Asperger?

Onneton jo

En tiedä kuuluuko tämä tänne mutta koitetaan.
Kerron vähän menneisyydestäni.
Olin koko peruskoulun ajan koulukiusattu, toinen vanhemmistani käytti minua seksuaalisesti hyväkseen, toinen pahoinpiteli (olivat eronneet).
Sairasta tällä hetkellä masennusta, ahdistuneisuushäiriöö ja paniikkihäiriöö.
Olen alkanut miettimään että olisiko minulla mahdollisesti Aspergerin syndrooma tai muu vastaava?
Sosiaalinen kanssakäyminen usein vaikeaa, en ymmärrä riitojen syytä saatuja osaa reagoida niissä oikealla tavalla (selitän asioita ja unohdan ne lähes samoin tein), olen melko yliherkkä, ymmärrän vitsit jäljessä, en välillä ymmärrä ns. puhetta perusasioista, työskentelen mieluusti yksin enkä osaa keskittyä ryhmässä, useasti haluan olla vain yksin, en halua että muut esimerkiksi imuroivat koska uskon että toinen ei tee sitä kunnolla, en halua että toinen laittaa pyykit narulla tai viikkoa, mielestäni muut tekee sen väärin...
Tein netissä testin Aspergerin oireyhtymästä ja sain pisteisksi 122 ja oli viitteitä tähän sairauteen.
Olen myös kysynyt entisiltä poikaystäviltäni ja perheenjäseniltäni että ovatko huomanneet mitään omituista, ovat vastanneet että hitautta ja vajautta.
Nykyinen poikaystäväni on sanonut että välillä kyselen asioita joihin lapsetkin tietää vastauksen ja että asioita pitää vääntää rautalangasta.
Tyhmyyteni vaikuttaa itseeni rasittavasti,poikaystäväänikin sillä hän tuntee olevansa minulle "opettaja".
Olen varaamassa lääkäriin aikaa mutta haluan kuulla täältäkin vastauksia.
Haastan myös riitaa paljon, olen suorasanainen ja loukkaannun kritiikistä.

11

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onneton jo

      Hemmetin kirjotusvirheet. En ymmärrä riitatilanteita saatika sitä mitä silloin puhun. En halua toisen imuroivan tai laittelevan pyykkiä, uskon että toinen tekee sen väärin.

    • AS=Asperger

      Asperger ei enää ole sairaus. Se poistettiin vuosi sitten APA:n mielenterveyden häiriöiden listalta. Voit olla nyt tyytyväinen, että olet humannut Aspergein piirteet itselläsi. Ne vahvistavat sinua. Aspergerin kirjon ihmiset ovat menestystarina, jossa sinäkin olet mukana.

      Varmasti olet myös löytänyt aiheesta blogeja, kun löysit tämänkin, mutta tässä jotain linkkejä voimaantumiseen:

      http://www.blogilista.fi/avainsana/asperger

    • Ettekö osaa lukea?

      Miksi tänne kirjoitetaan jostain Aspergerista. Perustakaa oma aihe jonnekin muualle, mutta älkää jauhako täällä aiheesta, joka ei kuulu tänne. Ettekö tajua. Menee ihan pilalle hyvä aihe, kun jotkut idiootit tappelee jostain jota ei edes ole olemasskaan. En vaan tajua. Olen siis autistilapsen mummeli

    • Hyvä mummeli!

      Vihdoinkin asiaa ylläpidolle:

      Heittäkää ulos nuo tappelevat aspergerit!

      Jauhakoot s***** jossain muualla!

    • Aspergerinfo

      No onpa taas ketju. Aloittaja kirjoitti omasta elämästään ja sai siihen asiallisen kommentin. Miksi ketju piti tulla pilaamaan?

    • eiköhän

      Eiköhän aspergerit edelleenkin kuulu autismin kirjolle, paitsi ehkä lievimmät tapaukset.

    • Aspergerinfo

      Asperger-diagnoosin ammattitaitoiselta neuropsykiatrian erikoislääkäriltä omaavat kuuluvat autisminkirjoon. Ne, joista itsestään tuntuu, että ovat asseja, mutta joilla eivät diagnoosikriteerit täyty, eivät kuulu autisminkirjoon. So simple. Ei ole mitään välimuotoja olemassa onko assi vai eikö ole, vaan se määritellään diagnostisesti laajojen testien perusteella perustellen, miksi juuri jokin tietty henkilö on luettavissa Asperger-henkilöksi. Ihminen voi omata useita diagnooseja, ja yksi niistä on päädiagnoosi, mikä selviää siitä, millainen henkilö on ollut lapsena ja minkälaisia ongelmia tai muita diagnooseja aspergeriudesta on seurannut.

    • Aspergerpotilas

      Tiedoksi muillekin ja kiitokseksi Aspergerinfolle. Olen tavattoman onnellinen nyt kun sain diagnoosin tehtyäni aspergertestin. Katsoin myös wikipediasta aspergerin oireet. Kysyin omista oireistani neuropsykiatrian erikoislääkäriltä Aspergerinfosta. Totesi, että olen aito assi. Niin yksinkertaista tämä on kun osaa kysyä apua oikealta taholta. Kiitos myös hyvästä palstasta ja erinomaisesta diagnoosista!

      • Asperger-henkilö

        Tarkoitatko K.E.:n perustamaa Aspergerinfoa vai oliko viestisi tarkoitettu loukkaamaan Aspergerinfon perustajaa? Olet hyvällä asialla jos kirjoituksessasi ei ollut mitään taka-ajatuksia tai ilkeilyä. Asperger ei ole siis sairaus eivätkä Asperger-diagnoosin saaneet "sairaita" ellei päädiagnoosi ole jokin muu aspergerpiirtein, mitä voi kutsua sairaudeksi virallisten diagnoosiluokituksen mukaan.


    • Aspergerpotilas

      Luulin, että täällä verkossa saamani diagnoosi riittäisi?

    • Epäilen aspergeria

      Minäkin haluaisin diagnoosin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe