LAPSISURMAT

Vältty huomiosta?

Kuopion jutussa tyypillisyyksiä - Isä oli kaljalla ja äidillä on kehittyny psykoosi tai jotain tavanomaista? Masennuksen oireet alkaa viikkoja, kuukaus pari perässä ja teeskentely, että kaikki on hyvin on täysin mahdollista ja ilmeistä. Meidän lapsen äiti romahti kuin seinään 5 viikon jälkeen lapsen hoidossa ja imetyksestä. Siitä asti oon hoitanut sitä yksin ja jäätiin kahden lapsen kanssa loppiasesta toista vuotta myöhemmin. Ainoo ennakkomerkki voi olla paniikkihäiriöt, ahdistus ja agressiot ennen synnytystä, epävarmuus ja tilanteen pakenemisen tarve.

Yleensä nämä tulevat vieläpä heidän itse lapsuudestaan kokemista uhista, väkivallasta, sorrosta ja vallinneesta kodin alkoholismista tai ahdistelusta tai myöhemmänkin nuoruuden ongelmista. Väkivallasta, kiusaamisesta tai raiskauksesta joka on jäänyt käsittelemättä ja ihminen pystyy sulkemaan rankkoja asioita sisäänsä täysin ulos näkymättä. Vain jokin kykenemättömyys puhua jostakin ajanjaksosta tai paikasta voi viitata sisään suljettuihin asioihin.
Ne menee jopa täysin lukkoon kun yrittää puhua niistä. Se voi olla aivan mahdotonta. ja tuoda sen pintaan entistä enemmän ongelmina.

Ovat opetelleet lapsuutensa sulkemaan ja salaamaan asiat sisäänsä... eli unohtamaan ne eikä kykene ehkä koskaan puhumaan siitä - menee OHI keskeustelun sujuvasti.

Meidän tapauksessa jopa äidin omaise salasivat lapsuuden elämisen alkoholismin ja väkivallan keskellä. Ties vaikka muutakin.

Etten osaa sanoo jäikö omaisilta huomaamatta .... Viranomaislta selvittämättä taustat .... Koska meillä äiti taas oli toisaalta - kuulin vasta jälkeenpäin koulufrendiltään. Sen arki romahti jo ammattikoulussa kuulemma. Terapia ois auttanu mutta koko perhe oli kai hävenny salaisuuttaan ja sossua piiloilua sen koko lapsuuden niin paljon että ei uskaltaneet kertoa ja myöntää mistä kärsi.

Pohjosessa ollaan siitä vähä takapajusempia kuin etelässä missä sosiaalinen verkosto on tiiviimpää ja tukiverkkoja olemassa.

Vertaistuki ois parempaa kuin viranomaistuki, sairas ihminen ois rehellisempi ?

188

4450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tätä mieltä asiasta

      Kauheaa luettavaa. Ehkä ihminen sitten ajattelee että pärjää lapsen kanssa kun on tähänkin asti pärjännyt. Mutta lapsi kyllä tuo monenlaisia asioita pintaan ja sitä tulee ajatelleeksi ja muistaneeksi kaikenlaisia asioita, toiset ihania ja toiset vähemmän ihania. Kai se kuuluu ihmisenä ja vanhempana kasvamiseen.

      Mutta jos noin rankkoja juttuja mistä ei ilman ulkopuolista apua pääse yli itse asioita läpi käymällä, pohtimalla ja hyväksymällä, niin ne olisi mielestäni ehdottoman tärkeää keskustella terapiassa tai psykologin/psykiatrin kanssa läpi ennen perheen perustamista. Onhan tuo ihan normaalia monissa maissa ja rapakon takana monella on oma luottopsykiatri, Suomessa vain kaikkea paheksutaan ja tuomitaan kun "kyllä veteraanitkin sodan kauhuista selvisivät ilman tukea" jne, vaan millaisia haavoja ne itsekseen selviytyjät ovat jättäneet omiin lapsiinsa ja niitä sitten perintönä kierrätetään sukupolvelta toiselle ellei joku katkaise kierrettä.

      Ja tuo alkoholin liikakäyttö on vihoviimeinen rasti, sitä ei toivoisi kenenkään lapsen ja puolison joutuvan sietämään ja katselemaan, aiheuttaa niin paljon ongelmia ja varmaan yksi asioista joista ei kehdata ulos päin paljon puhua. Vaikka olisi syytä ja sairaus sekin siinä kuin muutkin, mitä sitä ruveta häpeämään niin kuin ei masennusta tai sydänsairauksiakaan, ei niille voi mitään jos sellainen iskee ja parannettavissa oleva vaiva. Imagolla tai sillä mitä muut mistäkin ajattelevat ei ole oikeasti väliä, ihmisten pitäisi kehdata hakea apua, se ei ole epänormaalia, väärin eikä heikkouden merkki, pikemminkin osoitus vahvuudesta, viisaudesta ja luottamiseen kykeneväisyyden osaamisesta, hienoja ominaisuuksia ihmisellä ja lapsen vanhemmalla mielestäni.

      • Kirsikka102

        Ompa täällä asiantunteaa väkeä taasen,
        teidän pitäisi olla töissä päättämässä
        niistä asioista,tosin en jaksanut lukea
        kokonaan noita "Päätalon" tekstejä.
        Vitsi kun olisitte siellä,niiin kaikki huolet olisi poissa!


      • Mökinmuori

        Kuules, ei kirkko pelasta vaan usko, eihän se niin mennyt raamatussakaan. Vai meinaatko että kun raha kirstuun kilahtaa sielu taivaaseen vilahtaa. Ei murhat ole Jumalan tahto, vaan saatanan. Jumala vain antaa sen tapahtua jotta me muutkin herättäis näkemään mitä ympärillämme tapahtuu ja me herättäis auttamaan itseämme ja toisiamme. Vastoinkäymiset on tarkoitettu meidän opiksi ei rangaistukseksi.


      • YÄK.
        Kirsikka102 kirjoitti:

        Ompa täällä asiantunteaa väkeä taasen,
        teidän pitäisi olla töissä päättämässä
        niistä asioista,tosin en jaksanut lukea
        kokonaan noita "Päätalon" tekstejä.
        Vitsi kun olisitte siellä,niiin kaikki huolet olisi poissa!

        Onpa harmi että täältä on tuo ei tykkää poistunut. Sinä palleroinen kun et selkeestikään MISTÄÄN MITÄÄN YMMÄRRÄ. OLE HILJAA.


      • Miama

        Vastaan Sinulle. En edes halua lukea muita mielipiteitä. Ainakaan ennen vastaukseni kirjoitusta. Juu...anteeksi siitä.
        Itse olen vastaavanlainen äiti. Siis lapsena kokenut kaikenlaista ja se heijastuu moneen, moneen asiaan. Virtahepo olohuoneessa. Ikävästi puoliso on se, joka joutuu asiaa myös kantamaan ja jos puoliso ei olekaan aivan niin äheinen kuin pitäisi tai aivan niin ymmärtäväinen kuin pitäisi, väistämättä tulee ongelmia. Raskaita hetkiä.
        Itse olen eronnut kahdesti. Olen neljän lapsen rakastava äiti. Hoidan lapset, leivon, harrastan, luen iltasadut. Mutta virtahepo on aina läsnä elämässä. Tiedän, että kaikki eivät pidä minua (ulkoisten silmin katsottuna) niin rakastavana. Tuoreessa erossa tein päätöksen, että yhteiset lapsemme jäävät isälle kotiinsa, lähelle erittäin hyviä isovanhempia, erittäin hyvää isää. Ehkä en saanut virtahepoa voitettua, vuosia olen yrittänyt, niinpä tein ratkaisun ja yritän nyt elää sen kanssa. Uudessa paremmassa parisuhteessa, jossa puoliso kuuntelee ja ymmärtää (pääasia, että tuntuu ymmärtävän!) voin puhua rankimmistakin ja hölmöimmistäkin peloista ja ahdistuksista. Ja voin siis elää virtahevon kanssa. Lapset näkevät hyväntuulista äitiään mahdollisimman usein ja heillä on hyvä olla. Enkä pelkää satuttavani heitä. Sen pelkäsin tekeväni jos jatkan. Pelkäisin, että virtahepo periytyy heidän olohuoneeseensa.
        Ymmärrän äidin tuskaa. Ymmärrän jopa tekoa. Tai siis hetken mielihäiriötä, tuskaa, avunhuutoa. Ymmärrän kuinka vaikea on pyytää apua nykyajan yhteiskunnassa, jossa kaikki pitää olla päällisin puolin bling bling täydellistä. Kuunnelkaa, tarjotkaa apua, puhukaa, pyytäkää apua!

        Mitä jos itse sairastuisit? Henkisesti. Joutuisit elämään sen kanssa joka hetki. Haluaisitko että läheiset hakevat sinulle apua?
        Kysymys oli siis kaikille aivot ja sydämen omaaville.


      • sairas valtio
        Miama kirjoitti:

        Vastaan Sinulle. En edes halua lukea muita mielipiteitä. Ainakaan ennen vastaukseni kirjoitusta. Juu...anteeksi siitä.
        Itse olen vastaavanlainen äiti. Siis lapsena kokenut kaikenlaista ja se heijastuu moneen, moneen asiaan. Virtahepo olohuoneessa. Ikävästi puoliso on se, joka joutuu asiaa myös kantamaan ja jos puoliso ei olekaan aivan niin äheinen kuin pitäisi tai aivan niin ymmärtäväinen kuin pitäisi, väistämättä tulee ongelmia. Raskaita hetkiä.
        Itse olen eronnut kahdesti. Olen neljän lapsen rakastava äiti. Hoidan lapset, leivon, harrastan, luen iltasadut. Mutta virtahepo on aina läsnä elämässä. Tiedän, että kaikki eivät pidä minua (ulkoisten silmin katsottuna) niin rakastavana. Tuoreessa erossa tein päätöksen, että yhteiset lapsemme jäävät isälle kotiinsa, lähelle erittäin hyviä isovanhempia, erittäin hyvää isää. Ehkä en saanut virtahepoa voitettua, vuosia olen yrittänyt, niinpä tein ratkaisun ja yritän nyt elää sen kanssa. Uudessa paremmassa parisuhteessa, jossa puoliso kuuntelee ja ymmärtää (pääasia, että tuntuu ymmärtävän!) voin puhua rankimmistakin ja hölmöimmistäkin peloista ja ahdistuksista. Ja voin siis elää virtahevon kanssa. Lapset näkevät hyväntuulista äitiään mahdollisimman usein ja heillä on hyvä olla. Enkä pelkää satuttavani heitä. Sen pelkäsin tekeväni jos jatkan. Pelkäisin, että virtahepo periytyy heidän olohuoneeseensa.
        Ymmärrän äidin tuskaa. Ymmärrän jopa tekoa. Tai siis hetken mielihäiriötä, tuskaa, avunhuutoa. Ymmärrän kuinka vaikea on pyytää apua nykyajan yhteiskunnassa, jossa kaikki pitää olla päällisin puolin bling bling täydellistä. Kuunnelkaa, tarjotkaa apua, puhukaa, pyytäkää apua!

        Mitä jos itse sairastuisit? Henkisesti. Joutuisit elämään sen kanssa joka hetki. Haluaisitko että läheiset hakevat sinulle apua?
        Kysymys oli siis kaikille aivot ja sydämen omaaville.

        Ei täällä nykyään ketään kiinnosta toisten ongelmat tai sairaudet! Kaikkien pitää vain olla menestyneitä ja rikkaita, on rahan ahneutta ja kaikenlaista ahneutta. Syy on myös politiikassa, kokoomuksen arvot ovat täysin vääristyneet!


      • Maria L.

        Minä hain apua monta vuotta ennen lapseni syntymää mm. lapsuuden traumojen takia, mutta mikään ei auttanut. Kokeilin psykoterapiaa, psyykenlääkkeitä,välillä olin osastolla ja lopuksi psykodraamaryhmässä. Tätä kesti yhteensä n. 8 vuotta, kunnes yritin itsenäisesti parantaa itseäni luontoishoitojen avulla. Luontaishoidoista olikin suurin hyöty, toisin kuin psyykenlääkkeistä, mitkä tekivät minut entistä hullummaksi! En kuitenkaan parantunut, mihin yhtenä syynä oli n. puolitoista vuotta sitten löytynyt struuma. Sekään ei ole vielä parantunut, vaikka lääkkeitä syön.

        Joka tapauksessa paljon huudettu avun hakeminen omalla kohdallani vain pahensi tilannettani. Syynä ei kuitenkaan ollut se etten olisi apua halunnut, vaan se että mt-ammattilaiset eivät osanneet hoitaa minua, koska olin vaikea ja erilainen hoidettava! Jos ei mahdu yleisiin normeihin, ei helpotusta tilanteeseen tule välttämättä mistään. Mitä enemmän yrittää, sen vaikeammaksi kaikki käy.

        Toki jotkut hyötyvät ammattiavusta, mutta ihmettelen miksi ihmiset suhtautuvat siihen niin luottavaisesti ja kritiikittömästi. Huonojakin kokemuksia on, mitkä voivat pahimmillaan pilata koko elämän. En myöskään ymmärrä psyykenlääkkeiden ihannointia, kun pitäisi enemmän keskittyä niiden haittoihin.

        Koen, että kohdallani ei auta enää mikään. Silloin, kun hakeuduin hoitoon v. 1996, olisi mahdollisuudet olleet paremmat, jos olisin kohdannut hyviä ammattilaisia. Nyt kuitenkin tunnen, että aikaa on mennyt liikaa. Olen menettänyt paljon ja jäänyt kaiken ulkopuolelle. Mitä tällöin voi tehdä? Ei mitään!


      • Edustaja sörkkä
        Kirsikka102 kirjoitti:

        Ompa täällä asiantunteaa väkeä taasen,
        teidän pitäisi olla töissä päättämässä
        niistä asioista,tosin en jaksanut lukea
        kokonaan noita "Päätalon" tekstejä.
        Vitsi kun olisitte siellä,niiin kaikki huolet olisi poissa!

        Niin täsmä hoidolla ja täsmä työllä henkilökohtaisin voimavaroin ja vertaistuki aattella ja kaikkinaisella omavatuun kannolla voimme saattaa niin perhekohtaiset kuin valtiolliset ideologiat hyvään kuntoon ja kasvujohdannaiseen nousuun.


      • Armollinen.
        YÄK. kirjoitti:

        Onpa harmi että täältä on tuo ei tykkää poistunut. Sinä palleroinen kun et selkeestikään MISTÄÄN MITÄÄN YMMÄRRÄ. OLE HILJAA.

        Turha näistä lapsisurmista niin itkeä. Ne ovat vain jumalan tahto. Ja jos uskot meidän uskontoomme (kristinusko) niin saat kyllä lasten silpomiset ja tapot anteeksi ihan vain jeesukselta pyytämällä. Pääset myös meidän kanssa sinne paratiisiin.

        Mutta jos kuulut niihin 1,5 miljoonaan suomalaiseen jotka ovat kirkosta eronneet, niin palat ikuisessa satanan liekissä.


      • Sairasta menoa
        Armollinen. kirjoitti:

        Turha näistä lapsisurmista niin itkeä. Ne ovat vain jumalan tahto. Ja jos uskot meidän uskontoomme (kristinusko) niin saat kyllä lasten silpomiset ja tapot anteeksi ihan vain jeesukselta pyytämällä. Pääset myös meidän kanssa sinne paratiisiin.

        Mutta jos kuulut niihin 1,5 miljoonaan suomalaiseen jotka ovat kirkosta eronneet, niin palat ikuisessa satanan liekissä.

        Katsokaa uutisia http://www.veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=äiti

        Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?

        Uutisissa kymmeniä uutisia viikossa äideistä jotka tappavat lapsensa.


      • sota on murha
        Mökinmuori kirjoitti:

        Kuules, ei kirkko pelasta vaan usko, eihän se niin mennyt raamatussakaan. Vai meinaatko että kun raha kirstuun kilahtaa sielu taivaaseen vilahtaa. Ei murhat ole Jumalan tahto, vaan saatanan. Jumala vain antaa sen tapahtua jotta me muutkin herättäis näkemään mitä ympärillämme tapahtuu ja me herättäis auttamaan itseämme ja toisiamme. Vastoinkäymiset on tarkoitettu meidän opiksi ei rangaistukseksi.

        Oletkos sinä lukenut lainkaan vanhaa testamenttia?siellä ovat sivut täynnä jumalanne siunaamaa murhaamista,hohhoijjaa...


      • Ihmettelevä vm79
        Miama kirjoitti:

        Vastaan Sinulle. En edes halua lukea muita mielipiteitä. Ainakaan ennen vastaukseni kirjoitusta. Juu...anteeksi siitä.
        Itse olen vastaavanlainen äiti. Siis lapsena kokenut kaikenlaista ja se heijastuu moneen, moneen asiaan. Virtahepo olohuoneessa. Ikävästi puoliso on se, joka joutuu asiaa myös kantamaan ja jos puoliso ei olekaan aivan niin äheinen kuin pitäisi tai aivan niin ymmärtäväinen kuin pitäisi, väistämättä tulee ongelmia. Raskaita hetkiä.
        Itse olen eronnut kahdesti. Olen neljän lapsen rakastava äiti. Hoidan lapset, leivon, harrastan, luen iltasadut. Mutta virtahepo on aina läsnä elämässä. Tiedän, että kaikki eivät pidä minua (ulkoisten silmin katsottuna) niin rakastavana. Tuoreessa erossa tein päätöksen, että yhteiset lapsemme jäävät isälle kotiinsa, lähelle erittäin hyviä isovanhempia, erittäin hyvää isää. Ehkä en saanut virtahepoa voitettua, vuosia olen yrittänyt, niinpä tein ratkaisun ja yritän nyt elää sen kanssa. Uudessa paremmassa parisuhteessa, jossa puoliso kuuntelee ja ymmärtää (pääasia, että tuntuu ymmärtävän!) voin puhua rankimmistakin ja hölmöimmistäkin peloista ja ahdistuksista. Ja voin siis elää virtahevon kanssa. Lapset näkevät hyväntuulista äitiään mahdollisimman usein ja heillä on hyvä olla. Enkä pelkää satuttavani heitä. Sen pelkäsin tekeväni jos jatkan. Pelkäisin, että virtahepo periytyy heidän olohuoneeseensa.
        Ymmärrän äidin tuskaa. Ymmärrän jopa tekoa. Tai siis hetken mielihäiriötä, tuskaa, avunhuutoa. Ymmärrän kuinka vaikea on pyytää apua nykyajan yhteiskunnassa, jossa kaikki pitää olla päällisin puolin bling bling täydellistä. Kuunnelkaa, tarjotkaa apua, puhukaa, pyytäkää apua!

        Mitä jos itse sairastuisit? Henkisesti. Joutuisit elämään sen kanssa joka hetki. Haluaisitko että läheiset hakevat sinulle apua?
        Kysymys oli siis kaikille aivot ja sydämen omaaville.

        Miksi teit neljä lasta, kun elämäsi on kerran niin kovin vaikeaa? Miksi ihmisen joka ei osaa elää itsensäkään kanssa pitää tehdä lapsia tähän maailmaan? On turha luulo, että lapset parantavat ne mielenterveysongelmat. Ensin pitää voida hyvin itsekseen ennen kuin on inhimillistä lisääntyä.


      • Ihmettelevä vm79 kirjoitti:

        Miksi teit neljä lasta, kun elämäsi on kerran niin kovin vaikeaa? Miksi ihmisen joka ei osaa elää itsensäkään kanssa pitää tehdä lapsia tähän maailmaan? On turha luulo, että lapset parantavat ne mielenterveysongelmat. Ensin pitää voida hyvin itsekseen ennen kuin on inhimillistä lisääntyä.

        Löyhä on kognitiivisen psykologian ymmärryksesi, jos ilmaiset asian noin. Synnyttäminen voi jo laukasta masennuksen, joka hiipii huomaamatta ihmisen mieleen.

        Mielenterveys on horjuva jokaiselle, vaan sen horjumisen keskiöön laittaminen ei auta. Mielen positiivisen toiminnan tukeminen auttaa.

        Epätoivo eli suicidaalisuus on vakava asia. Se pahimmillaan johtaa mielen sirastumiseen ja huolen nousemiseen. Tuolloin äiti saattaa kadottaa suhteen todellisuuteen, intuitio saattaa rakoilla. Pelko saattaa saada toimimaan järkyttävällä tavalla, kun tahtoo suojella lastaan.

        Tuo äiti joutuu kantamaan haavaa läpi elämänsä. Sitäkö tahdot syventää? Onko sinun kivesi heitto jollain tavalla hyödyllinen?

        Miksi äiti ei saanut tarpeeksi apua, kysyn minä? Missä olimme me kaikki? Mitä teki lastensuojelu?


      • Maria L. kirjoitti:

        Minä hain apua monta vuotta ennen lapseni syntymää mm. lapsuuden traumojen takia, mutta mikään ei auttanut. Kokeilin psykoterapiaa, psyykenlääkkeitä,välillä olin osastolla ja lopuksi psykodraamaryhmässä. Tätä kesti yhteensä n. 8 vuotta, kunnes yritin itsenäisesti parantaa itseäni luontoishoitojen avulla. Luontaishoidoista olikin suurin hyöty, toisin kuin psyykenlääkkeistä, mitkä tekivät minut entistä hullummaksi! En kuitenkaan parantunut, mihin yhtenä syynä oli n. puolitoista vuotta sitten löytynyt struuma. Sekään ei ole vielä parantunut, vaikka lääkkeitä syön.

        Joka tapauksessa paljon huudettu avun hakeminen omalla kohdallani vain pahensi tilannettani. Syynä ei kuitenkaan ollut se etten olisi apua halunnut, vaan se että mt-ammattilaiset eivät osanneet hoitaa minua, koska olin vaikea ja erilainen hoidettava! Jos ei mahdu yleisiin normeihin, ei helpotusta tilanteeseen tule välttämättä mistään. Mitä enemmän yrittää, sen vaikeammaksi kaikki käy.

        Toki jotkut hyötyvät ammattiavusta, mutta ihmettelen miksi ihmiset suhtautuvat siihen niin luottavaisesti ja kritiikittömästi. Huonojakin kokemuksia on, mitkä voivat pahimmillaan pilata koko elämän. En myöskään ymmärrä psyykenlääkkeiden ihannointia, kun pitäisi enemmän keskittyä niiden haittoihin.

        Koen, että kohdallani ei auta enää mikään. Silloin, kun hakeuduin hoitoon v. 1996, olisi mahdollisuudet olleet paremmat, jos olisin kohdannut hyviä ammattilaisia. Nyt kuitenkin tunnen, että aikaa on mennyt liikaa. Olen menettänyt paljon ja jäänyt kaiken ulkopuolelle. Mitä tällöin voi tehdä? Ei mitään!

        Moni on saanut 90-luvulla väärän diagnoosin ja täysin epäsopivia lääkkeitä.

        Tänä päivänä psykiatrinen tiede on kehittynyt ja erikoisosaamisen sen kehittyvällä alalla tarkoin valvottua.

        Jokaisen tulee etsiä itselleen paras hoito. Potilas itse on vastuussa hoidostaan. Me konsultoimme hoitajiamme, sillä he eivät kykene näkemään päämme sisälle ilman sitä.

        Vaikea ei ole kukaan. Mielenkiintoinen on jokainen. Jotkut sairaudet ovat haastavia. Sinä et selvästikään kuulu heihin.

        Se minkä sisälle tahdot, pyri sinne. Älä jää maahan makaamaan ja mennyttä katsomaan. Katso rakentavasti eteenpäin. Näet selkeästi rajallisuutesi, käytä tuota tietoa etunasi. Moni ei pysty tuohon.

        Aina voi tehdä jotain. Hyväksyminen auttaa etenemisessä.
        Minä lukisin sinuna kirjallisuutta, josta löytyy vastauksia.

        Tiedät itse mitä tahdot muttaa mielessäsi, tee se.

        Sinä olet sinä ja kykenevä juuri tuollaisena.


      • Miama kirjoitti:

        Vastaan Sinulle. En edes halua lukea muita mielipiteitä. Ainakaan ennen vastaukseni kirjoitusta. Juu...anteeksi siitä.
        Itse olen vastaavanlainen äiti. Siis lapsena kokenut kaikenlaista ja se heijastuu moneen, moneen asiaan. Virtahepo olohuoneessa. Ikävästi puoliso on se, joka joutuu asiaa myös kantamaan ja jos puoliso ei olekaan aivan niin äheinen kuin pitäisi tai aivan niin ymmärtäväinen kuin pitäisi, väistämättä tulee ongelmia. Raskaita hetkiä.
        Itse olen eronnut kahdesti. Olen neljän lapsen rakastava äiti. Hoidan lapset, leivon, harrastan, luen iltasadut. Mutta virtahepo on aina läsnä elämässä. Tiedän, että kaikki eivät pidä minua (ulkoisten silmin katsottuna) niin rakastavana. Tuoreessa erossa tein päätöksen, että yhteiset lapsemme jäävät isälle kotiinsa, lähelle erittäin hyviä isovanhempia, erittäin hyvää isää. Ehkä en saanut virtahepoa voitettua, vuosia olen yrittänyt, niinpä tein ratkaisun ja yritän nyt elää sen kanssa. Uudessa paremmassa parisuhteessa, jossa puoliso kuuntelee ja ymmärtää (pääasia, että tuntuu ymmärtävän!) voin puhua rankimmistakin ja hölmöimmistäkin peloista ja ahdistuksista. Ja voin siis elää virtahevon kanssa. Lapset näkevät hyväntuulista äitiään mahdollisimman usein ja heillä on hyvä olla. Enkä pelkää satuttavani heitä. Sen pelkäsin tekeväni jos jatkan. Pelkäisin, että virtahepo periytyy heidän olohuoneeseensa.
        Ymmärrän äidin tuskaa. Ymmärrän jopa tekoa. Tai siis hetken mielihäiriötä, tuskaa, avunhuutoa. Ymmärrän kuinka vaikea on pyytää apua nykyajan yhteiskunnassa, jossa kaikki pitää olla päällisin puolin bling bling täydellistä. Kuunnelkaa, tarjotkaa apua, puhukaa, pyytäkää apua!

        Mitä jos itse sairastuisit? Henkisesti. Joutuisit elämään sen kanssa joka hetki. Haluaisitko että läheiset hakevat sinulle apua?
        Kysymys oli siis kaikille aivot ja sydämen omaaville.

        Pidän virtahepokuvauksestasi.

        Pidän myös tavastasi käsitellä aikaa. Kykenet leikkaamaan sen ja näkemään mennen ja uuden hetken välillä muutoksen.

        Näet itsesi reaktiivisena. Me voimme vaikuttaa reaktioihimme, hioa niitä.

        Virtahevon voi kesyttää, kun sen hyväksyy ja alkaa opettelemaan sen ilmentymistä. Usein ravinto ja uni jo auttaa. Hyvät ihmissuhteet myös tukevat.

        Pelko on luonnollista, pelossa eläminen ilman vakavaa syytä ei ole mielenterveydelle hyväski. Pelko kannattaa kohdata ja tutkia analyyttisesti.

        Jokaista tulisi auttaa auttamaan itse itseään. Ei avusta ole hyötyä, jos sen hakee sinulle joku toinen mielenterveyttäsi hoitamaan. Mielesi ei ole tuolloin valmis ottamaan vastaan apua.

        Suurin osa meistä on mielenterveydeltään sairas, harva sitä itse huomaa. Neuroottisuutta, ahdistusta, masennusta, stressiä, tunteiden säätelyongelmia on loputtomasti. Miksi? Koska meitä ei kasvateta terveiksi, totesi Freud.

        Kyllä se siitä, kunhan hyväksymme ja tuemme toisiamme enemmän...


      • Limuliisa
        Miama kirjoitti:

        Vastaan Sinulle. En edes halua lukea muita mielipiteitä. Ainakaan ennen vastaukseni kirjoitusta. Juu...anteeksi siitä.
        Itse olen vastaavanlainen äiti. Siis lapsena kokenut kaikenlaista ja se heijastuu moneen, moneen asiaan. Virtahepo olohuoneessa. Ikävästi puoliso on se, joka joutuu asiaa myös kantamaan ja jos puoliso ei olekaan aivan niin äheinen kuin pitäisi tai aivan niin ymmärtäväinen kuin pitäisi, väistämättä tulee ongelmia. Raskaita hetkiä.
        Itse olen eronnut kahdesti. Olen neljän lapsen rakastava äiti. Hoidan lapset, leivon, harrastan, luen iltasadut. Mutta virtahepo on aina läsnä elämässä. Tiedän, että kaikki eivät pidä minua (ulkoisten silmin katsottuna) niin rakastavana. Tuoreessa erossa tein päätöksen, että yhteiset lapsemme jäävät isälle kotiinsa, lähelle erittäin hyviä isovanhempia, erittäin hyvää isää. Ehkä en saanut virtahepoa voitettua, vuosia olen yrittänyt, niinpä tein ratkaisun ja yritän nyt elää sen kanssa. Uudessa paremmassa parisuhteessa, jossa puoliso kuuntelee ja ymmärtää (pääasia, että tuntuu ymmärtävän!) voin puhua rankimmistakin ja hölmöimmistäkin peloista ja ahdistuksista. Ja voin siis elää virtahevon kanssa. Lapset näkevät hyväntuulista äitiään mahdollisimman usein ja heillä on hyvä olla. Enkä pelkää satuttavani heitä. Sen pelkäsin tekeväni jos jatkan. Pelkäisin, että virtahepo periytyy heidän olohuoneeseensa.
        Ymmärrän äidin tuskaa. Ymmärrän jopa tekoa. Tai siis hetken mielihäiriötä, tuskaa, avunhuutoa. Ymmärrän kuinka vaikea on pyytää apua nykyajan yhteiskunnassa, jossa kaikki pitää olla päällisin puolin bling bling täydellistä. Kuunnelkaa, tarjotkaa apua, puhukaa, pyytäkää apua!

        Mitä jos itse sairastuisit? Henkisesti. Joutuisit elämään sen kanssa joka hetki. Haluaisitko että läheiset hakevat sinulle apua?
        Kysymys oli siis kaikille aivot ja sydämen omaaville.

        Jos ihminen tekee neljä lasta, olisi pitänyt jossain vaiheessa kello kilistä ennenkuin alkaa lapsia leipomaan. Ihan vastuutonta minusta edellyttää, että joku toinen? veronmaksaja tai joku ahkerampi maksaa sinun mokasi ja kulusi.
        Jos näkee, ettei osaa, ei kannata tehdä lisää. Lapsen hoitaminen on pitkä ja rankka projekti.


      • Kukko4

        Kukko tietäää,,, Suomessa on menty kaikissa asioissa todella mettään , oltiin onnellisempia henkisesti 1980 luvulla tehtiin mielellään töitä ,ei joutanut marista . Sosiaalihuolto on pilannut ihmiset täysin ,omat kyvyt ovat hävinnyt ,toisen täytyy aina ajatella toisen puolesta ,,,, esim Vietnam lapset ovat aina toivottuja perheeseen hommataan ilosta , lapsissa on tulevaisuus ,sanovat). Vaikka siellä elintaso on tilastojenmukaan keskitason alimmalla portaalla siellä pidetään yhtä omassa sosiaalisessa yhteisössä autetaan toisiamme , se on arkista elämää ,, ( päättäjät ) Herätkää,,,)


    • miehen huono valinta

      Uraohjukset vaativat, että miehen on oltava koko ajan mukana hoitamassa lapsia. Tavikset ajattelevat, että hoitavat lapsensa vaikka maailma kaatuisi ympäriltä. Tuo narsisti kosti näin miehelleen.

      • urat,kurat ja muut

        Joopa, neljäkymppinen uraohjus, ja naamakirjassa kehuttu vuosi sitten kaikki - oikein pintaliitäjä meininkiä, olis ollut parempi jättää ne lapset hankkimatta, muutenkin noin vanha äidiksi noin pienille. Ja miehen olisi pitänyt olla nössi-hoituri lapsille 24/7. Kostoksi sitten tappoi, huh,huh.Olisi vain kannattanut olla sitä uraa!


      • "ura""ohjukset"
        urat,kurat ja muut kirjoitti:

        Joopa, neljäkymppinen uraohjus, ja naamakirjassa kehuttu vuosi sitten kaikki - oikein pintaliitäjä meininkiä, olis ollut parempi jättää ne lapset hankkimatta, muutenkin noin vanha äidiksi noin pienille. Ja miehen olisi pitänyt olla nössi-hoituri lapsille 24/7. Kostoksi sitten tappoi, huh,huh.Olisi vain kannattanut olla sitä uraa!

        Kyllä taas naurattaa nämä korkeastikoulutetut "uraohjukset" jotka ovat toimineet ympäri maapalloa suurien konsernien johtotehtävissä, ja silti eivät osaa edes omaa toiminimi kauneushoitolaansa johtaa. Koulutus ei ole enää pitkään aikaan ollut mikään tae minkään asian ymmärtämisestä tai osaamisesta.

        Vähän jopa pelottaa kun tietää että suomessakin suuryrityksiä johtaa moni henkilö joka ei edes pientä jäätelökioskia osaisi pyörittää kannattavasti.


      • mamamamam
        "ura""ohjukset" kirjoitti:

        Kyllä taas naurattaa nämä korkeastikoulutetut "uraohjukset" jotka ovat toimineet ympäri maapalloa suurien konsernien johtotehtävissä, ja silti eivät osaa edes omaa toiminimi kauneushoitolaansa johtaa. Koulutus ei ole enää pitkään aikaan ollut mikään tae minkään asian ymmärtämisestä tai osaamisesta.

        Vähän jopa pelottaa kun tietää että suomessakin suuryrityksiä johtaa moni henkilö joka ei edes pientä jäätelökioskia osaisi pyörittää kannattavasti.

        Kun nainen hankkii ensimmäisen lapsensa nelikymppisenä, hän on siihen liian vanha. Jos hänellä on nuorempana hankittu lapsi tai lapsia, asia on aivan toinen. Kun on koko aikuisikänsä tottunut siihen, että elämä on suunniteltu ja aikataulutettu, niin pienen lapsen tulo kääntää kaiken päälaelleen. Äkkiä kaiken onkin toimittava lapsen ehdoilla. Ei auta, vaikka miten suunnittelisi, milloin lapsi syö ja milloin nukkuu, sillä taatusti se ei tee niin. Ja kun olet luullut saavasi itsellesi rauhallisen hetken, lapsi alkaa kiljua eikä taltu millään. Toki lapsissa on eroja. Itse olen kasvattanut neljä kappaletta, aika helppoja lapsia loppujen lopuksi, mutta helpolla lapsellakin on huonoja hetkiä. Naisille pitäisi jo neuvolassa antaa toimintaohje, mitä tehdään silloin, kun pinna pettää täysin. Silloin ei tapeta lasta, vaan vedetään takki niskaan, painutaan ulos ovesta ja soitetaan numeroon 112. Apu tulee nopeasti, kun pienistä lapsista on kysymys.
        Mieheni pelkäsi koskeakin pieniin lapsiin, joten minä hoidin lapset. Minun ei sitten tarvinnut kiivetä traktorin rattiin ja lähteä töihin pelloille. Kerran mies valitti, että saisin minäkin joskus pestä auton, kun sen aina tahrin. Sanoin, että varmaan hän voi hoitaa auton ilman minun apuani, koska minä hoidan lapset ilman hänen apuaan. Toimi.
        Ei se lapsen hoito nykyisillä vaipoilla ym. niin kauhean vaikeaa ole. Ihmiset vain ovat niin mukavuutta rakastavia ja vaativat omaa aikaa ja menemisen vapautta. Lapsi on pieni muutaman vuoden. Ja uskokaa pois, ne suurimmat surut tulevat monta kertaa vasta sitten vuosien perästä.


      • lapset kirkuu
        mamamamam kirjoitti:

        Kun nainen hankkii ensimmäisen lapsensa nelikymppisenä, hän on siihen liian vanha. Jos hänellä on nuorempana hankittu lapsi tai lapsia, asia on aivan toinen. Kun on koko aikuisikänsä tottunut siihen, että elämä on suunniteltu ja aikataulutettu, niin pienen lapsen tulo kääntää kaiken päälaelleen. Äkkiä kaiken onkin toimittava lapsen ehdoilla. Ei auta, vaikka miten suunnittelisi, milloin lapsi syö ja milloin nukkuu, sillä taatusti se ei tee niin. Ja kun olet luullut saavasi itsellesi rauhallisen hetken, lapsi alkaa kiljua eikä taltu millään. Toki lapsissa on eroja. Itse olen kasvattanut neljä kappaletta, aika helppoja lapsia loppujen lopuksi, mutta helpolla lapsellakin on huonoja hetkiä. Naisille pitäisi jo neuvolassa antaa toimintaohje, mitä tehdään silloin, kun pinna pettää täysin. Silloin ei tapeta lasta, vaan vedetään takki niskaan, painutaan ulos ovesta ja soitetaan numeroon 112. Apu tulee nopeasti, kun pienistä lapsista on kysymys.
        Mieheni pelkäsi koskeakin pieniin lapsiin, joten minä hoidin lapset. Minun ei sitten tarvinnut kiivetä traktorin rattiin ja lähteä töihin pelloille. Kerran mies valitti, että saisin minäkin joskus pestä auton, kun sen aina tahrin. Sanoin, että varmaan hän voi hoitaa auton ilman minun apuani, koska minä hoidan lapset ilman hänen apuaan. Toimi.
        Ei se lapsen hoito nykyisillä vaipoilla ym. niin kauhean vaikeaa ole. Ihmiset vain ovat niin mukavuutta rakastavia ja vaativat omaa aikaa ja menemisen vapautta. Lapsi on pieni muutaman vuoden. Ja uskokaa pois, ne suurimmat surut tulevat monta kertaa vasta sitten vuosien perästä.

        kyllä päälle parikymppinen jaksaa paremmin, teiniäidit ohjelmassa oli vaikka millasta kriisiä mutta äidit jaksoivat, teini isät huitelivat missä sattuu. vanhempana kun pariutuu voi olla aivan erilaiset käsitykset miehen ja naisen rooleista ja niitä käsityksiä on enää mahdotonta yhdessä silmäyksessä muuttaa.

        kiljuva kiermurteleva lapsi on haaste kenelle tahansa, mutta kaksin jaksaa paremmin.


      • hau hau hau
        "ura""ohjukset" kirjoitti:

        Kyllä taas naurattaa nämä korkeastikoulutetut "uraohjukset" jotka ovat toimineet ympäri maapalloa suurien konsernien johtotehtävissä, ja silti eivät osaa edes omaa toiminimi kauneushoitolaansa johtaa. Koulutus ei ole enää pitkään aikaan ollut mikään tae minkään asian ymmärtämisestä tai osaamisesta.

        Vähän jopa pelottaa kun tietää että suomessakin suuryrityksiä johtaa moni henkilö joka ei edes pientä jäätelökioskia osaisi pyörittää kannattavasti.

        aikamoisia yleistyksiä, saanko kysyä minkälainen firma itselläsi on ja onko hyväkin liikevaihto, tuolla tavalla mollaamallahan niitä uusia pk- yrityksiä luodaan.


      • Kotiäitisyndrooma
        mamamamam kirjoitti:

        Kun nainen hankkii ensimmäisen lapsensa nelikymppisenä, hän on siihen liian vanha. Jos hänellä on nuorempana hankittu lapsi tai lapsia, asia on aivan toinen. Kun on koko aikuisikänsä tottunut siihen, että elämä on suunniteltu ja aikataulutettu, niin pienen lapsen tulo kääntää kaiken päälaelleen. Äkkiä kaiken onkin toimittava lapsen ehdoilla. Ei auta, vaikka miten suunnittelisi, milloin lapsi syö ja milloin nukkuu, sillä taatusti se ei tee niin. Ja kun olet luullut saavasi itsellesi rauhallisen hetken, lapsi alkaa kiljua eikä taltu millään. Toki lapsissa on eroja. Itse olen kasvattanut neljä kappaletta, aika helppoja lapsia loppujen lopuksi, mutta helpolla lapsellakin on huonoja hetkiä. Naisille pitäisi jo neuvolassa antaa toimintaohje, mitä tehdään silloin, kun pinna pettää täysin. Silloin ei tapeta lasta, vaan vedetään takki niskaan, painutaan ulos ovesta ja soitetaan numeroon 112. Apu tulee nopeasti, kun pienistä lapsista on kysymys.
        Mieheni pelkäsi koskeakin pieniin lapsiin, joten minä hoidin lapset. Minun ei sitten tarvinnut kiivetä traktorin rattiin ja lähteä töihin pelloille. Kerran mies valitti, että saisin minäkin joskus pestä auton, kun sen aina tahrin. Sanoin, että varmaan hän voi hoitaa auton ilman minun apuani, koska minä hoidan lapset ilman hänen apuaan. Toimi.
        Ei se lapsen hoito nykyisillä vaipoilla ym. niin kauhean vaikeaa ole. Ihmiset vain ovat niin mukavuutta rakastavia ja vaativat omaa aikaa ja menemisen vapautta. Lapsi on pieni muutaman vuoden. Ja uskokaa pois, ne suurimmat surut tulevat monta kertaa vasta sitten vuosien perästä.

        Olipa omahyväistä tekstiä. Tuollaiseksi varmaan tulee, kun on kaikki päivät neljän itseä tyhmemmän kanssa, niin alkaa kuvitella että aina tietää kaiken paremmin kuin muut. Pahimmassa tapauksessa tuollainen kaikkivaltias äiti tunkee vielä mummona kertomaan, miten lastenlapset on väärin hoidettu ja varmaankin myös tehty ihan väärässä elämäntilanteessa. Sinulla tuo paremmintietäminen on myös laajentunut kodin ulkopuolelle ja kuvittelet pystyväsi kertomaan miten muiden ihmisten pitää elämänsä elää. Surullista, että miehesi pelkäsi koskea omiin lapsiinsa. Entisaikaanhan tosimies ei tietysti lapsia hoitanutkaan. Toki jos mies olisi osallistunut lastenhoitoon tai sisätöihin, niin sittenhän et olisikaan voinut itsevaltiaana kontrolloida kaikkea.

        Moni joutuu talouden pakosta käymään töissä ja raahaamaan lapset joka päivä hoitoon. Kaikilla ei ole sitä miestä, joka tuo rahaa kotiin ja pesee autonkin valmiiksi, ei myöskään sitä autoa. Ihailemillasi nuorilla yksinhuoltajaäideillä on usein huono taloudellinen tilanne ja stressiä parisuhteessa, mutta onneksi omat vanhemmat turvaverkkona, tosin ei kaikilla. Vanhemmilla ihmisillä on usein paremmat puitteet ja ei tarvitse pähkäillä että miten laskut maksetaan tai pyykit pestään. Ihan kaikilla perheillä on joitain ongelmia. Kaikkien lapsista voi myös tulla esimerkiksi rikollisia, vaikka olisivat miten kunniallisesti kasvatettuja.

        Onneksi suurin osa lapsista onneksi kasvaa kunnon ihmisiksi joka lajin perheissä. Onneksi surmat ovat harvinainen ilmiö. Ja olisihan se ehkä jotenkin karmivaa, jos neuvolan täti sanoisi, että "ethän sitten tapa lastasi".

        Synnytyksenjälkeinen masennus johtuu hormoneista, eikä kukaan voi tietää osuuko se omalle kohdalle. Samoin mielisairauteen voi jokainen sairastua. Sinä arvostelet muita, mutta eikö ole tullut mieleen, että voit itsekin sairastua tai oma lapsesi joutua vaikeuksiin? Mitä sinä tiedät Kuopion surmien taustoista? Et tiedä niistä yhtään mitään. Kommenttisi kertovat vain sinusta itsestäsi, sinä Täydellinen Ihminen.


    • akne10

      Aivan kauhea tapaus.Miksi äiti ottaa omilta lapsiltaan elämän pois.Onko se olevinaan kosto miehelle jos ei ehdi omilta töiltään hoitotyöhön riittävän paljon osallistua.Kuullostaa jotenkin narsistiselta.Miksi sellainen ihminen ei tunne itseään jos lapset ovat esteenä ,ei pidä ensinkään perustaa perhettä.Ei pidä ottaa miestä,eikä ruveta tekemään lapsia,jos oma ura on maailman tärkein.Pitää luoda sitä tärkeää uraa,katsokaa,onhan näitä tällaisia naisia pilvin pimein.
      Miltähän nyt isästäkin tuntuu ja kaikista sukulaisista.Voimia uupuneille.

      • Surullista

        Yksi rankimmista asioista ihmiselämässä on hoitaa pieniä lapsia ja synnyttää ne. Ei ole naisilla helppoa jos mies ei auta tai muuten ei ole riittävää tukiverkostoa. Eikä nainen voi tietää raskaaksi tullessaan millaisiin tunnemyllerryksiin synnyttämisen jälkeen mahdollisesti joutuu. Jo pelkästään ne hormonaaliset muutokset kehossa sekä se valtava univelka, joka on aika yleistä tuossa vaiheessa. Keho synnytyksen jäljiltä vielä kuin rekan alle jäänyt yms. Ei ole tässä maailmassa yhtä rankkaa toista työtä kuin äitiys tuossa vaiheessa. Tietenkin lapsiakin on erilaisia, mutta itse ainakin olin koko ajan oman sietokykyni rajamailla juuri noihin aikoihin kun synnytin nuorimmaisen ja vanhempi lapseni oli 2 v. Pää menee sekaisin jo pelkästään univelkojen vuoksi, ja se, että on lasten kanssa yksin on todella haastavaa jos vielä ovat lapset koliikkivaivaisia yms. Kyllä miehillä on helppoa, ne voi vain ystävien kanssa vietellä iltojaan kun naiset hoitavat kotona yhteisiä lapsia!

        Kyllä tässä maassa iso vika on miehissäkin!!!! Tuossa vaiheessa se TUKI on äärimmäisen tärkeää! Ja veikkaisinkin, että tämä ko äiti tulee katumaan todella kovasti tekoaan myöhemmin kunhan tajuaa oikeasti mitä tuli tehtyä. Luulen, että hänellä vain napsahti päässä niin pahasti, ja varmasti parisuhde on vaikuttanut asiaan, ihmettelen ellei näin olisi.. Ei äitejä jätetä yksin tuossa vaiheessa, eikä henkisesti kuormiteta muutoinkaan kaikella muulla! Vaan se henkinen tuki on kaiken a ja o!


      • Been there
        Surullista kirjoitti:

        Yksi rankimmista asioista ihmiselämässä on hoitaa pieniä lapsia ja synnyttää ne. Ei ole naisilla helppoa jos mies ei auta tai muuten ei ole riittävää tukiverkostoa. Eikä nainen voi tietää raskaaksi tullessaan millaisiin tunnemyllerryksiin synnyttämisen jälkeen mahdollisesti joutuu. Jo pelkästään ne hormonaaliset muutokset kehossa sekä se valtava univelka, joka on aika yleistä tuossa vaiheessa. Keho synnytyksen jäljiltä vielä kuin rekan alle jäänyt yms. Ei ole tässä maailmassa yhtä rankkaa toista työtä kuin äitiys tuossa vaiheessa. Tietenkin lapsiakin on erilaisia, mutta itse ainakin olin koko ajan oman sietokykyni rajamailla juuri noihin aikoihin kun synnytin nuorimmaisen ja vanhempi lapseni oli 2 v. Pää menee sekaisin jo pelkästään univelkojen vuoksi, ja se, että on lasten kanssa yksin on todella haastavaa jos vielä ovat lapset koliikkivaivaisia yms. Kyllä miehillä on helppoa, ne voi vain ystävien kanssa vietellä iltojaan kun naiset hoitavat kotona yhteisiä lapsia!

        Kyllä tässä maassa iso vika on miehissäkin!!!! Tuossa vaiheessa se TUKI on äärimmäisen tärkeää! Ja veikkaisinkin, että tämä ko äiti tulee katumaan todella kovasti tekoaan myöhemmin kunhan tajuaa oikeasti mitä tuli tehtyä. Luulen, että hänellä vain napsahti päässä niin pahasti, ja varmasti parisuhde on vaikuttanut asiaan, ihmettelen ellei näin olisi.. Ei äitejä jätetä yksin tuossa vaiheessa, eikä henkisesti kuormiteta muutoinkaan kaikella muulla! Vaan se henkinen tuki on kaiken a ja o!

        Tuo on niin totta.


      • nainen nyt
        Surullista kirjoitti:

        Yksi rankimmista asioista ihmiselämässä on hoitaa pieniä lapsia ja synnyttää ne. Ei ole naisilla helppoa jos mies ei auta tai muuten ei ole riittävää tukiverkostoa. Eikä nainen voi tietää raskaaksi tullessaan millaisiin tunnemyllerryksiin synnyttämisen jälkeen mahdollisesti joutuu. Jo pelkästään ne hormonaaliset muutokset kehossa sekä se valtava univelka, joka on aika yleistä tuossa vaiheessa. Keho synnytyksen jäljiltä vielä kuin rekan alle jäänyt yms. Ei ole tässä maailmassa yhtä rankkaa toista työtä kuin äitiys tuossa vaiheessa. Tietenkin lapsiakin on erilaisia, mutta itse ainakin olin koko ajan oman sietokykyni rajamailla juuri noihin aikoihin kun synnytin nuorimmaisen ja vanhempi lapseni oli 2 v. Pää menee sekaisin jo pelkästään univelkojen vuoksi, ja se, että on lasten kanssa yksin on todella haastavaa jos vielä ovat lapset koliikkivaivaisia yms. Kyllä miehillä on helppoa, ne voi vain ystävien kanssa vietellä iltojaan kun naiset hoitavat kotona yhteisiä lapsia!

        Kyllä tässä maassa iso vika on miehissäkin!!!! Tuossa vaiheessa se TUKI on äärimmäisen tärkeää! Ja veikkaisinkin, että tämä ko äiti tulee katumaan todella kovasti tekoaan myöhemmin kunhan tajuaa oikeasti mitä tuli tehtyä. Luulen, että hänellä vain napsahti päässä niin pahasti, ja varmasti parisuhde on vaikuttanut asiaan, ihmettelen ellei näin olisi.. Ei äitejä jätetä yksin tuossa vaiheessa, eikä henkisesti kuormiteta muutoinkaan kaikella muulla! Vaan se henkinen tuki on kaiken a ja o!

        Meittikää.--ÄIDIT ennen ja nyt .Ei miehelle kostettu ei huudettu ja lapsia oli paljonkin.Naiset roudasi pyykit rantaan huuhdottavaksi,sieltä jonnekin kuivumaan, hoitivat karjan ,tekivät ruuat ,yksin siivosivat, kävivät kaupassa,monet kutoi sukat ym itse, jopa vaatteet ompelivat lapsille ja mitä kaikkea, kyllä ammattia naisella oli,kun tuon kaiken teki ja aivotkin toimineet hyvin. Jospa miettisi kuinka helpolla pääsee nyky äidit.Vaativat ja jälleen vaativat mieheltä palveluksia,työpäivän jälkeen, milloin mies lepää,ei koskaan , koska syylistäminen niskassa elävät. Kyllä nyky naisen,olis kasvettava ihmisenä ,jos kaikki on liian helppoa ,ei jaksa mitäään. Tietysti sairaat hoitoon on päästettävä, mutta hoitoon jokainen vaatija, jos ei jaksa paria lastaan hoitaa , on varmasti sairas.Eli kun nainen valittaa kuinka raskasta onkaan lapset ja koti, herätkää läheiset ajoissa, huomaamaan -ilmoitus lastensuojeluun ja sieltä todellinen apu,ei hyssyttely.


      • Hei! Kyllä tuohonkin
        nainen nyt kirjoitti:

        Meittikää.--ÄIDIT ennen ja nyt .Ei miehelle kostettu ei huudettu ja lapsia oli paljonkin.Naiset roudasi pyykit rantaan huuhdottavaksi,sieltä jonnekin kuivumaan, hoitivat karjan ,tekivät ruuat ,yksin siivosivat, kävivät kaupassa,monet kutoi sukat ym itse, jopa vaatteet ompelivat lapsille ja mitä kaikkea, kyllä ammattia naisella oli,kun tuon kaiken teki ja aivotkin toimineet hyvin. Jospa miettisi kuinka helpolla pääsee nyky äidit.Vaativat ja jälleen vaativat mieheltä palveluksia,työpäivän jälkeen, milloin mies lepää,ei koskaan , koska syylistäminen niskassa elävät. Kyllä nyky naisen,olis kasvettava ihmisenä ,jos kaikki on liian helppoa ,ei jaksa mitäään. Tietysti sairaat hoitoon on päästettävä, mutta hoitoon jokainen vaatija, jos ei jaksa paria lastaan hoitaa , on varmasti sairas.Eli kun nainen valittaa kuinka raskasta onkaan lapset ja koti, herätkää läheiset ajoissa, huomaamaan -ilmoitus lastensuojeluun ja sieltä todellinen apu,ei hyssyttely.

        aikaan naiset tappoivat lapsiaan. Kantoivat kaivoon jne. ihmisten kestokykyä ei kannata verrata keskenään. Toiset kestävät psyykkistä kuormitusta enemmän, kuin toiset. Joillain on taas muita hoitavia käsiä auttamassa ja toisilla ei välttämättä ketään.


      • lapsikuolleisuus laskenu
        Hei! Kyllä tuohonkin kirjoitti:

        aikaan naiset tappoivat lapsiaan. Kantoivat kaivoon jne. ihmisten kestokykyä ei kannata verrata keskenään. Toiset kestävät psyykkistä kuormitusta enemmän, kuin toiset. Joillain on taas muita hoitavia käsiä auttamassa ja toisilla ei välttämättä ketään.

        Nimenomaan ennen tapettiin lapsia suomessa VIELÄ enemmän, äidit olivat todella uupuneita karjan, pyykkien ja synnytysten välillä. Ennen jaksettiin siis vielä huonommin...


      • Pummiäidit
        Surullista kirjoitti:

        Yksi rankimmista asioista ihmiselämässä on hoitaa pieniä lapsia ja synnyttää ne. Ei ole naisilla helppoa jos mies ei auta tai muuten ei ole riittävää tukiverkostoa. Eikä nainen voi tietää raskaaksi tullessaan millaisiin tunnemyllerryksiin synnyttämisen jälkeen mahdollisesti joutuu. Jo pelkästään ne hormonaaliset muutokset kehossa sekä se valtava univelka, joka on aika yleistä tuossa vaiheessa. Keho synnytyksen jäljiltä vielä kuin rekan alle jäänyt yms. Ei ole tässä maailmassa yhtä rankkaa toista työtä kuin äitiys tuossa vaiheessa. Tietenkin lapsiakin on erilaisia, mutta itse ainakin olin koko ajan oman sietokykyni rajamailla juuri noihin aikoihin kun synnytin nuorimmaisen ja vanhempi lapseni oli 2 v. Pää menee sekaisin jo pelkästään univelkojen vuoksi, ja se, että on lasten kanssa yksin on todella haastavaa jos vielä ovat lapset koliikkivaivaisia yms. Kyllä miehillä on helppoa, ne voi vain ystävien kanssa vietellä iltojaan kun naiset hoitavat kotona yhteisiä lapsia!

        Kyllä tässä maassa iso vika on miehissäkin!!!! Tuossa vaiheessa se TUKI on äärimmäisen tärkeää! Ja veikkaisinkin, että tämä ko äiti tulee katumaan todella kovasti tekoaan myöhemmin kunhan tajuaa oikeasti mitä tuli tehtyä. Luulen, että hänellä vain napsahti päässä niin pahasti, ja varmasti parisuhde on vaikuttanut asiaan, ihmettelen ellei näin olisi.. Ei äitejä jätetä yksin tuossa vaiheessa, eikä henkisesti kuormiteta muutoinkaan kaikella muulla! Vaan se henkinen tuki on kaiken a ja o!

        Tyhmälle laiskurille kaikki on rankkaa.


      • Nyrkin ja hellan väl
        nainen nyt kirjoitti:

        Meittikää.--ÄIDIT ennen ja nyt .Ei miehelle kostettu ei huudettu ja lapsia oli paljonkin.Naiset roudasi pyykit rantaan huuhdottavaksi,sieltä jonnekin kuivumaan, hoitivat karjan ,tekivät ruuat ,yksin siivosivat, kävivät kaupassa,monet kutoi sukat ym itse, jopa vaatteet ompelivat lapsille ja mitä kaikkea, kyllä ammattia naisella oli,kun tuon kaiken teki ja aivotkin toimineet hyvin. Jospa miettisi kuinka helpolla pääsee nyky äidit.Vaativat ja jälleen vaativat mieheltä palveluksia,työpäivän jälkeen, milloin mies lepää,ei koskaan , koska syylistäminen niskassa elävät. Kyllä nyky naisen,olis kasvettava ihmisenä ,jos kaikki on liian helppoa ,ei jaksa mitäään. Tietysti sairaat hoitoon on päästettävä, mutta hoitoon jokainen vaatija, jos ei jaksa paria lastaan hoitaa , on varmasti sairas.Eli kun nainen valittaa kuinka raskasta onkaan lapset ja koti, herätkää läheiset ajoissa, huomaamaan -ilmoitus lastensuojeluun ja sieltä todellinen apu,ei hyssyttely.

        "Meittikää.--ÄIDIT ennen ja nyt"

        Kuvitelmissasi maalailema menneisyyden idylli on kaukana siitä mitä kuvittelet.


      • niin ja niin
        Pummiäidit kirjoitti:

        Tyhmälle laiskurille kaikki on rankkaa.

        niin sitten jos on syrjäytynyt työelämästä se antaa taas toisenlaisen leiman

        jos mies tappaa kännissä vaimonsa tai hakkaa, se on melko normaalia, öhöm...


      • ennen oli ennen
        lapsikuolleisuus laskenu kirjoitti:

        Nimenomaan ennen tapettiin lapsia suomessa VIELÄ enemmän, äidit olivat todella uupuneita karjan, pyykkien ja synnytysten välillä. Ennen jaksettiin siis vielä huonommin...

        niin ennen nainen tuli pesuveden kanssa nurkan takaa ja mies pätteli lapsiluvusta että yksi on poistunut, ei niistä puhuttu, se se oli kovaa elämää se, eläimetkin tapettiin itse kuristamalla. kylällä tiedettiin kuka on hullu ja kuka ei. nykyään ei edes uskota jos joku hakkaa vaimoaan, sanotaan älä nyt hulluja puhu, mukavaltavaikutti - niin vaikutti.


      • 80-luvun ex - sossu
        Surullista kirjoitti:

        Yksi rankimmista asioista ihmiselämässä on hoitaa pieniä lapsia ja synnyttää ne. Ei ole naisilla helppoa jos mies ei auta tai muuten ei ole riittävää tukiverkostoa. Eikä nainen voi tietää raskaaksi tullessaan millaisiin tunnemyllerryksiin synnyttämisen jälkeen mahdollisesti joutuu. Jo pelkästään ne hormonaaliset muutokset kehossa sekä se valtava univelka, joka on aika yleistä tuossa vaiheessa. Keho synnytyksen jäljiltä vielä kuin rekan alle jäänyt yms. Ei ole tässä maailmassa yhtä rankkaa toista työtä kuin äitiys tuossa vaiheessa. Tietenkin lapsiakin on erilaisia, mutta itse ainakin olin koko ajan oman sietokykyni rajamailla juuri noihin aikoihin kun synnytin nuorimmaisen ja vanhempi lapseni oli 2 v. Pää menee sekaisin jo pelkästään univelkojen vuoksi, ja se, että on lasten kanssa yksin on todella haastavaa jos vielä ovat lapset koliikkivaivaisia yms. Kyllä miehillä on helppoa, ne voi vain ystävien kanssa vietellä iltojaan kun naiset hoitavat kotona yhteisiä lapsia!

        Kyllä tässä maassa iso vika on miehissäkin!!!! Tuossa vaiheessa se TUKI on äärimmäisen tärkeää! Ja veikkaisinkin, että tämä ko äiti tulee katumaan todella kovasti tekoaan myöhemmin kunhan tajuaa oikeasti mitä tuli tehtyä. Luulen, että hänellä vain napsahti päässä niin pahasti, ja varmasti parisuhde on vaikuttanut asiaan, ihmettelen ellei näin olisi.. Ei äitejä jätetä yksin tuossa vaiheessa, eikä henkisesti kuormiteta muutoinkaan kaikella muulla! Vaan se henkinen tuki on kaiken a ja o!

        En mitenkään puolustele miehen osuutta, en syytäkään. Tosin ovat avainasemassa. Saavat eniten vaatimuksia kuten Rautavaarankin tapaus. Surullisin seurauksin.
        Mutta harvoin ovat kykeneviä yksin auttamaan. Kyllä yhteiskunnan pitäisi tulla apuun ennen kuin mitään pahempaa tapahtuu.

        Ennen olivat kodinhoitajat ja kotiavustajat. Tekivät tärkeää ennalta ehkäisevää työtä. Perheille oli matalampi kynnys pyytää tilapäis apua kodin- ja lastenhoitoon kuin mennä esim. perheneuvolaan. Tai äitien aukaista suutaan neuvolassa ylipäätään siitä että olivat väsyneitä. Kyllä univelka jo yksinään on niin iso asia mikä on riskitekijä saati sitten jos on muutakin taustalla.
        "Liimaavia" auttajia tarvittaisiin kipeästi nyt. Kaikilla ei ole mummoja ja pappoja tai muita sukulaisia joita vaivata lapsenhoidolla.

        Olisiko tämä joku kansalaisaloitteen paikka. Vaikkei menisi läpi olisi kissa kuitenkin nostettu pöydälle. Ja ehkä jotakin saatu aikaiseksi.

        Kiitollisena ajattelen kaikkia niitä lapsilleen omistautuneita vanhempia jotka osaavat pistää lapset etusijalle kun ne kuitenkin ovat niin vähän aikaa pieniä.


      • sosoo
        Pummiäidit kirjoitti:

        Tyhmälle laiskurille kaikki on rankkaa.

        Kerropa paljonko sinulla on kokemusta pienten lasten hoidosta yksinään. Siis sellaisten vauvasta 2 vuotiaaseen. Ei yhtään mitään veikkaan. Kannattaako siis moisia viestejä kirjoitella jos ei tiedä asiasta yhtikäs mitään. Tule sitten kertomaan kun olet itse valvonut 2 vuotta putkeen ja siinä välillä sairastellut ja silloin vain hoitanut niitä paaperoita.


    • Googlea

      Miksi kukaan tekee psykoosissa yhtään mitään järjetöntä? Miksi skitsofrenikot ei vaan voi käyttäytyä niinkuin normaalit ihmiset? Hyi häpiäisivät.

      • muisto3

        Oma kokemus 5-v:aan lapsen silmin 50-luvulta: äiti uupunut, kaikki pitää näyttää ulospäin hyvältä, mies väkivaltainen, brutaali, ei osaa eikä halua auttaa. Äiti sairastuu fyysisesti ja henkisesti, ei saa apua suvunkaan taholta. Yksi hetki valpastun, kun äiti on kumartuneena 1-vuotiaan veljeni pään yläpuolelle terävät veitset ja sakset kädessään ja kysyy minulta lyönkö näillä. Vaistonvaraisesti ymmärrän, että meidän on päästävä ulos asunnosta ja avaan oven rappukäytävään ja huudan että nyt mennään. Äiti ja veli tulevat asunnosta ja otan rappukäytävästä veljen rattaat ja lähden opastamaan meitä kohti mummolaa, joka sijaitsee noin kilometrin päässä.
        Mummolle äiti avautuu tilanteesta ja mummo kiitti hartaasti, että pelastin meidät, äiti oli kuulemma aikonut tappaa lapset. 50-luvulla asiasta ei nostettu sen enempää ääntä, äiti sairastui psyykkisesti loppuiäkseen. Minä jouduin katsomaan äitini ja veljeni perään vielä vuosia, äitini oli masentunut ja hänellä oli itsetuhoisia ajatuksia, kertoi mm. hyppäävänsä tamppausparvekkelta alas.
        Olen kuitenkin selviytynyt tästä ja halusin jakaa tarinani tässä, kun asiat nousi pintaan. Tärkeintä elämässä on kuunnella ja rakastaa lähimmäistä . Koskaan ei tiedä missä voi auttaa. Voimia kaikille, teitte sen minkä katsoitte hyväksi.


      • pyh ja pah

        Psykoosissa tehdään järjettömiä asioita, koska ollaan psykoosissa. Todellisuuden taju hämärtyy. Kokonaan.
        Psykoosi ja skitsofrenia ovat täysin eri asioita.


      • AI ERI ASIOITA
        pyh ja pah kirjoitti:

        Psykoosissa tehdään järjettömiä asioita, koska ollaan psykoosissa. Todellisuuden taju hämärtyy. Kokonaan.
        Psykoosi ja skitsofrenia ovat täysin eri asioita.

        Niin no siis skitsofrenia on käytännössä krooninen psykoosi xD Skitsofrenioita on erilaisia ja eritasoisia, ja heillä on "selväjärkisempiä" kausia ja sitten niitä huonompia, ja riippuu siitäkin syökö sairastunut lääkkeensä.. Mutta Skitsofreniakin on psykoosi!


    • näin ja kauhistuin

      Ura"ohjukset.." noh sekin sana on itse "ohjusten" keksimä itsensä korostamista. Omahyväiset "uraohjukset" ja paapomisen suurkuluttajat, eli yksityisyrittäjät ovat totaalisen täynnä itseään ja siinä kaatuu muutkin ympärillä. Näiden uraohjusten ja yksityisyrittäjien (kumpikaan laji ei sopeudu muuhun elämään-elämähän pyörii heidän vain heidän ympärillään) järkyttävä itsekeskeisyys on tullut nähtyä viimeiset kolmekymmentä vuotta. Joo,joo,olisit lähtenyt... Matti Vanhasen porukalle toivoisin rehellistä ulostuloa ns.perhe ja muidenkin yritysten johdon kusipäisyydestä ja itsekkyydestä koskien myös näissä firmoissa toimivien sekopäiden ja nuoleskelijoiden tarkoitusperistä. Nuoleskelijalla on AINA jonkinlainen ongelma. Heikko yritys lankeea aina näihin "ohjuksiin".

    • 9+13

      Minä olen ihmetellyt, että missä näissä tapauksissa ovat omaiset, läheiset ja ystävät? Yhteiskuntaa vaan huudellaan apuun, vaikka lähimmäiset varmasti näkevät ongelmat paremmin? Ja ainakin menneinä aikoina auttoivatkin.

      • Juu .. . heh

        Kuka perkele masentuneena jaksaa huutaa apua? :)


      • pyh ja pah

        Kun ei ole niitä omaisia eikä ystäviä. Siksihän he romahtavatkin. Kun ei ole ketään. On jätetty yksin.
        Ja silloin, kun ei ole läheisiä eikä ystäviä, silloin pitäisi yhteiskunnan olla auttamassa,. mutta kun yhteiskunta olemme ME:
        Miksi kukaan ei välitä, oikeasti. Miksi vain moititaan ja tuomitaan. Että tuossa tuokin rääpäke menee, tommonen on ja olevinaan on.
        Suomalaiset.
        ennen oli ennen ja joka kaipaa vanhan ajan kyläilykulttuuriin voisi alkaa itse sitä käyttämään.


      • sairasta4
        Juu .. . heh kirjoitti:

        Kuka perkele masentuneena jaksaa huutaa apua? :)

        Niinpä, tarvittaessa sossu marssii sisään poliisien saattamana ja aletaan virkamies valtaa. Äiti pyytää apua---sossun tanttoja vaan kotisairaan hoitoa. Tantut tulee ja ensimmäisenä uhataan riistää lapsi äidiltä. Äiti oli poissa kaupalla käynnin ajan, naapuri ilmoittaa lapsen olevan yksin. Paikalle ryntää- ratsuväki, äiti laitetaan lapsen silmien edessä käsirautoihin ja lapsi viedään pois tuntemattomaan paikkaan. Kyllä virkamiehille pitää opettaa käyttäytyminen. Virkasuoja on ehdottomasti ylimitoitettu. Jatkuva valitus ei ole henkilökuntaa. Korjatkaa perussyyt miksi kansa voi pahoin. Ministeri etääntyneet täysin kansasta, itse vetävät miljoona tulot---ei siinä paljon yksittäiset äidit heitä koske. Tästä maasta tuli sairas Vanhasen ja Kataisen hallitusten aikana ----todella sairas.


      • 9+13
        Juu .. . heh kirjoitti:

        Kuka perkele masentuneena jaksaa huutaa apua? :)

        Tarkoitin näitä jälkiviisaita keskusteluja jälkeenpäin. Siis siinä avun huutamisessa.


      • herätkää vaatimaan
        pyh ja pah kirjoitti:

        Kun ei ole niitä omaisia eikä ystäviä. Siksihän he romahtavatkin. Kun ei ole ketään. On jätetty yksin.
        Ja silloin, kun ei ole läheisiä eikä ystäviä, silloin pitäisi yhteiskunnan olla auttamassa,. mutta kun yhteiskunta olemme ME:
        Miksi kukaan ei välitä, oikeasti. Miksi vain moititaan ja tuomitaan. Että tuossa tuokin rääpäke menee, tommonen on ja olevinaan on.
        Suomalaiset.
        ennen oli ennen ja joka kaipaa vanhan ajan kyläilykulttuuriin voisi alkaa itse sitä käyttämään.

        Moni käyttääkin vanhanajan henkeä,ja itse tajuaa etsiä apua ,jos tuntuu ei jaksa . Kauheinta kun otettiin pois kodinhoitoapu ,se olis henkireikä ollut moneen hätään, jos äiti olis levännyt kotona tai matkoilla sukulaisiin, olis tullut purettua pahaaoloa ja soskuntantat tekee vuosia saman homman jos sittenkään päästään samaan kuin kodinhoitajien ottaessa vastuun. Miksi ihmisiä työllistetään aivan väärin pöytien taakse istumaan. .Kodinhoitat ja runsain lukumäärin takaisin, tutkimus työ ei auta vaan ihminen ihmiselle


      • 3+4
        pyh ja pah kirjoitti:

        Kun ei ole niitä omaisia eikä ystäviä. Siksihän he romahtavatkin. Kun ei ole ketään. On jätetty yksin.
        Ja silloin, kun ei ole läheisiä eikä ystäviä, silloin pitäisi yhteiskunnan olla auttamassa,. mutta kun yhteiskunta olemme ME:
        Miksi kukaan ei välitä, oikeasti. Miksi vain moititaan ja tuomitaan. Että tuossa tuokin rääpäke menee, tommonen on ja olevinaan on.
        Suomalaiset.
        ennen oli ennen ja joka kaipaa vanhan ajan kyläilykulttuuriin voisi alkaa itse sitä käyttämään.

        Miksi on jätetty yksin? Pitänee katsoa peilistä :-(
        Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

        Itselläni ainakin on kiinteät suhteet läheisiini ja olen melko tarkaan selvillä siitä, jos jotain radikaalia alkaa tapahtumaan.

        Soppaa ja sielunhoitoa tarjoan, mutta en rahaa.


      • PERUS2

        juu menneenä aikana kannettiin vastuuta läheisistä ja naapureista, ei tänä päivänä,jopa sukulaiset ja parhaat ystävät kattoo nurkantakaa selviääkö se .Miksi me ihmiset olemme muuttuneet kylmiksi ja välinpitämättömiksi,vaikeuksissa oleva ihminen jätetään yksin,kukaan ei auta eikä puolusta heikointa,MIKSI.?


      • 1+1
        PERUS2 kirjoitti:

        juu menneenä aikana kannettiin vastuuta läheisistä ja naapureista, ei tänä päivänä,jopa sukulaiset ja parhaat ystävät kattoo nurkantakaa selviääkö se .Miksi me ihmiset olemme muuttuneet kylmiksi ja välinpitämättömiksi,vaikeuksissa oleva ihminen jätetään yksin,kukaan ei auta eikä puolusta heikointa,MIKSI.?

        Miten mennä väliin tilanteeseen?
        Lapsettomana on vaikea alkaa äitiä ja isiä nevomaan, kun sanovat heti, että ei lapseton voi tietää mistä on kyse.
        Minulla on tutut, joilla pari ylivilkasta lasta, joille ainakin minun paikalla ollessa huudetaan jatkuvasti. Vanhemmat riitelevät ja ovat ylikierroksilla.
        Tekisi mieli neuvoa miten kannattaisi toimia, mutta kun tyypit ovat sen sorttisia, että itse tietävät paremmin, vaikka eivät tiedäkään.
        Eivät uskalla viranomaisille kertoa mitään, koska pelkäävät, että heti tulee ongelmia. On kuulemma muillakin tullut.

        Miten auttaa uupuneita, jos ei voi ottaa välimatkan takia lapsia hoitoonsa?
        Lähempänä asuvien kavereiden lapsia olen paljonkin hoitanut.


      • naapurin sekoäiti huutaa
        1+1 kirjoitti:

        Miten mennä väliin tilanteeseen?
        Lapsettomana on vaikea alkaa äitiä ja isiä nevomaan, kun sanovat heti, että ei lapseton voi tietää mistä on kyse.
        Minulla on tutut, joilla pari ylivilkasta lasta, joille ainakin minun paikalla ollessa huudetaan jatkuvasti. Vanhemmat riitelevät ja ovat ylikierroksilla.
        Tekisi mieli neuvoa miten kannattaisi toimia, mutta kun tyypit ovat sen sorttisia, että itse tietävät paremmin, vaikka eivät tiedäkään.
        Eivät uskalla viranomaisille kertoa mitään, koska pelkäävät, että heti tulee ongelmia. On kuulemma muillakin tullut.

        Miten auttaa uupuneita, jos ei voi ottaa välimatkan takia lapsia hoitoonsa?
        Lähempänä asuvien kavereiden lapsia olen paljonkin hoitanut.

        Täälläkin naapurissa äiti huutaa ja kiroilee jatkuvasti n.2 ja 4 vuotiaille lapsilleen! Isä käy töissä, mutta aina ruoka ja kahvitunneillaan ajaa kotiin, ilmeisesti tarkistamaan onko akka vielä järjissään?! Nyt huuto on hieman helpottanut, kun isompi lapsi käy jossain kerhossa. Kamalaa kuultavaa silti, todella rumasti puhuu lapsilleen kun isä ei ole paikalla.


      • Se oli kauheeta
        1+1 kirjoitti:

        Miten mennä väliin tilanteeseen?
        Lapsettomana on vaikea alkaa äitiä ja isiä nevomaan, kun sanovat heti, että ei lapseton voi tietää mistä on kyse.
        Minulla on tutut, joilla pari ylivilkasta lasta, joille ainakin minun paikalla ollessa huudetaan jatkuvasti. Vanhemmat riitelevät ja ovat ylikierroksilla.
        Tekisi mieli neuvoa miten kannattaisi toimia, mutta kun tyypit ovat sen sorttisia, että itse tietävät paremmin, vaikka eivät tiedäkään.
        Eivät uskalla viranomaisille kertoa mitään, koska pelkäävät, että heti tulee ongelmia. On kuulemma muillakin tullut.

        Miten auttaa uupuneita, jos ei voi ottaa välimatkan takia lapsia hoitoonsa?
        Lähempänä asuvien kavereiden lapsia olen paljonkin hoitanut.

        Ylivilkkaan lapset. Kokemusta on ja myös siitä, että kun uupuneena muutaman vuoden kieltää ADHD lasta joka ei usko mitään ja sinkoilee paikasta toiseen. Nukkuu viis tuntia yössä.... Niin ei enää pysty puhuu normaalisti. Kaikki keinot käytettynä on aika voimaton olo. Sit siihen tulee joku joka sanoo, että kiellät vaan napakasti niin lapsi uskoo. Voi hitto miten räjähdyspisteessä silloin vanhempi on.


      • siitä mitään tiedä e
        1+1 kirjoitti:

        Miten mennä väliin tilanteeseen?
        Lapsettomana on vaikea alkaa äitiä ja isiä nevomaan, kun sanovat heti, että ei lapseton voi tietää mistä on kyse.
        Minulla on tutut, joilla pari ylivilkasta lasta, joille ainakin minun paikalla ollessa huudetaan jatkuvasti. Vanhemmat riitelevät ja ovat ylikierroksilla.
        Tekisi mieli neuvoa miten kannattaisi toimia, mutta kun tyypit ovat sen sorttisia, että itse tietävät paremmin, vaikka eivät tiedäkään.
        Eivät uskalla viranomaisille kertoa mitään, koska pelkäävät, että heti tulee ongelmia. On kuulemma muillakin tullut.

        Miten auttaa uupuneita, jos ei voi ottaa välimatkan takia lapsia hoitoonsa?
        Lähempänä asuvien kavereiden lapsia olen paljonkin hoitanut.

        no jos sulla ei ole lapsia ja et tiedä millasta se on niin miten ihmeessä sä kuvittelet että tietäisit paremmin tai pystyisit itse hillitsemään itsesi paremmin. yleensä se on se parisuhde mikä tekee niitä kierroksia, jos kumppanivalinta on mennyt nappiin pystyy chill out mutta jos siinäkin on kierroksia, kyllä se valitettavasti näkyy ja kuuluu kaikessa, homo sapiens on herkkä hermostumaan ja pettymään


      • srdtyuio
        siitä mitään tiedä e kirjoitti:

        no jos sulla ei ole lapsia ja et tiedä millasta se on niin miten ihmeessä sä kuvittelet että tietäisit paremmin tai pystyisit itse hillitsemään itsesi paremmin. yleensä se on se parisuhde mikä tekee niitä kierroksia, jos kumppanivalinta on mennyt nappiin pystyy chill out mutta jos siinäkin on kierroksia, kyllä se valitettavasti näkyy ja kuuluu kaikessa, homo sapiens on herkkä hermostumaan ja pettymään

        "no jos sulla ei ole lapsia ja et tiedä millasta se on niin miten ihmeessä sä kuvittelet että tietäisit paremmin "

        Sub kommenttisi oli täysin turha...


      • satu123
        naapurin sekoäiti huutaa kirjoitti:

        Täälläkin naapurissa äiti huutaa ja kiroilee jatkuvasti n.2 ja 4 vuotiaille lapsilleen! Isä käy töissä, mutta aina ruoka ja kahvitunneillaan ajaa kotiin, ilmeisesti tarkistamaan onko akka vielä järjissään?! Nyt huuto on hieman helpottanut, kun isompi lapsi käy jossain kerhossa. Kamalaa kuultavaa silti, todella rumasti puhuu lapsilleen kun isä ei ole paikalla.

        ilmoita soskuun, koska äiti ei ilmoselvästi jaksa hyvin


    • Läheisyyttä

      Tällaisia tapauksia ei mitenkään voida ehkäistä ennalta millään viranomaistoiminnalla elleivät ainakin jotkut läheissuhteet ole kunnossa. Erilaisia viranomaisia on kyllä riittämiin - ainakin enemmän kuin koskaan ennen - , jos heille saadaan tietoa ajoissa. Vain ongelmia läheltä seuranneiden läheisten kautta voivat viranomaiset saada tietoa tilanteesta. Läheissuhteet kuntoon, jokaiselle joku on kai rakkain. On niin kovin helppoa ja vaivatonta sanoa, että syy löytyy yhteiskunnasta, kuin katsoa vähän lähemmäksi.

    • elv3

      Lapsia ei pidä tekemän, jos ei niistä kykene huolehtimaan.

      • OOO .. . . .

        Kun olet terve, huolehdit mistä vaan. Kun olet sairas, et pysty.


      • nilkkiiisakki
        OOO .. . . . kirjoitti:

        Kun olet terve, huolehdit mistä vaan. Kun olet sairas, et pysty.

        Eh?

        Kyllä sairaanakin pysytyy, vaikka olisi kuumeessa.


      • ghik
        nilkkiiisakki kirjoitti:

        Eh?

        Kyllä sairaanakin pysytyy, vaikka olisi kuumeessa.

        Kuume ja psykoosi on hieman eri sairauksia...Ihan tiedoksi vaan, jos et aiemmin tiennyt.


    • FreeDoom. . . .

      En nyt ota kantaa onko itsemurha väärin tai oikein
      mutta sen voin sanoa että se on jokaisen oikeus,
      lopettaa kärsimyksensä,
      lopullisesti
      ja totaalisesti.

      Mitä siitä sitten seuraa?
      Ainakin orjuus loppuu,
      kun et enää ole hyväksikäytettävissä.

    • aina olen auttanut

      Kaikista tärkeintä olis, et läheiset ihmiset on koko ajan yhteydessä ja auttaa. Isovanhempien apu on todella tarpeellista kun lapsenlapset on pieniä.

    • vihastunut

      psyköösihan on tila josta on kadonnut todellisuus.Ei ihminen silloin hallitse itseään vaan sairaus hallitsee.Myös psykoosi on sairaus ,eikä tätä voi valita haluanko olla sykoosissa vai en.
      On myös mielen sairauksissa yksi oire, jossa kuullaan ääniä joiden mukaan sairas toimii.En tunne kyseistä äitiä, enkä jaksa ymmärtää tuota tekoa, mutta tänä päivänä mielenterveys potilaat ovat liian pienien resussejen takia tosi pahassa jamassa.Potilaat lisäntyy koko ajan.Näitä ura"ohjuksia" kävelee vastaan jokapäivä.Hätä huuto tämäkin tapaus päättäjille--TEHKÄÄ LAPSIPERHEIDEN ELÄMÄN HELMOTTAMISEKSI JOTAIN!
      Monessa kunnassa päättäjät näkeevät ne lapsiperheet enemmän rasitteena ,kuin mahdolisuutena.

      • PErusNatsiKoulut yms

        Ehkä ongelma on liian suurissa vaatimuksissa.

        Tarkoitan, miksi elämä pitäisi olla muiden miellyttämistä?
        V-i-tt-u elän kuten tykkään :) Ainakin elän...


    • aina olen auttanut

      Samat sanat, ja ei saa verottaa jos isovanhemmat autta, kuten oli jo joku ehdottanut, isovanhemmat jos asuu lähellä ja jaksaa hoitaa ja auttaa, on kultaakin kalliimpaa.

      Isovanhemmat tietää, että kaikki ei mene aina kuin kuvittelee ja väsymys iskee vaikka kuinka koettaa selvitä kaikesta yksin.

      Myös isien on oltava läsnä, eli ei saa jättää lapsia vain äidin hoidettavaksi. Vastuu on molemmilla vanhemmilla lapsista.

      • Nii .. ..

        Hei, jos olet kipee päästä, et vaan pysty.

        Sitten yks asia : Jos olet sairastunut vaikka just psykoosiin, tiedätkö... ettet itse sitä huomaa? Voit olla iha sekasin, mutta sitä on helkkarin hankala huomata että nyt on kohtaus menossa :)

        Niin ja sitten häpeä ja siihen (kuolemaan) liittyvät tabut...


      • niljakasiisakki
        Nii .. .. kirjoitti:

        Hei, jos olet kipee päästä, et vaan pysty.

        Sitten yks asia : Jos olet sairastunut vaikka just psykoosiin, tiedätkö... ettet itse sitä huomaa? Voit olla iha sekasin, mutta sitä on helkkarin hankala huomata että nyt on kohtaus menossa :)

        Niin ja sitten häpeä ja siihen (kuolemaan) liittyvät tabut...

        Ota päänsärkylääkettä!!


    • kakeliini

      Selvä psykopaatiksi muuttunut narsisti. Hirviöt ovat ensin narsisteja, henkirikoksen suorittamisen jälkeen psykopaatteja. Narsisti ei kadu koskaan tekojaan ja sanojaan. Mielisairailla on tunteet, narsisteilla ei ole tunteita.

      • , , , , , , ,

        Hirviöksi kehitytään.

        jotkut... nauttii siis suunnattomasti siitä että pääsee tuhoamaan itsensä...

        niin ja kun suunnitelma on jo tehty, harjoiteltu, kehitytään itsemurha kandidaatista, itsemurha mestariksi...

        se on sitten vaan ajan kysymys ja hetki kun raivo sysää suunnitelman toteutumaan..

        Itsemurhan tekijän näkökulmasta, kuolema voi olla orgastinen kokemus.


    • Leima ottaan

      Perheiltä vaaditaan 'normeja'.
      Toisin sanoen, jos teillä tavat ovat erilaiset kuin muilla, se tehdään hyvin äkkiä selväksi että tehkää näin ja näin ja näin... :)

      Siinä tulee tunne että tää on yhteiskunnan perhe ja lapset kuuluu yhteiskunnalle, eli vastuu siirtyy pois vanhemmilta.

      Sitten on nämä laina-asiat, velat ja muut ilon aiheet.

      Jokainen perhe on omanlaisensa, mutta on kollektiivinen kuri.

      Jos rikot jotenkin normeja, että teidät leimataan erilaiseksi perheeksi, saatte yhteiskunnalta potkut virasta, eli lapset viedään... lasku seuraa perässä... ja sitten ei se siihen jää, alkaa vittuilu, oikeudenkäynnit, syyttely ja soimaaminen :)

      Älkää ihmetelkö miksi perheen perustaminen lapset ei ole kovin suosittua puuhaa nykyään...

      Siis riittää että ylipirteä sosiaalitantta päättää että ootte sekopää perhe, lapset otetaan teiltä pois, jos vituttaa, joudutte pakkohoitoon jne...

      Että miksiköhän ihmiset salaa sen että voivat huonosti? Kas kummaa...

      • Maria L.

        Leima otsaan: Juuri näin! Jos perhe tai yksilö on selvästi erilainen, mutta tarvitsee apua, ongelmana on se ettei erilaisuutta suostuta ymmärtämään ja hyväksymään (en tarkoita nyt mitään yksittäistä normeista poikkeavaa asiaa, vaan kokonaisvaltaista erilaisuutta, mikä voi näkyä eri osa-alueilla).

        Huono suhtautuminen ja kyvyttömyys auttaa erilaisia ihmisiä ja perheitä - ainakin, jos ongelmat ovat vaikeita - on tuttua sekä tavallisten ihmisten että ammattiauttajien taholta. Tämä onkin ydin yllä olevaan kirjoitukseeni siitä miksi en ole hyötynyt mistään ammattiavusta, koska olen vääränlainen. Vaikka luulisi, että ihmisten parissa työskentelevät olisivat avarakatseisia ammatti-ihmisiä, asia on usein päinvastoin.

        Omalla kohdallani tilanteen tekee vaikeaksi se, ettei minulla ole enää ystäviä ja yhteyttä sukulaisiin välirikon takia. Muuten olisi helpompaa, mutta ei voi mitään. Täytyy vain kestää,vaikka mikä olisi!


    • Psykologeja lisää

      Juuri jäi eräs vauvavapaalle ja firman pomo niin toivoi pian takaisin ja tuleva äiti kertoi, että mies kyllä hoitaa lasta että hän palaa pian töihin. Toisen kauhutapauksen näin kaverin luona ja hän kehui kuinka hän on raskauden aikana agressiivinen jne.Hänen kanssaan ei voinut puhua, kun agressoitui niin pahasti.Mitä tällaisillekaan voi tehdä, kun ei tiedä henkilöä paremmin. Tasapainoista äitiä tuskin näissä tilanteissa tulee.Äitiyden merkitys on monella hukassa.Ihana kuulla, että ap osaa ainakin lastaan auttaa, vaikka äidistä ei siihen ollut.Kriisit tosiaan nousee esiin lasten kanssa.Kenties neuvoloihin tarttis psykologisen syväanalyysin odottajan taustoista ja sen mukaan hoidon.Nyt vain terkka kyselee ja helppo on valehdella, jos rankkaa taustaa ei halua paljastaa.

      • Kommentteja

        Ensinnäkin suurin osa raskaana olevista on aggressiivisia erityisesti vähän ennen synnytystä. Se johtuu synnytyshormoneista.

        Toiseksi ei psykologi ole mikään ihmeolento, joka tietää paremmin kuin muut, että kuka tulee sairastumaan joskus tulevaisuudessa. Psykologi on henkilö, jonka kanssa voi keskustella elämästään ja käydä läpi ongelmiaan. Tähän on erilaisia terapiamuotoja. Hän voi myös testata joitain tarkkaan rajattuja asioita, kuten koulukypsyyttä tai lapsen kehitystasoa. Äitiystestiä taas ei toistaiseksi ole keksitty, eikä varmaan keksitäkään. Psykologi ei ole lääkäri eikä diagnosoi psyykkisiä sairauksia tai hoida niitä.

        Lääkärikään ole kuin koulutettu ihminen, ei mikään selvänäkijä tai ihmeidentekijä. Lääkäri ei toivottavasti tee pikadiagnooseja yhden haastattelun perusteella. Ihmisen rankka tausta ei myöskään tarkoita, että hän automaattisesti tulee sairastumaan psyykkisesti.

        Toki olisi mukavaa, jos koko ikäluokka voisi käydä yhden kerran psykiatrilla ja siten kaikki tulevat ongelmat olisi ratkaistu jo etukäteen.


    • Yksin jätetyt

      Ei ole turhaa puhetta sanonta, että isäin pahat teot ylettyvät kolmanteen ja neljänteen polveen. Kun ei ole saanut oikeita elämän eväitä kotoa, on vaikeaa selviytyä kunnialla raskaista ajoista aikuisena. Jatkumo, jota läheisetkään eivät tunnista.

      Yhteiskunnan pitäisi pystyä auttamaan kierteen katkaisemisessa, turha irvailla tai syyttää sossun tätejä. Koko asia pitäisi panna uudelleen mietintämyssyyn ja keksiä tepsivämmät tavat auttaa perheitä.
      On myös huomattava, että usein loppuunajetut vanhemmat syyllistetään turhan valittajiksi ja korostetaan, kuinka vaikeaa oli isovanhemmilla aikanaan evakkomatkalla, te sentään saate asua lämpimässä kodissa! Tai sitten muistutetaan, että Jumala ei anna raskaampaa taakkaa kuin minkä ihminen kestää. Ja kerranhan sitä vain nuoria ollaan, kyllä pienet valvomiset täytyy kestää lapsen kanssa.

    • voimia masentuneille

      Synnytysmasennus on ikävä tila, joka voi yllättää kenet tahansa. Lapsen kanssa ei olekaan niin autuasta kuin on odotettu. Ei saa nukkua riittävästi ja on koko ajan oltava lapsen käytettävissä. Lapsen vaativuus toki hellittää lapsen kasvaessa, kun lapsi on ns. terve.

      Joskus äiti on voinut tavoitella superäitiyttä, mutta arki tulee vastaa.

      Usein taustalla on omassa äitisuhteessa/perhesuhteessa käsittelemättömiä asioita.

      Synnytysmasennuksesta kärsivä tarvitsee terapiaa ja apua lastenhoitoon. Toivottavasti alkuperäisen kirjoittajan vaimon tilanne on paranemaan päin. Se on tärkeää, jotta lapsen äitisuhde pääsee kehittymään luonnolliseen suuntaan.

      Synnytysmasentunut voi terveydenhuollon ja sosiaalihuollon avun lisäksi saada tukea synnytysmasentuneiden yhdistyksestä http://www.aima.fi/synnytysmasennus.html

      Mitä tulee tämän vuoden ikäviin lapsensurmiin, emme tiedä taustoja kuin vähän. Kokonaiskuvaa tilanteista on mahdoton muodostaa.

      • Sigmund kutsuu

        Eiköhän synnytysmasennus johdu hyvin pitkälle hormoneista (estrogeenin romahtaminen) sekä univelasta, väsymyksestä ja stressistä. Aina vedotaan käsittelemättömiin asioihin kunnon freudilaiseen tyyliin, mutta eikös isällä ole tilastollisesti ihan yhtä paljon käsittelemättömiä asioita, jotenka hänenkin pitäisi sairastua yhtä lailla. Miksi ei sitten sairastu? Naisten sairaudet aina pyritään psykologisoimalla laittamaan heidän omaksi viakseen kuukautiskipuja myöten. Minulle tulee estrogeenin laskusta aina ahdistustila, täysin riippumatta muusta tilanteesta. Estrogeenin noususta tulee optimistinen olo taas täysin riippumatta miten paskasti muuten menee.


    • tsiisus sentään

      Mutta hommahan menee just oikeeseen suuntaan koko ajan: ihmiset pukkaa lapset ja yhteiskunta ottaa huostaan ja kasvattaa uutta karjaa systeemiin kun vanhemmilla on "parempaa" tekemistä: itsensä hoitaminen, oma aika, oma ura, minäminäminä, kuntosali, omat kaverit, baarijuoksut, päihdeongelma, video- ja tietokonepelit, internet, itsensä kehittäminen, työssä eteneminen, maratonille treenaaminen... näitä riittää.

      Me olemme vapaaehtoisesti lapsettomia. Ei kiinnosta tippaakaan lapsiperheen arkki. Haluamme kotona hiljaisuuden ja rauhan, emme lahkeessa roikkuvia, kirkuvia, räkänokkia jotka koko ajan huutaa tuu kattomaan tuu kattomaan. Haluamme olla rauhassa ja levätä. Elämä tarpeeksi raskasta muutenkin.

      On tuttavaperhe joilla neljä lasta ja rakastavat olla lastensa kanssa, oikein odottavat että pääsevät kotiin heidän luokseen ja ikävöivät kotielämäänsä kun muualla. Elämä on lapsikeskeistä, niin kuin kuuluukin kun ne lapset on kerran hankittu. Hekin ovat tehneet oikean ratkaisun kun hankkivat lapset, halusta.

      Millä motiiveilla näihin lapsisurmaperheisiin ja sossuperheisiin ja huostaanottoperheisiin on lapset hankittu????? Ei jakseta tai kiinnosta hoitaa mutta pitää saada puoliso sidottua itseen tai pitää saada puolisolta elarit tai pitää näyttää "oikealta" yhteisön silmissä, tai lähiöluusereilta unohtunu että ilman ehkäisyä panemalla voi pamahtaa paksuksi, tai viinaa ja huumeita vetäessä unohtunut että ehkäisyäkin voisi käyttää, tai kun muuten on jo "täydellinen" uraohjuksen elämä niin pitää vielä hankkia väkisin lapset vaikkei haluakaan kun se nyt vaan "kuuluu" siihen täydelliseen imagoon?

      Harkittusti hankitut lapset ok. Vääristä syistä ja vahingossa harkitut lapset kaatuu yhteiskunnan niskoille. Parhaassa tapaukessa on niissä perheissä yhteiskunnan niskoilla ne vanhemmatkin.

      No siis, alkuperäinen pointtini että tässä mennään kohti scifidystopioista tuttua meininkiä missä valtio kasvattaa omat jäsenensä. Se vaan menee niin että jos vanhempia ei oma jälkikasvu kiinnosta niin valtio ne sitten ottaa huostaansa.

      Kannattaisi ne omat lapset kiinnostaa kun ne on kerran tehty.

      Halveksun useimpia vanhempia, jotka ovat lapset tehneet muusta syystä kuin aidosta halusta elää elämää lapsen kanssa. Lapsi ei useimmille vanhemmille ole muuta kuin valituksen aihe mitä kaikkea vaivaa siitä on ja miten ei koskaan saa olla rauhassa. Ratkaisu: ÄLÄ PRKLE TEE LAPSIA. Ja tyhmyrille vahingon sattuessa aborttikin on keksitty!

      • Semmottii11

        Toivottavasti et ole nainen, joka noin kirjoitti! Miehillä helppoa, ei tarvitse samoin kantaa vastuuta 'vahingoistakaan' kuin naisen. Ja sitä paitsi monesti miehet ovat paljon hanakampia seksiin, heidän aloitteestaan ne aktit suuremmaksi osaksi alkavat, jotka johtavat myös näihin 'vahinkoihin'. Myös vahinkoja sattuu vaikka olisi ehkäisy ns. kunnossa.

        Kyllä miehillä on helppoa! Itse en koskaan pystyisi tekemään aborttia! On sekin vain niin äärimmäinen teko!

        Mielestäni naisten tulisi kieltäytyä kokonaan seksistä miesten kanssa niin kauan kuin ovat varmoja miehen motivaatioista mikäli jotakin yllättävää sattuu. Naisille on keksitty kivoja leluja, mihin ne miehiä enää edes tarvitsee jos ei perheen perustamiseen?


      • tsiisus sentään
        Semmottii11 kirjoitti:

        Toivottavasti et ole nainen, joka noin kirjoitti! Miehillä helppoa, ei tarvitse samoin kantaa vastuuta 'vahingoistakaan' kuin naisen. Ja sitä paitsi monesti miehet ovat paljon hanakampia seksiin, heidän aloitteestaan ne aktit suuremmaksi osaksi alkavat, jotka johtavat myös näihin 'vahinkoihin'. Myös vahinkoja sattuu vaikka olisi ehkäisy ns. kunnossa.

        Kyllä miehillä on helppoa! Itse en koskaan pystyisi tekemään aborttia! On sekin vain niin äärimmäinen teko!

        Mielestäni naisten tulisi kieltäytyä kokonaan seksistä miesten kanssa niin kauan kuin ovat varmoja miehen motivaatioista mikäli jotakin yllättävää sattuu. Naisille on keksitty kivoja leluja, mihin ne miehiä enää edes tarvitsee jos ei perheen perustamiseen?

        Olen nainen. Ja tykkään seksistä, siinä syy miksi sitä olen harrastanut miesten kanssa 14 ikävuodesta eteenpäin. Ja mitä myös oman mieheni kanssa harrastan. Ilman lapsenhankkimistarkoitusta. Ja aion jatkossakin harrastaa, koska nautin siitä. Lelut eivät koskaan voi tuntua ihan samalta.

        Raskaaksi en ole koskaan tullut, sillä tiesin jo 14 vuotiaana miten paksuksi pamahdetaan ja osasin pitää huolta ehkäisystä. Miesten niskoille et voi kaikkea syytä vierittää, siihen hommaan kun tarvitaan kaksi. Heikko nainen jos suostuu miehen pyyteisiin ilman omaa halua ja sitten sysää miehen niskoille mahdolliset jälkiseuraukset. Ja lahjaton nainen jos ei osaa katsoa kelle reisiään levittelee, että olisiko mies luotettava ja turvallinen JOS sattuisi vahinko ehkäisystä huolimatta.

        Itse olisin tehnyt abortin. Kamalaahan se olisi ollut, mutta olen tiedostanut jo varhain ettei lapset kiinnosta, joten en niitä pakkoraossakaan niskoilleni ota kun kerran vaihtoehto on.

        Ihme asenne sulla. Miksi seksistä ei saisi nauttia? Niin mies kuin nainenkin. Kyllä nainenkin voi haluta. Ei se mene niin että mies haluaa ja nainen antaa. Yhteisestä himosta vastapuolen kanssa minä olen kaikki panoni pannut. Ja silloin on minulla myös oma vastuu omasta itsestäni, vaginastani ja raskauksistani. Miehellä myös vastuu itsestään, spermoistaan ja jälkikasvustaan, jos vahinko sattuu. Tämän verran pitäisi jokaisen tiedostaa siinä vaiheessa kun itsensä katsoo tarpeeksi kypsäksi harrastamaan seksiä. Se on nautinto ja ilo, jota kuitenkin on harrastettava riskit tiedostaen ja hyväksyen. Ei huolimattomasti ja hällä väliä asenteella.

        Vaan ei monella ihmisellä riitä äly ajattelemaan edes tähän asti ennen kuin ruvetaan housuja laskemaan. Se taas ei ole yhteiskunnan vika jos ihmiset ovat noin yleisestiottaen piittaamattomia ja vähä-älyisiä.


      • jopas jotakin

        Kun en suko teoriaasi.

        Kautta historian KAIKENLAISET IHMISET ovat halunneet jäkikasvua huolimatta elareista, toisen sitomisesta mitä mainitsit.

        Jälkikasvun hankkimiseen on syy biologiassa ja varmaankin siinä että halutaan jatkaa omaa sukua ja saada OMA LAPSI. Ei sen ihmeellisempää.

        Ongelmia tai piittaamattomuutta voi esiintyä sosiaaliluokasta riippumatta myös esim. kiireisessä lääkäriperheessä tai monilapsisessa perheessä ihan yhtä lailla. Taloudelliset ongelmat ja muut eivät varmaan edes auta ongelmien kasautumista. Järkevä ihminen hakee apua ja tekee ratkaisuja. Näin mietin.


    • Salli mun nauraa!

      Mahtavaa kun sellanen porukka jolla elämän eväät on niin heikoissa kantimissa ettei niille ei myytäisi edes eläinkaupasta hamsteria tai kasvattajalta koiraa, hankkii mukuloita elämäänsä "seuraksi" "kaveriksi" "lohduksi" eli suomeksi: kanssakärsijöiksi. Lapsen hankintaan kun ei tarvitse muuta kuin sutaista jonkun ostaridillen kanssa baarin vessassa.

      Ja nimimerkille Yksin Jätetyt, joka kirjoitti "On myös huomattava, että usein loppuunajetut vanhemmat syyllistetään turhan valittajiksi ja korostetaan, kuinka vaikeaa oli isovanhemmilla aikanaan evakkomatkalla, te sentään saate asua lämpimässä kodissa! Tai sitten muistutetaan, että Jumala ei anna raskaampaa taakkaa kuin minkä ihminen kestää. Ja kerranhan sitä vain nuoria ollaan, kyllä pienet valvomiset täytyy kestää lapsen kanssa. "

      Ei valtiolla riitä rahat joka ikiseen asiaan. Jotain täytyy näiden paskamahaisten vätysten tehdä itsekin elämänsä eteen. Jos muutan vapaaehtoisesti omakotitaloon niin en ole jumal@uta puolen vuoden päästä kirkumassa että valtion pitää auttaa minua ja järjestää minulle apua lumitöihin ja kattoremppaan ja seinien maalaukseen ja ikkunoiden kittaukseen ja ainiin, peffanikin pitää jonkun käydä pyyhkimässä ulostamisen jälkeen!

      Lasten hankkiminen on kuule vapaaehtoista ja jokaisessa päässä pitäisi olla sen verran älyä että jos ei ole kykyä ja resursseja hoitaa lapsia niin ne jätetään hankkimatta!

      Vaan kun suurin osa ihmisistä on syntymätyhmiä. Ei ajatella. Sitten itketään verorahaa ja valtiota apuun kun ei itse selvitä itseaiheutetuista ongelmista.

      • Salli mun nauraa!

        Samaan sakkiin menee kaikki ulosottovelka- ja velkajärjestelypellet. Tulot 1900 e/kk, menot 2600 e/kk. Asiassa ei nähdä mitään ongelmaa. Sitten kun kaikki kaatuu niin itketään taas yhteiskunnalta apua ja tukea. Olisko se oma terve järki se kaikkein paras tuki tässä maailmassa!?!?!?


      • Miirunen

        Sulla on mun luontoni ja kirjoitat viisaita. Justiin noin se menee.


    • surullinen tapaus

      Ei voi tuomita , koska ei tiedä , miten asiat TODELLISUUDESSA ovat . Kenenkään pään sisään ei voi nähdä , mitä siellä liikkuu . Eivät ammatti-ihmisetkään näe Psykoottinen ihminen ei pysty arvioimaan ajatuksiaan ja tekojaan , koska psykoosissa olevalla ihmisellä on päässä TOTAALINEN BLACK OUT .

    • Salli mun nauraa!

      Mielisairauden yhtäkkiselle puhkeamiselle ei toki voi mitään, mutta noin yleisellä tasolla lapsisurmat, huostaanotot ym. voidaan estää sillä että kykenemättömät eivät hanki lapsia.

      Toki moni tietää senkin jos omassa suvussa on esiintynyt mielisairautta, silloinkin täytyisi olla kanttia ja kykyä tehdä tarvittavat johtopäätökset ja jättää ne omat vialliset geenit eteenpäin jakelematta. Vaan ei. Lisäännytään, lisäännytään. Yläasteen biologiantunnillakaan ei ehkä ole kuunneltu kun asiasta on puhuttu kun oli liian kiire rupsutella kainalopieruja takarivissa tai korjata meikkipuuteria ettei finnit näy. Ja sitten itketään valtiota apuun kun p.askat on jo housussa. Byhyyyyyyyyyyy!!

      • Natsi steriloitavaks

        Toivottavasti et hanki lapsia. Toisaalta vaikka sinä olet tyhmä ja ilkeä ja jaat niitä ominaisuuksia geeneissä ja kasvatuksessa, niin lapsistasi voi siltikin tulla kivoja ja fiksuja. Mutta kauheaa olisi se, että heidän pitäisi sietää tuollaista vanhempaa.

        Ollaksesi nykytiedoilla rodunjalostusaatteen kannattaja sinun on täytynyt todellakin nukkua niillä biologian tunneilla joilla käsiteltiin geenejä. Tai ehkä et vain ymmärtänyt mitään?


    • äitimyytin särkijät

      Aikakautemme ei tue äitiyttä, vai mitä sanotte julkkisis-rakkaista lööpeissä , jotka ovat lööpeissä raskaana ja heitä kehutaan ja ihaillaan artikkeleissa seksikkäiksi ja nopeasti kiloista päässeiksi timmiin kuntoon synnytyksen jälkeen.
      Kauheaa. Äitiyden aikana naisen kuuluu olla valmistuneena ottamaan lapsi elämäänsä, eikä miellyttää miehiä seksikkyydellä ja herutella paljasta pintaa kuolaaville äijille.

      • tämä tyhmä sukupolvi

        "...timmiin kuntoon synnytyksen jälkeen.
        Kauheaa. Äitiyden aikana naisen kuuluu olla valmistuneena ottamaan lapsi elämäänsä, eikä miellyttää miehiä seksikkyydellä ja herutella paljasta pintaa kuolaaville äijille. "

        Ihan samaa ollaan ihmetelty täällä jo kauan ja hartaasti.
        Twiittaillaan persposkia nettiin ja treenataan.


    • Kodinhoitajat takas

      Vanhanajan kodinhoitajat takaisin lapsiperheille! Itse olen aikanaan saanut apua kunnalliselta kodinhoitajalta. En olisi pärjännyt ilman, olisi tapahtunut paljon pahaa.

      • huostaanotto

        kuka täällä uskaltaa hakea apua ahdinkoonsa jos ainoa konkreettinen apu on lasten huostaanotto ! apua pitäisi saada kotiin ankeissa elämän tilanteissa, onko enää kodinhoitajia.... ei tämä ole rahakysymys,vaan se mitä halutaan lapsiperheiden hyväksi tehdä,sijoitus tulee tosi kalliiksi, ja lisää kaikkien pahoinvointia !


    • Ääni pohjoisesta

      Jos puhutaan murhista, silloinhan surmaamista on harkittu aiemmin. Jos Kuopion tapauksessa ovat murhia, joku on ollut tietoinen uhkaavasta vaarasta. Kyseessä kai lienee tappo. Lapsivuodepsykoosi voi puhjeta äkkiä!

    • on niin pielessä

      Kyllä viranomaisten pitäisi ottaa vastuuta! Tämä touhu on aivan järjetöntä.

      Ei saa kunnon apua. Jos on esim. kiireellinen hätä, joutuu hakea päivystyksestä lähetteen. Siellä odotellaan 8h väsyneenä aamuyöhön. Aikaa on 20min jutella päivystyksen lääkärin kanssa, joka päättää kirjottaako lähetteen psykiatrille vai ei. Jos suostuu kirjottamaan lähetteen, saa parin kuukauden päähän aikaisintaan ajan psykiatrille. Joka tuomitsevalla tyylillä vain toteaa, "tässä masennuspillerit (joiden haittavaikutuksissa lukee aggressiivisuus), heihei!".

      Miksei voisi olla niin, että soittamalla saisi ajan psykiatrille ja siellä voitaisiin yhdessä pohtia, mikä tilannetta auttaisi yhteisymmärryksessä potilaan kanssa, potilasta kuunnellen!

    • Tietävä

      Ehkäisyvalistusta olisi varmaan syytä lisätä niin ei tarvitsisi lukea tämmöisistä tapauksista

    • Ihan miälenvikasta

      Niinkö...ei tuomita ei mutta kun niitä lapsia ei saa tappaa. Siitä joutuu linnaan.
      Se joka tällaista tekee on hirviö, rikollinen, julma, kylmä murhaaja. Mutta kun ei saa tuomita...
      Silitetään sitten uraohjuksen rasittunutta pikku päätä. Voi kun oli rankkaa olla kotona omien pikkulasten kanssa, mieskin erehtyi hetkeksi poistumaan kotoa, pistetään tämä tappohomma sen röyhkeän ukon syyksi.
      Mitäpä sitä äippää syyllistämään, ties mitä lurjuksia ja roistoja niistä lapsista olisi isona tullut. Niinhän...
      Toisaalta niinkuin joku on sanonut, kohtu on lasten vaarallisin paikka. Voi myöskin todeta, että koti on toiseksi vaarallisin jos kerran ei saa ketään tuomita niin silloin sallitaan, myös murhat !

      • äläs ny

        alatyylistä tekstiäsi on huvittavaa lukea!

        mitä muuten ketään hyödyttää tuollainen ala-arvoinen puhe. saat ehkä oman pahan olosi purettua. kukaan ei voi hyvin noin puhuvan kanssa. ei kukaan. nuori eikä vanha, lapsi eikä vanhus. hyi!


    • kondis

      Psykoosi ei ole ollenkaan naurun asia ! Ei ole ennalta määrätty , kuka siihen joutuu , siis , kuka tahansa , jonka elämä menee TARPEEKSI ahtaalle , syystä tai toisesta Sitä , mikä kunkin kohdalla on TARPEEKSI , ei voi tietää . Jokaisen kohdalla se on kuitenkin mahdollista , jos kaikki siihen tarvittavat palikat napsahtavat sopivasti samaan kulminaatio-pisteeseen . Ihmisen sielun ja mielen maailma on niin monimutkainen ja osaksi tuntematonkin . Pitää olla vaan elämälle nöyrä ,jotta saisi pysyä suht kondiksessa ajatuksineeen ja tekoineen.

    • urakuoppa

      Tämä nyky yhteiskunta vaan vaatii ihmisiltä että pitää olla uraohjus,tai muuten et ole yhtään mitään.

      • Riitänpäs

        Tämä nyky-yhteiskunta vaatii ihmisiltä vahvaa henkistä kanttia että pystyy elämään omien arvojensa mukaista elämää siitä välittämättä mitkä jotkut yleiset arvot ja odotukset on. Ei tarvitse mennä oravanpyörään mukaan, ei tarvitse olla hienoa autoa, jos omat arvot eivät moista menoa tue. Voi tehdä töitä sen verran että elättää itsensä ja perheensä ja hankkia arvostuksen oman itsensä silmillä tekemällä mielekkäitä asioita, oli se sitten lintuharrastus, lasten tunteella ja ajatuksella kasvattaminen, sukututkimus, liito-oravansuojelu, vapaaehtoistyö tai kirjallisuus.

        Kyllä maailma aina yrittää jokaisen omakuvaa nakertaa ja sanoa että et omana itsenäsi riitä. Pitää vaan pystyä sulkemaan korvat ja sanomaan takaisin että riitänpäs, eikä minun tarvitse kenenkään muun silmissä päteä ja olla hyvä kuin oman itseni. Muiden odotuksilla ei kannata päätänsä rasittaa, sille tielle kun lähtee on elämä jo lähtökohdiltaan pielessä.

        Olkaa rehellisiä itsellenne ja eläkää elämänne mahdollisuuksien puitteissa omien arvojenne mukaan.


    • Todentaja

      Jos tämä yhteiskuntamme toimisi edes kohtuullisen normaalilla tasolla, pelkän rahan palvonnan sijaan, ei näitä tapauksia olisi juurikaan

      • Riitänpäs

        Viittaan ylempään tekstiini. Yhteiskunta on yksi asia. Yksilö on toinen. Ei yksilöiden ole pakko palvoa rahaa vaikka yleinen ajan henki sellainen olisikin. Toisinkin voi valita elää.


    • Minusta jokaisen

      isän pitäisi kokeilla olla kotona lasten kanssa, niin oikeasti tajuaisi, että siinä voi oikeasti romahtaa ja se on todella vastuullista ja kovaa työtä. Tietenkään ei pidä puolustella sillä verukkeella mitään surmaamista.

      Äidinkin pitäisi joskus saada nukkua kunnon yöunet, koska juuri huonosti nukutut yöt saavat psyykkeen sekaisin ja ihminen stressaantuu ja nukkumisen estämistä käytetään myös kidutuskeinona.

      • Sillä siitä pääsee

        Jättäkää. Lapset. Hankkimatta.


      • Sillä siitä pääsee

        Vankimielisairaalassa saa nukkua yönsä rauhassa.


      • muista tämä
        Sillä siitä pääsee kirjoitti:

        Jättäkää. Lapset. Hankkimatta.

        Sinulle ei ainakaan voi suositella lasten hankkimista. Sinusta ei ole isäksi/äidiksi. Muista olla hankkimatta!!


      • lapseni ovat aarteeni
        Sillä siitä pääsee kirjoitti:

        Jättäkää. Lapset. Hankkimatta.

        Miten kukaan voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Itsellä aikuiset lapset, eronnut lasten isästä kun olivat pienia, toinen oli vauva ja toinen hieman vanhempi. Miehellä uusi nainen, joten ero oli väistämätön. Minua haukuttiin tyhmäksi kun hoisin lapsiani enkä lähtenyt kostamaan miehelle ja näyttämään että kyllä minäkin seuraa saan. Tässä on vaan pieni esimerkki miten minua kohdeltiin kun lapset olivat pieniä. Raskasta se oli mitä mies teki ei lasten hoito, lapset antoivat iloa elämääni. Näitä luettuani olen saanut kuvan osa suomalaisista on tuomitsevaisia ja julmia ...


    • vitamiinisalaisuudet

      Raskauden aikana vitamiini- ja hivenainetarve kasvaa äärimmilleen. Elimistö ottaa tarvittavat aineet vaikka omista rakenteistaan eli ikäänkuin syö itseään, aivan kuten käy monissa sairauksissa.

      Raskauden aikana ja sen jälkeen olisi hyvä hoitaa vitamiini- ja hivenainetasot kuntoon ettei vaje kroonistu. Tähän olisi hyviä keinoja olemassa mutta monien sairauksien hoito on hyvin SSRI-keskeistä ja asioita käsitellään helposti pelkästään mielenterveysoppien kautta.

    • yq4yq

      Mistähän tuo ekan jutun kirjoittaja on keksinyt että lasten isä olisi ollut kaljalla..
      Ei ole sellasita tietoa sattunut silmiin missään.. vain että isä oli ollut pari tuntia poissa..

      Toisaalta vaikka olisi olllutkin kaljalla niin sekö oikeuttaa tappamaan yhteiset lapset ?

      Eiköhän se perheiden hätä kuitenkin enmmän johdu siitä että Suomessa ei saa apua ongelmiin jollei ole maahanmuuttaja.

      • vaativaa hommaa

        Tietenkin isän pitäisi miettiä onko äiti TERVE voiko omaa lasta jättää vakavassa tilassa olevalle. TIedän tapauksia missä nainen on meinannut pimahtaa esim. kahden pienen kanssa, ja huutanut äijälle tule heti kotiin mutta äijä on vaan korjaillut autoa tai ollut kaljalla. Pieni lapsi vaatii kaikki henkiset resurssit ja äijät ei sitä ymmärrä, ei todellakaan. Pikkuisen jos hyssyttää lasta sylissä ei ole sama kuin vastata lähes 90 %:sesti sen tarpeista. Kannattaa ensin harjoitella asiaa lemmikkieläimellä, jos jaksaa hoitaa sairasta lemmikkiään, ehkä sitten jaksaa hoitaa myös pientä lasta. Tai jotain sinne päin...

        Kyllähän monet myöntävätkin etteivät tee siksi lapsia koska eivät pystyisi siihen ja se pelottaa ym. Mitä ihmeellistä siinä ny on jos joku tuntee siten vasta kun lapsen on jo saanut.


    • lapseton..

      En voi sanoa olevani asiantuntia mutta sitä mietin miksi aikuisten ahdinko johtaa lapsisurmiin? Miksi ahdistunut ihminen haluaa surmata, usein läheisen ihmisen?

      Olisiko tätä asiaa tutkittava sillä aikuisethan niitä surmia tekevät? Jotain on jäänyt oivaltamatta näiltä ammattiauttajilta.

      • En tiedä mutta

        Poliitikoilta ainakin on jääny huomaamatta se ettei ihmiset ole mitään koneita jotka vaan jaksais ja jaksais ja jaksais ja jaksais..


      • lapseton...
        En tiedä mutta kirjoitti:

        Poliitikoilta ainakin on jääny huomaamatta se ettei ihmiset ole mitään koneita jotka vaan jaksais ja jaksais ja jaksais ja jaksais..

        Se ei kuitenkaan selitä lapsisurmaa. Yksinäiset, ahdistuneet ja masentuneet tappavat itsensä mutta perheelliset läheisensä. Miksi näin?

        Melkein jää kuva siitä että aikuiset rankaisevat jälkikasvuaan kuin he olisivat ongelmien aiheuttajia, mitä tuskin ovat. Lapsiahan rakastetaan yli kaiken kun ne tulevat maailmaan ja on hyvin nurinkurista että lapsi surmataan kun tulee uupumus. Ei mahdu järkeen.


      • Siksi näin
        lapseton... kirjoitti:

        Se ei kuitenkaan selitä lapsisurmaa. Yksinäiset, ahdistuneet ja masentuneet tappavat itsensä mutta perheelliset läheisensä. Miksi näin?

        Melkein jää kuva siitä että aikuiset rankaisevat jälkikasvuaan kuin he olisivat ongelmien aiheuttajia, mitä tuskin ovat. Lapsiahan rakastetaan yli kaiken kun ne tulevat maailmaan ja on hyvin nurinkurista että lapsi surmataan kun tulee uupumus. Ei mahdu järkeen.

        Ahdistuneet,masentuneet yksinäiset tappavat vain itsensä siksi kun niillä ei ole lapsiakaan joita surmata,vai häh?


      • auttajat oppiin
        Siksi näin kirjoitti:

        Ahdistuneet,masentuneet yksinäiset tappavat vain itsensä siksi kun niillä ei ole lapsiakaan joita surmata,vai häh?

        Vai mitä? Sitä että ahdistunut ja masentunut vanhempi ei surmaa itseään, jonka kyllä voisi vielä ymmärtää jos tulee seinä vastaan, vaan surmaa lapsensa joka ei ehkä edes tiedä mitä ahdistus on. Vanhempien ahdistus tulee lapsen tietoisuuteen vasta myöhemmin, ei leikki-iässä.

        Näkeekö vanhempi ahdistunut ettei lapsella ole elinmahdollisuutta jos hän ei pysty tästä itse huolehtimaan? Jos näin on, se viittaisi narsismiin, ei psykoosiin kuten yleensä väitetään näissä lapsisurmissa vanhemman sairastuneen. Narsismihan on ylimielistä itserakkautta joka kyllä näkyisi muille ja sen kyllä huomaisi myös ammattiauttajat, jos joku heitä siitä valistaisi.


      • omia kokemuksia

        Joo minä mietin samaa. Toisaalta ei voi tietää millaista on aivan pienten lasten kanssa olla jos joutuu valvomaan jatkuvasti. Itsellä 3 lasta mutta ikävälit isompia, joten ei ihan niin rankkaa. En osaa kuvitella millaista olisi jos olisi vaikka 3 lasta 1-2 vuoden välein. Silloin aina on joku yleensä sairaana tai saa hampaita ja valvottaa. Korvasairastelukierrekin aika yleistä. Jos ei sitten saa tai jaksa etsiytyä muiden aikuisten seuraan vaan jotenkin sinnittelee niin kyllähän se nyt on ihan ymmärrettävästi raskasta.

        Miehillehän tämä ei valkene ollenkaan. Miehet hyvin hyvin harvoin hoitavat noin pieniä lapsia yksin. Joten tämä alatyylinen kirjoittelu ei sinänsä hämmästytä ollenkaan. Mutta hommahan taitaa muuttua sen uuden kotihoidontukilain myötä joten miehetkin voivat sitten ottaa osaa keskusteluun jos valvomisiltaan jaksavat. Tosin ne lapset ovat silloin jo sen 1,5 vuotiaita kun isät astuvat remmiin ettei ihan samassa rankkuusluokassa enää olla. Mutta hyvää kokemusta siitä tulee millaista hommaa se on.


    • siksi nimittäin

      Viimeisen kymmenen vuoden aikana mielipiteiden vaihto on muuttunut. Jos vättyilyn ja solvaamisen osuus mielipidekirjoituksista vähennetään, jää jäljelle vain apusanoja.

    • Ilona 4

      Kodinhoitajat takaisin töihin he olivat ennen jopa öitä lapsiperheissä jotta äiti sai levätä. Kodinhoitajat näkivät perheen arjen. Sossutäti on vaan papereilla pelaaja.

    • Sinulle "VÄLTTY HUOMIOSTA"...
      rehellisesti sanon: Sinulle varmasti on vertaistukea tarjolla kun vaan Sinä sitä haluat!!
      Minä olen varttunut mies mutta siitä huolimatta olen valmis auttamaan Sinua kun vaan Sinä ilmoitat minulle luotettavasti missä ja milloin minulla on auttamiseesi mahdollisuus.
      Minun profiilissani on meiliosoitteeni ja toisenkin voin antaa Sinulle jos Sinä sitä haluat.

    • muistutuksena vaan

      Mitäs näille voitas kun halutaan sallia tämä mielipuolinen laki jolla esim. se Kuopion nuorempi lapsi ois vain muutamaa kuukautta aiemmin voitu murhata ihan ihan luvallisesti lain siunauksella, eikä mitään (juridista) rikosta ois tapahtunu. Näitä lainsuojattomia lapsisurmien uhreja on vuosittain yli 10 tuhatta.

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1970/19700239

      • Abortti=laillinen

        Tajuaisit jo ja oppisit erottamaan laillisen abortin eli raskauden keskeytyksen jo synnytetyn ja itsenäisesti elävän ihmislapsen surmaamisesta, joka taasen on rikos!

        Abortteihin on naisella lakisääteinen oikeus Suomessa ja muissakin sivistyneissä valtioissa laillisin syin ja perustein.

        Parempihan näissäkin viimeaikaisissa äitien lastensa tapoissa olisikin ollut se, etteivät he olisi ikinä edes lasta synnyttäneetkään tai sitten abortit, mutta kun kukaan ei meistä voi tietää, mitä edessämme tuleman on, ei nuo surulliseen ratkaisuunsa päätyneet äiditkään ole voineet ennustaa toimintaansa etukäteen, joten anna jo olla, tuskin he normaaleina pysyvinä olisivat noin toimineetkaan.


      • lapsensurmat ennen
        Abortti=laillinen kirjoitti:

        Tajuaisit jo ja oppisit erottamaan laillisen abortin eli raskauden keskeytyksen jo synnytetyn ja itsenäisesti elävän ihmislapsen surmaamisesta, joka taasen on rikos!

        Abortteihin on naisella lakisääteinen oikeus Suomessa ja muissakin sivistyneissä valtioissa laillisin syin ja perustein.

        Parempihan näissäkin viimeaikaisissa äitien lastensa tapoissa olisikin ollut se, etteivät he olisi ikinä edes lasta synnyttäneetkään tai sitten abortit, mutta kun kukaan ei meistä voi tietää, mitä edessämme tuleman on, ei nuo surulliseen ratkaisuunsa päätyneet äiditkään ole voineet ennustaa toimintaansa etukäteen, joten anna jo olla, tuskin he normaaleina pysyvinä olisivat noin toimineetkaan.

        Ennen vanhaan lapsia surmattiin ties mistäsyistä kun ei voinut tehdä aborttiakaan tai olosuhteet muuttuivat, ei olut ruokaa tms.


      • sama psak,eri pakett
        Abortti=laillinen kirjoitti:

        Tajuaisit jo ja oppisit erottamaan laillisen abortin eli raskauden keskeytyksen jo synnytetyn ja itsenäisesti elävän ihmislapsen surmaamisesta, joka taasen on rikos!

        Abortteihin on naisella lakisääteinen oikeus Suomessa ja muissakin sivistyneissä valtioissa laillisin syin ja perustein.

        Parempihan näissäkin viimeaikaisissa äitien lastensa tapoissa olisikin ollut se, etteivät he olisi ikinä edes lasta synnyttäneetkään tai sitten abortit, mutta kun kukaan ei meistä voi tietää, mitä edessämme tuleman on, ei nuo surulliseen ratkaisuunsa päätyneet äiditkään ole voineet ennustaa toimintaansa etukäteen, joten anna jo olla, tuskin he normaaleina pysyvinä olisivat noin toimineetkaan.

        Siinäpä esimerkkiä siitä tekopyhästä, lapsivihamielisestä abortionistien propagandasta jota sinäkin levität ympäriinsä.
        Sivistyksestä on turha horista niin kauan kun keskiaikanen brutaali tappaminen jatkuu oikein lakipykälien suotuisalla varjeluksella!

        Abortti on murha.


      • näin se taitaa olla
        sama psak,eri pakett kirjoitti:

        Siinäpä esimerkkiä siitä tekopyhästä, lapsivihamielisestä abortionistien propagandasta jota sinäkin levität ympäriinsä.
        Sivistyksestä on turha horista niin kauan kun keskiaikanen brutaali tappaminen jatkuu oikein lakipykälien suotuisalla varjeluksella!

        Abortti on murha.

        Olen kyllä samaa mieltä. Vaikka asiaa miten katsoo niin kyllähän sen sikiön elämän lopettaminen on ihan samalla tavalla murha. Vaikka se nykyään lailla on hyväksyttyä mutta jos me kaikki pääsisimme katsomaan niitä abortoituja sikiöitä niin eiköhän siinä mieli taitais muuttua aika monella. Ovat jo niin pitkälle ihmisvauvan näköisiä olentoja.


      • hyi olkoon puoskarit
        näin se taitaa olla kirjoitti:

        Olen kyllä samaa mieltä. Vaikka asiaa miten katsoo niin kyllähän sen sikiön elämän lopettaminen on ihan samalla tavalla murha. Vaikka se nykyään lailla on hyväksyttyä mutta jos me kaikki pääsisimme katsomaan niitä abortoituja sikiöitä niin eiköhän siinä mieli taitais muuttua aika monella. Ovat jo niin pitkälle ihmisvauvan näköisiä olentoja.

        Tuleekohan niitätekevä lääkäri asialle immuuniksi ? Keskeyttäisikö omansakin ?


      • Abortti ei murha!
        näin se taitaa olla kirjoitti:

        Olen kyllä samaa mieltä. Vaikka asiaa miten katsoo niin kyllähän sen sikiön elämän lopettaminen on ihan samalla tavalla murha. Vaikka se nykyään lailla on hyväksyttyä mutta jos me kaikki pääsisimme katsomaan niitä abortoituja sikiöitä niin eiköhän siinä mieli taitais muuttua aika monella. Ovat jo niin pitkälle ihmisvauvan näköisiä olentoja.

        Suurin osa aborteista suoritetaan niin alkuvaiheessa, ettei ihmissilmällä pysty vielä näkemään yhtään mitään, eikä sikiökään kehity hetkessä vauvan näköiseksi, sen takiahan se kohdussa sen 9 kuukautta valmistuu osa osalta, että on sitten valmis syntymään tuon ajan kuluttua, jos kenties on koskaan valmis syntymään, nimittäin osa menee kesken ihan tuosta vaan ilman aborttiakin.
        Edelleenkin abortti on lääketieteellinen laillinen toimenpide, johon on naisella oikeutensa ja siihen on vallitsevat lailliset syynsä. Toisekseen naisella on oikeutensa lisääntymiseensä tai lisääntymättömyyteensä.
        Abortti ei ole murha. Miten voi mukamas lääkärin toimesta murhata vielä ketään, joka ei ole vielä edes syntynytkään, ja jota ei ole vielä olemassakaan ulkopuolella naisen, itsenäisenä ja omillaan hengittävänä ihmisenä. Ihmisen hautakivessäkin on präntätty syntymäaika eli päivä ja vuosiluku, jolloin ihminen on syntynyt, ja kuolinpäivä vuosiluvun kera, että silleen.


      • sokee mylvii
        Abortti ei murha! kirjoitti:

        Suurin osa aborteista suoritetaan niin alkuvaiheessa, ettei ihmissilmällä pysty vielä näkemään yhtään mitään, eikä sikiökään kehity hetkessä vauvan näköiseksi, sen takiahan se kohdussa sen 9 kuukautta valmistuu osa osalta, että on sitten valmis syntymään tuon ajan kuluttua, jos kenties on koskaan valmis syntymään, nimittäin osa menee kesken ihan tuosta vaan ilman aborttiakin.
        Edelleenkin abortti on lääketieteellinen laillinen toimenpide, johon on naisella oikeutensa ja siihen on vallitsevat lailliset syynsä. Toisekseen naisella on oikeutensa lisääntymiseensä tai lisääntymättömyyteensä.
        Abortti ei ole murha. Miten voi mukamas lääkärin toimesta murhata vielä ketään, joka ei ole vielä edes syntynytkään, ja jota ei ole vielä olemassakaan ulkopuolella naisen, itsenäisenä ja omillaan hengittävänä ihmisenä. Ihmisen hautakivessäkin on präntätty syntymäaika eli päivä ja vuosiluku, jolloin ihminen on syntynyt, ja kuolinpäivä vuosiluvun kera, että silleen.

        Höpö höpö!! Tutustuppa siihen sikiönkehitykseen ja tuu sitten huuteleen näitä lappusilmäsiä mutujas! Vai onko sulla jotain vaikeuksia nähdä esim. sormenpäätäs tai kärpäsen kokosia olentoja?
        Abortti on ihmisen suunnitelmallista tappamista, sanopa ihmisoikeuksia riistävät, jälkeenjääneet lepsulain pykälät mitä tahansa. Näin se on sanakirjassakin määritelty, ja jokainen tunnusmerkki sopii tismalleen aborttiinkin. Abortti on tietynlainen murha ja murhakeino. Keskenmenoihin eli luonnolliseen kuolemaan on aivan turha verrata tappamista!
        Ihminen elää 9 kuukautta ennen kohdusta ulostuloakin, se elämä kun alkaa ihan biologisen faktasti hedelmöityksestä, ei yhtään aiemmin eikä myöhemmin. Sitä ei muuta se mistä lähtien ikää aletaan laskea, ..että silleen.


      • Lukisit lakikirjaa
        sokee mylvii kirjoitti:

        Höpö höpö!! Tutustuppa siihen sikiönkehitykseen ja tuu sitten huuteleen näitä lappusilmäsiä mutujas! Vai onko sulla jotain vaikeuksia nähdä esim. sormenpäätäs tai kärpäsen kokosia olentoja?
        Abortti on ihmisen suunnitelmallista tappamista, sanopa ihmisoikeuksia riistävät, jälkeenjääneet lepsulain pykälät mitä tahansa. Näin se on sanakirjassakin määritelty, ja jokainen tunnusmerkki sopii tismalleen aborttiinkin. Abortti on tietynlainen murha ja murhakeino. Keskenmenoihin eli luonnolliseen kuolemaan on aivan turha verrata tappamista!
        Ihminen elää 9 kuukautta ennen kohdusta ulostuloakin, se elämä kun alkaa ihan biologisen faktasti hedelmöityksestä, ei yhtään aiemmin eikä myöhemmin. Sitä ei muuta se mistä lähtien ikää aletaan laskea, ..että silleen.

        Mylvi mitä mylvit itseksesi abortteja vastustaen, mutta mulle ihan sama ja se, mitä sinä ajattelet abortista, mutta Suomen laki sallii abortin lakisääteisin syin ja perustein naisille teetettäväksi.
        Mikä onni, että sinä et pääse päättämään aborteista, ja eipähän sulle edes kuulu yhdenkään naisen lisääntymisasiat.


      • abortti ei murha
        sokee mylvii kirjoitti:

        Höpö höpö!! Tutustuppa siihen sikiönkehitykseen ja tuu sitten huuteleen näitä lappusilmäsiä mutujas! Vai onko sulla jotain vaikeuksia nähdä esim. sormenpäätäs tai kärpäsen kokosia olentoja?
        Abortti on ihmisen suunnitelmallista tappamista, sanopa ihmisoikeuksia riistävät, jälkeenjääneet lepsulain pykälät mitä tahansa. Näin se on sanakirjassakin määritelty, ja jokainen tunnusmerkki sopii tismalleen aborttiinkin. Abortti on tietynlainen murha ja murhakeino. Keskenmenoihin eli luonnolliseen kuolemaan on aivan turha verrata tappamista!
        Ihminen elää 9 kuukautta ennen kohdusta ulostuloakin, se elämä kun alkaa ihan biologisen faktasti hedelmöityksestä, ei yhtään aiemmin eikä myöhemmin. Sitä ei muuta se mistä lähtien ikää aletaan laskea, ..että silleen.

        En ole sokee, vaan näen paremmin kuin sinä. Onneksi sinä et pääse hallinnoimaan nykyistä naisten oikeutta aborttiin, jos ja kun edellytykset siihen ovat lain mukaiset.

        Nainen saa päättää omasta kehostaan, ja naisen ei tarvitse pakolla väkisten raskauttaan jatkaa, jos ja kun naisella on lakisääteiset syynsä raskauden keskeytykseen, niin hän sen myös saa teetättää.


      • abortti = MURHA.
        abortti ei murha kirjoitti:

        En ole sokee, vaan näen paremmin kuin sinä. Onneksi sinä et pääse hallinnoimaan nykyistä naisten oikeutta aborttiin, jos ja kun edellytykset siihen ovat lain mukaiset.

        Nainen saa päättää omasta kehostaan, ja naisen ei tarvitse pakolla väkisten raskauttaan jatkaa, jos ja kun naisella on lakisääteiset syynsä raskauden keskeytykseen, niin hän sen myös saa teetättää.

        "Mikä onni, että sinä et pääse päättämään aborteista"

        Mikä onni että sinäkään et pääse tappamaan kun korkeintaan omia lapsias (ilman seuraamuksia) vaikka kuinka mylvit siinä lapsivihaajan murhanhimossas.

        "eipähän sulle edes kuulu yhdenkään naisen lisääntymisasiat. "

        Siinä vaiheessa on myöhästä enää jauhaa mistään lisääntymisistä kun on jo lisäännytty ja haudotaan lapsen murhaamista.

        "vaan näen paremmin kuin sinä."

        Muahhhaaaa... näet vain ne omat aborttitraumasen kiihkoraivos sumentamat VALHEET!!!

        "Onneksi sinä et pääse hallinnoimaan nykyistä naisten oikeutta aborttiin,"

        Onneks sulla ei oo mitään valtaa toisten lainmukaseen sananvapauteen.

        "Nainen saa päättää omasta kehostaan"

        Senku päättää vaan, kunhan pitää itsekkään ahnaat näppinsä erossa TOISTEN, kuten lastensa kehoista!


      • Abortti=laillinen
        abortti = MURHA. kirjoitti:

        "Mikä onni, että sinä et pääse päättämään aborteista"

        Mikä onni että sinäkään et pääse tappamaan kun korkeintaan omia lapsias (ilman seuraamuksia) vaikka kuinka mylvit siinä lapsivihaajan murhanhimossas.

        "eipähän sulle edes kuulu yhdenkään naisen lisääntymisasiat. "

        Siinä vaiheessa on myöhästä enää jauhaa mistään lisääntymisistä kun on jo lisäännytty ja haudotaan lapsen murhaamista.

        "vaan näen paremmin kuin sinä."

        Muahhhaaaa... näet vain ne omat aborttitraumasen kiihkoraivos sumentamat VALHEET!!!

        "Onneksi sinä et pääse hallinnoimaan nykyistä naisten oikeutta aborttiin,"

        Onneks sulla ei oo mitään valtaa toisten lainmukaseen sananvapauteen.

        "Nainen saa päättää omasta kehostaan"

        Senku päättää vaan, kunhan pitää itsekkään ahnaat näppinsä erossa TOISTEN, kuten lastensa kehoista!

        Hullun kanssa on aivan turha alkaa kinamaan, on asia sitten mikä tahansa, jonka viisaat ihmiset tajuavat ilman paatoksellista saarnaamistakin.


      • aborttilaki=ok.
        abortti = MURHA. kirjoitti:

        "Mikä onni, että sinä et pääse päättämään aborteista"

        Mikä onni että sinäkään et pääse tappamaan kun korkeintaan omia lapsias (ilman seuraamuksia) vaikka kuinka mylvit siinä lapsivihaajan murhanhimossas.

        "eipähän sulle edes kuulu yhdenkään naisen lisääntymisasiat. "

        Siinä vaiheessa on myöhästä enää jauhaa mistään lisääntymisistä kun on jo lisäännytty ja haudotaan lapsen murhaamista.

        "vaan näen paremmin kuin sinä."

        Muahhhaaaa... näet vain ne omat aborttitraumasen kiihkoraivos sumentamat VALHEET!!!

        "Onneksi sinä et pääse hallinnoimaan nykyistä naisten oikeutta aborttiin,"

        Onneks sulla ei oo mitään valtaa toisten lainmukaseen sananvapauteen.

        "Nainen saa päättää omasta kehostaan"

        Senku päättää vaan, kunhan pitää itsekkään ahnaat näppinsä erossa TOISTEN, kuten lastensa kehoista!

        Sori vaan mutta sä olet harhainen, koska väität täällä muista kirjoittajista sellaista, mikä ei pidä paikkansa.
        Edelleenkin abortti on Suomessa ja muissakin sivistysvaltioissa lain sallima toimenpide.Et voi estää millään em. toimenpiteitä.


      • harhat siellä
        abortti = MURHA. kirjoitti:

        "Mikä onni, että sinä et pääse päättämään aborteista"

        Mikä onni että sinäkään et pääse tappamaan kun korkeintaan omia lapsias (ilman seuraamuksia) vaikka kuinka mylvit siinä lapsivihaajan murhanhimossas.

        "eipähän sulle edes kuulu yhdenkään naisen lisääntymisasiat. "

        Siinä vaiheessa on myöhästä enää jauhaa mistään lisääntymisistä kun on jo lisäännytty ja haudotaan lapsen murhaamista.

        "vaan näen paremmin kuin sinä."

        Muahhhaaaa... näet vain ne omat aborttitraumasen kiihkoraivos sumentamat VALHEET!!!

        "Onneksi sinä et pääse hallinnoimaan nykyistä naisten oikeutta aborttiin,"

        Onneks sulla ei oo mitään valtaa toisten lainmukaseen sananvapauteen.

        "Nainen saa päättää omasta kehostaan"

        Senku päättää vaan, kunhan pitää itsekkään ahnaat näppinsä erossa TOISTEN, kuten lastensa kehoista!

        "Hullun kanssa on aivan turha alkaa kinamaan,"

        Aha, no kiva ku kerroit tässä vaiheessa niin ei tartte suhunkaan enää aikaa haaskata..

        Niin kauan kun mielipuolinen mukavuustappaminen jatkuu ja vielä lepsuuntuneen lain ammottavien porsaanreikien synkeässä varjeluksessa, ollaan valovuosien päässä sivistyneestä. Mutta vielä tästä keskiajan raakalaismaisesta taantumuksesta noustaan, lasten ihmisoikeudet voittaa ja itku pitkästä räkätyksestä omanapasille lapsenteilaajille.


      • asiatonta
        Abortti=laillinen kirjoitti:

        Hullun kanssa on aivan turha alkaa kinamaan, on asia sitten mikä tahansa, jonka viisaat ihmiset tajuavat ilman paatoksellista saarnaamistakin.

        En viljelisi hullusanaa noin.


      • lapsensurmat ennen kirjoitti:

        Ennen vanhaan lapsia surmattiin ties mistäsyistä kun ei voinut tehdä aborttiakaan tai olosuhteet muuttuivat, ei olut ruokaa tms.

        1500-luvulla oli lapsimurhat vanhemmille laissa sallittuja.


    • tässä se on

      Jooh ei tehdä lapsia.

    • kuningatarhaaveet

      Kuopion tapauksessa lasten äiti oli suunnitellut tekonsa jo viikkoja aiemmin. Mistä se kertoo?
      Hän on tunnustanut tekonsa, selvittänyt asioita uutisten mukaan ihan järkevästi, eli hän ei ole psykoosissa tai sekaisin, vaan täysjärkisenä ja tieten tehnyt tekonsa. Ei mielestäni ole kyse masennuksesta vaan jostain muusta hyvin kylmästä toimenpiteestä. Halusiko hän huomiota itselleen? Miksi lastensuojelu on ollut käynneillä jo aiemminkin, oliko hän väkivaltainen jo silloin? Olisiko hän psykopaatti, vailla tunteita, mutta sentään uraohjus ellei vain jopa kuningatar??

      • huooh

        Missä kerrotaan jostain suunnitelmista?


    • AntiKonformisti

      No ei ihme että näin monille kehittyy psykoosi ,ku korvaa unen kahvilla, tekee töitä 10h päivä ja sitten vetää perjantaina pään täyteen alkoholia... Ei ihmisen pidä elää näin.

    • Syyntakeeton ?

      Mielentilatutkimus antaa viitteitä siitä onko tekijä ollut syyntakeinen tekoa tehdessään. Saattaa olla myös vähentyneesti syyntakeinen, joka alentaa rangaistusta ohjesapluunoitten mukaan. Täyttä ymmärrystä vailla tässä tapauksessa tuskin on oltu.
      Eihän tällaisia tapauksia vastaisuudessa voida tietenkään 100 %:sti estää, kun joka puolella kailotetaan terveydenhoitoresurssien niukkuudesta yms. Läheiset voisivat valveutua enemmän ja antaa suoranaista konkreettista apua hädän havaitessaan.

    • peilikuva1

      Lapsen syntymä tuo pintaan kätketyt pahanolon tunteet. jos ei asioita ole siihen mennessä käsitellyt, Ne tulevat väistämättä esiin. Pieni viaton lapsi pakottaa ajattelemaan, että itsekin oli joskus samanlainen viaton lapsi. Ja sitten samaistuu siihen lapseen ja jos on itse kokenut kovia, niin tuntee, että lapsikin ehkä joutuu kokemaan saman kauheuden. Eli jos on taipumusta melankoliaan, lapsen syntymä tuo sen taatusti esille. Mutta lapsen syntymä voi olla myös kasvun mahdollisuus äidille. Silloin viimeistään on käsiteltävä käsittelemättömät tunteet ja asiat ja elämä voi jatkua antoisampana, kun on katsottava itseän peilistä ja kohdattava totuus. Lapsi tuo mukanaan sen, että äitikin voi kasvaa ihmisenä ja kypsyä viimein aikuiseksi.

    • mietiskelijä

      Ei näitä asioita voi vierittää loputtomiin yhteiskunnan päälle.

      Tottakai kannatan sosiaalihuollon väen parempaa koulutusta ja lisähenkilöstön palkkaamista. Tottakai viranomaisen välillä pitäisi tieto kulkea paremmin. Nämä ovat itsestäänselviä parannusehdotuksia.

      Olisi myös hyvä, että isät tukisivat nuorta äitiä, vaikka ihmissuhde olisikin johtamassa eroon.

      Lapsen voi myös antaa adoptoitavaksi, jos ei jaksa.

      Silti viime kädessä jokainen yksilö itse vastaa toimistaan ja tekee valintoja. Uutisissa ollut äiti teki harkitun henkirikoksen. Se on aivan selvää pässinlihaa. Ei heru sääliä.

      Itsensä saa jokainen tappaa, mutta antakaa nyt lasten elää. Lapsilla on oikeus elämään. Edes äidillä ei oikeutta viedä sitä pois.

      • mietihän kuitenkin

        Miksi toiset todetaan syyntakeettomiksi.

        Eikö mielen sairaus ole nimenomaan vähän samaa luokkaa.

        Mt-höiriöt syntyvät sosiaalisesti ja lähtevät joskus pois myös sosiaalisesti.

        Ei täällä kukaan jaksa tai pärjää TÄYSIN YKSIN.

        Teko on tottakai tuomittava.

        Voitko olla varma että et itse koskaan sairastuisi, ja millainen silloin olisit? Ikäänkuin kiellät mt-häiriön olemassa olon kokonaan. Oletko koskaan tavannut oikeasti sairasta ihmistä?


      • mietiskelijä
        mietihän kuitenkin kirjoitti:

        Miksi toiset todetaan syyntakeettomiksi.

        Eikö mielen sairaus ole nimenomaan vähän samaa luokkaa.

        Mt-höiriöt syntyvät sosiaalisesti ja lähtevät joskus pois myös sosiaalisesti.

        Ei täällä kukaan jaksa tai pärjää TÄYSIN YKSIN.

        Teko on tottakai tuomittava.

        Voitko olla varma että et itse koskaan sairastuisi, ja millainen silloin olisit? Ikäänkuin kiellät mt-häiriön olemassa olon kokonaan. Oletko koskaan tavannut oikeasti sairasta ihmistä?

        Niin olisi kai pitänyt sanoa, että länsimaiseen rikosoikeuteen kuuluu ihan keskeisenä osana ettei syyntakeettomia tuomita. En minä ole tätä kiistämässä. Jos näin oli tapaukessa, niin sitten tekijä tulee laittaa vankimielisairaalaan, vankilan sijasta. Sellaista henkilöä minä säälin toki.

        Usein kuitenkin noin pitkä ja harkittu teko on indissio jonkinasteisesta syyntakeisuudesta, mutta toki en tiedä yksityiskohtia. On toki mahdollista, että nainen toimi harhojensa vallassa ja silloinhan hänet todetaan syyntakeettomaksi.

        On myös mahdollista että kyseessä on alentuneesti syyntakeinen henkilö, jolloin hän joutuu vastuuseen teostaa, mutta rangaistusta lievennetään.

        Ja kyllä minä ymmärrän ahdistuneen ihmisen epätoivoisen ratkaisun ja se on todella surullinen ratkaisu, mutta jos ajatellaan, että tekijä olisi oillut kuitenkin "täysissä järjissään" ja olisi kyennyt ymmärtämään tekonsa tosiasillisen luonteen ja ohjaamaan omaa toimintaansa, niin tällöin hän kantaa myös täyden vastuun teostaan. Sellaisesta teosta tekee erityisen raskauttavan se, että uhreina oli pieniä lapsia ja tekijänä lasten oma äiti.


    • JULMA MAA

      Oma kokemukseni amerikkalaisesta perhekulttuurista on parinkymmenen vuoden takaa, oltuani vaihto-oppilaana USA.ssa Minneapolisissa. Perhe oli isä, äiti, kaksi poikaa ja tytär, mutta myös muut sukulaiset kuten isovanhemmat ja itseasiassa koko naapurusto alkoi tuntua perheeltä, sillä toisista välittäminen oli kokoajan käsinkosketeltavaa. Perheesä jossa olin, oli tuiki tavallista että avauduttiin ja kuunneltiin. Halailtiin välillä ja juteltiin.
      Meillä Suomessa tunteet on kielletty. Jokaisen pitää padota sekä onnellisuus että paha olo sisäänsä ja kärsittävä hiljaa yksin. Näin on ollut aina ja tulee valitettavasti olemaan. Suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu edes perheen sisällä lämmin läheisyys ja välittäminen. Suomessa tykätään kisuata ja pilkata, mutta ei auttaa ja tukea. Sitä tämä meidän kulttuurimme valitettavasti on.

      • ikiroutaaa

        Tämä on totta!

        LÄHEISYYS HUI!

        VÄLITTÄMINEN HUI!

        KIUSAAMINEN JA PARJAAMINEN JEES!


      • tätä se on suomessa
        ikiroutaaa kirjoitti:

        Tämä on totta!

        LÄHEISYYS HUI!

        VÄLITTÄMINEN HUI!

        KIUSAAMINEN JA PARJAAMINEN JEES!

        Niiin totta. Onko mikään ihme, että juuri suomessa on väkivaltaa länsimaista eniten. Täällä ei ole minkäänlaista yhteisöllisyyttä. Naapureista ei välitetä, jokainen saa tulla toimeen niin kuin tulee. Viis siitä miten niillä menee. Ainoa mikä naapureissa kiinnostaa on se, onko niillä paremmat tulot, parempi auto, hienompi talo, paremman näköinen vaimo jne. Kateellista panettelua naapureista niin kuin muistakin harrastetaan kyllä missä ja milloin vain. Tällaista tämä suomen kansa.


    • Hirveetä estoisuutta

      Aivan samaa mieltä. Oma äitini ei ole halannut minua kertaakaan murrosiän jälkeen, paitsi yhden kerran aikuisena, kun isäni kuoli viime keväänä :(. Ei siis edes rippijuhlissa, ylioppilasjuhlissa, häissäni, lasteni ristiäisissä jne. Ja olen jo kohta 46-vuotias. Estoisuus ja tunteiden pidättely on peräisin ilmeisesti äitini sodan käyneiltä vanhemmilta. Mutta se ei ole minun syytäni, että he olivat sellaisia. Omia pieniä lapsiani halaan ja silittelen joka ikinen päivä. Ettei heidän tarvitse ikinä tuntea jääneensä ilman äidin rakkautta.

      • osigjagklr

        Myös narsistipuoliso voi tehdä tuollaista jälkeä eli ihmisestä tulee tunnekylmä. Narsistin kanssa tunteet menevät niin sanottuun lukkotilaan koska niin paljon joutuu ottamaan vastaan sellaista, mikä tuhoaa tunteet, vaikka järjellä tietäisikin että narsisti on se paha. Näin voi olla.


    • niinentiedä

      en edes HALUA lukea tämän ketjun tekstejä, tiedän kokemuksesta että ne tyypit jotka tänne kirjoittelee on suurin osa jotenkin HÄIRIÖISIÄ ja ...

      Mutta. Jos pysytään faktoissa. Oliko nainen psykopaatti vai lämmin ihminen? Ellei kyseessä on voinut olla oikeasti mt- häiriö joka voi johtaa todella häiriintyneisiin olotiloihin, psykoosi on näistä vakavin ja siinä mielessä vaikea, kun sitä ei pysty välttämättä näkemään, toisen ajatuksiakun ei voi tietää. Debressiossahan ihminen ei kai ajattele oikein mitään joten voiko syvä debressio tulla kysymykseen.

      Miksi nainen ei käyttänyt mt-palveluita? No nekään ei aina auta. Jos on kyse todella vakavasta tilasta nainen olisi pitänyt ohjata vähintään päiväsairaala toimintaan. Kyllähän itsemurhalla uhkailleetkin saatetaan laittaa esim. viikoksi suljetulle ja siellä levättyään ajatukset ovat taas kasassa, olo turvallinen.

      Emme voi kuitenkaan tietää mitä naisen päässä liikkui, miten syvä tuo tila oli jne.

      Haukkumiset voisi jättää todellakin pois. :(

      • Elämää

        Hämmästyttävä asia tässä surullisessa sopassa on myös tuon sosiaalijohtajan ei-ammattitaitoinen tapa hoitaa asioita. Lieneekö 'uraohjus' hänkin, kenties monen tutkinnon touhottaja, jolla osaaminen tehtävän vaativuuteen nähden on jäänyt aakkosten tasolle.


      • juuuuu

        Sellaista depressiota ei ole olemassakaan jossa ihminen ei pysty ajattelemaan, vain syvästä depressiosta johtuva psykoosi voi olla (HUOM voi olla!) sellainen. Ammatilainen kyllä pystyy toteamaan psykoosin viimeistään muutaman tapaamisen jälkeen, ja aikuset läheiset kyllä sen huomaa jos psykoosiin sairastuneen ihmisen kanssa hetken aikaa elää.. (lapset eivät..) Nainen saattoikin käyttää mt- palveluita, mutta sai huonoa hoitoa.. Mutta huomioihen sen, että psykoosi voi puhjeta TÄYSIN yllättäen. Ilman ennakko varoituksiakin.. Hiljalleen se ruuvit siellä on löystynyt, mutta se ei vaikuttakkaan välttämättä ennekuin ne putoaa kokonaan... Joten hoitoa ei myöskään ole saattanut voida saada aikaisemmin, koska ei ole ollut syytä vielä siinä vaiheessa.


      • kotiapu takaisin

        Luulen, että suurin syy siihen ettei sitä apua haeta ajoissa on se, että täälläkin perään kuulutettu kotiapu on nykyisin lähes lakkautettu lapsiperheille. Pelkona on, että lapset otetaankin sitten huostaan jos hakee apua mielenterveysongelmiin.


    • Hetskonen

      Joskus tuntuu siltä, että tällä Suomi24-palstalla pitäisi voida julkaista kirjoituksensa ainoastaan nimensä ja kuvansa kanssa. Niin hirvittävän moni haluaa vain loukata ja satuttaa muita ihmisiä täällä. Tässä on yksi tekijä siihen miksi paha olo on niin yleistä. Joku herkkäsieluinen ihminen erehtyy lukemaan näitä juttuja täällä ja pahottaa mielensä niin että joutuu ihan pois tolaltaan.

      IHAN OIKEASTI IHMISET! MIKSI ME HALUTAAN OLLA MIELUUMMIN PAHOJA KUN HYVIÄ?

    • Kauheeta selitystä

      Mitkään häiriöt ym. viat eivät estä käyttämästä ehkäisyä. Mikä ihmeen pakko lastenhankkiminen on tässä yhteiskunnassa vaikka viimetipassa? Eikö ihminen ole kukaan tai mikään jollei ole väkisin väännetty paria kersaa? Täällä kaikki pelotellaan yksin jäämisellä, yhteiskunnan ulkopuoliseksi jäämisellä, puolison häipymisellä yms. jos ei väkisin väännä kakaroita. Jotain mätää on yhteiskunnassa ja pahasti kun ei uskalleta jäädä lapsettomiksi. Onhan ihmiselle luotu oma järki jota pitäisi osata käyttää eikä elää minkään painostuksen ja pakon sanelemana. Toisilla tuntuu elämä olevan jonkun muun määräämää eikä tosissaan sitä mitä itse olisi halunnut sen olevan. Sitä selitellään ihan kaikella sairauksilla yms, paskalla kun yksinkertaisesti tulee vain katumus eikä lapsia saa enää peruttua.

      • te mitään tiedä

        Höpö höpö.


    • jatkuu edelleen

      Tämä on taas esimerkki säästöistä ja hyvinvointiyhteiskunnan alasajosta joka on jatkunut jo pitkään. Apua toki vielä annetaan jossain määrin muttei läheskään niin paljon kuin tarvitsisi. Jotkut jotka tarvitsee enemmän apua ei sitä saa vaan normaalin määrän joka on laskettu riittävän.

      Koko Eu aika on vienyt meitä mukanaan yhä turvattomampaan aikakauteen. Olen sen verran jo elänyt ja nähnyt että muistan ajan entisen kun ketään ei jätetty. Tietysti jotkin ajattelevat että silloin ei ollut niin paljon ihmisilla valinnanvapauksia ja poliitikkojen piti mielistellä länttä ja itää. Se jokin siinä keskellä olemisessa teki vain Suomesta aika täydellisen valtion tavallisille ihmisille. Suunta oli hyvä tulevaisuuteen mutta sitten Eu tuli ja alkoi alamäki.

    • Ihmiskunnan kuolema

      Törmätäänkin aika outoon asiaan monille eli yksilöllisyyteen eikä mihinkään samankaltaistamiseen joka muka auttaa kaikkia,

    • Ex con

      Ihminen kuin ihminen kasvatetaan ajatukselliseen vankilaan, m.m. yhteiskunnan toimesta, ja vankila, olkoonkin ettei ole kyse käsinkosketettavasta vankilasta, on erittäin ahdistava paikka, jossa kukaan ei voi hyvin. Jos haluamme asioiden muuttuvan, on meidän itse otettava vastuu siitä muutoksesta, ei jatkaa nykyistä vastuutonta mallia. Silloin nousee kyllä esiin kysymys, että mitä tilalle ja miten. Olen lukenut suht. uutta Alkuajatus nimistä teosta, ja löysin siitä hyvin erilaisen ja mielenkiintoisen näkökulman, ja voin todella suositella muitakin tutustumaan siihen.

      • hhji

        "Ihminen kuin ihminen kasvatetaan ajatukselliseen vankilaan, m.m. yhteiskunnan toimesta, ja vankila, olkoonkin ettei ole kyse käsinkosketettavasta vankilasta, on erittäin ahdistava paikka, jossa kukaan ei voi hyvin. Jos haluamme asioiden muuttuvan, on meidän itse otettava vastuu siitä muutoksesta, ei jatkaa nykyistä vastuutonta mallia. Silloin nousee kyllä esiin kysymys, että mitä tilalle ja miten. Olen lukenut suht. uutta Alkuajatus nimistä teosta, ja löysin siitä hyvin erilaisen ja mielenkiintoisen näkökulman, ja voin todella suositella muitakin tutustumaan siihen. "

        Hohhoijaa. Taas tämän kirjan mainostaminen alkoi. Todella rasittavaa. Lopeta jo.


    • Aina ei näin

      Pienten lasten kanssa väsyessä voi lapsen äiti kokea välillä elämänsä kaaoksena. Hän voi suorittaa päivän rutiineja kuin unessa, väsymyksestä turtana, vaatimusten täyttäjänä. Useinkin kyse on voimavarojen ylittämisestä, unen ja levon puutteesta, omasta huonosta olosta. On väärin sanoa, että kun on lapsensa hankkinut, hoitakoonkin ne.
      Jokaisella pienen lapsen äidillä on vahvoja ilon ja surun tunteita. Jaksaminen voi olla äärirajoilla. Olisi ehdottomasti oltava tukiverkko lähellä, jolloin äiti kokee että hänestä ja lapsesta välitetään. Joku, joka tietää äidin mielenliikkeet ja ajatukset, joku jolle voi kertoa häpeilemättä ajatuksiaan omasta tilanteestaan ja jaksamisestaan ilman leimautumisen pelkoa.
      Jos vierellä on mies, jo lähteminen yksin vapaalle voi olla äidille lisätaakka. Etenkin jos lapsen isä juo ja kulkee kaveriensa kanssa ties missä kuin poikamiespäivinään. Perheeseen olisi sitouduttava.
      Perheen tulisi olla tärkein miehellekin ja muu toisarvoista. Miehen suhde lapseen on usein keveämpi eikä hän ole käynyt läpi kaikkea sitä tunteiden ja kehon myllerrystä mitä lapsen äiti käy läpi raskausaikana ja synnyttämisen jälkeen. Se on raskas prosessi naiselle. Ymmärtääkö mies tätä koskaan?
      Niin kevytkenkäistä on monien miesten suhtautuminen äidin jaksamiseen ja jälkikasvusta huolehtimiseen. Paljon olisi tehtävissä kun miehet alkaisi ymmärtää oman osuutensa tärkeyden. Lapsi on molempien, ei lasta heitetä äidin taakaksi. On miehiä jotka pettää vaikka heille on tulossa oma lapsi, tai lapsivuodeaikana. Ei edes sitä aikaa olla uskollisia, myös jos vaimo on jostakin syystä sairaalahoidon tarpeessa. Jollakin tapaa sairasta käyttäytymistä kaikki sellainen mieheltä joka on parisuhteessa. Saattaa tuntua syyllistävältä, mutta usein heikon taakoitetun äidin takana on mies jolta ei saa tukea ja apua vaan aina vain vaatimuksia. Menköön vaan jokainen itseensä ja miettiköön mitä voisi tehdä paremmin.

      • vvfrrr

        "Jos vierellä on mies, jo lähteminen yksin vapaalle voi olla äidille lisätaakka. Etenkin jos lapsen isä juo ja kulkee kaveriensa kanssa ties missä kuin poikamiespäivinään. Perheeseen olisi sitouduttava.
        Perheen tulisi olla tärkein miehellekin ja muu toisarvoista. Miehen suhde lapseen on usein keveämpi eikä hän ole käynyt läpi kaikkea sitä tunteiden ja kehon myllerrystä mitä lapsen äiti käy läpi raskausaikana ja synnyttämisen jälkeen. Se on raskas prosessi naiselle. Ymmärtääkö mies tätä koskaan?
        Niin kevytkenkäistä on monien miesten suhtautuminen äidin jaksamiseen ja jälkikasvusta huolehtimiseen. Paljon olisi tehtävissä kun miehet alkaisi ymmärtää oman osuutensa tärkeyden. Lapsi on molempien, ei lasta heitetä äidin taakaksi. On miehiä jotka pettää vaikka heille on tulossa oma lapsi, tai lapsivuodeaikana. Ei edes sitä aikaa olla uskollisia, myös jos vaimo on jostakin syystä sairaalahoidon tarpeessa. Jollakin tapaa sairasta käyttäytymistä kaikki sellainen mieheltä joka on parisuhteessa. Saattaa tuntua syyllistävältä, mutta usein heikon taakoitetun äidin takana on mies jolta ei saa tukea ja apua vaan aina vain vaatimuksia. Menköön vaan jokainen itseensä ja miettiköön mitä voisi tehdä paremmin. "

        Nämä naiset voivat myös mennä itseensä ja miettiä että kenen kanssa niitä lapsia tekevät. Oma syy jos huonojen ukkojen kanssa niitä tekevät. Näillä naisilla on kyllä tiedossa minkälainen mies on kun alkavat vauvaa tekemään. Ihan omaa syytä. Ei pidä tehdä lapsia sellaisille ukoille. Todella typeriä akkoja.


    • Oikeat otteet

      Ensinnakin mahojen nelikymppisten ei tulisi lapsia tehda ollenkaan. Niista mummuista ei enaa loydy sita puristusta jota lasten kasvattaminen edellyttaa.
      Toinen juttu on, etta lastensuojelusta pitaa johtajat vaihtaa jarkiaan. Ne eivat ole ymmartaneet tyonkuvaansa LASTEN, ei naisten, suojelijoina. Lapset pitaa ottaa heti pois jos oireita ilmenee.

    • paavo palli

      Kannattaa miehen miettiä pari kertaa kenen pilluu elämän siemenensä kylvää.

    • ommi

      Kaksisuuntainen mielialahäiriö on läheisille raskasta. Välillä kaikki on niin onnellista ja vauhdikasta ja välillä mennään niin syvissä vesissä. Ja itse sairastava on omasta mielestään aivan terve.

    • Ei väkivaltaa!!!!!!!

      Veikkaisin, että vasta synnyttäneenä hormonimuutokset ja synnytyksen jälkeinen masennus iskivät pahasti ja kovasti päälle. Taustasyitä monia, Aiempi burnout, ylisuorittaminen yms. tunne-elämän ja vuorovaikutuksen piilevätkin ongelmat.

      Synnytyksen jälkeinen aika on erittäin haavoittuvaa äidille henkisesti. Romahtamisen voi aiheuttaa lopulta mielenterveyden pettäminen aivojen unenpuutteen takia.

      Vastasynnyttänyt äiti kärsii usein sairaalloisista peloista ja huolista. Todellisuudentaju alkaa pettää. Itsekin siitä hieman sain makua oman raskauteni jälkeen, en uskaltanut jättää lasta yhtään, esim. kävelylenkillä pikaisesti, lapsi isän kanssa kotona. Sydän hakaten kotiin, ihan kuin siellä olisi tulen lieskat ikkunassa.... No valothan ne vaan olikin ja kaikki hyvin....

      En silti käsitä, että joku voi tehdä jotain tällaista. Sama oli se linja-auton alle ajanut äiti. Jotenkin kai se tunne tulee niin päälle, ja kaikki on vain se hirvittävä silmänräpäys johon tunnekaaos syöksee... Ei varsinaisesti edes tajua koko tekoa. Mutta tässä Kuopion tapauksessa ei ollut kylläkään kyse silmänräpäyksessä tapahtuneesta väärästä liikkeestä. En tajua.

      Ihmisten oikeasti pitäisi yrittää hakea apua HETI, kun tulee tunteita, että kaikki vajoaa kaaokseen.

      Kannatan myös ns. vauvaluukkuja, johon voi viedä vauvan ja tietää, että se on turvassa ja siitä pidetään huolta.

    • ääkkönen

      Ei läpsiä sää täppää...ei edes uräöhjus.

      • Ei saa paljaalla

        Nö räytäväärällä öli öhjys liikenteessä.


    • eikäketään

      saa tappaa

    • MikäVialla

      Ihmiset on nykyään täysiä p.a.s.k.aluusereita ja annetaan periks heti ku jotain vastoinkäymistä tulee.Mut omien lastensa murhaaminen on alhaisinta mitä voi äiti tai isä tehdä ja niiltä pitäs viedä ihmisyys ja kaikki oikeudet loppuelämäkseen...En tunne mitään sympatiaa näitä saastoja kohtaan.

      • isä myös vastuussa

        Kyllä se aborttikin on lapsen surma, jos ihan oikeasti ajatellaan. Miehen siis kannattaa miettiä kaksi kertaa ennen kuin seksihommiin ryhtyy, koska vastuu lapsesta on myös isällä vaikka useimmiten ovat aktiivisesti mukana vain lapsen tekemisessä mutta hoitamisesta sitten laistavat parhaimman mukaan.


      • hhyyyy
        isä myös vastuussa kirjoitti:

        Kyllä se aborttikin on lapsen surma, jos ihan oikeasti ajatellaan. Miehen siis kannattaa miettiä kaksi kertaa ennen kuin seksihommiin ryhtyy, koska vastuu lapsesta on myös isällä vaikka useimmiten ovat aktiivisesti mukana vain lapsen tekemisessä mutta hoitamisesta sitten laistavat parhaimman mukaan.

        Ette ymmärrä tätäkään asiaa kun teillä ei ole kokemusta.


      • ab.laki=hyvä
        isä myös vastuussa kirjoitti:

        Kyllä se aborttikin on lapsen surma, jos ihan oikeasti ajatellaan. Miehen siis kannattaa miettiä kaksi kertaa ennen kuin seksihommiin ryhtyy, koska vastuu lapsesta on myös isällä vaikka useimmiten ovat aktiivisesti mukana vain lapsen tekemisessä mutta hoitamisesta sitten laistavat parhaimman mukaan.

        Ihan oikeasti jos ajatellaan, niin miehen laittamassa kortsussa olevat siittiötkin on ns.tapettuja, ja hukkaan heitettyjä, surmattuja tai kierukka tappaa myös.

        Abortti on raskauden keskeytys lääkärin toimesta; ja ei samalla viivallakaan lapsen murhaamisen kanssa.


      • hijo
        ab.laki=hyvä kirjoitti:

        Ihan oikeasti jos ajatellaan, niin miehen laittamassa kortsussa olevat siittiötkin on ns.tapettuja, ja hukkaan heitettyjä, surmattuja tai kierukka tappaa myös.

        Abortti on raskauden keskeytys lääkärin toimesta; ja ei samalla viivallakaan lapsen murhaamisen kanssa.

        Siittiö tai munasolu yksinään ei tuota jälkeläistä, joten ehkäisy ei ole murha. Munasoluja kuolee joka kuukausi hedelmällisellä naisella, joka ei ole raskaana. Se on luonnollista.


      • ab.laki=hyvä
        hijo kirjoitti:

        Siittiö tai munasolu yksinään ei tuota jälkeläistä, joten ehkäisy ei ole murha. Munasoluja kuolee joka kuukausi hedelmällisellä naisella, joka ei ole raskaana. Se on luonnollista.

        Mitä väliä, abortin nainen kuitenkin saa, jos ja kun siihen toimenpiteeseen on lailliset aiheensa, ja hyvä niin. Aborttilakimme toimii hyvin.


      • paska kultakääreessä
        ab.laki=hyvä kirjoitti:

        Ihan oikeasti jos ajatellaan, niin miehen laittamassa kortsussa olevat siittiötkin on ns.tapettuja, ja hukkaan heitettyjä, surmattuja tai kierukka tappaa myös.

        Abortti on raskauden keskeytys lääkärin toimesta; ja ei samalla viivallakaan lapsen murhaamisen kanssa.

        "Abortti on raskauden keskeytys lääkärin toimesta; ja ei samalla viivallakaan lapsen murhaamisen kanssa."

        Aha, mitäs mullistavan erilaista siinä sit tapahtuu jos ei ihmisen suunnitelmallinen tappaminen (=murha)?
        Terminologiset kaunistelut tai jälkeenjääneet lakipykälät ei tekoo yhtikäs paremmaks muuta.

        "Aborttilakimme toimii hyvin. "

        Niin "hyvin" että tuloksena on yli 10 tuhatta turhaan tapettua pikku vainajaa joka vuosi... no, loppuhan se joskus tällekin veriselle hurvittelulle koittaa.


      • lopeta sodatkin myös
        paska kultakääreessä kirjoitti:

        "Abortti on raskauden keskeytys lääkärin toimesta; ja ei samalla viivallakaan lapsen murhaamisen kanssa."

        Aha, mitäs mullistavan erilaista siinä sit tapahtuu jos ei ihmisen suunnitelmallinen tappaminen (=murha)?
        Terminologiset kaunistelut tai jälkeenjääneet lakipykälät ei tekoo yhtikäs paremmaks muuta.

        "Aborttilakimme toimii hyvin. "

        Niin "hyvin" että tuloksena on yli 10 tuhatta turhaan tapettua pikku vainajaa joka vuosi... no, loppuhan se joskus tällekin veriselle hurvittelulle koittaa.

        :) siis pidätkö muutaman millin mittaista alkuraskauden limaista alkiota vainajana, et voi olla tosissas?
        Eikä abortteja turhaan teetätä kukaan nainen; niihin on aina olemassa laillinen syynsä.


      • solumöykylle
        lopeta sodatkin myös kirjoitti:

        :) siis pidätkö muutaman millin mittaista alkuraskauden limaista alkiota vainajana, et voi olla tosissas?
        Eikä abortteja turhaan teetätä kukaan nainen; niihin on aina olemassa laillinen syynsä.

        Muututko sinäkin pelkäksi limanuljaskaksi jos joku sattuu olemaan susta 'sitä mieltä'? :)
        Valtaosa aborteista on täysin turhia, niihin ei ole minkäänlaista terveydellistä syytä. Kolmasosa myöntää ettei viitsinyt mitenkään edes yrittää ehkäistä raskautta.

        "niihin on aina olemassa laillinen syynsä. "

        Tai jos ei ole, niin sitten ne keksitään ja väännellään valheet hakemukseen..


      • tajuutko?
        solumöykylle kirjoitti:

        Muututko sinäkin pelkäksi limanuljaskaksi jos joku sattuu olemaan susta 'sitä mieltä'? :)
        Valtaosa aborteista on täysin turhia, niihin ei ole minkäänlaista terveydellistä syytä. Kolmasosa myöntää ettei viitsinyt mitenkään edes yrittää ehkäistä raskautta.

        "niihin on aina olemassa laillinen syynsä. "

        Tai jos ei ole, niin sitten ne keksitään ja väännellään valheet hakemukseen..

        Juu, sodatkin ovat turhia, sehän se, ja joidenkin ihmisten elämäkin on miltei "kuollutta" eli ns. sama vaikka ei olisi ollutkaan ikinä olemassakaan.


      • hijo
        ab.laki=hyvä kirjoitti:

        Mitä väliä, abortin nainen kuitenkin saa, jos ja kun siihen toimenpiteeseen on lailliset aiheensa, ja hyvä niin. Aborttilakimme toimii hyvin.

        En vastusta aborttia. Perustelusi vain ontuivat pahasti.


    • HomettaKeuhkoon

      "Lapseni äiti romahti kuin seinään kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen. "

      Oliko kyseessä ns. hometalo, jossa heikot seinät?

    • Minäkin romahdin

      Hurja on tarina, vaan on hyvä, että äidillä on tuki.

      Päivä kerrallaan. Kunhan syötte terveellisesti, mukutte kunnolla, pidätte fyysistä läheisyyttä ja hellyyttä yllä. Kiintymyssuhteen kehittyessä, kyllä asiat ajan myötä muuttavat muotoaan.

      Romahtaminen on romahtajalle kamalinta.

      Vertaistuki on tärkeää. Silti rakastava perhe on se voimannuttava toimija, joka kykenee rakkaudella muuttamaan kaiken.

      Synnyttäminen voi laukasita masennuksen ja serotoniin tuotannon laskun. Tuolloin kannattaa hakea tukea psykiatriselta puolelta myös. Olen itse kokenut sen, ja hain apua. Matka tunteettomassa tunnelissa oli pitkä ja rankka, mutta en menettänyt toivoa, että päässä jonain päivänä näkyisi valoa. Minulle luvattiin hoidossani se ja minä kävelin sinne.

      Lapseni on nyt kohta kahdeksan ja alan olla selvillä ongelmien kanssa, jotka romahtamisen sai aikaan. Olen itsevarmempi ja itsetietoisempi. Uskon kykyihini ja näen elämässä iloa, rakkautta ja onnea.

      Siellä pohjalla ei ole muuta kuin tie ylös. kaivautua voi alemmaskin, mutta se ei auta. Kun tietää, ettei romahtanut omasta syystään, on helpompi matkata kohti parempaa.

      Tukea tarvitsevat myös tukijat. Ymmärrystä ja kehuja.

      • Ymmärsin näin

        Eikö aloittajan vaimo tehnyt itsemurhan? Onneksi lapsella on hyvä isä jäljellä.


      • Pakko kakarat

        Ei synnyttäminen mitään vaikuta vaan on tullut katumus ettei haluakkaan sitä kakaraa mutta voidaan sitä selitellä ihan vaikka millä termeillä kun ei voi sanoa suoraan että vituttaa.

        Olen romahtanut monta kertaa elämässä kun on tullut sellaista tehtyä mitä katuu raskaasti ja olisi saanut jäädä tekemättä. Virheistä viisastuneena olen tullut harkitsevaisemmaksi niin että ne katumiset ovat harventuneet ja lieventyneet mutta nuorena ne olivat aika raskaita. Johtuu vaativasta kasvatuksesta ettei virheitä hyväksytty ja piti aina täydellisyyteen pyrkiä, kamalat odotukset vanhemmilla joilla ei itsellään ollut yhtään mitään antaa, ei henkisesti eikä aineellisesti mutta kamalat vaatimukset. On ollut työtä ja tuskaa päästä niistä traumoista eroon ja liika itseltä vaatimiselta, jos siihen olisi alkanut lasta tekemään samaan kriisiin niin tulos olisi ollut juuri tuollainen, romahdus.

        Pitäisi antaa aikaa itselleen päästä kaikesta eroon ennen kuin alkaa lasta tekemään sillä se vie aikaa. Lapsi ei mitään paranna vaan pahentaa ihan kaikkia traumoja ja käsittelemättömiä asioita.

        Lapsellesi olisi ollut parempi syntyä vasta kahdeksan vuoden jälkeen kun aloit olla selvillä ongelmistasi. Lapsen alitajuntaan jää ne ongelmasi ja periytyvät siten sukupolvelta toiselle ja vaikka et uskoisi niin jos näkökykysi tulee vielä sen terapian päälle niin siten olet vasta jotain oppinut edes jotain.

        Kumpa ihmiset olisivat niin viisaita etteivät tyhmyydessään ja ongelmissaan lisääntyisi ollenkaan mutta kun se on pakokeino ja joku keino yleensä päästä ongelmista vaihtaa se johonkin toiseen muttei yleensä onnistu.

        Ihan täyttä paskaa muka synnyksen jälkeinen se ja se kun se on ollut ennen jo mutta muka paukahtaa kun pitäisi ottaa vastuuta toisesta ihmisestä eikä ole valmis siihen. Pakko on hankkiutua paksuksi eikä ole valmis ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä, sitähän se juuri on. Koitetaan pelastusrenkaana hankkiutua paksuksi kun ei muitakaan keinoja ole itsensä auttamiseksi. Yhteiskunta auttaa peremmin kun on se kakara kun ei ole. Tämä on totuus. Kakaralla tienaa elantonsa paremmin kun eläisi yksin. Yhteiskunta holhoaa paremmin ja huolehtii kakaran tehneestä kuin yksin elävästä. Olen hyvä esimerkki kun en ole tehnyt kakaraa niin en ole ongelmiini saanut ikinä mitään hoitoa vaan olen joutunut selviytymään ihan yksin ja ilman mitään päätä sekoittavia kemikaaleja. Nyt olen kaikkia vahvempi ja näen selvemmin kuin kukaan kun ei ole päätä kemikaaleilla sekoitettu.

        Kaikkein tärkeintä on olla yksin ja löytää omasta itsestään ne voimavarat niin ettei tarvitse mitään tukea koko elämänsä ajan vaan pystyy seisomaan omilla jaloillaan. Voi helkutti jos olisin elänyt tätä elämää koko ajan toisiin tukeutuen ja tehnyt sellaisia päätöksiä että koko ajan olisin ollut toisista riippuvainen niin en suoltaisi tätä tekstiä nyt. Ennen lasten hankkimista ihmisen pitäisi itsenäistyä ja se olisi ensimmäinen edellytys kun aletaan ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä. Jos ei ole valmis siihen niin käy kuten käy, masennus tai mikä lie tulee eikä kiinnosta.

        Olen vasta kypsänä tehnyt elämässäni radikaaleja valintoja kuten ei tehdä yhtään kakaraa ja olen onnellinen valintaani. Saan harrastaa ihan mitä haluan niin ettei riippaa ole ollut kintussani 20 vuotta. Se on joitain vituttanut ja jos vituttaa niin saa häipyä vitutuksineen, se ei minua häiritse. Minua ei ymmärretä ja kehuta kuinka hieno suoritus kun jätit tekemättä eikä makseta edes siitä ettei yhteiskunnan varoja käytä, säästää veronmaksajien rahoja. Kaikkein helpoin tie olisi ollut hankkiutua paksuksi ja esittää masentunutta. Yhteiskunta maksaa ja paapoo niin ettei tarvitse mitään itse yrittää.

        Onko se ihan tutkittu juttu että muka kakaran pihalle ponkaiseminen voi aivotoimintaan vaikuttaa? Minulle on laitettu apuvälineitä kroppaan eikä sillä ole mitään vaikutusta ollut aivotoimintaan. Olisit varmasti tunnelisi kokenut ilman kakaran synnyttämistäkin mutta myöhässä vain sillä se kakara vain aikaisti sitä.

        Olisit itsevarmempi ja itsetietoisempi ilman sitä kakaraakin ihan varmasti kuten olen minäkin. Se ettei pelkää enää juuri mitään on saavutettu kamalalla työllä ja tuskalla, mikään ei masenna ja kaikista asioista löytää positiiviset puolet, ei tarvitse mitään lääkitystä eikä kenenkään apuja. On sellainen saavutus joita ei kuka tahansa koe koko elämänsä aikana. Sellaisen rauhan kun joskus löytäisit niin silloin ei tarvitse päteä eikä tehdä kakaroita tunteakseen itsensä tärkeäksi.


      • Sairasta ...

        Syöminekö tuohon vaikuttaa. Olisit käyttänyt ehkäisyä ja kasvanut aikuiseksi ennen ...

        Suurin osa teistä ei ole työssäkäymisen kelpoisia niin on pakko kakaraa tehdä jotta saatte elintasonne.

        Onko edes ammattia tai sen jälkeistä työkokemusta?

        Mikä ihme on heti pyrkiä yksinhuoltajaksi ihan kenelle tahansa pojalle jonka saa elatusmaksuvelvolliseksi jonka ruokot maksaa veronmaksajat kun se nulkki ei maksa mitään.

        Kaikilla on jotain mielenterveysongelmia sekä synnyttäjillä että siittäjillä ja kaikilla sama että veronmaksajat maksaa koko lystin. Millään muulla ei näytä olevan väliä kunhan veronmaksajat vain kustantaa koko lystinne. Sossusta saa enemmän kun on jokin ongelma ja kakaroita on liuta niin saa tuplasti.

        Mikä tämä tukija on? Tukee ihan sosiaalitukien takia tehtyjä kakaroita joidenka vanhemmilla ei ole mitään haluja niitä itse elättää tai kasvattaa. Aika tympeää hommaa joka tuollaiseen lähtee.

        Tämän tukijan maksaa veronmaksajat ja meidän normaalien vahvojen itsekuria harrastavien ihmisten veroja nostetaan ihan koko ajan jotta päästään sekaisin synnyttäjien tukijoukkoja saadaan sillä maksaahan se. Teille voitaisiin maksaa ilmaiset ehkäisyvälineet niin ettei tarvitse päävikaisena alkaa synnyttämään.

        Minulla ei ole romahdusta tullut koskaan kun ei ole tullut kaduttavia asioita toteutettua. Olen aina tarkkaan harkinnut mikä kannattaa ja mikä ei. EN koskaan tee mitään toisten perässä ja siksi olen onnnellinen. Vituttaa maksaa näiden ajattelemattomien romahduksista ja kaikesta paskasta kun on pakko saada se kakara eikä pysty itse mihinkään vaan tekeytyy ihan veltoksi. Naida kyllä pystyy muttei mihinkään muuhun kuin rahastamiseen.


    • Liika hyysätään

      Saavat liikaa tukea. Perhesuunnittelu ja ehkäisyvalistus vaan kunniaan. Lapsenteko luvanvaraiseksi ja kaksi lasta per ihminen!

    • Lastensuojelua

      Perheet saavat liikaa tukea ja niitä arvostetaan liikaa, joten siksi kaikenlaiset munapäät hankkii lapsia vastatakseen rooliodotuksiin. 90% lapsista pitäisi ampua kortsuun jo tekovaiheessa ja vetää viemäristä alas.

    • hoih hoi

      Nykyaikana kun ensin halutaan Naimisiin tai jotain sinne päin. Sitten halutaan talo ja lapset, ,,,,,,, mutta sitten itsellä ei ole resursseja hoitaa niitä asioitaan ja perhettään.

      Aletaan vinkumaan kun ei jaksa ja on masentunut, rahatkaan ei riitä jne...
      Jotkut vain haluavat elää ns. pääpilvissä ja kuvitelma maaiolmassa, että kun minä en jaksa kyllä joku muu hoitaa perheeni huolet jne...

      Eikö ihminen jaksa ajatella, että kun tekee muksuja ne pitää hoitaakkin ja joka naksahduksesta menee raha jollekkin muulle, kuin omalle tilille.

      Perhe on NS, omatyömaa, ei sen jälkeen ole mitään paluuta sohvan nurkkaan löhöilemään. Toisin sanoen PAKKO jaksaa, kun on valintansa tehnyt, eikä valittaa.
      Lehdessä oli pilakuva äiteestä joka synnytti ja antoi vierihoitajalle vauvan: Kysyi sitten: Mitäs tälle nyt tehdään??? Viedäänkö hoitoon, vai kouluun?????

    • MAHDOLLISTAKO?

      Olen niin tyhmä etten ymärrä tekstistäsi mitään?

      Väkivaltasempaa ydinperhettä saa hakea kuin oma lapsuusperheeni oli ja väkivalta kulki kuin sarkastisessa sarjakuvassa isä > äiti > vanhinlapsi> seuraavaksi vanhin jne. Yhdeksän lenkkisessä ketjussa kaksi viimeistä käänsivät väkivallan takaisin ketjuun.
      Näistä kahdesta viimeisestä tuli ammattimaisia koulukiusaajia, eikä vain kuluikäisenä.
      Kiusaamista ei vain osata nimittää muuna kuin koulukiusaaja...

      MIKSI KIUSAAJA KIUSAA?
      KOSKA SE ON MAHDOLLISTA.

    • MunMielipide

      Aika ristiriitaisia uutisia asiasta? Tämmöinen käsitys jäi että äiti oli eilen päässyt pois 3 kk psykiatrisesta hoidosta-jätetettiin kotiin 2 pienen lapsen kanssa!? Sosiaalityöntekijä oli käynyt samalla viikolla...Äiti oli halunnut antaa lapset pois pois pois.

      On tämä niin kummallista! Ettei ihmisten hätään vastata. Äiti nimenomaan halusi antaa lapset pois-ottajia varmaan olis paljon suomalaislapsille. Monet hankkii lapset ulkomailta.
      Olisi ollut onnellinen loppu kun lapset olisivat päässeet sijaiskotiin. Tämä pienten lasten surma järkyttää loppuelämäksi kaikkien läheisten elämää.
      Meillä kaikilla on vastuu puuttua asioiden kulkuun.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe