ARC2014

seppomartti

Leopard by Finland on matkalla eteläistä Kolumbuksen reittiä. Outo valinta jos tarkoitus on tehdä reittiennätys. Pasaatihan on ollut ihmeen hyvin kehittynyt tänä vuonna. Kai heillä on runsaasti säätietoa ja guruja maissakin- mutta oudoksuttaa lomapurjehdusreitin valinta.

93

578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole outoa

      Kuten tuolla toisessa ketjussa todettiin, maksavat asiakkaat ja talven charter-kausi odottavat Karibialla. Ei siis ole tarkoitus rikkoa venettä siirtopurjehduksella. Eihän siinä mitään outoa ole.

    • Joakim1

      Toinen syy on ehkä se, että noilla veneillä leikataan todella paljon kelistä riippumatta. Jiippikulma on 70-90 astetta. Nyt lähestyvät maalia hyvää vauhtia. Toisella halssilla menisivät kutakuinkin poikittain. Ilmeisesti uskovat tuulen kääntyvän.

      Ennätykseenhän riitti n. 10 solmun keskinopeus. Nuo härvelit kulkevat yli sen jo 6 solmun sivutuulessa. Leopard todennäköisesti jopa 12 solmua ja melko leveällä kulma-alueella (60-135 tosikulmalla yli 10). Kevyt tuuli ei siis haittaa, kunhan suunta on sopiva ja ei mene alle 6 solmun.

      • Vähän ehkä haittaa..

        Minusta kevyt tuuli kyllä kisassa haittaa jonkin verran, etenkin jos muut menevät kovemmassa tuulessa.


    • Sohasia

      Sohaisempa hieman muurahaispesää. Bavaria 42 johtaa omaa luokkaansa ja on cruisereiden 2. Kipparina heikomman sukupuolen edustaja.

      • Kautinatti

        Sohitaan lisää, tanskalainen nauticat on sijalla 1. - aika lailla selvällä erolla seuraavaan eli mainittuun Bavariaan.

        Olisiko mahdollista että tasoituskilpailussa voi myös purjehdustaito olla merkitsevä tekijä, säkän eli venetyypille suotuisten olosuhteiden lisäksi?


      • Köyhät höpisee
        Kautinatti kirjoitti:

        Sohitaan lisää, tanskalainen nauticat on sijalla 1. - aika lailla selvällä erolla seuraavaan eli mainittuun Bavariaan.

        Olisiko mahdollista että tasoituskilpailussa voi myös purjehdustaito olla merkitsevä tekijä, säkän eli venetyypille suotuisten olosuhteiden lisäksi?

        Mitä? Purjehdustaidolla vaikutusta kisamenestykseen? Taitaa olla kateellisten köyhien höpinöitä.


      • seppomartti
        Köyhät höpisee kirjoitti:

        Mitä? Purjehdustaidolla vaikutusta kisamenestykseen? Taitaa olla kateellisten köyhien höpinöitä.

        Leopardin reitti kohti Cap Verdeä jaksaa edelleen ihmetyttää. Venevauhtia 15 solmua mutta vrk- matkaa vain 211mpk ( ilmeisesti kohti maalia linnuntietä). Racing fleetin kärki yleensä 10 s tai hieman alle mutta matkaa kohti maalia taittunut enemmän vaikka on ollut muutama solmu vähemmän tuulta. Lännessä olevat yleensä pääsevät aikaisemmin parempiin tuuliin. Leopardille tulee hiljalleen kiire kun valittu reitti on matkan pituuden vuoksi noin 1 vrk isoympyrää pitempi. 300 mpk/ vrk koko matkalle riittäisi vauhdiksi keskimäärin eikä sinänsä ole kova vaatimus mutta yleensä on myös pläkää.


      • seppomartti
        seppomartti kirjoitti:

        Leopardin reitti kohti Cap Verdeä jaksaa edelleen ihmetyttää. Venevauhtia 15 solmua mutta vrk- matkaa vain 211mpk ( ilmeisesti kohti maalia linnuntietä). Racing fleetin kärki yleensä 10 s tai hieman alle mutta matkaa kohti maalia taittunut enemmän vaikka on ollut muutama solmu vähemmän tuulta. Lännessä olevat yleensä pääsevät aikaisemmin parempiin tuuliin. Leopardille tulee hiljalleen kiire kun valittu reitti on matkan pituuden vuoksi noin 1 vrk isoympyrää pitempi. 300 mpk/ vrk koko matkalle riittäisi vauhdiksi keskimäärin eikä sinänsä ole kova vaatimus mutta yleensä on myös pläkää.

        Ja unohtui: Annika Norrgård kipparoi Bavaa pohjoisella reitillä hienosti. 1. Luokassaan ja 2. Cruiserfleetissä kokonaisuudessaan ja mittaluvusta lopussa lisää hyvää!


      • Nauttikatti
        Kautinatti kirjoitti:

        Sohitaan lisää, tanskalainen nauticat on sijalla 1. - aika lailla selvällä erolla seuraavaan eli mainittuun Bavariaan.

        Olisiko mahdollista että tasoituskilpailussa voi myös purjehdustaito olla merkitsevä tekijä, säkän eli venetyypille suotuisten olosuhteiden lisäksi?

        Mikäli oikein ymmärrän ARC sivuja, niin Nauticat 43 tasoituskerroin on 0,827, pienempi kuin Allegro 33 (0,832) tai Marieholm 32 (0,869)

        Mielenkiintoista myös että Allegron ARC kerroin on pienempi kuin Marieholmin, kun lys-kertoimissa tilanne on päinvastoin. Ehkä purjevarustukseen liittyvää?

        Joka tapauksessa, Nauticatin vesilinjalla reippaat avotuulet varmaan ihan pikkusen plussaa, ja kevyen tuulen kryssi tai jopa lenssi voi olla vähän haastavampaa eikä edes purjehdustaito saata saada rohjoa liikkumaan :D


      • Thalassassaan
        Nauttikatti kirjoitti:

        Mikäli oikein ymmärrän ARC sivuja, niin Nauticat 43 tasoituskerroin on 0,827, pienempi kuin Allegro 33 (0,832) tai Marieholm 32 (0,869)

        Mielenkiintoista myös että Allegron ARC kerroin on pienempi kuin Marieholmin, kun lys-kertoimissa tilanne on päinvastoin. Ehkä purjevarustukseen liittyvää?

        Joka tapauksessa, Nauticatin vesilinjalla reippaat avotuulet varmaan ihan pikkusen plussaa, ja kevyen tuulen kryssi tai jopa lenssi voi olla vähän haastavampaa eikä edes purjehdustaito saata saada rohjoa liikkumaan :D

        Joo, mielenkiintoista miten Thalassa (Marieholm 32) on rankattu nopeaksi veneeksi :-o
        Melkein sama kerroin (0,869) kuin suomalaisella Dysselillä (Swan 41 - 0,876).

        Thalassalla on kotisivut http://sythalassa.se/om-baten.html jonka perusteella vene eikä takila juuri poikkea vakioveneestä, lys 1,05

        No, eipä pojilla ole varmaankaan niin nökönuukaa millä kertoimella seilataan. Veneellä on myös naamakirjasivut, ja paljon mielenkiintoisempi sekä itseä koskettava tarina verrattuna nopealla raaserilla matkustavien suomalaisturistien juttuun.


    • njsbn

      Näyttää sille, ettei pohjoisessa ole luvassa yhtään kovempia tuulia seuraavaan seitsemään päivään, päinvastoin, näyttäisi etelämpänä tuulevan reippaammin, joten ihan hyvään suuntaan Leopard on ajellut. Pitää toivoa, että tuulta riittää ja reittiennätys menee uusiksi.

      Uskon että Defyrillä(Bararia 42) on hyvät mahdollisuudet pärjätä tämänvuoden ARC:ssä, mukana on monta kovaa kilpapurjehtijaa, mm. X-35 ja X-41 purjehtijoita, tuurilla ei taatusti ole tässä mitään osuutta. Annika on veneen omistajan tytär ja siksi nimettynä kippariksi, yhtään hänen purjehdustaitoja väheksymättä.
      Pidetään Defyrille peukkuja ja toivotaan ettei satu isompia välinerikkoja.

      Onko jollain suomalaisveneillä blogeja? Linkittäkää tänne jos tiedätte.

      • ijhbnnhg

        Kisaennätys eli ei reittiennätys onnistuu jos ei satu tyyntä. Toinen, vähemmämmän ajatuksissa oleva seikka on, että miten kovaa mihistö ajaa. Nimittäin jos tosissaan haluaa vetää, niin sitten ei voi välttyä purjerikkoilta. Purjerikko tässä tarkoittaa metamorfoosia purjeesta matonkuteeksi. Olin kerran superveneen kylkinaapurissa ankkurissa tobaco cayssa, ja muistan netistä katsoneeni ko purren genaakkerin koon,se oli 1580m2. Luulempa, että leoprdin vuokraan ei kuulu sellainen seppomainen revittely, jossa kisataan kunnolla, ja/ mutta maksetaan siitä hintaa tuhoamalla muutama parin tuhannen neliön avotuulipurje a muutama kymppitonni euroissa? Vahinekin on ollut niin hidas, että pikkuveneet on tulleet suorassa ajassa nopammin yli, Vahinessa ei kaiketi ajeta spinnulla ollenkaan eli ei leoprdikaan lennä jos ne säästelee purjeita. Ja sitten on vielä yöt, jolloin säästäväisyys purjevalinnassa vie vauhtia mutta säästää euroja.


      • seppomartti
        ijhbnnhg kirjoitti:

        Kisaennätys eli ei reittiennätys onnistuu jos ei satu tyyntä. Toinen, vähemmämmän ajatuksissa oleva seikka on, että miten kovaa mihistö ajaa. Nimittäin jos tosissaan haluaa vetää, niin sitten ei voi välttyä purjerikkoilta. Purjerikko tässä tarkoittaa metamorfoosia purjeesta matonkuteeksi. Olin kerran superveneen kylkinaapurissa ankkurissa tobaco cayssa, ja muistan netistä katsoneeni ko purren genaakkerin koon,se oli 1580m2. Luulempa, että leoprdin vuokraan ei kuulu sellainen seppomainen revittely, jossa kisataan kunnolla, ja/ mutta maksetaan siitä hintaa tuhoamalla muutama parin tuhannen neliön avotuulipurje a muutama kymppitonni euroissa? Vahinekin on ollut niin hidas, että pikkuveneet on tulleet suorassa ajassa nopammin yli, Vahinessa ei kaiketi ajeta spinnulla ollenkaan eli ei leoprdikaan lennä jos ne säästelee purjeita. Ja sitten on vielä yöt, jolloin säästäväisyys purjevalinnassa vie vauhtia mutta säästää euroja.

        Nyt on pitkään ollut ihmeen stabiili pasaatituuli koko alueella, ehkä paras 20-25 astetta N. Tyvenet alueet ovat aikaisemmin olleet Kanarialta lähtiessä ja Karibian päässä, vaikaka tuuli teoriassa voimistuu länteen. Nytkin väijyy pe-su laajasti pläkää loppupäässä mutta se voi keritä häviämäänkin -tai laajenee. Mikäli tyven ei häviä tulee mielenkiintoinen tilanne kärkiveneille kuka kiertää ja miten. Ja valitettavasti reittiennätys jää silloin voimaan.
        Kun pasaati on noin 20 kts TWS ja Leopardin pitäisi ajaa loppupätkälle noin 12,5 solmua keskinopeudeksi niin apparenttia jäisi vain 8 kts suoraan maaliin. En usko , että onnistuu suoraan ilman huomattavaa leikkaanista ja jiippailua. Nopeutta kyllä on ollut enemmän, nytkin 14.3 s , mutta päivämatkat liian lyhyitä alle 250 mailia vaadittavan n 300 sijaan. Kiire tulee. Päissään laskun sijaan ARC:n kompuutteri antaa kyllä suoraksi ajaksi 8d4h eli reittiennätys syntyisi.
        Ja Defyr jatkaa lujaa = cruising 2. edelleen ja 11.3 solmua vauhtia!


      • nlssss
        seppomartti kirjoitti:

        Nyt on pitkään ollut ihmeen stabiili pasaatituuli koko alueella, ehkä paras 20-25 astetta N. Tyvenet alueet ovat aikaisemmin olleet Kanarialta lähtiessä ja Karibian päässä, vaikaka tuuli teoriassa voimistuu länteen. Nytkin väijyy pe-su laajasti pläkää loppupäässä mutta se voi keritä häviämäänkin -tai laajenee. Mikäli tyven ei häviä tulee mielenkiintoinen tilanne kärkiveneille kuka kiertää ja miten. Ja valitettavasti reittiennätys jää silloin voimaan.
        Kun pasaati on noin 20 kts TWS ja Leopardin pitäisi ajaa loppupätkälle noin 12,5 solmua keskinopeudeksi niin apparenttia jäisi vain 8 kts suoraan maaliin. En usko , että onnistuu suoraan ilman huomattavaa leikkaanista ja jiippailua. Nopeutta kyllä on ollut enemmän, nytkin 14.3 s , mutta päivämatkat liian lyhyitä alle 250 mailia vaadittavan n 300 sijaan. Kiire tulee. Päissään laskun sijaan ARC:n kompuutteri antaa kyllä suoraksi ajaksi 8d4h eli reittiennätys syntyisi.
        Ja Defyr jatkaa lujaa = cruising 2. edelleen ja 11.3 solmua vauhtia!

        Ilmeisesti ARC:n trackerin nopeus ei ole kovinkaan luetattava, Leopardin Facebook-päivityksen mukaan ajelevat 20kn tuulessa 20kn vauhtia, Eta maaliin 7,5vrk. Uskon että Leopard on täsin vakuutettu tiettyä omavastuuta vastaan ja kyllä siellä taatusti purjehtia saa ihan tosissaan.
        Veneessä on vielä kymmenen hengen palkkamiehistö VOR, yms purjehtijoita, joten on varmaa ettei sielä mitään marjoja poimita.


        Vahine on purjelaivasäätiön vene ja sielä on 2 henkilökuntaan kuuluvaa sekä 10 purjehdusoppilasta, joten avotuulipurjeiden käyttö riippuu ihan oppilaiden purjehdustaitojen tasosta. Eikä Vahine muutenkaan ole todellakaan mikään avotuulivene, mutta esim 2013 purjehti ainakin vuorokauden nopeammin Cruising Divisionan voittanutta Lucky Ladya kovempaa suorassa ajassa ja oli ryhmässään kolmas.

        Tosiaan tyventä on taas näkyvissä Karibian päässä, mutta näyttäisi muodostuvan pohjoisemmaksi, jolloin eteläisempi reitti voisi poikkeuksellisesti kannattaa.


      • älähuuda
        seppomartti kirjoitti:

        Nyt on pitkään ollut ihmeen stabiili pasaatituuli koko alueella, ehkä paras 20-25 astetta N. Tyvenet alueet ovat aikaisemmin olleet Kanarialta lähtiessä ja Karibian päässä, vaikaka tuuli teoriassa voimistuu länteen. Nytkin väijyy pe-su laajasti pläkää loppupäässä mutta se voi keritä häviämäänkin -tai laajenee. Mikäli tyven ei häviä tulee mielenkiintoinen tilanne kärkiveneille kuka kiertää ja miten. Ja valitettavasti reittiennätys jää silloin voimaan.
        Kun pasaati on noin 20 kts TWS ja Leopardin pitäisi ajaa loppupätkälle noin 12,5 solmua keskinopeudeksi niin apparenttia jäisi vain 8 kts suoraan maaliin. En usko , että onnistuu suoraan ilman huomattavaa leikkaanista ja jiippailua. Nopeutta kyllä on ollut enemmän, nytkin 14.3 s , mutta päivämatkat liian lyhyitä alle 250 mailia vaadittavan n 300 sijaan. Kiire tulee. Päissään laskun sijaan ARC:n kompuutteri antaa kyllä suoraksi ajaksi 8d4h eli reittiennätys syntyisi.
        Ja Defyr jatkaa lujaa = cruising 2. edelleen ja 11.3 solmua vauhtia!

        "Ja Defyr jatkaa lujaa = cruising 2. edelleen ja 11.3 solmua vauhtia! "

        Lys 1.27 on todella huono 42 jalkaiselle veneelle, metrejä lyhyemmåt monet menevät 14 solmua 15 m/s tuuulessa.


      • seppomartti
        nlssss kirjoitti:

        Ilmeisesti ARC:n trackerin nopeus ei ole kovinkaan luetattava, Leopardin Facebook-päivityksen mukaan ajelevat 20kn tuulessa 20kn vauhtia, Eta maaliin 7,5vrk. Uskon että Leopard on täsin vakuutettu tiettyä omavastuuta vastaan ja kyllä siellä taatusti purjehtia saa ihan tosissaan.
        Veneessä on vielä kymmenen hengen palkkamiehistö VOR, yms purjehtijoita, joten on varmaa ettei sielä mitään marjoja poimita.


        Vahine on purjelaivasäätiön vene ja sielä on 2 henkilökuntaan kuuluvaa sekä 10 purjehdusoppilasta, joten avotuulipurjeiden käyttö riippuu ihan oppilaiden purjehdustaitojen tasosta. Eikä Vahine muutenkaan ole todellakaan mikään avotuulivene, mutta esim 2013 purjehti ainakin vuorokauden nopeammin Cruising Divisionan voittanutta Lucky Ladya kovempaa suorassa ajassa ja oli ryhmässään kolmas.

        Tosiaan tyventä on taas näkyvissä Karibian päässä, mutta näyttäisi muodostuvan pohjoisemmaksi, jolloin eteläisempi reitti voisi poikkeuksellisesti kannattaa.

        ARC2013 Vahine (65ft, konetunnit 36h) oli suorassa ajassa n 1 vrk nopeampi ja tasoituksella pari vrk hitaampi kuin Lucky Lady (38ft, konetunnit 13). Olen ymmärtänyt, että Vahine ajoi silloin ja ajaa vastaisuudessakin loppupään pläkän läpi koneella 7 solmua. Heillä on aikataulu koska uusi miehistö odottaa. Lucky Lady kiersi tyvenen pohjoisen kautta purjeilla, mikä sillä kertaa taisi olla fiksua vaikka maaliin tulo viivästyi.


      • seppomartti
        älähuuda kirjoitti:

        "Ja Defyr jatkaa lujaa = cruising 2. edelleen ja 11.3 solmua vauhtia! "

        Lys 1.27 on todella huono 42 jalkaiselle veneelle, metrejä lyhyemmåt monet menevät 14 solmua 15 m/s tuuulessa.

        Toistaiseksi " monet metrejä lyhyemmät" eivät ole kulkeneet lähellekään väitetyllä tavalla vaan Lys:stä riippumatta Defyr on kulkenut alkumatkan kovaa.


      • Hienoja projekteja
        nlssss kirjoitti:

        Ilmeisesti ARC:n trackerin nopeus ei ole kovinkaan luetattava, Leopardin Facebook-päivityksen mukaan ajelevat 20kn tuulessa 20kn vauhtia, Eta maaliin 7,5vrk. Uskon että Leopard on täsin vakuutettu tiettyä omavastuuta vastaan ja kyllä siellä taatusti purjehtia saa ihan tosissaan.
        Veneessä on vielä kymmenen hengen palkkamiehistö VOR, yms purjehtijoita, joten on varmaa ettei sielä mitään marjoja poimita.


        Vahine on purjelaivasäätiön vene ja sielä on 2 henkilökuntaan kuuluvaa sekä 10 purjehdusoppilasta, joten avotuulipurjeiden käyttö riippuu ihan oppilaiden purjehdustaitojen tasosta. Eikä Vahine muutenkaan ole todellakaan mikään avotuulivene, mutta esim 2013 purjehti ainakin vuorokauden nopeammin Cruising Divisionan voittanutta Lucky Ladya kovempaa suorassa ajassa ja oli ryhmässään kolmas.

        Tosiaan tyventä on taas näkyvissä Karibian päässä, mutta näyttäisi muodostuvan pohjoisemmaksi, jolloin eteläisempi reitti voisi poikkeuksellisesti kannattaa.

        On tuo Atlantin yli kisaaminen rankkaa hommaa, hatunnoston arvoinen suoritus.

        Huuselaa juuri haastateltiin aamu-tv:ssä. Hyvin oli asiat, mutta selvästi maihinkin jo alkoi kaivata.

        Suomi kerää mainetta tällaisilla hurjilla projekteilla. Leopardin porukka ja Huusela jättävät hienot jäljet suomalaisen kilpapurjehduksen historiaan. Mitkään tällaiset extreme-hankkeet eivät synny tyhjästä, vaan ovat vuosien valmistelun ja valmistautumisen tulos. Niihin ei kuka tahansa pysty.


      • Vaikea uskoa
        älähuuda kirjoitti:

        "Ja Defyr jatkaa lujaa = cruising 2. edelleen ja 11.3 solmua vauhtia! "

        Lys 1.27 on todella huono 42 jalkaiselle veneelle, metrejä lyhyemmåt monet menevät 14 solmua 15 m/s tuuulessa.

        Onko siellä todella mukana "metrejä lyhyempiä" kuin 42 jalkaa? Siis esim. 34-jalkaisia? Aika pieniä minusta Atlantin yli kisaamaan, ja vaikea uskoa, että kulkisivat 14 solmua. Mikä vene siellä esimerkiksi on tuollainen?


      • Ennätys
        nlssss kirjoitti:

        Ilmeisesti ARC:n trackerin nopeus ei ole kovinkaan luetattava, Leopardin Facebook-päivityksen mukaan ajelevat 20kn tuulessa 20kn vauhtia, Eta maaliin 7,5vrk. Uskon että Leopard on täsin vakuutettu tiettyä omavastuuta vastaan ja kyllä siellä taatusti purjehtia saa ihan tosissaan.
        Veneessä on vielä kymmenen hengen palkkamiehistö VOR, yms purjehtijoita, joten on varmaa ettei sielä mitään marjoja poimita.


        Vahine on purjelaivasäätiön vene ja sielä on 2 henkilökuntaan kuuluvaa sekä 10 purjehdusoppilasta, joten avotuulipurjeiden käyttö riippuu ihan oppilaiden purjehdustaitojen tasosta. Eikä Vahine muutenkaan ole todellakaan mikään avotuulivene, mutta esim 2013 purjehti ainakin vuorokauden nopeammin Cruising Divisionan voittanutta Lucky Ladya kovempaa suorassa ajassa ja oli ryhmässään kolmas.

        Tosiaan tyventä on taas näkyvissä Karibian päässä, mutta näyttäisi muodostuvan pohjoisemmaksi, jolloin eteläisempi reitti voisi poikkeuksellisesti kannattaa.

        Ettei asioiden mittakaava unohtuisi: Atlantin ylityksen ennätys purjeveneellä on vuodelta 2009 reilut 3,5 vrk.

        Kun nyt kerran superveneiden ennätyksistä puhutaan...


      • Kovat voittavat?
        nlssss kirjoitti:

        Ilmeisesti ARC:n trackerin nopeus ei ole kovinkaan luetattava, Leopardin Facebook-päivityksen mukaan ajelevat 20kn tuulessa 20kn vauhtia, Eta maaliin 7,5vrk. Uskon että Leopard on täsin vakuutettu tiettyä omavastuuta vastaan ja kyllä siellä taatusti purjehtia saa ihan tosissaan.
        Veneessä on vielä kymmenen hengen palkkamiehistö VOR, yms purjehtijoita, joten on varmaa ettei sielä mitään marjoja poimita.


        Vahine on purjelaivasäätiön vene ja sielä on 2 henkilökuntaan kuuluvaa sekä 10 purjehdusoppilasta, joten avotuulipurjeiden käyttö riippuu ihan oppilaiden purjehdustaitojen tasosta. Eikä Vahine muutenkaan ole todellakaan mikään avotuulivene, mutta esim 2013 purjehti ainakin vuorokauden nopeammin Cruising Divisionan voittanutta Lucky Ladya kovempaa suorassa ajassa ja oli ryhmässään kolmas.

        Tosiaan tyventä on taas näkyvissä Karibian päässä, mutta näyttäisi muodostuvan pohjoisemmaksi, jolloin eteläisempi reitti voisi poikkeuksellisesti kannattaa.

        Ei varmaan marjoja poimita. Siksi tasoitukset on keksitty, että miehistön osaaminen ratkaisee. Leopardissa on kova miehistö, tulokset nähdään kisan päätyttyä. Juuri nyt sijoitus omassa luokassaan 8/10 ja Racing-sarjoissa 23/28. Parantamista on vielä.


      • Purrjehtija
        Vaikea uskoa kirjoitti:

        Onko siellä todella mukana "metrejä lyhyempiä" kuin 42 jalkaa? Siis esim. 34-jalkaisia? Aika pieniä minusta Atlantin yli kisaamaan, ja vaikea uskoa, että kulkisivat 14 solmua. Mikä vene siellä esimerkiksi on tuollainen?

        Ruotsalaiset mukana Thalassa, Marieholm 32E veneellä. Toinen ruotsalainen Efwa, Allegro 33.


      • NorskFirst
        Vaikea uskoa kirjoitti:

        Onko siellä todella mukana "metrejä lyhyempiä" kuin 42 jalkaa? Siis esim. 34-jalkaisia? Aika pieniä minusta Atlantin yli kisaamaan, ja vaikea uskoa, että kulkisivat 14 solmua. Mikä vene siellä esimerkiksi on tuollainen?

        Muutama vuosi sitten norjalaisperhe taisi napata voiton First 31.7 veneellään. Joten, on lyhyempiä, ja jotkut niistä purjehtivatkin ihan tosissaan verrattuna mainittuihin 70-luvun ruotsalaispaatteihin.


      • Ei vauhtia
        Purrjehtija kirjoitti:

        Ruotsalaiset mukana Thalassa, Marieholm 32E veneellä. Toinen ruotsalainen Efwa, Allegro 33.

        Eivät takuulla kulje 14 solmua...


      • leisure5
        Ei vauhtia kirjoitti:

        Eivät takuulla kulje 14 solmua...

        Eivät olekaan suorittamassa.


      • Ei vauhtia
        leisure5 kirjoitti:

        Eivät olekaan suorittamassa.

        Eivät takuulla kulje 14 solmua, vaikka olisivat "suorittamassakin".

        Eli mikä se tuon kokoluokan vene on ARCissa, joka kulkee sitä 14 solmua? Tämä on se kiinnostava kysymys.


      • Vene vai miehistö?
        NorskFirst kirjoitti:

        Muutama vuosi sitten norjalaisperhe taisi napata voiton First 31.7 veneellään. Joten, on lyhyempiä, ja jotkut niistä purjehtivatkin ihan tosissaan verrattuna mainittuihin 70-luvun ruotsalaispaatteihin.

        Miten vene purjehtii tosissaan? Vai tarkoitatko, että miehistö purjehtii tosissaan?

        Ilmeisesti tosiaan viittaat veneisiin, kun vertaat 70-luvun paatteihin.

        Mitä ihmettä se tarkoittaa, että vene purjehtii tosissaan?


      • Thalassassaan
        Ei vauhtia kirjoitti:

        Eivät takuulla kulje 14 solmua, vaikka olisivat "suorittamassakin".

        Eli mikä se tuon kokoluokan vene on ARCissa, joka kulkee sitä 14 solmua? Tämä on se kiinnostava kysymys.

        Miksi se kiinnostaa ja ketä?


      • eiolekiinnoostava
        Ei vauhtia kirjoitti:

        Eivät takuulla kulje 14 solmua, vaikka olisivat "suorittamassakin".

        Eli mikä se tuon kokoluokan vene on ARCissa, joka kulkee sitä 14 solmua? Tämä on se kiinnostava kysymys.

        "Eli mikä se tuon kokoluokan vene on ARCissa, joka kulkee sitä 14 solmua? Tämä on se kiinnostava kysymys. "

        On muitakin veneitä kuin arcissa olevat veneet.


      • Thalassassaan
        Vene vai miehistö? kirjoitti:

        Miten vene purjehtii tosissaan? Vai tarkoitatko, että miehistö purjehtii tosissaan?

        Ilmeisesti tosiaan viittaat veneisiin, kun vertaat 70-luvun paatteihin.

        Mitä ihmettä se tarkoittaa, että vene purjehtii tosissaan?

        Luulen että Norski tarkoitti sitä että jotkut purjehtivat tosissaan saavuttaakseen hyvän sijoituksen kilpailussa, ja vene purjehtii tosissaan pärjätäkseen jos sen miehistö trimmaa ja muutenkin toimii tosissaan saman päämäärän eteen.

        Näitä tosissaan ja muuten vaan purjehtivia veneitä voisit nähdä, jos osallistut joskus vaikka muuten vaan johonkin kisaan missä on myös muuten vaan reitin kiertäviä, ilman suuria menestyspaineita mukana olevia (Hki-Tallinna, Suursaari, pursiseurojen viikkokisat ym. piirikunnalliset reittikisat) Purjehdusurheilu on siitä mukavaa että periaate "kaikki pelaa" toimii siellä hyvin. Tervetuloa vaan mukaan, eikä tarvitse nipottaa :)


      • Vene vai miehistö?
        Thalassassaan kirjoitti:

        Luulen että Norski tarkoitti sitä että jotkut purjehtivat tosissaan saavuttaakseen hyvän sijoituksen kilpailussa, ja vene purjehtii tosissaan pärjätäkseen jos sen miehistö trimmaa ja muutenkin toimii tosissaan saman päämäärän eteen.

        Näitä tosissaan ja muuten vaan purjehtivia veneitä voisit nähdä, jos osallistut joskus vaikka muuten vaan johonkin kisaan missä on myös muuten vaan reitin kiertäviä, ilman suuria menestyspaineita mukana olevia (Hki-Tallinna, Suursaari, pursiseurojen viikkokisat ym. piirikunnalliset reittikisat) Purjehdusurheilu on siitä mukavaa että periaate "kaikki pelaa" toimii siellä hyvin. Tervetuloa vaan mukaan, eikä tarvitse nipottaa :)

        Enpä ole toistaiseksi osallistunut Suursaari Raceen, Gotlant Runtiin tai edes Helsinki-Tallinnaan muuten vaan. Aina on kisaan lähdetty kisaamaan, joskus pärjättykin.


      • Ei vauhtia
        eiolekiinnoostava kirjoitti:

        "Eli mikä se tuon kokoluokan vene on ARCissa, joka kulkee sitä 14 solmua? Tämä on se kiinnostava kysymys. "

        On muitakin veneitä kuin arcissa olevat veneet.

        Ok. Eli mitäs niitä nyt sitten on 14 solmua kulkevia 30--35 jalan kokoluokassa?


      • seppomartti
        NorskFirst kirjoitti:

        Muutama vuosi sitten norjalaisperhe taisi napata voiton First 31.7 veneellään. Joten, on lyhyempiä, ja jotkut niistä purjehtivatkin ihan tosissaan verrattuna mainittuihin 70-luvun ruotsalaispaatteihin.

        Jos tarkoitat, että First 31.7 on voittanut ARC:n niin mikä vuosi oli kyseessä?. Vene olisi alle ilmoitetun minimikoon.


      • 10+10
        Ei vauhtia kirjoitti:

        Ok. Eli mitäs niitä nyt sitten on 14 solmua kulkevia 30--35 jalan kokoluokassa?

        Tutki netistä.


      • NorskFirst
        seppomartti kirjoitti:

        Jos tarkoitat, että First 31.7 on voittanut ARC:n niin mikä vuosi oli kyseessä?. Vene olisi alle ilmoitetun minimikoon.

        Vuosi oli 2008:
        Norwegian family in the spotlight
        Norwegians Pal and Pauline Book-Bratbak, along with their young family, including 8 month old Marina, and Pauline's brother Karl were called on stage for four awards, including the Jimmy Cornell trophy for overall winner of division one, as well as youngest participant, and winner of class H with their Beneteau First 31.7, Madonna. Fellow participants took to their feet in recognition of their achievement.


      • Anna vinkki
        10+10 kirjoitti:

        Tutki netistä.

        Eipä löydy netistä tietoa tuon kokoluokan valtameriveneistä, jotka kulkevat sen 14 solmua. Olisiko sinulla antaa joku vinkki?


      • Tuttu tapaus
        NorskFirst kirjoitti:

        Vuosi oli 2008:
        Norwegian family in the spotlight
        Norwegians Pal and Pauline Book-Bratbak, along with their young family, including 8 month old Marina, and Pauline's brother Karl were called on stage for four awards, including the Jimmy Cornell trophy for overall winner of division one, as well as youngest participant, and winner of class H with their Beneteau First 31.7, Madonna. Fellow participants took to their feet in recognition of their achievement.

        Muistan tuon. Myöhemmin sitten tuli sääntö, jonka mukaan ihan noin pienellä veneellä ei enää pääse mukaan.

        Valtamerten ylittämiseen 31.7 riittää toki hyvin, ja paljon pienempiäkin "blue water cruisereita" löytyy pilvin pimein. Pienissä veneissä on monta hyvää puolta, kunhan miehistöä ei ole liikaa.


      • Thalassassaan
        Tuttu tapaus kirjoitti:

        Muistan tuon. Myöhemmin sitten tuli sääntö, jonka mukaan ihan noin pienellä veneellä ei enää pääse mukaan.

        Valtamerten ylittämiseen 31.7 riittää toki hyvin, ja paljon pienempiäkin "blue water cruisereita" löytyy pilvin pimein. Pienissä veneissä on monta hyvää puolta, kunhan miehistöä ei ole liikaa.

        No miten sitten on mahdollista että Firstiä lyhyempi Marieholm 32 (First 9,85 vs M32 9,58) on tämän vuoden kisassa???

        Mikäs se olikaan alamitta ARC:ssa?


      • 7+9

      • Minimiarkki
        seppomartti kirjoitti:

        Jos tarkoitat, että First 31.7 on voittanut ARC:n niin mikä vuosi oli kyseessä?. Vene olisi alle ilmoitetun minimikoon.

        Seppomartin ja ARC:n käsitykset minikoosta eroavat, näin kertoo ARC:n FAQ sivu:

        Frequently Asked Questions

        What is the minimum size of boat and crew? 8.23m (27’) length overall (LOA) with at least two people on board.


      • Muistinkohan väärin
        Minimiarkki kirjoitti:

        Seppomartin ja ARC:n käsitykset minikoosta eroavat, näin kertoo ARC:n FAQ sivu:

        Frequently Asked Questions

        What is the minimum size of boat and crew? 8.23m (27’) length overall (LOA) with at least two people on board.

        Kyllä minäkin muistelen, että alaraja olisi ollut isompi, mutta ehkä sitten molemmat muistamme väärin.


      • seppomartti
        Minimiarkki kirjoitti:

        Seppomartin ja ARC:n käsitykset minikoosta eroavat, näin kertoo ARC:n FAQ sivu:

        Frequently Asked Questions

        What is the minimum size of boat and crew? 8.23m (27’) length overall (LOA) with at least two people on board.

        Muistelin isommaksi eli 32ft, muisti petti


      • He me jodlataan

      • 666satan

      • NorskFirst
        seppomartti kirjoitti:

        Muistelin isommaksi eli 32ft, muisti petti

        Juu, muisti petti toisenkin kerran ja First 31.7 onkin isompi kuin muistit eli 32,3 ft pitkä


      • Jodleidii!

      • vitsin siistii!

      • 23++2
        vitsin siistii! kirjoitti:

        laitax vielä juutuubilinkin, tänks

        2 köyhää hönöö pääsi töistä kotiin ja alkoi skeidanjauhanta.


      • kolmas hönö
        23++2 kirjoitti:

        2 köyhää hönöö pääsi töistä kotiin ja alkoi skeidanjauhanta.

        Haittaako se jodlaamista?


      • faaart
        Minimiarkki kirjoitti:

        Seppomartin ja ARC:n käsitykset minikoosta eroavat, näin kertoo ARC:n FAQ sivu:

        Frequently Asked Questions

        What is the minimum size of boat and crew? 8.23m (27’) length overall (LOA) with at least two people on board.

        Täytyy muistaa, että Teppofartin pitää heti kärppänä kommentoida jokaiseen asiaan jotain. Siinä ei aina ehdi googlata kaikkia faktoja...


      • sellasta se
        faaart kirjoitti:

        Täytyy muistaa, että Teppofartin pitää heti kärppänä kommentoida jokaiseen asiaan jotain. Siinä ei aina ehdi googlata kaikkia faktoja...

        Ymmärtäähän sen, että harmittaa, kun ei itsellä ole mitään sanottavaa. Joutuu tyytymään piereskelyyn..


      • analyyssi
        kolmas hönö kirjoitti:

        Haittaako se jodlaamista?

        Kahden nopean veneen esittely aiheuttaa näinkin paljon ahdistusta, kannattaisi miettiä, onko kaikki muumit laaksossa.

        He me jodlataan
        26.11.2014 13:53

        Jodleidii!
        26.11.2014 16:54

        vitsin siistii!
        26.11.2014 16:57
        kolmas hönö
        26.11.2014 20:22
        0


      • Jodleidii...
        analyyssi kirjoitti:

        Kahden nopean veneen esittely aiheuttaa näinkin paljon ahdistusta, kannattaisi miettiä, onko kaikki muumit laaksossa.

        He me jodlataan
        26.11.2014 13:53

        Jodleidii!
        26.11.2014 16:54

        vitsin siistii!
        26.11.2014 16:57
        kolmas hönö
        26.11.2014 20:22
        0

        Ja jos tuntuu, että muumit eivät ole laaksossa, voi ryhtyä vetämään jodlausduettoa sinun kanssasi, niinkö?


      • ostapogo10.50
        Jodleidii... kirjoitti:

        Ja jos tuntuu, että muumit eivät ole laaksossa, voi ryhtyä vetämään jodlausduettoa sinun kanssasi, niinkö?

        bollox diggaa tästä purjehdukseen liittymästä henkilöön kohdistuvasta jauhamisesta, joten jatka vaan. Teette hyvää imagea utveistä, nopeiden veneiden myynnin kannalta.


      • Jodleii suomeksi?
        ostapogo10.50 kirjoitti:

        bollox diggaa tästä purjehdukseen liittymästä henkilöön kohdistuvasta jauhamisesta, joten jatka vaan. Teette hyvää imagea utveistä, nopeiden veneiden myynnin kannalta.

        Tarkoitit varmaan "liittymättömästä"?

        ;-)


      • 341+yti23uj58y
        Jodleii suomeksi? kirjoitti:

        Tarkoitit varmaan "liittymättömästä"?

        ;-)

        ompsdulksiuj hualvat huvit


      • Oletko jodlari?
        ostapogo10.50 kirjoitti:

        bollox diggaa tästä purjehdukseen liittymästä henkilöön kohdistuvasta jauhamisesta, joten jatka vaan. Teette hyvää imagea utveistä, nopeiden veneiden myynnin kannalta.

        Kenestä henkilöstä puhut?

        Tarkoitatko itseäsi? Et kai sinä ole jodlari, vai oletko?


      • Jurristikko
        Oletko jodlari? kirjoitti:

        Kenestä henkilöstä puhut?

        Tarkoitatko itseäsi? Et kai sinä ole jodlari, vai oletko?

        Voisiko ylläpito ystävällisesti siivota tästä viestiketjusta yllä olevat täysin aiheeseen liittymättömät ja lapselliset joidenkin kirjoittajien "omaa kivaa" -nokittelut. Helpottaisi asian seuraamista jos roska siivotaan pois tilaa viemästä. (ja samalla tietysti tämänkin varsinaiseen asiaan liittymättömän viestin)

        Luulisin että voisin käyttää jopa vanhaa kunnon nimimerkkiä "yksi monien puolesta" :)


      • 3+4

      • Lopeta jodlaus

      • Reissun heittänyt

        Blogi löytyy ainakin Hallberg Rassy 46 Sissi osoitteessa sissi.matkablogeja.fi


      • mumm30
        Anna vinkki kirjoitti:

        Eipä löydy netistä tietoa tuon kokoluokan valtameriveneistä, jotka kulkevat sen 14 solmua. Olisiko sinulla antaa joku vinkki?

        Tämäkin vene kulkee 13 solmua:
        http://www.blur.se/polar/mumm30_polar2.txt


    • Purrjehtija

      Mukana oleva VOR70 tuo hiukan jännitystä kuka on kisan nopein. Viimeisen 24 tunnin etenemisessä on vain mailin ero 100-jalkaiseen nähden. Mahdollisten pläkien yllättäessä perästä tulevalla on helpompaa, kuten nähtiin VOR:ien maaliiintulossa Kapkaupunkiin muutama viikko sitten, kun naisisto nousi yhdellä sijalla ihan loppumetreillä.

      • seppomartti

        Koetan toipua muistimokasta. Mutta katsokaapa Leopardia, nyt keula on hyvään suuntaan ja vauhtia veneessä riittävästi ennätystä ajatellen. Eikä lähipäivinä tuuletkaan moinaa. Näyttää hyvältä. Samoin Defyrillä sijoitus kestää edelleen.


      • seppomartti
        seppomartti kirjoitti:

        Koetan toipua muistimokasta. Mutta katsokaapa Leopardia, nyt keula on hyvään suuntaan ja vauhtia veneessä riittävästi ennätystä ajatellen. Eikä lähipäivinä tuuletkaan moinaa. Näyttää hyvältä. Samoin Defyrillä sijoitus kestää edelleen.

        Monster Project voi jopa voittaa suorassa ajassa ja pari vrk tasoituksella. Ei ole jäänyt yhtään, pikemminkin päin vastoin. N 30 mailia eroa. Loppupään tuuleton alue hajoaa ja väistyy pohjoiseen. Reittiennätys saattaa syntyä.


      • Hirviöhanke
        seppomartti kirjoitti:

        Monster Project voi jopa voittaa suorassa ajassa ja pari vrk tasoituksella. Ei ole jäänyt yhtään, pikemminkin päin vastoin. N 30 mailia eroa. Loppupään tuuleton alue hajoaa ja väistyy pohjoiseen. Reittiennätys saattaa syntyä.

        Nyt Monster on tavoittanut Leopartin joka on jiipannut eteläisemmälle kurssille, Monsteri edellinen vuorokausi 50 mailia nopeampi, sama matka jäljellä maaliin eli tasoitukset huomioiden Monster reilusti kärjessä ja johtaa racing fleettiä.


      • Selityksiä tulossa?
        Hirviöhanke kirjoitti:

        Nyt Monster on tavoittanut Leopartin joka on jiipannut eteläisemmälle kurssille, Monsteri edellinen vuorokausi 50 mailia nopeampi, sama matka jäljellä maaliin eli tasoitukset huomioiden Monster reilusti kärjessä ja johtaa racing fleettiä.

        Mielenkiinnolla odotan selityksiä, miksi Leopard ei olisi kisan nopein. Voittaminen sillä on toinen juttu, mutta eikös nyt osaavalla miehistöllä tuollaisen venern pitäisi itsestäänselvästi olla nopein?

        Vai olisiko sittenkin niin, että miehistön pitäisi myös oikeasti osata jotain, ja pelkkä vene ja "projektitsemppi" ei riitäkään?


      • 6+14
        Selityksiä tulossa? kirjoitti:

        Mielenkiinnolla odotan selityksiä, miksi Leopard ei olisi kisan nopein. Voittaminen sillä on toinen juttu, mutta eikös nyt osaavalla miehistöllä tuollaisen venern pitäisi itsestäänselvästi olla nopein?

        Vai olisiko sittenkin niin, että miehistön pitäisi myös oikeasti osata jotain, ja pelkkä vene ja "projektitsemppi" ei riitäkään?

        Veneessä on suomalaisten lisäksi mukana myös ammattimiehistö. Mikä mahtaa olla tehtäväjako. Kippari eli päävastuu on ammattilaisilla. Ovatko suomalaiset muutakin kuin maksavia matkustajia, jotka saavat hiukan kiskoa jotain köydenpätkää aikansa kuluksi.


      • nollajoukkoa
        6+14 kirjoitti:

        Veneessä on suomalaisten lisäksi mukana myös ammattimiehistö. Mikä mahtaa olla tehtäväjako. Kippari eli päävastuu on ammattilaisilla. Ovatko suomalaiset muutakin kuin maksavia matkustajia, jotka saavat hiukan kiskoa jotain köydenpätkää aikansa kuluksi.

        No se ammattimiehistö on ihan marjanpoimijoita. Kellään niistä ei ole mitään AC- tai VOR-kokemusta enempää vyöllä. Ja suomalaisporukka samanlaista, mitä nyt joku satunnainen maailmanmestaruus meriittinä. Ja laitapainona yksi tai kaksi täysin kokematonta, eihän ne osaa edes sitä laitapainon hommaa.


      • turistialus
        nollajoukkoa kirjoitti:

        No se ammattimiehistö on ihan marjanpoimijoita. Kellään niistä ei ole mitään AC- tai VOR-kokemusta enempää vyöllä. Ja suomalaisporukka samanlaista, mitä nyt joku satunnainen maailmanmestaruus meriittinä. Ja laitapainona yksi tai kaksi täysin kokematonta, eihän ne osaa edes sitä laitapainon hommaa.

        "Kellään niistä ei ole mitään AC- tai VOR-kokemusta enempää vyöllä. "

        Nämä ovat töissä aluksella, täytyyhän ammattipurjehtian leipänsä jostain saada.

        "Ja suomalaisporukka samanlaista, mitä nyt joku satunnainen maailmanmestaruus meriittinä."

        Nämä ovat maksavia turisteja.


      • Osaajat osaa
        nollajoukkoa kirjoitti:

        No se ammattimiehistö on ihan marjanpoimijoita. Kellään niistä ei ole mitään AC- tai VOR-kokemusta enempää vyöllä. Ja suomalaisporukka samanlaista, mitä nyt joku satunnainen maailmanmestaruus meriittinä. Ja laitapainona yksi tai kaksi täysin kokematonta, eihän ne osaa edes sitä laitapainon hommaa.

        Ei kannata olla sarkastinen. Jos ollaan kovia purjehtijoita kovalla veneellä, ei varsinkaan missään ARC:ssä rämmitä viimeisillä sijoilla kisaa.


      • nautikatti rautaa
        Osaajat osaa kirjoitti:

        Ei kannata olla sarkastinen. Jos ollaan kovia purjehtijoita kovalla veneellä, ei varsinkaan missään ARC:ssä rämmitä viimeisillä sijoilla kisaa.

        Viimeisillä sijoilla? Sen enempää Leopardilla kuin hirviölläkään ei ollut alusta lähtienkään mitään mahdollisuuksia tasoituspurjehduksessa. Eivätkä ole ajatelleetkaan kisaa muuta kuin line honoursien kannalta ja siinä ovat vahvoilla. Mutta saavatpa palstan kateelliset jotain purtavaa.


      • Selvennä vähän
        nautikatti rautaa kirjoitti:

        Viimeisillä sijoilla? Sen enempää Leopardilla kuin hirviölläkään ei ollut alusta lähtienkään mitään mahdollisuuksia tasoituspurjehduksessa. Eivätkä ole ajatelleetkaan kisaa muuta kuin line honoursien kannalta ja siinä ovat vahvoilla. Mutta saavatpa palstan kateelliset jotain purtavaa.

        Vai niin. Kertoisitko vielä, miksei Leopardilla ole mahdollisuuksia tasoituspurjehduksessa.

        Tarkoitatko esimerkiksi, että jos ei vain osaa ajaa Formulaa yhtä kovaa kuin Häkkinen, se tarkoittaa, että Formula ei oikein kulje?

        Vai mitä tarkoitat?


      • Selvennä vähän
        nautikatti rautaa kirjoitti:

        Viimeisillä sijoilla? Sen enempää Leopardilla kuin hirviölläkään ei ollut alusta lähtienkään mitään mahdollisuuksia tasoituspurjehduksessa. Eivätkä ole ajatelleetkaan kisaa muuta kuin line honoursien kannalta ja siinä ovat vahvoilla. Mutta saavatpa palstan kateelliset jotain purtavaa.

        Vai tarkoitatko, että ARCin maalilinjan ylittäminen ensimmäisenä satajalkaisella supermaxilla on joku hieno line honours -suoritus?


      • Näin on näppylät
        Selvennä vähän kirjoitti:

        Vai tarkoitatko, että ARCin maalilinjan ylittäminen ensimmäisenä satajalkaisella supermaxilla on joku hieno line honours -suoritus?

        http://www.worldcruising.com/arc/eventfleetviewer.aspx
        Ko sivuston mukaan:

        Leopardi johtaa All Boats - luokkaa.
        Monster johtaa Racing A - luokkaa.

        Eli molemmilla menee hyvin myös tuloslaskijan mielestä.


      • Jurristikko
        Näin on näppylät kirjoitti:

        http://www.worldcruising.com/arc/eventfleetviewer.aspx
        Ko sivuston mukaan:

        Leopardi johtaa All Boats - luokkaa.
        Monster johtaa Racing A - luokkaa.

        Eli molemmilla menee hyvin myös tuloslaskijan mielestä.

        Mielenkiintoinen tuloslaskenta :-o

        Miten vene joka on racing veneiden sijalla 14. ja omassa luokassaan vitonen voi johtaa koko kisaa????

        Nyt en tajuu...

        Toisaalta, nythän on menossa vasta lähtösuora, ja mitä sitten seuraa on kai vielä edessä eikä tähän mennennessä lasketun vmgn mukaan laskettavissa, ei ensinkään.

        Hyvät on tuulet olleet kuitenkin ja suotuisat olosuhteet joten sikäli nautinnollinen kisa.


      • seppomartti
        Jurristikko kirjoitti:

        Mielenkiintoinen tuloslaskenta :-o

        Miten vene joka on racing veneiden sijalla 14. ja omassa luokassaan vitonen voi johtaa koko kisaa????

        Nyt en tajuu...

        Toisaalta, nythän on menossa vasta lähtösuora, ja mitä sitten seuraa on kai vielä edessä eikä tähän mennennessä lasketun vmgn mukaan laskettavissa, ei ensinkään.

        Hyvät on tuulet olleet kuitenkin ja suotuisat olosuhteet joten sikäli nautinnollinen kisa.

        Nopeimmat alkavat olla puolivälissä. Viimeiset kerkiää maaliin palkintojen jakoon tai sitten jouluksi.
        Menisikö tuo outo matematiikka siten, että alku on sujunut hitaasti mutta sijalla 14 oleva vene on saanut veneen paljon kovempaan vauhtiin suoraan maalia kohti juuri trackerin noteerauksen aikaan. Laskenta tuottaisi maaliintuloajan tämän huippunopeiden perusteella oletuksella, että se säilyisi koko loppumatkan.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Nopeimmat alkavat olla puolivälissä. Viimeiset kerkiää maaliin palkintojen jakoon tai sitten jouluksi.
        Menisikö tuo outo matematiikka siten, että alku on sujunut hitaasti mutta sijalla 14 oleva vene on saanut veneen paljon kovempaan vauhtiin suoraan maalia kohti juuri trackerin noteerauksen aikaan. Laskenta tuottaisi maaliintuloajan tämän huippunopeiden perusteella oletuksella, että se säilyisi koko loppumatkan.

        Näyttää tuloslaskenta menevän niin, että lasketaan keskinopeus lähdöstä nykyhetkeen ja oletetaan saman keskinopeuden säilyvän maaliin saakka. Ei siis vaikuta hetkellinen nopeus.

        Lähdöstä nykyhetkeen ei ole "distance sailed", joka ilmeisesti on trackin kokonaispituus, vaan suunnilleen 2840-DTF. Tuo 2840 on se, mitä trackeri näytti juuri ennen starttia. Startin jälkeen se näytti n. 2680 eli virallista pituutta ja alussa VMG:t olivat tuon takia satoja solmuja leaderboardissa. Edelleen siis kaikilla n. 180 M liiikaa VMG-laskennassa, mikä nostaa kakkien VMG:tä n. 2 solmua todellista korkeammaksi.

        Esimerkiksi Defyrillä VMG on tuloksissa 8,9 solmua, vaikka se edennyt vasta 560 M 81 tunnissa eli oikea keskinopeus 6,9 solmua.

        Virhe suosii tuloksissa hitaita veneitä.

        Leopardin saama kruunu ja "kaikkien veneiden johtoasema" on suorassa ajassa. Katsokaa leaderboardia ja valitkaa "All boats". Huomatkaa, että tuolloin kaikilla on tasoituksen 1,000.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Näyttää tuloslaskenta menevän niin, että lasketaan keskinopeus lähdöstä nykyhetkeen ja oletetaan saman keskinopeuden säilyvän maaliin saakka. Ei siis vaikuta hetkellinen nopeus.

        Lähdöstä nykyhetkeen ei ole "distance sailed", joka ilmeisesti on trackin kokonaispituus, vaan suunnilleen 2840-DTF. Tuo 2840 on se, mitä trackeri näytti juuri ennen starttia. Startin jälkeen se näytti n. 2680 eli virallista pituutta ja alussa VMG:t olivat tuon takia satoja solmuja leaderboardissa. Edelleen siis kaikilla n. 180 M liiikaa VMG-laskennassa, mikä nostaa kakkien VMG:tä n. 2 solmua todellista korkeammaksi.

        Esimerkiksi Defyrillä VMG on tuloksissa 8,9 solmua, vaikka se edennyt vasta 560 M 81 tunnissa eli oikea keskinopeus 6,9 solmua.

        Virhe suosii tuloksissa hitaita veneitä.

        Leopardin saama kruunu ja "kaikkien veneiden johtoasema" on suorassa ajassa. Katsokaa leaderboardia ja valitkaa "All boats". Huomatkaa, että tuolloin kaikilla on tasoituksen 1,000.

        Kiitos valistuksesta. Täytyy katsoa tarkemmin. Ihmettelinkin Defyrin hurjan vauhdin ja siihen verrattuna pienien päivämatkojen epäsuhtaa, koska tuulet ovat olleet harvinaisen tasaisia.


      • seppomartti
        seppomartti kirjoitti:

        Kiitos valistuksesta. Täytyy katsoa tarkemmin. Ihmettelinkin Defyrin hurjan vauhdin ja siihen verrattuna pienien päivämatkojen epäsuhtaa, koska tuulet ovat olleet harvinaisen tasaisia.

        Defyr jatkaa koko kruiserifleetin kärjessä, hienoa!. Varsin tavanomainen päivämatka n.170 mpk on riittänyt!
        On siinä jälleen Bavaria- aihetta reposteltavaksi.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Defyr jatkaa koko kruiserifleetin kärjessä, hienoa!. Varsin tavanomainen päivämatka n.170 mpk on riittänyt!
        On siinä jälleen Bavaria- aihetta reposteltavaksi.

        Toisena on Swan 65, jonka tasoitus on 8% kovempi. Se on 50 M edellä, mutta on mennyt viimeiset 24 tuntia 31 M enemmän eli 1,3 solmua kovempaa. Tuolla vauhdilla johto vaihtuu pian, sillä eroa saisi olla vain reilut puoli solmua.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Toisena on Swan 65, jonka tasoitus on 8% kovempi. Se on 50 M edellä, mutta on mennyt viimeiset 24 tuntia 31 M enemmän eli 1,3 solmua kovempaa. Tuolla vauhdilla johto vaihtuu pian, sillä eroa saisi olla vain reilut puoli solmua.

        Defyr ajaa plattista kuten monet muutkin. Ehkä johtopaikan menettäminen innostaa nostamaan spinnun ja maltilliseen leikkaukseen. Monsteri leikkasi äsken 40 astetta tosituuleen ja Leopardi vain 15, nopeudet samat.


      • teppologic
        seppomartti kirjoitti:

        Defyr ajaa plattista kuten monet muutkin. Ehkä johtopaikan menettäminen innostaa nostamaan spinnun ja maltilliseen leikkaukseen. Monsteri leikkasi äsken 40 astetta tosituuleen ja Leopardi vain 15, nopeudet samat.

        "Pitää olla ruudussa kokoakin. ei voi navigoida "

        Pitää veneiden plaanatakin. Muuten se ei ole purjehdusta.


      • no joo
        teppologic kirjoitti:

        "Pitää olla ruudussa kokoakin. ei voi navigoida "

        Pitää veneiden plaanatakin. Muuten se ei ole purjehdusta.

        Ja pitäisi viikonlopun yöllisissä känniviesteissäkin olla jotain tolkkua.


      • Sps
        no joo kirjoitti:

        Ja pitäisi viikonlopun yöllisissä känniviesteissäkin olla jotain tolkkua.

        Päiväviestit joillakin ovat yhtä tolkuttomia jatkuvasti


      • niin näyttää
        Sps kirjoitti:

        Päiväviestit joillakin ovat yhtä tolkuttomia jatkuvasti

        M.O.T.


    • jos vene ei surffaa

      ->palstalla surffattaan. Uppotukkiveneilyä palsta täynnä.

      • Ei jodlausta, kiitos

        Mikäs nyt taas on, pitkästä aikaa?

        Lääke loppui ja alkoi heti jodlauttaa?

        Lopetapa heti alkuunsa.


      • jos vene ei surffaa
        Ei jodlausta, kiitos kirjoitti:

        Mikäs nyt taas on, pitkästä aikaa?

        Lääke loppui ja alkoi heti jodlauttaa?

        Lopetapa heti alkuunsa.

        niin, sitten se on tuollaista. Elämä pilalla ja huono olo.


      • bollox, please
        jos vene ei surffaa kirjoitti:

        niin, sitten se on tuollaista. Elämä pilalla ja huono olo.

        Jodlarilla on kauhea olo, eikä meidän muiden siitä kärsimistä estä muut kuin luotsi, joka toivottavasti taas siivoaa noin puolet tästäkin ketjusta. Eihän meidän muiden tarvitse pilata elämäämme sen takia, että yksi on niin tehnyt.


      • koko ketju
        bollox, please kirjoitti:

        Jodlarilla on kauhea olo, eikä meidän muiden siitä kärsimistä estä muut kuin luotsi, joka toivottavasti taas siivoaa noin puolet tästäkin ketjusta. Eihän meidän muiden tarvitse pilata elämäämme sen takia, että yksi on niin tehnyt.

        poistettava. Kesämökeillä kelluminen ei ole kilpapurjehdusta.


    • Puksprööti

      Kiva se on merellä viettää aikaa vaimo hellan vieressä. Itse nostan hattua kolme kertaa kaikille, jotka tekevät sen Monsterin olosuhteissa tiukassa vuorokausisyklissä. Yhdentekevää ovat ykkösiä tai kakkosia.
      Maalin lähestyessä voivatkin ryhtyä valmistautumaan seuraaviin haukkumisiin ja mollauksiin - mitä piti tehdä toisin, missä mokattin amatöörimäisesti. Mutta amatöörejähän kaverit ovatkin. ei taida kukaan saada leipääntä tuosta hommasta. Antaa poikien nauttia purkkariseikailusta kuten nauttivat muistakin harrastuksistaan.
      Monster:
      https://www.youtube.com/watch?v=SwgHHnd5ysI&feature=youtu.be

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe