Mahdottomat toiveet vanhustenhoidossa

Kiinnostaa kuulla

Tuolla aiemmin joku kirjoitti että omaiset esittävät mahdottomia toiveita vanhusten hoidossa.

Mikä on mahdottomin toive, mikä eteesi on tullut hoitajana ja miten asia on ratkaistu,

31

665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisar paksu sininen

      Ei mielestäni mitään mahdotonta mutta samojen vanhusten omaiset pyytää: voisitteko tehdä sitä ja tätä, lähes kymmenen pyyntöä. Ymmärrän omaisten hädän mutta kaikki toiveisiin käytetty aika on niiltä vanhuksilta pois joilla ei ole omaisia. Se aika täytyy ottaa pois jostain ja tietysti se otetaan vanhuksilta joilta voi. Minä olen kyllä sitä mieltä että hoitajat ovat niitä vähä-osaisia varten olemassa.

      • politiikka sanelee

        Ja vielä vanhuksia tulee lisää mutta hoitajia ei, se ei ole hoitajien päätettävissä. Poliittisia päätöksiä.


      • Tämä oli asia, johon aikoinaan, kun olin vielä työelämässä, usein törmäsi.
        Huolestuneet ja syyllisyydentuntoiset omaiset eivät tulleet ajatelleeksi, että oma vanhus ei ollut ainoa hoidettava ja muillakin oli oikeus hoitajien aikaan.
        Esim. normaali ihminen käy wc:ssä muutamassa minuutissa.
        Jos vaikkapa 3-4 potilasta pyytää vessaan, jotka eivät itse pääse.
        2hoitajaa voi viedä vain yhden kerrallaan ja reissu saattaa viedä yhdeltä vaikka 15-20min.
        Mutta, kun se hoitajakin on vain ihminen.


    • Mahdoton yhtälö

      Onko realistinen toive:
      Hoitopaikassa kolmekymmentä vanhusta, kaksi yöhoitajaa. Vaatimus jokaisen potilaan oma-hoitajana olo (siis estää yksin liikkumaan lähteminen kaatumisriskin takia) läpi yön, miten järjestäisit?

      • ei ole realismia

        Vastaat niille omaisille, että vanhus voi kaatua myös laitoksessa siinä kuin omassa kodissaan. Mitään kaatumattomuustakuuta ei voi antaa, koska vanhuksillakin on oikeus liikkua. Hälytysmatto voi auttaa hoitajaa ehtimään paikalle, kun heikkokuntoinen vanhus lähtee liikkeelle, mutta sekään ei takaa mitään. Kaksi hoitajaa ei voi olla samanaikaisesti kaikkialla.


    • Resurssien tuhlausta

      Omasta mielestäni mahdottomin toive vanhustenhuollossa omaisten taholta on se, kun iäkästä monisairasta ihmistä pitäisi heidän mielestään tehohoitaa ja kuntouttaa. Se on niiin käsittämätöntä, että ei mahdu normijärkeen.

      Se kertoo, että on olemassa sellaisia ns. aikuisia ihmisiä, jotka eivät tiedä, että täältä maan päältä kuollaan pois sitten loppujen lopuksi.

      • QuickD

        Kauheeta tekstiä jos olet hoitaja. Mitä enemmän on tarvetta, sen enemmän pitää saada hoitoa. Kyllä vanhallakin on ihmisarvo eikä vaan odoteta ja jouduteta kuolemaa.


      • Pthyi!
        QuickD kirjoitti:

        Kauheeta tekstiä jos olet hoitaja. Mitä enemmän on tarvetta, sen enemmän pitää saada hoitoa. Kyllä vanhallakin on ihmisarvo eikä vaan odoteta ja jouduteta kuolemaa.

        Et tiedä yhtään, mistä kirjoituksessa oli kyse. Ihmisarvoa on myös hyvä kuolema ilman turhia ja kivuliaita tehohoitoja ja toimenpiteitä. Onneksi olen tehnyt hoitotahdon, joka toivottavasti vanhana (tai nuorena) säästää minut loputtomalta rääkiltä.


      • Kalkkarokääkkä

        Herraisä sentään, tällaisia mustia surmiako vanhusten hoidossa liikkuu.

        Omaiseni, joka on 89-vuotias monisairas (keuhkoahtauma, astma, verenpainetauti, aivoinfrakti, sepelvaltimotauti ym) laitettiin keväälä kotiin pitkähkön sairaalajakson jälkeen.
        Hän oli hyvin huonokuntoinen ja annettiin ymmärtää, että elämän tien loppu en pian esissä.

        Yhteiskunnan puolelta ei tullut kuntouttamista eikä muutakaan palvelua. Aloin itse kuntouttaa omaistani.
        Se oli mielialan ylläpitämistä iloisena, pieniä kävelylenkkejä ulkona, hierontaa kerran viikossa säännöllisesti, superfoodia (superruokaa), kyläilyreissuja, kauppareissuja, keskusteluja, helppoa jumppaa.

        Omaisen kunto KOHENI! Moni hänet silloin keväällä nähneenä on hämmöstynyt, kuinka pirteän ja hyvinvoivan näköinen vanhus on nyt.
        Lukeminen ja kaikenlainen pikku puuhastelu maittaa. Viime aikoina on käynyt jopa itse ominpäin ulkosalla tekemässä pikkuruisen lenkin.

        Joten "Resurssien tuhlausta", sanon sinulle, että en kaipaa kaltaistasi asennetta vanhusten hoitoon. Jokaisella on oikeus elämään. Ei meidän tarvitse kuolettaa ihmisiä pelkän iän perusteella.
        Kun kuolema tulee, se tulee ilman täti-passiivisia Eutanasejakin.


      • Kalkkarokääkkä
        Kalkkarokääkkä kirjoitti:

        Herraisä sentään, tällaisia mustia surmiako vanhusten hoidossa liikkuu.

        Omaiseni, joka on 89-vuotias monisairas (keuhkoahtauma, astma, verenpainetauti, aivoinfrakti, sepelvaltimotauti ym) laitettiin keväälä kotiin pitkähkön sairaalajakson jälkeen.
        Hän oli hyvin huonokuntoinen ja annettiin ymmärtää, että elämän tien loppu en pian esissä.

        Yhteiskunnan puolelta ei tullut kuntouttamista eikä muutakaan palvelua. Aloin itse kuntouttaa omaistani.
        Se oli mielialan ylläpitämistä iloisena, pieniä kävelylenkkejä ulkona, hierontaa kerran viikossa säännöllisesti, superfoodia (superruokaa), kyläilyreissuja, kauppareissuja, keskusteluja, helppoa jumppaa.

        Omaisen kunto KOHENI! Moni hänet silloin keväällä nähneenä on hämmöstynyt, kuinka pirteän ja hyvinvoivan näköinen vanhus on nyt.
        Lukeminen ja kaikenlainen pikku puuhastelu maittaa. Viime aikoina on käynyt jopa itse ominpäin ulkosalla tekemässä pikkuruisen lenkin.

        Joten "Resurssien tuhlausta", sanon sinulle, että en kaipaa kaltaistasi asennetta vanhusten hoitoon. Jokaisella on oikeus elämään. Ei meidän tarvitse kuolettaa ihmisiä pelkän iän perusteella.
        Kun kuolema tulee, se tulee ilman täti-passiivisia Eutanasejakin.

        ... jatkoa. Olen ottanut vanhustani puoltavan asenteen, että yksikään terveysalan ammattilainen ei ala toimia salaisena viikatemiehenä omaiseni suhteen.
        Eri asia sitten, jos omaiseni on vaipunut koomaan, ja TODELLA näen, ettei mitään ole tehtävissä, niin elämää ei pitkitetä.

        Mutta sitä ennen, turha tulla laittamaan vanhukseni elämän arvokkuutta kyseenlaiseksi.
        Olen suuttunut nykyiselle systeemille, joka vitkuttelemalla yksittäisen vanhuksen hoidossa ja tekee myös monimutkaiseksi kotiavun saamisen, niin että vanhus nääntyy silkkaa arvottomuuden tunnettaan ennen aikojaan.
        Kysehän on ihmisistä eikä mistään oudoista alienseista, vanhusolioista.


      • Kalkkarokääkkä kirjoitti:

        Herraisä sentään, tällaisia mustia surmiako vanhusten hoidossa liikkuu.

        Omaiseni, joka on 89-vuotias monisairas (keuhkoahtauma, astma, verenpainetauti, aivoinfrakti, sepelvaltimotauti ym) laitettiin keväälä kotiin pitkähkön sairaalajakson jälkeen.
        Hän oli hyvin huonokuntoinen ja annettiin ymmärtää, että elämän tien loppu en pian esissä.

        Yhteiskunnan puolelta ei tullut kuntouttamista eikä muutakaan palvelua. Aloin itse kuntouttaa omaistani.
        Se oli mielialan ylläpitämistä iloisena, pieniä kävelylenkkejä ulkona, hierontaa kerran viikossa säännöllisesti, superfoodia (superruokaa), kyläilyreissuja, kauppareissuja, keskusteluja, helppoa jumppaa.

        Omaisen kunto KOHENI! Moni hänet silloin keväällä nähneenä on hämmöstynyt, kuinka pirteän ja hyvinvoivan näköinen vanhus on nyt.
        Lukeminen ja kaikenlainen pikku puuhastelu maittaa. Viime aikoina on käynyt jopa itse ominpäin ulkosalla tekemässä pikkuruisen lenkin.

        Joten "Resurssien tuhlausta", sanon sinulle, että en kaipaa kaltaistasi asennetta vanhusten hoitoon. Jokaisella on oikeus elämään. Ei meidän tarvitse kuolettaa ihmisiä pelkän iän perusteella.
        Kun kuolema tulee, se tulee ilman täti-passiivisia Eutanasejakin.

        On todella hienoa tekemäsi työ omaisesi hyväksi.
        Näin se menee, jos on tällainen omainen tai tarpeeksi rahaa, että voi palkata pari kotihoitajaa, vanhuksen elämänlaatu paranee.
        Päättäjiämme vanhukset kiinnostaa vain vaalien alla.
        Laitoksissamme se ei vain ole mahdollista.
        Ei tarvita suurta laskutaitoa siihen, että, kun keskimäärin on päivällä 4 hoitajaa työvuorossa ja 30 potilasta ja hoitajilla vielä monta muuta hommaa, jotka eivät ole potilaan lähihoitoa, paljonko siinä aikaa on per potilas.

        Päätäjien välinpitämättömyyttä (arkadianmäellä) kuvastaa hyvin se, että nyt jo monesta kunnasta on omaishoitajille luvatut rahat loppu, joten sitten ovat ilman.
        Vaan eipä jää ministerien ja kansanedustajien palkat maksamatta, vaikka valtiolla on vain velkaa.


      • QuickD kirjoitti:

        Kauheeta tekstiä jos olet hoitaja. Mitä enemmän on tarvetta, sen enemmän pitää saada hoitoa. Kyllä vanhallakin on ihmisarvo eikä vaan odoteta ja jouduteta kuolemaa.

        Käytännössä vaan ei aina onnistu se enempi hoito. Yhteiskunnalla ei vaan yksinkertaisesti ole varaa eikä resursseja. Ajoittain törmää asiakkaisiin tai omaisiin jotka vaativat, että heitä pitää kahden ihmisen voimin hoitaa ja vahtia 24/7. Eivät näe, että muutkin tarvitsevat hoitoa ja vieläpä usein nämä hoidettavat eivät edes olisi niin hoidon tarpeessa.


      • Kalkkarokääkkä kirjoitti:

        Herraisä sentään, tällaisia mustia surmiako vanhusten hoidossa liikkuu.

        Omaiseni, joka on 89-vuotias monisairas (keuhkoahtauma, astma, verenpainetauti, aivoinfrakti, sepelvaltimotauti ym) laitettiin keväälä kotiin pitkähkön sairaalajakson jälkeen.
        Hän oli hyvin huonokuntoinen ja annettiin ymmärtää, että elämän tien loppu en pian esissä.

        Yhteiskunnan puolelta ei tullut kuntouttamista eikä muutakaan palvelua. Aloin itse kuntouttaa omaistani.
        Se oli mielialan ylläpitämistä iloisena, pieniä kävelylenkkejä ulkona, hierontaa kerran viikossa säännöllisesti, superfoodia (superruokaa), kyläilyreissuja, kauppareissuja, keskusteluja, helppoa jumppaa.

        Omaisen kunto KOHENI! Moni hänet silloin keväällä nähneenä on hämmöstynyt, kuinka pirteän ja hyvinvoivan näköinen vanhus on nyt.
        Lukeminen ja kaikenlainen pikku puuhastelu maittaa. Viime aikoina on käynyt jopa itse ominpäin ulkosalla tekemässä pikkuruisen lenkin.

        Joten "Resurssien tuhlausta", sanon sinulle, että en kaipaa kaltaistasi asennetta vanhusten hoitoon. Jokaisella on oikeus elämään. Ei meidän tarvitse kuolettaa ihmisiä pelkän iän perusteella.
        Kun kuolema tulee, se tulee ilman täti-passiivisia Eutanasejakin.

        Eiköhän ihminen voi olla saattohoidossa ilman että on masentunut, passiivinen, liikkumaton ym. Toisaalta ihminen voi olla vuosikausia todella huonossa hapessa ja silti vaan on hengissä.
        Nostan hattua kun jaksat/ehdit /viitsit/pystyt kuntouttamaan omaistasi, kaikilla ei ole mahdollisuuttakaan. Yhteiskunta joutuu ikävä kyllä priorisoimaan monessakin asiassa. Jos kaikki varat laitettaisiin vanhusten kuntouttamiseen ja työikäiset ja lapset jäisi kuntouttamatta, niin ikävä sanoa, mutta kuntouttaisin lapset ja työikäiset ensin.


      • Onko se elämää?
        QuickD kirjoitti:

        Kauheeta tekstiä jos olet hoitaja. Mitä enemmän on tarvetta, sen enemmän pitää saada hoitoa. Kyllä vanhallakin on ihmisarvo eikä vaan odoteta ja jouduteta kuolemaa.

        Kuoleman odotusta no. pitkitetään nykypäivänä aivan turhan takia. Omasta mielestäni olisi paljon ihmisarvoisempaa, jos pääsisi nopeasti ja helposti pois siinä kohdassa, kun jäljellä ei ole enää mitään muuta kuin kipua, särkyä, kolotusta, ahdistusta ja pelkkää kuoleman odotusta.


    • Taikasana; itse

      No himskatti Kalkkarokäärme, miksi ihmeessä sinä et alkanut hoitaa omaistasi aiemmin, jotta hän ei olisi edes päässyt huonoon kuntoon? Ja kertomuksesi perusteella se on jotain aivan muuta kuin mitä sairaaloissa ja laitoksissa tarjotaan, jotta ihminen pysyy terveenä ja hyvin voivana.

      Meidän aikamme vanukset ovat niin huonossa kunnossa siksi, että he eivät ole koskaan oppineet arvostamaan itse itseään eli hoitamaan ikiomaa terveyttään ja pitämään kuntoa yllä.

      Kaikesta hyvästä hoidosta kotona tai terveydenhuollon piirissä ihmisen aika tulee kuitenkin eteen - kun aika on.

      • Kalkkarokäärme

        Hei, himiskatti, en todellakaan ole muovannut omaiselleni noita sairauksia... olen kyllä hoitanut häntä aiemmin, mutta sairauksia en hänelle tilannut.
        Olen työssäkäyvä ihminen, ja himputsiini käynyt säännöllisesti omaiseni luona vuosien ajan.
        Romahdus vaan tuli yllättäen, ykskaks ja niksnaks, sitä ennen melko toimeentuleva ihminen.
        Mieluummin älä syytä minua noista sairauksista, kuten keuhkoahtauma, jonka hän on saanut muistona ammatistaan.
        Kiva sanoo toiselle, että oisit estänyt verenpaineen tai sepelvaltimotaudin tulon.
        Nämä sairaudet ovat edelleen hänellä.
        MUTTA mitään kuntouttavaa hän ei yleisen terveydenhuollon puolelta saanut. Toki käsitän, ettei siellä rahaa ole mutta se ASENNE.
        ASENTEEN voi korjata, sen ettei anneta ymmärtää, että ei tuo kesää näe, melko suoraan jopa ilmaistiin.
        Ja se että hänen täysjärkisen ihmisen YLI puhuttiin vain minulle ja toinen ymmärtää, että hän ei ole mikään muu kuin kuoletettava ihminen.
        Kun vahhus oikein masentui ja pelkäsi kotiuttamista, ja itkuisena sanoi sairaalan kotiuttamisryhmän henkilölle, että eutanasiako tässä pitää tehdä, niin tämä hoitoihminen sanoi, että ei se hänestä kiinni ole, kyllä hän sitä kannattaa mutta laki ei salli. Suorastaan haukoin henkeä noista sanoista.
        Se oli se viimoinen pisara, jolloin aattelin, että pidän huolen, ettei masentuneelle vanhukselle tulla tuollaisia tokaisemaan toista kertaa.
        Se oli se viimeinen pisara, jolloinka muutin kalkkaroksi, että mun vanhuksen edessä ei tuonelan enkeli heiluttele viikatetta.
        No, nyt ei masiksesta tietoakaan, mieliala iloinen sairaudesta huolimatta.


      • Kalkkarokäärme
        Kalkkarokäärme kirjoitti:

        Hei, himiskatti, en todellakaan ole muovannut omaiselleni noita sairauksia... olen kyllä hoitanut häntä aiemmin, mutta sairauksia en hänelle tilannut.
        Olen työssäkäyvä ihminen, ja himputsiini käynyt säännöllisesti omaiseni luona vuosien ajan.
        Romahdus vaan tuli yllättäen, ykskaks ja niksnaks, sitä ennen melko toimeentuleva ihminen.
        Mieluummin älä syytä minua noista sairauksista, kuten keuhkoahtauma, jonka hän on saanut muistona ammatistaan.
        Kiva sanoo toiselle, että oisit estänyt verenpaineen tai sepelvaltimotaudin tulon.
        Nämä sairaudet ovat edelleen hänellä.
        MUTTA mitään kuntouttavaa hän ei yleisen terveydenhuollon puolelta saanut. Toki käsitän, ettei siellä rahaa ole mutta se ASENNE.
        ASENTEEN voi korjata, sen ettei anneta ymmärtää, että ei tuo kesää näe, melko suoraan jopa ilmaistiin.
        Ja se että hänen täysjärkisen ihmisen YLI puhuttiin vain minulle ja toinen ymmärtää, että hän ei ole mikään muu kuin kuoletettava ihminen.
        Kun vahhus oikein masentui ja pelkäsi kotiuttamista, ja itkuisena sanoi sairaalan kotiuttamisryhmän henkilölle, että eutanasiako tässä pitää tehdä, niin tämä hoitoihminen sanoi, että ei se hänestä kiinni ole, kyllä hän sitä kannattaa mutta laki ei salli. Suorastaan haukoin henkeä noista sanoista.
        Se oli se viimoinen pisara, jolloin aattelin, että pidän huolen, ettei masentuneelle vanhukselle tulla tuollaisia tokaisemaan toista kertaa.
        Se oli se viimeinen pisara, jolloinka muutin kalkkaroksi, että mun vanhuksen edessä ei tuonelan enkeli heiluttele viikatetta.
        No, nyt ei masiksesta tietoakaan, mieliala iloinen sairaudesta huolimatta.

        Taikasanalle vielä:
        älä puhu potaskaa, jos ihminen elää lähes 90-vuotiaaksi, niin totsa maaria hän on pitänyt huolta terveydestään. Ei ole lihava, ja on nuoruutensa aikana ja keski-ikäisenä harrastanut liikuntaa, vielä 80-vuotiaana harrasti tanssia tuo reipas pappara.
        Kerkesi olemaan sodassa ja Lapin sodassa melkein poikanen vielä silloin.
        Ei ollut 50-luvulla sitä moskaruokaa kuin nykyään.
        Ihme kummaa vanhusten syyllistämistä sulla.
        Kohta syytät siitä, että ovat vanhoja.
        Vanhuus tuo rapistumisen väistämättä, mutta sairastuessa kuntouttaminen kannattaa AINA. Niin kauan kuin ON elämää, voi kuntouttaa ja hoitaa hyvin.
        Oota tulet itsekin vanhaksi hyvä Taikasana, nuoreksi et muutu vaikka harrastaisit kuinka painonnostoa.
        Mutta... elämä voi olla nautittavaa, kun sairaudesta voi kuntoutua niin että on hyvä olla ja on LUPA elää vanhanakin arvokkaasti ja kunnioitettavana ihmisenä.
        Nimenomaan ihmisenä.


      • Leski
        Kalkkarokäärme kirjoitti:

        Taikasanalle vielä:
        älä puhu potaskaa, jos ihminen elää lähes 90-vuotiaaksi, niin totsa maaria hän on pitänyt huolta terveydestään. Ei ole lihava, ja on nuoruutensa aikana ja keski-ikäisenä harrastanut liikuntaa, vielä 80-vuotiaana harrasti tanssia tuo reipas pappara.
        Kerkesi olemaan sodassa ja Lapin sodassa melkein poikanen vielä silloin.
        Ei ollut 50-luvulla sitä moskaruokaa kuin nykyään.
        Ihme kummaa vanhusten syyllistämistä sulla.
        Kohta syytät siitä, että ovat vanhoja.
        Vanhuus tuo rapistumisen väistämättä, mutta sairastuessa kuntouttaminen kannattaa AINA. Niin kauan kuin ON elämää, voi kuntouttaa ja hoitaa hyvin.
        Oota tulet itsekin vanhaksi hyvä Taikasana, nuoreksi et muutu vaikka harrastaisit kuinka painonnostoa.
        Mutta... elämä voi olla nautittavaa, kun sairaudesta voi kuntoutua niin että on hyvä olla ja on LUPA elää vanhanakin arvokkaasti ja kunnioitettavana ihmisenä.
        Nimenomaan ihmisenä.

        Aina puhutaan omaishoidontuesta,kun omainen sairastaa kotona. En hakenut sitä,vaikka hoidin miestäni 24/7. Mutta sain paljon apua.
        Mieheni sai Kelan hoitotukea 320€/kk.
        Hänellä kävi 3x/viikossa haavahoitaja ja kylvettäjät kävivät 1x/vikossa. Myös sain apua iltapesuun ja pyörätuoliin/pyörätuolista nostamiseen.
        Miehen eläkkeestä maksettiin prosenttiosuus hoitajien työstä. Kaupungin sosiaali laskutti.
        Vaipat tuotiin kotiin ja olivat ilmaiset.
        Haavahoitorarvikkeet olivat ilmaiset.
        Apuvälinelainaamosta sain lainaksi
        Sähkösängyn,paksuine patjoineen
        yöpöydän pyörillä
        pyörätuolin
        pesutuolin pyörillä
        potilaan nostolaitteen.
        sosiaalista hain invataxiin 18 matkaa/kk. Omavastuu n.3€/suunta,
        Omalääkäriin oli suoranumero.
        Sosiaalista tultiin laittamaan luiskat etu- ja takaovelle,pyörätuolia varten.
        Kylämme kauppias toi ruokakassit kotiin.
        Hoitotarvikkeet, poikkilakanat,monitoimipeitot,yöasut,voiteet,pesulaput,tuotiin kotiin.Lasku tuli postissa.
        Kiitän lähihoitajia,sairaanhoitajia,lääkäreitä,invataxin kuljettajia,apuvälinelainaamon palveluja ja kuljetusta, Itellapostipalvelua,hoitotarvikepalvelua,kylämne kauppiasta.
        Ilman näin mahtavaa palvelua en olisi ikinä yksin selvinnyt rakkaan mieheni hoitamisesta.


      • Kalkkarokäärme
        Leski kirjoitti:

        Aina puhutaan omaishoidontuesta,kun omainen sairastaa kotona. En hakenut sitä,vaikka hoidin miestäni 24/7. Mutta sain paljon apua.
        Mieheni sai Kelan hoitotukea 320€/kk.
        Hänellä kävi 3x/viikossa haavahoitaja ja kylvettäjät kävivät 1x/vikossa. Myös sain apua iltapesuun ja pyörätuoliin/pyörätuolista nostamiseen.
        Miehen eläkkeestä maksettiin prosenttiosuus hoitajien työstä. Kaupungin sosiaali laskutti.
        Vaipat tuotiin kotiin ja olivat ilmaiset.
        Haavahoitorarvikkeet olivat ilmaiset.
        Apuvälinelainaamosta sain lainaksi
        Sähkösängyn,paksuine patjoineen
        yöpöydän pyörillä
        pyörätuolin
        pesutuolin pyörillä
        potilaan nostolaitteen.
        sosiaalista hain invataxiin 18 matkaa/kk. Omavastuu n.3€/suunta,
        Omalääkäriin oli suoranumero.
        Sosiaalista tultiin laittamaan luiskat etu- ja takaovelle,pyörätuolia varten.
        Kylämme kauppias toi ruokakassit kotiin.
        Hoitotarvikkeet, poikkilakanat,monitoimipeitot,yöasut,voiteet,pesulaput,tuotiin kotiin.Lasku tuli postissa.
        Kiitän lähihoitajia,sairaanhoitajia,lääkäreitä,invataxin kuljettajia,apuvälinelainaamon palveluja ja kuljetusta, Itellapostipalvelua,hoitotarvikepalvelua,kylämne kauppiasta.
        Ilman näin mahtavaa palvelua en olisi ikinä yksin selvinnyt rakkaan mieheni hoitamisesta.

        Täällä on kaupunki säästänyt sosiaali -ja terveydenhoitomenoissaan. Kehoitetaan kääntymään yksityisten palvelutarjojien puoleen.
        Noi kaikki on riksraksattu pois uusilta avuntarjoajilta. Ite saa ostaa vaipat jos haluu ja tarvii. Leski, olet elänyt siinä suht. hyvää aikaa, nyt on ilmapiiri muuttunut totaalisesti.
        Ei tollaisesta voi haaveillakaan nyksään.


      • Leski
        Kalkkarokäärme kirjoitti:

        Täällä on kaupunki säästänyt sosiaali -ja terveydenhoitomenoissaan. Kehoitetaan kääntymään yksityisten palvelutarjojien puoleen.
        Noi kaikki on riksraksattu pois uusilta avuntarjoajilta. Ite saa ostaa vaipat jos haluu ja tarvii. Leski, olet elänyt siinä suht. hyvää aikaa, nyt on ilmapiiri muuttunut totaalisesti.
        Ei tollaisesta voi haaveillakaan nyksään.

        Asun Länsi-Suomessa ja hoidin miestäni v.2013. Eli tämä on nykypäivää täälläpäin.


      • Lahden tyttö
        Leski kirjoitti:

        Asun Länsi-Suomessa ja hoidin miestäni v.2013. Eli tämä on nykypäivää täälläpäin.

        Lahdessa ei ole mitään mahdollisuuksia saada tuollaista määrää apua. Täällä tehdään vähin mahdollinen, mitä tulee kunnalliseen kodinhoitoapuun. Lahdessa on rankka säästölinja meneillään, koska Lahti valmistautuu 2017 pidettäviin kisoihin.
        Lahdessa ollaan parhaillaan lopettamassa pitkäaikaishoidon osastoja, potilaita 170 siirretään yksityisiin palvelukoteihin tai kotiin.

        Kotona annettavaan hoitoon ei ole budejtissa määrärahoja sen enempää, vaan sitä pelitetään pienimmällä mahdollisella henkilökunnalla.
        Linjaus on kohti yksityistä hoitoa, jossa vanhus kustantaa palvelut itse myymällä omaisuuttaan.
        Todella upporikkaalta näyttää Länsi-Suomen touhu ja säästötalkoot ovat teilläkin edessä siellä rikkaassa lännessä.
        Tuntuu uskomattomalta, että järjestetään ihan sähkösänky kotiin... ja hoitajia noin paljon.


      • Lahden tyttö
        Lahden tyttö kirjoitti:

        Lahdessa ei ole mitään mahdollisuuksia saada tuollaista määrää apua. Täällä tehdään vähin mahdollinen, mitä tulee kunnalliseen kodinhoitoapuun. Lahdessa on rankka säästölinja meneillään, koska Lahti valmistautuu 2017 pidettäviin kisoihin.
        Lahdessa ollaan parhaillaan lopettamassa pitkäaikaishoidon osastoja, potilaita 170 siirretään yksityisiin palvelukoteihin tai kotiin.

        Kotona annettavaan hoitoon ei ole budejtissa määrärahoja sen enempää, vaan sitä pelitetään pienimmällä mahdollisella henkilökunnalla.
        Linjaus on kohti yksityistä hoitoa, jossa vanhus kustantaa palvelut itse myymällä omaisuuttaan.
        Todella upporikkaalta näyttää Länsi-Suomen touhu ja säästötalkoot ovat teilläkin edessä siellä rikkaassa lännessä.
        Tuntuu uskomattomalta, että järjestetään ihan sähkösänky kotiin... ja hoitajia noin paljon.

        Lahdessa ei ole omalääkäreitä. Saati sitten suoraa numeroa hänelle, vaan kaikki puhelut menevät sairaanhoitajan kautta. Yleensä puheluissa on jonot, joten vastaamattomat puhelut kirjataan ja soitetaan takaisin paremmalla ajalla.
        Lahdessa lääkärin puheille pääsyä on saanut odottaa 3kk -6kk.
        Lahdessa on se hullu tilanne, että vaikeammin sairaiden hoito on keskitetty pääterveysasemalle, jonka jonotusajat ovat pisimmät kuin lähiklinikoiden. Lähiklinikoilla hoidetaan vähemmän sairaita.


      • Leski
        Lahden tyttö kirjoitti:

        Lahdessa ei ole omalääkäreitä. Saati sitten suoraa numeroa hänelle, vaan kaikki puhelut menevät sairaanhoitajan kautta. Yleensä puheluissa on jonot, joten vastaamattomat puhelut kirjataan ja soitetaan takaisin paremmalla ajalla.
        Lahdessa lääkärin puheille pääsyä on saanut odottaa 3kk -6kk.
        Lahdessa on se hullu tilanne, että vaikeammin sairaiden hoito on keskitetty pääterveysasemalle, jonka jonotusajat ovat pisimmät kuin lähiklinikoiden. Lähiklinikoilla hoidetaan vähemmän sairaita.

        Mieheni sai aivoverenvuodon v.2012. Hän halvantui ja oli teholla ja muissa sairaaloissa yht. 7/kk.
        Hommasin meille vuokra-asunnon,johon pyörätuolilla pääsi, ja oli esteetön kulku. Ja leveät oviaukot.
        Jäin työttömäksi,ja otin päävastuun mieheni kotihoidosta.
        Jos en olisi näin tehnyt,hän olisi jäänyt laitoshoitoon.
        Halpaa ei ole yhteiskunnalle sekään.
        Halusin hänet kotiin,ja pyysin ja sain jokapuolelta apua.
        Omat tehtäväni olivat ruoanlaitto,lääkkeiden hakeminen,annosteleminen dosettiin ja antaminen,myös insuliinipistos.
        Samoin tietty pyykkäsin,siivosin.
        Miehen aamupesujen jälkeen opin nostamaan hänet yksinkin pyörätuoliin ( 181/70). Mies oli hyväntuulinen.
        Olin kokoajan vierellä yötäpäivää. Nukuin samassa huoneessa,jos sattuu jotain,että tarvii apua.
        Hän sai sairaalassa sairaalabakteerin,ja joutui siellä eristyksiin. Kohorttiosasto on eristysosasto,ja sinne saimme kotoa suoran yhteyden,jos oli tarvis. Jalka tuli haavoja täyteen. Diabetes edesauttoi. Näitä haavoja haavahoitajat kävivät hoitamassa ja sitomassa.
        Loppujen lopuksi jalka jouduttiin amputoimaan.
        Tavallinen sänky tällaiselle potilaalle,jota joudutaan paljon hoitamaan,ei käy hoitajien selille. Eikä potilaalle itselle.
        Siksi sähkösänky kotiin.
        Kumpi sitten on halvempaa,kotona hoitaminen vai laitoksessa. Siitä kunnat päättäköön.


      • Entä omat potaskasi
        Kalkkarokäärme kirjoitti:

        Taikasanalle vielä:
        älä puhu potaskaa, jos ihminen elää lähes 90-vuotiaaksi, niin totsa maaria hän on pitänyt huolta terveydestään. Ei ole lihava, ja on nuoruutensa aikana ja keski-ikäisenä harrastanut liikuntaa, vielä 80-vuotiaana harrasti tanssia tuo reipas pappara.
        Kerkesi olemaan sodassa ja Lapin sodassa melkein poikanen vielä silloin.
        Ei ollut 50-luvulla sitä moskaruokaa kuin nykyään.
        Ihme kummaa vanhusten syyllistämistä sulla.
        Kohta syytät siitä, että ovat vanhoja.
        Vanhuus tuo rapistumisen väistämättä, mutta sairastuessa kuntouttaminen kannattaa AINA. Niin kauan kuin ON elämää, voi kuntouttaa ja hoitaa hyvin.
        Oota tulet itsekin vanhaksi hyvä Taikasana, nuoreksi et muutu vaikka harrastaisit kuinka painonnostoa.
        Mutta... elämä voi olla nautittavaa, kun sairaudesta voi kuntoutua niin että on hyvä olla ja on LUPA elää vanhanakin arvokkaasti ja kunnioitettavana ihmisenä.
        Nimenomaan ihmisenä.

        Joo-o, myös niitä harvinaisia poikkeuksia sääntöön on, jotka ovat osanneet vaalia terveyttään ja pitää kuntoaan yllä.

        Missä kohdassa syyllistän? Katselen aihetta niin konkreettisesti ja läheltä, että otaksun osaavani tietää missä vaiheessa kuntouttaminen on pelkkää iäkkään, sairaan, vaivaisen ja vikaisen ihmisen kiusaamista. Heille pesupuuha tai ruokailurupeama saattaa olla kaikki voimat loppuun kuluttava toimi.

        Kas kun ymmärrät, että vanhuus tulee jokaiselle mutta et sitä, mitä se vääjäämättä loppujen lopuksi tarkoittaa.


      • Kalkkarokäärme
        Entä omat potaskasi kirjoitti:

        Joo-o, myös niitä harvinaisia poikkeuksia sääntöön on, jotka ovat osanneet vaalia terveyttään ja pitää kuntoaan yllä.

        Missä kohdassa syyllistän? Katselen aihetta niin konkreettisesti ja läheltä, että otaksun osaavani tietää missä vaiheessa kuntouttaminen on pelkkää iäkkään, sairaan, vaivaisen ja vikaisen ihmisen kiusaamista. Heille pesupuuha tai ruokailurupeama saattaa olla kaikki voimat loppuun kuluttava toimi.

        Kas kun ymmärrät, että vanhuus tulee jokaiselle mutta et sitä, mitä se vääjäämättä loppujen lopuksi tarkoittaa.

        Viestisi oli kai tarkoitettu minulle, Kalkkarokäärmeelle.

        "No himskatti Kalkkarokäärme, miksi ihmeessä sinä et alkanut hoitaa omaistasi aiemmin, jotta hän ei olisi edes päässyt huonoon kuntoon?"

        Noin kirjoitit edellisissä viesteissä. Minusta tuo on syyllistämistä.
        Mitähän mahtanet kuntouttamisen tarkoittaa?
        Ehkä sinulla on siitä mielikuvia, että pannaan mummo kuntopyörän päälle ja huudetaan. hopi, hopi.

        Kuntouttaminen ei ole 89-vuotiaalle sairaalle sitä. Kuntouttaminen ei ole painostamista eikä pakottamista.
        Kuntouttaminen on hyvän ja toiveikkaan mielen luomista, pienen pientä puuhaa ja tarttumista niihin hetkiin joihin vanhuksella on vielä voimia.
        Hierontaa, koskettamista, kauniita vaatteita, musiikin kuuntelua, keskustelua, yhdessä kävelyä niillä voimilla joita vanhalla on... se on kuntouttamista.
        Vanhuksen mieliruokia, keskustelua menneestä ja muistoista, pieni hauska tanssahtelu... se on kuntouttamista.
        Kaiken hyvän olon luominen, johon kuuluu myös kehon liikkeet, niissä voimissa joita on. Vaikka se olisi vain kaksi kädenpuristusta sillä kertaa.

        Jos tuijotan vanhuksen kohdalla vain hänen elämänsä "lopputulosta", että huihai, tässä mitään enää tarvita, kun ens yönä voit heittää henkesi", niin kaiken sen poisjättäminen ASENTEESTA on kuntouttamista.

        Jos sinä haluat kohdata hoidettavasi noilla teemoilla... loppujen lopuksi, vääjäämättä, vääjämättä, loppu, loppu.. niin ole hyvä vaan. En voi sille mitään.


    • Hyvä kotiresepti

      Ajatuksesi ja asenteesi vanhuksen arjesta on kaunis, hyvä ja oikea. Se on myös oikea tapa hoitaa iäkkään viimeiset ajat tässä maassa - kotona omaisen luona.

      Valitettavasti 'arvon' päättäjämme eivät tällaisia normaaleita ruohonjuuritason aiheita ymmärrä, joten he ovat järjestäneet terveydenhuollon ym. laitosmaisen asumisen siihen jamaan, että siellä kertomasi laisella kuntoutuksella ei ole minkäänlaista mahdollisuutta toteutua nykyisillä henkilökuntamäärillä.

      Se on "nassu, tassu ja tussu", ympäri, haavahoidot ym. kommervenkit ja tukka putkella seuraavan vuoteen vierelle. Hoivapuolella aikaa jäisi ehkä hieman enemmän muuhunkin, mutta yleensä työpaikkojen kaikenlaisten byrokratioiden pyörittäminen, hoitaminen ja järjestäminen vie vakityössä olevilta sen ajan, joka pitäisi voida käyttää potilaan tai asukkaan henkisestä virkeydestä huolehtimiseen. Toisaalta se on asia, joka kuuluisi omaisille ja läheisille, mutta heitä näkyy useimmissa tapauksissa vain harvoin.

      Pitää paikansa, että katselen asiaa eri näkökantilta kuin omainen kun minä en ole läheinen omainen kuin omalle vanhukselleni. Mutta kohtaamisia en suorita kenenkään arvioiden, luulojen perusteella tai pohjalta, siinä aiheessa olen ammattilainen.

    • Anonyymi

      Ei ole omaisia tai hoitajia koska toistaiseksi, vaikka minonisairas pystyn hoitamaan suurimman osan asioistani, mutta paperihommat tökkii. Nyt epähuomiossa jäänyt jokin pieni sähkönsiirtomaksu perintään ja jota ei ole varaa kuusi nyt maksaa ulkomailta tulevan eläkkeen viivästymisestä johtuen. Olen kokonaisen viikon yrittänyt saada

    • Anonyymi

      Voiko sähkönsiirtäjä Helen katkaista sähköt monisairaalta riskiryhmäläiseltä. Ruoat happani pakastimeen, puhelinta ei voi ladata joten avun kutsuminen on mahdotonta. Lämmintä ateriaa ei ole saanut viikkoon. Eri instansseissa on informoitu tilanteesta, mutta asiat tehdään niin vaikeiksi ja mahdottomiksi hoitaa. Tällä menolla teurasta etappi on herran haltuun. Kohta viikko ilman kunnon ateriaa keskeisessä Helsingissä.

      • Anonyymi

        Onko sähkölasku jäänyt maksamatta? Etkö ole kotihoidon asiakas? Jonkinlainen uskottu henkilö, asiainhoitaja olisi hyvä saada hoitamaan asiat jotka eivät itseltäsi suju. Ota yhteys kotikunnan viranomaisiin - lainaa puhelinta jos oma ei toimi. Tai taxilla lähimpään terveyskeskukseen, sosiaalivirastoon, kotihoitoon jne.


      • Anonyymi

        Millä mahdat tänne kirjoitella kun sähköä ei ole tietokoneeseen eikä puhelintakaan voi ladata...

        EIkä monisairaus ole mikään tekosyy saada ilmaiseksi jotain, mistä kaikki joutuvat maksamaan - kuten sähkö. Jos et maksa laskuja, tottakai sähköfirmalla on oikeus katkaista sähköt. Mitään et tehnyt asian eteen edes muistutuksen saatuasi, joten itseäsi saat syyttää.


    • Anonyymi

      Erään mummon sisar ehdotti, että täysin vuodepotilas mummo pitää viedä vaikka kantamalla vessaan::::)))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe