Jokohan 2 vuoden sisällä alkaa vaihtarit

liki 50 v

Hei,

Täytän pian 50v ja helpotusta on tuonut elämääni, kun mensut tulee nykyään pari kertaa vuodessa ja todella pikkaset. Migreeni on pysynyt poissa ja kuumia aaltoja ei ole tullut, ainoastaan nännit kipeytyy melkein joka kuukausi.

Keskimäärin 51 vuotiaana naisille tulee vaihtarit joka tarkoittaa, että viimeisistä mensuista on vuosi aikaa mennyt.

19

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naisen elämää

      Ovat jo alkaneet jos vuodot on tuommoiset. Tarkkaile, ettet päästä itseäsi kuivumaan, tulee muuten herkemmin virtsatieinfektioita, kirvelyitä tms.

      • ap.

        Ei ole vielä alkaneet, koska pari kertaa tulee mensut vuoden sisällä, premenopaussia tämä on.

        Miten niin kuivumaan, kun ei vuotoa tule runsaasti, vaan vähän.


      • ap.

        Ai niin, taisit tarkoittaa emätintä. Olen hieman väsy eikä välillä tajua mitä toinen tarkoittaa.


      • Naisen elämää
        ap. kirjoitti:

        Ei ole vielä alkaneet, koska pari kertaa tulee mensut vuoden sisällä, premenopaussia tämä on.

        Miten niin kuivumaan, kun ei vuotoa tule runsaasti, vaan vähän.

        Tuota, et ilmeisesti ole ymmärtänyt että harvoin tulevat kuukautiset ovat jo oire alkaneista vaihdevuosista? Mittauta hormonitasosi jos et usko.


      • ap.
        Naisen elämää kirjoitti:

        Tuota, et ilmeisesti ole ymmärtänyt että harvoin tulevat kuukautiset ovat jo oire alkaneista vaihdevuosista? Mittauta hormonitasosi jos et usko.

        Artikkelissa lukee näin

        "Menopaussi eli viimeiset kuukautiset tulevat suomalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä, mutta se vaihtelee yksilöllisesti 45–55 vuoden välillä. Kriteerinä pidetään, että vaihdevuosi-ikäisellä naisella kuukautiset ovat olleet pois yli vuoden."

        Aika nopeasti sitten on tullut vaihtarit, kun kerroit.

        Minun ensimmäiset mensut alkoi 15 - 16 vuotiaana, joten olen miettinyt tuleeko vaihtarit myöhemmin.


      • faöhföah
        ap. kirjoitti:

        Artikkelissa lukee näin

        "Menopaussi eli viimeiset kuukautiset tulevat suomalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä, mutta se vaihtelee yksilöllisesti 45–55 vuoden välillä. Kriteerinä pidetään, että vaihdevuosi-ikäisellä naisella kuukautiset ovat olleet pois yli vuoden."

        Aika nopeasti sitten on tullut vaihtarit, kun kerroit.

        Minun ensimmäiset mensut alkoi 15 - 16 vuotiaana, joten olen miettinyt tuleeko vaihtarit myöhemmin.

        Keskimäärin menee niin päin, että jos kuukautiset on alkaneet nuorena, vaihdevuodet alkavat myöhemmin kuin niillä joilla kuukautiset on alkaneet myöhään.


      • ap.
        faöhföah kirjoitti:

        Keskimäärin menee niin päin, että jos kuukautiset on alkaneet nuorena, vaihdevuodet alkavat myöhemmin kuin niillä joilla kuukautiset on alkaneet myöhään.

        Olinhan minäkin nuori siihen aikaan, kun alkoi mensut vasta 15 -16 vuotiaana, vai mitä tarkoitit?
        Itse ajattelin, että vaihtarit alkaa myöhemmin juuri tuon nuoren iän vuoksi.

        Oli helppoa ylä -asteella olla, kun ei tarvinnut kärsiä mensuista, niin kuin luokkakaverini. Paha migreeni tosin pisti minut aina koulusta kotiin.


      • Keskiarvo=ei kukaan
        faöhföah kirjoitti:

        Keskimäärin menee niin päin, että jos kuukautiset on alkaneet nuorena, vaihdevuodet alkavat myöhemmin kuin niillä joilla kuukautiset on alkaneet myöhään.

        Niinhän sitä sanotaan, mutta minulle kävi kyllä ihan päin vastoin, joten omakohtaisesti en usko koko juttuun. En ymmärrä, että mitä hyötyä tuollaisesta keskiarvosta on kenellekään, siitä tulee vain vääriä odotuksia.

        Mutta siihen keskiarvoon uskon, että ne joille tulee kuukautiset myöhemmin kasvavat pitemmiksi ja että ylipainoisille tulee kuukautiset etuajassa. Ja siihen, että laihoille tulee vaihdevuodet nuorempana ja pahemmin oirein (koska estrogeenia tuottavaa rasvakudosta on vähemmän).

        Ehkä tuota keskiarvoa vääristää se, että ylipainoiselle voi tulla sekä kuukautiset etuajassa että vaihdevuodet myöhemmin, koska rasvakudos tuottaa estrogeenia. Jos tutkimus on tehty Amerikassa, niin siellähän ylipaino on paljon tavallisempaa kuin Suomessa ja voi hyvinkin vääristää tilastoja. Taas lyhyelle ja hoikalle, mutta kuitenkin normaalipainon rajoissa olevalle ihmiselle tulevat kasvupyrähdys ja kuukautiset aikaisin, kasvu loppuu aikaisin, ja samoin vaihdevuodet tulevat etuajassa kun munasarjat väsyvät ja rasvakudosta on vähän.

        No, ei kannata uskoa tätäkään. Kaikki ovat yksilöitä.


    • Ei vieläkään ohi:(

      Hei!

      Olen 55-vuotias ja kärsinyt esivaihdevuosioireista pari vuotta. Tänä aikana kuukautiset muuttuneet epäsäännöllisiksi, taukoa pisimmillään kolme kuukautta.

      Kuumia aaltoaja, ärtyneisyyttä, kolotusia, tihentynyttä virtsaamisen tarvetta...

      Eipä paljon lohduta, jos vielä vähintään vuosi, ennenkuin voi odottaa vaihdevuosien alkavan! Pahenevatkohan oireet ja kauankohan sitten vielä kestävät?

      Yllättävän monimuotoinen vaikutus noilla hormooneilla- ja niiden vähenemisellä
      tuntuu olevan!

      • Hurly Curly

        Moikka

        Ei ne välttämättä tuosta pahene, ei mulla ainakaan. Jonkin verran hikoilkut jo alkoivat helpottaakin mutta semmoinen hidastuminen alkoi niin että sen jopa huomasin monissa asioissa. Oli välillä vaikea suorittaa yksinkertaisia laskutehtäviäkin kaupassa kun yritin ynnäillä ostoksiani?! Minä, joka olen aina ollut ylpeäkin nopeasta päässälaskutaidostani, miten noloa :(
        Oli monta muutakin pientä juttua, kurjaa oli myös ihmisten nimien unohtaminen, musiikki kun on ollut harrastus ja olen ollut hyvä kaikissa visailuissa joissa on kyselty bändejä, artisteja, biisejä.
        Muutuin myös sillä tavalla saamattomammaksi, etten saanut aikaiseksi aina edes tavallisia kotitöitäkään, jotenkin vaan ajatteli että joo, huomenna sitten imuroin...

        Oletan, että osa noista oireista johtui huonosti nukutuista öistä, yölliset vessareissut aiheutti välillä pitkiäkin valvonta-aikoja yössä, olin aina vähän väsynyt ja veltto. Söin epätoivoisesti kaikkia mahdollsiia vitamiinejakin mutta eihän ne auta jos nukkua ei saa.

        Voin vain neuvoa: älkää odottako liian pitkään oireidenne pahenemista. Elämä on elämisen arvoista keski-iässäkin ja on sallittua panostaa itseensä - vain siten voi olla auttavainen vaikka muita kohtaan ja aloittaa innolla jotain hyväntekeväisyysjuttuakin, kunhan oma olo on ntasapainossa.
        Tsemppiä, muijat!


      • ap.

        Minun siskoni sai tuon ikäisenä korvaushoidon juuri tuon ongelman vuoksi ja tila helpottui. Tänä vuonna hän lopetti korvaushoidon ja huomasi, että vaihtarit oli loppuneet. Ensi vuonna hän täyttää 60v.


    • ap.

      Tänään sitten alkoi mensut ja alamassu on kipeä. Päätäkin pikkasen särkee. Olin jo lähes unohtanut miltä tuntuu, kun on mensut niitä kun tulee pari kertaa vuoden sisällä.

      Seuraavan kerran mensut tulee suunnilleen muutaman kuukauden jälkeen.

      Ei ole vielä otettu testiä onko vaihtarit alkaneet. Pitää kai uskoa jo, että pikkuhiljaa ylitän rajan ja huudan "vaihtarit alkoi" kun mensut on poissa. ; D

    • Kinaa kaikestako

      Kävin gynellä,kun vaihtarioireita oli kestänyt parisen vuotta.Klassisia oireita,eli unettomuutta,hikoilua,mielialan vaihteluita,kolotuksia,limakalvojen kuivuutta ja kuukautiset pitkiäkin aikoja poissa.Totesi,että vaihdevuodet alkaneet,alakerran limalalvoy selkeästi ohentuneet ja veriarvo FSH oli 33.Elikkä hänen tulkintansa oli,että vaihtarit päällä,vaikkakin kuukautiset vielä tulleet,nelisen,viitisen kertaa vuodessa.Se on jonkun keksimä määritelmä,että kun vuosi kulunut viineisistä menkoista,alkavat vaihtarit.Itselläni ainakin luen alkaneiksi,oireisto on sen mukainen.Ja vaihdevuosiksihan luetaan nimenomaan se aika naisenelämässä,kun munarakkuloiden toiminta hiipuu ja sammuu kokonaan.

    • onko termi

      En ymmärrä mitä väliä sillä on, ovatko vaihdevuodet alkaneet vai aiheutuvatko moninaiset oireet esivaihdevuosista. Pidän tätä saivarteluna vai olenko jo niin kalkkeutunut alapään lisäksi yläpäästä, etten oivalla asian merkittävyyttä? Olen tasan viiskyt vee, kuukautistihkua tulee ja menee aina välillä ja jos tämä ikä epämääräisine kolotuksineen, muistiongelmineen yms ei oo vaihdevuosia, niin mikä sitten?!

      • ap.

        Premenopaussi on siten rankka, kun mensut sekoilee ja hormoonitkin heittää härän pyllyä, lisäksi voi olla kuumia aaltoja.

        Kun vaihtarit lähestyy alkaa mensut harventua esim. 2-3 kertaa vuodessa, mutta muita oireita voi ilmestyä ja ne eivät välttämättä ole helppoja.

        Kummassakin on omat hoidot, joten on sillä väliä. :)

        Jokainen nainen kokee sen erilailla.


      • T= e.k.
        ap. kirjoitti:

        Premenopaussi on siten rankka, kun mensut sekoilee ja hormoonitkin heittää härän pyllyä, lisäksi voi olla kuumia aaltoja.

        Kun vaihtarit lähestyy alkaa mensut harventua esim. 2-3 kertaa vuodessa, mutta muita oireita voi ilmestyä ja ne eivät välttämättä ole helppoja.

        Kummassakin on omat hoidot, joten on sillä väliä. :)

        Jokainen nainen kokee sen erilailla.

        Kertoisitko, että miten kummassakin on eri hoidot, kun en minä ainakaan ole saanut niihin eri hoitoja. Ilmeisesti tiedät tästä asiasta paljon enemmän kuin lääkärini.

        Oletko muuten tullut huomanneeksi, että sinulla on ärsyttävä tapa tarttua muiden yksittäisiin sanoihin ja näsäviisastella niistä? Olisiko tuossa iässä viimeinkin aika yrittää tehdä asialle jotain?

        Lukemasi artikkeli on pötyä siltä osin, että 45 vuotta olisi vaihdevuosien alaikäraja.


    • 53 v

      No ei se kyllä aina noinkaan mene. Mulla oli vielä viime vuonna mensut ihan säännölliset ja tänä vuonna tulleet vain harvoin (ehkä 3-4 krt) ja nyt tipluttelee vähän väliä. Kuumia aaltoja joskus yöllä, muisti pätkii ja välillä niveliä kolottaa ja migreeni vähän väliä kun mulla hormonaalinen migreeni joka ennen oli kerran kuussa mutta en mielestäni mitään hoitoa tarvitse, ainakaan vielä. En siis tiedä mikä vaihe mulla menossa mut en siitä välitäkkään, normaalia ikääntymistä. Rankempaakin tässä elämässä on koettu joten en tästä panikoi. Mutta jokainenhan kokee sen tavallaan.

    • Kinaa kaikestako

      Kroppa valittaa,sielua ahdistaa,iso muutos myllertää mielessä ja kehossa.ihan sama mikä "vaihe" menossa.Muutos on meneillään,verrattuna aikaisempiin vuosikymmeniin ja se tieto riittää minulle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe