rajatilahäiriö

epävakaarajatila

Eli onko kokemuksia rajatilapersoonasta? Mitä tarkoittaa ja miten ilmenee?

34

479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäv..

      Rajatila on käsittääkseni sama kuin epävakaa persoona

      • rajatilatyyppi

        Mulla oli aina epävakaa persoonallisuushäiruö. Kunnes muuttui: epävakaa persoonallisuus, rajatilatyyppi. Ja oon kuullut että niillä jotain eroja on mutta siitä niin vähän löytyy tietoja.. :/


      • taaskopitääkeksii

        Mun psykiatri sanoi, että oon rajatila, mutta psykologi sanoo, että oon epävakaa. Psykologi sanoi ainakin, että rajatilalla on psykoottisia oireita, mutta epävakaalla ei, ainakin jotenkin näin muistelen.


    • psyk. dosentti

      Rajatilapersoona ei uskalla istua tuolille jos pelkää että tuoli puree.
      Jos henkilö istuu aina tuolille tarkistamatta ensin että onko tuolilla hampaita niin siitä tietää että onko rajatilaa vai ei.

      • diplomi tohtori

        Ootko tosissasi? Ei mitään järkeä sun jutussa.


    • fjfgjkfjfy

      Rajatilainen
      - Raivokohtauksia, joihin ei järjellistä syytä
      - bibo -oireita
      - Mustavalkoinen maailma. Kaikki jaetaan hyviksi ja huonoiksi, mustaksi ja vakoiseksi, josta harmaat sävyt (välivaihtoehdot) puuttuu
      - Splittausta... hyvä muuttuu (naps) pahaksi ja välivaihtoehdot puuttuu
      - hyvin voimakas itsemurha alttius
      - Voimakkaita paniikkikohtauksia mielikuvituksellisista syistä

      Rajatilaiset on tuttuja (ikävä kyllä)

      Mutta itsellä on sitten aukko tietämyksessä epävakaasta persoonallisuudesta. Miten epävakaa sitten käyttäytyy, jos se ei tarkoita rajatilaista?

    • Epäilin itseäni rajatilahäiriöiseksi, "persoonallisuuden rajatilatasoinen hauraus" on mainittu diagnooseissani...

      Mutta mulla on todettu pikkupoikana Asperger ja olen varma siitä, että olen HSP (highly sensitive person), erityisherkkä. Siihen kuuluu voimakkaat tunnevaihtelut, herkkyys, lahjakkuus jne...Välillä elämä on ihanaa, välillä hemmetin raskasta.

      Älkää kuitenkaan tuomitko epävakaita ihmisiä, heissäkin voi olla jalokiviä! He vaan ovat hieman erilaisia kuin me valtavirta, hmm...kuulunko valtavirtaan :D

    • diagnoosihukassataas

      Aloin tässä juurikin tänään epäilemään itselläni epävakaata persoonallisuushäiriötä. Niin moni oire ja asia kolahtais, tois edes tietynlaista järkeä mun kummalliseen elämään ja ajatusmaailmaan, tähän tunteiden vuoristorataan.
      Asperger -diagnoosia epäilty mutta terveeksi siltä osin todettu, paniikkihäiriö löytyy ja sen lisäksi joku mystinen F89. Vaan kukaan ei ole koskaan edes ehdottanut epävakaata persoonallisuutta, vaikka nyt ihmettelenkin että miksi ei kun niin selviä suurin osa oireista kuitenkin oli aikoinaan, ja on yhä edelleenkin (ei ehkä niin voimakkaana onneksi... ainakaan kokoaikaa..)
      Vaan sepä juuri saakin mut kuitenkin epäilemään, koska mulla kuitenkin on ollut parempiakin jaksoja, oon ollut melkein normaali. Ja on ollut jaksoja, jolloin oon tuntenut pelkkää vihaa ja tyhjyyttä.
      Ja toi musta-valkosuus ei sovi muhun enää. Ennen olin hyvinkin musta-valkonen, ja se oli yksi syy miksi aspergeria epäiltiinkin. Nyttemmin kuitenkin kykenen kompromisseihin (lähinnä koska haluan miellyttää, en viitsi sanoa ei) ja näen myös sen harmaan sävyn.. Ehkä joudun vielä etsimään oma diagnoosiani, sitä tietoa joka vapauttaisi mut tästä kammottavasta tunteesta että oon niin hemmetin viallinen jokaisella mahdollisella tavalla. Kun olis edes joku diagnoosi, joku joka kertois että MIKSI.

      Ja tähän keskusteluun liittyen; netistä luin ja ymmärsin sen niin, että rajatilassa ihmisellä on vielä muitakin persoonallisuushäiriöitä? Tai jotenkin vähän vielä laajemmin niitä erilaisia oireita, ei välttämättä kuitenkaan rajummin (ah miten selkeesti selitetty). Ehkä ymmärsin väärin, selailin sitä vaan ohimennen kun oli jo niin paljon uutta informaatiota aivoissa..

    • dgggrgtre

      Musta-valkoisuus on siitä ongelmallinen asia, koska henkilö ei käytännössä itse koskaan näe sitä.
      Voimme nähdä mustavalkoisen käyttäytymisen menneessä muodossa, jos olemme muuttaneet elämässämme jotain, mutta emme näe sitä koskaan tämän hetkisessä toiminnassamme oli se oikeasti kuinka vaikuttava voima tahansa.

      Siksi ainoastaan ulkopuolinen pystyy arvioimaan toisen ihmisen mustavalkoisuutta.

    • rajatila

      Mulle ei ole kukaan koskaan puhunut että ajatusmaailmani olisi hyvin mustavalkoinen. Kyllä sitä jonkun verran on ollut mutta ei mielestäni hirveän paljon normista poikkeavaa. Ei kaikilla rajatilahäiriöisillä ole kaikkia oireita mitä oirekuvauksissa lukee. Itse koen että kärsin enemmänkin traumaoireista joka tulee esiin rajatilahäiriöisenä käyttäytymisenä. En myöskään koskaan ole saanut raivokohtausta eivätkä mielialani heittele voimakkaasti. En yritä jatkuvasti itsemurhaa tai ole aggressiivinen tai voimakkaan impulsiivinen. Sen sijaan kärsimättömyyttä kyllä on, tyhjyyden kokemuksia, masennusta, ahdistusta, paniikkia, sos.tilanteiden pelkoa, unettomuutta, uupumusta, dissosaatio-oireita pahimmillaan, epäluuloisuutta ajoittain, läheisriippuvuutta, vaikeutta luottaa ihmisiin jne. En koe sairastavani kovin pahaa rajatilahäiriötä mutta koen kyllä sairastavani sitä. Tarkoitan että oireilen enemmän sisäänpäin kuin ulospäin niin että koen että itse kärsin enemmän, en pura pahaa oloani muihin ihmisiin siksi koen loukkaavana sen olettamuksen että kaikki rajatilahäiriöiset ovat hankalia ihmisiä ja melkeinpä hirviöitä joidenkin mielestä.

      • umaa

        Samaa.. Ei mulla ongelmia ihmisten kanssa ja paljo n ystäviä. Oon pikemminkin liian kiltti, ei tietoa raivokohtauksista. Ajatusmaaimani ei ole mustsvalkoinen tietääkseni mitenkään pahasti. Mullakin dissosiaatio-oireilua. Epävakaita tai rajatilatyyppejä pidetään usein epämiellyttävinä, mutta läheskään kaikilla ei oo kaikkia oireita ja luonne ja kaikki sisältö ei välttämättä oo sen pahempia kun vaikka masentuneitten potilaiden. Tiedän kyllä pari todella rasittavaa epävakaata ihmistä jotka aiheuttaa pelkkää tuhoa itselke ja ympäristölle. Ehkä siks häpeän omaa diagnoosia kun aina yleistetään että epävakaat on pahoja jotenkin. Itellä traumapohjaista oireilua kanssa.


    • gjfzghzfx

      Olin jonkin aikaa rajatilaisen naisen kanssa, joka puhui 1:1 sitä samaa kuin te kaksi edellistä kirjoittajaa.
      Minä olen vasta jälkikäteen ymmärtänyt, että hän itse ei ihan oikeasti ymmärtänyt sitä tuskaa, mitä hän aiheutti hänet lähelle päästäneille ihmisille.
      Mihinkään ei voinut luottaa, asiat vaihtuivat lennossa, jatkuvia valkoisia valheita, joita korjattiin uusilla valheilla. Se oli raskasta.

      • rajatila

        Taas kerran ihminen joka tekee olettamuksia tuntemattomasta ihmisestä pelkän diagnoosin perusteella! Et sinä tunne minua tai luultavasti tätä toistakaan kirjoittajaa. Ihan tiedoksesi, minä en valehtele, olen usein liiankin rehellinen (en tarkoita ettäkö töksäyttelisin ja olisin töykeä). En edes tiedä miksi koen tarvetta selittää itseäni sinulle mutta en vain ymmärrä miksi ihmiset kuvittelevat tuntevansa toisen ihmisen pelkän diagnoosin perusteella! En minäkään kuvittele tietäväni millainen skitsofreenikko on ja millaista hänen kanssaan olisi elää. Voin tietysti aavistella miten skitsofreenikon oireet vaikuttavat minuun mutta en silti väitä ettäkö tietäisin mitä elämä sitä sairautta sairastavan ihmisen kanssa olisi. Etkö ole itse vähän mustavalkoinen kun oletat että kaikki rajatilahäiriötä sairastavat käyttäytyvät samalla tavalla? Itse pysyttelen hyvin paljon omissa oloissani ja jo se kertoo siitä että oireistani kärsin eniten minä ITSE. Tästä sairaudesta ei voi edes kertoa juuri kellekään juuri noiden ennakkoluulojen takia mitä ihmisillä on.


      • rajatila
        rajatila kirjoitti:

        Taas kerran ihminen joka tekee olettamuksia tuntemattomasta ihmisestä pelkän diagnoosin perusteella! Et sinä tunne minua tai luultavasti tätä toistakaan kirjoittajaa. Ihan tiedoksesi, minä en valehtele, olen usein liiankin rehellinen (en tarkoita ettäkö töksäyttelisin ja olisin töykeä). En edes tiedä miksi koen tarvetta selittää itseäni sinulle mutta en vain ymmärrä miksi ihmiset kuvittelevat tuntevansa toisen ihmisen pelkän diagnoosin perusteella! En minäkään kuvittele tietäväni millainen skitsofreenikko on ja millaista hänen kanssaan olisi elää. Voin tietysti aavistella miten skitsofreenikon oireet vaikuttavat minuun mutta en silti väitä ettäkö tietäisin mitä elämä sitä sairautta sairastavan ihmisen kanssa olisi. Etkö ole itse vähän mustavalkoinen kun oletat että kaikki rajatilahäiriötä sairastavat käyttäytyvät samalla tavalla? Itse pysyttelen hyvin paljon omissa oloissani ja jo se kertoo siitä että oireistani kärsin eniten minä ITSE. Tästä sairaudesta ei voi edes kertoa juuri kellekään juuri noiden ennakkoluulojen takia mitä ihmisillä on.

        Rajatilahäiriö myöskin usein lievenee vuosien myötä niin että 10-15 vuotta diagnoosin asettamisesta diagnostiset kriteerit eivät enää täyty. Esim. itsellä sairaus on diagnosoitu kymmenen vuotta sitten.


      • fdhkjlö
        rajatila kirjoitti:

        Rajatilahäiriö myöskin usein lievenee vuosien myötä niin että 10-15 vuotta diagnoosin asettamisesta diagnostiset kriteerit eivät enää täyty. Esim. itsellä sairaus on diagnosoitu kymmenen vuotta sitten.

        Rajatilahäiriö myöskin usein pahenee vuosien myötä.

        Hienoa, jos se on sinulla helpottanut :)

        En tehnyt oletuksia tuntemattomasta henkilöstä vaan henkilöstä, jonka tunsin (hiukan sisälukutaitoa kiitos).

        Näiden kahden kirjoittajan kirjoitukset olisi hyvin voineet olla hänen...

        Oli monta ihmistä, jotka on saaneet takkiinsa hänen takiaan ja osa aika pahastikin. Hän itse ei kuitenkaan ole kykenevä ottamaan vastuuta teoistaan tai tekemisistään.

        Kun tosielämä tulee ikävästi kolkuttamaan hänen mielikuvituselämänsä ovea, niin... raivokohtauksia, täysin älyttömiä tekoja, paniikkia, paniikkikohtauksia...


      • epävakaa_elli
        fdhkjlö kirjoitti:

        Rajatilahäiriö myöskin usein pahenee vuosien myötä.

        Hienoa, jos se on sinulla helpottanut :)

        En tehnyt oletuksia tuntemattomasta henkilöstä vaan henkilöstä, jonka tunsin (hiukan sisälukutaitoa kiitos).

        Näiden kahden kirjoittajan kirjoitukset olisi hyvin voineet olla hänen...

        Oli monta ihmistä, jotka on saaneet takkiinsa hänen takiaan ja osa aika pahastikin. Hän itse ei kuitenkaan ole kykenevä ottamaan vastuuta teoistaan tai tekemisistään.

        Kun tosielämä tulee ikävästi kolkuttamaan hänen mielikuvituselämänsä ovea, niin... raivokohtauksia, täysin älyttömiä tekoja, paniikkia, paniikkikohtauksia...

        Tutkimusten mukaan epävakaa saattaa helpottua iän myötä. Itselläkin käynyt niin. Varmaan myös joillakin saattaa paheta, mutta luulisi että esimerkiksi teininä olisi pahempi kuin vaikka 70-vuotiaana. :D


      • virhetulkinta
        rajatila kirjoitti:

        Taas kerran ihminen joka tekee olettamuksia tuntemattomasta ihmisestä pelkän diagnoosin perusteella! Et sinä tunne minua tai luultavasti tätä toistakaan kirjoittajaa. Ihan tiedoksesi, minä en valehtele, olen usein liiankin rehellinen (en tarkoita ettäkö töksäyttelisin ja olisin töykeä). En edes tiedä miksi koen tarvetta selittää itseäni sinulle mutta en vain ymmärrä miksi ihmiset kuvittelevat tuntevansa toisen ihmisen pelkän diagnoosin perusteella! En minäkään kuvittele tietäväni millainen skitsofreenikko on ja millaista hänen kanssaan olisi elää. Voin tietysti aavistella miten skitsofreenikon oireet vaikuttavat minuun mutta en silti väitä ettäkö tietäisin mitä elämä sitä sairautta sairastavan ihmisen kanssa olisi. Etkö ole itse vähän mustavalkoinen kun oletat että kaikki rajatilahäiriötä sairastavat käyttäytyvät samalla tavalla? Itse pysyttelen hyvin paljon omissa oloissani ja jo se kertoo siitä että oireistani kärsin eniten minä ITSE. Tästä sairaudesta ei voi edes kertoa juuri kellekään juuri noiden ennakkoluulojen takia mitä ihmisillä on.

        Mutta eihän tuo kirjoittaja, jolle vastasit, olettanut että kaikki rajatilahäiriöiset käyttäytyvät samalla tavalla. Hän vain kertoi kuinka hänen kumppaninsa oli käyttäytynyt, ja päätteli että tämä varmasti johtui hänen rajatilahäiriöstään. Tämä ei tarkoita samaa kuin olettaa että kaikki rajatilahäiriöiset käyttäytyvät kuten hänen kumppaninsa. Olisiko tämä tulkintasi, että kirjoittaja tekee tällaisen oletuksen, merkki juuri rajatilahäiriöstä? Siihen liittynee tunneperäinen ylireagointi joka estää näkemästä asioita realistisesti.

        Nyt kun näitä luen, niin saattaa olla, että äidilläni on rajatilahäiriö. Hän tekee juuri tällaisia hyvin tunneperäisiä ylireagointiin perustuvia virhetulkintoja. Kerrankin, kun ihmettelin, että kuinka jääkaapissa ei ole maitoa, vaikka siellä yleensä on, hän otti tämän välittömästi syytöksenä siitä, että HÄN ei ole maitoja hankkinut, ja puhkesi huutamaan että ostakaa itse omat maitonne. Tuo nyt vain tuollainen pieni arkinen esimerkki. Tätä on jatkunut jo pitkään, en tiedä missä syy, lapsuuden sotatraumoissa vaiko kireässä aviosuhteessa (jossa isäni harjoittaa syyllistämistä kotoa oppimaansa tapaan).


    • Olen jälleen alkanut epäillä epävakautta omalla kohdallani...käyttäydyn toisinaan hirveän impulsiivisesti, olen poikkeuksellisen ekstrovertti ja kiihtynyt. Sitten tunteet valtaa häpeä ja vajavaisuus. Silloin tuntuu, että on välillä pakko vetää tukka sekaisin. Niin kuin tänään tein...

      Lähimmäiset tietää, että olen hyvin herkkä ja se pitäisi ottaa huomioon. Mutta kun en aina itsekään tajua itseäni...

      • koko päivän aikana

        Käyttekö töissä?


    • monta nikkiä

      Onko se epävakaa persoonallisuus, jos on monta nikkiä esim. jollakin keskustelupalstalla, ja jokainen persoonaltaan melko erilainen? Minulla oli Iltalehden foorumilla yhteensä 5-6 nikkiä, kaikki melko tai hyvin erilaisia keskenään. Täälläkin minulla on 3. Minusta nuo edustavat vain eri puolia persoonallisuudestani sekä joskus ristiriitaisiakin intressejäni. Olen myös huomannut, että kaikki niistä eivät esiinny saman päivän aikana, vaan jotkut "vierastavat" toisiaan hyvin voimakkaasti. Postailen nimimerkkien lisäksi myös anonyyminä, kuten nyt.

      • kameleontti´

        "Minusta nuo edustavat vain eri puolia persoonallisuudestani sekä joskus ristiriitaisiakin intressejäni."

        Just tätä samaa olen itsekin jo vuosia miettinyt. Kaikista asioista EI vain voi kirjoittaa yhdellä ja samalla nikillä, netissä pyörivät aiheet kun on NIIN erilaisia aina. Ja silti jengi toisinaan yrittää syyllistää hyviäkin kirjoittajia haukkumalla "multinikeiksi", joka tuntuu epäreilulta!


      • monta nikkiä
        kameleontti´ kirjoitti:

        "Minusta nuo edustavat vain eri puolia persoonallisuudestani sekä joskus ristiriitaisiakin intressejäni."

        Just tätä samaa olen itsekin jo vuosia miettinyt. Kaikista asioista EI vain voi kirjoittaa yhdellä ja samalla nikillä, netissä pyörivät aiheet kun on NIIN erilaisia aina. Ja silti jengi toisinaan yrittää syyllistää hyviäkin kirjoittajia haukkumalla "multinikeiksi", joka tuntuu epäreilulta!

        Niinhän ne ovat. Tuntuu mahdottomalta kirjoittaa esim. tyttöjen ympärileikkauksista ja eläinrääkkäyksestä ja omista psykologisista itsetutkiskeluhavainnoista ja urasuunnitelmista kaikista samalla nikillä. Maailma on ristiriitainen paikka, joten tarvitaan siis monta ääntä, samalle ihmiselle.

        Tosin joku viisas sanoi minulle, että olen varmasti "skitso", koska musiikkimakuni sisältää niin monia toisilleen täysin vastakkaisia elementtejä. Tiedä sitten, mikä on totuus. :)


      • `kameleontti
        monta nikkiä kirjoitti:

        Niinhän ne ovat. Tuntuu mahdottomalta kirjoittaa esim. tyttöjen ympärileikkauksista ja eläinrääkkäyksestä ja omista psykologisista itsetutkiskeluhavainnoista ja urasuunnitelmista kaikista samalla nikillä. Maailma on ristiriitainen paikka, joten tarvitaan siis monta ääntä, samalle ihmiselle.

        Tosin joku viisas sanoi minulle, että olen varmasti "skitso", koska musiikkimakuni sisältää niin monia toisilleen täysin vastakkaisia elementtejä. Tiedä sitten, mikä on totuus. :)

        Sitten minä olen vielä skitsompi kuin sinä ;-) koska minun musiikkimaku se vasta kaikkiruokainen on! Samana päivänä voin peräjälkeen kuunnella klassista, jazzia, swingiä, heviä, grungea, discoa, poppia, iskelmää, rok'n rollia eikä hievauta missään!

        Totuus on se, että sie ja mie olemme viisaita, ja ne mainitut muut eivät tajua mistään mitään ;-)

        Mutta, maailma on todellakin niin monisyinen ja monimuotoinen paikka nykyään, että on oikeastaan mahdotonta kirjoittaa samalla nikillä tehokkaasti jos kirjoittaa sillä yhdellä ja samalla nikillä. Olen yrittänyt kyllä, mutta se ei vaan onnistu. Heti helpottaa, kun vaihtaa toisen, palstaan ja aiheeseen, ja muuten myös kommenttiin sopivan nikin. Tätäkin käytän säännöllisesti.


      • monta nikkiä
        `kameleontti kirjoitti:

        Sitten minä olen vielä skitsompi kuin sinä ;-) koska minun musiikkimaku se vasta kaikkiruokainen on! Samana päivänä voin peräjälkeen kuunnella klassista, jazzia, swingiä, heviä, grungea, discoa, poppia, iskelmää, rok'n rollia eikä hievauta missään!

        Totuus on se, että sie ja mie olemme viisaita, ja ne mainitut muut eivät tajua mistään mitään ;-)

        Mutta, maailma on todellakin niin monisyinen ja monimuotoinen paikka nykyään, että on oikeastaan mahdotonta kirjoittaa samalla nikillä tehokkaasti jos kirjoittaa sillä yhdellä ja samalla nikillä. Olen yrittänyt kyllä, mutta se ei vaan onnistu. Heti helpottaa, kun vaihtaa toisen, palstaan ja aiheeseen, ja muuten myös kommenttiin sopivan nikin. Tätäkin käytän säännöllisesti.

        Aivan, ja tehokkuuden lisäksi menee uskottavuus. Jos vaikkapa raivoat jostakin eläinrääkkäystapauksesta, niin ketä enää kiinnostaa mitä urasuunnitelmia sinulla on tulevaisuuden varalle? Koko asia tuntuu pelkästään absurdilta.

        Minulla sisältyy soittolistoille klassista suomi-poppia (Hector, Katri Helena), taiderokkia, kansanmusiikkia (eri kulttuurit), trancea, hardcore-teknoa, 80-luvun hittimusaa, ja toisinaan jopa uutta taidemusiikkia. Mielestäni tämä pitää mielen virkeänä ja luovana. Maku muidenkin asioiden suhteen on lähes yhtä eklektinen. :)


      • Kameleontti´
        monta nikkiä kirjoitti:

        Aivan, ja tehokkuuden lisäksi menee uskottavuus. Jos vaikkapa raivoat jostakin eläinrääkkäystapauksesta, niin ketä enää kiinnostaa mitä urasuunnitelmia sinulla on tulevaisuuden varalle? Koko asia tuntuu pelkästään absurdilta.

        Minulla sisältyy soittolistoille klassista suomi-poppia (Hector, Katri Helena), taiderokkia, kansanmusiikkia (eri kulttuurit), trancea, hardcore-teknoa, 80-luvun hittimusaa, ja toisinaan jopa uutta taidemusiikkia. Mielestäni tämä pitää mielen virkeänä ja luovana. Maku muidenkin asioiden suhteen on lähes yhtä eklektinen. :)

        Voi että olenkin niin sun kanssa samoilla linjoilla! Juuri tällainen monimuotoisuus pitää mielen virkeänä kuten sanot!

        Nyt mä laitan sulle mun soittolistasta yhden, ja kun puhuit 80-luvun hiteistä valitsen sulle Geronimo's Cadillacin, jonka nappasin kun kuuntelin Gösta Sundqvistin KEPpiä viimeksi, oleppa hyvä!

        Modern Talking - Geronimo's Cadillac
        www.youtube.com/watch?v=A5C8AC6V2KQ&index


      • monta nikkiä
        Kameleontti´ kirjoitti:

        Voi että olenkin niin sun kanssa samoilla linjoilla! Juuri tällainen monimuotoisuus pitää mielen virkeänä kuten sanot!

        Nyt mä laitan sulle mun soittolistasta yhden, ja kun puhuit 80-luvun hiteistä valitsen sulle Geronimo's Cadillacin, jonka nappasin kun kuuntelin Gösta Sundqvistin KEPpiä viimeksi, oleppa hyvä!

        Modern Talking - Geronimo's Cadillac
        www.youtube.com/watch?v=A5C8AC6V2KQ&index

        Vau. Kiitoksia. Tuon olinkin jo unohtanut, vaikka kaverilla oli tapana paukuttaa mm. juuri tuota yhtyettä päivät läpeensä. :) Alla oma suosikkini.

        https://www.youtube.com/watch?v=7tHwTTxGk0A

        Ja nyt musiikkiketjuun. Vaikka ei täällä sellaista taida ollakaan. Iltalehdessä oli. :)


      • Kameleontti´
        monta nikkiä kirjoitti:

        Vau. Kiitoksia. Tuon olinkin jo unohtanut, vaikka kaverilla oli tapana paukuttaa mm. juuri tuota yhtyettä päivät läpeensä. :) Alla oma suosikkini.

        https://www.youtube.com/watch?v=7tHwTTxGk0A

        Ja nyt musiikkiketjuun. Vaikka ei täällä sellaista taida ollakaan. Iltalehdessä oli. :)

        Kuuntelin OMD:n kokonaan, aluksi en tiennyt sen olevankaan Enola Gay-kappaleen tekijöiden, kolme ekaa biisiä ei vielä mua koukuttanut, mutta loppua kohti parani sen verran, että oli pakko lisätä omaan soittoluetteloon ;-)

        Jotenkin kirkkaita, melodisia, ihan kauniita teknopoppaavia kappaleita, kiitokseksi sulle lisään oman bestikseni samoilta ajoilta, Procol Harumin ehdottomasti parhaan, ja mainitsen erikseen vielä kappaleen As Strong As Samson, kun näytät tykkäävän melodisista kappaleista.

        Jos siis et muuten jaksa kuunnella PHta, niin kuuntele edes se!

        Procol Harum - Exotic Birds and Fruit [Full Album, 1974]
        www.youtube.com/watch?v=3a0DCacAWWY


      • monta nikkiä
        Kameleontti´ kirjoitti:

        Kuuntelin OMD:n kokonaan, aluksi en tiennyt sen olevankaan Enola Gay-kappaleen tekijöiden, kolme ekaa biisiä ei vielä mua koukuttanut, mutta loppua kohti parani sen verran, että oli pakko lisätä omaan soittoluetteloon ;-)

        Jotenkin kirkkaita, melodisia, ihan kauniita teknopoppaavia kappaleita, kiitokseksi sulle lisään oman bestikseni samoilta ajoilta, Procol Harumin ehdottomasti parhaan, ja mainitsen erikseen vielä kappaleen As Strong As Samson, kun näytät tykkäävän melodisista kappaleista.

        Jos siis et muuten jaksa kuunnella PHta, niin kuuntele edes se!

        Procol Harum - Exotic Birds and Fruit [Full Album, 1974]
        www.youtube.com/watch?v=3a0DCacAWWY

        Kiitoksia. Tuo "As Strong As Samson" oli tosiaankin paras tuolla albumilla. Toi jotenkin mieleen alla olevan kappaleen:

        www.youtube.com/watch?v=U-AMec7yr7c

        Niin, oliko täällä sitä musiikkiketjua missään? :)


    • Ei vielä HSP:läinen

      Mä veikkaan, että iso osa täällä kirjoittavista on muutaman vuoden kuluttua liittynyt HSP:hen = High Sensitive Persons.

      Taiteilijana tiedostan oman HSP-herkkyyteni hyvin, ja huomaan sen niin monella muullakin vaikuttamassa täällä.

      Mutta. Siinä on ne hyvät realistiset puolet, että siihen loppuvat "terveiden" heidän syyllistämiset, myös psykiatriankin piirissä. Siis iso osa niistä joilla on mielenterveydellisiä ongelmia, voivat vaivattomasti siirtyä HSP:n piiriin, koska tosiasia on, että suuri osa MT-ongelmista johtunee vain ja ainoastaan mielen herkkyyden tiloista.

    • korva tunturi

      Vain termi. Ei todellinen diagnoosi. Yhtä totta kuin joulupukki. Esimerkiksi huonommassa asemassa oleville ihmisille, kiusatuille, vammautuneille tai jopa kehitysvammaisille yritetään keksiä termejä joiden avulla voidaan käyttää mielivaltaa heidän ohjaamiseksi.

      Todellinen auttaminen olisi sitä että hoidettaisiin ne vammat kuntoon ja jätettäisiin sadut sikseen.

      • Lonely Soul

        Totta. Kiusattujakin kutsutaan yleensä "vainoharhaisiksi". Kokemusta on. :)


    • Tuomas Enbuske

      Olen aina tiennyt olevani erilainen. Menin myöhemmällä iällä psykologille selvittämään asiaa, vaikka olen aina tiennyt syyn outouteeni: Olen nero. Jo pienenä hahmotin asiat paremmin kuin muut. Diagnoosi oli seuraavanlainen: Lievä add ja lievä epäluuloinen persoonallisuus asperger- ja määrittelemättömillä ahdistuneisuuspiirteillä höystettynä. Psykologi kertoi tämän liittyvän usein nerouteen. Tein Mensan nettitestin, mikä kertoi ÄO:ni olevan keskimääräistä korkeampi, joten kyllä nämä asiat liittyvät toisiinsa.

      • aikamoinen pakkaus

        Mikäs tuota parempi feikkipersoona. Onhan T.E:ssä kaikki ne ominaisuudet mitä kaikki kadehtivat. On se aikamoinen pakkaus...


      • Buske Jussi !
        aikamoinen pakkaus kirjoitti:

        Mikäs tuota parempi feikkipersoona. Onhan T.E:ssä kaikki ne ominaisuudet mitä kaikki kadehtivat. On se aikamoinen pakkaus...

        Varo vaan, se voi olla itse TE, sanamuodot on selvät ja kirjoitustyylikin sopisi En Buskelle ;-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe