Onko tietoa miten se veden ja Sanan

vauvakasteelta pelas

sekoittuminen tapahtuu, ja siis sekottaminen ?

Pitääkö papin painaa Raamattu veteen vaiko päänsä sinne ämpäriin ja puhua sille vedelle sanoja ?

haittaako kloori siinä mitään, vai pitääkö vesi hakea jortanista pullossa vaiko vain omasta järvestä?

Huomaako sen vaavelista heti kuinka se pelastus alkaa imeytymään otsasta eteenpäin vai miten se vaikutus alkaa ilmentyä?

55

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonglööri

      Onpa levotonta tekstiä. No me kristityt annamme uudestikastajien ilveillä ja luotamme siihen lupaukseen jonka Herra on Sanassaan antanut: Kasteessa Jeesus pesee synitmme pois Sanan kautta.

      Aamen, aamen, aamen!

      • Kastamaton

        Kirkollisten "lapsikaste" kuuluu ekumeeniseen protokollaan.ei siinä raamattua tarvita.Kautta aikojen kirkko on pitänyt kiinni tavoistaan lisätä "kirkollisverotettavia" loistonsa säilyttääkseen.Jeesus sai kasteen,"MIEHUUDEN SAAVUTETTUAAN",koska silloin vasta ymmärrys katsottiin saavuttaneen vastuunalaisen iän.Lapsikasteessa pienokaisella ei ole valinnan varaa,mihinkä järjestöön hänet taivutetaan,tahtomattaan.Harhaoppisilla kirkkokunnilla on paljon muitakin virheellisiä käsityksiä.Ei Raamattu opeta vesitippojen liruttamista kenenkään pään päälle.Tosi-kasteen merkitys on täydellinen upottaminen veden alle,jolloin kasteen saanut,ikäänkuin "syntyy uudestaan" maailmaan.ja alkaa toimia kristillisin tavoittein,koska kaikki entinen on jäänyt taakse.


      • Meingott
        Kastamaton kirjoitti:

        Kirkollisten "lapsikaste" kuuluu ekumeeniseen protokollaan.ei siinä raamattua tarvita.Kautta aikojen kirkko on pitänyt kiinni tavoistaan lisätä "kirkollisverotettavia" loistonsa säilyttääkseen.Jeesus sai kasteen,"MIEHUUDEN SAAVUTETTUAAN",koska silloin vasta ymmärrys katsottiin saavuttaneen vastuunalaisen iän.Lapsikasteessa pienokaisella ei ole valinnan varaa,mihinkä järjestöön hänet taivutetaan,tahtomattaan.Harhaoppisilla kirkkokunnilla on paljon muitakin virheellisiä käsityksiä.Ei Raamattu opeta vesitippojen liruttamista kenenkään pään päälle.Tosi-kasteen merkitys on täydellinen upottaminen veden alle,jolloin kasteen saanut,ikäänkuin "syntyy uudestaan" maailmaan.ja alkaa toimia kristillisin tavoittein,koska kaikki entinen on jäänyt taakse.

        Onneksi vanhoilla kirkoilla ja vanhemmilla protestanttisilla kirkoilla, kuten Suomen ev.lut. kirkolla, ei ole lapsikastetta. Sellaista kummajaista ei löydy Raamatusta.


      • Mietittävää

        Miksi, jonglööri, sinun mielestäsi Jumala on sitonut vauvan syntien anteeksiantamisen vanhempien papilla teettämään kasteeseen?
        Selitätkö?


      • jonglööri
        Mietittävää kirjoitti:

        Miksi, jonglööri, sinun mielestäsi Jumala on sitonut vauvan syntien anteeksiantamisen vanhempien papilla teettämään kasteeseen?
        Selitätkö?

        Tätä voi kysyä Jumalalta. Selitätkö sinä miksi Jumala on sitonut pelastuksen Poikansa uskomiseen, mikä edellyttää joko omaa Raamatun lukua tai muiden ihmsiten opetusta?


      • jonglööri
        Kastamaton kirjoitti:

        Kirkollisten "lapsikaste" kuuluu ekumeeniseen protokollaan.ei siinä raamattua tarvita.Kautta aikojen kirkko on pitänyt kiinni tavoistaan lisätä "kirkollisverotettavia" loistonsa säilyttääkseen.Jeesus sai kasteen,"MIEHUUDEN SAAVUTETTUAAN",koska silloin vasta ymmärrys katsottiin saavuttaneen vastuunalaisen iän.Lapsikasteessa pienokaisella ei ole valinnan varaa,mihinkä järjestöön hänet taivutetaan,tahtomattaan.Harhaoppisilla kirkkokunnilla on paljon muitakin virheellisiä käsityksiä.Ei Raamattu opeta vesitippojen liruttamista kenenkään pään päälle.Tosi-kasteen merkitys on täydellinen upottaminen veden alle,jolloin kasteen saanut,ikäänkuin "syntyy uudestaan" maailmaan.ja alkaa toimia kristillisin tavoittein,koska kaikki entinen on jäänyt taakse.

        Kyllä lapsikaste perustuu ihan Kristuksen käskyyn ja Jumalan Sanaan, ei siinä protokolia tarvita. Ei kaste olekaan ihmisen valintaa vaan Jumalan valintaa.

        Tästä näemme miten pihalla tämä uudestikastaja on: "Ei Raamattu opeta vesitippojen liruttamista kenenkään pään päälle" Eikös koko uusi testamentti kerro kasteesta, sen olemuksesta ja siitä miten alkuseurakunta kastoi ihmisiä. Nyt on jääny jotakin huomaamatta :D

        Toinen vitst tältä u-kastajalta on tämä: "Tosi-kasteen merkitys on täydellinen upottaminen veden alle,jolloin kasteen saanut,ikäänkuin "syntyy uudestaan" maailmaan"

        Eihän Raamatrtu puhu että kasteen merkitys on upottaminen, vaan Kristuksen päällepukeminen ja Häneen liittäminen. Enkä löydä mistään tuota "ikään kuin uudestisynnytää" vaan minun Raamatussani kaste yksinkertaisesti uudestisynnytää. Ei siinä ikäänkuita tarvita. Kertoohan sekin että kasteessa aletaan elää uutta elämää siitä, että Jumala on tehnyt meissä jotakin, ei siitä että me olemme tehneet jotain.

        Että tällä tolalla on tämän u-kastajien tieto :D


      • Mietittävää
        jonglööri kirjoitti:

        Tätä voi kysyä Jumalalta. Selitätkö sinä miksi Jumala on sitonut pelastuksen Poikansa uskomiseen, mikä edellyttää joko omaa Raamatun lukua tai muiden ihmsiten opetusta?

        Kysypä siis, jonglööri, Jumalalta, onko Jumala jotenkin sitonut vauvan syntien anteeksiantamisen vanhempien papilla teettämään kasteeseen. Ja jos on, niin miksi.
        Minä löydän Raamatusta erinäisiä asioita, joihin pelastus on sidottu, mutten löydä sitä.

        Ennen kaikkea pelastus on Jeesuksessa. Hänessä me pelastumme. "...ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman" (Apt.4:12).
        Luvataan näinkin: "...on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu" (Apt.2:21).
        Jumala on kärsinyt tietämättömyyden aikoja . Mutta nyt hän on tehnyt Jeesuksen kautta tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus (Apt.17:30).

        Pelastukseen tarvitaan siis parannus (mm. Luuk.24:47, Apt.2:38) ja Jeesuksessa oleminen; Room.8.1: "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat."
        Tähän Jeesuksessa olemiseen päästään esim. suun tunnustuksella (Room10:10). Se pelastaa. Samoin pelastuksen saa evankeliumin kuulemista seuranneella kasteella (Matt.16:16). Timoteuksesta toisaalta sanotaan, että hän tunnustautui hyvällä tunnustuksella iankaikkiseen elämään (1.Tim.6:12). Joku on sanonut sen viittaavan kasteeseen, mutta se voi tarkoittaa muutakin tunnustusta.
        Jeesuksen tunnustava uskova pelastuu, mutta kieltäjä ei pelastu, vaikka olisi minkälainen usko (Matt.10:32). Jos kieltäjällä jotain uskoa on, niin se on ilmeisesti korkeintaan Jaakobin mainitsemaa riivaajien uskoa (Jaak.2:19).

        Kreikan pistis-sana, joka käännetään yleensä usko, käännetään Raamatussa monta kertaa myös uskollisuus, koska se on ainoa järkevä käännös monessa kohtaa. Raamatun usko-termi siis sisältää uskollisuus-merkityksenkin. Raamatun ajan sekulaarissa kreikassa 'uskollisuus' oli itse asiassa pistiksen tavallisin merkitys. Sellaiseen uskoon pelastus on sidottu. Se ymmärrettiin alkuseurakunnan aikaan, mutta tutkijoidenkin mukaan usko-sanan merkitys on nykyään ainakin monille kapeampi. Luullaankohan luterilaisessa Suomessa, että riittää kun huudetaan "Herra, Herra"?

        Usko ilman uskollisuutta eli tekoja on sitä Jaakobin nimeämää kuollutta uskoa (Jaak.2:26), joka ei hyödytä mitään (vrt. jae 2:14. Tuntuu, että protestanttisessa kulttuurissa liian usein uskoksi kelpuutetaan mainittu "riivaajien usko" eli totenapitämisusko.

        Niiden pelastuksen, ketkä ovat kuulleet evankeliumin, Jumala on siis sitonut edellä mainittuihin seikkoihin.
        Hyvä uutinen meille on tämä: "sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos (Joh.6:37)". Siinäkin on sana "tulee". Ei puhuta viemisestä.

        En siis löydä Raamatusta, että Jumala olisi sitonut vauvan syntien anteeksiantamisen ja pelastuksen vanhempien papilla teettämään kasteeseen.
        Jumala antaa kullekin hänen tekojensa mukaan (Room.2:6). Ei hän anna sen kummemmin Aadamin kuin vanhempienkaan tekojen mukaan.


      • elmo76
        Mietittävää kirjoitti:

        Kysypä siis, jonglööri, Jumalalta, onko Jumala jotenkin sitonut vauvan syntien anteeksiantamisen vanhempien papilla teettämään kasteeseen. Ja jos on, niin miksi.
        Minä löydän Raamatusta erinäisiä asioita, joihin pelastus on sidottu, mutten löydä sitä.

        Ennen kaikkea pelastus on Jeesuksessa. Hänessä me pelastumme. "...ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman" (Apt.4:12).
        Luvataan näinkin: "...on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu" (Apt.2:21).
        Jumala on kärsinyt tietämättömyyden aikoja . Mutta nyt hän on tehnyt Jeesuksen kautta tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus (Apt.17:30).

        Pelastukseen tarvitaan siis parannus (mm. Luuk.24:47, Apt.2:38) ja Jeesuksessa oleminen; Room.8.1: "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat."
        Tähän Jeesuksessa olemiseen päästään esim. suun tunnustuksella (Room10:10). Se pelastaa. Samoin pelastuksen saa evankeliumin kuulemista seuranneella kasteella (Matt.16:16). Timoteuksesta toisaalta sanotaan, että hän tunnustautui hyvällä tunnustuksella iankaikkiseen elämään (1.Tim.6:12). Joku on sanonut sen viittaavan kasteeseen, mutta se voi tarkoittaa muutakin tunnustusta.
        Jeesuksen tunnustava uskova pelastuu, mutta kieltäjä ei pelastu, vaikka olisi minkälainen usko (Matt.10:32). Jos kieltäjällä jotain uskoa on, niin se on ilmeisesti korkeintaan Jaakobin mainitsemaa riivaajien uskoa (Jaak.2:19).

        Kreikan pistis-sana, joka käännetään yleensä usko, käännetään Raamatussa monta kertaa myös uskollisuus, koska se on ainoa järkevä käännös monessa kohtaa. Raamatun usko-termi siis sisältää uskollisuus-merkityksenkin. Raamatun ajan sekulaarissa kreikassa 'uskollisuus' oli itse asiassa pistiksen tavallisin merkitys. Sellaiseen uskoon pelastus on sidottu. Se ymmärrettiin alkuseurakunnan aikaan, mutta tutkijoidenkin mukaan usko-sanan merkitys on nykyään ainakin monille kapeampi. Luullaankohan luterilaisessa Suomessa, että riittää kun huudetaan "Herra, Herra"?

        Usko ilman uskollisuutta eli tekoja on sitä Jaakobin nimeämää kuollutta uskoa (Jaak.2:26), joka ei hyödytä mitään (vrt. jae 2:14. Tuntuu, että protestanttisessa kulttuurissa liian usein uskoksi kelpuutetaan mainittu "riivaajien usko" eli totenapitämisusko.

        Niiden pelastuksen, ketkä ovat kuulleet evankeliumin, Jumala on siis sitonut edellä mainittuihin seikkoihin.
        Hyvä uutinen meille on tämä: "sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos (Joh.6:37)". Siinäkin on sana "tulee". Ei puhuta viemisestä.

        En siis löydä Raamatusta, että Jumala olisi sitonut vauvan syntien anteeksiantamisen ja pelastuksen vanhempien papilla teettämään kasteeseen.
        Jumala antaa kullekin hänen tekojensa mukaan (Room.2:6). Ei hän anna sen kummemmin Aadamin kuin vanhempienkaan tekojen mukaan.

        Tutki lisää Raamattua ja pyydä ymmärrystä.


      • Mietettävää
        elmo76 kirjoitti:

        Tutki lisää Raamattua ja pyydä ymmärrystä.

        On vielä sekin, etten ole huomannut kenenkään muunkaan löytäneen mitään kunnon perusteluja sille, että vauvan iankaikkinen kohtalo olisi kiinni vanhempien papilla teettämästä kasteesta. Eipä niitä ollut Elmollakaan.


      • elmo76
        Mietettävää kirjoitti:

        On vielä sekin, etten ole huomannut kenenkään muunkaan löytäneen mitään kunnon perusteluja sille, että vauvan iankaikkinen kohtalo olisi kiinni vanhempien papilla teettämästä kasteesta. Eipä niitä ollut Elmollakaan.

        Mutta me kristityt kastamme ja opetamme. Tutki sinä lisää Raamattua ja pyydä ymmärrystä.


      • Mietittävää
        elmo76 kirjoitti:

        Mutta me kristityt kastamme ja opetamme. Tutki sinä lisää Raamattua ja pyydä ymmärrystä.

        Siis: miksi vauvan pelastus on kiinni papin suorittamasta vedellä valelusta, jonka vanhemmat kirkon kehotuksesta tällä papilla teettävät?


      • jonglööri
        Mietittävää kirjoitti:

        Siis: miksi vauvan pelastus on kiinni papin suorittamasta vedellä valelusta, jonka vanhemmat kirkon kehotuksesta tällä papilla teettävät?

        Lapsen pelastus on kiinni Jumalasta, joka toimii kasteessa. Sitä miksi kaste pelastaa, onb asia jota voit kysyä Jumalalta. Näin Hän sanassaan kuitenkin sanoo ja minä uskon sen.


      • elmo76
        Mietittävää kirjoitti:

        Siis: miksi vauvan pelastus on kiinni papin suorittamasta vedellä valelusta, jonka vanhemmat kirkon kehotuksesta tällä papilla teettävät?

        Kristityt kastavat vauvoja, koska Jeesus Kristus kehoitti näin tekemään. Kysymys on siis kristinuskosta. Jos epäilet kristinuskon opetuksia, niin voithan vaihtaa johonkin toiseen uskontoon.


      • Mietittävää
        jonglööri kirjoitti:

        Lapsen pelastus on kiinni Jumalasta, joka toimii kasteessa. Sitä miksi kaste pelastaa, onb asia jota voit kysyä Jumalalta. Näin Hän sanassaan kuitenkin sanoo ja minä uskon sen.

        Missä kohden Raamattua sanotaan, että vauva tulee kastaa, että hän pelastuisi.
        Laitatko jakeet?
        Mistä vauva pelastetaan kasteessa?


      • IsoP.
        Mietittävää kirjoitti:

        Missä kohden Raamattua sanotaan, että vauva tulee kastaa, että hän pelastuisi.
        Laitatko jakeet?
        Mistä vauva pelastetaan kasteessa?

        Älä kysele liian vaikeita. Se on heille "mysterion". Eivätkä he voi vastata muuta kuin "kysy Jumalalta". Heillä on niin suuri usko, että he uskovat senkin mikä ei löydy Raamatusta.

        On aika metka juttu julistaa asia "sakramentiksi" kun sitä ei voi Raamatulla selittää.


      • Mietittävää
        IsoP. kirjoitti:

        Älä kysele liian vaikeita. Se on heille "mysterion". Eivätkä he voi vastata muuta kuin "kysy Jumalalta". Heillä on niin suuri usko, että he uskovat senkin mikä ei löydy Raamatusta.

        On aika metka juttu julistaa asia "sakramentiksi" kun sitä ei voi Raamatulla selittää.

        No, joo. olisihan se kuitenkin ollut kiva, jos olisi edes yhtä Raamatun paikkaa yritetty tarjota. Laitoin itse vinon pinon pelastukseen liittyviä tekstejä, joissa ei puhuttu, että vauva pitää kastaa, että hän pelastuisi.
        Kun nämä kaksi kaveria sanovat, että niin pitää tehdä, niin olisihan se ollut kiva saada jotain muuta perustelua kuin että "Jeesus Kristus kehottaa niin tekemään" tai että kun ME kastetaan, niin Jumala toimii.


      • jonglööri
        Mietittävää kirjoitti:

        Missä kohden Raamattua sanotaan, että vauva tulee kastaa, että hän pelastuisi.
        Laitatko jakeet?
        Mistä vauva pelastetaan kasteessa?

        Ap.t. 2:38-39

        Mark. 16:16

        1. Piet. 3:21

        Joh.. 3:5

        Vauva pelastuu siitä mistä aikuinenkin.


      • jonglööri
        Mietittävää kirjoitti:

        No, joo. olisihan se kuitenkin ollut kiva, jos olisi edes yhtä Raamatun paikkaa yritetty tarjota. Laitoin itse vinon pinon pelastukseen liittyviä tekstejä, joissa ei puhuttu, että vauva pitää kastaa, että hän pelastuisi.
        Kun nämä kaksi kaveria sanovat, että niin pitää tehdä, niin olisihan se ollut kiva saada jotain muuta perustelua kuin että "Jeesus Kristus kehottaa niin tekemään" tai että kun ME kastetaan, niin Jumala toimii.

        Ei Raamatussa ole erikseen vauvojen pelastustietä kun kaikille ihmislle on yksi ja sama pelastustie: Kristus. Hänet meille kasteessa annettän ja uskolla otamme Hänet vastaan.


      • Mietittävää
        jonglööri kirjoitti:

        Ap.t. 2:38-39

        Mark. 16:16

        1. Piet. 3:21

        Joh.. 3:5

        Vauva pelastuu siitä mistä aikuinenkin.

        Apt.2 tilanteessa kastettiin niitä, jotka olivat kuulleet evankeliumin ja uskoneet sen.
        Sama ajatus Markuksessa.
        Pietarin kirjeen oikea käännös on, että kaste on hyvän omantunnon pyytämistä.
        Eksegetiikan professorin mukaan kääntäjät päätyivät hyvän omantunnon liittoon - jolle oli heikkoja perusteita - siksi, että luterilaisen teologian mukaan ihmisen aktiivisuutta ei saa painottaa. Alkutekstissä Jumala on objekti (eis theon), käännös tekee hänestä subjektin.
        Hyvän omantunnon pyytäminen ei sovi lapsikasteeseen. Uskovien kasteeseen se sopii hyvin.

        Uudestisyntymisestä Raamattu opettaa:

        1.Piet.1:23. "...te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta."

        Uudestisyntyminen tapahtuu Jumalan sanan kautta.

        Joh.1:12 käyttää sanoja "tulla Jumalan lapsiksi". Se on uudestisyntymistä Jumalan lapseksi. "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä..."

        Uudestisyntyminen tapahtuu siis ottamalla vastaan Jeesus. Ne uudestisyntyvät "jotka uskovat hänen nimeensä".
        Samoin 1.Joh.5:1 kytkee uskon ja uudestisyntymisen: ”joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt”.

        Jeesuksen vastaanottaminen, sanan kuuleminen ja usko saavat aikaan uudestisyntymisen.
        Ei vauvan kastaminen.
        Joh.3:5:ssa olevan veden voi ajatella olevan kastevettä, vaikka Johannes käyttääkin vettä paljon vertauskuvana.
        Raamatun kontekstissa kaste otettiin saman tien evankeliumin kuulemisen jälkeen. Sellaisessa tilanteessa kasteen voi ajatella uudestisynnyttävän.
        Vauvan kastaminen on kuitenkin aivan erilainen tilanne.
        Siihen ei sisälly Sanan kuulemisesta syntynyttä uskoa ja siitä seuraavaa Jeesuksen vastaanottamista.
        Sellaisen olettaminen on magiikkaa.
        Näenkin lapsikasteen syntyneen kansanuskon maagisen ajattelutavan sulautuessa kristinuskoon.


      • jonglööri
        Mietittävää kirjoitti:

        Apt.2 tilanteessa kastettiin niitä, jotka olivat kuulleet evankeliumin ja uskoneet sen.
        Sama ajatus Markuksessa.
        Pietarin kirjeen oikea käännös on, että kaste on hyvän omantunnon pyytämistä.
        Eksegetiikan professorin mukaan kääntäjät päätyivät hyvän omantunnon liittoon - jolle oli heikkoja perusteita - siksi, että luterilaisen teologian mukaan ihmisen aktiivisuutta ei saa painottaa. Alkutekstissä Jumala on objekti (eis theon), käännös tekee hänestä subjektin.
        Hyvän omantunnon pyytäminen ei sovi lapsikasteeseen. Uskovien kasteeseen se sopii hyvin.

        Uudestisyntymisestä Raamattu opettaa:

        1.Piet.1:23. "...te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta."

        Uudestisyntyminen tapahtuu Jumalan sanan kautta.

        Joh.1:12 käyttää sanoja "tulla Jumalan lapsiksi". Se on uudestisyntymistä Jumalan lapseksi. "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä..."

        Uudestisyntyminen tapahtuu siis ottamalla vastaan Jeesus. Ne uudestisyntyvät "jotka uskovat hänen nimeensä".
        Samoin 1.Joh.5:1 kytkee uskon ja uudestisyntymisen: ”joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt”.

        Jeesuksen vastaanottaminen, sanan kuuleminen ja usko saavat aikaan uudestisyntymisen.
        Ei vauvan kastaminen.
        Joh.3:5:ssa olevan veden voi ajatella olevan kastevettä, vaikka Johannes käyttääkin vettä paljon vertauskuvana.
        Raamatun kontekstissa kaste otettiin saman tien evankeliumin kuulemisen jälkeen. Sellaisessa tilanteessa kasteen voi ajatella uudestisynnyttävän.
        Vauvan kastaminen on kuitenkin aivan erilainen tilanne.
        Siihen ei sisälly Sanan kuulemisesta syntynyttä uskoa ja siitä seuraavaa Jeesuksen vastaanottamista.
        Sellaisen olettaminen on magiikkaa.
        Näenkin lapsikasteen syntyneen kansanuskon maagisen ajattelutavan sulautuessa kristinuskoon.

        Taas sama uudestikastaja, nyt eri nimimerkillä

        Kastee ja uskon välinen järjestys ei muuta kummankaan olemusta

        "Apt.2 tilanteessa kastettiin niitä, jotka olivat kuulleet evankeliumin ja uskoneet sen"

        Kyllä, ja annettiin vakuus että Pyhän Hengen saavat myös lapset jotka kastetaan. Hyvän omantunnon pyytäminen ei sovi uudestikasteeseen, koska se on vain ihmisen symbolinen kuuliaisuusteko. Kristilliseen kasteeseen, eli lapsikasteeseen se sopii hyvin, koska nimenomaan kasteessa saadaan synnit anteeksi ja siitä se hyvä omatunto tulee. Riippumatta siitä käännetäänkö jae omantunnon pyytämisenä vai omantunnonliittona, idea on aivan sama ja lapsikastetta tukeva.

        "Uudestisyntyminen tapahtuu Jumalan sanan kautta."

        Näin juuri. Vedestä ja Hengestä ja Sanan kautta. Kasteessa tapahtuva uudestisyntyminen tapahtuu sanan kautta.

        "Uudestisyntyminen tapahtuu siis ottamalla vastaan Jeesus"

        Kyllä, ja myös kasteessa, kuten Roomalaiskirjeen kasteopetus meille kertoo. Jumalan Sana saa aikaan uudestisyntymisen. Kaste, Sana, usko ja evankeliumi kuuluvat kaikki yhteen. On siis täysin oikein sanoa että Jumalan Sana uudestisynnyttää, kaste uudestisynnyttää ja Jeesuksen vastaanottaminen uudestisynnyttää.

        "Raamatun kontekstissa kaste otettiin saman tien evankeliumin kuulemisen jälkeen."

        Raamatun kontekstissa kukaan ei ottanut kastetta, vaan kaste saatiin. Kasteen olemus ei muutu siitä annetaanko se vauvalle, vai uskoontulleelle ihmiselle. Kaste on aina Jumalan teko ja sama. Vauvan kasteeseen jos mihin liittyy usko, jonka Pyhä Henki synnyttää. Aikuisen tapauksessa näin ei aina käy.

        Lapsikaste perustuu Jumalan sanaan ja lupaukseen. Näen uudestikasteen olevat selvä poikkeama tästä Jumalan sanan totuudesta. Te uudestikastajat ette usko että Jumala voi synnyttää vauvassa uskon. Siinä menette harhaan.


      • pohdittavaa
        elmo76 kirjoitti:

        Kristityt kastavat vauvoja, koska Jeesus Kristus kehoitti näin tekemään. Kysymys on siis kristinuskosta. Jos epäilet kristinuskon opetuksia, niin voithan vaihtaa johonkin toiseen uskontoon.

        Noiden samojen patenttivastausten kopioiminen riittää näköjään eräille todisteeksi sille, että UT:ssä olisi mainintaa vauvakasteesta.
        Tai sitten vedotaan: "Kysy Jumalalta"!!!

        Jumalahan ON JO VASTANNUT SIIHEN SANASSAAN:

        "Tehkää siis parannus ja OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN..."

        Mutta kun vauvakastetta ei löydy Raamatusta, niin täytyyhän sitä jonkinlaisia
        selityksiä keksiä. Jeesushan EI KEHOITTANUT kastamaan vauvoja!
        Herää epäilys, että voidaanko tuollaista pakollisiin seremonioihin perustuvaa
        oppia edes kutsua kristinuskoksi.
        Sellainen kuuluu Vanhaan liittoon.

        Jeesuksen opettamassa kristinuskossa kaikki perustuu VAPAAEHTOISUUTEEN
        ja OMAAN VALINTAAN.
        Ei vanhempien ratkaisuihin.

        "Joka TAHTOO minun perässäni kulkea..."

        Tuntuu jotenkin nurinkuriselta, että Jumala, joka on luonut vauvan, joutuisi
        kastamaan tämän vauvan itseään varten, ennenkuin voisi omistaa tuon suloisen
        ihmistaimen. Tuollainen käsitys on Jmalan kaikkivaltiuden halveksimista.


      • Mietittävää
        pohdittavaa kirjoitti:

        Noiden samojen patenttivastausten kopioiminen riittää näköjään eräille todisteeksi sille, että UT:ssä olisi mainintaa vauvakasteesta.
        Tai sitten vedotaan: "Kysy Jumalalta"!!!

        Jumalahan ON JO VASTANNUT SIIHEN SANASSAAN:

        "Tehkää siis parannus ja OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN..."

        Mutta kun vauvakastetta ei löydy Raamatusta, niin täytyyhän sitä jonkinlaisia
        selityksiä keksiä. Jeesushan EI KEHOITTANUT kastamaan vauvoja!
        Herää epäilys, että voidaanko tuollaista pakollisiin seremonioihin perustuvaa
        oppia edes kutsua kristinuskoksi.
        Sellainen kuuluu Vanhaan liittoon.

        Jeesuksen opettamassa kristinuskossa kaikki perustuu VAPAAEHTOISUUTEEN
        ja OMAAN VALINTAAN.
        Ei vanhempien ratkaisuihin.

        "Joka TAHTOO minun perässäni kulkea..."

        Tuntuu jotenkin nurinkuriselta, että Jumala, joka on luonut vauvan, joutuisi
        kastamaan tämän vauvan itseään varten, ennenkuin voisi omistaa tuon suloisen
        ihmistaimen. Tuollainen käsitys on Jmalan kaikkivaltiuden halveksimista.

        Täyttä asiaa, veli tai sisar.

        Pedobaptistit syyttävät kredobaptisteja omavanhurskaudesta, mutta käytäntömmehän on UT:sta. Oliko kaste siellä omahanhurskautta? Ei tosiaan.
        Itse asiassa lapsikasteessa on enemmän VT:n lain elementtejä.
        Pedobaptistit rinnastavatkin lapsikasteen ympäileikkaukseen, mitä Raamattu ei tee. Lain teot, joista Paavali varoitti, olivat juutalaisuuden liiton ehtoja, edellämainitun lisäksi mm. ruokasäädökset ja sapatti. Paavali vastusti sitä, että pakanat piti opettaa näihin. Hän ei tarkoittanut lain teoilla, mitä tahansa ihmisen aktiivisuutta niin kuin Luther erehtyi luulemaan. Ei varsinkaan kastetta.
        Luther samaisti oman etsikkoaikansa tilanteen Paavalin tilanteeseen väärin. Tämä on nähty.

        Jonglööri pisti taas samaa vanhaa juttua että uudestisyntyminen tulee uskosta, joka tulee vedessä olevasta sanasta. Huh huh.
        Ei mitään uutta.
        Ja että lapsi saa synnit anteeksi. Eli perisynnin.
        Hesekiel 18 sanoo:
        "Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaita vihloo.
        "Niin totta kuin elän, sanoo Herra Jumala, tätä sananpartta ei yhdenkään israelilaisen enää pidä lausua."
        ja "Ei poikaa panna vastaamaan isänsä synneistä".

        Luterilaiset kuitenkin tekevät jatkyvasti vastoin tätä sanaa ja opettavat vauvan vastaavan Aadamin synnistä. Hävytöntä. Liki Jumalan pilkkaa.

        Tämä oli hyvä pointti sinulta, nimimerkki pohdittavaa:
        "Tuntuu jotenkin nurinkuriselta, että Jumala, joka on luonut vauvan, joutuisi
        kastamaan tämän vauvan itseään varten, ennenkuin voisi omistaa tuon suloisen
        ihmistaimen."
        Siinä pohdittavaa.


      • Mietittävää
        Mietittävää kirjoitti:

        Täyttä asiaa, veli tai sisar.

        Pedobaptistit syyttävät kredobaptisteja omavanhurskaudesta, mutta käytäntömmehän on UT:sta. Oliko kaste siellä omahanhurskautta? Ei tosiaan.
        Itse asiassa lapsikasteessa on enemmän VT:n lain elementtejä.
        Pedobaptistit rinnastavatkin lapsikasteen ympäileikkaukseen, mitä Raamattu ei tee. Lain teot, joista Paavali varoitti, olivat juutalaisuuden liiton ehtoja, edellämainitun lisäksi mm. ruokasäädökset ja sapatti. Paavali vastusti sitä, että pakanat piti opettaa näihin. Hän ei tarkoittanut lain teoilla, mitä tahansa ihmisen aktiivisuutta niin kuin Luther erehtyi luulemaan. Ei varsinkaan kastetta.
        Luther samaisti oman etsikkoaikansa tilanteen Paavalin tilanteeseen väärin. Tämä on nähty.

        Jonglööri pisti taas samaa vanhaa juttua että uudestisyntyminen tulee uskosta, joka tulee vedessä olevasta sanasta. Huh huh.
        Ei mitään uutta.
        Ja että lapsi saa synnit anteeksi. Eli perisynnin.
        Hesekiel 18 sanoo:
        "Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaita vihloo.
        "Niin totta kuin elän, sanoo Herra Jumala, tätä sananpartta ei yhdenkään israelilaisen enää pidä lausua."
        ja "Ei poikaa panna vastaamaan isänsä synneistä".

        Luterilaiset kuitenkin tekevät jatkyvasti vastoin tätä sanaa ja opettavat vauvan vastaavan Aadamin synnistä. Hävytöntä. Liki Jumalan pilkkaa.

        Tämä oli hyvä pointti sinulta, nimimerkki pohdittavaa:
        "Tuntuu jotenkin nurinkuriselta, että Jumala, joka on luonut vauvan, joutuisi
        kastamaan tämän vauvan itseään varten, ennenkuin voisi omistaa tuon suloisen
        ihmistaimen."
        Siinä pohdittavaa.

        Kun Raamattu selvästi sanoo, että usko vaikuttaa uudestisyntymiseen ja että usko tulee kuulemisesta, niin miksi ja miten ihmeessä voidaan ruveta selittämään tuollaisia juttuja vedessä olevasta sanasta, joka vaikuttaa uskon ja uudestisyntymisen vauvassa?
        Tuo on jotenkin niin käsittämätöntä.
        No, kun ollaan ylpeitä, niin silloin on mahdotonta edes ottaa huomioon vaihtoehtoa, että voisi mahdollisesti myöntää olevansa väärässä.
        Ylpeät tekevät itsensä naurettaviksi.


      • oikea järjestys
        jonglööri kirjoitti:

        Taas sama uudestikastaja, nyt eri nimimerkillä

        Kastee ja uskon välinen järjestys ei muuta kummankaan olemusta

        "Apt.2 tilanteessa kastettiin niitä, jotka olivat kuulleet evankeliumin ja uskoneet sen"

        Kyllä, ja annettiin vakuus että Pyhän Hengen saavat myös lapset jotka kastetaan. Hyvän omantunnon pyytäminen ei sovi uudestikasteeseen, koska se on vain ihmisen symbolinen kuuliaisuusteko. Kristilliseen kasteeseen, eli lapsikasteeseen se sopii hyvin, koska nimenomaan kasteessa saadaan synnit anteeksi ja siitä se hyvä omatunto tulee. Riippumatta siitä käännetäänkö jae omantunnon pyytämisenä vai omantunnonliittona, idea on aivan sama ja lapsikastetta tukeva.

        "Uudestisyntyminen tapahtuu Jumalan sanan kautta."

        Näin juuri. Vedestä ja Hengestä ja Sanan kautta. Kasteessa tapahtuva uudestisyntyminen tapahtuu sanan kautta.

        "Uudestisyntyminen tapahtuu siis ottamalla vastaan Jeesus"

        Kyllä, ja myös kasteessa, kuten Roomalaiskirjeen kasteopetus meille kertoo. Jumalan Sana saa aikaan uudestisyntymisen. Kaste, Sana, usko ja evankeliumi kuuluvat kaikki yhteen. On siis täysin oikein sanoa että Jumalan Sana uudestisynnyttää, kaste uudestisynnyttää ja Jeesuksen vastaanottaminen uudestisynnyttää.

        "Raamatun kontekstissa kaste otettiin saman tien evankeliumin kuulemisen jälkeen."

        Raamatun kontekstissa kukaan ei ottanut kastetta, vaan kaste saatiin. Kasteen olemus ei muutu siitä annetaanko se vauvalle, vai uskoontulleelle ihmiselle. Kaste on aina Jumalan teko ja sama. Vauvan kasteeseen jos mihin liittyy usko, jonka Pyhä Henki synnyttää. Aikuisen tapauksessa näin ei aina käy.

        Lapsikaste perustuu Jumalan sanaan ja lupaukseen. Näen uudestikasteen olevat selvä poikkeama tästä Jumalan sanan totuudesta. Te uudestikastajat ette usko että Jumala voi synnyttää vauvassa uskon. Siinä menette harhaan.

        Sitkeässä tuo väärinlukemisen taito eräissä.

        UT:ssä KASTE NIMENOMAA OTETTIIN:
        "OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN..."
        Ketään ei kastettu vastoin tahtoaan eikä vanhempien pyynnöstä.

        Te vauvakasteesta kiivailijat ette luota siihen, että Jumala, joka on vauvan
        luonut, ei voisi pitää häntä omanaan ilman teidän vesiseremoniaa!!!
        Mistä vauvan pitäisi pelastua??? Syntymisestäkö?

        UT:ssä ei ole yhtään kohtaa, jossa joku olisi kastettu ennen uskoontuloaan.
        Teidän epätoivoiset selityksenne eivät voi muuttaa Jumalan järjestystä:
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."

        Ei ehtoollistakaan anneta "kaikille kansoille"


      • jonglööri
        pohdittavaa kirjoitti:

        Noiden samojen patenttivastausten kopioiminen riittää näköjään eräille todisteeksi sille, että UT:ssä olisi mainintaa vauvakasteesta.
        Tai sitten vedotaan: "Kysy Jumalalta"!!!

        Jumalahan ON JO VASTANNUT SIIHEN SANASSAAN:

        "Tehkää siis parannus ja OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN..."

        Mutta kun vauvakastetta ei löydy Raamatusta, niin täytyyhän sitä jonkinlaisia
        selityksiä keksiä. Jeesushan EI KEHOITTANUT kastamaan vauvoja!
        Herää epäilys, että voidaanko tuollaista pakollisiin seremonioihin perustuvaa
        oppia edes kutsua kristinuskoksi.
        Sellainen kuuluu Vanhaan liittoon.

        Jeesuksen opettamassa kristinuskossa kaikki perustuu VAPAAEHTOISUUTEEN
        ja OMAAN VALINTAAN.
        Ei vanhempien ratkaisuihin.

        "Joka TAHTOO minun perässäni kulkea..."

        Tuntuu jotenkin nurinkuriselta, että Jumala, joka on luonut vauvan, joutuisi
        kastamaan tämän vauvan itseään varten, ennenkuin voisi omistaa tuon suloisen
        ihmistaimen. Tuollainen käsitys on Jmalan kaikkivaltiuden halveksimista.

        ""Tehkää siis parannus ja OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN...""

        Kyllä, tai alkukielen mukaan "TULKOON KUKIN TEISTÄ KASTETUKSI". Ei tuossa ole mitään mikä sulkee vauvat pois. Sinulla on vaikeuksia ymmärtää suomenkieltä.

        Jeesushan kehoitti kastamaan vauvoja.

        Ihminen on syntinen eikä pysty itse valitsemaan Jumala. Jumala valitsee meidät ja vetää luokseen. "ei yhtäkään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa." sanoo Raamattu. Kukaan ei etsi Jumalaa. Usko ei ole valintaa tai ratkaisua, vaan se on Jumalan lahjaa.

        Jumala ei kasta vauvaa itseään vartan vaan vauvaa varten. Ihan samoin voisin sanoa että nurinkurista, että Jumala on luonut ihmisen, mutta sitten Hänen täytyy herättää ihmisessä usko ennen kuin ihmisparka voi pelastua. Juuri tässä käy ilmi Jumalan kaikkivaltius. Ennemmin sen halveksimista on se kun julistetaan ettei Jumala mitenkään pysty herättämään vauvassa uskoa...


      • Pohdittavaa
        Mietittävää kirjoitti:

        Kun Raamattu selvästi sanoo, että usko vaikuttaa uudestisyntymiseen ja että usko tulee kuulemisesta, niin miksi ja miten ihmeessä voidaan ruveta selittämään tuollaisia juttuja vedessä olevasta sanasta, joka vaikuttaa uskon ja uudestisyntymisen vauvassa?
        Tuo on jotenkin niin käsittämätöntä.
        No, kun ollaan ylpeitä, niin silloin on mahdotonta edes ottaa huomioon vaihtoehtoa, että voisi mahdollisesti myöntää olevansa väärässä.
        Ylpeät tekevät itsensä naurettaviksi.

        "Kun Raamattu selvästi sanoo, että usko vaikuttaa uudestisyntymiseen ja että usko tulee kuulemisesta, niin miksi ja miten ihmeessä voidaan ruveta selittämään tuollaisia juttuja vedessä olevasta sanasta, joka vaikuttaa uskon ja uudestisyntymisen vauvassa?"

        ""Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny VEDSTÄ ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."

        "Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää UUTTA ELÄMÄÄ"

        "Hän pesi sen puhtaaksi VEDELLÄ ja sanalla"

        Että ihan Jumalan ilmoitukseen tuo perustuu. Kun ei osaa erottaa Jumalan lakia ja evankeliumia niin kaikki tuntuu käsittämättömältä. Silloin tekee itsestänsä naurettavan, kuten tämä "Mietittävää" tässä


      • jonglööri
        Mietittävää kirjoitti:

        Täyttä asiaa, veli tai sisar.

        Pedobaptistit syyttävät kredobaptisteja omavanhurskaudesta, mutta käytäntömmehän on UT:sta. Oliko kaste siellä omahanhurskautta? Ei tosiaan.
        Itse asiassa lapsikasteessa on enemmän VT:n lain elementtejä.
        Pedobaptistit rinnastavatkin lapsikasteen ympäileikkaukseen, mitä Raamattu ei tee. Lain teot, joista Paavali varoitti, olivat juutalaisuuden liiton ehtoja, edellämainitun lisäksi mm. ruokasäädökset ja sapatti. Paavali vastusti sitä, että pakanat piti opettaa näihin. Hän ei tarkoittanut lain teoilla, mitä tahansa ihmisen aktiivisuutta niin kuin Luther erehtyi luulemaan. Ei varsinkaan kastetta.
        Luther samaisti oman etsikkoaikansa tilanteen Paavalin tilanteeseen väärin. Tämä on nähty.

        Jonglööri pisti taas samaa vanhaa juttua että uudestisyntyminen tulee uskosta, joka tulee vedessä olevasta sanasta. Huh huh.
        Ei mitään uutta.
        Ja että lapsi saa synnit anteeksi. Eli perisynnin.
        Hesekiel 18 sanoo:
        "Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaita vihloo.
        "Niin totta kuin elän, sanoo Herra Jumala, tätä sananpartta ei yhdenkään israelilaisen enää pidä lausua."
        ja "Ei poikaa panna vastaamaan isänsä synneistä".

        Luterilaiset kuitenkin tekevät jatkyvasti vastoin tätä sanaa ja opettavat vauvan vastaavan Aadamin synnistä. Hävytöntä. Liki Jumalan pilkkaa.

        Tämä oli hyvä pointti sinulta, nimimerkki pohdittavaa:
        "Tuntuu jotenkin nurinkuriselta, että Jumala, joka on luonut vauvan, joutuisi
        kastamaan tämän vauvan itseään varten, ennenkuin voisi omistaa tuon suloisen
        ihmistaimen."
        Siinä pohdittavaa.

        "Oliko kaste siellä omahanhurskautta? Ei tosiaan."

        AAMEN! Miksi kaste sitten uudestikastajille on omavanhurskautta? Miksi se teille on ihmisen omaa kääntymistä, ratkaisemista, antautumista, tunnustamista jne. Miksei se ole Jumalan teko niin kuin Raamatussa? Sitä sietää miettiä

        "Luterilaiset kuitenkin tekevät jatkyvasti vastoin tätä sanaa ja opettavat vauvan vastaavan Aadamin synnistä"

        Olet käsittänyt synnin kokokaan väärin. Kukaan ei kanna toisten TEKEMÄÄ syntiä, siis minä en ole vastuussa vaikka isoisäni myymälävarkaudesta (jos sellaista edes on ;) Sen sijaan Aadamin syntiinlenkeemuksen takia me kaikki olemme syntisiä, ELI erossa Jumalasta. Synti on ero Jumalasta, jossa kaikki olemme. Syntikäsityksesi on siis täysin pinnallinen. Jos Raamattu sanoo että kaikki ovat syntisiä niin millä ilveellä ihmisellä on oikeutta sanoa että eivät kaikki olekaan? Tuokin Hes. 18 on miljoonaan kertaan selitetty ihan väärin.


      • pohdi vielä
        Pohdittavaa kirjoitti:

        "Kun Raamattu selvästi sanoo, että usko vaikuttaa uudestisyntymiseen ja että usko tulee kuulemisesta, niin miksi ja miten ihmeessä voidaan ruveta selittämään tuollaisia juttuja vedessä olevasta sanasta, joka vaikuttaa uskon ja uudestisyntymisen vauvassa?"

        ""Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny VEDSTÄ ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."

        "Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää UUTTA ELÄMÄÄ"

        "Hän pesi sen puhtaaksi VEDELLÄ ja sanalla"

        Että ihan Jumalan ilmoitukseen tuo perustuu. Kun ei osaa erottaa Jumalan lakia ja evankeliumia niin kaikki tuntuu käsittämättömältä. Silloin tekee itsestänsä naurettavan, kuten tämä "Mietittävää" tässä

        Eipä taida perustua. Jos lukee Raamattua noin huolimattomasti,ja tekee
        itsensä naurettavaksi, niin saattahan sitä saada vaikka
        minkälaisia käsityksiä.
        Noissa missään ei puhuta siitä, että sana menisi veteen. Tuo viimeinen kohtakaan ei sitä vahvista:

        "Ef
        5:25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti SEURAKUNTAA ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
        5:26 että hän SEN pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
        5:27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton."

        Siinä puhutaan siitä, että SEURAKUNTAA PUHDISTETAAN JA PYHITETÄÄN SANALLA.
        Eihän seurakuntaa enää kasteta!!! Sen jäsenet on jo kastettu aikaisemmin!!!

        Joten pieleen meni tuokin yritys.


      • raamatullisesti
        jonglööri kirjoitti:

        "Oliko kaste siellä omahanhurskautta? Ei tosiaan."

        AAMEN! Miksi kaste sitten uudestikastajille on omavanhurskautta? Miksi se teille on ihmisen omaa kääntymistä, ratkaisemista, antautumista, tunnustamista jne. Miksei se ole Jumalan teko niin kuin Raamatussa? Sitä sietää miettiä

        "Luterilaiset kuitenkin tekevät jatkyvasti vastoin tätä sanaa ja opettavat vauvan vastaavan Aadamin synnistä"

        Olet käsittänyt synnin kokokaan väärin. Kukaan ei kanna toisten TEKEMÄÄ syntiä, siis minä en ole vastuussa vaikka isoisäni myymälävarkaudesta (jos sellaista edes on ;) Sen sijaan Aadamin syntiinlenkeemuksen takia me kaikki olemme syntisiä, ELI erossa Jumalasta. Synti on ero Jumalasta, jossa kaikki olemme. Syntikäsityksesi on siis täysin pinnallinen. Jos Raamattu sanoo että kaikki ovat syntisiä niin millä ilveellä ihmisellä on oikeutta sanoa että eivät kaikki olekaan? Tuokin Hes. 18 on miljoonaan kertaan selitetty ihan väärin.

        Jonglööri yrittä epätoivoisesti nimittää raamatullista kastetta omavanhurskaudeksi.

        Pakollinen vauvakaste, jossa vanhemmat ja kummit koettavat omilla teoillaan papin avustuksella pelastaa pientä Jumalan tainta, on kirkkovanhurskautta ja lain tekoa.
        Jumala nauraa tuollaiselle ihmisteolle. Ikäänkuin Jumalan pitäisi kastaa vauva itseään varten.

        Syntikäsityksesi on täysin lainomaista, kirkollista hapatusta.
        Syntyminen ei ole synti ja ihmiset tuomitaan VAIN TEKOJEN MUKAAN, ei vanhepiensa tekojen mukaan:
        Ilm 20:
        "12. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
        13. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan


      • voi mitä pulun tuuba
        jonglööri kirjoitti:

        ""Tehkää siis parannus ja OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN...""

        Kyllä, tai alkukielen mukaan "TULKOON KUKIN TEISTÄ KASTETUKSI". Ei tuossa ole mitään mikä sulkee vauvat pois. Sinulla on vaikeuksia ymmärtää suomenkieltä.

        Jeesushan kehoitti kastamaan vauvoja.

        Ihminen on syntinen eikä pysty itse valitsemaan Jumala. Jumala valitsee meidät ja vetää luokseen. "ei yhtäkään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa." sanoo Raamattu. Kukaan ei etsi Jumalaa. Usko ei ole valintaa tai ratkaisua, vaan se on Jumalan lahjaa.

        Jumala ei kasta vauvaa itseään vartan vaan vauvaa varten. Ihan samoin voisin sanoa että nurinkurista, että Jumala on luonut ihmisen, mutta sitten Hänen täytyy herättää ihmisessä usko ennen kuin ihmisparka voi pelastua. Juuri tässä käy ilmi Jumalan kaikkivaltius. Ennemmin sen halveksimista on se kun julistetaan ettei Jumala mitenkään pysty herättämään vauvassa uskoa...

        Antaisit jo olla kun et mitään ymmärrä aiheesta ! Juttusi on pelkkää lätinää.

        siis niin umpitoopea tarinaa että siinä ei ole minkäänlaista Jumalan Hengen henkäystäkään, eli kaikesta näkee että olet pelkkä fariseus ilman mitään omaa Jumalasuhdetta.

        Ja samaa lajia on 99% koko luterilainen systeemi.

        Jumalisuuden ulkokuori ei yhtään mitään muuta.


      • raamatullisesti
        jonglööri kirjoitti:

        ""Tehkää siis parannus ja OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN...""

        Kyllä, tai alkukielen mukaan "TULKOON KUKIN TEISTÄ KASTETUKSI". Ei tuossa ole mitään mikä sulkee vauvat pois. Sinulla on vaikeuksia ymmärtää suomenkieltä.

        Jeesushan kehoitti kastamaan vauvoja.

        Ihminen on syntinen eikä pysty itse valitsemaan Jumala. Jumala valitsee meidät ja vetää luokseen. "ei yhtäkään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa." sanoo Raamattu. Kukaan ei etsi Jumalaa. Usko ei ole valintaa tai ratkaisua, vaan se on Jumalan lahjaa.

        Jumala ei kasta vauvaa itseään vartan vaan vauvaa varten. Ihan samoin voisin sanoa että nurinkurista, että Jumala on luonut ihmisen, mutta sitten Hänen täytyy herättää ihmisessä usko ennen kuin ihmisparka voi pelastua. Juuri tässä käy ilmi Jumalan kaikkivaltius. Ennemmin sen halveksimista on se kun julistetaan ettei Jumala mitenkään pysty herättämään vauvassa uskoa...

        Jonglöörillä on taas vaikeuksia ymmrätää Jumalan Sanaa:
        "mutta sitten Hänen täytyy herättää ihmisessä usko ennen kuin ihmisparka voi pelastua."

        Jumala ei tee kenellekkään väkivaltaa eikä herätä uskoa kenessäkään, JOKA EI TAHDO OTTAA SANAA VASTAAN!!!

        "Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi; NIILLE, JOTKA USKOVAT HÄNEN NIMEENSÄ.""" Joh 1:12

        Ei kaikille kansoille!!!!

        On se joillekin vaikeaa käsittää Jumalan Sanaa.


      • jonglööri
        raamatullisesti kirjoitti:

        Jonglöörillä on taas vaikeuksia ymmrätää Jumalan Sanaa:
        "mutta sitten Hänen täytyy herättää ihmisessä usko ennen kuin ihmisparka voi pelastua."

        Jumala ei tee kenellekkään väkivaltaa eikä herätä uskoa kenessäkään, JOKA EI TAHDO OTTAA SANAA VASTAAN!!!

        "Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi; NIILLE, JOTKA USKOVAT HÄNEN NIMEENSÄ.""" Joh 1:12

        Ei kaikille kansoille!!!!

        On se joillekin vaikeaa käsittää Jumalan Sanaa.

        "Jumala ei tee kenellekkään väkivaltaa eikä herätä uskoa kenessäkään, JOKA EI TAHDO OTTAA SANAA VASTAAN!!!"

        Olenko muuta väittänyt? Kukaan ei tule uskoon "väkisin"

        "Ei kaikille kansoille!!!!"

        Saivartelet turhaan. Jeesus käski tehdä ksikista kansoista opetuslapsia. Kaikki ihmsiet eivät usko. Lähetyskäsky koskee kaikkia, joten kukaan ei kuulu sen piiristä pois kuten u-kastajat yritätte sulkea vauvat pois.

        Sinule tuntuu Jumalan Sana tuottavan suuria vaikeuksia ymmärtää.


      • wgpwrwg
        voi mitä pulun tuuba kirjoitti:

        Antaisit jo olla kun et mitään ymmärrä aiheesta ! Juttusi on pelkkää lätinää.

        siis niin umpitoopea tarinaa että siinä ei ole minkäänlaista Jumalan Hengen henkäystäkään, eli kaikesta näkee että olet pelkkä fariseus ilman mitään omaa Jumalasuhdetta.

        Ja samaa lajia on 99% koko luterilainen systeemi.

        Jumalisuuden ulkokuori ei yhtään mitään muuta.

        Jaaha, taas tuttu katekra uudestikastaja vauhissa. Tulisist pois sieltä omasta lahkostasi Jeesuken luo. Sinun juttusi on pelkkää lätinää eikä seitllä ole Raamatusta halaistua sanaa. Vaan muiden haukkumista. Ei tietoakaan Jumalan hengestä.

        Tämä kertoo jo mikä uudestikastajan motiivi. Sairasta ja katkeraa on heiodän kimityksensä


      • gmjwprg
        Mietittävää kirjoitti:

        Apt.2 tilanteessa kastettiin niitä, jotka olivat kuulleet evankeliumin ja uskoneet sen.
        Sama ajatus Markuksessa.
        Pietarin kirjeen oikea käännös on, että kaste on hyvän omantunnon pyytämistä.
        Eksegetiikan professorin mukaan kääntäjät päätyivät hyvän omantunnon liittoon - jolle oli heikkoja perusteita - siksi, että luterilaisen teologian mukaan ihmisen aktiivisuutta ei saa painottaa. Alkutekstissä Jumala on objekti (eis theon), käännös tekee hänestä subjektin.
        Hyvän omantunnon pyytäminen ei sovi lapsikasteeseen. Uskovien kasteeseen se sopii hyvin.

        Uudestisyntymisestä Raamattu opettaa:

        1.Piet.1:23. "...te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta."

        Uudestisyntyminen tapahtuu Jumalan sanan kautta.

        Joh.1:12 käyttää sanoja "tulla Jumalan lapsiksi". Se on uudestisyntymistä Jumalan lapseksi. "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä..."

        Uudestisyntyminen tapahtuu siis ottamalla vastaan Jeesus. Ne uudestisyntyvät "jotka uskovat hänen nimeensä".
        Samoin 1.Joh.5:1 kytkee uskon ja uudestisyntymisen: ”joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt”.

        Jeesuksen vastaanottaminen, sanan kuuleminen ja usko saavat aikaan uudestisyntymisen.
        Ei vauvan kastaminen.
        Joh.3:5:ssa olevan veden voi ajatella olevan kastevettä, vaikka Johannes käyttääkin vettä paljon vertauskuvana.
        Raamatun kontekstissa kaste otettiin saman tien evankeliumin kuulemisen jälkeen. Sellaisessa tilanteessa kasteen voi ajatella uudestisynnyttävän.
        Vauvan kastaminen on kuitenkin aivan erilainen tilanne.
        Siihen ei sisälly Sanan kuulemisesta syntynyttä uskoa ja siitä seuraavaa Jeesuksen vastaanottamista.
        Sellaisen olettaminen on magiikkaa.
        Näenkin lapsikasteen syntyneen kansanuskon maagisen ajattelutavan sulautuessa kristinuskoon.

        "Joh.3:5:ssa olevan veden voi ajatella olevan kastevettä"

        MITÄ?! TÄSTÄ EI UUDESTIKASTAJA-INTTÄJÄ-EKSYTTÄJÄ NÄIN RAAMATUSSA PIDÄ!!! Ei alkuunkaan!


      • qwegnwpoeg
        oikea järjestys kirjoitti:

        Sitkeässä tuo väärinlukemisen taito eräissä.

        UT:ssä KASTE NIMENOMAA OTETTIIN:
        "OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN..."
        Ketään ei kastettu vastoin tahtoaan eikä vanhempien pyynnöstä.

        Te vauvakasteesta kiivailijat ette luota siihen, että Jumala, joka on vauvan
        luonut, ei voisi pitää häntä omanaan ilman teidän vesiseremoniaa!!!
        Mistä vauvan pitäisi pelastua??? Syntymisestäkö?

        UT:ssä ei ole yhtään kohtaa, jossa joku olisi kastettu ennen uskoontuloaan.
        Teidän epätoivoiset selityksenne eivät voi muuttaa Jumalan järjestystä:
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."

        Ei ehtoollistakaan anneta "kaikille kansoille"

        Kastetta ei kukaan ota, kaste saadaan.

        Jumala ei ole luvannut pelastaa ketään muuta kuin Jeesuksessa olevat. Tähän lupaukseen me kristityt luotamme. Kumma kun uudestikastajat eivät siihen luota

        "UT:ssä ei ole yhtään kohtaa, jossa joku olisi kastettu ennen uskoontuloaan."

        Ei niin.

        Ehtoollinen annetaan uskoville, kasteelle pääsemiseen ei ole ehtoja niin kuin ehoollisen saamiseen.


      • myös "sinule"
        jonglööri kirjoitti:

        "Jumala ei tee kenellekkään väkivaltaa eikä herätä uskoa kenessäkään, JOKA EI TAHDO OTTAA SANAA VASTAAN!!!"

        Olenko muuta väittänyt? Kukaan ei tule uskoon "väkisin"

        "Ei kaikille kansoille!!!!"

        Saivartelet turhaan. Jeesus käski tehdä ksikista kansoista opetuslapsia. Kaikki ihmsiet eivät usko. Lähetyskäsky koskee kaikkia, joten kukaan ei kuulu sen piiristä pois kuten u-kastajat yritätte sulkea vauvat pois.

        Sinule tuntuu Jumalan Sana tuottavan suuria vaikeuksia ymmärtää.

        Jonglööri on oikeassa.

        Kaikista kansoista pitää tehdä opetuslapsia vaikka väkisin. Kun vauva kastetaan, sen on pakko ottaa Sana vastaan! Näin on Luther päättänyt.

        Keski-ajalla toimittiin paljon viisaammin, kun ihmisiä pakotettiin kasteen armoon miekan ja keihään avulla. Koska kaste on Jumalan teko, niin ihmisen vastustaminen ei saa estää kasteen armoluonteen toteutumista.

        "Ksikista" kansoista pitää tehdä opetuslapsia vaikka väkisin! Uskolla tai sen
        puutteella ei ole väliä.
        Jumalan työ on niin tehokasta.


      • jonglööri
        myös "sinule" kirjoitti:

        Jonglööri on oikeassa.

        Kaikista kansoista pitää tehdä opetuslapsia vaikka väkisin. Kun vauva kastetaan, sen on pakko ottaa Sana vastaan! Näin on Luther päättänyt.

        Keski-ajalla toimittiin paljon viisaammin, kun ihmisiä pakotettiin kasteen armoon miekan ja keihään avulla. Koska kaste on Jumalan teko, niin ihmisen vastustaminen ei saa estää kasteen armoluonteen toteutumista.

        "Ksikista" kansoista pitää tehdä opetuslapsia vaikka väkisin! Uskolla tai sen
        puutteella ei ole väliä.
        Jumalan työ on niin tehokasta.

        Vauva haluaa ottaa Sanan vastaan ja sen myös saa. Kaste on upea Jumalan lahja. Jeesuksen käskyä kastaa ja opettaa kaikkia kansoja emme hylkää.


      • taikatemppu?
        jonglööri kirjoitti:

        Vauva haluaa ottaa Sanan vastaan ja sen myös saa. Kaste on upea Jumalan lahja. Jeesuksen käskyä kastaa ja opettaa kaikkia kansoja emme hylkää.

        Jonglööristä tulisi hyvä satusetä:
        "Vauva haluaa ottaa Sanan vastaan ja sen myös saa"

        Mutta ihanko tosissasi kirjoitat tuollaista soopaa? Varmaan itsekin virnuilet sisäänpäin
        tuollaiselle taikatempulle.


      • jonglööri
        taikatemppu? kirjoitti:

        Jonglööristä tulisi hyvä satusetä:
        "Vauva haluaa ottaa Sanan vastaan ja sen myös saa"

        Mutta ihanko tosissasi kirjoitat tuollaista soopaa? Varmaan itsekin virnuilet sisäänpäin
        tuollaiselle taikatempulle.

        Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa -trollista tulisi hyvä satusetä

        "Mutta ihanko tosissasi kirjoitat tuollaista soopaa? Varmaan itsekin virnuilet sisäänpäin
        tuollaiselle taikatempulle"

        Luotan siihen mitä Raamattu ilmoittaa. Luotan Jeesukseen.


      • kysympä vaan
        jonglööri kirjoitti:

        Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa -trollista tulisi hyvä satusetä

        "Mutta ihanko tosissasi kirjoitat tuollaista soopaa? Varmaan itsekin virnuilet sisäänpäin
        tuollaiselle taikatempulle"

        Luotan siihen mitä Raamattu ilmoittaa. Luotan Jeesukseen.

        No sehän on hienoa että turvaudut Jeesukseen.

        Silloin sinun ei tarvitse turvautua veteen!

        Mutta totteletko myös Jumalan Sanan kehoitusta:
        "Mitä viivyttelet, nouse ja anna kastaa ITSESI"!!!!


      • jonglööri
        kysympä vaan kirjoitti:

        No sehän on hienoa että turvaudut Jeesukseen.

        Silloin sinun ei tarvitse turvautua veteen!

        Mutta totteletko myös Jumalan Sanan kehoitusta:
        "Mitä viivyttelet, nouse ja anna kastaa ITSESI"!!!!

        Turvautuminen Jeesukseen on juuri turvautumista Hänen tekoihinsa. Siis myös kasteeseen.

        ""Mitä viivyttelet, nouse ja anna kastaa ITSESI"!!!!"

        Kyllä, tottelin sitä jo kauan sitte. Uudestikastetta en tarvitse.



      • kjhgfd
        jonglööri kirjoitti:

        Kyllä lapsikaste perustuu ihan Kristuksen käskyyn ja Jumalan Sanaan, ei siinä protokolia tarvita. Ei kaste olekaan ihmisen valintaa vaan Jumalan valintaa.

        Tästä näemme miten pihalla tämä uudestikastaja on: "Ei Raamattu opeta vesitippojen liruttamista kenenkään pään päälle" Eikös koko uusi testamentti kerro kasteesta, sen olemuksesta ja siitä miten alkuseurakunta kastoi ihmisiä. Nyt on jääny jotakin huomaamatta :D

        Toinen vitst tältä u-kastajalta on tämä: "Tosi-kasteen merkitys on täydellinen upottaminen veden alle,jolloin kasteen saanut,ikäänkuin "syntyy uudestaan" maailmaan"

        Eihän Raamatrtu puhu että kasteen merkitys on upottaminen, vaan Kristuksen päällepukeminen ja Häneen liittäminen. Enkä löydä mistään tuota "ikään kuin uudestisynnytää" vaan minun Raamatussani kaste yksinkertaisesti uudestisynnytää. Ei siinä ikäänkuita tarvita. Kertoohan sekin että kasteessa aletaan elää uutta elämää siitä, että Jumala on tehnyt meissä jotakin, ei siitä että me olemme tehneet jotain.

        Että tällä tolalla on tämän u-kastajien tieto :D

        Ketään ei ole Jeesus käskenyt kastaa, ei edes lapsiakaan; lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuteen jäseniksi tai edes perkeleen pedofiilienne uhrilampaiksi:
        http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194940912797/artikkeli/juuri nyt tampereen hiippakunnassa uusi raskas rikosepaily.html
        http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194938304461/artikkeli/seurakuntavaaliehdokasta epaillaan vakavasta rikoksesta tampereen hiippakunnassa.html
        http://yle.fi/uutiset/insestin_uhri_marja_taisteli_itselleen_avun/6158811
        http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042615499590_uu.shtml
        YLLÄ LIITTYVÄÄN LAINATTUA TEKSTIÄ:
        "Kyseessä on vl-poliisi Juhani Tokola Kokkolasta.
        ***(KP)
        Kokkolan kihlakunnan poliisilaitoksen järjestysosaston päällikön virkaan on 1.2. 2002 lukien nimitetty komisario Jaakko Juhani Tokola, 56. Hän on vuodesta 1997 lähtien tähän asti työskennellyt Kaustisen kihlakunnan komisariona. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Kokkolan poliisilaitoksen komisariona.*** "

        http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194940912797/artikkeli/juuri nyt tampereen hiippakunnassa uusi raskas rikosepaily.html

        http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194938304461/artikkeli/seurakuntavaaliehdokasta epaillaan vakavasta rikoksesta tampereen hiippakunnassa.html

        Rikkomalla yhtäkään Suomen Perustuslain 1§ > 10§ ei ole LAILLISESTI oikeudettu toimimaan uskovapauden 11§ tuella vaan on laiton ja usein selvää rikollisuutta.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
        Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing

        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'


    • valoakin olisi

      Oikeastaan tällaisille lööreille ei pitäisi vastata yhtään mitään!

      Tavallinen sokea sentään tajuaa sokeutensa, mutta hengellisesti sokea ei ymmärrä edes sitä vaan esiintyy pontevana toisten sokeiden taluttajana.

      Ainuttakaan Raamatun sanaa he eivät ymmärrä mitä siinä sanotaan, vaan tunkevat omat harhansa jokaiseen jakeeseen ja niitä sitten hokevat ympäriinsä !

      Tuossa yllä yks pieni esimerkki, kun Raamatusta luemme että ..tulkoon kuin teistä kastetuksi..jne niin siinäkään hän ei näe edes sitä ketä ovat ne "kukin teistä" vaan eikös vaan hän sovitakkin ne jokaiseen suomaiseenkin savuun kehdosta haudan partaalla oleviin voi sokeuden määrää huh !!

      • mutta ei sinulla!

        Ei missään nimessä kannata vastata jos olet ise henglisesti sokea, etkä luota siihen mitä Raamattu opettaa.

        Tuo Apt.2:38 kertoo sen että kaste kuuluu kaikille jotka meinaavat pelastua. Ei siinä erkiseen sanota että vauvoille tai vaareille, vaan jase sanoo sen että kasteessa saadaan Pyhä Henki ja synnit anteeksi uskon kautta.Tätähän uudestikastajat eivät usko. Voi sitä sokeuden määrää

        Sitten vielä uivelletaan täällä menemään vaikka ei huomata sitä miten kaukava ollaan apostolisesta kristinuskosta. Eihän uudestikastajuus kaikilta osin kristillistä olekaan.


      • mutta ei sinulla! kirjoitti:

        Ei missään nimessä kannata vastata jos olet ise henglisesti sokea, etkä luota siihen mitä Raamattu opettaa.

        Tuo Apt.2:38 kertoo sen että kaste kuuluu kaikille jotka meinaavat pelastua. Ei siinä erkiseen sanota että vauvoille tai vaareille, vaan jase sanoo sen että kasteessa saadaan Pyhä Henki ja synnit anteeksi uskon kautta.Tätähän uudestikastajat eivät usko. Voi sitä sokeuden määrää

        Sitten vielä uivelletaan täällä menemään vaikka ei huomata sitä miten kaukava ollaan apostolisesta kristinuskosta. Eihän uudestikastajuus kaikilta osin kristillistä olekaan.

        aloitukseen, että Jumalan sana ja asetus luo sakramentin:

        Matt.28:19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"


      • eiks niin
        weha kirjoitti:

        aloitukseen, että Jumalan sana ja asetus luo sakramentin:

        Matt.28:19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"

        Tuohon pitäisi lisätä, että,
        "mutta kirkkoon kuulumattomien vauvalle ei kuulu kasteen armo. Jumala itse pitää
        heistä huolen"!


    • piccolo angelo

      Kastaminen on täysin turha rituaali Jumalan kannalta, tehtiinpä se minkä ikäisenä tahansa. Jumala ei ikinä kysy meiltä kastettiinko meidät ja milloin. Ihmisille itselleen kaste voi toki merkitä paljonkin. Toisille uskovana saatu kaste on se merkityksellinen, toisille taas lapsikaste. Mitä noista väittelemään, uskokoon kukin tavallaan ja olkoon iloinen siitä kasteesta, joka on hänelle tärkeä. Je hekin, joita ei ole ikinä kastettu millään tavalla, saavat olla onnellisia, sillä Jumalan lapsiksi me kaikki synnytään, ja Jumalan lapsia olemme ikuisesti, Se on sitten ihmisen vapaasta tahdosta kiinni, haluaako ihminen elää Jumalan yhteydessä vai ei. Jumalan puolelta asia on selvä: portti Rakkauden valtakuntaan on aina auki, ei minkään kastamisen takia vaan siksi, että Jumala on Rakkaus.

    • tästä on kyse

      Niin, mutta tuokin sinänsä hieno ajatus ja humaani lähestymistapa ei saa Raamatusta tukea.

      Paavali antaa siellä selvän singnaalin kuinka tulee suhtautua terveeseen ja sairaaseen evankeliumiin.

      Sen voi jokainen lukea Raamatustaan omall akielellä ja ainakin miettiä mitä se mahtaa tarkoittaa.

      lainataan tähän sitä singnaalia;

      8. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
      9. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
      10. Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
      11. Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
      12. enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

      Joku voi nähdä varmaan Paavalinkin taistelemassa ihmistä vastaan ja heidän kravatteihinsa käyden, mutta Hengellinen ihminen näkee että kyse ei ole lainkaan siitä, vaan taistelusta Pimeyttä vastaan, jonka tarkoitusperät ovat kaiken terveen opin särkeminen ja niiden jotka siitä puhuvat, polkeminen ja häpäisy!

    • Vai Lutherin miekkalähetys. Enpä ole sellaisesta kuullutkaan. Sen tiedän, että hän oli Jumalan käyttämä uskonpuhdistaja.

    • nimi visa

      Minkä nimen weha antaisit sellaiselle toiminnalle, että kun sinulle tai mieluummin vaimollesi syntyy vauva, etkä halua kastaa sitä koska et löydä Raamatustasi mitään sellaista opetusta, taikka vaikka vain sinulla olisi sellainen perusteltu toisenlainen käsitys asiasta, joka kuulemma on hieno asia ja aiheuttaa ylävitosia ystävien kesken !

      Niin, ja sitten tulisi virkavalta ja ilmottaisi että koska et tee kuin kirkkomme määrää, sinut karkotetaan maasta ja se astuu voimaan parin päivän päästä !

      Niin, siis minkä nimen antaisit tällaiselle toiminnalle?

      Minä annoin sille nimen " miekkalähetys " kun en parempaakaan keksinyt.

      • visa vesa visa

        "Minkä nimen weha antaisit sellaiselle toiminnalle, että kun sinulle tai mieluummin vaimollesi syntyy vauva, etkä halua kastaa sitä koska et löydä Raamatustasi mitään sellaista opetusta"

        Minä kutsuisit sellaista ihmistä sokeaksi.


    • Käsitykseni mukaan Lutheri ei ole tappanut tai tapattanut uudelleenkastajia. Hänen opetuksensa Raamatusta olivat raittiita ja paras opettaja mielestäni apostolisen ajan jälkeen., eikä hänellä olisi ollut sellaista valtaakaan tapattaa teitä uudelleenkastajia.

      Uskovaiset haluavat kastattaa lapsensa, tottakai. Jos näin ei toimita, on se käsitykseni mukaan tietysti väärähengellisyyttä.

      On tietysti ollut lakeja ja aikoja, että maassa on toimittu maan tavalla ja jos se(maa) on ollut luterilainen, ei muuta ole sitten varmaan hyväksytty. Nykyajan ajattelussa se on väärin ja käsitykseni mukaan nyt näin onkin. Hengellinen yhteys ei ole uudelleenkastajaan kuitenkaan suotavaa, josta on samaa ajatusta Raamatussa:


      Room.16:17 "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa. 18 Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet. "

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe