Olkapääkipu, joka ei helpota

huolestunutnuorukain

Hieman huono otsikko, joten anteeksi siitä.

Mulla siis tosiaan tulehtui viime vuoden joulukuussa olkapää ensimmäistä kertaa ja siitä se kierre sitten lähti. Olin sairauslomalla joulukuussa viikon, jonka jälkeen palasin pariksi viikoksi töihin. Vuosi vaihtui ja tammikuussa olkapää kipuili taas -> sairauslomalle viikoksi. Tammikuusta - maaliskuuhun asti olen saikulla varmaankin puolet ja puolet töissä. Sain siis aina viikon sairauslomaa, jonka jälkeen palasin töihin. Vaiva kuitenkin aina vain palasi..

Työterveys ei olisi suostunut kuvaamaan, mutta kuvasit kun vaadin. Lääkäri oli sitä mieltä, ettei siellä mitään ole. Sain useita diagnooseja, mutta koskaan ei tutkittu paremmin vaikka lääkäriin palasin saman vaivan kanssa. Röntgenkuvissa kuitenkin näkyi kalkkia jänteessä, joka kulkee noiden kahden luun välissä. En kuollaksenikaan muista sitä jänteen nimeä. Maaliskuussa jäin sitten työttömäksi, kävin fysioterapiassa ja jumppailin kättä kotona. Kesällä olkapää olikin jo todella hyvä, mitä nyt siivouspäivien jälkeen vihoitteli välillä.

Nyt viime kuussa palasin takaisin työelämään ja vaiva tuli takaisin. Yöllä särkee, levossa särkee, käsi on todella voimaton ja ihan pelkät kotiaskareet kuten tiskaus tai pyykkien laitto kuivumaan saa aikaan vihlontaa. Mikä ihme olkapäätäni vaivaa, lääkärit tuntuvat vaan voivottelevan, kirjoittavat sairauslomaa (olen nyt saikulla) ja taputtavat selkään toivottaen tsemppiä. Olen pyytänyt tutkimuksia tai kysellyt kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta he eivät pistä kortisonia nuoren ikäni takia, leikkauksesta eivät puhu ja fysioterapia on kokeiltu.

Olen siis päälle parikymppinen lähihoitaja (vanhuspuolella töissä). Pitääkö mun nyt tosiaan lukea uusi ammatti? Kuka haluaa nuorta lähäriä, joka on jo rikki? :(

Kannustavia sanoja kaipaan, myös vertaistukea ja keskustelua!

5

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Surullinennuorukaine

      Niin ja se piti vielä lisätä, että olkapääni rutisee ja välillä esim. paitaa pukiessa tuntuu kuin se lähtisi paikoiltaan. Tulee sellainen viiltävä kipu, joka ns. lamauttaa koko käden, mutta kättä ei kivun takia pysty liikuttamaan. Tuntuu siis jäävän jumiin ja hetken päästä varovaisesti pitää palauttaa käsi alas ja kipu alkaa hellittää. Mistä moinen johtuu?

    • Hei!

      Olkapään kivun taustalla voi olla hyvinkin monenlaisia syitä, mutta vaivasti kuulostaa lähinnä kiertäjäkalvosinoireyhtymältä. Kätevän tietopaketin vaivasta voi lukea esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/kiertajakalvosinoireyhtyma

      Olkapään kivun ensihoitona on tosiaan yleensä fysioterapia ja omat harjoitteet, mutta mikäli tilanne pitkittyy (kuten sinulla), myös olkapään röntgen-kuvaus ja ultraäänikuvaus on paikallaan. Varsinkin ultraäänellä saadaan hyvä kuva myös olkanivelen eri jänteiden toiminnasta ja voidaan suunnitella hoitoa paremmin. Yleislääkäreiden lisäksi olkanivelen ongelmiin ovat erikoistuneet mm. fysiatrit, ortopedit ja käsikirurgit.

      Toivottavasti löydät sopivan lääkärin ja avun vaivaan!

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

      • Surullinennuorukaine

        Fysioterapiassa tosiaan olen käynyt ja tehnyt jumppaa ohjeiden mukaan keväästä saakka. En kuitenkaan koe, että siitä olisi minulle ollut hirveästi apua. Röntgenkuvat on otettu olkapäästä alkuvuonna, lausunnosta en niinkään ymmärrä mutta jännekalkkia on kertynyt.


      • Surullinennuorukaine kirjoitti:

        Fysioterapiassa tosiaan olen käynyt ja tehnyt jumppaa ohjeiden mukaan keväästä saakka. En kuitenkaan koe, että siitä olisi minulle ollut hirveästi apua. Röntgenkuvat on otettu olkapäästä alkuvuonna, lausunnosta en niinkään ymmärrä mutta jännekalkkia on kertynyt.

        Hei!

        Tarkemmin jännekalkkia pystyy tutkimaan juuri ultraäänitutkimuksella. Se voisi olla sopiva jatkotutkimus sinun tilanteessasi.

        -Klinikin lääkäritiimi


      • Surullinennuorukaine
        klinik.fi kirjoitti:

        Hei!

        Tarkemmin jännekalkkia pystyy tutkimaan juuri ultraäänitutkimuksella. Se voisi olla sopiva jatkotutkimus sinun tilanteessasi.

        -Klinikin lääkäritiimi

        Kiitos vastauksesta! Minun täytyy seuraavan kerran ottaa ultraäänitutkimus puheeksi lääkärin kanssa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe