Olenko aito Asperger?

Aspergerinfo

Olen saanut As-diagnoosin kolmelta eri neurotieteisiin perehtyneeltä lääkäriltä; ensimmäinen on yksi suomen tunnetuimpia neuropsykiatreja, toinen toimii sekä julkisella että yksityisellä sektorilla ja kolmas ainaostaan julkisella. Kuulunko siis autisminkirjoon? Diagnoosiani ovat jotkut epäilleet, sillä olen hyvätasoinen erilaisen (vrt. keskiverto) neuropsykiatrisen statuksen omaava henkilö, jolla on omanlaisensa "epätavallinen" tapa käsitellä asioita ja aistia ulkomaailmaa. Onko siis aito Asperger?
Kuinka "epäaito" Asperger eroaa aidosta "assista"?

7

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sepä on hyvä kysymys
    • ilman sanoja

      Nykyään ipadi korvaa kirjaimet. Ennen kirjaintaulu oli ainao tapa saada sanat uloa päästä. Ei aina ole uskottu. On snottu, että äiti panee sanat suuhuni, mutta se pidä paikkaanas. Sanat ovat omia ja tahto on oma että silleen

    • Vertaiset
    • gjööljhgffhjj

      Jos joku jotakin jostakin syystä haluaa kyseenalaistaa, aina se jollain konstilla voidaan tehdä, vaikka olisi mitkä todisteet. Semmosta olen huomannut maailman menosta. Sitä saa sitten todistella loputtomasti mahdollisesti...

    • mä oon mikä oon

      kopsasin tälläisen listan toisaalta netistä:
      Attwood on seurannut vuosikymmenten ajan tuhansien Asperger-lasten ja -aikuisten vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Seuraavassa on tekijöitä, jotka vaikuttavat autismin kuntoutukseen.

      aikainen diagnoosi
      oman erityisyyden hyväksyminen
      tukihenkilö, joka ymmärtää autismin kirjon ihmistä
      vertaistarinat
      lähipiirin tuki
      ei ongelmia maton alle
      vahvuuksien kehittäminen
      erityisharrastukset ja mielenkiinnon kohteet
      menestys perustuu osaamiseen (ei sosiaalisiin suhteisiin)
      omanarvontunto asiantuntemuksesta

      Tärkeää Attwoodin mukaan on, että hyväksyy hyvät ja huonot puolensa eikä yritä muuttua sellaiseksi, mitä ei voi olla, sekä ymmärtää omat vahvuutensa. Aivan kuin kiinalaisessa klassikossa neuvotaan: ”Tunne vahvuutesi ja heikkoutesi, niin voit voittaa tuhat taistelua häviämättä yhtäkään.”

    • POTILASOHJE

      1. Poikkeavuudet aistijarjestelmissä (yli- tai aliherkkyyttä yhden tai useamman aistin alueella).
      2. Edelliseen liittyen herkasti laukeavat stressireaktiot, jotka ilmenevät pelokkuutena, ärsyyntyvyytenä, raivoamisena tai voimakkaana välttämisenä (laistele, pakene, teeskentele kuollutta" -reaktio).
      3. Etenkin stressaantuneena vaikeuksia hahmottaa kokonaiskuvaaja keskittyä olennaiseen.
      4. Visuaalinen ajattelu ja puheen ollessa puutteellista, kuva- tai viittomakommunikaatio.

      (Autismi 4 2014)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe