!

        Oletko ikinä käynyt näyttelyssä tai perehtynyt niihin kuvioihin? Mihin perustuu noin kielteinen mielipide? Ihan uteliaisuuttani kysyn. Onko se tietoa vai tiedonpuutetta?


      • n9g0 kirjoitti:

        Oletko ikinä käynyt näyttelyssä tai perehtynyt niihin kuvioihin? Mihin perustuu noin kielteinen mielipide? Ihan uteliaisuuttani kysyn. Onko se tietoa vai tiedonpuutetta?

        Minä olen ainakin käynnyt sekä näyttelyissä että koulutuksissa
        Itse en pidä näyttelypelleilyistä ollenkaan enkä koskaan eliaikan ainokaisessakaan näyttelykoulutuksessa ole ollut, muissa koulutuksista kyllä tykkään koirien kanssa joko koulutuksissa harrastaa tai muuten vaan koirien kanssa touhuta ja mennä ja kouluttaa koitsuja.

        Eräässä näyttelyssä rotukoirien kasvattajat ja omistajat haukkuivat näyttelytuomarin pystyyn huudellen törkeyksiä tuomarille, ks ihmisille ilmoitettiin jos ei toimitaa lopeta heille tulee seurauksia toiminnastaan ja saavat näyttelykiellon.


    • kukkonen.k

      Mukava lukee viestejä,kun on oiken riiitaa pukkaa!!!ihmettelen jos vanhempi ihminen alkaa hermoilee ja kirjottelee noin,niin jossain mättää,kait luonne,ei se iästä johdu!

    • hersy

      Kyllä minun tietääkseni tässä rudussa joka minullakin on,niin ei kasvattaja sen vuoksi pentuja tee,että siitä jossain mainittais,vaan sen rodun parhaaksi,eli yrittää parantaa keskitasoa mikä rotu sattuu hänellä olemaan,ja terveys asiat on vastuullisilla kasvattajilla mielessä,joskus voi kompromissin joutua tekemään,ja kun rodun sisäinen sukuprosentti kun pidetään matalana,ei ongelmat pääse vallalle.sekarotuiset on sekarotuisia,mutta jollekkin varmasti käypiä koiria seurakoiraksi,ja riippuen mistä se on tehty voi joskus tulla kelpo työkoira johonkin lajiin,mutta niillä ei kannatte puhdasta rotua alkaa parantamaan:)

    • Koiran harrastaja

      No jos koirassa on yhtään kettua, niin ovat terveempiä! Kettu on terveellinen koira.

      • oot nolo

        Hölmö, koirassa ei voi olla kettua, ovat täysin eri lajia XD


    • luin väärin

      ai te puhuitte koirista...

    • hersy

      Onhan niitä kapikettuja olemassa:)

      • tyui98uhnm

        Juu on niitä aina joskus, onneksi metsästäjät päästävät ne tuskistaan.
        Kapi on ketulle kohtalokas, hitaasti mutta varmasti tappava tauti.Tarttuu myös kissaan ja koiraan,jos kapisen ketun kanssa peuhaa tai samoissa paikoissa luuhastaa.


    • Minun elämäni eläim.

      Itselläni nyt kaksi seropia. Sekä uros että narttu. Molemmat ihan ok, nartulla epilepsiaa, joka tosin steriloinnin jälkeen vähentynyt huomattavasti ja aikanaan jätin pois myös vehnä pitoisen ruoan, vaikka ei sille allerginen ollutkaan, mutta uloste selvästi kiinteämpää ja koira tyytyväinen. Muuta vikaa ei ole ollut ja toivon, että joskus ei tule enää kohtauksia ollenkaan. Nyt mennyt jo 3 kk edellisestä. Uros vasta nuori, alle 3 v., mutta ei ollut mitään tähän mennessä. Aikaisemmin ollut kolme koiraa, joista kaksi rotu ja yksi sekoitus. Kaikki elivät elämänsä ja rotukoirilla oli lähinnä näitä rodulle tyypillisiä juttuja, seropilla ei mitään. Villis eli melkein 20 v. ja seropi 15 v. ja collie 12 v. Kaikki vein aikanaan lopetettavaksi ihan niitä säästääkseni kivuilta ja vaivoilta. Itse uskon hyvään hoitoon, niin fyysiseen kuin psyykkiseen ja sillä ollaan pärjätty aika pitkälle. Toivottavasti saan nykyisistä iloa ja lenkkikaveria vielä tosi pitkään.

    • miten niin?

      Mun molemmat vanhemmat ovat Kurusta ja oon mää jota kuinkin normaali.
      Haureutta siskon kanssa en silti suostu lopettamaan.

    • topi 2

      siis ihmiset vai koirat

    • evoluutio!!!!

      miettikääpä "rotu" ihmiset ja tehtailijat jos? isä nussii siiskojaan ja tätejään!! siks i että tulis "puhtaampi!???? rotu!! niin sittten se varmaan on oikein!!!??????????? :(

    • haihai hai

      Kyl myö ollaan terveempii. Mie oon puoliks kaale ja puoliks valkolaine. Miul ei oo olt ko nuorena selkä kippee niin pahast kylläkii jos mie pääsin jäämää jo 18 vuotiaana eläkkeelle. Muute oon olt terve mitä nyt joskus ravilois vähä vilustuup.

    • hersy

      Että eipä ne sekarotuiset ole sen tervempiä kuin puhdasrotuiset,mutta puhdasrotuisia vaan katsastetaan paremmin kuin "rakkeja" ihan niillä on samat taudit olemessa kuin puhtaillakin,se vaan milloin pomppaa esiin,se pomppaa silloin kun jotain tautia kantaa molemmat vanhemmat,ja sempä vuoksi puhtaita testataan,ettei vahingossakaan saman kantajia lyödä yhteen,sillä sen pystyy estämään,ja pikkuhiljaa kantajatkin vähenee kun muistaa laittaa kaksi ihan tervettä välillä yhteen,mulla on puhtaita ollut 50-vuotta,eikä yhtään ole taudin vuoksi tarvinnut hävittää,ainakaan vielä.

      • 2+5

        Pointti lieneekin siinä, että geenien ja perimän sekoittuessa riski rodunomaisten vaivojen ja sairauksien periytymiseen ja esiintymiseen pienenee.


      • påopjihbjklmöä'
        2+5 kirjoitti:

        Pointti lieneekin siinä, että geenien ja perimän sekoittuessa riski rodunomaisten vaivojen ja sairauksien periytymiseen ja esiintymiseen pienenee.

        Aika usein sekoituksia ei jalosteta pidempään.Vaan kyse on parin sukupolven sekoituksista, tai jopa vain kahden rodun sekoituspentueesta.Silloin, jos kyseessä vanhempina juurikin vialliset puhtaat yksilöt, niin ne vain perinnölliset vikansa pahimmassa tapauksessa siirtävät pentuihinsa.


    • ...

      Verratessa suuria koirajoukkoja se pitää kyllä paikkansa. Riippuu kuitenkin paljon siitä mitä rotuja sekarotuisessa on ja minkä kokoinen se on. Pienet, monen rodun sekoitukset ovat terveempiä kuin suurikokoiset, kahden sairaan vanhempaisrodun jälkeläiset. Jos kummankin vanhemman rakenne on epäterve, on jälkeläisenkin rakenne epäterve, oli sitten kyseessä puhdas- tai sekarotuinen yksilö.
      Sekarotuisten parempi terveys perustuu väistyvästi periytyvien sairauksien peittymiseen ja immuunipuolustusta säätelevän geenialueen monimuotoisuuteen. Jos vanhempaisroduilla esiintyy samoja väistyvästi periytyviä sairauksia, ei sekarotuisuudesta ole hyötyä. Sekarotuisuus ei ole automaattinen tae koiran terveydestä, vaikka se onkin kehittynyt pentutehtailijoiden viime aikojen myyntivaltiksi. Koiraa hankkiessasi ota aina selvää sen vanhempien terveydestä ja luonteesta sekä pentueen kasvuoloista. Jos kasvattaja ei halua antaa tietoja tai päästä sinua emää ja pentuja tapaamaan, älä osta koiraa. Ostamalla pidät yllä pentutehtaita, joissa joskus syyllistytään jopa selvään eläinrääkkäykseen. Lisätietoa vastuullisesta koiranhankinnasta löytyy HETIn Koiranhankintaoppaasta.
      Tässä lainaus HETI ry:n sukusiitosseminaariartikkelista, joka löytyy "Artikkeleita"-sivulta: "Englannissa tehdyssä rotukoirien elinikävertailussa (Michell 1999) lyhin elinikä oli tanskandoggilla (hieman yli kahdeksan vuotta). Noin kymmenen vuoden keskimääräiseen ikään pääsivät esimerkiksi dobermanni, rottweiler, saksanpaimenkoira, bokseri ja cavalier kingcharlesinspanieli. Pisimpään elivät pienet koirat, ja lisäksi sekarotuiset. Patronekin ym. (1997) tutkimuksessa verrattiin eri painoluokkiin jaettujen koirien kuolinikää. Jokaisessa painoluokassa sekarotuiset elivät 1-2 vuotta puhdasrotuisia pidempään.
      Ruotsissa tutkittiin 30 rodun koirien elinikää ja sairastavuutta vuoden 1996 vakuutusyhtiöaineistosta (Egenvall ym. 2000). Tämä tarkoittaa, että sairauksista otettiin mukaan sellaiset, jotka olivat vakuutuksen korvauspiirissä ja joihin koirat olivat tarvinneet eläinlääkärin hoitoa. Tutkimustuloksiin eivät siis vaikuttaneet rutiininomaiset terveystestaukset. Myös kuolinikää voitiin tutkia, koska koiranomistajat yleensä lakkauttavat vakuutuksen koiran kuollessa.
      Pienin kuolleisuus ja sairastavuus oli skandinaavisilla metsästyskoiraroduilla (pohjanpystykorva, suomenpystykorva, karjalankarhukoira, buhund) ja siperianhuskyllä. Sekarotuiset koirat sijoittuivat eliniän pituuden mukaan kärkijoukkoon ja olivat sairastavuuden suhteen 11 parhaan rodun joukossa (alle 10 % vakuutetuista koirista sairasti vuonna 1996). Sekarotuiset olivat tutkimuksessa hyvin edustettuina, niitä oli vuonna 1996 vakuutettuina yli 10.000. Suurin kuolleisuus tutkimuksen kattamana ajankohtana oli irlanninsusikoiralla (noin 11% koirista kuoli vuonna 1996), tanskandoggilla (vajaa 10 % kuoli), dobermannilla ja berninpaimenkoiralla (6 % kummallakin) sekä bokserilla (hieman yli 5 %). Suurin sairastavuus oli tanskandoggilla (27 % vakuutetuista koirista sairasti vuonna 1996), bokserilla (26 %) ja suursnautserilla (22 %)."
      Uudemmassa, vuosia 1999-2002 koskevassa aineistossa sekarotuiset sijoittuvat kuolleisuudessa ja sairastavuudessa 80 rodun joukossa sijoille 56 ja 68 (Taulukko).

      http://www.koiranjalostus.fi/ukkfaq/45

    • löpölöpöö

      Kaikki rotukoirat ovat sisäsiittoisia.
      Mietippä kuinka monesta yksilöstä rotu on alkunsa saanut ja tarvittaessa kun halutaan tiettyä ominaisuutta pentueeseeen, niin varmasti on käytetty sisaruksia astuttamisessa. Ei välttämättä nykypäivänä niin paljon( ei ehkä Suomessa huom), mutta ennen muinoin ihan varmasti kun näyttelyt on yleistyneet.

      Esimerkiksi oma koirani joka on Schapendoes, ja kaikki muutkin tämän rodun yksilöt tänä päivänä ,polveutuvat vain 9 lajinsa edustajasta.

      On nuori poika vielä, joten mitään kummempia ei ole ilmennyt puruvikaa sekä herkkävatsaisuutta nimenomaan täyslihatuotteille lukuunottamatta vielä...

      Mistäköhän kuulin että ei välttämättä kahden rotukoiran risteytys pennut ole sen terveempiä kuin rotukoiratkaan, mutta kun mennään esim 3n tai 4n rodun edustajaan, niin perinnöllisten saurauksien määrä pienenee. Ilmeisesti molempien vanhempien pitää kantaa sairautta että se todennäköisemmin periytyy. Erirotuisilla tämä on paljon epätodennäköisempää että molemmat kantavat esim. epilepsia geeniä mitälie...



      http://yle.fi/uutiset/rotukoira_on_aina_sisasiittoinen/5371672

      http://www.taloussanomat.fi/harrastukset/2010/01/09/rotukoirasta-tuli-ongelmaostos/200925714/139

      http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=639

    • Mutua

      No ainakin vaikuttaisi, että puhdasrotuisilla on enemmän iho-ongelmia, korvatulehduksia, ruuansulatusongelmia, allergioita yms. kuin sekarotuisilla. Tämä toki perustuu mutu -tietoon, kun oman tuttavapiirin, koirapuistotuttujen ja oman koirani koirakaverien perusteella arvioin. Melkolailla kaikilla puhdasrotuisilla on jotain ihottumaa, ripulia, tulehtuneita anaalirauhasia yms. välillä antibioottejakin vaativaa vaivaa. Seropeista yhdellä vähän herkkä vatsa, mutta yhdelläkään ei ongelmia ihossa, korvissa, anaalirauhasissa jne. Itsellä puhdasrotuinen muuten terve, mutta furunkuloosista kärsivä koira.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe