Loppuuko ansiosidonnainen jos perustan yrityksen?

TiinaJT

Hei, putosin juuri ansiosidonnaiselle pari kuukautta sitten kun työpaikka ei jatkanutkaan määräaikaisuuttani. Haluaisin perustaa kahden kaverini kanssa osakeyhtiön. Yritys ei tuottaisi rahaa vielä pitkään aikaan, eikä siitä otettaisi senttiäkään ulos palkkana tai osinkona, en siis ”tienaisi” mitään yrityksen kautta.

Nämä säännöt kun muuttuvat koko ajan, niin miten asia nyt menee: Loppuuko oikeuteni ansiosidonnaisen nostamiseen jos yhtäkkiä omistan 1/3 uudesta osakeyhtiöstä (joka ei kuitenkaan tuota rahaa osakkaille, kaikki myynti jää yrityksen sisään tilille)?

Olisi typerää, jos yritystä ei voisi perustaa ansiosidonnaisella koska sehän juuri toimisi kannustinloukkuna eikä motivoisi työllistämään itseään.

13

2069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kinkkistä

      Loppuu, jos olet yrittäjä voit kyllä omistaa jonkun yrityksen osakkeita alle 15 % pienosakkaana. Et kuitenkaan voi toimia samalla missään tehtävässä siellä, saaden samalla työttömyysturvaa, tai olla valittuna yhtiön hallintoon.

    • TiinaJT

      Eli voin alkaa osakkaaksi 14,9% omistusosuudella siten, ettei minulla ole mitään aktiivista roolia yhtiössä eikä minua nimitetä yhtiön hallitukseen?

      • lisää..

        Aivan, mutta ole tarkkana ettei yhtiön omistajia tai hallinnon jäseniä ole myöskään sinun osoiitteesasi kirjoilla. Voidaan nimittäin näin tulkita yritystoimintaan osallistuvaksi ja evätä sillä perusteella työttömyysturva.
        Tokihan yritys voi esim. palkata työsuhteeseen pienomistajansa.


    • Varmanpäälle

      Tulkinta riippuu varmaan myös paikkakunnasta, joten kannattaa varmistaa työvoimaviranomaiselta.
      Vaihtoehtona on aina käyttää esim. ukko.fi alkuvaiheen yli.

      • Benixmoksis

        Miltä työvoimaviranomaiselta asian voi varmistaa? Siis TE-toimistosta vai työvoimatoimistosta vai mistä?


      • kankea byrokratia
        Benixmoksis kirjoitti:

        Miltä työvoimaviranomaiselta asian voi varmistaa? Siis TE-toimistosta vai työvoimatoimistosta vai mistä?

        Olen koittanut saada selville asiaa, mutta TE-toimisto ei osaa sanoa asiaan oikeasti juuta, eikä jaata. Ei puhelimessa tai tapaamisissa. Tiedustelin siis toiminimen alla sivutoimista yrittäjyyttä työttömänä.

        Eli käytännössä näyttää sille että pitää ottaa riski ja perustaa toiminimi. Sitten kela pyytelee sinulta selvitystä tuloista ja toivoa että sitten saan kelan työmarkkinatukea. Asian perus käsittely eli selvitys kelalle kestää sitten 2-3 kuukautta ja tänä aikana tukea et voi saada. Takautuvasti siis voit saada, ehkä riippuen tuloistasi ja miten tukea sitten sovitellaan suhteessa tuloihisi.

        Eli käytännössä minä ainakaan en voi olla ilman työmarkkinatukea 3 kuukautta. Joutuisin varmaan tänä käsittelyaikana hakemaan sossusta tukea ja tekemään selvityksiä Te-toimistolle miksi sitä ja tätä blaa blaa. Todennäköisesti saisi vielä Te-toimistolta karenssi käsittelyaikana ja työkkärin lausunnoistahan ei voi valittaa jotka he sitten lähettävät kelaan. Kelaan joutuisit taas selvittämään miksi olet saanut karenssin ja ehkä tukiasia joltain aikaväliltä yritettäisiin periä takaisin josta joutuisit taas valittamaan. Joutuisit myös kantelemaan Te-toimiston aiheettomasta karenssilausunnosta kuukausitolkulla minimissään.

        Eli koko systeemi on ihan järjettömän byrokratinen. Olisin itse halunnut työttömänä ansaita alle sen 300 euroa kuussa toiminimella. Kankea epäselvä systeemi johon neuvoa ei saa keneltäkään työkkäristä tai kelasta esti tämän.


      • kuhtf
        kankea byrokratia kirjoitti:

        Olen koittanut saada selville asiaa, mutta TE-toimisto ei osaa sanoa asiaan oikeasti juuta, eikä jaata. Ei puhelimessa tai tapaamisissa. Tiedustelin siis toiminimen alla sivutoimista yrittäjyyttä työttömänä.

        Eli käytännössä näyttää sille että pitää ottaa riski ja perustaa toiminimi. Sitten kela pyytelee sinulta selvitystä tuloista ja toivoa että sitten saan kelan työmarkkinatukea. Asian perus käsittely eli selvitys kelalle kestää sitten 2-3 kuukautta ja tänä aikana tukea et voi saada. Takautuvasti siis voit saada, ehkä riippuen tuloistasi ja miten tukea sitten sovitellaan suhteessa tuloihisi.

        Eli käytännössä minä ainakaan en voi olla ilman työmarkkinatukea 3 kuukautta. Joutuisin varmaan tänä käsittelyaikana hakemaan sossusta tukea ja tekemään selvityksiä Te-toimistolle miksi sitä ja tätä blaa blaa. Todennäköisesti saisi vielä Te-toimistolta karenssi käsittelyaikana ja työkkärin lausunnoistahan ei voi valittaa jotka he sitten lähettävät kelaan. Kelaan joutuisit taas selvittämään miksi olet saanut karenssin ja ehkä tukiasia joltain aikaväliltä yritettäisiin periä takaisin josta joutuisit taas valittamaan. Joutuisit myös kantelemaan Te-toimiston aiheettomasta karenssilausunnosta kuukausitolkulla minimissään.

        Eli koko systeemi on ihan järjettömän byrokratinen. Olisin itse halunnut työttömänä ansaita alle sen 300 euroa kuussa toiminimella. Kankea epäselvä systeemi johon neuvoa ei saa keneltäkään työkkäristä tai kelasta esti tämän.

        Te-toimiston sivuilla yrittäjyydestä lukee näin.

        "Et ole oikeutettu työttömyysetuuteen, jos työllistyt päätoimisesti yrittäjänä tai omassa työssä. Työllistymisesi on päätoimista, jos yritystoimintasi tai oman työsi vaatima työmäärä on niin suuri, että et voi vastaanottaa kokoaikatyötä.

        Jos olet sivutoiminen yrittäjä, etuuden maksaja ottaa huomioon yritystoimintasi tulot ja sovittelee työttömyysetuuden sen mukaan."

        Siis normaalityö on 37,5-40 h/vko josta sinun tulisi selvitä sen sivutoimisen yritystoiminnan lisäksi, jotta oikeus työttömyyspäivärahaan säilyisi. Jos teet vain muutaman tunnin viikossa töitä sen ei pitäisi olla este työttömyyspäivärahan saannille. Työttömyyskassa sitten sovittelee nuo saamasi tulot yritystoiminnasta ja maksaa lopun päivärahan. Palkkakuitit vaan mukaan hakemukseen.

        Yritystoiminnassa on kuitenkin se, että se täytyy aina käsitellä TE-toimistossa joka sitten antaa lausunnon kassaan siitä, että on kyse sivutoimisesta yrittäjyydestä.


      • tmi loppui
        kuhtf kirjoitti:

        Te-toimiston sivuilla yrittäjyydestä lukee näin.

        "Et ole oikeutettu työttömyysetuuteen, jos työllistyt päätoimisesti yrittäjänä tai omassa työssä. Työllistymisesi on päätoimista, jos yritystoimintasi tai oman työsi vaatima työmäärä on niin suuri, että et voi vastaanottaa kokoaikatyötä.

        Jos olet sivutoiminen yrittäjä, etuuden maksaja ottaa huomioon yritystoimintasi tulot ja sovittelee työttömyysetuuden sen mukaan."

        Siis normaalityö on 37,5-40 h/vko josta sinun tulisi selvitä sen sivutoimisen yritystoiminnan lisäksi, jotta oikeus työttömyyspäivärahaan säilyisi. Jos teet vain muutaman tunnin viikossa töitä sen ei pitäisi olla este työttömyyspäivärahan saannille. Työttömyyskassa sitten sovittelee nuo saamasi tulot yritystoiminnasta ja maksaa lopun päivärahan. Palkkakuitit vaan mukaan hakemukseen.

        Yritystoiminnassa on kuitenkin se, että se täytyy aina käsitellä TE-toimistossa joka sitten antaa lausunnon kassaan siitä, että on kyse sivutoimisesta yrittäjyydestä.

        Olet täysin oikeassa mitä työkkärin sivuilla lukee. Todellisuudessa tämä prosessi ei suinkaan ole noin helppo ja ei vain käytännössä mene noin. Joka ikisen tuen saamiseksi homma oli niin nihkeää ja kankeaa, että minun oli pakko lopettaa toiminimi.

        Ensimmäinen lausunto työkkäriltä että homma on sivuitoimista kesti työkkäriltä viikkoja kun paikallinen työkkäri lähetti paperini käsiteltäväksi Pirkanmaan johonkin mysteeriosastoon jonne ei ole olemassa mitään yhteystietoja. Näitä tietoa ei minulle anneta ja oman kunnan työkkärikään ei uskaltanut sinne soitella. Väittivät vain että eivät hekään saa sinne yhteyttä mitenkään.
        Tänä käsittelyaikana he eivät voineet lähettää kelaan lausuntoa, että olen työtön. Hain sossusta tukea täksi ajaksi.
        Joka ikinen kuukausi kamala taistelu jossa minua syytettiin ja näsäviisasteltiin päätöstä laatiessa. Eli joka ikinen kerta sama kuin olisin ihan alusta aloittanut saman rumban.
        Sitten en voin jaksanut enää ja lopetin tmi:ni.

        Joo olisi hienoa jos päätökset tulisivat nopeasti työkkäristä ja asiaa käsittelevät virkailijoilla olisi terve järki päässä. Mutta ei niin ei.


      • kuhtf
        tmi loppui kirjoitti:

        Olet täysin oikeassa mitä työkkärin sivuilla lukee. Todellisuudessa tämä prosessi ei suinkaan ole noin helppo ja ei vain käytännössä mene noin. Joka ikisen tuen saamiseksi homma oli niin nihkeää ja kankeaa, että minun oli pakko lopettaa toiminimi.

        Ensimmäinen lausunto työkkäriltä että homma on sivuitoimista kesti työkkäriltä viikkoja kun paikallinen työkkäri lähetti paperini käsiteltäväksi Pirkanmaan johonkin mysteeriosastoon jonne ei ole olemassa mitään yhteystietoja. Näitä tietoa ei minulle anneta ja oman kunnan työkkärikään ei uskaltanut sinne soitella. Väittivät vain että eivät hekään saa sinne yhteyttä mitenkään.
        Tänä käsittelyaikana he eivät voineet lähettää kelaan lausuntoa, että olen työtön. Hain sossusta tukea täksi ajaksi.
        Joka ikinen kuukausi kamala taistelu jossa minua syytettiin ja näsäviisasteltiin päätöstä laatiessa. Eli joka ikinen kerta sama kuin olisin ihan alusta aloittanut saman rumban.
        Sitten en voin jaksanut enää ja lopetin tmi:ni.

        Joo olisi hienoa jos päätökset tulisivat nopeasti työkkäristä ja asiaa käsittelevät virkailijoilla olisi terve järki päässä. Mutta ei niin ei.

        Se asia on mennyt varmaan toimikuntakäsittelyyn mutta TE-toimistoilla on nykyään käsittelyaikatakuu joka on kait kuukausi minä aikana asia pitäisi saada käsiteltyä, toki ehtona on että hakija on toimittanut kaikki tarvittavat paperit ja selvitykset.

        Tuo lausunto kelaan olisi pitänyt lähteä samoin tein kun olet ilmoittautunut työttömäksi mutta se olisi ollut vain tiedoksianto siihen asti kunnes sivutoiminen yrittäjyys olisi käsitelty siellä toimikunnassa. Eli mitään työttömyyspäivärahaa ei luonnollisesti makseta ennen kuin käsittely on ohi. Mutta tuo sinun yritystoimintasi on ollut aivan selvästi sivutoimista eli siinä ei olisi ollut mitään epäselvää.

        Tuo, ettei mitään lausuntoa työttömyyden alkamisesta ole laitettu kelaan on te-toimiston tekemä virhe. Siis ihan oikeasti. Kas kun eivät siellä kelassakaan ole sitä pyytäneet jos kerran olet laittanut sinne hakemuksen, vai oletko? Todella harmi, koska olisit voinut jatkaa ihan rauhassa sitä sivutoimista yritystoimintaa ja saada samalla työttömyyspäivärahaa. Mutta olisiko mahdollista aloittaa uudestaan nyt kun sivutoimisen yrittäjyyden päätös on jo annettu, vai :))


    • JalluP.

      Ota sitova päätös virkailijalta kirjallisena!

      • hömsöttelyt

        Heh, taitaa moni antaa, TE-toimiston virkailijat ovat aika yleisesti muuten tietämättömiä yrittäjyydestä.


    • geoloogi

      En tiedä mikä on pointtisi OY? ottaaa velkaa ja tehdä oharit? jos ei niin tutustu Eezy.fi ja töihin siitä, aika nopeasti alkaa fyrkkaa tulemaan jos et ole kauhian ronkeli, mitä taidat olla, suomi ei muka ole hyvinvointi valtio? johan tuo ansiosidonnainen todistaa asian.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe