miten tukea "kuolemantuomion" saanutta?

avuton..

Olen täysin vieraassa tilanteessa ystäväni kanssa. Hänellekin koko diagnoosi tuli kuin pommi taivaalta, täysin yllättäen. Elinaikaa ystävälläni on kuulemma reilu vuosi, jos hyvin käy.

Hän on nuori, ihan liian nuori, ja samanikäinen olen minäkin. En oikein tiedä, miten koko syöpään ja hiljalleen väheneviin päiviin tulisi suhtautua: ensireaktio oli tietysti että "taistele" mutta ilmeisesti toivoa ei oikeasti ole, enkä tahdo vouhottaa myöskään sellaisesta mikä ei ole mahdollista...

Ainoa kosketukseni syöpään entuudestaan on ukkini kuoleminen vatsasyöpään. Hän piti loppuun asti pirteää kulissia yllä, vaikka näinkin jo silloin lapsena että koko mies on kutistunut olemattomiin. Tälle ystävälle haluaisin antaa ihan kaikkeni, mutta huolettaa samalla että alan elää liikaa hänen surujaan kun jo nyt fyysinen reaktioni koko uutiseen oli armoton oksetuksen tunne ja ahdistus. :) Olen mahdottoman herkkä tämmöisissä.

Jos on mitään neuvoja, niin kertokaa.

7

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hän

      Me emme eläneet jäljellä olevaa elämää sen kummemmin kuin ennenkään, vaikkakin läsnä oli tieto siitä, että kuolema tulee varmasti lähiaikoina. Tottakai keskusteluissa pyöri myös kuolema ja miten toimia sen jälkeen, mutta muuten aivan sanoma juttuja jauhettiin kuin ennenkin. Oikeastaan ainoa muutos vanhaan oli se, että näimme useammin ja pidimme muutenkin enemmän yhteyttä.

      Aivan viimeisinä päivinä vain istuimme samassa huoneessa kun jutella ei enää kuoleva jaksanut. Viimeisenä päivänä istuimme käsi kädessä. Ei siinä paljon muuta tarvita eikä osata.

    • Nim. saman kokenut

      Anna aikaasi, ole vierellä. Se on parasta, mitä voit ystävällesi antaa. Aina ei tarvita edes sanoja. Läheisyys ja hellyys kantaa. Niin sinua, kuin ystävääsi.

    • JATKOAJALLA OON.

      NIIN KAUAN ON TOIVOA,KUN ON ELÄMÄÄ.ÅLKÄÄ LUOVUTTAKO.

    • hyvää elämää teille

      Turha on valaa sitä turhaa toivoa. Kyllä lääkärit osaavat aika tarkkaan sana ja puhuvat totta. Yleensä he ovat niitä, jotka eivät vie potilaalta sitä toivoa ja elämän halua.
      Ei kaikille anneta aikaa valmistautua tulevaan lähtöön täältä. Vuosikin o aika pitkä aika elää ja kokea asioita yhdessä.

    • Kohtalotoverinna

      Samanlainen tilanne, eli ystävälläni todettiin parantumaton sairaus. Mahdotonta sanoa onko jäljellä vuosi vai kymmenen, mutta kuolemaan tulee johtamaan. Olen käynyt usein häntä moikkaamassa ja ihan tavallisista jutuista olemme jutelleet. Jos hän haluaa puhua sairaudestaan ja hoidoistaan, kuuntelen kyllä - muuten juttelemme uutisista, yhteisistä tutuista, ihmissuhteista... Kyllä paras tapa tukea sairasta ystävää on vain pysyä ystävänä ja yrittää suhtautua yhtä mutkattomasti kuin ennenkin.

      Raskastahan se on nähdä kun hyvä kaveri painiskelee sairautensa aiheuttamissa tunnemyrskyissä. Välillä itku ja paha olo tulee, kun hänen luotaan lähden. Kuitenkin hänelle on hyvin tärkeää, etteivät ystävät jätä häntä hädän hetkellä ja sen voimalla jaksan.

      • kaksi puolta ...

        Käyn aika paljon kroonisesti sairaiden luona. Kun jutellaan kaikesta, niin useimman toiveet on juuri niin, että sairaus otetaan puheeksi silloin kun asianomainen itse ottaa sen esille. Se onkin paras tuki ystävältä, että ajatukset saa välillä kääntää ihan muualle ja elämään. Yksin ollessa on aikaa ihan liian kanssa pohtia tilaansa. Tietenkään ei pidä tietoisesti karttaa aihetta ja saattaa olla että joskus sairas itse odottaa että toinen ottaa sairauden puheeksi. Siinä tarvitaan herkkyyttä. Kuitenkin hyvät ystävät tuntevat toisensa parhaiten.


    • mardu

      niin itseltä löytyi kasvain munuaisesta,leikkaus päivää odottelen ja ennustetta monta vuotta elinaikaa.kerroin tutuille ja sukulaisille tilanteen.se myötä tunto on tuntunut hyvältä mitä saanut heiltä,syövästä emme paljon puhu vaan ihan normi juttuja.itse en kuolemaa pelkää,huolissani olen miten tänne jäävät pärjää.miten valmistaa heitä tulevaan jos ennuste huono.juu tällaista niitä miettii vaikka voihan sitä elää vielä monta vuotta -)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe