Perämoottorin korvaaja pikkupaattiin

Holgeri

Minulla on H-veneessä 4 hp nelitahti jammu. Kone on sinällään hyvä, mutta perhanan raskas nostaa/laskea, mikä on H-veneessä aikamoista peräkannella taiteilua muutenkin. Lisäksi painava kone kaukana perän takana muuttaa painopistettä, vene ui keula pystyssä.

Olen miettinyt, voisiko raskasta perätuupparia korvata millään muulla ratkaisulla? H-venehän kulkee pelkällä henkäyksellä, en ole varmaan koskaan pitänyt moottorin kaasua yli puolen välin. Lisäksi ajot ovat lyhyitä, satamasta ulos ja luonnonsatamiin rantautumiset. Luulisin että minun tarpeisiini riittäisi joku 2 hp teho aivan hyvin.

Miten toimisi joku minn kota tai vastaava uistelumoottori? Kukaan kokeillut? Tai miten onnistuisi asentaa sisämoottori pienellä taittolapapotkurilla, retkeilykäytössähän tuo olisi kai paras ratkaisu? Jos raha ei olisi esteenä, niin miksei joku sähköinen pod-tyyppinen moottorikin voisi olla hyvä, kuten tässä:

http://ma.usharbors.com/image-gallery/electric-saildrive-installed-cw-hood-daysailer

Tietenkin kaikki sanovat, että parasta olisi hankkia sisämoottorilla oleva vene, mutta kun noin muuten tykkään H-veneestä, en pelkän moottorin takia haluaisi vaihtaa venetyyppiä.

53

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myy paatti

      H-veneen ja sisämoottorin hinnalla ostaa nopeamman veneen, jossa on parempi moottoriratkaisu.

    • seppomartti

      "Miten toimisi joku minn kota tai vastaava uistelumoottori?"
      Minä myyn sähköperämoottorin ( jolla on ajettu yhteensä n. 500m), aurinkopaneelin tai kaksi ja akun saat kaupan päälle. Pyynti 50% uudesta.
      Itse ostaisin Hondan 2,3hp , mikä on kevyt ja pukkaa tyvenessä riittävästi. Tankin koko on kuitenkin pieni.
      H-veneessäni oli perämoottori vaatimattomalla tekstillä: "Best outboard motor of the world", iso nelilapainen pienellä nousulla oleva potkuri. Arvaa mikä?
      Sisäkoneen asennus olisi ainakin taloudellisessa mielessä virheinvestointi. Eikä oikein sopisi H-veneen luonteeseen puskea koneella vastatuuleen.

      • molempia käyttänyt

        Osta sellainen missä pakki...


    • sySirri

      Ostin aikoinaan H-veneen jossa apukoneena 5 hp 4-t Mercury. Ei mitään järkeä! Koneen paino pilasi purjehdusasennon ja huvikseen ei viitsinyt irrottaa mokomaa möykkyä, pahimmoillaan lorautteli öljyjä perätäkille kun kallistuttiin tarpeeksi.

      Ensin ostin kevyen ja halvan perämoottorin, silloin sai vielä 2-t koneita, olikohan 3,3 hp Johnson. Kuitenkin sellainen jossa ei ole pakkia kuin kone 180 astetta kääntäen. Pitkärikisen paino oli 13 kg, sen sai hetkessä irti ja kevyesti stuuvattua perälaatikkoon jos vielä halusi lisää trimmata kulkuasentoa.

      Sitten laitoin sähkömoottorijärjestelmän, 54 lbs uistelumoottorilla 3 * 75 ah akuilla nopeus pläkässä 3 kn ja toiminta-aika vähintään 5 h. Ei kulje jos on vasta-aallokkoa mutta jos on vasta-aallokkoa niin silloin on myös vastatuulta ja H-vene purjehtii. 2 akkua sisäänkulun rappujen alla jossa Botnian veneissä oli spinnuloota ja kolmas keulapiikin punkkien takareunassa.

      Joten älä usko mistään mitään ymmärtämättömien "myy paatti" kommentteja vaan nauti H-venepurjehduksesta!

    • Josaliinajapala

      "Miten toimisi joku minn kota tai vastaava uistelumoottori?"

      Ainoa todellinen vaihtoehto sähkömoottoreista on Torqeedo, mutta se maksaa vimmatusti, eikä akku ole ikuinen.

      Suzukin 2,5-heppainen painaa 13 kiloa. Ääni kaasua lisättäessä on etenkin rannoille karmea, mutta jos se henkäys riittää, niin kaasua ei tarvitse lisätä...

      http://www.suzukifinland.fi/marine/df2_5.php

      • 650

        2t on vielä kevyempi... ja käy tasaisemmin kun yksipyttyinen pieni 4t.

        Vaihteisto ja lataus on minulla korkeammalla prioriteetilla kuin pari kiloa painoa.


    • myy paatti

      "Joten älä usko mistään mitään ymmärtämättömien "myy paatti" kommentteja vaan nauti H-venepurjehduksesta! "

      On olemassa useita h-venettä nopeampia veneitä, joilla purjehdus on h-venepurjehdusta hauskempaa. H-veneen kevyentuulen suorituskyky on huono johtuen pienestä purjealasta, kovassa tuulessa h-vene purjehtii hyvin.

      • 20+5

        Aloittaja kysyy mielestäni vaihtoehtoja peräprutkulle ei H-veneelle. Kunnioitetaan sitä, veljet ja siskot.


      • 16+8

        Ekoissa H veneissä oli perämoottorin paikka takaluukun sisällä. Siihen aikaan ei ollut 4t koneita, joten se kokeilu loppui lyhyeen. Nykyään joissain uusissa pikkupurkkareissa on uudelleen vastaava ratkaisu käytössä.
        H:ssa riittää sähkömoottori, jos purjehdustaidot ovat kohtalaiset. Aloittelijana itse jouduin pari kertaa pahaan paikkaan sähkömoottorilla kun ymmärrys ja taidot eivät riittäneet.
        Nykyiseen vähän H:ta isompaan veneeseen luultavasti asennan sisäkoneen perämoottorin tilalle talven aikana. Voin laittaa tietoa projektin etenemisestä, jos kiinnostaa.
        Helpoin ratkaisu on vaihtaa raskas nelari vanhempaan pieneen kaksitahtiseen. Oma vanha 5 heppainen yamaha on todella kevyt verrattuna uuteen 4.5 heppaiseen nelitahtiseen.


      • 16+12
        20+5 kirjoitti:

        Aloittaja kysyy mielestäni vaihtoehtoja peräprutkulle ei H-veneelle. Kunnioitetaan sitä, veljet ja siskot.

        Suomi onkin täynnä sananvapautta rajoittavia tai muuten vaan punikkeja. Have a nice day toverit.


    • Omistin H-veneen kolme vuotta (olin sitä ennen gastannut H-veneessä samoin kuin sen jälkeen).

      Ostamani H-veneen mukana tuli Terhi-perämoottori, joka oli siitä harvinainen poikkeus, että se poikkeuksetta käynnistyi viimeistään komannella vedolla.

      Toisena kesänä en enää ripustanut Terhiä H-veneen perään, koska sitä oli tarvittu niin harvoin – ehkä kerran tai kaksi kesän mittaan.

      Kolmantena kesänä en enää vienyt koko moottoria veneeseen, koska sitä ei todellakaan tarvittu.

      Moottoria ei tarvittu varsinkan siksi, että veneeni oli poijussa, ei laiturissa. Tosin operaatiot laiturissakin onnistuvat sujuvasti, jos mukana on osaava kaveri. Omalla H-veneelläni purjehdin enimmäkseen yksin (ts. miehistöllä ei mitään purjehdustaitoa).

    • Höyhenenkevyt

      Etsi kaksitahtinen 2 hp Yamaha. Se painaa vain 10 kg, kuluttaa minimaalisesti ja on idioottivarma ikiliikkuja.

      • Kymppikilosii

        Juu, pitkärikinen, kakstahtinen 2-3,5 hp ilman peruutusvaihdetta eli ympäripyörivä malli on paras bensamoottori H-veneeseen, jos välttämättä moottoria tarvitsee. Mercury, Johnson, Yamaha, Tohatsu - ihan sama mikä niistä kun on vaan pitkä riki.


      • 2-tahti

        Tuon vanhan 2-heppasen Yamahan nostais perästä sitlootaan ja takaisin kevyesti yhdellä kädellä, niin kevytkän tuollainen on.


      • seppomartti
        2-tahti kirjoitti:

        Tuon vanhan 2-heppasen Yamahan nostais perästä sitlootaan ja takaisin kevyesti yhdellä kädellä, niin kevytkän tuollainen on.

        Minullakin oli 2- tahti 2 hp Yamaha. Tuskin löytyy enää mistään. Kevyt oli mutta muut muistot eivät ole erityisen ruusuisia kaksitahtisista verrattuna 4-T perämoottoriin.


      • lyhyt guuglaus
        seppomartti kirjoitti:

        Minullakin oli 2- tahti 2 hp Yamaha. Tuskin löytyy enää mistään. Kevyt oli mutta muut muistot eivät ole erityisen ruusuisia kaksitahtisista verrattuna 4-T perämoottoriin.

        Itse käyttänyt niitä soutuveneissä mutta hyvin luotettavia olleet, onhan tuossa pitkärikisiäkin:

        http://www.tori.fi/lappi/Yamaha_2Hp_15750050.htm

        http://www.nettivene.com/moottori/yamaha/558127

        http://www.nettivene.com/moottori/yamaha/501956

        http://www.nettivene.com/moottori/yamaha/517981

        http://www.nettivene.com/moottori/yamaha/563052

        http://www.nettivene.com/en/moottori/yamaha/579797


    • Airot?

      Jaksaisiko tuollaista soutaa, jos laittaisi hankaimet ja airot?

      Joskus miettinyt, että airot voisivat olla pikkupurkkarissa aivan riittävät. Varsinkin, jos moottorin käyttö muutenkin rajoituu lähinnä satamassa ajoon.

      • seppomartti

        Jos olisit yrittänyt soutaa purjevenettä, tietäisit vastauksen. Parin tonnin veneen saa tyvenessä liikkeelle soutamalla vinhasti. Sitten kerkiää juoda vaikka keskioluen veneen jatkaessa matkaansa soutamatta. Mutta mihinkään vastatuuleen tai vasta-aaltoon ei onnistu. Unohda köliveneiden soutaminen. Pohjoismaisessa 22: ssa ei koskaan ollut mitään moottoria mutta tuskin kukaan nykyaikana zhaluaa toimia kaleeriorjana.


      • seppomartti kirjoitti:

        Jos olisit yrittänyt soutaa purjevenettä, tietäisit vastauksen. Parin tonnin veneen saa tyvenessä liikkeelle soutamalla vinhasti. Sitten kerkiää juoda vaikka keskioluen veneen jatkaessa matkaansa soutamatta. Mutta mihinkään vastatuuleen tai vasta-aaltoon ei onnistu. Unohda köliveneiden soutaminen. Pohjoismaisessa 22: ssa ei koskaan ollut mitään moottoria mutta tuskin kukaan nykyaikana zhaluaa toimia kaleeriorjana.

        Hyvä Seppomartti, pitäisihän sinun tietää, että vastatuuleen purjehditaan, ei soudeta. Täydessä tyvenessä H-vene liikkuu kivasti melomalla, koska se painaa vain puolitoista tonnia.

        Olen seilannut myös 4-tonnisella Kuutosella ilman moottoria, ja sekin saadaan tyynessä liikkumaan melomalla. Ei vain saa olla kiire.


      • Hyvä idea
        Hakro kirjoitti:

        Hyvä Seppomartti, pitäisihän sinun tietää, että vastatuuleen purjehditaan, ei soudeta. Täydessä tyvenessä H-vene liikkuu kivasti melomalla, koska se painaa vain puolitoista tonnia.

        Olen seilannut myös 4-tonnisella Kuutosella ilman moottoria, ja sekin saadaan tyynessä liikkumaan melomalla. Ei vain saa olla kiire.

        Jos vene liikkuu meloen, niin silloin soutaen veneen liikuttamisen pitäisi olla huomattavasti helpompaa. Airot eivät vaadi sähköä, eivätkä polttoainetta, joten ne sopivat pikkupurkkariin senkin takia ilman muuta. Ainoa ongelma voi olla hankainten sijoittaminen ja airojen säilyttäminen veneessä purjehduksen aikana. Sivukansille pitäisi rakentaa airoille hyvät kiinnikkeetniin, että ne eivät putoa mereen purjehdittaessa, eivätkä häiritse purjehtimista.

        Minusta hyvä idea, mutta miksi ei ole yleistynyt purjeveneissä? Myös sähköperämoottori on minusta sikäli hyvä, että se itsessään on kevyt, eikä muuta veneen painopistettä. Akut voisi sijoittaa veneen keskikohtaan ja niitä ladata aurinkopaneeleilla. Airot kuitenkin voisi olla aivan riittävät henkilölle, joka oikeasti haluaa ja osaa purjehtia. Itse ainakin voisin harkita airoja johonkin 20 jalkaiseen purkkariin ilman muuta, joka tietenkin on H-venettä pienempi.


    • Ei mikään trolli

      Minua on syytetty jo monta kertaa (perusteettomasti) trollailusta, mutta tämä ei ole trollausta.

      Lentokoneisiin on kehitetty juuri käyttöön otettu robotti"veturi", joka vie koneen kiitotieltä putkelle automaattisesti. Tällä säästetään runsaasti polttoainetta.

      En näe mitään syytä, miksi samaa ideaa ei voisi soveltaa purjeveneisiin. Tarvittaisiin veturi, jota ohjattaisiin kauko-ohjauksella. Tarpeen mukaan se joko vetäisi tai laituriin ajaessa työntäisi.

      • Palonkohan purjeveneen "veturilla" säästettäisiin polttoainetta?

        Eiköhän tuuli säästä polttoainetta eniten, vai mitä?


    • Mitä isot edellä

      "Palonkohan purjeveneen "veturilla" säästettäisiin polttoainetta?"

      Ei yhtään, mutta tulevaisuudessa se tullee toimimaan sähköllä. Monikäyttöisempi ja luotettavampi kuin pelkkä moottori. Pikkuhinaaja tosipurjehtijoille, jotka tarvitsevat vain vähän apua mennen tullen, mutta eivät matkalla.

      • lijjyghtfged

        Hei!
        Minulla on 31 jalkainen vene,ja kapeilla rannikkoväylillä kovalla kelillä toimiva moottori on melko hyvä henkivakuutus!Jos kärsit purjevaurion ja rantakallioihin on 50 metriä,jaolet ilman toimivaa konetta..(10 m/s)...olet PULASSA!!!!


      • lijjyghtfged kirjoitti:

        Hei!
        Minulla on 31 jalkainen vene,ja kapeilla rannikkoväylillä kovalla kelillä toimiva moottori on melko hyvä henkivakuutus!Jos kärsit purjevaurion ja rantakallioihin on 50 metriä,jaolet ilman toimivaa konetta..(10 m/s)...olet PULASSA!!!!

        Päinvastoin!

        Jos ajat koneella, purjeet laskettuina, ja koneesi simahtaa kuvaamassasi tilanteessa, olet TODELLA PULASSA!

        Sen sijaan purjevaurio sattuu äärimmäisen harvoin molemmille purjeille yhtäaikaa. Jos iso repsahtaa, jatkat sujuvasti fokalla, ja jos taas fokka menee, seilataan pelkällä isolla. 10 m/s tuuli ei ole mikään katastrofi H-veneellekään.

        Jos koko takila tulee alas, vitsit ovat vähissä. Mutta jos siinä vaiheessa pitää ruveta virittelemään perämoottoria, aika saattaa loppua kesken.

        Kerronpa tositapauksen:

        6mR-vene oli Hangon Regatassa taittanut mastonsa. Satamasta löytyi kuitenkin ystävällinen moottoriveneilijä, joka lupasi hinata moottorittoman purkkarin Helsinkiin. Lähdettiin matkaan. Jossain Tammisaaren edustalla moottoriveneen voimanlähde leikkasi kiinni (vaikka Kuutosen hinaaminen ei merkitse kovin isoa kuormaa). Eipä huolta - pystytettiin Kuutosen mastontynkään hätäriki, vaihdettiin hinausköysi toisin päin, ja kun tuuli oli myötäinen, näin hinattiin moottorivene Helsinkiin saakka.


      • hghggfgfrd
        Hakro kirjoitti:

        Päinvastoin!

        Jos ajat koneella, purjeet laskettuina, ja koneesi simahtaa kuvaamassasi tilanteessa, olet TODELLA PULASSA!

        Sen sijaan purjevaurio sattuu äärimmäisen harvoin molemmille purjeille yhtäaikaa. Jos iso repsahtaa, jatkat sujuvasti fokalla, ja jos taas fokka menee, seilataan pelkällä isolla. 10 m/s tuuli ei ole mikään katastrofi H-veneellekään.

        Jos koko takila tulee alas, vitsit ovat vähissä. Mutta jos siinä vaiheessa pitää ruveta virittelemään perämoottoria, aika saattaa loppua kesken.

        Kerronpa tositapauksen:

        6mR-vene oli Hangon Regatassa taittanut mastonsa. Satamasta löytyi kuitenkin ystävällinen moottoriveneilijä, joka lupasi hinata moottorittoman purkkarin Helsinkiin. Lähdettiin matkaan. Jossain Tammisaaren edustalla moottoriveneen voimanlähde leikkasi kiinni (vaikka Kuutosen hinaaminen ei merkitse kovin isoa kuormaa). Eipä huolta - pystytettiin Kuutosen mastontynkään hätäriki, vaihdettiin hinausköysi toisin päin, ja kun tuuli oli myötäinen, näin hinattiin moottorivene Helsinkiin saakka.

        Hakro...totta kai purjehdit,mutta jos jotain sattuu,käynnistät koneen ja varmistat,että että et joudu pulaan!Lueviestit loppuun,ennen kuin innostut kommentoimaan!


      • juuusijuurinen
        Hakro kirjoitti:

        Päinvastoin!

        Jos ajat koneella, purjeet laskettuina, ja koneesi simahtaa kuvaamassasi tilanteessa, olet TODELLA PULASSA!

        Sen sijaan purjevaurio sattuu äärimmäisen harvoin molemmille purjeille yhtäaikaa. Jos iso repsahtaa, jatkat sujuvasti fokalla, ja jos taas fokka menee, seilataan pelkällä isolla. 10 m/s tuuli ei ole mikään katastrofi H-veneellekään.

        Jos koko takila tulee alas, vitsit ovat vähissä. Mutta jos siinä vaiheessa pitää ruveta virittelemään perämoottoria, aika saattaa loppua kesken.

        Kerronpa tositapauksen:

        6mR-vene oli Hangon Regatassa taittanut mastonsa. Satamasta löytyi kuitenkin ystävällinen moottoriveneilijä, joka lupasi hinata moottorittoman purkkarin Helsinkiin. Lähdettiin matkaan. Jossain Tammisaaren edustalla moottoriveneen voimanlähde leikkasi kiinni (vaikka Kuutosen hinaaminen ei merkitse kovin isoa kuormaa). Eipä huolta - pystytettiin Kuutosen mastontynkään hätäriki, vaihdettiin hinausköysi toisin päin, ja kun tuuli oli myötäinen, näin hinattiin moottorivene Helsinkiin saakka.

        Puolikkaalla rikillä Tammisaaresta hinasit moottoriveneen Helsinkiin???Menikö matkaan 1-2 solmun nopeudella 60 - 80 tuntia...vai selvisittekö 2 vuorokaudella???Tämä Hakro taitaa olla palastan humoristi!


    • Holgeri

      Kiitos kommenteista. Harkitsen asiaa vielä. Kyllähän tuon nelitahtisenkin kanssa on pärjätty tähän asti, kyllähän se nousee ja laskee jos vain nostaja pysyy veneessä. Erityisesti kovalla tuulella ja yksin purjehtiessa tämä on joskus vähän kyseenalaista, kun purjeiden noston jälkeen jättää veneen pinnapilotille ja menee peräkannelle sivutuulessa nostamaan konetta. Jos äijä tippuu, niin vene jatkaa niin kauan kuin vaan tuulta riittää...

      Suurin ongelma on kuitenkin veneen uintiasento, H venettä ei kai ole tarkoitettu uimaan keula pystyssä, näyttääkin omituiselta. Mietin, että jos vaihtaisin perämoottorin kevyempään, korjaantuuko uintiasento tällä. Holkin perässä on niin vähän kantavuutta, ja peräpeili niin kaukana takana (ja moottori telineessään vielä kauempana peräpeilin takana) että kymmenenkin kiloa sinne ripustettuna varmasti muuttaa vesilinjaa.

      Vanhoissa holkeissa on ilmeisesti ollut perämoottorikaivo, mutta polttomoottori semmoisessa on kai melko huono ajatus pakokaasujen, jäähdytysveden ja ilmansaannin kannalta. Mitenkähän se tuo sähkömottori toimisi kaivossa; läpivientiin riittäisi melko pieni reikä (minn-kotassa varsi kai jotain tuuma) ja koneen lämpiäminen ja ilmansaanti ei olisi sähkövispilälle ongelma..

      Olisipa rahoissaan, pistäisi holkin myyntiin ja ostaisi tilalle herrasmiehen daysailerin, esim. Rustler 33 tai Hinckley DS. Tuohon oceanvolt saildrive - olisi se somaa lipua äänettömästi poukamaan nauttimaan martinia. No, saahan sitä palkannauttija haaveilla.. siihen asti mennään seuraavaksi parhaalla eli H:lla!

      • veneet kiertoon

        "peräkannelle sivutuulessa nostamaan konetta. Jos äijä tippuu, niin vene jatkaa niin kauan kuin vaan tuulta riittää...

        Olisipa rahoissaan, pistäisi holkin myyntiin
        "

        On h:ta nopeampia ja isompia veneitä ja samassa hintaluokassa, joissa on leveä pystyperä ja prutku lähellä perämiestä. Näissä prutkun käsittely on lasten leikkiä verrattuna h:n peräkannella taitelemiseen.


      • Holgeri
        veneet kiertoon kirjoitti:

        "peräkannelle sivutuulessa nostamaan konetta. Jos äijä tippuu, niin vene jatkaa niin kauan kuin vaan tuulta riittää...

        Olisipa rahoissaan, pistäisi holkin myyntiin
        "

        On h:ta nopeampia ja isompia veneitä ja samassa hintaluokassa, joissa on leveä pystyperä ja prutku lähellä perämiestä. Näissä prutkun käsittely on lasten leikkiä verrattuna h:n peräkannella taitelemiseen.

        Minulle veneilyssä on kyse myös estetiikasta. Nuo pystyperäiset on usein minun silmääni kolhoja, perinteisemmän muotoinen vene miellyttää myös silmää. Enkä tarvitse isompaa venettä, H on mukavan jollamainen purjehtia mutta kuitenkin tarpeeksi tukeva kaikenlaisiin järkeviin purjehduskeleihin.

        Mutta jos raha ei olisi este, niin kyllähän tuommoinen Hinckley kelpaisi. Mutta H-veneen hintaluokassa en osaa sanoa itselleni parempaa, pientä ja näppärää päivä/viikonloppupurtta.


      • veneet kiertoon
        Holgeri kirjoitti:

        Minulle veneilyssä on kyse myös estetiikasta. Nuo pystyperäiset on usein minun silmääni kolhoja, perinteisemmän muotoinen vene miellyttää myös silmää. Enkä tarvitse isompaa venettä, H on mukavan jollamainen purjehtia mutta kuitenkin tarpeeksi tukeva kaikenlaisiin järkeviin purjehduskeleihin.

        Mutta jos raha ei olisi este, niin kyllähän tuommoinen Hinckley kelpaisi. Mutta H-veneen hintaluokassa en osaa sanoa itselleni parempaa, pientä ja näppärää päivä/viikonloppupurtta.

        "Mutta H-veneen hintaluokassa en osaa sanoa itselleni parempaa, pientä ja näppärää päivä/viikonloppupurtta. "

        Mutta kuitenkin h:n prutkun sijainti ja käyttö harmittaa. Vähän isommissa veneissä on kaiken muun hyvän lisäksi kaiteet, pysyy paremmin veneessä kuin h:ssa. Olen pudonnut h-veneestä pestessäni kisapurren kantta, nojasin olemattomiin kaiteisiin ja plumps.


      • seppomartti

        Moniin veneisiin on suunniteltu perämoottorikaivoa. Yhteistä yrityksille on, että poistuvat välittömästi. Eipä tuo kovin ihmeellinen rakennelma olisi tehdä itsekin. Jäähdytysvesi tulee ja menee merestä eikä ole ongelma. Ei liioin ilman saanti luukku raollaan mutta pakokaasulle joutuisit rakentamaan poistoletkun. Ja kaivon reikä pitäisi peittää pohjan tasalla. Muutoin ajaisit aina käsijarru päällä. Sähkömoottorin vaatima reikä olisi polttomoottoria isompi. Siinähän moottori on potkurin yhteydessä eli paljon isompi klöntti veden alla kuin polttomoottorissa.


      • matalat kaiteet
        Holgeri kirjoitti:

        Minulle veneilyssä on kyse myös estetiikasta. Nuo pystyperäiset on usein minun silmääni kolhoja, perinteisemmän muotoinen vene miellyttää myös silmää. Enkä tarvitse isompaa venettä, H on mukavan jollamainen purjehtia mutta kuitenkin tarpeeksi tukeva kaikenlaisiin järkeviin purjehduskeleihin.

        Mutta jos raha ei olisi este, niin kyllähän tuommoinen Hinckley kelpaisi. Mutta H-veneen hintaluokassa en osaa sanoa itselleni parempaa, pientä ja näppärää päivä/viikonloppupurtta.

        Pulttaa h-veneen perään molemmille puolille pitkät tartuntakahvat


      • O-hoo?
        veneet kiertoon kirjoitti:

        "peräkannelle sivutuulessa nostamaan konetta. Jos äijä tippuu, niin vene jatkaa niin kauan kuin vaan tuulta riittää...

        Olisipa rahoissaan, pistäisi holkin myyntiin
        "

        On h:ta nopeampia ja isompia veneitä ja samassa hintaluokassa, joissa on leveä pystyperä ja prutku lähellä perämiestä. Näissä prutkun käsittely on lasten leikkiä verrattuna h:n peräkannella taitelemiseen.

        Mitäköhän venetyyppiä tarkoitat? Vaatimuksena siis lys 1,08 tai parempi, leveä pystyperä, punkat neljälle ja hintaluokka 5000 euroa?


      • O-hoo?

        Jos vaihdat 30 kiloisen nelitahtisen tilalle 13 kiloisen niin silläkin on huomattava merkitys uintiasentoon. Akku keulapiikin punkan alle ja vene on asennossaan.

        Onhan sinulla mottorin kiinnitys kelkkaan, eli sen saa nykäistyä peräkannen päälle. Ellei, niin katsele kavereilta, se on useimmissa H-veneissä, paljon parempi kuin kiinteä peräpeiliin pultattu teline. Siitä 10-15 kg 2-t moottorin voi helposti ja turvallisesti irrottaa ja nostaa peräluukusta säilytykseen purjehduksen ajaksi jos kulkuasento vielä tuntuu peräpainoiselta, tai jos vaikka lähtee huvikseen purskan viikkokisaan.


      • O-hoo?
        O-hoo? kirjoitti:

        Jos vaihdat 30 kiloisen nelitahtisen tilalle 13 kiloisen niin silläkin on huomattava merkitys uintiasentoon. Akku keulapiikin punkan alle ja vene on asennossaan.

        Onhan sinulla mottorin kiinnitys kelkkaan, eli sen saa nykäistyä peräkannen päälle. Ellei, niin katsele kavereilta, se on useimmissa H-veneissä, paljon parempi kuin kiinteä peräpeiliin pultattu teline. Siitä 10-15 kg 2-t moottorin voi helposti ja turvallisesti irrottaa ja nostaa peräluukusta säilytykseen purjehduksen ajaksi jos kulkuasento vielä tuntuu peräpainoiselta, tai jos vaikka lähtee huvikseen purskan viikkokisaan.

        Tarkoitan siis sellaista moottoritelinettä (kiskot kelkka) kuin tässä H-veneessä:
        http://www.nettivene.com/purjevene/h/532275


      • 7+23
        O-hoo? kirjoitti:

        Mitäköhän venetyyppiä tarkoitat? Vaatimuksena siis lys 1,08 tai parempi, leveä pystyperä, punkat neljälle ja hintaluokka 5000 euroa?

        H-veneen hintaluokka on 3000 - 43 000 eur.
        http://www.h-vene.net/hfoorumi/viewtopic.php?f=7&t=104

        Aloittaja suunniteli laittavansa sisäkoneen, jolloin rahaa on ainakin 3000 eur 5000 eur.


      • xx-yy-zz

        "kun purjeiden noston jälkeen jättää veneen pinnapilotille ja menee peräkannelle sivutuulessa nostamaan konetta. Jos äijä tippuu.."

        Sama asia hirvitti minua aikonaan H:lla yksinpurjehtiessani. Silloin huomasin, että hoitamalla ensin moottori ylös ja sitten vasta purjeet ylös, käy homma paljon riskittömämmin. Alla sama asia tarkemmin kuvattuna, kopio pari viikkoa sitten laittamastani viestistä:

        "H:ssa ei todellakaan kannata käsitellä moottoria kun purjeet ovat ylhäällä, ainoastaan ilman purjeita. Silloin vene käyttäytyy paljon rauhallisemmin kuin purjeiden kanssa. Näin etenkin jos harrastaa yksinpurjehdusta.

        Satamasta lähtö: Kun ollaan ulkona satamasta, riittävän väljässä paikassa niin sammutetaan moottori ja nostetaan se peräkannelle ihan rauhassa. Annetaan veneen rauhassa ajelehtia tuulen mukana (liikkuu aika hitaasti, tehdään homma sen verran väljässä paikassa ettei ole vaaraa heti ajautua kiville). Kun moottorihomma on valmis, niin sitten nostetaan purjeet.

        Satamaan tulo päinvastoin: Lasketaan purjeet ja sidotaan ne kiinni ihan rauhassa (jälleeen väljä paikka). Kun purjeet on kokonaan hoidettu, niin sitten lasketaan ja käynnistellään moottori ja ajetaan laituriin.

        Tuossa menee kenties hieman enemmän aika kuin kuin yhtaikaa molempien kanssa tempoessa, mutta huomattavan helpommin ja turvallisemmin. Kokemusta tuli aikanaan 8 vuotta H-veneellä, retkistä noin puolet yksinpurjehdusta. "


      • O-hoo?
        7+23 kirjoitti:

        H-veneen hintaluokka on 3000 - 43 000 eur.
        http://www.h-vene.net/hfoorumi/viewtopic.php?f=7&t=104

        Aloittaja suunniteli laittavansa sisäkoneen, jolloin rahaa on ainakin 3000 eur 5000 eur.

        "On h:ta nopeampia ja isompia veneitä ja samassa hintaluokassa, joissa on leveä pystyperä ja prutku lähellä perämiestä."

        Prutku lähellä perämiestä - ei siis sisäkoneesta mitään puhetta. Joten puhutaan veneestä jossa lys 1,08 tai parempi ja leveä pystyperä ja sama hintaluokka. "sama hintaluokka" tarkoittaa 5000 /- 2000 euroa hintaluokkaa, 80-luvun veneillä tonnin pari enemmän. http://www.nettivene.com/purjevene/h

        Mitäköhän saman hintaluokan H-venettä nopeampaa (lys > 1,08) venetyyppiä tai venetyyppejä tarkoitettiin vaihtoehtona?


      • Bossu
        seppomartti kirjoitti:

        Moniin veneisiin on suunniteltu perämoottorikaivoa. Yhteistä yrityksille on, että poistuvat välittömästi. Eipä tuo kovin ihmeellinen rakennelma olisi tehdä itsekin. Jäähdytysvesi tulee ja menee merestä eikä ole ongelma. Ei liioin ilman saanti luukku raollaan mutta pakokaasulle joutuisit rakentamaan poistoletkun. Ja kaivon reikä pitäisi peittää pohjan tasalla. Muutoin ajaisit aina käsijarru päällä. Sähkömoottorin vaatima reikä olisi polttomoottoria isompi. Siinähän moottori on potkurin yhteydessä eli paljon isompi klöntti veden alla kuin polttomoottorissa.

        Ei se esim. Torqeedossa ole isompi. Asennuksen voi tehdä vakituiseksikin sikäli, että reikä on vain rikiputken kokoinen.


      • 23+22
        O-hoo? kirjoitti:

        "On h:ta nopeampia ja isompia veneitä ja samassa hintaluokassa, joissa on leveä pystyperä ja prutku lähellä perämiestä."

        Prutku lähellä perämiestä - ei siis sisäkoneesta mitään puhetta. Joten puhutaan veneestä jossa lys 1,08 tai parempi ja leveä pystyperä ja sama hintaluokka. "sama hintaluokka" tarkoittaa 5000 /- 2000 euroa hintaluokkaa, 80-luvun veneillä tonnin pari enemmän. http://www.nettivene.com/purjevene/h

        Mitäköhän saman hintaluokan H-venettä nopeampaa (lys > 1,08) venetyyppiä tai venetyyppejä tarkoitettiin vaihtoehtona?

        tuolla yksi h maksaa 12300 eur, silllä saa vaikka mitä.


      • mhjulyhhktfjttfjgrx
        O-hoo? kirjoitti:

        "On h:ta nopeampia ja isompia veneitä ja samassa hintaluokassa, joissa on leveä pystyperä ja prutku lähellä perämiestä."

        Prutku lähellä perämiestä - ei siis sisäkoneesta mitään puhetta. Joten puhutaan veneestä jossa lys 1,08 tai parempi ja leveä pystyperä ja sama hintaluokka. "sama hintaluokka" tarkoittaa 5000 /- 2000 euroa hintaluokkaa, 80-luvun veneillä tonnin pari enemmän. http://www.nettivene.com/purjevene/h

        Mitäköhän saman hintaluokan H-venettä nopeampaa (lys > 1,08) venetyyppiä tai venetyyppejä tarkoitettiin vaihtoehtona?

        Esimerkiksi Inferno 26,olen kokeillut....on kuin villivarsa.


      • uiuiuioioiopo
        xx-yy-zz kirjoitti:

        "kun purjeiden noston jälkeen jättää veneen pinnapilotille ja menee peräkannelle sivutuulessa nostamaan konetta. Jos äijä tippuu.."

        Sama asia hirvitti minua aikonaan H:lla yksinpurjehtiessani. Silloin huomasin, että hoitamalla ensin moottori ylös ja sitten vasta purjeet ylös, käy homma paljon riskittömämmin. Alla sama asia tarkemmin kuvattuna, kopio pari viikkoa sitten laittamastani viestistä:

        "H:ssa ei todellakaan kannata käsitellä moottoria kun purjeet ovat ylhäällä, ainoastaan ilman purjeita. Silloin vene käyttäytyy paljon rauhallisemmin kuin purjeiden kanssa. Näin etenkin jos harrastaa yksinpurjehdusta.

        Satamasta lähtö: Kun ollaan ulkona satamasta, riittävän väljässä paikassa niin sammutetaan moottori ja nostetaan se peräkannelle ihan rauhassa. Annetaan veneen rauhassa ajelehtia tuulen mukana (liikkuu aika hitaasti, tehdään homma sen verran väljässä paikassa ettei ole vaaraa heti ajautua kiville). Kun moottorihomma on valmis, niin sitten nostetaan purjeet.

        Satamaan tulo päinvastoin: Lasketaan purjeet ja sidotaan ne kiinni ihan rauhassa (jälleeen väljä paikka). Kun purjeet on kokonaan hoidettu, niin sitten lasketaan ja käynnistellään moottori ja ajetaan laituriin.

        Tuossa menee kenties hieman enemmän aika kuin kuin yhtaikaa molempien kanssa tempoessa, mutta huomattavan helpommin ja turvallisemmin. Kokemusta tuli aikanaan 8 vuotta H-veneellä, retkistä noin puolet yksinpurjehdusta. "

        Eikös se ole aika helppo nostaa purjeet ylös ,kun koneella pääset ajamaan hitasti vastaiseen !Niin minä olen tehnyt ja etenikin vähän kovemmalle kelillä ,menee purjeiden nosto sähläämiseksi xx-yy-zz kirjoittajan ohjeiden mukaan!


      • O-hoo?
        uiuiuioioiopo kirjoitti:

        Eikös se ole aika helppo nostaa purjeet ylös ,kun koneella pääset ajamaan hitasti vastaiseen !Niin minä olen tehnyt ja etenikin vähän kovemmalle kelillä ,menee purjeiden nosto sähläämiseksi xx-yy-zz kirjoittajan ohjeiden mukaan!

        On helppo nostaa JOS pääsee ajamaan hitaasti vastaiseen kovalla kelillä. Mutta... se edellyttää autopilottia, ja aika hyvää kaikenlisäksi koska suurin osa niistä ei ehdi reagoida kun kovalla kelilllä keula kääntyy vähänkin pois vastaisesta. Ohje sopii hyvin sisämoottorilla varustetuille H-venettä suuremmille, ja yksin toimiessa kovemmassa kelissä sähläystä aiheuttaa varmasti koneen nostelu sen jälkeen kun mennään purjeilla - H-vene nimittäin menee lujaa ihan heti kun purjeet vetävät. H-veneen rätit nimittäin nykäsee ihan hetkessä ylös, paljon lyhyemmän aikaa tarvitsee olla irti pinnasta verrattuna perämoottorin nostoon jossa ollaan peräkannella.

        Jokainen tehköön H-veneensä purjeen noston niin kuin haluaa, mutta ed. kirjoittajalle huomauttaisin vielä että H-veneessä ei välttämättä tarvitse olla moottoria ensinkään! Silloin sähläys vähenee vielä lisää, jos vaan osaa purjehtia.


    • outtatöpox

      Kukaan ei ole vielä ehdottanut kylkeen, noin peräsimen kohdalle laitettavaa perämoottoritelinettä. Siihen joku pikkukone, joka laitetaan paikoillen vain tarvittaessa. Teline taitellaan pois purjehduksen ajaksi...

      Tai sitten ei :)

      • alternative mount

      • Mikä vene?

      • xx-yy-zz
        Mikä vene? kirjoitti:

        Ihan toimivan näköinen ratkaisu. Mikähän vene tässä linkin kuvassa on kyseessä?

        L. F. Herreshoff Design 53:
        The Stuart Knockabout

        http://www.stuartknockaboutllc.com/index.html

        Kohdasta Specs& Options/ Torqeedo Elecric Motor löytyy ko. kuva.

        Tekevät jenkeissä ihan uusia veneitä tätä tyyppiä, mutta hintaa ei löytynyt.... Ei liene ihan halpa, kun käytetytkin ovat 70 000$ - 100 000$ ;)


      • Mikä vene?
        xx-yy-zz kirjoitti:

        L. F. Herreshoff Design 53:
        The Stuart Knockabout

        http://www.stuartknockaboutllc.com/index.html

        Kohdasta Specs& Options/ Torqeedo Elecric Motor löytyy ko. kuva.

        Tekevät jenkeissä ihan uusia veneitä tätä tyyppiä, mutta hintaa ei löytynyt.... Ei liene ihan halpa, kun käytetytkin ovat 70 000$ - 100 000$ ;)

        Moottorilla on painoa vajaat 15 kiloa niin tuollaista on vielä helppo käsitellä. Ei meteliä, ei haisevia nesteitä.

        Vene on kyllä hieno. Juuri tuollainen olisi sopiva päiväpurjehduksille, riittävästi kokoa että sillä kerkeää ja kyytiin mahtuu porukkaa. Onko noita veneitä yhtään tuotu suomeen?


      • Bossu
        alternative mount kirjoitti:

        Tässä ei ole kiinteää asennusta vaan moottori irrotetaan telineineen.
        http://www.pearsonariel.org/discussion/showthread.php?2462-Alternative-Mount-for-Outboard

        Tuollaisen meinasin kerran tehdä yhteen fiskariin. Olisin kyllä vain lyönyt kakkoskutosen laidasta läpi ja moottori siihen kiinni, jolloin rakenne olisi ollut yksinkertainen ja tukeva. Toisaalta se lankku olisi sitten ollut sisällä häiritsemässä.


      • xx-yy-zz
        Mikä vene? kirjoitti:

        Moottorilla on painoa vajaat 15 kiloa niin tuollaista on vielä helppo käsitellä. Ei meteliä, ei haisevia nesteitä.

        Vene on kyllä hieno. Juuri tuollainen olisi sopiva päiväpurjehduksille, riittävästi kokoa että sillä kerkeää ja kyytiin mahtuu porukkaa. Onko noita veneitä yhtään tuotu suomeen?

        Totta, hieno on. Ei varmasti ole tuotu Suomeen, mutta kuka tahansa suomalainen venepuuseppä tekee sinulle tuollaisen, yhtä hienon. Nuo Herreshoffin piirrustukset ovat ymmärtääkseni ihan vapaasti (tai kohtuuhintaan) saatavissa, selaa nettiä.

        Mutta varaudu siihen, että vene ei ole ihan halpa, työ maksaa...


    • -moottorimela-

      Laita joku pieni romikselta hankittu potkuri pitkän akselin päähän ja pyöritä sitä akkuporakoneella...

    • lähiöskootteri

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe