ulosotto vs Takuu-Säätiö

jononumero

Olen hieman ihmeissäni. Sain Takuu-Säätiön takauksen, mutta heidän laskutapa maksuvaralle on todella kummallinen.

He kuulemma laskevat sen yleisen velkajärjestelyn laskukaavalla.
Onko tosiaan niin, että nettotuloista maksetaan velkajärjestelyssäkin 50%?
Ulosotto veisi vain 1/3 eli noin 33%

Koska lisävelkaantuminen on kielletty, tulee todella ahdasta. En voi käydä edes hammaslääkärissä, koska ruokarahaa on lapsiperheelle varattu peräti 200e/kk, joten 50e lääkärikäynti on täysin mahdoton.

Kaikki ylimääräinen siis menee ruokarahasta. Eilen leikkasin itse hiukset, kun laskin ettei ole varaa kampaajaan (maksasi 29e). Täytyykin siis yrittää käydä joka viikonloppu vanhemmilla syömässä. Ei meillä ole kuin 50e per viikko koko perheen ruokaan...

24

1364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jononumero

      En ymmärrä laskukaavaa. Auttakaa!

      Netto palkka 2000e/kk, maksuvara 1000e/kk

      Meille jää 1000e, josta vuokra 790e/kk

      = ruokarahaa 210e/kk

      Mihin jäi laskukaavan perustarvemäärittely?
      Se muuten näytti ihan eri lukemaa maksuvaraksi, mutta mun maksuvaraa oli korotettu, jollain ihmeperusteella, jota en ymmärtänyt.

      Kait tähän on nyt pakko suostua... :(

      • 1+7

        Kun sanoit että "meille jää", niin sulla on ilmeisesti avio/avopuoliso. Sen tulot, vaikka olisi pelkästään Kelan tukia, vaikuttaa maksuvaraasi.

        Miksi haluat lähteä tuohon, jos se tekee elämän noin vaikeaksi? Ei se ole pakko, lyhenee ne velat ulosotonkin kautta. Takuu-säätiön kautta maksat ehkä loppupeleissä vähemmän, mutta joskus joutuu myös miettimään paljonko jää palkasta kuukaudessa käytettäväksi.


      • 1+18

        Olisit iloinen siitä, että Takuu-Säätiö katsoo sinulla olevan maksuvaraa. He antavat takauksen ainoastaan, jos uskovat velallisen kykenevän suoriutumaan lainan takaisinmaksamisessa.


    • jononumero

      Välttämättömiin elinkustannuksiin varatuilla rahamäärillä on tarkoitus kattaa

      ravinto- ja hygieniamenot

      vaatekulut

      tavanomaiset terveydenhoitomenot

      lehtitilaukset, tv-lupamaksut, puhelinlaskut ja paikallisliikenteen matkakulut

      harrastus- ja vapaa-ajanmenot

      muut kodin kulutusmeno

      Jihaa!!! saan käyttää näihin 210e/kk tietää perheelle tosi kivoja aikoja.
      Jospa vaan ottaisin lopputilin ja jäisin toimeentulotuelle, jäis enemmän käteen.

      • Stå Stærkere

        Näin minäkin laskin. Olen tässä jo vuoden verran keräillyt motivaatiota aikaisiin aamuheräämisiin.
        Vuokran ja muiden pakollisten kulujen jälkeen kouraan jää 65,-€ vähemmän mitä toimeentulotuesta saisi.
        Ulosotossa sen verran velkaa erään tanskalaispankin ja velipojan järjestelyjen vuoksi etten pääse niistä ikinä eroon muutoin kuin oman käden kautta.
        Velkajärjestely..., jos sinne joskus edes pääsisi, taitaa minimissään kestää sen 3 vuotta. Siinä ajassa keripukki ehtii korjata hampaat ja tieltä suistuminen hengen 10 vuotta vanhojen silmäalasien vuoksi.


    • Juuhpuuh

      Juu jää vaan työttömäks, saat ens alkuun kivan karenssin ja näytät upeaa esimerkkiä lapsillesi.

      Takuu-Säätiön avulla olet jonain päivänä kuivilla.

      Saat varmaan nettopalkkasi lisäksi lapsilisät ja jos olet yksin lasten kanssa, niin elatusmaksut. Eli tuo 210e ruokarahaa ei varmaankaan pidä paikkaansa.

      • jononumero

        Takuu-Säätiö vie elatusmaksut ja lapsilisät, joita siis ulosotto ei vie. Ne lasketaan maksuvaraan.


    • Miten joku jaksaa vielä valittaa jos jokin tuntematon taho (Takuu-Säätiö) lupautuu takaamaan sinun lainasi? Ei tarvitse sekoittaa sukulaisia ja kavereita koko asiaan. Toki on hienoa jos sellaisia sukulaisia on.. mutta säätiö on sentään turvallisempi vaihtoehto jos vaikka jokin menisi pieleen. Säätiön avulla pääsee suht nopeasti kuiville ja luottohäiriömerkintöihin positiivinen merkintä kaupanpäälle. Minulle yksinelävälle jäi maksuvaran jälkeen käteen 800€. Eli n. 50% nettotuloista menee lainanhoitoon. Loput rahat omaan käyttöön, osa säästöön osa vuokra,puhliittymä ja sähköön. Kerran vuodessa maksan vakuutukset(koti/auto/moto).

    • Juuhpuuh

      Pitääpä vielä kommentoida tuota ensimmäistä viestiä:

      "Kaikki ylimääräinen siis menee ruokarahasta. Eilen leikkasin itse hiukset, kun laskin ettei ole varaa kampaajaan (maksasi 29e)."

      Aika järkyttäävää köyhyyttä...leikata nyt itse hiuksensa! Mikä tragedia..voiskohan sossusta saada vaikka harkinnanvaraista toimeentulotukea kampaamokäyntiin?

      Sinulla ei ole mitä ilmeisimmin ole ollut varaa kampaajaan pitkiin aikoihin, kun kerran ulosottoon olet päätynyt. Olet kuitenkin käynyt siellä, huolimatta seurauksista. Kampaajalla käynti ei ole mikään ihmisarvon mitta. Sinun kannattaisi nyt etsiä toisenlaisia arvoja ja ilonaiheita elämääsi kuin ne, mitä voit rahalla ostaa.

      • Stå Stærkere

        Et varmaan ole koskaan itse joutunut asioimaan sossussa.
        Siellä jos missä tuo viittaamasi "ihmisarvo" ulosmitataan rankimman kautta.


      • jononumero

        Tosiaan viime kampaajakäynnistä on 8kk :) kun on töissä ja asiakkailla käy, niin pitäisi kait yrittää olla siisti, että työnsä saa pitää.

        Jos nyt haluat vielä iloa repiä, niin minulla todettiin juuri myös laitoshoitoon vievä neurologinen parantumaton sairaus. Työelämää on jäljellä muutama vuosi.
        Onneksi lääkkeet ovat 100% Kelakorvattavia.


    • Takuu-Säätiön maksuvara lasketaan siten, että nettotuloista vähennetään menot ja välttämättömät elinkustannukset. Teillä kahden aikuisen välttämättömät elinkustannukset ovat 900 euroa ja yhden alle 17-vuotiaan 342 euroa. Vuokra on meno, jonka voit vähentää kokonaisuudessaan. Eli maksuvara = 2000 € miehesi tulot - 900 € - 342 € - 790 € = ?
      Yhtälöstä puuttuvat esim. lastesi määrä, miehesi tulot, sähkölasku, työmatkakulut jne. Jos haet velkajärjestelyä yksin, on sinun osuutesi puolet elinkustannuksista 450 €, puolet vuokrasta 395 € jne. Yhteistalouden laskuriin http://www.takuu-saatio.fi/takuu-saation-takaus/lomakkeet-ja-laskurit/ on koottu kaikki maksuvaraan vaikuttavat raha-asiat.

      • jononumero

        Minulla ei ole miestä.


      • jononumero

        Takuu-säätiö tosiaan laskee maksuvaraan noin 300e/kk lapsen elatusmaksuja lapsilisän ja tämä lasketaan täysimääräisenä maksuvaraan.

        Maksuvarani on laskelman mukaan nippanappa 800e/kk. Takauksen erityisehdoissa lukee, että sitoudun maksamaan koko laina-ajan 1000e/kk eli korotettua lyhennystä. Minulle vastattiin, että se on jonkun laskukaavan mukainen korotus, mutta laskukaavaa minulle ei annettu, eikä perustetta, miksi se korotetaan.


    • minimi toimeentulo

      Käsittääkseni voitte saada asuntotukea ja sossusta myös tukea jos ruokaan ym jää vähemmän kuin toimeentulominimi noiden TS-maksujen ja vuokranmaksun jälkeen. Kysy kunnan sosiaalineuvonnasta. Toisaalta on aika hassua että yhteiskunta näin on maksamassa kulutusluottoja tai mitä lie. Mutta ainakaan ette kyllä joudu pärjäämään 210 eurolla/kk. Maksaako lapsen isä todella elatustukea lapselle? Muutoin kunnalta voi hakea elatustukea.

      • samalla linjalla

        En ymmärrä maksuvara laskuria .Yksin olen ja 1800 netto. asuntolaina ei sinne laskenut en ymmärrä maksuvaran luvuksi tuli summa - eli miinus 532. Mitä tuo tarkoittaa?


      • 18+7

        "Käsittääkseni voitte saada asuntotukea ja sossusta myös tukea jos ruokaan ym jää vähemmän kuin toimeentulominimi noiden TS-maksujen ja vuokranmaksun jälkeen. "

        Takuu-Säätiön lyhennyksiä ja muita velanmaksuja sosiaalitoimisto ei ota huomioon hyväksyttävänä menona. Ulosototto otetaan huomioon eräin poikkeuksin. Mikäli henkilö on vapaaehtoisella suorituksella lyhentänyt ulosotossa olevaa velkaansa, maksua ei oteta menona huomioon. Poikkeuksen tästä muodostaa ulosottomiehen vahvistama maksusuunnitelma.


    • rypsyt

      Minun mmietteitä. Välillä opiskelen n. 4-5kk vuodessa on työharjoittelu. Opiskelen vakiopaikan ohella. Harjoitteluun aikana saan aikuiskoulutusrahastosta vähemmän raha. Käsitäänkö oikein mikäli olen uo:ssa voin selittää että nyt on tulot sellaiset ja silloin maksan sen mukaan uo;n. Mutta kun olisin T-S laina maksamassa, silloin ei hyväksyttää opiskeluaika(harjoittelun kuukausia). Jossain T-S oli kirjoitettu ettei opiskelijalle... Ymmärsinkö oikein?

    • Soita säätiön Velkalinjalle, saat vastauksen heti jos et tekstistä löydä.

      Maksuton, valtakunnallinen neuvontanumero
      0800 9 8009, arkisin 10.00 - 14.00

    • Tosiaan, kuten ex_vippaaja aiemmassa viestissä ohjeisti, mikäli sinulla on esimerkiksi Takuu-Säätiön takaukseen tai maksuvaraan liittyviä kysymyksiä tai epäselvyyksiä, voit esittää huolesi Takuu-Säätiön maksuttomassa Velkalinja- neuvontanumerossa 0800 9 8009 arkisin klo 10-14 tai kysymällä asiasta Kysy Rahasta-chatissa osoitteessa http://www.takuu-saatio.fi/hae_apua/kysy_rahasta/ Ihmisten tilanteet ovat erilaisia ja asiat on hyvä käydä läpi niin, että jokaisen oma henkilökohtainen tilanne otetaan huomioon.

    • jononumero

      Lainahakemukseni lähti pankissa kolmanteen neuvotteluun, koska pankki katsoo, ettei laskentakaavalla jää minulle tarpeeksi rahaa elättämään itseäni ja perhettä, ei edes lakisääteistä suojarahaa. Nyt sitten odotellaan 2 viikkoa. Pankkihan tekee sitten omat johtopäätökset.

    • Suomi100eiautaomiaan

      Takuu-säätiön toiminta on aivan liian hyvässä maineessa. Sain aikoinaan säätiön takauksen, mutta ulkopuolelle jäi pankin velka 20000. Maksuvara laskettiin sellaiseksi molempia velkoja maksettaessa, että ei ollut varaa maitoon, kahviin ei mihinkään. Kävin töissä ja yritin pitää kulissit yllä. Jouduin jatkuvasti käymään sosiaalitoimistossa, mistä sain apua esim lääkkeisiin. Olin myös kirkon diakonian vakioasiakas. Sain sieltä ruoka-apua yms. Mitään ei jäänyt noiden lyhennysten ja vuokran lisäksi jäljelle. Sekä sosiaalivirkamies että kirkon diakoni sanoivat minulle suoraan, ettei maksuvara ole oikein laskettu. Ihmettelivät, miten yleensä selviän. Diakoni oli yhteydessä sekä velkaneuvojaani että Takuu-säätiön saadakseen korjauksen kohtuuttomana pitämäänsä maksuvaraan. Ei vastaantuloa! Kun sosiaalitoimiston virkamies ehdotti että päästäisin velkani ulosottoon, tuntui se maailmanlopulta. Pistin vastaan pitkään, mutta sisäistettyäni miten paljon elämäni helpottuisi sen myötä, annoin mennä! Ja sain ihmisarvoni takaisin! Suojaosuus oli 3x suurempi kuin Takuu-säätiön maksuvaralaskelmassa. Tuntui mahtavalta, kun jääkaapissa oli maitoa a ja jopa tuoremehua. Vähitellen saatoin ostaa jkn uuden vaatteen kirpputorilta jne. Vaikeaa oli edelleen, mutta koko prosessissa näiden alussa auttaneiden virkamiesten hyvä neuvottelusuhde oli ulosottomiehen kanssa kaikki 8v. Samana pysynyt velkaneuvoja oli Takuusäätiön linjoilla, nautti hiillostamisestani, syyllistämisestä ja meni henkilökohtaisuuksiin nöyryyttämällä minua mielipiteillään mm ulkonäöstäni. Kävin tapaamisissa kesken työpäivien. Olen töissä edustustehtävissä ja minun täytyy siellä yrittää pukeutua ja olla kuin ei mitään. Virkamieslookkini ilmiselvästi ärsytti huolimatta siitä, että neuvoja tarkasti tiesi elämäntilanteen, velat, yksinäisyyden jne. Sain ivaa siitä niin että lopulta oi yhä vaikeampi hakeutua tapaamisiin ja aloin perua niitä. Myös ihonvärini kuulemma kertoi, että syön paremmin kuin hänen muut asiakkaansa (meikki päällä) jne. Aina hän oli pakkokein8jen, tiukemmat maksuohjelman kuin mitä uo tarjosi, velkojien puolella. Lopulta ratkaisin 10v ahdingon - maksettua säännöllisesti kk-lyhennykset ulosotto - en ehkä pelkästään itse vaan (niin tunnen) sain ulkomaisesta pankista omaa palkanmaksupankkiani halvemmalla korolla lainan, millä pystyin maksamaan kaikki velat kerralla pois lopullisesti. Informointi velkaneuvojaani ja pyysin apua akordien hakemiseen. Asiani eivät häntä enää kiinnostaneet. Hoidin neuvottelut yksin. Vastaanotto niin Takuusäätiön sosiaalivirkamies kuin pankissa oli uskomatonta. Eivät ensinkään ymmärtäneet, että maksan nyt kerralla koko velan pois ja mitä haluavat saada! Pankki uhitteli vastauksessa "meiltä et tule lainaa saamaan eikä takuu-säätiökään sitä sinulle myönnä". Haloo! Olin pyytänyt vain saada maksaa kerralla koko velan pois! Takuu-säätiö ehdotti vain vapaaehtoista velkajärjestelyä...!?? Halusin irti - lopullisesti ja heti. Oma palkkapankkini ei lainaa myöskään myöntäisi. Ulkomainen pankki tuli apuun! Ja nopeasti 20000e lainalla, ilman vakuuksia. Kiitän ikuisesti!! Saivat hyvän asiakkaan ja säntillisesti velkansa hoitavan ihmisen. Sillä velkarääkissä - varsinkin ennen ulosotto siirtymistä - arvot menevät uusiksi, oppii elämään pienellä ja hoitamaan ajoissa lyhennyksensä. Mieluummin olisin istunut vankilassa vaikka 5v kuin kokenut tämän Takuu-säätiön jne ihmisarvon lyttäämisen ja nöyryyttävän taipaleen. Siksi minulla ei ole sanoja sille luottamuksella ja armolle, mitä kohtasin, kun sain lainan velkojen yhdistämiseen. Saatoin maksaa kerralla kaiken pois. Eikä minun tarvinnut käydä nöyryyttävissä lainaneuvotteluissq vaan laina hoitui nettohakemuksella vuorokaudessa. Yllättävin jälkireaktio helpotuksen sijaan oli pintaan noussut raivo velkaneuvojaa ja hänen sanomisia kohtaan. Terve reaktio kuitenkin!

    • Suomi100eiautaomiaan2

      Pahoittelen tekstin kirjoitusvirheitä! Syynä puhelimeni itsepäinen tekstinsyöttö.

    • KaikkiMenee

      Niin, tuo takuusäätiön lainahan ei kata esimerkiksi asunto tai autolainoja.
      Eli jos vaikka asuntolainaa on jäljellä niin niiden lyhennykset menee siintä maksuvarasta eli käytännössä se (velkainen) asunto tai auto menee myyntiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe