Bavaria 42 johtaa ARC cruising veneitä

Sohvaseilori

Defyr on tällä hetkellä joko kruisailu porukan kärjessä. Lykkyä tykö loppu matkalle. Kova porukka kun tuollaisella veneellä johtaa.

74

579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sohvaseilori

      Korjaus edelliseen lukivirhe olikin vasta neljäs kaikista kruisailijoista ja oman luokkansa Cruising F ykkönen. Hyvä suoritus silti.

    • seppomartti

      Valitettavasti jatkoi liian kauan pohjoisessa. Alkumatkan aikana Defyr oli kruisingfleetin kärjessä pitkään vaikka nopeudet ja päivämatkat olivat maltillisia. Eteläreuna pasaatissa on vetänyt paremmin vaikka tuulieroa on ollut vain muutama solmu. Defyr liikkui ARC2013 myös hyvin. Erehtyivät silloin laskemaan onkisiimat, ne jarruttaa liiaksi.

    • Pian maalissa

      6 suomalaisvenettä mukana, Swan 41, Swan 44, X 50, HR 46, Sailjet 40 ja Bavaria 42.

      Bavaria johtaa ylivoimaisessa suomifleettiä ja on kohta jo maalissa, HR on jäänyt jo yli 300 mailia ja Swan 41 yli 500 mailia, Sailjet 600 mailia ja Swan 44 sekä X 50 vielä keskeyttivät heti jähtöpäivänä, ovat vieläkin Las Palmasissa.

      Onhan Bavaria nopea matkavene, mutta en arvannut, että noin paljon muita nopeampi.

      • seppomartti

        Defyr oli nopea myös 2013. Hieno ja tasainen pasaatikeli tänä vuonna. Nytkin koko fleetillä 12-16 solmua.
        Safalla trakkeri ilmoittaa 2 mailia päivämatkaksi vaikka veneen sijainti näyttäisi olevan koko ajan kuivatelakan kulmassa.


      • Sohvaseilori
        seppomartti kirjoitti:

        Defyr oli nopea myös 2013. Hieno ja tasainen pasaatikeli tänä vuonna. Nytkin koko fleetillä 12-16 solmua.
        Safalla trakkeri ilmoittaa 2 mailia päivämatkaksi vaikka veneen sijainti näyttäisi olevan koko ajan kuivatelakan kulmassa.

        Eikös muutama vuosi sitten yksi iso Bavaria pärjännyt myös hyvin muihin suomalaisiin nähden. Muistaakseni silloin oli jotain mölyä palstalla.


      • hautumaa
        Sohvaseilori kirjoitti:

        Eikös muutama vuosi sitten yksi iso Bavaria pärjännyt myös hyvin muihin suomalaisiin nähden. Muistaakseni silloin oli jotain mölyä palstalla.

        Kotivesillä kelpaattomat veneet päätyvät arc retkelle.


      • venemerkit kisaavat?
        Sohvaseilori kirjoitti:

        Eikös muutama vuosi sitten yksi iso Bavaria pärjännyt myös hyvin muihin suomalaisiin nähden. Muistaakseni silloin oli jotain mölyä palstalla.

        Eikö Bavaria ole saksalainen venemerkki? Vertasitko saksalaista venemerkkiä suomalaisiin venemerkkeihin?? Kippareilla ja miehistöillä kai ei ole mitään väliä, pääasia on veneen merkki - kunhan se on Bavaria.


      • onks ny hyvä?

        "Onhan Bavaria nopea matkavene,"'

        Lys 1.27. Ei ole nopea.


    • 233

      Bavan myynti sakkaa ja elan 350 mieletön uhka bavariamyyjälle.

      • elan sakkaa

        Joskus se on X-79, tai JOD-35, tai Life 10, tai mitä noita nyt on ollutkin. Tällä hetkellä mikään ei uhkaa venemyyjiä, ei sen enempää bava- kuin elanmyyjiäkään. Kukaan ei myy yhtään venettä.


      • Jodlaus rules!

        No mutta tottakai!

        Eiköhän lähdetä seuraavaan ARC:hen X79:llä!


      • huom
        Jodlaus rules! kirjoitti:

        No mutta tottakai!

        Eiköhän lähdetä seuraavaan ARC:hen X79:llä!

        arc=atlantic rally for cruisers. Sinne menee karavaanarit uppotukkeineen. X-79 on od racer.


      • 4344
        elan sakkaa kirjoitti:

        Joskus se on X-79, tai JOD-35, tai Life 10, tai mitä noita nyt on ollutkin. Tällä hetkellä mikään ei uhkaa venemyyjiä, ei sen enempää bava- kuin elanmyyjiäkään. Kukaan ei myy yhtään venettä.

        ei varsinkaan bavoja:
        http://www.nettivene.com/bavaria

        Tyhmä kansa roudasi tänne mm venelehden hypettämänä noita purjehduskelvottomia veneitä.


      • niinku...
        huom kirjoitti:

        arc=atlantic rally for cruisers. Sinne menee karavaanarit uppotukkeineen. X-79 on od racer.

        Mihinkähän venekategoriaan mahtavat Leopard ja VOR-vene kuulua? Tai tavanomaisemmista First 31.7?

        Ja missä kilpailevat X-79 ja JOD-35 OD-luokkana.


      • 542342
        niinku... kirjoitti:

        Mihinkähän venekategoriaan mahtavat Leopard ja VOR-vene kuulua? Tai tavanomaisemmista First 31.7?

        Ja missä kilpailevat X-79 ja JOD-35 OD-luokkana.

        "Mihinkähän venekategoriaan mahtavat Leopard ja VOR-vene kuulua"

        maksavia turisteja kuljettaviin veneisiin.

        "tavanomaisemmista First 31.7?"

        Uppotukki, lys 1,18

        "Ja missä kilpailevat X-79 ja JOD-35 OD-luokkana."

        ota selvää netistä.


      • Bava44
        4344 kirjoitti:

        ei varsinkaan bavoja:
        http://www.nettivene.com/bavaria

        Tyhmä kansa roudasi tänne mm venelehden hypettämänä noita purjehduskelvottomia veneitä.

        Olet outo


      • Lyssejä on...
        542342 kirjoitti:

        "Mihinkähän venekategoriaan mahtavat Leopard ja VOR-vene kuulua"

        maksavia turisteja kuljettaviin veneisiin.

        "tavanomaisemmista First 31.7?"

        Uppotukki, lys 1,18

        "Ja missä kilpailevat X-79 ja JOD-35 OD-luokkana."

        ota selvää netistä.

        Jos lys 1,18 on uppotukki, mikä on lys 1,14? ;-)

        Ei vaineskaan, hommaa nyt itsellesi joku vene ja rupea laittamaan sitä, niin ei tarvitse täällä netissä rähistä.

        Eikä se siitä lysistä ole kiinni se purjehduksen ilo, vaan ihan muista asioista.

        Minäkin olen seilannut vaikka minkälaisilla veneillä, ja monet sellaiset "uppotukit" ne vasta viehättäviä ovatkin. Ja niitäkin on kovin monenlaisia, jos ajattelet, että kyse on pienehköstä lysistä suhteessa kokoon.

        Avoimin mielin vain tutustumaan lajiin, suosittelen. Ja lopeta nyt tosiaan tuollainen lapsellinen kiukuttelu. Ei se purjehdusharrastus sillä mihinkään etene.


      • Kirjoitusvirhe?
        huom kirjoitti:

        arc=atlantic rally for cruisers. Sinne menee karavaanarit uppotukkeineen. X-79 on od racer.

        Od racer? Vai pitikö kirjoittaa old racer?


      • Bavaria on hyvä
        4344 kirjoitti:

        ei varsinkaan bavoja:
        http://www.nettivene.com/bavaria

        Tyhmä kansa roudasi tänne mm venelehden hypettämänä noita purjehduskelvottomia veneitä.

        Mikä Bavariasta tekee purjehduskelvottoman?

        Käsittääkseni se on nimenomaan suunniteltu helpoksi purjehtia. Eikö se ole hyvä asia.

        Minua on joskus mietityttänyt mm. lyhyt levanki katolla ja kaukana puomin päästä olevan skuuttinarun kiinnitys. Samoin pienen näköiset vinssit joskus epäilyttävät.

        Mutta taitavat ne määräykset täyttää ja olla ihan avomerelle mitoitetttuja. Eiköhän se saksalainen osaa veneitä tehdä.

        Ja hinta-laatusuhde taitaa Bavarioissa olla aivan lyömätön. Robotisoidulla sarjatuotannolla on etunsa, ja sillähän ne suunnilleen kaikki maailman autotkin tehdään.

        Mitäs niitä Bavarioita siis haukkumaan. Minulle ne ovat jotenkin liian moderneja ja muovisen oloisia, mutta se nyt on vain minun mielipiteeni.


      • 2+33
        Kirjoitusvirhe? kirjoitti:

        Od racer? Vai pitikö kirjoittaa old racer?

        Uuden purjeveneen ostaminen, sepä älykästå onkin.


      • Sekavaa...
        2+33 kirjoitti:

        Uuden purjeveneen ostaminen, sepä älykästå onkin.

        Siis mitä?


      • 243245
        542342 kirjoitti:

        "Mihinkähän venekategoriaan mahtavat Leopard ja VOR-vene kuulua"

        maksavia turisteja kuljettaviin veneisiin.

        "tavanomaisemmista First 31.7?"

        Uppotukki, lys 1,18

        "Ja missä kilpailevat X-79 ja JOD-35 OD-luokkana."

        ota selvää netistä.

        Vielä viime vuonna 31.7:n uudempi kehitelmä oli NIIN suositeltava, että kaikilla piti olla sellainen. Jos veneet muuttuvat viidessä vuodessa uppotukeiksi, on muinaisjäänne JOD 35 enää sukellusvene.


      • tai?
        2+33 kirjoitti:

        Uuden purjeveneen ostaminen, sepä älykästå onkin.

        Ehkä odd racer?


      • hänellä tylsää
        243245 kirjoitti:

        Vielä viime vuonna 31.7:n uudempi kehitelmä oli NIIN suositeltava, että kaikilla piti olla sellainen. Jos veneet muuttuvat viidessä vuodessa uppotukeiksi, on muinaisjäänne JOD 35 enää sukellusvene.

        köyhillä paha olo ja nyt kohteena X-79 ja JOD 35.


      • Ei huano
        Bavaria on hyvä kirjoitti:

        Mikä Bavariasta tekee purjehduskelvottoman?

        Käsittääkseni se on nimenomaan suunniteltu helpoksi purjehtia. Eikö se ole hyvä asia.

        Minua on joskus mietityttänyt mm. lyhyt levanki katolla ja kaukana puomin päästä olevan skuuttinarun kiinnitys. Samoin pienen näköiset vinssit joskus epäilyttävät.

        Mutta taitavat ne määräykset täyttää ja olla ihan avomerelle mitoitetttuja. Eiköhän se saksalainen osaa veneitä tehdä.

        Ja hinta-laatusuhde taitaa Bavarioissa olla aivan lyömätön. Robotisoidulla sarjatuotannolla on etunsa, ja sillähän ne suunnilleen kaikki maailman autotkin tehdään.

        Mitäs niitä Bavarioita siis haukkumaan. Minulle ne ovat jotenkin liian moderneja ja muovisen oloisia, mutta se nyt on vain minun mielipiteeni.

        No ei se ihan kelvoton ole. Helppo on purjehtia eikä poikkea merkittävästi muistakaan keskieurooppalaisista sarjatuotantoveneistä. Vinssit ovat nykyisin alimitoitettuja kaikilla valmistajilla. Mutta nehän voi päivittää itselleen sopiviksi. Lyhyt levanki katolla antaa samanlaisen kulman, kuin pidempi jossain taaempana. Ainakin omassa Bavassani voimat riittävät hyvin levangin säätöön ihan köydestä vetämällä. Muoviakin ovat kaikki nykyveneet, ulkoa ja sisältä. Bavalla on nykyisin ehkä kaikkein puisin tuo sisätunnelma. Bava on kaikkein huonoin vene varsinkin niille, jolla ei ole resursseja vaihtaa vanhaa venettään uuteen. Bava on heille se lähinnä tavoitetavissa oleva ja siksi suurin harminaihe.


      • selvitetty
        542342 kirjoitti:

        "Mihinkähän venekategoriaan mahtavat Leopard ja VOR-vene kuulua"

        maksavia turisteja kuljettaviin veneisiin.

        "tavanomaisemmista First 31.7?"

        Uppotukki, lys 1,18

        "Ja missä kilpailevat X-79 ja JOD-35 OD-luokkana."

        ota selvää netistä.

        Saattaa vielä Tanskassa olla paikallista kisaamista X-79:llä OD-luokkana, ei muualla. JOD-35:n OD-status on mennyt jo ajat sitten, jos sitä oikein koskaan olikaan muualla kuin nimessä. Että se siitä OD-racer nimikkeestä, pelkkiä antiikkisia uppotukkeja enää.


      • Wannabe?
        selvitetty kirjoitti:

        Saattaa vielä Tanskassa olla paikallista kisaamista X-79:llä OD-luokkana, ei muualla. JOD-35:n OD-status on mennyt jo ajat sitten, jos sitä oikein koskaan olikaan muualla kuin nimessä. Että se siitä OD-racer nimikkeestä, pelkkiä antiikkisia uppotukkeja enää.

        Onko jodlari siis wannabe-uppotukkiveneilijä?

        Taitaapa olla.


      • peepee2
        Sekavaa... kirjoitti:

        Siis mitä?

        Typerien viestintää vertaisilleen!


      • äläjauharoskaa
        selvitetty kirjoitti:

        Saattaa vielä Tanskassa olla paikallista kisaamista X-79:llä OD-luokkana, ei muualla. JOD-35:n OD-status on mennyt jo ajat sitten, jos sitä oikein koskaan olikaan muualla kuin nimessä. Että se siitä OD-racer nimikkeestä, pelkkiä antiikkisia uppotukkeja enää.

        "Että se siitä OD-racer nimikkeestä, pelkkiä antiikkisia uppotukkeja enää. "
        26ft vene joka lys 1.14 ja 35ft vene jonka lys on 1.28 on enemmän purjvene kuin moni uudempi.


      • Tervetuloa
        äläjauharoskaa kirjoitti:

        "Että se siitä OD-racer nimikkeestä, pelkkiä antiikkisia uppotukkeja enää. "
        26ft vene joka lys 1.14 ja 35ft vene jonka lys on 1.28 on enemmän purjvene kuin moni uudempi.

        Taidat siis ollakin uppotukkiveneilijä, kun noin ajattelet.

        Tervetuloa joukkoon!


      • äläjauharoskaa
        Tervetuloa kirjoitti:

        Taidat siis ollakin uppotukkiveneilijä, kun noin ajattelet.

        Tervetuloa joukkoon!

        Veneet jotka alle 15 m/s tuulessa ylittää runkonopeuden useall solmulla, ovat plaanaavia.


      • Mukaan vaan
        äläjauharoskaa kirjoitti:

        Veneet jotka alle 15 m/s tuulessa ylittää runkonopeuden useall solmulla, ovat plaanaavia.

        Varmaan näin, mutta sinä olet hyvä lisä meidän uppotukkiveneilijöiden joukkoon.

        On sitä vanhoja hitaita veneitä muillakin, älä välitä.

        Tsemppiä!


      • utveja ollaan
        äläjauharoskaa kirjoitti:

        Veneet jotka alle 15 m/s tuulessa ylittää runkonopeuden useall solmulla, ovat plaanaavia.

        Mun veneet on uppotukkeja, mutta jo alle 15 m/s tuulessa ne ylittävät reippaasti usealla solmulla runkonopeutensa. Olen siis utv kuten sinäkin, minä tosin tuplasti. Sen verran meissä on eroa, että mun matkapurjeetkin on ehjät ja muodossaan, kisapurjeet niitäkin paremmat.


      • puhu vaan itsestäs
        utveja ollaan kirjoitti:

        Mun veneet on uppotukkeja, mutta jo alle 15 m/s tuulessa ne ylittävät reippaasti usealla solmulla runkonopeutensa. Olen siis utv kuten sinäkin, minä tosin tuplasti. Sen verran meissä on eroa, että mun matkapurjeetkin on ehjät ja muodossaan, kisapurjeet niitäkin paremmat.

        Uppotukkisi e kulje 19 solmua missään olostuhteissa. Mullakin on matkaprujeet ehjät ja muodssaan ja kisapurjeet vieläkin paremmat. Purjeilla vaan ei ole mitään arvoa 5 vuoden jälkeen.


      • utvi vaan
        puhu vaan itsestäs kirjoitti:

        Uppotukkisi e kulje 19 solmua missään olostuhteissa. Mullakin on matkaprujeet ehjät ja muodssaan ja kisapurjeet vieläkin paremmat. Purjeilla vaan ei ole mitään arvoa 5 vuoden jälkeen.

        Niin pahoihin olosuhteisiin en ole joutunut, että 19 kts olisi saatu tauluun. 15 m/s tuulessa menee kyllä 15 kts 9 m vesilinjalla. Todellista uppotukkia, jossa LWL on alle 7,5 m ei olla vielä vielä saatu paljoa yli 13 kts nopeuksiin. Mutta sen verran meni 12 m/s tuulessa. Että kyllä ne plaanaa.

        Ne teipatut purjeet, jotka jodlari on nyt tunnistanut omikseen, eivät kyllä muodossaan olleet. Eivät edestä, eivätkä takaa.


      • oletko idiootti
        utvi vaan kirjoitti:

        Niin pahoihin olosuhteisiin en ole joutunut, että 19 kts olisi saatu tauluun. 15 m/s tuulessa menee kyllä 15 kts 9 m vesilinjalla. Todellista uppotukkia, jossa LWL on alle 7,5 m ei olla vielä vielä saatu paljoa yli 13 kts nopeuksiin. Mutta sen verran meni 12 m/s tuulessa. Että kyllä ne plaanaa.

        Ne teipatut purjeet, jotka jodlari on nyt tunnistanut omikseen, eivät kyllä muodossaan olleet. Eivät edestä, eivätkä takaa.

        "Ne teipatut purjeet, jotka jodlari on nyt tunnistanut omikseen, eivät kyllä muodossaan olleet. Eivät edestä, eivätkä takaa. "

        Missäs näit?


      • utvi vaan
        oletko idiootti kirjoitti:

        "Ne teipatut purjeet, jotka jodlari on nyt tunnistanut omikseen, eivät kyllä muodossaan olleet. Eivät edestä, eivätkä takaa. "

        Missäs näit?

        Muuttuuko purjeet paikan mukaan? Eli ei taida olla väliä sillä, missä näin. Mutta näin sekä tulon että lähdön, siis edestä ja takaa. Vain idiootti ei olisi niitä purjeita noteerannut.


      • eli olet
        utvi vaan kirjoitti:

        Muuttuuko purjeet paikan mukaan? Eli ei taida olla väliä sillä, missä näin. Mutta näin sekä tulon että lähdön, siis edestä ja takaa. Vain idiootti ei olisi niitä purjeita noteerannut.

        "Muuttuuko purjeet paikan mukaan? Eli ei taida olla väliä sillä, missä näin."

        Iämerellä purjehtii kymmenkunta JOD 35 venettä.


      • en minä
        eli olet kirjoitti:

        "Muuttuuko purjeet paikan mukaan? Eli ei taida olla väliä sillä, missä näin."

        Iämerellä purjehtii kymmenkunta JOD 35 venettä.

        Voi niitä veneitä olla vaikka kuinka monta, mutta tämän yhden tuntomerkit jodlari on omikseen tunnistanut. Hiukankin nokkelampi olisi osannut edes yrittää laittaa jonkun muun piikkiin.


      • olet idiootti
        en minä kirjoitti:

        Voi niitä veneitä olla vaikka kuinka monta, mutta tämän yhden tuntomerkit jodlari on omikseen tunnistanut. Hiukankin nokkelampi olisi osannut edes yrittää laittaa jonkun muun piikkiin.

        "Voi niitä veneitä olla vaikka kuinka monta, mutta tämän yhden tuntomerkit jodlari on omikseen tunnistanut. "

        Älä jauha roskaa.


      • mulkerot
        olet idiootti kirjoitti:

        "Voi niitä veneitä olla vaikka kuinka monta, mutta tämän yhden tuntomerkit jodlari on omikseen tunnistanut. "

        Älä jauha roskaa.

        Mulqvisteille ei mene jakeluun, että veneeseen voi kuulua useampi purjekerta ja jos on nähnyt teipattuja purjeita matkapurjehduksessa, niin eipä matkapurjehdukseen kannatta parhaita purjeita käyttää.


      • voi olla
        mulkerot kirjoitti:

        Mulqvisteille ei mene jakeluun, että veneeseen voi kuulua useampi purjekerta ja jos on nähnyt teipattuja purjeita matkapurjehduksessa, niin eipä matkapurjehdukseen kannatta parhaita purjeita käyttää.

        Ne löytyi vasta, että niitä voi olla. Voi olla monta kuuppaakin.


      • Sps
        tai? kirjoitti:

        Ehkä odd racer?

        23 typerää viestiä liittymättä aiheeseen laisinkaan. Juupas- eipäs- juupas..


      • Onnea ja menestystä
        olet idiootti kirjoitti:

        "Voi niitä veneitä olla vaikka kuinka monta, mutta tämän yhden tuntomerkit jodlari on omikseen tunnistanut. "

        Älä jauha roskaa.

        Sinä et ole idootti, vaan älykäs ja sananvalmis.

        Sinun on syytä olla ylpeä kirjoituksistasi. Älä välitä kateellisten panetteluista, he eivät ole sinun pahan mielesi arvoisia.


    • Kärsivällisyyttä

      Siellä St Lucialla se Bavaria nyt odottelee muita suomalaisia tulevaksi, niitä Swaneja sun muita. Kai nekin lähipäivinä perille pääsee.

    • Kaipuu merelle

      Onneks olkoon Defyr selvästä luokkavoitosta ja all Crusing 3 vahvistamattomasta sijasta.

    • Congratulations!

      ARC-2014 tulokset on julkistettu. Tässä suomalaiset:

      Sija, vene, malli
      2 . Defyr, Bavaria 42 (sija 1. class F)
      31. Sissi, Hallberg Rassy 46
      63. Dyssel, Swan 41
      103. MeridentOptergo, Sailjet 40
      110. Leeway, Xc 50, RTD
      114. Safa, Swan 44, RTD

      Hienoa Defyr, onnitteluihin yhtyy varmaan koko suomi24-purjehduspalstan keskustelijajoukko!

      • anonyymi voittaja?

        Tällä palstalla näyttää olevan erikoinen tapa, että kilpailussa menestyneet suomalaiset esitetään anonyymeinä. Jopa niissä lajeissa, joissa välineiden merkitys on suurempi kuin ARC:ssa (moottoriurheilu), voittajan nimi on välineen merkkiä tärkeämpi - vai eikö ole?
        Nyt siis pitää mennä ARC:n sivuille, jos haluaa tietää keitä tässä onnitellaan!


      • Joakim1
        anonyymi voittaja? kirjoitti:

        Tällä palstalla näyttää olevan erikoinen tapa, että kilpailussa menestyneet suomalaiset esitetään anonyymeinä. Jopa niissä lajeissa, joissa välineiden merkitys on suurempi kuin ARC:ssa (moottoriurheilu), voittajan nimi on välineen merkkiä tärkeämpi - vai eikö ole?
        Nyt siis pitää mennä ARC:n sivuille, jos haluaa tietää keitä tässä onnitellaan!

        ARC:n tuloksissa ei näytä olevan edes kipparin nimeä, ainoastaan veneen nimi ja malli:https://www.worldcruising.com/content/S635546910791519450/ARC2014 Overall Results by Division.pdf

        Tuon mukaan Defyr oli 3. ei 2.

        Suuri kontrasti Route de Rhumin, jossa tuloksissa oli kipparin nimi ja veneen mallia ei kerrottu missään.


      • Ei ihan anonyymi
        anonyymi voittaja? kirjoitti:

        Tällä palstalla näyttää olevan erikoinen tapa, että kilpailussa menestyneet suomalaiset esitetään anonyymeinä. Jopa niissä lajeissa, joissa välineiden merkitys on suurempi kuin ARC:ssa (moottoriurheilu), voittajan nimi on välineen merkkiä tärkeämpi - vai eikö ole?
        Nyt siis pitää mennä ARC:n sivuille, jos haluaa tietää keitä tässä onnitellaan!

        Defyr'in kippari on Annika Norrgård.
        ARC:n tuloslistoissa ei kipparin nimeä jostain syystä ilmoiteta, lähtölistoissa nimet on.


      • Hienoa Annika!
        Ei ihan anonyymi kirjoitti:

        Defyr'in kippari on Annika Norrgård.
        ARC:n tuloslistoissa ei kipparin nimeä jostain syystä ilmoiteta, lähtölistoissa nimet on.

        Onnittelut Annikalle miehistölle, oli hienosti purjehdittu!

        Huomasin saman, että kipparin nimi pitääkin etsiä ARC:n osallistujaluettelosta veneen nimen perusteella:

        http://worldcruising.com/arc/arc_2014_evententries.aspx


      • kokemusta ennestään

      • naiskippari näytti
        kokemusta ennestään kirjoitti:

        Norrgårdien Defyr näyttää myös viime vuonna tehneen Atlantin kierroksen ja omistajaksi ilmoitetaan Alf Norrgår
        http://blog.mailasail.com/defyr

        ARC 2013:ssa Norrgårdien Defyr oli Cruising Div.:n tuloksissa sijalla 15. Omassa luokassaan sijoitus oli 3. (silloin Class G).

        Nyt tuli parannusta, kun oli naiskippari!


      • Bossu
        Ei ihan anonyymi kirjoitti:

        Defyr'in kippari on Annika Norrgård.
        ARC:n tuloslistoissa ei kipparin nimeä jostain syystä ilmoiteta, lähtölistoissa nimet on.

        Hyvä, onneksi olkon!


      • Bossu

        Sailjettiä mainostetaan lähinnä moottoripurjehtijana, kuitenkin se pesi Xc50:n tasoituksissa. Mikä mahtaa olla sen tasoitus?


      • tasoituksista viis
        Bossu kirjoitti:

        Sailjettiä mainostetaan lähinnä moottoripurjehtijana, kuitenkin se pesi Xc50:n tasoituksissa. Mikä mahtaa olla sen tasoitus?

        X palasi pian startin jälkeen korjailemaan ongelmia. Sellaisen voittaa helposti tasoituksista riippumatta.


      • tähänkö on tultu?
        Bossu kirjoitti:

        Sailjettiä mainostetaan lähinnä moottoripurjehtijana, kuitenkin se pesi Xc50:n tasoituksissa. Mikä mahtaa olla sen tasoitus?

        Joku venemerkki "pesi" toisen venemerkin? Eikö kipparilla miehistöllä ole enää nykyisin mitään merkitystä? Vai oliko näissä ko. vertailun veneissä valmistajien sponsoroima miehistö ja kysymys oli merkkituotteiden välisestä mittelöstä - ja mainostamisesta??


      • hyvä vene pärjää
        tähänkö on tultu? kirjoitti:

        Joku venemerkki "pesi" toisen venemerkin? Eikö kipparilla miehistöllä ole enää nykyisin mitään merkitystä? Vai oliko näissä ko. vertailun veneissä valmistajien sponsoroima miehistö ja kysymys oli merkkituotteiden välisestä mittelöstä - ja mainostamisesta??

        Kyse on kai siitä, että Bavariaa usein pidetään huonona purjeveneenä. Jos vene on huono "uppotukki", ei sillä valtamerikisoja voiteta, oli miehistö mikä tahansa. Vastaavasti voi kysyä, mitä muuta todistetta matkaveneen kelvollisuudesta ja merikelpoisuudesta tarvitaan kuin ARCissa pärjääminen. Eivätkä ne Swanien miehistötkään varmasn mitään tunareita ole...


      • hyvä miehistö pärjää
        hyvä vene pärjää kirjoitti:

        Kyse on kai siitä, että Bavariaa usein pidetään huonona purjeveneenä. Jos vene on huono "uppotukki", ei sillä valtamerikisoja voiteta, oli miehistö mikä tahansa. Vastaavasti voi kysyä, mitä muuta todistetta matkaveneen kelvollisuudesta ja merikelpoisuudesta tarvitaan kuin ARCissa pärjääminen. Eivätkä ne Swanien miehistötkään varmasn mitään tunareita ole...

        Ai noinko se olikin? Kiitos, että selvitit.
        Tarvittiinkin siis "todisteita" jonkun tietyn merkkisen veneen kelvollisuudesta ja merikelpoisuudesta!
        Eikö vauhtiresursseista saa varmemman käsityksen vertaamalla mittalukuja ja polaareja? Onko ARC:iin mahdollisuus osallistua veneellä, joka ei ole merikelpoinen eikä ole merikelpoisesti varustettu? Vuosien kuluessa ARC:ssa on sattunut monenlaisia vahinkoja, pahimmillaan veneen menetykseen johtaneita peräsinvaurioita. Saattaa olla, että näitä on joidenkin venemerkkien kohdalla suhteellisesti enemmän tai vähemmän. En ole tutkinut asiaa. Oletko sinä?

        Enemmistö ARC-tapahtumaan osallistuvista tekee eskaaderin mukana elämänsä ensimmäisen Atlantin ylityksen.
        Tuloslistoista voisi kenties selvittää, ovatko ne menestyneet keskimääräistä paremmin, joilla on yksi tai useampia ARC:ja takana jo ennestään.

        Aliarvioit aika pahasti kipparin ja miehistön osaamisen. Veneiden vauhtiresurssit (myös ne sinun "uppotukkisi") huomioidaan mittalukuina. Purjehdusaika ei ole sama kuin laskennallinen loppuaika ja -sijoitus!

        Tietysti veneelläkin on merkitystä, mutta paljon vähemmän kuin osaamisella ja kilpailukokemuksella.

        Jos sinulle annetaan joku tietyn merkkinen auto, vaikkapa monen rallin voittajayksilö, sekö takaa sinulle voiton esim. Jyväskylän suurajoissa? Tai sama toisinpäin. Osallistut suurajoihin ja jäät surkeasti viimeiseksi. Siis automerkkisi täytyi olla hidas ja huono?


      • Bossu
        tasoituksista viis kirjoitti:

        X palasi pian startin jälkeen korjailemaan ongelmia. Sellaisen voittaa helposti tasoituksista riippumatta.

        Joo, se x oli näköjään keskeyttänyt. Sailjet kylläkin päihitti yhden Bavaria 47:n suorassa ajassa, joten kyllä se aina Bavariaa nopeampi on ;)


      • Nämäkin vielä
        Bossu kirjoitti:

        Joo, se x oli näköjään keskeyttänyt. Sailjet kylläkin päihitti yhden Bavaria 47:n suorassa ajassa, joten kyllä se aina Bavariaa nopeampi on ;)

        Joo, 1 Bavaria oli Sailjetiä hitaampi, tuo ruotsalaisten Bavaria 47 "Sanuk" poikkesi Cap Verdelle korjauttamaan moottorin vesipumppua. Muut kaikki mukana olleet Bavat olivatkisn sitten selvästi, 1 tai useamman vuorokauden Sailjetiä nopeampia.

        Maaliintuloaika, Venemerkki, Nimi

        Dec. 11. 00:33 Bavaria 42, Defyr
        Dec. 13. 04:01 Bavaria 49, Bikini
        Dec. 14. 08:40 Bavaria 50, Hera
        Dec. 14. 14:43 Bavaria 39, Bahati

        Dec. 15. 21:33 Sailjet 40, MeridentOptergo

        Dec. 17. 08:16 Bavaria 47, Sanuk (poikkesi Cap Verdelle)


      • hyvin tehty
        Nämäkin vielä kirjoitti:

        Joo, 1 Bavaria oli Sailjetiä hitaampi, tuo ruotsalaisten Bavaria 47 "Sanuk" poikkesi Cap Verdelle korjauttamaan moottorin vesipumppua. Muut kaikki mukana olleet Bavat olivatkisn sitten selvästi, 1 tai useamman vuorokauden Sailjetiä nopeampia.

        Maaliintuloaika, Venemerkki, Nimi

        Dec. 11. 00:33 Bavaria 42, Defyr
        Dec. 13. 04:01 Bavaria 49, Bikini
        Dec. 14. 08:40 Bavaria 50, Hera
        Dec. 14. 14:43 Bavaria 39, Bahati

        Dec. 15. 21:33 Sailjet 40, MeridentOptergo

        Dec. 17. 08:16 Bavaria 47, Sanuk (poikkesi Cap Verdelle)

        Tuohan on oikeastaan aika hyvä suoritus Sailjetiltä, alle viikon voittajaa jäljessä. Ei nimittäin ole suuriakaan odotuksia Sailjetin purjehdusominaisuuksissa. Kunnioitettava suoritus kaikkiaan koko ARC-osallistuminen siltä.


      • Hyvä vene pärjää
        hyvä miehistö pärjää kirjoitti:

        Ai noinko se olikin? Kiitos, että selvitit.
        Tarvittiinkin siis "todisteita" jonkun tietyn merkkisen veneen kelvollisuudesta ja merikelpoisuudesta!
        Eikö vauhtiresursseista saa varmemman käsityksen vertaamalla mittalukuja ja polaareja? Onko ARC:iin mahdollisuus osallistua veneellä, joka ei ole merikelpoinen eikä ole merikelpoisesti varustettu? Vuosien kuluessa ARC:ssa on sattunut monenlaisia vahinkoja, pahimmillaan veneen menetykseen johtaneita peräsinvaurioita. Saattaa olla, että näitä on joidenkin venemerkkien kohdalla suhteellisesti enemmän tai vähemmän. En ole tutkinut asiaa. Oletko sinä?

        Enemmistö ARC-tapahtumaan osallistuvista tekee eskaaderin mukana elämänsä ensimmäisen Atlantin ylityksen.
        Tuloslistoista voisi kenties selvittää, ovatko ne menestyneet keskimääräistä paremmin, joilla on yksi tai useampia ARC:ja takana jo ennestään.

        Aliarvioit aika pahasti kipparin ja miehistön osaamisen. Veneiden vauhtiresurssit (myös ne sinun "uppotukkisi") huomioidaan mittalukuina. Purjehdusaika ei ole sama kuin laskennallinen loppuaika ja -sijoitus!

        Tietysti veneelläkin on merkitystä, mutta paljon vähemmän kuin osaamisella ja kilpailukokemuksella.

        Jos sinulle annetaan joku tietyn merkkinen auto, vaikkapa monen rallin voittajayksilö, sekö takaa sinulle voiton esim. Jyväskylän suurajoissa? Tai sama toisinpäin. Osallistut suurajoihin ja jäät surkeasti viimeiseksi. Siis automerkkisi täytyi olla hidas ja huono?

        Pointtini oli siis se, että jos Bavaria olisi niin surkea vene kuin täällä nettipalstoillakin mielellään esitetään, ei sillä mitään valtamerikisoja voitettaisi tai maapalloa kierrettäisi, vaikka olisi mikä miehistö.

        Miehistön osaaminen on ratkaisevan tärkeää, ilman muuta. En usko, että Bavariat olisivat ARCissakaan ainoita veneitä, joissa on osaava miehistö.


      • MSY!
        hyvin tehty kirjoitti:

        Tuohan on oikeastaan aika hyvä suoritus Sailjetiltä, alle viikon voittajaa jäljessä. Ei nimittäin ole suuriakaan odotuksia Sailjetin purjehdusominaisuuksissa. Kunnioitettava suoritus kaikkiaan koko ARC-osallistuminen siltä.

        Mikä mahtoi olla sailjetin koneaika. Koneella se kulkee 20 knot ja vähän yli.


      • uppotukki voitti!!
        Hyvä vene pärjää kirjoitti:

        Pointtini oli siis se, että jos Bavaria olisi niin surkea vene kuin täällä nettipalstoillakin mielellään esitetään, ei sillä mitään valtamerikisoja voitettaisi tai maapalloa kierrettäisi, vaikka olisi mikä miehistö.

        Miehistön osaaminen on ratkaisevan tärkeää, ilman muuta. En usko, että Bavariat olisivat ARCissakaan ainoita veneitä, joissa on osaava miehistö.

        Kerroit kisojen voittanisesta ja Bavarioista. Tämän vuoden ARC:ssa Cruisingveneiden voitto meni saksalaiselle Peter von Seestermuhelle, joka oli kisojen vanhin vene (78 v) ! Eikö tuo, jos mikään, ole Suomi24.purjehdusfoorumin tyypillinen "uppotukki": painava, pitkäkölinen ja kapeaperäinen teräsketsi, jossa on puumastot?
        http://www.yacht.de/panorama/news/gluecklicher-peter-von-seestermuehe/a94737.html


        Eikä vanhan perinneveneen voitto tullut mittalukukikkailulla. Senkin voi tsekata purjehdituista ajoista:
        https://www.worldcruising.com/content/S635546910791519450/ARC2014 Overall Results by Division.pdf

        Hyvinhän Defyr (Bavaria 42) toki pärjäsi, kun tuli cruising-veneiden kolmanneksi!
        Nimimerkki "hyvä vene pärjää" kuitenkin totesi, ettei "uppotukilla voiteta kisoja oli miehistö mikä tahansa".


      • Suolen tuotos
        Hyvä vene pärjää kirjoitti:

        Pointtini oli siis se, että jos Bavaria olisi niin surkea vene kuin täällä nettipalstoillakin mielellään esitetään, ei sillä mitään valtamerikisoja voitettaisi tai maapalloa kierrettäisi, vaikka olisi mikä miehistö.

        Miehistön osaaminen on ratkaisevan tärkeää, ilman muuta. En usko, että Bavariat olisivat ARCissakaan ainoita veneitä, joissa on osaava miehistö.

        Tämä sama juttu se täällä näyttää aina loppujen lopuksi olla. Bavarian on pakko olla huono, joku juttu siihen täällä aina keksitään. Onneksi tuolla oikeassa elämässä asia on eri lailla ..


      • mistä puhutaan?
        Nämäkin vielä kirjoitti:

        Joo, 1 Bavaria oli Sailjetiä hitaampi, tuo ruotsalaisten Bavaria 47 "Sanuk" poikkesi Cap Verdelle korjauttamaan moottorin vesipumppua. Muut kaikki mukana olleet Bavat olivatkisn sitten selvästi, 1 tai useamman vuorokauden Sailjetiä nopeampia.

        Maaliintuloaika, Venemerkki, Nimi

        Dec. 11. 00:33 Bavaria 42, Defyr
        Dec. 13. 04:01 Bavaria 49, Bikini
        Dec. 14. 08:40 Bavaria 50, Hera
        Dec. 14. 14:43 Bavaria 39, Bahati

        Dec. 15. 21:33 Sailjet 40, MeridentOptergo

        Dec. 17. 08:16 Bavaria 47, Sanuk (poikkesi Cap Verdelle)

        Maaliin kai oli tullut 25 cruising-luokan venettä ennen Bavaria 42, Defyriä. Nopeampiin ei verrata, vaan mieluummin johonkin huonommin menestyneeseen veneeseen. Sillä korostetaaan sitä, mitä halutaankin eli tässä tapauksessa bavojen ylivertaisuutta :)
        Vai koetaanko Sailjet 40-veneet uhkaksi Bavaria-markkinoille?


      • Hyvä vene pärjää
        uppotukki voitti!! kirjoitti:

        Kerroit kisojen voittanisesta ja Bavarioista. Tämän vuoden ARC:ssa Cruisingveneiden voitto meni saksalaiselle Peter von Seestermuhelle, joka oli kisojen vanhin vene (78 v) ! Eikö tuo, jos mikään, ole Suomi24.purjehdusfoorumin tyypillinen "uppotukki": painava, pitkäkölinen ja kapeaperäinen teräsketsi, jossa on puumastot?
        http://www.yacht.de/panorama/news/gluecklicher-peter-von-seestermuehe/a94737.html


        Eikä vanhan perinneveneen voitto tullut mittalukukikkailulla. Senkin voi tsekata purjehdituista ajoista:
        https://www.worldcruising.com/content/S635546910791519450/ARC2014 Overall Results by Division.pdf

        Hyvinhän Defyr (Bavaria 42) toki pärjäsi, kun tuli cruising-veneiden kolmanneksi!
        Nimimerkki "hyvä vene pärjää" kuitenkin totesi, ettei "uppotukilla voiteta kisoja oli miehistö mikä tahansa".

        Minähän siis en ole nimitellyt kenenkään venettä uppotukiksi.


      • silti vanhin voitti
        Suolen tuotos kirjoitti:

        Tämä sama juttu se täällä näyttää aina loppujen lopuksi olla. Bavarian on pakko olla huono, joku juttu siihen täällä aina keksitään. Onneksi tuolla oikeassa elämässä asia on eri lailla ..

        Mitä ihmettä? Eikö olisi saanut paljastaa, että ARC:n cruisingveneiden voitto menikin 78 vuotta vanhalle teräsveneelle? Siksikö loukkaannuit ja haukuit koko palstan suolen tuotoksi?
        Kisan nopein tuo Peter von Seestermuhe ei tietenkään ollut, mutta hyvin purjehti.


      • määritelmä??
        Hyvä vene pärjää kirjoitti:

        Minähän siis en ole nimitellyt kenenkään venettä uppotukiksi.

        Koska käytit aikaisemmassa viestissä uppotukki-termiä kertoessasi valtamerikisoista ja niiden voittamisesta, etkö kertoisi minkätyyppisiä veneitä termilläsi tarkoitit? Vene ei enää olekaan uppotukki, jos osaava miehistö voittaa valtamerikisan sillä?


      • seppomartti
        Suolen tuotos kirjoitti:

        Tämä sama juttu se täällä näyttää aina loppujen lopuksi olla. Bavarian on pakko olla huono, joku juttu siihen täällä aina keksitään. Onneksi tuolla oikeassa elämässä asia on eri lailla ..

        Täytyy ihmetellä, kuinka hyviä tasoitussäännöt ovat. ARC:ssä kärjessä Peter von Seestermuehe 17 metrin teräsketsi 1936, Xp44 ja Bavaria42 voivat kisata keskenään!. Samoin Doraden vm. 1933 voitto Transpacificissa. Tasoituskilpailussa pelkkä nopea vene ei takaa menestystä, vaan miehistön pitää purjehtia tsoitusta vastaavasti eli kovaa. Tasoitusta hitaampi vauhti ei nopeallakaan veneellä tuotaa kuin huonoja sijoituksia. Vastaavasti hitaalla veneellä tasoitusta nopeammin purjehtiva miehistä menestyy. Jos kaikki purjehtisivat tasoituksen mukaisesti niin kaikkilla olisi saama tulos.
        Onnittelut Defyrille!. Ensi vuonna heltiää voitto.


      • tulosluettelosta
        MSY! kirjoitti:

        Mikä mahtoi olla sailjetin koneaika. Koneella se kulkee 20 knot ja vähän yli.

        näkäjään oli 36 koneajotuntia


      • se mahdollistaa
        seppomartti kirjoitti:

        Täytyy ihmetellä, kuinka hyviä tasoitussäännöt ovat. ARC:ssä kärjessä Peter von Seestermuehe 17 metrin teräsketsi 1936, Xp44 ja Bavaria42 voivat kisata keskenään!. Samoin Doraden vm. 1933 voitto Transpacificissa. Tasoituskilpailussa pelkkä nopea vene ei takaa menestystä, vaan miehistön pitää purjehtia tsoitusta vastaavasti eli kovaa. Tasoitusta hitaampi vauhti ei nopeallakaan veneellä tuotaa kuin huonoja sijoituksia. Vastaavasti hitaalla veneellä tasoitusta nopeammin purjehtiva miehistä menestyy. Jos kaikki purjehtisivat tasoituksen mukaisesti niin kaikkilla olisi saama tulos.
        Onnittelut Defyrille!. Ensi vuonna heltiää voitto.

        Juuri näinhän se menee. Tasoitussääntö mahdollistaa hyvin erilaisten veneiden keskinäisen kilpailemisen. Vanhallakin pärjää, jos purjehtii hyvin Yksityyppiveneiden valtamerikisat on erikseen.
        Aikanaan ARC-veneille annettiin kilpailunumerot, jotka osoittivat laskennallista maalintulojärjestystä. Jos tulit maaliin ennen pienempiä kilpailunumeroita, olit todennäköisesti purjehtinut hyvin. Vieläkö sama systeemi on käytössä?

        ARC:n tasoitussäännön laskentakaava ei taida olla julkinen. Sillä ilmeisesti halutaan välttää veneen "nikkarointi" tasoituskertoimen madaltamiseksi.

        Hienoa, jos Defyrillä riittää paukkuja vielä seuraavaankin ARC:iin! Edestakaiset Atlantin yli purjehtimiset on iso ja aikaa rahaa vievät projekti siirtopurjehduksineen ja varusteluineen. Sinähän sen tiedät, jos kukaan.


    • seppomartti

      "Aikanaan ARC-veneille annettiin kilpailunumerot, jotka osoittivat laskennallista maalintulojärjestystä."
      Ei varmaan enää viime vuosina ole ollut noin järjestetty. Numeroni on ollut 230 kieppeillä eli hieman isompi kuin koko cruising fleetin ilmoittautuneiden määrä (225)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      2128
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      57
      1996
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe