tyttöystävän työttömyys

kullervoq

Tyttöystäväni on käytännössä työtön. Hänellä on vain silloin tällöin työvuoroja, joiden palkalla on mahdoton elää. Rahat ovat ihan loppu, hän elää kädestä suuhun ja välttämättä ruokaankaan ei ole varaa. Vuokra on suuri, ja varmasti löytyisi pienempivuokrainen asunto, mutta itsepäisyys ei anna periksi vaihtaa asuntoa niin että rahaa jäisi muuhunkin. Kelasta tulee jotakin rahaa, mutta enemmän tulisi jos olisi kokonaan työtön. Irtisanoutuminen nykyisestä työstä puolestaan johtaisi karenssiin.

Rahanpuute masentaa tyttöystävääni suuresti. Hän on jatkuvasti alakuloinen. Minä olen hänelle lähes ainoa ilonlähde elämässä. Omista ongelmistani huolimatta yritän häntä parhaani mukaan piristää. En kuitenkaan pysty ottamaan vastuulleni koko hänen elämäänsä.

Työtä vieroksuva hän ei ole, vaan pohtii jatkuvasti työnhakukeinoja. Mielestäni hän ei kuitenkaan yritä läheskään tarpeeksi, vaan ikään kuin hautautuu masennuksensa alle eikä hoida omia asioitaan. Kerran yritin kysellä, että onko mielestään tehnyt kaikkensa saadakseen kunnollisen työn. Vastasi siten, että tarvitsee jatkuvaa tukea. Ei siis kykene omin päin esimerkiksi katsomaan mol:n sivuja tai selvittämään oman alansa työpaikkojen pomojen yhteystietoja. Olen jonkin verran tehnyt asioita hänen puolestaan, mutta aikani ei tahdo riittää oman työni vuoksi. Päivisin hänellä olisi hyvin aikaa hakea töitä, mutta yleensä nukkuu myöhään ja sen jälkeen tekee jotakin kivempaa, vapaa-aikaa kun on yllin kyllin.

Haluaisin kunnolla puhua hänelle, mutta en oikein tiedä miten sanoisin asiani. Luulen että hän käsittää sen kuitenkin niin, että syyttäisin häntä laiskaksi ja saamattomaksi. Hän on ihana ihminen, enkä todellakaan harkitse eroa tämän vuoksi. Minulle ei kumppanin varallisuus ole tärkeimpiä asioita.

Minulla on rahaa aika paljon, eikä muutaman satasen laina tuntuisi missään. Ei kuitenkaan ota lainaa vastaan, vaan haluaisi pärjätä omillaan. Tilanne on kuitenkin ajautumassa siihen, että hänen on aivan pakko muuttaa vanhempiensa luo 150 km päähän.

6

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiltti mies.

      Töitä saa persettä jakamalla, ainakinnainen saa mutta miehiä ei nykyään huolita töihin. Työkkäristä saa vain ilmaisia orjatyöharjoitteluita joiita kukaan ei arvosta. Itse sellasissa olin mutta kiitosta en saanut vaikka en edes ollut poissa töistä kertaakaan ja sellasesta työstä ei palkkaa saa ikinä joten ihan turhaa se on. Muut tuli krapulassa töihin ja vetivät vaan röökiä kun minä tein töitä mutta kiitosta en saanut. Yksi työnantaja kusetti palkat minulta kun tein sille 300 tuntia töitä.

      Itse töitä pitää hakea mutta haastatteluihin pääseminen on yhtä vaikeaa kun lotossa voittaminen. Nykyään työtä haetaan netin kautta ja niiden rekryfirmojen kautta mutta nissäkin on naamaraja ketä sinne otetaan haastatteluun. Onneksi vuokrani ei ole iso joten rahaa jää elämiseen mutta ilman töitä ja rahaa ei voi päästä elämässä eteenpäin. sItä vaan on ihan paikallaan ja odottaa ihmetta. Ahkeruudesta ei nykyään ole hyötyä kun kiitosta ei edes saa.

    • onko ideaa

      Nukkuminen on ihan hyvä ja vapaa aika, lepo voi tuoda energiaa. Ehkä hän voisi kysyä suoraan firmasta töitä, esim. isot firmat ja hyvä kasvokuva mukaan koska se voi olla ratkaiseva. Myös CV, kun hän on tehnyt töitä. Pienillä paikkakunnilla ei ole töitä, jolloin yrittäjyys on mahdollinen tai koulutus. Masennus on kuin purukumi, ei voi päättää että on aktviivinen, jos se kietoutuu. -Voitte laatia listan mihin voisi hakea, esim. hakemus ja soitto perään aina. Hän voisi ottaa sinulta tai vanhemmiltaan 250e kuussa, ei lainaa vaan ihan reilusti (sinä 125e ja vanhemmat 125e?). Liian iso asunto on ehkä ongelma, jos töitä ei ole.
      Työttömyys alkaa olemaan kohta pienempi ongelma, hänen itseruoskinta ja masennus alkaa olemaan isompi. Joskus kannattaisi ottaa rennommin ja luottaa, että joku päivä keksii ratkaisuja. Ja vaikka ei keksi, elämä jatkuu. Rahanpuute pitää kuitenkin organisoida siten, että raha riittää edes jotenkin. Vaikka ei ole töitä. Ja ruokaa on tarpeeksi. Sinun ei kannattaisi ruoskia toista oman työmoraalin ja työnhakumoraalin mukaan, koska maailmassa ihmiset ovat hyvin erilaisia jaksamiseltaan ja masennuksen tasoltaan. Tyttöystäväsi kuulostaa edelleen hyvin ahkeralta ja yritteliäältä. Vaikkei koko ajan ole tekemässä pelkkää hakua. Muut eivät kykene edes siihen mihin hän. Voisiko hän tehdä freelancerina tai omasta firmasta käsin? Onko teillä suhteita, joilla voisi päästä eteenpäin? Entä toinen ala? Vai onko tuo oikea ala hänelle.

      Huomauttamisen sijaan, sinun kannattaisi ehkä ottaa aikaa siihen pari tuntia viikoittain, että etsii sopivia paikkoja hänelle (tai hänen kanssaan). Vai onko muu kaveri siihen? Yksin ajatukset seisovat helposti päässä, eikä keksi enää yhtään uutta firmaa tai erilaista työjuttua mitä kokeilla. Ei pakolla toki, mutta jos hän tykkäisi siitä. Tai jos ei jaksa mitään, joku eläke joksikin aikaa, muttas suomessa ei kovin helpolla saa sellaista. Ahdistuminen ei kannata, koska jos yksi ovi sulkeutuu, voi muita avautua.

      • korjaan

        "Työttömyys alkaa olemaan kohta pienempi ongelma, hänen itseruoskinta ja masennus alkaa olemaan isompi."

        Siis en tarkoita että masennus on ongelma, vaan se itseruoskinta.


      • sekin että
        korjaan kirjoitti:

        "Työttömyys alkaa olemaan kohta pienempi ongelma, hänen itseruoskinta ja masennus alkaa olemaan isompi."

        Siis en tarkoita että masennus on ongelma, vaan se itseruoskinta.

        Työllisyystilanne on huono ja aika monilla on sama ongelma. Joskin uusia yrityksiä voi syntyä.


    • turha työ oy

      Työharjoittelut on huonoja koska niistä ei nykyään vakityöpaikkaa helposti saa. Oot jossain vuoden ja ne heittää sut pihalle ja ottaa uuden työharjoittelijan ilmaiseksi. Tällästä kierrätys systeemiä monet käyttää ja siinä on vaikea sitten pysyä iloisena kun aina jotuu etsii uuden työpaikan ja tulee ain potkut vaikka on ollut ahkera. Itse olen varmaan 25 eri työpaikassa ollut ja tehnyt vaikka mitä. Koskaan en ole sairalomallakaan ollut. Olin yhdessä työpaikassa 6 vuotta ja kun kysyin vakipaikkaa niin ne antoi potkut. Tyhmänä aina luulin että ahkera kun onniin se palkitaan. Aina ne tarjosi vaan 6 kk mittaista jatkoa ja mä luulin että se joskus palkitaan. Yritä siinä sitten motivoida itseään..

    • Mariia332

      Olin täysin työtön pari kk ja sama tilanne että masennuin ensin ja nukuin pitkään, tosin poikkis myös häiritsi pahasti nukkumista yövuoroillaan ja melullaan (kuorsaus ym.) Ei antanut eikä lainannut rahaa, vaikka en saa asumistukeakaan avosuhteessa elämisen vuoksi, eli koko työttömyystuki meni vuokraan ja laskuihin (eikä anna edelleenkään). Haukkui niin, että minäkin olin muuttaa vanhemman luokse. Sitä kyllä kesti hetken antaa anteeksi. Kaiken maailman riidat, mutta ojentaminen antoi minulle lopulta ryhtiä alkaa tehdä osa-aikatöitä ja muuta projektityötä. Eli vähän kovempi patistaminen olisi kyllä suositeltavaa, omin avuin ja päättäväisyydellä ilman jonkun kovistelua tuosta nouseminen on hankalaa..

      TIetysti töitä ei ole joka lähtöön. Missä päin asutte? Pk-seudulla vai muualla Suomessa? Pk-seudulla vuokrafirmat toimivat hyvin. Tai sitten jotain yksinkertaista iltatyötä, jossa ei tarvitse paljon aivoja käyttää kuten siivousta ja päivällä opiskelua/kouluttautumista parempaan duuniin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe