Miten kytken

scart-jakaja

Minulla on televisiossa kytkettynä scartilla tallentava digiboksi. Digiboksissa ei ole muuta kytkentä mahdollisuutta. Televisiossa ei ole kuulokeliitäntää. Scart-adapterilla saan kuulokkeet liitettyä.
Nyt kysyisin tietäviltä?
Saako televisioon kytketyllä scart-jakajalla toimimaan saman aikaisesti digiboksin ja kuulokkeet?
Ja vielä voinko televisioon kytketyllä scart-jakajalla kytkeä digiboksin ja dvd-soittimen?

Siitä vissiin on kyse, että kumpaan jakaja kytketään lähettävään vai vastaanottavaan laitteeseen?

Minulla on vehkeet vanhoja vaan toimivia. Kokeilemalla tuo varmaan selviäisi, vaan jos olisi joku homman tietävä?

5

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkä ne pelaa
      • scart-jakaja

        Scart-jakajien esitteissä sanotaan "voit kytkeä soittimen useampaan televisioon" eli tässä ohjeessa jakaja pitää kytkeä soittimeen/boksiin. Laitetta voi jakaa useammalle näytölle.
        Vaan toimiiko se päinvastoin eli televisioon useampi laite?

        Minulla on scart-adapteri jolla saan kytkettyä kuulokkeet televisioon. Ääni kuuluu televisiosta ja kuulokkeista. Mykistämällä äänen se kuuluu edelleen kuulokkeista.

        Ongelma on tässä se, että joudun aina vaihtamaan digiboksin ja adapterin käytön mukaisesti johtoa, tv:ssä vain yksi scarttipaikka.
        Jos laitan tv:n lähtöön jakajan, toimiiko saman aikaisesti molemmat laitteet eli ääni ulos ja kuva sisään?


      • tarvii ehkä teettää
        scart-jakaja kirjoitti:

        Scart-jakajien esitteissä sanotaan "voit kytkeä soittimen useampaan televisioon" eli tässä ohjeessa jakaja pitää kytkeä soittimeen/boksiin. Laitetta voi jakaa useammalle näytölle.
        Vaan toimiiko se päinvastoin eli televisioon useampi laite?

        Minulla on scart-adapteri jolla saan kytkettyä kuulokkeet televisioon. Ääni kuuluu televisiosta ja kuulokkeista. Mykistämällä äänen se kuuluu edelleen kuulokkeista.

        Ongelma on tässä se, että joudun aina vaihtamaan digiboksin ja adapterin käytön mukaisesti johtoa, tv:ssä vain yksi scarttipaikka.
        Jos laitan tv:n lähtöön jakajan, toimiiko saman aikaisesti molemmat laitteet eli ääni ulos ja kuva sisään?

        Olen ymmärtänyt, että scart-jakajat toimivat pääsääntöisesti TV-päässä siten, että yhteen scart-liittimeen TV:ssä saa monta laitetta kiinni. Laitteen valinta toimii kytkimellä, kytkin on signaalin mukaan automaattinen tai yksinkertaisesti pitämällä vain yhtä laitetta kerrallaan päällä. En usko, että ne toimii toiseen suuntaan, onhan signaali yksisuuntainen tietyissä johtimissa. Jakajan pitäisi siis suuntaa vaihtaessa vaihtaa in ja out johtimet keskenään ristiin.

        Varmaankin paras ratkaisu olisi hankkia jostain siihen TV:n scarttiin adapteri, jossa TV-pään scartista on erotettu äänen output johtimet L R RCA tai 3.5-plugi kaapeleiksi. Lisäksi siinä pitää olla normaalin scartin jatko eli naaras, josta on siis äänen output poistettu. Siihen päähän voit sitten liittää tavallisen scart-jakajan eli esim. http://www.verkkokauppa.com/fi/product/16751/hkkt/Vivanco-PS-L921-kolmen-Scart-laitteen-jakaja#BVRRWidgetID jossa on vielä yksi varaliitin.

        En yhtään tiedä, mistä tuon ensin mainitun adapterin saisi, enkä ole sellaista missään nähnyt. Mutta sen voi periaatteessa tehdä itsekin. Jos et osaa etkä mistään valmiina löydä, niin kysy vaikka jostain TV-huollosta tai elektroniikkaliikkeestä. Mahdollisia kytkentöjä on paljon, koska scartissa on 21-nastaa ja kuvasignaalille on 3 eri formaattia. HDMI on sen korvannut, joten peruskaupoista ei kohta löytä tavallisiakaan scart-johtoja.

        Itse olen joskus ostanut (en muista miksi) johdonpätkän, jossa on toisessa päässä uros-scart ja toisessa 3.5-miniplugi-naaras ja 6xRCA (video-in, video-out, audio-in-L R , audio-out-L R). Sellaisestakin voisi tehdä kytkennän eri adaptereita yhdistämällä.

        En usko, että laittamalla kuulokkeet scart-jakajan kolmanteen liitäntään toimii, mutta asian voisi jostain varmistaa, koska se olisi kyllä kätevin vaihtoehto. Luulen että jakaja kytkee yhden scartin kokonaisuudessaan eikä jaa ääntä "vastavirtaan" kaikkiin liittimiin.


    • scart-jakaja

      Tämä scart-adapteri millä nyt saan kuulokkeet kytkettyä on varustettu kytkimellä sisään / ulos.
      Menee yli ymmärryksen, joten pitää vaihdella scarttia ja kuunnella kuulokkeilla televisiota.
      Siksi kyselin kun olisin kuunnellut myös digiboksin nauhoituksia. Se olisi sitten vaatinut sen jakajan ja kahden suuntaisen toiminnan.
      Iän myötä on tuo kuulo sen verran heikentynyt, että kuuleminen olisi kuulokkeilla huomattavasti helpompaa.
      Television ostin kuukausi takaisin ja siinä ei ollut kuulokeliitäntää. Mitään vahvistimia ja kotiteattereita en osta.

    • 19+50

      Aikaisemmin oli myynnissä muuten tavallinen scart-välijohto,mutta siinä
      oli äänelle RCA-ulostulojohdot toisesta scartista. Nyt ei kylläkään kyseistä
      johtoa löytynyt pikaisella googlauksella minkään liikkeen valikoimista.
      Tuo johto olisi kuitenkin käsittääkseni paras ratkaisu tähän ongelmaan,
      mikäli olen ymmärtänyt asian oikein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe