Mistä olet luopunut?

käpytikkalikka

Kun työttömyys pitkittyy ja ainoa tulo on kelan maksama työmarkkinatuki, tai karenssiakin jo saatu, jolloin olet toimeentulotuen varassa, niin miten saat arkesi sujumaan? Mistä olet joutunut luopumaan?

Ite oon työmarkkinatuella. Asun omassa 20 vuotta sitten perityssä mummonmökissä, jossa asumiskulut ei ole kovin suuret. En ole hakenut toimeentulotukea, enkä asumistukeakaan. Mutta nyt on tilanne ensi kertaa se, että ei ole varaa ruokkia lintuja. En pysty ostamaan parinkympin siemensäkkiä, saati talipalloja.

Tästä talvesta on tulossa surullisin ikinä.

35

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinmulla

      Kaikista menoista mihin pitää jotain maksaa, kansalaisopiston piiritkin niin kalliita ettei voi maksaa, vitosen pääsymaksukin johonkin on jo iso summa rahaa. Lehtiä ei voi tilata, vaatteet kirpparilta tai alennusmyynnistä tai osamaksulla. Lapsenlapsille halvinta mahdollista ja itse tehden mitä osaa. Ravintolassa ei käydä eikä osteta pizzerioista pizzoja tms. Ruoka halvinta mahdollista ja itse tehdään että samaa syödään useampi päivä. Itse leivon, jne. Viinaa, siideriä, olutta ei osteta eikä käytetä. Päivät menee telkkaa katsellessa ja tässä netissä seurustellessa, ei ole ketään ketä kutsua kylään kun ei ole mitään hienoa tarjottavaa.

      • käpytikkalikka

        Mikä on surullisinta, mistä olet luopunut?


    • Joo, toi on niin hankalaa, kun vieraita tulee odotamatta ja ei ole kuin margariinia ja leipää tarjota kahvin kanssa. Käyn leipäjonossa. Jouluun kuitenkin satsaan ja säästän siihen kesän ja syksyn mittaan, että saan lahjat. Ja diakoniatoimistosta haen jouluavustuksen eli ostokortin kauppaan. Onneksi kirjasto on ilmainen. Huonekalut ja vaatteet ovat vanhoja kaudelta, kun oli töitä.

      • kajja-O

        Miksi odottamattomille vieraille pitäis tarjota jotain? No jos kahvia on, niin ok, mut jos ei oo niin sanoo, että ei oo.

        En ymmärrä, miksi jouluun pitää panostaa. Onko se osa teatteria? Eli vaikka olen köyhä ja PA, niin kyllä minä jodtain rahat taion läheisten lahjoihin. Koska joulu on.

        Eikö vois olla rehellinen ja kertoo, että tänä jouluna olen niin vähissä varoissa, etten lahjoja anna.


    • elämä on

      Itse olin puolen vuoden työssäoppimisjaksolla työkkärikorvauksella 9€ kulukorvaus. Ihan samalla tavalla tein työt ja olin täydet tunnit kuin palkolliset työntekijät. Tuli matkakuluja ja syödäkkin työpäivän aikana pitää. Laillistettua orjatyötä sanon minä, jota työnantajat nykyään käyttävät sumeilematta hyväkseen.

      • käpytikkalikka

        Eli: Mistä luovuit?


      • käpytikkalikka
        käpytikkalikka kirjoitti:

        Eli: Mistä luovuit?

        Olin muutama vuosi sitten kuuden kuukauden työharjoittelussa suuren koulukeskuksen keittiössä. Pesin patoja, kuorin porkkanoita, tiskasin, pesin viikko-ohjelman mukaan kylmiöitä ja kuiva-ainehuonetta. Opastin tet-pentuja, leivoin, siivosin,

        Ja minä rakastin sitä työtä. Harjoittelu päättyi ja minun tilalle tuli toinen samanlainen. En päässyt alan koulutukseen, kun olen liian vanha. Koulutus olisi ollut ainoa tapa saada tosta harjoittelusta duuni.

        Luovuin unelmistani.


      • inisikö joku?

        Matkakulut korvataan sinulle kun käyt kuntoutttavassa tai kurssilla tms.

        Miksi kirjoitat niin kuin et olisi saanut niitä korvattua.


    • En mistään?

      En ole VALINNUT työttömyyttä niin kuin muut palstalaiset.

      Rahaa on ja käyn yksityisellä lääkärillä ja matkustelen ulkomaille. Miksi ette muut mene töihin?

      • käpytikkalikka

        Miksi sinä siellä lääkärillä käyt?


      • siksipä käynnii
        käpytikkalikka kirjoitti:

        Miksi sinä siellä lääkärillä käyt?

        @'käpytikkalikka' eri lääkäreillä käydään vuoden mittaan ihan huoltotarkoituksessa ja tsekkaamassa ettei ole mitään vikää tai tulossakaan ihan heti... näitä on hammaslääkäri, naisilla gyne, miehillä urologi. yleis tarkastus ja labrat...ei sitä muuten tiedä missä mennään...julkispuolellapa nuo ei hoidu, joten työterveys, tai mikäli se on terveyskeskustasoa , niin sitten tietysti yksityinen.
        Jokainen itsestään välittävä käy lääkärissä ilman mitään 'vaivoja', jos on jo pahat vaivat niin saattaapi olla myöhäistä mennä johkii terkkarii joka vielä tietentahtoen viivyttää esim. lähetettä eteenpäin.


      • siksipä käynnii
        siksipä käynnii kirjoitti:

        @'käpytikkalikka' eri lääkäreillä käydään vuoden mittaan ihan huoltotarkoituksessa ja tsekkaamassa ettei ole mitään vikää tai tulossakaan ihan heti... näitä on hammaslääkäri, naisilla gyne, miehillä urologi. yleis tarkastus ja labrat...ei sitä muuten tiedä missä mennään...julkispuolellapa nuo ei hoidu, joten työterveys, tai mikäli se on terveyskeskustasoa , niin sitten tietysti yksityinen.
        Jokainen itsestään välittävä käy lääkärissä ilman mitään 'vaivoja', jos on jo pahat vaivat niin saattaapi olla myöhäistä mennä johkii terkkarii joka vielä tietentahtoen viivyttää esim. lähetettä eteenpäin.

        ...ja unohin ihan tykkänään jotta silmälääkärillä käyn myös, vähintäin kerran vuoteen, välillä kaksikin kertaa.


      • käpytikkalikka
        siksipä käynnii kirjoitti:

        @'käpytikkalikka' eri lääkäreillä käydään vuoden mittaan ihan huoltotarkoituksessa ja tsekkaamassa ettei ole mitään vikää tai tulossakaan ihan heti... näitä on hammaslääkäri, naisilla gyne, miehillä urologi. yleis tarkastus ja labrat...ei sitä muuten tiedä missä mennään...julkispuolellapa nuo ei hoidu, joten työterveys, tai mikäli se on terveyskeskustasoa , niin sitten tietysti yksityinen.
        Jokainen itsestään välittävä käy lääkärissä ilman mitään 'vaivoja', jos on jo pahat vaivat niin saattaapi olla myöhäistä mennä johkii terkkarii joka vielä tietentahtoen viivyttää esim. lähetettä eteenpäin.

        Kyllä sen tietää ilman lääkäreillä ja labroissa tramppaamattakin, mikä on oman terveyden tila.

        Jokainen itsestään välittävä liikkuu riittävästi, syö usein ja vähän, karttaa tupakkia ja liikoja päihteitä, niin hyvin pärjää. Ja julkiset terkkaripalvelut riittää ihan hyvin, jos jotain ilmeneekin.

        Kuolema se korjaa jonain päivänä rikkaankin ja samanlainen lappu laitetaan varpaaseen, kuin köyhällekin ennenkuin lykätään kylmiöön.


      • siksipä käynnii
        käpytikkalikka kirjoitti:

        Kyllä sen tietää ilman lääkäreillä ja labroissa tramppaamattakin, mikä on oman terveyden tila.

        Jokainen itsestään välittävä liikkuu riittävästi, syö usein ja vähän, karttaa tupakkia ja liikoja päihteitä, niin hyvin pärjää. Ja julkiset terkkaripalvelut riittää ihan hyvin, jos jotain ilmeneekin.

        Kuolema se korjaa jonain päivänä rikkaankin ja samanlainen lappu laitetaan varpaaseen, kuin köyhällekin ennenkuin lykätään kylmiöön.

        @ käpytikkalikka....etpä tiedä esim. verenpainetta...ei se mitenkään oireile, kuin ei myöskään silmänpaine ilmoittele mitään ennenkuin on liian myöhäistä ja näkökyky ei enää pelastettavissa.
        Etkä myöskään voi tietää vitamiinitasojasi esim. b-12, jollet sitä tutkituta, sekin on vaarallinen jos on puutostila.Etkä voi tietää muitakaan sairauksien ituja, ei ne mitään sähköposteja lähettele, jotta täältä tullaan kohta. Ne vaan kaatuu päälle jollei itse ole edes hieman valveilla.Julkisella vetkutellaan ja 'katsotaan' vuosikausia, ennenkuin mihinkään ryhdytään, ja sitten se on jo myöhäistä.Eipä tuolta pääse vakavasti sairaatkaan oikeaan hoitoon saati sitten että vähempiin oireisiin reagoitaisiin mitenkään.Esimerkkinä vain sellainenkin tapaus jossa tk lääkäri vaihtoi verenpainelääkkeet toisiin'kustannussyistä' ja muutamassa kk asiakas muuttui potilaaksi johtuen niistä toisista lääkkeistä. Oireet olivat yleiskunnon romahdus veriarvoja myöten...hb tippui 135 tasosta 109, ihottumia tuli,kaikki muutkin veriarvot alkoi mennä ihan ketuille ja jo vaarallisesti alle ja yli normitasojen.Munuais arvot oli ihan päin sanonko mitä... Onneksi tällä kaverilla oli tomera vaimo joka laittoi yksityislääkärille. Joka verikoe tulokset nähtyään sanoi , että nämä verenpainelääkkeet vaihtoon tältä istumalta ja uudet kokeet 3vko kuluttua. Jolloin olikin jo lähes normaalit ja sittemmin uusissa kokeissa kaikki oli ok.Tk ssa vain olisi katseltu edelleen ja tehty tekemällä sairaaksi terve ihminen.
        Kyllä se kuolo korjaa niin sinut kuin minut ja kaikki muutkin varallisuudesta riippumatta mutta jokainen voi pitää huolta itsestään.Ikinä en mene julkispuolelle kuin jotkin rokotukset uusimaan ja labrat jotka on sairaala määrännyt turvakokeina otettavaksi määrätyin välein.
        Juuri eilen kävin silmälääkärilläni, kaikki oli kunnossa , silti menen näkökenttätutkimukseen varmuuden vuoksi ensiviikolla, se glaukooma kun ei itsestään ilmoittele millään 'tuntemuksilla'
        Eipä ole tuo alko ja sätkä kuluneet meidän käytössä.
        Ja julkiset riittää oikein hyvin , sanotaan vaikka 25 v. ikään, jolloin ei vielä oikein mikään vaivaa ketään.


    • 2 senttiä tilillä

      Olemme joutuneet lyuopumaan kaikesta ruuastakin. Syömme kaurapuuroa ja makaroonia.

      Puunkuoria ja käpysoppaa.

      Niitä kannattaa nyt kerätä ennenkun lumi tulee ja vien ne.

      Nokkosia saattaa löytyä ja heinää, pakasteeseen vaan, maistuu huurteisena heinänä.

    • suutari1

      Ei saa pilkata varattomuutta, aikamoista kovasydämisyyttä. Ja jos joku on kesällä huomannut käyttää luonnonantimia hyväkseen, se on hänen terveytensä hyväksi.

      • Kåyhä perhe

        Me ollaan kerätty pitkin kevä kesää antimet luonnosta tuolta ulkoa. Pakastin pullistuu nokkosista, voi kukanlehistä, suoloheinistä ja teetä varten on kyökin nurkassa monta säkkii kuivattuja koivunlehtiä, niistä saapi makoisaa teetä.! Ongimme kalaa ja kerätäänpulloj ja pulorahoilla ostetaa tokmanilt munakennoi (10 munnaa) ne halpoi onpi alle uron kipale .!!


      • pelikaani klaani
        Kåyhä perhe kirjoitti:

        Me ollaan kerätty pitkin kevä kesää antimet luonnosta tuolta ulkoa. Pakastin pullistuu nokkosista, voi kukanlehistä, suoloheinistä ja teetä varten on kyökin nurkassa monta säkkii kuivattuja koivunlehtiä, niistä saapi makoisaa teetä.! Ongimme kalaa ja kerätäänpulloj ja pulorahoilla ostetaa tokmanilt munakennoi (10 munnaa) ne halpoi onpi alle uron kipale .!!

        Oikein hyvä, muista kerää niitä käöpyjä niitä paistamlla tai keittämällä saa hyvää koivunlehtisoppaa...

        Meillä on pakastin täynnä heiniä, ja vanhoja vihtoja voi nakerrella telkkua kattelessa.

        Meidän rahatulot on 5 e viikko, enempää ei saada, vuokra on maksttava ja ruoka ym kulut niin tiukkaa tekee kymmenen henken sakkille.


      • kaikkea1
        Kåyhä perhe kirjoitti:

        Me ollaan kerätty pitkin kevä kesää antimet luonnosta tuolta ulkoa. Pakastin pullistuu nokkosista, voi kukanlehistä, suoloheinistä ja teetä varten on kyökin nurkassa monta säkkii kuivattuja koivunlehtiä, niistä saapi makoisaa teetä.! Ongimme kalaa ja kerätäänpulloj ja pulorahoilla ostetaa tokmanilt munakennoi (10 munnaa) ne halpoi onpi alle uron kipale .!!

        Tuohesta kontti ja virsut, kalannahasta käsilaukku vaimolle.
        Pässinpökkimästä loput :)


    • Suutari1

      Oikeasti. Hyvähän teidän sit on!

    • 11+18

      Minä olen kotihoidontuella ja olen huomannut pienten tulojen lisänneen kekseliäisyyttäni ylimääräisen rahan hankkimisessa. Näyttäisi että suurin osa tämän palstan kirjoittajista päinvastoin passivoituu täysin ja valittaa, että pitäisi enemmän rahaa tipahtaa tilille vastikkeetta. Esimerkkejä puuhailuistani:

      -poimin sieniä ja myyn ne paikkakunnan facebook-kirppiksen kautta tuoreeltaan
      -ompelen pipoja, laudeliinoja ja muita pientuotteita myyntiin
      -käyn usein kirppareilla myymässä uusia ompeluksiani ja vanhoja lasten- ja naistenvaatteita
      -ostan kirppareilta halvalla tietynmerkkisiä asioita ja myyn kalliilla huuto.netissä, torissa ja fb-kirppiksillä (tämä on suurin tulonlähteeni, 100-200e nettoa kuussa)

      Lisäksi kilpailutan säännöllisesti perheemme sopimukset (puhelin, netti, vakuutukset, sähkö) ja ruokalaskussa olen ottanut tavoitteeksi -20% laskun ruokakuluissa seuraavien kuukauksien aikana. Ja jos saamme miehen kanssa rahaa säästöön ensi vuonna tarpeeksi ideana on ostaa romukuntoisia yksiöitä yksi kerrallaan, remontoida ja myydä sisustettuna ja stailattuna kalliilla. Unelmoin näistä remonteista ja siitä kuinka minä suunnittelen ja mies ne sitten toteuttaa. 15-30.000e yksiötä varten tarvitsemme 25% omaa rahaa ja remonttirahat, pitäisi loppuvuonna 2015 onnistua.

    • Ferraristi

      Mistäkö olen luopunut? Pitää oikein miettiä. Haaveilin Ferrarista, mutta toistaiseksi en ole ostanut.

      • kaikkihyvin on

        minä on ole luopunut yhtään mistään, päinvastoin, on tullut kaikkea lisää...jo 5v. anssilla.


    • ei edes asuntoa meil

      Kaikesta ollaan, meille jää kuussa rahaa ruokaan ja laskuihin 4 e.

      Ajatelkaa 40 v ikäinen kansanedustaja saa sopeutumiseläkettä 8,500 e kk.

      • Edustajan kaveri

        Kansanedustaja ei saa sopeutumiseläkettä 8500€/kk

        http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/organisaatio/kansanedustajat/elakkeet.htx?lng=fi

        Sopeutumiseläke on huomattavasti pienempi eduskunnasta pudonnelle kahdenkauden kansanedustajalle. Et varmasti vaihtasi osaasi siihen, jos tietäisit kaiken todellisen tuosta tilanteesta, kaikilla ei ole mitään pakastevirkaa odottamassa, eikä tarjolla mitään työpaikkaa. Tälläisiä rivikansanedustajia on paljon eduskunnasta pudonneissa.

        Mitä luulet, kun eduskunnasta pudonnut entinen kansanedustaja lähtee työmarkkinoille taikka palaa entiseen työpaikkaansa "telakalle" ja alkaa kuuntelemaan kavereiden v***lua, ettei täällä mitään ökyrikkaita tarvita viemässä meidän leipää ja niskassa on vaalimainonnanasta isot velat, juuri hankittu asunto maksamatta jne. Toimeentuloluukulta ei lohkea mitään. Sopeutumiseläkettä saa 1700€/kk vain tietyn ajan. Aika moni eduskunnasta pudonnut kansanedustaja joutuu niin koviin vaikeuksiin henkisesti, että siihenkin tarvitaan ammattiapua.


      • inisikö joku?

        Niin?

        Olet näköjään valinnut käyttää rahasi johonkin muuhun ruokaan.

        Kukin tavallaan.

        Sinulla on täysi oikeus nähdä nälkää tai ihan mitä tahansa, jos kerran valitset itse käyttää rahasi jonkin muuhun.

        Kenenkään ei Suomessa tarvitse nälkää nähdä siitä syystä, etteikö yhteiskunta häntä tarvittaessa avustaisi ruokaan riittävässä määrin. Viimesijainen etuus eli toimeentulotuki takaa ruokaan, vaatteisiin, kenkiin yms. 480 euroa kuussa. Kukin sitten itse valitsee, miten ne rahansa käyttää.


    • samat on saanssit

      ....olisiko ammatinvalinta kysymys tuokin...

    • kaikesta

      Sosiaalisistasuhteista: Yhteydenpidosta puhelin tai kyläilyt ja yhteisistä viihteellä käyneistä on elokuvat teatteri ja matkat.
      Raha rajoitaa vaatehankitojen kautta yhteisiä menoja entisten työkavereiden kanssa jne.

      Ulkona syöminen ja kahvilla käynti kaikki ostokset ovat harkinnan ja pitkän hintavertailun jälkeen ehkä hankittavia.

    • Keittoja keittoja. .

      Olen luopunut hammaslääkärissä käymisestä. Tulos on se että joudun varmasti tonkien kanssa puuhailemaan kun muutamat reiät hampaissa.

    • suosittelen1

      Muutimme pois Suomesta lämpimään ja pärjäämme erittäin hyvin tuillamme.
      Ikävä ei ole kotimaahan ja nyt vasta ymmärrämme,miten elämästä voi nauttia.

      • suosittelen1

        ...mutta sitten heräsin ja muistin että TYP hommelit alkavat tammikuun alussa. Silloin vilutti ja vit**ti.


    • onnellinen köyhä

      Olen ollut ikäni pätkätöissä: töihin kun työkkäri sinne patistaa. Olen lähestymässä eläkeikää ja viisi vuotta menee vielä näin ja sitten alkaa lopulta vapaus. Eläke tulee olemaan pieni, mutta olen kituuttanut hieman säästöjäkin, jotta ei tarvitsisi olla ihan yhteiskunnan armoilla vanhana kun ei ole lähisukua. Onpahan sitten varaa vaikka taksilla hurauttaa kun ei enää jaksa ajaa päyörällä ja kävellä kilometriä paria.
      Minun elämääni ei ole koskaan kuulunut syöminen ulkona, istuminen baareissa ja kapakoissa.
      Teen usein vapaaehtoistyötä lähetyksen kirpputorilla, ollut muutaman kerran tulityöllistettykin siellä ja sieltä löytää mukavaa päällepantavaa pienikokoiselle ihmiselle. Olen myös talkoissa ruuanjakelussa (tänäänkin menen) ja saan sieltä ilmaisen ruuan ja jotain kassiin.
      Kahvia juon paljon mutta halvimmat merkit kelpaavat. Olen ajatellut, että pitäisi alkaa juomaan reilunkaupan kahvia, jotta tukisi sillä tavalla kehitysmaan ihmisiä.
      Kun olen kirpparilla, eteen tulee epäonnistuneita villapaitoja, jotka puran ja kastelen langat ja kudon sukiksi Romanian köyhille. Ostan myös itse kaupasta lankoja.
      Minun aikani kuluu pääosin vapaaehtoistyöstä. Elämä on ihanaa. Olen todella köyhä, mutta ainakin minulla riittää resursseja auttaa ja tehdä lähetystyötä. Kun ei ole omia lapsia ja lapsenlapsia, niin ei tarvitse ostaa lahjoja ja kulutus ei ole elämäniloni.

    • nåin se menee vaan

      Ei kannata kysyä mistä olet luopunut koska kukaan ei sano totuutta. Kysykää lapsiltanne mistä he ovat joutuneet laiskuutenne takia luopumaan niin kuulette armottoman totuuden suoraan päin naamaanne.

      • Nuuka Jussi-

        En nyt miellä itseäni köyhäksi vaan keskituloiseksi vaikka köyhyyspalstaa luenkin sillä elelee nuukasti ja liiallinen tuhlaaminen saa minut voimaan pahoin. Elätettäviä minulla ei ole ja asun yksiössäni vaikka voisin asua paremminkin. Käyn töissä kokopäiväisesti, ostan ruokani Lidlistä ja venytän senttejä aina kun saa löysät pois. Teen myös jonkinverran ylitöitä. Olen siis luopunut elämästäni ja vapaa ajastani vain että saisin säästöön rahaa jota en ikinä tuhlaa.

        En vain mahda itselleni mitään


      • näinpäs meneekin

        ei oo mitää penkioita joten ei ole kukaan joutunut mistään luopumaan.... ja miten se mihinkään vaikuttaakaan.Senpä takia onkin rahaa ja toimeentuloa kun ei oo tarvinnu penikoille yhtään mitään hankkia... joka kk uusia vatteita ja jotai helkutin hilavitkuttimia...kaikki se raha on ihan omassa pankkitilissä....sekös niitä kiukuttaakin joilla on niitä pentuja, mitään ei itselleen saa kun on aina ostettava niille kaikkea kun 'muillakin on'.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe