Kauneimmat Joululaulut

Kohta alkaa kirkoissamme yhteislaulut Kauneimmat Joululaulut.
http://www.kauneimmatjoululaulut.fi/kj_fi/

Voisiko tähän kerätä palstalaisten mielestä se oma kaunein Joululaulu? Voisi hieman perustella miksi pidät siitä:

Itselleni puhuttelee aina tämä Joululaulu Varpunen jouluaamuna.
Tähän lauluun liittyy lapsuusmuistoja.

https://www.youtube.com/watch?v=T5Us4svCwXQ

20

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jake59
    • -munkki-

      TipTap!

    • erkki.
    • stadin friidu
    • Taivas sylissäni
    • Joulun merkitys
    • ääretön kiitollisuus

      Komppaan jake59:ä ja stadin friidua. Näistä molemmista tulee niin äärettömän kiitollinen olo. En voi kuin kyynelet silmissä kuunnella ja kiittää siitä mitä Jeesus on tehnyt minunkin edestäni.

    • 139

      Montahan niitä kauniita joululauluja tosiaan on, mutta kyllä minunkin lienee nostettava ykköseksi tuo kappale "En etsi valtaa, loistoa". Miksikö - no, sallitteko, että kerron pienen tarinan? Ei se mitään, kerron silti ;).

      Olin vasta äskettäin tullut uskoon, ja osallistuin eräässä seurakunnassa pidettyyn kauneimpien joululaulujen toivekonserttiin ja yhteislaulutilaisuuteen. Kyse oli pienestä seurakunnasta, jossa oli hyvin kodikas ja hieno tunnelma. Isoimpien kirkkojen joululaulutilaisuuksista poiketen tässä tilaisuudessa oli myös seurakuntalaisilla halutessaan mahdollisuus puheenvuoroon laulujen välissä.

      Tilaisuuden juontaja pyysi yleisöltä laulutoiveita, ja aina välillä kehotti nostamaan käden, jos joku halusi tulla kertomaan jotain. Koin houkutusta mennä puhumaan, mutta samalla jännitin ihan hirveästi. Monta laulutoivetta meni ohi, enkä tahtonut millään saada nostettua kättäni. Lopulta asetin hiljaa mielessäni "merkin", että jos joku ehdottaisi laulettavaksi "En etsi valtaa, loistoa" -kappaleen, niin sitten minäkin nostaisin käteni ja menisin sanomaan muutaman sanan.

      Tilaisuus jatkui, eikä kukaan esittänyt juuri tuota toivetta. Ajattelin jo helpottuneena, että Jumala ilmeisesti tahtoi minun tällä kertaa olevan vain kuuntelijana ja vastaanottajana. Lopulta juontaja sanoi, että nyt otetaan enää yksi laulutoive, ja sitten siirrytään kahville. Kukas arvaa, mikähän se viimeinen toive mahtoikaan olla...! En voinut muuta, kuin suostua itse Jumalalle asettamaani merkkiin. Arvatkaapa, helpottiko se yhtään jännittämistäni, että jouduin erikseen pyytämään puheenvuoroa ihan lopuksi, kun kaikki muut ajattelivat tilaisuuden jo päättyneen.

      Sain kuitenkin puheenvuoroni, ja menin sitä salin eteen pitämään. En muista enää, mitä sanoin, mutta sen muistan, mitä tapahtui astuessani alas puhujakorokkeelta. Yleisö oli juuri taputtamassa minulle ystävällisesti - niinkuin kaikille muillekin oli tehty - samalla, kun itse otin askeleitani kohti salin reunalla sijaitsevaa tuoliani. Yhtäkkiä kompastuin johonkin, ja kaatua rojahdin salin lattialle nokilleni.

      En ole mikään pienikokoinen ihminen, joten kaatuminen herätti ihan ansaitusti huomiota ja huolta lähimpänä istuvissa. Itse en kuitenkaan tuntenut edes kunnollista iskua lattiaan osuessani, puhumattakaan, että olisin millään tavalla loukannut itseäni. Nousin vain kaikessa rauhassa ylös, ja kävelin istumaan vakuutellen lähimpänä istuville, että olin ihan kunnossa, ei sattunut mihinkään.

      Tuo tilanne on painunut lähtemättömästi mieleeni, ja muistan sen aina, kun kuulen "En etsi valtaa, loistoa" -laulun. Pelkästään tuo tilanne kaikkine yksityiskohtineen - laulun sanoista puhumattakaan - puhuttelevat minua niin monella eri tavalla, että siitä täytyisi kirjoittaa ihan oma viestinsä. Jääköön se kuitenkin toiseen kertaan :).

    • 139, tuo oli puhutteleva tarina. Pelkäsit tulla nähdyksi, mutta tulitkin kaikista nähdyimmäksi tapauksen vuoksi. Hyvä kuitenkin, ettei käynyt kuinkaan kaatuessasi.
      Tuo "En etsii valtaa loistoa" on myöskin minun yksi lempi Joululauluista. Kauniita Joululauluja on tosi paljon.

      Minun tarinani kuten tuossa alussa sanoin liittyy lapsuuteeni. Kiellosta huolimatta kerron sen ;).

      Elettiin viisikymmentä lukua. Kodissani vietettiin vaikeita aikoja. Perheeseemme syntyi keväällä kaksoset, joista toinen kuoli syksyllä puolen vuoden ikäisenä. Vietettiin hautajaisia, itse olin viiden vuoden ikäinen. Oli jotenkin hämmentävää ja ahdistavaa kun vanhempani olivat surullisia. Siinä sitä sitten katselin sivusta pienen tytön silmin ja kuuntelin kun nyt jo em. äitini kertoi, tästä pienestä poisnukkuneesta. "Siellä se nyt meitä katselee pienenä enkelinä taivaassa".

      Elettiin joulun alusaika. Meillä oli köyhää, joskus ruuastakin puutetta, mutta jouluksi äidilleni oli melkeinpä kunnia asia se, että joukupöydässä oli syötävää.
      Niinpä siinä joululeivonnaisia paistaessaan hän lauloi mm. tuota laulua "Varpunen Jouluaamuna". Sitä kuunnellessa, kun siinä sanottiin että; "pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta", ajattelin hänen tarkoittavan tuota omaa pientä veljeäni, joka katselee meitä enkelinä sieltä taivaasta. Aina kun kuulen tuon laulun sisälläni kouraasee, ja kylmät väreet kulkevat lävitseni. Se nostaa minulle niin konkreetisia tunteita ja muistoja noilta ajoilta.

      Toinen laulu jota äitini lauloi oli tämä. Kun maas on hanki.
      ( näin ketjun aloittajalle kai sallitaan laittaa myös toinen laulu ;). )

      http://www.youtube.com/watch?v=ceZ3IB-hXWQ

      • huomautus

        Matiaksen serkku Ilkka Jääskeläinen voitti Idols- kisan kun Katri Ylander tuli muistaakseni kakkoseksi.


    • Mediamaisteri
      • Mediamaisteri

        Jos tätä kuuntelee rukouksen hengessä Jouluyönä ja sisäistää sanoman ja sen mitä Jeesus teki puolestamme, niin tunnelma ei luullakseni paljoakaan eroa siitä mitä on sitten taivaassa.


    • Vanhat joululaulut ovat hyvä. Mutta jos oikein puhutaan siitä, mikä tulee todella syvältä sydämestä, on sanottava että nämä kaksi on juuri sitä.

      Täytyy sanoa että tässä on joululaulu joka oikeasti puhuttelee minua:

      http://www.youtube.com/watch?v=2s_QgMCW9ks&list=RD2s_QgMCW9ks#t=31

      Tässä on vanha joululaulu josta olen tykännyt lapsesta saakka, jota muuten lauloin lapsille ja laulan yhä itselleni.

      Tässä uutena ja parempana sovituksena.


      http://www.youtube.com/watch?v=MeVtZ89Ki3k&index=4&list=RD2s_QgMCW9ks

    • sibbe lius
    • Kynttilät
      • exluterilanen

        En ole enkä mene. Menen johonkin vapikseen siellä on aito Joulun tunnelma kun tietää, että kanssalaulajat uskovat siihen mitä laulavat.


      • En ole koskaan käynyt kirkossa silloin kun siellä on tilaisuus, jossa on paljon ihmisiä. En pidä ylipäätään väentungoksesta.

        Joululauluja on mukava kuunnella radiosta tai tv:stä sekä netistä. Kun on vielä ”nirso” musiikin suhteen, niin voi valita juuri sen parhaimman sovituksen tai kappaleen.


    • Jouluevankeliumi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe