En pidä perheemme koirasta..

16 v olen

Eli olen 16 tyttö. Perheeseeni kuuluu isä,äiti ja 18 vuotiaat kaksoisveljeni.
8 vuotta sitten perheeseeni iski minua lukuunottamatta koirakuume.
Eihän nyt nuorimman mielipide paljoa painanut, joten meille tuli koira.
En haluaisi kirjoittaa pahasti omasta perheestäni, mutta kaikki ovat vähän pullamössöporukkaa.
Töiden jälkeen löhöävät lähinnä sohvalla syöden tai tietokoneella.
Kukaan ei harrasta yhtään mitään!

Kukaan ei ole opettanut koiralle yhtään mitään, kukaan ei käytä lenkillä tai kouluta.
Itse en haluaisi osallistua koiran hoitoon, mutta minulle se jotenkin aina jää.
Opetin sille esim että pitää istua ennen ulospääsyä tai ruoan saamista. Tämänkin tein itseni takia, koska koira on iso ja hyppi ennen päälle.
Olen pienestä asti harrastanut juoksua ja pyöräilyä.
Nyt aina kun olen lähdössä lenkille niin äitini määrää"että otat koiran mukaan kun kerta harrastat lenkkeilyä".
No ei siinä mitään, mutta koiran kanssa pitää kävellä hitaasti eikä se kuulu lenkki suunnitelmiini. Koira ei jaksa pyörän kanssa tai jos juoksen.
Eli olen joutunut lopettamaan harrastukseni kokonaan, mutta käyn kuitenkin lenkillä koiran kanssa kun muut eivät jaksa. Päästävät tarpeilleen vain takapihalle eivätkä edes korjaa jätöksiä.

Perheeni myös lellii koiran pilalle. Päästävät sohville ja sänkyyn, syövät jopa samaa leipää yhdessä yökss!!!!
Minä olen selkeästi ainoa ketä koira kunnioittaa ja uskoo.
Esim kun tulee vieraita niin koira tulee viereeni istumaan, että saa luvan mennä tervehtimään. Jos en ole kotona niin hyppii vieraiden päälle eikä lopeta.
Äidin mielestä vihaan koiraa. Koiraa ei saisi kuulemma koskaan kieltää.
Olen esim ilkeä kun en päästä sitä sänkyyni.
Koira haluaisi nukkua huoneessani, mutta siirrän sen aina yöllä olohuoneeseen ettei äitini nää.
Jos näkee niin huutaa että sen pitää saada nukkua missä haluaa.

Haluaisin muuttaa 2 vuoden sisällä omaan kotiin, mutta äiti uhkailee että minun pitää tulla käyttämään koiraa ulkona. Se on muka minun vastuuni.

Mitä teen?!!!???

103

2846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seli seli

      Lopeta provoilu. Sokeakin näkee viestiesi lävitse. Keinolla kun keinolla pitää tulla vinkumaan kuinka kamalia koirat ovat.

      Huomaatko, et osaa kirjoittaa uskottavasti. Tekstin rakenne on aina sama.

      Piste otsikossa, virkkeet rivitetty aina omalle riville.

      Niin ja sama luonne ja valitus jokaisessa siitä, miten huonoja olentoja koirat ovat, hyi hyi yöök elämä pilalla jne, milloin on aggressiivinen ym. Kyllä sinut tunnistaa.

      • Muuttanut

        Voi lapseni,muuta pois kotonta,
        olemmehan tästä puhuneet!


      • selittele vaan

        Voi voi kun sinäkin taas "fiksuutesi" näytät! Ei tyttö koiravihaaja ole perus teini, joka kokee että jos ja kun hän ei ole saanut vaikuttaa koiran hankkimiseen (rotuun jne) on aika nurista. Faktaa on myös se, että lemmikkiä hankkiessa PITÄÄ varmistaa KOKO perheen sitoutuminen, jos näin ei ole on vanhemmista toisen pakko ottaa vastuu. Ja onko otettu?


    • Dog hater

      Ääääääääää ku mä en tykkää hauvoistaaaaaaaa...... Äitiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!

    • novajazemlandoggi

      Paras kun alat vaan totutella koiriin. Kannattaa aloittaa myös venäjän kielen opiskelu.

    • 16 v olen

      En tiedä mitä tarkoitat? En ole mikään provo?!
      Eivätkä koirat ole minusta lainkaan kamalia, päin vastoin.
      Meinaan ottaa oman koiran kun muutan, mutta meinaan kouluttaa siitä kunnon koiran enkä lelli sitä piloille.
      Meidän koira on eri asia. Sille ei tee mieli opettaa mitään koska muu perhe vesittää sen jokatapauksessa.
      Enkä haluaisi näin isoa koiraa kuin meillä on, vaan vähän pienemmän joka kestäisi juoksulenkilläkin mukana, meillä siis sileäkarvainen noutaja.

      Pidän ehdottomasti koirista, eikä se tee minusta mitään koiravihaajaa jos en ota sitä sänkyyn tai syö sen kanssa yhteistä leipää??
      Olisi mukava saada asiallisia vastauksia.

      • paavopeikko

        Täällä ei saa asiallisia vastauksia eikä kannata yrittääkään. Täällä on kolmenlaisia trolleja. Dog haterit jotka trollaa koirien ongelmista. Dog loverit jotka trollaa paheksumalla kaikkia koira negatiivisia näkemyksiä ja ilmiantaja trollit jotka vasikoi ylläpidolle aina kun kokevat jotakin itkemisen aihetta.
        Sitten on vielä poliisi trollit eli lelumoderaattorit ja viralliset. Ekat kuvittelevat ajavansa koirien asiaa kitisemällä epäasiallisesta sisällöstä ilman virallista asemaa. Ja jälkimmäiset poistaa sisältöä kun kuvittelevat ajavansa jotakin asiaa....


      • --------
        paavopeikko kirjoitti:

        Täällä ei saa asiallisia vastauksia eikä kannata yrittääkään. Täällä on kolmenlaisia trolleja. Dog haterit jotka trollaa koirien ongelmista. Dog loverit jotka trollaa paheksumalla kaikkia koira negatiivisia näkemyksiä ja ilmiantaja trollit jotka vasikoi ylläpidolle aina kun kokevat jotakin itkemisen aihetta.
        Sitten on vielä poliisi trollit eli lelumoderaattorit ja viralliset. Ekat kuvittelevat ajavansa koirien asiaa kitisemällä epäasiallisesta sisällöstä ilman virallista asemaa. Ja jälkimmäiset poistaa sisältöä kun kuvittelevat ajavansa jotakin asiaa....

        Oletpa sekaisin.


      • Jagdpanzer

        Tuo koira tänne niin kyllä siitä eroon päästään :)


      • no joooooo

        Itse asiassa jos olisit lukenut enemmän, tietäisit ettei koiraa voi lelliä pilalle, eli koirasta ei tule esim. aggressiivista lellimällä. Ja onko lellimistä jos koira nukkuu vieressä tai syö leipää ?


      • koiruliinit

        Harmittavaa. Itse olen sitä mieltä, että perheessä jokaisen kanta pitää ottaa huomioon, kun mietitään koiran hankintaa. Meillä poika ei halunnut koiraa, hänellä ei ole mitään koiria vastaan, muttei halunnut ottaa vastuta,eikä hoitaa koiraa. Joten, otimme koiran ja sitä halunneet myös vastaavat sen hoidosta. Mielestäni se on hänen oikeus olla ulkoiluttamatta koiraa,kun ilmaisi asian sen hankinta vaiheessa. Ja kyllä saa ja pitää komentaa koiraa. Kyllä sillä pitää olla rajat ja säännöt niinkuin ihmisilläkin. Jos et halua sitä sänkyysi, niin se on sinun oikeutesi. Sillä voi olla vaikka peti huoneessasi, johon osoitat sille paikkansa. Kyllä se siihen oppii ja tottuu. Meillä koira ei tule sänkyyn. Eikä se siitä huonoa tykkää. Vanhemmillesi pitäisi jonkun puhua järkeä oikeanlaisesta koiran kohtelusta.


      • Metsästyskoira

        Siis sileäkarvainen noutaja ei muka kestä mukana juoksulenkillä?


      • 16 v olen
        -------- kirjoitti:

        Oletpa sekaisin.

        Okei olen minä provo :( taidan samantien aloittaa koiriin perehtymisen sekä venäjän kielen opiskelun..... Olisi vaan ollut niin kiva saada vaihtaa koira sileäkarvaiseen noutajaan, jota olisin voinut kouluttaa kunnolla, kun muu perhä vesittää sen..... Kai mä vaan olen tämmönen anti swägä.... Nuorehko teinityttö kun olen ;D


      • 16 v olen
        Jagdpanzer kirjoitti:

        Tuo koira tänne niin kyllä siitä eroon päästään :)

        Joo en kyllä tuo, haluaisin sileäkarvaisen noutajan sitten aikuisena, jota saan itse kouluttaa, sillä muu perhe joka tapauksessa vesittää koiramme. Eivätkä koirat ole mielestäni ollenkaan kamalia, päinvastoin! Sitten kun olen aikuinen aoin itsekkin hankkia sileäkarvaisen noutajan, jota muu perhe ei voi vesittää.. Mikään tekstissäni ei väitä että olen provo

        Pidän ehdottomasti koirista, eikä se tee minusta mitään koiravihaajaa jos en ota sitä sänkyyn tai syö sen kanssa yhteistä leipää??
        Olisi mukava saada asiallisia vastauksia.


      • 16 v olen
        no joooooo kirjoitti:

        Itse asiassa jos olisit lukenut enemmän, tietäisit ettei koiraa voi lelliä pilalle, eli koirasta ei tule esim. aggressiivista lellimällä. Ja onko lellimistä jos koira nukkuu vieressä tai syö leipää ?

        En tiedä mitä tarkoitat! En ole mikään provo!? Eivät koirat ole mielestäni lainkaan kamalia! Päinvastoin! Haluan sileäkarvaisen noutajan aikuisena, jota voin kouluttaa, koska Hermannia ei tee mieli kouluttaa koska muu perhe on vesittäny hänet :P


      • susa2

        Ihmettelen noita sinun puheitasi että olet joutunut lopettaa harrastuksesi koiran takia ? juoksemisen ja pyöräilyn, silti kerrot että koira on iso noutaja, eihän tuossa ole mitään järkeä koko väitteessä, iso koirahan nimenomaan jaksaa juosta ja haluakin niillä on, olisi eri asia jos vetäisit jotain sintsua pyörän perässä. Itselläni on aina ollut sakasanpaimenkoiria tälläkin hetkellä kolme, jokainen on haltioissaan opittua juoksemaan pyörän vierellä, joten kyllä tossa sun jutussa selkeesti joku mättää. Toiseksi asenteesi koiraa kohtaan, se ei ole koiran vika jos et siitä pidä, voisit päinvastoin olla muille perheenjäsenille esimerkkinä mukavan lenkkeilyn, opettamisen tms. suhteen. etkä vain valittaa.


      • susa2
        koiruliinit kirjoitti:

        Harmittavaa. Itse olen sitä mieltä, että perheessä jokaisen kanta pitää ottaa huomioon, kun mietitään koiran hankintaa. Meillä poika ei halunnut koiraa, hänellä ei ole mitään koiria vastaan, muttei halunnut ottaa vastuta,eikä hoitaa koiraa. Joten, otimme koiran ja sitä halunneet myös vastaavat sen hoidosta. Mielestäni se on hänen oikeus olla ulkoiluttamatta koiraa,kun ilmaisi asian sen hankinta vaiheessa. Ja kyllä saa ja pitää komentaa koiraa. Kyllä sillä pitää olla rajat ja säännöt niinkuin ihmisilläkin. Jos et halua sitä sänkyysi, niin se on sinun oikeutesi. Sillä voi olla vaikka peti huoneessasi, johon osoitat sille paikkansa. Kyllä se siihen oppii ja tottuu. Meillä koira ei tule sänkyyn. Eikä se siitä huonoa tykkää. Vanhemmillesi pitäisi jonkun puhua järkeä oikeanlaisesta koiran kohtelusta.

        kyllä iso koira jaksaa juosta ja nauttii siitä, mutta eihän toki sitä saa kylmiltään viedä 10km lenkille, vaan pikkuhiljaa... kestävyyttä. on aivan puppua että harrastukset joutuu lopettamaan koiran takia tässä tapauksessa.


      • koiraongelma
        no joooooo kirjoitti:

        Itse asiassa jos olisit lukenut enemmän, tietäisit ettei koiraa voi lelliä pilalle, eli koirasta ei tule esim. aggressiivista lellimällä. Ja onko lellimistä jos koira nukkuu vieressä tai syö leipää ?

        koiran voi "lelliä" pilalle...ts sen voi pilata sillä että koiralle annetaan oikeuksia joita se ei tarvitse...kuten istua sohvalla eikä sille tarvitse antaa makupaloja...
        ap.n tekstissäkin tuli esille että koira ei tottele muita kuin hänrä...eli koira ei pidä muista perheenjäseniä laumassa "ylempinä"
        Koiran "lelliminen" on varma konsti saada ongelmakoira...näitä esimerkkejä tulee kadulla vastaan päivittäin


      • koissuliiiiii

        No eipä tuo ongelma ole koirassa vaan perheessäsi. Älä koiraa syytä!


      • Lisää liikuntaa

        Kummastuttaa ettei koirasi jaksa juosta. Itselläni on 2v 9kg pikkukoira ja teemme useasti 20km lenkkejä välillä pyörällä ja välillä juosten. Toki huilaamme välillä matkan aikana. Ja koira saa pysähdellä ja haistella. Kannattaa opettaa koira juoksemaan vierellä vapaana niin ulkoilu on helpompaa varsinkin pyöräilessä.


      • vajakki dh
        16 v olen kirjoitti:

        En tiedä mitä tarkoitat! En ole mikään provo!? Eivät koirat ole mielestäni lainkaan kamalia! Päinvastoin! Haluan sileäkarvaisen noutajan aikuisena, jota voin kouluttaa, koska Hermannia ei tee mieli kouluttaa koska muu perhe on vesittäny hänet :P

        Nasse, Kullervo, Hermanni, joo joo paljastuit.


      • ..........
        paavopeikko kirjoitti:

        Täällä ei saa asiallisia vastauksia eikä kannata yrittääkään. Täällä on kolmenlaisia trolleja. Dog haterit jotka trollaa koirien ongelmista. Dog loverit jotka trollaa paheksumalla kaikkia koira negatiivisia näkemyksiä ja ilmiantaja trollit jotka vasikoi ylläpidolle aina kun kokevat jotakin itkemisen aihetta.
        Sitten on vielä poliisi trollit eli lelumoderaattorit ja viralliset. Ekat kuvittelevat ajavansa koirien asiaa kitisemällä epäasiallisesta sisällöstä ilman virallista asemaa. Ja jälkimmäiset poistaa sisältöä kun kuvittelevat ajavansa jotakin asiaa....

        Tämä. Jos olisin rekisteröityny, tykkäisin sun kommentista. Itse kerran uskalsin kysyä täällä neuvoja erään lähipiirin aggressiivisen koiran kohtaamisessa ja mähän olin heti trolli ja provo.


      • sirkutin
        16 v olen kirjoitti:

        En tiedä mitä tarkoitat! En ole mikään provo!? Eivät koirat ole mielestäni lainkaan kamalia! Päinvastoin! Haluan sileäkarvaisen noutajan aikuisena, jota voin kouluttaa, koska Hermannia ei tee mieli kouluttaa koska muu perhe on vesittäny hänet :P

        Olet oikeassa ,,, koirasta huolehtiminen ei pitäisi olla sun vastuulla. Etsi oma koti ja ala elämään omaa elämää. Mun tyttö muutti 16v. omaan asuntoon, lähinnä opiskelun vuoksi, hyvin on pärjännyt on nyt 28v. Meillä oli kaksi kultaistanoutajaa ja minä huolehdin koirien lenkityksestä pääsääntöisesti, joskus joku lapsista käytti (kolme lasta)nyt koirat jo kuolleet elivät 13vuotiaaksi. Tsemppiä sulle, olet oikeassa että koiria ei lasketa sänkyyn, meillä ei saaneet edes makuuhuoneisiin tulla, koirat myös söivät omat ruuat, eivät nauttineet samasta leivästä tai muusta mikä oli perheen ruoka. Pidä pintasi, ja voimia sulle.


      • koirankanssalenkillä
        susa2 kirjoitti:

        Ihmettelen noita sinun puheitasi että olet joutunut lopettaa harrastuksesi koiran takia ? juoksemisen ja pyöräilyn, silti kerrot että koira on iso noutaja, eihän tuossa ole mitään järkeä koko väitteessä, iso koirahan nimenomaan jaksaa juosta ja haluakin niillä on, olisi eri asia jos vetäisit jotain sintsua pyörän perässä. Itselläni on aina ollut sakasanpaimenkoiria tälläkin hetkellä kolme, jokainen on haltioissaan opittua juoksemaan pyörän vierellä, joten kyllä tossa sun jutussa selkeesti joku mättää. Toiseksi asenteesi koiraa kohtaan, se ei ole koiran vika jos et siitä pidä, voisit päinvastoin olla muille perheenjäsenille esimerkkinä mukavan lenkkeilyn, opettamisen tms. suhteen. etkä vain valittaa.

        Olen käynyt juoksulenkillä koiran kanssa ja yksi koira myös osasi juosta nätisti pyörän kanssa siinä vieressä, toki piti aina hieman katsoa tilannetta ympärillä, muut koirat, jänikset ym. häiriötekijät.
        Niin ja nykyään käyn talvisin koiran kanssa hiihtolenkillä, paras aika on keväthanget kun hanki kantaa kumpaakin ja meno maittaa.
        fleksin voi laittaa vyötärölle kiinni, eli fleksi luikuu vapaasti ja koira ei sotkeennu muttkuitenin hallittavisa tarvittaess, tai sitten fleksin voi laittaa vyötärölle vyöhön kiinni.

        On olemassa myös joustavaa kumia tms. Joka toimii fleksin tapaan mutta ei ole fleksi, meinasin ostaa sellaisen talven hiihtolenkeille.
        Toki joutuu koiran kanssa lenkeillessä pisattamaan, juottamaan purosta tai ojasta, parhaimmassa tapauksessa koira käy jopa makaamaan ojaan viilentää itseään.. ja
        silleen muutaman kerran mutta ei se lenkkiä haittaa, ja ainahan odotellessa voi juosta paikallaan.
        Fleksin kanssa juostessa kumpikin käsi on vapaa, ja jos asuu kaupungissa varmasti löytyy sopivia lenkkeilymaastoja joista kumpikin nauttii.
        Parhaimmat hetket olen saanut juuri koiran kanssa lenkkeillessä, ja koiruden tullessa vanhemmaksi teimme rauhallisempia lenkkejä yhdessä.
        Tietysti joskus on saatava olla vain itsekseen lenkillä, jos vaikka käy kuusi kertaan viikossa lenkillä niin neljä kertaa voi vaikka ottaa karvakaverin mukaan.

        Iha varmasti koira jaksaa juosta saman lenkin kuin sinäkin, välillä rauhallisemmin ja älillä kovempaa sitten, kummankin kunnon mukaan :).


      • joopajoo3

        ai ei noutaja pysy sun juoksulenkeillä mukana? sitten mää heräsin, trolli mikä trolli :)


      • Säälin jo koiraasi
        16 v olen kirjoitti:

        En tiedä mitä tarkoitat! En ole mikään provo!? Eivät koirat ole mielestäni lainkaan kamalia! Päinvastoin! Haluan sileäkarvaisen noutajan aikuisena, jota voin kouluttaa, koska Hermannia ei tee mieli kouluttaa koska muu perhe on vesittäny hänet :P

        16v ÄLÄ OTA KOIRAA !

        Koiraa pitää kouluttaa ja ulkoiluttaa, mutta sinä olet liian tiukkapipoinen. Koira tulisi kärsimään asuessaan luonasi.


    • asenneongelma

      No kukaan ei voi asiallesi mitään. Se on asenteenmuutos sekä sinulla että perheelläsi.

    • Ensin kannattaisi puhua perheesi kanssa. Jos se ei onnistu joudut sietämään tulevat kaksi vuotta mutta sitten olet vapaa. Ei äitisi sinua sinne voi vangita. Ymmärrän miten sinua turhauttaa.käy sääliksi myös perheen koiraa. Se ei kuitenkaan ole sinun vastuulla :)

      • hnj52nh

        Lähde lenkille,piitkälle lenkille joka suuntautuu toiseen kaupunkiin(mielellään toiseen maakuntaan)koiran kanssa ja vie se koirahoitolaan ja sano "tämä yksin harhaili kadulla,voinko jättää tämän tänne!


      • lolipop
        hnj52nh kirjoitti:

        Lähde lenkille,piitkälle lenkille joka suuntautuu toiseen kaupunkiin(mielellään toiseen maakuntaan)koiran kanssa ja vie se koirahoitolaan ja sano "tämä yksin harhaili kadulla,voinko jättää tämän tänne!

        Ja kotiin palatessasi, "Se jäi auton alle" tai " Se karkasi! En voinut mitään."
        Koiralle on äärimmäisen tärkeää sitä kunnioittava perhe, nimenomaan sellainen, joka kunnioittaa koiraa tarpeeksi suodakseen sille laadukkaan ja virikkeellisen elämän. Koira kärsii jos ei voi tehdä asioita kunnolla ja myöhemmin "laiminlyömisestä" on vain haittaa. Olen pahoillani siitä, missä tilanteessa olet. En tiedä mitä itse tekisin, jos vanhempien päähän ei iskostu, että koiralla on elämä ja se on heidän käsissään koska he sen hankkivat.


      • 16 v olen

        En halua puhua perheeni kanssa, sillä en ole mikään provo!? Eivät koirat ole mielestäni kamalia! Vaan päinvastoin! Haluan itsekkin aikuisena koiran, mutta haluan kunnolla kasvattaa koiran, sillä pelkään, että meidän koiran on vesittänyt muu perhe :(


    • Hau hau.......

      Sileäkarvainennoutaja on energinen koira joka jaksaa juosta myös pyörän vieressä. Osta sellainen sprinker-jousi systeemi joka kiinnitetään pyörään. Koiralla on oltava rajat ja säännöt koira on suden tavoin laumaeläin, laumassakin on säännöt. Koira kunnioittaa ihmistä joka osoittaa sille tavan toimia ja on hyvä johtaja. Toki johtajan on oltava oikeuden mukainen. Neuvoisin että kouluttaisit koirasta hyvän lenkkikaverin. Toki jos koiran ikä on lähemmäs kymmentä niin vanhus ei jaksasamalla tavalla kuin terve nuori koira.

      • Vai niin!

        Todellakin jaksaa juosta lenkillä flätti! Jos sillä on huonoksi menny kunto ja ap on hyvä kuntoinen, niin äkkiäkös se koiralla kunto nousee. Ap taitaakin olla trolli kun väittää ettei flätti jaksa! Bullshit!


      • 101090
        Vai niin! kirjoitti:

        Todellakin jaksaa juosta lenkillä flätti! Jos sillä on huonoksi menny kunto ja ap on hyvä kuntoinen, niin äkkiäkös se koiralla kunto nousee. Ap taitaakin olla trolli kun väittää ettei flätti jaksa! Bullshit!

        Kyllä voi olla minkärotuinen koira tahansa huonossa kunnossa. Ylipainoinen vanha koira voi saada sydärin, jos yhtäkkiä pakottaa liikkumaan kovemmalla sykkeellä.


    • No voi kyynel

      No eikö sun pitäis pikemmin inhota vanhempiasi ja sisaruksiasi, kuin sitä koira -parkaa? Nehän syyllisiä tilanteeseen on eikä koira, joka muuten on ainut teidän huushollissa, joka sinustakin välittää ja arvostaa ja kunnioittaa.

      • 7+15

        Nimenomaan, vain vähä-älyinen idiootti syyttää tuosta kaikesta KOIRAA. Jo tämä paljastaa aloituksen täydeksi provoksi ja tarinaksi. Koira on huono bla bla, kun PERHE EI OLE KOIRASTA KIINNOSTUNUT. Perhe se ongelma tässä on, ei koira.


    • Son soron noo!

      Kituutat sen kaksi vuotta ja KOULUTAT koiran juoksemaan rinnallasi kunhan on isoimmat tarpeensa tehnyt. Sitten VIIMEISTÄÄN sanot äitillesi suorat sanat, ja jos ei tule järkiinsä uhkaat soittaa vaikka eläinsuojeluun jos koirasta ei huolehdita. Kun olet oman kämpän saanut. Koira ei ole sinun velvollisuus vaan äitisi! Kukaan ei voi sinua pakottaa hoitamaan koiraa. Onneksi olkoon että kuulut siihen 0.01%iin jolla on noin pipi äiti ja patalaiska perhe! Kaikista ei ole koiranomistajiksi, eikä lasten. KOIRASSA ei ole yhtään mitään vikaa, se on vain joutunut sellaiseen kotiin mitä ei montaa suomesta löydy! 99% koiraperheistä nauttii koirastaan ja siksi haluaa myös antaa koiralle mitä se tarvii eli lenkkiä!

    • vanha varis

      Kyllä täältä saa asiallisiakin vastauksia, mutta nuo mielenterveyskuntoutujat ehättävät aina ensimmäisenä, kun asuvat koneellaan.

      Pidän huonoina neuvoina noita että pyörälenkille koira. Kahdesta syystä: koira on jo iäkäs, sekä kouluttamaton iso koira. Tuon ikäisellä alkaa helposti nivelvaivoja tulemaan varsinkin jos yhtäkkiä aloitetaan tehostettu liikunta. Iso, kouluttamaton koira aiheuttaa helposti onnettomuuden sinulle kun saattaa kiskaista sinut pyörinesi nurin.

      Perheesi tuntuu aika keljulta sinua kohtaan. Ymmärrän kyllä turhauttavan tilanteesi. Taidat olla teillä ainoa, joka oikeasti ymmärtää koirien päälle jotakin. Eipä sulla paljoa ole tehtävissä. Oma elämä alkaa vasta kun oman tuvan avaimet on taskussa. Sinnittele, aika on puolellasi!

      • ei edes ,

        Ei ole vielä edes kuntoutujia. Ei edes diagnosoituja.


    • äiti,koiranomistaja

      Mun mielestä ap kirjoitti ihan asiaa ja ymmärrän harmistuksen
      Useinhan tilanne on juuri päinvastoin...lapsi haluaa koiran ja äiti joutuu siitä sitten loppupelissä vastaamaan :-(
      Ikävä tilanne, eikä tuohon ole helppoa vastausta...tuskin perhe ottaa vastaisuudessakaan sen kummempaa vastuuta koirasta ja ikävä että ikäisesi vastuulle jää eläimen hyvinvoinnista vastaaminen...mutta hatun nosto siitä että jaksat koiran hoitaa!
      iso koira kun tarvitsis kuria ja yhdenmukaista linjaa kaikilta ettei sen kanssa tule ongelmia...niinkuin toi vieraiden päälle hyppiminen ym
      Yritä vielä kerran ottaa koiran hoito puheeksi ja ehdota vaikka vuoropäiviä...onhan sinullakin varmaan kavereita ja omia menoja? Ja jos ei ole keksi jotain niin että joku muu joutuu silloin hoitamaan koiran...

      Tsemppiä ja jaksamista...älä kuitenkaan pura harmiasi eläimeen, se ei ymmärrä...mielestäni perheesi pitäisi ryhdistyä tässä asiassa, mutta epäilen :-(

    • asiaton

      Hyvänen aika! antakaa koira parempaan perheeseen,käy pian niin että eläinsuoljeluviranomaiset asialla/naapurit ja ystävät hyviä ilmiantajia! koira tarvii ulkoilua!

      • Ei kaikille koiraa

        Koira on jo 8 vuotta vanha ja suurikokoinen eli alkaa olla toinen jalka haudassa. Kohta avaaja pääsee piinasta muutenkin, kun lähtee opiskelemaan. Jos oma perheeni olisi samanlainen kuin avaajan perhe, osoittaisin koiralle hiukkasen armoa ja kunnioitusta ja veisin sen lopetettavaksi.


    • Kyllälähteetaas

      Olet todella fiksu ikäiseksesi.

      Jos koiralle ei laiteta mitään rajoja, niin se luulee olevansa lauman johtaja ja siitä tulee myöhemmin todella pahoja ongelmia.

      • 16 olen

        Kiitos ^________^ muu perhe on varmaan vesittänyt koiramme joten sitä ei voi kouluttaa koska se on vesitetty... En ole mikään provo!? Haluan aikuisena oman sileäkarvaisen, jota voin vapaasti kouluttaa koska muu perhe on varmaan vesittänyt Nassen : D

        Pidän ehdottomasti koirista, eikä se tee minusta mitään koiravihaajaa jos en ota sitä sänkyyn tai syö sen kanssa yhteistä leipää??
        Olisi mukava saada asiallisia vastauksia.

        Pidän myös asenteestasi, vaikket taida olla se vaginan terävin dildo :P


      • voi vitsi
        16 olen kirjoitti:

        Kiitos ^________^ muu perhe on varmaan vesittänyt koiramme joten sitä ei voi kouluttaa koska se on vesitetty... En ole mikään provo!? Haluan aikuisena oman sileäkarvaisen, jota voin vapaasti kouluttaa koska muu perhe on varmaan vesittänyt Nassen : D

        Pidän ehdottomasti koirista, eikä se tee minusta mitään koiravihaajaa jos en ota sitä sänkyyn tai syö sen kanssa yhteistä leipää??
        Olisi mukava saada asiallisia vastauksia.

        Pidän myös asenteestasi, vaikket taida olla se vaginan terävin dildo :P

        Mitäs tämä ap sekoilee? Paljastuit, dh.


    • Just a feeling...

      Mulle tuli kans heti tunne, että keksitty koko juttu. Ei vaikuttanu aidolta ollenkaan.

      • ei totta ollenkaan

        Keksittyhän tuo onkin. Täällä kun provot keksivät näitä tarinoita, joissa koira on aina huono jollakin tapaa. Tässäkin syytetään KOIRAA, vaikka vika on laiskassa perheessä.

        "En pidä perheemme koirasta"
        - ja se onkin koiran vika, kun sitä ei ole opetettu tavoille? Voi tsiisus näitä.

        Nämä tietyn kirjoittajan kynästä tulevat tarinat tunnistaa mm. siitä, että jokainen lause on rivitetty omalle rivilleen. Kyllä vain, aika ajoin tänne ilmestyy samanluontoisia tekstejä, aina samalla kaavalla, aina valitetaan koirasta, milloin se ouree, murisee, on hankala, pitäisi lopettaa jne jne.


      • 16 v olen

        En ole mikään provo!? Totta kai tämä on fakta! Muu perhe on vesittänyt Kullervon niin että häntä ei voi enää opettaa tavoille! SItten kun olen iso kasvatan oman koiran, joka on sileäkarvainen noutaja

        Pidän ehdottomasti koirista, eikä se tee minusta mitään koiravihaajaa jos en ota sitä sänkyyn tai syö sen kanssa yhteistä leipää??
        Olisi mukava saada asiallisia vastauksia.


      • tapa ittes
        16 v olen kirjoitti:

        En ole mikään provo!? Totta kai tämä on fakta! Muu perhe on vesittänyt Kullervon niin että häntä ei voi enää opettaa tavoille! SItten kun olen iso kasvatan oman koiran, joka on sileäkarvainen noutaja

        Pidän ehdottomasti koirista, eikä se tee minusta mitään koiravihaajaa jos en ota sitä sänkyyn tai syö sen kanssa yhteistä leipää??
        Olisi mukava saada asiallisia vastauksia.

        Joo joo dh, toisessa viestissä koira oli nasse. Olet jäänyt jo kiinni ajat sitten. Tarina on satua!


      • nasseeeee
        tapa ittes kirjoitti:

        Joo joo dh, toisessa viestissä koira oli nasse. Olet jäänyt jo kiinni ajat sitten. Tarina on satua!

        Nasse-setä se täällä satuilee :) Koiran nimi muuttuu lennosta! Fiksu koira kun monta nimeä tottelee.


    • xoxoxo1

      Koira ei todellakaan ole 16-vuotiaan vastuulla ja yksin hoidettavissa. On täysin edesvastuutonta ja törkeää sälyttää koiran hoito lapselleen. Kn koira otettaan perheeseen, niin vanhemmat sitoutuu silloin hoitaan sitä ja lenkittään ainakin kerran päivässä. Mulla on jo 3. koira. Voit toki koulusta tullessasi viedä sen ulos jos tulet aikaisemmin kuin vanhempasi. Koirassanne ei vika ole vaan vanhemmissasi. Et todellakaan ole pois muuttosi jälkeen velvollinen tuleen lenkittään sitä vanhempiesi luokse. Minulla on 21 vuotias tytär joka asuu omillaan jo ja tulee lenkittään ja hoitaan koiraani vain jos mulla on koko päivän meno tai olen reissussa. Muuhun hän ei ole velvollinen eikä siihenkään, vaan tekee sen kun rakastaa koiraamme yhtä paljon kuin minä.

      • masterjason

        Juuri näin. Vaikka vanhempia rakastatkin etkä halua heitä moittia, he eivät selvästi ole välittäneet koiran omistamisen velvollisuuksista ja KOIRALLE laadukkaan elämän järjestämisestä. Vaikka perhe tykkääkin maata tai oleskella, koira ei ole missään tapauksessa samanlainen. Sen voi opettaa siihen, mutta pidemmän päälle 'laiska' elämäntyyli ei ole terveellinen koiran mielelle eikä kunnolle.
        Menisin vaikka ehdottamaan jollekin eläinsuojelupaikkaan, että koiran hoito on sinun vastuullasi mutta olet vielä nuori etkä ollut hankinnan kannalla.


    • kettu kuningas

      Kyllä sileä karvasen noutajan pitäis pystyä juosta kevyesti pyörän vierellä mutta kun ei ole käytetty lenkillä niin ei voi olla kuntoakaan. joskus kun ite omasin vastaavan vastuun juoksin englannin kettukoiran ja suomen ajokoiran sisteytys kaverinani ja koira juoksi helposti sen minkä minäkin 7.5 km. eikä se ollu aina nii helppoa ku välillä piti haistella kaikkea mahollista tosin sitte satettiin tulla selällään perässä. ja kyllä se ainki oppi et ei joka kakkaa haistella ku ollaa juoksemassa.

      isäntä metästää ja metästys olosuhteissa noin 30-50 km tulee koiralle per päivä.

      ei vanhempas voi velvottaa sua käymään lenkittämässä sitä millään tavalla, ehkä jonkin näkösen perhe rauhan tähden sen voit tehdä mutta ei muuten, tokihan siitä pitää vähintään kulut saaha pois, kulkemisesta ym aiheutuvat.

    • --Tadaa--

      Jätä se sika !

      • 16 v olen

        En todellakaan ole mikään sika!? Eivät koirat ole mielestäni mitenkään kamalia! Päinvastoin! Haluan ostaa oman koiran sitten jos olen joskus aikuinen! ja SITÄ EIVÄT MUUT PERHEEN JÄSENET VESITÄ!!! Nächinuiizi on kyllä muuten hyvä koira.

        Pidän ehdottomasti koirista, eikä se tee minusta mitään koiravihaajaa jos en ota sitä sänkyyn tai syö sen kanssa yhteistä leipää??
        Olisi mukava saada asiallisia vastauksia.


      • koiralla monta nimeä
        16 v olen kirjoitti:

        En todellakaan ole mikään sika!? Eivät koirat ole mielestäni mitenkään kamalia! Päinvastoin! Haluan ostaa oman koiran sitten jos olen joskus aikuinen! ja SITÄ EIVÄT MUUT PERHEEN JÄSENET VESITÄ!!! Nächinuiizi on kyllä muuten hyvä koira.

        Pidän ehdottomasti koirista, eikä se tee minusta mitään koiravihaajaa jos en ota sitä sänkyyn tai syö sen kanssa yhteistä leipää??
        Olisi mukava saada asiallisia vastauksia.

        Nasse, Kulervo, Hermanni.... Ja tämäkin vielä


    • Dyynäri

      Ännä köirän päskäntää päri viikköä asynnön sisälle niin kyllä vänhemmät sitten siitä lyöpyvät.

    • -K-

      No jos se koira on 8 v niin on aika epätodennäköistä et se elää enää yli 2 v.

    • Toipunut

      Siis järkyttävää luettavaa ,,, siis tarkoitan nämä vastaukset sinulle,,,, en montaa vastausta lukenut kun tuli jo kamala myötähäpeä näitä tyyppejä kohtaan jotka sulle on vastannut,,, siis kertakaikkiaan täällä on SAIRAITA tyyppejä,joita ei voi edes ihmisiksi sanoa =(
      Mutta asiaan josta kysyit,,,olen itse ollut vastaavanlaisessa tilanteessa ja luulen että tiedän mistä sinusta tuntuu... =(
      Tuohon ei nyt ole muuta mahdollisuutta kuin kestää tilanne ja heti kun pystyt niin muutat mahdollisimman kauas perheestäsi,että ei tarvitse enään alistua perheesi tahtoon =)
      Tai sitten otat vaikka mannerheimin lastensuojelu laitokseen tai perhetyöhön tai viimeiseksi lastensuojeluun yhteyttä selitä tilanteen ja kysyt neuvoa,voit puhua nimettömänä jos haluat.
      Täytyyhän tuohon muutos tulla =)
      En voi nyt muutakuin voimia sinulle toivottaa että jaksat perheesi keskellä

      • 4+1

        Tai sitten vaan nämä pitempään palstalla keikkuneet näkevät näiden provoviestien läpi.


      • Provonnuolijat

        Minua hävettää te idiootti-provonpuolustelijat. Ei ehkä pitäisi sekaantua asiaan mistä ei mitään tiedä.


    • Suututtaa..

      Whaaat..?? Ei todellakaan oo sun vastuu käyttää koiraa ulkona sen jälkeen, kun oot muuttanut pois kotoa, eikä todellakaan myöskään nyt!! Pistää todellakin vihaksi sun puolesta.. Nyt vaan koira uuteen perheeseen ja sellaseen, jotka oikeasti ovat kiinnostuneita ja valmiita uhraamaan omia tarpeitaan lemmikin vuoksi. Sun tehtävä ei ole yksin huolehtia koirasta, huh huh..

      Tsemppiä ja nyt tiukkana sun vanhemmillesi ja teet selväksi ettet oo yksin koiraa hankkinut, etkä sitä myöskään yksin hoida!!

      Ja todellakin saat harrastaa ja sulla on oikeus käydä juoksemassa tai pyöräillä tai mitä ikinä.. ILMAN KOIRAA!!

    • Hei!

      Varaa aika eläinlääkärille piikille. Sitten vain lähdet koiran kanssa lenkille ja palaat takaisin ilman sitä. Kerrot perheellesi sen karanneen ja itket yhdessä perheesi kanssa, laitat ilmoituksia kauppojen ilmoitustaululle ja hymyilet nukkumaan mennessäsi. Muutaman vuoden päästä paljastat kaiken ja vältyt sukujuhlilta yms. Rahat eläinlääkärille saat pöllimällä vanhemmilta. Ole rohkea ja kekseliäs!

    • nankka

      Sääliksi käy koiraa :( Kuulostaa siltä että sinä olet koiralle kaikkein rakkain ihminen. Se (ymmärtääkseni) tottelee sinua ja haluaa nukkua kanssasi. Ihmekös tuo, koska annat sille sellaista huomiota mitä se todella kaipaa - tervettä, yhteistä ajanviettoa sekä rajoja. Koira ei ole onnellinen jos sitä paapotaan ja hemmotellaan, koska koiran luonto vaatii selkeälinjaisen arvojärjestyksen.

      Sitä en vaan ymmärrä että miksi inhoat koiraa etkä perheenjäseniäsi, jotka on kuitenkin syypäitä tuohon tilanteeseen. Ja kuten joku sanoikin, vanhempas ei arvosta sua tippaakaan. Ne menevät sieltä mistä aita on matalin eli jättävät koiranhoidon sulle koska tietävät, että teet sen kuitenkin.

      Noiden tietojen valossa koiralle pitäisi ehdottomasti löytää uusi koti, jossa se saisi viettää jäljellä olevat vuotensa nauttien asianmukaisesta huolenpidosta ja koulutuksesta. Tee kaikille palvelus ja ota yhteyttä esim. eläinsuojeluvalvojaan. Jos et halua että vanhempasi saavat tietää että olet tehnyt ilmoituksen, tee se nimettömästi tai vannota valvojaa olemaan kertomatta kuka perheestänne kanteli.

      Oikeasti, tee jotain asialle. Koira on tilanteeseen syytön.

      • säälin koiraa

        ""Sitä en vaan ymmärrä että miksi inhoat koiraa etkä perheenjäseniäsi, jotka on kuitenkin syypäitä tuohon tilanteeseen.""

        Nimenomaan. Se tässä onkin pointti. Aloitusviesti on nimittäin provo. Pitempään palstalla olleet kyllä erottavat nämä tarinat, jotka toistavat itseään. Tarinoiden tarkoitus on korostaa koirien HUONOUTTA.

        Kaiken järjen mukaan koira on syytön ja sitä on turha vihata. Vaan inhon kohde tulisi tässä tarinassa olla perhe, jonka takia koira on mitä on.

        Koirahan ei siis ole tehnyt mitään väärää. Se on sellainen miksikä perhe on antanut sen tulla. En ymmärrä, miksi inhota koiraa, jos äiti käskee käyttämään lenkillä?

        Mutta nuo provot ja trollit ovatkin aivan huuhaata, ei ihme, ettei tuossakaan tarinassa ole järkeä.


      • F32-
        säälin koiraa kirjoitti:

        ""Sitä en vaan ymmärrä että miksi inhoat koiraa etkä perheenjäseniäsi, jotka on kuitenkin syypäitä tuohon tilanteeseen.""

        Nimenomaan. Se tässä onkin pointti. Aloitusviesti on nimittäin provo. Pitempään palstalla olleet kyllä erottavat nämä tarinat, jotka toistavat itseään. Tarinoiden tarkoitus on korostaa koirien HUONOUTTA.

        Kaiken järjen mukaan koira on syytön ja sitä on turha vihata. Vaan inhon kohde tulisi tässä tarinassa olla perhe, jonka takia koira on mitä on.

        Koirahan ei siis ole tehnyt mitään väärää. Se on sellainen miksikä perhe on antanut sen tulla. En ymmärrä, miksi inhota koiraa, jos äiti käskee käyttämään lenkillä?

        Mutta nuo provot ja trollit ovatkin aivan huuhaata, ei ihme, ettei tuossakaan tarinassa ole järkeä.

        En jaksanut lukea kaikkia viestejä mutta hyvin kiteytit. Onhan näitä koiraa syyllistäviä tai koiran ja omistajat huonoon valoon tavalla tai toisella laittavia provoviestejä täällä ollut.Uudet palstalaiset eivät vaan mitenkään voi tätä nähdä :/ Mutta asiallisia vastauksia ketjuun on silti tullut mikä on pääasia.Vielä kerran: tämän laisessa tilanteessa koirassa ei ole mitään vikaa vaan vika löytyy perheestä. Mitä järkeä olla pitämättä koirasta ei kai se tilanteelle mitään voi?!


    • aimoannostelija

      Mä menin naimisiin ihanan naisen kanssa, on rahaa, hyvä perintö odotettavissa, nainen kauniskin vielä.

      Mutta naisen äiti eli anoppi on to-si ikävä huuhkaja ;=)

      Juopottelee, polttaa tupakkaa, elää epäterveellisesti ja tuhlaa meidän, siis minun ja vaimoni perintöä...

      Me laitettiin anoppi myyntiin. Vielä ei ole tullut tarpeeksi hyviä tarjouksia mutta uskon vakaasti että anoppi löytää uuden kodin, kunnon rahallista korvausta vastaan tietty. :=)

    • koiramies mestari

      vanhempamme kunnioittavat menneiden lumien isäänsä ja äitiänsä, tässä myös sinulla paikka ... koirien paikalla täytyy olla koiria

    • kop2

      Joo, ei tää nyt oikeen aidolta tarinalta tunnu. Ja ettei sen kokoinen ja rotuinen koira jaksaisi juosta ihmisen vauhtia, höpö höpö. Tai sitten on tosi vanha ja väsynyt? Et tykkää tästä koirasta, mutta meinaat kuitenkin hankkia oman koiran, sekin vähän särähtää korvaan. Itselle on elämän aikana tullu rakkaaksi, hoitokoirat, lainakoirat, omat koirat, yms. Vaikkeivat aina niin hyvin olekkaan koulutettu. Jos tää olis kuitenkin tosi tarina, niin ei ehkä kannata hankkia sitä omaa koiraa, se voi olla kuitenkin vääränlainen.

      • 6+19

        Näin juuri. Ja se outo syy, miksi ei tykkää tästä koirasta on, että sen kanssa syödään leipää, se hyppii, eikä se tottele. Kyllä pitäisi syyttää perhettä, ei koiraa. Koira on täysin syytön yhtään mihinkään, koira ei voi valita perhettään.

        Pelkistettynä: "en tykkää perheemme koirasta, koska sitä ei ole kasvatettu ja koulutettu".

        Ja sekö on koiran vika? Ei todellakaan.

        Selvä trolliprovo.


    • valival

      Eli taitaa olla provo.

      Eli ajattelen, että jos koiraa syötetään ja nukutetaan noin, sen myös ulkoilutetaan.
      Mitäs siitä välität.

      Ihan turhaan myös valitat. Koiran voi opettaa juoksemaan vierellä tai jopa pyörän vierellä, ei se ole mikään ongelma. Jopa pitkiä lenkkejä. Ja se pakkonuuskuhomma voi hoitaa siinä alkulämmittelyn tai loppurauhoittelun aikaan lenkillä.

    • Toipunut

      Täällä on selvästi näitä tyyppejä,jotka ei tiedä elämästä hevon kukkua....
      En usko että aloittaja vihaa itse koiraa,vaan sitä mitä se on tuonut tullessaan:
      Siis ei saa mennä yksin lenkille,jätökset pihalla,perheen käytös ymym muut tunteet mitä tästä kaikesta on seurannut.
      Ei ole aloittajan VASTUULLA MIKÄÄN mikä liittyy koiraan tai perheeseensä,hän on alaikäinen,lapsi vielä.
      Jos te muut ette osaa samaistua ylennsäkkään ihmisten tunteisiin ja tilanteisiin,NIIN OLKAA SILLOIN HILJAA, ÄLKÄÄKÄ TUIJOTTAKO OMAAN NAPAANNE . JA VIELÄ: KYLLÄ IHMINEN ON ELÄIMEN EDELLÄ !!!!!!!!!!!!!!

    • Koirat ketun kaa met

      Koiran pitää päästä metsään leikkimään kettujen ja supikoirien kanssa! Kyllä koira osaa tulla kotiin ja saattaa olla että kettukin tulee mukana. Kettu opettaa koiran saalistamaan pikkunisäkkäitä, kuten jäniksiä ja hirviä. Joskus saattaa olla että koira ja kettu tuovat yhdessä sinulle jänispaistia.

    • ei näin

      Juuri näin ei pitäisi koskaan tehdä. Lapset eivät saa olla koiran ainoita hoitajia perheessä. Koira otetaan lauman eli perheen jäseneksi ja se tarvitsee vahvan lauman johtajan.
      Koirat ovat laumaeläimiä ja niiden pitää oppia tuntemaan oma paikkansa laumassa. Tämä vaatii sitä, että koiran kasvattajat tuntevat oman vastuunsa eikä työnnä sitä vastuuta lapsilleen.
      Vanhempasi ovat tosi typeriä.

    • bliuhöiuhöoiu

      Miksi et pidä koirasta. Kuulostat sen ainoalta täyspäiseltä kasvattajalta. Koira ON ihana harrastus ja sulla on homma hallussa, joten jatka siitä!

      • uyulo8iy

        Koiran rotu?


    • sdfsdgsdgsdh

      Jos viestisi on totta, niin sun perheesi on ihan pihalla. Turha edes yrittää puhua niille järkeä, kun ovat selvästi liian tyhmiä ymmärtämään sitä. Eivät selkeästi myöskään välitä koirasta, kun eivät suostu tekemään sen eteen mitään tai kohtelemaan sitä kuin koiraa.

      Sitä vaan en ihan ymmärrä, että jos koira ei ihan pienimmästä päästä ole, niin miksei se jaksaisi lenkillä juosta vierellä...? Oma edesmennyt hauveli kun mielellään "lenkkeili" niin, että juoksi mopon vierellä samalla, kun itse ajoin. :D Ehkä koirallasi on vain huono kunto?

      Jos mitenkään pystyt ja jaksat, niin ota koira mukaan muuttaessasi - perheesi ei selvästikään kykene pitämään siitä huolta. Jos tämä ei syystä tai toisesta ole mahdollista, niin kannattaa varmaan yrittää etsiä koiralle uusi koti. Sinuna myös katkaisisin välit suurimmaksi osaksi vanhempiisi - ei sellaisia pullamössövatupasseja kestä kukaan.

    • Eläinlääkäri2k14

      95% Suomalaisista ei kouluta koiriansa lainkaan...
      Valitettavasti eläinlääkäri ei voi määrätä eläintenpitokieltoja ainakaan vielä :/

    • poika 17 vee

      ongelman ydin on se että perheesi kaikki muut ovat kissa ihmisiä ja sinä ainoa koira ihminen...ei koiran kuulukkaan olla mikään vapaa matkustaja..koiran kuuluu palvella ihmistä ja olla koko aika orderissa..ei ole sänky koiralle oikea paikka..pöydästä ei anneta syötäviä ja tuhat muuta asiaa..18 on hyvä ikä muuttaa omilleen..tietysti parempi jos jo seurustelee siinä iässä..

    • +18v...

      Täysi ikäisenä (18v) sulla on oikeus muuttaa omaan kämppään. sanoi äiti tai isäsi mitä tahansa.
      Ja koiran saa pitää se, jonka sen on hankkinut. Jos koiran ikä on 8 vuotta, se tuskin elää enää kovin montaa vuotta. Koiran keskimääräinen elinikä on 10 - 14 vuotta.
      joka tosin riippuu rodusta, ja poikkeuksiakin on.. mutta noin yleisesti se on tuota luokkaa..

      • +18v...

        ..siis tarkoitin, että 2 vuoden päästä olet täysi-ikäinen...


    • A p

      Ap vielä kiittää vastauksista!!:)

      Sanoin vähän turhan kärkkäästi etten pidä koirastamme, se on lähinnä juuri siitä johtuvaa mitä negatiivista se tuo elämääni perheeni takia.
      Olisin kiinnostunut kouluttamaan sitä ja opettamaan miten olla "hyvä koira".
      Se vaan kun perheeni on mitä on niin motivaatio on koiran suhteen nollassa.
      Vuosi sitten koira jaksoi hyvin vielä juoksulenkillä, mutta nyt ilmeisesti ikä jo vähän painaa niin jarruttelee ja haluaisi vain haistella.

      Olen kyllä myös harkinnut, että kun muutan niin ottaisin koiran mukaani ja aloittaisin sen kanssa "uuden alun". Tämä vain tuskin sopii perheelleni, koira on heille rakas kuitenkin vaikka eivät minusta täytä sen tarpeita.
      Mielummin ottaen koiran kokonaan itselleni kuin että pitäisi ravata kotona sitä lenkittässä. Tuskin muutenkaan ihan lähialueelta edes etsin asuntoa:).
      Ehkä saisin lisää motivaatioita koiraan kun perheeni ei nollaisi kaikkea mitä sille opetan.

      • ....

        ...Sanoin vähän turhan kärkkäästi etten pidä koirastamme, se on lähinnä juuri siitä johtuvaa mitä negatiivista se tuo elämääni perheeni takia....

        KOIRA ei tuo edelleenkään mitään negatiivista elämääsi, PERHEESI tuo kun ovat jättäneet koiran yksin sinun hoidettavaksesi! KOIRASSA ei ole mitään vikaa! Koirat on kuin pikkuisia lapsia niissä ei ole vikaa vaan aina ihmisissä - tavalla tai toisella!


      • hmm.

        Se on ihan sama miten rakas koira on heille, jos ei hoida koiraa, ei omista sitä. Joko sinulle koira tai sitten joku uusi omistaja. Huolehtimatta koira masentuu ja voi ahdistua.


    • voimia

      Luultavasti joudutte etsimään koiralle uuden kodin kennelin tai eläinsuojelun kautta. Sulla ei ole mitään vastuuta koirasta. Ja vanhempasi eivät halua, osaa ja kiinnostu sen huolehtimisesta. Harrastuksiasi älä jätä. Ihan kuin vanhemmat olisivat lapsia ja sinä vanhempi. Puhu isovanhemman tai jonkun muun kanssa mitä tehdään? Sun syyllistäminen on törkeää ja kauheaa, toivottavasti äitisi suu sulkeutuu jollakin keinolla. Ole jämäkkä, älä nöyristele ketään. Sano että lopettavat sen sipsien mussutuksen sohvalla ja oikeasti etsivät tietoa koiranhoidosta sekä koulutuksesta. Ja lenkille voi pukea vaatetta. Jos ei kiinnosta hoitovuorot tai lenkit (onko edes pihaa), koiralla pitäisi olla eri omistaja. Ja siis sellainen joka ei hakkaa koiria, vaan varmistaa että uusi omistaja on fiksu. Joku asiantuntija osaa hakea oikeanlaisen kodin. Koiraa käy sääliksi, kun kukaan ei halua aidosti sitä hoitaa ja ulkoiluttaa. Onneksi olet auttanut koiraparkaa.
      Kannattaa varmaan muuttaa kotoa vaikka opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, keväällä on yhteishaku. Syksyllä onkin jo muualla, eikä äiti enää syyllistä. Syyllistäminen ja painostaminen on mielestäni hyvin vahingollista nuoria tai ketä tahansa kohtaan. Kokemusta on että joku syyttää.
      Jos äiti syyttää sua ja vaatii, sano että otat yhteyttä kenneliin tai eläinsuojeluun, jos koira jätetään vain sun huolehdittavaksi. Ettet ole vastuussa sen hoidosta 16-vuotiaana ja et ole halunnut koiraa alunperin. Ja koira on äitisi ja isäsi vastuulla, ei kenenkään muun. Mitä isovanhemmat sanovat heille?

      • ja vielä

        Ja opiskelupaikasta et käy ulkoiluttamassa, vaan sanot että hoitakaa itse koiranne! Varmista että koiraa tosiaan hoitaa joku oikeasti, eikä jää heitteille.


    • What

      Kuitenkin: parempi koira lapsen vastuulla kuin lapsi koiran vastuulla. Vielä parempi, että vanhemmillakin olisi jonkinlainen vastuu

    • veltto v

      Aloittajalla on veltot vanhemmat. Normaalimpi tapaus on, että lapsi haluaa koiran, mutta lapsen vartuttua veltoksi teiniksi vanhemmat joutuvat ulkoiluttamaan koiraa.

      • 1Taija

        Koira pitää viedä eläinlääkärille, jos se tosiaan juoksee ihmistä hitaammin!!Terveet koirat ovat ihmistä nopeampia. Jos koira pysähtyy nuuskimaan tienvarren kuulumisia siis tuoksuja, niin anna hänen hänen ainakin osan lenkistä elää sosiaalista elämäänsä. Jos et halua enää lenkitellä koiraa, niin etsi opiskelupaikka tarpeeksi kaukana kotoasi. Näin välit perheeseenkin pysynevät parempina.


    • gvkbk

      Hyvä provo ensin koira on nimeltään Hermanni ja sitten Kullervo.;)

      • 13667

        Dh se taas täällä jallittaa porukkaa. Kyllä on ihmiset tyhmiä, dog hater etunenässä!


    • tiedän tunteen...

      mene harrastuksiin ja tee omia juttujasi. Sanot veljillesi tai vanhemmillesi että joku muu saa hoitaa koiran jatkossa

    • huhuh

      Koiranomistajan vastuulla on koiran hoito ja ylläpito. Alaikäinen ei voi omistaa koiraa ja ottaa siitä täyttä vastuuta, etenkään jos ei koira ole hänen nimissään. Sano suorat sanat vanhemmillesi ja sano että viekööt koiran eläinsuojeluyhdistykselle tai etsikööt apulan kautta uuden kodin jossa aikaa ja mielenkiintoa.
      Ei koiranhoito ja omistus saa olla pakkopullaa! Voi koira rukkaa mihin perheeseen on joutunut.

      Itselläni on kolme isoa koiraa ja tässä mielipiteeni.

    • Otat asian esille rohkeasti.

      Vanhemmillasi taitaa olla vanhemmuus hukassa.

    • kioloik

      esinettä on sama kuka hoitaa
      Koira on lain mukaan esine ei eläin

      • sua hoitanu kukaan

        Laki ei kuitenkaan evää koiralta elämää ja tietoisuutta, joten on se eläin. Katso vaikka wikipediasta aikasi kuluksi. Koira vaan määritellään esineeksi kasvattamisen myötä, koska se koetaan kauppatavaraksi.


    • Lukutaidottomia??

      Osa kommentoijista skipannut ap tekstin..? Hänhän ei halunnut koiraa Eikä missään vaiheessa sanonut vihaavansa koiraa. Nyt yrittäkääs lukua loppuun ja sitten vasta kommentoimaan. :)

    • Se joka ei valita.

      Miks kaikilla on sama vastaus?Meillä on koira ja mun pikkuveljet kiusas sitä alussa ja huutelivat sen korvaan, ja nyt koira on tottunut siihen että siinä roikutaan ja noikutaan.Mää on ite hevos hullu ja mun perheellä on vaik mitä eläimii,mulla on oma ponikin ja hoidan poniani ja koiraamme yhtä paljon.

      Onnea sulle ja teidän koiralle...
      Sillonko mää olin eskarissa ni meillä oli saksanpaimenkoira ja ei me sillo kerjetty olemaa sen kanssa niin se myytiin.

      PS. En valita...

    • Ihmettelijä

      Outoa,että koiralla vaihtuu nimi koko ajan. Lisäksi aloittaja mainitsi,ettei halua isoa koiraa mitä heillä on (kertoi,että heidän koiransa on silekärvainennoutaja) ja sitten yhtäkkiä haluaaki silekarvaisennoutajan. Todella ristiriitaista koko ajan

      • ...

        Ne viestit, joissa koiran nimi vaihtuu ei liene avaajan viestejä. ne voisi kaikki ilmiantaa ylläpidolle, muttei maksa vaivaa, kun ei niitä kuitenkaan poistettaisi.


    • Koira ei ole lelu

      Höpö höpö! Vanhemmat AINA vastaavat perheen lemmikkien hoitovastuusta. Vanhemmat myös AINA päättävät lemmikkien ottamisesta perheeseen. Tosin 16 v kyllä jo voi ja pystyykin hoitamaan koiraa. Mutta...Olen itse aika vanha jo ja minulla on tälläkin hetkellä 12 v koira ja minulla on koko ikäni aina ollut koira. Toinen tyttäreni halusi joskus sinun ikäisenä koiraa ja otimme sen sillä ehdolla, että hän joka päivä koulun jälkeen vie sen ulos. Kaikki meni hyvin. Nuorempi tyttäreni halusi myös jossain vaiheessa koiran, mutta emme suostuneet. Otimme sitten vasta kun hän oli jo lähtenyt kotoa. Sopikaa nyt perheen kanssa koiran hoidosta ym.

      • Haastava ukko

        Taidat haastaa riitaa? Kerro tyttärelle, että olet haastava akka.


    • mitä mitä

      Muutama kysymys: 1. koiran rotu? 2. edelliseen viitaten ei jaksa juosta (pyörän vieressä ymmärrän mutta lenkkikaverina..) 3. sitten kun olet muuttanut kotoa meinaatko että äitisi hakee hiuksista sinut? 4. mikset itsekkin vaan anna olla? En väitä koira vihaajaksi, mutta tuntuu että teet ongelman asiasta jossa ei sellasita ole...

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe