Unettomuutta, en malta mennä nukkumaan

Illan Virkku

Viimeaikoina unirtyminion lähtenyt aivan totaalisesti käsistä. Ongelmanani ei varsinaisesti ole itse nukkuminen, vaan pikemminkin nukkumaan meneminen. Lyhyesti sanottuna olen "illan virkku" tai siltä ainakin tuntuu.

Opiskelen ammattikorkeakoulussa ja harrastuksena olen käynyt salilla. Vapaa-ajalla vietän aikaa tyttöystäväni kanssa tai pelailen paljon tietokoneella tai muulla konsolilla.

Unimääräni vaihtelee paljonkin vuorokausittain viikon aikana, joskus öitä menee ohi parin tunnin yöunilla kun taas joskus nukkuu helpostikkin lähemmäs 12 tuntia. Ainoa sama tekijä on että en koskaan mene nukkumaan aikaisin, tai ainakaan "tarpeeksi aikaisin". Vaikka olisin nukkunut vain pari tuntia edeltävänä yönä saatan mennä seuraavan kerran nukkumaan vasta 5-6 aikaan aamuyöstä vaikka olisi koko aamupäivän-iltapäivän väsyttänytkin. Hyvin harvoin otan päiväunia minkä jälkeen en ainakaan tule yöllä nukkuneeksi.
Kouluni on hieman kärsinyt tästä unirytmistä, kun en jaksa herätä tunneille paitsi "pakon" edessä kun koululla tapahtuu jotain tärkeämpää mihin on enemmän tai vähemmän pakko tulla paikalle. Luennoilla keskittyminen luonnostaankin väsyneenä on tietenkin vaikeaa. Kouluni ei kuitenkaan ole vaarassa keskeytyä ja edistyn silti edelleen opinnoissani vaikkakin hieman heikommin arvosanoin. Olen myöskin käynyt urheilemassa kuntosalilla yhä harvemmin ajatellen ettei ole hyvä mennä punttaamaan heti koulun jälkeen kun ei ole edes nukkunut kunnolla. Valvon yleensä vähintään 18 tuntia vuorokaudessa, minkä jälkeen joko nukun vähän ja menen kouluun tai nukun pitkään iltapäivän puolelle asti.

Fyysisesti olen täysin terve 22v mies, en käytä minkäänlaisia huumausaineita, en polta ja alkoholia nautin järjen kanssa vain ajoittaisissa koulun tapahtumissa.

Itse en oikein ymmärrä mistä tämä unettomuusongelma kumpuaa. En vain iltaisin oikein malta mennä nukkumaan. Olen miettinyt kannattaisiko käydä juttelemassa lääkärin kanssa mahdollisesta unilääkityksestä.

Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia tai tietoa vastaavanlaisesta? Kannattaisiko unilääkitystä tosissaan harkita vai onko parempi olla käyttämättä?

3

2331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BLOOD IS LIFE

      Älä ole tietokoneella liian myöhään se piristää. Äläkä juo kahvia illalla. Jos tekisit illalla jotain rentouttavia juttuja vaikka lukisit sängyssä ennen kun menet nukkumaan. Ennen kun alat unilääkkeitä käyttää voit kokeilla valeriaanaa ja juoda yrttiteetä. Melatoniinia voisit ennemmin käyttää kun unilääkkeitä.

    • Jouz

      Yrteistä parhaimmat ovat kannabis, rohtovirmajuuri ja kamomilla.

      Lisäksi on olemassa erilaisia liikkeitä ja asentoja, jotka lisäävät ja laittavat käyntiin kehon luontaista melatoniinintuotantoa.

    • EI.MISSÄÄN.TAPAUKSESSA

      UNILÄÄKKEITÄ.
      Niillä tuhoat elimistön oman unimekanismin ja tuho on elinkautinen.
      Lisäksi unilääkkeiden tuoma uni ei ole oikeaa unta, vaan jotain tajuttomuus- tai horrostilaa.

      Tiedoksi; A Ylppö nukkui 2-4h yössä, teki töitä normaalisti ja eli yli 100 vuotiaaksi, joten lyhyet unet eivät välttämättä merkitse mitään negatiivista. Kun nukkuu vähäsen, ehtii tekemään enemmän valveilla.

      Unta tuovia aineita;
      - melatoniini, kamomilla, teaniini...
      melatoniinia on ainakin kahdenlaista, tavallista ja pitkävaikutteista, sekä hybrideja joissa on molempaa melatoniinia.
      Kts myös tri Tolosen ja Vogelin sivut aiheessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe